22* GOESCHE COUPANT^
De oorlog in Oost-Afrika.
BINNENLAND.
WEER EN WIND.
'5*
(rc,
NUMMER 248.
TWEE BLADEN.
MAANDAG
21 OCTOBER 1935.
EERSTE BLAD.
178e JAARGANG.
Volgens het oordeel van een Engelsch
majoor, zouden de Italianen minstens 3 jaar
werk hebben, om Addis Abeba te bereiken.
OPNIEUW RAASDE DE STORM.
Hoog- en Laagwater te Vlissingea.
cr
P'
O*
P- (0
<J
<i
O
QO,
Q
(V
P
K
o
3
p
CO
'3
a
<T
»-t
g>
o
P
cu
p
<t>
P
$r<mnei*iU
MIDDELBURöSCHE COUBANT
'Tïigtiacf Voor Middelburg, Goes en agent-
:cbap Vlieringen 2.30, elders 2.S0 per
iswartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Sij tantr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelborg<
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17,
Aangesloten bjj het Bureau voor Publiciteitswaar Je der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
M
Familieberichten en dankbetuigingen 1
regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. b|j vooruitbetaling Adv. maf
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommeri 5 cent.
MM——E
De coördinatie-commissie te Genève
•leeft Zaterdagavond na eerst nog
verschillende sanctie-ontwerpen te heb
ben goedgekeurd haar beraadslagin
gen tot 31 October verdaagd. Men zie
hieromtrent de kroniek v. d. dag.
Van de fronten is weer heel weinig
nieuws. De regen, die nog steeds in de
provincie Ogaden valt, verhindert daar
elke omvangrijke operatie. Ook de vlieg
tuigen schijnen niet veel meer in dit ge
bied te presteeren. De Abessijnsche
krijgers beginnen trouwens zoo langza
merhand in de gaten te krijgen, dat ze,
als er een vliegtuig aankomt, niet het
open veld behooren op te rennen, om op
het ding te schieten. Ze verbergen zich
thans onder struiken, achter rotsblok
ken etc., telkens wanneer een eskader
in de buurt is. Dientengevolge kunnen
de tochten niet veel profijt meer ople
veren, voor zoover het om verkenningen
gaat. De Abessijnen schijnen de kunst
zich onzichtbaar te maken, uitstekend
te verstaan. Het terrein leent zich daar
trouwens toe.
Hopelooze onderneming
In de Daily Tel. schrijft generaal-ma-
joor Temperly, dat de Italianen, indien
zij hun opmarsch in het tegenwoordige
tempo voortzetten, waarschijnlijk min
stens drie jaar noodig zullen hebben om
Addis Abeba te bereiken, daar hun van
elk jaar slechts de zeven droge maan
den ter beschikking staan. Het schijnt,
aldus Temperly, dat de Italiaansche ge
nerale staf maanden geleden er Mussoli
ni voor gewaarschuwd heeft, dat hei
minstens drie jaar zou duren voor de
Abessynsche hoofdstad bereikt zou zijn,
en dat de volledige onderwerping var
de rest van het land opnieuw 3 toi 4
jaar in beslag zou nemen.
Vrijwillige onderwerping.
Van Italiaanschen zijde gaat men door
met het verspreiden van berichten over
vrijwillige onderwerping van de bevol
king in het Noorden. Zoo heet het thans
dat de geestelijkheid van 200 koptische
kerken in het gebied van Aksoem en van
15 moskeeën in Tigre gezamenlijk hun
onderwerping en trouw hebben aange
boden. Te Aksoem vfnden nog steeds
graanuitdeelingen ten behoeve van de
bevolking plaats op last der Italiaansche
autoriteiten. Uit Asmara wordt gemeld,
dat de gezondheidstoestand in het be
zette gebied, energiek wordt verbeterd.
De opperbevelhebber van het Italiaan
sche leger, generaal de Bono, heeft
Vrijdag in het door de Italianen verover
de gebied een verklaring laten versprei
den, volgens welke hij de regeering van
het land op zich nneemt in naam van
den koning. De bevolking van Tigre
staat onder Italiaansche bescherming.
