GOESCHE COURANT ^12 WITTE WIE EK WIENER Opnieuw een Douglas van de K. L. M. verongelukt. bij WEER ER WIND. NUMMER 170. TWEE BLADEN. MAANDAG 22 JULI 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. Vijf rampen binnen acht maanden.l „De Gaai" in de Zwitsersche Alpen te plet ter gevallen. Dertien menschen om 't leven gekomen. De dienst op Milaan aan de Lufthansa overgedaan. j [MIDDELBURG NOG SLECHTS 1ENKIELE DAGEN Dienst op Milaan overge daan aan de Lufthansa, Het vliegtuig niet tegen een bergwand gevlogen, Hoog - en Laagwater te Vlissingen. Hooj, Hoe het ongeluk zich vermoedelijk heeft toe gedragen. i tftwwcfctU MIDDELBURGSCHE COURANT 'Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonu. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, tngez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bü contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bfj het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriel „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. me! „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewysnommers 5 cent Toen de „Uiver" bij Rutbah Wells verpletterd was, doch nog eenige weken vóór de „Leeuwerik" verging, hebben wij in dit blad te dezer plaatse breed voerig de noodzakelijkheid van het in stellen van een Raad voor de Luchtvaart betoogd. Nadien is ons gebleken, dat de strek king van dit betoog niet overal juist verstaan is; met name meende men, dat aan zulk een Raad, waarvoor in het openbaar een onderzoek naar plaats ge- vanden hebbende luchtvaart-rampen zou worden ingesteld, weinig behoefte be stond, omdat meestal bij groote rampen de piloot toch het leven liet, zoodat de mogelijkheid van tuchtrechtelijk optre den immers niet bestond? Dit laatste nu is echter, onzes bedun kens, volstrekt niet de hoofdzaak. In tegendeel, al moet, vooral voor de toe komst, met een zich natuurlijk steeds uitbreidend luchtverkeer, rekening ge houden worden met de denkbare moge lijkheid van piloten, die hun plicht niet voldoende zouden betrachten, dat men deze mogelijkheid bij de luchtvaart ongevallen, de laatste acht maanden aan de K.L.M.-toestellen overkomen, a priori volstrekt dient uit te schakelen, staat voor ons en voor iederen Nederlander natuurlijk als een paal boven water. Zelfs het opperen dezer onderstelling zou een blaam zijn op de nagedachtenis van flin ke mannen, die als slachtoffers van hun plicht op het veld der luchtvaart-eer zijn gevallen, Er zijn echter twee andere aspecten van de zaak. Een openbaar onderzoek van een luchtvaartramp kan voordeelen opleveren, ten eerste voor de veiligheid van het luchtvaartverkeer, ten tweede voor de publieke opinie. Wat het eerste betreft: het is duide lijk, dat uit een onderzoek als hier be doeld wellicht nóg klemmender aanwij zingen voor verbetering kunnen voort komen dan uit de natuurlijk ook reeds serieuze en uitermate deskundige, doch niet-openbare, onderzoeken, door den Luchtvaartdienst als door de betrokken maatschappij zelf ingesteld. Wat het tweede aangaat: het ver trouwen in onze luchtvaa r t zal door een openbaar onderzoek, waar bij de mogelijkheden van vergoelijking en verzwijging en het geven van tenden tieuze voorstellingen van zaken uitge sloten zijn, op den duur ten zeerste be vorderd worden, Het kan niet ander, of dat vertrouwen is momenteel zeer geschokt- Het vergaan van de „Uiver", „Leeuwerik", „Kwik staart „Maraboe" en „Gaai", alles bin nen het jaar, en met verlies van tien tallen menschenlevens, moet van in vloed zijn op het vertrouwen, hetwelk het publiek in onze burgerluchtvaart, dit is: in onze K.L.M1., stelt. En men bewijst ons volk noch onze luchtvaart een dienst door te trachten dezen schok van het