Luchtvaart.
LANDBOUW.
RECHTSZAKEN.
0EÜEMG0 NIEUWS.
HET «GEN VLIEGTUIG VAN
VAN MELLE.
A S S\oa" \Vi*e en
SI llN,MENT
V*
D00DENDAGB0EK VAN HET
VERKEER.
Onlangs zaten we in den och-
tegdsneltrein naar Holland, toen zoo om»
strgeks Lewedorp plotseling aan stuur
boordzijde van den trein een vliegtuigje
- zichtbaar werd, dat met motorgezeem
den trein voorbijsnorde, op een 30 meter
hoogte. Alle treinpassagiers natuurlijk
voor het raampje.
Het was de PHIPM, het nieuwe
tweemotorige fabrieksvliegtuig van Van
Melles Confectionery Works te Bres-
kens, en aangezien de jpoeder van piloot
Rademaker in den trein zat, kwam de
zoon haar even aldus geedenmorgen
wenschen.
Van Melles fabriek in Breskens is,
zooals we weten, een modern grootbe
drijf, met eigen motorbooten op Amster
dam en zoo. Maar: ten opzichte van Hol
land, uit een oogpunt van verkeer en ex
peditie, is deze suikerwerkenfabriek niet
bepaald gunstig gelegen,
In de luchtvaart zag Van Melie de
mogelijkheid voor de verlossing uit dit
over-Scheldes isolement. Eenige malen
charterde hij reeds het vrachtvliegtuig
van de K.L.M., om zijn waren, als er
spoed bij was, naar Amsterdam of ver
der Nederland in te brengen.
Maar: dat was toch niet je ware. En
bovendien: die breede Schelde was er
dan nog altijd tusschen. En daar varen
wel onze mooie en comfortabele, maar
niettemin toch ook heel dure veerboo-
ten over.
De heer Van Melle heeft dan ook, naar
ons bekend is, geruimen tijd over het
aanschaffen van een auto-giro gedacht.
Maar tenslotte is het toch anders geloo-
pen. Het is een tweemotorige Engelsche
machine geworden. Die thans, door een
keurig geüniformeerden Nederlandschen
piloot bestuurd den ex-Soesterberger
W. A. Rademaker, vlieger sinds 1929,
met ruim 2400 vlieguren dagelijks
voor Van Melle's Confectionery Works
vliegt.
De Zeeuwsche correspondent van het
weekblad „Het Vliegveld", heeft den
oudsten directeur, den heer I. van Mel
le, geïnterviewd. En op zijn vragen o.m.
het volgende ten antwoord gekregen:
„De reden, dat wij tot het aanschaf
fen van een eigen vliegtuig overgingen,
is te vinden in de excentrische ligging
van onze fabriek. Met zakenreizen gaan
niet alleen kostbare uren, doch zelfs d a-
g e n verloren. Een reis naar Rotterdam
of Amsterdam zelfs kost ons een dag.
Nu is dat met één slag veranderd. Maar
we zijn nog niet content: er moet
nog een vliegveld in Bres
kens zelf komen, dan is de Wes-
terschelde ook geen handicap meer."
„Tot dusverre benutten wij den „Dub
bele Arend" het meest voor personen
vervoer. Sedert Augustus j.l., toen de
machine het eerst in gebruik genomen
werd, maakte zij reeds meer dan 80
dienstvluchten, van Vlissingen naar Rot
terdam, Amsterdam, Soesterberg, Gilze-
Rijen, Venlo, Eindhoven, Knokke, Oost
ende, Feitham, Heston en Croydon, met
een totaal afstand van een 9000 kilome
ier; meer dan 160 passagiers maakten
reeds een vlucht mede. Tot nu toe zijn
nog slechts drie vrachten suikergoed ver
voerd.
„Waarom wij een Engelsche en geen
Nederlandsche machine kochten? Dood
eenvoudig: omdat de Holland-
sche fabrieken zeer duur
zijn en een veel te lan
gen levert ij d, minstens
een half jaar, vragen! Ik
was eerst van plan om een Dragon aan
ie schaffen. Deze machine was echter
onverwacht door de fabriek aan een En
gelsche onderneming verkocht, die een
ongeval met een andere machine had
gehad. Net op den dag, dat deze koop
dus afsprong, kreeg ik een prospectus
van de Monospar, een klein_ en handig
iweemotorig vliegtuigje. Net wat ik
zocht. Des Maandags kwam dat prospec
tus, 's Woensdags was er, op ons ver
zoek, al een demonstratiemachine in
Vlissingen!
