Luchtvaart. LANDBOUW. RECHTSZAKEN. 0EÜEMG0 NIEUWS. HET «GEN VLIEGTUIG VAN VAN MELLE. A S S\oa" \Vi*e en SI llN,MENT V* D00DENDAGB0EK VAN HET VERKEER. Onlangs zaten we in den och- tegdsneltrein naar Holland, toen zoo om» strgeks Lewedorp plotseling aan stuur boordzijde van den trein een vliegtuigje - zichtbaar werd, dat met motorgezeem den trein voorbijsnorde, op een 30 meter hoogte. Alle treinpassagiers natuurlijk voor het raampje. Het was de PHIPM, het nieuwe tweemotorige fabrieksvliegtuig van Van Melles Confectionery Works te Bres- kens, en aangezien de jpoeder van piloot Rademaker in den trein zat, kwam de zoon haar even aldus geedenmorgen wenschen. Van Melles fabriek in Breskens is, zooals we weten, een modern grootbe drijf, met eigen motorbooten op Amster dam en zoo. Maar: ten opzichte van Hol land, uit een oogpunt van verkeer en ex peditie, is deze suikerwerkenfabriek niet bepaald gunstig gelegen, In de luchtvaart zag Van Melie de mogelijkheid voor de verlossing uit dit over-Scheldes isolement. Eenige malen charterde hij reeds het vrachtvliegtuig van de K.L.M., om zijn waren, als er spoed bij was, naar Amsterdam of ver der Nederland in te brengen. Maar: dat was toch niet je ware. En bovendien: die breede Schelde was er dan nog altijd tusschen. En daar varen wel onze mooie en comfortabele, maar niettemin toch ook heel dure veerboo- ten over. De heer Van Melle heeft dan ook, naar ons bekend is, geruimen tijd over het aanschaffen van een auto-giro gedacht. Maar tenslotte is het toch anders geloo- pen. Het is een tweemotorige Engelsche machine geworden. Die thans, door een keurig geüniformeerden Nederlandschen piloot bestuurd den ex-Soesterberger W. A. Rademaker, vlieger sinds 1929, met ruim 2400 vlieguren dagelijks voor Van Melle's Confectionery Works vliegt. De Zeeuwsche correspondent van het weekblad „Het Vliegveld", heeft den oudsten directeur, den heer I. van Mel le, geïnterviewd. En op zijn vragen o.m. het volgende ten antwoord gekregen: „De reden, dat wij tot het aanschaf fen van een eigen vliegtuig overgingen, is te vinden in de excentrische ligging van onze fabriek. Met zakenreizen gaan niet alleen kostbare uren, doch zelfs d a- g e n verloren. Een reis naar Rotterdam of Amsterdam zelfs kost ons een dag. Nu is dat met één slag veranderd. Maar we zijn nog niet content: er moet nog een vliegveld in Bres kens zelf komen, dan is de Wes- terschelde ook geen handicap meer." „Tot dusverre benutten wij den „Dub bele Arend" het meest voor personen vervoer. Sedert Augustus j.l., toen de machine het eerst in gebruik genomen werd, maakte zij reeds meer dan 80 dienstvluchten, van Vlissingen naar Rot terdam, Amsterdam, Soesterberg, Gilze- Rijen, Venlo, Eindhoven, Knokke, Oost ende, Feitham, Heston en Croydon, met een totaal afstand van een 9000 kilome ier; meer dan 160 passagiers maakten reeds een vlucht mede. Tot nu toe zijn nog slechts drie vrachten suikergoed ver voerd. „Waarom wij een Engelsche en geen Nederlandsche machine kochten? Dood eenvoudig: omdat de Holland- sche fabrieken zeer duur zijn en een veel te lan gen levert ij d, minstens een half jaar, vragen! Ik was eerst van plan om een Dragon aan ie schaffen. Deze machine was echter onverwacht door de fabriek aan een En gelsche onderneming verkocht, die een ongeval met een andere machine had gehad. Net op den dag, dat deze koop dus afsprong, kreeg ik een prospectus van de Monospar, een klein_ en handig iweemotorig vliegtuigje. Net wat ik zocht. Des Maandags kwam dat prospec tus, 's Woensdags was er, op ons ver zoek, al een demonstratiemachine in