vertrouwen op te vangen zooals b.v, „De Telegraaf" doet met sentimenteele, quasi-nobele stemmingsstukje|i, slechts er op gere kend in het gemoed van den argeloozen lezer eenige even valsche als goedkoope gevoelens van geestdrift wakker te roe pen. Daarmee komt men er niet. Dat is slechts zichzelven en elkander zand in de oogen strooien- De vraag waar het wèl en alleen oo aankomt is deze: Mag met volstrekte zeker heid aangenomen worden, dat het ver gaan van deze vijf luchtvaartuigen bin nen de acht maanden toeval, onge luk, force majeure is en niets anders? Is het uitgesloten, dat hier een verslapping van de waakzaamheid, een vermindering van de gestrengheid, een veronachtzaming van door het veilig'heid- boven-alles-beginsel geboden rigoureuze maatregelen is ingetreden? Is het volstrekt zeker, dat de wensch naar uitbreiding van het lucht- lijnennet, naar opvoering van de snel heid, tot geen enkelen maatregel heeft geleid, die met het strenge veiligheids beginsel in strijd is? Dit, en dit alleen, zijn de vragen, die onomwonden beantwoording vereischen Indien het antwoord niet door.be langhebbenden te geven, maar door een bovenpartijdige instantie als door on.s reeds sinds half Maart en sinds en kele dagen nu ook door N.R.C. en Hbld. bepleit op bovenstaande vragen luidt: deze vijf rampen zijn alle vijf zui vere ongelukken; geen enkele blaam kan er op iemand geworpen worden op de bemanningen der vergane luchtvaartui gen noch op hen, van wie deze beman ningen hun instructies en bevelen ont vingen, noch op het materieel, dat ge bruikt is.... dan is daarmede de zaak afgedaan. Dan kan, en dan moet. men deze rampen afschrijven op den post: nor maal risico van het luchtvaartverkeer. Dan blijven we doorvliegen, zoo als we na een spoorwegongeluk in den trein blijven stappen, zooals we na een scheepsramp ons leven wederom aan een ander schip zullen toevertrouwen. Maar: er is den laatsten tijd een en ander, dat met bezorgdheid vervult- Er zijn aanwijzingen, dat het lang niet uit gesloten is te achten, dat op een of meer der hier boven staande vragen niet een onverdeeld gunstig antwoord zou kunnen volgen.*} Wanneer dat zoo zou zijn, dan zou de verantwoordelijkheid voor het verlies der vele menschenlevens wel zwaar, wel zeer zwaar drukken op hen, die daaraan dan indirect mede schuldig zouden staan. Deze verantwoordelijkheid is, dunkt ons, zelfs ondraaglijk zwaar- En daarom moet zij van de schouders, waarop zij thans misschien ten onrechte drukt, af genomen worden: door haar over te dragen of af te wentelen in een publiek' en openbaar onderzoek. Blijkt daarbij, dat allen die daaronder gebukt gingen, vrij uit gaan wij zou den de eersten willen zijn om dezulken* van ganscher harte de hand te schudden. En blijkt het tegendeel: dan dient men de gevolgen ervan te dragen- Zelfs de K. L. M- is onder noch boven de wet. En de veiligheid en de goede naam van onze burgerluchtvaart, dit is dus van de K. L. M., gaan ons boven al. Hetgeen men elders in dit blad om trent de vermoedelijke toedracht van de zaak vindt, geeft den leek op het eerste gezicht een vrij aannemelijke verklaring van de toedracht van de ramp. Indien de reconstructie, uit waarnemingen van ooggetuigen en onderzoek ter plaatse; door den hoofdinspecteur der Indië-route Moes, juist is, dan kan men ten aan zien van het beleid van den gezagvoer der der „Gaai" slechts aan force majeu re denken. Een andere vraag is echter, of het verantwoord was op deze route een Douglas met één piloot te laten vlie gen, waar het te overvliegen gebied toch zonder twijfel zwaarder en moeilijker is dan een bekende route over vlak ter rein? Het is in confesso, dat de Doug as, vooral met slecht weer