De Dubbele Weekdienst met Douglassen op de Indië-Lijn. KRONIEK van den DAG. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.U. DE GOESCHE COURANT) VAN ZATERDAG 8 JUNI 1935. No. 134. Onze zeer nationale luchtlijn doet wederom een heel groote stap vooruit. FINANCIEEL ECONOMISCH WEEKOVERZICHT. I j f 1 f I Mutaties in 't Engelsche kabi net Mac Donald en Sir John Simon leggen het bijltje er bij neer Wat de nationale regee ring presteerde In vier jaar tijds Engeland uit de put ge trokken, Maar in de buiten- landsche politiek laaide men. Reeds maandenlang doken er met kleine tusschenpoozen telkens geruch ten op, dat er wijzigingen in het Engel sche kabinet op til waren. Mac Donald, de minister-president, wiens gezond heidstoestand te wenschen liet, zou zijn veel inspanning eischend ambt willen overdoen aan den vice-premier Baldwin; en Sir John Simon, de minister van bui- tenlandsche zaken, heette plaats te xioe- *„en maken voor iemand, die het heter zou kunnen: vermoedelijk den jongen energieken Lord Grootzegelbewaarder Anthony Eden- De geruchten waren al lesbehalve van grond ontbloot, maar in Engeland pleegt men de dingen nooit overhaast te doen. Men is er, vooral in ïegeeringskringen, op waardigheid en De- dachtzaamheid gesteld en vermijdt er liefst alles, wat maar sensatie zou rie ken. Zoo kon het gebeuren, dat alle hardnekkigheid der geruchten ten spijt, de verwachte veranderingen maar steeds uitbleven. Men heeft het spelletje net zoo lang voortgezet, tot de aardigheid er als 't ware afwas. Toen begin dezer week de geruchten een zeer stelligen vorm aannamen en daarna officieus zoon beetje bevestigd werden, maakte de zaak op geen mensch veel indruk meer. Men aanvaardde haar als iets, dat vanzelf sprak en dat vandaag of mor gen in elk geval zou komen. Door en door Engelsch: de Brijtsche regeering heeft nu bereikt, dat het geval niet al te veel stof meer opjaagt, bijna normaal schijnt. M!BI De geruchten zijn bewaarheid gewor den: Mac Donald verlaat den post, dien hij 6 jaar lang heeft bekleed: eerst als leider van het Labour-kabinet, dat na de overwinning van de arbeiderspartij bij de Lagerhuisverkiezingen in 1929 aan het bewind kwam; daarna als leider van de nationale regeering die in het crisis jaar 1931, nadat tusschentijdsche verkie zingen de conservatieven een geweldi ge meerderheid hadden bezorgd, optrad. Men zal zich die gebeurtenissen van 1931 herinneren: Financieel leek Enge land aan den rand van den afgrond te staan. Het Labour-kabinet zag geen kans de moeilijkheden het hoofd te bieden en werd tot aftreden gedwongen. Onder het motto: het landsbelang eischt de eendracht van alle partijen kwam er toen een samenwerking tot stand van de conservatieve partij met een deel van de liberalen en een klein deel van la bour (arbeiders). Deze nationale ver- eeniging behaalde een geweldige zege de oppositioneele liberalen kregen maar weinig zetels en de arbeiderspartij, onder leiding van Henderson verloor er ruim 200. De meeste candidaten, geko zen op de nationale lijsten, waren con servatieven. Zij vormden een geduchte me^fderheid in hef Lagerhuis, ook m dien men de nationale liberale- en la- bour-afgevaardigden bij de oppositie telde. Zij hielden zich echter aan de voor den stembusstrijd gemaakte af spraak: een kabinet werd gevormd, waarin ook de nationale labourleden en liberalen vertegenwoordigd waren. Mac Donald, die natuurlijk heel wat verwij ten van zijn vroegere vrienden, van de officieele arbeiderspartij dus, die van een samengaan met de conservatieven niet had willen weten, moest slikken, werd minister-president. De nationale regeering heeft in vier l jaar tijds Engeland uit de put geholpen. Drastische maatregelen, als besnoeiing van den werkloozensteun, en ingrijpen de salarisverlagingen werden genomen, maar: het gelukte reeds in 1934 de be grooting weer sluitend te maken, zelfs een overschoot te kweeken en enkele weken geleden, bij het indienen van de begrooting 1935—'36, heeft