De Dubbele Weekdienst met
Douglassen op de Indië-Lijn.
KRONIEK van den DAG.
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.U. DE GOESCHE COURANT) VAN ZATERDAG 8 JUNI 1935. No. 134.
Onze zeer nationale luchtlijn doet wederom
een heel groote stap vooruit.
FINANCIEEL ECONOMISCH
WEEKOVERZICHT.
I
j f 1
f I
Mutaties in 't Engelsche kabi
net Mac Donald en Sir John
Simon leggen het bijltje er bij
neer Wat de nationale regee
ring presteerde In vier jaar
tijds Engeland uit de put ge
trokken, Maar in de buiten-
landsche politiek laaide men.
Reeds maandenlang doken er met
kleine tusschenpoozen telkens geruch
ten op, dat er wijzigingen in het Engel
sche kabinet op til waren. Mac Donald,
de minister-president, wiens gezond
heidstoestand te wenschen liet, zou zijn
veel inspanning eischend ambt willen
overdoen aan den vice-premier Baldwin;
en Sir John Simon, de minister van bui-
tenlandsche zaken, heette plaats te xioe-
*„en maken voor iemand, die het heter
zou kunnen: vermoedelijk den jongen
energieken Lord Grootzegelbewaarder
Anthony Eden- De geruchten waren al
lesbehalve van grond ontbloot, maar
in Engeland pleegt men de dingen nooit
overhaast te doen. Men is er, vooral in
ïegeeringskringen, op waardigheid en De-
dachtzaamheid gesteld en vermijdt er
liefst alles, wat maar sensatie zou rie
ken. Zoo kon het gebeuren, dat alle
hardnekkigheid der geruchten ten spijt,
de verwachte veranderingen maar steeds
uitbleven. Men heeft het spelletje net
zoo lang voortgezet, tot de aardigheid
er als 't ware afwas. Toen begin dezer
week de geruchten een zeer stelligen
vorm aannamen en daarna officieus
zoon beetje bevestigd werden, maakte
de zaak op geen mensch veel indruk
meer. Men aanvaardde haar als iets, dat
vanzelf sprak en dat vandaag of mor
gen in elk geval zou komen. Door en
door Engelsch: de Brijtsche regeering
heeft nu bereikt, dat het geval niet al
te veel stof meer opjaagt, bijna normaal
schijnt. M!BI
De geruchten zijn bewaarheid gewor
den: Mac Donald verlaat den post, dien
hij 6 jaar lang heeft bekleed: eerst als
leider van het Labour-kabinet, dat na
de overwinning van de arbeiderspartij
bij de Lagerhuisverkiezingen in 1929 aan
het bewind kwam; daarna als leider van
de nationale regeering die in het crisis
jaar 1931, nadat tusschentijdsche verkie
zingen de conservatieven een geweldi
ge meerderheid hadden bezorgd, optrad.
Men zal zich die gebeurtenissen van
1931 herinneren: Financieel leek Enge
land aan den rand van den afgrond te
staan. Het Labour-kabinet zag geen kans
de moeilijkheden het hoofd te bieden
en werd tot aftreden gedwongen. Onder
het motto: het landsbelang eischt de
eendracht van alle partijen kwam er
toen een samenwerking tot stand van de
conservatieve partij met een deel van
de liberalen en een klein deel van la
bour (arbeiders). Deze nationale ver-
eeniging behaalde een geweldige zege
de oppositioneele liberalen kregen maar
weinig zetels en de arbeiderspartij,
onder leiding van Henderson verloor er
ruim 200. De meeste candidaten, geko
zen op de nationale lijsten, waren con
servatieven. Zij vormden een geduchte
me^fderheid in hef Lagerhuis, ook m
dien men de nationale liberale- en la-
bour-afgevaardigden bij de oppositie
telde. Zij hielden zich echter aan de
voor den stembusstrijd gemaakte af
spraak: een kabinet werd gevormd,
waarin ook de nationale labourleden en
liberalen vertegenwoordigd waren. Mac
Donald, die natuurlijk heel wat verwij
ten van zijn vroegere vrienden, van de
officieele arbeiderspartij dus, die van
een samengaan met de conservatieven
niet had willen weten, moest slikken,
werd minister-president.
De nationale regeering heeft in vier
l jaar tijds Engeland uit de put geholpen.
