5 IhouittctHk IS MIDDELBURG5CHE COURANT GOESCHE COURANT - W_9dc 5>I6I3 Een tekort van f119 millioen op de rijksbegrooting 1936. wmt-v BINNENLAND. WEER EN WIND. ZEELAND. j 45 19.25 10 19.50 De Regeering stelt voor dit te overbruggen door middel van: le. het bezuinigingsont- werp; 2e. enkele kleinere besparingen; 3e. opcenten op sommige belastingen; 4e. een belasting op huitenlandsche plezierreizen. De maatregelen tot dekking. DE STORM. troef", chutters- [t.; Hoek -16,30 h. |an Heel Hotel len |ag. 17.28 ll5 20.00 1.40 29.25 I04 20 40 17.28 18,10 18.30 19.40 17.40 18.35 19.32 19.07 tram. 20.03 20.25 20.55 21.40 tram. 20.45 21.15 121.20' 21.30' 21.57 19.47 19.45 Jl9.55 120.05 20.05 20.35 bij jaar nea. te NUMMER 220. TWEE BLADEN. WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. dagblad Voor Middelburg, Goes en agent- ;chap Vlissingen f 2.30, elders 2.50 per jjrwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per rsgei, ingez. mededeeiingen 60 ct. p. r. By contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap ,,De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg, Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17, Aangesloten bjj het Burean voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1Tl regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubrics „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. b\j vooruitbetaling Adv. mei „Brieven" of „Bevragen bureau dezer co«« rant" 10 ct. extra Bewjjsnommers 5 cent. De regeering heefti gistermiddag de ïijksbegrooting 1936, vergezeld van de z.g. millioenennota bij de Staten-Gene- raal ingediend. Het totaal der uitgaven wordt ge raamd op bijna f 711 millioen; dat dei- inkomsten aanvankelijk op bijna f 602 millioen. Aangezien echter de wijnac cijns en de loodsgelden zijn verlaagd en de regeering een verlaging van den ac cijns op bier en gedistilleerd noodzake lijk acht, zullen de inkomsten in werke lijkheid nog ruim f 10 millioen minder bedragen en dus op f 592 millioen ge raamd moeten worden. Het totale te kort bedraagt dan; 119 millioen gulden. De volgende maatregelen worden voorgesteld, om dit tekort te overbrug gen: le. een algemeene bezuiniging der uitgaven, zooals deze is belichaamd in het bezuinigingsplan, waarover de be raadslagingen in Juli jl. werden gestaakt, in verband met de Kabinetscrisis. Ra ming ruim f 76,9 millioen, 2e. schrapping van de annuïteiten ten behoeve van het invaliditeitsfonds en vermindering van de kosten voor de so ciale verzekering: ruim f 13,9 millioen- 3e. Inplaats van een éénjarige, een tweejarige opklimming in alle salaris- en loonschalen en vervroegde pensionnee- ring' van wachtgelders 1.9 millioen. Totale bezuiniging f 92.8 millioen. 4e. a. Een heffing v,an 20 opcenten op de omzetbelasting. Deze maatregel zal een bate opleveren van ongeveer 12 millioen. b. Een heffing van 20 opcenten op de rechten van successie, van overgang van schenking. De opbrengst wordt ge raamd op 6.800.000. c. Een heffing van 20 opcenten op de evenredige zegelrechten z,al opbrengen plm. 1.600.000. d. Een heffing van 20 opcenten op de rechten en boeten van registratie,* met uitzondering van het recht, wegens het geplaatste kapitaal van naamlooze ven nootschappen enz. zal opbrengen plm. 2.000.000. e. Een heffing van 20 opcenten op de dividend- en t,antièmebelastin£ zal op brengen 1,800,000. f. Ten slotte zal de regeering met een voorstel tot heffing eener belasting op buitenlandsche plezierreizen komen. De vermoedelijke opbrengst is voor de eer ste maal zeer moeilijk te ramen. Voor zichtigheidshalve wordt zij niet hooger gesteld dan 2 millioen. Totale opbrengst dezer heffingen f 26,2 millioen. Bezuinigd wordt dan 92,8 millioen; aan nieuwe heffingen wordt gevonden l 26,2 millioen. Totaal f 119 millioen. 