Na Uw Reis HENNING'S FOTOHANDEL, Markt e 14 Middelburg. Ziet de resultaten BINNENLAND. ZEELAND. MIDDCLim. yLISSINGEN. WALCHEREN. WEER EN WIND. NUMMER 156. jmratK 130. TWEE BLADEN. vkijuau iw1 a jujli ivjs. £üköiü J5L.au. I78e JAARGANG. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. aois. en >or jn: 22 iet >op ter ien ons Ier. gu- de de in uur ZO ge- tte, ïeni- bo- $xQvincïHUm B MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vüssingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. GOESCHE COURANT^ Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 11 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. RubrieS „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regelt, a 75 ct. hij vooruitbetaling Adv. mei „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewij snommers 5 cent. HET BEZUINIGINGSONTWERP. Bezwaren van het A. C. O, P, Het comité ter behartiging van de algemeene belangen van overheidsper soneel (A.C.O.P.}, waarbij zijn aange sloten de Nederlandsche Bond van Per soneel in Overheidsdienst, de CentrPe Nederlandsche Ambtenaarsbond, de Bond van Nederlandsche Onderwijzers en de Algemeene Bond van Politieper soneel in Nederland, heeft een uitvoe rig adres aan de Tweede Kamer ge richt over het bezuinigingsontwerp. Daarin wordt geconstateerd, dat ook in de kringen van de ambtenaren het vertrouwen in de aanpassingspolitiek van de regeering in sterke mate is ge schokt. Ten aanzien van de verslechtingen, verzoekt het A.C.O.P. de Kamer het daarheen te leiden, dat alsnog gelegen heid zal worden gegeven tot het ple gen van reëel overleg, ook over de vraag öf, en zoo ja, in welke mate en op welke wijze de arbeidsvoorwaarden van het rijkspersoneel en de onderwij zers zullen worden herzien. De voorgestelde loonsverlaging acht het A.C.O.P. ongemotiveerd. Tegen de voorgenomen (thans uitge stelde) vermindering van reeds toege kende penioenen worden in het adres principieele bezwaren aangevoerd. Het adres voert verder bezwaren aan tegen de verslechting van de onderwij zerspositie en van de leerlingschalen voor het g.l.o. en u.l.o., tegen het capi- tulantenstelsel, tegen de verkorting van den cursusduur voor de lagere dagnij verheidsscholen en tegen de voorstellen betreffende de uitvoering van de Wa renwet. DE HEER BRAAT EN DE N. S. B. In verband met het feit, dat het oud Tweede Kamer-lid de heer A. Br.aat, die het verzoek had gedaan, te worden toegelaten als lid der N.S.B. als zooda nig is geweigerd, heeft de heer Braat nu een „open brief" gericht tot den heer C. van Geelkerken, algemeen se cretaris van de N.S.B.waarin hij de gronden v,an deze weigering bestrijdt. De heer Braat zegt, dat het voor hem geen bezwaar zou geweest zijn, de door de N.S.B. gevorderde belofte naar over tuiging af te leggen „wegens haar een voud en openlating van den terugtochts- weg." De heer Braat zegt verder in dezen brief, dat leidende personen in de N. S. B. hem verzocht hebben, zich opnieuw als lid te presenteeren. Zij garandee ren, dat hij dan als lid zou worden aan genomen. Hij deelt echter mede, dat hij na de eerste schriftelijke kennismaking, geen behoefte meer gevoelt, om zich opnieuw aan te melden. (Hbld.) VIJFTIEN JAAR LUCHTPOST. Heden is het vijftien jaar geleden, dat door de Nederlandsche posterijen voor de eerste maal briefpost ten vervoer aan het vliegtuig werd toevertrouwd. Dit feit is gisteravond herdacht in een bij eenkomst van P.T.T.-personeel, K.L.M.