22* GOESCHE COURANTE BINNENLAND, WEE! ii WIND, ZEELAND, NUMMER 260. TWEE BLADEN. MAANDAG 4 NOVEMBER 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. Inzake Z. V. L en Z. L L. Wie niet hoeren wilenz. MIDDELBURG. MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 17 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. '~J£* Het is morgen voor de luchtvaart in Zeeland 'n belangrijke dag: voor 't eerst vergadert dan, in Goes, de g e h e e 1 e schare van Zeeuwsche luchtvaartbelang stellenden als leden van één provinciale Zeeuwsche vereeniging voor Luchtvaart. Wij waren steeds van oordeel, dat zeer in het bijzonder de provincie Zeeland, door haar geografische gesteldheid, voor beschikt is om vooraan te staan en voor aan te gaan in de ontwikkeling van het binnenlandsche luchtverkeer; anderer- zijds waren wij van oordeel, dat een hechte, sterk levende en één geheel vor mende provinciale Zeeuwsche lucht- vaartorganisatie een leidende en stuwen de kracht in de ontwikkeling van het luchtverkeer van en naar en in Zeeland kan vormen. Over het een en het ander denken wij vandaag aan den dag precies net zoo als in Augustus van dit jaar, als verleden en voorverleden jaar, en daar om verheugt ons deze verwezenlijking van de eenheid in de organisatie der Zeeuwsche luchtvaartbelangstelling ten zeerste; onze beste wenschen vergezel len de Zeeuwsche Vereeniging voor Luchtvaart op haar verderen levensweg. De Z. V. L. zal een breede taak heb ben te vervullen. Zooals de Koninklijke Nederlandsche Vereeniging voor Lucht vaart een hooge, en een hoog gezagheb bende, vereeniging van nationalen aard is, zoo zal de Z.V.L. het gezaghebbende provinciale lichaam moeten blijven. De factoren daartoe zijn zeker aanwezig. Haar taak moet o.i. wezen: leiding ge ven bij de spontane ontwikkeling van heel de luchtvaart naar en in en over Zeeland, op alle gebieden en terreinen; contact houden met de particuliere vlie gerij, de zweefvliegerij, de jeugd; stuwend werken bij de ontwikkeling van het vliegverkeer, zoo nationaal als interna tionaal; coördineerend optreden tenein de tot een zoo goed mogelijke regeling te geraken voor de plaats der verdere Zeeuwsche vliegvelden die er immers over vijf a tien jaren zeker in veel groo teren getale dan thans in onze provincie zullen zijn! Kortom: een juiste opvat ting van haar taak kan en zal de Z.V.L. een belangrijke plaats in het provinciale leven doen innemen. Een vraag doet zich hier voor: hoe moet de verhouding wezen van de Z.V.L. tot de K.L.M.? Onzes inziens past hierop maar één antwoord: volkomen onafhan- kelijk en daarnaast op recht vriendschappelijk. Volkomen onafhankelijk', de vrije en zelfstandige organisatie der Zeeuwsche luchtvaartbelangstelling mag voor nie- mands karretje gespannen, mag door nie mand op sleeptouw genomen worden. Zij moet, indien haars inziens de Zeeuwsche luchtvaartbelangen dit eischen, volko men vrijheid van oordeel en vrijheid van spreken hebben, tegenover wien dan ook. Oprecht vriendschappelijk: de Zeeuw sche Vereeniging voor Luchtvaart be- behoeft en behoort nimmer uit het oog te verliezen, dat haar ontstaan in hoofd zaak te danken is geweest aan den sti mulus, welke de K.L.M. door de aanvan kelijk zoo succesvolle exploitatie van de Zeeuwsche Lucht Lijn aan de luchtvaart gezindheid der Zeeuwen gegeven heeft; de Z.V.L. mag er zich tevens van bewust zijn dat hoe ook in een verdere toe komst de ontwikkeling van het binnen landsche luchtverkeer moge wezen de K.L.M. zonder eenigen twijfel in de voor ons liggende jaren een hoogst be- Jangrijke, ja zeker wel een domineeren- de factor ook in dat binnenlandsche luchtverkeer zal blijven. Het zal dus zaak van wijs beleid zijn, indien de Z.V.L. met de K.L.M., als tot dusverre, op een oprecht vriendschap- pelijken voet zal blijven verkeeren evengoed als het vermoedelijk in omge keerden zin blijk van