MIDDELBURG.
VLISSINGEN.
is Stoomvaartmaatschappij
Zeeland bestaat 60 jaan
WALCHEREN.
Stichting van een poldergemaal
te Ritthem.
ZUID-BEVELAND.
kundige der provincie, is overleden.
Ged. Staten stellen voor ,als zoodanig
aan te stellen het Accountantsbureau
Kraaijeveld en Luijendijk te Middel
burg.
Bijdrage voor veerdiensten
Ged, Staten stellen voor aan de Rot
térdamsche. Tramweg-Maatschappij in
de kosten van exploitatie van den veer
dienst Anna-Jacoba-Zijpe over het tijd
vak 1 Juni 1935 tot 31 Mei 1936 f 8233,
en van den dienst NumansdorpWil
lemstad over het tijdvak van 16 Juli
1935 tot 15 Juli 1936 f 1917. De korte
termijn wordt voorgesteld in verbanc
met de in Wording zijnde plannen voor
overbrugging v,un het Zijpe.
Mr. P. W. J. Bijnen. f
Zaterdagmiddag is te 's-Gravenhage
overleden mr. P. W. J. Bijnen, raadsheer
in het gerechtshof aldaar.
Mr. Bijnen ward in 1871 te Breda ge
boren. In 1903 ving hij zijn loopbaan bij
de rechterlijke macht aan. Gedurende
eenige jaren was mr. Bijnen ambtenaar
van het O.M. bij de kantongerechten in
het arrondissement Middelburg,
daarna werd hij in 1910 substituut offi
cier van justitie bij de rechtbank te Win
schoten en in 1914 werd hij in dezelfde
functie bemoemd bij de rechtbank te
's-Gravenhage.
In 1919 werd de thans ontslapene be
noemd tot rechter in die rechtbank en
in 1929 tot vice-president,
In 1931 werd hij benoemd tot raads
heer in het Haagsche gerechtshof.
De teraardebestelling zal morgen
plaats hebben,
DE ABDIJ-UITVOERING.
Het is niet makkelijk voor hen, die be
slissen moeten over het al of niet door
laten gaan van een concert tot een be
slissing te komen. Meestal is de reden
tot uitstel dat men het weder niet ver
trouwt of wel dat de grorid in de Abdij
te nat is.
Gisteren zou men het hebben kunnen
doen, omdat het tè mooi zomerweer was,
waarvan honderden en nog eens honder
den gebruik maakten om eindelijk weer
eens volop te genieten van zee, strand,
duinen en bosschen,
Hoe het zij, het bezoek in de Abdij
was maar matig te noemen en de gevol
gen daarvan kwamen op zulk een wijze
in de bussen tot uiting, dat het verdwij
nen dezer uitvoeringen gevreesd zal
moeten worden, als er niet spoedig ver
betering in de opbrengst komt. Deze op
brengst moet de kosten geheel dekken,
want de vereeniging heeft geen midde
len om het tekort bij te passen.
De aanwezigen hebben volop geno
ten, o.a. van de Serenade voor fluit en
hoorn van de heeren A. Lampert en G.
Wagenvoort, de Méditation (Avé Maria)
van Ch. Gounod, en van fragmenten uit
,,La Tosca" van G. Puccini.
Laat ieder, die deze uitvoeringen op
prijs stelt, medewerken aan het behoud
en anderen opwekken tot een bezoek
en offeren in de bussen, opdat later niet
gezegd wordt: ,,In Middelburg kan ook
niets blijven bestaan",
TRAM GEDéRAILLEERD.
Geen persoonlijke ongelukken.
Gistermiddag heeft op den Tramsingel
ëén déraillement plaats gehad, dat ge
lukkig goed is afgeloopen.
Toen de tram, die te kwart voor vier
van de Markt vertrokken was, op den
Singel stond tg wachten op de tram,
die van Vlissingen kwam, reed deze
door een défect aan de wisselnaalden
ter hoogte van de woning van dr. Si
mons, op de verkeerde rails, waarop
de wachtende tram stond. De tram uit
Middelburg reed toen achteruit tot den
Buitentuin; die uit Vlissingen kon dus
op de verkeerde rails door rijden. De
Middelburgsche tram zou nu de rails
iaan den vestkant nemen.
