SEURS- £N WISSELKOERSEN.
Perskroniek.
c
a
A
C
C
ZEELAND.
GOES.
VLISSINGEN.
WALCHEREN.
ZUID-BEVELAND.
De Basvotrziening.
BEURSTNElUiOMETES
van Maandag.
waJ
we?
AMSTERDAM, 22 Juli.
Het eerste getal is de vorige notes-
sing, daarop volgt de oüicieele notze
ring van heden-
Ned. 31 1000-4 99—97%.
Ned. 33 1000-4 99—97%.
Ned. 34 1000-4 99—97%.
Certificaten-3 81%80%.
O. Indie 34 1000-4 96%— 95%.
Denemarken Oblig. 1926-5 82%82.
Duitschl. 100-7 17%—17.
Engeland 1960-90 4 72%—73
Zwitser., oblig- '24-5 97%
Zwitserl. Staatssp. 1927-4% 97
Amsterdam 1933-5 98%99,
Amsterdam 1934-4% 97%96%.
's-Gravenhage 1929-4% 100%100,
Rotterdam 1926-1930-4 93—92.
Berlijn 1925-6% 15%
Zeeuws. Hyp. B-5 93%93.
Zeeuws, Hyp. B-4% 93%93.
Cities Service Cy, P. 1958 5 29%30%
eenige bijzonderheden medegedeeld
over het ongeluk.
Daarbij is gebleken, dat de veronder
stelling, dat de „Gaai" tegen een berg
wand gevlogen zou zijn en verpletterd
inderdaad niet juist is-
De feiten, welke Zaterdagavond tele
fonisch door den burgemeester van
Mesocco waren medegedeeld, werden
door den heer Moes thans grootendeels
bevestigd.
Op grond van zijn bevindingen ter
plaatse en ook op grond van de verkla
ringen van ooggetuigen en bewoners van
de streek, meende de heer Moes, dat de
laatste oogenblikken voor het ongeluk
zich ongeveer als volgt hebben toege
dragen:
De „Gaai" is over den San Bernardino
pas gevlogen en kwam toen uit Zuide
lijke richting in het dal. De piloot vloog
over dit dal en moest toen over een
tweede bergpas vliegen. Deze pas vond
hij gesloten. Er was zwaar weer. Slag
regens en onweer maakten het onmoge
lijk door den tweeden pas te komen. Er
zat toen voor den piloot niets anders op,
dan zijn machine te draaien en terug te
keeren. Dit gelukte hem en hij vloog het
dal weer terug naar den San Bernardino
pas. In dien tijd was echter door het
noodweer, ook de San Bernardino pas
dichtgetrokken, zoodat hij daar ook niet
meer door kon. De „Gaai" was dus in
het dal gevangen en het eenige wat den
piloot overbleef was een landingsterrein
te zoeken, waar hij zijn machine zoo goed
mogelijk aan den grond kon zetten- Van
der Feyst heeft toen zijn landingskleppen
uitgezet, wat erop w'jst, dat hij zijn snel
heid trachtte te verminderen. Zijn wie
len heeft hij ingehouden om op de buik'
van de machine te kunnen landen. Deze
methode is natuurlijk niet zonder gevaar,
doch zij wordt meer toegepast. Men ver
mindert de snelheid zooveel mogelijk en
laat dan het toestel met ingetrokken
wielen op den grond glijden- Deze fei
ten, welke op het wrak van de „Gaai"
duidelijk te constateeren waren, bewij
zen, dat Van der Feyst omlaag wou. Hij
heeft een klein plekje opgemerkt in het
dal, dat hem nog het meest geschikt
voorkwam om zijn noodlanding te be
proeven. In het midden stonden een
huisje en eenige boomen en daarlangs
heeft de piloot getracht zijn machine
neer te zetten-
Of dit gelukt zou zijn kan niemand
zeggen. Zeker is, dat op het laatste
oogenblik nog iets gebeurd is, waar
door aan de pogingen- van V,an der
Feyst een noodlottig einde is gemaakt.
