5 IhouittctHk IS
MIDDELBURG5CHE COURANT
GOESCHE COURANT -
W_9dc
5>I6I3
Een tekort van f119 millioen op de
rijksbegrooting 1936.
wmt-v
BINNENLAND.
WEER EN WIND.
ZEELAND.
j 45 19.25
10 19.50
De Regeering stelt voor dit te overbruggen
door middel van: le. het bezuinigingsont-
werp; 2e. enkele kleinere besparingen; 3e.
opcenten op sommige belastingen; 4e. een
belasting op huitenlandsche plezierreizen.
De maatregelen tot
dekking.
DE STORM.
troef",
chutters-
[t.; Hoek
-16,30 h.
|an Heel
Hotel
len
|ag.
17.28
ll5 20.00
1.40 29.25
I04 20 40
17.28
18,10
18.30
19.40
17.40
18.35
19.32
19.07
tram.
20.03
20.25
20.55
21.40
tram.
20.45
21.15
121.20'
21.30'
21.57
19.47
19.45
Jl9.55
120.05
20.05
20.35
bij
jaar
nea.
te
NUMMER 220.
TWEE BLADEN.
WOENSDAG
13 SEPTEMBER 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG.
dagblad Voor Middelburg, Goes en agent-
;chap Vlissingen f 2.30, elders 2.50 per
jjrwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
rsgei, ingez. mededeeiingen 60 ct. p. r.
By contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap ,,De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17,
Aangesloten bjj het Burean voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1Tl
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubrics
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. b\j vooruitbetaling Adv. mei
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer co««
rant" 10 ct. extra Bewjjsnommers 5 cent.
De regeering heefti gistermiddag de
ïijksbegrooting 1936, vergezeld van de
z.g. millioenennota bij de Staten-Gene-
raal ingediend.
Het totaal der uitgaven wordt ge
raamd op bijna f 711 millioen; dat dei-
inkomsten aanvankelijk op bijna f 602
millioen. Aangezien echter de wijnac
cijns en de loodsgelden zijn verlaagd en
de regeering een verlaging van den ac
cijns op bier en gedistilleerd noodzake
lijk acht, zullen de inkomsten in werke
lijkheid nog ruim f 10 millioen minder
bedragen en dus op f 592 millioen ge
raamd moeten worden. Het totale te
kort bedraagt dan; 119 millioen gulden.
De volgende maatregelen worden
voorgesteld, om dit tekort te overbrug
gen:
le. een algemeene bezuiniging der
uitgaven, zooals deze is belichaamd in
het bezuinigingsplan, waarover de be
raadslagingen in Juli jl. werden gestaakt,
in verband met de Kabinetscrisis. Ra
ming ruim f 76,9 millioen,
2e. schrapping van de annuïteiten ten
behoeve van het invaliditeitsfonds en
vermindering van de kosten voor de so
ciale verzekering: ruim f 13,9 millioen-
3e. Inplaats van een éénjarige, een
tweejarige opklimming in alle salaris- en
loonschalen en vervroegde pensionnee-
ring' van wachtgelders 1.9 millioen.
Totale bezuiniging f 92.8 millioen.
4e. a. Een heffing v,an 20 opcenten op
de omzetbelasting. Deze maatregel zal
een bate opleveren van ongeveer 12
millioen.
b. Een heffing van 20 opcenten op de
rechten van successie, van overgang
van schenking. De opbrengst wordt ge
raamd op 6.800.000.
c. Een heffing van 20 opcenten op de
evenredige zegelrechten z,al opbrengen
plm. 1.600.000.
d. Een heffing van 20 opcenten op de
rechten en boeten van registratie,* met
uitzondering van het recht, wegens het
geplaatste kapitaal van naamlooze ven
nootschappen enz. zal opbrengen plm.
