rowtttciSiU GOESCHECOUQANT4 mmmm ZEELAND. WEER EN WIND. W.9dc PI8I3 BINNENLAND. De vermindering van de v bietengarantie. NUMMER 9. DRIE BLADEN. ZATERDAG 11 JANUARI 1936. EERSTE BLAD. 179e JAARGANG. hm. de koningin bij opening De eerste stroomlijn-locomotief. Het eerste Nederlandsche cafapult-vliegtuig. Een schadepost voor Zeeland van f 290.000. ^DöELBURG. Hoofdpijn, Kiespijn. WALCHEREN, MIDDELBURQSCHE COURANT '.Jagbiad Voor Middelburg, Goes en agent schap Viissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. -Advertentiën 30 ct. per regel, lugez. mededeelingen 60 ct. p. r. iSij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1— regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bjj vooruitbetaling Adv. mei „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 c! extra Bewijsnommers 5 cent ,C3£ MEISJES WEESHUIS. H.M. de Koningin heeft gister in een samenkomst van genoodigden de offici- eele opening van het nieuwe Meisjes Weeshuis der Nederduitsch Hervormde Gemeente te Apeldoorn en Het Loo bij gewoond. DE MINISTERS GELISSEN EN DECKERS IN POLEN, Gisteravond 8 uur zijn de ministers Deckers en Gelissen te Warsch.au aan gekomen. Zij zijn aan het station ver welkomd door den Poolschen minister van handel Gorecki, den onder-minis ter van dat departement Dolezal, den onder-minister van landbouw Raczynski, terwijl verder aanwezig waren de Ne derlandsche eere-consul Peereboom en vertegenwoordigers van het ministerie van buitenlandsche zaken en andere of- ficieeïe personen. DE REGEERINGSVERKLARING INZAKE HET OPENBAAR ONDERWIJS. Naar aanleiding van de op 20 Decem ber 1935 in de Tweede Kamer afgeleg de Regeeringsverklaring heeft het D,a- gelijksch Bestuur van het Comité voor het Openbaar Onderwijs een vergade ring van gedelegeerden van de bij dit Comité aangesloten organisaties (Volks onderwijs, Ned. Onderwijzers Gen-, Bond van Ned. Onderw.', Vereeniging voor MULO, Ned, Ouderraad, NW en Ned. Vakcentrale) bijeengeroepen. Overwogen zal worden of het wen- schelijk is op een nader te bepalen da turn en plaats een instructief congres te beleggen en daarnaast een commis sie te benoemen, die tot opdracht krijgt op korten termijn een rapport samen te stellen, zoowel over den bestaanden en ontst,anen toestand op onderwijsgebied, als over de grondwettelijke en histori sche positie der openbare school. Proefrit tusschen Tilburg en Roosendaal. Binnenkort zul len proefritten tusschen Roo sendaal en Viissingen volgen. (Van onzen u-redacteur). Een nieuw wegmonster heeft gisteren den spoorweg tusschen Tilburg en Roo sendaal bereden. De stroomlijnlocomo tief van de Nederlandsche Spoorwegen heeft onder veel belangstelling van ie der, die het wonder aanschouwde, haar eerste proefrit gereden. Onder storm en regenvlagen is de machine met haar nieuwen mantel voor het eerst in dé buitenlucht geweest en zij is dadelijk aan een krachtproef onderworpen, wel ke zij schitterend heeft doorstaan. De eerste proefrit werd meegemaakt door ir. W. Hupkes, den chef van den dienst van tractie en materieel der Ne derlandsche Spoorwegen, ir. P. Labrijn, adjunct-chef van dezen dienst, ir. W. de Jong, chef van de centrale werk plaatsen der N.S. te Tilburg en ir. J. P. Felix, ingenieur eerste klasse van de af' deeling van tractie en materieel. Door de vriendelijkheid van ir. Hupkes waren wij in de gelegenheid gesteld eveneens daaraan deel te nemen en zoo hebben we dus voor het eerst de sensatie ge had op een locomotief te staan, die door haar uiterlijke structuur in staat was beter dan haar gewone zusters met 'n snelheid van over de honderd ki lometer per uur over de stalen staven te glijden. In het begin van de vorige maand hebben we, na een onderhoud met ir. Labrijn, den ontwerper van dit nieuwe model, een uiteenzetting erover gege