Drastische maatregelen, als besnoeiing
van den werkloozensteun, en ingrijpen
de salarisverlagingen werden genomen,
maar: het gelukte reeds in 1934 de be
grooting weer sluitend te maken, zelfs
een overschoot te kweeken en enkele
weken geleden, bij het indienen van de
begrooting 1935—'36, heeft de minister
van financiën Chamberlain aangekondigd,
dat af de harde maatregelen konden wor
den ingetrokken. In vier jaar tijds hee.t
Groot-Brittannië de tering naar de ne
ring weten te zetten en mag men er weer
met eenig vertrouwen in de toekomst
zien. Dat is geen geringe zaak- Wellicht
valt lt op de verdienste van 't nationale
kabinet van allerlei af te dingen, maar
dat lijkt dan een kwestie van: door de
hoornen het bosch niet meer zien.
Zonder eenige beroering in de parle
mentaire arena is de vierjarige periode
intusschen niet verloopen- Met de na
tionale liberalen en de nationale arbei
dersafgevaardigden heeft het nationale
kabinet het na ruim twee jaar aan den
stok gekregen. Zij liepen voor een deel
uit het regeeringsbloc weg, doch dat was
practisch van geen beteekenis: de con
servatieven beschikten over een vol
doende meerderheid, om de regeering
den noodigen ruggesteun te verschaffen.
Dat Mac Donald thans verdwijnt als
kapitein van het schip van staat, hangt
werkelijk goeddeels met zijn gezond
heidstoestand, samen. Hij lijdt reeds lan
gen tijd aan een oogziekte en daarbij
komt, dat zijn zenuwgestel het hard te
verduren heeft gekregen door allerhan
de teleurstellingen op buitenlandsch po
litiek gebied. Hij had gedacht, als vre
desapostel heel groot werk in Europa
te zullen kunnen verrichten. Dat is hem
aleyel heel erg tegengevallen. Zijn in
vloed in het buitenland heeft nimmer
veel te beteekenen gehad. Alles wat hij
in 't belang v,an den vrede ondernam,
liep op niets uit. Dat moet hem geducht
geknakt hebben, terwijl er natuurlijk,
vooral uit conservatieven kring een ze
kere oppositie door ontstond. Een rus
tiger baantje zal hem nu misschien goed
doen.
De verdwijning van Sir John Simon
als minister van buitenlandsche zaken,
betreurt vrijwel geen mensch. Hoe be
minnelijk en achtenswaardig deze
staatsman geweest moge zijn, hij had
geen diplomatieke talenten. Van de
buitenlandsche politiek van Engeland
ging de laatste jaren zoo ongeveer niets
uit. Sir John heeft allerverschrikke
lijkst weinig gepresteerd, behalve dan,
dat hij de te Genève verzamelde staats
lieden soms tot nijdig wordens toe irri
teerde door zijn ietwat aartsvaderlijk
optreden.
Men had verwacht, dat Eden hem
zou opvolgen. Dat is echter niet ge
beurd. Eden is als minister zonder por
tefeuille aan het kabinet verbonden,
speciaal belast met de behartiging der
Volkenbondszaken. Dat houdt intus
schen in, dat hij toch wel invloed op de
buitenlandsche politiek zal kunnen uit
oefenen. Eden heeft zich de laatste
maanden zeer energiek getoond en ve
len ook in het buitenland hoop
ten hem tot opvolger van Sir John be
noemd te zien. Acht Baldwin, de oude
beproefde leider der conservatieven,
hem misschien wat tè energiek? Dat
kan men in Engeland vrij gauw zijn. In
elk geval is Sir Samuel Hoare, de nieu
we minister van buitenlandsche zaken,
een heel wat bedachtzamer natuur, al
lijkt hij uit steviger hout gesneden dan
Simon.
Er zijn behalve deze, nog enkele an
dere wijzigingen in het Engelsche ka
binet aangebracht. Die hoeven hier niet
besproken te worden, als zijnde voor
de buitenlandsche politiek van minder
belang.
Tenslotte moge er op gewezen wor
den, dat de nationale regeering eigen
lijk haar taak heeft volbracht, nu de
staatsfinanciën weer gezond zijn. Ze
liep, bleef ze nog lang aan, de kans
zichzelf te overleven. Wellicht, dat de
huidige mutaties daarvan reeds een
symptoom zijn. In 't najaar zullen mis
schien nieuwe verkiezingen worden ge
houden.