De stamhoofden zijn verantwoordelijk
voor de handhaving van de orde. De
hoofdlieden en de geestelijken, die zich
niet ter beschikking van de regeering
hebben gesteld, worden als vijanden be
schouwd. Alle door de Italiaansche
troepen aangerichte schade zal worden
vergoed.
Afschaffing slavernij in bezet
gebied.
Krachtens een publicatie van Gene
raal De Bono is in het door de Italianen
bezette gebied in Abessynië de slavernij
afgeschaft.
In afwachting van nieuwe aan
vallen.
In het Noorden heeft de Abessijnsche
troepenconcentratie voortgang. Italiaan
sche vliegtuigen hebben troepenbewe
gingen waargenomen in de omgeving
van Tembien en Makalle, waar Ras
Seyoem en Ras Kassa hun legers schij-
Hen te verzamelen. De Abessijnen ver
plaatsen zich in den nacht en zoeken
overdag dekking in de bosschen.
Ofschoon van Italiaansche zijde wordt
meegedeeld, dat alles gereed is voor
„den tweeden sprong", is de Italiaan
sche opmarsch in het Noorden nog niet
hervat.
Uit Addi^*Abeba wordt gemeld, dat
de concentratie van de ANessijnschc
strijdkrachten steeds verder gaat.
De Abessijnsche strategie.
Van de zijde der Abessijnsche regee
ring werd den specialen correspondent
te Addis Abeba van de „Daily Tele
graph verzekerd, dat het publiek in het
buitenland slecht is ingelicht over de
militaire operaties van Abessynië. De
Abessijnsche legers opereeren volgens
een zorgvuldig bestudeerd plan. Tot dus
ver hebben slechts kleine detachemen
ten voeling met de Italianen gehad. Ita
lië heeft geen idee van onze strategie,
werd verklaard. Vandaar de verbijste
rende besluiteloosheid bij de Italiaan
sche bevelhebbers. Dit stelt ons in staat,
onze operaties op doeltreffende wijze
voort te zetten.
Italiaansche colonne afge
sneden?
Een Italiaansche collone die bij Moe-
sa Ali op Abessijnsch gebied zou zijn
doorgedrongen en van 500 tot 700 man
telt, is geisoleerd in het woestijnachtige
gebied. De troep is omringd door wilde
Danakils.
HET OMGEKEERDE VAN DE
WAARHEID
De varkenscentrale levert
Deensche varkens aan
België.
Hoewel de Varkenscentrale dezer da
gen verklaarde, dat er in Nederland
„meer dan voldoende varkens zijn ter
dekking van de behoeften voor binnen-
Jandsch verbruik en uitvoer, zoodat er
van een tekort geen sprake kan zijn",
worden thans, naar het Hbld. schrijft,
te Esbjerg, in Denemarken, varkens van
60 a 70 k.g. gekocht, om, ter voldoening
aan de contractueele verplichtingen der
centrale, naar België te worden gezon
den.
Het blad schrijft verder over dezo
aangelegenheid:
Nog onlangs hebben, wij er op gewe
zen, dat een paar honderdduizend Kil o
varkensvleesch via de Varkenscentrale
naar België werd verkocht vèr beneden
den daar geldenden prijs niet alleen,
doch via een bureautje (Vieco), dat van
de Centrale het consent had gekregen
en aan exporteurs verkocht ad 1 franc
per kilo; de exporteurs konden het
vleesch dan van de Centrale koopen te
gen lagen prijs.
