GOESCHE COURANT^
MIDDELBURGSCHE
BINNENLAND.
DE
COURANT
STATEN-SENERAAL
ZEELAND.
WEER EN WIND.
NUMMER 143.
TWEE BLADEN.
DONDERDAG
20 JUfol 1935.
EERSTE BLAD.
178e JAARGANG.
PRINSES JULIANA OOK NAAR
ROTTERDAM.
DE GEMEENTERAADS
VERKIEZINGEN.
Te Den Haag, Groningen, en
Leeuwarden.
DEN HAAG
Partijen 1931 1935
GRONINGEN.
Partijen 1931 1935
Leeuwarden.
Perskroniek.
Het Uiver-rapport,
DE OPLOSSING VAN HET ZENDER-
VRAAGSTUK.
STEMMING
yingez. Med.J
MIDDELBURG.
NA DE RAADSVERKIEZING.
De paardenmarkt.
VLISSINGEN.
HALSHEREN.
Middelburg, 20-VI-'35. Woensdag-
hoogste luchttemperatuur 19.8 °C
(68 °F); laagste 14.2 °C (57 °F). Heden
9 h: 16 °C; 12 h: 16.6 °C. 6.6 mm regen.
Hoogste barometerstand te dezer stede,
in het afgeloopen etmaal: 770 mm; laag
ste 768 mm.
Verwachting tot morgenavond!
Zwakke tot matige, Z. tot W. wind,
betrokken tot zwaar of half bewolkt,
waarschijnlijk eenige regen, iets warmer.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Materie en Bewustzijn
ZUID-BEVELAND.
Gemeenteraadsverkiezingen.
SEROOSKERKE.
RITTHEM,
BAARLAND.
ëtvwgch#
COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, lngez. mededeelingen 60 ct. p. r.
By contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 17
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent.
Naar wij vernemen, zal Prinses Juli
ana Zaterdag a.s. de Koningin bij haar
bezoek aan Rotterdam vergezellen.
Ook in honderden gemeenten buiten
de provincie Zeeland zijn gisteren ge
meenteraadsverkiezingen gehouden. Wij
laten hier volgen de uitslagen in de drie
groote steden, die daarbij waren:
Lib29.982 20.813
V. D. V10.993 6 294
S. D. A. P58.221 71.727
A. R19.485 19.567
C. H17.058 17.285
R. K40.487 48.408
Staatk. Ger989 1.257
Herv. Ger5.780 5.273
Kath. Dem2.412
Comm7.127 8.478
Rev. Soc1.482
Nat. Herstel 20.113
Chr.-Dem1.065
Anti-pol1.005
R K. Arb.p421
Verb. Nat. Welv647
De zetelverdeeling luidt:
oude nieuwe winst of
raad raad verlies
Lib7 5 —2
V. D3 1 —2
S. D. A. P14 15 +1
A. R5 4 —1
C. H4 4
R. K9 9
Herv. Ger. 1 1
Comm. 2 2
Nat. Herstel 4 +4
De S.D.A.P. wint dus een zetel ten
koste van de Anti-Rev terwijl de libera
len en de Vrijz. dem. elk 2 zetels ver
spelen aan Nationaal Herstel (op welke
partij zeer vermoedelijk de meeste aan
hangers van de N.S.B. hebben gestemd).
Lib4.560 3.684
V. D8.318 3.742
S. D. A. P13.009 14.816
A. R6.340 6.711
C. H4.732 4.706
R. K3.793 4.108
Dem. Partij 1.445 1.183
Comm2.068 3.202
Rev. Soc553
Recht en Vrijh907 6.606
Chr.dem1.192
N. S. B
Nat. Herstel 1.255
oude nieuwe winst of
raad raad verlies
Lib4 3 1
V.D7 3 4
S.D.A.P11 12 +1
A.R5 5
C.H4 3 1
R.K4 3 1
Dem. Partij1 1
Recht en Vrijheid 1 5+4
Nat. Herstel 1 +1
Chr.-dem1 +1
Comm2 2
(Hierbij dient opgemerkt, dat in 1931,
de Vrijz. dem. een onevenredig groot
aantal stemmen verkregen, in verband
met bijzondere omstandigheden en per
soonlijke actie van een vooraanstaand
notaris. De kiesvereeniging „Recht en
Vrijheid" is links radicale.)
