SEURS- £N WISSELKOERSEN. Perskroniek. c a A C C ZEELAND. GOES. VLISSINGEN. WALCHEREN. ZUID-BEVELAND. De Basvotrziening. BEURSTNElUiOMETES van Maandag. waJ we? AMSTERDAM, 22 Juli. Het eerste getal is de vorige notes- sing, daarop volgt de oüicieele notze ring van heden- Ned. 31 1000-4 99—97%. Ned. 33 1000-4 99—97%. Ned. 34 1000-4 99—97%. Certificaten-3 81%80%. O. Indie 34 1000-4 96%— 95%. Denemarken Oblig. 1926-5 82%82. Duitschl. 100-7 17%—17. Engeland 1960-90 4 72%—73 Zwitser., oblig- '24-5 97% Zwitserl. Staatssp. 1927-4% 97 Amsterdam 1933-5 98%99, Amsterdam 1934-4% 97%96%. 's-Gravenhage 1929-4% 100%100, Rotterdam 1926-1930-4 93—92. Berlijn 1925-6% 15% Zeeuws. Hyp. B-5 93%93. Zeeuws, Hyp. B-4% 93%93. Cities Service Cy, P. 1958 5 29%30% eenige bijzonderheden medegedeeld over het ongeluk. Daarbij is gebleken, dat de veronder stelling, dat de „Gaai" tegen een berg wand gevlogen zou zijn en verpletterd inderdaad niet juist is- De feiten, welke Zaterdagavond tele fonisch door den burgemeester van Mesocco waren medegedeeld, werden door den heer Moes thans grootendeels bevestigd. Op grond van zijn bevindingen ter plaatse en ook op grond van de verkla ringen van ooggetuigen en bewoners van de streek, meende de heer Moes, dat de laatste oogenblikken voor het ongeluk zich ongeveer als volgt hebben toege dragen: De „Gaai" is over den San Bernardino pas gevlogen en kwam toen uit Zuide lijke richting in het dal. De piloot vloog over dit dal en moest toen over een tweede bergpas vliegen. Deze pas vond hij gesloten. Er was zwaar weer. Slag regens en onweer maakten het onmoge lijk door den tweeden pas te komen. Er zat toen voor den piloot niets anders op, dan zijn machine te draaien en terug te keeren. Dit gelukte hem en hij vloog het dal weer terug naar den San Bernardino pas. In dien tijd was echter door het noodweer, ook de San Bernardino pas dichtgetrokken, zoodat hij daar ook niet meer door kon. De „Gaai" was dus in het dal gevangen en het eenige wat den piloot overbleef was een landingsterrein te zoeken, waar hij zijn machine zoo goed mogelijk aan den grond kon zetten- Van der Feyst heeft toen zijn landingskleppen uitgezet, wat erop w'jst, dat hij zijn snel heid trachtte te verminderen. Zijn wie len heeft hij ingehouden om op de buik' van de machine te kunnen landen. Deze methode is natuurlijk niet zonder gevaar, doch zij wordt meer toegepast. Men ver mindert de snelheid zooveel mogelijk en laat dan het toestel met ingetrokken wielen op den grond glijden- Deze fei ten, welke op het wrak van de „Gaai" duidelijk te constateeren waren, bewij zen, dat Van der Feyst omlaag wou. Hij heeft een klein plekje opgemerkt in het dal, dat hem nog het meest geschikt voorkwam om zijn noodlanding te be proeven. In het midden stonden een huisje en eenige boomen en daarlangs heeft de piloot getracht zijn machine neer te zetten- Of dit gelukt zou zijn kan niemand zeggen. Zeker is, dat op het laatste oogenblik nog iets gebeurd is, waar door aan de pogingen- van V,an der Feyst een noodlottig einde is gemaakt. Volstrekte zekerheid daaromtrent is er niet. Maar naar waar- schijn, lijkheid heeft de vliegmachine een kabel van een transportbaan geraakt en is toen door de geringe snelheid recht naar beneden gekomen en met den neus den grond ingeboord. De heer Moes heeft nog kunnen con stateeren, dat de piloot de beschikking heeft gehad over zijn beide motoren en dit doet de vraag rijzen: „Waarom was Van der Feyst in het dal en waarom vloog hij zoo laag?" Onze piloten vliegen