*2* GOESCHE COURANTE BINNENLAND. ZEELAND, NUMMER 218. TWEE BLADEN. MAANDAG 16 SEPTEMBER 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. Officieele openstelling van het Julianakanaal. mm. MIDDELBURG. «0ES. WEER EN WIND. MIDDtLBURGSCHE COURANT Dagblad -Voor Middelburg, Goes en agent- tchap Vlissingen f 2.30, elders 2.50 per. kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per .-egel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Sjj contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg» Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bg het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1—- regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriel „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. ma!1 „Brieven" of „Bevragen bureau dezer COS' rant" 10 ct. extra Eewijsnomnier» 5 cent. v—firnnrframwi—nwrr- Door H. K. H. Prinses Juliana, in tegenwoordigheid van H. M. de Koningin Historische dag voor Limburg. Voor de bevolking v,an Limburg is de dag van heden een historische dag geweest. Vandaag toch heeft, in tegen woordigheid van H. M. de Koningin, H. K. H. Prinses Juliana het naar haar ge noemde kanaal officieel opengesteld en daarmede de kroon gezet op een schit terend stuk ingenieurswerk, waarvoor zij^ ook op 22 October 1925 haar groote be.angstelling betoonde, toen zij, even eens in gezelschap van de Landsvrouwe, zoomede van wijlen Z. K. H, Prins Hen drik de eerste spade in den grond stak. En tijdens den boottocht, welke als ra if jn^r*'kste onderdeel van de fees telijkheden, heden door Rijkswaterstaat georganiseerd Koningin en Prirfses vanmiddag aan boord van de „Prins Hendrik der Alkmaar Packet van Maastricht naar Born gemaakt hebben m het gezelschap van talrijke voorname genoodigden, zullen beiden ongetwijfeld onder den indruk zijn gekomen van de grootsche schepping, die in dit gebied is tot stand gekomen en ,als een nieuw bewijs gelden mag van Nêerlands tech nisch kunnen. (In ons nummer van Za terdag hebben wij een artikel aan den historischen achtergrond en de totstand koming v,an dit kanaal gewijd.). De aankomst der Vorstinnen. t e Maastricht was de op til zijnde intocht der Vorstinnen reeds in de mor- genuren in het stadsbeeld waar te ne men. Van de openbare gebouwen was de driekleur uitgestoken, welk voor beeld spontaan door vele particulieren was nagevolgd. In de straten heerschte een gezellige drukte en vooral langs de rou e, welke door den Koninklijken stoet dij den eersten rijtoer zou wor den gevolgd, hadden zeer velen zich reeds vroeg opgesteld. De belangstelling Ö1J het station en in de omgeving daar van was uiteraard groot; de door het publiek achter, de .afzettingen gevorm- e rijen namen hier geleidelijk in leng te en breedte toe. tr,£Vbn^enS V'e' ket den opmerkzamen toeschouwer op, dat in het stadsbeeld elk uitbundig feestbetoon ontbrak. Be- alve de nationale driekleur, welke op dezen dag niet mocht ontbreken, waren nergens versieringen aangebracht, want he stadsbestuur en de burgerij hadden volgaarne voldaan aan den uitdrukke nen wensch van de Landsvrouwe, dat stemm^rt "n i n°^ immer droevige tra? L m Bel£"; ingevolge van het Astrfd d TSÖ®Ï Vm Konin^" alles waf6 Plechtl^heid v?n heden, met een Jk ^aarffn zou ?Jn verbonden, een sober karakter zou dragen. Ai Ia ^'28, ,uur velen van de genoo- éden hadden kort voor dit tijdstip hun - rtld.mdeLïï^'S