Vlissingen! Kooihaven heeft sedertdien al twee machines met twee motoren gebouwd, doch u moet niet meenen dat ze de moei te genomen hebben, ons eens een proef- vluchtje aan te bieden! Deze Monospar is nog slechts als een experiment te beschouwen; als het vrachtvervoer ons bevalt, dan moeten we een machine hebben voor 15002000 kg." Op verzoek verschafte de heer Van Melle nog de volgende technische gege vens van de PHIPM. Het is een laagvleugelige tweemotori ge eendekker, bruin met geel van kleur. Vijf zitplaatsen; starter in de cabine. Dubbel voetenstuur, doch één, overklap- baar, stuurwiel. Sterk landingslicht voor- beneden in de stuurhut; radio met vaste antenne en ruim 80 km radius; kogella ger Palmer hydraulische wielremmen, via het voetenstuur op elk wiel afzon derlijk werkende; NACA-kappen om de motoren; volledig instrumentarium voor blindvliegen. Breedte 12.25 m; met opge vouwen vleugels echter slechts 4.50 m; lengte 8.00 m. Kruissnelheid bij 3200 omw. p.m.: 198 km/h, met een actieradius van 840 km, of, bij 3100 omw. p.m. 190 km/h met 870 km. Stijgsnelheid 215 m/min, absoluut plafond 5000 m, practisch plafond 4250 m; start: 180 m; uitloop, met gebi'uik van de rem: 110, landingssnelheid: 88 km/h. Motoren: Niagara II van de Pobjoy Airmotors Ltd 78/80 pk; kruistoerental 3200, maximum 3500 voor ten hoogste 5 minuten, gegarandeerd, onder normale condities, voor 2000 draai-uren of 2 ja ren. Wij hebben dezer dagen onder Rade makers steady hand een normale dienst- vlucht meegemaakt: des middags half een met een lading suikergoed uit Vlis singen, kwart voor twee ongeveer waren we in Twente. Het was er stil: Twente heeft niet hel voorrecht dat Zeeland wel heeft: een winterdienst op zijn lucht lijn. Na den zomer is de Twentsche lijn geheel stopgezet! Om kwart over drie vertrokken we uit Twente; een rondje om Utrechts domtoren voor een snap shot uit het zijraampje; half vijf in Waal haven om Van Melle's procuratiehouder, die ook nog graag voor den avondmaal tijd in Breskens thuis wilde zijn, even op te pikken en kwart over vijf, net toen de zon zoowat onder was, stonden we weer op 't Vlissinger vliegveld. Behalve de K.L.M.-reus stonden daar reeds twee andere toestellen in de hangar: een Hongaar, en, bescheiden in een hoekje gedoken, de sportmachine van zeker iemand, die de luchtvaart, blijkens vonnis van den kantonrechter, niet bepaald eer aan gedaan heeft den laatsten tijd. Het zakelijke initiatief van de firma Van Melle verdient te slagen; goed voor gaan doet goed volgen en blijkt deze zui- ver-commercieele luchtvaart te voldoen, dan zal dat zeker de algemeene ontwik keling van de geheele luchtvaart in Zee land weer een stoot in de goede richting geven. ULUnll U VERDRIJFT PIJN! (Ingez. Med.) NAJAARSHENGSTENKEURING TE HULST. (Van onzen deskundigen medewerker) Van de 26 ingeschreven 2^-jarigen bleven 9 afwezig, terwijl van 18 oudere 2 niet op het appèl zijn verschenen. V,an de 214-jarigen werden goedge keurd voor dekking: Picolo van Absda- le 71484, door Clairon de la Lijs K 1488, van G. C. de Deckere, St. Jansteen; Ro bert van Zeedorp 73469, door Mon Gros de Mon Souhait K 1331, van Ed. G. M. de Waal te Zeedorp-Ossenisse; Patriot de Spui 72771, door Herseur II de Cog- nebeau K 1430, Br,avo d'Ahea K 1664:, door Gasoon d'Ahea K 1435 en Herseur van Groede K 1667, door Herseur II de Cognebeau, alle drie van H. Kerckhaert en H. de Maat te Stoppeldijk; Mars van Goes K 1665, door Abbé K 1301, van Jos. F. de W,aal te Zeedorp-Ossenisse. Clairon .van Annie K 1666, door Clairon de la Lijs, van Jac. de Feijter Czn., Boschkapelle. Vainqueur