GOESCHE COUPANT^üH
WITTE WEEK
WIENER
TIMMERMAN
MIDDELBURG
NUMMER 165.
TWEE BLADEN.
16 JULI 1935.
-J.7JJ. EERSTE BLAD. i/oe jaakuanu. rj||
178e JAARGANG.
BflMEKUM.
MR. P. W. A. CORT VAN
DER LINDEN f
DE RAMP VAN DE „KWIKSTAART"
TOMATEN NAAR DUITSCHLAND.
Een ongelimiteerde uitvoer
toegestaan.
BESCHERMING VAN HET
KAPPERSBEDRIJF.
DE STEUN AAN DE
SUIKERBIETENTEELT.
L, L. T. B. EN N. S. B.
PERSKRONIEK.
De ramp van de Kwikstaart.
Veiligheid oi Snelheid voorop?
ZEELAND.
Een belangwekkend proefschrift.
bij
MIDDELBURG.
DEELNAME OPRICHTING
N.V. WATERLEIDING
MAATSCHAPPIJ „MIDDEN
ZEELAND".
DE JEUGDIGE WERKLOOZEN,
B. en W. stellen voor hen een
uitneCmbare muziektent te la
ten maken.
WEER Eli WIND.
Middelburg, 16-VII-35. Maandag hoog
ste lucht temperatuur 26.5 °C (80 °F);
laagste 18.7 °C (65 °F). Heden 9 h:
19.7 °C; 12 h: 23 °C. Geen regen of
neerslag. Hoogste barometerstand te de
zer stede, in het afgeloopen etmaal: 771
mm; laagste 769 mm.
Verwachting tot morgenavond:
Zwakke tot matige wind uit W. rich
tingen, betrokken tot zwaar bewolkt,
mogelijk eenige regen, koeler.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Hoog- en Laag water te Wemeldinge
VERKOOP GEMEENTE-GROND
ZUIDSINGEL,
RIJTOER OUDEN VAN DAGEN,
Gevraagd: auto's en gei'
Concerten.
^xwmciuU ip $**vtv0ëhe H
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonu. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES; Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladper*.
Familieberichten en dankbetuigingen 17
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubric!
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regelt
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. me5
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewjjsnommers 5 cent.
Bij de familie van mr. P. W. A. Cort
van der Linden zijn gisteren in den loop
van den dag reeds tal van telegrafische
en schriftelijke betuigingen van deelne
ming ingekomen, o.a. een telegram van
de Koningin en schriftelijke deelnemïngs-
betuigingen van dr. H. Colijn, den waar-
nemenden president van het Permanen
te Hof van Internationale Justitie en
den algemeenen secretaris van het In
ternationale Hof van Arbitrage,
Het stoffelijk overschot van den ont
slapen staatsman is van het Roode
Kruis Ziekenhuis overgebracht naar zijn
woning aan de Koninginnegracht 59,
vanwaar uit de teraardebestelling zal
plaats hebben.
Bij de K.L.M. komen nog tal van be
tuigingen van deelneming met de ramp
van de Kwikstaart binnen. O.a. hebben
H, M. de Koningin, de gouverneur van
Curasao, de heer Van Slobbe en de mi
nister van Waterstaat hun deelneming
betuigd.
Omtrent de oorzaak van het ongeluk,
kan nog steeds niets worden meege
deeld. Het onderzoek daarnaar wordt
voortgezet.
Nader wordt gemeld:
In opdracht van den minister van de
fensie heeft de adjudant van den mi
nister, kapitein Thielens hedenochtend
aan den heer Plesman, directeur der K.
L. M., de deelneming van den minister
betuigd met de ramp van de „Kwik
staart".
Tot nog toe mocht er, in verband met
de clearing en de afzetmoeilijkheden,
slechts 50 pet. van de op de veilingen
aangevoerde tomaten voor export naar
Duitschland worden opgekocht. Deze
beperking is van heden af opgeheven,
de exporteurs kunnen nu koopen zoo
veel ze wenschen, natuurlijk blijven zij
gebonden aan de beperkingen inzake
betalingen uit Duitschland. Voor het
zelfde bedrag zullen zij nu echter meer
tomaten kunnen koopen. Het spreekt
vanzelf, dat dit een gunstigen invloed
zal uitoefenen op de algemeene markt
positie. De prijs der tomaten, die naar
de andere landen worden uitgevoerd of
die voor het binnenlandsch verbruik
dienen, zal daardoor iets oploopen.
