Na Uw Reis
HENNING'S FOTOHANDEL, Markt e 14 Middelburg.
Ziet de resultaten
BINNENLAND.
ZEELAND.
MIDDCLim.
yLISSINGEN.
WALCHEREN.
WEER EN WIND.
NUMMER 156.
jmratK 130. TWEE BLADEN. vkijuau iw1 a jujli ivjs. £üköiü J5L.au. I78e JAARGANG.
EERSTE BLAD.
178e JAARGANG.
aois.
en
>or
jn:
22
iet
>op
ter
ien
ons
Ier.
gu-
de
de
in
uur
ZO
ge-
tte,
ïeni-
bo-
$xQvincïHUm B
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vüssingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
GOESCHE COURANT^
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 11
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. RubrieS
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regelt,
a 75 ct. hij vooruitbetaling Adv. mei
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewij snommers 5 cent.
HET BEZUINIGINGSONTWERP.
Bezwaren van het A. C. O, P,
Het comité ter behartiging van de
algemeene belangen van overheidsper
soneel (A.C.O.P.}, waarbij zijn aange
sloten de Nederlandsche Bond van Per
soneel in Overheidsdienst, de CentrPe
Nederlandsche Ambtenaarsbond, de
Bond van Nederlandsche Onderwijzers
en de Algemeene Bond van Politieper
soneel in Nederland, heeft een uitvoe
rig adres aan de Tweede Kamer ge
richt over het bezuinigingsontwerp.
Daarin wordt geconstateerd, dat ook
in de kringen van de ambtenaren het
vertrouwen in de aanpassingspolitiek
van de regeering in sterke mate is ge
schokt.
Ten aanzien van de verslechtingen,
verzoekt het A.C.O.P. de Kamer het
daarheen te leiden, dat alsnog gelegen
heid zal worden gegeven tot het ple
gen van reëel overleg, ook over de
vraag öf, en zoo ja, in welke mate en
op welke wijze de arbeidsvoorwaarden
van het rijkspersoneel en de onderwij
zers zullen worden herzien.
De voorgestelde loonsverlaging acht
het A.C.O.P. ongemotiveerd.
Tegen de voorgenomen (thans uitge
stelde) vermindering van reeds toege
kende penioenen worden in het adres
principieele bezwaren aangevoerd.
Het adres voert verder bezwaren aan
tegen de verslechting van de onderwij
zerspositie en van de leerlingschalen
voor het g.l.o. en u.l.o., tegen het capi-
tulantenstelsel, tegen de verkorting van
den cursusduur voor de lagere dagnij
verheidsscholen en tegen de voorstellen
betreffende de uitvoering van de Wa
renwet.
DE HEER BRAAT EN DE N. S. B.
In verband met het feit, dat het oud
Tweede Kamer-lid de heer A. Br.aat,
die het verzoek had gedaan, te worden
toegelaten als lid der N.S.B. als zooda
nig is geweigerd, heeft de heer Braat
nu een „open brief" gericht tot den
heer C. van Geelkerken, algemeen se
cretaris van de N.S.B.waarin hij de
gronden v,an deze weigering bestrijdt.
De heer Braat zegt, dat het voor hem
geen bezwaar zou geweest zijn, de door
de N.S.B. gevorderde belofte naar over
tuiging af te leggen „wegens haar een
voud en openlating van den terugtochts-
weg."
De heer Braat zegt verder in dezen
brief, dat leidende personen in de N. S.
B. hem verzocht hebben, zich opnieuw
als lid te presenteeren. Zij garandee
ren, dat hij dan als lid zou worden aan
genomen.
Hij deelt echter mede, dat hij na de
eerste schriftelijke kennismaking, geen
behoefte meer gevoelt, om zich opnieuw
aan te melden. (Hbld.)
VIJFTIEN JAAR LUCHTPOST.
Heden is het vijftien jaar geleden, dat
door de Nederlandsche posterijen voor
de eerste maal briefpost ten vervoer aan
het vliegtuig werd toevertrouwd. Dit
feit is gisteravond herdacht in een bij
eenkomst van P.T.T.-personeel, K.L.M.-
personeel en personen bij de luchtvaart
betrokken.
Ir. M. H- Damme, directeur-generaal
van de P.T.T., sprak een begroetings
woord. De heer A. Plesman, directeur
der K.L.M., heeft hierna het woord ge
voerd. Toen de K.L.M. zeide hij
vijftien jaar geleden begon met postver
voer, was alles anders dan nu. De regel
matigheid was gering en men vreesde
om de mail aan het vliegtuig toe te ver
trouwen. In die vijftien jaar is veel ver
anderd. Dank zij de moderne hulpmid
delen is er ook een geheel andere geest
gekomen.
