BINNENLAND. Aspirin ZEELAND. WEER EK WIND. BIHTEMJUID. Een overzicht van de huidige situatie. NUMMER 12. TWEE BLADEN. WOENSDAG 15 JANUARI 1936. EERSTE BLAD. 179c JAARGANG. HET SLECHTE VOORBEELD. Meerdaagsche retourbiljetten VERVROEGDE PEN SIOENNEERIN G BIJ DE NED. SPOORWEGEN- DUITSCHE UITKEERING AAN FAMILIE VAN OORLOGS SLACHTOFFERS. 'Ned. Chr, Vrouwenbond en N.S.B. MIDDELBURG. INSTALLATIE COMMISSARIS VAN POLITIE. GOES. De Keuringsdienst blijft. WALCHEREN. ZUID-BEVELAHD. ZEEUWSCH-VLAANDEREH O.D. DE WEST CAMAK VLOT GEBRACHT INBRAAK. Nieuw Italiaansch offen sief in het Zuiden ver wacht. tfrwtactHl* rrm MIDDELBUBGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, tngez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. 22* GOESCHE COURANT^ Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij bet Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1 regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hocgste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. snel „Brieven." of „Bevragen bureau dezer cou rant" ÏO ci «xtra Bewijsnummers 5 cent- Kort geleden aldus schrijft het katholieke dagblad ,,0ns Noorden" is er heel wat misbaar in de pers ont staan, omdat de heer H. Polak in een korte avondvergadering de presentie lijst van de Eerste Kamer geteekend had en daarna was verdwenen zonder de zitting, waarvoor hij f 20 toucheerde, te hebben bijgewoond. De heer Polak heeft toen als verontschuldiging' aangevoerd, dat hij, voor de vergadering begon, on gesteld was geworden en daarom was heengegaan. Terecht is toen gevraagd, waarom hij daarvan dan niet aan den voorzitter kennis had gegeven. Maar nu Dinsdagavond heeft zich weer hetzelfde geval voorgedaan met een an deren sociaal-democratischen senator, n.l. den heer De Zeeuw. Deze heeft de presentielijst voor deze korte avondver gadering geteekend, maar was in de zit ting niet aanwezig. En toen, (de verga dering was om halfnegen begonnen), even voor negen uur gestemd werd over het cumulatiewetje, werd de heer De Zeeuw wel afgelezen als aanwezig, maar hij was er niet. En ook nu weer ontbrak elke mededeeliïig aan den voorzitter. Dit is dus nu in korten tijd een tweede geval, dat een socialistische senator zich op een zeer laakbare wijze schuldig 'maakt, aan het innen van presentiegeld, waarop hij geen enkel recht heeft. Het voorbeeld, dat hier door deze roode po litici gegeven wordt, is wel heel onge lukkig. Meer zullen wij van deze onver kwikkelijke zaak nu maar niet zeggen aldus besluit „Ons Noorden". De directie der spoorwegen onderzoekt of de invoering za kelijk verantwoord zou zijn. (Van onzen «-r e d a c t e u r). Zullen de Nederlandsche spoorwegen overgaan tot invoering van meerdaag- sche retourbiljetten tegen verminderden prijs? Over de wenschelijkheid daarvan heeft het publiek heel gauw een ant woord klaar. Natuurlijk zou iedereen het toejuichen, wanneer het reizen door nog meer faciliteiten zou worden ver aangenaamd, maar zullen de spoorwe gen aan deze wenschen van het publiek gevolg geven? En vooral: zou een derge lijke prijsverlaging de bedrijfsuïtkomsten ten goede komen? Den laatsten tijd zijn er geruchten in omloop, die erop wijzen, dat een spoedi ge invoering van meerdaagsche retour- biljetten ernstig wordt ovjerwogen, ja zelfs, dat ze nog dezen zomer zou zijn te verwachten. We hebben ons daarom eens gewend tot den dienst van exploi tatie der Nederlandsche spoorwegen, ten einde hier iets naders over te ver nemen. Daarbij is ons gebleken, dat aan een zoo eenvoudig lijkende kwestie meer vast zit, dan de oppervlakkige be- oordeelaar zou denken. Op deze vraag, of de loopende ge ruchten op waarheid gegrond waren, kon men ons geen direct antwoord geven. Men deelde ons evenwel mede, dat de ze aangelegenheid in den regel veel