GOESCHE COURANT ^12 De regeering wijzigt haar bezuinigingsplannen. WEER EN WIND. NUMMER 153. TWEE BLADEN. DINSDAG 2 JULI 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. Algemeene herberekening der pensioenen gaat niet door. De Armenraden zullen voor een deel blij ven bestaan. Geen „kweekelingen met acte", doch lagere aanvangssalarissen voor de nieuwe onderwijzers. De Kweekscholen blijven tot 1 Sept. 1936 volledig in werking. De voorgestelde concentratie der Kamers van Koophandel opge schort. De Warenwet blijft behouden, opdat het bedrijfsleven zelf controle kan uitoefenen. NIEUW- EN ST. J00SLAND. MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent- ■chap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30- ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 17 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bjj vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. Verschenen is de Memorie van Ant woord op het voorloopig Verslag der Tweede Kamer nopens het Bezuinigings- ontwerp. In dit antwoord, dat niet minder dan 125 pagina's telt, treedt de regeering in een nadere breedvoerige beschouwing over de haar voorgestelde bezuinigings maatregelen, daarbij betoogende, dat het opbouwend element in de bij het Voor loopig Verslag op de regeeringsvoor- stellen gevoerde critiek dikwerf ver te zoeken is. Haar beleid verdedigende zegt de regeering, vast overtuigd te zijn dat op het stuk der onderhandelingen met het buitenland alles bereikt is, wat bereikt kon worden, en ten bewijze dat er met voldoende energie naar gestreefd is, om de conjuctuur in het binnenland te verlevendigen, nu de relatie tot het buitenland zulk een diepingrijpende wij ziging onderging, geeft de regeering een korte samenvatting van het complex der maatregelen, om een beeld te geven van hetgeen op dit stuk van overheids wege is tot stand gebracht. De regeering meent hiermede tevens aan te toonen, hoe onjuist is de vaak gemaakte tegen stelling, dat de regeering alleen maar oog zou hebben voor de staatshuishou ding en de z.g. volkshuishouding zou hebben verwaarloosd. Evenzeer ontkent de regeering, dat zij bij haar aanpas singspolitiek het kapitaal zou ontzien en den last alleen op den loontrekkenden arbeid doen drukken. Dat de" werkloos heid een ernstig euvel is, dat onze volks kracht moreel en materieel ondergraaft wordt door de regeering tenvolle 'be aamd. Onmiddellijk na het tot standkomen van het b e zuinigingsontwerp zullen dan ook gelden worden aan gevraagd voor de inpoldering van den N. O.-p older. De re geering heeft den minister van econo mische zaken bereid gevonden het voor zitterschap van het bestuur van het Werkfonds op zich te nemen. Voor een nieuw departement ter bestrijding der werkloosheid, bestaat niet alleen geen aanleiding, maar de instelling van zulk een departement zou eer schadelijk wer ken omdat de andere Departementen niet uitgeschakeld kunnen worden. De regeering herhaalt hare verklaring, dat zij waardevermindering onzer munt eenheid voor het volk als geheel zeer schadelijk beschouwt en daarom het uiterste zal doen om haar te voorko men. Ten behoeve van de geordende in dustrie-opbouw en ter voorkoming van verspilling van nationaal vermogen in den vorm van industriekapitaal, acht de regeering het noodig, dat de mogelijk heid wordt geopend de vestiging of uit breiding van speciaal aan te wijzen in dustrieën afhankelijk te maken van re- geeringstoestemming, ongeveer op de wijze als in Indië bedoeld wordt met de reeds tot stand gekomen bedrijfsregle- menteering. Een voorstel voor een des betreffende vestigingswet wordt voor bereid. Overwogen wordt voorts in hoeverre de energie-voorziening, welke van zoo groote beteekenis kan zijn, zoowel voor het vraagstuk der vaste lasten als voor de verdere industrialisatie, in geordend