't tekort is daarmede dan overbrugd. TJit alles blijkt, Roe zwaar de strijd is, dien de regeering heeft 'e voeren," In de millioenennota geeft de regee ring een uitvoerige toelichting op deze begrooting. Wij ontleenen daar het vol gende aan: De belastingverhoogingen zijn zoo ge- kozen. dat de vermeerderde druk zeer verdeeld en zoo min mogelijk merkbaar za zijn. Een nieuwe heffing, die plei- zierreizen naar het buitenland belast, kan zelfs van ander gezichtspunt dan dedigd ZCer goed worden ver' Wel ontveinst de regeering zich geens zins, dat oelas mgverhooging aanpassing aan een ager levensniveau min of meer bemoeilijkt, doch m een tijd als de hui dige heeft elke maatregel tot verminde ring van tekorten zijn speciale bezwa ren. Zooals uit het voorafgaande zal zijn gebleken, bedraagt de voorgestelde be- lastingverhooging 26 millioen, waarte genover staat een verlaging van andere lasten ad 10 millioen (wijnaccijns, loodsgelden etc.) zoodat per saldo een bedrag van 16 millioen door verzwa ring van lasten zal moeten worden ge vonden, hetgeen in verband met' den omvang van het totaal tekort van 119 millioen niet buitensporig kan worden genoemd. De plannen tot werkverrui ming etc. Uitvoerig gaat de regeering vervol gens in op de in de Troonrede aange kondigde plannen tot steun en werk verruiming Zulks zal alleen kunnen worden ver wezenlijkt, inden het crediet van den Staat ongerept is. Wil immers de Over heid credieten beschikbaar kunnen stel len, dan moet zij in staat zijn zich op haar beurt credieten te verschaffen. Dus te leenen. Men meent wel eens al te gemakkelijk, dat de moeilijkheden van het heden voor een groot deel kun nen worden ondervangen door met be hulp van een „vlotte leeningspolitiek" credieten van grooten omvang voor al lerlei doeleinden beschikbaar te stel len. Zoo'n vlotte leeningspolitiek zou ons zelfs in tijden, dat de Overheid ge makkelijk leenen kan, spoedig in moei lijkheden kunnen brengen, wanneer de ze credieten niet uitsluitend op wel overwogen gronden worden verstrekt. Is dit alles reeds het geval in nor male tijden, wanneer zich op de geld markt geen bijzondere moeilijkheden voordoen, hoeveel te meer klemt dit in een tijd als wij thans doormaken, nu die markt gevoeliger is dan ooit tevo ren. Het advies om een „vlotte leenings politiek" te voeren, is een al te sim plistisch advies. Om vlot te kunnen lee nen, moet er een wederpartij zijn, die bereid is het gevraagde crediet te ver schaffen. Daarnaast zal, bij het financieren van industrieele ondernemingen, op het vol gende gelet moeten worden. Men moet voorkomen, dat ook in Nederland de- viezenmoeilijkheden of grondstoffen- nood zullen ontstaan, gelijk die zich in sommige andere landen reeds hebben voorgedaan. Wij moeten ons dus steeds voor oogen houden, dat datgene, wat wij doen tot vergrooting der werkgele genheid. ook inderdaad op den duur tot olijvende verruiming van ..le totale werkgelegenheid zal moeten leiden en niet tot gevolg zal mogen hebben een louter tijdelijke of plaatselijke opvoering der binnenlandsch conjuctuur, gevolgd door een oeconomische inzinking, aan welker gevolgen, ook moreel en soci aal, men slechts met huivering kan den ken. Bij het op dit terrein te voeren be leid zal voortvarendheid met voorzich tigheid moeten gepaard gaan. Wie zich daarvan rekenschap geeft, zal niet le spoedig klaar zijn met zijn oordeel, dat de regeering niet actief genoeg op treedt, dat zij de werkverruiming op industrieel en ander terrein niet met voldoende spoed bevordert. Ten slotte concentreert zich alles om de beslissende vraag hoe de totale koopkracht te vermeerderen van het geheele volk, zonder den één een kans te geven die men den ander ontneemt Dit bereikt men alléén door meer ex port van goederen en diensten, zoowel uit het moederland als uit de Indien en daarop moet dus de aandacht der regee ring en van iederen belanghebbende individueel tot het uiterste gespannen blijven. Een verbetering in deze rich ting maar deze is, hoeveel moeite op dit gebied ook onafgebroken gedaan wordt, mede afhankelijk van de houding van het buitenland zou zeer spoedig een verbetering