te eenvoudig werd opgevat door het pu bliek. Velen denken, dat het reizen er belangrijk door gestimuleerd zal wor den, doch voor de -hoofdadministratie der spoorwegen is dat nog geheel een open vraag. Reeds vele malen heeft men er brieven ontvangen van spoor weggebruikers, die vroegen den geldig heidsduur der thans ééndaagsche retours te verlengen, omdat zij er dan meer voordeel van zouden hebben. De spoor wegen stellen zich evenwel op het standpunt, dat zij geen philanthropisch instituut zijn en dat dus elke wijziging in de tarieven een zakelijken grondslag moet hebben. Alleen voor het plezier van deze briefschrijvers zal men er dus nimmer toe overgaan Iets anders is het, wanneer zal kun nen worden aangetoond, dat de bedrijfs- uitkomsten erdoor zullen verbeteren, Nu reeds kan men echter op Zaterdagen, vooral in het Westen des lands een druk verkeer waarnemen van personen, die zeker dienzelfden dag niet terugkeeren en die dus den dubbelen vrachtprijs be talen. Wanneer men deze menschen 25 pet. korting gaf op hun reis, zouden, ze vermoedelijk niet meer van den trem gebruik maken dan ze thans reeds doen. Om dezelfde som aan reiskosten te ont vangen, zouden de spoorwegen dus 25 pet. meer reizigers met dezen nieuwen maatregel moeten trekken en men be twijfelt, of dit wel het geval zal zijn. Eigenlijk moet de '.toename neg meer dan 25 pet. zijn, want de materieel- en tractiekosten, benevens die van het personeel wellicht, zouden er door toe nemen. Bij een vermeerdering van het aantal reizigers, moet men immers meer wagons gebruiken of zelfs meer treinen inleggen om den grooteren toeloop te kunnen verwerken. Dat er meer ge reisd zou worden, wil men gaarne toe geven, doch is het er niet over eens, dat deze vermeerdering ook in de bedrijfs uïtkomsten tot uitdrukking zal komen. Nederland staat met zijn systeem van retourkaarten vrijwel alleen. Vóór den oorlog, omstreeks 1910 had men even als toendertijd in Duitschland retour- kaarten die een maand geldig waren. Daarvan werd evenwel zooveel mis bruik gemaakt, dat ze tenslotte werden afgeschaft. Men heeft toen de zooge naamde buurtverkeerkaarten overge houden voor kleinere afstanden, zooals ook de naam wel aanduidt. Er werd ge klaagd, dat de hierbij gestelde grenzen onbillijk waren en toen hebben de spoorwegen den knoop doorgehakt door te bepalen, dat de korting van 25 pet. zou gelden voor alle reizen die op der.- zelfden dag in heenwaartsche en terug- waartsche richting zouden worden afge- legd. Dit stelsel, dat vrijwel uniek is, heeft nu eenige maanden gefunctioneerd, doch op onze vraag, of men er bevredigende resultaten mee had bereikt, moest men ons vooralsnog het antwoord schuldig blijven. Pas na zekeren tijd zal kunnen worden vastgesteld of de inkomsten door den nieuwen maatregel zijn ver meerderd, waarbij nog met allerlei om standigheden zal moeten worden reke ning gehouden. Men vergelijkt de toestanden hier gaarne met het buitenland. Duitschland heeft alleen de zoogenaamde Sonntags- rückfahrtskarten, die (de naam wijst het al uit) alleen op Zondag gelden, welke termijn echter is uitgebreid en wel van Zaterdag na 12 uur tot Maandag vóór 12 uur. Het zijn dus een soort week end kaarten in den trant van zooals men die hier ook zou willen hebben, maar ze gelden maar voor bepaalde afstanden en onze gewone ééndaagsche retour- kaarten kent men in Duitschland niet. In België is de toestand ongeveer ge lijk. Daar heeft men ook alleen week end kaarten tegen verminderd tarief. Wanneer men naar Duitschland en Bel gië kijkt, moet men bedenken, dat daar onze ééndaagsche retourkaarten geheel onbekend zijn. Dat maakt een groot ver schil. Het vaststellen der tarieven is een moeilijke kwestie, waar veel aan vast zit. Teder zal het er evenwel over eens