- personeel en personen bij de luchtvaart betrokken. Ir. M. H- Damme, directeur-generaal van de P.T.T., sprak een begroetings woord. De heer A. Plesman, directeur der K.L.M., heeft hierna het woord ge voerd. Toen de K.L.M. zeide hij vijftien jaar geleden begon met postver voer, was alles anders dan nu. De regel matigheid was gering en men vreesde om de mail aan het vliegtuig toe te ver trouwen. In die vijftien jaar is veel ver anderd. Dank zij de moderne hulpmid delen is er ook een geheel andere geest gekomen. Spr. gaf vervolgens een denkbeeld van de positie der post in ons Tuchtvaartver- keer. Thans maakt op de route van en naar Indië de post 80 pet. van de in komsten uit. De half-wekelijksche dienst op Indië heeft weer een belangrijke ver andering gebracht. Reeds is het post vervoer met 42 pet. toegenomen; nu al is gebleken, dat men dingen bereikt met deze dubbelwekelijkschen dienst, welke men tot heden niet kon bereiken en men is nog niet aan het einde. Er komt een dienst van vier dagen, van drie en twee dagen en ten slotte zal het nog vlugger gaan- De K.L.M. is ook niet tevreden, dat zij maar tot Batavia kan vliegen. Het postverkeer moet meer vertakt worden, ook in het binnenland. In West-Indië is voorts nog veel te doen. De K.L.M. moet het zoover brengen dat zij de post in Midden-Amerika brengt in twee en halven dag. Destijds waren onze voorouders de vrachtvaarders, wij zullen de postvlie- gers worden. VERLAGING DER VASTE LASTEN, Ook een wetsontwerp tot huur- verlaging in de maak. Thans kunnen wij bevestigen, dat een wetsontwerp betreffende de vaste las ten hoogstwaarschijnlijk nog deze week zal worden ingediend. Behalve met een begrenzing van ren ten van hypothecaire schuldvorderingen en van pandbrieven tot respectievelijk 4% pet. en 4 pet. valt ook te rekenen op een beperking der woninghuren. Hiertoe gaat het ontwerp uit van het vaststellen van een basisjaar. Woning- huren, die, vergeleken met dat jaar, niet reeds met 20- pet. zijn verlaagd, zullen alsnog deze verlaging moeten onder gaan. LOONBIJSLAG IN DEN LANDBOUW. Donderdag had te Eindhoven ten stadhuize een conferentie plaats onder voorzitterschap van den heer Meijer de Vries van het departement van sociale zaken met vertegenwoordigers der land bouworganisaties der provincies Noord- Brabant en Limburg, De bijeenkomst droeg een besloten karakter. Na afloop werd meegedeeld, d,at aan den minister geadviseerd zal worden om den loonbijslag in den land bouw ook in te voeren in Brabant en Limburg per 1 Augustus a.s. KONING LEOPOLD BEZOEKT HET NED. PAVILJOEN TE BRUSSEL. De Belgische Koning Leopold heett Donderdagnamiddag, naar het Hbl. meldt, op de wereldtentoonstelling in cognito verschillende buitenlandsche pa viljoens, waaronder ook het Nederland sche, bezichtigd- Ofschoon het bezoek van den Koning uiteraard niet officieel was aangekondigd, had men er in de kringen van de Nederlandsche deelne ming toch iets van hooren verluiden en toer. Konngg Leopold dan ook omstreeks vier uur geheel zonder gevolg, de bree- de statietrap van het zilvergrauwe Ne derlandsche gebouw met den slanken toren betrad, werd hij aan den ingang van het paviljoen verwelkomd door con sul-generaal Van Romburgh, die in zijn qualiteit van vice-secretaris-generaal van de Nederlandsche Deelneming de honneurs waarnam. Mr. Verschuur, de secretaris-generaal, was niet te Brussel aanwezig. Geheel onopvallend niemand van de talrijke bezoekers die op dat oogen- blik in het Nederlandsche paviljoen rondliepen herkenden in den e'envoudi- gen jongeman met den slappen vilthoed den koning bezichtigde zijn majesteit de verschillende afdeelingen. De heer Van Romburgh gaf den vorst hier en daar eenige toelichting. De Koning, die vooral voor de inzen ding van Waterstaat, voor de groote ma quette van Nederlandsch-Indië, voor den stand van de K.L.M. met de routekaart en voor de verbindingen tusschen Ne derland en Oost-Indië scheepvaart, luchtvaart, telefoon en telegraaf groo te belangstelling toonde, onderhield zich met den heer