van den geheelen toe stand ten gevolge hebben. Een absolute voorwaarde voor eenig succes op dit gebied, althans voorzoo- ver de industrie en het transport be treft, is een prijsniveau, dat concurren tie op de wereldmarkt mogelijk maakt. En daarmede komt men automatisch weer bij de aanpassing terecht, de het uitgangspunt is van het regeeringsbe- i leid. Wijziging der salaris- en loon schalen. Omtrent het voorstel, om de ambte naren, die jaarlijks een verhooging krij gen totdat zij het maximum hebben be reikt, een verhooging om de twee jaar te verstrekken, lezen wij, dat deze ver hooging om de twee jaar twee maal zoo hoog zal zijn. Op een gewone korting komt dit dus niet neer. Indien ge talent hebt, zal energie het nog opvoeren; indien ge het niet hebt, zal energie het tekort aanvullen. Vervroegde pensionneering van wachtgelders. Met betrekking tot de wachtgelders acht de regeering het noodzakelijk, dat het deel, dat niet herplaatsbaar is, zoo veel mogelijk wordt overgebracht naar het pensioenfonds en wel deels door een strenge keuring (invaliditeitspensioen), deels door de toekenning van een ver vroegd en daardoor uiteraard verlaagd ouderdomspensioen. Hiervoor moeten middelen in het pensioenfonds worden vrijgemaakt hetgeen mede tot taak zou moeten worden gesteld aan de speciale ambtelijke commissie, welke is inge steld om de geheele pensioenwetgeving te herzien en te vereenvoudigen. Deze wachtgelders en de onderwijzers, cue den leeftijd van 60 jaar hebben bereikt, zouden dus op nader te bepalen voor waarden kunnen worden gepension- neerd. Het aantal wachtgelders zou daardoor met ongeveer een kwart ver minderen. De uitgaven voor werkver schaffing en steunverlening. De belastingverhooging, die de regee ring voorstelt, is vooral een gevolg van het feit, dat de uitgaven voor de werli loosheidsbestrijding zoo enorm oploo- pen. Het werkloosheidssubsidie-fonds, waaruit de geheele werkverschaffing en de steunregeling worden bestreden, ver toonde een tekort, dat slechts met be hulp van belastingverhooging was te overbruggen. Het geheele tekort is ech ter nog niet gedekt. Er rest nog f 7 milioen, die de ge meenten gezamenlijk zul len moeten opbrengen Echter de regeering stelt zich voor, de uitgaven zoo moge:ijk te verlagen. Elke bezuiniging komt dan ten goede aan de gemeentelijke budgetten, zoo lang het bedrag van f 7 millioen niet is ingei.aai Om tot bezuiniging te komen, z,al het tot dusver gevolgde stelsel niet worden gehandhaafd. De minister van financië: stelt zich voor, in overleg met zijn ambt- genooten van sociale zaken en van bin- nenlandsche zaken voor 1936 een rege ling te bevorderen, die zal berusten op zoodanige grondslagen, dat de gemeen ten zelve er mede een financieel belang bij zullen hebben, dat iedere niet onver mijdelijke stijging dezer uitgaven zaï worden tegengegaan. Daarnaast heeft de minister van so ciale zaken reeds maatregelen genomen om de controle van Rijkswege op de werkloosheidsuitgaven te verscherpen, terwijl deze bewindsman voorts nog andere middelen overweegt, om zonder 'het peil der uitkeeringen aan te tasten tot verlaging van het totaal der werk loosheidsuitgaven te geraken. HOFBERICHTEN. H.M- de Koningin is voornemens om tijdens haar aanwezigheid te Amsterdam een bezoek te brengen aan de Kweek school voor de Zeevaart naar aanleiding van de herdenking van het 150-jarig be staan in October e.k. H.M. de Koningin heeft hedenmid dag te kwart over twaalf ten paleize Noordeinde in verhoor ontvangen Raden Toemenggong Tjodronagoro zoon van den Rijksbestuurder van Solo en zijn echtgenoote Bandoro Raden Sajoe, doch ter van den Soesoehoenan van Solo. GEEN DWINGELANDIJ. In de vergadering van de Eerste Ka mer, die gistermiddag om half vier ge houden werd, heeft de voorzitter, baron De Vos van Steenwijk ter gelegenheid van zijn herbenoeming een rede uitge sproken, waarin hij in de eerste plaats de Koningin d,ank zegde voor het in hem gestelde vertrouwen