MIDDELBURG. VLISSINGEN. is Stoomvaartmaatschappij Zeeland bestaat 60 jaan WALCHEREN. Stichting van een poldergemaal te Ritthem. ZUID-BEVELAND. kundige der provincie, is overleden. Ged. Staten stellen voor ,als zoodanig aan te stellen het Accountantsbureau Kraaijeveld en Luijendijk te Middel burg. Bijdrage voor veerdiensten Ged, Staten stellen voor aan de Rot térdamsche. Tramweg-Maatschappij in de kosten van exploitatie van den veer dienst Anna-Jacoba-Zijpe over het tijd vak 1 Juni 1935 tot 31 Mei 1936 f 8233, en van den dienst NumansdorpWil lemstad over het tijdvak van 16 Juli 1935 tot 15 Juli 1936 f 1917. De korte termijn wordt voorgesteld in verbanc met de in Wording zijnde plannen voor overbrugging v,un het Zijpe. Mr. P. W. J. Bijnen. f Zaterdagmiddag is te 's-Gravenhage overleden mr. P. W. J. Bijnen, raadsheer in het gerechtshof aldaar. Mr. Bijnen ward in 1871 te Breda ge boren. In 1903 ving hij zijn loopbaan bij de rechterlijke macht aan. Gedurende eenige jaren was mr. Bijnen ambtenaar van het O.M. bij de kantongerechten in het arrondissement Middelburg, daarna werd hij in 1910 substituut offi cier van justitie bij de rechtbank te Win schoten en in 1914 werd hij in dezelfde functie bemoemd bij de rechtbank te 's-Gravenhage. In 1919 werd de thans ontslapene be noemd tot rechter in die rechtbank en in 1929 tot vice-president, In 1931 werd hij benoemd tot raads heer in het Haagsche gerechtshof. De teraardebestelling zal morgen plaats hebben, DE ABDIJ-UITVOERING. Het is niet makkelijk voor hen, die be slissen moeten over het al of niet door laten gaan van een concert tot een be slissing te komen. Meestal is de reden tot uitstel dat men het weder niet ver trouwt of wel dat de grorid in de Abdij te nat is. Gisteren zou men het hebben kunnen doen, omdat het tè mooi zomerweer was, waarvan honderden en nog eens honder den gebruik maakten om eindelijk weer eens volop te genieten van zee, strand, duinen en bosschen, Hoe het zij, het bezoek in de Abdij was maar matig te noemen en de gevol gen daarvan kwamen op zulk een wijze in de bussen tot uiting, dat het verdwij nen dezer uitvoeringen gevreesd zal moeten worden, als er niet spoedig ver betering in de opbrengst komt. Deze op brengst moet de kosten geheel dekken, want de vereeniging heeft geen midde len om het tekort bij te passen. De aanwezigen hebben volop geno ten, o.a. van de Serenade voor fluit en hoorn van de heeren A. Lampert en G. Wagenvoort, de Méditation (Avé Maria) van Ch. Gounod, en van fragmenten uit ,,La Tosca" van G. Puccini. Laat ieder, die deze uitvoeringen op prijs stelt, medewerken aan het behoud en anderen opwekken tot een bezoek en offeren in de bussen, opdat later niet gezegd wordt: ,,In Middelburg kan ook niets blijven bestaan", TRAM GEDéRAILLEERD. Geen persoonlijke ongelukken. Gistermiddag heeft op den Tramsingel ëén déraillement plaats gehad, dat ge lukkig goed is afgeloopen. Toen de tram, die te kwart voor vier van de Markt vertrokken was, op den Singel stond tg wachten op de tram, die van Vlissingen kwam, reed deze door een défect aan de wisselnaalden ter hoogte van de woning van dr. Si mons, op de verkeerde rails, waarop de wachtende tram stond. De tram uit Middelburg reed toen achteruit tot den Buitentuin; die uit Vlissingen kon dus op de verkeerde rails door rijden. De Middelburgsche tram zou nu de rails iaan den vestkant nemen. De tram reed heel langzaam, en pas seerde de wisselnaalden goed, maar juist in den vrij scherpen bocht van den wissel geraakte de motorwagen uit de rails en reed over de straatstee- nen in de richting van de vest en slechts door diat de koppeling met den eersten bijwagen niet brak, en de be stuurder, wien geen schuld treft, voor zoover kon worden nagegaan, hard rem de, kwam de motorwagen tot staan, toen het voorste deel reeds boven het water hing. Wel zijn de 'beide bijwa gens gedérailleerd. Een inspecteur van politie uit Middelburg, die op