GOESCHE COURANT^ MIDDELBURGSCHE BINNENLAND. DE COURANT STATEN-SENERAAL ZEELAND. WEER EN WIND. NUMMER 143. TWEE BLADEN. DONDERDAG 20 JUfol 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. PRINSES JULIANA OOK NAAR ROTTERDAM. DE GEMEENTERAADS VERKIEZINGEN. Te Den Haag, Groningen, en Leeuwarden. DEN HAAG Partijen 1931 1935 GRONINGEN. Partijen 1931 1935 Leeuwarden. Perskroniek. Het Uiver-rapport, DE OPLOSSING VAN HET ZENDER- VRAAGSTUK. STEMMING yingez. Med.J MIDDELBURG. NA DE RAADSVERKIEZING. De paardenmarkt. VLISSINGEN. HALSHEREN. Middelburg, 20-VI-'35. Woensdag- hoogste luchttemperatuur 19.8 °C (68 °F); laagste 14.2 °C (57 °F). Heden 9 h: 16 °C; 12 h: 16.6 °C. 6.6 mm regen. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 770 mm; laag ste 768 mm. Verwachting tot morgenavond! Zwakke tot matige, Z. tot W. wind, betrokken tot zwaar of half bewolkt, waarschijnlijk eenige regen, iets warmer. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Materie en Bewustzijn ZUID-BEVELAND. Gemeenteraadsverkiezingen. SEROOSKERKE. RITTHEM, BAARLAND. ëtvwgch# COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, lngez. mededeelingen 60 ct. p. r. By contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 17 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. Naar wij vernemen, zal Prinses Juli ana Zaterdag a.s. de Koningin bij haar bezoek aan Rotterdam vergezellen. Ook in honderden gemeenten buiten de provincie Zeeland zijn gisteren ge meenteraadsverkiezingen gehouden. Wij laten hier volgen de uitslagen in de drie groote steden, die daarbij waren: Lib29.982 20.813 V. D. V10.993 6 294 S. D. A. P58.221 71.727 A. R19.485 19.567 C. H17.058 17.285 R. K40.487 48.408 Staatk. Ger989 1.257 Herv. Ger5.780 5.273 Kath. Dem2.412 Comm7.127 8.478 Rev. Soc1.482 Nat. Herstel 20.113 Chr.-Dem1.065 Anti-pol1.005 R K. Arb.p421 Verb. Nat. Welv647 De zetelverdeeling luidt: oude nieuwe winst of raad raad verlies Lib7 5 —2 V. D3 1 —2 S. D. A. P14 15 +1 A. R5 4 —1 C. H4 4 R. K9 9 Herv. Ger. 1 1 Comm. 2 2 Nat. Herstel 4 +4 De S.D.A.P. wint dus een zetel ten koste van de Anti-Rev terwijl de libera len en de Vrijz. dem. elk 2 zetels ver spelen aan Nationaal Herstel (op welke partij zeer vermoedelijk de meeste aan hangers van de N.S.B. hebben gestemd). Lib4.560 3.684 V. D8.318 3.742 S. D. A. P13.009 14.816 A. R6.340 6.711 C. H4.732 4.706 R. K3.793 4.108 Dem. Partij 1.445 1.183 Comm2.068 3.202 Rev. Soc553 Recht en Vrijh907 6.606 Chr.dem1.192 N. S. B Nat. Herstel 1.255 oude nieuwe winst of raad raad verlies Lib4 3 1 V.D7 3 4 S.D.A.P11 12 +1 A.R5 5 C.H4 3 1 R.K4 3 1 Dem. Partij1 1 Recht en Vrijheid 1 5+4 Nat. Herstel 1 +1 Chr.-dem1 +1 Comm2 2 (Hierbij dient opgemerkt, dat in 1931, de Vrijz. dem. een onevenredig groot aantal stemmen verkregen, in verband met bijzondere omstandigheden en per soonlijke actie van een vooraanstaand notaris. De kiesvereeniging „Recht en Vrijheid" is links radicale.) Totaal aantal geldige stemmen 22.969 (in 1931: 21.513), waarvan op: Lib. 1911 (2849), V.D. 2870 (2378), S.D.A.P. 8078 (7927), A.R. 3191 (2898), C.H. 1809 (1967), R.K. 2274 (2403), Kath. Dem. 177 (0), Comm. 623 (312), Rev. Soc. 659 (0), C.D.U. 1141, Chr. Nat. Volkspartij 236. De samenstelling van den gemeente raad is geworden: 2 Lib. (thans 4), 4 V.D. (3), 12 S.D.A.P. (11), 4 A.R. (4), 2 C.H. (3), 3 R.K. (4), 1 Rev. Soc. (0), 1 C.D.U. (0). Aan een