Spr. gaf vervolgens een denkbeeld van
de positie der post in ons Tuchtvaartver-
keer. Thans maakt op de route van en
naar Indië de post 80 pet. van de in
komsten uit. De half-wekelijksche dienst
op Indië heeft weer een belangrijke ver
andering gebracht. Reeds is het post
vervoer met 42 pet. toegenomen; nu al
is gebleken, dat men dingen bereikt met
deze dubbelwekelijkschen dienst, welke
men tot heden niet kon bereiken en men
is nog niet aan het einde.
Er komt een dienst van vier dagen,
van drie en twee dagen en ten slotte zal
het nog vlugger gaan- De K.L.M. is ook
niet tevreden, dat zij maar tot Batavia
kan vliegen. Het postverkeer moet meer
vertakt worden, ook in het binnenland.
In West-Indië is voorts nog veel te doen.
De K.L.M. moet het zoover brengen dat
zij de post in Midden-Amerika brengt in
twee en halven dag.
Destijds waren onze voorouders de
vrachtvaarders, wij zullen de postvlie-
gers worden.
VERLAGING DER VASTE LASTEN,
Ook een wetsontwerp tot huur-
verlaging in de maak.
Thans kunnen wij bevestigen, dat een
wetsontwerp betreffende de vaste las
ten hoogstwaarschijnlijk nog deze week
zal worden ingediend.
Behalve met een begrenzing van ren
ten van hypothecaire schuldvorderingen
en van pandbrieven tot respectievelijk
4% pet. en 4 pet. valt ook te rekenen
op een beperking der woninghuren.
Hiertoe gaat het ontwerp uit van het
vaststellen van een basisjaar. Woning-
huren, die, vergeleken met dat jaar, niet
reeds met 20- pet. zijn verlaagd, zullen
alsnog deze verlaging moeten onder
gaan.
LOONBIJSLAG IN DEN LANDBOUW.
Donderdag had te Eindhoven ten
stadhuize een conferentie plaats onder
voorzitterschap van den heer Meijer de
Vries van het departement van sociale
zaken met vertegenwoordigers der land
bouworganisaties der provincies Noord-
Brabant en Limburg,
De bijeenkomst droeg een besloten
karakter. Na afloop werd meegedeeld,
d,at aan den minister geadviseerd zal
worden om den loonbijslag in den land
bouw ook in te voeren in Brabant en
Limburg per 1 Augustus a.s.
KONING LEOPOLD BEZOEKT HET
NED. PAVILJOEN TE BRUSSEL.
De Belgische Koning Leopold heett
Donderdagnamiddag, naar het Hbl.
meldt, op de wereldtentoonstelling in
cognito verschillende buitenlandsche pa
viljoens, waaronder ook het Nederland
sche, bezichtigd- Ofschoon het bezoek
van den Koning uiteraard niet officieel
was aangekondigd, had men er in de
kringen van de Nederlandsche deelne
ming toch iets van hooren verluiden en
toer. Konngg Leopold dan ook omstreeks
vier uur geheel zonder gevolg, de bree-
de statietrap van het zilvergrauwe Ne
derlandsche gebouw met den slanken
toren betrad, werd hij aan den ingang
van het paviljoen verwelkomd door con
sul-generaal Van Romburgh, die in zijn
qualiteit van vice-secretaris-generaal
van de Nederlandsche Deelneming de
honneurs waarnam. Mr. Verschuur, de
secretaris-generaal, was niet te Brussel
aanwezig.
Geheel onopvallend niemand van
de talrijke bezoekers die op dat oogen-
blik in het Nederlandsche paviljoen
rondliepen herkenden in den e'envoudi-
gen jongeman met den slappen vilthoed
den koning bezichtigde zijn majesteit
de verschillende afdeelingen. De heer
Van Romburgh gaf den vorst hier en
daar eenige toelichting.
De Koning, die vooral voor de inzen
ding van Waterstaat, voor de groote ma
quette van Nederlandsch-Indië, voor den
stand van de K.L.M. met de routekaart
en voor de verbindingen tusschen Ne
derland en Oost-Indië scheepvaart,
luchtvaart, telefoon en telegraaf groo
te belangstelling toonde, onderhield
zich met den heer Van Rom
burgh in. het Nederlandse h.
