*2* GOESCHE COURANTE
BINNENLAND.
ZEELAND,
NUMMER 218.
TWEE BLADEN.
MAANDAG
16 SEPTEMBER 1935.
EERSTE BLAD.
178e JAARGANG.
Officieele openstelling van het
Julianakanaal.
mm.
MIDDELBURG.
«0ES.
WEER EN WIND.
MIDDtLBURGSCHE COURANT
Dagblad -Voor Middelburg, Goes en agent-
tchap Vlissingen f 2.30, elders 2.50 per.
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
.-egel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Sjj contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg»
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bg het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1—-
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriel
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. ma!1
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer COS'
rant" 10 ct. extra Eewijsnomnier» 5 cent.
v—firnnrframwi—nwrr-
Door H. K. H. Prinses Juliana,
in tegenwoordigheid van H. M.
de Koningin Historische dag
voor Limburg.
Voor de bevolking v,an Limburg is
de dag van heden een historische dag
geweest. Vandaag toch heeft, in tegen
woordigheid van H. M. de Koningin, H.
K. H. Prinses Juliana het naar haar ge
noemde kanaal officieel opengesteld en
daarmede de kroon gezet op een schit
terend stuk ingenieurswerk, waarvoor
zij^ ook op 22 October 1925 haar groote
be.angstelling betoonde, toen zij, even
eens in gezelschap van de Landsvrouwe,
zoomede van wijlen Z. K. H, Prins Hen
drik de eerste spade in den grond stak.
En tijdens den boottocht, welke als
ra if jn^r*'kste onderdeel van de fees
telijkheden, heden door Rijkswaterstaat
georganiseerd Koningin en Prirfses
vanmiddag aan boord van de „Prins
Hendrik der Alkmaar Packet van
Maastricht naar Born gemaakt hebben
m het gezelschap van talrijke voorname
genoodigden, zullen beiden ongetwijfeld
onder den indruk zijn gekomen van de
grootsche schepping, die in dit gebied
is tot stand gekomen en ,als een nieuw
bewijs gelden mag van Nêerlands tech
nisch kunnen. (In ons nummer van Za
terdag hebben wij een artikel aan den
historischen achtergrond en de totstand
koming v,an dit kanaal gewijd.).
De aankomst der Vorstinnen.
t e Maastricht was de op til zijnde
intocht der Vorstinnen reeds in de mor-
genuren in het stadsbeeld waar te ne
men. Van de openbare gebouwen was
de driekleur uitgestoken, welk voor
beeld spontaan door vele particulieren
was nagevolgd. In de straten heerschte
een gezellige drukte en vooral langs de
rou e, welke door den Koninklijken
stoet dij den eersten rijtoer zou wor
den gevolgd, hadden zeer velen zich
reeds vroeg opgesteld. De belangstelling
Ö1J het station en in de omgeving daar
van was uiteraard groot; de door het
publiek achter, de .afzettingen gevorm-
e rijen namen hier geleidelijk in leng
te en breedte toe.
tr,£Vbn^enS V'e' ket den opmerkzamen
toeschouwer op, dat in het stadsbeeld
elk uitbundig feestbetoon ontbrak. Be-
alve de nationale driekleur, welke op
dezen dag niet mocht ontbreken, waren
nergens versieringen aangebracht, want
he stadsbestuur en de burgerij hadden
volgaarne voldaan aan den uitdrukke
nen wensch van de Landsvrouwe, dat
stemm^rt "n i n°^ immer droevige
tra? L m Bel£"; ingevolge van het
Astrfd d TSÖ®Ï Vm Konin^"
alles waf6 Plechtl^heid v?n heden, met
een Jk ^aarffn zou ?Jn verbonden,
een sober karakter zou dragen.
Ai Ia ^'28, ,uur velen van de genoo-
éden hadden kort voor dit tijdstip hun
- rtld.mdeLïï^'S h00^¥
j de D-trein, waarin het salon-
njtuig der vorstinnen was gehecht
het station bmnen. Op het afgezette re-
deelte werden H. M. de Koningin en H.
H. rrinses Juliana, vergezeld van den
minister van Waterstaat, jhr. ir. 0. C.