2.000.000.
e. Een heffing van 20 opcenten op de
dividend- en t,antièmebelastin£ zal op
brengen 1,800,000.
f. Ten slotte zal de regeering met een
voorstel tot heffing eener belasting op
buitenlandsche plezierreizen komen. De
vermoedelijke opbrengst is voor de eer
ste maal zeer moeilijk te ramen. Voor
zichtigheidshalve wordt zij niet hooger
gesteld dan 2 millioen.
Totale opbrengst dezer heffingen
f 26,2 millioen.
Bezuinigd wordt dan 92,8 millioen;
aan nieuwe heffingen wordt gevonden
l 26,2 millioen. Totaal f 119 millioen. 't
tekort is daarmede dan overbrugd.
TJit alles blijkt, Roe zwaar de
strijd is, dien de regeering heeft
'e voeren,"
In de millioenennota geeft de regee
ring een uitvoerige toelichting op deze
begrooting. Wij ontleenen daar het vol
gende aan:
De belastingverhoogingen zijn zoo ge-
kozen. dat de vermeerderde druk zeer
verdeeld en zoo min mogelijk merkbaar
za zijn. Een nieuwe heffing, die plei-
zierreizen naar het buitenland belast,
kan zelfs van ander gezichtspunt dan
dedigd ZCer goed worden ver'
Wel ontveinst de regeering zich geens
zins, dat oelas mgverhooging aanpassing
aan een ager levensniveau min of meer
bemoeilijkt, doch m een tijd als de hui
dige heeft elke maatregel tot verminde
ring van tekorten zijn speciale bezwa
ren.
Zooals uit het voorafgaande zal zijn
gebleken, bedraagt de voorgestelde be-
lastingverhooging 26 millioen, waarte
genover staat een verlaging van andere
lasten ad 10 millioen (wijnaccijns,
loodsgelden etc.) zoodat per saldo een
bedrag van 16 millioen door verzwa
ring van lasten zal moeten worden ge
vonden, hetgeen in verband met' den
omvang van het totaal tekort van 119
millioen niet buitensporig kan worden
genoemd.
De plannen tot werkverrui
ming etc.
Uitvoerig gaat de regeering vervol
gens in op de in de Troonrede aange
kondigde plannen tot steun en werk
verruiming
Zulks zal alleen kunnen worden ver
wezenlijkt, inden het crediet van den
Staat ongerept is. Wil immers de Over
heid credieten beschikbaar kunnen stel
len, dan moet zij in staat zijn zich op
haar beurt credieten te verschaffen.
Dus te leenen. Men meent wel eens al
te gemakkelijk, dat de moeilijkheden
van het heden voor een groot deel kun
nen worden ondervangen door met be
hulp van een „vlotte leeningspolitiek"
credieten van grooten omvang voor al
lerlei doeleinden beschikbaar te stel
len. Zoo'n vlotte leeningspolitiek zou
ons zelfs in tijden, dat de Overheid ge
makkelijk leenen kan, spoedig in moei
lijkheden kunnen brengen, wanneer de
ze credieten niet uitsluitend op wel
overwogen gronden worden verstrekt.
Is dit alles reeds het geval in nor
male tijden, wanneer zich op de geld
markt geen bijzondere moeilijkheden
voordoen, hoeveel te meer klemt dit in
een tijd als wij thans doormaken, nu
die markt gevoeliger is dan ooit tevo
ren. Het advies om een „vlotte leenings
politiek" te voeren, is een al te sim
plistisch advies. Om vlot te kunnen lee
nen, moet er een wederpartij zijn, die
bereid is het gevraagde crediet te ver
schaffen.
