BINNENLAND. ZEELAND. WEER El WIND. STOOMWASSCHERIJ „ZEELAND" NUMMER 139. DRIE BLADEN. ZATERDAG 15 JUNI 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. 5*1513 Een Leelijk Rapport. Het Uiver-rapport. Langevielesingel D 197 - Tel. 637 MIDDELBURG. <éL SOES. VLISSINGEM» MLCHEREN. #fOir(twU*te SS MIDDELBUBG5CHE COURANT sutfionacocwMni Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg, regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 17 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewjjsnommers 5 cent. Zoo is dan eindelijk, een paar dagen nadat de K.L.M. den 2 X wekelijkschen dienst met Douglas-toestellen op Bata via geopend heeft, het 16 April geda teerde eindrapport van de ministerieele commissie-Schorer inzake het vliegon geval met den „Uiver" verschenen. Een uittreksel ervan waarin alle es- sentieele punten vermeld zijn, vindt men hiernevens. De navolgende vragen interesseeren ons. 1. De quaestie van den blikseminslag. 2. De mogelijkheid van kwaadwillig heid of misdaad. 3. De qualiteiten der Douglasmachi- nes. 4. De verantwoordelijkheid van pilo ten en, over hun hoofden, van de K.L.M. 5. De toekomstpositie. Wat deze punten betreft valt het vol gende op te merken. 1. Dr. Van der Maas acht bliksemin slag hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak; de C.v.O. acht dit echter als oorzaak niet uitgesloten. Het hierop betrekking hebbende deel van het rapport der commissie is ietwat in 't-kan-vriezen-maar-ook-dooien stijl ge steld. 2. Geen enkele positief feit van kwaadwilligheid of misdaad kwam ter kennis van de commissie; deswege re fereert zij zich aan 's ministers deze ge dachte ontkennend oordeel. Deze quaestie blijft dus onopgelost, en is mis schien ook wel onoplosbaar. 3. De hardnekkige geruchten omtrent de minder goede vliegeigenschappen der Douglasmachines onder bepaalde, slech te omstandigheden worden nu volko men bevestigd. Het blijkt, dat in zeer slecht weer, waarmede een lucht vaartuig evenals een zeevaartuig, op de „groote luchtvaart" zijnde, te allen tijde rekening moet hou den, de Douglas PH-AJU zelfs met twee man niet te houden was. Dat is een ernstige vingerwijzing van den overkant des grafs, immers, hij die dit in zijn rapport gesteld moet hebben, was de gezagvoerder van den „Uiver" die bij Rutbah het leven liet. Dat de Douglassen ook bij goed weer soms als zij het dan snelle Pinguins door de lucht scharrelen, is een alom be ken^ feit bij diegenen, welke niet enkel hoera plegen te roepen over een „lekker zachte en ruime fauteuil" en wat dies meer zij. Schrijver dezes heeft dat „zwie pen met het staartje" zelf aan den lijve gevoeld. 4. Ten aanzien van de piloten wijst dr- Van der Maas op de waarschijnlijkheid van vermoeidheid van den vlieger, de Commissie-Schorer spreekt van t e weinig ervaring der pilot e n en dat op een versnelde postvlucht! Dat de dagbladschrijvers die het: „K.L.M. safety-first principe onder alle omstan digheden" vooraan in de vulpen bestor ven ligt, hun leering uit deze zinsneden trekken; it can be overdone boys!.... 5. Wat de toekomst betreft: wij vliegen momenteel met eenzelfde soort Dou glassen een 5K> dag-dienst op Indië. Hoe safe is dat? Naar verluidt moeten er, na de ramp met den „Uiver", veranderingen aan de nieuwe Douglassen zijn aange bracht. Men spreekt van grootere roe ren, trimvlakken e.a. Vast staat, dat ook thans de han teerbaarheid van een Douglas lang niet dezelfde is als die der Fokkers. Snel heid is een mooi ding, maar men kan het begrijpen dat iemand liever met 'n veilige tjalk dan met een al te ranke snelle