uitvoerige beschouwing aan den luchtvaartmedewerker van de „Maasbode" over het Uiver-rapport is het volgende ontleend: „Het heeft lang, heel lang geduurd, maar het is dan toch eindelijk gekomen het lang verbeide „Uiver'-rapport Ve len zijn over den inhoud van dat rapport teleurgesteld. Er zijn er, die meer de tails hadden willen weten, die hadden gewild, dat de commissie op bepaalde punten dieper was ingegaan, en die blijkbaar ook het liefst sommige perso nen openlijk op het zondaarsbankje had den willen zien zuchten. Al die bijzon derheden, die we juist niet te hooren hebben gekregen, staan opgeteekend in het andere, het afzonderlijke rapport, bevattende „de meening der commissie over de verantwoordelijkheid voor het ongeval, zoomede een aantal opmerkin gen waartoe het onderzoek heeft ge leid". Het heeft natuurlijk geen nut, ook op publicatie van dat tweede rapport aan te dringen. Als we bedenken hoe de heele Nederlandsche pers, en 'n gedeel te der buiténlandsche luchtvaartpers in- kluis, maandenlang hemel en aarde heb ben moeten bewegen, om iets van de bevindingen van de commissie van on derzoek te weten te komen, dan be hoeft men zich waarlijk niet de illusie te maken, dat de regeering er zich ooit nog toe zou laten overhalen, om ook het uitvoerige rapport aan de publiciteit prijs te geven. Eerlijk gezegd achten we publicatie van dat stuk ook niet wenschelijk. Het is streng intern, terwijl vele personen er met name in worden genoemd." „De kritiek uitgeoefend door dit blad en spoedig ook door andere bladen, bleef niet zondër de gewenschte uitwer king. Verscheidene Nederlandsche 'uciit- vaart-deskundigen (tot de reis van twee hunner was reeds eerder besloten) t er- den naar Santa Monica in Californië ge stuurd, om in de Douglas fabriek een na der onderzoek in te stellen en bereke ningen aangaande de sterkte der Ame- rikaansche toestellen te maken. De toe stellen werden versterkt, en zoo kon ge lijktijdig met het publiceeren van het „Uiver "-rapport vorige week Zaterdag van officiéele zijde medegedeeld wor den, „dat van regeeringswege maatrege len zijn genomen om een veilig gebruik van de vliegtuigen van het type Douglas DC2, welke na de „Uiver" door de K.L.M. in gebruik zijn genomen, te ver zekeren". In hoeverre de vliegeigenschappen onder moeilijke atmosferische condities zijn verbeterd, daarop moet nu de har de praktijk van het lijnbedrijf een ant woord geven. Al mag de Douglas goed voldoen op de trans-continentale lijnen in Amerika, de Holland-Indië route met zijn beperkte grond-organisatie en vele kleine, soms door zware regens doot- weekte vliegvelden, zijn groote hitte en zware tropische stormen, is (toch nog weer iets anders- Ofschoon de tegen woordige vliegmotor een hoogen graad van bedrijfszekerheid heeft bereikt, is toch bewezen, dat bij intensief gebruik, speciaal van gepousseerde motoren, motorstoring niet tot de onmogelijkhe den behoort. Een vraag is nu, wat bijv. de Douglas zal doen, als hij volledig be last, vliegende boven bergland in 'n zwaren storm, motorstoring krijgt en dan op één motor moet doorvliegen. Kan 't toestel dan op de hoogte blijven, die de geaardheid van het terrein noodig maakt en hoe lang zal de nog function- neerende motor, die dan alleen het ge- heele werk moet doen en dus op z'n maximum toerental moet loopen, het volhouden alvorens in de soep te draai en Verder kan