BINNENLAND.
Aspirin
ZEELAND.
WEER EK WIND.
BIHTEMJUID.
Een overzicht van de
huidige situatie.
NUMMER 12.
TWEE BLADEN.
WOENSDAG
15 JANUARI 1936.
EERSTE BLAD.
179c JAARGANG.
HET SLECHTE VOORBEELD.
Meerdaagsche retourbiljetten
VERVROEGDE PEN SIOENNEERIN G
BIJ DE NED. SPOORWEGEN-
DUITSCHE UITKEERING AAN
FAMILIE VAN OORLOGS
SLACHTOFFERS.
'Ned. Chr, Vrouwenbond en N.S.B.
MIDDELBURG.
INSTALLATIE COMMISSARIS
VAN POLITIE.
GOES.
De Keuringsdienst blijft.
WALCHEREN.
ZUID-BEVELAHD.
ZEEUWSCH-VLAANDEREH O.D.
DE WEST CAMAK VLOT GEBRACHT
INBRAAK.
Nieuw Italiaansch offen
sief in het Zuiden ver
wacht.
tfrwtactHl*
rrm
MIDDELBUBGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, tngez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
22* GOESCHE COURANT^
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij bet Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1
regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hocgste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. snel
„Brieven." of „Bevragen bureau dezer cou
rant" ÏO ci «xtra Bewijsnummers 5 cent-
Kort geleden aldus schrijft het
katholieke dagblad ,,0ns Noorden"
is er heel wat misbaar in de pers ont
staan, omdat de heer H. Polak in een
korte avondvergadering de presentie
lijst van de Eerste Kamer geteekend had
en daarna was verdwenen zonder de
zitting, waarvoor hij f 20 toucheerde, te
hebben bijgewoond. De heer Polak heeft
toen als verontschuldiging' aangevoerd,
dat hij, voor de vergadering begon, on
gesteld was geworden en daarom was
heengegaan. Terecht is toen gevraagd,
waarom hij daarvan dan niet aan den
voorzitter kennis had gegeven.
Maar nu Dinsdagavond heeft zich weer
hetzelfde geval voorgedaan met een an
deren sociaal-democratischen senator,
n.l. den heer De Zeeuw. Deze heeft de
presentielijst voor deze korte avondver
gadering geteekend, maar was in de zit
ting niet aanwezig. En toen, (de verga
dering was om halfnegen begonnen),
even voor negen uur gestemd werd over
het cumulatiewetje, werd de heer De
Zeeuw wel afgelezen als aanwezig, maar
hij was er niet. En ook nu weer ontbrak
elke mededeeliïig aan den voorzitter.
Dit is dus nu in korten tijd een tweede
geval, dat een socialistische senator zich
op een zeer laakbare wijze schuldig
'maakt, aan het innen van presentiegeld,
waarop hij geen enkel recht heeft. Het
voorbeeld, dat hier door deze roode po
litici gegeven wordt, is wel heel onge
lukkig. Meer zullen wij van deze onver
kwikkelijke zaak nu maar niet zeggen
aldus besluit „Ons Noorden".
De directie der spoorwegen
onderzoekt of de invoering za
kelijk verantwoord zou zijn.
(Van onzen «-r e d a c t e u r).
Zullen de Nederlandsche spoorwegen
overgaan tot invoering van meerdaag-
sche retourbiljetten tegen verminderden
prijs? Over de wenschelijkheid daarvan
heeft het publiek heel gauw een ant
woord klaar. Natuurlijk zou iedereen
het toejuichen, wanneer het reizen door
nog meer faciliteiten zou worden ver
aangenaamd, maar zullen de spoorwe
gen aan deze wenschen van het publiek
gevolg geven? En vooral: zou een derge
lijke prijsverlaging de bedrijfsuïtkomsten
ten goede komen?
Den laatsten tijd zijn er geruchten in
omloop, die erop wijzen, dat een spoedi
ge invoering van meerdaagsche retour-
biljetten ernstig wordt ovjerwogen, ja
zelfs, dat ze nog dezen zomer zou zijn
te verwachten. We hebben ons daarom
eens gewend tot den dienst van exploi
tatie der Nederlandsche spoorwegen,
ten einde hier iets naders over te ver
nemen. Daarbij is ons gebleken, dat aan
een zoo eenvoudig lijkende kwestie
meer vast zit, dan de oppervlakkige be-
oordeelaar zou denken.
Op deze vraag, of de loopende ge
ruchten op waarheid gegrond waren, kon
men ons geen direct antwoord geven.