clipper vaart. De meening der commissie over de verantwoordelijkheid voor het ongeval, zoomede een aantal opmerkingen, waar toe het onderzoek heeft geleid en die voor de toekomst van nut kunnen zijn, werden in een ,afzonderlijk rapport neergelegd zoo staat er nog in den aanvang van het verslag der C. v. O. te lezen. Deze splitsing doet wel eigenaardig aan. Indien de C. v. O. en de minister die tot publicatie van het verslag be sloot, hadden kunnen bevroeden hoezeer deze zinsnede den indruk moest wekken, dat deze meening en deze op merkingen niet teveel d,aglicht konden verdragen, dan zouden zij ze zeker nietverdonkeremaand hebben. Maar ook zonder dat is het een lee lijk rapport.... voor de Douglassen en voor de K. L. M. De conclusies vanjlr, ir. Van der Maas en het g e- heele rapport van de ministerieele commissie ge publiceerd Oorzaken van 't ongeval: slecht weer, min der gunstige vlieg eigenschappen der Douglas-toestellen, en mogelijk te weinig ervaring en of vermoeidheid van den vlieger. Van het „Verslag van het onderzoek, ingesteld ingevolge het schrijven van den minister van waterstaat van 7 Febru ari 1935, naar de oorzaken van het on geval met het vliegtuig „Uiver" der K. L. M. in den n,acht van 19 op 20 Dec. 1934 nabij Rutbah Wélls volgt hier ,een samenvatting. Het oordeel der commissie van onder zoek is gegrondvest op de rapporten van dr. ir. Van der Maas, van de K. L. M„ en op getuigenverhoor. Behalve den waarnemenden directeur van den Luchtvaartdienst, den directeur van den Rijksstudiedienst en dr. ir. Van der Maas zijn als getuigen gehoord de hee- ren A. Plesman, I. A. Aler, P. Guilo- nard, P. B. Behage, M. C. Moes, de pi loten de H.H. L. Sillevis, J. J. E. Dui- melaar, K. D. Parmentier en G. J. Geyssendorffer; verder kap. Versteegh, dr. Brouwer, en de weduwen der twee omgekomen piloten, mevrouw Beekman en mevrouw Van Steenbergen. Schriftelijke meteorologische inlich tingen kreeg de commissie van onder zoek van het Kon. Ned. Meteorologisch Instituut, v,an dr. H. G. Cannegieter, verder van dr. P. G. J. Duker, prof. dr. W. J. de Haas, off. M.S.D. A. A. Q. Kramer, dr. W. C. Beekman, den hr. H. Luca en dr. R. R. Rochat. De oorzaak. Met afdoende bewijskr a c h t de oorzaken van het ongeval aan te wij zen is der commissie niet mogelijk gebleken. Het eenige wat nagenoeg met zekerheid kan worden vastge steld is, dat het ongeluk geschiedde ten gevolge van de buitengewoon slechte weersomstandigheden. De overige oor zaken kunnen slechts als waarschijnlijk - leden worden aangenomen. Verloop v- h. ongeval Op grond van het door de commissie zeer geprezen rapport-Van der Maas wordt dan het waarschijnlijk verloop van het ongeval, in verband met den me- teorologischen toestand, gereconstrueerd. Boven [het pijpleidingstation] H 3 en Rutbah Wells woedde dien nacht een zware bui. „Uiver" en bui verplaatsten zich van West naar Oost, de eerste on geveer 225 km/h, de tweede ongeveer 35 km/h. De piloot moet doelbewust van achteren in de bui op ge vlogen z ij n. Als redenen neemt het rapport aan öf dat de piloot niet terug wilde, teneinde aan het reisschema vast te hou den, of dat hij terugkeeren bezwaar lijker achtte dan doorvliegen. Voor deze laatste mogelijkheid worden aanvaard bare beweeggronden aangevoerd. De commissie is evenwel van oordeel, dat een besluit om achter de bui te b 1 ij v e n meer zekerheid geboden zou hebben. Het verslag vervolgt dan met de me- dedeeling [dit zal dan het z.g.n. „Rap port Beekman" met vernietigende kri tiek zijn, waarvan sprake was. Red M. C.] dat op een vorigen tocht naar