Bij herhaling sprak Zijne Majesteit zijn
groote waardeering uit voor de wijze,
waarop Nederland op de Wereldtentoon
stelling voor den dag is gekomen. Het
Koninklijk bezoek duurde circa twintig
minuten.
Hopeloos.
Wij hebben nu twee malen, met in
zet van al onze scherpte aan denk- en
uitdrukkingsvermogen, getracht den
„Opmerker" in de Zoeklichtrubriek van
„De Zeeuw" duidelijk te maken, waar
om wij. met nadruk aan den vooravond
der Middelburgsche raadsverkiezingen
adviseerden: stemt in ieder geval links.
De tweede uiteenzetting w,as een
herhaling, met andere woorden, van de
eerste. Met andere woorden, omdat
Opmerker zei, er niets van te begrijpen.
Thans noemt hij, in een derde Zoek
lichtschittering, dit,weer een
andere verklaring".... Wij
zitten volgens hem „tamelijk verlegen"
met ons advies. Onze tweede verkla
ring is „aardig gevonden"(d,ank u
voor 't compliment!) maar.... 't advies
om in ieder geval links te stemmen,
luidde heel anders, nlin elk geval
linksHet verschil in dit verschil is
ons niet erg duidelijk.
„Opmerker" besluit:
„Een polemiek leidt niet altijd tot
resultaat. Maar ditmaal heb ik geloof ik
toch dit bereikt dat de schrijver het ge
vaarlijke v,an zijn advies begint in te
leder nieuwe fase van ontwikke
ling kan de mensch slechts binnentre
den, door de nederigheid.
D. Coster.
zien, het althans niet zonder meer
durft verdedigen."
Onze geachte opponent slaat nu de
plank gansch mis. Wij zien het gevaar
lijke van ons advies niet in, wij
handhaven of verdedigen het geheel.
Wat wij echter wèl inzien isd,at het
klaarblijkelijk hopeloos is om „Opmer
ker" duidelijk te maken wat wij op dit
punt bedoelen.
DE „PRINSES JULIANA"
TE ROTTERDAM.
In het droogdok aldaar worden
nieuwe platen in den scheeps
wand aangebracht De ver
dere restauratie geschiedt te
Vlissingen.
Donderdagmiddag is het stoomschip
„Prinses Juliana" van de Stoomvaart Mij.
Zeeland, dat Zaterdagavond j.l„ komen
de van Vlissingen, nabij den
mond van de haven van Harwich in
botsing gekomen is met het uitvarende
Deensche stoomschip Esbjerg, in Rot
terdam gearriveerd.
Zooals men weet, heeft het schip bij
de botsing, waarbij drie passagiers ge
wond werden, ernstige schade aan
stuurboordzijde opgeloopen. Het de.k
werd ter plaatse geheel opengereten,
het promenadedek werd ontzet, de da-
vids van de reddingbooten werden
gekraakt en een aantal hutten, die aan
die zijde gelegen waren, werd ernstig
beschadigd.
De North Eastern Railway Company
heeft het schip in Harwich van een
nooddichting van hout voorzien, waar
na de „Prinses Juliana" naar Rotterdam
is opgestoomd om ligplaats te nemen
in het Gemeentelijk Droogdok no. Ill
aan de Doklaan. Onmiddellijk is men
daar met de herstellingen van den be
schadigden scheepswand begonnen.
Wanneer de scheepswand weer van
nieuwe platen is voorzien, zal de „Prin
ses Juliana" naar Vlissingen opstoomen
om bij de Kon. Scheepsbouw Maat
schappij „de Schelde" grondig nagezien
te worden.
Men hoopt, indien het onderzoek naar
de gevolgen van de botsing geen bij
zonder oponthoud met zich meebrengt,
de Prinses Juliana in vier weken weer
in den geregelden dienst op te nemen.
De heer J. Ph. Salomé alhier be
haalde op de groote bakkerij-tentoon
stelling te Haarlem met zijn inzending
„Folklore-brood" (gelegenheidsbrood,
Zeeunwsch gebak enz.), den tweeden
prijs. In de klasse taarten verwierf hii
een diploma.
Een aanrijding.
Gisteren is een 88-jarige man door
eigen onvoorzichtigheid op de Markt
door een handkar aangereden en daar
bij komen te v,allen.
Diefstal,
Hedennacht, vermoedelijk ongeveer
3 uur, is door openschuiving van een
raam ongeveer 8 ontvreemd in een
kleinen winkel op den Veerschen weg.