In de algemeene vergadering van den
Nederlandschen Kappersbond, te Gro
ningen gehouden is een motie aange
nomen welke ter kennis van de regee
ring zal worden gebracht. In deze mo
tie wordt geconstateerd dat één der
gevolgen van de wet, regelende het
verrichten van arbeid door vreemde
lingen, n.l. het zich vestigen als zelf
standigen door vreemdelingen, voor
wien geen werkvergunningen als be
diende werden of worden verleend, van
zeer nadeeligen invloed is, zoowel voor
de patroons als voor de bedienden in
het kappersbedrijf. Met klem wordt de
regeering verzocht te willen bevorde
ren dat er een wet tot stand komt, die
ook het vestigen als zelfstandigen voor
vreemdelingen In het kappersbedrijf
verbiedt,
In de staatscourant van gisteravond
is opgenomen de crisis-steunbeschik-
king 1935 suikerbieten 1. In deze be
schikking heeft de minister bepaald,
i* U'j ^et- landbouwcrisisfonds aan de
erkende telers van suikerbieten op
een hoeveelheid suikerbieten van den
oogst 1935 van ten hoogste 1540 milli-
oen kg. steun garantie zal worden ver
leend tot zoodanig bedrag, dat door de
fabrieken aan den teler f 10 per 1000
kg. netto zal worden uitbetaald. Bij de
ze beschikking is gevoegd een regle
ment voor den suikerbietensteun 1935
waarin de regelen voor deze steunver-
leening zijn gegeven.
Zaterdag heeft, de Limburgsche Land
en Tuinbouwbond zijn jaarlijksche ver
gadering gehouden in het Landbouwhuis
te Roermond.
Het volgende besluit werd genomen:
De algemeene vergadering van den
L.L.T.B. sprekt als haar meening uit,
dat het lidmaatschap harer standsorga-
nisatie onvereenigbaar is met het lid
maatschap van een nationaal-socialisti
sche organisatie, reeds om deze reden,
dat de doorvoering van de beginselen
dezer organisatie leiden zou tot het on
mogelijk maken der katholieke stands
organisatie.
De algemeene vergadering van den
L.L.T.B. besluit daarom dat de leden
van eenig nationaal-socialistische orga
nisatie niet meer als leden van den L,
L. T. B. mogen worden aangenomen en
dat aan de leden onzer st,andsorgani-
satie, die tevens lid zijn van zoon
nationaal-socialistische organisatie en
dit willen blijven, met 1 Januari e1-
ontslag moet worden verleend als lid
onzer organisatie.
Wilt U met de
vacantie heerlijk
leppen, dan:
Timmerman's zes
teenenschoen
koopen
Alléén
Bellamypark 54,
Vlissingen. v
(Ingez. Med.)
Aan een beschouwing in „Het Vader
land is het volgende ontleend:
„Nagegaan moet worden in de eerste
plaats: wat was de oorzaak? Ons land
bezit in den Rijksstudiedienst een insti
tuut, dat ter zake volkomen bevoegd
is en bovendien getoond heeft een
groote mate van onafhankelijkheid te
bezitten. Men kan het officieele onder
zoek dus met gerustheid aan den dienst
overlaten. Ook de technische dienst van
de K.L.M. studeert op dit ongeval om er
leering uit te trekken.
Zulke officieele onderzoekingen vor
deren echter veel tijd en het ligt in den
menschelijken aard om dadelijk een oor
zaak te willen weten.
Uit den aard der zaak kunnen wij
slechts gissen. In de eerste plaats heeft
het getroffen, dat de bemanning en de
passagiers, die in het voorgedeelte van
de lange en vrij smalle kajuit zaten,
geen kans gezien hebben te ontsnappen.
Het vuur, waarvan de haard in den
vleugel achter hen zat, heeft hun den
uitweg versperd. Be vraag rijst, of de
F XXII voor de bemanning geen nood
uitgangen had, zoo ja, waarom zij niet
zijn gebruikt. De kwestie is niet gemak
kelijk op te lossen. Men herinnert zich,
dat het ongeval van de Ooievaar te wij
ten was aan het openstaan van het
noodluik.
In de tweede plaats kan men de zaak
vliegtechnisch beschouwen. Daar de pi-
lcot gesneuveld is, heeft het geen nut
dit in het openbaar te doen. Wei moet
er op gewezen worden, dat de taak van
den bestuurder uiterst moeilijk wordt,
wanneer op een warmen ochtend twee
motoren, en dan nog wel de beide lin
kermotoren, uitvallen. En dat op 25 m.
hoogte.
