ingezonden stokken.
BEKENDMAKINGEN.
VAN DE BELGISCHE KUST. I
iÜÏTERIUNDL
DUÏTSCHLAND.
VER. STATEN
Z. AMERIKA.
iËMËNGU NKHWK
GEMEENTERAAD VAN
MIDDELBURG.
ggas?
(Van onzen eigcn
correspondent.)
Nog iets over verkeers-
verbetermgen.
In mijn vorigen brief heb ik een en
ander verteld van wat het Rijk en de
.poorwegen doen om het verkeer naar
de kust te bevorderen.
Sindsdien zijn er een tweetal nieuwe
plannen ontworpen, waarvan de uitvoe
ring inderdaad dringend noodzakelijk
In de eerste plaats zal het Rijk een
nieuwen grooten verkeersweg aanleg
gen rechtstreeks tusschen Antwerpen,
Gent en de kust en in de tweede plaats
zal het spoorwegbeheer de lijn Antwer
pen—Gent—kust uitbreiden en verbe
teren.
Tot dusver was deze lijn maar zeer
stiefmoederlijk bedeeld. Er reden mets
anders dan boemeltreinen, die bij eiken
dikken boom stopten. Nu zullen er
voortaan groote sneltreinen rijden, die
alleen stoppen zullen te Gent en waar
door de <eis aanmerkelijk zal worden
bekort.
De reizigers die van uit het Noorden
kwamen om naar de kust te gaan, moes
ten vroege! altijd den omweg via Brus
sel maken omdat, in tegenstelling met
de rechts treeksche lijn Antwerpen
Gent, daar ten minste sneltreinen ge
nomen konden worden waardoor, hoe
wel de afstand grooter was, de reis kor
ter duurde.
Een nieuwigheid die verleden jaar is
ingevoerd en waarschijnlijk ook wel in
stand zal blijven, omdat het gebleken is
dat er voldoende gebruik van werd ge
maakt, is de sneltrein-bagagedienst
Brussel en Antwerpen-kust. Door mid
del van dezen dienst kon men 's mor
gens de bagage laten afhalen aan huis
in Brussel of'Antwerpen en werd deze
nog denzelfden dag aan de kust thuis
bezorgd.
Uit een en ander ziet men wel, me
de in verband met de verbeteringen
waarover ik in mijn vorigen brief
schreef, dat men in België niet stil zit
om het verkeer naar de kustplaatsen te
bevorderen.
Men heeft dan ook inderdaad een
open oog voor de gevaren, die een even-
tueele débacle van het hotelbedrijf zou
kunnen veroorzaken en men beseft, dat
meii al wat mogelijk is, moet doen om
het bestaan mogelijk te maken.
De bouwnijverheid.
Aan de kust hebben wij twee voor
name factoren van broodwinning: het
badjaar tijdens de zomer- en de bouw
nijverheid tijdens de winterperiode.
De zomer is voor de hoteliers en de
winkeliers, de winter voor de am-
bachts- en werklieden. Het is een van
zelfsprekend feit, dat het bouwen hier
onvermijdelijk in rechtstreeksche ver
houding staat tot het badseizoen zelf,
dat het bouwen daarvan afhankelijk is.
Wij zullen ons thans even bezig hou
den met het bouwbedrijf in Knocke.
Dat er in den winter in genoemde
badplaats haast niet „van den steun"
getrokken moet worden (men zegt hier
„gedopt" moet worden), is een gelukkig
gevolg van de bedrijvigheid die er dan
heerscht in dit bedrijf.
Bouwen! Al wordt er over het alge
meen langs de Belgische kust druk ge
bouwd na eiken zomer, ik geloof niet,
dat ook maar één badstad kan bogen
op een bouwnijverheid als Knocke zulks
kan. Zien wij naar Heist, Blankenberge
en zelfs naar Oostende en vergelijken
wij het heden met de jaren vóór de cri
sis, bv. in 1925, dan is er geen groot
verschil. Veranderingen, uitbreidingen
en nieuwe bouwwerkenkomen daar elk
jaar voor. Neem daartegenover Knocke
in 1925. Men had op den Dijk het toen
maals verafgelegen Hotel de la Brise en
verder, aan de Lekkerbek, de villa Ha-
zegras van den heer Lippens en daar
tusschen in een simpele houten barak,
welke dienst deed als tentoonstellings
zaal. Het overige was duingrond.