Men deelde ons evenwel mede, dat de
ze aangelegenheid in den regel veel te
eenvoudig werd opgevat door het pu
bliek. Velen denken, dat het reizen er
belangrijk door gestimuleerd zal wor
den, doch voor de -hoofdadministratie
der spoorwegen is dat nog geheel een
open vraag. Reeds vele malen heeft
men er brieven ontvangen van spoor
weggebruikers, die vroegen den geldig
heidsduur der thans ééndaagsche retours
te verlengen, omdat zij er dan meer
voordeel van zouden hebben. De spoor
wegen stellen zich evenwel op het
standpunt, dat zij geen philanthropisch
instituut zijn en dat dus elke wijziging
in de tarieven een zakelijken grondslag
moet hebben. Alleen voor het plezier
van deze briefschrijvers zal men er dus
nimmer toe overgaan
Iets anders is het, wanneer zal kun
nen worden aangetoond, dat de bedrijfs-
uitkomsten erdoor zullen verbeteren,
Nu reeds kan men echter op Zaterdagen,
vooral in het Westen des lands een druk
verkeer waarnemen van personen, die
zeker dienzelfden dag niet terugkeeren
en die dus den dubbelen vrachtprijs be
talen. Wanneer men deze menschen 25
pet. korting gaf op hun reis, zouden, ze
vermoedelijk niet meer van den trem
gebruik maken dan ze thans reeds doen.
Om dezelfde som aan reiskosten te ont
vangen, zouden de spoorwegen dus 25
pet. meer reizigers met dezen nieuwen
maatregel moeten trekken en men be
twijfelt, of dit wel het geval zal zijn.
Eigenlijk moet de '.toename neg meer
dan 25 pet. zijn, want de materieel- en
tractiekosten, benevens die van het
personeel wellicht, zouden er door toe
nemen. Bij een vermeerdering van het
aantal reizigers, moet men immers meer
wagons gebruiken of zelfs meer treinen
inleggen om den grooteren toeloop te
kunnen verwerken. Dat er meer ge
reisd zou worden, wil men gaarne toe
geven, doch is het er niet over eens, dat
deze vermeerdering ook in de bedrijfs
uïtkomsten tot uitdrukking zal komen.
Nederland staat met zijn systeem van
retourkaarten vrijwel alleen. Vóór den
oorlog, omstreeks 1910 had men even
als toendertijd in Duitschland retour-
kaarten die een maand geldig waren.
Daarvan werd evenwel zooveel mis
bruik gemaakt, dat ze tenslotte werden
afgeschaft. Men heeft toen de zooge
naamde buurtverkeerkaarten overge
houden voor kleinere afstanden, zooals
ook de naam wel aanduidt. Er werd ge
klaagd, dat de hierbij gestelde grenzen
onbillijk waren en toen hebben de
spoorwegen den knoop doorgehakt door
te bepalen, dat de korting van 25 pet.
zou gelden voor alle reizen die op der.-
zelfden dag in heenwaartsche en terug-
waartsche richting zouden worden afge-
legd.
Dit stelsel, dat vrijwel uniek is, heeft
nu eenige maanden gefunctioneerd, doch
op onze vraag, of men er bevredigende
resultaten mee had bereikt, moest men
ons vooralsnog het antwoord schuldig
blijven. Pas na zekeren tijd zal kunnen
worden vastgesteld of de inkomsten
door den nieuwen maatregel zijn ver
meerderd, waarbij nog met allerlei om
standigheden zal moeten worden reke
ning gehouden.
Men vergelijkt de toestanden hier
gaarne met het buitenland. Duitschland
heeft alleen de zoogenaamde Sonntags-
rückfahrtskarten, die (de naam wijst het
al uit) alleen op Zondag gelden, welke
termijn echter is uitgebreid en wel van
Zaterdag na 12 uur tot Maandag vóór
12 uur. Het zijn dus een soort week
end kaarten in den trant van zooals men
die hier ook zou willen hebben, maar
ze gelden maar voor bepaalde afstanden
en onze gewone ééndaagsche retour-
kaarten kent men in Duitschland niet.
In België is de toestand ongeveer ge
lijk. Daar heeft men ook alleen week
end kaarten tegen verminderd tarief.
Wanneer men naar Duitschland en Bel
gië kijkt, moet men bedenken, dat daar
onze ééndaagsche retourkaarten geheel
onbekend zijn. Dat maakt een groot ver
schil.
Het vaststellen der tarieven is een
moeilijke kwestie, waar veel aan vast
zit. Teder zal het er evenwel over eens
zijn, dat een wijziging ervan dient ge
motiveerd te worden door de verwach
ting van financieele voordeelen. Daar
van schijnt men in het onderhavige ge
val bij de spoorwegen nog niet over
tuigd te zij.