verband, kan worden uitgebouwd, in verband waarmede ook de wenschelijk- heid van de instelling van een Energie- raad voor gas en electriciteit wordt on derzocht. Ook de regeering is van meening, dat het beginsel van den landbouwsteun moet worden gehandhaafd. De regeering handhaaft de door haar voorgestelde verlaging van salarissen. Gezien de da ling van de prijzen en die van het le venspeil van het geheele volk, is deze verlaging naar haar oordeel, wel hard, doch niet onrechtvaardig of onredelijk te achten en ten stelligste neemt de re geering dan oog stelling tegen elke sug gestie, als zou zij bij haar salarispolitiek ten aanzien van het overheidspersoneel de grenzen van het redelijke niet in acht nemen en de personeellasten als sluit post der begrooting bezigen. Uit den aard der zaak zullen ook de salarissen van de provinciale en gemeen telijke ambtenaren invloed van deze ver laging der rijkssalarissen moeten onder vinden. De regeering is van meening, dat de billijkheid het best zal worden be tracht, indien het offer, hetwelk het rijkspersoneel zal moeten brengen, zal bestaan in een procentische salarisver laging van pl.m. 5 pet, over de geheele lijn. De regeering is wel bereid de in par, 16 van het wets ontwerp voorgestelde herbe rekening der pensioenen te rug te nemen. Hoofdaanleiding daarvoor is de bij velen bestaande twij fel aangaande de grondwettigheid van dezen maatregel. Bij de inmiddels door de regeering ter hand genomen algehee- le herziening der pensioenwetgeving zal nader aan de orde worden gesteld in hoeverre een herberekening van reeds toegekende pensioenen in het kader dier algemeene herziening zal moeten plaats vinden. In verband met het terugnemen van de herberekening der pensioen wordt bij nota van wijziging voorgesteld de 'be- noodigde 5 millioen te verkrijgen door een wijziging van de Pensioenwet, hier op neerkomende dat de bijdrage, be doeld in artikel 36 met 1 pet. der volle pensioengrondslagen wordt verlaagd. Aangaande de principieele zijde van een eventueele korting op de pensioenen neemt de regeering en zij stelt er prijs op dit uitdrukkelijk te verklaren nog steeds het standpunt in dat door minister Colijn is uiteengezet bij de be handeling van het wetsontwerp betref fende de tijdelijke korting op de Indi sche pensioenen. Verdere conversie der Staatsschuld acht. ook de regeering in hooge mate ge- wenscht. Juist daarom vraagt zij bij het onderhavige ontwerp de daarvoor ver- eischte machtiging. Ook de regeering is van oordeel, dat herstel van het financieel evenwicht door verdere belastingverhooging hoogst onwenschelijk is. Hoewel aanvankelijk de be doeling heeft voorgeze ten alle Armenraden op te heffen, is bij nadere over weging gebleken, dat deze ge dachte niet kon worden verwezenlijkt zonder in som mige gemeenten ernstige schade toe te brengen aan de belangen der A rm e n z o r g. Enkele Armenraden kunnen niet wor den opgeheven zonder het maatschap pelijk steunwerk en het gemeentebe stuur in moeilijkheden te brengen, zoo groot, dat het voordeel, door de bezui niging verkregen, zou worden teniet ge daan en zelfs overtroffen door de nadoe len uit de opheffing voortvloeiende. Daarom is een mildere vorm gekozen, in het ontwerp belichaamd. Reeds thans de uitzonderingsgevallen aan te geven is der regeering niet mogelijk; zij za! ic» Het leven is kort, maar de kunst om 1 het goed te gebruiken is lang. De eischen des levens zijn vele: de roe ping van ons allen is van hoog ge- wicht. wijzigen, dat slechts 4 jaren voor sub sidies uit de openbare kassen in aan merking komen en dat de gemeenten en schoolbesturen de vrijheid behouden om daaraan voor eigen rekening een of meer klassen toe te voegen, kan wor den ingestemd. De hiervoor benoodigde veranderingen worden aangebracht. De financieele beteekenis van