Eu nu! AJles is aaneengebouwd, de
grootste hotels zijn tot stand gekomen
en er is in Het Zoute feitelijk een nieu
we stad ontstaan: de Kustlaan met haar
vele hotels en keurige winkels en de
Liisabethlaan met haar fraaie villa's en
de vele tusschengelégen laantjes en stra
ten, waarvan in 1925 nog geen spoor te
bekennen was.
Later hebben we dan gekregen de uit
breiding van het Albertstrand, waar ook
het stedelijke Casino een plaats heeft
gevonden.
Knocke wist zich bovendien een bad-
cliëntèle te verwerven bij uitstek, bij
wie de drang ontstond om hier 'n eigen
dom te bezitten en zoo verrees de eene
villa na de andere. Het werd verleide
lijk, misschien wel een spört, misschien
ook wel een modeziekte, om te Knocke
te bouwen en Het Zoute werd door deze
aaneenschakeling van moderne villa's
aanlokkelijk. Immers, men was ver
plicht bij het bouwen zich aan zekere
voorschriften te houden en juist het
volgen van een dergelijke lijn, daarbij
gevoegd het natuurlijke behoud van de
duinen' en daar tusschen in de kronke
lende „wegeltjes" hebben Knocke-Zou-
,eeP heel bijzonder stempel gegeven.
Hierin heeft de maatschappij van het
Albertstrand wel een groot.en misslag
Daar had men nog schooner,
wilder duinen dan in Het. Zoute en in
plaats daarvan gebruik te maken en de
schoonheid van de natuur ongerept/ *e
ia.en, heeft men zoo goed als'alle dui
nen doen afgraven om er bouwterrein
van te maken. Er zijn prachtige villa s
verrezen, maa de natuur heeft, men ver
moord, zoodat, dit gedeelte meer het
uitzicht heeit van de buitenwijk eener
stad, dan van een rustoord.
De 'bouwperiode van 1923 tot op he
den kunnen wij in twee gedeelten on
derbrengen: van 1923 tot 1930, en van
1930 tot op heden.
Het eerste tijdperk mag terecht wor
den genoemd de zeven vette jaren en in
het bijzonder de jaren 1927, 1928 en
1929; toen werd er het meest gebouwd.
De oorzaak daarvan ligt voor de hand,
want deze zelfde jaren hebben ook de
grootste badseizoenen gegeven. („Alle
man is content", zeide miji toen de bur
gemeester van Knocke eens, „tot zelfs
de piccolo's toe").
Na 1930 is er een achteruitgang vast
te stellen. We zullen hier eenige cijfers
geven:
In den winter van 1927 op 1928 wer
den er gebouwd 126 villa's, 67 handels
huizen, 14 hotels en 49 woonhuizen. In
1930—1931 bedroegen deze getallen resp.
26, 9, 1 en 28. In dezen winter heef/, 't
gemeentebestuur bouwvergdnningen ge
geven voir 19 villa's, 6 winkelhuizen en
16 woonhuizen.
Zelfs al geeft dit jaar dus een groot-
verschil te zien met het. jaar 1927
1928, toch zijn de getallen van nu, gere
kend met de ernstige crisis die overal
heerscht en die natuurlijk velen belet
zich de weelde van een eigen villa aan
de kust te veroorloven, niet onbelang
rijk en ik geloof, zooals ik reeds zeide,
dat er aan de Belgische kust geen an
dere badstad zal zijn die met dergelijke
getallen voor den dag kan komen. Bo
vendien zijn hierin niet begrepen het
bouwen van het nieuwe spoorwegstati
on, het aanleggen van het. vliegveld en
het bouwen van de daarvoor noodige
aanhoorigheden, drie nieuwe scholen,
het Casino en het nieuwe postkantoor,
evenmin als de ontelbare veranderingen
en uitbreidingen die tezamen ook aan
vele handen werk hebben gegeven.