zijn, dat een wijziging ervan dient ge motiveerd te worden door de verwach ting van financieele voordeelen. Daar van schijnt men in het onderhavige ge val bij de spoorwegen nog niet over tuigd te zij. SOMBERE VOORUITZICHTEN VOOR RADIO HILVERSUM. De Roemeensche Radio-omroep heeft te Bod door de Marconi Maatschappij een nieuwen zender laten bouwen. Na langdurige en nauwkeurige metingen heeft men Bod uitgekozen, omdat van dit punt in Zevenburgen uit, geheel Roe menië zonder storingen, van de pro gramme's zal kunnen genieten. De zender is één van de grootsten van Europa. De antenne is niet minder dan tweehonderdvijftig meter hoog. De sterkte van dezen nieuwen reus is 150 KW. De zender werkt op een golflengte van1875 m. Helaas kunnen wij, schrijft de Tel, den nieuwen Roemeen niet met enthou siasme ontvangen. Een voorproefje van den „hrom'toon" hebben we al gehad. Daar komt nog bij dat de Finsche zender Lathi op golflengte 1807 m tot nog toe geen last aan ons bezorgde, hij was zelfs nauwelijks te hooren. Binnen enkele dagen echter zal La thi zijn sterkte opvoeren tot 220 kw en wanneer de ontvangst in K.arelië dan nog niet voldoende is, zal de energie verdubbeld worden! Naar wij vernemen zal door de direc tie der Nederlandsche Spoorwegen op de eerstvolgende maandelijksche confe rentie met de besturen der vakvereeni- gingen een door haar aan den personeel- raad gedaan voorstel ter sprake komen om den pensioen gerechtigden leeftijd van het spoorwegpersoneel op 60 jaar te stellen. Hiertoe zal een wijziging in <Je pensioenwet dienen te worden aange bracht. In verhand met het overcompleet z,al De natuurlijke straf voor luiheid is verveling. dan.tot vervroegde pensioenneering wor den overgegaan, zoo noodig op 55-jarigen leeftijd; doch daar hierdoor de lasten van het fonds nog zwaarder zullen worden, zal ook ten opzichte daarvan een regeling getroffen moeten worden. In opdracht van de Nederlandsche re geering heeft de burgemeester van Eg- mond aan Zee een schadeloosstelling van ruim f 15000 uitgekeerd aan de familie van de tijdens den wereldoorlog omge komen opvarenden van de „Juno Ym 207", de „Ena Ym 65" en de „Nora Ym 178". De Duitsche regeering' heeft deze schadeloosstelling ter beschikking ge steld, voorzoover naar het oordeel der Nederlandsche regeering daarvoor bil lijkheidsredenen aanwezig waren. Dit is de laatste uitkeering die plaats heeft. In totaal is dan in den loop der laatste jaren ruim f 30,000 uitgekeerd, in 13 ge zinnen. Sommige daarvan ontvingen meer dan f 4000. alleen hei besfe voor Uw gezondheid Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes van 20 tabl. 70 ets. en oranjezakjes van 2 tabl. a 10 ets. (Ingez. Med.) Het hoofdbestuur van den Ned. Cfir. Vrouwenbond heeft op een vraag van de Gew. Afd. Zeeland, hoe de houding van den Bond moet zijn tegenover de N.S.B. en of het lidmaatschap van die beide kan samengaan, geantwoord dat het H B. ook ten opzichte van deze zaak vast houdt aan het standpunt van den Bond, dat niet aan daadwerkelijke politiek kan worden gedaan maar dat dit aan de kiesvereenigingen moet worden over gelaten. Legaten. Wijlen jhr. mr, A. A. van Doorn van Koudekerke, overleden op 12 November te Haarlem, heeft aan de Ned. Herv. Kerk en aan de diaconie van deze kerk, beide te Koudekerke, ieder f 1000 gelegateerd. Hedenmiddag waren op het bureau van politie alhier allen bij die tak van gemeentedienst betrokken personen aan wezig, toen de burgemeester, de heer M. Férnhout, als hoofd der politie, den nieuw benoemden Commissaris van Po litie, den heer J. Fontijne, installeerde en deze met het van nu af onder hem dienende korps kennis maakte. Wij vernemen thans uit officieele bron dat de Keuringsdienst van Waren te Goes gehandhaafd zal worden. De dienst wordt hier zelfs nog uitge breid met een deel van Brabant, hetgeen een kleine vermeerdering van personeel medebrengt. Een voor Goes verheugend bericht. AAGTEKERKE. Dinsdagavond kwam de kolenvereeniging in jaarvergadering bijeen onder voorzitterschap van den heer J. Jobse. Uit het jaarverslag van den secretaris, den heer G. Janse, bleek dat het afgeloopen jaar waren aange kocht 600 hl stukkolen, 2611 hl eierko len, 100 hl anthraciet, 130 hl bruinkolen en 10,000 stuks turf. 