A. van Lidt de Jeude, ontvangen door
den burgemeester van Maastricht, mr.
L. B. J. van Oppen. Toen de vorstinnen
uit het stationsgebouw traden, klonk 'n
hartelijk gejuich op, dat door Koningin
en Prinses met een vriendelijk handge
baar werd beantwoord. De plaatsen in
de gereed staande hofauto's waren
spoedig ingenomen en zoo ving de eer
ste rijtoer door het centrum der stad
aan. Het gevolg der vorstinnen bestond
uit grootmeesteresse mevr. de Douarière
G. L. gravin van Lynden van Sanden-
burg, grootmeester J. H. F. graaf du
Monceau, den dienstdoenden Groot
meester van de Prinses, E. H. Juckema
van Burmania, baron Rengers van War-
menhuizen, C. S. Sixma baron van
Heemstra, secretaris van de Knnimsrn
J. M. H. F. J. baron de Weichs de Wen-
ne, kamerheer, alsmede enkele hofda
mes en ordonnans-officieren.
In matige vaart reed de Koninklijke
stoet door de Stationsstraaat, Wijker
Brugstraat, St. Servaasbrug, Brugstraat,
Kleine Staat, Groote Staat, Vrijthof O.,
St. Jacobstraat en Papenstraat naar het
Gouvernementsgebouw, waar de eerste
plechtige samenkomst zou plaats vinden.
Het langs deze route saamgestroomde
publiek velen hadden het traditi-
oneele oranje in den vorm van rozet of
strikje opgespeld gaf door telkenma
le herhaalde toejuichingen uiting aan
zijn blijdschap over de aanwezigheid der
beide vorstinnen in hun stad. Het hart
van Maastricht, zooals trouwens van ge
heel Limburg, klopt warm voor het Huis
van Oranje en het was onze Landsvr.. ï-
we en haar Dochter aan te zien, dat dit
huldebetoon van de zijde der bevolking,
haar goed deed.
De plechtigheid in het Gouver
nementsgebouw,
In de stemmige, groote zaal van het
Gouvernementsgebouw was intusschen
het groote gezelschap genoodigden saam-
gekomen: hooggeplaatste ambtenaren,
kamerleden, burgemeesters van in
hoofdzaak Limburgsche gemeenten, le
den van Kamers van Koophandel, in-
dustrieelen en persvertegenwoordigers
ook de Belgische en Duitsche pers
had blijk gegeven van haar belangstel
ling in de openstelling van het Juliana
kanaal.
Nadat de Koningin en de Prinses, die
met een vriendelijke buiging den eer
biedigen groet der aanwezigen hadden
beantwoord, met de leden van het ge
volg op de voor haar gereserveerde ze
tels hadden plaatsgenomen, was 't jhr. ir,
O. C. A. van Lidt de Jeude, m. ns^er
van waterstaat, die zich naar de spreek-
lessenaar begaf voor het uitspreken van
een rede, waarin werd uiteengezet, dat
de openstelling van 't Julianakanaal, a.s
sluitsteen van de Maaskanalisatie met
bijbehoorende vaarwegen mag worden
beschouwd.
De commissaris der Koningin in de
provincie Limburg, mr. E. 0. J. M. ba
ron van Hövell tot Westerflier, kreeg
vervolgens het woord, Spreker zeide
o.a. dat door eendrachtige samenwer
king van Vorstenhuis, Regeering, Volks
vertegenwoordiging en ambtenaren op
nieuw een groot en grootsch werk tot
stand is gekomen.
Uit de ibuiten opgestelde menigte,
welke geduldig het einde van deze kor
te plechtigheid had afgewacht, steeg op
nieuw een luid gejuich op toen de Vor-
steliike Personen het Gouvernements
gebouw evrlieten en in de hofauto's
plaatsnamen. De tweede rijtoer door een
ander stadsgedeelte nam een aanvang en
wederom was langs de route, welke
thans gevolgd werd het spontane hulde
betoon niet van de lucht!