en waarin hij ver volgens de natie den raad gaf terug, te grijpen naar het verleden. Daarbij moeten aldus spri de ge lederen worden gesloten. Natuurlijk niet in dien zin, dat ver schil van inzicht zou worden prijsgege ven. Dat nimmer. Het ware niet minder d,an geestelijk verval.. Een volk, dat vrij heid kent en vrijheid eert, wil daar niet van weten. Recht op, en ruimte voor afwijkende meeningen. Zij mogen zie' doen gelden, haar invloed oefenen. Wij hebben onze eigen volksaard, onze eigen historie, onze eigen traditie, onze eigen cultuur, onze eigen beschaving, welke allen gelijkelijk van vrijheid spreken, en die wij, geen enkele uitgezonderd, niet straffeloos kunnen verloochenen. In Nederland dus géén kunstmatige uniformiteit, géén ten óndergaan in de collectiviteit, geen dwingelandij, welke, volkomen in strijd met hooger doelen, geen recht laat wedervaren aan het per soonlijk geweten." De voorzitter besloot zijn rede met te wijzen op de plicht om met handhaving van eigen beginselen samenwerking van divergeerende geesten te zoeken en ts effenen. Hij hoopte, dat de Eerste Ka mer daarvan een schoon exempel zou geven. 's Voorzitters rede verwierf een al gemeen en lang aanhoudend applaus, waarbij slechts de beide nationaal-sncia- listische leden ziph afzijdig hielden" DE STAKING TE TILBURG. In een viertal vergaderingen der sta kers is besloten het volgende antwoord te zenden aan den heer P. W. de Jong- Van den Heuvel, die een bemiddelings voorstel had gedaan: De stakers en het stakingscomité dee- len in antwoord op uw schrijven mede, dat zij afwijzend op uw voorstel moeten beschikken. Daar zij uw bemiddeling echter zeer waardeeren, willen zij" u het volgende tegenvoorstel formuleeren; le: de arbeid wordt onverwijld hervat op de voorwaarden van de oude loon regeling met een garantietermijn van drie maanden, te rekenen van den dag der werkhervatting; 2e: de arbeidersorganisaties houden, zoodra de arbeid is hervat, vergaderin gen met haar leden, zoowel de werken den a's degenen, die werkloos zijn; 3e: de fabrikanten verplichten zich tot uitbetaling van de 40 pet. van het loon over de dagen, op welke alsnog werk is verricht, en tot uitbetaling van de vacantiedagen. Tevens moeten wij er van verzekerd zijn, dat geen rancune maatregelen zullen worden genomen te genover de stakers. DE WERKLOOSHEID. Bij 1059 organen der openbare ar beidsbemiddeling stonden op 31 Augs. j-1. in totaal 370,271 werkzoekenden in geschreven onder wie 350,873 mannen. Van deze werkzoekenden waren er 352,217 werkloos onder wie 339,551 mannen. Op 10 Augs. 1935 bedroeg het totaal aantal ingeschrevenen bijeen on geveer ge ijk aantal organen 358,795 on der wie 340,635 werkloozen. Het aantal werkzoekenden is derhalve sedert 10 Augustus 1935 gestegen met 11,476, het aantal werkloozen daaronder met 11,582. Middelburg, 18-IX-'35. Dinsdag hoog ste luchttemperatuur 18 °C (64 °F); laagste 13,7 °C (55 °F). Heden 9 h: 1414 °C; 12 h: 17H °C. 3 mm regen of neer slag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 750 mm; laagste 760 mm. Hoogste barometerstand ih het Euro- peesche waarnemingsgebied: 769.1 mm te Lacoruna; laagste 753.7 mm te Tinn. Verwachting tot morgenavond: Krachtige tot matige, later weer toe nemende W. tot Z., later weer ruimende wind, aanvankelijk opklarend, later zwaar bewolkt tot betrokken, waar schijnlijk regenbuien, aanvankelijk iets kouder. j mm Zon op: 6 h 39; onder: 19 h 09. Licht op: 19 h 39. Maan op: 21 h 41; onder. 14 h 22. L.K.: 19 September. Koog- en Laagwater te Vlissingen. September. Hoogwater. Laagwater Wo. 18 5.50 18.12 12.17 24.53 Do. 19 6.40 19.97 13.12 Vr.- 20 7.43 20.21 1.41 14.13 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge- Wo. Do. Vr. 18 19 20 September. Hoogwater. 7.42 20.00 8.26 20.44 9.19 21.49 Laagwater. 