Daarnaast zal, bij het financieren van
industrieele ondernemingen, op het vol
gende gelet moeten worden. Men moet
voorkomen, dat ook in Nederland de-
viezenmoeilijkheden of grondstoffen-
nood zullen ontstaan, gelijk die zich in
sommige andere landen reeds hebben
voorgedaan. Wij moeten ons dus steeds
voor oogen houden, dat datgene, wat
wij doen tot vergrooting der werkgele
genheid. ook inderdaad op den duur tot
olijvende verruiming van ..le totale
werkgelegenheid zal moeten leiden en
niet tot gevolg zal mogen hebben een
louter tijdelijke of plaatselijke opvoering
der binnenlandsch conjuctuur, gevolgd
door een oeconomische inzinking, aan
welker gevolgen, ook moreel en soci
aal, men slechts met huivering kan den
ken.
Bij het op dit terrein te voeren be
leid zal voortvarendheid met voorzich
tigheid moeten gepaard gaan. Wie zich
daarvan rekenschap geeft, zal niet le
spoedig klaar zijn met zijn oordeel, dat
de regeering niet actief genoeg op
treedt, dat zij de werkverruiming op
industrieel en ander terrein niet met
voldoende spoed bevordert.
Ten slotte concentreert zich alles om
de beslissende vraag hoe de totale
koopkracht te vermeerderen van het
geheele volk, zonder den één een kans
te geven die men den ander ontneemt
Dit bereikt men alléén door meer ex
port van goederen en diensten, zoowel
uit het moederland als uit de Indien en
daarop moet dus de aandacht der regee
ring en van iederen belanghebbende
individueel tot het uiterste gespannen
blijven. Een verbetering in deze rich
ting maar deze is, hoeveel moeite
op dit gebied ook onafgebroken gedaan
wordt, mede afhankelijk van de houding
van het buitenland zou zeer spoedig
een verbetering van den geheelen toe
stand ten gevolge hebben.
Een absolute voorwaarde voor eenig
succes op dit gebied, althans voorzoo-
ver de industrie en het transport be
treft, is een prijsniveau, dat concurren
tie op de wereldmarkt mogelijk maakt.
En daarmede komt men automatisch
weer bij de aanpassing terecht, de het
uitgangspunt is van het regeeringsbe-
i leid.
Wijziging der salaris- en loon
schalen.
Omtrent het voorstel, om de ambte
naren, die jaarlijks een verhooging krij
gen totdat zij het maximum hebben be
reikt, een verhooging om de twee jaar
te verstrekken, lezen wij, dat deze ver
hooging om de twee jaar twee maal zoo
hoog zal zijn. Op een gewone korting
komt dit dus niet neer.
Indien ge talent hebt, zal energie
het nog opvoeren; indien ge het niet
hebt, zal energie het tekort aanvullen.
Vervroegde pensionneering van
wachtgelders.
Met betrekking tot de wachtgelders
acht de regeering het noodzakelijk, dat
het deel, dat niet herplaatsbaar is, zoo
veel mogelijk wordt overgebracht naar
het pensioenfonds en wel deels door een
strenge keuring (invaliditeitspensioen),
deels door de toekenning van een ver
vroegd en daardoor uiteraard verlaagd
ouderdomspensioen. Hiervoor moeten
middelen in het pensioenfonds worden
vrijgemaakt hetgeen mede tot taak zou
moeten worden gesteld aan de speciale
ambtelijke commissie, welke is inge
steld om de geheele pensioenwetgeving
te herzien en te vereenvoudigen. Deze
wachtgelders en de onderwijzers, cue
den leeftijd van 60 jaar hebben bereikt,
zouden dus op nader te bepalen voor
waarden kunnen worden gepension-
neerd. Het aantal wachtgelders zou
daardoor met ongeveer een kwart ver
minderen.
De uitgaven voor werkver
schaffing en steunverlening.