vide het „Ui- ver-rapport - zeer veel aandacht van den vlieger vergt; aandacht die door het vliegen zelf wordt opgeëischt, is niet' beschikbaar voor de navigatie. Voor de derde maal in een week tijds is de K.L.M. door een ramp getroffen. Zaterdagmiddag omstreeks half een is het vliegtuig „De Gaai", een Douglas- machine, nabij San Giacomo, een dorpje in het zuiden van Zwitserland, veronge lukt. Dertien menschen kwamen hierbij om het leven: vier leden der bemanning en negen passagiers, o.w. zes Nederlan ders, twee Engelschen en een Duitscher. De namen der omgekomenen zijn: J. S. W. van der Feyst, piloot, Joh. C. J. Vocke, mecanicien, L. Aafjes, radio-te legrafist, mej. H. Hermanides, hofmees teres; G. J. Philips, Tilburg, directeur van de Parketvloeren- en Timmerfa briek „De Tropen", mevrouw Philips, I. Content, Berlijn, een vertegenwoordiger van de margarine-fabrieken van Van den Bergh en zijn elfjarig zoontje, Jos. van Langen, redacteur van „De Tijd", Amsterdam, G. Hoogstra, directeur der N.V. tot exploitatie der haveninrichting, Dordrecht, L. M. Nesbit, Engelsch jour nalist, A. G. Watts teekenaar in ver schillende Engelsche tijdschriften en G. A. Flohr, directeur metaalwarenfabriek te Worms. De hofmeesteres, mej. Hermanides, maakte haar eerste reis, men zal zich herinneren, dat kort geleden vier dames door de K.L.M. voor de functie van hof meesteres in dienst werden gekomen. „De Gaai" vloog in geregelden dienst op de in Mei j.l. geopende lijn naar Mi laan in Noord-Italië. Vrijdag was het vliegtuig uit Amsterdam derwaarts ver trokken. Zaterdag zou het de retour vlucht maken. Ongeveer een uur na den start uit Milaan is het ongeluk gebeurd. Omtrent de toedracht loopen de di verse berichten, w.o. verTdaringen van ooggetuigen nogal uiteen. Met zeker heid weet men alleen, dat het vliegtuig in een onweersbui is terecht gekomen en dat vlak daarop de ramp plaats greep. Volgens sommigen zou de piloot terug hebben willen keeren: tijdens de draai moet „De Gaai" dan tegen ten bergwand gevlogen zijn. Anderen wisten te vertellen, dat het toestel op onver klaarbare wijze zoo maar uit de wolken kwam vallen. Weer anderen meenen dat het in aanraking is geweest met een kabel (van een bergspoor?). Wellicht zal het onderzoek van de vernietigde machine in staat zijn, uit te maken, welke van al deze lezingen de juiste is. „De Gaai" is n.l. niet verbrand, zoodat alle onderdeelen nauwkeurig kunnen worden onderzocht. De slag moet ontzettend geweest zijn. De eersten, die bij de ruïne kwamen, vonden op de hofmeesteres na, alle in zittenden dood. Ze moeten door de bot (Ingez. Med.) sing, onmiddellijk om het leven zijn ge komen. Mej. Hermanides gaf, even na dat men haar uit het wrak" had beviijc den geest. De doodsoorzaak van de meeste slachtoffers was een gebroken wervelkolom of een schedelbreuk. De plaats des onheils ligt niet ver van de Italiaansch-Zwitsersche grens, vlak bij het begin van een der Alpen-passen, die van San Bernandino op een hoogte van 2100 m. Twee arbeiders, die in de buurt waren, hebben „De Gaai" naar beneden zien vallen. Zij schijnen echter niet te weten, of voor den val een bot sing met een bergwand heeft plaats ge had. Het vliegtuig viel neer op een toe gankelijk punt, zoodat spoedig hulp kon worden verleend. Helaas bleek deze voor het lot der inzittenden niet meer noodig te zijn. De Zwitsersche luchtvaartmaatschap pij, de „Swiss Air Force" heeft van het vliegveld Zürich uit, direct deskundigen naar de plaats des onheils gestuurd. De zen hebben een onderzoek ingesteld. Verder zijn twee Nederlandsche deskun digen onmiddellijk naar Zwitserland ge gaan: de heeren Van der Heijde, inspec teur voor de luchtvaart en ir. Van