GOESCHE COUPANT^üH WITTE WEEK WIENER TIMMERMAN MIDDELBURG NUMMER 165. TWEE BLADEN. 16 JULI 1935. -J.7JJ. EERSTE BLAD. i/oe jaakuanu. rj|| 178e JAARGANG. BflMEKUM. MR. P. W. A. CORT VAN DER LINDEN f DE RAMP VAN DE „KWIKSTAART" TOMATEN NAAR DUITSCHLAND. Een ongelimiteerde uitvoer toegestaan. BESCHERMING VAN HET KAPPERSBEDRIJF. DE STEUN AAN DE SUIKERBIETENTEELT. L, L. T. B. EN N. S. B. PERSKRONIEK. De ramp van de Kwikstaart. Veiligheid oi Snelheid voorop? ZEELAND. Een belangwekkend proefschrift. bij MIDDELBURG. DEELNAME OPRICHTING N.V. WATERLEIDING MAATSCHAPPIJ „MIDDEN ZEELAND". DE JEUGDIGE WERKLOOZEN, B. en W. stellen voor hen een uitneCmbare muziektent te la ten maken. WEER Eli WIND. Middelburg, 16-VII-35. Maandag hoog ste lucht temperatuur 26.5 °C (80 °F); laagste 18.7 °C (65 °F). Heden 9 h: 19.7 °C; 12 h: 23 °C. Geen regen of neerslag. Hoogste barometerstand te de zer stede, in het afgeloopen etmaal: 771 mm; laagste 769 mm. Verwachting tot morgenavond: Zwakke tot matige wind uit W. rich tingen, betrokken tot zwaar bewolkt, mogelijk eenige regen, koeler. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Hoog- en Laag water te Wemeldinge VERKOOP GEMEENTE-GROND ZUIDSINGEL, RIJTOER OUDEN VAN DAGEN, Gevraagd: auto's en gei' Concerten. ^xwmciuU ip $**vtv0ëhe H MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonu. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES; Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladper*. Familieberichten en dankbetuigingen 17 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubric! „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regelt a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. me5 „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewjjsnommers 5 cent. Bij de familie van mr. P. W. A. Cort van der Linden zijn gisteren in den loop van den dag reeds tal van telegrafische en schriftelijke betuigingen van deelne ming ingekomen, o.a. een telegram van de Koningin en schriftelijke deelnemïngs- betuigingen van dr. H. Colijn, den waar- nemenden president van het Permanen te Hof van Internationale Justitie en den algemeenen secretaris van het In ternationale Hof van Arbitrage, Het stoffelijk overschot van den ont slapen staatsman is van het Roode Kruis Ziekenhuis overgebracht naar zijn woning aan de Koninginnegracht 59, vanwaar uit de teraardebestelling zal plaats hebben. Bij de K.L.M. komen nog tal van be tuigingen van deelneming met de ramp van de Kwikstaart binnen. O.a. hebben H, M. de Koningin, de gouverneur van Curasao, de heer Van Slobbe en de mi nister van Waterstaat hun deelneming betuigd. Omtrent de oorzaak van het ongeluk, kan nog steeds niets worden meege deeld. Het onderzoek daarnaar wordt voortgezet. Nader wordt gemeld: In opdracht van den minister van de fensie heeft de adjudant van den mi nister, kapitein Thielens hedenochtend aan den heer Plesman, directeur der K. L. M., de deelneming van den minister betuigd met de ramp van de „Kwik staart". Tot nog toe mocht er, in verband met de clearing en de afzetmoeilijkheden, slechts 50 pet. van de op de veilingen aangevoerde tomaten voor export naar Duitschland worden opgekocht. Deze beperking is van heden af opgeheven, de exporteurs kunnen nu koopen zoo veel ze wenschen, natuurlijk blijven zij gebonden aan de beperkingen inzake betalingen uit Duitschland. Voor het zelfde bedrag zullen zij nu echter meer tomaten kunnen koopen. Het spreekt vanzelf, dat dit een gunstigen invloed zal uitoefenen op de algemeene markt positie. De prijs der tomaten, die naar de andere landen worden uitgevoerd of die voor het binnenlandsch verbruik dienen, zal daardoor iets