Totaal aantal geldige stemmen 22.969
(in 1931: 21.513), waarvan op: Lib. 1911
(2849), V.D. 2870 (2378), S.D.A.P. 8078
(7927), A.R. 3191 (2898), C.H. 1809 (1967),
R.K. 2274 (2403), Kath. Dem. 177 (0),
Comm. 623 (312), Rev. Soc. 659 (0),
C.D.U. 1141, Chr. Nat. Volkspartij 236.
De samenstelling van den gemeente
raad is geworden: 2 Lib. (thans 4), 4
V.D. (3), 12 S.D.A.P. (11), 4 A.R. (4),
2 C.H. (3), 3 R.K. (4), 1 Rev. Soc. (0),
1 C.D.U. (0).
Aan een uitvoerige beschouwing aan
den luchtvaartmedewerker van de
„Maasbode" over het Uiver-rapport is
het volgende ontleend:
„Het heeft lang, heel lang geduurd,
maar het is dan toch eindelijk gekomen
het lang verbeide „Uiver'-rapport Ve
len zijn over den inhoud van dat rapport
teleurgesteld. Er zijn er, die meer de
tails hadden willen weten, die hadden
gewild, dat de commissie op bepaalde
punten dieper was ingegaan, en die
blijkbaar ook het liefst sommige perso
nen openlijk op het zondaarsbankje had
den willen zien zuchten. Al die bijzon
derheden, die we juist niet te hooren
hebben gekregen, staan opgeteekend in
het andere, het afzonderlijke rapport,
bevattende „de meening der commissie
over de verantwoordelijkheid voor het
ongeval, zoomede een aantal opmerkin
gen waartoe het onderzoek heeft ge
leid".
Het heeft natuurlijk geen nut, ook op
publicatie van dat tweede rapport aan
te dringen. Als we bedenken hoe de
heele Nederlandsche pers, en 'n gedeel
te der buiténlandsche luchtvaartpers in-
kluis, maandenlang hemel en aarde heb
ben moeten bewegen, om iets van de
bevindingen van de commissie van on
derzoek te weten te komen, dan be
hoeft men zich waarlijk niet de illusie te
maken, dat de regeering er zich ooit
nog toe zou laten overhalen, om ook het
uitvoerige rapport aan de publiciteit
prijs te geven.
Eerlijk gezegd achten we publicatie
van dat stuk ook niet wenschelijk. Het
is streng intern, terwijl vele personen er
met name in worden genoemd."
„De kritiek uitgeoefend door dit blad
en spoedig ook door andere bladen,
bleef niet zondër de gewenschte uitwer
king. Verscheidene Nederlandsche 'uciit-
vaart-deskundigen (tot de reis van twee
hunner was reeds eerder besloten) t er-
den naar Santa Monica in Californië ge
stuurd, om in de Douglas fabriek een na
der onderzoek in te stellen en bereke
ningen aangaande de sterkte der Ame-
rikaansche toestellen te maken. De toe
stellen werden versterkt, en zoo kon ge
lijktijdig met het publiceeren van het
„Uiver "-rapport vorige week Zaterdag
van officiéele zijde medegedeeld wor
den, „dat van regeeringswege maatrege
len zijn genomen om een veilig gebruik
van de vliegtuigen van het type Douglas
DC2, welke na de „Uiver" door de
K.L.M. in gebruik zijn genomen, te ver
zekeren".
In hoeverre de vliegeigenschappen
onder moeilijke atmosferische condities
zijn verbeterd, daarop moet nu de har
de praktijk van het lijnbedrijf een ant
woord geven. Al mag de Douglas goed
voldoen op de trans-continentale lijnen
in Amerika, de Holland-Indië route met
zijn beperkte grond-organisatie en vele
kleine, soms door zware regens doot-
weekte vliegvelden, zijn groote hitte en
zware tropische stormen, is (toch nog
weer iets anders- Ofschoon de tegen
woordige vliegmotor een hoogen graad
van bedrijfszekerheid heeft bereikt, is
toch bewezen, dat bij intensief gebruik,
speciaal van gepousseerde motoren,
motorstoring niet tot de onmogelijkhe
den behoort. Een vraag is nu, wat bijv.
de Douglas zal doen, als hij volledig be
last, vliegende boven bergland in 'n
zwaren storm, motorstoring krijgt en dan
op één motor moet doorvliegen. Kan 't
toestel dan op de hoogte blijven, die
de geaardheid van het terrein noodig
maakt en hoe lang zal de nog function-
neerende motor, die dan alleen het ge-
heele werk moet doen en dus op z'n
maximum toerental moet loopen, het
volhouden alvorens in de soep te draai
en
Verder kan de vraag gesteld worden,
hoe de start zal verloopen met volledig
belast toestel van terreinen als 'bij'».