Ten derde de vraag: Waarom zijn de
motoren uitgevallen? Daar twee moto
ren vrijwel tegelijk den arbeid hebben
gestaakt mag men, zeker in een voorloo-
pige beschouwing over mogelijkheden,
stoornis in den eigenlijken motor zelf
uitsluiten. Beide motoren hebben door
geslagen en vertoonden de verschijnse
len van een te arm gasmengsel. Er is
dus aanleiding om den benzinetoevoer te
verdenken. Nu verkeerden wij in de
meening, dat moeilijkheden met gasbel
len in de benzineleiding waren overwon
nen. Vroeger hoorde men daar betrek
kelijk veel van. Dit ongeval met de
„Kwikstaart" doet echter aan het oude
euvel denken en de omstandigheden
waren er gunstig voor: een warm zon
netje moet het toestel vrij sterk verhit
hebben, terwijl het op het betonnen
schort van Schiphol stond.
Als deze veronderstelling juist is, was
deze „vapour lock", zooals men in de
vliegerij meestal de gasbelvorming in de
leiding noemt, dan te voorkomen ge
weest? Hierover kan men als buiten
staander te eenenmale niet oordeelen.
Het lijdt echter geen twijfel, of de Rijks
studiedienst zal dit punt ernstig bestu-
deeren.
Het ongeval moet nl„ van mo
dern technisch standpunt be
zien, niet onderschatwor-
den: dat in 1935 een nieuw toe
stel, frisch uit denstalop
jj
Ontevreden te zijn is een gebrek
aan zelfvertrouwen; het is een ziekte
van den wil.
het hoofdvliegveld, bij den
start van dat vliegveld
twee van de vier motoren
moest missen.... [spat. v. ons.
Red. M. C.]
Wij schorten elk oordeel op tot na de
publicatie van het officieele rapport,
maar kunnen niet nalaten onze ver
bazing uit te spreken over het
bericht, dat morgen reeds
een F XXII weer de lucht
in gaat. [Id. Red. M. C,]
Zijn de technici het dan al over de
oorzaak eens en zijn de maatregelen al
genomen, die het euvel in een ander toe
stel van hetzelfde type voorkomen?"
Wij lezen in de „Arbeiderspers";
(n.s.) De „Kwikstaart" is tot zijn
noodlottige daling gedwongen, doordat
twee motoren, allebei aan een zijde van
het vliegtuig gelegen, tegelijkertijd, even
na het opstijgen, stopten. Dit eigenaar
dige feit heeft begrijpelijkerwijze niet
alleen de deskundigen aan het denken
gezet, maar het beweegt vooral ook de
publieke opinie.
In tal van brieven maken lezers, waar
onder ook mensen, die de kwestie iets
van meer nabij kunnen beoordeelen, ons
er op opmerkzaam, dat hier blijkbaar
iets niet in orde geweest is. Twee mo
toren, die tegelijkertijd stopten, dat is
een zo opmerkelijk feit, dat het de oor
zaak wordt van vele geruchten. Eén ge
rucht, dat nogal hardnekkig is, kunnen
wij tegenspreken. Er was namelijk spra
ke van, dat de motoren gestopt zouden
zijn, doordat zij door één benzineleiding
worden gevoed. Hoewel wij de onzinnig
heid van een dergelijke constructie zelf
onmiddellijk zagen, hebben wij ten over
vloede geïnformeerd en het bleek ons,
dat beide motoren hun eigen benzine
leiding en eigen benzinepomp hadden.
Vrijwel algemeen blijkt intussen de
publieke opinie te zijn: de K.L.M., die
de laatste jaren in snelheid doet, heeft
daaraanveiligheidsmaat-
regelen opgeofferd. De leu
ze „Safety first" is vervangen door
„snelheid eerst".
Wij hebben over deze kwestie gespro
ken met den directeur der Fokker-fa-
brieken, den heer Stephan. Wij hebben
hem gevraagd of in zijn herinnering we!
eens iets dergelijks is gebeurd, namelijk
het tegelijkertijd weigeren van twee mo
toren. Hij verklaarde ons, dat dit het
eerste geval was, dat tot zijn kennis
kwam.