de minister van financiën Chamberlain aangekondigd, dat af de harde maatregelen konden wor den ingetrokken. In vier jaar tijds hee.t Groot-Brittannië de tering naar de ne ring weten te zetten en mag men er weer met eenig vertrouwen in de toekomst zien. Dat is geen geringe zaak- Wellicht valt lt op de verdienste van 't nationale kabinet van allerlei af te dingen, maar dat lijkt dan een kwestie van: door de hoornen het bosch niet meer zien. Zonder eenige beroering in de parle mentaire arena is de vierjarige periode intusschen niet verloopen- Met de na tionale liberalen en de nationale arbei dersafgevaardigden heeft het nationale kabinet het na ruim twee jaar aan den stok gekregen. Zij liepen voor een deel uit het regeeringsbloc weg, doch dat was practisch van geen beteekenis: de con servatieven beschikten over een vol doende meerderheid, om de regeering den noodigen ruggesteun te verschaffen. Dat Mac Donald thans verdwijnt als kapitein van het schip van staat, hangt werkelijk goeddeels met zijn gezond heidstoestand, samen. Hij lijdt reeds lan gen tijd aan een oogziekte en daarbij komt, dat zijn zenuwgestel het hard te verduren heeft gekregen door allerhan de teleurstellingen op buitenlandsch po litiek gebied. Hij had gedacht, als vre desapostel heel groot werk in Europa te zullen kunnen verrichten. Dat is hem aleyel heel erg tegengevallen. Zijn in vloed in het buitenland heeft nimmer veel te beteekenen gehad. Alles wat hij in 't belang v,an den vrede ondernam, liep op niets uit. Dat moet hem geducht geknakt hebben, terwijl er natuurlijk, vooral uit conservatieven kring een ze kere oppositie door ontstond. Een rus tiger baantje zal hem nu misschien goed doen. De verdwijning van Sir John Simon als minister van buitenlandsche zaken, betreurt vrijwel geen mensch. Hoe be minnelijk en achtenswaardig deze staatsman geweest moge zijn, hij had geen diplomatieke talenten. Van de buitenlandsche politiek van Engeland ging de laatste jaren zoo ongeveer niets uit. Sir John heeft allerverschrikke lijkst weinig gepresteerd, behalve dan, dat hij de te Genève verzamelde staats lieden soms tot nijdig wordens toe irri teerde door zijn ietwat aartsvaderlijk optreden. Men had verwacht, dat Eden hem zou opvolgen. Dat is echter niet ge beurd. Eden is als minister zonder por tefeuille aan het kabinet verbonden, speciaal belast met de behartiging der Volkenbondszaken. Dat houdt intus schen in, dat hij toch wel invloed op de buitenlandsche politiek zal kunnen uit oefenen. Eden heeft zich de laatste maanden zeer energiek getoond en ve len ook in het buitenland hoop ten hem tot opvolger van Sir John be noemd te zien. Acht Baldwin, de oude beproefde leider der conservatieven, hem misschien wat tè energiek? Dat kan men in Engeland vrij gauw zijn. In elk geval is Sir Samuel Hoare, de nieu we minister van buitenlandsche zaken, een heel wat bedachtzamer natuur, al lijkt hij uit steviger hout gesneden dan Simon. Er zijn behalve deze, nog enkele an dere wijzigingen in het Engelsche ka binet aangebracht. Die hoeven hier niet besproken te worden, als zijnde voor de buitenlandsche politiek van minder belang. Tenslotte moge er op gewezen wor den, dat de nationale regeering eigen lijk haar taak heeft volbracht, nu de staatsfinanciën weer gezond zijn. Ze liep, bleef ze nog lang aan, de kans zichzelf te overleven. Wellicht, dat de huidige mutaties daarvan reeds een symptoom zijn. In 't najaar zullen mis schien nieuwe verkiezingen worden ge houden. Persconferentie op Schiphol Directeur Plesman geelt colle ge De pers luistert, vraagt en vliegt, Luchtvaart en pers hebben el kaar noodig. De pers^heeft de luchtvaart noodig, omdat zij verplicht is aandacht te schen ken aan al datgene, waarin haar lezers publiek belang stelt. De luchtvaart heeft de pers noodig, omdat zij leven moet van menschen die vliegen, menschen die luchtpost verzen den en menschen die luchtvrachtgoed ten vervoer aanbieden; deze menschen kan zij langs velerlei wegen bereiken, maar een der onmisbare wegen daarbij is de pers- Weliswaar zal, nu de luchtvaart van experimenteele en heldenmoedige waag halzerij tot doodnuchter-georganiseerde luchtscheepvaartreederij is geworden romantiek blijft er, voor wie 't zien wil. toch niét zoo goed in als in spoorweg-of mailbootbedrijfü zoo langzamerhand voor de verwerving van de noodige pas sagiers, goederen en post meer dan tot dusverre een beroep op de normale b e taalde publiciteit in de advertentie kolommen de dagbladpers gedaan moe ten worden, maar daarnaast zullen er bij de zevenmijlslaarzer.