wodc AQKfiv COUDANT^£!2ü Nieuwe Kwartaalabonné's. BINNENLAND. GRATIS. WEER EN WIND. ZEELAND. NUMMER 227. TWEE BLADEN. DONDERDAG 26 SEPTEMBER 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. Geen tolheffing op de groote bruggen. De Katholieken en het Kabinet-Colijn. De tekorten bij de Spoorwegen. De storm. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. $r cwttt ritste MIDDELBURGSCHE COURANT schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per Ka I S3H Im I kwartaal Week-abonn. in Middelburg en -Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg* -egel, ïngez. mededeelingen 60 ct. p. r. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Sii contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1—1 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubric! „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regeïa- a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. raai „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewysnommer* 5 cent' ÏÏM In de plaats daarvan stelt de re geering een verhooging van de benzinebelasting voor. Bij de Tweede Kamer is een nieuw wetsontwerp ingediende nopens de fi nanciering van den versnelden bruggen bouw. Men zal zich herinneren, dat de regeering aanvankelijk van plan was, om op de reeds tot stand gekomen en nog tot stand te komen bruggen over de groote rivieren (bij Arnhem, Nijmegen, Dordrecht, Vianen, Moerdijk enz.) tol te heffen. Daartegen rezen echter talrijke en groote bezwaren. In het thans ingediende wetsontwerp zegt de regeering, dat zij bereid is, van de tolheffing af te zien, mits op andere wijze medewerking kan worden verkregen, om in de kosten tengevolge van den versnelden bruggenbouw te voorzien. Zij stelt een tijdelijke verhoo ging van de invoerbelasting op benzine voor, n.l. van f 0,60 per 100 kg. D a a r- van zou een verhooging van XA cent per liter benzine het gevolg z ij n. De vrede is geteekend, maar of hij duurzaam zal zijn? De rede, die prof. Aalberse de leider der R.K. fract;e gisteren in de Tweede Kamer heeft gehouden, is voor de regee ring gunstig uitgevallen. De katholieken zullen het niet op haren en snaren zet ten- Voorloopig kan het kabinet-Colijn van hun steun verzekerd zijn. En voor 't overige wachten ze de daden van het kabinet af. Prof. Aalberse gaf zich veel moeite, om de schuld van de Juli-crisis aan dr. Colijn te wijten. Deze had de katholieken niet mogen uitdagen, zoo zeide hij. Er bleef de R.K, fractie nu niets anders over, dan te verklaren, dat ze het ge- ëischte vertrouwen niet kon geven. Dit is nu echter alles vergeten en ver geven. Als gezegd, zal de regeering voorshands van katholieke zijde niets in den weg worden gelegd- Prof. Aalberse heeft 't verder trachten voor te stellen, alsof het kabinet na Juli een groote zwenking, wat zijn economi sche politiek betreft, heeft gemaakt. De meeste katholieke wenschen zouden in gewilligd zijn. „Lang gewacht en toch gekregen", zeide hij. De woordvoerder der S.D.A.P., ir- A 1- barda dacht hier echter geheel anders over. Volgens hem is de premier de over winnaar en heeft minister Colijn in wer kelijkheid sinds Juli geen enkele conces sie gedaan; al wat thans beloofd is, zou ook al te vinden zijn in de memorie van antwoord over het bezuinigingswerk en andere ministerieele uitlatingen uit de lente en den voorzomer. Voorzoover de premier concessies gedaan heeft (b,.v- ten aanzien van de financiering van de industrialisatie), was hij al lang vóór de kabinetscrisis overstag gegaan. De heer Albarda heeft voor 't overige een krachtig pleidooi gehouden voor 't behoud van den gouden standaard. Hij zou strenger controle willen op elke af gifte van goud, in tijden dat onze gulden wordt aangevallen. En als het onver hoopte mocht geschieden, als devaluatie op den duur niet te keeren mocht zijn, zouden volgens ir. Albarda op het juis te tijdstip zoodanige maatregelen getrof fen moeten worden, dat de koerswins ten in de schatkist terecht kwamen en niet ra de zakken der speculanten. Reeds de wetenschap alleen, dat de regeering zulke voornemens koesterde, zou vol gens hem een heilzame afschrikwekken de werking hebben. Behalve doof prof. Aalberse en ir. Albarda werd het woord nog rfevnprd door ds. Lingbeek (h.g.s.) en ds. Kersten (st. geref.) De laatste ziet geen verschil tusschen het oude en het nieuwe kabi net. Hadde de a.r.