NaAt M ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD W/mzmm£F, op de bank. het regent. raadselhoekje. OEDER (oES TE DOEN HEEFT. VAM DE PROVINCIALE ZEEUVSCHE MIDDELBUPGSCHE COUPAMTi 14 Sept. 1935 BRIEFGESCHRIEF JAN EN JEWANNES. Lekker weer was 't: zonneschijn, Warm zelfs in de lucht. En ik zag in het plantsoen Nee maar, zeg een klucht 'n Poppenwagen bij een bank. 'n Popje lag er in Dat had met het mooie weer 't Buiten naar haar zin Op de bank.je raadt het nooit! Zat een vreemde klant: Pluut, een aangeklede hond, 't Breiwerk in de hand Pluto speelde „Moedertje". 't Ging hem zó goed af, Dat ik heus mijn kiektoestel Haalde op een draf. En nu kun je 't allen zien. Is 't geen leuke plaat 'k Hoop, dat Plufo d' eerste tijd Niet naar huis toe gaat De regen viel in stromen neer; We konden niet naar buiten, 't Was donker en onstuimig weer, Geen vogeltje wou fluiten. Maar Mammie zei: kom maar eens hier, Ik zal wat speelgoed krijgen. Dan kan de lieve, kleine zus, Wel zoet gaan kraaltjes lijgen. En Dick kan bouwen aan een huis Met ramen en met deuren, Hij maakt er een garage bij, Geverfd in mooie kleuren- En Carla, wat moet zij nu doen Zij kan een brief gaan schrijven En vragen: Oma, als je komt', Wil je dan heel lang blijven Pauline. OPLOSSING DER RAADSELS UIT 'T VORIGS NUMMER. VOOR GROTEREN. L F Frankfort arm braam boender Frankfort g r i f fel boord are t 2. Vóór An gereed is om te ver trekken, moet ik haar nog even spreken. (Oran en Orange). Heeft Oom Jaap Augustus als vacantiemaand (Pau)., Laat tante Em straks even aan komen (Ems). Ik weet het zeker: Cor kan van daag niet uit. (Cork), Moeder Poes heeft 't vrees'lijk druk: Strijkt de hele morgen. Als je zóvee'l kinders hebt, Is er wat te zorgen Denk eens even aan de was; Vóór dat alles klaar is En aan 't eten voor zoveel; Lang duurt 't, eer dat gaar is 'n Buurvrouw zei laatst tegen haar: Wat moet jij veel kloppen 't Is een taak haast op zichzelf: Zoveel kousen stoppen - Kousen stoppen riep Moe Poes. Erger zijn de monden - Die te stoppen, is een toer. Dat heb 'k ondervonden Carla Hoog. 3. Kleedingstukken. 4, Schor, se (esp), neer; schorse neer. VOOR KLEINEREN. 1. Eendracht en tweedracht. 2. B I G 1 D A G A T 3. Dolf, wolf, golf. 4. Een egel. OM OP TE LOSSEN. VOOR GROTEREN. 1. Verborgen rivieren in het bui tenland. Ik wist niet, dat Jaap regels moest schrijven. Wij vinden Hans aardiger dan Pim. Weet u niet meer, waar u peli kanen gezien hebt 2. Mijn geheel wordt met 11 let ters geschreven en noemt een rijk in Europa. Een 5, 2, 9, 9, 1 is een deel van een kledingstuk. Een 4, 8, 9, 10, 11 is een hert, 5, 3, 6, 8 is een stad in Duitsch- land. 11, 3, 4, 2, 6, 7 is een dorp in Gelderland. Een 5, 4, 6, 8 is een lichaams deel. 3. Maak werklieden van mat min rem steel raam cent Eric eil To Kers 4. Welke overeenkomst is er tus sen slechte ruiters en een taart VOOR KLEINEREN. 1. Op de zigzag kruisjeslijn komt, van boven naar beneden gele zen, de naam van feestdagen. X lo rij een lichaamsdeel X van een dier. X rij een woord dat het- X zelfde als trots be- X tekent. X 3o rij een deel van je X gezicht. X 4o rij een uurwerk. X 5o rij een deel van een X schip. 6o rij iets, dat we eni ge keren per dag doen. 7o rij een viervoetig dier. 8o rij een verkorte jon gensnaam, 9o rij een verkorte meisjesnaam. lOo rij een rivier in Noord-Holland. 