De tram reed heel langzaam, en pas
seerde de wisselnaalden goed, maar
juist in den vrij scherpen bocht
van den wissel geraakte de motorwagen
uit de rails en reed over de straatstee-
nen in de richting van de vest en
slechts door diat de koppeling met den
eersten bijwagen niet brak, en de be
stuurder, wien geen schuld treft, voor
zoover kon worden nagegaan, hard rem
de, kwam de motorwagen tot staan,
toen het voorste deel reeds boven het
water hing. Wel zijn de 'beide bijwa
gens gedérailleerd. Een inspecteur van
politie uit Middelburg, die op het voor-
balcon stond was uit den w,agen ge
sprongen, gevolgd door een dame, die
binnen zat en ijlings langs het balcon
zich in veiligheid stelde. Het stilstaan
van den wagen is zeker ook nog be
vorderd, door dat de motorwagen langs
een paal van het electrisch net schuur
de en daarbij schade aan het houtwerk
bekwam. De koppeling tusschen mo
torwagen en bijwagen was verbogen.
Het verkeer ter plaatse was gestremd
en is dit gebleven totdat telefonisch
tër hulp geroepen personeel na ongeveer
drie kwartier de wagens weer in de
r,ails had gebracht.
De oorzaak van het déraillement moet
gezocht worden in het feit, dat de rails
ter plaatse eenigszins zijn uitgesleten en
zich a.h.w. geheel hebben ingesteld op
verkeer uit de richting Vlissingen. Bij
onderzoek toch bleek dat, nu het ver- j
keer uit de richting Middelburg over
deze lijn werd geleid, de flens van het
linkervoorwiel van den motorwagen 't
staal van de nails in de bocht heeft ge- j
sneden, zoodat dit wiel op deze wijze
buiten het spoor is geraakt. j
Het tramverkeer was totaal in de war.
Wij hebben ons afgevraagd, waarom
geen afdoende maatregelen genomen
worden om te zorgen, dat het verkeer
met de andere trams door kan gaan.
K^iqg Wlnlchbren Volksonderwijs.
Zaterdagmiddag vergaderde in een
der zalen van „de Eendracht" te Mid-
deburg het bestuur van den Kring Wal
cheren van Volksonderwijs, onder voor
zitterschap van dr. C. Orbaan. De se
cretaris, de heer W- Spinnaay bracht het
jaarverslag uit.
De nieuwe penningmeesteresse, me
vrouw C, Heerebout te Veere deed ver
volgens rekening en verantwoording
over 1934. De rekening sloot met een
goed slot van f 47,33. Aan de vorige
penningmeesteresse, mevr- Kuipers
Grims, thans te Breda, zal de dank van
het Kringbestuur worden overgebracht
voor haar langdurige gewaardeerde ar
beid voor den Kring. Besloten werd m
1936 op Hemelvaartsdag, zoo mogelijk te
Valkenisse een landdag voor Volkson
derwijs te houden. De vergadering be
handelde ten slotte enkele huishoudelijke
zaken.
DE WERKLOOSHEID.
Bij de arbeidsbeurs alhier stonden Za
terdag ingeschreven: geheel werkloos
890 mannen en 10 vrouwen; gedeelte
lijk werkloos: 61 mannen en 5 vrouwen;
niet werkloos: 19 mannen en 1 vrouw.
Totaal vorige week 1008, bijgekomen 26,
afgegaan 48, over 986.
Deze aantallen waren in 1930: 282;
1931: 447; 1932: 784; 1933: 733; 1934:
817.
Zaterdag was het 60 jaar geleden, dat
de stoomvaartmaatscnappij Zeeland te
Vlissingen 60 jaar be,stond en ofschoon
besloten was dit feit niet feestelijk te
herdenken, hadden Commissarissen en
directie toch een bijeenkomst belegd
met het technische en administratieve
personeel, voor zoover dit door den
dienst aanwezig kon zijn.