h00^¥ j de D-trein, waarin het salon- njtuig der vorstinnen was gehecht het station bmnen. Op het afgezette re- deelte werden H. M. de Koningin en H. H. rrinses Juliana, vergezeld van den minister van Waterstaat, jhr. ir. 0. C. A. van Lidt de Jeude, ontvangen door den burgemeester van Maastricht, mr. L. B. J. van Oppen. Toen de vorstinnen uit het stationsgebouw traden, klonk 'n hartelijk gejuich op, dat door Koningin en Prinses met een vriendelijk handge baar werd beantwoord. De plaatsen in de gereed staande hofauto's waren spoedig ingenomen en zoo ving de eer ste rijtoer door het centrum der stad aan. Het gevolg der vorstinnen bestond uit grootmeesteresse mevr. de Douarière G. L. gravin van Lynden van Sanden- burg, grootmeester J. H. F. graaf du Monceau, den dienstdoenden Groot meester van de Prinses, E. H. Juckema van Burmania, baron Rengers van War- menhuizen, C. S. Sixma baron van Heemstra, secretaris van de Knnimsrn J. M. H. F. J. baron de Weichs de Wen- ne, kamerheer, alsmede enkele hofda mes en ordonnans-officieren. In matige vaart reed de Koninklijke stoet door de Stationsstraaat, Wijker Brugstraat, St. Servaasbrug, Brugstraat, Kleine Staat, Groote Staat, Vrijthof O., St. Jacobstraat en Papenstraat naar het Gouvernementsgebouw, waar de eerste plechtige samenkomst zou plaats vinden. Het langs deze route saamgestroomde publiek velen hadden het traditi- oneele oranje in den vorm van rozet of strikje opgespeld gaf door telkenma le herhaalde toejuichingen uiting aan zijn blijdschap over de aanwezigheid der beide vorstinnen in hun stad. Het hart van Maastricht, zooals trouwens van ge heel Limburg, klopt warm voor het Huis van Oranje en het was onze Landsvr.. ï- we en haar Dochter aan te zien, dat dit huldebetoon van de zijde der bevolking, haar goed deed. De plechtigheid in het Gouver nementsgebouw, In de stemmige, groote zaal van het Gouvernementsgebouw was intusschen het groote gezelschap genoodigden saam- gekomen: hooggeplaatste ambtenaren, kamerleden, burgemeesters van in hoofdzaak Limburgsche gemeenten, le den van Kamers van Koophandel, in- dustrieelen en persvertegenwoordigers ook de Belgische en Duitsche pers had blijk gegeven van haar belangstel ling in de openstelling van het Juliana kanaal. Nadat de Koningin en de Prinses, die met een vriendelijke buiging den eer biedigen groet der aanwezigen hadden beantwoord, met de leden van het ge volg op de voor haar gereserveerde ze tels hadden plaatsgenomen, was 't jhr. ir, O. C. A. van Lidt de Jeude, m. ns^er van waterstaat, die zich naar de spreek- lessenaar begaf voor het uitspreken van een rede, waarin werd uiteengezet, dat de openstelling van 't Julianakanaal, a.s sluitsteen van de Maaskanalisatie met bijbehoorende vaarwegen mag worden beschouwd. De commissaris der Koningin in de provincie Limburg, mr. E. 0. J. M. ba ron van Hövell tot Westerflier, kreeg vervolgens het woord, Spreker zeide o.a. dat door eendrachtige samenwer king van Vorstenhuis, Regeering, Volks vertegenwoordiging en ambtenaren op nieuw een groot en grootsch werk tot stand is gekomen. Uit de ibuiten opgestelde menigte, welke geduldig het einde van deze kor te plechtigheid had afgewacht, steeg op nieuw een luid gejuich op toen de Vor- steliike Personen het Gouvernements gebouw evrlieten en in de hofauto's plaatsnamen. De tweede rijtoer door een ander stadsgedeelte nam een aanvang