altijd boven de bergen, zoodat men de hoogste toppen onder zich ziet liggen en zeker zal men dit doen met slecht weer. Het probleem van den heer Plesman en voor den vliegdienst der K. L. M. is dan ook: „Welke dwingende redenen waren er voor Van der Feyst om tus- schen de bergen door te vliegen inplaats van er overheen?" Dat er een dwingen de reden voor moet geweest zijn, staat volgens den heer Plesman vast, aange zien Van der Feyst te goed bekend was met de gevaren, welke verbonden zijn met het vliegen tusschen de bergen en door de bergpassen. Van Zwitsersche zijde heeft men, deelde de heer Plesman nog mede, kri tiek uitgeoefend op Van der Feyst om dat hij zich tusschen de bergen ge waagd had. Voor men hier echter een oordeel over velt, zal men eerst moe ten weten, wat den pilo.ot dwong om zoo laag te vliegen. En dit, zoo voegde de heer Plesman eraan toe, zal mis schien wel altijd een raadsel blijven. Wij vroegen den heer Plesman nog, of dit ongeluk verdere beperking der K. T.. M. diensten noodzakelijk maak te. De directeur zeide, dat tot verdere A Amsterd. Bank 109%112. C Rott. Bankver. 106%105%. A Twentsche Bank 8888. A Pref. Gruyter en Zn. A. 127%128, A Pref. Jurgens A 101%100%. A Ned. Gist- en Spiritusf. 412%* A De Schelde N.B. 18 A Ver. Papf. v. Gelder 44%45. C Am. Car Foundry 11%12%, C Am. Sme t Ref. 2525%. C Farbenind- I.G. 40% C Stand. Brands 9%9%. C U. States St. C. 23—23%-4. C North Am- Cy. 1010, A Born. Sum. H.M. 138142% A Linde Teves en Stokv. 6666%. A Ned. Wol Mij. 8483%. A Singkep Tin M. 70%72%. A J. C. Japan Ln. 26% A Rotterd. Lloyd 29% A S. M. Nederland 28%28%, A Amst, Thee C.M. 39%38%, beperking, dan welke reeds bekend was, nog niet besloten was. Leering Zondagavond heeft directeur A. Ples man in een der lokalen van den techni- schen dienst op het vliegveld Schiphol een langdurige vergadering gehoudeu, waaraan deelnamen alle chefs van dien sten, de heer Hans Martin, chef van de Indië-lijn, Guilonard, onder-direcjleur Aler, chef van den vliegdienst, Spit, chef van den technischen dienst, bene vens alle beschikbare piloten. Desgevraagd deelde de heer Plesman mede, dat op die bijeenkomst van ge dachten is gewisseld en dat de getroffen rampen stuk voor stuk zijn nagegaan teneinde er leering uit te trekken voor de toekomst. WIJS BELEID. De voorzichtige vlieger. Het Fokker-Douglas-vliegtuig „Toe kan", PH-AKT, dat Zaterdagavond te 21.27 uur van Schiphol startte voor de laatste vlucht volgens de dienstregeling naar Londen, waar het toestel te on geveer 11 uur op Croydon behoorde aan te komen, verscheen te ongeveer 10 uur, dus ruim een half uur na het vertrek plotseling weer boven Sbhip- hol, waar de landingslichten werden ontstoken en het vliegtuig een vlotte landing maakte. Het bleek dat enkele instrumenten voor het blindvliegen niet goed hadden gefunctioneerd, waarom de bestuurder, de bekende K.L.M.-piloot Evert van Dijk er den voorkeur aan gaf, mede met het oog op het slechte weer niet door te vliegen en naar Schiphol terug keerde. Ongeveer tegelijkertijd arriveerde op Schiphol het dienstvliegtuig uit Brussel de „Kievit", eveneens een Douglas- vliegtuig, en even heeft men overwogen, de dienstvlucht naar Londen door te zetten met deze machine. Tenslotte heeft men echter hiervan afgezien, zoo dat de laatste vlucht van den dienst op Londen niet is doorgegaan. Met de rug tegen de muur. A. Viruly (K.L.M.