der Maas, van den rijksstudiedienst voor de luchtvaart. De nieuwe ramp van de K.L.M. heeft allerwegen groote ontroering gewekt. In de groote steden werd het fatale nieuws Zaterdagavond om kwart over vijf be kend. In drommen verzamelde het pu bliek zich voor de kranten-bureaux en de kantoren der K.L.M. Ook te Middel burg en Goes bestond ontzaglijke be langstelling voor de bulletins. Drie ram pen in een week tijds.... Het is ver schrikkelijk. Op Schiphol kwam de noodlottige tij ding binnen, vlak nadat de „Rietvink", met de opvarenden van de te Boesjir verongelukte „Maraboe" aan boord, was geland. De betrekkelijke vreugde over deze behouden aankomst werd op wel zeer tragische wijze verdreven. Van de omgekomen bemanning waren twee leden gehuwd: de piloot v. d. Feyst, 30 jaar en vader van 2 kinderen en de marconist Aafjes, 28 jaar en geen kinderen. De werktuigkundige Vockfe, 26 jaar, was ongehuwd. De lijn AmsterdamFrankfortMi laan, waarop de ramp plaats vond, zal voorloopig niet verder door de K.L.M. worden geëxploiteerd. De Duitsche maatschappij „Lufthansa" neemt den dienst over. De „Lufthansa" heeft zulks Zaterdagmiddag kort na het ongeluk, aangeboden. De directie van de K.L.M. aanvaardde het aanbod gaarne, aange zien er na al de rampen in kort tijdsbe stek „reden is tot bezinning". Het schijnt voorshands echter nog niet in de bedoeling te liggen, om de Douglas-ma- chines op stal te zetten. Een vraag van den heer Plesman hieromtrent werd tenminste ontkennend beantwoord. (Van een bijzonderen A. N. P.-correspondent). Lugano. Zaterdagavond hadden wij, kort na zijn terugkeer van de plaats, waar het K.L.M.-vliegtu.ig de „Gaai is neergestort, een onderhoud met den heer Tognola, burgemeester van de ge meente Mesacco, binnen welker gebied S,an Giacomo gelegen is. De burgemeester was onmiddellijk na de ramp gewaarschuwd en was nog zeer onder den indruk van hetgeen hij gezien had. Het vernielde toestel moet plat tegen den grond zijn geslagen, want terwijl de bovenkant van de cabine in tact was, was de onderkant geheel in gedrukt. De cabine was van achtei en naar voren in elkaar geschoven, en ook de cockpitt was op deze wijze ineen gedrukt, zoodat alle inzittenden waar schijnlijk met groote kracht in hun stoelen bekneld zijn geraakt. De meeste lijken waren d,an ook onherkenbaar verminkt. Tw;ee landarbeiders, dje in de onmiddellijke nabijheid aan het werk waren geweest, en onmiddellijk na het ongeval ter plaatse waren, vonden nog slechts de jeugdige hofmeesteres in le ven, doch slechts na enkele minuten gaf zij den geest. Gezien de plaats waar de machine is neergestort, is het aldus burge meester Tognola onmogelijk, dat de Douglas tegen een bergwand is opge vlogen. Wel zijn er rotswanden in de buurt, doch het vliegtuig had eenige malen rondgecirkeld boven de open ruimte en sirene-signalen gegeven, als of het een noodlanding wilde maken. Hoewel de open ruimte daartoe eigenlijk te klein is, hadden de ooggetuigen, die het vliegtuig volgden, gedacht dat het toch wilde dalen, toen het plotseling neerstortte. Het plateau, waarop het terecht kwam, ligt op een hoogte van 1100 meter boven den zeespiegel. Onder de bewoners veroorzaakte het gebeurde groote ontsteltenis en alle dorpen uit de omgeving liepen uit naar de plaats van de ramp. De burgemeester zorgde dan ook terstond voor een af zetting van landjagers en Zwitsersche grenswachten uit Bellinzona, Ook een Roode Kruis-colonne uit Bellinzona w,as spoedig ter plaatse en deze heeft, vaak met moeite, de lijken uit het wrak geborgen en per vrachtauto naar San Giacomo vervoerd, waar zij Zondagoch tend gekist zijtn. Het wrak werd onder bewaking gesteld. Tenslotte deelde de burgemeester