Volstrekte zekerheid daaromtrent is
er niet. Maar naar waar-
schijn, lijkheid heeft de
vliegmachine een kabel
van een transportbaan
geraakt en is toen door
de geringe snelheid recht
naar beneden gekomen
en met den neus den
grond ingeboord.
De heer Moes heeft nog kunnen con
stateeren, dat de piloot de beschikking
heeft gehad over zijn beide motoren en
dit doet de vraag rijzen: „Waarom was
Van der Feyst in het dal en waarom
vloog hij zoo laag?"
Onze piloten vliegen altijd boven de
bergen, zoodat men de hoogste toppen
onder zich ziet liggen en zeker zal men
dit doen met slecht weer.
Het probleem van den heer Plesman
en voor den vliegdienst der K. L. M.
is dan ook: „Welke dwingende redenen
waren er voor Van der Feyst om tus-
schen de bergen door te vliegen inplaats
van er overheen?" Dat er een dwingen
de reden voor moet geweest zijn, staat
volgens den heer Plesman vast, aange
zien Van der Feyst te goed bekend was
met de gevaren, welke verbonden zijn
met het vliegen tusschen de bergen en
door de bergpassen.
Van Zwitsersche zijde heeft men,
deelde de heer Plesman nog mede, kri
tiek uitgeoefend op Van der Feyst om
dat hij zich tusschen de bergen ge
waagd had. Voor men hier echter een
oordeel over velt, zal men eerst moe
ten weten, wat den pilo.ot dwong om
zoo laag te vliegen. En dit, zoo voegde
de heer Plesman eraan toe, zal mis
schien wel altijd een raadsel blijven.
Wij vroegen den heer Plesman nog,
of dit ongeluk verdere beperking der
K. T.. M. diensten noodzakelijk maak
te. De directeur zeide, dat tot verdere
A Amsterd. Bank 109%112.
C Rott. Bankver. 106%105%.
A Twentsche Bank 8888.
A Pref. Gruyter en Zn. A. 127%128,
A Pref. Jurgens A 101%100%.
A Ned. Gist- en Spiritusf. 412%*
A De Schelde N.B. 18
A Ver. Papf. v. Gelder 44%45.
C Am. Car Foundry 11%12%,
C Am. Sme t Ref. 2525%.
C Farbenind- I.G. 40%
C Stand. Brands 9%9%.
C U. States St. C. 23—23%-4.
C North Am- Cy. 1010,
A Born. Sum. H.M. 138142%
A Linde Teves en Stokv. 6666%.
A Ned. Wol Mij. 8483%.
A Singkep Tin M. 70%72%.
A J. C. Japan Ln. 26%
A Rotterd. Lloyd 29%
A S. M. Nederland 28%28%,
A Amst, Thee C.M. 39%38%,
beperking, dan welke reeds bekend was,
nog niet besloten was.
Leering
Zondagavond heeft directeur A. Ples
man in een der lokalen van den techni-
schen dienst op het vliegveld Schiphol
een langdurige vergadering gehoudeu,
waaraan deelnamen alle chefs van dien
sten, de heer Hans Martin, chef van de
Indië-lijn, Guilonard, onder-direcjleur
Aler, chef van den vliegdienst, Spit,
chef van den technischen dienst, bene
vens alle beschikbare piloten.
Desgevraagd deelde de heer Plesman
mede, dat op die bijeenkomst van ge
dachten is gewisseld en dat de getroffen
rampen stuk voor stuk zijn nagegaan
teneinde er leering uit te trekken voor
de toekomst.
WIJS BELEID.
De voorzichtige vlieger.