In de fraaie, statige hall van het
Raadhuis, bij uitstek geschikt voor een
koninklijke ontvangst, hadden zich opge
steld de musici van het Stedelijk Orkest
alsook het bekende koor van de
Maastreechter Staar en weldra schiep
het stemmige zwart der genoodigden,
die zich met auto's en autobussen naar
het Stadhuis hadden begeven, een har
monieuze sfeer in deze rustieke omge
ving. Plechtig en indrukwekkend klonk
het Wilhelmus, door het orkest ten ge-
hoore gebracht, toen de vorstinnen het
Raadhuis betraden. En daarop kwam de
schoonheid, waartoe de menschelijke
stem in staat is, op ontroerende wijze
tot uiting: het koor van de Maastreech
ter Staar, warm en gedragen, zong een
hymne en gaf daarmede wijding aan de
ze korte plechtigheid.
In de stilte, welke hierna intrad, was
het Maastricht's burgemeester, mr. L- B.
J. van Oppen, die Hare Majesteit en
Hare Koninklijke Hoogheid namens het
Gemeentebestuur en namens de geheele
Maastrichtsche bevolking een hartelijk
welkom toeriep.
Boottocht van Maastricht naar
Born.
Een Limburgsch volkslied, gezongen
door de Maastreechter Staar, bracht het
einde van de plechtigheid op het Stad
huis. Terwijl het Stedelijk Orkest het
„Wien Nêerlands Bloed" speelde, ver
lieten Koningin en Prinses het Raadhuis
om, opnieuw door de wachtende menigte
hartelijk toegejuicht, in de auto's den
derden en laatsten rijtoer door de stad
te maken, zich uitstrekkend tot Wijk
aan de overzijde der rivier. De Konink
lijke stoet trok o.m. over de nieuwe
Wilhelminabrug en, terug, over de oude,
gerestaureerde St. Servaasbrug. Het
werd, door de overal langs de wegen,
die gevolgd werden, onder de Maastrich
tenaren oplaaiende geestdrift een kleine
triomftocht, welke zijn einde vond in 't
Stadspark, waar in de Maas, ten Zui
den van de St. Servaasbrug, de bonten
lagpn, waarmede naar Born zou worden
gevaren.
Daar was de salonboot „Prins Hen
drik van de Alkmaar Packet, enkele
dagen te voren reeds uit Amsterdam ge
arriveerd en waarop straks de Konink
lijke Standaard in top zou worden ge-
heschen; daar was een andere boot:
„De Twee Provinciën", met leden van
de Kamers van Koophandel in Limburg;
daar waren ook een vaartuig met ge
noodigden van de Vereeniging tot be-
■Jü
Als gij mij zoudt willen opheffen,
moet gij zelf op hooger grond staan.
Als gij mij zoudt willen vrijmaken,
moet gij zelf vrij zijn.
Emerson.
hartiging van de Scheepvaartbelangen
in Limburg, alsmede eenige particuliere
vaartuigen, waaronder twee met be
langstellenden uit Luik.
Van het land en op het water klonk
hoera-geroep, toen de Koningin en de
Prinses de „Prins Hendrik" betraden,
waar zij naar het gedeelte der eerste
klasse geleid werden, dat voor de Vor
stelijke Personen, het gevolg en enkele
voorname autoriteiten was gereserveerd
en waar een smaakvolle piantenversie-
ring was aangebracht. De overige dekken
waren bestemd voor de vele officieele
genoodigden, die het traject van het
Raadhuis naar het Stadspark wederom
met auto's en autobussen hadden afge
legd en over deze groote oppervlakte
van de „Prins Hendrik" ruimschoots ge
legenheid hadden, zich te vertreden.
Kort na de aankomst van de Vorste
lijke Personen zette de stoet van booten,
die met haar vlaggen en wimpels van
den wal af een fleurig schouwspel vorm
de. zich in beweging en ving de tocht
naar Born aan, een afstand van ongeveer
24 km met het afleggen waarvan 2% uur
gemoeid zouden zijn. Vo'or de „Prins
Hendrik" uit voer een k.eine boot van
den Rijkswaterstaat, welke opvarenden
zorgdroegen dat de vaart door het ka
naal geen enkele belemmering in den
weg zou worden gelegd-
De minister van Waterstaat, alsmede
de hoofdingenieur-directeur en de inge
nieur van den Rijkswaterstaat, resp. de
heeren ir. C. J. Witteveen en ir. C. F.