Het R.K. lid der Eerste Kamer, de
heer H. Ruyter, secretaris van den
Aartsdiocesanen Boeren- en Tuinders-
bond heeft toen op 9 October, daarte
gen bezwaren ingebracht. In zijn aant-
woord verklaarde minister Deckers het
volgende:
„Wat den export van Nederlandsche
varkens naar België betreft, wij hebben
op het oogenblik nog een contract loe
pen. Onze contractueele verplichtingen
moeten wij natuurlijk nakomen, maar
gegeven de prijsverhouding van het
oogenblik wordt door mij op voort
zetting van dat contract of op het slui
ten van overeenkomstige contracten
geen prijs gesteld. Wat ik hier zeg van
België, geldt eveneens ten aanzien van
Italië.
De minister blijkt ook over deze zaak
geen gras te hebben laten groeien, want
wij vernemen, dat reeds eenige dagen
daarna de Vaikenscentrale den heer D.
Horneman, vroeger employé van de N.
V. Zwanenbergs Fabrieken, thans van
de Varkenscentrale, naar België heelt
gezonden om te onderzoeken, of er wat
aan die contracten is te doen!
Thans lezen wij in den „Vee- en
Vleeschhandel" en bij onderzoek is
ons de juistheid daarvan gebleken
dat zich op het oogenblik het ongeloof
lijke geval voordoet, dat de heer Kan-
ters (bureau Vieco) te Esbjerg, in Dene
marken, in opdracht van den heet Hor
neman, dus van de Centrale, varkens
opkoopt in de gewichtsklasse van 60 tot
70 kilo geslacht gewicht, teneinde dit
vleesch naar België te exporteeren!
Men moet hieruit dus opmaken, dat
de Belgen hebben goedgevonden, dat de
contractueele verplichtingen der Neder
landsche Varkenscentrale tot import in
dat land van varkensvleesch, gedeelte
lijk zullen worden nagekomen met be
hulp van Deensche varkens!
Dit is op zich zelf natuurlijk al de
zotheid op de spits gedreven, benevens
een éclatant voorbeeld van mislukte
marktbeheersching („wanordening" om
zoo te zeggen) door dit overheidsli
chaam. Doch bovendien komt het Vrij-
Er is niet goeds, dat niet door mis
bruik kwaad kan worden.
dagochtend gepubliceerde communiqué
der Varkenscentrale hierdoor in een be
denkelijk licht te staan.... Verklaard
werd immers:
„Er is meer dan voldoende ter dek
king van de behoefte voor binnen-
landsch gebruik "en uitvoer, zoodat er
van een tekort géén sprake kan zijn".
Wanneer dit laatste nu eens waar
zou zijn, dan zou het direct of indirect
denigreeren der Nederlandsche over
heid tot exporteur van Deensche var
kens naar België wel een zóó ernstige
en verdachte zaak zijn, nl. het koopen
van Deensch vleesch, terwijl er in eigen
land „meer dan voldoende is", dat een
onderzoek naar de bedoelingen en oog
merken daarvan een quaestie van hoog
ste „politieke moraliteit" zou zijn, met
andere woorden: een aanvullende op
dracht aan de Commissie-Beumer.
Geschiedt deze internationale var
kenscentrale anders niet aan hare com
tractueele leveringsverplichtingen aan
België kan voldoen, danbestaat er
wel een tekort, doch dan berust het
communiqué van Vrijdagochtend op het
omgekeerde van de waarheid....
DE BETREKKINGEN TUSSCHEN
NEDERLAND EN BELGIë.
Geen hervatting van de onder
handelingen over de verbinding
Schelde-Rijn.
Men meldt uit Brussel ,aan de N.R.C.
Verschillende Belgische bladen heb
ben deze week gemeld, dat spoedig tot
een hervatting van de Nederlandsch-Bel-
gische onderhandelingen betreffende de
verbinding ScheldejRiijn zou worden
overgegaan. De Soir meende zelfs te we
ten, dat Nederland als eisch voor de
hervatting van dèz© besprekingen hel
intrekken van de compensatiepremies,
die door de Belgische regeering aan de
Belgische Rijnscheepvaart worden ver
leend, zou hebben gesteld.