het voorschrift nopens het stellen van een leeftijd, waarop de leerlingen de U. L. O. school moeten verlaten, is niet zoo groot, dat de regeering dit voorschrift tegenover de ingebrachte bezwaien meent te moeten handhaven. Het wordt derhalve teruggenomen. De zeer gewichtige bezwaren, aange voerd tegen het denkbeeld om volgens de in het oorspronkelijke wetsontwerp voorgestelde regeling kweekelingen met akte, in de prsoneelsformatie der scho len voor gewoon I.o. op te nemen, heb ben de regeering doen besluiten dit voor stel terug te nemen. Daarmede vervalt ook dat voortaan bij het gewoon l.o. de aanstelling van z.g. boventallige onderwijzers niet meer mogelijk zal zijn. Wel heeft de regee ring gemeend het voorstel te moeten handhaven dat aan boventallige onder wijzers, die van 1 Mei 1935 af in dienst zijn getreden, geen wachtgeld ten laste van het Rijk zal worden verleend. Daaraan is thans toegevoegd dat in dien deze onderwijzers v,an openbare scholgn aanspraak op wachtgeld ontlee- nen aan een gemeente-verordening, ge lijke aanspraak zal gelden voor de bo ventallige onderwijzers van bijzondere scholen, wier jaarwedden door de ge meenten worden vergoed. Intusschen merkt de regeering op moet nu onvermijdelijk op andere wijze in de beoogde bezuiniging worden voorzien. De regeering ziet zich d,an ook thans gesteld voor het feit, dat alleen een aanzienlijke verlaging der salaris sen van de voortaan te benoemen on derwijzers de noodzakelijke uitkomst kan bieden. Zij stelt zich voor, aldus op den duur het voor de salarieering benoodigd bedrag tot een houdbaar peil terug te brengen, door de jaarwedden van den onderwijzer voornamelijk ge durende de eerste jaren van zijn dienst tijd sterk te beknotten. Een globale schatting doet aanvankelijk verwachten, dat die aanvangswedde op 500 kan worden gesteld, en daaraan op 24- of 25 jarigen leeftijd een salarisschaal zal kunnen aansluiten, die niet ver blijft beneden die, wrelke voor de thans reeds in dienst zijnden zal gelden, zij het ook, dat zij over een langeren tijds duur zal moeten worden uitgestrekt, alvorens het maximum wordt bereikt. Dit stelsel komt hierin overeen met 't ring op 55-jarigen leeftijd niet kan wor den gedacht. Ten aanzien van de vraag of de thans in functie zijnde leerkrachten die ouder dan 60 jaar zijn met ingang van het tijd stip van inwerkingtreden der wet zullen moeten worden ontslagen, merkt de re geering op, dat hierbij uiteraard de bil lijkheid zal worden betracht en dat de in de akten van aanstelling genoemde opzeggingstermijn zal worden geëerbie digd. Het lag aanvankelijk in de bedoe ling het tijdstip van inwerkingtreding van de voorgestelde regeling op 1 Sept. 1935 te bepalen. Het komt der regeering nu dit tijdstip reeds zoo dicht is gena de id intusschen wenschelijk voor den datum van inwerkingtreding te verschui ven tot 1 Januari 1936. Aangezien het ce bedoeling is, dat de regeling geduren de 5 jaren zal werken, wordt voorgesteld het in artikel 18 genoemde tijdstip te wij zigen in 31 December 1940. Wat het Hooger Onderwijs aangaat, wordt teruggenomen de opheffing van den leerstoel Romaansche taal en letter kunde te Leiden en de opheffing van den leerstoel in het Volkenrecht te Utrecht. Aangezien het voornemen bestaat het laboratorium voor de technologie der oliën en vetten aan de Technische Hoogeschool in een anderen vorm van organisatie te doen overgaan, wordt de beslissing inzake de opheffing van het laboratorium en in verband daarmede die van den leerstoel voorloopig opge schort. Het belang van onderricht in de so ciale geneeskunde bij de vorming van den medicus moet erkend worden en de voorziening in dit onderwijs maakt dan ook een voorwerp van onderzoek uit. Het belang van aardrijkskundig onder wijs aan de universiteit te Utrecht, dat door algeheele