-gezagvoerder), schrijft in „De Crt." o.m.: (n.s.) „Mooie woorden hebben thans 'geen zin nu minder dan ooit. Het is nu in zeer korte tijd zeer harde ernst geworden met onze luchtvaart, die zijn glans verloren heeft. Ook met het beste werk kunnen wij die glans niet meer redden, want wij kunnen geen mensen tot het léven terugroepen. Maar wij kunnen werken als in de jaren, waarin de luchtvaart is opgebouwd en waarin nog geen sprake was van de grote luis ter van 1933 en '34. Toen zijn er teveel podiumwoorden gesproken daarvoor werd er alleen maar gewerkt en dat was beter. Wij willen nu geen podiumwoor den meer horen, ook niet van troost of opwekking, want in zoverre is de toe stand dezelfde gebleven, dat wij ook nu nog beschikken over een luchtvloot en over bemanningen, die niet door het buitenland worden overvleugeld. Die bemanningen behoeft men waar lijk niet op het hart te drukken, dat ze „moedig moeten volhouden" of aan te sporen tot „plichtsbetrachtingdie hebben altijd precies geweten, wat de luchtvaart was en zo goed als ze niet altijd helemaal ernstig onder de uitbun dig lovende luidsprekers hebben ge staan, zo goed vliegen ze morgen hun dienst ook al heeft zich voor de K.L M nu in zeven maanden alle noodlot opge hoopt, dat bij andere maatschappijen over vijftien jaren is verdeeld. Wij hoeven er geen doekjes om te winden, dat onze Nederlandse lucht vaart thans echter met de rug tegen de muur zal vechten. De reserve, dat is de, uitstekende naam, die zij zich verwor ven had, is verbruikt. Zo goed als die naam echter ééns opgebouwd is, zo j goed kan die opnieuw gesmeed worden. Daarvoor is echter, buiten de K.L.M., maar één ding noodig: dat het eigen Ne derlandse publiek de toestand even rus tig zal blijven beschouwen als de beman ningen, welke Vandaag hun machines als gisteren en altoos zullen vliegen".... A Houth. Alberts 26%26%. C Baltimore Ohio 6%6%. A Southern Rlw. 4%3%. C Union Pac. Rr. 63%-63%. C Int. Nickel Cy- 16%16%. Duitschl. '30 1000-5% 18%—18%-%. A Koloniale Bnk: 3637%, A N.I. Hbk. 1000 75%—76. C Ned. H.M. 1000 113—114%, A Alg. Kunstz. U. 31%—31%-32. A v. Berkels Pat. 58%59. C Calvé-Delft 58%59. A C, Suiker Mpij, 3838. A Ned. Ford A.M. 260—272%. Philips Gem. B. afg. 259%—260%-1. Unilever 99%100%-1%, C Anaconda Cop, 9%9%, C Bethlehem St. 19%20-19%. Kennec Copper 11%11%-12. Un. States Leather 44. A.N.I.E.M.—N.B. 167%—168. Kon. Petr. Mpij. 184%—186%-7%. Contin. Oil Cy. 12%—11%-%. Shell Union Ó.C. 65«-«. A C C Heerlijk Prachtig Maar de mooiste reis en vacantie kunnen grondig bedorven worden, wanneer Uw stoelgang niet regel matig is. Door verandering var Tucht en voedsel wordt de stoelgang maar al te gauw gestoord. Zorgt dus voor een betrouwbaar laxeermiddel. Dat is Istizin-tabletten verwekken geen kramp en zijn onschadelijk voor darm en nieren. (Ing. Med.) De Zeeuwsche pers. Zaterdagmiddag heeft de ver. „De Zeeuwsche Pers" te Goes haar jaarver gadering gehouden. Alle in Zeeland verschijnende dagbladen, nieuwsbladen en advertentiebladen de laatste voor zoover zij geen gratis bladen zijn hebben zich sinds de oprichting der vereeniging bij haar aangesloten. De voorzitter der vereeniging, dr. S. S. Smeding uit Middelburg, heeft de vergadering geopend met een rede over het begrip „Collegiale Concurrentie." „De ongebreidelde concurrentie kent en ziet, aldus spr., den beroepsgenoot enkel en ^lleen als vijand; de collegiale concurrentie daarentegen, sluit de mo gelijkheid van persoonlijke vriendschap niet uit, en erkent den zakelijken of politieken tegenstander als collega, zij het dan als eene waarmede hij zich in heftigen doch sportieven wedkamp kan hebben