Van Rom burgh in. het Nederlandse h. Bij herhaling sprak Zijne Majesteit zijn groote waardeering uit voor de wijze, waarop Nederland op de Wereldtentoon stelling voor den dag is gekomen. Het Koninklijk bezoek duurde circa twintig minuten. Hopeloos. Wij hebben nu twee malen, met in zet van al onze scherpte aan denk- en uitdrukkingsvermogen, getracht den „Opmerker" in de Zoeklichtrubriek van „De Zeeuw" duidelijk te maken, waar om wij. met nadruk aan den vooravond der Middelburgsche raadsverkiezingen adviseerden: stemt in ieder geval links. De tweede uiteenzetting w,as een herhaling, met andere woorden, van de eerste. Met andere woorden, omdat Opmerker zei, er niets van te begrijpen. Thans noemt hij, in een derde Zoek lichtschittering, dit,weer een andere verklaring".... Wij zitten volgens hem „tamelijk verlegen" met ons advies. Onze tweede verkla ring is „aardig gevonden"(d,ank u voor 't compliment!) maar.... 't advies om in ieder geval links te stemmen, luidde heel anders, nlin elk geval linksHet verschil in dit verschil is ons niet erg duidelijk. „Opmerker" besluit: „Een polemiek leidt niet altijd tot resultaat. Maar ditmaal heb ik geloof ik toch dit bereikt dat de schrijver het ge vaarlijke v,an zijn advies begint in te leder nieuwe fase van ontwikke ling kan de mensch slechts binnentre den, door de nederigheid. D. Coster. zien, het althans niet zonder meer durft verdedigen." Onze geachte opponent slaat nu de plank gansch mis. Wij zien het gevaar lijke van ons advies niet in, wij handhaven of verdedigen het geheel. Wat wij echter wèl inzien isd,at het klaarblijkelijk hopeloos is om „Opmer ker" duidelijk te maken wat wij op dit punt bedoelen. DE „PRINSES JULIANA" TE ROTTERDAM. In het droogdok aldaar worden nieuwe platen in den scheeps wand aangebracht De ver dere restauratie geschiedt te Vlissingen. Donderdagmiddag is het stoomschip „Prinses Juliana" van de Stoomvaart Mij. Zeeland, dat Zaterdagavond j.l„ komen de van Vlissingen, nabij den mond van de haven van Harwich in botsing gekomen is met het uitvarende Deensche stoomschip Esbjerg, in Rot terdam gearriveerd. Zooals men weet, heeft het schip bij de botsing, waarbij drie passagiers ge wond werden, ernstige schade aan stuurboordzijde opgeloopen. Het de.k werd ter plaatse geheel opengereten, het promenadedek werd ontzet, de da- vids van de reddingbooten werden gekraakt en een aantal hutten, die aan die zijde gelegen waren, werd ernstig beschadigd. De North Eastern Railway Company heeft het schip in Harwich van een nooddichting van hout voorzien, waar na de „Prinses Juliana" naar Rotterdam is opgestoomd om ligplaats te nemen in het Gemeentelijk Droogdok no. Ill aan de Doklaan. Onmiddellijk is men daar met de herstellingen van den be schadigden scheepswand begonnen. Wanneer de scheepswand weer van nieuwe platen is voorzien, zal de „Prin ses Juliana" naar Vlissingen opstoomen om bij de Kon. Scheepsbouw Maat schappij „de Schelde" grondig nagezien te worden. Men hoopt, indien het onderzoek naar de gevolgen van de botsing geen bij zonder oponthoud met zich meebrengt, de Prinses Juliana in vier weken weer in den geregelden dienst op te nemen. De heer J. Ph. Salomé alhier be haalde op de groote bakkerij-tentoon stelling te Haarlem met zijn inzending „Folklore-brood" (gelegenheidsbrood, Zeeunwsch gebak enz.), den tweeden prijs. In de klasse taarten verwierf hii een diploma. Een aanrijding. Gisteren is een 88-jarige man door eigen onvoorzichtigheid op de Markt door een handkar aangereden en daar bij komen te v,allen. Diefstal, Hedennacht, vermoedelijk ongeveer 3 uur, is door openschuiving van een raam ongeveer 8 ontvreemd in een kleinen winkel op den Veerschen weg. De politie heeft in verband met dezen