wodc AQKfiv COUDANT^£!2ü
Nieuwe Kwartaalabonné's.
BINNENLAND.
GRATIS.
WEER EN WIND.
ZEELAND.
NUMMER 227.
TWEE BLADEN.
DONDERDAG
26 SEPTEMBER 1935.
EERSTE BLAD.
178e JAARGANG.
Geen tolheffing op de groote
bruggen.
De Katholieken en het
Kabinet-Colijn.
De tekorten bij de Spoorwegen.
De storm.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
$r cwttt ritste
MIDDELBURGSCHE COURANT
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per Ka I S3H Im I
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
-Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg*
-egel, ïngez. mededeelingen 60 ct. p. r. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Sii contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1—1
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubric!
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regeïa-
a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. raai
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewysnommer* 5 cent'
ÏÏM
In de plaats daarvan stelt de re
geering een verhooging van de
benzinebelasting voor.
Bij de Tweede Kamer is een nieuw
wetsontwerp ingediende nopens de fi
nanciering van den versnelden bruggen
bouw. Men zal zich herinneren, dat de
regeering aanvankelijk van plan was, om
op de reeds tot stand gekomen en nog
tot stand te komen bruggen over de
groote rivieren (bij Arnhem, Nijmegen,
Dordrecht, Vianen, Moerdijk enz.) tol te
heffen. Daartegen rezen echter talrijke
en groote bezwaren.
In het thans ingediende wetsontwerp
zegt de regeering, dat zij bereid is, van
de tolheffing af te zien, mits op
andere wijze medewerking kan worden
verkregen, om in de kosten tengevolge
van den versnelden bruggenbouw te
voorzien. Zij stelt een tijdelijke verhoo
ging van de invoerbelasting op benzine
voor, n.l. van f 0,60 per 100 kg. D a a r-
van zou een verhooging van
XA cent per liter benzine het
gevolg z ij n.
De vrede is geteekend, maar of
hij duurzaam zal zijn?
De rede, die prof. Aalberse de leider
der R.K. fract;e gisteren in de Tweede
Kamer heeft gehouden, is voor de regee
ring gunstig uitgevallen. De katholieken
zullen het niet op haren en snaren zet
ten- Voorloopig kan het kabinet-Colijn
van hun steun verzekerd zijn. En voor
't overige wachten ze de daden van het
kabinet af.
Prof. Aalberse gaf zich veel moeite,
om de schuld van de Juli-crisis aan dr.
Colijn te wijten. Deze had de katholieken
niet mogen uitdagen, zoo zeide hij. Er
bleef de R.K, fractie nu niets anders
over, dan te verklaren, dat ze het ge-
ëischte vertrouwen niet kon geven.
Dit is nu echter alles vergeten en ver
geven. Als gezegd, zal de regeering
voorshands van katholieke zijde niets in
den weg worden gelegd-
Prof. Aalberse heeft 't verder trachten
voor te stellen, alsof het kabinet na Juli
een groote zwenking, wat zijn economi
sche politiek betreft, heeft gemaakt. De
meeste katholieke wenschen zouden in
gewilligd zijn. „Lang gewacht en toch
gekregen", zeide hij.
De woordvoerder der S.D.A.P., ir- A 1-
barda dacht hier echter geheel anders
over. Volgens hem is de premier de over
winnaar en heeft minister Colijn in wer
kelijkheid sinds Juli geen enkele conces
sie gedaan; al wat thans beloofd is, zou
ook al te vinden zijn in de memorie van
antwoord over het bezuinigingswerk en
andere ministerieele uitlatingen uit de
lente en den voorzomer. Voorzoover de
premier concessies gedaan heeft (b,.v-
ten aanzien van de financiering van de
industrialisatie), was hij al lang vóór de
kabinetscrisis overstag gegaan.
De heer Albarda heeft voor 't overige
een krachtig pleidooi gehouden voor 't
behoud van den gouden standaard. Hij
zou strenger controle willen op elke af
gifte van goud, in tijden dat onze gulden
wordt aangevallen. En als het onver
hoopte mocht geschieden, als devaluatie
op den duur niet te keeren mocht zijn,
zouden volgens ir. Albarda op het juis
te tijdstip zoodanige maatregelen getrof
fen moeten worden, dat de koerswins
ten in de schatkist terecht kwamen en
niet ra de zakken der speculanten. Reeds
de wetenschap alleen, dat de regeering
zulke voornemens koesterde, zou vol
gens hem een heilzame afschrikwekken
de werking hebben.
Behalve doof prof. Aalberse en ir.