-fractie onder het oude kabinet een motie van vertrouwen inge diend, dan ware zij met groote meerder heid verworpen. Zou het onder dit nieu we kabinet anders gaan? Wat groeit door deze dingen, is Ro me s macht. Er zal vermoedelijk een vierde katholieke minister worden be noemd (aan defensie). En een protes- tantsch minister heeft een mis bijge woond, verloochenend het woord onzer vaderen, dat de mis vervloekte afgoderij is. Spr. waardeerde het streven der re geering om den gulden te sparen. Zijn fractie wenscht haar daarbij naar ver mogen te steunen. Maar spr.'s fracties vreest zeer, dat door wat de regeering doet, devaluatie niet zal uitbl,ven. Het volk vertrouw*! den toestand niet en neemt zijn toevlucht tot buitenl,andsche fondsen. Van industrialisatie heeft spr. geen hooge verwachtingen. Hij vreesde, dat het paard van Troje erdoor zal wor den binnengehaald. In het land wordt het vertrouwen van het volk in de regeering steeds gerin ger, zoo besloot de heer Kersten. Vandaag worden de debatten voort gezet. Voor 1936 een tekort van 1 37 millioen geraamd. Drastische bezuinigingsmaatregelen noodig. Bij de Tweede Kamer is ingediend de begrooting v"an het Verkeersfonds voor 1936. Daarin wordt een somber beeld opgehangen van den toest,and onzer spoorwegen. Over 1934 leverden de spoorwegen een tekort op van ruim f 32 millioen. Over 1935 werd een tekort ge raamd van ruim f 30 millioen. Het staat echter vast, dat het hooger zal zijn. Voor 1936 wordt daarom een tekort geraamd van 37 millioen gulden. Ter beperking van deze groeiende be dreiging der staatsfinanciën is nu een commissie ingesteld, wier taak het zal zijn ingrijpende bezuinigingsmaatregelen voor te stellen. Men hoopt aan de hand daarvan in vervo'g van tijd tot tijd een sluitende exploitatie te geraken. HET LANDBOUWCRISISFONDS. Een tekort van 5 millioen en nog iets. Wij ontvingen het volgende communi qué; „In verband met verschdlende berich ten, als zou het Landbouw-crisisfonds voor het dienstjaar 1935 vermoedelijk een tekort van meer dan 30 millioen gulden hebben, wordt aan het A.N P. van bevoegde zijde medegedeeld, dat deze berichten onjuist zijn. Het tekort voor het jaar 1935 wordt geschat op niet meer dan 5 mdlioen gulden. Nage gaan wordt, of het mogelijk is dit tekort alsnog te verminderen. Ten aanzien van de begrooting van het Landbouwcrisisfonds voor 1936 mag ver trouwd worden dat maatregelen geno men zijn waardoor het tekort, waarmede het jaar 1936 wellicht zal worden be gonnen, over dat jaar niet meer zal aan groeien". t j Het Hbl. teekent hierbij aan; Er behoeft slechts aan dit communiqué te worden toegevoegd, dat het tekort plotseling van 32 op 5 millioen is ge slonken, o.a. omdat op 4 September de crisis-heffingen op veekoeken, voeder- granen en broodgraan met f 0,50 (33 pet.) zijn verhoogd, n.b. onder de volgende offic:eele motiveering; „met het oog op de positie van het Landbouwcrisisfonds, dat ondanks verschillende steunverlagingen -ver sterking van nrddelen noodig heeft". De heffingsverhooging op granen brengt op 13^ millioen en die op veekoeken 3.2 millioen, dus tezamen 17 millioen. Bovendien is de heffing op spijsoliën zoojuist 25 verhoogd (van 24 op 30 cents). Zouden al deze heffingsverhoogingen, die den nood der veehouders gróóter en de kosten van het levensonderhoud hóóger maken (broodprijsverhooging) zijn