Caïro reeds gebleken was, dat men het toestel, wat den koers betreft in zeer ongunstig weer zei f s met twee man niet steeds houden kon en daarbij veel hoogte verloor. Nadat het rapport nu den vermoede- lijken vorm van de botsing met de aar de, als gevolg van het vorenstaande, vermeldt, zegt het, dat de meest voor de hand ligende onderstelling is, dat het den piloten niet mogelijk is geweest zich voldoende aan den invloed van [bij zul ke buien voorkomende] dalende lucht- stroomen te onttrekken, dat zij de be sturing met het verticale roer zijn kwijt geraakt en dat er niet aan landen te denken viel, zoodat ze met een eigen snelheid van tenminste 225 km/h den grond raakten. Onderscheidene aanwij zingen zijn er voor de commissie, dat men het toestel niet meer op voldoende wijze kon besturen. Men moet in zijn jeugd zoo moge lijk een stok snijden, waarop men in zijn ouderdom kan steunen. Blikseminslag? De onderstelling, dat de piloten door blikseminslag verdoofd of gedood zijn en dat het toestel aldus onbestuurd naar omlaag ging, acht de commissie moge lijk, althans niet met zekerheid uitge sloten, doch wel onwaarschijn- 1 ij k. Kwaadwilligheid Van kwaadwilligheid of misdaad kwam geen enkel positief feit ter kennis van de commissie. Conclusie der Commissie Als hoofdoorzaak moet worden aangezien het buitengewoon ongunstige weer, waarin het vliegtuig zich bevond. Waarschijnlijk hebben tot het onge luk b ij gedragen de minder gun stige vliegeigenschappen van het toestel in zeer slechte weersgesteldheid en de nog geringe p r a k t ij k, die de piloten met het toe stel verkregen hadden. De mogelijkheid van blikseminslag en dientengevolge van plotselinge verdoo- ving of dood van de piloten is als oor zaak van het ongeval evenwel niet uit gesloten. ji De commissié' vereenigt zich dus in hoofdzaak met de door dr. Van der Maas in zijn rapport neergelegde conclu sies, luidende: Conclusies-Van der Maas. 1. De oorzaak van het ongeval is hoogstwaarschijnlijk niet gelegen in brand, breuk of blikseminslag in de lucht, zoomin als in storingen van tech- nischen aard. 2. Het moet waarschijnlijk worden ge acht, dat de zeer ongunstige weersom standigheden tezamen met minder gunstige vliegeigenschap pen van het toestel in zware re- mous en vermoeidheid van den vlieger geleid hebben tot de botsing met den grond, die de catastrophe ten gevolge had. PRINSES JULIANA IN FRIESLAND. Op een rijtoer door het Oostelijk ge deelte van de provincie Friesland is Prinses Juliana gister enthousiast door de bevolking ontvangen. Hoewel het be zoek een onofficieel karakter droeg, wa ren de bewoners van de plaatsen waar de Prinses passeerde niet die meening toegedaan en hébben Prinses Juliana een hartelijke ontvangst bereid. Overal werd gevlagd. In Nijega had men vloer- kleeden over den weg gelegd om zoo zijn aanhankelijkheid te betuigen. Heden ging de weg over Franeker en Harlingen over den Afsluitdijk naar Am sterdam. HET WERKFONDS. Minister Gelissen voorzitter. Naar de Msb. verneemt, moet het in de bedoeling liggen, dat minister Gelis sen voorzitter wordt van het Werk fonds. Door deze benoeming zou een van meer dan een zijde geuite wensch in vervulling gaan. Middelburg Tarief per kilo en per stuk. (Ingez. Med.) ZWAAR ONWEER BOVEN MIDDELBURG. Gisteravond te ongeveer 10 uur begon het te regenen en in de verte hevig te weerlichten. Het werd spoedig duidelijk dat Middelburg een hevig onweer te wachten stond. Korten tijd later kwam de bui door en het lichten was niet van de lucht. Vele zwaren slagen volgden el kaar op en de regen werd in een r.eer- stroomende watermassa. Hoewel wij van ongelukken door het hemelvuur niet vernamen, zijn de gevol gen van den ongekend hevigen regenval onze regenmeter registreerde het tot nu toe na één bui hier niet voorgekomen record van 35 mm wel enrst:g te noemen. In verschillende stadsdeelen ftc&e. a "de. 