Egelie, dienden de Vorstinnen van voor
lichting op dezen'voor allen hoogst in
teressanten tocht.
De officieele openstelling van
het kanaal.
Zoo naderde de „Prins Hendrik lang
zaam door de gekanaliseerde Maas va
rend, het punt, waar een drietal water
wegen zichtbaar werden. Ter linkerzijde
werden de Vorstelijke Personen op
merkzaam gemaakt op het verbindings
kanaal tusschen de Maas en de Zuid-
Willemsvaart door het Bossche veld, met
de daarin gelegen schutsluis. Recht voor
uit de Maas, met, hoog oprijzend, het
trotsche bouwwerk van de stuw met
schutsluis bij Borgharen en, ter rechter
zijde, het doel van den tocht, het Julia
nakanaal, met, nabij den mond, de sluis
te Limmel.
Het was op deze plaats, dat de Prin
ses, op uitnoodiging van den Minister
van Waterstaat, door het 'inschakelen
van een electrisch contact een lichtsein
deed aangloeien, dat het symbool was,
dat Hare Koninklijke Hoogheid het Ju
lianakanaal voor de scheepvaart had
opengesteld. Voor de oogen van de tal
rijke toeschouwers rees de groote hef-
deur, welke het sluishoofd afsluit, sta
tig omhoog, waarmede de openstelling
van het kanaal een voldongen feit was
geworden. Een historisch moment, dat
op allen, die er getuige van waren, een
diepen indruk maakte!
Hierna ving de vaart aan door het
kanaalpand Limmel-Born, over een af
stand van 21 kilometer en uit de veie
vragen, welke de Vorstelijke Personen
«ver technische bijzonderheden stelden,
bleek wel overduidelijk, hoe groot haar
belangstelling was. Onderweg werU af
zonderlijk een bezoek gebracht aan de
Mijnhaven te Stein.
Deze uren van de vaart door het ka
naal, waardoor voortaan de schepen
met hun zware vrachten Limburgsche
kolen varen zullen, waren in de eerste
plaats de uren van de Prinses, die door
haar aanwezigheid op dezen boottocht
als 't ware de grootschheid accentueer
de van het meesterwerk van ingenieurs
kunst in dij, zuidelijk deel van Neder
land, een meesterwerk, waaraan haar
naam voor immer verbonden zal zijn en
dat gelden mag als een symbool van den
moed en den ondernemingsgeest, die
ondanks den ongunst der tijden het volk
van het kleine land aan de Noordzee
blijyen bezielen
LAATSTE CAMPAGNE VAN HET
NATIONAAL CRISISCOMITé
In de week van 2 tot 9 October zal
het nationaal crisis-comité nog éénmaal
een nationale propagandacampagne hou
den. Over het geheele land zullen ten
bate van de plaatselijke comié's inzame
lingen worden georganiseerd, ten einde
de noodige middelen te verkrijgen voor
de crisissteunverleening in de komende
najaars- en wintermaanden. Deze inza-
melingsweek zal worden ingeleid met
een radio-avond op 1 October, waaraan
van vele zijden medewerking zal wor
den verleend.
De gegronde verwachting bestaat, dat
ook H.K.H. Prinses Juliana dien avond
wederom het woord tot de luisteraars
zal richten.
Bovendien zal de voorzitter van het
nationaal crisiscomité, jhr. S. van Cit-
ters, spreken. Daarnaast zal, gezien het
succes in voorgaande jaren, wederom
een radio-prijsvraag worden gehouden,
welke dit jaar, dank zij veler medewer
king door het beschikbaar stellen van
fraaie prijzen bijzonder aantrekkelijk zal
worden.
HET KONINKLIJK BEZOEK AAN HET
MUSEUM BOYMANS TE
ROTTERDAM.