Van officieele Belgische zijde is ons
evenwel verzekerd, dat van een dergelij-
ken eisch te bevoegder plaatse niets be
kend is. Voorts beweert men, dat aan
een hervatting van de Belgisch-Neder-
landsche onderhandelingen op dit oogen
blik niet wordt gedacht.
Twee schepen op de kust ge
worpen bij Egmond, De be
manningen in den vroegen
Zondagmorgen gered, Ha
chelijke uren.
Voor de vijfde of zesde maal in dezen
rumoerigen herfst, heeft de stormwind
over ons land en omgeving geraasd. Za
terdagmiddag brak hij plotseling uit het
W.N.W. los. Boven het land zelf bereikte
de wind geen groote kracht, maar op
sommige plaatsen langs de kust, woei
een orkaan, die heel wat onheil heeft
aangericht.
In den nacht van Zaterdagop Zondag
strandden nabij Egmond twee Neder
landsche schepen. Het vrachtschip
„Kerkplein", dat op Vrijdagavond in bal
last van Amsterdam naar Schiedam was
vertrokken, werd door den storm afge
dreven en seinde Zaterdagmiddag ter
hoogte v^n Egmond om hulp. De zee
sleepboot „Drenthe" snelde naderbij,
doch bij de pogingen om een verbinding
tot stand te brengen, geraakte een tros
in de schroef van de sleepboot, zoodat
toen twee schepen vlak bij de kust een
speelbal der wilde golven werden. Kort
na elkaar zijn des avonds beide vaartui
gen op het strand geworpen. De beman
ningen konden na zeer veel moeite in
den vroegen Zondagmorgen worden ge
red.
Onze B-correspondent schrijft ons over
deze ddubbele schipbreuk het volgende:
Voor de bewoners van onze Noordzee
kust is het helaas geen zeldzaamheid,
wanneer een schip in de nabijheid van
het strand in nood bevindt en de beman
ning door den storm in levensgevaar ver
keert. De Noordzee kan geweldig spo
ken, vooral bij een Noordwester storm,
die al den wind en al het water van het
Noorden van den Grooten Oceaan in
deze nauwe kom schijnt te verzamelen.
Dan is het in de nabijheid van de kust
zeer gevaarlijk. Van Vrijdagnacht tot
Zondagochtend heeft de zee wederom
onze kusten gebeukt, voortgedreven
J door een storm, die eerst uit het Zuid-
westen kwam, doch later ruimde tot een
gierenden Noordwester, die de golven
tot groote hoogte opjoeg. In dat weer
verkeerde het 5000 ton metende vracht
schip „Kerkplein" van de Scheepvaart
maatschappij Millingen te Rotterdam.
Het schip was Vrijdagavond omstreeks
half elf van Amsterdam vertrokken met
bestemming Schiedam. Een kleine vier
en twintig uur* later is het gestrand op
een hoogte, die ver Noordelijk is gele
gen van de oorspronkelijke route.
De „Kerkplein" heeft van den beginne
af aan op dezen tocht geen geluk gehad.
Toen het even buiten de pieren van
IJ muiden was gekomen, kwam een Zuid
wester storm opsteken, die snel in he
vigheid toenam. Het schip lag hoog op
het water, doordat het ongeladen was
en alleen ballast had ingenomen voor
een reisje, dat eigenlijk voor de zeesche
pen maar een stapje is. Daardoor had de
wind er veel vat op. De voorraad kolen
was met de lengte van dezen tocht in
overeenstemming; zij is niet toereikend
geweest voor een reis van twee dagen.
Bovendien werkten de machines niet
naar behooren. Van Vrijdagavond tot Za
terdagmiddag heeft het schip met den
storm geworsteld. De boot dreef steeds
verder Noordwaarts af en slaagde er niet
in tegen den voortdurend feller worden
den wind koers te houden. Om half één
Zaterdagmiddag seinde de kapitein om
sleepboothulp, waarop de Drenthe van
het Bureau Wijsmuller te Rotterdam ter
assistentie vertrok.