het voor- balcon stond was uit den w,agen ge sprongen, gevolgd door een dame, die binnen zat en ijlings langs het balcon zich in veiligheid stelde. Het stilstaan van den wagen is zeker ook nog be vorderd, door dat de motorwagen langs een paal van het electrisch net schuur de en daarbij schade aan het houtwerk bekwam. De koppeling tusschen mo torwagen en bijwagen was verbogen. Het verkeer ter plaatse was gestremd en is dit gebleven totdat telefonisch tër hulp geroepen personeel na ongeveer drie kwartier de wagens weer in de r,ails had gebracht. De oorzaak van het déraillement moet gezocht worden in het feit, dat de rails ter plaatse eenigszins zijn uitgesleten en zich a.h.w. geheel hebben ingesteld op verkeer uit de richting Vlissingen. Bij onderzoek toch bleek dat, nu het ver- j keer uit de richting Middelburg over deze lijn werd geleid, de flens van het linkervoorwiel van den motorwagen 't staal van de nails in de bocht heeft ge- j sneden, zoodat dit wiel op deze wijze buiten het spoor is geraakt. j Het tramverkeer was totaal in de war. Wij hebben ons afgevraagd, waarom geen afdoende maatregelen genomen worden om te zorgen, dat het verkeer met de andere trams door kan gaan. K^iqg Wlnlchbren Volksonderwijs. Zaterdagmiddag vergaderde in een der zalen van „de Eendracht" te Mid- deburg het bestuur van den Kring Wal cheren van Volksonderwijs, onder voor zitterschap van dr. C. Orbaan. De se cretaris, de heer W- Spinnaay bracht het jaarverslag uit. De nieuwe penningmeesteresse, me vrouw C, Heerebout te Veere deed ver volgens rekening en verantwoording over 1934. De rekening sloot met een goed slot van f 47,33. Aan de vorige penningmeesteresse, mevr- Kuipers Grims, thans te Breda, zal de dank van het Kringbestuur worden overgebracht voor haar langdurige gewaardeerde ar beid voor den Kring. Besloten werd m 1936 op Hemelvaartsdag, zoo mogelijk te Valkenisse een landdag voor Volkson derwijs te houden. De vergadering be handelde ten slotte enkele huishoudelijke zaken. DE WERKLOOSHEID. Bij de arbeidsbeurs alhier stonden Za terdag ingeschreven: geheel werkloos 890 mannen en 10 vrouwen; gedeelte lijk werkloos: 61 mannen en 5 vrouwen; niet werkloos: 19 mannen en 1 vrouw. Totaal vorige week 1008, bijgekomen 26, afgegaan 48, over 986. Deze aantallen waren in 1930: 282; 1931: 447; 1932: 784; 1933: 733; 1934: 817. Zaterdag was het 60 jaar geleden, dat de stoomvaartmaatscnappij Zeeland te Vlissingen 60 jaar be,stond en ofschoon besloten was dit feit niet feestelijk te herdenken, hadden Commissarissen en directie toch een bijeenkomst belegd met het technische en administratieve personeel, voor zoover dit door den dienst aanwezig kon zijn. Onder de aanwezigen was ook de re- geerings-commissaris jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, commissaris der Koningin in Zeeland, In de feestelijk met vlaggen versierde oude visitatiezaal in het station heelt de president-commissaris, de heer Th. de Meester, uit Bussum een feestrede gehouden. Hij herinnerde er aan, dat op 22 Juni 1875 de acte van oprichting te Amsterdam werd gepasseerd. Er begon toen direct een periode van strijd. Het Zeeuwsche devies is zeker volkomen op de „Zeeland van toepassing geweest. Reeds in 1871 was men begonnen met de voorbereiding van de opricnting en eerste voorzitter was Prins Hendrik, de broeder van Koning Willem III. Vanaf het begin heeft men met moeilijkheden te kampen gehad en reeds in November 1875 moest de dienst gestaakt worden voor een half jaar, omdat de aange schafte schepen niet voldeden, maar me de dank zij Prins Hendrik konden nieu we schepen worden aangeschaft en in 1876 en 1878 in dienst gesteld. Het af branden van de pier te Queensborough was een nieuwe tegenslag, het kapitaal was reeds voor de helft op. In 1884 tot 1886 was een kleine opleving "en kon 'n klein dividend uitgekeerd worden. Het gaan varen van de booten der Hoek van Hollandlijn was een nieuwe