juist inzicht van de K.L.M. zal geven indien de K.L.M. met de ge-unificeerde georganiseerde Zeeuwsche luchtvaartbelangstelling, d. i. de Z.V.L., op vriendschappelijken voet blijft staan; bijvoorbeeld door blijk te geven prijs op de adviezen der Z.V.L. te stellen in zaken, de Zeeuwsche lucht vaart rakende. Wij schreven hierboven, inzake de Z.L.L.:.... ,,de aanvankelijk zoo succesvolle exploitatie"Helaas is dat juist. Het gaat momenteel namelijk niet 8 e d met de Zeeuwsche Lucht Lijn. En daar moet hier eens een hartig woordje van gezegd worden. Het is niet onze zaak hier reclame voor een be paald middel van vervoer te maken zelfs niet, als dat vervoermiddel ons zoo na aan het hart ligt als de luchtvaart. Reclame behoort elders in dit blad ge maakt te worden gelijk de K.L.M. dat dan ook verstaat en doet. Hier mag echter wel eens alarm ge slagen worden, wanneer er een gevaar dreigt. En er dreigt momenteel gevaar. Voor de Z.L.L. Omdat het er niet goed mee gaat. Verleden jaar October bv. vervoerde de Z.L.L.enkel van Vlissingen uit (Haamstede levert als regel meer pas sagiers op!): 316 passagiers; dit jaar wa ren het er.150 En dat waar de al- gemeene strekking van het luchtpassa- giersvervoer is: enorme toename! Als gezegd: dat gaat niet goed. De oorzaken: wij zien er vier. Te we ten: 1. de ongelukken van dezen zomer (niet op de Zeeuwsche lijn echter); 2. te weinig publiciteit; 3. concurrentie van andere vervoermiddelen; 4. doorwerken van de algemeene crisis. Wat deze vier punten betreft: ad 1. een inzinking van vervoer na een onge luk is normaal; een diepe depressie na een serie schokkende ongelukken is ver klaarbaar, maar: herstel kan nim mer uitblijvèn. Vooral wanneer men beseft, hoe ook de K.L.M. leering uit het voorgevallene getrokken blijkt te hebben, dan is er geen enkele reden om van het luchtverkeersmiddel geen of minder gebruik te maken. Navigare ne- cesse est. Ad 2: daar komt verbetering in. Ad 3: tariefsverlaging van de spoor wegen, inleggen van vroegere treinen, doen uiteraard der K.L.M. concurrentie aan. Daar staat tegenover dat zij het in snelheid en comfort nog steeds wint al zijn de tijden van aankomst en ver trek, door de Zeeuwsche klimatologische factoren, des winters minder gunstig. Ad 4: De tarieven van de K.L.M. zijn daaren tegen zeer billijk., met name voor de regelmatige vliegpassagiers, die van tien- vluchtenboekjes gebruik maken. Van Vlissingen uit kost een luchtreis naar Haamstede aldus slechts 2,80, naar Rotterdam 5.80 en naar Amsterdam 8,20. Dat is bepaald niet duur. Waarom wij hier ter plaatse aldus het pleit voor de Z.L.L. voeren? Omdat, gelijk wij altijd betoogd heb ben, de Z.L.L. van groot belang voor Zeeland is, en in de toekomst nog meer zal worden. Omdat het dus een Zeeuwsch belang is, de Z.L.L. in stand te houden en tot bloei te brengen. En: omdat nu eenmaal een luchtlijn zonder passagiers niet geëxploiteerd kan worden zoomin als een spoorlijn of een busdienst daarom zouden wij hier ter plaatse aan de vergadering van mor gen de vraag willen stellen: kunnen daar ook maatregelen beraamd worden, die meê kunnen helpen om te zorgen, dat onze Zeeuwsche Lucht Lijn behouden blijft? Eenzaamheid is te dragen met den kloeken wil van den dapperen mensch. de vraag, of de gewezen hoofdcommis saris zich aan een strafbare handeling had schuldig gemaakt en of wat de fa milie Van Vredenburch voor de com missie van ,arbiters niet had kunnen be wijzen, niet toch was geschied. De heer Van 't Sant had in ieder geval het te gendeel evenmin aannemelijk gemaakt, ofschoon dat in dit civiele geding ook niet van hem geëischt werd. In een strafrechterlijk onderzoek, waarbij de justitie zelf een enquête n.aar de feiten instelt, i,n ^tegenstelling tot een arbi trage-commissie, die te beslissen krijgt over de feiten, welke haar door de par tijen worden voorgelegd, kan op deze vraag