ven, zoodat we ons thans ontslagen kun nen achten van den plicht tot het ge ven van een beschrijving. Men w'eet dat de primaire bedoeling ervan is een besparing op het kolenverbruik. Bij 'n snelheid van 100 kilometer per uur re kent men op een besparing van 86 paar denkrachten en hoe harder men rijdt hoe grooter het voordeel zal zijn. En in een jaar zal zulk een locomotief, die 120,000 km aflegt, ongeveer 83,500 kg kolen besparen, hetgeen een voordeeltje van ongeveer f 800 zal opleveren. Om nu deze berekeningen ,aan de wer kelijkheid te toetsen, worden met de stroomlijnlocomotief verschillende me tingen gedaan, voordat men in den ge wonen dienst ermee gaat rijden. Daar toe werd ook al bij dezcn'feersten proef rit, behalve een personenrijtuig, meege voerd een meetwagen en een weer standswagen. In dezen meetwagen bevinden zich allerlej ingenieuze instrumenten, waar mede men het effectief vermogen van locomotieven k,an bepalen, gemeten aan den tenderhaak. De besparing aan weer stand, die door den stroomlijnvorm wordt verkregen kan met den meetwa gen niet rechtstreeks gemeten worden. Alleen zal men het verschil in trek kracht aan den tendertrekhaak bij een bepaalde vullingsgraad en snelheid kun nen meten bij de gewone en de stroom lijnlocomotief en dit verschil zou dandle geringere eigen weerstand, van de stroomlijnlocomotief t.o. van de gewone locomotief voorstellen. Gedurende de volgende dagen zullen eenige verdere proefritten worden ge maakt. Op het traject Roosendaal Viissingen zullen drie ritten heen _en weer worden afgelegd met de locomo tief in haar tegenwoordige gedaante. Daarna gaat in de werkplaatsen te Til burg de mantel er ,af, hetgeen gemak kelijk gebeuren kan, doordat hij bestaat uit een aantal gelaschte platen van 2,1 millimeter dikte, die vastgeschroefd zijn op ijzeren spanten. Zonder den mantel worden dan ook nog drie gelijksoortige ritten gemaakt, waarna men uit de ver schillende metingen het juiste resultaat van den modernen ombouw berekent. Over twee a drie weken zullen deze proeven zijn afgeloopen. Het ligt in de bedoeling om de stroomlijnlocomotief voorloopig te gebruiken voor de zoo genaamde stoomdieseltreinen, dat zi'ai de EM-treinen, die nu nog met stoom- tractie worden gereden. Deze treinen hebben van de stoomtreinen de groot ste snelheid in ons land, zoodat men er daar het nuttigste effect mee bereikt. De Fokker C.XI-W een succes De catapult, die in Duitsch- land gebouwd wordt, heeft het toestel volgens de regelen der kunst de lucht ingeschoten. Op 9 December j.l. vertrok het nieuw ste Fokker vliegtuig, de C.XI-W, dat voor de kruiser De Ruyter bestemd is, naar Warnemünde om aldaar op de voor dezen kruiser vervaardigde catapult- installatie beproefd te worden. Het toe stel werd bestuurd door den officier vlieger le klasse H. van der Kroef, ver gezeld door ir. F. Stok van de Fokker Fabriek. Reeds bij de eerste proeven bleek, dat de C.XI-W geheel aan de bij de op dracht gestelde eischen voldeed, zoodat geen enkele wijziging in de constructie behoeft te worden aangebracht. De proeven werden bijgewoond door den schout-bij-nacht A. Vos, den officier M. S. D. le klasse J. N. Kramer van het departement van defensie en den offi cier-vlieger le klasse J. W. F. Backer, die zich eveneens naar Waremünde had begeven om zich vertrouwd te maken met de catapult-startmethode. Verder was de marine-commissie, belast met de overneming van de catapult-installatie bij de proeven tegenwoordig. Op 10 Januari werd de terugreis naar Amsterdam aanvaard en te half vier in den namiddag arriveerde de C.XI-W op Schellingwoude. Door den lagen water stand was het echter niet mogelijk het toestel aan wal te brengen, zoodat of ficier-vlieger Van der Kroef besloot naar het vliegkamp De Mok op Texel door te