de vraag gesteld worden, hoe de start zal verloopen met volledig belast toestel van terreinen als 'bij'». Alor Star, Rangoon, Akyab en Calcutta, als er een temperatuur van 40 a 45 gra den Celsius en een hoog vochtigheidsge halte heerscht, terwijl het vliegterrein door den regen doorweekt is. We stel len die vraag, omdat de Douglas een langen aanloop noodig heeft en in den start langzaam stijgt; het stijg vermogen wordt eerst beter na het indraaien van de wielen. We kunnen slechts van harte hopen, dat de praktijk op alle vragen verder een blijvende bevredigend antwoord zal geven en dat ook gedurende den tijd dat onze K.L-M. met de Amerikaansche vliegtuigen zal werken, de veiligheid op Wanneer we maar eerst weten hoe we moeten leven en in overeenstem ming daarmee leven, zal het sterven, zooals wij het noemen, wel op een wonderschoone manier voor zichzelf zorgen. Het leven is het eenige dat ons sterven kan leeren. Ralph Waldo Trine. een even hoog peil zal gehandhaafd blij ven, als in de voorafgaande jaren met de Nederlandsche Fokker verkeersvliegtui gen mogelijk is geweest". De Tweede Kamer is gistermiddag be gonnen met de behandeling van het voorstel der regeering tot oprichting van de Nederlandsche Omroep-Zender Maatschappij „NOZEMA". De bedoeling hiervan is, om met me dewerking van de vier groote omroep organisaties een gemengd zenderbedrijf te stichten, waarin de Staat overwegen de zeggenschap heeft, doch de belangen der omroeporganisaties niet uit het oog worden verloren. Deze regeling beoogt, dus eenheid op technisch, niet echter op geestelijk ge bied. De hoofdzaak van dit zenderbedrijf is de verzorging, der zendinrichtingen voor den Nederlandschen radio-omroep, in dit opzicht verkeert het in een mo nopolistische positie- Den nationalen om roep, waarvan velen zoolang gedroomd hebben, brengt het wetsontwerp niet. Men kan dit uitblijven van een waar lijk nationalen omroep met mevrouw Bakke r-N o r t (v.d) betreuren (en met mr. Westerman (Nat. Herstel), als deze daaronder althans niet een dwanginstelling naar Duitsch model ver staat, gelijk minister De Wilde schijnt aan te nemen) en nochtans een zucht van verlichting slaken, nu het zendervraag- stuk de oplossing nabij schijnt. Dit de den ook afgevaardigden gelijk mr- Boon (lib.), die zoovele jaren de pleitbezorger van de A.V.R.O. is geweest. Natuurlijk werden verschillende opmerkingen van critischen aard gemaakt, maar volslagen in de oppositie was alleen de heer D e Visser (comm.), die er niets van be greep, dat mr. Westerman zich van stem ming zou onthouden in stede van dit „fascistische voorstel" met geestdrift te begroeten. De heer De Visser kwam voorts met twee ten doode gedoemde moties: de eene vroeg overwegende zeg genschap voor de „ontrechte" radio luisteraars, de tweede aansluiting bij de internationale regeling ten aanzien van de golflengten met vermijding van al wat naar een oorlog in den aether zweemde. Hoe pacifistisch is de com munistische leider plotseling geworden! Minister De Wilde antwoordde, dat wij onzen, thans door anderen belaagden, zender het eerst hadden en dat wij onze rechten krachtig zullen handhaven. Overigens legde deze bewindsman den nadruk op het feit, dat het hier een compromis gold en dat alle omroepver- eenigingen deze regeling aanvaardden. Daarom kon een amendement Boon, dat de taak van de N.O.Z.E.M.A. binnen engere