-ontwikkeling die de luchtvaart nog steeds neemt ook tal van gelegenheden overblijven, waarbij met recht een beroep op de redactie's der dagbladen gedaan mag en moet worden. Normale werving dient langs norma len weg te geschieden. Alles wat nieuw en dus nieuws is zal, mits van voldoende importantie, gaarne door de dagbladredacties haren lezers vermeld worden. Wij lieten deze enkele woorden aan het verslag dei dezer dagen op Schip hol gehouden persconferentie vooral gaan, ondat het, naar beide kantan, wel eens goed is een terrein eventjes prin cipieel af te bakenen. Ten aanzien van de gebeurtenis, waar aan de conferentie van Donderdag jl. gewijd was, bestaat zeker niet de min ste twijfel dat het hier een buitenge woon belangrijke stap betreft, die de mobilisatie van de geheele nationale en internationale persarmée volkomen wet- tigt. Deze gebeurtenis is nl. de instelling van de 2 X Per weeksche dienst op Oost-Indië, met tegelijkertijd verkorting van den totalen reisduur naar den Oost tot 5 dag. Uit Amsterdam en uit Batavia ver trekt, te beginnen met 12 Juni, voortaan eiken Woensdag en eiken Zaterdag een vliegtuig naar het andere eindpunt, en zij komen daar normaliter des Maan dags en des Donderdags aan, nog wel op zoodanig tijdstip, dat men denzelfden dag nog doorvliegen kan, hier naar Ber lijn of Londen, ginds naar Soerabaja! In het leslokaal van den technischen dienst op Schiphol heeft de heer Pies man de pers, op zijn gebruikelijke vlot te en toch geserreerde wijze, eenig col lege gegeven over de ontwikkeling van den toestand, die tot dit groote besluit heeft geleid, In der beginne was op de route Am sterdam-Batavia de kostprijs van het vervoer van vracht en goederen zoo om en de bij voor 1 gedekt; dat is nu al aangegroeid tot 24 en voor 1936 al op 32 geraamd. (De rest is postcon- tract natuurlijk). In elk geval een enor me vooruitgang. De v 1 i e gduur (d.i. de uren dat men werkelijk in de lucht is) wordt met het gebruik der nieuwe Douglassen te ruggebracht van 83 uren op 53 uren; wanneer men in een, naar de heer Ples man onderstelt, niet al te ver verschiet eenmaal volkomen veilig kan nachtvlie- gen, dan wordt de reis naar Indië nog slechts een dikke twee dagen, Groote snelheidsvermeerdering ver wacht de heer Plesman voorloopig niet in het burgerluchtverkeer; in tegenstel ling met zijn in de journalistiek overi gens niet zonder succes een beetje beun hazende piloten wil de directeur van de K.L.M. van dat gepraat over stratosfeer- vliegerij vooralsnog niets hooren. Merkwaardig wij citeeren hier en daar maar wat nootjes uit het college dat de totale onkostenvermeerdering van den 2 maal per weekschen dienst niet 100 pet. doch. 30 pet, is. Dat kan een goede factor worden. De prijs van een kaartje enkele reis Amsterdam-Batavia is in twee jaren tijds teruggebracht van f 1750 op f 1350 en de reisduur desondanks verkort van 9 dagen op 5XA dag. In de voeding al leen kan dat niet zitten, want men eeL in 314 dag toch zeker niet voor f 400 op Een addittioneel voordeel van den nieuwen toestand zal zijn, dat de lucht- toerist meer tijd krijgt om op z'n ver haal te komen: per dag van 23 of 25 uur (men vliegt vanwege de groote afstanden Oost-West per etmaal een uur in of uit op een etmaal) is het aantal vlieg- uren als regel minder dan 12, het nor maal-traject voordat de tram aan de volgende halte stopt is een 1000 km of