Het Fokker-Douglas-vliegtuig „Toe
kan", PH-AKT, dat Zaterdagavond te
21.27 uur van Schiphol startte voor de
laatste vlucht volgens de dienstregeling
naar Londen, waar het toestel te on
geveer 11 uur op Croydon behoorde
aan te komen, verscheen te ongeveer
10 uur, dus ruim een half uur na het
vertrek plotseling weer boven Sbhip-
hol, waar de landingslichten werden
ontstoken en het vliegtuig een vlotte
landing maakte.
Het bleek dat enkele instrumenten
voor het blindvliegen niet goed hadden
gefunctioneerd, waarom de bestuurder,
de bekende K.L.M.-piloot Evert van
Dijk er den voorkeur aan gaf, mede
met het oog op het slechte weer niet
door te vliegen en naar Schiphol terug
keerde.
Ongeveer tegelijkertijd arriveerde op
Schiphol het dienstvliegtuig uit Brussel
de „Kievit", eveneens een Douglas-
vliegtuig, en even heeft men overwogen,
de dienstvlucht naar Londen door te
zetten met deze machine. Tenslotte
heeft men echter hiervan afgezien, zoo
dat de laatste vlucht van den dienst
op Londen niet is doorgegaan.
Met de rug tegen de muur.
A. Viruly (K.L.M.-gezagvoerder),
schrijft in „De Crt." o.m.:
(n.s.) „Mooie woorden hebben thans
'geen zin nu minder dan ooit. Het is
nu in zeer korte tijd zeer harde ernst
geworden met onze luchtvaart, die zijn
glans verloren heeft. Ook met het beste
werk kunnen wij die glans niet meer
redden, want wij kunnen geen mensen
tot het léven terugroepen. Maar wij
kunnen werken als in de jaren, waarin
de luchtvaart is opgebouwd en waarin
nog geen sprake was van de grote luis
ter van 1933 en '34. Toen zijn er teveel
podiumwoorden gesproken daarvoor
werd er alleen maar gewerkt en dat was
beter. Wij willen nu geen podiumwoor
den meer horen, ook niet van troost of
opwekking, want in zoverre is de toe
stand dezelfde gebleven, dat wij ook nu
nog beschikken over een luchtvloot en
over bemanningen, die niet door het
buitenland worden overvleugeld.
Die bemanningen behoeft men waar
lijk niet op het hart te drukken, dat ze
„moedig moeten volhouden" of aan te
sporen tot „plichtsbetrachtingdie
hebben altijd precies geweten, wat de
luchtvaart was en zo goed als ze niet
altijd helemaal ernstig onder de uitbun
dig lovende luidsprekers hebben ge
staan, zo goed vliegen ze morgen hun
dienst ook al heeft zich voor de K.L M
nu in zeven maanden alle noodlot opge
hoopt, dat bij andere maatschappijen
over vijftien jaren is verdeeld.
Wij hoeven er geen doekjes om te
winden, dat onze Nederlandse lucht
vaart thans echter met de rug tegen de
muur zal vechten. De reserve, dat is de,
uitstekende naam, die zij zich verwor
ven had, is verbruikt. Zo goed als die
naam echter ééns opgebouwd is, zo
j goed kan die opnieuw gesmeed worden.
Daarvoor is echter, buiten de K.L.M.,
maar één ding noodig: dat het eigen Ne
derlandse publiek de toestand even rus
tig zal blijven beschouwen als de beman
ningen, welke Vandaag hun machines als
gisteren en altoos zullen vliegen"....
A Houth. Alberts 26%26%.
C Baltimore Ohio 6%6%.
A Southern Rlw. 4%3%.
C Union Pac. Rr. 63%-63%.
C Int. Nickel Cy- 16%16%.
Duitschl. '30 1000-5% 18%—18%-%.
A Koloniale Bnk: 3637%,
A N.I. Hbk. 1000 75%—76.
C Ned. H.M. 1000 113—114%,
A Alg. Kunstz. U. 31%—31%-32.
A v. Berkels Pat. 58%59.
C Calvé-Delft 58%59.
A C, Suiker Mpij, 3838.