Albarda werd het woord nog rfevnprd
door ds. Lingbeek (h.g.s.) en ds. Kersten
(st. geref.) De laatste ziet geen verschil
tusschen het oude en het nieuwe kabi
net. Hadde de a.r.-fractie onder het oude
kabinet een motie van vertrouwen inge
diend, dan ware zij met groote meerder
heid verworpen. Zou het onder dit nieu
we kabinet anders gaan?
Wat groeit door deze dingen, is Ro
me s macht. Er zal vermoedelijk een
vierde katholieke minister worden be
noemd (aan defensie). En een protes-
tantsch minister heeft een mis bijge
woond, verloochenend het woord onzer
vaderen, dat de mis vervloekte afgoderij
is.
Spr. waardeerde het streven der
re
geering om den gulden te sparen. Zijn
fractie wenscht haar daarbij naar ver
mogen te steunen. Maar spr.'s fracties
vreest zeer, dat door wat de regeering
doet, devaluatie niet zal uitbl,ven. Het
volk vertrouw*! den toestand niet en
neemt zijn toevlucht tot buitenl,andsche
fondsen. Van industrialisatie heeft spr.
geen hooge verwachtingen. Hij vreesde,
dat het paard van Troje erdoor zal wor
den binnengehaald.
In het land wordt het vertrouwen van
het volk in de regeering steeds gerin
ger, zoo besloot de heer Kersten.
Vandaag worden de debatten voort
gezet.
Voor 1936 een tekort van 1 37
millioen geraamd. Drastische
bezuinigingsmaatregelen noodig.
Bij de Tweede Kamer is ingediend de
begrooting v"an het Verkeersfonds voor
1936. Daarin wordt een somber beeld
opgehangen van den toest,and onzer
spoorwegen. Over 1934 leverden de
spoorwegen een tekort op van ruim f 32
millioen. Over 1935 werd een tekort ge
raamd van ruim f 30 millioen. Het staat
echter vast, dat het hooger zal zijn. Voor
1936 wordt daarom een tekort geraamd
van 37 millioen gulden.
Ter beperking van deze groeiende be
dreiging der staatsfinanciën is nu een
commissie ingesteld, wier taak het zal
zijn ingrijpende bezuinigingsmaatregelen
voor te stellen. Men hoopt aan de hand
daarvan in vervo'g van tijd tot tijd een
sluitende exploitatie te geraken.
HET LANDBOUWCRISISFONDS.
Een tekort van 5 millioen en
nog iets.
Wij ontvingen het volgende communi
qué;
„In verband met verschdlende berich
ten, als zou het Landbouw-crisisfonds
voor het dienstjaar 1935 vermoedelijk
een tekort van meer dan 30 millioen
gulden hebben, wordt aan het A.N P.
van bevoegde zijde medegedeeld, dat
deze berichten onjuist zijn. Het tekort
voor het jaar 1935 wordt geschat op
niet meer dan 5 mdlioen gulden. Nage
gaan wordt, of het mogelijk is dit tekort
alsnog te verminderen.
Ten aanzien van de begrooting van het
Landbouwcrisisfonds voor 1936 mag ver
trouwd worden dat maatregelen geno
men zijn waardoor het tekort, waarmede
het jaar 1936 wellicht zal worden be
gonnen, over dat jaar niet meer zal aan
groeien". t j
Het Hbl. teekent hierbij aan;
Er behoeft slechts aan dit communiqué
te worden toegevoegd, dat het tekort
plotseling van 32 op 5 millioen is ge
slonken, o.a. omdat op 4 September de
crisis-heffingen op veekoeken, voeder-
granen en broodgraan met f 0,50 (33 pet.)
zijn verhoogd, n.b. onder de volgende
offic:eele motiveering;
„met het oog op de positie van het
Landbouwcrisisfonds, dat ondanks
verschillende steunverlagingen -ver
sterking van nrddelen noodig heeft".
De heffingsverhooging op granen
brengt op 13^ millioen en die op
veekoeken 3.2 millioen, dus tezamen
17 millioen.
Bovendien is de heffing op spijsoliën
zoojuist 25 verhoogd (van 24 op 30
cents).
Zouden al deze heffingsverhoogingen,
die den nood der veehouders gróóter en
de kosten van het levensonderhoud
hóóger maken (broodprijsverhooging)
zijn gedecreteerd, omdat er een vijf mil
lioen tekort is? Dit is te minder waar
schijnlijk, omdat er dit jaar veel minder
uit het fonds zal behoeven fe worden
betaald (richtprijsverlaging tarwe, hoo-
gere wereldmarktprijs, kleinere graan
oogst enz.)
