GOESCHE COUCANT W.9dc PI6I3 BINNENLAND. lisr.B.) J1 NUMMER 183, TWEE BLADEN. DINSDAG 6 AUGUSTUS 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. Een sensationeel onderhoud met Anthony Fokker. WEEP El Will, HHEPJJPJWSS In A. en den |j. jd. jm. |n 25 jd., plaat h-B.) oos- Inck, I. M. A. I. de psen, |IJz.) sing 1 3,20, 1,50, -17. (zik 12— 15, ;to- J mr. Ival- Il6, per- |oo- 4, Iren tar- -16, she L20, -12, len lien [kg. 23, 1-12, 12, ten Irte [16; |l4; rel- m- les- Tiis- Ire- |19; -9; |ar- N. -2; 110. m- ae- M1DDELBUBQSCHE COURANT dagblad Voor Middelburg, Goes en agent- ichap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, lngez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bjj contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Mïddelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES; Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bü «het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 11 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriel: „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. me? „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. KONINGIN EN PRINSES NAAR SCHOTLAND. Het vertrek uit Den Haag. H.M. de Koningin en Prinses Julian,a hebben hedenochtend Den Haag verla ten om zich via Vlissingen naar Schot land te begeven waar zij eenigen tijd zullen doorbrengen. Beide vorstelijke personen arriveerden omstreeks kwart voor elf aan het Holl. Spoorstation waar zij ontvangen werden door den gouver neur der residentie, luitenant-generaal jhr. Roëll, en den burgemeester mr. de Monchy. Na eenige oogenblikken in de Kon. wachtkamer te hebben vertoefd, verschenen de Koningin en de Prinses op het perron waar een salonrijtuig ge reed stond. Er was veel belangstelling, zoowel binnen als buiten het station. De politie, onder leiding van den waar nemend hoofdcommissaris, den heer Kramer had een gedeelte van het perron afgezet. Bij het verschijnen der vorste lijke personen steeg er een hartelijk gejuich uit het. publiek op en werd het Wilhelmus gezongen. De Koningin en de Prinses werden tot aan den trein uitgeleide gedaan door de vorstin Von Erbach en haar dochter, de prinses Von Erbach. Toen de vorstelijke personen in den s,alonwagen hadden plaats genomen, werd deze door een locomotief naar een ander spoor gereden, waar gewacht werd op de aankomst van den boottrein naar Vlissingen. Toen deze gearriveerd was, werd de Koninklijke wagon aan dezen trein gehaakt en onder het ge juich der aanwezigen aanvaardden de Koningin en de Prinses haar vacantie- reis. Een der groote Engelsche bladen, de „Daily Telegraph" wijdt een welkomst woord aan H. M. de Koningin en Prin ses Juliana, die hun vacantie in Schot land zullen doorbrengen. Het blad schrijft o.a.: „Vandaag begroet ons land buitengewoon welkome gasten. De Ko ningin der Nederlanden zal voor een vacantie aan onze kust landen en wij vertrouwen dat deze haar nieuwe krach ten zal geven na het jaar van ingespan nen arbeid dat haar, zoowel buitenge wone zware verantwoordelijkheden heeft gebracht als groote persoonlijke smarten. De Koningin die in gezelschap is van Prinses Juliana, zal in een van de mooi ste streken in Schotland vertoeven, in eenvoud die aangenaam zal zijn voor alle vacantiegangers en dubbel aange naam voor hen die in paleizen wonen. Het is geen staatsbzoek en het bezoek wordt ook niet gebracht met eenigerlei politieke doeleinden, doch wij kunnen niet nalaten er onze vreugde over uit te spreken dat het de banden welke Groot-Brittannië en Nederland vereeni gen op informeele wijze zal verstevi gen". (Zie verder: laatste berichten). DE REIS VAN IR. MUSSERT NAAR INDIë. Antwoord op vragen van het Tweede Kamerlid Roestam Op vragen van het communistisch Tweede Kamerlid Roestam Effendi, in verband met een reis van den heer Mussert, algemeen leider der N. S. B. naar Nederl.