Persconferentie op Schiphol
Directeur Plesman geelt colle
ge De pers luistert, vraagt
en vliegt,
Luchtvaart en pers hebben el
kaar noodig.
De pers^heeft de luchtvaart noodig,
omdat zij verplicht is aandacht te schen
ken aan al datgene, waarin haar lezers
publiek belang stelt.
De luchtvaart heeft de pers noodig,
omdat zij leven moet van menschen die
vliegen, menschen die luchtpost verzen
den en menschen die luchtvrachtgoed
ten vervoer aanbieden; deze menschen
kan zij langs velerlei wegen bereiken,
maar een der onmisbare wegen daarbij
is de pers-
Weliswaar zal, nu de luchtvaart van
experimenteele en heldenmoedige waag
halzerij tot doodnuchter-georganiseerde
luchtscheepvaartreederij is geworden
romantiek blijft er, voor wie 't zien wil.
toch niét zoo goed in als in spoorweg-of
mailbootbedrijfü zoo langzamerhand
voor de verwerving van de noodige pas
sagiers, goederen en post meer dan tot
dusverre een beroep op de normale b e
taalde publiciteit in de advertentie
kolommen de dagbladpers gedaan moe
ten worden, maar daarnaast zullen er bij
de zevenmijlslaarzer.-ontwikkeling die de
luchtvaart nog steeds neemt ook tal van
gelegenheden overblijven, waarbij met
recht een beroep op de redactie's der
dagbladen gedaan mag en moet worden.
Normale werving dient langs norma
len weg te geschieden.
Alles wat nieuw en dus nieuws
is zal, mits van voldoende importantie,
gaarne door de dagbladredacties haren
lezers vermeld worden.
Wij lieten deze enkele woorden aan
het verslag dei dezer dagen op Schip
hol gehouden persconferentie vooral
gaan, ondat het, naar beide kantan, wel
eens goed is een terrein eventjes prin
cipieel af te bakenen.
Ten aanzien van de gebeurtenis, waar
aan de conferentie van Donderdag jl.
gewijd was, bestaat zeker niet de min
ste twijfel dat het hier een buitenge
woon belangrijke stap betreft, die de
mobilisatie van de geheele nationale en
internationale persarmée volkomen wet-
tigt.
Deze gebeurtenis is nl. de instelling
van de 2 X Per weeksche dienst op
Oost-Indië, met tegelijkertijd verkorting
van den totalen reisduur naar den Oost
tot 5 dag.
Uit Amsterdam en uit Batavia ver
trekt, te beginnen met 12 Juni, voortaan
eiken Woensdag en eiken Zaterdag
een vliegtuig naar het andere eindpunt,
en zij komen daar normaliter des Maan
dags en des Donderdags aan, nog wel op
zoodanig tijdstip, dat men denzelfden
dag nog doorvliegen kan, hier naar Ber
lijn of Londen, ginds naar Soerabaja!
In het leslokaal van den technischen
dienst op Schiphol heeft de heer Pies
man de pers, op zijn gebruikelijke vlot
te en toch geserreerde wijze, eenig col
lege gegeven over de ontwikkeling van
den toestand, die tot dit groote besluit
heeft geleid,
In der beginne was op de route Am
sterdam-Batavia de kostprijs van het
vervoer van vracht en goederen zoo om
en de bij voor 1 gedekt; dat is nu al
aangegroeid tot 24 en voor 1936 al
op 32 geraamd. (De rest is postcon-
tract natuurlijk). In elk geval een enor
me vooruitgang.
De v 1 i e gduur (d.i. de uren dat men
werkelijk in de lucht is) wordt met
het gebruik der nieuwe Douglassen te
ruggebracht van 83 uren op 53 uren;
wanneer men in een, naar de heer Ples
man onderstelt, niet al te ver verschiet
eenmaal volkomen veilig kan nachtvlie-
gen, dan wordt de reis naar Indië nog
slechts een dikke twee dagen,
Groote snelheidsvermeerdering ver
wacht de heer Plesman voorloopig niet
in het burgerluchtverkeer; in tegenstel
ling met zijn in de journalistiek overi
gens niet zonder succes een beetje beun
hazende piloten wil de directeur van de
K.L.M. van dat gepraat over stratosfeer-
vliegerij vooralsnog niets hooren.