Wij deelden hem toen ook mee, dat
de publieke opinie vrij algemeen de
technische dienst van de K.L.M. ver
dacht te weinig gecontroleerd te heb
ben. Ir. Stephan zei, dat de mensen, d:e
zoiets verklaren, dan toch wel zeer ge
neraliseren. In een bedrijf als de K.L.M.
waar men onder de druk der re
gelmatigheid van de dien-
stenstaat [spat. v. ons - Red, M. C.]
en afhankelijk is van zooveel factoren,
ook van menselijke factoren, kan na
tuurlijk iets voorvallen. Maar in 't alge
meen, zo verklaarde de heer Stephan,
weet ik uit eigen aanschouwing, dat er
nauwelijks een tweede luchtvaartmaat
schappij valt aan te wijzen, waar zoveel
zorg aan de motoren wordt besteed als
bij de K. L. M."
Te Wageningen is, zooals wij reeds
meldden, gepromoveerd tot doctor ifn
de landbouwkunde, op het proefschrift
„Historische studie over den Zeeuw-
schen Landbouw", benevens 14 stellin
gen, M. J. Boerendonk, thans landbouw
kundig ingenieur. Promotor was prof.
dr. ir. G. Minderhoud, hoogleeraar in
de landbouwhuishoudkunde tje Wage
ningen. Het proefschrift, beslaande 376
bladzijden, bevat veel wetenswaardigs
omtrent de wegen, vaarten, het vroege
re Zeeland als centrum van handel en
scheepvaart, den graanbouw, marktwe
zen, afwatering, meekrapcultuur, vlas,
landbouwstelsel, bemesting, maatrege
len tegen schadelijk gedierte, tuinbouw,
paardenfokkerij, veehouderij, veeziek
ten, zuivel, wol, maatschappelijke wel
vaart, enz. enz.
Toen de promotie was geschied, hield
prof. dr. ir. Minderhoud een kernach
tige rede, waarin hij liet uitkomen, dat
BBT
(Ingez. Med.)
hij als Zeeuw het op hoogen prijs stel
de over de provincie Zeeland zulk een
belangrijk werk was verschenen; waar
echter zijn blik zich niet alleen tot dat
gewest bepaalt, doch ook daarbuiten,
hoopte hij, dat het voorbeeld, door dr.
Boerendonk gegeven, navolging zou vin
den en anderen zich ook aan den ar
beid zouden zetten om over deze of
gene provincie van ons land zulke be
langrijke werken te doen verschijnen.
Zoowel uit de stukken voor den ge
meenteraad van Vlissingen als uit die
voor de Provinciale Staten hebben wij
reeds een en ander vermeld betreffen
de de plannen tot oprichting van de
N.V. Waterleiding Maatschappij „Mid
den Zeeland".
B. en W. schrijven thans aan den
Raad, dat in de commissie voor onder
zoek naar de watervoorziening op Wal
cheren o.a. zitting hadden de wethouder
en de directeur der Gemeentebedrijven.
De wijze, waarop de commissie dit
vraagstuk heeft opgelost, juichen B. en
W. ten zeerste toe, omdat de zelfstan
digheid der betrokken waterleidingbe
drijven, dus ook van Middelburg, onaan
getast blijft. De op te richten N.V. zal
slechts het beschikbare water distribu-
eeren. Tengevolge hiervan bestaat ook
de zekerheid dat Middelburg het over
tollige water zal kunnen blijven leve
ren, na afloop van de contracten, die de
gemeente reeds gesloten heeft.
Intusschen is een bepaling opgenomen
die er voor waakt, dat nimmer meer wa
ter hoeft te worden afgeleverd, dan be
schikbaar is. Hierdoor wordt voorkomen,
dat Middelburg in tijden van abnormaal
groote droogte ten bate van andere ge
meenten watergebrek zou hebben.
Ofschoon bij de regeling, voorgesteld
door Ged. Staten, waardoor de provin
cie Zeeland 55 aandeelen zal hebben en
Ged. Staten en 3 leden van den raad van
Commissarissen zal aanwijzen, de pro-
yincie een zeer overwegenden invloed
zal hebben, meenen B. en W. hiertegen
geen bezwaar te kunnen aanvoeren,
daar in den oorspronkelijken opzet van
de commissie, de gemeenten Middelburg
en Vlissingen ook niet in de meerder
heid waren en bij deze combinatie van
belangen de groote invloed van Ged.
Staten gunstig kan werken.
Zij stellen daarom voor in te stemmen
met het rapport inzake de drinkwater
voorziening van midden Zeeland en deel
te nemen in de oprichting van de N.V.