Alor Star, Rangoon, Akyab en Calcutta,
als er een temperatuur van 40 a 45 gra
den Celsius en een hoog vochtigheidsge
halte heerscht, terwijl het vliegterrein
door den regen doorweekt is. We stel
len die vraag, omdat de Douglas een
langen aanloop noodig heeft en in den
start langzaam stijgt; het stijg vermogen
wordt eerst beter na het indraaien van
de wielen.
We kunnen slechts van harte hopen,
dat de praktijk op alle vragen verder
een blijvende bevredigend antwoord zal
geven en dat ook gedurende den tijd dat
onze K.L-M. met de Amerikaansche
vliegtuigen zal werken, de veiligheid op
Wanneer we maar eerst weten hoe
we moeten leven en in overeenstem
ming daarmee leven, zal het sterven,
zooals wij het noemen, wel op een
wonderschoone manier voor zichzelf
zorgen. Het leven is het eenige dat
ons sterven kan leeren.
Ralph Waldo Trine.
een even hoog peil zal gehandhaafd blij
ven, als in de voorafgaande jaren met de
Nederlandsche Fokker verkeersvliegtui
gen mogelijk is geweest".
De Tweede Kamer is gistermiddag be
gonnen met de behandeling van het
voorstel der regeering tot oprichting van
de Nederlandsche Omroep-Zender
Maatschappij „NOZEMA".
De bedoeling hiervan is, om met me
dewerking van de vier groote omroep
organisaties een gemengd zenderbedrijf
te stichten, waarin de Staat overwegen
de zeggenschap heeft, doch de belangen
der omroeporganisaties niet uit het oog
worden verloren.
Deze regeling beoogt, dus eenheid op
technisch, niet echter op geestelijk ge
bied. De hoofdzaak van dit zenderbedrijf
is de verzorging, der zendinrichtingen
voor den Nederlandschen radio-omroep,
in dit opzicht verkeert het in een mo
nopolistische positie- Den nationalen om
roep, waarvan velen zoolang gedroomd
hebben, brengt het wetsontwerp niet.
Men kan dit uitblijven van een waar
lijk nationalen omroep met mevrouw
Bakke r-N o r t (v.d) betreuren (en
met mr. Westerman (Nat. Herstel),
als deze daaronder althans niet een
dwanginstelling naar Duitsch model ver
staat, gelijk minister De Wilde schijnt
aan te nemen) en nochtans een zucht van
verlichting slaken, nu het zendervraag-
stuk de oplossing nabij schijnt. Dit de
den ook afgevaardigden gelijk mr- Boon
(lib.), die zoovele jaren de pleitbezorger
van de A.V.R.O. is geweest. Natuurlijk
werden verschillende opmerkingen van
critischen aard gemaakt, maar volslagen
in de oppositie was alleen de heer D e
Visser (comm.), die er niets van be
greep, dat mr. Westerman zich van stem
ming zou onthouden in stede van dit
„fascistische voorstel" met geestdrift te
begroeten. De heer De Visser kwam
voorts met twee ten doode gedoemde
moties: de eene vroeg overwegende zeg
genschap voor de „ontrechte" radio
luisteraars, de tweede aansluiting bij de
internationale regeling ten aanzien van
de golflengten met vermijding van al
wat naar een oorlog in den aether
zweemde. Hoe pacifistisch is de com
munistische leider plotseling geworden!
Minister De Wilde antwoordde, dat wij
onzen, thans door anderen belaagden,
zender het eerst hadden en dat wij onze
rechten krachtig zullen handhaven.
Overigens legde deze bewindsman den
nadruk op het feit, dat het hier een
compromis gold en dat alle omroepver-
eenigingen deze regeling aanvaardden.
Daarom kon een amendement Boon, dat
de taak van de N.O.Z.E.M.A. binnen
engere grenzen terugbracht en o-a. ge
richt was tegen eventueele radiodistribu
tie door deze nieuwe naaml. vennoot
schap z.i. gevoegelijk worden terugge
nomen. Intusschen was het geenszins de
bedoeling van de regeering, de gemeen
telijke radiodistributie (die den sociaal-
democratischen afgevaardigde Drop veel
meer ter harte gaat dan de particuliere)
uit te schakelen.