De politie heeft in verband met dezen
diefstal -twee personen ,aangehouden en
in afwachting van het verdere onder
zoek vertoefden die hedenmorgen nog
op het bureau.
Hinderlijke fotografen.
De fotografen, die zich hier speciaal
op Donderdag in de Lange Delft ophou
den, om te trachten een boterham te
verdienen, zouden wij dit gaarne gun
nen, als zij niet op zulk een onhebbe
lijke manier optraden tegen de voorbij
gangers, en dit niet in het minst tegen
over de dames en tegenover eenvoudige
lieden, in wie zij een gewillige prooi
meenen te mogen zien. Het is ons be
kend, dat er menschen zijn die de Lange
Delft schuwen, als zij weten, dat deze
heeren er op den loer liggen.
Wij hebben zelf gezien, dat men wiel
rijders aanhoudt en dwingt af te stap
pen en dat zij niet bevorderlijk zijn voor
'het vreemdelingenverkeer staat onher
roepelijk vast.
Gisteren heeft een bewoner van den
Nieuwen Vlissingschen weg, wien het
ook bekend w,as, dat er dames zijn die
werkelijk bang zijn voor het optreden
Uw films even afgeven bij HENNING,
dan worden ze door prima vaklui ont
wikkeld en afgedrukt.
Denk er wel aan, U kunt niet even
teruggaan om de kiekjes opnieuw te
maken.
Zelfs van minder goede negatieven
krijgt U bij ons nog mooie afdrukjes.
van onze vakkundige afwerking in de
etalage.
V-tngez. Med.J
van deze heeren, toen hij meende ge
kiekt te zijn, een klap op het toestel
gegeven, opdat het negatief weer aan
het daglicht zou worden bloot gesteld
en zoo onbruikbaar zou zijn. Het bleek
later, dat het van den fotograaf nog
maar een schijnbeweging was geweest.
De man zeide schade te hebben gehad;
deze is onderling geregeld.
Intusschen is een flink toezicht op het
gedrag dezer heeren zeker gewenscht
en zal het goed zijn de politie van te
hinderlijk optreden op de hoogte le
stellen.
Muzikale wandeling.
Er was gisteren voor de maandelijk-
sche muzikale wandeling van het muziek
gezelschap „Crescendo" meer belang
stelling dan de vorige malen.
Niet goed begrepen.
Het zal ieder, die Donderdags op de
Markt komt, niet onbekend zijn, dat
het deel van het plein tusschen Potten-
markt en Gortstraat gedurende enkele
uren in beslag wordt genomen door t,al
van kooplieden en landbouwers, die
daar zaken staan te bespreken en die
daarbij allicht ook tot andere onderwer
pen overgaan. Dit markthouden op de
openbare str,aat is een wijze van zaken
doen, die door eeuwen heen plaats heeft
gehad, maar vroeger in een tijd, dat op
de Markt geen verkeer van beteekenis
was. Dit nu is in de laatste jaren grorf-
dig veranderd. Men kan midden op den
rijweg niet rustig st,aan en moet onop
houdelijk uit den weg gaan voor auto's
en dergelijke. Toch hebben ook_ die
voertuigen recht op passage en volgens
de bepalingen der wet is men zelfs
strafbaar als men op den rijweg geen
behoorlijken doorgang vrij laat.
Dit alles was voor de politie aanlei
ding gisteren zachten drang uit te oefe- j
nen om de op dit deel van de Markt
aanwezigen om een geul voor het rij-
verkeer vrij te laten en zich meer aan j
de zijde van den rijweg op te houden
en daar hun gesprekken te voeren.
Hierbij stuitte de politie op verzet
en onwilligheid van enkele personen,
die maar niet schenen te begrijpen, datj
de maatregel genomen werd in aller
belang, dus ook in dat van hen
zelf en dat zij zich aan strafbare feiten
schuldig maakten.
Het voor rijverkeer afsluiten van dit
deel van de Markt op bepaalde uren,
zou op het overige deel van het plein
tot een verkeerschaos aanleiding wor
den.
De collecte voor het Plaatselijk
Crisis Comité heeft deze week f 75
opgebracht.
Het netto-saldo van den Oliebollen
dag bedraagt f 889.
Aantal baden.
Het aantal baden in de week van 28
Juni tot 4 Juli bedroeg 5225, waarvan
3127 in het gewone en 2098 in het
Volksbad.
DE BINNENWEGEN EN DE
WERKVERSCHAFFING.