Waterleiding-Mij. „Midden Zeeland" op
de basis der overgelegde statuten, ge
wijzigd volgens de opmerkingen van
Ged. Staten, en daartoe 15 aandeelen
van 100 voor rekening der gemeente
te nemen.
In verband met den nog steeds groo-
ten omvang der werkloosheid in de ge
meente, waaronder ook talrijke jeugdige
personen gebukt gaan, hebben B. en W.
opnieuw gezocht naar een object, dat
door laatstgenoemden bij wijze van
werkverschaffing zou kunnen worden
uitgevoerd. Zij hebben dit gevonden in
den vorm van het vervaardigen van een
uitneembare muziektent te gebruiken bij
feestelijke gelegenheden. De kosten
daarvan zullen een som van f 1050 beloo-
pen, w.o. f 570 voor materialen e.d- en
f 480 voor loonen. Het ligt in de bedoe
ling het werk te doen uitvoeren onder
leiding van een voorman en een opzich
ter van gemeentewerken, terwijl de
vergoeding voor de jeugdige werkloozcn
wederom is bepaald op f 2,50 per week
en per werklooze. De minister van so
ciale zaken heeft, zoowel in de loonkos-
'ten als in de helft van de materiaalkos
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 767.8 mm
te Scilly; laagste 741.6 mm te Seydis-
fjord.
I I»
Zon op: 4 h 58; onder: 21 h 13. Licht
op: 21 h 43. Maan op: 21 h 29; onder:
4 h 56. V.M.: 16 Juli.
IPfei
Juli.
Hoogwater. Laagwaiei
Di. 16 2.03 14.23 8.26 21.00
Wo. 17 2.49 15.08 9.13 21.50
Do. 18 3.35 15.51 9.58 22.37
Juli.
Hoogwater. Laagwate;
Di. 16 3.55 16.23 9.29 21.58
Wo. 17 4.45 17.13 10.15 22.46
Do. 18 5.34 17.57 10.59 23.32
ten een nader te bepalen rijkssubsidie
toegezegd. Als men dit aanneemt op 72
pet., dan beteekent dit totaal f 550 en
blijft er zuiver ten laste der gemeente
f 499- B. en W. stellen voor hen een cre-
diet van f 1050 te verleenen.
Onder verwijzing naar den inhoud van
het reeds gepubliceerde voorstel tot
vaststelling van een verkaveling en van
verkoopsvoorwaarden voor bouwterrein
aan den Zuidsingel, deelen B. en W. me
de, dat de firma W. J. Krijger Zonen
zich, namens haar principalen, als ge
gadigde heeft aangemeld voor den koop
van de perceelen 7 en 8, elk groot 175
m2. Die perceelen zijn gelegen tusschen
het gebouw der voormalige hulpkazerne
en de tegenwoordige manége-poort. Be
doeling is daarop een aaneengesloten
blok van 2 woningen te doen verrijzen.
B. en W. stellen voor de perceelen te
verkoopen aan deze firma voor 2400.
De commisie van drie welke nu reeds
een paar jaren voor de ouden van dagen
des zomers een rijtoer organiseert, heeft
ook voor dezen zomer een plan ont
worpen. Zij heeft reeds een aantal
auto's toegezegd gekregen, echter nog
niet voldoende. Zij doet daarom een
dringend beroep op autobezitters, om
alsnog hun wagens beschikba.ar te stel
len, Ongeveer 15 auto's komt men nog
tekort. Ook het ontvangen bedrag ter
bestrijding. van de onkosten, is nog niet
voldoende. Daarom hoopt dé commis
sie, dat alsnog voor 19 Juli minstens
f 40 zal worden toegezegd.
De commissie bestaat uit de heeren
J. Verhage, Lange Noordstraat C 26,
tel, 405; W. Vermeulen, Dwarskad"
111, tel, 439 en P. de Vos, Seissingel
R 237, tel. 643.
De eerstvolgende uitvoering op het
Molenwater van het Middelburgsch
Muziekkorps oorspronkelijk vastgesteld
op Vrijdag a.s. is nader bepaald op Vrij
dag 26 Juli, terwijl op Zondag 28 Juli
van 12 tot 1 uur weder een uitvoering
in de Abdij plaats zal hebben.
Het verschuiven van het Molenwater
concert vindt zijn oorzaak in den op 19
Juli op het gemeentelijk sportterrein
te spelen voetbalwedstrijd tusschen Oud-