van Herseur 69658, door Herseur II de Cognebeau, van Gebrs. Daelman Jzn., Westdorpe; Fermier van Neelandia K 1668, door Herseur II de Cognebeau, van P. B. van Hoeve te Axel; Frederik K 1638, door Alban de Fair K 1387, van C. de Putter, Axel; Dessert van Waarde K 1631, door Certain van Lamswaarde K 1429, van P. Dieleman Mzn., Hoek; Clairon van Lamswaarde K 1599, door Alban de Fair, van Em. C. Fassaert te Lamswaar de; Moustic van Herseur K 1601, door Herseur II de Cognebeau, van Gebrs. Daelman Jzns., Westdorpe; Braconnier de Dick K 1588, door Favori d'Opdorp B.S. 32/1100, van C. de Feijter, Bosch- kapeTe, H. Verckhaert te Stoppeldijk e. andere; George K 1604, door Victorieux K 1443, van Jac. de Feijter Czn., Bosch kapelle; Avenir van Willy K 1571, door Herseur II de Cognebeau, van C. de Feijter en andere te Boschkapelle en Stoppeldijk; Nestor de Kieldrecht K 1635, door Gaston de Cal- loo B.S. 27/7102, van L. Lenaerts, Kiel drecht (B.); Jules K 1518, door Frans K 714, van Al. de Kock-Bogaert, Kuitaart- Hontenisse; Superbe du Pare K 1572, door Bloc de Chaussée B.S. 27/3898, van M. van Fraaijenhove, Axel. Goedge keurd voor 5 jaar, Anton van Absdale K 1516, door Frans K 714, van G. J. M. Vael, St. Jansteen. Getoond de reeds 1 eerder voor 5 jaar goedgekeurde Immo K 1346, van Jos. F. de Wael, Zeedorp- Ossenisse. Afgekeurd: Bienfait van Absdale 71754, Clairon du Melo 72492, Herseur van Waterhof 72767, Clairon van Rei ger sbosch 71701, Paul van Absdale 73232, Eduard's Zoon 72750, Albion 71507, Lu cas 73808, Lion 71477, Castor de Saintes B.S. 37/3236; Kaki de Renissart B.S. 37/ 3496, Napoleon van Waterhoeve 71012 en Goliath 63939. Door de belangrijkheid dezer keuring werden voor het toekennen der pre- miën zoowel de jonge als de oudere hengsten ingedeeld in groote en kleine maat, hetgeen zeer goed heeft voldaan. Van de jonge hengsten werden in de groote maat bekroond: 1. Clairon van Annie K 1666, vein Jac. de Feijter Czn., Boschkapelle 35); 2. Mars van Goes K 1665, van Jos. F, de Waal, Zeedorp- Ossenisse 25) en 3, Robert van Zee dorp 73469, van Ed. G. M. de Waal, Zee dorp-Ossenisse 10). In de kleine maat werden bekroond: 1, Bravo d'Ahea K 1664 45) en 2. Herseur van Groede K 1667 35), beiden van H. Kerckhaert en H, de Maat te Stoppeldijk; 3. Picolo van Absdale 71484, van G. C. de Decke re te St. Jansteen, Da klasse kleine maat staat belangrijk boven die der groote maat. daar vooral Bravo d'Ahea en Her seur van Groede hengsten zijn van een buitengewone kwaliteit. Picolo is vein best genre, doch moet in macht nog iets winnen. De groote maat-hengsten zijn iets minder in type, al is ook Clairon van Annie een reus, die echter in gang iets zondigt. Mars van Goes en Robert van Zeedorp zijn beide nog iets groen, doch kunnen bij gunstige ontwikkeling nog wel wat doen. Bij de oudere hengsten der groote maat zouden wij in geen geval Moustic van Herseur hebben uitgetrokken, we gens zijn tekort aan diepte en hierdoor ook tekort schiet in type; wij zien nog liever zijn stalgenoot Vainqueur van Herseur. De plaatsing is als volgt: 1. Jules K 1518, enorm zwaar gebeend, doch wat weinig natuur, eig. Al. de Kock-Bogaert te Kuitaart-Hontenisse (f 40), 2. Immo K 1346, enorme zware, diepe vader, die iets meer lijn kon heb ben, van Jos- F. de Waal te Zeedorp- Ossenisse (f 20), 3. Avenir van Willy K 1571, die nog steeds in zijn voordeel ver andert, van C. de Feijter te Boschka pelle e.a. (f 15), en 4. Moustic van Her seur K 1601, die ons niet kon bekoren, van Gebrs. Daelman Jzns., Westdorpe (f 10). Kleine maat: 1. Dessert van Waar de K 1631, een