22* GOESCHE COUPANT^ De oorlog in Oost-Afrika. BINNENLAND. WEER EN WIND. '5* (rc, NUMMER 248. TWEE BLADEN. MAANDAG 21 OCTOBER 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. Volgens het oordeel van een Engelsch majoor, zouden de Italianen minstens 3 jaar werk hebben, om Addis Abeba te bereiken. OPNIEUW RAASDE DE STORM. Hoog- en Laagwater te Vlissingea. cr P' O* P- (0 <J <i O QO, Q (V P K o 3 p CO '3 a <T »-t g> o P cu p <t> P $r<mnei*iU MIDDELBURöSCHE COUBANT 'Tïigtiacf Voor Middelburg, Goes en agent- :cbap Vlieringen 2.30, elders 2.S0 per iswartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Sij tantr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelborg< Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17, Aangesloten bjj het Bureau voor Publiciteitswaar Je der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. M Familieberichten en dankbetuigingen 1 regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. b|j vooruitbetaling Adv. maf „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommeri 5 cent. MM——E De coördinatie-commissie te Genève •leeft Zaterdagavond na eerst nog verschillende sanctie-ontwerpen te heb ben goedgekeurd haar beraadslagin gen tot 31 October verdaagd. Men zie hieromtrent de kroniek v. d. dag. Van de fronten is weer heel weinig nieuws. De regen, die nog steeds in de provincie Ogaden valt, verhindert daar elke omvangrijke operatie. Ook de vlieg tuigen schijnen niet veel meer in dit ge bied te presteeren. De Abessijnsche krijgers beginnen trouwens zoo langza merhand in de gaten te krijgen, dat ze, als er een vliegtuig aankomt, niet het open veld behooren op te rennen, om op het ding te schieten. Ze verbergen zich thans onder struiken, achter rotsblok ken etc., telkens wanneer een eskader in de buurt is. Dientengevolge kunnen de tochten niet veel profijt meer ople veren, voor zoover het om verkenningen gaat. De Abessijnen schijnen de kunst zich onzichtbaar te maken, uitstekend te verstaan. Het terrein leent zich daar trouwens toe. Hopelooze onderneming In de Daily Tel. schrijft generaal-ma- joor Temperly, dat de Italianen, indien zij hun opmarsch in het tegenwoordige tempo voortzetten, waarschijnlijk min stens drie jaar noodig zullen hebben om Addis Abeba te bereiken, daar hun van elk jaar slechts de zeven droge maan den ter beschikking staan. Het schijnt, aldus Temperly, dat de Italiaansche ge nerale staf maanden geleden er Mussoli ni voor gewaarschuwd heeft, dat hei minstens drie jaar zou duren voor de Abessynsche hoofdstad bereikt zou zijn, en dat de volledige onderwerping var de rest van het land opnieuw 3 toi 4 jaar in beslag zou nemen. Vrijwillige onderwerping. Van Italiaanschen zijde gaat men door met het verspreiden van berichten over vrijwillige onderwerping van de bevol king in het Noorden. Zoo heet het thans dat de geestelijkheid van 200 koptische kerken in het gebied van Aksoem en van 15 moskeeën in Tigre gezamenlijk hun onderwerping en trouw hebben aange boden. Te Aksoem vfnden nog steeds graanuitdeelingen ten behoeve van de bevolking plaats op last der Italiaansche autoriteiten. Uit Asmara wordt gemeld, dat de gezondheidstoestand in het be zette gebied, energiek wordt verbeterd. De opperbevelhebber van het Italiaan sche leger, generaal de Bono, heeft Vrijdag in het door de Italianen verover de gebied een verklaring laten versprei den, volgens welke hij de regeering van het land op zich nneemt in naam van den koning. De bevolking van Tigre staat onder Italiaansche bescherming. De stamhoofden zijn verantwoordelijk voor de handhaving van de orde. De hoofdlieden en de geestelijken, die zich niet ter beschikking van de regeering hebben gesteld, worden als vijanden be schouwd. Alle door de Italiaansche troepen aangerichte schade zal worden vergoed. Afschaffing slavernij in bezet gebied. Krachtens een publicatie van Gene raal De Bono is in het door de Italianen bezette gebied in Abessynië de slavernij afgeschaft. In afwachting van nieuwe aan vallen. In het Noorden heeft de Abessijnsche