en wederom was langs de route, welke thans gevolgd werd het spontane hulde betoon niet van de lucht! In de fraaie, statige hall van het Raadhuis, bij uitstek geschikt voor een koninklijke ontvangst, hadden zich opge steld de musici van het Stedelijk Orkest alsook het bekende koor van de Maastreechter Staar en weldra schiep het stemmige zwart der genoodigden, die zich met auto's en autobussen naar het Stadhuis hadden begeven, een har monieuze sfeer in deze rustieke omge ving. Plechtig en indrukwekkend klonk het Wilhelmus, door het orkest ten ge- hoore gebracht, toen de vorstinnen het Raadhuis betraden. En daarop kwam de schoonheid, waartoe de menschelijke stem in staat is, op ontroerende wijze tot uiting: het koor van de Maastreech ter Staar, warm en gedragen, zong een hymne en gaf daarmede wijding aan de ze korte plechtigheid. In de stilte, welke hierna intrad, was het Maastricht's burgemeester, mr. L- B. J. van Oppen, die Hare Majesteit en Hare Koninklijke Hoogheid namens het Gemeentebestuur en namens de geheele Maastrichtsche bevolking een hartelijk welkom toeriep. Boottocht van Maastricht naar Born. Een Limburgsch volkslied, gezongen door de Maastreechter Staar, bracht het einde van de plechtigheid op het Stad huis. Terwijl het Stedelijk Orkest het „Wien Nêerlands Bloed" speelde, ver lieten Koningin en Prinses het Raadhuis om, opnieuw door de wachtende menigte hartelijk toegejuicht, in de auto's den derden en laatsten rijtoer door de stad te maken, zich uitstrekkend tot Wijk aan de overzijde der rivier. De Konink lijke stoet trok o.m. over de nieuwe Wilhelminabrug en, terug, over de oude, gerestaureerde St. Servaasbrug. Het werd, door de overal langs de wegen, die gevolgd werden, onder de Maastrich tenaren oplaaiende geestdrift een kleine triomftocht, welke zijn einde vond in 't Stadspark, waar in de Maas, ten Zui den van de St. Servaasbrug, de bonten lagpn, waarmede naar Born zou worden gevaren. Daar was de salonboot „Prins Hen drik van de Alkmaar Packet, enkele dagen te voren reeds uit Amsterdam ge arriveerd en waarop straks de Konink lijke Standaard in top zou worden ge- heschen; daar was een andere boot: „De Twee Provinciën", met leden van de Kamers van Koophandel in Limburg; daar waren ook een vaartuig met ge noodigden van de Vereeniging tot be- ■Jü Als gij mij zoudt willen opheffen, moet gij zelf op hooger grond staan. Als gij mij zoudt willen vrijmaken, moet gij zelf vrij zijn. Emerson. hartiging van de Scheepvaartbelangen in Limburg, alsmede eenige particuliere vaartuigen, waaronder twee met be langstellenden uit Luik. Van het land en op het water klonk hoera-geroep, toen de Koningin en de Prinses de „Prins Hendrik" betraden, waar zij naar het gedeelte der eerste klasse geleid werden, dat voor de Vor stelijke Personen, het gevolg en enkele voorname autoriteiten was gereserveerd en waar een smaakvolle piantenversie- ring was aangebracht. De overige dekken waren bestemd voor de vele officieele genoodigden, die het traject van het Raadhuis naar het Stadspark wederom met auto's en autobussen hadden afge legd en over deze groote oppervlakte van de „Prins Hendrik" ruimschoots ge legenheid hadden, zich te vertreden. Kort na de aankomst van de Vorste lijke Personen zette de stoet van booten, die met haar vlaggen en wimpels van den wal af een fleurig schouwspel vorm de. zich in beweging en ving de