BELASTINGVERHOOGIMG.
Om de uitgaven voor de weer
macht te kunnen dekken.
Naar de Berlijnsche correspondent
van de Neue Zürcher Ztg. meldt, is de
rijksregeering voornemens bij het begin
van het nieuwe begrootingsjaar (in
Maart) een wet af te kondigen die in
een aanmerkelijke belastingverhooging
voorziet. Er zijn hoogere inkomsten noo-
dig om de groote uitgaven voor de her
wapening te dekken. Aapgezien deze
inkomsten moeilijk uit leeningen zouden
zijn te krijgen en van buitenlandsche cre-
dieten geen sprake meer is, blijft alleen
belastingheffing over. Of deze heffing
den weiluidenden titel: „Offer voor de
weerbaarmaking" welken de corres
pondent heeft hooren noemen zal krij
gen, is nog niet beslist. Zoo ja, dan ko
men daarnaast nog belastingen op de
toeneming van inkomsten en vermogens,
die haar oorsprong vindt in de rijksbe
stellingen voor de weermacht, in aan
merking.
TWINTIG NEGERS LEVEND
VERBRAND.
Door het ontploffen van een vat ben
zine op de gevangenisauto, die hen naar
de plaats van hun werkzaamheden ver
voerde, zijn te Scottsboro in Alabama
20 negers verbrand. Twee negers en twee
cipiers zijn met zware brandwonden
naar het ziekenhuis overgebracht.
In verband met de hevige koude, wel
ke op het oogenblik in den staat Ala
bama heerscht, hadden de cipiers den
gevangenen toegestaan, in de ijzeren
kooi, waarin zij tijdens het vervoer wa
ren opgesloten, een vuurtje te stoken.
De vlammen sloegen echter over naar
een vat benzine, dat zich eveneens in
de ijzeren kooi bevond en onmiddellijk
ontplofte. In weinige oogenblikken "stond
de geheele auto in lichter laaie. Onge
lukkigerwijs stond het vat benzine juist
voor de uitgangsdeur, zoodat het gerui-
men tijd duurde, alvorens de cipiers, die
zelf reeds zware brandwonden hadden
opgeloopen, er in waren geslaagd, de
deur te openen.
Het was toen echter reeds te* laat.
Twintig negers waren in de vlammenzee
bezweken. Slechts de beide cipiers en
twee negers zagen kans de brandende
auto te verlaten.
Naar de geredde cipiers mededeelden,
slipte de auto, die met vrij groote snel
heid over den met sneeuw bedekten
weg reed, bij het nemen van een bocht.
Daardoor begon het vat benzine te ver
schuiven, waardoor een deel van den
brandbaren inhoud, zonder dat iemand
het bemerkte, over den rand gutste en
in het vuur terecht kwam. Gebleken is,
dat de negers hadden vergeten, het vat
weer behoorlijk te sluiten, nadat zij een
weinig benzine er uit hadden geschept,
om hun vuur te kunnen aanmaken.
BOOT MET 50 POLITIEAGENTEN
OMGESLAGEN.
Dertig hunner door Krokodillen
verslonden.
Nabij Arauca in Columbia is een boot
met politie-agenten op de rivier de
Meta omgeslagen door een plotselingen
rukwind. Dertig verdronken. Zij hebben
volgens mededeelingen van de overle
venden, een vreeselijk einde gevonden.
De rivier wemelt hier n.l. van reusach
tige alligators. Een der overlevenden
heeft met eigen oogen gezien, hpe ver
scheidene zijner metgezellen, die zwem
mend den oever trachtten te bereiken,
op korten afstand van den vasten wal
plotseling door de krokodillen in de
diepte werden getrokken.