Onder de aanwezigen was ook de re-
geerings-commissaris jhr. mr. J. W.
Quarles van Ufford, commissaris der
Koningin in Zeeland,
In de feestelijk met vlaggen versierde
oude visitatiezaal in het station heelt
de president-commissaris, de heer Th.
de Meester, uit Bussum een feestrede
gehouden. Hij herinnerde er aan, dat op
22 Juni 1875 de acte van oprichting te
Amsterdam werd gepasseerd. Er begon
toen direct een periode van strijd. Het
Zeeuwsche devies is zeker volkomen op
de „Zeeland van toepassing geweest.
Reeds in 1871 was men begonnen met
de voorbereiding van de opricnting en
eerste voorzitter was Prins Hendrik, de
broeder van Koning Willem III. Vanaf
het begin heeft men met moeilijkheden
te kampen gehad en reeds in November
1875 moest de dienst gestaakt worden
voor een half jaar, omdat de aange
schafte schepen niet voldeden, maar me
de dank zij Prins Hendrik konden nieu
we schepen worden aangeschaft en in
1876 en 1878 in dienst gesteld. Het af
branden van de pier te Queensborough
was een nieuwe tegenslag, het kapitaal
was reeds voor de helft op. In 1884 tot
1886 was een kleine opleving "en kon 'n
klein dividend uitgekeerd worden. Het
gaan varen van de booten der Hoek van
Hollandlijn was een nieuwe tegenslag,
maar toen kwam er hulp van de Spoor
wegen. Eerst na 1908 kwam er eenige
verbetering en kon in 1908 het eerste
schroefschip worden aangescnaft, wat
een succes bleek te zijn.
Spoedig daarop in 1914 kwam de
grootste moeilijkheid, en wel het uitbre
ken van den wereldoorlog. Deze kosten
niet alleen vier schepen aan de Maat
schappij, maar ook verschillende trouwe
mannen van de Zeeland vielen in trou
we plichtsbetrachting.
Spr. vindt in de herdenking van deze
mannen tevens aanleiding er op te wij
zen, dat het geheele personeel met wel
licht enkele uitzonderingen steeds ach
ter de directie stond om van de maat
schappij te maken wat er van te maken
was. De directie heeft gemeend dit te
kunnen bewijzen door het toekennen
van een maand gage aan het varend
personeel, van een vierde van een
maand loon aan hen, die aan wal per
maand worden betaald en van een week
loon aan hen, die per week hun loon
ontvangen. Deze mededeeling lokte een
daverend applaus uit. Spr. bracht allen
dank voor de betoonde plichtsbetrach
ting en toewijding en reikte daarop aan
hen, wien een koninklijke onderschei
ding ten deel was gevallen, de betreffen
de onderscheidingsteekens uit. Spr. ver
trouwde dat allen daarin zullen zien 'n
officieele tevredenheidsbetuiging aan
het geheele personeel. Met een kracjitig
ondersteund driewerf hoerah op de ko
ningin, eindigde spr.
De aandeelhoudersvergadering.
Des middags werd in hotel „Britan
nia" de algemeene vergadering van aan
deelhouders gehouden, welke door den
heer Th. de Meester geopend werd met
woorden van waardeering aan de nage
dachtenis van wijlen Z. K. H. Prins Hen
drik, die steeds als beschermheer groote
belangstelling voor de Maatschappij
heeft getoond te bezitten. Deze woor
den werden staande door de aanwezigen
aangehoord.
Nadat het verslag en de winst
en verliesrekening over 1934 waren
goedgekeurd evenals de balans per
Januari 1935, nam de vergadering het
voorstel aan om de saldo winst ad
63.569 op nieuwe rekening over te
brengen. Zulks nadat de voorzitter er
opgewezen had dat de tijden voor de
maatschappij moeilijk zijn o.a. door de
koersdaling van den belga.
Dit maakte het noodig te reserveeren,
wat mogelijk is.
De vergadering herkoos bij acclama
tie tot commissaris de heeren Th. de
Meester, Bernard E, Ruys en W. C. J.
Smit.