Kooihaven heeft sedertdien al twee
machines met twee motoren gebouwd,
doch u moet niet meenen dat ze de moei
te genomen hebben, ons eens een proef-
vluchtje aan te bieden!
Deze Monospar is nog slechts als een
experiment te beschouwen; als het
vrachtvervoer ons bevalt, dan moeten
we een machine hebben voor 15002000
kg."
Op verzoek verschafte de heer Van
Melle nog de volgende technische gege
vens van de PHIPM.
Het is een laagvleugelige tweemotori
ge eendekker, bruin met geel van kleur.
Vijf zitplaatsen; starter in de cabine.
Dubbel voetenstuur, doch één, overklap-
baar, stuurwiel. Sterk landingslicht voor-
beneden in de stuurhut; radio met vaste
antenne en ruim 80 km radius; kogella
ger Palmer hydraulische wielremmen,
via het voetenstuur op elk wiel afzon
derlijk werkende; NACA-kappen om de
motoren; volledig instrumentarium voor
blindvliegen. Breedte 12.25 m; met opge
vouwen vleugels echter slechts 4.50 m;
lengte 8.00 m.
Kruissnelheid bij 3200 omw. p.m.: 198
km/h, met een actieradius van 840 km,
of, bij 3100 omw. p.m. 190 km/h met 870
km. Stijgsnelheid 215 m/min, absoluut
plafond 5000 m, practisch plafond 4250
m; start: 180 m; uitloop, met gebi'uik
van de rem: 110, landingssnelheid: 88
km/h.
Motoren: Niagara II van de Pobjoy
Airmotors Ltd 78/80 pk; kruistoerental
3200, maximum 3500 voor ten hoogste
5 minuten, gegarandeerd, onder normale
condities, voor 2000 draai-uren of 2 ja
ren.
Wij hebben dezer dagen onder Rade
makers steady hand een normale dienst-
vlucht meegemaakt: des middags half
een met een lading suikergoed uit Vlis
singen, kwart voor twee ongeveer waren
we in Twente. Het was er stil: Twente
heeft niet hel voorrecht dat Zeeland
wel heeft: een winterdienst op zijn lucht
lijn. Na den zomer is de Twentsche lijn
geheel stopgezet! Om kwart over drie
vertrokken we uit Twente; een rondje
om Utrechts domtoren voor een snap
shot uit het zijraampje; half vijf in Waal
haven om Van Melle's procuratiehouder,
die ook nog graag voor den avondmaal
tijd in Breskens thuis wilde zijn, even
op te pikken en kwart over vijf, net
toen de zon zoowat onder was, stonden
we weer op 't Vlissinger vliegveld.
Behalve de K.L.M.-reus stonden daar
reeds twee andere toestellen in de
hangar: een Hongaar, en, bescheiden in
een hoekje gedoken, de sportmachine
van zeker iemand, die de luchtvaart,
blijkens vonnis van den kantonrechter,
niet bepaald eer aan gedaan heeft den
laatsten tijd.
Het zakelijke initiatief van de firma
Van Melle verdient te slagen; goed voor
gaan doet goed volgen en blijkt deze zui-
ver-commercieele luchtvaart te voldoen,
dan zal dat zeker de algemeene ontwik
keling van de geheele luchtvaart in Zee
land weer een stoot in de goede richting
geven.
ULUnll U VERDRIJFT PIJN!
(Ingez. Med.)
NAJAARSHENGSTENKEURING
TE HULST.
(Van onzen
deskundigen medewerker)
Van de 26 ingeschreven 2^-jarigen
bleven 9 afwezig, terwijl van 18 oudere
2 niet op het appèl zijn verschenen.
V,an de 214-jarigen werden goedge
keurd voor dekking: Picolo van Absda-
le 71484, door Clairon de la Lijs K 1488,
van G. C. de Deckere, St. Jansteen; Ro
bert van Zeedorp 73469, door Mon Gros
de Mon Souhait K 1331, van Ed. G. M.
de Waal te Zeedorp-Ossenisse; Patriot
de Spui 72771, door Herseur II de Cog-
nebeau K 1430, Br,avo d'Ahea K 1664:,
door Gasoon d'Ahea K 1435 en Herseur
van Groede K 1667, door Herseur II de
Cognebeau, alle drie van H. Kerckhaert
en H. de Maat te Stoppeldijk; Mars van
Goes K 1665, door Abbé K 1301, van
Jos. F. de W,aal te Zeedorp-Ossenisse.