De belastingverhooging, die de regee
ring voorstelt, is vooral een gevolg van
het feit, dat de uitgaven voor de werli
loosheidsbestrijding zoo enorm oploo-
pen. Het werkloosheidssubsidie-fonds,
waaruit de geheele werkverschaffing en
de steunregeling worden bestreden, ver
toonde een tekort, dat slechts met be
hulp van belastingverhooging was te
overbruggen. Het geheele tekort is ech
ter nog niet gedekt. Er rest nog
f 7 milioen, die de ge
meenten gezamenlijk zul
len moeten opbrengen
Echter de regeering stelt zich voor, de
uitgaven zoo moge:ijk te verlagen. Elke
bezuiniging komt dan ten goede aan de
gemeentelijke budgetten, zoo lang het
bedrag van f 7 millioen niet is ingei.aai
Om tot bezuiniging te komen, z,al het
tot dusver gevolgde stelsel niet worden
gehandhaafd. De minister van financië:
stelt zich voor, in overleg met zijn ambt-
genooten van sociale zaken en van bin-
nenlandsche zaken voor 1936 een rege
ling te bevorderen, die zal berusten op
zoodanige grondslagen, dat de gemeen
ten zelve er mede een financieel belang
bij zullen hebben, dat iedere niet onver
mijdelijke stijging dezer uitgaven zaï
worden tegengegaan.
Daarnaast heeft de minister van so
ciale zaken reeds maatregelen genomen
om de controle van Rijkswege op de
werkloosheidsuitgaven te verscherpen,
terwijl deze bewindsman voorts nog
andere middelen overweegt, om zonder
'het peil der uitkeeringen aan te tasten
tot verlaging van het totaal der werk
loosheidsuitgaven te geraken.
HOFBERICHTEN.
H.M- de Koningin is voornemens om
tijdens haar aanwezigheid te Amsterdam
een bezoek te brengen aan de Kweek
school voor de Zeevaart naar aanleiding
van de herdenking van het 150-jarig be
staan in October e.k.
H.M. de Koningin heeft hedenmid
dag te kwart over twaalf ten paleize
Noordeinde in verhoor ontvangen Raden
Toemenggong Tjodronagoro zoon van
den Rijksbestuurder van Solo en zijn
echtgenoote Bandoro Raden Sajoe, doch
ter van den Soesoehoenan van Solo.
GEEN DWINGELANDIJ.
In de vergadering van de Eerste Ka
mer, die gistermiddag om half vier ge
houden werd, heeft de voorzitter, baron
De Vos van Steenwijk ter gelegenheid
van zijn herbenoeming een rede uitge
sproken, waarin hij in de eerste plaats
de Koningin d,ank zegde voor het in hem
gestelde vertrouwen en waarin hij ver
volgens de natie den raad gaf terug, te
grijpen naar het verleden.
Daarbij moeten aldus spri de ge
lederen worden gesloten.
Natuurlijk niet in dien zin, dat ver
schil van inzicht zou worden prijsgege
ven. Dat nimmer. Het ware niet minder
d,an geestelijk verval.. Een volk, dat vrij
heid kent en vrijheid eert, wil daar niet
van weten. Recht op, en ruimte voor
afwijkende meeningen. Zij mogen zie'
doen gelden, haar invloed oefenen. Wij
hebben onze eigen volksaard, onze eigen
historie, onze eigen traditie, onze eigen
cultuur, onze eigen beschaving, welke
allen gelijkelijk van vrijheid spreken, en
die wij, geen enkele uitgezonderd, niet
straffeloos kunnen verloochenen.
In Nederland dus géén kunstmatige
uniformiteit, géén ten óndergaan in de
collectiviteit, geen dwingelandij, welke,
volkomen in strijd met hooger doelen,
geen recht laat wedervaren aan het per
soonlijk geweten."
De voorzitter besloot zijn rede met te
wijzen op de plicht om met handhaving
van eigen beginselen samenwerking van
divergeerende geesten te zoeken en ts
effenen. Hij hoopte, dat de Eerste Ka
mer daarvan een schoon exempel zou
geven.
's Voorzitters rede verwierf een al
gemeen en lang aanhoudend applaus,
waarbij slechts de beide nationaal-sncia-
listische leden ziph afzijdig hielden"
DE STAKING TE TILBURG.