Aan het einde der vergadering heeft
de voorzitter ook in deze omgeving,
wijzende op het groot aantal bloemstuk
ken, dat de maatschappij was toegezon
den, herinnerd aan het 60-jarig bestaan
en mededeeling gedaan van de eenvou
dige herdenking met het personeel, ver
zekerende dat Commissarissen en di
rectie het zeer op prijs stellen, dat ook
van hooger hand het jubileum niet onge
merkt voorbij is gegaan.
Namens de aandeelhouders heeft de
heer Van Deventer commissarissen en
directie gecomplementeerd met het ju
bileum.
Onderscheidingen.
Bij Kon. besluit is benoemd tot of
ficier in de Orde van Oranje-Nassau: G.
J. Bensink te Vlissingen, be
drijfsdirecteur der Stoomvaartmaat
schappij Zeeland;
tot ridder in de Orde van Oranje-
Nassau J. Zietse te Vlissingen,
chef de bureau en J. P. F. Mentink te
Vlissingen, hoofdmachinist van
het ss Prinses Juliana, beiden in dienst
bij de Stoomvaartmaatschappij Zeeland;
is verleend de eere-medaille, verbon
den aan de Orde van Oranje-Nassau,
in zilver ,aan: J. M. Bok te Vlis
singen, baas machinewerkplaat
sen;
in brons aan: G. C. Schuijt te M i ri
de 1 b u r g, bootsman, S. H. Hoger-
land te Vlissingen, tweede
hofmeester en A. van Schaik te O.
en W. Souburg, olieman, al
len in dienst bij de Stoomvaartmaat
schappij Zeeland.
Toen in het jaar 1930 het gemaal
„De Boreel" in werking was gesteld
en het eerste deel van het groote plan
tot verbetering van den waterafvoer in
het westelijk deel van den Polder Wal
cheren daarmede na de uitvoering van
nog enkele werken van geringeren om
vang tot uitvoering was gekomen, lag
het reeds in de bedoeling van het dag.
bestuur van den Polder in aansluiting
daarvan ook de verbetering van de af
watering van het gedeelte ten oosten
van het kanaal door Walcheren ter
hand te nemen.
Daarmede zou een toezegging, door
het dag. bestuur gedaan in de verga
dering, waarin tot sticnting van het ge
maal besloten werd, worden ingelost.
Reeds in den zomer van 1931 kweet de
ingenieur zich dan ook van de hem ver
strekte opdracht om plannen in te die
nen voor de daartoe noodige werken,
Intusschen dwong de toenemende werk
loosheid de regeering om te zien naar
werkverschaffingsobjecten, waarbij de
loonen hoofdzaak, de overige kosten
bijzaak waren.
Daartoe leenden de werken - in de
Zuidwatering zich minder, omdat zij
in hoofdzaak moesten bestaan uit de
stichting van een tweetal bemalingsin
richtingen. Daarentegen omvatte de
voltooiing van het afwateringsplan voor
het westelijk deel voor werkverschaf
fing zeer geschikte objecten, met name
het graven van waterleidingen en net
bouwen van bruggen daarover. Met be
trekkelijk geringe kosten voor den pol
der is daarop het ontwateringsplan voor
het westelijk deel nagenoeg geheel vol
tooid, terwijl het oostelijk deel met
steun van het rijk, doch niet in werk
verschaffing slechts enkele verbeterin
gen van bestaande afvoermiddelen tot
stand kwamen.