een dikke drie uren vliegen. Dit betee- kent dus een ruime reserve in den reis duur. Aan een schriftelijke uiteenzetting van mr. E. Rusman, den K. L. M. pers chef, ontleenen we nog het volgende: Langs den ouden wereldweg tus- schen West en Oost reist Europa nu met zijn eigen tempo naar Azië. Eens kruisten de groote karavaanwegen el kaar in Bagdad, thans vinden vijf vlleg- diensten van drie Europeesche naties daar hun eerste knooppunt op den weg naar het Oosten. Met eerbied voor den arbeid der Britsche en Fransche maat schappijen, met wie de K.L.M. sedert jaren in beste harmonie samenwerkt, mogen we toch met trots verklaren, dat de Vliegende Hollander de vlugste is. Die snelheid beteekent echter tf^en jakkeren en jagen. In 514 dag naar lndië vliegen met een Fokker/Douglas betee kent voor den passagier reizen met Oostersche kalmte, doch met Westersch comfort en hygiëne, in een zitje onein dig gerieflijker dan twee kameelenbul' ten, in een cabine aanzienlijk rusfiger dan de aartsvaderlijke tent van een Arabischen sheik. Toch is de vlucht wonderlijk als een reis op het toover- tapijt van Duizend en een Nacht. De reiziger ziet de ochtendzon schijnen op den Amsterdamschen Westertoren en de avondzon op het Parthenon van Athe ne; vandaag ontbijt hij in het Carlton aan de Vijzelstraat, overmorgen luncht hij in het K.L.M.-hotel te Djask aan de Perzische Golf, terwijl hij zich dienzelf den avond als een maharadja voelt in de schaduwrijke tuinen met pauwen en fonteinen rond het State Hotel van ,,his Highness of Jodhpur".. drie dagen van huis! Den volgenden avond bewondert hij'Burmeesche schoonen bij de fantas tisch verlichte Goud,'en Pagode van Rangoon; Singapore en Batavia zijn daarna nog maar 'n kattensprong. Een mensch leeft niet bij romantiek, alleen. Laten wij nagaan, wat deze snel le, tweemaal wekelijksche dienst in za kelijk opzicht beteekent, in de eerste plaats voor Nederland en Indië. Hij beteekent vooreerst, dat door de soepelheid der postverbinding de lasti ge, drukke wekelijksche maildag komt te vervallen. Wat met het eene vlieg tuig niet mee kan, gaat drie dagen la ter met het volgende. Wie Maandag zijn luchtpost te Am sterdam ontvangt, die Dinsdag behan delt en Woensdag zijn brieven met het retourvliegtuig meegeeft, maakt, dat de afzender te -Batavia binnen dertien da gen antwoord heeft. Voor tusschengelegen bestemmingen is de omlooptijd van een brief natuur lijk in verhouding eveneens korter ge worden. Op een brief uit Amsterdam naar Calcutta kan men binnen negen dagen antwoord hebben, op een brief van Batavia naar Bagdad iri denzelfden tijd. D,ank zij den nieuwen KNILM- dienst Makassar-Den Pasar-Soerabaja zullen de voordeelen der snelle verbin ding met het moederland zich niet al leen tot Java en Sumatra uitstrekken. Wie b.v. Dinsdagochtend uit Makassar of Den Pasar een brief met het KNILM- vliegtuig meegeeft, weet, dat die 614 dag later in Nederland is, resp. 15,500 en 15.100 km verder. Voor het passagiersvervoer heeft de fndië-lijn dank zij de hooge snelheid en grootere frequentie een welhaast onbe grensd aantal nieuwe mogelijkheden ge kregen. Mogelijk zelfs zal zij een om wenteling in het zakenverkeer tusschen Nederland en Indië teweegbrengen. Wie drie weken tijd voor een reis heeft, neemt elf dagen voor de heen en weerreis en hij heeft dan nog tien dagen tijd voor besprekingen. Is nog sneller contact gewenscht, dan vliegen de Ne derlander en de Indischman elkaar te gemoet tot Jodpoer, waar ze beiden Vrijdags of 's Maandags aankomen na drie dagen reizen en vanwaar ze drie dagen later weer naar hun uitgangspunt terug kunnen keeren. In 814 dag is men uit en thuis. Jongelui, die in Nederland studeeren en wier ouders in Indië wonen kunnen in de groote vacantie naar huis gaan Een Amsterdammer, die in plaats van in Zandvoort zijn vacantie eens in Grie kenland of bij de pyramiden van Gizeh wil doorbrengen, zegt: ,,Ik ga zoover mee" en stapt in een Indiëvliegtuig. De Amsterdam-Batavialijn