Klaarblijkelijk zijn de krokodillen
door het omslaan van de boot uit hun
rust opgeschrikt. De agenten waren al
len geoefende zwemmers en zouden zich,
ondanks de sterke strooming van de ri
vier, ongetwijfeld in veiligheid hebben
gebracht, indien zij niet door de kro
kodillen waren aangevallen. De over
levenden bevinden zich voor het groot
ste gedeelte nog in de nabijheid van de
plaats, waar het ongeluk gebeurd is, en
wel op een eilandje in de Meta, die
een zijrivier is van de Orinoco, of in de
jungle langs den oever. Er is een expe
ditie uitgetrokken om den schipbreuke
lingen hulp te bieden.
(Tel.)
EEN MONSTER OP DE VELUWE.
Men schrijft aan de N. R. C.:
Oosterbeek heeft zijn geheimzinnig
monster. Eenige weken geleden ver
koos een koe, die naar het abattoir ge
leid werd, het leven boven den dood.
Het dier rukte zich los en rende als een
bezetene door de Valckeniersbosschen
naar beneden, waar de uiterwaarden
vóór de overstrooming nog met lokkend
groen wachtten.
De eigenaar van net beest en de tal
rijke omstanders liepen verschrik! weg,
want de koe was dol geworden en een
dolle koe heet even gevaarlijk te zijn
als een stier.
Na den eersten schrik begon de ach
tervolging in de weilanden, doch er was
geen sprake van het dier te benaderen,
en omdat er geen gewapende toreador
onder de achtervolgers was, ontkwam
het aan zijn belagers.
Men vervolgde de koe tot des avonds
toen het dier in de duisternis verdween
en alleen nog zijn aanwezigheid verried
door een dreigend loeien.
Den anderen morgen waren de boe
ren weer bij den eersten schemer op
pad, maar al het zoeken was vergeefsch.
Ondertusschen begon de rivier te was
sen, de uiterwaarden werden een uit
gestrekt meer en men concludeerde, dat
de dolle koe verdronken was.
Toen het water weer afvloeide en
de weiden bloot kwamen te liggen, ver
wachtte men ergens tusschen Oosterbeek
en Doorwerth het doode beest te vin
den. Maar in het eindelooze slib en
geknakt riet geen koeielijk.
En zie, terwijl allen zich nog afvra
gen waar het beest gebleven is, komen
er van de hooger gelegen Veluwe alar-
meerende berichten.
's Nachts doolt over "den Zilverberg,
door de bosschen van Doorwerth en
Wolfheze een vreeselijk monster, als 'n
olifant zoo groot. Een jachtopziener, die
op «troopers loerde, zag plotseling het
monster voor zich met vurige oogen en
het stootte een asem uit als witte
stoom. Onder zijn hoeven braken de
berken en het eikenhakhout en vóór de
jager schieten kon was het met loeiend
geweld verdwenen.
Overdag ziet men het beest niet, wel
licht ligt het dan in de diepe bosschen
verscholen, maar 's nachts dwaalt 'het
rond, dan hier, dan daar, de lucht ver
vullend met zijn geloei. Nauwkeurig is
het dier nog niet waargenomen. "Er zijn
er die gelooven, dat het de ontvluchte
koe is, anderen herinneren zich van
vroeger geheimzinnige beesten, die uit
de oerwouden der Veluwe zijn overge
bleven; hoe het zij, Oosterbeek's omge
ving herbergt een geheimzinnig mon
ster, dat als het niet gauw gevangen
wordt, evenals het monster van Loch-
ness, dienstig kan zijn voor de bevorde
ring van het Vreemdelingen Verkeer.
DE MOORD OP DEN PASTOOR TE
GEISTEREN.
Geruchten, dat berooving niet
het motief van de misdaad zou
zijn geweest,
In het onderzoek inzake den moord op
pastoor Litjens te Geisteren is nog wei
nig licht gekomen. Wel is waar is de
justitie da£ en nacht in de weer om het
drama op te helderen, doch tot dusver
zijn nog geen tastbare resultaten be
reikt. De nasporing'en worden niet wei
nig bemoeilijkt, doordat op de plaats
van het misdrijf nagenoeg geen aanwij
zingen zijn gevonden, welke tot aanhou
ding van de daders zouden kunnen lei
den. Inmiddels staat de bevolking de
politie, voor zoover dit mogelijk is, met
aanwijzingen terzijde en alle mededee
lingen worden terdege onderzocht.