Merkwaardig wij citeeren hier en
daar maar wat nootjes uit het college
dat de totale onkostenvermeerdering van
den 2 maal per weekschen dienst niet
100 pet. doch. 30 pet, is. Dat kan een
goede factor worden.
De prijs van een kaartje enkele reis
Amsterdam-Batavia is in twee jaren
tijds teruggebracht van f 1750 op f 1350
en de reisduur desondanks verkort van
9 dagen op 5XA dag. In de voeding al
leen kan dat niet zitten, want men eeL
in 314 dag toch zeker niet voor f 400
op
Een addittioneel voordeel van den
nieuwen toestand zal zijn, dat de lucht-
toerist meer tijd krijgt om op z'n ver
haal te komen: per dag van 23 of 25 uur
(men vliegt vanwege de groote afstanden
Oost-West per etmaal een uur in of uit
op een etmaal) is het aantal vlieg-
uren als regel minder dan 12, het nor
maal-traject voordat de tram aan de
volgende halte stopt is een 1000 km of
een dikke drie uren vliegen. Dit betee-
kent dus een ruime reserve in den reis
duur.
Aan een schriftelijke uiteenzetting
van mr. E. Rusman, den K. L. M. pers
chef, ontleenen we nog het volgende:
Langs den ouden wereldweg tus-
schen West en Oost reist Europa nu
met zijn eigen tempo naar Azië. Eens
kruisten de groote karavaanwegen el
kaar in Bagdad, thans vinden vijf vlleg-
diensten van drie Europeesche naties
daar hun eerste knooppunt op den weg
naar het Oosten. Met eerbied voor den
arbeid der Britsche en Fransche maat
schappijen, met wie de K.L.M. sedert
jaren in beste harmonie samenwerkt,
mogen we toch met trots verklaren, dat
de Vliegende Hollander de vlugste is.
Die snelheid beteekent echter tf^en
jakkeren en jagen. In 514 dag naar lndië
vliegen met een Fokker/Douglas betee
kent voor den passagier reizen met
Oostersche kalmte, doch met Westersch
comfort en hygiëne, in een zitje onein
dig gerieflijker dan twee kameelenbul'
ten, in een cabine aanzienlijk rusfiger
dan de aartsvaderlijke tent van een
Arabischen sheik. Toch is de vlucht
wonderlijk als een reis op het toover-
tapijt van Duizend en een Nacht. De
reiziger ziet de ochtendzon schijnen op
den Amsterdamschen Westertoren en de
avondzon op het Parthenon van Athe
ne; vandaag ontbijt hij in het Carlton
aan de Vijzelstraat, overmorgen luncht
hij in het K.L.M.-hotel te Djask aan de
Perzische Golf, terwijl hij zich dienzelf
den avond als een maharadja voelt in
de schaduwrijke tuinen met pauwen en
fonteinen rond het State Hotel van ,,his
Highness of Jodhpur".. drie dagen van
huis! Den volgenden avond bewondert
hij'Burmeesche schoonen bij de fantas
tisch verlichte Goud,'en Pagode van
Rangoon; Singapore en Batavia zijn
daarna nog maar 'n kattensprong.
Een mensch leeft niet bij romantiek,
alleen. Laten wij nagaan, wat deze snel
le, tweemaal wekelijksche dienst in za
kelijk opzicht beteekent, in de eerste
plaats voor Nederland en Indië.
Hij beteekent vooreerst, dat door de
soepelheid der postverbinding de lasti
ge, drukke wekelijksche maildag komt
te vervallen. Wat met het eene vlieg
tuig niet mee kan, gaat drie dagen la
ter met het volgende.
Wie Maandag zijn luchtpost te Am
sterdam ontvangt, die Dinsdag behan
delt en Woensdag zijn brieven met het
retourvliegtuig meegeeft, maakt, dat de
afzender te -Batavia binnen dertien da
gen antwoord heeft.