vliegen, waar hij te 4.15 uur aankwam. De Fokker C.XI-W is het eerste Ne derlandsche catapult-vliegtuig en is spe ciaal gebouwd om aan boord van krui sers te worden meegevoerd. Ook de be staande kruisers kunnen een of meer verkenningsvliegtuigen meenemen, doch het te water laten dezer toestellen, wel ke op drijvers gemonteerd zijn, bracht vooral bij hoog'en zeegang dikwijls bezwa ren mee. Deze bezwaren worden nu bij den in aanbouw zijnden kruiser De Ruy ter ondervangen door het aanbrengen van een catapult inrichting, zooals die o.a. ook op de Duitsche mailschepen wordt gebruikt voor het starten der postvliegtuigen, waarmede het toestel direct van boord de lucht in wordt ge schoten. Het spreekt wel haast van zelf, dat de vliegtuigen, welke voor dit doel gebe zigd worden, aan bijzondere eischen moeten voldoen. In de eerste plaats moeten zij zoodanig gebouwd zijn, dat zij de plotselinge versnelling (over een afstand van ongeveer 15 mqter wordt de snelheid van 0 tot ruim 100 km per uur opgevoerd) kunnen verwerken. Verder moeten zij natuurlijk in zoo hoog moge lijke mate voldoen aan de eischen, wel ke een aan goeden zeeverkenner wor den gesteld, d.w.z. er moet behoorlijk ruimte zijn voor den waarnemer en zijn Het hart, dat vroolijk het heden ge niet, bekommert zich niet om het mor gen, maar tempert met zachten lach het bittere. uitrusting, de piloot zoowel als de waar nemer moet over een machinegeweer beschikken, de benzinetanks moeten 'n voldoenden inhoud hebben voor een werkingsfeer van ongeveer 600 km., de maximum snelheid moet zoo groot mo gelijk zijn en de landingssnelheid zoo ge ring mogelijk. Doch bovendien mag de machine niet te groot zijn met het oog op de plaatsruimte aan boord. Dit zijn echter alle min of meer tegenstrijdige eischen en het was dus zaak, het beste compromis te vinden. In opdracht van de Nederlandsche Marine heeft de Nederlandsche Vlteg- tuigenfabriek het nieuwe vliegtuig spe ciaal v.oor dit doel ontworpen. De Fok ker C.XI-W is uitgerust met een lucht- gekoelden Wright Cyclon motor van 750 pk. Met een nuttigen last van 730 kg bereikt deze machine een maximum snelheid van 262 km per uur en heeft, door gebruikmaking van landingsklap- pen aan den ondervleugel, een landings snelheid van slechts 90 km per uur. Met volle tanks kan de C.XI-W een afstand afleggen van ongeveer 600 km. Voordat de machine naar Warne münde vertrok, werd zij te Schelling woude aan een uitgebreide serie proef vluchten onderworpen, welke alle naar wensch verliepen. ONDERHANDELINGEN IN HET BOUWBEDRIJF. Geen overeenstemming bereikt over een collectief arbeidscon tract. Gisteren is te Amsterdam opnieuw 'n bespreking (de derde) gehouden tus schen de drie werkgevers- en de drie werknemersorganisaties in het bouwbe drijf over het sluiten van een collectie ve arbeidsovereenkomst voor 1936. De onderhandelingen hebben uitsluitend geloopen over de voorstellen van werk geverszijde tot verlaging van het loon; zij hebben echter niet tot overeenstem ming geleid. DE HEER TUSENIUS EN DE N. S. B. De heer K. H. Tusenius te IJmuiden, die uit de N. S. B. is getreden, verzoekt mede te deelen, dat het bericht, dat door hem in samenwerking met hem of hoe dan ook een nieuwe politieke partij of beweging of iets dergelijks zou zijn opgericht, volkomen uit de lucht ge grepen is. DE FRAUDE MET DE JAPANSCHE GOEDEREN. Rapport aan minister uitgebracht. Naar de Telg. verneemt zal binnen kort aan den minister van Financiën een uitvoerig rapport worden uitgebracht over de dezer dagen te Amsterdam aan het licht gekomen opzienbarende fraude met de voor doorvoer aangegeven Ja- pansche goederen, die op zulk een ge raffineerde wijze aan dep doorvoer wer den onttrokken. In dit rapport zullen ook de middelen worden aangegeven, waardoor dergelijke