troepenconcentratie voortgang. Italiaan sche vliegtuigen hebben troepenbewe gingen waargenomen in de omgeving van Tembien en Makalle, waar Ras Seyoem en Ras Kassa hun legers schij- Hen te verzamelen. De Abessijnen ver plaatsen zich in den nacht en zoeken overdag dekking in de bosschen. Ofschoon van Italiaansche zijde wordt meegedeeld, dat alles gereed is voor „den tweeden sprong", is de Italiaan sche opmarsch in het Noorden nog niet hervat. Uit Addi^*Abeba wordt gemeld, dat de concentratie van de ANessijnschc strijdkrachten steeds verder gaat. De Abessijnsche strategie. Van de zijde der Abessijnsche regee ring werd den specialen correspondent te Addis Abeba van de „Daily Tele graph verzekerd, dat het publiek in het buitenland slecht is ingelicht over de militaire operaties van Abessynië. De Abessijnsche legers opereeren volgens een zorgvuldig bestudeerd plan. Tot dus ver hebben slechts kleine detachemen ten voeling met de Italianen gehad. Ita lië heeft geen idee van onze strategie, werd verklaard. Vandaar de verbijste rende besluiteloosheid bij de Italiaan sche bevelhebbers. Dit stelt ons in staat, onze operaties op doeltreffende wijze voort te zetten. Italiaansche colonne afge sneden? Een Italiaansche collone die bij Moe- sa Ali op Abessijnsch gebied zou zijn doorgedrongen en van 500 tot 700 man telt, is geisoleerd in het woestijnachtige gebied. De troep is omringd door wilde Danakils. HET OMGEKEERDE VAN DE WAARHEID De varkenscentrale levert Deensche varkens aan België. Hoewel de Varkenscentrale dezer da gen verklaarde, dat er in Nederland „meer dan voldoende varkens zijn ter dekking van de behoeften voor binnen- Jandsch verbruik en uitvoer, zoodat er van een tekort geen sprake kan zijn", worden thans, naar het Hbld. schrijft, te Esbjerg, in Denemarken, varkens van 60 a 70 k.g. gekocht, om, ter voldoening aan de contractueele verplichtingen der centrale, naar België te worden gezon den. Het blad schrijft verder over dezo aangelegenheid: Nog onlangs hebben, wij er op gewe zen, dat een paar honderdduizend Kil o varkensvleesch via de Varkenscentrale naar België werd verkocht vèr beneden den daar geldenden prijs niet alleen, doch via een bureautje (Vieco), dat van de Centrale het consent had gekregen en aan exporteurs verkocht ad 1 franc per kilo; de exporteurs konden het vleesch dan van de Centrale koopen te gen lagen prijs. Het R.K. lid der Eerste Kamer, de heer H. Ruyter, secretaris van den Aartsdiocesanen Boeren- en Tuinders- bond heeft toen op 9 October, daarte gen bezwaren ingebracht. In zijn aant- woord verklaarde minister Deckers het volgende: „Wat den export van Nederlandsche varkens naar België betreft, wij hebben op het oogenblik nog een contract loe pen. Onze contractueele verplichtingen moeten wij natuurlijk nakomen, maar gegeven de prijsverhouding van het oogenblik wordt door mij op voort zetting van dat contract of op het slui ten van overeenkomstige contracten geen prijs gesteld. Wat ik hier zeg van België, geldt eveneens ten aanzien van Italië. De minister blijkt ook over deze zaak geen gras te hebben laten groeien, want wij vernemen, dat reeds eenige dagen daarna de Vaikenscentrale den heer D. Horneman, vroeger employé van de N. V. Zwanenbergs Fabrieken, thans van de Varkenscentrale, naar België heelt gezonden om te onderzoeken, of er wat aan die contracten is te doen! Thans lezen wij in den „Vee- en Vleeschhandel" en bij onderzoek is ons de juistheid daarvan gebleken dat zich op het oogenblik het ongeloof lijke geval voordoet, dat de heer Kan- ters (bureau Vieco) te Esbjerg, in Dene marken, in opdracht van den heet Hor neman, dus van de Centrale, varkens opkoopt in de gewichtsklasse van 60 tot 70 kilo geslacht gewicht, teneinde dit vleesch naar België te exporteeren! Men moet hieruit dus opmaken, dat de Belgen hebben goedgevonden, dat de contractueele verplichtingen der Neder landsche Varkenscentrale tot import in dat land van varkensvleesch, gedeelte lijk zullen worden nagekomen met be hulp van Deensche varkens! Dit is op zich