Het is niet meer dan natuurlijk, dat
de in het westelijk deel ontstane bete
re ontwateringstoestand, bij ingelanden
in het oostelijk deel het verlangen deed
rijzen om gelijke voordeelen deelachtig
te worden. Het dag. bestuur was ook te
dezer zake diligent. Een adres van eige
naren van gronden in het zuidoostelijk
deel, in 1934 ingekomen, gaf aanleiding
de zaak wederom onder de oogen te
zien, nadat het dag. bestuur zich reeds
in 1931 in verbinding had gesteld met
de besturen der achterliggende, door
Walcheren sueerende, polders, tenein
de van hen een toezegging van een bij
drage in de bemalingskosten te verkrij
gen. Bevredigend was het resultaat van
dit overleg allerminst en het bleek
reeds terstond, dat niet dan door be
middeling van Ged. Staten zou kunnen
worden bereikt, dat bedoelde polders
een deel van de kosten zouden hebben
te dragen. Het dag. bestuur heeft ver
leden jaar deze bemiddeling ingeroepen
en tevens de aandacht van Ged, Staten
gevestigd op de mogelijkheid, welke
wellicht zou bestaan, om een deel der
kosten ten laste van het Werkfonds te
brengen. Mede wendde het dag. bestuur
zich tot den Minister van Economische
zaken, wien het verzocht een bijdrage
van 25 pet. in de kosten toe te zeggen.
Daarbij heeft het dag. bestuur zich
beperkt tot het zuidoostelijk deel om
dat het terwille van een degelijke voor
bereiding en uitvoering niet geraden
scheen, de werken in beide deelen tege
lijk aan te vatten, terwijl de behoefte
aan verbetering in het zuidoostelijk deel
na de reeds in het noordoostelijk deel
uitgevoerde werken het meest urgent
voorkwam. Het resultaat is, dat het
werkfonds 1934 de bouw van het ge
maal zal financieren, mits zekere ar
beidsvoorwaarden worden nagekomen
en wel in dezen vorm, dat steun zal
worden verleend tot een maximum be
drag van f 65.000, waarvan 25 ppt. of
f 16.375 a fonds perdu wordt gegeven,
terwijl het overige wordt verstrekt in
den vorm van eene in 25 jaren af te los
sen geldleening, rentende 3% pet.
De motieven van Ged. Staten inzake
de mogelijkheid van verhooging der su-
atiegelden door de achterliggende pol
ders verschuldigd, stemmen geheel
overeen met de zienswijze van het dag.
bestuur.
De kosten van net gemaal met aan
koop van grond en bijkomende werken
zijn door den ingenieur geraamd op
f 65.500.
De vaste jaarlijksche lasten voor den
polder zullen bedragen aan rente
f 1903.60 en aflossing f 1965, of in to
taal f 3869.60, Zij dalen in het 25ste
jaar tot f 1965. De annuiteit is te be
rekenen op f 3100.
De veranderlijke ja.arlijksche lassen
(stroom bediening, onderhoud en re
paratie enz.) worden door den ingeni
eur geraamd op f 4800.
Men kan dus de totale jaarlijksche
lasten aannemen op f 7900. De te be
malen oppervlakte is ruim 3000 ha
groot, waarvan rond 2000 ha tot Wal
cheren behooren. Het dag. bestuur geeft
met den ingenieur voor dit gemaal de
voorkeur aan electische aandrijving om
dat de machines goedkooper zijn en het
gebouw niet zoo groot behoeft te zijn
als b.v. bij een Dieselgemaal.
Wel zullen de kosten van electrischen
stroom hooger zijn dan die van olie,
maar dit legt bij een gemaal, dat slechts
een aanvullende rol bij de natuurlijke
suatie heeft te vervullen, niet zooveel
gewicht in de schaal en bovendien staat
daartegenover, dat bij een electrisch
gemaal op veel eenvoudiger en minder
kostbare wijze in de bediening kan wor
den voorzien. De vraag, welke verhoo
ging van lasten de stichting en exploi
tatie van het gemaal tot gevolg zal
hebben, is moeilijk nauwkeurig te be
antwoorden, zoolang niet bekend is,
op welke bijdragen van de achterlig
gende polders gerekend kan worden,
Uitgaande van het berekende totale
jaarlijksche bedrag der kosten, ad
f 7900 zou, zonder bijdrage der achter
liggende polders, het dijkgeschot met
4614 cent per ha verhoogd moeten wor
den. Stelt men de bijdragen der achter
liggende pdfders op hetzielfde bedrag
per ha, als het bedrag, dat door Wal
cheren per ha meer moet worden opge
bracht, m.a.w. beschouwt men voor dit
geval het gebied der achter liggende
polders als gebied van Walcheren, zoo
kunnen de kosten per ha dalen tot 44
cent.