In den loop van den middag was de
sleepboot bij de Kerkplein gekomen, die
door den inmiddels gedraaiden wind
steeds meer naar de kust werd gedre
ven. Tot tweemaal toe werd een tros
uitgeworpen, doch tweemaal brak het
touw. De zee werd voortdurend holler
en de Kerkplein dreigde elk oogenblik
op het strand te worden geworpen. Nog
een derde maal trachtte men verbinding
te krijgen, maar ook deze maal mislukte
het. De tros brak wederom af en het
eene einde raakte in de schroef van de
Drenthe verward. Daar de sleepboot
slechts één schroef had, was hiermede
onmiddellijk elke mogelijkheid tot ma-
noeuVreeren uitgesloten. Haastig werden
per radio S.O.S.-seinen uitgezonden,
doch voordat hulp gearriveerd kon zijn,
werd de sleepboot over de zandbanken
heen op het strand gezet, vlak voor Eg
mond aan Zee. De Kerkplein kon even
min richting houden en kwam eenige
honderden meters Zuidelijker eveneens
op hel strand te zitten.
Om half negen zaten beide schepen
aan den grond. De toestand van de Dren
the was belangrijk hachelijker dan die
„van de Kerkplein. Hooge golven sloegen
er over heen en de bemanning moet den
dood voor oogen hebben gezien. Op het
bericht van de ramp waren zeer velen
uit Egmond en omgeving naar de kust
gekomen. Er werden fakkels ontstoken
en de lichten van eenige auto's werden
op het in nood verkeerende schip ge
richt. De bemanning was duidelijk op de
brug te onderscheiden en op dezen af
stand van enkele tientallen meters kon
men de noodkreten der om hulp roepen
den verstaan. Het was een angstig ge
zicht, deze mannen zoo vlak bij in nood
te zien, zonder dat men hulp kon bieden.
Aan den wal werd inmiddels alles in
hel werk gesteld om te trachten de be
manning te redden. Uit Wijk aan Zee
werd een zoeklicht gezonden en de red
dingboot van Egmond werd te water ge
lalen. Later kwam ook nog een zoek
licht uit Petten aan om bij de reddings
pogingen licht te geven. Het in nood ver
keerende schip werd door het zoeklicht
beschenen en de bemanning van de red
dingboot ging op weg. Door de hooge
golven werd de boot evenwel afgedre
ven en de redders kwamen zelf in ge
vaar te verkeeren, doch men slaagde er
in veilig den wal te bereiken. De tocht
was niettemin vergeefsch geweest. De
lichten van de Drenthe waren uitgegaan,
maar het zoeklicht zette telkens het
schip in feilen gloed alsof het dag was.
De stralen gleden van den voorsteven
naar den achtersteven, zij belichtten de'
mannen aan dek en op de brug en daar
boven de spuitende watermassa's der
brekende golven. Het was alles zoo
dichtbij en toch kon men de mannen
daarginds niet bereiken. Hier lag het vei
lige dorp en ginds op korten afstand
stonden eenige menschen, die in nood
verkeerden; daartusschen beukten de
hooge golven van de woedende zee, die
een nadering onmogelijk maakten.
Toen de redingboot geen resultaat
kon bereiken, werd gepoogd door mid
del van het Whipper-toeistel een lijn
over te schieten. Een knal weerklonk en
een vuurpijl suisde door de lucht. On
danks den korten afstand miste het
schot wegens den straffen wind zijn doel
en zoo ging het ook met een volgende
Middelburg, 21-X-'35, Zaterdag en
Zondag: hoogste luchttemperatuur
15 °C (59 °F); laagste 6.1 °C (43
°F). Heden 9 h: 6.2 °C; 12 h: 7.8 °C.
20 mm regen. Hoogste barometerstand te
dezer stede, in het afgeloopen etmaal;
760 mm; laagste 750 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 764.7 mm
te Valentia: laagste 741.6 mm te Hapa-
randa.
Verwachting tot morgenavond:
Zwakke tot matige meest W. tot Z.W.
wind, half tot zwaar bewolkt, weinig of
geen neerslag, koude nacht, overdag iets
zachter.