te meten. De ongebreidelde concurrentie kent geen spelregels, zij slaat waar zij ra ken kan; zij slaat liefst raak en soms dood. De collegiale concurrentie zal zeker niet met minder kracht naar de overwinning streven, maar zij acht zich daarbij sportief gebonden aan de re gelen van het spel." De vergadering heeft verder een' huishoudelijk karakter gedragen; het bestuur bestaat, behalven den voorzit ter, uit de H.H. I. van de Sande, Ter- neuzen, vice-voorzitter; M. J. Kosten, Zierikzee en H, van Benthem, Goes, secretaris-penningmeester. Volksconcert. Dinsdag a.s. hoopt de Harmonie „Ho sanna" een Volksconcert te geven op de Groote Mart alhier. Aanvang 's avonds half negen. Het programma vermeldt de nos.: 1. „Machine gun Guards", marsch, C. Claypool. 2. „Madchen von der Spule" ouvertu re, Fr. v. Suppé. 3. „Eternel Printemps" Valse, Fr. Po- PY- 4. „Suite Ballet" in 5 deelen Fr. Popy, 1. Mazurka; 2, Pizzicati; 3- Valse lente, 4, Largo; 5. Final Galop. Pauze. 5. „Blue Danube", marsch, R. Strauss. 6. „Ariadne" ouverture, H. Kling. 7. a „Panis Angelicus" C. Franck. b „Ave Maria" Gounod. 8- „Atilla", fantaisie sur l'opera, G. Verdi. 9. „Finale". De Kermis. Het is Zaterdag, den laatsten dag der kermis, in de avonduren zeer druk ge weest. Toen een hevige regenbui los barste was het in de cafés en kermisin- richtingen dubbel druk. Er hadden geen ordeverstoringen plaats, ook niet bij het sluiten. Begin van brand. In den nacht van Zaterdag cp Zondag is de brandweer gealarmeeid voor een brand in de Kalkkokstraat. Toert zij ter plaatse kwam was de politie reeds met steun van burgers er in geslaagd met een slangenwagen het vuur tot staan te brengen. C Tide Water Ass. Oil 6%6%-%. A K.N. Stoomb. Mij. 4%—4%, A Ned. Scheepv. U. 33%34-%. A H.V. Amsterdam 167%—171 -2%. A Java Cult. Mij. 9294. A N.I. Suiker U. 9093. A Deli Batavia 138%141-3. C Deli Mij. 1000 149% A Senembah 153155%-7. C Chicago Milw. A Amst. Rubb. C. 106%—107%-%. A Deli-Bat. Rubb. 69%69. A Hessa Rubber 92%92%. A Serbadjadi S R. 65%65%. Prolongatie 1%1%. WISSELKOERSEN. 20 Juli 22 Juli Londen 7.27 7.32% Berlijn 59.26 59.50 Parijs 9.73% 9.78% Brussel 24.80 24.95 Zwitserland 48.11 48.30 Kopenhagen 32.45 32.75 New-York 1.46% 1.47% Druk vreemdelingenbezoek. Gisteren kwamen op de haven de ple ziervaartuigen Friesland, Zeeland en Mercator met ongeveer 1000 Belgische daggasten, van wie een deel naar Mid delburg door reisde. ALS KINDEREN MET LUCIFERS SPELEN. KOUDEKERKE. Zaterdagmiddag brak brand uit in de groote laudbouw- schuur van den landbouwer P. de Pag- ter te Lammerenburg aan den Vlissing- schen weg. Toen de brandspuit van Koudekerke ter plaatse kwam zag zij zich voor een zware taak gesteld, daar in de schuur 25,000 kg hooi opgesla gen was, die een verstikkende rook verspreidde, terwijl er bovendien niet voldoende water aanwezig was om de belendende huizen nat te houden. Be halve het hooi zijn er landbouwwerktui gen, vier rijwielen en een veerwagen verbrand, terwijl voorts drie kalveren en drie geiten in de vlammen zijn om gekomen. De brand is ontstaan door dat kinderen met lucifers boven in den schuur gespeeld hebben. Verzekering dekt de schade. De waarnemend bur gemeester, de heer J. A. Contant was op het terrein van den brand aanwe zig. HARDE WIND. KOUDEKERKE. De harde wind, wel ke Zaterdag en Zondag uit het Z. W. waaide, heeft alhier aan het strand da nig huis gehouden. Zondagmorgen vroeg kwam het water tot ongekende hoog te. Op sommige plaatsen stond het te gen de duinen aan. Toen dan ook Zon