zelf natuurlijk al de zotheid op de spits gedreven, benevens een éclatant voorbeeld van mislukte marktbeheersching („wanordening" om zoo te zeggen) door dit overheidsli chaam. Doch bovendien komt het Vrij- Er is niet goeds, dat niet door mis bruik kwaad kan worden. dagochtend gepubliceerde communiqué der Varkenscentrale hierdoor in een be denkelijk licht te staan.... Verklaard werd immers: „Er is meer dan voldoende ter dek king van de behoefte voor binnen- landsch gebruik "en uitvoer, zoodat er van een tekort géén sprake kan zijn". Wanneer dit laatste nu eens waar zou zijn, dan zou het direct of indirect denigreeren der Nederlandsche over heid tot exporteur van Deensche var kens naar België wel een zóó ernstige en verdachte zaak zijn, nl. het koopen van Deensch vleesch, terwijl er in eigen land „meer dan voldoende is", dat een onderzoek naar de bedoelingen en oog merken daarvan een quaestie van hoog ste „politieke moraliteit" zou zijn, met andere woorden: een aanvullende op dracht aan de Commissie-Beumer. Geschiedt deze internationale var kenscentrale anders niet aan hare com tractueele leveringsverplichtingen aan België kan voldoen, danbestaat er wel een tekort, doch dan berust het communiqué van Vrijdagochtend op het omgekeerde van de waarheid.... DE BETREKKINGEN TUSSCHEN NEDERLAND EN BELGIë. Geen hervatting van de onder handelingen over de verbinding Schelde-Rijn. Men meldt uit Brussel ,aan de N.R.C. Verschillende Belgische bladen heb ben deze week gemeld, dat spoedig tot een hervatting van de Nederlandsch-Bel- gische onderhandelingen betreffende de verbinding ScheldejRiijn zou worden overgegaan. De Soir meende zelfs te we ten, dat Nederland als eisch voor de hervatting van dèz© besprekingen hel intrekken van de compensatiepremies, die door de Belgische regeering aan de Belgische Rijnscheepvaart worden ver leend, zou hebben gesteld. Van officieele Belgische zijde is ons evenwel verzekerd, dat van een dergelij- ken eisch te bevoegder plaatse niets be kend is. Voorts beweert men, dat aan een hervatting van de Belgisch-Neder- landsche onderhandelingen op dit oogen blik niet wordt gedacht. Twee schepen op de kust ge worpen bij Egmond, De be manningen in den vroegen Zondagmorgen gered, Ha chelijke uren. Voor de vijfde of zesde maal in dezen rumoerigen herfst, heeft de stormwind over ons land en omgeving geraasd. Za terdagmiddag brak hij plotseling uit het W.N.W. los. Boven het land zelf bereikte de wind geen groote kracht, maar op sommige plaatsen langs de kust, woei een orkaan, die heel wat onheil heeft aangericht. In den nacht van Zaterdagop Zondag strandden nabij Egmond twee Neder landsche schepen. Het vrachtschip „Kerkplein", dat op Vrijdagavond in bal last van Amsterdam naar Schiedam was vertrokken, werd door den storm afge dreven en seinde Zaterdagmiddag ter hoogte v^n Egmond om hulp. De zee sleepboot „Drenthe" snelde naderbij, doch bij de pogingen om een verbinding tot stand te brengen, geraakte een tros in de schroef van de sleepboot, zoodat toen twee schepen vlak bij de kust een speelbal der wilde golven werden. Kort na elkaar zijn des avonds beide vaartui gen op het strand geworpen. De beman ningen konden na zeer veel moeite in den vroegen Zondagmorgen worden ge red. Onze B-correspondent schrijft ons over deze ddubbele schipbreuk het volgende: Voor de bewoners van onze Noordzee kust is het helaas geen zeldzaamheid, wanneer een schip in de nabijheid van het strand in nood bevindt en de beman ning door den storm in levensgevaar ver keert. De Noordzee kan geweldig spo ken, vooral bij een Noordwester storm, die al den wind en al het water van het Noorden van den Grooten Oceaan in deze nauwe kom schijnt te verzamelen. Dan is het in de nabijheid van de kust zeer gevaarlijk. Van Vrijdagnacht tot Zondagochtend heeft de zee wederom onze kusten gebeukt, voortgedreven J door een storm, die eerst uit het Zuid- westen kwam, doch later ruimde tot een gierenden Noordwester, die de golven tot groote hoogte opjoeg. In dat weer verkeerde het 5000 ton