grenzen terugbracht en o-a. ge richt was tegen eventueele radiodistribu tie door deze nieuwe naaml. vennoot schap z.i. gevoegelijk worden terugge nomen. Intusschen was het geenszins de bedoeling van de regeering, de gemeen telijke radiodistributie (die den sociaal- democratischen afgevaardigde Drop veel meer ter harte gaat dan de particuliere) uit te schakelen. Is het Postbedrijf al te sterk in den Raad van Beheer der N.O.Z.E.M.A. ver tegenwoordigd? Die vraag zou heden bij de amendementen beantwoord worden- Heeft de regeering ten onrechte den kerkzender te Bloemendaal ontzien? Daarover waren de heeren K r ij g e r (c.h.) en Van D ij k (a.r.) (welke laatste den minister bijviel) het oneens. Zou een rijkszender tout court de voorkeur ver diend hebben? Deze en andere vragen zijn gesteld en in verschillenden zin be antwoord. Minister De Wilde apai seerde zooveel mogelijk en stelde de be- teekenis der oplossing van het probleem der zendapparatuur in het licht- Daarom reeds diende men volgens hem het wets ontwerp aan te nemen. Wat dan heden ook wel zal geschieden. brengen onze aardige stoelen en tafel tjes, onze tapijten, karpetten en sier- kleedjes, welke U thans in onze etalage vindt in Uw woning. Prima werk, Lagen prijs. Woning-inrichting Fa. A. M. HOFMAN Lange Noordstraat 134 Middelburg Het aantal aangegeven gevallen van besmettelijke ziekten over de week van 9 tot en met 15 Juni, in de provin cie Zeeland bedroeg: Roodvonk: Goes 1; 's Heer Arendskerke 1; Kruiningen 1, Sluis 1, Vlissingen 1. Onze vrees is gelukkig onge grond gebleken; de Kuiperianen hebben o.i. terecht geen zetel verworven en de wankele linksche meerderheid in den Raad is, nu de voormalige bezuiniger Jeronimus er als officieele yrijheidsbon- der in blijft, tot een thans ook formeel niet meer te ontkennen positieve link sche meerderheid geworden. De eenige persoonsveranderingen in den Raad zijn, dat de heeren W- P. Cor- nelisse (s.d.a.p.) en R.' van Roo (c-h.) verdwijnen en vervangen worden door hun respectievelijke partijgenooten, de heeren C Bank en L. M. Helder. Laast- genoemde, dien men bij een eventueels rechtsche meerderheid reeds als wet houder had gedoodverfd, zal nu wel. aan het andere einde van den tafel blij ven zitten. De heer Van Roo is slechts door hel vertrek van mr. Bybau als het ware in cidenteel eenigen tijd Raadslid geweest: met den heer Cornelisse vertrekt ech ter een jarenlang lid onzer vroedschap geweest zijnde figuur uit den Raad, die om zijn breed-menschelijke goedhartig heid ook buiten den engeren kring zij ner politieke vrienden algemeen ge waardeerd werd. Voor 't overige geeft de uitslag ons weinig aanleiding tot bespiegeling, al dient er op gewezen te worden, dat de Staatkundig-gereformeerden met slechts v ij f stemmen meer in den Raad geko men zouden zijn. Dat zou dan gegaan zijn ten koste van de anti-revolutionai ren; nu kregen deze met slechts 32 stemmen een overschottzetel die, zou de S G. van den kiesdeeler (409 23/24 stem) hadden gehaald, hun toegevallen zou zijn. Wederom ziet men hier de waarde van een paar stemmen Op de paardenmarkt waren heden aangevoerd 269 paarden, tegen 309 in 1934 en 237 in 1933. Dat er veel vraag naar paarden) zou zijn, bleek ditmaal uit het groote aan tal vrachtauto's, dat gereed stond om de dieren naar buiten Zeeland te ver voeren en de vele kooplieden, die zich tusschen de paarden