tegenslag, maar toen kwam er hulp van de Spoor wegen. Eerst na 1908 kwam er eenige verbetering en kon in 1908 het eerste schroefschip worden aangescnaft, wat een succes bleek te zijn. Spoedig daarop in 1914 kwam de grootste moeilijkheid, en wel het uitbre ken van den wereldoorlog. Deze kosten niet alleen vier schepen aan de Maat schappij, maar ook verschillende trouwe mannen van de Zeeland vielen in trou we plichtsbetrachting. Spr. vindt in de herdenking van deze mannen tevens aanleiding er op te wij zen, dat het geheele personeel met wel licht enkele uitzonderingen steeds ach ter de directie stond om van de maat schappij te maken wat er van te maken was. De directie heeft gemeend dit te kunnen bewijzen door het toekennen van een maand gage aan het varend personeel, van een vierde van een maand loon aan hen, die aan wal per maand worden betaald en van een week loon aan hen, die per week hun loon ontvangen. Deze mededeeling lokte een daverend applaus uit. Spr. bracht allen dank voor de betoonde plichtsbetrach ting en toewijding en reikte daarop aan hen, wien een koninklijke onderschei ding ten deel was gevallen, de betreffen de onderscheidingsteekens uit. Spr. ver trouwde dat allen daarin zullen zien 'n officieele tevredenheidsbetuiging aan het geheele personeel. Met een kracjitig ondersteund driewerf hoerah op de ko ningin, eindigde spr. De aandeelhoudersvergadering. Des middags werd in hotel „Britan nia" de algemeene vergadering van aan deelhouders gehouden, welke door den heer Th. de Meester geopend werd met woorden van waardeering aan de nage dachtenis van wijlen Z. K. H. Prins Hen drik, die steeds als beschermheer groote belangstelling voor de Maatschappij heeft getoond te bezitten. Deze woor den werden staande door de aanwezigen aangehoord. Nadat het verslag en de winst en verliesrekening over 1934 waren goedgekeurd evenals de balans per Januari 1935, nam de vergadering het voorstel aan om de saldo winst ad 63.569 op nieuwe rekening over te brengen. Zulks nadat de voorzitter er opgewezen had dat de tijden voor de maatschappij moeilijk zijn o.a. door de koersdaling van den belga. Dit maakte het noodig te reserveeren, wat mogelijk is. De vergadering herkoos bij acclama tie tot commissaris de heeren Th. de Meester, Bernard E, Ruys en W. C. J. Smit. Aan het einde der vergadering heeft de voorzitter ook in deze omgeving, wijzende op het groot aantal bloemstuk ken, dat de maatschappij was toegezon den, herinnerd aan het 60-jarig bestaan en mededeeling gedaan van de eenvou dige herdenking met het personeel, ver zekerende dat Commissarissen en di rectie het zeer op prijs stellen, dat ook van hooger hand het jubileum niet onge merkt voorbij is gegaan. Namens de aandeelhouders heeft de heer Van Deventer commissarissen en directie gecomplementeerd met het ju bileum. Onderscheidingen. Bij Kon. besluit is benoemd tot of ficier in de Orde van Oranje-Nassau: G. J. Bensink te Vlissingen, be drijfsdirecteur der Stoomvaartmaat schappij Zeeland; tot ridder in de Orde van Oranje- Nassau J. Zietse te Vlissingen, chef de bureau en J. P. F. Mentink te Vlissingen, hoofdmachinist van het ss Prinses Juliana, beiden in dienst bij de Stoomvaartmaatschappij Zeeland; is verleend de eere-medaille, verbon den aan de Orde van Oranje-Nassau, in zilver ,aan: J. M. Bok te Vlis singen, baas machinewerkplaat sen; in brons aan: G. C. Schuijt te M i ri de 1 b u r g, bootsman, S. H. Hoger- land te Vlissingen, tweede hofmeester en A. van Schaik te O. en W. Souburg, olieman, al len in dienst bij de Stoomvaartmaat schappij Zeeland. Toen in het jaar 1930 het gemaal „De Boreel" in werking was gesteld en het eerste deel van het groote plan tot verbetering van den waterafvoer in het westelijk deel van den Polder Wal cheren daarmede na de uitvoering van nog enkele werken van geringeren om vang tot uitvoering was gekomen, lag het reeds in de bedoeling van het dag. bestuur van den Polder