gedecreteerd, omdat er een vijf mil lioen tekort is? Dit is te minder waar schijnlijk, omdat er dit jaar veel minder uit het fonds zal behoeven fe worden betaald (richtprijsverlaging tarwe, hoo- gere wereldmarktprijs, kleinere graan oogst enz.) Het moeten dus wel zeer en zéér klemmende redenen zijn geweest, waar om de lasten werden verhoogd, juist na dat de commissie-Slingenberg haar werkzaamheden was begonnen, om.... de mogelijkheid van verlaging der kos ten van levensonderhoud te bestudee- ren! Deze klemmende reden kan aller minst worden gezocht in een tekortje van 5 millioen! Trouwens, alléén de Varkenscentrale (afd. Varkens van de Veehouderij-cen trale) heeft in 1934 zoo vernemen wij van bevoegde zijde, een bedrag van 17.269.470 méér uitgegeven dan zij uit de crisisheffing op varkensvleesch ont ving! Thans, met de hoogere heffingen, la- geren steun, kleineren graanoogst en stij gende wereldmarkt-graanprijzen, kan een begrooting worden gemaakt waarop De golfslag breekt, als ge olie in den vloed werpt; de vlam slaat uit, als gij olie in den gloed giet. Let daar om bij uw spreken op, hoe en waar gij het doet. het tekort tot vijf millioen wordt terug gedrongen. BEZWAREN TEGEN DE VOORGE STELDE BELASTINGVERHOOGING. Het hoofdbestuur v,an de Nederland sche Maatschappij voor Nijverheid en Handel heeft een adres aan den raad van ministers gezonden, waaraan het volgende wordt ontleend: M,et groote bezorgdheid voor de naas te toekomst van ons volk heeft het hoofdbestuur der Nederlandsche Maat schappij voor Nijverheid en Handel ken nis genomen van den inhoud van Troon rede en Millioenennota. Het meent ernstig te moeten waar schuwen tegen het verder opvoeren van belastingen. In het bijzonder heeft het op het oog de thans voorgestelde ver hooging van de omzetbelasting, de ze gelrechten, de dividend- en t,antièmebe- ïasting. Niet alleen het feit, dat hierdoor nieuwe remmen aan het oeconomische verkeer worden aangelegd, doet bij ons bedenkingen rijzen, maar ook de over weging, dat men op deze wijze voor de toekomst een nieuw tekort voorbereidt, doordat iedere verdere belemmering van het oeconomische leven tot vermin dering van opbrengsten moet leiden. Het hoofdbestuur is overtuigd, dat door ver zwaring van belastingen op den duur eer verslechtering dan verbetering van de staatsinkomsten zal worden verkre gen. Wij meenen zelfs, dat de vraag mag worden gesteld, of een vermindering van lasten niet eer tot een verhooging dan tot verlaging v;an staatsinkomsten zai leiden. Of wel, indien het welvaartspeil nog verder mocht zakken, bij verlichting van lasten het tekort op de staatsin komsten niet geringer zal zijn dan wan neer men de lasten verder verhoogt. Im mers wat op het oogenblik vóór alles noodig is, is terugwinnen v,an vertrouwen en aanwakkering van het bedrijfsleven en het handelsverkeer binnen de moge lijkheden, welke ons volk thans nog zijn gelaten. Het hoofdbestuur zou derhalve in ern stige overweging willen geven de vraag naar de mogelijkheid van een verlaging van verschillende op het bedrijfsleven drukkende belastingen. Dé bevordering van het oeconomische leven en de ver laging van levenskosten, die dit, zij het ook in geringe mate, zou tengevolge hebben, zou een verdere bezuiniging ge makkelijker maken- SAMENWERKING IN DEN TUINBOUW. Tusschen de 6 groote organisaties. Naar de N-R.Crt. verneemt is dezer dagen de definitieve en blijvende samen werking tot stand gekomen tusschen de zes groote organisaties, die bij den tuin bouw betrokken zijn, n.l. de drie werk- riemersorgan'saties, de L.T.B., de Chr. Boeren- en Tuindersbond en de Neder landsche Tuindersbond. Een vast.program voor de verdere samenwerking is nog niet gereed, doch 't feit van samenwerking op z:chzelf en de goede harmonie, welke er tusschen de besturen heerscht, kunnen den tuin bouw in de naaste toekomst zeker van dienst zijn. WORDT STEENSMA K.L.M.