een meer afdoend antwoord wor den gegeven. De minister van justitie heeft eenigen tijd geleden medegedeeld, dat een dergelijk onderzoek zou worden ingesteld. Sindsdien heeft men echter over deze zaak niets meer vernomen. In de Tweede Kamer is nu ongerust heid dienaangaande tot uiting gekomen. Met name waren sommige leden be ducht, dat deze zaak in den doofpot zou v/orden gestopt, waarvoor reeds eerder vrees had bestaan. Van betrouwbare zijde vernemen wij nu, dat deze vrees geheel ongegrond is. Er schijnt geen sprake van te zijn, dat de zaak wordt verdoezeld, en onze in lichtingen wijzen er op, dat wel degelijk door de justitie de noodige aandacht er aan wordt besteed. De zaak is echter nog steeds in instructie, daar zij zeer ingewikkeld is en de gegevens tamelijk vaag waren. Het feit, dat het voornaamste bewijs stuk volgens de mededeeling van den heer Van 't Sant indertijd met goed vinden van beide partijen verbrand is, bemoeilijkt het onderzoek in hooge ma te. Eerlang hoopt de justitie er even wel mee gereed te komen, waarna de vraag aan de orde zal worden gesteld of er aanleiding tot een strafvervolging bestaat. HET BORSTBEELD VAN PRINS HENDRIK. Gipsmodel van het beeld aan het loodswezen geschonken. Het gipsmodel van het bronzen borst beeld van wijlen Prins Hendrik der Ne derlanden. dat in Juni j.l. door een co mité van oud-leerlingen ter plaatsing in de zeevaartschool te Rotterdam aan het gemeentebestuur werd overgedragen, is geschonken aan het loodswezen. Het beeld zal worden geplaatst in het wacht lokaal van de loodsen te Hoek van Hol land- DE AFFAIRE—VAN 'T SANT. In het voorl. verslag van de Tweede Kamer op de begrooting van justitie is o.m. aangeroerd de zaak van den vroegeren hoofdcommissaris van politie te 's-Gravenhage, den heer F. van 't Sant, over wiens handelingen ten aan zien van een v.an de familie Van Vre denburch ontvangen geldsom indertijd allerlei geruchten de ronde deden. Men zal zich herinneren, dat een commissie van arbiters, bestaande uit bekende en hoogstaande Nederlanders, na een lang durig onderzoek tot de uitspraak is ge komen, dat de familie Van Vredenburch niet heeft kunnen bewijzen, dat de heer Van 't Sant een zeker bedrag, hetwelk hij van de familie had gekregen om uit te betalen aan een dame, die uit hoofde van haar betrekkingen met een van de leden der familie v. V. een vordering op deze zou hebbeni, ten eigen bate had aangewend. u Onbeantwoord bleef daarbij evenwel kan komen. VOLKSONDERWIJS. Bijbelsche geschiedenis op de lagere school? In de Zaterdag en Zondag te Amster dam gehouden vergadering v,an „Volks onderwijs" kwam o.a. in behandeling 't rapport van het hoofdbestuur, uitge bracht naar aanleiding van een onder zoek in de afdeelingen naar de al of niet wenschelijkheid van het geven v,an on derwijs in de bijbelsche geschiedenis op de openbare scholen. Van de door het H.B. ingestelde enquête hebben wij des tijds melding gemaakt. De voorzitter, de heer De Vrij, heeft het rapport nader toegelicht. Degenen, die zich tegen het bijbelsche geschiede nis als leervak op de openbare school verklaarden, zoo zeide hij, hebben dit niet gedaan op principieele gronden. De voorstanders zijn dit over het ,algemeen uit het oogpunt van de cultureele en opvoedende waarde van de bijbelsche geschiedenis, die niet aan het kind mag worden onthouden. Slechts weinigen er kenden de waarde ervan niet. De wei nige tegenstanders vreezen, d,at aan het karakter van de openbare school ge weld aangedaan zal worden, dat Gij— belsch onderwijs van godsdienstonder wijs niet te scheiden is en de bijbel in een bepaalde richting (orthodoxe of vrij zinnige) uitgelegd zal worden. Spr. be toogde hiertegen, d,at men dit bezwaar niet zal ontmoeten als men het kind weet te geven, wat het behoeft, en niet meer; het geven van les in bijbelsche geschiedenis is zeer wel mogelijk, zon der