In een viertal vergaderingen der sta
kers is besloten het volgende antwoord
te zenden aan den heer P. W. de Jong-
Van den Heuvel, die een bemiddelings
voorstel had gedaan:
De stakers en het stakingscomité dee-
len in antwoord op uw schrijven mede,
dat zij afwijzend op uw voorstel moeten
beschikken. Daar zij uw bemiddeling
echter zeer waardeeren, willen zij" u het
volgende tegenvoorstel formuleeren;
le: de arbeid wordt onverwijld hervat
op de voorwaarden van de oude loon
regeling met een garantietermijn van
drie maanden, te rekenen van den dag
der werkhervatting;
2e: de arbeidersorganisaties houden,
zoodra de arbeid is hervat, vergaderin
gen met haar leden, zoowel de werken
den a's degenen, die werkloos zijn;
3e: de fabrikanten verplichten zich
tot uitbetaling van de 40 pet. van het
loon over de dagen, op welke alsnog
werk is verricht, en tot uitbetaling van
de vacantiedagen. Tevens moeten wij er
van verzekerd zijn, dat geen rancune
maatregelen zullen worden genomen te
genover de stakers.
DE WERKLOOSHEID.
Bij 1059 organen der openbare ar
beidsbemiddeling stonden op 31 Augs.
j-1. in totaal 370,271 werkzoekenden in
geschreven onder wie 350,873 mannen.
Van deze werkzoekenden waren er
352,217 werkloos onder wie 339,551
mannen. Op 10 Augs. 1935 bedroeg het
totaal aantal ingeschrevenen bijeen on
geveer ge ijk aantal organen 358,795 on
der wie 340,635 werkloozen. Het aantal
werkzoekenden is derhalve sedert 10
Augustus 1935 gestegen met 11,476, het
aantal werkloozen daaronder met
11,582.
Middelburg, 18-IX-'35. Dinsdag hoog
ste luchttemperatuur 18 °C (64 °F);
laagste 13,7 °C (55 °F). Heden 9 h: 1414
°C; 12 h: 17H °C. 3 mm regen of neer
slag. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgeloopen etmaal: 750 mm;
laagste 760 mm.
Hoogste barometerstand ih het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 769.1 mm
te Lacoruna; laagste 753.7 mm te Tinn.
Verwachting tot morgenavond:
Krachtige tot matige, later weer toe
nemende W. tot Z., later weer ruimende
wind, aanvankelijk opklarend, later
zwaar bewolkt tot betrokken, waar
schijnlijk regenbuien, aanvankelijk iets
kouder. j mm
Zon op: 6 h 39; onder: 19 h 09. Licht
op: 19 h 39. Maan op: 21 h 41; onder.
14 h 22. L.K.: 19 September.
Koog- en Laagwater te Vlissingen.
September.
Hoogwater. Laagwater
Wo. 18 5.50 18.12 12.17 24.53
Do. 19 6.40 19.97 13.12
Vr.- 20 7.43 20.21 1.41 14.13
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge-
Wo.
Do.
Vr.
18
19
20
September.
Hoogwater.
7.42 20.00
8.26 20.44
9.19 21.49
Laagwater.
1.05 13.26
1.56 14.20
2.46 15.15
EEN SCHEEPSRAMP BIJ
WESTKAPELLE.
Eén doode, een licht gewonde.
De Zuid-Westerstorm, die gisteren bo
ven zee en land woedde, heeft aan de
Zeeuwsche kust een scheepsramp doen
plaats hebben, die niet van grooten om
vang is, maar die toch aan een 28-jarigen
man en vader het leven heeft gekost.
V,an den Westkapelschen dijk af za
gen dijkwerkers een kleine motor
vrachtboot strijden tegen de golven. Het
was de 310 groote „Kalba", eigenaar
schipper H. Bakker uit Groningen, die
onder weg was van Londen naar Ant
werpen, doch die leeg zijnde, in den
hevigen wind onhandelbaar bleek en
dan ook van de voorgenomen koers
door de Wielingen afdreef naar de Wal-
chersche kust. De schipper was aan
boord met den stuurman S. Bolt, de ma;
trozen J. C. Bonninga en K. Brandt en
den kok K. Boender.