zware Certain-zoon, van P. Dieleman Mzn. te Hoek (f 30), 2, Clairon van Lamswaarde K 1599, een malsch paard met iets gerekten bouw, van Em. C. Fassaert te Lamswaarde Hontenisse (f 20), en 3. Fermier van Neerlandia K 1668, in genre verreweg den besten dezer klasse, doch heeft iets te weinig g'ewicht (f 10). Het weer bleef gedurende de keuring schitterend, terwijl het publiek vaak drie dik langs de lijn stond, zoodat ook in dit opzicht de keuring een succes is ge' weest- Ook willen wij niet onvermeld laten, dat de nieuwe keuringsbaan op de Markt Schitterend heeft voldaan, waarvoor in de eerste plaats ook de fokkers dankbaar zullen zijn. DE VERDUISTERING TE ROOSENDAAL. De adv.-generaai eischt zes maanden. Het gerechtshof te 's Hertogenbosch behandelde in hooger beroep de zaak tegen den 41-jarigen L. P. M., gewezen chef-commies ter gemeente-secretarie te Roosendaal, die door de rechtbank te Breda bij vonnis van 13 December was vrijgesproken, nadat de officier van Ju stitie acht maanden gevangenisstraf had geëischt. Verdachte was ten laste gelegd, dat hij zich had schuldig gemaakt aan ver duistering van gelden en valschheid in geschrifte. Verd. was door de gemeente Roosendaal belast met de behandeling van grondaan- en verkoop ten behoeve van het uitvoeren van een werkver schaffingsproject, waarvan de Neder landsche Heide Maatschappij de leiding had. De uitgaven, die verdachte had moest hij declareeren bij de Heide Mij die dit later weer met de gemeente ver rekende. M. wordt er van verdacht val sche declaraties te hebben ingedieud Op de voorschottenrekening kwamen zeer veel posten voor voor autohuur Verschillende autoriteiten en belangrijke zakelijke relaties werden door verdach te per auto in de omstreken van Roo sendaal rondgereden ter bezichtiging van de werken, grondaankoop, enz. Zij bevestigden dit voor de rechtbank. Ver schillende getuigen kwamen echter me dedeelen, dat deze tochten zich herhaal delijk uitstrekten naar België en we naar het dorp Mariaheide, een voor plaatsje van Antwerpen, waar amuse mentsinrichtingen en café s bezocht wer den. De verschillende chauffeurs, die ver dachte hadden gereden, verklaarden, dat deze naam niet op de nota's mocht voorkomen. Ook moesten de rekenin gen gesplitst worden, omdat anders het aantal verreden kilometers te groot werd. Ze verklaarden ook, dat ze her haaldelijk uren bij Antwerpen hadden moeten wachten. De advocaat-generaal achtte. de t. (Ingez. Med.) valschheid van de kwitanties wettig en overtuigend bewezen. Spr. eischte ten slotte zes maanden gevangenisstraf met ontzegging van de bevoegdheid om ge durende vijf jaar eenige gemeentefunc tie te bekleeden. Spr. besloot zijn re quisitoir met de woorden, dat in deze tijden zulke vergrijpen niet te licht moesten beoordeeld worden, daar amb tenaren toch zeker een voorbeeld moesten geven. Strenge straffen voor snelheidsmaniakken. Voor den Delftschen kantonrechter stonden Woensdag terecht de chauffeur H. uit Den Haag en de melkhandelaar D. uit Hillegersberg. Den verdachten was ten laste gelegd, dat zij op een ,avond in Augustus op den Nieuwen Rijksweg tusschen Delft en Rotterdam een wedstrijd hadden georga niseerd met racemotoren. Zij brachten de veiligheid van het verkeer in gevaar. Een agent van de motor-politie, die de snelheidsmaniakken wilde arrestee ren, werd als getuige gehoord, en ver klaarde, dat hij voor de verdachten snel op zij moest springen om niet te worden doodgereden. Volgens hem zou den ver dachten poging tot doodslag ten laste moeten zijn gelegd. De ambtenaar van het O.M. vond d,at een strenge straf op