Clairon .van Annie K 1666, door Clairon
de la Lijs, van Jac. de Feijter Czn.,
Boschkapelle. Vainqueur van Herseur
69658, door Herseur II de Cognebeau,
van Gebrs. Daelman Jzn., Westdorpe;
Fermier van Neelandia K 1668, door
Herseur II de Cognebeau, van P. B. van
Hoeve te Axel; Frederik K 1638, door
Alban de Fair K 1387, van C. de Putter,
Axel; Dessert van Waarde K 1631, door
Certain van Lamswaarde K 1429, van
P. Dieleman Mzn., Hoek; Clairon van
Lamswaarde K 1599, door Alban de
Fair, van Em. C. Fassaert te Lamswaar
de; Moustic van Herseur K 1601, door
Herseur II de Cognebeau, van Gebrs.
Daelman Jzns., Westdorpe; Braconnier
de Dick K 1588, door Favori d'Opdorp
B.S. 32/1100, van C. de Feijter, Bosch-
kapeTe, H. Verckhaert te Stoppeldijk e.
andere; George K 1604, door Victorieux
K 1443, van Jac. de Feijter Czn., Bosch
kapelle; Avenir van Willy K 1571,
door Herseur II de Cognebeau,
van C. de Feijter en andere te
Boschkapelle en Stoppeldijk; Nestor de
Kieldrecht K 1635, door Gaston de Cal-
loo B.S. 27/7102, van L. Lenaerts, Kiel
drecht (B.); Jules K 1518, door Frans K
714, van Al. de Kock-Bogaert, Kuitaart-
Hontenisse; Superbe du Pare K 1572,
door Bloc de Chaussée B.S. 27/3898, van
M. van Fraaijenhove, Axel. Goedge
keurd voor 5 jaar, Anton van Absdale
K 1516, door Frans K 714, van G. J. M.
Vael, St. Jansteen. Getoond de reeds
1 eerder voor 5 jaar goedgekeurde Immo
K 1346, van Jos. F. de Wael, Zeedorp-
Ossenisse.
Afgekeurd: Bienfait van Absdale
71754, Clairon du Melo 72492, Herseur
van Waterhof 72767, Clairon van Rei
ger sbosch 71701, Paul van Absdale 73232,
Eduard's Zoon 72750, Albion 71507, Lu
cas 73808, Lion 71477, Castor de Saintes
B.S. 37/3236; Kaki de Renissart B.S. 37/
3496, Napoleon van Waterhoeve 71012
en Goliath 63939.
Door de belangrijkheid dezer keuring
werden voor het toekennen der pre-
miën zoowel de jonge als de oudere
hengsten ingedeeld in groote en kleine
maat, hetgeen zeer goed heeft voldaan.
Van de jonge hengsten werden in de
groote maat bekroond: 1. Clairon van
Annie K 1666, vein Jac. de Feijter Czn.,
Boschkapelle 35); 2. Mars van Goes
K 1665, van Jos. F, de Waal, Zeedorp-
Ossenisse 25) en 3, Robert van Zee
dorp 73469, van Ed. G. M. de Waal, Zee
dorp-Ossenisse 10). In de kleine maat
werden bekroond: 1, Bravo d'Ahea K
1664 45) en 2. Herseur van Groede
K 1667 35), beiden van H. Kerckhaert
en H, de Maat te Stoppeldijk; 3. Picolo
van Absdale 71484, van G. C. de Decke
re te St. Jansteen, Da klasse kleine maat
staat belangrijk boven die der groote
maat. daar vooral Bravo d'Ahea en Her
seur van Groede hengsten zijn van een
buitengewone kwaliteit. Picolo is vein
best genre, doch moet in macht nog iets
winnen. De groote maat-hengsten zijn
iets minder in type, al is ook Clairon van
Annie een reus, die echter in gang iets
zondigt. Mars van Goes en Robert van
Zeedorp zijn beide nog iets groen, doch
kunnen bij gunstige ontwikkeling nog
wel wat doen.
Bij de oudere hengsten der groote
maat zouden wij in geen geval Moustic
van Herseur hebben uitgetrokken, we
gens zijn tekort aan diepte en hierdoor
ook tekort schiet in type; wij zien nog
liever zijn stalgenoot Vainqueur van
Herseur. De plaatsing is als volgt: 1.