-Indië en betreffende het aan den heer Roestam eventueel toe staan van een reis naar Nederlandsch- Indië heeft de minister van koloniën na der geantwoord B Alvorens een bezoek te brengen ?an Nederlandsch-Indië, waar de heer M o Mussert, algemeen leider der fhans vertoeft, heeft hij er zich van vergewist, dat de Indische regee- ring egen zijn toelating en tegen het hou en van een aantal vergaderingen in besloten kring geen bezwaar zolf heb_ en.' 00r den gouverneur-gene raal audiëntie verleend. 2. Dat het lidmaatschap der NSB voor de overheidsdienaren hier te lande verboden is een verbod, dat niet voor Nederlandsch-Indië geldt siu;t niet in, dat de aanwezigheid van een propa gandist der N. S. B. onder de bestaan de omstandigheden gevaarlijk moet wor den geacht voor de openbare rust en orde daar te lande. 3. en 4, De door den steller der vra gen voor zich zelf gewenschte bewe gingsvrijheid bij een eventueel bezoek aan Nederlandsch-Indië kan niet wor den gewaarborgd, vermits zijn aanwezig heid daar te lande door de Indische re geering geacht wordt gevaar te zullen opleveren voor de openbare rust en orde. Over de jongste rampen van de K, L.. M. Het publiek heeft een groote schuld op zich geladen. Funeste invloed van de Melbourne-race. Ge bruik van Douglastoestellen verantwoord, mits aan bepaal de voorwaarden is voldaan. Reputatie is in de aviatiek een précair bezit. Naar aanleiding van de jongste vlieg tuigrampen, welke de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij hebben getrof fen, heeft een verslaggever van het Al gemeen Nederlandsch Persbureau een onderhoud gehad met den beroemden vliegtuigbouwer Anthony Fok ker, die, vóór zijn vertrek naar Ame rika, korten tijd in Nederland vertoeft. In dit onderhoud, waarin ook de on dergang van de „Uiver" en de „Leeuwe rik" ter sprake gebracht, gaf de heer Fokker in de eerste plaats als zijn overtuiging te kennen, dat wat de oor zaak van deze en andere rampen be treft, het publiek een groote schuld op zich geladen heeft. Op de vraag van den verslaggever, zich hierover nader te willen uitspre ken, zeide de heer Fokker, dat vooral het reizend publiek te vlug klaar staat met critiek als niet, door bijzondere omstandigheden, de vliediensten func- tioneeren met de regelmaat van het spoorwegverkeer. Het gevolg is, dat de maatschappij- en in onderlinge con currentie de regelma tigheid van hun dien sten tot het uiterste trachten op te voeren en daarbij noodzakelij- kerwijze grooter risi- co's moeten aanvaarden. Deze mentaliteit heeft zeer zeker in vloed op de mate van voorzichtigheid bij de uitoefening van het luchtvaarbe- drijf. De eerzucht der pi loten, van wie velen tengevolge van de recordvluchten gelooven, hun repu tatie te moeten ophouden, alsmede hun wil om er, ondanks alles, „door te ko men", zijn oorzaak, dat ook de jongere piloten tegenover hun directies niet voor hun oudere collega's onder willen doen, om niet het odium van onbe kwaamheid op zich te laden. Daarnaast heeft zoo vervolgde de heer Fokker de publieke opinie den laatsten tijd vooral tengevolge van het resultaat van de Mèlbourne-race een f'u nesten invloed uitgeoefend op de beoordeeling van de risico's, met name bij het opvoeren van de snelheid. De ramp van de „Uiver" is daar van een direct uitvloei1- s e 1 geweest. Het gold hier een ver snelde postvlucht, die een recordvlucht zou moeten worden en door het nemen van een te groot risico bij ongunstige weersomstan digheden mislukt is. Van eenig myste rie bij deze ramp is geen sprake ge- weesp. Mag hieruit geconcludeerd wor den, dat volgens Uw opinie de Melbour ne-race geen waarde voor de luchtvaart in het algemeen heeft gehad aldus de vraag van den verslaggever. Ik blijf bij mijn standpunt, ant woordde de heer Fokker, dat niet tegenstaande de Melbourne-race een enorme propagandistische waarde voor de luchtvaart heeft gehad, zij een zeer gevaarvolle onderneming is geweest, welke