haar plaats zou zijn, vooral voor H., die reeds eer der voor een soortgelijk feit was ver oordeeld. Spr. eischte tegen H. twee weken hechtenis met intrekking van het rijbe wijs voor twee jaar, en tegen D. vier dagen hechtenis, met intrekking v,an het rijbewijs voor zes maanden. De verdediger bepleitte clementie. De kantonrechter veroordeelde H. tot twee weken hechtenis en intrekking van het rijbewijs voor een jaar en D. tot een week hechtenis met intrekking van het rijbewijs voor den tijd van een jaar. Zes weken gevangenisstraf tegen dominee geëischt. De officier van Justitie bij de recht bank te Leeuwarden heeft Woensdag tegen ds. J. W. B. C., 31 jaar, predikant te Dokkum, wegens opruiing tot dienst weigering, gepleegd te Dokkum op den avond van 7 Augustus, 6 weken gevan genisstraf gevraagd. In hooger beroep.. A. D., 41 jaar, caféhouder, wonende te Vlissingen heeft hooger beroep aangeteekend tegen een vonnis van den Kantonrechter te Middelburg, waarbij hij wegens Overtreding van de Drank wet is veroordeeld tot 40 of 20 dagen hechtenis. P. J. G., 28 j., koperslager, wonende te S o u b u r g is in hooger beroep gekomen tegen het vonnis van den kantonrechter te Middelbrug, waarbij hij terzake van het niet aanhouden van een koopmanregister is veroordeeld tot 10 of 5 dagen hechtenis. J. B., 58 jaar, commissionnair, wonen de te Heinkenszand heeft hooger beroep aangeteekend tegen een vonnis van den Kantonrechter waarbij hij we gens overtreding van de Motor- en Rij- wielwet is veroordeeld tot 15 of 10 dagen. Meppel: 1 doode. Dinsdagmiddag is het 7-jarige doch tertje van den schipper A. O. te Me p- p e 1 onder de wielen van een vracht auto geraakt, bestuurd door den heer A. d. B. Het kind was vrijwel op slag dood. Laren: 1 doode. Gistermiddag is de heer G. W. uit Huizen, toen hij den Hilversumsche- weg te Laren (N.-H.) van links naar rechts over stak, gegrepen door een vrachtauto. Hij werd tegen den grond gesmakt en kreeg een schedelbasisfrac- tuur. Hij is naar het St. Jansziekenhuis te Laren vervoerd, waar hij in den loop van den avond is overleden. Vollenhove: 1 doode. Woensdagavond is ter hoogte van het stoomgemaal te Vollenhove de 21- jarige gehuwde landbouwer A., die den weg wilde oversteken, door een auto uit Zwolle aangereden en gedood. BOSSCHE FEESTEN LATEN EEN TEKORT ACHTER. In de te 's-Her- togenbosch gehouden gemeenteraads vergadering is gebleken (zooals ons trou wens reeds geruimen tijd bekend was), dat er blijkens een begrootingswijziging bij de stadsfeesten, die alhier einde Juli zijn gehouden, een tekort is van onge veer 20.000. Binnenskamers is daar over reeds veel te doen geweest. Daar de feesten echter zoo uitstekend geslaagd zijn, wilde B. en W. niet dat de eer van de stad zou worden aangerand of dat de leiders der feesten, die maan den lang hard gewerkt hebben tot het welslagen daarvan, persoonlijk aanspra kelijk voor de tekorten zouden worden gesteld. Ten slotte is nu goedgekeurd* dat aan de stichting, die verantwoorde lijk is voor de geldelijke transacties der feesten, een extra-subsidie uitgekeerd wordt van 13.000. Er werd nog wel even over gedebatteerd, maar dit had niet veel om het lijf. (Telg.) DE „INSTERBÜRG" MET MAN EN MUIS VERGAAN. Het lijk, dat te Egmond aan Zee is aangespoeld, is Woensdagavond herkend als dat van Karl Berkholtz, oud 43 jaar, gewoond hebbende te Nordenham (Duitschland), eerste stuurman van de „Insterburg". Hij was gehuwd en had een kind. Het staat nu dus vast, dat de „Insterburg" op 18 October, ter hoogte van Egmond aan

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 7