ons nog mede, dat het boven de Piar> Fn Giacomo, op het tijdstip dat de „Gaai" is neergestort, zeer hevig geonweerd heeft, zoodat, gezien de plotselinge wij ze, waarop het toestel neerstortte, bet niet geheel onmogelijk zou zijn, dat het door den bliksem is getroffen. Aan den onderkant van de romp heeft hij een zwarte vlek waargenomen, die een schroeivlek tengevolge van bliksemin slag zou kunnen zijn, doch de heer Tog nola achtte zich in deze te weinig des kundig om hieromtrent iets met zeker heid te durven beweren. Gesprek met den Nederland- schen consul te Lugano. De Nederlandsche consul te Lugano, K. G. W. Baron van Wassenaer, die te gen half drie Zaterdagmiddag telefonisch van het ongeluk op de hoogte werd ge steld, was tegen half-vijf ter plaatse aan wezig. Zaterdagavond na zijn terugkeer in Lugano, hebben wij een onderhoud Middelburg, 22-VII-'35. Zaterdag en Zondag hoogste lucht temperatuur 22.8 °C (73 °F); laagste 19.4 °C (67 °F). Heden 9 h: 17.4 °C; 12 h: 19.5 °C. 13 mm regen of neerslag. Hoogste barome terstand te dezer stede, in het afgeloo- pen etmaal: 772 mm; laagste 758 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 770.1 mm te Evord; laagste 748.3 mm te Memel. Verwachting tot morgenavond: Afnemende N.W. tot Z.W. wind, aan vankelijk helder tot licht bewolkt, later toenemende bewolking, weinig of geen regen, later warmer, i* Zon op: 5 h 06; onder: 21 h 06. Licht op: 21 h 36. Maan op: 23 h 19; onder 13 h 42. L.K.: 22 Juli. Juli. Hoogwater. Laagwaiei Ma. 22 6.39 18.56 13.01 Di. 23 7.33 19.52 1.45 13.56 Wo. 24 8.35 21.01 2.40 14.58 - en Laagwater te Wemeldinge. Juli. Hoogwater. Laagwate; Ma. 22 8.30 20.49 1.53 14.11 Di. 23 9.18 21.35 2.43 15.06 Wo. 24 10.13 22.36 3.39 16.09 met hem gehad, waarin hij ons het een en ander mededeelde. Ook hij was diep onder den indruk van het gebeurde. Toen-hij bij het wrak van de „Gaai" ar riveerde, waren alle lijken reeds gebor gen, waarvoor men het dak van de ca bine had moeten opensnijden. De linker vleugel van het toestel lag tegen een boom aan en was gedeeltelijk afgeknapt. De beide motoren zaten nog in de vleu gels doch waren eveneens geheel in el kaar gedrukt, zooals in de cabine alle stoelen van achteren naar voren in el kaar gedrukt waren. Op vrij grooten af stand van het wrak vond men een der machtige wielen, dat was afgerukt van 't landingsgestel. Het Pian San Giacomo, waar het wrak ligt, is een kleine vlakte, een soort Al penweide, waardoorheen het riviertje de Mesacco loopt en op slechts enkele minuten afstand de autoweg van Mesac co naar San Bernardino. Baron van Wassenaer verklaarde: „Als de piloot nog 40 meter had door gevlogen was hij tegen den rotswand te pletter gevlogen". Thans kan daarvan volgens hem geen sprake zijn. De piloot durfde blijkbaar bij het zware weer het gevaarlijke Alpenparcours niet aan, of er was iets niet in orde met het toestel, zoodat hij een noodlanding wilde maken op de eenige plaats, die hem daartoe geschikt leek, de Pian San Giacomo. Hierop wijst niet alleen het cirkelen boven deze kleine vlakte, maar vooral het feit, dat bij onderzoek van het wrak de benzineleiding bleek te zijn afgeslo ten. Hieraan is het wellicht ook te dan ken, dat bij de botsing met den grond geen brand is ontstaan. Vermoedelijk is bij de noodlanding de vleugel van het toestel met den boom, waartegen het wrak rust, in aanraking gekomen en is het daardoor neergestort. De heer Moes, inspecteur der K.L.M-, die Zaterdag, nadat de vliegramp met de „Gaai" bekend was geworden, zich van Frankfort naar Milaan had gespoed, heeft Zondagmiddag een telefoongesprek met den heer Plesman gehad en daarbij

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1