tocht naar Born aan, een afstand van ongeveer 24 km met het afleggen waarvan 2% uur gemoeid zouden zijn. Vo'or de „Prins Hendrik" uit voer een k.eine boot van den Rijkswaterstaat, welke opvarenden zorgdroegen dat de vaart door het ka naal geen enkele belemmering in den weg zou worden gelegd- De minister van Waterstaat, alsmede de hoofdingenieur-directeur en de inge nieur van den Rijkswaterstaat, resp. de heeren ir. C. J. Witteveen en ir. C. F. Egelie, dienden de Vorstinnen van voor lichting op dezen'voor allen hoogst in teressanten tocht. De officieele openstelling van het kanaal. Zoo naderde de „Prins Hendrik lang zaam door de gekanaliseerde Maas va rend, het punt, waar een drietal water wegen zichtbaar werden. Ter linkerzijde werden de Vorstelijke Personen op merkzaam gemaakt op het verbindings kanaal tusschen de Maas en de Zuid- Willemsvaart door het Bossche veld, met de daarin gelegen schutsluis. Recht voor uit de Maas, met, hoog oprijzend, het trotsche bouwwerk van de stuw met schutsluis bij Borgharen en, ter rechter zijde, het doel van den tocht, het Julia nakanaal, met, nabij den mond, de sluis te Limmel. Het was op deze plaats, dat de Prin ses, op uitnoodiging van den Minister van Waterstaat, door het 'inschakelen van een electrisch contact een lichtsein deed aangloeien, dat het symbool was, dat Hare Koninklijke Hoogheid het Ju lianakanaal voor de scheepvaart had opengesteld. Voor de oogen van de tal rijke toeschouwers rees de groote hef- deur, welke het sluishoofd afsluit, sta tig omhoog, waarmede de openstelling van het kanaal een voldongen feit was geworden. Een historisch moment, dat op allen, die er getuige van waren, een diepen indruk maakte! Hierna ving de vaart aan door het kanaalpand Limmel-Born, over een af stand van 21 kilometer en uit de veie vragen, welke de Vorstelijke Personen «ver technische bijzonderheden stelden, bleek wel overduidelijk, hoe groot haar belangstelling was. Onderweg werU af zonderlijk een bezoek gebracht aan de Mijnhaven te Stein. Deze uren van de vaart door het ka naal, waardoor voortaan de schepen met hun zware vrachten Limburgsche kolen varen zullen, waren in de eerste plaats de uren van de Prinses, die door haar aanwezigheid op dezen boottocht als 't ware de grootschheid accentueer de van het meesterwerk van ingenieurs kunst in dij, zuidelijk deel van Neder land, een meesterwerk, waaraan haar naam voor immer verbonden zal zijn en dat gelden mag als een symbool van den moed en den ondernemingsgeest, die ondanks den ongunst der tijden het volk van het kleine land aan de Noordzee blijyen bezielen LAATSTE CAMPAGNE VAN HET NATIONAAL CRISISCOMITé In de week van 2 tot 9 October zal het nationaal crisis-comité nog éénmaal een nationale propagandacampagne hou den. Over het geheele land zullen ten bate van de plaatselijke comié's inzame lingen worden georganiseerd, ten einde de noodige middelen te verkrijgen voor de crisissteunverleening in de komende najaars- en wintermaanden. Deze inza- melingsweek zal worden ingeleid met een radio-avond op 1 October, waaraan van vele zijden medewerking zal wor den verleend. De gegronde verwachting bestaat, dat ook H.K.H. Prinses Juliana dien avond wederom het woord tot de luisteraars zal richten. Bovendien zal de voorzitter van het nationaal crisiscomité, jhr. S. van Cit- ters, spreken. Daarnaast zal, gezien het succes in voorgaande