Jules K 1518, enorm zwaar gebeend,
doch wat weinig natuur, eig. Al. de
Kock-Bogaert te Kuitaart-Hontenisse
(f 40), 2. Immo K 1346, enorme zware,
diepe vader, die iets meer lijn kon heb
ben, van Jos- F. de Waal te Zeedorp-
Ossenisse (f 20), 3. Avenir van Willy K
1571, die nog steeds in zijn voordeel ver
andert, van C. de Feijter te Boschka
pelle e.a. (f 15), en 4. Moustic van Her
seur K 1601, die ons niet kon bekoren,
van Gebrs. Daelman Jzns., Westdorpe
(f 10). Kleine maat: 1. Dessert van Waar
de K 1631, een zware Certain-zoon, van
P. Dieleman Mzn. te Hoek (f 30), 2,
Clairon van Lamswaarde K 1599, een
malsch paard met iets gerekten bouw,
van Em. C. Fassaert te Lamswaarde
Hontenisse (f 20), en 3. Fermier van
Neerlandia K 1668, in genre verreweg
den besten dezer klasse, doch heeft iets
te weinig g'ewicht (f 10).
Het weer bleef gedurende de keuring
schitterend, terwijl het publiek vaak drie
dik langs de lijn stond, zoodat ook in
dit opzicht de keuring een succes is ge'
weest- Ook willen wij niet onvermeld
laten, dat de nieuwe keuringsbaan op
de Markt Schitterend heeft voldaan,
waarvoor in de eerste plaats ook de
fokkers dankbaar zullen zijn.
DE VERDUISTERING TE
ROOSENDAAL.
De adv.-generaai eischt zes
maanden.
Het gerechtshof te 's Hertogenbosch
behandelde in hooger beroep de zaak
tegen den 41-jarigen L. P. M., gewezen
chef-commies ter gemeente-secretarie
te Roosendaal, die door de rechtbank te
Breda bij vonnis van 13 December was
vrijgesproken, nadat de officier van Ju
stitie acht maanden gevangenisstraf
had geëischt.
Verdachte was ten laste gelegd, dat
hij zich had schuldig gemaakt aan ver
duistering van gelden en valschheid in
geschrifte. Verd. was door de gemeente
Roosendaal belast met de behandeling
van grondaan- en verkoop ten behoeve
van het uitvoeren van een werkver
schaffingsproject, waarvan de Neder
landsche Heide Maatschappij de leiding
had. De uitgaven, die verdachte had
moest hij declareeren bij de Heide Mij
die dit later weer met de gemeente ver
rekende. M. wordt er van verdacht val
sche declaraties te hebben ingedieud
Op de voorschottenrekening kwamen
zeer veel posten voor voor autohuur
Verschillende autoriteiten en belangrijke
zakelijke relaties werden door verdach
te per auto in de omstreken van Roo
sendaal rondgereden ter bezichtiging
van de werken, grondaankoop, enz. Zij
bevestigden dit voor de rechtbank. Ver
schillende getuigen kwamen echter me
dedeelen, dat deze tochten zich herhaal
delijk uitstrekten naar België en we
naar het dorp Mariaheide, een voor
plaatsje van Antwerpen, waar amuse
mentsinrichtingen en café s bezocht wer
den.
De verschillende chauffeurs, die ver
dachte hadden gereden, verklaarden,
dat deze naam niet op de nota's mocht
voorkomen. Ook moesten de rekenin
gen gesplitst worden, omdat anders het
aantal verreden kilometers te groot
werd. Ze verklaarden ook, dat ze her
haaldelijk uren bij Antwerpen hadden
moeten wachten.
De advocaat-generaal achtte. de
t.
(Ingez. Med.)
valschheid van de kwitanties wettig en
overtuigend bewezen. Spr. eischte ten
slotte zes maanden gevangenisstraf met
ontzegging van de bevoegdheid om ge
durende vijf jaar eenige gemeentefunc
tie te bekleeden. Spr. besloot zijn re
quisitoir met de woorden, dat in deze
tijden zulke vergrijpen niet te licht
moesten beoordeeld worden, daar amb
tenaren toch zeker een voorbeeld
moesten geven.
Strenge straffen voor
snelheidsmaniakken.
Voor den Delftschen kantonrechter
stonden Woensdag terecht de chauffeur
H. uit Den Haag en de melkhandelaar
D. uit Hillegersberg.
Den verdachten was ten laste gelegd,
dat zij op een ,avond in Augustus op
den Nieuwen Rijksweg tusschen Delft en
Rotterdam een wedstrijd hadden georga
niseerd met racemotoren. Zij brachten
de veiligheid van het verkeer in gevaar.
Een agent van de motor-politie, die
de snelheidsmaniakken wilde arrestee
ren, werd als getuige gehoord, en ver
klaarde, dat hij voor de verdachten snel
op zij moest springen om niet te worden
doodgereden. Volgens hem zou den ver
dachten poging tot doodslag ten laste
moeten zijn gelegd.