A Ned. Ford A.M. 260—272%.
Philips Gem. B. afg. 259%—260%-1.
Unilever 99%100%-1%,
C Anaconda Cop, 9%9%,
C Bethlehem St. 19%20-19%.
Kennec Copper 11%11%-12.
Un. States Leather 44.
A.N.I.E.M.—N.B. 167%—168.
Kon. Petr. Mpij. 184%—186%-7%.
Contin. Oil Cy. 12%—11%-%.
Shell Union Ó.C. 65«-«.
A
C
C
Heerlijk
Prachtig
Maar de mooiste reis
en vacantie kunnen grondig
bedorven worden, wanneer
Uw stoelgang niet regel
matig is. Door verandering
var Tucht en voedsel wordt
de stoelgang maar al te
gauw gestoord. Zorgt dus voor een
betrouwbaar laxeermiddel. Dat is
Istizin-tabletten verwekken geen kramp
en zijn onschadelijk voor darm en nieren.
(Ing. Med.)
De Zeeuwsche pers.
Zaterdagmiddag heeft de ver. „De
Zeeuwsche Pers" te Goes haar jaarver
gadering gehouden. Alle in Zeeland
verschijnende dagbladen, nieuwsbladen
en advertentiebladen de laatste
voor zoover zij geen gratis bladen zijn
hebben zich sinds de oprichting der
vereeniging bij haar aangesloten.
De voorzitter der vereeniging, dr. S.
S. Smeding uit Middelburg, heeft de
vergadering geopend met een rede over
het begrip „Collegiale Concurrentie."
„De ongebreidelde concurrentie kent
en ziet, aldus spr., den beroepsgenoot
enkel en ^lleen als vijand; de collegiale
concurrentie daarentegen, sluit de mo
gelijkheid van persoonlijke vriendschap
niet uit, en erkent den zakelijken of
politieken tegenstander als collega, zij
het dan als eene waarmede hij zich in
heftigen doch sportieven wedkamp kan
hebben te meten.
De ongebreidelde concurrentie kent
geen spelregels, zij slaat waar zij ra
ken kan; zij slaat liefst raak en soms
dood. De collegiale concurrentie zal
zeker niet met minder kracht naar de
overwinning streven, maar zij acht zich
daarbij sportief gebonden aan de re
gelen van het spel."
De vergadering heeft verder een'
huishoudelijk karakter gedragen; het
bestuur bestaat, behalven den voorzit
ter, uit de H.H. I. van de Sande, Ter-
neuzen, vice-voorzitter; M. J. Kosten,
Zierikzee en H, van Benthem, Goes,
secretaris-penningmeester.
Volksconcert.
Dinsdag a.s. hoopt de Harmonie „Ho
sanna" een Volksconcert te geven op de
Groote Mart alhier. Aanvang 's avonds
half negen. Het programma vermeldt de
nos.:
1. „Machine gun Guards", marsch, C.
Claypool.
2. „Madchen von der Spule" ouvertu
re, Fr. v. Suppé.
3. „Eternel Printemps" Valse, Fr. Po-
PY-
4. „Suite Ballet" in 5 deelen Fr. Popy,
1. Mazurka; 2, Pizzicati; 3- Valse lente,
4, Largo; 5. Final Galop.
Pauze.
5. „Blue Danube", marsch, R. Strauss.
6. „Ariadne" ouverture, H. Kling.
7. a „Panis Angelicus" C. Franck.
b „Ave Maria" Gounod.
8- „Atilla", fantaisie sur l'opera, G.
Verdi.
9. „Finale".
De Kermis.
Het is Zaterdag, den laatsten dag der
kermis, in de avonduren zeer druk ge
weest. Toen een hevige regenbui los
barste was het in de cafés en kermisin-
richtingen dubbel druk. Er hadden geen
ordeverstoringen plaats, ook niet bij
het sluiten.
Begin van brand.