bewogen om hun keuze, te doen. Voor veulens, waar voor niet zoo heel veel vraag bleek te zijn, waren de prijzen f 70 tot f 90; voor jaarlingen f 100 tot f 150; tweejarige' gingen tot f 250 en oudere paarden tot f 350 toe. .'Niettegenstaande het weinig aanlok kelijke weder heerschte er op het Mo lenwater een groote drukte. Bij gunstig weder geeft het Mid- delburgsch Muziekkorps morgenavond een uitvoering op het Molenwater. Op den Nieuwen weg nabij het vliegveld slipte hedenmorgen de auto van de ijsfabriek Walcheren te Middelburg en sloeg om op de rails van de tram, waardoor tijdelijke stagnatie in het tramverkeer ontstond. Eerst nadat met vereende krachten de vrachtauto over eind was gezet, kon de tram weer pas- seeren. Persoonlijke ongelukken kwa men er niet bij voor- SEROOSKERKE. Bij gunstig weer hoopt de Muziekvereeniging E.M.M. Za terdagavond a.s. ten 8 ure, een uitvoe ring te geven op de muziektent. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 767.8 mm te Avord; laagste 748.4 mm te V. Ma- noer. iP Zon op: 4 h 39; onder: 21 h 23. Licht op: 21 h 53. Maan op: 23 h 48; onder: 8 h 51. L.K. 23 Juni. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 mtn. vroeger; Veere is 38 min. later (S Springtij.) Juni. Hoogwater. Do. 20 4.35 16.50 Vr. 21 S 5.26 17.41 Za. 22 6.14 18.30 Hoog- en Laagwater te Juni. Hoogwater. Do. 20 6.33 18.52 Vr. 21 7.21 19.41 Za. 22 S 8.06 20.26 Laagwater. 10.58 23.36 11.42 24.23 12.27 Wemeldinge, Laagwater. 12.02 24.32 12.48 1.19 13.35 Verschenen; door Dr. S. S. SMEDING. Prijs 0.90. Verkrijgbaar bij den" Boekhandel en bij de Uitgeefster N.V. J. C. en W. AL- TORFFER, Middelburg, Telefoon 379. (ingez. Me«L} IJERSEKE. De heer H. Wolzak, directeur der Chr. Zangvereeniging Soli Deo Gloria, is als zoodanig .afgetreden. KLOETINGE. B. en W. hebben den d,ag der candidaatstelling voor de ver kiezing van 7 leden voor de Commissie uit de ingezetenen welke haar oordeel moet uitspreken over het grenswijzi gingsplan bepaald op Donderdag 4 Juli 1935. (Vervolg van de lijst in het Tweede Blad). Uitgebrachte stemmen 805. Onwaar de 8. Uitgebrachte geldige stemmen 797. Uitgebrachte stemmen Anti-Rev.- lijst 462 (424). Chr. Hist, lijst 252 (241). St. Geref. lijst 83 (68). Gekozen zijn op de A.-R. lijst, de heeren Joh. Wondergem, Adr. Melis, Adr. Goedbloed en P. Melis Wz.; op de Chr- Hist- lijst, de heeren: W. C Allaart, L. Cornelisse en W. Jobse. In den Raad komt niet terug: de heer Hoegen van Hoogelande (Chr. Hist.). Uitgebrachte geldige stemmen 328 (307). Lijst I. A.-R. 70 st. (109). Lijst II. C.-H. 193 st. (198). Lijst III. Arbeiders- lijst 65 st. Gekozen zijn H. M. v. d. Putte en A. Tange (A.-R.), W. Boogaard, P. J. de Pagter, Joh. de Visser, Joh. Cevaal (C.-H.) en L. Osté (Arbeiderslijst). In den raad keert niet terug Jn, de Pagter (A.-R.). Nieuw lid is L. Osté. Aantal uitgebrachte geldige stemmen 369. Chr. Hist. 78 stemmen; Anti-Rev. 79; r. kath. 74; Vrijheidsbond 50; Vrije lijst 88. De zetelverdeeling is als volgt: Chr. Hist. 1 (2); A. R. 2 (2); r.k. 1 (1); V.B. 1 (0); Vrije lijst 2 (2). Gekozen zijn: W. Zeevaart (C. H.); J- de Rijk en J. Traas (a. r.); M. Koopman (r. k.) mevr. Steketee-Hoogvliet (v. b.) H. de Vriend en C. J. Mol (vrije lijst). De heer A. Steketee keert niet meer in den Raad terug. Nieuw lid mevr. Ste ketee-Hoogvliet.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1