oploopen. In de algemeene vergadering van den Nederlandschen Kappersbond, te Gro ningen gehouden is een motie aange nomen welke ter kennis van de regee ring zal worden gebracht. In deze mo tie wordt geconstateerd dat één der gevolgen van de wet, regelende het verrichten van arbeid door vreemde lingen, n.l. het zich vestigen als zelf standigen door vreemdelingen, voor wien geen werkvergunningen als be diende werden of worden verleend, van zeer nadeeligen invloed is, zoowel voor de patroons als voor de bedienden in het kappersbedrijf. Met klem wordt de regeering verzocht te willen bevorde ren dat er een wet tot stand komt, die ook het vestigen als zelfstandigen voor vreemdelingen In het kappersbedrijf verbiedt, In de staatscourant van gisteravond is opgenomen de crisis-steunbeschik- king 1935 suikerbieten 1. In deze be schikking heeft de minister bepaald, i* U'j ^et- landbouwcrisisfonds aan de erkende telers van suikerbieten op een hoeveelheid suikerbieten van den oogst 1935 van ten hoogste 1540 milli- oen kg. steun garantie zal worden ver leend tot zoodanig bedrag, dat door de fabrieken aan den teler f 10 per 1000 kg. netto zal worden uitbetaald. Bij de ze beschikking is gevoegd een regle ment voor den suikerbietensteun 1935 waarin de regelen voor deze steunver- leening zijn gegeven. Zaterdag heeft, de Limburgsche Land en Tuinbouwbond zijn jaarlijksche ver gadering gehouden in het Landbouwhuis te Roermond. Het volgende besluit werd genomen: De algemeene vergadering van den L.L.T.B. sprekt als haar meening uit, dat het lidmaatschap harer standsorga- nisatie onvereenigbaar is met het lid maatschap van een nationaal-socialisti sche organisatie, reeds om deze reden, dat de doorvoering van de beginselen dezer organisatie leiden zou tot het on mogelijk maken der katholieke stands organisatie. De algemeene vergadering van den L.L.T.B. besluit daarom dat de leden van eenig nationaal-socialistische orga nisatie niet meer als leden van den L, L. T. B. mogen worden aangenomen en dat aan de leden onzer st,andsorgani- satie, die tevens lid zijn van zoon nationaal-socialistische organisatie en dit willen blijven, met 1 Januari e1- ontslag moet worden verleend als lid onzer organisatie. Wilt U met de vacantie heerlijk leppen, dan: Timmerman's zes teenenschoen koopen Alléén Bellamypark 54, Vlissingen. v (Ingez. Med.) Aan een beschouwing in „Het Vader land is het volgende ontleend: „Nagegaan moet worden in de eerste plaats: wat was de oorzaak? Ons land bezit in den Rijksstudiedienst een insti tuut, dat ter zake volkomen bevoegd is en bovendien getoond heeft een groote mate van onafhankelijkheid te bezitten. Men kan het officieele onder zoek dus met gerustheid aan den dienst overlaten. Ook de technische dienst van de K.L.M. studeert op dit ongeval om er leering uit te trekken. Zulke officieele onderzoekingen vor deren echter veel tijd en het ligt in den menschelijken aard om dadelijk een oor zaak te willen weten. Uit den aard der zaak kunnen wij slechts gissen. In de eerste plaats heeft het getroffen, dat de bemanning en de passagiers, die in het voorgedeelte van de lange en vrij smalle kajuit zaten, geen kans gezien hebben te ontsnappen. Het vuur, waarvan de haard in den vleugel achter hen zat, heeft hun den uitweg versperd. Be vraag rijst, of de F XXII voor de bemanning geen nood uitgangen had, zoo ja, waarom zij niet zijn gebruikt. De kwestie is niet gemak kelijk op te lossen. Men herinnert zich, dat het ongeval van de Ooievaar te wij ten was aan het openstaan van het noodluik. In de tweede plaats kan men de zaak vliegtechnisch beschouwen. Daar de pi- lcot gesneuveld is, heeft het geen nut