in aansluiting daarvan ook de verbetering van de af watering van het gedeelte ten oosten van het kanaal door Walcheren ter hand te nemen. Daarmede zou een toezegging, door het dag. bestuur gedaan in de verga dering, waarin tot sticnting van het ge maal besloten werd, worden ingelost. Reeds in den zomer van 1931 kweet de ingenieur zich dan ook van de hem ver strekte opdracht om plannen in te die nen voor de daartoe noodige werken, Intusschen dwong de toenemende werk loosheid de regeering om te zien naar werkverschaffingsobjecten, waarbij de loonen hoofdzaak, de overige kosten bijzaak waren. Daartoe leenden de werken - in de Zuidwatering zich minder, omdat zij in hoofdzaak moesten bestaan uit de stichting van een tweetal bemalingsin richtingen. Daarentegen omvatte de voltooiing van het afwateringsplan voor het westelijk deel voor werkverschaf fing zeer geschikte objecten, met name het graven van waterleidingen en net bouwen van bruggen daarover. Met be trekkelijk geringe kosten voor den pol der is daarop het ontwateringsplan voor het westelijk deel nagenoeg geheel vol tooid, terwijl het oostelijk deel met steun van het rijk, doch niet in werk verschaffing slechts enkele verbeterin gen van bestaande afvoermiddelen tot stand kwamen. Het is niet meer dan natuurlijk, dat de in het westelijk deel ontstane bete re ontwateringstoestand, bij ingelanden in het oostelijk deel het verlangen deed rijzen om gelijke voordeelen deelachtig te worden. Het dag. bestuur was ook te dezer zake diligent. Een adres van eige naren van gronden in het zuidoostelijk deel, in 1934 ingekomen, gaf aanleiding de zaak wederom onder de oogen te zien, nadat het dag. bestuur zich reeds in 1931 in verbinding had gesteld met de besturen der achterliggende, door Walcheren sueerende, polders, tenein de van hen een toezegging van een bij drage in de bemalingskosten te verkrij gen. Bevredigend was het resultaat van dit overleg allerminst en het bleek reeds terstond, dat niet dan door be middeling van Ged. Staten zou kunnen worden bereikt, dat bedoelde polders een deel van de kosten zouden hebben te dragen. Het dag. bestuur heeft ver leden jaar deze bemiddeling ingeroepen en tevens de aandacht van Ged, Staten gevestigd op de mogelijkheid, welke wellicht zou bestaan, om een deel der kosten ten laste van het Werkfonds te brengen. Mede wendde het dag. bestuur zich tot den Minister van Economische zaken, wien het verzocht een bijdrage van 25 pet. in de kosten toe te zeggen. Daarbij heeft het dag. bestuur zich beperkt tot het zuidoostelijk deel om dat het terwille van een degelijke voor bereiding en uitvoering niet geraden scheen, de werken in beide deelen tege lijk aan te vatten, terwijl de behoefte aan verbetering in het zuidoostelijk deel na de reeds in het noordoostelijk deel uitgevoerde werken het meest urgent voorkwam. Het resultaat is, dat het werkfonds 1934 de bouw van het ge maal zal financieren, mits zekere ar beidsvoorwaarden worden nagekomen en wel in dezen vorm, dat steun zal worden verleend tot een maximum be drag van f 65.000, waarvan 25 ppt. of f 16.375 a fonds perdu wordt gegeven, terwijl het overige wordt verstrekt in den vorm van eene in 25 jaren af te los sen geldleening, rentende 3% pet. De motieven van Ged. Staten inzake de mogelijkheid van verhooging der su- atiegelden door de achterliggende pol ders verschuldigd, stemmen geheel overeen met de zienswijze van het dag. bestuur. De kosten van net gemaal met aan koop van grond en bijkomende werken zijn door den ingenieur geraamd op f 65.500. De vaste jaarlijksche lasten voor den polder zullen bedragen aan rente f 1903.60 en aflossing f 1965, of in to taal f 3869.60, Zij dalen in het 25ste jaar tot f 1965. De annuiteit is te be rekenen op f 3100. De veranderlijke ja.arlijksche lassen (stroom bediening, onderhoud en re paratie enz.) worden door den ingeni eur geraamd op f 4800. Men kan dus de totale jaarlijksche lasten