2. Verborgen groenten. Er was niemand thuis, maar ik sprak Hans later nog even. Heeft Oom al zijn schilderijen uit Arabië tentoongesteld Heeft Mies Joppe u lendekus sentjes gebracht Die jas wordt te krap en te kort, Barend. 3. Hoe komt een vlieg het vlugst over de zee 4. Voeg een rond deel van een wa gen en iets heel kouds samen, dan krijg je een klein eetbaar knolletje. Herinnering en Vreugde. Herinnering en vreugde. Beiden woorden wekken gedachten op, die in een menschenhart evenwij dig loopen. De herinnering wordt vaak voorgesteld als een vrienjdelijke gezellin op den levensweg. Dat klinkt ontegenzeggelijk zeer dich terlijk, De vraag is echter niet of het dichterlijk, maar of het waar is. Wat dichterlijk is, is niet steeds waar. Anders zouden wij het woord: dichterlijke wijsheden niet bezitten. Lr is in een menschen- leven maar al te veel, waarvan de herinnering alles behalve vriende lijk is. Zullen de vele zorgen, wel ke zoo heel veel menschen in den tegenwoordigen tijd overdag geen rust laten en in den nacht den slaap onthouden zullen die daaraan een vriendelijke herinne ring bewaren Wat denken in la- Ier jaren de vaders en moeders van verloren zonen en dochters over al de smart en teleurstelling, welke zij doorworsteld hebben, voordat het woord verloren werd uitgesproken. En zoo heeft ieder mensch in zijn leven van die oogenblikken, waaraan hij door eigen of door andere schuld niet kan terug denken zonder dat er een wolk voor de zon komt. Zullen wij niet steeds met vreugde terugdenken aan die mo menten in ons leven, waarin een blijde stemming over ons leven was gekomen Wij hadden voor spoed in ons gezin; in onze zaken. Plotseling kwam er iets groots tot ons, waarover wij slechts blijde konden wezen. Och, er is zoo heel veel goeds, dat ons door Levens leiding en menschen wordt ge schonken. Vergissen is menschelijk, zeiden de oude Romeinen. Ook in de vreugde vergissen wij ons. Nu kan men voor die verkeerde vreugde wel een ander woord gaan zoeken; spreken bijvoorbeeld van uitgela tenheid of wat dies meer zij op het moment, dat een menschen- kind dit doormaakt houdt hij het voor vreugde. Wij kunnen wel eens meewarig toezien, wanneer allerlei opgeschoten bengels „vreugde bedrijven". Zeer zeker: onze vreugde is het niet. Maar wie teruggaat in zijn herinnering zal toch telkens weer stuiten op uren van „vreugde", die slechts bitter heid konden nalaten. Hoe vaak is dat ééne spreekwoordelijke on bedachtzame uur niet een uur van zoogenaamde vreugde geweest. Die vreugde zonk onder in de levensherinnering en zij werd er een oorzaak van verdriet, schaam te, teleurstelling. En hoe vaak wij dit alles pogen voor goed van ons af te schuivende kracht der herinnering is, dat zij zich niet weg laat redeneeren noch wegdringen. Uit dit alles zouden wij de les kunnen putten, dat een verstandig mensch zich die vreugden gunnen moet, waarvan de herinnering goed zal wezen. Het gansche le ven door. Wij verzekeren ons tegen alles en nog wat in ons leven. Velen sparen het laatste dubbeltje uit, opdat zij den ouden dag gerust te gemoet kunnen zien. Zou een mensch niet zichzelf een grooten dienst bewijzen door met zichzelf een goede-vreugde-herinnerings- verzekering te sluiten Zal dit niet in de eerste plaats klemmen bij de jeugdigen, die staan tegenover het open liggende volle leven met zijn ontzaglijke mogelijkheden Maar zal het ook niet gelden en misschien nog sterker zelfs voor die al beter met dit leven hebben kennis gemaakt Natuurlijk als er geen vreug de was, dan zou het leven nog zwaarder wezen dan het nu al is. Wij zijn op den dag geschapen en wij verlangen naar licht. Vreugde is licht in ons leven. Dat licht kunnen anderen ont steken. En wij kunnen het zelf doen. Het kan een klein vlammetje wezen of staan aan den levenshe mel als een heldere zon. Het kan maar kort branden of heel lang zijn schijnsel laten lichten. Alle.