Het dag. bestuur meent, dat deze
verhooging der lasten geen beletsel
hoeft te vormen om tot de stichting van
een gemaal voor het zuidoostelijk deel
van den Polder over te gaan en stelt
daarom voor te besluiten tot het stich
ten van een gemaal te Ritthem ter be
maling van het gedeelte van den polder
ten oosten van het kanaal door Walche
ren en ten Zuiden van het kanaal door
de oude Arne, en met het werkfonds
1934 een leening van 49.125 aan te
gaan.
Pensionneering bij den
Polder Walcheren.
Het komt voor, dat los-vaste arbei
ders bij den Polder Walcheren den 65-
jarigen leeftijd bereiken en toch niet
pensioengerechtigd zijn, omdat zij nog
geen 30 achtereenvolgende jaren in
dienst van den polder hadden doorge
bracht. Toch acht het dag, bestuur het
gewenscht, dat een arbeider die 65 jaar
is, den dienst van den polder verlaat
en het stelt daarom voor, te bepalen,
dat in zulk een geval de volgende pen
sioenen worden toegekend: bij 20
dienstjaren: 35 pet.; 21: 36% pet.; 22:
38% pet.; 23 40% pet.; 24: 42 pet.; 25:
43% pet.; 26: 45% pet.; 27: 47% pet.;
28: 49 pet.; 29: 50% pet. en 30: 22 twee
derde pet.
VEERE. Dat de zoo berucht geworden
kettingbriefwaanzin ook tot deze stille
gemeente is doorgedrongen, bewees de
ontvangst van een dergelijk schrijven
door een paar personen alhier. Gelukkig
zijn geen van beiden op dit schrijven in
gegaan, want, hoewel de promotors niet
dezelfde methoden toepassen als de even
beruchte Spaansche schatgravers, hun
uiteindelijk doel is min of meer hetzelf
de. Een waarschuwing zal hier derhalve
niet misplaatst zijn.
WESTKAPELLE. Toen in April eeni
ge vrijzinnige kiezers bijeengekomen
waren ter bespreking van de candida-
tenlijst voor de gemeenteraadsverkie
zing, werd na vaststelling dier lijst de
wenschelijkheid geopperd, dat alhier een
kiesvereeniging zou worden opgericht,
die leiding kon geven bij gemeenteraads
verkiezingen, alsook zoo noodig bespre
king te houden van diverse zaken in het
belang der gemeente. Vrijdagavond nu
had een 30-tal personen gehoor gegeven
aan de uitnoodiging tot het bijwonen
van een vergadering in het „Kasteel van
Batavia". De voorz. zette nader de
wenschelijkheid en het doel van een neu
trale kiesvereeniging uiteen. Nadat nog
£en,%Utenjdïe»ea,?i
Zijl Gij óók slachtoffer van Uw beroept
Kunt Gij niet voldoende beweging nemen f
Lijdt Gij daardoor aan „verstopping", trag<j
stoelgang, hardlijvigheid en al de gevob
gen daarvan, zooals.- slechte spijsvertering^
beslagen tong, bloedaandrang Neem dan»
„Laxeer-Akkertjes" van Apotheker Dumont
Apotheker Dumont heeft een nieuwe samen
stelling gevonden, niet maar een gewoon
laxeer-middel, doch een middel bestaands;
pit plantaardige stoffen, waaraan men niet
went en die zacht werken. Maar boven
dien bevatten „Laxeer-Akkertjes" melk"-]
zuur-fermenten tegen de gisting, gal-ex-
tracten voor de lever en chlorophyll® vooE
den bloeddruk en daardoor verbeteren dej
nieuwe „Laxeer-Akkertjes" Uw heele gestel.