- VLIEGER? Naar „de Tel." verneemt, behoort ser- geant-vPeger C. Chr. Steensma, die Maandag bij het vliegongeval met zijn jachttoestel op de Leusder heide zoo veel tegenwoordigheid van geest aan den dag legde, tot de candidaten van Soesterberg, welke bij de K.L.M:. solli citeerden om opgeleid te worden tot verkeersvlieger- Hoewel deze opleiding reeds October a.s begint, is er nog geen beslissing genomen. Doch de heer Steensma maakt, vooral na zijn bewijs van kalm overleg op het oogenblik van levensgevaar, een goede kans, zich een plaats ingeruimd te zien in de rijen der K.L.M.-piloten. DE STAKING TE TILBURG TEN EINDE. Heden is het werk hervat De staking te Tilburg is ten einde, 't Bemiddelingsvoorstel van den Tilburg- «schen burgemeester, dat de stakers reeds hadden aangenomen, is gistermid dag ook door de fabrikanten, echter eenigszins gewijzigd, aanvaard. De wij ziging werd door de stakers niet van veel belang geacht, zoodat hedenmorgen het werk in alle fabrieken is hervat. De staking heeft ruim een maand geduurd. Tot 14 Oct. zullen de oude loonen wor den uitbetaald. Van dien dag af treedt de loonsverlaging van 5 pet. in werking, waarover het conflict was ontstaan. Zeven menschen om het leven gekomen. Groote schade aangericht. De Noordwesterstorm die gisteren over een groot deel van ons land heeft gewoed heeft in het Noorden eenige slachtoffers geëischt, terwijl veel mate- rieele schade is aangericht. Vier visschers verdronken. Op de Friesche Wadden zijn tenge volge van den plotseling opstekenden storm vier visschers verdronken. Zoo als gewoonlijk waren Woensdagmorgen eenige visschers met bootjes uit Tjum- marum vertrokken, om in zee schar te gaan visschen. De scheepjes werden door den storm overvallen, waardoor eenige booten in moeilijkheden geraak ten. Die, welke dicht bij de kust lagen zagen nog kans den wal te bereiken, doch zes booten die te ver in zee lagen, konden niet tijdig terugkeeren. Van de kust af beeft een visschers- boot getracht de in nood verkeerende menschen te hulp te komen. Men slaagde er in vier booten te bereiken en de be manning over te nemen. De bemanning van de overige twee booten sprong in zee om zwemende de kust te bereiken Vier mannen slaagden hierin, mede met behulp van hun toegeworpen reddings middelen. Van den dijk af was echter waargeno men. dat uit een der bootjes de twee inzittenden waren geslagen en in de dier>+° waren verdwenen. De te hulp ge snelde vïsschersboot rof dan ook een r\Pr Booten leeg aan. De opvarenden H Radelaer en Tromp uit Leeuwarden zün iammnrliik verdronken. Een andere boot met R Barendsma en J. Verf, beiden pvenoprr; tiit Leeuwarden, trachtten op de Mastbank te blijven ziRen. Z" ziai daar erbter afgeslagen en verdronken. De bï'/-en van Barendsma en Radelaar ziïm te Westhoek aangespoeld. De reddingboot van HarHngen was uitgevaren, doch moest onverrichterza- ke terugkeeren,. Schipper verdronken, Op het Flevomeer is Woensdagmiddag het motorschip „Nijverheid" groot 185 ton, geladen met graan en stukgoederen, op weg van Rotterdam naar Steenwijk, tusschen Urk en Schokland gezonken. Hierbij is een der opvarenden verdron ken. De schipper en een andere opva rende zijn door een visschersboot ge red en te Kampen aan wal gebracht, 't Schip behoorde aan den motordienst van de Gebr. Ouwehand te Rotterdam. Verschillende visschersvaartuigen van Lemmer zijn eveneens door den storm overvallen. Alle schepen liepen zware averij op of verloren hun netten. Zeven schepen moesten door de Lemster red dingboot worden binnengebracht. Om trent het lot van een visscher is te Lem mer nog niets bekend. Vier werklooze visschersjongens uit Huizen zijn nabij Marken door den storm overvallen. Een Bunschoter vis scher heeft de jongens, die in uitgeput- ten toestand verkeerden, gered en te Huizen binnengebracht. Het Zweedsche