diefstal -twee personen ,aangehouden en in afwachting van het verdere onder zoek vertoefden die hedenmorgen nog op het bureau. Hinderlijke fotografen. De fotografen, die zich hier speciaal op Donderdag in de Lange Delft ophou den, om te trachten een boterham te verdienen, zouden wij dit gaarne gun nen, als zij niet op zulk een onhebbe lijke manier optraden tegen de voorbij gangers, en dit niet in het minst tegen over de dames en tegenover eenvoudige lieden, in wie zij een gewillige prooi meenen te mogen zien. Het is ons be kend, dat er menschen zijn die de Lange Delft schuwen, als zij weten, dat deze heeren er op den loer liggen. Wij hebben zelf gezien, dat men wiel rijders aanhoudt en dwingt af te stap pen en dat zij niet bevorderlijk zijn voor 'het vreemdelingenverkeer staat onher roepelijk vast. Gisteren heeft een bewoner van den Nieuwen Vlissingschen weg, wien het ook bekend w,as, dat er dames zijn die werkelijk bang zijn voor het optreden Uw films even afgeven bij HENNING, dan worden ze door prima vaklui ont wikkeld en afgedrukt. Denk er wel aan, U kunt niet even teruggaan om de kiekjes opnieuw te maken. Zelfs van minder goede negatieven krijgt U bij ons nog mooie afdrukjes. van onze vakkundige afwerking in de etalage. V-tngez. Med.J van deze heeren, toen hij meende ge kiekt te zijn, een klap op het toestel gegeven, opdat het negatief weer aan het daglicht zou worden bloot gesteld en zoo onbruikbaar zou zijn. Het bleek later, dat het van den fotograaf nog maar een schijnbeweging was geweest. De man zeide schade te hebben gehad; deze is onderling geregeld. Intusschen is een flink toezicht op het gedrag dezer heeren zeker gewenscht en zal het goed zijn de politie van te hinderlijk optreden op de hoogte le stellen. Muzikale wandeling. Er was gisteren voor de maandelijk- sche muzikale wandeling van het muziek gezelschap „Crescendo" meer belang stelling dan de vorige malen. Niet goed begrepen. Het zal ieder, die Donderdags op de Markt komt, niet onbekend zijn, dat het deel van het plein tusschen Potten- markt en Gortstraat gedurende enkele uren in beslag wordt genomen door t,al van kooplieden en landbouwers, die daar zaken staan te bespreken en die daarbij allicht ook tot andere onderwer pen overgaan. Dit markthouden op de openbare str,aat is een wijze van zaken doen, die door eeuwen heen plaats heeft gehad, maar vroeger in een tijd, dat op de Markt geen verkeer van beteekenis was. Dit nu is in de laatste jaren grorf- dig veranderd. Men kan midden op den rijweg niet rustig st,aan en moet onop houdelijk uit den weg gaan voor auto's en dergelijke. Toch hebben ook_ die voertuigen recht op passage en volgens de bepalingen der wet is men zelfs strafbaar als men op den rijweg geen behoorlijken doorgang vrij laat. Dit alles was voor de politie aanlei ding gisteren zachten drang uit te oefe- j nen om de op dit deel van de Markt aanwezigen om een geul voor het rij- verkeer vrij te laten en zich meer aan j de zijde van den rijweg op te houden en daar hun gesprekken te voeren. Hierbij stuitte de politie op verzet en onwilligheid van enkele personen, die maar niet schenen te begrijpen, datj de maatregel genomen werd in aller belang, dus ook in dat van hen zelf en dat zij zich aan strafbare feiten schuldig maakten. Het voor rijverkeer afsluiten van dit deel van de Markt op bepaalde uren, zou op het overige deel van het plein tot een verkeerschaos aanleiding wor den. De collecte voor het Plaatselijk Crisis Comité heeft deze week f 75 opgebracht. Het netto-saldo van den Oliebollen dag bedraagt f 889. Aantal baden. Het aantal baden in de week van 28 Juni tot 4 Juli bedroeg 5225, waarvan 3127 in het gewone en 2098 in het Volksbad. DE BINNENWEGEN EN DE WERKVERSCHAFFING. Men