dit in het openbaar te doen. Wei moet er op gewezen worden, dat de taak van den bestuurder uiterst moeilijk wordt, wanneer op een warmen ochtend twee motoren, en dan nog wel de beide lin kermotoren, uitvallen. En dat op 25 m. hoogte. Ten derde de vraag: Waarom zijn de motoren uitgevallen? Daar twee moto ren vrijwel tegelijk den arbeid hebben gestaakt mag men, zeker in een voorloo- pige beschouwing over mogelijkheden, stoornis in den eigenlijken motor zelf uitsluiten. Beide motoren hebben door geslagen en vertoonden de verschijnse len van een te arm gasmengsel. Er is dus aanleiding om den benzinetoevoer te verdenken. Nu verkeerden wij in de meening, dat moeilijkheden met gasbel len in de benzineleiding waren overwon nen. Vroeger hoorde men daar betrek kelijk veel van. Dit ongeval met de „Kwikstaart" doet echter aan het oude euvel denken en de omstandigheden waren er gunstig voor: een warm zon netje moet het toestel vrij sterk verhit hebben, terwijl het op het betonnen schort van Schiphol stond. Als deze veronderstelling juist is, was deze „vapour lock", zooals men in de vliegerij meestal de gasbelvorming in de leiding noemt, dan te voorkomen ge weest? Hierover kan men als buiten staander te eenenmale niet oordeelen. Het lijdt echter geen twijfel, of de Rijks studiedienst zal dit punt ernstig bestu- deeren. Het ongeval moet nl„ van mo dern technisch standpunt be zien, niet onderschatwor- den: dat in 1935 een nieuw toe stel, frisch uit denstalop jj Ontevreden te zijn is een gebrek aan zelfvertrouwen; het is een ziekte van den wil. het hoofdvliegveld, bij den start van dat vliegveld twee van de vier motoren moest missen.... [spat. v. ons. Red. M. C.] Wij schorten elk oordeel op tot na de publicatie van het officieele rapport, maar kunnen niet nalaten onze ver bazing uit te spreken over het bericht, dat morgen reeds een F XXII weer de lucht in gaat. [Id. Red. M. C,] Zijn de technici het dan al over de oorzaak eens en zijn de maatregelen al genomen, die het euvel in een ander toe stel van hetzelfde type voorkomen?" Wij lezen in de „Arbeiderspers"; (n.s.) De „Kwikstaart" is tot zijn noodlottige daling gedwongen, doordat twee motoren, allebei aan een zijde van het vliegtuig gelegen, tegelijkertijd, even na het opstijgen, stopten. Dit eigenaar dige feit heeft begrijpelijkerwijze niet alleen de deskundigen aan het denken gezet, maar het beweegt vooral ook de publieke opinie. In tal van brieven maken lezers, waar onder ook mensen, die de kwestie iets van meer nabij kunnen beoordeelen, ons er op opmerkzaam, dat hier blijkbaar iets niet in orde geweest is. Twee mo toren, die tegelijkertijd stopten, dat is een zo opmerkelijk feit, dat het de oor zaak wordt van vele geruchten. Eén ge rucht, dat nogal hardnekkig is, kunnen wij tegenspreken. Er was namelijk spra ke van, dat de motoren gestopt zouden zijn, doordat zij door één benzineleiding worden gevoed. Hoewel wij de onzinnig heid van een dergelijke constructie zelf onmiddellijk zagen, hebben wij ten over vloede geïnformeerd en het bleek ons, dat beide motoren hun eigen benzine leiding en eigen benzinepomp hadden. Vrijwel algemeen blijkt intussen de publieke opinie te zijn: de K.L.M., die de laatste jaren in snelheid doet, heeft daaraanveiligheidsmaat- regelen opgeofferd. De leu ze „Safety first" is vervangen door „snelheid eerst". Wij hebben over deze kwestie gespro ken met den directeur der Fokker-fa- brieken, den heer Stephan. Wij hebben hem gevraagd of in zijn herinnering we! eens iets dergelijks is gebeurd, namelijk het tegelijkertijd weigeren van twee mo toren. Hij verklaarde ons, dat dit het eerste geval was, dat tot zijn