stoomschip dat nabij Terschellingerbank noodseinen had uit gezonden, bleek machineschade te heb ben. Er behoefde echter niet te worden ingegrepen, aangezien de schade met eigen middelen werd hersteld. De reddingboot „Brandaris", die gis termiddag was uitgevaren naar aanlei ding van geruchten dat in het Blauwe Slenk twee schepen waren gezonken, heeft het gebied afgezocht doch niets kunnen ontdekken dat op onheil wijst. Van de fiets gewaaid en dood gereden. Te W e z e p is de 47-jarige land bouwer G. van D. u;t Oldebroek door 'n windvlaag van de fiets geslingerd, juist op het oogenblik dat een auto passeerde. De man werd door den wagen gegre pen en op slag gedood. Op den weg DokkumVeenwoude is de 60-jarige J. H. uit Akkerwou- d e, die per fiets langs de trambaan reed, door den storm van zijn fiets ge worpen. Hij werd docr een juist passee- rende tfoederentram gegrepen en over reden. De ongelukkige was bijna op slag dood. Zij, die zich met ingang van 1 October a.s. op ons blad abon- neeren, ontvangen de tot dien da tum verschijnende nummers Middelburg, 26-IX-'35. Woensdag: hoogste lucht temperatuur 15.7 °C (60 °F); laagste. 11.5 °C (53 °F). Heden 9 h: 12.6 °C; 12 h: 14.5 °C. 5.5 mm re gen. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 765 mm; laagste 758 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 767.8 mm te Andanes; laagste 743.9 mm te Danzig. Verwachting tot morgenavond; Matige tot zwakke, later weer toe nemende W. tot Z. wind, tijdelijk opkla rend, weinig of geen regen in het Oos ten, in het Westen later weer kans op regen, kans op nachtvorst, later iets zachter. Zon op: 6 h 52; onder: 18 h 50. Licht op: 19 h 20. Maan op: 5 h 36; onder: 17 h 57. N.M. 27 Sept. September. Hoogwater. Laagwater Do. 26 1.42 13.46 7.56 20.22 Vr. 27 2.10 14.13 8.25 20.51 Za. 28 2.36 14.41 8.52 21.20 Hoog- en Laagwater te Wemeldiage. Do. Vr. Za. 26 27 28 September. Hoogwater. 3.25 15.38 3.59 16.10 4.29 16.42 Laagwater. 9.05 21.19 9.33 21.46 10,00 22.13 In verschillende deelen van het lancf is voorts groote schade aangericht. Te Nieuwleusden zijn eenige hon derden boomen ontworteld, waardoor 't verkeer ernstig werd gestremd, terwijl de electrische leidingen werden vernield. De toegangswegen tot Dalfsen waren door omgewaaide boomen versperd. WATERSTAATSWERKEN. Een en ander uit de begrooting van het Verkeersfonds. Volgens den uitgewerkten en toelich tenden staat, behoorende bij de begroo ting van het Verkeersfonds voor 1936 blijken o.m. de volgende begrootings- posten te zijn uitgetrokken: f 22.500 voor het vervangen van een steiger en plankier in de Stadshaven te Veere door een ijzeren beschoeiing; f 7500 voor het vernieuwen van de voet beschoeiing aan den teen der steen glooiing ten Westen v,an het Blauwhoofd in de Stadshaven te Veere; f 13.500 voor het maken van meerstoe- len in de zijhaven te Hansweert; f 10.000 voor vernieuwing van eenige drijfkisten van de Noordponton in de Buitenhaven te Vlissingen; f 160.000 voor grondaankoop enz. weg- vak KruiningenGoes; f 65.000 voor grondaankoop voor weg- verlegging Steenbergen—-St. Philips- land f 24.225 als bijdrage aan de gemeente Sluis in de kosten van verbetering van de traverse door Sluis. Tot de kapitaalsuitgaven behoort ook de post f 200.000 voor verhooging en wijziging van de spoorwegbrug over het kanaal door Zuid-Beveland bij Vlake. Er wordt f 25.000 voor begin uitvoe ring veerhavens in den Perkpolder en onder Kruiningen aangevraagd. De weg no. 60, KruiningenHans- weertWalsoordenHulstgrens sluit bij Hansweert en Walsoorden aan de op de provinciale veerverbinding ovei de Westerschelde. De provincie heeft een belangrijke verbetering in den veerdienst ,aange- bracht door het in dienst stellen van ruime veerbooten met koplading. Deze kunnen echter slechts dan tot hun recht

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1