Men schrijft ons uit Domburg:
Toen de werkloosheid alom hulp
vroeg voor de getroffenen, werd naar
verschillende vormen van werkvoor
ziening, zg. „werkobjecten" gezocht ten
einde de werkloozen in staat te stellen
op productieve wijze in hun noodzake
lijk levensonderhoud te voorzien. Aan
vankelijk dacht men in vele gemeenten,
dat kleine herstellingen en verbeterin
gen wel voldoende zouden wezen, maar
toen de crisis een langen levensduur
bleek te zullen krijgen, moesten uitge
breider voorzieningen getroffen worden
en kwamen hier en daar werken tot
stand, waarvoor de gemeentebesturen
in normale tijden al eens waren of zou
den zijn teruggeschrikt. Domburg met
Middelburg, 5-VII-'35. Donderdag:
hoogste luchttemperatuur 23.5 °C
(74 °F); laagste 17.1 °C (63 °F). Heden
9 h: 19.1 °C; 12 h: 20 °C. Geen regen
of neerslag. Hoogste barometerstand te
dezer stede, in het afgeloopen etmaal:
772 mm; laagste 770 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 772.3 mm
te Brest; laagste 739.8 mm te Helsing-
fors.
Verwachting tot morgenavond:
Matige tot krachtige W, tot N.W,
wind, betrokken tot zwaar bewolkt met
tijdelijke opklaringen, waarschijnlijk en
kele regenbuitjes, koeler.
Zon op: 4 h 47; onder: 21 h 21. Licht
op: 21 h 51. Maan op: 9 h 50; onder:
23 h 07. E.K. 8 Juli.
O
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 38 min. later
(S Springtij.)
Juli.
Vr.
Za.
Zo.
5
6
7
Hoogwater.
5.07 17.15
5.42 17.54
6.19 18.31
Laagwatet
11.15 23.52
11.45 24.23
12.20
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge
Juli.
Hoogwater. Laagwatet
Vr. 5 S 6.59 19.11 12.24 24.51
Za. 6 7.29 19.45 12.58
Zo. 7 8.02 20.17 1.22 13,33
zijn talrijke werkloozen bleef niet ach
ter. We hebben indertijd een beschrij
ving gegeven van waterleiding, brand
weer, rioleering en bestrating.
Een belangrijke werkverruiming biedt
ook de verharding van binnenwegen.
Het aantal zand- en kleiwegen, waarin
bij regenrijk winterweer voet en wiel
verzinken, is nog te groot, al moet er
kend worden, dat in de laatste jaren aan
de verbetering dier landwegjes meer
aandacht is geschonken. Westkapelle
heeft praktisch geen onverharde wegen
meer en Domburg benadert reeds dien
toestand. Binnen enkele jaren zagen we
vernieuwd en verjongd den Barendse-
weg, den Koekoeksweg (door Aagteker-
ke verhard), den Baayweg (door Dom
burg, Westkapelle en Zoutelande).
Thans zijn Domburgsche straatmakers
bezig met de verharding van den Ge-
schiereweg en Meliskerkscheweg. Deze
werklooze bouwvakarbeiders hebben
zich met de bestrating in de kom der
gemeente zoodanig geoefend, dat het
nieuwe werk hun gerust kon worden
toevertrouwd. De Weststraat en de
Noordstraat kunnen het bewijzen. We
hebben in den Geschiereweg eens een
kijkje genomen en ons overtuigd van de
belangrijkheid van die verharding, waar
voor ook nog al wat grondwerk noodig
was. We spraken een paar aangelanden
en vernamen, hoezeer ze de verbetering
op prijs stellen. Deze weg zou een korte
doortrek kunnen worden, indien de ge
meente Meliskerke een kleine 200 m
wilde laten leggen. Voor de bewoners
hopen we, dat dit nog eens gebeuren
zal. De kosten behoeven geen bezwaar
te zijn, want op de onderhoudskosten na
betalen de boeren die zelf.
Niet slechts uit een oogpunt van
werkverschaffing dient de verharding
der landwegen bekeken te worden. De
boeren zien de kwestie heel anders. Zij
houden ook rekening met de bereikbaar
heid van hun gronden en met den af
stand tot hoofdwegen en steden. En dan
willen wij nog denken aan den trek naar
buiten van de stadsmenschen. Die nieu
we wegen brengen kortere verbindingen
tot stand met het vrije veld; voor voet
tochtjes en kleine fietstochtjes zijn ze
veel knusser dan de „lintbebouwde" en