Koningin Wilhelmina en Prinses Ju
liana hebben Zaterdagmiddag een be
zoek gebracht aan het nieuwe museum
Boymans te Rotterdam. Hoewel dit be
zoek eerst Vrijdag was aangekondigd,
bestond er zeer groote belangstelling
voor de komst der Vorstinnen. De be
zoeksters kwamen per auto van den
Ruigenhoek en arriveerden te half vijf
bij het museum. Toen de auto's stil
stonden, verbrak de enthousiaste menig
te de politie-afzetting en juichte zij Ko
ningin en Prinses geruimen tijd toe.
Bij den ingang werden de hooge gas
ten ontvangen door den burgemeester,
door den directeur van het museum, den
heer D. Hannema, door ir. van,, dei-
Steur, stadsarchitect en bouwmeester
van het nieuwe museum en door den
hoofdcommissaris mr. Enthoven.
Het bezoek aan het museum duurde
ongeveer vijf kwartier. H. M. de Koniii
gin werd rondgeleid door den heer Han
nema, H. K. H. de Prinses door ir. van
der Steur. Ook de Vermeer-tentoon
•stelling, die is ingericht ter gelegenheid
van de opening van het nieuwe museum,
werd bezichtigd. De beide Vorstinnen
verklaarden tegenover directeur en
bouwmeester, na afloop van het bezoek,
d,at zij zeer voldaan waren.
Met ingang van 1 October is be
noemd tot hofdame van H. K. H. Prin
ses Juliana, jkvr. M. J. baronesse van
Heemstra.
Smeed 't ijzer als het heet is.
Offer nu het tijd is.
De zomerpostzegels duren
nog maar eenige weken.
(Ingez. Med.)
DE WERKLOOSHEID.
In Augustus gestegen met ruim
13.5 pet.
Overzicht van den stand der werk
loosheid in hei district Middelburg per
31 Augustus jl.
Middelburg 1023 Jl 028)Vlissingen
968 (921); Aagtekerke 1 (4); Arnemui-
den 204 (169); Baarland 19 (11); Bigge-
kerke 4 (3); Borssele 11 (0); Colijns-
plaat 0 (0jDomburg 44 (30); Driewe
gen 4 (0); Ellewoutsdijk 8 (2); Goes 194
(212); 's-Gravenpolder 3 (3); Grijpsker-
ke 1 (2); 's-Heer Abtskerke 0 (3); 's-
Heer Arendskerke 30 (0); 's-Heerenhoek
39 (5); Heinkenszand 37 (16); Hoede-
kenskerke 25 (7); Ierseke 176 (147); Ka-
pelle 4 (1); Kats 6 (12); Kattendijke 0
(0); Kloetinge 10 (3); Kortgene 0 (0);
Koudekerke 58 (33); Krabbendijke 33
(0); Kruiningen 35 (12); Meliskerke 0
(0); Nieuwland 13 (2); Nisse 6 (0); Oost-
kapelle 6 (2); Oudelande 24 (24); Ove-
z,ande 20 (3); Rilland-Bath 1 (1); Ritthem
7 (8); Schore 10 (5); Serooskerke 10 (6);
St. Laurens 3 (3); Souburg 272 (268);
Veere 3 (1); Vrouwenpolder 0 (0); Waar
de 2 (2); Wemeldinge 25 (7); W'estkapel-
le 22 (22); Wissekerke 21 (7); Wol-
phaartsdijk 13 (11); Zoutelande 7 (2).
Totaal stonden op 31 Aiügustus 3401
werkzoekenden in het district ingeschre
ven tegen 2994 op 31 Juli.
Tijdelijk geplaatst aan het meteoro
logisch instituut te Batavia, voor me
teorologische en astronomische waarne
mingen, de heer J. Th. Verstelle, le off.
Gouvernements Marine te Batavia (ge
boren te Middelburg).
Begrafenis J. S. Bedet.
Zaterdagmiddag had op de aige-
meene begraafplaats onder groote be
langstelling de te|r aarde bestelling
plaats van het stoffelijk overschot van
wijlen den heer J. S. Bedet, chef de
bureau bij den Raad van Arbeid alhie
De baar werd gedragen door personeel
van dezen Raad. Nadat de met bloemen
bedekte kist in het giaf was neergela-
Middelburg, 16-IX-'35. Zaterdag en
Zondag hoogste lucht temperatuur
21,7 °C (71 °F); laagste 13,3 °C (56
°F). Heden 9 h: 14 °C; 12 h: 15,8 °C.