Zon op: 6 h 35; onder: 16 h 53. Licht
op: 17 h 23. Maan op: 12 h 08; onder:
14 h 37. N.M. 27 Oct.
0T* ;:k
October.
Ma. 21
Di. 22
Wo. 23
Hoogwater.
8.46 21.33
10.04 22.42
10.59 23.30
Laagwater,
2.36 15.20
4.00 16.35
5.00 17.28
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge.
Ma. 21
Di. 22
Wo. 23
October.
Hoogwater.
10.17 22.57
11.36
0.09 12.36
Laagwater
3.41 16.15
5.02 17.28
6.05 18.23
poging. Om half twaalf had de vloed zijn
hoogste punt bereikt en het water be
gon af te nemen. Toen was tevens het
grootste gevaar voor de bemanning van
de „Drenthe" geweken, al verkeerde zij
nog steeds in een geenszins benijdens
waardige positie.
De „Kerkplein" was een driehonderd
meter zuidelijker op het strand gesla
gen. Beide schepen lagen evenwijdig
met de kust, doch de „Kerkplein" was
door de wilde elmenten hooger op het
strand geworpen en verkeerde ni<|. in
direct gevaar. De lichten waren aange
bleven en men zag de bemanning heen
en weer loopen. Het leek zoo onwezen
lijk, dit logge gevaarte daar zoo vlak bij
de kust, als een aangespoeld zeemon
ster. Hoog stak de donkere massa af
tegen de iets lichtere omgeving. De ka
pitein liet draadloos seinen, dat hij pas
in de tweede plaats hulp noodig had,
zoodat de reddingspogingen hoofdzake
lijk op de „Drenthe" geconcentreerd
konden worden. Ook op de „Kerkplein
werden echter lijnen afgeschoten, waar
langs enkele leden der bemanning het
schip konden verlaten.
Omstreeks drie uur in den morgen van
Zondag heeft de reddingboot ook bij de
„Drenthe" succes gehad. Men slaagde er
in langszij te komen en de bemanning
van de sloep over te nemen. De marco
nist is van de brug af in de boot ge
sprongen, waarbij hij eenige ribben
kneusde en ook elders verwondingen
opliep. Hij is aan wal verbonden en
kon toen naar zijn woning te Rotterdam
worden vervoerd. De rest van de be
manning werd in een café van droge
kleeren voorzien en weer wat op tem
peratuur gebracht. Toen men evenwel
de geredden telde, werd nog iemand
vermist. Het bleek, dat de kapitein ont
brak. Deze was nergens te vinden en
moest dus nog aan boord zijn. Opnieuw
voer de reddingsboot uit en nu werd ook
kapitein J. van der Graaf van boord ge
haald.
Het bleek, dat de kapitein even in zijn
hut was gegaan, waarna de deur was
dichtgeslagen. Er was 'n stuk hout voor
bevallen, dat het onmogelijk maakte de
deur weer te openen. De rest van de
opvarenden had door het gewoel in
de duisternis en door de agitatie den
kapitein niet gemist en had ook zijn
herhaalde roepen niet gehoord. Kapitein
Van der Graaf moet angstige momen
ten hebben doorgemaakt, toen hij be
merkte, dat de bemanning van boord
werd gehaald en zonder hem het schip
verliet. Gelukkig wist men spoedig de
boot wederom te bereiken, waarop men
het roepen en schoppen van den opge
slotene hoorde. Met een paar forsche
trappen werd de deur van de hut ge
opend, waarna dfe kapitein werd be
vrijd.
Alle opvarenden van de „Drenthe"
met den marconist mee dertien perso-
zijn in den nacht nog- naar Rot-
nen
terdam gereden, evenals de kapitein
van de „Kerkplein" met eenige leden
van zijn bemanning. Een tiental perso
nen bleef nog op het gestrande schio
achter. Toen de zon opkwam was 'de