'mee. (Ingez. Med.) konden de riolen de watermassa niet verzwelgen. Zoo stonden de Lange Gee- re en omgeving als van oudsher blank en drong het water verschillende huizen binnen, uit een waarvan men een oude vrouw moest wegdragen. Ter hoogte van de Papestraat ontstond een verzak king in den grond, en vlak daarbij spoot het water uit den grond, zoodat aan een waterleidingbreuk werd gedacht, dit bleek echter niet zoo te zijn. Ook uit St. Sebastiaanstraat kreeg de politie be richt van een overstrooming, waardoor in de huizen en o.a, in dat van een ijs cofabrikant schade was aangericht. De brandweer is gewaarschuwd en die heeft zich naar de bedreigde punten begeven met een motorspuit om hulp te verlee- nen. In verschillende huizen in andere stadsdeelen heeft het water, dat van buiten af binnendrong of wel doordat de dakgooten overliepen of lek waren of werden, heel wat schade aangericht. HET VERKEER. In aansluiting aan het bericht in het tweede blad, kunnen wij nog melden, dat gisteren aan 198 bestuurders van bespannen voertuigen of handkarren waarschuwingen zijn gegeven o.a. we gens het niet voldoende naar rechts uit wijken, niet of niet tijdig aangeven, dat men van richting zal veranderen, plaat sen van handwagens op een wijze, dat het verkeer belemmerd wordt, geen voorrang verleenen aan rechts, geen stopteeken geven, links van een bocht rijden, en niet behoorlijk in de rij gaan staan bij 't open zijn van de Kanaalbrug. ABDIJ-UITVOERING. Morgenmiddag van 12 tot 1 geeft het Middelburgsch Muziekkorps de tweede uitvoering in dit seizoen in de Abdij. Het zal wel niet meer noodig zijn tot een bezoek op te wekken en er aan te herinneren, dat deze uitvoeringen zullen moeten worden gestaakt, als de op brengst der collecten de kosten niet dekken. De Cactustentoonstelling. Donderdagavond werd de Middel burgsche Cactustentoonstelling door den voorzitter der vereeniging, den heer Meiier, gesloten. Ruim 600 menschen hebben deze expositie bezocht en ze mag dus geslaagd genoemd worden. We moeten, zoo zeide de heer Koers, na mens de commissie van voorbereiding, allereerst de pers danken; zij heeft zeer veel en nuttig werk voor ons gedaan. De dames, die thee schonken en de jon gelui, die musiceerden, werden met klei ne geschenken bedacht voor het aange-, name, dat zij den bezoekers boden. A.s. Woensdagavond zullen op de kleine bo venzaal der Sociëteit „De Vergenoe ging" die dames en heeren bijeenkomen, welke besloten hebben een kring van de Nederlandsche vereeniging „Succulen- ta" op te richten. OLIEBOLLENDAG. Ten bate van het plaatselijk Crisis-comité, De burgemeester van Goes, mr. Van Dusseldorp, verzocht ons opname van het volgende: „Kort geleden deed ik een beroep op den weldadigheidszin van de Goesche burgerij ten behoeve van een algemeen nationaal sociaal doel. Thans voldoe ik gaarne aan het tot mij gerichte verzoek, om Uw aandacht te vestigen op den oliebollendag van Dins dag a.s-, ten bate van het plaatselijk crisiscomité, waarvan dus de financieels resultaten ten goede zullen komen aan de meest behoeftigen in onze eigen ge meente alleen. Tegen geringen prijs wor den, op verschillende punten der ge meente, U oliebollen aangeboden door dames, die hare recette zullen afdragen aan het plaatselijk crisiscomité. Veel