SOMBERE VOORUITZICHTEN VOOR
RADIO HILVERSUM.
De Roemeensche Radio-omroep heeft
te Bod door de Marconi Maatschappij
een nieuwen zender laten bouwen. Na
langdurige en nauwkeurige metingen
heeft men Bod uitgekozen, omdat van
dit punt in Zevenburgen uit, geheel Roe
menië zonder storingen, van de pro
gramme's zal kunnen genieten.
De zender is één van de grootsten van
Europa. De antenne is niet minder dan
tweehonderdvijftig meter hoog. De
sterkte van dezen nieuwen reus is 150
KW. De zender werkt op een golflengte
van1875 m.
Helaas kunnen wij, schrijft de Tel,
den nieuwen Roemeen niet met enthou
siasme ontvangen. Een voorproefje van
den „hrom'toon" hebben we al gehad.
Daar komt nog bij dat de Finsche
zender Lathi op golflengte 1807 m tot
nog toe geen last aan ons bezorgde, hij
was zelfs nauwelijks te hooren.
Binnen enkele dagen echter zal La
thi zijn sterkte opvoeren tot 220 kw en
wanneer de ontvangst in K.arelië dan
nog niet voldoende is, zal de energie
verdubbeld worden!
Naar wij vernemen zal door de direc
tie der Nederlandsche Spoorwegen op
de eerstvolgende maandelijksche confe
rentie met de besturen der vakvereeni-
gingen een door haar aan den personeel-
raad gedaan voorstel ter sprake komen
om den pensioen gerechtigden leeftijd
van het spoorwegpersoneel op 60 jaar te
stellen. Hiertoe zal een wijziging in <Je
pensioenwet dienen te worden aange
bracht.
In verhand met het overcompleet z,al
De natuurlijke straf voor luiheid is
verveling.
dan.tot vervroegde pensioenneering wor
den overgegaan, zoo noodig op 55-jarigen
leeftijd; doch daar hierdoor de lasten
van het fonds nog zwaarder zullen
worden, zal ook ten opzichte daarvan
een regeling getroffen moeten worden.
In opdracht van de Nederlandsche re
geering heeft de burgemeester van Eg-
mond aan Zee een schadeloosstelling van
ruim f 15000 uitgekeerd aan de familie
van de tijdens den wereldoorlog omge
komen opvarenden van de „Juno Ym
207", de „Ena Ym 65" en de „Nora Ym
178". De Duitsche regeering' heeft deze
schadeloosstelling ter beschikking ge
steld, voorzoover naar het oordeel der
Nederlandsche regeering daarvoor bil
lijkheidsredenen aanwezig waren. Dit is
de laatste uitkeering die plaats heeft.
In totaal is dan in den loop der laatste
jaren ruim f 30,000 uitgekeerd, in 13 ge
zinnen. Sommige daarvan ontvingen
meer dan f 4000.
alleen hei besfe voor
Uw gezondheid
Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes van
20 tabl. 70 ets. en oranjezakjes van 2 tabl. a 10 ets.
(Ingez. Med.)
Het hoofdbestuur van den Ned. Cfir.
Vrouwenbond heeft op een vraag van de
Gew. Afd. Zeeland, hoe de houding van
den Bond moet zijn tegenover de N.S.B.
en of het lidmaatschap van die beide
kan samengaan, geantwoord dat het H
B. ook ten opzichte van deze zaak vast
houdt aan het standpunt van den Bond,
dat niet aan daadwerkelijke politiek
kan worden gedaan maar dat dit aan
de kiesvereenigingen moet worden over
gelaten.
Legaten.
Wijlen jhr. mr, A. A. van Doorn van
Koudekerke, overleden op 12 November
te Haarlem, heeft aan de Ned. Herv.
Kerk en aan de diaconie van deze kerk,
beide te Koudekerke, ieder f 1000
gelegateerd.
Hedenmiddag waren op het bureau
van politie alhier allen bij die tak van
gemeentedienst betrokken personen aan
wezig, toen de burgemeester, de heer
M. Férnhout, als hoofd der politie, den
nieuw benoemden Commissaris van Po
litie, den heer J. Fontijne, installeerde
en deze met het van nu af onder hem
dienende korps kennis maakte.
Wij vernemen thans uit officieele bron
dat de Keuringsdienst van Waren te
Goes gehandhaafd zal worden.