fraudes, die de schatkist voor duizenden guldens bena- deelen, tot een minimum kunnen worden beperkt. Het K B. van 1872, dat den ambtena ren verbiedt goederen tijdens vlagver- voer dit is bij het vervoer van de los- haven naar de laadhaven te verzege len of te bewaken, is wel zeer antiek. In den jare 1872, toen het vervoer met paarden-tractie geschiedde, was de con trole heel wat gemakkelijker dan thans, nu alle vervoer per vrachtauto geschiedt. De taak der havensurveillance is hier door veel moeilijker geworden en de kans om de wet te ontduiken veel grooter. Voor het examen boekhouden van de vereeniging van leeraren slaagde de heer J. Post te Viissingen. Geslaagd te Roosendaal voor het „Mercurius" diploma boekhouden de heer J. J. van der Harst te Middel burg. Het gerucht, waarvan we vorige week gewaagden, dat de totale bietengarantie met 5 pet. verminderd zou worden, bleek waarheid te bevatten. Dezer dagen werd op het „Landbouwhuis" te Goes offi cieel bericht ontvangen van deze ver mindering. Dat beteekent voor Zeeland, dat thans rond 552 millioen kg bieten gegaran deerd worden, tegen vorige campagne rond 581 millioen kg, of dat 29000 maal f 10,00, of f 290,000 minder ontvangen zal worden- Daar de totale bietengarantie voor Nederland 1540 millioen kg bedraagt, zal hiervan dus 77 millioen kg minder gegarandeerd worden, welk qauntum aan de veenkoloniën toegewezen wordt, teneinde daar de geringer teelt van fa brieksaardappelen te compenseeren. Op het Landbouwhuis te Goes, waar men ons bovenstaande gegevens ver schafte, informeerden we, of men voor Zeeland reeds een compensatie voor de 5 pet. vermindering op het oog had. Men deelde mede, dat aan de teelt van blauw maanzaad gedacht wordt, mits deze teelt gesteund zal worden, op welken steun de Z.L.M, reeds aangedrongen heeft- Intusschen zal van de zijde der Z.L.M- nog een ernstige poging in het werk ge steld worden, om de garantie-verminde- ring voor Zeeland ongedaan te maken, temeer daar onze provincie daarnaast zoo zwaar getroffen wordt door de ver mindering van den richtprijs voor de tarwe, welke maatregel een verlies van f 900,000 voor Zeeland beteekent, DE KWESTIE DER BIJDRAGE IN DE KOSTEN VAN DE R.H.B.S. B. en W. stellen voor in cassa tie te gaan. Zooals reeds bekend is g'emaakt, heeft het Gerechtshof te den Haag het vouiiis bevestigd van de rechtbank te Middel burg, waarbij aan den Staat der Neder landen de vorderinng is toegewezen, te gen de gemeente ingesteld terzake van de bijdrage in de kosten der R.H.B.S. In aansluiting met het advies van den rechtsgeleerden raadsman der gemeenie mr. J. F. van Deinse, stellen B. en W. voor van genoemd vonnis in cassatie te gaan. Ter voorkoming van verlies van rechten, hebben zij reeds de noodige maatregelen genomen. Burgerlijk armbestuur. Voor de benoeming van een nieuw lid in de vacatureG, M. Mes heefL het Burgerlijk Armbestuur de volgende niet alphabetische aanbeveling aan den Raad toegezonden; J. M. Hertogh en S. P. Hamers. SCHOOLGELDEN AVONDSCHOOL VOOR N.O. B. en W. meenen, dat het den Raad duidelijk zal zijn, dat de schoolgeldrege- ling voor de Avondschool voor N.O. be zwaarlijk ongewijzigd kan gelden voor den aan die school verbonden typogra- fencursus, die toch op geheel andere- en gedurende een minder aantal uren wordt gehouden. Na informatie is geble ken, dat in verschillende gemeenten, waar eenzelfde cursus bestaat, een schoolgeld wordt geheven van 5 per leerling en per cursus, een regeling, die ook door de Regeering worde goedge keurd en die B. en W. thans ook in de verordening willen opnemen. Tevens stellen zij voor in de veror dening op te nemen, dat bij ontstentenis van ouders of indien de leerlingen meer derjarig zijn het schoolgeld wordt bere kend naar het zuiver inkomen van de