- lei mogelijkheden werden hier ge geven. Maar hoe ookdit moet de maat zijn, waarmede wij ook de vreugde meten: die vreugde is goed, waarvan de herinnering goed zal wezen. J. Nagel, WEW*ErJtt* TUSSCHEN Poeldurp, September 1935. Vriend Jewannes „Het voorstaan en bevorderen van de belangen, niet maar met een slag en in sommige opzichten, maar steeds en met al zijn vermo gen, eischt zelfverloochening. Het is immers niet hetzelfde als het dienen van de belangen van per sonen of van groepen. Niet het zelfde als het bevredigen van wenschen van kiezers of verlan gens van partijen"Zoo sprak dn Burgemeester van Middelburg op d'n eesten Diesendag in Sep tember in de gemeenteraed toen dat de nieuwe leeën d'r eed mos ten oflegge om dan medeement de wet-ouwers te verkiezen. As ik dien Burgemeester kénden, dan zouw 'k 'n brief an z'n schrieve, oe mooi en oe waèr, da 'k z'n woorden vinde. 'k E z' uut-eknipt en bewaerd. In de regel bin d'r nie vee burgemeesters, die zoo praote kunne. Op de durpen zeker nie en as ik m'n zin a, dan krege ze die regels tuus op 'n gedrukt pam- piertje, dan kuste ze ze voorieze. Sjuust, Burgemeester, nie zoo mè mie 'n slag of in sommegte geval len, mè aoltied. Dat mochte de lui wel is bedienke, die d'r eigen beschikbaer stelden voe lid van de gemeente raed. Oe vin jie zoo'n veint, Je wannes, zoo 'n lid van de gemeen teraed, die nersten anders op uut is as om pertij belangen te dienen en belangen van bepaelde per- soonen om van die van z'n eigen nog mè te zwiegen Dat is mooie beloften doe an de kiezers, be loften zooas: „ik za wè zurge dat julder flienk steun kriege; bie mien bin julder belangen in goei' an- den". En zoo a meer. Oe gaet dat Me leve in 'n tied van groote on- tevreeïggeid en a vee menschen laete d'r eigen blie maeke mie 'n pette vol. beloften. En dan komt dien eesten Diesendag in September. Onder 't anroepen van Gods eilegen naem belove ze, da ze de gemeentebelangen zulle d:ene en de woorden zweve nog detir de raedkaemer, as >ze God vergete bin en alleeneg dien- ke over d'r pertij of over d'r eigen glorie of over d'n ékel, die z' an Jan, Piet of Klaos Dan vraege ze bie 't stemmen voe 'n Wet- ouwer nie an d'r geweten: „stemm' 'k op een, die a 'k werkelik be- kwaem achte, mo 'k nie dienke over de gemeentebelangen." Nee, nee D'r is 'n duvel in d'r gemoed, die sist: „pertij belang' of „dienk over je 'n eigen", of zoo. En nog gin vuuf menuten voo dien klonk 't uut d'r mond: „zoo waarlijk hel- pe mij God Almachtig". Is dat gedoe gin schande voe God Want zoo 'n schandaol, zoo 'n trouweloos geknoei wor ök al o zoo dikkels bedreve deur kaerels, die vaere onder 'n kristelikke vlagge. 