opheffing van den leer stoel in de Volkenkunde met ontwrich ting zou worden bedreigd, leidt tot het nader voorstel het hoogleeraarschap niet geheel op te heffen, doch om te zetten in een lectoraat. Voorgesteld wordt over te gaan tot opheffing van het buitengewoon hoog leeraarschap in de algemeene natuui- kunde te Utrecht, tot opheffing van het lectoraat in de cytologie, tot omzetting van het hoogleeraarschap in de veeteelt wetenschap in een buitengewoon hoog leeraarschap te Utrecht en tot opheffing van een der leerstoelen in de bacterio logie en hygiëne te Leiden. Behalve de hier medegedeelde wijzi gingen en nieuwe voorstellen, heeft het oorspronkelijke ontwerp ook nog op eenige andere punten wijziging van ondergeschikt belang óndergaan- Defensie. Bij de Defensie-paragraaf geeft de re geering als haar oordeel te kennen ten aanzien van het capitulantenstelsel, dat men de daartegen aangevoerde bezwa ren gewichtiger doet voorkomen, dan zi) in werkelijkheid zullen zijn. De regeering meent den weg te heb ben gevonden om tegemoet te komen aan de behoefte aan nieuw personeel in het capitulatenstelsel- Dat dit stelsel (Ingez. Med.) Middelburg, 2-VII-'35. Maandag hoog ste lucht temperatuur 30,3 °C (87 °F); laagste 19,4 °C (67 °F). Heden 9 h: 20,3 °C; 12 h: 19,2 °C. Geen regen of neerslag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 767 mm; laagste 762 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 770,1 mm te La Coruna; laagste 745,3 mm te V, Manoer. Verwachting tot morgenavond: Mötige, later afnemende W. tot Z. W. wind, half tot zwaar bewolkt, wei nig of geen regen, iets koeler. Zon op: 4 h 44; onder: 21 h 23. Licht op: 21 h 53. Maan op: 6 h 16; onder: 22 h 22. E.K.: 8 Juli. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburf 23 min. vroeger; Vee re is 38 min. later (S Springtij.) Juli. Hoogwater. Laagwater. Di. 2 3.18 15.30 9.36 22.04 Wo. 3 S 3.54 16.07 10.12 22.43 Do. 4 4.30 16.39 10.45 23.19 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge. Juli. Hoogwater. Laagwatet iDi. 2 5.11 17.29 10.42 23.03 Wo. 3 5.47 18.06 11.19 23.40 Do, 4 6.22 18.37 11.52 24.15 kweekelingenschap, dat de beginneling een veel lager salaris zal hebben danNrond zou opleveren voor een quanta- tot dusver gebruikelijk was. Maar het Itleve vermmdermg van de laagste onder- verschilt daarmede aanmerkelijk in dit opzicht, dat de eenmaal benoemde van den aanvang af kan rekenen op voor uitgang. Ook naar aanleiding van de in het voorloopfg verslag gemaakte opmerkin gen heeft de regeering gemeend het voorstel betreffende onderwijsopleiding in nadere overweging te moeten nemen. Zij moet erkennen, dat groote bezwa- officiersgroep gelooft de regeering niet De voorgenomen hoogere bijdrage bij toelating tot de Koninklijke Militaire Academie zal alleen worden gevraagd van nieuw toe te laten cadfetten. Het is de bedoeling om de thans geldende bij drage van f 400 te verhoogen tot f 500 voor de in het najaar 1936 nieuw in het eerste studiejaar te plaatsen leerlingen, terwijl van de dan rechtstreeks tot hei tweede studiejaar toe te laten leerlingen ren verbonden zijn aan het geleidelijk I een bijdrage, van f 600 zou kunnen wor- doen uitsterven van de meeste kweek-1 den gevorderd. scholen en het daarna weder beslissen hoeveel kweekscholen in de toekomst door het Rijk of met Rijksbijdragen kunnen worden toegelaten. Het aanvan kelijke voorstel heeft de regeering daar om vervangen door een ander, dat er ook wel van uitgaat, dat het aantal kweekscholen behoort te worden inge- Tegemoetkoming op 't stuk der gevraagde volmachten. Ter tegemoetkoming aan de princi pieele bezwaren tegen de machtigings- voorstellen betreffende de coördinatie van het verkeer, zijn bij nota van wijzi ging een viertal wetsartikelen voorge dienaangaande nader beraden en terza ke in overleg