leerlingen zelf. Zij stellen ten slotte voor de verorde- ening op nieuw geheel vast te stellen, en daarin de in den loop der jaren aan genomen wijzigingen te verwerken GOES, De minister van financiën maakt bekend, dat ten behoeve van 's rijks schatkist is ontvangen, wegens over vorige jaren te weinig betaalde belasting n,aar inkomen en/of vermogen (gewe- tensgeld) bij den ontvanger der directe Middelburg, ll-I-'36. Vrijdag: hoogste lucht temperatuur 8.9 °C (48 °F); laag ste 7 °C (45 °F). Heden 9 h: 8.6 °C; 12 h: 8.6 °C. 0.2 mm regen of neerslag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 765 mm; laag ste 753 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 772.8 mm te Toulouse; laagste 729.2 mm te Nor- döyan. Verwachting tot morgenavond: Stormachtige, later afnemende n.w. wind, gedeeltelijk bewolkt, wellicht nog enkele regen- of hagelbuien, kouder. Zon op: 8 h 07; onder: 16 h 10. Licht op: 16 h 40. Maan op: 21 h 57; onder: 9 h 36. L.K. 16 Jan. Hoog- en Laagwater te Viissingen. Januari. "loog water. Laagwa-ter. Za. 11 2.47 15.11 9.27 21.29 Zo. 12 3.21 15.47 10.02 22.00 Ma. 13 3.57 16.22 10.37 22.30 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge. Januari. Hoogwater. Laagwaier Za. 11 4.46 17.04 10.26 22.37 Zo. 12 5.21 17.39 11.00 23.08 Ma. 13 5.55 -18.12 11.34 23.40 pijnen te verdrijven is een Mijnhardt's Poeder. Per stuk 8 centdoos 45 cent. Bij Uw drogist. (Ingez. Med.) belastingen alhier f 15, onder de letters J. F, Rijkspostspaarbank. In den loop der maand December werd aan het kantoor te Goes op spaar bankboekjes ingelegd f 90.168 en terug betaald f 71.210. Derhalve meer inge legd dan terugbetaald f 18.958. Het aantal nieuwe boekjes bedroeg 50- DE STOOMTRAM WALCHEREN. Voor passagiersvervoer zullen de trams allengs vrijwel geheel door bussen worden vervangen. Naar wij vernemen zijn er bij de stoomtrammaatschappij „Walcheren plannen in 'n vergevorderden staat van voorbereiding, om te geraken tot een vrijwel ,algeheele opheffing van het per sonenvervoer per stoomtram. Voorzoover dit het traject V 1 i s- singe nK oudekerke betreft, is reeds eerder vergunning aangevraagd tot vervanging van de stoomtram-ex ploitatie door een autobusdienst; Ged. Staten hebben toen ter tijde echter, uit overwegingen van weg-belang, geen toe stemming kunnen verleenen. Met Mei v,an dit jaar zal evenwel de normalisa tie van den weg ViissingenKoude- kerke voor een groot deel haar beslag hebben gekregen en, met het treffen van enkele voorzieningen op de resteeren- de smalle wegsgedeelten, wordt ver wacht, dat een volledige vervanging van het personenvervoer per tram door de autobus op dit traject dan mogelijk zal blijken. Wat den dienst op Domburg betreft: zooals men weet, wordt a.s. Woensdag de verbetering van den weg WestkapelleDomburg aanbesteed, 't Voornemen bestaat nu, nadat ook de ze verbetering tot stand gekomen zal zijn, eveneens den dienst op Domburg vrijwel geheel met bussen uit te voe ren. Fr zouden dan bv. dadelijks 2 trams voor post- en schoolkinderenvervoer ingelascht blijven, en overigens zou de trambaan echts voor goederenvervoer bereden blijven. DOMBURG. Vrijdagavond gaf de mu- ziekvereeniging „Apollo" een welge slaagde uitvoering in het café „Wilhelmi- na". De muzieknummers en de tooneel- stukjes waren zeer tot genoegen der tal rijke aanwezigen. Onder de tooneelspe- lers merkten we een paar nieuwelingen op, die blijkens hun ongedwongen optre den, veel beloven voor de toekomst. De voorzitter van „Apollo" zeide dat in deze vereeniging het „blijvend ge deelte" bijzonder groot is ondanks het overal geconstateerde komen en gaan. Hij mocht ook thans wederom een muzi kant den heer Joh. Vreke gelukwen- schen met zijn 25-jarig lidmaatschap

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 1