In den nacht van Zaterdag cp Zondag
is de brandweer gealarmeeid voor een
brand in de Kalkkokstraat. Toert zij ter
plaatse kwam was de politie reeds met
steun van burgers er in geslaagd met
een slangenwagen het vuur tot staan te
brengen.
C Tide Water Ass. Oil 6%6%-%.
A K.N. Stoomb. Mij. 4%—4%,
A Ned. Scheepv. U. 33%34-%.
A H.V. Amsterdam 167%—171 -2%.
A Java Cult. Mij. 9294.
A N.I. Suiker U. 9093.
A Deli Batavia 138%141-3.
C Deli Mij. 1000 149%
A Senembah 153155%-7.
C Chicago Milw.
A Amst. Rubb. C. 106%—107%-%.
A Deli-Bat. Rubb. 69%69.
A Hessa Rubber 92%92%.
A Serbadjadi S R. 65%65%.
Prolongatie 1%1%.
WISSELKOERSEN.
20 Juli
22 Juli
Londen
7.27
7.32%
Berlijn
59.26
59.50
Parijs
9.73%
9.78%
Brussel
24.80
24.95
Zwitserland
48.11
48.30
Kopenhagen
32.45
32.75
New-York
1.46%
1.47%
Druk vreemdelingenbezoek.
Gisteren kwamen op de haven de ple
ziervaartuigen Friesland, Zeeland en
Mercator met ongeveer 1000 Belgische
daggasten, van wie een deel naar Mid
delburg door reisde.
ALS KINDEREN MET
LUCIFERS SPELEN.
KOUDEKERKE. Zaterdagmiddag brak
brand uit in de groote laudbouw-
schuur van den landbouwer P. de Pag-
ter te Lammerenburg aan den Vlissing-
schen weg. Toen de brandspuit van
Koudekerke ter plaatse kwam zag zij
zich voor een zware taak gesteld, daar
in de schuur 25,000 kg hooi opgesla
gen was, die een verstikkende rook
verspreidde, terwijl er bovendien niet
voldoende water aanwezig was om de
belendende huizen nat te houden. Be
halve het hooi zijn er landbouwwerktui
gen, vier rijwielen en een veerwagen
verbrand, terwijl voorts drie kalveren
en drie geiten in de vlammen zijn om
gekomen. De brand is ontstaan door
dat kinderen met lucifers boven in den
schuur gespeeld hebben. Verzekering
dekt de schade. De waarnemend bur
gemeester, de heer J. A. Contant was
op het terrein van den brand aanwe
zig.
HARDE WIND.
KOUDEKERKE. De harde wind, wel
ke Zaterdag en Zondag uit het Z. W.
waaide, heeft alhier aan het strand da
nig huis gehouden. Zondagmorgen vroeg
kwam het water tot ongekende hoog
te. Op sommige plaatsen stond het te
gen de duinen aan. Toen dan ook Zon
dagmorgen de vaste strandbezoekers
hun strandhuisjes gingen opzoeken,
moesten velen ervaren dat het een of
ander was weggespoeld. Zoo vernamen
wij dat enkele kano's, welke als regel
veilig naast of voor de huisjes zijn op
geborgen, een heel eind verder op het
strand lagen. Dit was eveneens het ge
val met enkele huisjes, welke in zijn
geheel waren opgepakt en een eind
verder werden teruggevonden. Zoo ver
wij konden nagaan, was de schade niet
groot. Het is echter een waarschuwing
om alles, wat op het strand achter blijft,
zoo goed mogelijk te verzekeren.
Poging om het gasverbruik op
te voeren door prijsverlaging.