jaren, wederom een radio-prijsvraag worden gehouden, welke dit jaar, dank zij veler medewer king door het beschikbaar stellen van fraaie prijzen bijzonder aantrekkelijk zal worden. HET KONINKLIJK BEZOEK AAN HET MUSEUM BOYMANS TE ROTTERDAM. Koningin Wilhelmina en Prinses Ju liana hebben Zaterdagmiddag een be zoek gebracht aan het nieuwe museum Boymans te Rotterdam. Hoewel dit be zoek eerst Vrijdag was aangekondigd, bestond er zeer groote belangstelling voor de komst der Vorstinnen. De be zoeksters kwamen per auto van den Ruigenhoek en arriveerden te half vijf bij het museum. Toen de auto's stil stonden, verbrak de enthousiaste menig te de politie-afzetting en juichte zij Ko ningin en Prinses geruimen tijd toe. Bij den ingang werden de hooge gas ten ontvangen door den burgemeester, door den directeur van het museum, den heer D. Hannema, door ir. van,, dei- Steur, stadsarchitect en bouwmeester van het nieuwe museum en door den hoofdcommissaris mr. Enthoven. Het bezoek aan het museum duurde ongeveer vijf kwartier. H. M. de Koniii gin werd rondgeleid door den heer Han nema, H. K. H. de Prinses door ir. van der Steur. Ook de Vermeer-tentoon •stelling, die is ingericht ter gelegenheid van de opening van het nieuwe museum, werd bezichtigd. De beide Vorstinnen verklaarden tegenover directeur en bouwmeester, na afloop van het bezoek, d,at zij zeer voldaan waren. Met ingang van 1 October is be noemd tot hofdame van H. K. H. Prin ses Juliana, jkvr. M. J. baronesse van Heemstra. Smeed 't ijzer als het heet is. Offer nu het tijd is. De zomerpostzegels duren nog maar eenige weken. (Ingez. Med.) DE WERKLOOSHEID. In Augustus gestegen met ruim 13.5 pet. Overzicht van den stand der werk loosheid in hei district Middelburg per 31 Augustus jl. Middelburg 1023 Jl 028)Vlissingen 968 (921); Aagtekerke 1 (4); Arnemui- den 204 (169); Baarland 19 (11); Bigge- kerke 4 (3); Borssele 11 (0); Colijns- plaat 0 (0jDomburg 44 (30); Driewe gen 4 (0); Ellewoutsdijk 8 (2); Goes 194 (212); 's-Gravenpolder 3 (3); Grijpsker- ke 1 (2); 's-Heer Abtskerke 0 (3); 's- Heer Arendskerke 30 (0); 's-Heerenhoek 39 (5); Heinkenszand 37 (16); Hoede- kenskerke 25 (7); Ierseke 176 (147); Ka- pelle 4 (1); Kats 6 (12); Kattendijke 0 (0); Kloetinge 10 (3); Kortgene 0 (0); Koudekerke 58 (33); Krabbendijke 33 (0); Kruiningen 35 (12); Meliskerke 0 (0); Nieuwland 13 (2); Nisse 6 (0); Oost- kapelle 6 (2); Oudelande 24 (24); Ove- z,ande 20 (3); Rilland-Bath 1 (1); Ritthem 7 (8); Schore 10 (5); Serooskerke 10 (6); St. Laurens 3 (3); Souburg 272 (268); Veere 3 (1); Vrouwenpolder 0 (0); Waar de 2 (2); Wemeldinge 25 (7); W'estkapel- le 22 (22); Wissekerke 21 (7); Wol- phaartsdijk 13 (11); Zoutelande 7 (2). Totaal stonden op 31 Aiügustus 3401 werkzoekenden in het district ingeschre ven tegen 2994 op 31 Juli. Tijdelijk geplaatst aan het meteoro logisch instituut te Batavia, voor me teorologische en astronomische waarne mingen, de heer J. Th. Verstelle, le off. Gouvernements Marine te Batavia (ge boren te Middelburg). Begrafenis J. S. Bedet. Zaterdagmiddag had op de aige- meene begraafplaats onder groote be langstelling de te|r aarde bestelling plaats van het stoffelijk overschot van wijlen den heer J. S. Bedet, chef de bureau bij den Raad van Arbeid alhie De baar werd gedragen door personeel van dezen Raad. Nadat de met bloemen bedekte kist in het giaf was neergela- Middelburg, 