aannemen op f 7900. De te be malen oppervlakte is ruim 3000 ha groot, waarvan rond 2000 ha tot Wal cheren behooren. Het dag. bestuur geeft met den ingenieur voor dit gemaal de voorkeur aan electische aandrijving om dat de machines goedkooper zijn en het gebouw niet zoo groot behoeft te zijn als b.v. bij een Dieselgemaal. Wel zullen de kosten van electrischen stroom hooger zijn dan die van olie, maar dit legt bij een gemaal, dat slechts een aanvullende rol bij de natuurlijke suatie heeft te vervullen, niet zooveel gewicht in de schaal en bovendien staat daartegenover, dat bij een electrisch gemaal op veel eenvoudiger en minder kostbare wijze in de bediening kan wor den voorzien. De vraag, welke verhoo ging van lasten de stichting en exploi tatie van het gemaal tot gevolg zal hebben, is moeilijk nauwkeurig te be antwoorden, zoolang niet bekend is, op welke bijdragen van de achterlig gende polders gerekend kan worden, Uitgaande van het berekende totale jaarlijksche bedrag der kosten, ad f 7900 zou, zonder bijdrage der achter liggende polders, het dijkgeschot met 4614 cent per ha verhoogd moeten wor den. Stelt men de bijdragen der achter liggende pdfders op hetzielfde bedrag per ha, als het bedrag, dat door Wal cheren per ha meer moet worden opge bracht, m.a.w. beschouwt men voor dit geval het gebied der achter liggende polders als gebied van Walcheren, zoo kunnen de kosten per ha dalen tot 44 cent. Het dag. bestuur meent, dat deze verhooging der lasten geen beletsel hoeft te vormen om tot de stichting van een gemaal voor het zuidoostelijk deel van den Polder over te gaan en stelt daarom voor te besluiten tot het stich ten van een gemaal te Ritthem ter be maling van het gedeelte van den polder ten oosten van het kanaal door Walche ren en ten Zuiden van het kanaal door de oude Arne, en met het werkfonds 1934 een leening van 49.125 aan te gaan. Pensionneering bij den Polder Walcheren. Het komt voor, dat los-vaste arbei ders bij den Polder Walcheren den 65- jarigen leeftijd bereiken en toch niet pensioengerechtigd zijn, omdat zij nog geen 30 achtereenvolgende jaren in dienst van den polder hadden doorge bracht. Toch acht het dag, bestuur het gewenscht, dat een arbeider die 65 jaar is, den dienst van den polder verlaat en het stelt daarom voor, te bepalen, dat in zulk een geval de volgende pen sioenen worden toegekend: bij 20 dienstjaren: 35 pet.; 21: 36% pet.; 22: 38% pet.; 23 40% pet.; 24: 42 pet.; 25: 43% pet.; 26: 45% pet.; 27: 47% pet.; 28: 49 pet.; 29: 50% pet. en 30: 22 twee derde pet. VEERE. Dat de zoo berucht geworden kettingbriefwaanzin ook tot deze stille gemeente is doorgedrongen, bewees de ontvangst van een dergelijk schrijven door een paar personen alhier. Gelukkig zijn geen van beiden op dit schrijven in gegaan, want, hoewel de promotors niet dezelfde methoden toepassen als de even beruchte Spaansche schatgravers, hun uiteindelijk doel is min of meer hetzelf de. Een waarschuwing zal hier derhalve niet misplaatst zijn. WESTKAPELLE. Toen in April eeni ge vrijzinnige kiezers bijeengekomen waren ter bespreking van de candida- tenlijst voor de gemeenteraadsverkie zing, werd na vaststelling dier lijst de wenschelijkheid geopperd, dat alhier een kiesvereeniging zou worden opgericht, die leiding kon geven bij gemeenteraads verkiezingen, alsook zoo noodig bespre king te houden van diverse zaken in het belang der gemeente. Vrijdagavond nu had een 30-tal personen gehoor gegeven aan de uitnoodiging tot het bijwonen van een vergadering in het „Kasteel van Batavia". De voorz. zette nader de wenschelijkheid en het doel van een neu trale kiesvereeniging uiteen. Nadat nog £en,%Utenjdïe»ea,?i Zijl Gij óók slachtoffer van Uw beroept Kunt Gij niet voldoende beweging nemen f Lijdt Gij daardoor aan „verstopping", trag<j stoelgang, hardlijvigheid en al de gevob gen daarvan, zooals.