Het moeten dus wel zeer en zéér
klemmende redenen zijn geweest, waar
om de lasten werden verhoogd, juist na
dat de commissie-Slingenberg haar
werkzaamheden was begonnen, om....
de mogelijkheid van verlaging der kos
ten van levensonderhoud te bestudee-
ren! Deze klemmende reden kan aller
minst worden gezocht in een tekortje
van 5 millioen!
Trouwens, alléén de Varkenscentrale
(afd. Varkens van de Veehouderij-cen
trale) heeft in 1934 zoo vernemen wij
van bevoegde zijde, een bedrag van
17.269.470 méér uitgegeven dan zij uit
de crisisheffing op varkensvleesch ont
ving!
Thans, met de hoogere heffingen, la-
geren steun, kleineren graanoogst en stij
gende wereldmarkt-graanprijzen, kan
een begrooting worden gemaakt waarop
De golfslag breekt, als ge olie in
den vloed werpt; de vlam slaat uit,
als gij olie in den gloed giet. Let daar
om bij uw spreken op, hoe en waar
gij het doet.
het tekort tot vijf millioen wordt terug
gedrongen.
BEZWAREN TEGEN DE VOORGE
STELDE BELASTINGVERHOOGING.
Het hoofdbestuur v,an de Nederland
sche Maatschappij voor Nijverheid en
Handel heeft een adres aan den raad
van ministers gezonden, waaraan het
volgende wordt ontleend:
M,et groote bezorgdheid voor de naas
te toekomst van ons volk heeft het
hoofdbestuur der Nederlandsche Maat
schappij voor Nijverheid en Handel ken
nis genomen van den inhoud van Troon
rede en Millioenennota.
Het meent ernstig te moeten waar
schuwen tegen het verder opvoeren van
belastingen. In het bijzonder heeft het
op het oog de thans voorgestelde ver
hooging van de omzetbelasting, de ze
gelrechten, de dividend- en t,antièmebe-
ïasting. Niet alleen het feit, dat hierdoor
nieuwe remmen aan het oeconomische
verkeer worden aangelegd, doet bij ons
bedenkingen rijzen, maar ook de over
weging, dat men op deze wijze voor de
toekomst een nieuw tekort voorbereidt,
doordat iedere verdere belemmering
van het oeconomische leven tot vermin
dering van opbrengsten moet leiden. Het
hoofdbestuur is overtuigd, dat door ver
zwaring van belastingen op den duur
eer verslechtering dan verbetering van
de staatsinkomsten zal worden verkre
gen.
Wij meenen zelfs, dat de vraag mag
worden gesteld, of een vermindering van
lasten niet eer tot een verhooging dan
tot verlaging v;an staatsinkomsten zai
leiden. Of wel, indien het welvaartspeil
nog verder mocht zakken, bij verlichting
van lasten het tekort op de staatsin
komsten niet geringer zal zijn dan wan
neer men de lasten verder verhoogt. Im
mers wat op het oogenblik vóór alles
noodig is, is terugwinnen v,an vertrouwen
en aanwakkering van het bedrijfsleven
en het handelsverkeer binnen de moge
lijkheden, welke ons volk thans nog zijn
gelaten.
Het hoofdbestuur zou derhalve in ern
stige overweging willen geven de vraag
naar de mogelijkheid van een verlaging
van verschillende op het bedrijfsleven
drukkende belastingen. Dé bevordering
van het oeconomische leven en de ver
laging van levenskosten, die dit, zij het
ook in geringe mate, zou tengevolge
hebben, zou een verdere bezuiniging ge
makkelijker maken-
SAMENWERKING IN DEN
TUINBOUW.
Tusschen de 6 groote organisaties.
Naar de N-R.Crt. verneemt is dezer
dagen de definitieve en blijvende samen
werking tot stand gekomen tusschen de
zes groote organisaties, die bij den tuin
bouw betrokken zijn, n.l. de drie werk-
riemersorgan'saties, de L.T.B., de Chr.
Boeren- en Tuindersbond en de Neder
landsche Tuindersbond.
Een vast.program voor de verdere
samenwerking is nog niet gereed, doch 't
feit van samenwerking op z:chzelf en
de goede harmonie, welke er tusschen
de besturen heerscht, kunnen den tuin
bouw in de naaste toekomst zeker van
dienst zijn.
WORDT STEENSMA K.L.M.-
VLIEGER?