kennis kwam. Wij deelden hem toen ook mee, dat de publieke opinie vrij algemeen de technische dienst van de K.L.M. ver dacht te weinig gecontroleerd te heb ben. Ir. Stephan zei, dat de mensen, d:e zoiets verklaren, dan toch wel zeer ge neraliseren. In een bedrijf als de K.L.M. waar men onder de druk der re gelmatigheid van de dien- stenstaat [spat. v. ons - Red, M. C.] en afhankelijk is van zooveel factoren, ook van menselijke factoren, kan na tuurlijk iets voorvallen. Maar in 't alge meen, zo verklaarde de heer Stephan, weet ik uit eigen aanschouwing, dat er nauwelijks een tweede luchtvaartmaat schappij valt aan te wijzen, waar zoveel zorg aan de motoren wordt besteed als bij de K. L. M." Te Wageningen is, zooals wij reeds meldden, gepromoveerd tot doctor ifn de landbouwkunde, op het proefschrift „Historische studie over den Zeeuw- schen Landbouw", benevens 14 stellin gen, M. J. Boerendonk, thans landbouw kundig ingenieur. Promotor was prof. dr. ir. G. Minderhoud, hoogleeraar in de landbouwhuishoudkunde tje Wage ningen. Het proefschrift, beslaande 376 bladzijden, bevat veel wetenswaardigs omtrent de wegen, vaarten, het vroege re Zeeland als centrum van handel en scheepvaart, den graanbouw, marktwe zen, afwatering, meekrapcultuur, vlas, landbouwstelsel, bemesting, maatrege len tegen schadelijk gedierte, tuinbouw, paardenfokkerij, veehouderij, veeziek ten, zuivel, wol, maatschappelijke wel vaart, enz. enz. Toen de promotie was geschied, hield prof. dr. ir. Minderhoud een kernach tige rede, waarin hij liet uitkomen, dat BBT (Ingez. Med.) hij als Zeeuw het op hoogen prijs stel de over de provincie Zeeland zulk een belangrijk werk was verschenen; waar echter zijn blik zich niet alleen tot dat gewest bepaalt, doch ook daarbuiten, hoopte hij, dat het voorbeeld, door dr. Boerendonk gegeven, navolging zou vin den en anderen zich ook aan den ar beid zouden zetten om over deze of gene provincie van ons land zulke be langrijke werken te doen verschijnen. Zoowel uit de stukken voor den ge meenteraad van Vlissingen als uit die voor de Provinciale Staten hebben wij reeds een en ander vermeld betreffen de de plannen tot oprichting van de N.V. Waterleiding Maatschappij „Mid den Zeeland". B. en W. schrijven thans aan den Raad, dat in de commissie voor onder zoek naar de watervoorziening op Wal cheren o.a. zitting hadden de wethouder en de directeur der Gemeentebedrijven. De wijze, waarop de commissie dit vraagstuk heeft opgelost, juichen B. en W. ten zeerste toe, omdat de zelfstan digheid der betrokken waterleidingbe drijven, dus ook van Middelburg, onaan getast blijft. De op te richten N.V. zal slechts het beschikbare water distribu- eeren. Tengevolge hiervan bestaat ook de zekerheid dat Middelburg het over tollige water zal kunnen blijven leve ren, na afloop van de contracten, die de gemeente reeds gesloten heeft. Intusschen is een bepaling opgenomen die er voor waakt, dat nimmer meer wa ter hoeft te worden afgeleverd, dan be schikbaar is. Hierdoor wordt voorkomen, dat Middelburg in tijden van abnormaal groote droogte ten bate van andere ge meenten watergebrek zou hebben. Ofschoon bij de regeling, voorgesteld door Ged. Staten, waardoor de provin cie Zeeland 55 aandeelen zal hebben en Ged. Staten en 3 leden van den raad van Commissarissen zal aanwijzen, de pro- yincie een zeer overwegenden invloed zal hebben, meenen B. en W. hiertegen geen bezwaar te kunnen aanvoeren, daar in den oorspronkelijken opzet van de commissie, de gemeenten Middelburg en Vlissingen ook niet in de meerder heid waren en bij deze combinatie van belangen de groote invloed van Ged. Staten gunstig kan werken. Zij