Is het Postbedrijf al te sterk in den
Raad van Beheer der N.O.Z.E.M.A. ver
tegenwoordigd? Die vraag zou heden bij
de amendementen beantwoord worden-
Heeft de regeering ten onrechte den
kerkzender te Bloemendaal ontzien?
Daarover waren de heeren K r ij g e r
(c.h.) en Van D ij k (a.r.) (welke laatste
den minister bijviel) het oneens. Zou een
rijkszender tout court de voorkeur ver
diend hebben? Deze en andere vragen
zijn gesteld en in verschillenden zin be
antwoord. Minister De Wilde apai
seerde zooveel mogelijk en stelde de be-
teekenis der oplossing van het probleem
der zendapparatuur in het licht- Daarom
reeds diende men volgens hem het wets
ontwerp aan te nemen. Wat dan heden
ook wel zal geschieden.
brengen onze aardige stoelen en tafel
tjes, onze tapijten, karpetten en sier-
kleedjes, welke U thans in onze etalage
vindt in Uw woning.
Prima werk, Lagen prijs.
Woning-inrichting Fa. A. M. HOFMAN
Lange Noordstraat 134 Middelburg
Het aantal aangegeven gevallen
van besmettelijke ziekten over de week
van 9 tot en met 15 Juni, in de provin
cie Zeeland bedroeg: Roodvonk: Goes
1; 's Heer Arendskerke 1; Kruiningen
1, Sluis 1, Vlissingen 1.
Onze vrees is gelukkig onge
grond gebleken; de Kuiperianen hebben
o.i. terecht geen zetel verworven
en de wankele linksche meerderheid in
den Raad is, nu de voormalige bezuiniger
Jeronimus er als officieele yrijheidsbon-
der in blijft, tot een thans ook formeel
niet meer te ontkennen positieve link
sche meerderheid geworden.
De eenige persoonsveranderingen in
den Raad zijn, dat de heeren W- P. Cor-
nelisse (s.d.a.p.) en R.' van Roo (c-h.)
verdwijnen en vervangen worden door
hun respectievelijke partijgenooten, de
heeren C Bank en L. M. Helder. Laast-
genoemde, dien men bij een eventueels
rechtsche meerderheid reeds als wet
houder had gedoodverfd, zal nu wel.
aan het andere einde van den tafel blij
ven zitten.
De heer Van Roo is slechts door hel
vertrek van mr. Bybau als het ware in
cidenteel eenigen tijd Raadslid geweest:
met den heer Cornelisse vertrekt ech
ter een jarenlang lid onzer vroedschap
geweest zijnde figuur uit den Raad, die
om zijn breed-menschelijke goedhartig
heid ook buiten den engeren kring zij
ner politieke vrienden algemeen ge
waardeerd werd.
Voor 't overige geeft de uitslag ons
weinig aanleiding tot bespiegeling, al
dient er op gewezen te worden, dat de
Staatkundig-gereformeerden met slechts
v ij f stemmen meer in den Raad geko
men zouden zijn. Dat zou dan gegaan
zijn ten koste van de anti-revolutionai
ren; nu kregen deze met slechts 32
stemmen een overschottzetel die, zou
de S G. van den kiesdeeler (409 23/24
stem) hadden gehaald, hun toegevallen
zou zijn. Wederom ziet men hier de
waarde van een paar stemmen
Op de paardenmarkt waren heden
aangevoerd 269 paarden, tegen 309 in
1934 en 237 in 1933.
Dat er veel vraag naar paarden) zou
zijn, bleek ditmaal uit het groote aan
tal vrachtauto's, dat gereed stond om
de dieren naar buiten Zeeland te ver
voeren en de vele kooplieden, die zich
tusschen de paarden bewogen om hun
keuze, te doen.
Voor veulens, waar voor niet zoo
heel veel vraag bleek te zijn, waren de
prijzen f 70 tot f 90; voor jaarlingen
f 100 tot f 150; tweejarige' gingen tot
f 250 en oudere paarden tot f 350 toe.
.'Niettegenstaande het weinig aanlok
kelijke weder heerschte er op het Mo
lenwater een groote drukte.