Naar „de Tel." verneemt, behoort ser-
geant-vPeger C. Chr. Steensma, die
Maandag bij het vliegongeval met zijn
jachttoestel op de Leusder heide zoo
veel tegenwoordigheid van geest aan
den dag legde, tot de candidaten van
Soesterberg, welke bij de K.L.M:. solli
citeerden om opgeleid te worden tot
verkeersvlieger- Hoewel deze opleiding
reeds October a.s begint, is er nog geen
beslissing genomen. Doch de heer
Steensma maakt, vooral na zijn bewijs
van kalm overleg op het oogenblik van
levensgevaar, een goede kans, zich een
plaats ingeruimd te zien in de rijen der
K.L.M.-piloten.
DE STAKING TE TILBURG TEN
EINDE.
Heden is het werk hervat
De staking te Tilburg is ten einde, 't
Bemiddelingsvoorstel van den Tilburg-
«schen burgemeester, dat de stakers
reeds hadden aangenomen, is gistermid
dag ook door de fabrikanten, echter
eenigszins gewijzigd, aanvaard. De wij
ziging werd door de stakers niet van
veel belang geacht, zoodat hedenmorgen
het werk in alle fabrieken is hervat. De
staking heeft ruim een maand geduurd.
Tot 14 Oct. zullen de oude loonen wor
den uitbetaald. Van dien dag af treedt
de loonsverlaging van 5 pet. in werking,
waarover het conflict was ontstaan.
Zeven menschen om het leven
gekomen. Groote schade
aangericht.
De Noordwesterstorm die gisteren
over een groot deel van ons land heeft
gewoed heeft in het Noorden eenige
slachtoffers geëischt, terwijl veel mate-
rieele schade is aangericht.
Vier visschers verdronken.
Op de Friesche Wadden zijn tenge
volge van den plotseling opstekenden
storm vier visschers verdronken. Zoo
als gewoonlijk waren Woensdagmorgen
eenige visschers met bootjes uit Tjum-
marum vertrokken, om in zee schar te
gaan visschen. De scheepjes werden
door den storm overvallen, waardoor
eenige booten in moeilijkheden geraak
ten. Die, welke dicht bij de kust lagen
zagen nog kans den wal te bereiken,
doch zes booten die te ver in zee lagen,
konden niet tijdig terugkeeren.
Van de kust af beeft een visschers-
boot getracht de in nood verkeerende
menschen te hulp te komen. Men slaagde
er in vier booten te bereiken en de be
manning over te nemen. De bemanning
van de overige twee booten sprong in
zee om zwemende de kust te bereiken
Vier mannen slaagden hierin, mede met
behulp van hun toegeworpen reddings
middelen.
Van den dijk af was echter waargeno
men. dat uit een der bootjes de twee
inzittenden waren geslagen en in de
dier>+° waren verdwenen. De te hulp ge
snelde vïsschersboot rof dan ook een
r\Pr Booten leeg aan. De opvarenden H
Radelaer en Tromp uit Leeuwarden zün
iammnrliik verdronken. Een andere boot
met R Barendsma en J. Verf, beiden
pvenoprr; tiit Leeuwarden, trachtten op
de Mastbank te blijven ziRen. Z" ziai
daar erbter afgeslagen en verdronken.
De bï'/-en van Barendsma en Radelaar
ziïm te Westhoek aangespoeld.
De reddingboot van HarHngen was
uitgevaren, doch moest onverrichterza-
ke terugkeeren,.
Schipper verdronken,
Op het Flevomeer is Woensdagmiddag
het motorschip „Nijverheid" groot 185
ton, geladen met graan en stukgoederen,
op weg van Rotterdam naar Steenwijk,
tusschen Urk en Schokland gezonken.
Hierbij is een der opvarenden verdron
ken. De schipper en een andere opva
rende zijn door een visschersboot ge
red en te Kampen aan wal gebracht, 't
Schip behoorde aan den motordienst
van de Gebr. Ouwehand te Rotterdam.
Verschillende visschersvaartuigen van
Lemmer zijn eveneens door den storm
overvallen. Alle schepen liepen zware
averij op of verloren hun netten. Zeven
schepen moesten door de Lemster red
dingboot worden binnengebracht. Om
trent het lot van een visscher is te Lem
mer nog niets bekend.
Vier werklooze visschersjongens uit
Huizen zijn nabij Marken door den
storm overvallen. Een Bunschoter vis
scher heeft de jongens, die in uitgeput-
ten toestand verkeerden, gered en te
Huizen binnengebracht.
Het Zweedsche stoomschip dat nabij
Terschellingerbank noodseinen had uit
gezonden, bleek machineschade te heb
ben. Er behoefde echter niet te worden
ingegrepen, aangezien de schade met
eigen middelen werd hersteld.