treden met de betrokken instanties, o.a. de Algemeene Armen- commissie. De bezuinigingen op onderwijs. De afdeeling Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen neemt een voornaam deel in van de memorie van antwoord. Dat de bezuiniging op de Onderwijs kosten onevenredig hoog is en. dat in het bijzonder het lager onderwijs té zwaar wordt getroffen', kan de regeering niet toegeven. Met 3e gedachte, om de eer ste der ten aanzien van het U. L. O, voorgstelde maatregelen in dien zin te krompen. Maar het wil de opheffingI steld ter vervanging van het desbetref- van Rijkskweekscholen en het stopzet-1 fend artikel in het oorspronkelijk ont ten van de Rijksbijdragen voor gemeen-1 werp. i telijke en bijzondere kweekscholen te-l In de eerste drie artikelen worden ai - gelijkertijd met ingang van 1 September I gemeene regelen voor de verkeerscoör- 1936 doen vallen. Tot dien datum zul-|dinatie door den wetgever vastgelegd, len de kweekscholen dus volledig blijven voortbestaan, behoudens het niet for- meeren van een eerste klasse aan een enkele Rijkskweekschool, waar deze maatregel, ook los van dit wetsontwerp zou genomen zijn. Bij de Onderwijsafdeeling wordt doo1- de regeering o-a. opgemerkt dat uit hoofde van financieele bezwaren aan een vrijwillige voorloopige pensionnee terwijl in artikel 4 de aan de Kroon voorbehouden machtiging wordt beperkt tot nadere uitwerking van deze regelen, terwijl voorts geen verdere afwijkingen van bestaande wettelijke voorschriften worden toegestaan, dan alleen van de Wet Openbare vervoermiddelen. Een en ander beteekent echter geenszins, dat het de bedoeling zou zijn de spoor- en tramwegen voorloo ig niet in de maatregelen tot coör- matie te betrekken, Nog geen concentratie der Kamers van Koophandel. Bij de afdeeling Economische Zaken merkt de regeering o.a. op, dat zij het wenschelijk acht thans geen beslissing omtrent de verlaging der jaarlijksche bijdrage voor het Handelsregister uit ie lokken. Het ligt in haar bedoeling dit onderdeel, zoo noodig in een afzon derlijk wetsontwerp te belichamen. Bij die gelegenheid zal behalve de nood zakelijk "geachte verlaging v,an de bij drage voor het Handelsregister en een eventueel daaruit voortvloeiende con centratie van de Kamers van Koophan del tevens onder de oogen worden ge zien de mogelijkheid om de hoogte de zer bedragen jaarlijks vast te stellen, terwijl ook aan het vraagstuk van een herziening van het kiesrecht van de Ka mers aandacht zal worden besteed. Met betrekking tot de gevraagde machtiging inzake de Warenwet grijpt de regeering gaarne de gedachte aan in het Voorloopig Verslag genoemd, dat handel en industrie zóóveel prijs stellen op eenige werking van de Wjarenwet, dat zij hunnerzijds bereid zullen blijken te dezer zake regelingen te treffen. Het zelfde komt voor in meer dan een adres van Kamers van Koophandel en andere lichamen dat de Kamer heeft be reikt. Het beteekent dus, dat het geor ganiseerde bedrijfsleven aan de regee ring zal vragen inzake de Warenwet zoodanig te handelen dat de wettelijke mogelijkheden behouden blijven, die 't bedrijfsleven niet missen kan om zijn doel te bereiken. Het ligt in het voor nemen der regeering om aan een der gelijke poging alle medewerking te ver- leenen. Het gevolg zal zijn dat goede resul taten, tot nog toe met de Warenwet verkregen, behouden blijven; dat de bezuiniging op het Overheidsbudget 'doorgaat en dat het bedrijfsleven niet wordt gedwongen tot bepaalde offers, doch wel de medewerking ontvangt, die het vraagt. Met betrekking tot de werkloosheids verzekering stelt de regeering zich voor de regelen, die voor 1935 zijn vastge steld, in 1936 te handhaven. Abonnementen en Advertentiën voor dit blad worden aangenomen door den Agent I. JOOSSE

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1