Bij gunstig weder geeft het Mid-
delburgsch Muziekkorps morgenavond
een uitvoering op het Molenwater.
Op den Nieuwen weg nabij het
vliegveld slipte hedenmorgen de auto van
de ijsfabriek Walcheren te Middelburg
en sloeg om op de rails van de tram,
waardoor tijdelijke stagnatie in het
tramverkeer ontstond. Eerst nadat met
vereende krachten de vrachtauto over
eind was gezet, kon de tram weer pas-
seeren. Persoonlijke ongelukken kwa
men er niet bij voor-
SEROOSKERKE. Bij gunstig weer
hoopt de Muziekvereeniging E.M.M. Za
terdagavond a.s. ten 8 ure, een uitvoe
ring te geven op de muziektent.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 767.8 mm
te Avord; laagste 748.4 mm te V. Ma-
noer.
iP
Zon op: 4 h 39; onder: 21 h 23. Licht
op: 21 h 53. Maan op: 23 h 48; onder:
8 h 51. L.K. 23 Juni.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 mtn. vroeger; Veere is 38 min. later
(S Springtij.)
Juni.
Hoogwater.
Do. 20 4.35 16.50
Vr. 21 S 5.26 17.41
Za. 22 6.14 18.30
Hoog- en Laagwater te
Juni.
Hoogwater.
Do. 20 6.33 18.52
Vr. 21 7.21 19.41
Za. 22 S 8.06 20.26
Laagwater.
10.58 23.36
11.42 24.23
12.27
Wemeldinge,
Laagwater.
12.02 24.32
12.48
1.19 13.35
Verschenen;
door Dr. S. S. SMEDING. Prijs 0.90.
Verkrijgbaar bij den" Boekhandel en bij
de Uitgeefster N.V. J. C. en W. AL-
TORFFER, Middelburg, Telefoon 379.
(ingez. Me«L}
IJERSEKE. De heer H. Wolzak,
directeur der Chr. Zangvereeniging Soli
Deo Gloria, is als zoodanig .afgetreden.
KLOETINGE. B. en W. hebben den
d,ag der candidaatstelling voor de ver
kiezing van 7 leden voor de Commissie
uit de ingezetenen welke haar oordeel
moet uitspreken over het grenswijzi
gingsplan bepaald op Donderdag 4 Juli
1935.
(Vervolg van de lijst in het Tweede Blad).
Uitgebrachte stemmen 805. Onwaar
de 8. Uitgebrachte geldige stemmen 797.
Uitgebrachte stemmen Anti-Rev.-
lijst 462 (424). Chr. Hist, lijst 252 (241).
St. Geref. lijst 83 (68).
Gekozen zijn op de A.-R. lijst, de
heeren Joh. Wondergem, Adr. Melis,
Adr. Goedbloed en P. Melis Wz.; op
de Chr- Hist- lijst, de heeren: W. C
Allaart, L. Cornelisse en W. Jobse.
In den Raad komt niet terug: de
heer Hoegen van Hoogelande (Chr.
Hist.).
Uitgebrachte geldige stemmen 328
(307). Lijst I. A.-R. 70 st. (109). Lijst II.
C.-H. 193 st. (198). Lijst III. Arbeiders-
lijst 65 st.
Gekozen zijn H. M. v. d. Putte en
A. Tange (A.-R.), W. Boogaard, P. J.
de Pagter, Joh. de Visser, Joh. Cevaal
(C.-H.) en L. Osté (Arbeiderslijst).
In den raad keert niet terug Jn, de
Pagter (A.-R.). Nieuw lid is L. Osté.
Aantal uitgebrachte geldige stemmen
369.
Chr. Hist. 78 stemmen; Anti-Rev. 79;
r. kath. 74; Vrijheidsbond 50; Vrije lijst
88.
De zetelverdeeling is als volgt: Chr.
Hist. 1 (2); A. R. 2 (2); r.k. 1 (1); V.B.
1 (0); Vrije lijst 2 (2).
Gekozen zijn: W. Zeevaart (C. H.); J-
de Rijk en J. Traas (a. r.); M. Koopman
(r. k.) mevr. Steketee-Hoogvliet (v. b.)
H. de Vriend en C. J. Mol (vrije lijst).
De heer A. Steketee keert niet meer
in den Raad terug. Nieuw lid mevr. Ste
ketee-Hoogvliet.