'Uit 'het verslag van den penningmees ter, den heer J. Dekker, bleek dat er een goed slot te boeken viel De aftredende bestuursleden de heeren J. Dekker en G. Wijk'huys werden herkozen. Tot le den van de controle-commissie werden gelcozen <de 'heeren P. Boone en W. Bim- mel. Voor het lossen van de kolen te Middelburg gaven zich 7 personen op terwijl voor het lossen aan de tram te Aagtekerke zich 2 personen opgaven. De voorzitter gaf een uiteenzetting over de actie van de kolenconventie, huisbrandcommissie en prijzencommissie en de gevaren van bovengenoemde acie voor de gebruikers. ST. LAURENS. De heer P. Vader Hzn. heeft met ingang van 1 October a.s. ont slag gevraagd als kassier van de Coöpe ratieve Boerenleenbank alhier. De heer Vader is sinds de oprichting der Bank in 1914 in die functie werkzaam. Naar wij vernemen, zal hij niet alle contact met de Bank verbreken, doch na het in- diensttreden van den nieuwen kassier als plaatsvervangend kassier optreden. De weg WestkapelleDomburg. Zooals uit de rubriek afloop aanbeste dingen blijkt, is hedenmorgen een voor het verkeer op Walcheren van groot be lang zijnd werk aanbesteed, namelijk 't verbeteren van den weg tusschen Dom burg en Westkapelle, waardoor de rond rit door Zeeland's tuin geheel verbeterd zal zijn en met nog enkele kleine wij zigingen in den weg MiddelburgDom burg een aan de eischen van den tijd voldoenden verkeersweg is verkregen. Voor deze besteding was een zeer groote belangstelling ook van uit West kapelle van personen, die evenals ver schillende uit Middelburg en andere plaatsen daarin een werkobject hoopten te vinden, KAPELLE. Daartoe vanwege de ver eeniging van Oudleerlingen van de Tuin- bouwcursussen uitgenoodigd trad in het lokaal Obadja op de heer A, Provoost chef van den proeftuin uit den Wilhel- minapolder met het onderwerp: Bijen teelt in verband met de fruitteelt. Op onderhoudende wijze wist spr. zijn gehoor aan zich te binden. Het leven en de werkwijze van de bijen is zoo mooi, vooral werd er de nadruk opgelegd dat de bijen van onberekenbaar nut zijn voor de fruitteelt. De lezing werd verduidelijkt met lan taarnplaatjes welwillend hiervoor door den rijkstuinbouwconsulent afgestaan. Verschillende vragen werden ten ge noegen beantwoord. De opkomst was schitterend. De voorzitter wijdde aan het slot een kort woord aan de nagedachtenis van den onderwijzer M. N. van de Linde uit Rilland enkele dagen geleden overleden. Jaren lang werden cursussen gehouden door hem en de ouderen vooral herinne ren nog zoo levendig de genoten lessen Ook bij de herdenking van het 25-jang bestaan der vereeniging hebben velen nog genoten van zijn humoristisch woord Te Kapelle zal de overledene die met hart en ziel voor het tuinbouwonderwijs arbeidde in dankbare herinnering voort leven. KLOETINGE. Al spelende had het 4 jarig dochtertje van J. B. alhier het on geluk te vallen en daarbij een arm t< breken. In het ziekenhuis in Goes bleek, dat de elleboog was gebroken en dat opname noodzakelijk was. WOLPHAARTSDIJK. Het vermiste waschgoed is thans als gevonden aange geven bij de politie alhier, door P. te 's Heer Arendskerke. Het betrokken ge zin te Kats heeft het al weer in zijn be- zit. TERNEUZEN, Nadat de bekisting van het gat in het Amerikaansche s.s. „West Camak" was aangebracht, is het schip hedenmorgen om half 5 door sieepboo.