evenzoo goed op een fiasco voor de luchtvaart had kunnen uitloopen, zooals deelnemers en insiders onom wonden moeten toegeven. Dit is dan ook de reden ge weest dat ik deelname van de F 3 6 aan dien wedstrijd heb verhin derd. Het succes van de Melbourne- race heeft in leidende Nederlandsche luchtvaartkringen een menta liteit teweeggebracht, welke niet in overeen stemming is met de ver- antwoordelijkheid, die voorop dient te staan, willen wij onze vooraanstaande positie in het wereldluchtverkeer handhaven. Natuurlijk zijn, bij een zoo snelle ex pansie met nieuw materieel en perso neel tevens fouten gemaakt, zooals de ze bij elke snelle ontwikkeling van een bedrijf allicht voorkomen. Hoe luidt Uw oordeel over de Douglastoestellen in het algemeen vroeg de verslaggever. Het gezicht is als het ware het eti- quet van den mensch, maar het wijst niet altijd den waren inhoud aan. Ik kan op deze vraag antwoor den, aldus de heer Fokker, dat de Douglasvliegtuigen tot het beste mate rieel behooren, dat thans voor het luchtverkeer beschikbaar is. Dit- is wel bewezen door de ervaring, die men in Amerika met de Douglas heeft opge daan. In Amerika zijn met ongeveer 70 Douglasmachines reeds meer dan tien millioen km afgelegd; dagelijks worden er 80.000 km mee gevlogen. Bij dit al les heeft zich bij, mist slechts een ongeval van ernstigen aard voorgedaan en dit was louter te wijten aan foutie ve directieven aan den piloot door de grondorganisatie. De grootere snelheid en de economie van de Douglastoestellen zijn bereikt door aërodynamische verbeteringen, door toepassing van twee motoren inplaats van drie, alsmede door h o o- gere belasting en opvoering van de motorprestaties. Hierbij kon echter niet vermeden worden, dat ze kere concessies zijn gedaan aan de veiligheid. Ik stel voorop, zoo verklaarde de heer Fokker verder, dat het gebruik van Douglasvliegtuigen volkomen ver antwoord is, wanneer de in deze toe stellen in te bouwen motoren een vol doenden graad van betrouwbaarheid hebben, de piloten zich door voldoende training aan de bijzondere eigenschap pen hebben aangepast en deze vliegtuigen over trajec ten vliegen, waarbij in geval van het uitvallen van een der motoren niet al te lang op de kracht van den overbl ij venden motor gevlogen moet wórden. Wat de rampen met de „Leeuwerik" en de „Gaai" overigens betreft, staat het voor mij vast, dat deze in geen ge val aan de kwaliteit van deze vlieg tuigen te wijten zijn geweest, terwijl 't ongeval met de „Maraboe" een gevolg is geweest van een mislukten start ten gevolge van ongeschikt terrein. Op de vraag, zijn oordeel te willen formuleeren inzake de ramp met de F 22 „Kwikstaart", zeide de heer Fokker, dat deze ramp óf aan een technische storing óf aan een bedieningsfout toe te schrijven is. Het onderzoek zal dit moe ten uitwijzen. Het benzine-systeem en de installatie zijn geheel volgens de aan wijzing en onder toezicht van den tech- nischen dienst der K. L. M. uitgevoerd. Deze installatie heeft gedurende de proef- en overnamevluchten zonder storing gefunctionneerd. Na het ongeluk zijn met een zuster- toestel zulks ter controle nog maals proeven genomen, welke of schoon zij op zichzelf bevredigend uit vielen tot het resultaat hebben ge leid dat, behalve het installeeren van pompen van grootere capaciteit, zoo als deze door de Fokker fabriek bij de aan de Zweedsche lijn gelever de F 22 werden inge bouwd, het systeem zoodanig wordt gewijzigd, dat bij het gebruik van de handpomp (welke als reserve dient) niet overgeschakeld behoeft te worden en zóó mede de mogelijkheid van een bedieningsfout voor de toekomst wordt uitgeschakeld. De luchtvaart zoo eindigde de heer Fokker het onderhoud kan alleen ge diend worden door een systematische, weloverwogen, geleidelijke ontwikke ling, zoowel van materieel als perso neel. De laatste zes maanden hebben helaas maar al te éclatant