metende vracht schip „Kerkplein" van de Scheepvaart maatschappij Millingen te Rotterdam. Het schip was Vrijdagavond omstreeks half elf van Amsterdam vertrokken met bestemming Schiedam. Een kleine vier en twintig uur* later is het gestrand op een hoogte, die ver Noordelijk is gele gen van de oorspronkelijke route. De „Kerkplein" heeft van den beginne af aan op dezen tocht geen geluk gehad. Toen het even buiten de pieren van IJ muiden was gekomen, kwam een Zuid wester storm opsteken, die snel in he vigheid toenam. Het schip lag hoog op het water, doordat het ongeladen was en alleen ballast had ingenomen voor een reisje, dat eigenlijk voor de zeesche pen maar een stapje is. Daardoor had de wind er veel vat op. De voorraad kolen was met de lengte van dezen tocht in overeenstemming; zij is niet toereikend geweest voor een reis van twee dagen. Bovendien werkten de machines niet naar behooren. Van Vrijdagavond tot Za terdagmiddag heeft het schip met den storm geworsteld. De boot dreef steeds verder Noordwaarts af en slaagde er niet in tegen den voortdurend feller worden den wind koers te houden. Om half één Zaterdagmiddag seinde de kapitein om sleepboothulp, waarop de Drenthe van het Bureau Wijsmuller te Rotterdam ter assistentie vertrok. In den loop van den middag was de sleepboot bij de Kerkplein gekomen, die door den inmiddels gedraaiden wind steeds meer naar de kust werd gedre ven. Tot tweemaal toe werd een tros uitgeworpen, doch tweemaal brak het touw. De zee werd voortdurend holler en de Kerkplein dreigde elk oogenblik op het strand te worden geworpen. Nog een derde maal trachtte men verbinding te krijgen, maar ook deze maal mislukte het. De tros brak wederom af en het eene einde raakte in de schroef van de Drenthe verward. Daar de sleepboot slechts één schroef had, was hiermede onmiddellijk elke mogelijkheid tot ma- noeuVreeren uitgesloten. Haastig werden per radio S.O.S.-seinen uitgezonden, doch voordat hulp gearriveerd kon zijn, werd de sleepboot over de zandbanken heen op het strand gezet, vlak voor Eg mond aan Zee. De Kerkplein kon even min richting houden en kwam eenige honderden meters Zuidelijker eveneens op hel strand te zitten. Om half negen zaten beide schepen aan den grond. De toestand van de Dren the was belangrijk hachelijker dan die „van de Kerkplein. Hooge golven sloegen er over heen en de bemanning moet den dood voor oogen hebben gezien. Op het bericht van de ramp waren zeer velen uit Egmond en omgeving naar de kust gekomen. Er werden fakkels ontstoken en de lichten van eenige auto's werden op het in nood verkeerende schip ge richt. De bemanning was duidelijk op de brug te onderscheiden en op dezen af stand van enkele tientallen meters kon men de noodkreten der om hulp roepen den verstaan. Het was een angstig ge zicht, deze mannen zoo vlak bij in nood te zien, zonder dat men hulp kon bieden. Aan den wal werd inmiddels alles in hel werk gesteld om te trachten de be manning te redden. Uit Wijk aan Zee werd een zoeklicht gezonden en de red dingboot van Egmond werd te water ge lalen. Later kwam ook nog een zoek licht uit Petten aan om bij de reddings pogingen licht te geven. Het in nood ver keerende schip werd door het zoeklicht beschenen en de bemanning van de red dingboot ging op weg. Door de hooge golven werd de boot evenwel afgedre ven en de redders kwamen zelf in ge vaar te verkeeren, doch men slaagde er in veilig den wal te bereiken. De tocht was niettemin vergeefsch geweest. De lichten van de Drenthe waren uitgegaan, maar het zoeklicht zette telkens het schip in feilen gloed alsof het dag was. De stralen gleden van den voorsteven naar den achtersteven, zij belichtten de' mannen aan dek en op de brug en daar boven de spuitende watermassa's der brekende golven. Het was alles zoo dichtbij en toch kon men de mannen daarginds niet bereiken. Hier lag het vei lige dorp en ginds op korten afstand stonden eenige menschen, die in nood verkeerden; daartusschen beukten de hooge golven van de woedende zee, die een nadering onmogelijk maakten. Toen de redingboot geen resultaat kon bereiken, werd gepoogd door mid del van het Whipper-toeistel een lijn over te schieten. Een knal weerklonk en een vuurpijl suisde door de lucht. On danks den korten afstand miste het schot wegens den straffen wind zijn doel en zoo ging het ook met een volgende Middelburg, 21-X-'35, Zaterdag en Zondag: hoogste luchttemperatuur 15 °C (59 °F); laagste 6.1 °C (43 °F). Heden 9 h: 6.2 °C; 12 h: 7.8 °C. 20 mm regen. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal; 760 mm; laagste 750 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 764.7 mm te Valentia: laagste 741.6 mm te Hapa- randa. Verwachting tot morgenavond: Zwakke tot matige meest W. tot Z.W. wind, half tot zwaar bewolkt, weinig of geen neerslag, koude nacht, overdag iets zachter. Zon op: 6 h 35; onder: 16 h 53. Licht op: 17 h 23. Maan op: 12 h 08; onder: 14 h 37. N.M. 27 Oct. 0T* ;:k October. Ma. 21 Di. 22 Wo. 23 Hoogwater. 8.46 21.33 10.04 22.42 10.59 23.30 Laagwater, 2.36 15.20 4.00 16.35 5.00 17.28 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge. Ma. 21 Di. 22 Wo. 23 October. Hoogwater. 10.17 22.57 11.36 0.09 12.36 Laagwater 3.41 16.15 5.02 17.28 6.05 18.23 poging. Om half twaalf had de vloed zijn hoogste punt bereikt en het water be gon af te nemen. Toen was tevens het grootste gevaar voor de bemanning van de „Drenthe" geweken, al verkeerde zij nog steeds in een geenszins benijdens waardige positie. De „Kerkplein" was een driehonderd meter zuidelijker op het strand gesla gen. Beide schepen lagen evenwijdig met de kust, doch de „Kerkplein" was door de wilde elmenten hooger op het strand geworpen en verkeerde ni<|. in direct gevaar. De lichten waren aange bleven en men zag de bemanning heen en weer loopen. Het leek zoo onwezen lijk, dit logge gevaarte daar zoo vlak bij de kust, als een aangespoeld zeemon ster. Hoog stak de donkere massa af tegen de iets lichtere omgeving. De ka pitein liet draadloos seinen, dat hij pas in de tweede plaats hulp noodig had, zoodat de reddingspogingen hoofdzake lijk op de „Drenthe" geconcentreerd konden worden. Ook op de „Kerkplein werden echter lijnen afgeschoten, waar langs enkele leden der bemanning het schip konden verlaten. Omstreeks drie uur in den morgen van Zondag heeft de reddingboot ook bij de „Drenthe" succes gehad. Men slaagde er in langszij te komen en de bemanning van de sloep over te nemen. De marco nist is van de brug af in de boot ge sprongen, waarbij hij eenige ribben kneusde en ook elders verwondingen opliep. Hij is aan wal verbonden en kon toen naar zijn woning te Rotterdam worden vervoerd. De rest van de be manning werd in een café van droge kleeren voorzien en weer wat op tem peratuur gebracht. Toen men evenwel de geredden telde, werd nog iemand vermist. Het bleek, dat de kapitein ont brak. Deze was nergens te vinden en moest dus nog aan boord zijn. Opnieuw voer de reddingsboot uit en nu werd ook kapitein J. van der Graaf van boord ge haald. Het bleek, dat de kapitein even in zijn hut was gegaan, waarna de deur was dichtgeslagen. Er was 'n stuk hout voor bevallen, dat het onmogelijk maakte de deur weer te openen. De rest van de opvarenden had door het gewoel in de duisternis en door de agitatie den kapitein niet gemist en had ook zijn herhaalde roepen niet gehoord. Kapitein Van der Graaf moet angstige momen ten hebben doorgemaakt, toen hij be merkte, dat de bemanning van boord werd gehaald en zonder hem het schip verliet. Gelukkig wist men spoedig de boot wederom te bereiken, waarop men het roepen en schoppen van den opge slotene hoorde. Met een paar forsche trappen werd de deur van de hut ge opend, waarna dfe kapitein werd be vrijd. Alle opvarenden van de „Drenthe" met den marconist mee dertien perso- zijn in den nacht nog- naar Rot- nen terdam gereden, evenals de kapitein van de „Kerkplein" met eenige leden van zijn bemanning. Een tiental perso nen bleef nog op het gestrande schio achter. Toen de zon opkwam was 'de

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1