dagmorgen de vaste strandbezoekers hun strandhuisjes gingen opzoeken, moesten velen ervaren dat het een of ander was weggespoeld. Zoo vernamen wij dat enkele kano's, welke als regel veilig naast of voor de huisjes zijn op geborgen, een heel eind verder op het strand lagen. Dit was eveneens het ge val met enkele huisjes, welke in zijn geheel waren opgepakt en een eind verder werden teruggevonden. Zoo ver wij konden nagaan, was de schade niet groot. Het is echter een waarschuwing om alles, wat op het strand achter blijft, zoo goed mogelijk te verzekeren. Poging om het gasverbruik op te voeren door prijsverlaging. Men schrijft ons: De kwestie van de gasvoorziening van Zuid-Beveland is op het oogenblik voor Goes en omgeving weer actueel en zal in meerdere gemeenteraden ter sprake komen voor het nemen van een ingrijpend besluit dienaangaande. Met opzet wordt hier melding gemaakt van „weer actueel" omdat dit niet voor de eerste maal is. Reeds jaren lang kent Zuid-Beveland zijn gaskwestie en steeds was en is het zgn. Oosteinde (gemeenten Krabbendijke, Kruiningen, Rilland-Bath, Schore en Waarde) daarbij van het grootste belang. Goes had oorspronkelijk een bloeiend gasbedrijf voor eigen stad met jaarlijks terugkeerende winst. In den loop der ja ren zijn Kloetinge, Wilhelminadorp en Kapelle gevoegd bij het gebied, dat van uit de Goesche gasfabriek van gas werd voorzien. Er waren toen in totaal op Zuid-Beveland zes fabrieken t.w. te Goes (voor Goes, Kloetinge, Wilhelmi nadorp en later Kapelle), Wemeldinge, Yerseke, Krabbendijke (voor Krabben dijke, Waarde en Rilland-Bath), Krui ningen en Hansweert (voor Hansweert en Schore). Enkele jaren geleden werd het zgn. Oosteinde gevormd, tengevolge waarvan de fabrieken te Kruiningen en Hansweert werden stilgelegd en de dor pen van Oosteinde van gas werden voor zien vanuit de fabriek te Krabbendijke; ten behoeve van de voorziening van Hansweert en Schore was het leggen van een zinker door. het kanaal van Z.- Beveland noodzakelijk. Verder werd ook de fabriek te Wemeldinge stilgelegd en werd die gemeente van gas voorzien vanuit de Goesche fabriek, Tot 1 Juli 1935 had Zuid-Beveland dus nog dr:e fabrieken, op welken datum ook Oost einde naar Goes overging. Thans staan de zaken dus zoo, dat buiten Goes al leen Yerseke nog een eigen bedrijf heeft. Het is niet waarschijnlijk, dat laatst genoemd bedrijf spoedig zal verdwijnen, aangezien deze fabriek een afzetgebied heeft met een dicht opeenwonende be- Markt Amerika Tabak Rubüer Suiker lIndustrie Mijnen Olie Aku (Wettig gedeponeerd.) volking van ongeveer 4000 zielen en nog op rendabele wijze kan worden gedre ven. Goes voorziet dus een groot gedeelte van Zuid-Beveland van gas en het is be kend, dat er nog plannen voor uitbrei ding bestaan, althans hebben bestaan. Doch ook hier spreekt de ongunst der tijden een aardig woordje mee. Echter is Goes met de overname van Oosteinde niet gelukkig geweest. Oosteinde begon reeds slecht in 1929 met de overname der fabrieken te Krabbendijke, Kruinin gen en Hansweert, welke zeer zeker niet op de juiste wijze waren beheerd, vooral wat betreft de aflossing van het daarin gestoken kapitaal. Daarbij kwam, dat er door het stilleggen van de fabrie ken te Kruiningen en Hansweert veel dood kapitaal in het bedrijf zat. Toen Zuid-Beveland werd geëlectrificeerd en de crisis steeds grootere vormen aan nam, stond het wel vast, dat de toe komst voor Oosteinde steeds donkerder werd en dat maatregelen moesten wor den genomen ter voorkoming van