- ten van de Tonnisht and Salvage Union te Antwerpen vlot gebracht. De sleep- booten „Energie", „Max", „Goliath" en „President John P. Best" en het ber gingsvaartuig „Redder no. I" sleepen 't schip nu naar Antwerpen. Een nader bericht meldt dat de „West Camak" bij den Hoek van Baarland ten anker is gekomen om de reis bij laag water verder voort te zetten. Vermoed wordt dat het schip om ongeveer 6 uur hedenavond Antwerpen zal bereiken, alwaar de Camak op een scheepswerf gerepareerd zal worden. ZAAMSLAG. Tijdens afwezigheid der. bewoners is gisteravond ingebroken bij den winkelier v. A. alhier. Toen de fa- Middelburg, 15-I-'36. Dinsdag: hoog ste luchttemperatuur 6 °C (43 °F); laagste 4 °C (39 °F). Heden 9 h: 3 °C; 12 h: 4Vi °C. 0.3 mm regen of neerslag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 768 mm; laag ste 766 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 770.3 mm te München; laagste 749.7 mm te Hel- singfors. Verwachting tot morgenavond: Zwakke tot matige Z, tot O. wind, nevelig tot gedeeltelijk bewolkt, weinig ol geen neerslag, lichte tot matige vorst des nachts, overdag lichte dooi. Zon op: 8 h 05; onder: 16 h 15. Licht op: 16 h 45. Maan op: 12 h 14; onder: 10 h 18. L.K. 16 Jan. Hoog- en Laagwater te Vlissingen, Januari. Hoogwater. Laagwater. Wo. 15 5.10 17.35 11.43 23.42 Do. 16 5.47 18.16 12.20 Vr. 17 6.34 19.09 0.25 13.08 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge, Januari. Hoogwater. Laagwater Wo. 15 6.59 19.17 0.18 12.43 Do. 16 7.30 19.52 0.55 13.21 Vr. 17 8.10 20.40 1.36 14.07 milie van haar bezoek thuis kwam, ont dekte zij dat ongewenschte bezoekers over den vloer waren geweest. Wat er precies vermist wordt, is nog niet be kend. r*e oorlog in Oost-Afrika, Het nieuws uit Abessynië is vandaag weer uiterst schaarsch. Dingen van be lang schijnen de laatste dagen niet te zijn voorgevallen. Een speciale correspondent van het A. N. P. te Addis Abeba seint ons in middels het volgende overzicht van de militaire situatie (deze is natuurlijk van officieele Abessijjische zijde geïnspi reerd) De positie der Italianen wordt zoo wel in het Noorden als in het Zuiden van dag tot dag moeilijker. Aan het Noordelijk front hebben de in den laat sten tijd ingetreden regens aan Italiaan- sche zijde vrijwel iedere terugtrekkende manoeuvre onmogelijk gemaakt. Evenmin: kunnen troepenverplaatsingen uitge voerd worden. De Italianen hebben zich teruggetrokken in versterkte en ver- groote blokhuizen, die met machinege weren zijn toegerust. Teneinde onnoo- dige verliezen te voorkomen valt het Abessijnsche leger de Italiaansche stel lingen niet meer met groote troepen detachementen aan. Men is in Abessijn sche militaire kringen van opvatting, dat deze Italiaansche verdedigingspun ten zich vroeger of later zullen moeten overgeven, daar voorziening met het noodige uit he tachterland vrijwel is uitgesloten. Alle wegen zijn in moeras sen veranderd; alles blijft in den mod der steken. De pogingen der Italiaan sche troepen zich met steun van artil lerie en vliegtuigen in deze moeilijke si tuatie te handhaven hebben weinig kans op succes, daar het overhaaste optre den talrijke fouten heeft veroorzaakt. Aan Abessünschen kant is 't tot dus verre mogelijk geweest de troepen steeds door reserves te doen aflossen. Ondanks de over het algemeen te con- stateeren stagneering van den bewe gingsoorlog wordt in het gebied van Ma- kalle en Alksoem nog steeds fel en voor beide partijen met groote verliezen ge streden. De van het Zuidelijk front ontvangen berichten doen concludeeren, dat de Ita lianen na de ontruiming van Ogaden hun voorgenomen opmarsch naar de provincie Bale (ten N.W. van Dolo)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 1