Voor tusschengelegen bestemmingen
is de omlooptijd van een brief natuur
lijk in verhouding eveneens korter ge
worden. Op een brief uit Amsterdam
naar Calcutta kan men binnen negen
dagen antwoord hebben, op een brief
van Batavia naar Bagdad iri denzelfden
tijd. D,ank zij den nieuwen KNILM-
dienst Makassar-Den Pasar-Soerabaja
zullen de voordeelen der snelle verbin
ding met het moederland zich niet al
leen tot Java en Sumatra uitstrekken.
Wie b.v. Dinsdagochtend uit Makassar
of Den Pasar een brief met het KNILM-
vliegtuig meegeeft, weet, dat die 614
dag later in Nederland is, resp. 15,500
en 15.100 km verder.
Voor het passagiersvervoer heeft de
fndië-lijn dank zij de hooge snelheid en
grootere frequentie een welhaast onbe
grensd aantal nieuwe mogelijkheden ge
kregen. Mogelijk zelfs zal zij een om
wenteling in het zakenverkeer tusschen
Nederland en Indië teweegbrengen.
Wie drie weken tijd voor een reis
heeft, neemt elf dagen voor de heen en
weerreis en hij heeft dan nog tien dagen
tijd voor besprekingen. Is nog sneller
contact gewenscht, dan vliegen de Ne
derlander en de Indischman elkaar te
gemoet tot Jodpoer, waar ze beiden
Vrijdags of 's Maandags aankomen na
drie dagen reizen en vanwaar ze drie
dagen later weer naar hun uitgangspunt
terug kunnen keeren. In 814 dag is men
uit en thuis.
Jongelui, die in Nederland studeeren
en wier ouders in Indië wonen kunnen
in de groote vacantie naar huis gaan
Een Amsterdammer, die in plaats van in
Zandvoort zijn vacantie eens in Grie
kenland of bij de pyramiden van Gizeh
wil doorbrengen, zegt: ,,Ik ga zoover
mee" en stapt in een Indiëvliegtuig.
De Amsterdam-Batavialijn heeft altijd
groote internationale beteekenis gehad,
niet alleen wegens de sympathie, die zij
in drie w'erelddeelen voor Nederland
wist te verwerven, doch ook wegens de
buitenlandsche post en buitenlandsche
passagiers, die zij van jaar tot jaar in
belangrijker hoeveelheid en aantal ver
voerd heeft. De versnelde, tweemaal^
wekelijksche dienst zal ook op het bui
tenland een groote aantrekkingskracht
uitoefenen.
Een gunstige factor is hierbij voor
eerst, dat het luchtvaartcentrum Schip
hol uit 80 der grootste Europeesche
steden binnen een dag bereikbaar is.
Een brief uit Duitschland of Midden
Europa is ruim een etmaal na het ver
trek in Gaza (palestina) of Bagdad, een
brief uit Londen of Parijs in twee da
gen; op 'n brief uit Londen, Parijs of Ber
lijn naar Karachi heeft men binnen tien
dagen antwoord, voor Singapore is de
tijd 1214 dag.
Wat passagiersvervoer betreft, de mo
gelijkheden, welke wij voor Nederland
en Indië opsomden, gelden feitelijk voor
geheel Europa.
Ook de verbinding met Amerika is
er zeer op vooruit gegaan. Post en pas
sagiers, die met de snelle Normandie
22 Juni a.s. New-York verlaten, zijn den
27sten te Le Havre en gaan vi,a Parijs
naar Amsterdam, vanwaar ze den 29sten
vertrekken en den 4den Juli te Bata
via aankomen. Men reist dus in dit ge
val in 13 dagen naar Batavia (19350
km). Met de Statendam van de Holland
Amerika Lijn, die den 4den Juni New-
York verlaat en den llden te Rotter
dam aankomt, reist men in 1314 dag naar
Batavia.
Binnen twee weken kunnen dus met
de snelste schepen en den snelsten vlieg-
dienst passagiers en post van Amerika
naar het Verre Oosten reizen.
Werd vroeger doorgaans gestart voor
het aanbreken van den dageraad, thans
vertrekt men meestal op een meer nor
maal morgenuur.
Tweede ontbijt, lunch, thee of andere
ververschingen worden tijdens de tus-
schenlandingen gebruikt in de vliegveld
restaurants, men dineert en overnacht
in eerste klas hotels. Slechts éénmaa'
op de heenreis wordt de lunch aan
boord gebruikt.