De reddingboot „Brandaris", die gis
termiddag was uitgevaren naar aanlei
ding van geruchten dat in het Blauwe
Slenk twee schepen waren gezonken,
heeft het gebied afgezocht doch niets
kunnen ontdekken dat op onheil wijst.
Van de fiets gewaaid en dood
gereden.
Te W e z e p is de 47-jarige land
bouwer G. van D. u;t Oldebroek door 'n
windvlaag van de fiets geslingerd, juist
op het oogenblik dat een auto passeerde.
De man werd door den wagen gegre
pen en op slag gedood.
Op den weg DokkumVeenwoude is
de 60-jarige J. H. uit Akkerwou-
d e, die per fiets langs de trambaan
reed, door den storm van zijn fiets ge
worpen. Hij werd docr een juist passee-
rende tfoederentram gegrepen en over
reden. De ongelukkige was bijna op slag
dood.
Zij, die zich met ingang van
1 October a.s. op ons blad abon-
neeren, ontvangen de tot dien da
tum verschijnende nummers
Middelburg, 26-IX-'35. Woensdag:
hoogste lucht temperatuur 15.7 °C
(60 °F); laagste. 11.5 °C (53 °F). Heden
9 h: 12.6 °C; 12 h: 14.5 °C. 5.5 mm re
gen. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgeloopen etmaal: 765 mm;
laagste 758 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 767.8 mm te
Andanes; laagste 743.9 mm te Danzig.
Verwachting tot morgenavond;
Matige tot zwakke, later weer toe
nemende W. tot Z. wind, tijdelijk opkla
rend, weinig of geen regen in het Oos
ten, in het Westen later weer kans op
regen, kans op nachtvorst, later iets
zachter.
Zon op: 6 h 52; onder: 18 h 50. Licht
op: 19 h 20. Maan op: 5 h 36; onder:
17 h 57. N.M. 27 Sept.
September.
Hoogwater. Laagwater
Do. 26 1.42 13.46 7.56 20.22
Vr. 27 2.10 14.13 8.25 20.51
Za. 28 2.36 14.41 8.52 21.20
Hoog- en Laagwater te Wemeldiage.
Do.
Vr.
Za.
26
27
28
September.
Hoogwater.
3.25 15.38
3.59 16.10
4.29 16.42
Laagwater.
9.05 21.19
9.33 21.46
10,00 22.13
In verschillende deelen van het lancf
is voorts groote schade aangericht. Te
Nieuwleusden zijn eenige hon
derden boomen ontworteld, waardoor 't
verkeer ernstig werd gestremd, terwijl
de electrische leidingen werden vernield.
De toegangswegen tot Dalfsen waren
door omgewaaide boomen versperd.
WATERSTAATSWERKEN.
Een en ander uit de begrooting
van het Verkeersfonds.
Volgens den uitgewerkten en toelich
tenden staat, behoorende bij de begroo
ting van het Verkeersfonds voor 1936
blijken o.m. de volgende begrootings-
posten te zijn uitgetrokken:
f 22.500 voor het vervangen van een
steiger en plankier in de Stadshaven te
Veere door een ijzeren beschoeiing;
f 7500 voor het vernieuwen van de voet
beschoeiing aan den teen der steen
glooiing ten Westen v,an het Blauwhoofd
in de Stadshaven te Veere;
f 13.500 voor het maken van meerstoe-
len in de zijhaven te Hansweert;
f 10.000 voor vernieuwing van eenige
drijfkisten van de Noordponton in de
Buitenhaven te Vlissingen;
f 160.000 voor grondaankoop enz. weg-
vak KruiningenGoes;
f 65.000 voor grondaankoop voor weg-
verlegging Steenbergen—-St. Philips-
land
f 24.225 als bijdrage aan de gemeente
Sluis in de kosten van verbetering van
de traverse door Sluis.
Tot de kapitaalsuitgaven behoort ook
de post f 200.000 voor verhooging en
wijziging van de spoorwegbrug over het
kanaal door Zuid-Beveland bij Vlake.
Er wordt f 25.000 voor begin uitvoe
ring veerhavens in den Perkpolder en
onder Kruiningen aangevraagd.
De weg no. 60, KruiningenHans-
weertWalsoordenHulstgrens sluit
bij Hansweert en Walsoorden aan de
op de provinciale veerverbinding ovei
de Westerschelde.
De provincie heeft een belangrijke
verbetering in den veerdienst ,aange-
bracht door het in dienst stellen van
ruime veerbooten met koplading. Deze
kunnen echter slechts dan tot hun recht