Let dus op de hoeveelheid die
Uw ingewanden afvoeren. Als
het moeilijk en traag geschiedt,
neem dan „Laxeer-Akkertjes". Ge
zult U dan spoedig veel pretti
ger en opgewekter voelen, want
JËGlXCGfrCUckertjes
Tïlak&t Sc/iooft Sc/up
Fer 12 stuks 60 cent. Overal verkrijgbaar
(Ingez, Med.)
door enkele aanwezigen opmerkingen
in het midden waren gebracht, werd een
bestuur van 5 leden gekozen, dat zich
zal belasten met het samenstellen van
een reglement, dat later op een alge
meene vergadering zal worden voorge
legd. Alle aanwezigen traden als lid toe,
De jaarlijksche contributie werd vast
gesteld op 20 cent,
RAAD VAN 'S-GRAVENPGLDER.
's-GRAVENPOLDER. Vrijdag verga
derde de Raad, onder voorzitterschap
van den burgemeester, voltallig.
De V o o r z. wijdde een woord
van hooge waardeering aan de nage
dachtenis van den p,as overleden ge
meente-ontvanger, den heer A. Geel
hoed, dien hij schetste als een ambte
naar met een diep gevoel voor plichts
besef. Nadat de heer J. W. Geelhoed
was beëedigd als waarnemend gemeen
te ontvanger, werd het bedrag der zë-
kerheidsstelling na langdurige bespre
king gebracht van f 2800 op f 1000 enl
dat van den secretaris-ontvanger van
het burgerlijk armbestuur vastgesteld
op f 1000. De jaarwedde van laatstge
noemden ambtenaar is van f 250 op
f 200 verlaagd. Een voorstel van B. en
W. tot het aangaan van een rekening-
courant overeenkomst met de N.V,
Bank voor Ned. Gemeenten wordt aan
genomen, Het credit bedrag z,al hoog
stens f 2000 bedragen. Het verzoek van
het bestuur der vereeniging {.Eigen
Erf" om een voorschot groot f 2720 voor
den aankoop van grond en het stichten
van
op
een plaatsje ten behoeve van J.
't Hof, werd ingewilligd. Het kohier
der hondenbelasting 1935 werd vastge
steld op f 231. In verband met de plan
nen tot wegverbetering stelde de heer
0 e 1 e voor aan Ged. Staten te vit'
zoeken de vuile sloot langs de huizen
even buiten de kom der gemeente èn
in het belang der volksgezondheid èn
in dat der gemeente te doen verdwij
nen. Dit voorstel, warm ondersteund
door de heer V e r m u e, werd aan
genomen.
DE VOORGESTELDE OPHEFFING
VAN DE GEMEENTE KATTENDIJKE.
KLOETINGE. Vrijdagavond vergader
den de verschillende kiesvereenigingen
en groepen welke voor de laatst gehou
den Raadsverkiezing lijsten hadden in
gediend, om te komen tot inlevering van
een lijst voor de verkiezing van de com
missie uit de ingezetenen welke moet
oordeelen over het grenswijzigingsplan
(opheffing der gemeente Kattendijke).
Overeenstemming werd bereikt. Eén
lijst zal worden ingeleverd, waarop door
de C.H. 3 candidaten worden aangewe
zen, n.l. K. K. Maartense, A. de Maker
en A. C. Lankester; door de Groep Vrij
zinnige kiezers 1 candidaat, n.l. J. Q. C.
Lenshoek; door de Neutrale Werklieden-
vereeniging 1 candidaat, n.l. G. Kor-
stanje; door de A.R. 1 candidaat, n.l.
G. de Dreu; door de Vrijz.-Democraten
1 cand,, n.l. J. Oele Azn.
Elk der groepen zal verder 1 plaats
vervanger aanwijzen, n.l. in dezelfde
volgorde der groepen: J. J. Snoek, C.
Trimpe-Burger, J, Leijs, S. Dekker Jztt»
en F. de Rijk,
RAAD VAN OVEZAND.
Verbetering van wegen.
OVEZAND. Vrijdag vergaderde de
Raad, onder voorzitterschap van wet
houder L. Goensche. Afwezig de burge
meester wegens ziekte.
In verband met een opmerking van
Ged. Staten, werd de begrooting van
1935 gewijzigd.
De vergoeding der bijzondere scholen
over 1933, werd ingevolge art. 101 der
Lager Onderwijswet 1920, vastgesteld