schrijft ons uit Domburg: Toen de werkloosheid alom hulp vroeg voor de getroffenen, werd naar verschillende vormen van werkvoor ziening, zg. „werkobjecten" gezocht ten einde de werkloozen in staat te stellen op productieve wijze in hun noodzake lijk levensonderhoud te voorzien. Aan vankelijk dacht men in vele gemeenten, dat kleine herstellingen en verbeterin gen wel voldoende zouden wezen, maar toen de crisis een langen levensduur bleek te zullen krijgen, moesten uitge breider voorzieningen getroffen worden en kwamen hier en daar werken tot stand, waarvoor de gemeentebesturen in normale tijden al eens waren of zou den zijn teruggeschrikt. Domburg met Middelburg, 5-VII-'35. Donderdag: hoogste luchttemperatuur 23.5 °C (74 °F); laagste 17.1 °C (63 °F). Heden 9 h: 19.1 °C; 12 h: 20 °C. Geen regen of neerslag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 772 mm; laagste 770 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 772.3 mm te Brest; laagste 739.8 mm te Helsing- fors. Verwachting tot morgenavond: Matige tot krachtige W, tot N.W, wind, betrokken tot zwaar bewolkt met tijdelijke opklaringen, waarschijnlijk en kele regenbuitjes, koeler. Zon op: 4 h 47; onder: 21 h 21. Licht op: 21 h 51. Maan op: 9 h 50; onder: 23 h 07. E.K. 8 Juli. O Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 38 min. later (S Springtij.) Juli. Vr. Za. Zo. 5 6 7 Hoogwater. 5.07 17.15 5.42 17.54 6.19 18.31 Laagwatet 11.15 23.52 11.45 24.23 12.20 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge Juli. Hoogwater. Laagwatet Vr. 5 S 6.59 19.11 12.24 24.51 Za. 6 7.29 19.45 12.58 Zo. 7 8.02 20.17 1.22 13,33 zijn talrijke werkloozen bleef niet ach ter. We hebben indertijd een beschrij ving gegeven van waterleiding, brand weer, rioleering en bestrating. Een belangrijke werkverruiming biedt ook de verharding van binnenwegen. Het aantal zand- en kleiwegen, waarin bij regenrijk winterweer voet en wiel verzinken, is nog te groot, al moet er kend worden, dat in de laatste jaren aan de verbetering dier landwegjes meer aandacht is geschonken. Westkapelle heeft praktisch geen onverharde wegen meer en Domburg benadert reeds dien toestand. Binnen enkele jaren zagen we vernieuwd en verjongd den Barendse- weg, den Koekoeksweg (door Aagteker- ke verhard), den Baayweg (door Dom burg, Westkapelle en Zoutelande). Thans zijn Domburgsche straatmakers bezig met de verharding van den Ge- schiereweg en Meliskerkscheweg. Deze werklooze bouwvakarbeiders hebben zich met de bestrating in de kom der gemeente zoodanig geoefend, dat het nieuwe werk hun gerust kon worden toevertrouwd. De Weststraat en de Noordstraat kunnen het bewijzen. We hebben in den Geschiereweg eens een kijkje genomen en ons overtuigd van de belangrijkheid van die verharding, waar voor ook nog al wat grondwerk noodig was. We spraken een paar aangelanden en vernamen, hoezeer ze de verbetering op prijs stellen. Deze weg zou een korte doortrek kunnen worden, indien de ge meente Meliskerke een kleine 200 m wilde laten leggen. Voor de bewoners hopen we, dat dit nog eens gebeuren zal. De kosten behoeven geen bezwaar te zijn, want op de onderhoudskosten na betalen de boeren die zelf. Niet slechts uit een oogpunt van werkverschaffing dient de verharding der landwegen bekeken te worden. De boeren zien de kwestie heel anders. Zij houden ook rekening met de bereikbaar heid van hun gronden en met den af stand tot hoofdwegen en steden. En dan willen wij nog denken aan den trek naar buiten van de stadsmenschen. Die nieu we wegen brengen kortere verbindingen tot stand met het vrije veld; voor voet tochtjes en kleine fietstochtjes zijn ze veel knusser dan de „lintbebouwde" en

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1