Als regel varen ook de vrouw en het
zesjarig dochtertje v.an den schipper
mede, doch zij waren te Southampton
achter gebleven, omdat de kleine blin-
dendarmontsteking had. Dit is hun be
houd geworden. Toen namelijk voor
Westkapelle het schip heelemaal niet
meer in toom was te houden en het ge
vaar voor stranding ook volgens de
Westkapelaars, verre van denkbeeldig
was, besloot schipper Bakker het schip
aan zijn lot over te laten, een sleepan-
ker werd uitgeworpen en de bemanning
begaf zich in een boot. Met deze boot
hebben de vijf mannen nog meer dan
een uur met de golven gestreden, Aan
vankelijk konden vier man roeien, doch
een der riemen ging verloren en de po
sitie werd steeds hachelijker. Van de
kust uit was het onmogelijk hulp te bie
den, maar wel stonden daar stoere man
nen op hun post om als de boot aan wal
zou komen te hulp te snellen.
Intusschen meende Bonninga, die een
zwemvest aan had, in zee te moeten
springen en het is hem gelukt den dijk
te bereiken.
Even later sloeg de boot, die veel wa
ter maakte, om, en de vier andere man
nen vielen te water, doch zagen kans
op den kiel van de boot te klimmen.
Met de omgekeerde boot dreven zij
n,aar den dijk. Met groote kracht werd
de boot op de houten paalhoofden ge
slagen en vlogen de stukken naar alle
kanten. Kapitein Bakker sloeg tegen de
steenen aan en kon zich niet meer
vasthouden, hij verdween in de diepte.
De andere drie mannen, Bolt, Brandt
en Boender zaten tusschen de paalhoof
den bekneld. Maar nu schoten Westka
pelaars toe en het gelukte hen deze
drie zeelieden aan wal te brengen. Een
der Westkapelaars zeide ons: „Ik
mocht ook het geluk srryiken er een te
redden, hij was echter ernstig bloedend
aan het gelaat verwond." Het bleek ons
later, dat dit de kok Boender was. Hij
is op advies van dr. Huygens in het
„Kasteel van Batavia" te bed gelegd,
De andere mannen bleken geen letsel
van eenige beteekenis te hebben beko
men. Stuurman Bolt kon later met den
matroos Brandt naar Domburg gaan om
het schip te bezoeken. De Kalva was n.l.
toen de mannen het schip verlaten had
den naar de richting van Domburg af
gedreven en daar even ten zuiden van
de villa „Carmen Sylva" bij hoog water
op het strand geworpen.
Hier trok het schip zeer veel belang
stelling. Toen wij er kwamen hoorden
wij de machine nog werken en de
scheepsbel, bewogen door den wind luid
de als een doodsklok boven de golven,
waarin kapitein Bakker het leven ver
loor, terwijl daar in Engeland zijn vrouw
en dochtertje het droeve nieuws zullen
moeten vernemen.
Men was bezig maatregelen te nemen
met ,ankers en kettingen, te voorkomen
dat het schip weder zee zou kiezen. Wij
waren er getuige van, dat een Groning-
sche kapitein, die met zijn schip te
Vlissingen ligt door het water en met
een ladder op het schip klom, daar de
machines stop zette en constateerde,
dat het schip weinig schade h.ad beko
men. Men verwachtte dat het schip met
laag water geheel op het droge zou ko
men.
Schade aan het ïruit op Zuid-
Beveland.
Dat de storm op Zuid-Beveland, met
zijn vele boomgaarden, beduidende scha
de heeft aangericht, valt wel te begrij
pen.
In het algemeen bieden de boomgaar
den hetzelfde beeld: het gras bezaaid
s met vruchten, die str.aks als kroet vet-