erger. Het slot is geweest, dat Oosteinde over ging naar Goes. Zooals reeds gezegd, Goes was met Oosteinde maar weinig gebaat, integen deel. Doch ook de gemeenten van Oost einde waren door deze overgang nog niet uit de moeilijkheden, zelfs werden de moeilijkheden van dien aard, dat op nieuw naar een oplossing moest worden uitgezien. Het gasverbruik liep van jaar tot jaar op onrustbarende wijze achter uit, mede tengevolge van de veel te hoo- ge gaspprijzen. Tengevolge daarvan moesten de gemeenten van Oosteinde belangrijke bedragen storten in de kas van het Goesche bedrijf omreden bij de overgang was bepaald, dat een bepaald gasverbruik moest worden gegaran deerd en over het te weinig verbruikte een bedrag van 5 cent per kub, fneter moest worden betaald. Over 1934 be droeg het te weinig verbruikte zelfs 186.312 kub. meter hetgeen neerkomt op een uitkeering van 9315.60. Daarbij komt, dat de gemeenten van Oostein de met deze uitkeering niet van de zaak af waren, omdat ingevolge de ge meenschappelijke regeling nog het een en ander was te betalen; over 1934 be droeg de totale uitkeering meer dan f 12000. De oplossing wordt thans gezocht in verlaging der tarieven in de hoop, dat daardoor het gasverbruik weer zal oploopen, althans niet verder val te- rugloopen. Doch wie zal dat betalen? Na lang onderhandelen is men, vooral door het in dezen verrichtte werk van een commissie uit Ged. Staten van Zee land, tot overeenstemming gekomen, Goes betaalt het leeuwendeel van de verlaging der tarieven, terwijl de ga rantie (voor te weinig gasverbruik) voor goed wordt vastgezet met als ge volg, dat straks alleen Goes belang heeft bij een grooter gasverbruik. Goes geeft direct een groot deel van zijn winst prijs in de hoop, dat straks het meerdere gasverbruik ruimschoots op zal wegen tegen de prijsverlaging. We! een bewijs, dat de tegenwoordige direc teur van het Goesche gasbedrijf ver trouwen in zijn zaak heeft. Het is dan ook te wenschen, dat succes niet uii- blijft. Indien de bij deze kwestie betrokken gemeenteraden (van Goes en de ge meenten van Oosteinde) de nieuwe re geling aanvaarden, is hiermede een nieuw tijdperk voor de Zuid-Beveland- sche gasvoorziening aangebroken. Mo ge dit het begin zijn van de oplossing. RAAD VAN BAARLAND. BAARLAND. Zaterdagmiddag verga derde de Raad dezer gemeente onder voorzitterschap van burgemeester J- Ermerins. Afwezig met kennisgeving de heer J, de Rijk. Met 1 Jan. 1936 loopen de verorde ningen op de havengelden af. B, en W- stelden voor in de nieuwe verordening niet meer te spreken van „geladen wa gen", maar van „per 1000 kg Aldus besloten. B. en w- stelden voor een subsidie te geven van f 5 voor te houden schiet oefeningen van den algemeenen politie bond. Aangenomen. Besprekingen werden gehouden in zake de heffing van waterschapslasten op 't gebouwd. De V o o r z. achtte het noo dig overleg te plegen met het gemeente- O* KRABl op de kebeek ziekgez, gymnas: nastiekj! De en hee vooral dames publiel de laatd wordenl luw bc gebou-v KRI lerverel gén" ij dering derger taris, Karelsl KRt Ouden I Hanswl BurgerJ KRI trokkel voor el Walchf aangebj eenigir gen t«i schen meisje I milie),[ lander warenl Het f baar Nieuw| hulp fractui| jonge Goes den et orgelc^ concer danks komer nietenl afsche Zier Aarde 18 Ai| van raar Ds.li bedar heeft Devei steno| sin cxamj te B te Al RoosJ klassj montl Midi sin; van N. D| G o i p e; neler. klassl 's-H i Td D. mer! J. E. Leei Midi Zeei SchJ M.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 2