1.05 13.26 1.56 14.20 2.46 15.15 EEN SCHEEPSRAMP BIJ WESTKAPELLE. Eén doode, een licht gewonde. De Zuid-Westerstorm, die gisteren bo ven zee en land woedde, heeft aan de Zeeuwsche kust een scheepsramp doen plaats hebben, die niet van grooten om vang is, maar die toch aan een 28-jarigen man en vader het leven heeft gekost. V,an den Westkapelschen dijk af za gen dijkwerkers een kleine motor vrachtboot strijden tegen de golven. Het was de 310 groote „Kalba", eigenaar schipper H. Bakker uit Groningen, die onder weg was van Londen naar Ant werpen, doch die leeg zijnde, in den hevigen wind onhandelbaar bleek en dan ook van de voorgenomen koers door de Wielingen afdreef naar de Wal- chersche kust. De schipper was aan boord met den stuurman S. Bolt, de ma; trozen J. C. Bonninga en K. Brandt en den kok K. Boender. Als regel varen ook de vrouw en het zesjarig dochtertje v.an den schipper mede, doch zij waren te Southampton achter gebleven, omdat de kleine blin- dendarmontsteking had. Dit is hun be houd geworden. Toen namelijk voor Westkapelle het schip heelemaal niet meer in toom was te houden en het ge vaar voor stranding ook volgens de Westkapelaars, verre van denkbeeldig was, besloot schipper Bakker het schip aan zijn lot over te laten, een sleepan- ker werd uitgeworpen en de bemanning begaf zich in een boot. Met deze boot hebben de vijf mannen nog meer dan een uur met de golven gestreden, Aan vankelijk konden vier man roeien, doch een der riemen ging verloren en de po sitie werd steeds hachelijker. Van de kust uit was het onmogelijk hulp te bie den, maar wel stonden daar stoere man nen op hun post om als de boot aan wal zou komen te hulp te snellen. Intusschen meende Bonninga, die een zwemvest aan had, in zee te moeten springen en het is hem gelukt den dijk te bereiken. Even later sloeg de boot, die veel wa ter maakte, om, en de vier andere man nen vielen te water, doch zagen kans op den kiel van de boot te klimmen. Met de omgekeerde boot dreven zij n,aar den dijk. Met groote kracht werd de boot op de houten paalhoofden ge slagen en vlogen de stukken naar alle kanten. Kapitein Bakker sloeg tegen de steenen aan en kon zich niet meer vasthouden, hij verdween in de diepte. De andere drie mannen, Bolt, Brandt en Boender zaten tusschen de paalhoof den bekneld. Maar nu schoten Westka pelaars toe en het gelukte hen deze drie zeelieden aan wal te brengen. Een der Westkapelaars zeide ons: „Ik mocht ook het geluk srryiken er een te redden, hij was echter ernstig bloedend aan het gelaat verwond." Het bleek ons later, dat dit de kok Boender was. Hij is op advies van dr. Huygens in het „Kasteel van Batavia" te bed gelegd, De andere mannen bleken geen letsel van eenige beteekenis te hebben beko men. Stuurman Bolt kon later met den matroos Brandt naar Domburg gaan om het schip te bezoeken. De Kalva was n.l. toen de mannen het schip verlaten had den naar de richting van Domburg af gedreven en daar even ten zuiden van de villa „Carmen Sylva" bij hoog water op het strand geworpen. Hier trok het schip zeer veel belang stelling. Toen wij er kwamen hoorden wij de machine nog werken en de scheepsbel, bewogen door den wind luid de als een doodsklok boven de golven, waarin kapitein Bakker het leven ver loor, terwijl daar in Engeland zijn vrouw en dochtertje het droeve nieuws zullen moeten vernemen. Men was bezig maatregelen te nemen met ,ankers en kettingen, te voorkomen dat het schip weder zee zou kiezen. Wij waren er getuige van, dat een Groning- sche kapitein, die met zijn schip te Vlissingen ligt door het water en met een ladder op het schip klom, daar de machines stop zette en constateerde, dat het schip weinig schade h.ad beko men. Men verwachtte dat het schip met laag water geheel op het droge zou ko men. Schade aan het ïruit op Zuid- Beveland. Dat de storm op Zuid-Beveland, met zijn vele boomgaarden, beduidende scha de heeft aangericht, valt wel te begrij pen. In het algemeen bieden de boomgaar den hetzelfde beeld: het gras bezaaid s met vruchten, die str.aks als kroet vet-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1