Zoo werd dezer dagen gemompeld, dat
de overval op den pastoor zou zijn ge
schied met het kennelijke doel om in de
pastorie documenten te bemachtigen,
waarvan de inhoud voor eenige perso
nen bij publicatie in hooge mate com-
promitteerend zou zijn. Dit motief werd
zeer aannemelijk voorgesteld: de da
ders zouden den pastoor naar buiten
hebben gelokt, buiten gevecht gesteld
en daarna de pastorie binnengedragen,
waarna zij zijn zakken doorzocht en
daaruit de sleutels Van brandkast en
schrijfbureau genomen zouden hebben.
Het eigenaardige van het geval is, dat
men de portemonnaie aan het slachtof
fer, waarin zich een aanzienlijk bedrag
aan geld bevond, onaangeroerd heeft
gelaten.
Deze omstandigheid heeft bij de per
sonen, die aan bovengenoemde lei ni
van liet misdrijl als het meest aanne
melijke hebben geacht, het vermoed;'
versterkt, dat roof niet als de drijfveer
'van het drama kan hebben gegolden
omdat men dan toch zeker de portemon
naie van den pastoor zou hebben mee
genomen. Het is een feit, dat uit de pas
torie geen geldwaarde wordt vermist.
Wel waren brandkast en schrijfbureau
doorzocht en lagen de daarin aanwezige
papieren in de grootste wanorde over
den vloer.
Deze lezing is ook aan mr. Rieter, of
ficier van justitie te Roermond, ter oore
gekomen Onmiddellijk heeft hij op
drachten gegeven deze geruchten na te
gaan. De politie acht de kans evenwel
gering, dat in deze richting op oplossing
van het misdrijf moet worden gezocht.
Van verschillende zijde heeft men de
politie meegedeeld, dat er op den avond
van den moord drie verdachte perso
nen in het dorp zijn gezien, zoodat de
justitie vrijwel met zekerheid kan aan
nemen, dat drie mannen de hand in het
misdrijf moeten hebben gehad. (N.R.C.)
Speldjesdag >,Valkenheide".
Ge kent toch „Valkenheide", het op
voedingsgesticht voor verwaarloosde
jongens, uitgaande van de Ned. Duitsch
Herv. Kerk? Welnu, dat mooie werk
lijdt vreeselijk onder de crisis.
Door inkrimping van regeer ings-sub-
sidies, door achteruitgang der giften en
contributies is een groot deel van z:jn
inkomsten teloor gegaan
In het gesticht worden niel alleen
Herv., doch ook Gereformeerde, Luther-
sche en Doopsgezinde jongens opgeno
men.
Het is dus een nationaal belang, lat
lier gediend wordt.
Heel Nederland helpe!
Niemand blijve achter, nu het er om
gaat dit goede werk in stand te houden
Een collecte, die op a.s. Woensdag 5
Febr. te Middelburg zal gehouden wor
den, wordt warm aanbevolen door on-
dergeteekenden:
Ds. Van Empel.
Ds. Van Voorst Vader.
Ds. Dippel.
Ds. Kelder.
Middelburg, Febr. '36,
o
DE Z.V.T.M. EN ZEEUWSCH-
VLAANDEREN.
De heer Maas schrijft, op de verga
dering der Z.V.T.M. die hij bijwoonde
als gemachtigde, met opdracht te stem
men tegen de saneeringsvoorstellen, te
hebben gesproken als inwoner van
Zeeuwsch-Vlaanderen. Maar dan toch
met een zeer beperkten gezichtskring,
waarop toch de plaats zijner vestiging
niet zonder invloed is. Indien hij althans
de promotor of medewerker zou willen
worden van een vereeniging „Zeeuwsch-
Vlaanderen Vooruit" zou m.i, een bree-
deren blik een eerste vereischte worden.