bewezen, ge lijk ik reeds vroeger heb verklaard, dat reputatie in de aviatiek een te précair bezit is om haar in gevaar te brengen door topprestaties te willen bereiken, waarbij de marge tusschen catastrophe en succes zeer gering is. [Wij teekenen bij dit hoogst sensatio- neele interview van een der meest ter zake deskundigen van heel de wereld slechts aan, dat hetgeen de heer Fok ker hier zegt, van az volkomen over eenstemt met hetgeen wij, èn over de ontstane hoera-mentaliteit, èn over het gebruik van de Douglastoestellen, reeds dadelijk na de rampen van „Kwikstaart", „Maraboe" en „Gaai" hebben geschre ven. Men zie ook hetgeen hier nog volgt. Red. M. C.] Een Zwitsersch oordeel over de ramp van de „Gaai". In het in Genève verschijnend inter nationale luchtvaartinformatieblad „In- teravia", geeft een van de oudste en meest ervaren Zwitsersche vliegers, Pillichody van de „Alpar", die eiken centimeter van zijn geboorteland op zijn duim kent, het volgende persoonlijke oordeel over de oorzaken van den on dergang van het K.L.M. Douglas-vlieg- tuig de „Gaai". Aan de vertaling van zijn artikel in de „Maasbode" is het volgende ontleend: „Aangezien ik sedert 1920 onder alle denkbare weersgesteldheden boven de Mesocco-vallei heb gevlogen, heb ik na tuurlijk over het ongeluk met het K.L.M.- vliegtuig in die vallei, ernstig nagedacht. Mijn persoonlijke meening is, dat het vliegen met snelle en groote vliegtuigen in nauwe valleien, omgeven door hooge bergen, buitengewoon riskant is. Het is iets, waaraan vliegers, die groote erva ring ten aanzien van de klimatologische en meteorologische condities in de Al pen hebben, zich nauWelijks zullen wa gen. De Mesocco-val'ei is nauw en diep. Een vlieger, die laag in deze „kloof" vliegt, heeft niet de beschikking over een natuurlijken horizon, welke zelfs ge heel ontbreekt. Een niet ervaren berg landvlieger, die over de Alpen vliegt, is hierbij dan ook ernstig in het nadeel. „De Douglas beschikt over een zeer groote snelheid. Zijn stijgvermogen en hoogtegrens aten niets te wenschen over, terwijl het langzame landen door remklappen mogelijk wordt gemaakt. Wanneer de Douglas echter op volle snelheid vliegt, reageert het toestel na tuurlijk langzamer op de besturing; het bezit aanzienlijke inertie en kan niet snel manoeuvreeren. Deze eigenschap pen zijn goed bij rechtuit vliegen, zij zijn echter een nadeel in noodgevallen, wan neer de vlieger in Alpenvalleien scherpe bochten moet maken. Als hierbij regen buien en storm komen, wordt de toe stand catastrophaal". De schr. schildert dan de ongunstige weersomstandigheden en vervolgt: „We kunnen aannemen dat de Neder landsche vlieger, vóór hij het Taliedo vliegveld in Milaan verliet, op de hoogte was van de weersgesteldheid, die hij zou ontmoeten. Mogelijk was het weer tot aan de Zwiisersche grens goed of zelfs heel gunstig. De eerste Alpentoppen waren vermoedelijk voor het meeren- deel vrij van wolken. Het wolkendek reikie echter zeer hoog; de bestuurder van een Italiaansche vliegtuig, dat onge veer terzelfder tijd als de Douglas Mi laan verliet om naar Zürich te vliegen, doch terugkeerde, schatte, dat de wol ken tot 7Q00 meter hoogte reikten- Waarom dus nog hooger stijgen als lager alles normaal schijnt te zijn? Dit moet de onjuiste gedachtengang van den on- fortuinlijken Nederlandschen vlieger zijn geweest. In een geval als dit, wanneer hoog vliegen onmogelijk is, met het oog op het gevaar van ijsvorming en wolken- remous, staat den vlieger slechts één ding te doen en dat is terug te keeren naar de plaats van v e r t r e k". „Het besluit om onder de wolken te gaan vliegen bracht als consequentie een heele serie van gevaren mee, die aan het Alpenvliegen inhaerent zijn. Bellin- zona was waarschijnlijk reeds gepas seerd en de wolken hingen om de toppen. Een open vallei. De vlieger stuurt op dien pas af, die voor hem veiligheid