Zaterdag-Zondag geen, Zondag-Maan
dag 10,5 mm regen. Hoogste barometer
stand te dezer stede, in het ,afgeloopen
etmaal: 761 mm; laagste 750 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 763,0 mm
te Toulouse; laagste 734,3 mm te Stor-
noway.
Verwachting tot morgenavond:
Krachtige tot matige W, tot Z. later
waarschijnlijk weer ruimende en toene
mende wind, betrokken tot zwaar be
wolkt met tijdelijke opklaring, waar
schijnlijk regen, weinig verandering in
temperatuur.
O
Zon op: 6 h 35; onder: 19 h 13. Licht
op: 19 h 43. Maan op 20 h 17; onder:
11 h 49. L.K.: 19 September.
Hoog- en Laagwater te Vlissmgeas,
September.
Hoogwater. Laagwater.
Ma. 16 4.15 16.35 10.42 23.20
Di. 17 5.00 17.22 11.28 24.05
Wo. 18 5.50 18.12 12.17 24.53
Hoog-
Ma.
Di.
Wo.
en Laagwater te Wemeldinge
September.
Hoogwater. Laagwater,
16 6.18 18.35 11.50 24.19
17 6.58 19.16 12,37
18 7.42 20.00 1.05 13.26
ten, schetste de heer mr. J. W. G oe d-
bloed, voorzitter van den Raad van
Arbeid, de groote verdiensten en uit
nemende kwaliteiten van den overle
dene. Met groote toewijding heeft hij
van af de oprichting in 1919 bij dezen
Raad aan de uitvoering der verschil
lende verzekeringswetten, gearbeid.
Voor het personeel was hij een strikt
rechtvaardig chef en voor spr. een
grooten steun.
De heer mr. dr. Mes te Heinkens
zand, voorzitter van de vereen, voor
Ziekenhuisverpleging op Z. en N.-Be
veland herdacht den overledene als
een buitengewoon verdienstelijk be
stuurslid, wiens waardevolle adviezen
op hoogen prijs werden gesteld.
Ds. W. H. v. d. V e g t, Geref. pre
dikant sprak woorden van troost tot
de familie. De heer Bedet, wiens le
ven stond in het teeken van trouwen
arbeid, heeft ook, toen hij daartoe ge
roepen werd, de Geref. kerk willen
dienen eerst als diaken, later als
ouderling. Ook dezen arbeid herdacht
spr. met dankbaarheid.
Een zwager van den overledene
dankte ten slotte voor de betoonde be
langstelling.
PAKHUIS VERBRAND.
Hedenmorgen zeven uur ontdekte
mevr. J, F. Jansen, dat rook kwam uit
het pakhuis staande naast haar woning
aan het Jacob Valckeplein. Bij onder
zoek bleek in het pakhuis een brand
te woeden, die zoo hevig was, dat men
een paar fietsen er niet meer uit kon
halen.
Dadeiijk werden politie en brandweer
gewaarschuwd, doch reeds vijf minuten
later stond het geheele pakhuis in lich
ter laaie en sloegen de vlammen hoog
uit het dak. Ook een paar nabijstaande
woningen vatten vuur- De brandweer,
die vrij sooedig ter plaatse was, wist de
schade hier echter tot het hout van de
gevels te beperken. Het groote pakhuis
van denheer J. F. Jansen, brandde ge
heel uit, waarbij een grasmachine, een
paar fietsen en een groote hoeveelheid
pakmateriaal verloren ging.
Behalve de reeds genoemde verbrand
de gevels sprongen ook nog vele ruiten
van aangrenzende huizen.
Hoe de brand ontstaan is, ligt in het
duister. De heer Jansen had ongeveer
half zeven zijn auto uit het pakhuis ge
haald en was naar Kattendijke en ver
volgens naar Kapelle gereden, waar men
hem van den brand vertelde. De hr- J.
kon zich niet herinneren in het pakhuis
nog vuur, b.v. bij het aansteken van een
sigaar, gebruikt hebben. Hij was uit het
pakhuis naar buiten gereden en had