iemand in zijn godsdienstige gevoe lens te kwetsen. Daartoe zal men echter aan de onder wijzers, die dit onderricht geven, zeke re eischen van bevoegdheid moeten stellen, die waarborg geven, dat zij niet in conflict met welke godsdienstige richting ook komen, maar dat zij de kin deren die objectieve kennis van de bij- bijbelsche geschiedenis bijbrengen, die men als beschaafd mensch niet kan ont beren. De tegenstanders zijn niet tegen de bijbelsche geschiedenis of godsdienst onderwijs op de openbare school, maar willen dit. door predikanten gegeven zien. Dezen aldus spr. mogen zich dit als gezegd beschouwen. Het bijbelonderwijs, aldus spr., wordt bijna door allen begeerd, die antwoord op de vragen hebben gevonden, maar de kerkelijke verdeeldheid is het belet sel, waardoor dit onderwijs, zoo nuttig en noodig geoordeeld, niet tot zijn recht Verdere gevolgtrekkingen kon het hoofdbestuur uit het ingesteld onderzoek niet maken; het kan dan ook in deze materie geen vaste lijn aangeven noch bepaalde stappen doen. De Voorzitter voegde hier nog aan toe dat het terugkeeren van het onder richt in de Bijbelsche geschiedenis op de lagere school alleen gewenscht is, ails het gegeven wordt volgens een nieuw en gezond paedagogisch inzicht. Spr. meende, dat het onderzoek niet vergeefs is geweest, als het bijdraagt tot de erkenning van de groote Gods dienstige en cultureele waarde van het onderwijs in de Bijbelsche geschiedenis. „Volksonderwijs" zal nu nog niet naar wetswijziging op het gebied, dat in be spreking is, streven, omdat eerst nog vele vooroordeelen uit den weg geruimd moeten worden. Bij de uitvoerige gedachtenwisseling werd o.m. naar voren gebracht dat het onderwijs in de Bijbelsche geschiedenis op de openbare school een splijtzwam zou brengen en derhalve in strijd is met het meest essentiëele karakter der openbare school. Met vrijwel algemeene stemmen werd tenslotte besloten het rapport voor ken nisgeving aan te nemen. Het bevredigingsrapport. Verder kwam o.a. 'aan de orde het rapport dat is uitgebracht door de Volksonderwijsbevredigingscommissie. De conclusies waartoe de commissie is gekomen luiden: le. Met alle kracht moet gepoogc worden, de openbare school (algemee ne volksschool) te behouden en haar po sitie te versterken. 2e. Dit pogen kan gepaard gaan met het mogelijk maken van een behoorlijke verzorging van het nief-openbaar onder wijs. 3e. Handhavende het beginsel van de financieele gelijkstelling en de grond wettelijk gewaarborgde vrijheid van het onderwijs, moet aangedrongen worden op wijziging in de organieke wet, waar door: a. de voorwaarden, waaronder de stichting van bijz. scholen mogelijk is, verzwaard worden; b. een werkelijke gelijkstelling, en daardoor een ware schoolvrede, wordt verkregen. 4e, De houding van „Volksonderwijs" ten aanzien van het principe der finan- ciëele gelijkstelling dient voorloopig niet gewijzigd te worden. Van de vergadering ging algemeene aandrang uit, om dit rapport in een buitengewone algemeene vergadering van het komende voorjaar te behande len. Als men U aanraadt tegen ongeregelde stoelgang een laxeermiddel te gebrui ken, en U slaat deze raad in de wind, zult U zeker de onaangename gevolgen daarvan ondervinden. De voor Uw ge wondheid nadelige gevolgen kunnen voor komen worden door bijtijds de bekende ISTIZIN-TABLETTEN te gebruiken. ISTIZIN-TABLETTEN werken prompt, zonder schadelijke nevenwerkingen. (Ingez. Med.) rr*t-~-.e--""-.ïtx«s^;-4L»iaeStr5ea<MS»itóSitEB®S*i'l Middelburg, 4-XI-'35. Zaterdag en Zondag hoogste lucht temperatuur 16.6 °C (62 °F); laagste 10.5 °C (51 °F). He den 9 h: 11.2 °C; 12 h: 12.5 °C. Zater dag-Zondag 0.1 mm, Zondag-Maandag 0.4 mm regen of neerslag. Hoogste baro meterstand te dezer stede, in het afge- loopen etmaal'. 