- slechte spijsvertering^ beslagen tong, bloedaandrang Neem dan» „Laxeer-Akkertjes" van Apotheker Dumont Apotheker Dumont heeft een nieuwe samen stelling gevonden, niet maar een gewoon laxeer-middel, doch een middel bestaands; pit plantaardige stoffen, waaraan men niet went en die zacht werken. Maar boven dien bevatten „Laxeer-Akkertjes" melk"-] zuur-fermenten tegen de gisting, gal-ex- tracten voor de lever en chlorophyll® vooE den bloeddruk en daardoor verbeteren dej nieuwe „Laxeer-Akkertjes" Uw heele gestel. Let dus op de hoeveelheid die Uw ingewanden afvoeren. Als het moeilijk en traag geschiedt, neem dan „Laxeer-Akkertjes". Ge zult U dan spoedig veel pretti ger en opgewekter voelen, want JËGlXCGfrCUckertjes Tïlak&t Sc/iooft Sc/up Fer 12 stuks 60 cent. Overal verkrijgbaar (Ingez, Med.) door enkele aanwezigen opmerkingen in het midden waren gebracht, werd een bestuur van 5 leden gekozen, dat zich zal belasten met het samenstellen van een reglement, dat later op een alge meene vergadering zal worden voorge legd. Alle aanwezigen traden als lid toe, De jaarlijksche contributie werd vast gesteld op 20 cent, RAAD VAN 'S-GRAVENPGLDER. 's-GRAVENPOLDER. Vrijdag verga derde de Raad, onder voorzitterschap van den burgemeester, voltallig. De V o o r z. wijdde een woord van hooge waardeering aan de nage dachtenis van den p,as overleden ge meente-ontvanger, den heer A. Geel hoed, dien hij schetste als een ambte naar met een diep gevoel voor plichts besef. Nadat de heer J. W. Geelhoed was beëedigd als waarnemend gemeen te ontvanger, werd het bedrag der zë- kerheidsstelling na langdurige bespre king gebracht van f 2800 op f 1000 enl dat van den secretaris-ontvanger van het burgerlijk armbestuur vastgesteld op f 1000. De jaarwedde van laatstge noemden ambtenaar is van f 250 op f 200 verlaagd. Een voorstel van B. en W. tot het aangaan van een rekening- courant overeenkomst met de N.V, Bank voor Ned. Gemeenten wordt aan genomen, Het credit bedrag z,al hoog stens f 2000 bedragen. Het verzoek van het bestuur der vereeniging {.Eigen Erf" om een voorschot groot f 2720 voor den aankoop van grond en het stichten van op een plaatsje ten behoeve van J. 't Hof, werd ingewilligd. Het kohier der hondenbelasting 1935 werd vastge steld op f 231. In verband met de plan nen tot wegverbetering stelde de heer 0 e 1 e voor aan Ged. Staten te vit' zoeken de vuile sloot langs de huizen even buiten de kom der gemeente èn in het belang der volksgezondheid èn in dat der gemeente te doen verdwij nen. Dit voorstel, warm ondersteund door de heer V e r m u e, werd aan genomen. DE VOORGESTELDE OPHEFFING VAN DE GEMEENTE KATTENDIJKE. KLOETINGE. Vrijdagavond vergader den de verschillende kiesvereenigingen en groepen welke voor de laatst gehou den Raadsverkiezing lijsten hadden in gediend, om te komen tot inlevering van een lijst voor de verkiezing van de com missie uit de ingezetenen welke moet oordeelen over het grenswijzigingsplan (opheffing der gemeente Kattendijke). Overeenstemming werd bereikt. Eén lijst zal worden ingeleverd, waarop door de C.H. 3 candidaten worden aangewe zen, n.l. K. K. Maartense, A. de Maker en A. C. Lankester; door de Groep Vrij zinnige kiezers 1 candidaat, n.l. J. Q. C. Lenshoek; door de Neutrale Werklieden- vereeniging 1 candidaat, n.l. G. Kor- stanje; door de A.R. 1 candidaat, n.l. G. de Dreu; door de Vrijz.-Democraten 1 cand,, n.l. J. Oele Azn. Elk der groepen zal verder 1 plaats vervanger aanwijzen, n.l. in dezelfde volgorde der groepen: J. J. Snoek, C. Trimpe-Burger, J, Leijs, S. Dekker Jztt» en F. de Rijk, RAAD VAN OVEZAND. Verbetering van wegen. OVEZAND. Vrijdag vergaderde de Raad, onder voorzitterschap van wet houder L. Goensche. Afwezig de burge meester wegens ziekte. In verband met een opmerking van Ged. Staten, werd de begrooting van 1935 gewijzigd. De vergoeding der bijzondere scholen over 1933, werd ingevolge art. 101 der Lager Onderwijswet 1920, vastgesteld

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 6