De dienst wordt hier zelfs nog uitge
breid met een deel van Brabant, hetgeen
een kleine vermeerdering van personeel
medebrengt.
Een voor Goes verheugend bericht.
AAGTEKERKE. Dinsdagavond kwam
de kolenvereeniging in jaarvergadering
bijeen onder voorzitterschap van den
heer J. Jobse. Uit het jaarverslag van
den secretaris, den heer G. Janse, bleek
dat het afgeloopen jaar waren aange
kocht 600 hl stukkolen, 2611 hl eierko
len, 100 hl anthraciet, 130 hl bruinkolen
en 10,000 stuks turf.
'Uit 'het verslag van den penningmees
ter, den heer J. Dekker, bleek dat er een
goed slot te boeken viel De aftredende
bestuursleden de heeren J. Dekker en
G. Wijk'huys werden herkozen. Tot le
den van de controle-commissie werden
gelcozen <de 'heeren P. Boone en W. Bim-
mel. Voor het lossen van de kolen te
Middelburg gaven zich 7 personen op
terwijl voor het lossen aan de tram te
Aagtekerke zich 2 personen opgaven.
De voorzitter gaf een uiteenzetting
over de actie van de kolenconventie,
huisbrandcommissie en prijzencommissie
en de gevaren van bovengenoemde acie
voor de gebruikers.
ST. LAURENS. De heer P. Vader Hzn.
heeft met ingang van 1 October a.s. ont
slag gevraagd als kassier van de Coöpe
ratieve Boerenleenbank alhier. De heer
Vader is sinds de oprichting der Bank
in 1914 in die functie werkzaam. Naar
wij vernemen, zal hij niet alle contact
met de Bank verbreken, doch na het in-
diensttreden van den nieuwen kassier
als plaatsvervangend kassier optreden.
De weg WestkapelleDomburg.
Zooals uit de rubriek afloop aanbeste
dingen blijkt, is hedenmorgen een voor
het verkeer op Walcheren van groot be
lang zijnd werk aanbesteed, namelijk 't
verbeteren van den weg tusschen Dom
burg en Westkapelle, waardoor de rond
rit door Zeeland's tuin geheel verbeterd
zal zijn en met nog enkele kleine wij
zigingen in den weg MiddelburgDom
burg een aan de eischen van den tijd
voldoenden verkeersweg is verkregen.
Voor deze besteding was een zeer
groote belangstelling ook van uit West
kapelle van personen, die evenals ver
schillende uit Middelburg en andere
plaatsen daarin een werkobject hoopten
te vinden,
KAPELLE. Daartoe vanwege de ver
eeniging van Oudleerlingen van de Tuin-
bouwcursussen uitgenoodigd trad in het
lokaal Obadja op de heer A, Provoost
chef van den proeftuin uit den Wilhel-
minapolder met het onderwerp: Bijen
teelt in verband met de fruitteelt.
Op onderhoudende wijze wist spr. zijn
gehoor aan zich te binden. Het leven en
de werkwijze van de bijen is zoo mooi,
vooral werd er de nadruk opgelegd dat
de bijen van onberekenbaar nut zijn
voor de fruitteelt.
De lezing werd verduidelijkt met lan
taarnplaatjes welwillend hiervoor door
den rijkstuinbouwconsulent afgestaan.
Verschillende vragen werden ten ge
noegen beantwoord. De opkomst was
schitterend.
De voorzitter wijdde aan het slot een
kort woord aan de nagedachtenis van
den onderwijzer M. N. van de Linde uit
Rilland enkele dagen geleden overleden.
Jaren lang werden cursussen gehouden
door hem en de ouderen vooral herinne
ren nog zoo levendig de genoten lessen
Ook bij de herdenking van het 25-jang
bestaan der vereeniging hebben velen
nog genoten van zijn humoristisch
woord
Te Kapelle zal de overledene die met
hart en ziel voor het tuinbouwonderwijs
arbeidde in dankbare herinnering voort
leven.
KLOETINGE. Al spelende had het 4
jarig dochtertje van J. B. alhier het on
geluk te vallen en daarbij een arm t<
breken. In het ziekenhuis in Goes bleek,
dat de elleboog was gebroken en dat
opname noodzakelijk was.
WOLPHAARTSDIJK. Het vermiste
waschgoed is thans als gevonden aange
geven bij de politie alhier, door P. te
's Heer Arendskerke. Het betrokken ge
zin te Kats heeft het al weer in zijn be-
zit.