Men schrijft ons:
De kwestie van de gasvoorziening
van Zuid-Beveland is op het oogenblik
voor Goes en omgeving weer actueel en
zal in meerdere gemeenteraden ter
sprake komen voor het nemen van een
ingrijpend besluit dienaangaande. Met
opzet wordt hier melding gemaakt van
„weer actueel" omdat dit niet voor de
eerste maal is. Reeds jaren lang kent
Zuid-Beveland zijn gaskwestie en steeds
was en is het zgn. Oosteinde (gemeenten
Krabbendijke, Kruiningen, Rilland-Bath,
Schore en Waarde) daarbij van het
grootste belang.
Goes had oorspronkelijk een bloeiend
gasbedrijf voor eigen stad met jaarlijks
terugkeerende winst. In den loop der ja
ren zijn Kloetinge, Wilhelminadorp en
Kapelle gevoegd bij het gebied, dat van
uit de Goesche gasfabriek van gas werd
voorzien. Er waren toen in totaal op
Zuid-Beveland zes fabrieken t.w. te
Goes (voor Goes, Kloetinge, Wilhelmi
nadorp en later Kapelle), Wemeldinge,
Yerseke, Krabbendijke (voor Krabben
dijke, Waarde en Rilland-Bath), Krui
ningen en Hansweert (voor Hansweert
en Schore). Enkele jaren geleden werd
het zgn. Oosteinde gevormd, tengevolge
waarvan de fabrieken te Kruiningen en
Hansweert werden stilgelegd en de dor
pen van Oosteinde van gas werden voor
zien vanuit de fabriek te Krabbendijke;
ten behoeve van de voorziening van
Hansweert en Schore was het leggen
van een zinker door. het kanaal van Z.-
Beveland noodzakelijk. Verder werd
ook de fabriek te Wemeldinge stilgelegd
en werd die gemeente van gas voorzien
vanuit de Goesche fabriek, Tot 1 Juli
1935 had Zuid-Beveland dus nog dr:e
fabrieken, op welken datum ook Oost
einde naar Goes overging. Thans staan
de zaken dus zoo, dat buiten Goes al
leen Yerseke nog een eigen bedrijf heeft.
Het is niet waarschijnlijk, dat laatst
genoemd bedrijf spoedig zal verdwijnen,
aangezien deze fabriek een afzetgebied
heeft met een dicht opeenwonende be-
Markt
Amerika
Tabak
Rubüer
Suiker
lIndustrie
Mijnen
Olie
Aku
(Wettig gedeponeerd.)
volking van ongeveer 4000 zielen en nog
op rendabele wijze kan worden gedre
ven.
Goes voorziet dus een groot gedeelte
van Zuid-Beveland van gas en het is be
kend, dat er nog plannen voor uitbrei
ding bestaan, althans hebben bestaan.
Doch ook hier spreekt de ongunst der
tijden een aardig woordje mee. Echter
is Goes met de overname van Oosteinde
niet gelukkig geweest. Oosteinde begon
reeds slecht in 1929 met de overname
der fabrieken te Krabbendijke, Kruinin
gen en Hansweert, welke zeer zeker
niet op de juiste wijze waren beheerd,
vooral wat betreft de aflossing van het
daarin gestoken kapitaal. Daarbij kwam,
dat er door het stilleggen van de fabrie
ken te Kruiningen en Hansweert veel
dood kapitaal in het bedrijf zat. Toen
Zuid-Beveland werd geëlectrificeerd en
de crisis steeds grootere vormen aan
nam, stond het wel vast, dat de toe
komst voor Oosteinde steeds donkerder
werd en dat maatregelen moesten wor
den genomen ter voorkoming van erger.
Het slot is geweest, dat Oosteinde over
ging naar Goes.