't Is 'n schande voe ielk mensch, mae voe zükke luie dan toch onverantwoordelik. Ik zou zegge, dat zukke edel-achtbaere eeren net zoo min edel as achtbaer bin en nog eens zeg 'k: ,,'k wou dat z' eel die toespraeke van d'n Middelburgschen Burgemeester mie groote letters drukten en dan in ielke raedkaemer óp ienge. Meer nog: dat bie ielke raedszitte- ge, d'n burgemeester ze voorlas. Daer is op dien eesten Diesen dag in September van de keer awee eel wat trouwbreuke tegen God vertoond. Ik noeme zoo ies gewoonwegt „mein-eed". Edel en Achtbaer 't Liekent 'r nie vee op Foei zeg ik t'r tegen. Dus Einderik zei, dat d' ouwers op d'n ouweraevend d'r bezwaeren zouwe motten utere, as ze vinde, dat 'n zummer fiekansie van vier v/eken te lank is. Je mo' tegen z'n zegge, dat in d' eeste plekke d' ouwers nie vriemoedig genoegt bin om zoo ies te zeggen en in de twidde plekke, da 't nie vee ellepe zou, want d' ouwers gin recht om te zeggen oeneer dat de fiekansie begunt en oe lank dat 'n dure mot (en da 's mè goed ok). Dat bepaele de meesters nae da 'k oore en daerom was 't beter, dat die d'r is over dochte of vier weken achter mekare in 't wild loope voe de guus nie wat aols te lank is. Jie bin nog a goed tuus in d'n Biebel, Hek a 'k emorken Jewannes, dus je weet: ledigheid is des dui vels oorkussen. En dan zoo 'n lan- ge „ledigheid", 't Doe m'n plezier, da je 't mie m'n seens bin, dat die schoolreizen „reisjes" bin en geen tochten van 'k weet nie oevarre en dat 'r om te doen mo weze dat de guus is plezierig uutgae. Dat vind' ik ok. Is pleziereg uutgae. Mè geen wedstried tusschen de meesters wien dat 'r 't varste gaet. En varder kunne me d'r wè over zwiege. Anders zou Einderik zegge: „wae bemoei zoo 'n smid z'n eigen mee Over schoolzaeken kunne alleenig de meesters prao te." Erger jie d'r je 'n eigen an. Je wannes, dat 'r Dunderdaegs bie julder op de mart zoovee vremde kooplui komme mie segaren en el- legoed En andere zeker Ei je d r wel is over edocht, oe of de mart d'r uut zou zie, as die vrem de kooplui nie kwamme En g'loof je nie, dat de drukte in Mid delburg op Dunderdaegen voe 'n groot deel te danken is an dien 'boel kraempjes op de mart En je gloof toch zeker nie, dat aol die bezoekers komme om alleeneg op de mart ies te koopen Dienk mè is over de melkselons, over d' er- rebergen, over de bakkers. De veinters om mè is ies te noe men die zulle toch nie aolle- gaere d'r sigaren op de mart koo- pe. Mè 't is de drukte op de mart net, die de meeste nae Middelburg trokt en as op die mart alleenig Middelburgsche kooplui zouwe stae, dan kus je d'r mie 'n boere- waegen en 'n span paeren overene rie, kries kras en dan was eel d' arigeid d'r of en dan was 't be zoek vee en vee minder. Je zou mè is motte vraege an wienkeliers mie 'n gtïed verstand of da ze liever zoutven dat die vremde kooplui wig bleve en dat de mart voe meer as d'n elt leeg stieng. Ulespiegel zei: „dae 't volk is, daer is de nerege" en ik zegge d'r bie: „en dae de nerege is, dae kom 't volk". En van dat drukke bezoek, dat Middelburg op z'n Dunderdaegen toch zeker ok te danken eit an z'n mart mie z'n eelenboel kraemen, dae pvoffe- teere aol de wienkeliers van. Die van ellegoed en de sigarewienke- liers nèt zoo goed. Waerom is 't op are daegen zoo still' in Mid delburg Die mart brieng 't leven en daer elpe die vremde kooplui an mee. Mie d'n goeien dag van Jaonetje voe julder beien en van je vriend, Jan de Smit. U beweert dus, zei de rech ter, dat uw man u geslagen heeft. Ja, Edelachtbare. En waarmede heeft hij u ge slagen Met een motto, Edelachtbare. Met wat Met een motto, dat kent U toch, dat is zoo n houten bord dat aan den muur hangt en waarop staat „de heilige eendracht is het zout, dat huis en hof in wezen houdt".

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 9