De ambtenaar van het O.M. vond d,at
een strenge straf op haar plaats
zou zijn, vooral voor H., die reeds eer
der voor een soortgelijk feit was ver
oordeeld.
Spr. eischte tegen H. twee weken
hechtenis met intrekking van het rijbe
wijs voor twee jaar, en tegen D. vier
dagen hechtenis, met intrekking v,an het
rijbewijs voor zes maanden.
De verdediger bepleitte clementie.
De kantonrechter veroordeelde H. tot
twee weken hechtenis en intrekking van
het rijbewijs voor een jaar en D. tot een
week hechtenis met intrekking van het
rijbewijs voor den tijd van een jaar.
Zes weken gevangenisstraf tegen
dominee geëischt.
De officier van Justitie bij de recht
bank te Leeuwarden heeft Woensdag
tegen ds. J. W. B. C., 31 jaar, predikant
te Dokkum, wegens opruiing tot dienst
weigering, gepleegd te Dokkum op den
avond van 7 Augustus, 6 weken gevan
genisstraf gevraagd.
In hooger beroep..
A. D., 41 jaar, caféhouder, wonende
te Vlissingen heeft hooger beroep
aangeteekend tegen een vonnis van den
Kantonrechter te Middelburg, waarbij
hij wegens Overtreding van de Drank
wet is veroordeeld tot 40 of 20 dagen
hechtenis.
P. J. G., 28 j., koperslager, wonende
te S o u b u r g is in hooger beroep
gekomen tegen het vonnis van den
kantonrechter te Middelbrug, waarbij
hij terzake van het niet aanhouden van
een koopmanregister is veroordeeld tot
10 of 5 dagen hechtenis.
J. B., 58 jaar, commissionnair, wonen
de te Heinkenszand heeft hooger
beroep aangeteekend tegen een vonnis
van den Kantonrechter waarbij hij we
gens overtreding van de Motor- en Rij-
wielwet is veroordeeld tot 15 of 10
dagen.
Meppel: 1 doode.
Dinsdagmiddag is het 7-jarige doch
tertje van den schipper A. O. te Me p-
p e 1 onder de wielen van een vracht
auto geraakt, bestuurd door den heer
A. d. B. Het kind was vrijwel op slag
dood.
Laren: 1 doode.
Gistermiddag is de heer G. W. uit
Huizen, toen hij den Hilversumsche-
weg te Laren (N.-H.) van links naar
rechts over stak, gegrepen door een
vrachtauto. Hij werd tegen den grond
gesmakt en kreeg een schedelbasisfrac-
tuur. Hij is naar het St. Jansziekenhuis
te Laren vervoerd, waar hij in den loop
van den avond is overleden.
Vollenhove: 1 doode.
Woensdagavond is ter hoogte van het
stoomgemaal te Vollenhove de 21-
jarige gehuwde landbouwer A., die den
weg wilde oversteken, door een auto
uit Zwolle aangereden en gedood.
BOSSCHE FEESTEN LATEN EEN
TEKORT ACHTER. In de te 's-Her-
togenbosch gehouden gemeenteraads
vergadering is gebleken (zooals ons trou
wens reeds geruimen tijd bekend was),
dat er blijkens een begrootingswijziging
bij de stadsfeesten, die alhier einde Juli
zijn gehouden, een tekort is van onge
veer 20.000. Binnenskamers is daar
over reeds veel te doen geweest.
Daar de feesten echter zoo uitstekend
geslaagd zijn, wilde B. en W. niet dat de
eer van de stad zou worden aangerand
of dat de leiders der feesten, die maan
den lang hard gewerkt hebben tot het
welslagen daarvan, persoonlijk aanspra
kelijk voor de tekorten zouden worden
gesteld. Ten slotte is nu goedgekeurd*
dat aan de stichting, die verantwoorde
lijk is voor de geldelijke transacties der
feesten, een extra-subsidie uitgekeerd
wordt van 13.000. Er werd nog wel
even over gedebatteerd, maar dit had
niet veel om het lijf. (Telg.)
DE „INSTERBÜRG" MET MAN EN
MUIS VERGAAN. Het lijk, dat te
Egmond aan Zee is aangespoeld,
is Woensdagavond herkend als dat van
Karl Berkholtz, oud 43 jaar, gewoond
hebbende te Nordenham (Duitschland),
eerste stuurman van de „Insterburg". Hij
was gehuwd en had een kind. Het staat
nu dus vast, dat de „Insterburg" op 18
October, ter hoogte van Egmond aan