TERNEUZEN, Nadat de bekisting van
het gat in het Amerikaansche s.s. „West
Camak" was aangebracht, is het schip
hedenmorgen om half 5 door sieepboo.-
ten van de Tonnisht and Salvage Union
te Antwerpen vlot gebracht. De sleep-
booten „Energie", „Max", „Goliath"
en „President John P. Best" en het ber
gingsvaartuig „Redder no. I" sleepen 't
schip nu naar Antwerpen.
Een nader bericht meldt dat de „West
Camak" bij den Hoek van Baarland ten
anker is gekomen om de reis bij laag
water verder voort te zetten. Vermoed
wordt dat het schip om ongeveer 6 uur
hedenavond Antwerpen zal bereiken,
alwaar de Camak op een scheepswerf
gerepareerd zal worden.
ZAAMSLAG. Tijdens afwezigheid der.
bewoners is gisteravond ingebroken bij
den winkelier v. A. alhier. Toen de fa-
Middelburg, 15-I-'36. Dinsdag: hoog
ste luchttemperatuur 6 °C (43 °F);
laagste 4 °C (39 °F). Heden 9 h: 3 °C;
12 h: 4Vi °C. 0.3 mm regen of neerslag.
Hoogste barometerstand te dezer stede,
in het afgeloopen etmaal: 768 mm; laag
ste 766 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 770.3 mm
te München; laagste 749.7 mm te Hel-
singfors.
Verwachting tot morgenavond:
Zwakke tot matige Z, tot O. wind,
nevelig tot gedeeltelijk bewolkt, weinig
ol geen neerslag, lichte tot matige vorst
des nachts, overdag lichte dooi.
Zon op: 8 h 05; onder: 16 h 15. Licht
op: 16 h 45. Maan op: 12 h 14; onder:
10 h 18. L.K. 16 Jan.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen,
Januari.
Hoogwater. Laagwater.
Wo. 15 5.10 17.35 11.43 23.42
Do. 16 5.47 18.16 12.20
Vr. 17 6.34 19.09 0.25 13.08
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge,
Januari.
Hoogwater. Laagwater
Wo. 15 6.59 19.17 0.18 12.43
Do. 16 7.30 19.52 0.55 13.21
Vr. 17 8.10 20.40 1.36 14.07
milie van haar bezoek thuis kwam, ont
dekte zij dat ongewenschte bezoekers
over den vloer waren geweest. Wat er
precies vermist wordt, is nog niet be
kend.
r*e oorlog in Oost-Afrika,
Het nieuws uit Abessynië is vandaag
weer uiterst schaarsch. Dingen van be
lang schijnen de laatste dagen niet te
zijn voorgevallen.
Een speciale correspondent van het
A. N. P. te Addis Abeba seint ons in
middels het volgende overzicht van de
militaire situatie (deze is natuurlijk van
officieele Abessijjische zijde geïnspi
reerd)
De positie der Italianen wordt zoo
wel in het Noorden als in het Zuiden
van dag tot dag moeilijker. Aan het
Noordelijk front hebben de in den laat
sten tijd ingetreden regens aan Italiaan-
sche zijde vrijwel iedere terugtrekkende
manoeuvre onmogelijk gemaakt. Evenmin:
kunnen troepenverplaatsingen uitge
voerd worden. De Italianen hebben zich
teruggetrokken in versterkte en ver-
groote blokhuizen, die met machinege
weren zijn toegerust. Teneinde onnoo-
dige verliezen te voorkomen valt het
Abessijnsche leger de Italiaansche stel
lingen niet meer met groote troepen
detachementen aan. Men is in Abessijn
sche militaire kringen van opvatting,
dat deze Italiaansche verdedigingspun
ten zich vroeger of later zullen moeten
overgeven, daar voorziening met het
noodige uit he tachterland vrijwel is
uitgesloten. Alle wegen zijn in moeras
sen veranderd; alles blijft in den mod
der steken. De pogingen der Italiaan
sche troepen zich met steun van artil
lerie en vliegtuigen in deze moeilijke si
tuatie te handhaven hebben weinig kans
op succes, daar het overhaaste optre
den talrijke fouten heeft veroorzaakt.
Aan Abessünschen kant is 't tot dus
verre mogelijk geweest de troepen
steeds door reserves te doen aflossen.
Ondanks de over het algemeen te con-
stateeren stagneering van den bewe
gingsoorlog wordt in het gebied van Ma-
kalle en Alksoem nog steeds fel en voor
beide partijen met groote verliezen ge
streden.
De van het Zuidelijk front ontvangen
berichten doen concludeeren, dat de Ita
lianen na de ontruiming van Ogaden
hun voorgenomen opmarsch naar de
provincie Bale (ten N.W. van Dolo)