Ondergeteekende heeft, in een reeks
van vele tientallen jaren, die leuze, al
was zij niet in een vaandel geschreven,
al of niet met medewerking van ande
ren, steeds betracht, en ook in ver
schillende gevallen met gunstig resul
taat. En wanneer dan gestreefd wordt
naar het verkrijgen van verbeteringen
voor een bepaald deel van het gewest,
betrof dat steeds het aanbrengen van
werkelijke verbeteringen, doch nimmer
hebben wij beproefd voor een of ander
deel verbeteringen te krijgen ten koste
van een stuk welvaart van het andere
deel. Steeds is dan gestreefd naar hef
verkrijgen van verbeteringen, en niets
meer, doch nimmer hebben wij er naar
gestreefd een verbetering te verkrijgen
voor een bepaald deel, ten koste van 'n
stuk welvaart of comfort van een ander
deel. Ondergeteekende is van oordeel,
dat voor Zeeuwsch-Vlaanderen, als
excentrisch gelegen stuk van Nederland,
niets te goed kan zijn. Het kan niet an
ders, of door de legging ten opzichte van
het overig deel van Nederland moeten
wij tekort komen en hebben we in geen
enkel opzicht te veel. Het grieft me dan
ook altijd, wanneer inwoners van een
deel van ons gewest aanslagen plegen
op het weinige goede, dat andere deelan
bezitten, te meer, wanneer zij dan voor
hun eigen omgeving toch ook niet mis
deeld, of zelfs misschien bevoorrecht
zijn.
En zoo verneem ik, dat de bewoners
van Westelijk-Zeeuwsch-Vlaanderen die,
dank zij de vele daartoe in vroeger ja
ren aangewende pogingen, een veer
dienst tusschen Breskens en Vlissingen
hebben verkregen, die de volmaaktheid
vrijwel nabij komt, die in elk geval in
aantal Verbindingen dat hij verschaft en
het comfort dat hij biedt, de bootverbin
dingen van Ter Neuzen verre overtreft,
geen aanleiding hebben om op laatstge
noemde verbindingen jaloersch te zijn,
en er, zooals de heer Maas doet, naar
te streven de verbindingen van daar uit
nog slechter te maken, en het drukst be
volkte centrum van Zeeuwsch-Vlaande
ren geheel van Walcheren te isoleeren.
Hij vermeent, dat de dienst Ter Neu
zenVlissingen zonder bezwaar kan
vervallen, doch de vele duizenden pas
sagiers, die daarvan ondanks ver
hoogd tarief, gebruik maken, be
wijzen er de behoefte aan te gevoelen.
Indien de heer Maas belangen van
Zeeuwsch-Vlaanderen wenscht te be
spreken, zal hij zich inderdaad wat be
ier dienen te oriënteeren. Wanneer hij
beter op de hoogte was, zou hij o.m. ter
vergadering niet zonder meer den man
van de straat hebben nagepraat, in zijn
bewering omtrent tekortkomingen van
Den Haag, indien het de belangen van
Zeeuwsch-Vlaanderen betreft. Terecht
heeft het lid der Tweede Kamer de heer
Lockefeer in de Maandag te Hulst ge
houden vergadering die uitlating ge
wraakt. Ik weet wel, men hoort die be
wering van den heer Maas meer, doch
zij die met de historie en toestanden
van geheel Zeeuwsch-Vlaanderen op
de hoogte zijn, weten beter. Natuurlijk
blijft er hier ook nog wel een en ander
te wenschen over. Doch, zou men mee-
nen, dat ook in andere deelen van Ne
derland geen onvervulde verlangens
blijven. Indien men rekening houdt met
oppervlakte en bevolking van Z.-Vlaan
deren, zal die streek, voor wat betreft
de verzorging door de rijksregeering in
de laatste tientallen jaren procentsgewijs
tegenover andere deelen van ons land
niet achteraan komen.