heeft altijd groote internationale beteekenis gehad, niet alleen wegens de sympathie, die zij in drie w'erelddeelen voor Nederland wist te verwerven, doch ook wegens de buitenlandsche post en buitenlandsche passagiers, die zij van jaar tot jaar in belangrijker hoeveelheid en aantal ver voerd heeft. De versnelde, tweemaal^ wekelijksche dienst zal ook op het bui tenland een groote aantrekkingskracht uitoefenen. Een gunstige factor is hierbij voor eerst, dat het luchtvaartcentrum Schip hol uit 80 der grootste Europeesche steden binnen een dag bereikbaar is. Een brief uit Duitschland of Midden Europa is ruim een etmaal na het ver trek in Gaza (palestina) of Bagdad, een brief uit Londen of Parijs in twee da gen; op 'n brief uit Londen, Parijs of Ber lijn naar Karachi heeft men binnen tien dagen antwoord, voor Singapore is de tijd 1214 dag. Wat passagiersvervoer betreft, de mo gelijkheden, welke wij voor Nederland en Indië opsomden, gelden feitelijk voor geheel Europa. Ook de verbinding met Amerika is er zeer op vooruit gegaan. Post en pas sagiers, die met de snelle Normandie 22 Juni a.s. New-York verlaten, zijn den 27sten te Le Havre en gaan vi,a Parijs naar Amsterdam, vanwaar ze den 29sten vertrekken en den 4den Juli te Bata via aankomen. Men reist dus in dit ge val in 13 dagen naar Batavia (19350 km). Met de Statendam van de Holland Amerika Lijn, die den 4den Juni New- York verlaat en den llden te Rotter dam aankomt, reist men in 1314 dag naar Batavia. Binnen twee weken kunnen dus met de snelste schepen en den snelsten vlieg- dienst passagiers en post van Amerika naar het Verre Oosten reizen. Werd vroeger doorgaans gestart voor het aanbreken van den dageraad, thans vertrekt men meestal op een meer nor maal morgenuur. Tweede ontbijt, lunch, thee of andere ververschingen worden tijdens de tus- schenlandingen gebruikt in de vliegveld restaurants, men dineert en overnacht in eerste klas hotels. Slechts éénmaa' op de heenreis wordt de lunch aan boord gebruikt. De kosten der maaltijden en van het nachtverblijf onderweg zijn inbegrepen in den passagiersprijs. Deze is begin April verlaagd en is thans slechts iets meer dan de eerste klasse boot. Eenige voorbeelden van tarieven zijn: Arnsterdam-Cairo f 315 enkele reis, f 557 retour; Amsterdam-Medan f 1200 en f 2160; Amsterdam-Batavia f 1350 en f 2430. Dat de beteekenis van het luchtver keer naar het Verre Oosten overal in gezien wordt, blijkt wel uit een onlangs gesloten overeenkomst tusschen K.L.M en Imperial Airways en de voornaam ste Nederlandsche en Engelsche scheep vaartmaatschappijen. Het belangrijkste punt der overeenkomst is, dat de re tourbiljetten der betreffende maatschap pijen over en weer geldig worden, on der verrekening van het verschil in overtochtsprijs. Wie b.v. een retourbil jet per vliegtuig naar Singapore heeft, kan desgewenscht per schip terugkee- ren en omgekeerd. Wat de enkele rei zen betreft, is een zoodanige regeling getroffen dat men gedeeltelijk per schip, gedeeltelijk per vliegtuig de reis kan maken. Voor Nederlandsch Indië is de regeling zoo, dat rondreisbiljetten ver krijgbaar zijn voor een heenreis per schip en terugreis per vliegtuig, of omgekeerd. Na afloop der persconferentie zijn 'n aantal terzijde opgestelde Douglas-ma chines in Indische uitrusting in oogen- schouw genomen. Feitelijk is het ver schil veel geringer dan bij de Fokkers, die thans op de Indië-route vliegen, want bij de Douglassen worden er al leen enkele stoelen uitgenomen. De andere zijn zoo gemakkelijk, dat ze, met een verlengstuk voor de onderste passagiers-extremiteiten, voldoende comfortabel „lui" noemt men dat entre nous zijn om als dekstoel te dienen. Vervolgens hebben de luchtvaarten thousiasten met een gewone Douglas in plukken van 14 een rondrit gemaakt om eens aan den lijve te voelen hoe de nieuwe machines het „boven doen"; wij hebben ons met het gewone lijntoestel ook een Douglas weer naar Zee- lands hoofdstad begeven. Belangwekkend