heeft het Comité noodig, groot is de behoefte in menig gezin. Dit wetend zal ongetwijfeld bij een ieder, die zoo bevoorrecht is dat hij of zij niet op Cri sis-comité of steunverleening is aange wezen, de begeerte bestaan om dezen oliebollendag te doen slagen en zoo doende, ditmaal op aangename wijze, be hulpzaam te zijn in het lenigen van den nood der medeburgers. Laat een ieder a.s. Dinsdag meermalen Middelburg, 15-VI-'35. Vrijdag: hoog ste luchttemperatuur 21.5 °C (71 °F); laagste 12.8 °C (55 °F). Heden 9 h: 14 °C; 12 h: 15.5 °C. 35 mm regen. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 764 mm; laagste 760 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 766.4 mm te La Coruna; laagste 750.4 mm te Ma- linhead. Verwachting tot morgenavond: Zwakke tot matige Z. tot W. wind, zwaar bewolkt met tijdelijke opklaring, aanvankelijk kans op regen oi onweer, weinig verandering in temperatuur. Zon op: 4 h 39; onder: 21 h 21. Licht op: 21 h 51. Maan op: 20 h 36; onder: 2 h 53. Zondag 16 Juni. Zon op: 4 h 39; onder: 21 h 22. Licht op: 21 h 52. Maan op: 21 h 38; onder: 3 h 39. V.M. 16 Juni. Hoog- en I.aagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 38 min. later (S Springtij.) Juni. Hoogwater. Za. 15 13.15 Zo. 16 1.31 14.01 Ma. 17 2.20 14.43 Hoog- en Laagwater te Juni. Hoogwater. Za. Zo. Ma. 15 16 17 2.35 15.05 3.24 15.57 4.12 16.43 Laagwater. 7.19 19.38 8.02 20.29 8.46 21.15 Wemeldinge, Laagwater. 8.18 20.41 9.01 21.29 9.48 22.14 zijn dubbeltje voor de 2 oliebollen of feren of wenscht men zich tegen indi gestie te vrijwaren, zich bepalen tot het storten van meer dubbeltjes voor een zakje met twee stuks oliebollen. Laat Uw menu thans besluiten met oliebollen, eet deze desnoods op straat; in ieder ge val koop oliebol en. Hoofdzaak is, dat het Crisiscomité verrast wordt met een goede bijdrage. Uwe meest behoeftige mede-gemeen tenaren zullen dan in ruimere mate dan tot nu toe het geval was, voorzien kun nen worden van het allernoodzakelijk ste". Naar wij vernemen hebben de Calvé- fabrieken, voor den oliebollendag 150 kg olie beschikbaar gesteld. De scherpe hoek. Gistermiddag vond opnieuw een bot sing plaats op den scherpen hoek Kam perfoeliestraatZonnebloemstraat. Een wielrijder reed tegen den auto van den hr. J. P. P. op. Daar de hr. P. vrijwel op dezelfde plaats stopte, liep het ongeval voor den wielrijder af met een van vo ren vernield rijwiel. De auto kwam ten opzichte van den wielrijder van rechts, doch bevond zich, bij het passeeren van een links staanden ,auto, op 't midden van de straat. Voor de oliebollen. Naar men ons meldt zal „Euphonia", Maandagavond een muzikale wandeling door de stad maken, ter opwekking „meer oliebollen te eten". Morgenmiddag van 12 tot 1 geeft „Ons Genoegen" een uitvoering van ge wijde muziek op de achterplaats van de Willem III kazerne. Heden herdenkt de heer P. Ree den dag, waarop hij vóór 25 jaar com mandant werd bij de Stoomvaart Mij. Zeeland. RAAD VAN RITTHEM. De begrooting opnieuw onder handen genomen Bezuini gingen. RITTHEM. Woensdag vergaderde de Raad onder voorzitterschap van Burge meester P. W. ter Haar. Aanwezig alle leden. V,an Ged. Staten was de begrooting van het dienstjaar 1935 teruggezonden, aangezien de toenemende financieele moeilijkheden voornamelijk als gevolg van het sterk terugloopen van de uit- keering per inwoner uit het gemeente fonds enz., het noodig maken onver wijld bijzondere maatregelen te tref fen opdat aan de dreigende verslechte ring van den financieelen toestand het

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1