Zooals reeds gezegd, Goes was met
Oosteinde maar weinig gebaat, integen
deel. Doch ook de gemeenten van Oost
einde waren door deze overgang nog
niet uit de moeilijkheden, zelfs werden
de moeilijkheden van dien aard, dat op
nieuw naar een oplossing moest worden
uitgezien. Het gasverbruik liep van jaar
tot jaar op onrustbarende wijze achter
uit, mede tengevolge van de veel te hoo-
ge gaspprijzen. Tengevolge daarvan
moesten de gemeenten van Oosteinde
belangrijke bedragen storten in de kas
van het Goesche bedrijf omreden bij de
overgang was bepaald, dat een bepaald
gasverbruik moest worden gegaran
deerd en over het te weinig verbruikte
een bedrag van 5 cent per kub, fneter
moest worden betaald. Over 1934 be
droeg het te weinig verbruikte zelfs
186.312 kub. meter hetgeen neerkomt
op een uitkeering van 9315.60. Daarbij
komt, dat de gemeenten van Oostein
de met deze uitkeering niet van de
zaak af waren, omdat ingevolge de ge
meenschappelijke regeling nog het een
en ander was te betalen; over 1934 be
droeg de totale uitkeering meer dan
f 12000.
De oplossing wordt thans gezocht in
verlaging der tarieven in de hoop, dat
daardoor het gasverbruik weer zal
oploopen, althans niet verder val te-
rugloopen. Doch wie zal dat betalen?
Na lang onderhandelen is men, vooral
door het in dezen verrichtte werk van
een commissie uit Ged. Staten van Zee
land, tot overeenstemming gekomen,
Goes betaalt het leeuwendeel van de
verlaging der tarieven, terwijl de ga
rantie (voor te weinig gasverbruik)
voor goed wordt vastgezet met als ge
volg, dat straks alleen Goes belang
heeft bij een grooter gasverbruik. Goes
geeft direct een groot deel van zijn
winst prijs in de hoop, dat straks het
meerdere gasverbruik ruimschoots op
zal wegen tegen de prijsverlaging. We!
een bewijs, dat de tegenwoordige direc
teur van het Goesche gasbedrijf ver
trouwen in zijn zaak heeft. Het is dan
ook te wenschen, dat succes niet uii-
blijft.
Indien de bij deze kwestie betrokken
gemeenteraden (van Goes en de ge
meenten van Oosteinde) de nieuwe re
geling aanvaarden, is hiermede een
nieuw tijdperk voor de Zuid-Beveland-
sche gasvoorziening aangebroken. Mo
ge dit het begin zijn van de oplossing.
RAAD VAN BAARLAND.
BAARLAND. Zaterdagmiddag verga
derde de Raad dezer gemeente onder
voorzitterschap van burgemeester J-
Ermerins. Afwezig met kennisgeving de
heer J, de Rijk.
Met 1 Jan. 1936 loopen de verorde
ningen op de havengelden af. B, en W-
stelden voor in de nieuwe verordening
niet meer te spreken van „geladen wa
gen", maar van „per 1000 kg Aldus
besloten.
B. en w- stelden voor een subsidie te
geven van f 5 voor te houden schiet
oefeningen van den algemeenen politie
bond. Aangenomen.
Besprekingen werden gehouden in
zake de heffing van waterschapslasten op
't gebouwd. De V o o r z. achtte het noo
dig overleg te plegen met het gemeente-
O*
KRABl
op de
kebeek
ziekgez,
gymnas:
nastiekj!
De
en hee
vooral
dames
publiel
de laatd
wordenl
luw bc
gebou-v
KRI
lerverel
gén" ij
dering
derger
taris,
Karelsl
KRt
Ouden I
Hanswl
BurgerJ
KRI
trokkel
voor el
Walchf
aangebj
eenigir
gen t«i
schen
meisje I
milie),[
lander
warenl
Het f
baar
Nieuw|
hulp
fractui|
jonge
Goes
den et
orgelc^
concer
danks
komer
nietenl
afsche
Zier
Aarde
18 Ai|
van
raar
Ds.li
bedar
heeft
Devei
steno|
sin
cxamj
te B
te Al
RoosJ
klassj
montl
Midi
sin;
van
N. D|
G o i
p e;
neler.
klassl
's-H i
Td
D.
mer!
J.
E.
Leei
Midi
Zeei
SchJ
M.