jaarverslag van de Nederlandsche Bank. De internationale crisis kan niet binnen een nationaal kader worden opgelost Verlaging van productiekosten een eerste vereischte. Afwisselend koersverloop op de Amster- damsche beurs. Evenals in andere jaren heeft de Pre sident van De Nederlandsche Bank zich ook ditmaal in zijn dezer dagen versche nen jaarverslag niet beperkt tot een résumé van de werkzaamheden zijner instelling in het afgeloopen jaar, maar heeft hij de ontwikkeling van den toe stand in binnen- en buitenland onder worpen aan een diepgaand onderzoek, om het resultaat hiervan te toetsen aan de door de circulatiebank gevolgde mo netaire politiek. Voor zulk een uitvoe rige beschouwing van de algemeene in ternationale verhoudingen was dezen keer wellicht meer dan ooit te voren aanleiding: de ontwikkeling van het we reldverkeer eenerzijds, de prijsvorming in ons eigen land aan den anderen kant, zijn zoo nauw samengeweven met de lij nen, waarlangs de valuta-politiek loopt, dat zij hiervan moeilijk zijn te scheiden. Tengevolge van de ontwrichting der wisselkoersen is het crediet- en kapi taalverkeer nagenoeg geheel tot stil stand gekomen; de politiek van afslui ting en isoleering heeft er toe geleid, dat het internationale handelsverkeer in 1934 daalde tot 31 pet. der waarde en tot 70 pet. van den omvang van dat in 1928. De industriëéle productie ech ter is niet in overeenstemming hierme de ingekrompen; in 1934 bedroeg zij nog ongeveer evenveel als in 1928. De hand having van de productie op dit peil is alleen mogelijk, doordien elk land voor zich zelf door inmenging van overheids wege steun aan het bedrijfsleven ver leent. Nog altijd geeft men zich in vele lan den aan de fictie over, dat de interna tionale crisis binnen het nationale ka der zou kunnen worden opgelost. Men juicht, wanneer tengevolge van de uit voering van werken op groote schaal, met overheidsgelden, de statistiek der werkloosheid een vermindering te zien geeft, of wanneer de uitvoer, gesteund door regeeringssubsidies of gestimu leerd door monetaire maatregelen, een uitbreiding ondergaat. Wanneer de in vloed dezer maatregelen heeft uitge werkt, zal men tot de conclusie moeten komen, dat in werkelijkheid in de eco nomische positie van het desbetreffen de land geen verbetering is ingetreden. De ervaring, die vooral in de Ver. Sta ten met zijn complex van regeerings- maatregelen en ingrijpen in de vrije economische ontwikkeling is opgedaan, noodt stellig niet tot navolging. Toch geeft men zich thans in België weder aan dezelfde illusie over. Wat speciaal ons land betreft, wijst mr. Trip er terecht op, dat het natio nale belang van Nederland nog steeds voor het grootste deel beheerscht wordt door de positie, welke ons land in het internationale verband kan behouden of verwerven. Het ware struisvogelpolitiek van de meest bedenkjelijke soorj, uit verband niet bij voortduring voor oogen te houden. Welke maatregelen van or- djening, overheidsinmenging, van indu strialisatie ook worden overwogen of aanbevolen, bij de beslissing zal steeds den doorslag moeten geven het (ant woord op de vraag, of die maatregelen inderdaad zullen dienen het belang van een zoo ruim mogelijke voorziening van het Nederlandsche volk met goe deren en diensten en het belang van de positie, welke Nederland in het in ternationale verkeer inneemt. Beide pri maire belangen eischen, dat de beper king van invoer in Nederland binnen zoo eng mogelijke grenzen wordt gehouden en dat de noodzakelijke aanpassing ver kregen wordt door. verlaging van pro ductiekosten en van kosten van het le vensonderhoud. Uit dit oogpunt beziet de President van De Nederlandsche Bank ook het vraagstuk van de industrialiseering van ons land, waarvan het zwaartepunt z.i. meer ligt in het vinden van gezonde en niet door kunstmatige middelen te verwezenlijken plannen dan in de finan cieringsmogelijkheden. Het ware voor ,1 ifl

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 5