16-IX-'35. Zaterdag en Zondag hoogste lucht temperatuur 21,7 °C (71 °F); laagste 13,3 °C (56 °F). Heden 9 h: 14 °C; 12 h: 15,8 °C. Zaterdag-Zondag geen, Zondag-Maan dag 10,5 mm regen. Hoogste barometer stand te dezer stede, in het ,afgeloopen etmaal: 761 mm; laagste 750 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 763,0 mm te Toulouse; laagste 734,3 mm te Stor- noway. Verwachting tot morgenavond: Krachtige tot matige W, tot Z. later waarschijnlijk weer ruimende en toene mende wind, betrokken tot zwaar be wolkt met tijdelijke opklaring, waar schijnlijk regen, weinig verandering in temperatuur. O Zon op: 6 h 35; onder: 19 h 13. Licht op: 19 h 43. Maan op 20 h 17; onder: 11 h 49. L.K.: 19 September. Hoog- en Laagwater te Vlissmgeas, September. Hoogwater. Laagwater. Ma. 16 4.15 16.35 10.42 23.20 Di. 17 5.00 17.22 11.28 24.05 Wo. 18 5.50 18.12 12.17 24.53 Hoog- Ma. Di. Wo. en Laagwater te Wemeldinge September. Hoogwater. Laagwater, 16 6.18 18.35 11.50 24.19 17 6.58 19.16 12,37 18 7.42 20.00 1.05 13.26 ten, schetste de heer mr. J. W. G oe d- bloed, voorzitter van den Raad van Arbeid, de groote verdiensten en uit nemende kwaliteiten van den overle dene. Met groote toewijding heeft hij van af de oprichting in 1919 bij dezen Raad aan de uitvoering der verschil lende verzekeringswetten, gearbeid. Voor het personeel was hij een strikt rechtvaardig chef en voor spr. een grooten steun. De heer mr. dr. Mes te Heinkens zand, voorzitter van de vereen, voor Ziekenhuisverpleging op Z. en N.-Be veland herdacht den overledene als een buitengewoon verdienstelijk be stuurslid, wiens waardevolle adviezen op hoogen prijs werden gesteld. Ds. W. H. v. d. V e g t, Geref. pre dikant sprak woorden van troost tot de familie. De heer Bedet, wiens le ven stond in het teeken van trouwen arbeid, heeft ook, toen hij daartoe ge roepen werd, de Geref. kerk willen dienen eerst als diaken, later als ouderling. Ook dezen arbeid herdacht spr. met dankbaarheid. Een zwager van den overledene dankte ten slotte voor de betoonde be langstelling. PAKHUIS VERBRAND. Hedenmorgen zeven uur ontdekte mevr. J, F. Jansen, dat rook kwam uit het pakhuis staande naast haar woning aan het Jacob Valckeplein. Bij onder zoek bleek in het pakhuis een brand te woeden, die zoo hevig was, dat men een paar fietsen er niet meer uit kon halen. Dadeiijk werden politie en brandweer gewaarschuwd, doch reeds vijf minuten later stond het geheele pakhuis in lich ter laaie en sloegen de vlammen hoog uit het dak. Ook een paar nabijstaande woningen vatten vuur- De brandweer, die vrij sooedig ter plaatse was, wist de schade hier echter tot het hout van de gevels te beperken. Het groote pakhuis van denheer J. F. Jansen, brandde ge heel uit, waarbij een grasmachine, een paar fietsen en een groote hoeveelheid pakmateriaal verloren ging. Behalve de reeds genoemde verbrand de gevels sprongen ook nog vele ruiten van aangrenzende huizen. Hoe de brand ontstaan is, ligt in het duister. De heer Jansen had ongeveer half zeven zijn auto uit het pakhuis ge haald en was naar Kattendijke en ver volgens naar Kapelle gereden, waar men hem van den brand vertelde. De hr- J. kon zich niet herinneren in het pakhuis nog vuur, b.v. bij het aansteken van een sigaar, gebruikt hebben. Hij was uit het pakhuis naar buiten gereden en had

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1