766 mm; laagste 756 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 779.0 mm te Riga; laagste 741.8 mm te Scilly. Verwachting tot morgenavond: Meest matige Z.O. tot Z. wind, gedeel telijk bewolkt, wellicht eenige regen, weinig verandering in temperatuur. Zon op: 7 h 01; onder: 16 h 26. Licht op: 16 h 56. Maan op: 13 h 40; onder: 23 h 55. V.M.: 10 November. Hoog- eu Laagwsier ts Viissinge» November. Hoogwater. Ma. 4 6.21 19.13 Di. 5 7.40 20.35 Wo. 6 9.03 21.50 Hoog- en Laag water te Wemeidiogf November. Hoogwater. 8.00 20.42 9.14 22.03 10.39 23.23 Ma. Di. Wo. 4 5 6 Laagwater. 0.17 12.57 1.29 14.20 3.01 15.48 Laagwater 1.24 13.52 2.36 4.06 15.14 16.40 Kamer van Koophandel en Fabrieken. A.s. Vrijdagavond vergadert de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche Eilanden reeds weer. Voor de openbare vergadering vermeldt de agenda de benoeming van eene commis sie tot onderzoek van de geloofsbrieven der bij de periodieke aftreding te kie zen leden en opnieuw het voorstel van het bureau inzake de quaestie van de indijking van het „Zwin". Het bureau zal trachten vóór de vergadering een plaatselijk onderzoek in te stellen, als dan kan het voorstel verder worden be handeld. Een aanrijding. Zaterdagavond reed een jongen "in vollen vaart door de op dat uur drukke Gravenstraat. Hij reed een winkelende juffrouw aan die kwam te vallen, even als de jongen zelf. De juffrouw had zich dermate bezeerd dat medische hulp moest worden ingeroepen. De jongen is doorgereden. De commissaris van politie verzoekt hem zich op het bureau te ver voegen. Paard op den hol. Tengevolge van het breken van een onderdeel van den wagen, sloeg heden morgen op den Dam een paard, dat ge spannen was voor een wagen van Van Gend en Loos op den hol en rende door de Korte en de Lange Delft, en over de Markt de Noordstraat in, waar het ter hoogte van de Roomsche Kerk kwam te vallen. Hier grepen twee mannen van den Reinigsdienst het paard, en hielden het zenuwachtige dier in bedwang, waarna het naar den stal kon worden geleid. Wonder boven wonder is alles zonder ongelukken afgeloopen. De Teleiooncel. Hedenmorgen heeft men het funda ment voor de telefooncel op de Markt van de eerste naar de tweede vastge stelde plaats overgebracht en daarna is men begonnen met het opstellen van de cel zelf. De Rijwielplaatjes. De politie heeft procesverbaal opge maakt tegen een persoon, die een rij wielplaatje wegnam. Maar ook Ier zake overtreding van een nieuw verbod, waarbij de rijwiel plaatjes een rol van beteekenis spelen, is procesverbaal opgemaakt, nml. hef beneden den wettelijken prijs verkoo- pen van plaatje. De dader daarvan werd ontdekt tijdens het onderzoeken van het eerst bedoelde feit door een andei per soon. Mishandelingen. De politie had twee klachten wegens mishandeling aan te hooren. Een er van was een gevolg van een buurentwist, waarbij een vrouw de dupe werd, bij de andere ging het om een jongen, die het N.S.B.-insigne droeg en die een klap kreeg van iemand, die blijkbaar met die richting niet symphatiseert. Baldadigheid. De politie hield aan en bracht naar het bureau over jongens, die zich onle dig hielden met het laten leeg loopen van rijwielbanden. Na een standje te hebben gekregen werden de belhamels aan de ouders terug gebracht. Wie zijn fiets is dat? Aan het bureau van politie bevindt zich een zoo goed als nieuw heerenrij wiel, merk Stokvis, dat verleden week voor een perceel op de Markt is blijven staan. Daar intusschen ook een rijwiel in de omgeving vermist werd, is de mo gelijkheid van een vergissing niet uitge sloten en verzoekt de Commissaris van Politie den eigenaar van het Stokvisrij wiel zich aan het bureau bekend te ma ken. Oppassen. Een persoon, die Zaterdagavond met zijn rijwiel aan de hand langs het hulp pad bij de Veersche brug liep, is daar in een put gevallen. Hoewel hij nog ai toe getakeld was, wist hij zich zelf uit den put te werken.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1