Uit zijn schrijven blijkt, dat de heef-
Maas zich niet op de hoogte heeft ge
steld van de tegenwoordige techniek
van het postvervoer. (Tusschen twee
haakjes, er worden geen brieven van
Biervliet via Walsoorden naar Ter Neu
zen verzonden). Zou de heer Maas mee-
nen, dat nog geen enkele daartoe aan
gewezen instantie de kwestie van her
locale postvervoer per tram met de daar
toe bevoegde administratie heeft be
sproken? Dan vergist hij zich deerlijk.
Het vervoer van poststukken van het
eene deel van Zeeuwsch-Vlaanderen,
soms van aangrenzende gemeenten r.aat
de andere over water, komt vreppd
voor, inaar toch blijkt,bij nadere inlich
tingen, dat die regeling bezwaarlijk an
ders kan geschieden, aangezien het lo
caal verkeer veel te gering is, om
daarvoor een rechtstreeksche verzending
tusschen de verschillende kantoren der
posterijen per tram in te richten. Ik be
schik daaromtrent niet over cijfers, doch
wanneer er bv. een verzending tusschen
Biervliet en Terneuzen v.v. ware, zot>
de depeche, naar ik vermoed, niet zelden
uit iets anders dan uit een ledigen post
zak bestaan.
Bij zulke communicatieverhoudingen
moet alle aandrang om veranderingen
het afleggen, te meer waar nu toch ook
een vrij bevredigende verzending is ver
kregen, al gaat die dan ook met de zen
dingen van en voor het geheele land,
over de Schelde. Maar daar hebben wc
dan ook verbindingen te water voor
noodig.
Ik wil den heer Maas houden am de
versregels waarmede hij eindigt, wan
neer hij die wil wijzigen, en bedenken,
dat zoowel ten Westen als ten Oosten
een stuk Zeeuwsch-Vlaanderen ligt en
hij dan ook in 't geheugen wil houden
de spreuk:
,,'t Geen gij niet wilt dat u
geschiedt,
Doe dat ook een ander niet!"
„Z.V." (N. J. Harte Terneuzen.)
Vergadering van den Raad der ge
meente Middelburg, op Woensdag, den
5den Februari 1936, des namiddags te
2 uur, en zoo noodig, voortzetting des
namiddags S uur, ter behandeling van de
onderstaande zaken;
1. Notulen vergaderingen van 20 No
vember en 2 December 1935.
2. Ingekomen stukken.
3. Benoeming lid Burgerlijk Armbe
stuur.
4.. Uitbreiding verlichting Nadorstweg
5. Wijziging openbare verlichting bij
Veerscbe brug.
6. Verhuring gemeente-grond bij Maïs-
baai.
7. Verhuring gemeentegrond Nieuwe-
haven,
8. Verkoop gemeente-grond hoek
Noordsingel en Meidoornlaan.
9. Verkoop gemeente-grond Park „de
Griflioen".
10. Crediet voor uitbreiding waterlei
ding-buizennet in Koudekerkschen
weg.
11. Uitvoering rioleering Veersche weg.
12. Bouw werkplaats voor jeugdige
werkloozen.
13. Afwijzende beschikking op verzoek
tot vermindering van lasten en ta
rieven drukkende op onroerend
goed.
14. Salarieering gemeente-personeel c.a.
15. Aanstelling geneesheer-directeur
Gasthuis c.a.
16. Vaststelling nieuwe schoolgeld-ver
ordening lageronderwijs.
17. Crediet voor inrichting van den
luchtbeschermingsdienst..
18. Voorziening in cassatie nopens ar
rest ter zake bijdrage in kosten R.
H.B.S.
19- In gebruik-geving schoollokaal aan
Vereeniging voor Veilig Verkeer.
20. Afwijzende beschikking op verzoek
tot gedeeltelijke opheffing van tap-
verboden.
21. Crediet voor restauratie Abdijtoren
c.a..
22. Beslissing op bezwaarschriften te
gen aanslagen 1934/1935 en 1935/'36
wegens schoolgeld, aanslagen 1935
hondenbelasting en aanslagen 1935
straatbelasting.
Middelburg, den 31 Januari 1936.
De Burgemeester,
M. FERNHOUT.