stellen daarom voor in te stemmen met het rapport inzake de drinkwater voorziening van midden Zeeland en deel te nemen in de oprichting van de N.V. Waterleiding-Mij. „Midden Zeeland" op de basis der overgelegde statuten, ge wijzigd volgens de opmerkingen van Ged. Staten, en daartoe 15 aandeelen van 100 voor rekening der gemeente te nemen. In verband met den nog steeds groo- ten omvang der werkloosheid in de ge meente, waaronder ook talrijke jeugdige personen gebukt gaan, hebben B. en W. opnieuw gezocht naar een object, dat door laatstgenoemden bij wijze van werkverschaffing zou kunnen worden uitgevoerd. Zij hebben dit gevonden in den vorm van het vervaardigen van een uitneembare muziektent te gebruiken bij feestelijke gelegenheden. De kosten daarvan zullen een som van f 1050 beloo- pen, w.o. f 570 voor materialen e.d- en f 480 voor loonen. Het ligt in de bedoe ling het werk te doen uitvoeren onder leiding van een voorman en een opzich ter van gemeentewerken, terwijl de vergoeding voor de jeugdige werkloozcn wederom is bepaald op f 2,50 per week en per werklooze. De minister van so ciale zaken heeft, zoowel in de loonkos- 'ten als in de helft van de materiaalkos Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 767.8 mm te Scilly; laagste 741.6 mm te Seydis- fjord. I I» Zon op: 4 h 58; onder: 21 h 13. Licht op: 21 h 43. Maan op: 21 h 29; onder: 4 h 56. V.M.: 16 Juli. IPfei Juli. Hoogwater. Laagwaiei Di. 16 2.03 14.23 8.26 21.00 Wo. 17 2.49 15.08 9.13 21.50 Do. 18 3.35 15.51 9.58 22.37 Juli. Hoogwater. Laagwate; Di. 16 3.55 16.23 9.29 21.58 Wo. 17 4.45 17.13 10.15 22.46 Do. 18 5.34 17.57 10.59 23.32 ten een nader te bepalen rijkssubsidie toegezegd. Als men dit aanneemt op 72 pet., dan beteekent dit totaal f 550 en blijft er zuiver ten laste der gemeente f 499- B. en W. stellen voor hen een cre- diet van f 1050 te verleenen. Onder verwijzing naar den inhoud van het reeds gepubliceerde voorstel tot vaststelling van een verkaveling en van verkoopsvoorwaarden voor bouwterrein aan den Zuidsingel, deelen B. en W. me de, dat de firma W. J. Krijger Zonen zich, namens haar principalen, als ge gadigde heeft aangemeld voor den koop van de perceelen 7 en 8, elk groot 175 m2. Die perceelen zijn gelegen tusschen het gebouw der voormalige hulpkazerne en de tegenwoordige manége-poort. Be doeling is daarop een aaneengesloten blok van 2 woningen te doen verrijzen. B. en W. stellen voor de perceelen te verkoopen aan deze firma voor 2400. De commisie van drie welke nu reeds een paar jaren voor de ouden van dagen des zomers een rijtoer organiseert, heeft ook voor dezen zomer een plan ont worpen. Zij heeft reeds een aantal auto's toegezegd gekregen, echter nog niet voldoende. Zij doet daarom een dringend beroep op autobezitters, om alsnog hun wagens beschikba.ar te stel len, Ongeveer 15 auto's komt men nog tekort. Ook het ontvangen bedrag ter bestrijding. van de onkosten, is nog niet voldoende. Daarom hoopt dé commis sie, dat alsnog voor 19 Juli minstens f 40 zal worden toegezegd. De commissie bestaat uit de heeren J. Verhage, Lange Noordstraat C 26, tel, 405; W. Vermeulen, Dwarskad" 111, tel, 439 en P. de Vos, Seissingel R 237, tel. 643. De eerstvolgende uitvoering op het Molenwater van het Middelburgsch Muziekkorps oorspronkelijk vastgesteld op Vrijdag a.s. is nader bepaald op Vrij dag 26 Juli, terwijl op Zondag 28 Juli van 12 tot 1 uur weder een uitvoering in de Abdij plaats zal hebben. Het verschuiven van het Molenwater concert vindt zijn oorzaak in den op 19 Juli op het gemeentelijk sportterrein te spelen voetbalwedstrijd tusschen Oud-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1