be- teekent. Hoe verder hij komt, hoe nau wer de vallei wordt. De bodem van de vallei wordt zichtbaar. Het begint te regenen, gepaard met laag drijvende wolken, rechts en links zwaar begroei de, steile bergflanken, de toppen der bergen bevinden zich reeds in de wol ken. De wind jaagt door de vallei en het vliegtuig ontmoet de eerste buien. De toestand is hoogst ernstig. De vlie ger is zich het gevaarlijke er v,an be wust, beschrijft een bocht en probeert terug te vliegen om zoo uit deze val te komen. Hij neemt zijn besluit echter te laat. Aan alle kanten, zelfs daar waar hij vandaan kwam, ziet hij zich door wolken en mist omgeven. Hij keert op nieuw terug in de hoop een uitweg te vinden. Doch hij is ingesloten, het viieg- tuig beschrijft scherpe bochten. Hij moet nu zoo langzaam mogelijk vliegen met de remklappen heelemaal uit. De mo toren zijn sterk in toeren verminderd. Mogelijk is het nog doenlijk een nood- - landing te maken. Dan plotseling ge- Heer lijk Prachtig Moor de mooiste reis en vacantie kunnen grondig bedorven worden, wanneer Uw stoelgang niet regel matig is. Door verandering van lucht en voedsel wordt de stoelgang maar al te gauw gestoord. Zorgt dus voor een betrouwbaar laxeermiddel. Dat is Istizin-tabletten verwekken geen kramp en zijn onschadelijk voor darm en nieren. (ïngez. Med.) Middelburg, 6-VIII-'35. Maandag hoog ste luchttemperatuur 25.2 °C (77 laagste 13.2 °C (55 °F). Heden 9 h: 18 °C; 12 h: 22.7 °C. Geen regen of neerslag. Hoogste barometerstand te de zer stede, in het afgeloopen etmaal: 777 mm; laagste 774 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 772.8 mm te Valentia; laagste 752.1 mm te Isafjord Verwachting tot morgenavond: Zwakke tot matige wind uit N. rich tingen, licht tot half bewolkt, droog weer, weinig verandering in tempera tuur. Zon op: 5 h 28; onder: 20 h 43. Licht op: 21 h 13. Maan op: 13 h 27; onder: 22 h 24. E. K.: 7 Augustus. Augustus. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Hoogwater. Laagwater Di. 6 6.12 18.27 12.23 Wo. 7 6.55 19.11 1-03 13.09 Do. 8 7.47 20.09 1.50 14.03 Hoog- en Laagwater te Wemelding* Di. Wo. Do. 6 7 8 Augustus. Hoogwater 7.57 20.11 8.37 20.49 9.23 21.41 Laagwste> 1.24 13.35 2.03 14.18 2.48 15.08 schiedt de ramp met een vliegtuig, dat van bestuurdersstandpunt bezien, wer kelijk uitmuntend was gehanteerd. Alle experts zullen echter toegeven, dat on der de omstandigheden niets gedaan kon worden om het neerstorten van het toestel te voorkomen. De Zwitsersche expert besluit: „Men zou nog langer over deze tragedie kun nen uitweiden, de conclusie zal dezelf de blijven: de bestuurder zat zoo in de klem, dat deze toestand elk snel ver keersvliegtuig noodlottig zou zijn gewor den. Blijven vliegen over het hoogge bergte? Natuurlijk! Maar dan uitgerust met betere kennis van de weerscondi- ties en nu en dan een vlucht opgeven en terugkeeren!" De hoera-stemming redivivus., Het gaat al weer snel den goeden kant uit met de even verderfelijke als onwaardige en onverantwoorde hoera- journalistiek. Ziehier een tuiltje stekels en doorns of moeten we zeggen: ma deliefjes en honigbekjes? uit de „Te legraaf" van hedenochtend: „De Koetilang loopt een dag in 10,800 km in drie dagen Sportieve passagiers hielpen Van Veenendaal naar krachten." „Van Veenendaal, die aanvankelijk een dag verloren had ten gevolge van slecht weer, is er n a e e n r e- cordreis in geslaagd, precies binnen den vastgestel- den schematijd binnen te ko men en het verlies in te halen." Met uitgestrekte hand en eindelijk na lange dagen weer met een glimlach om de lippen, gaat de directeur Ples- man naar zijn trouwen piloot. Even staan de mannen hand in hand en kijken elkaar in de oogen. Veel woorden behoeven zij niet te spreken, maar hun handdruk zegt meer dan lan ge volzinnen. Directeur Plesman is gelukkig dat de

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1