De kosten der maaltijden en van het
nachtverblijf onderweg zijn inbegrepen
in den passagiersprijs. Deze is begin
April verlaagd en is thans slechts iets
meer dan de eerste klasse boot.
Eenige voorbeelden van tarieven zijn:
Arnsterdam-Cairo f 315 enkele reis,
f 557 retour; Amsterdam-Medan f 1200
en f 2160; Amsterdam-Batavia f 1350
en f 2430.
Dat de beteekenis van het luchtver
keer naar het Verre Oosten overal in
gezien wordt, blijkt wel uit een onlangs
gesloten overeenkomst tusschen K.L.M
en Imperial Airways en de voornaam
ste Nederlandsche en Engelsche scheep
vaartmaatschappijen. Het belangrijkste
punt der overeenkomst is, dat de re
tourbiljetten der betreffende maatschap
pijen over en weer geldig worden, on
der verrekening van het verschil in
overtochtsprijs. Wie b.v. een retourbil
jet per vliegtuig naar Singapore heeft,
kan desgewenscht per schip terugkee-
ren en omgekeerd. Wat de enkele rei
zen betreft, is een zoodanige regeling
getroffen dat men gedeeltelijk per schip,
gedeeltelijk per vliegtuig de reis kan
maken. Voor Nederlandsch Indië is de
regeling zoo, dat rondreisbiljetten ver
krijgbaar zijn voor een heenreis per schip
en terugreis per vliegtuig, of omgekeerd.
Na afloop der persconferentie zijn 'n
aantal terzijde opgestelde Douglas-ma
chines in Indische uitrusting in oogen-
schouw genomen. Feitelijk is het ver
schil veel geringer dan bij de Fokkers,
die thans op de Indië-route vliegen,
want bij de Douglassen worden er al
leen enkele stoelen uitgenomen. De
andere zijn zoo gemakkelijk, dat ze,
met een verlengstuk voor de onderste
passagiers-extremiteiten, voldoende
comfortabel „lui" noemt men dat
entre nous zijn om als dekstoel te
dienen.
Vervolgens hebben de luchtvaarten
thousiasten met een gewone Douglas in
plukken van 14 een rondrit gemaakt om
eens aan den lijve te voelen hoe de
nieuwe machines het „boven doen"; wij
hebben ons met het gewone lijntoestel
ook een Douglas weer naar Zee-
lands hoofdstad begeven.
Belangwekkend jaarverslag van
de Nederlandsche Bank. De
internationale crisis kan niet
binnen een nationaal kader
worden opgelost Verlaging
van productiekosten een eerste
vereischte. Afwisselend
koersverloop op de Amster-
damsche beurs.
Evenals in andere jaren heeft de Pre
sident van De Nederlandsche Bank zich
ook ditmaal in zijn dezer dagen versche
nen jaarverslag niet beperkt tot een
résumé van de werkzaamheden zijner
instelling in het afgeloopen jaar, maar
heeft hij de ontwikkeling van den toe
stand in binnen- en buitenland onder
worpen aan een diepgaand onderzoek,
om het resultaat hiervan te toetsen aan
de door de circulatiebank gevolgde mo
netaire politiek. Voor zulk een uitvoe
rige beschouwing van de algemeene in
ternationale verhoudingen was dezen
keer wellicht meer dan ooit te voren
aanleiding: de ontwikkeling van het we
reldverkeer eenerzijds, de prijsvorming
in ons eigen land aan den anderen kant,
zijn zoo nauw samengeweven met de lij
nen, waarlangs de valuta-politiek loopt,
dat zij hiervan moeilijk zijn te scheiden.
Tengevolge van de ontwrichting der
wisselkoersen is het crediet- en kapi
taalverkeer nagenoeg geheel tot stil
stand gekomen; de politiek van afslui
ting en isoleering heeft er toe geleid,
dat het internationale handelsverkeer
in 1934 daalde tot 31 pet. der waarde
en tot 70 pet. van den omvang van dat
in 1928. De industriëéle productie ech
ter is niet in overeenstemming hierme
de ingekrompen; in 1934 bedroeg zij nog
ongeveer evenveel als in 1928. De hand
having van de productie op dit peil is
alleen mogelijk, doordien elk land voor
zich zelf door inmenging van overheids
wege steun aan het bedrijfsleven ver
leent.
Nog altijd geeft men zich in vele lan
den aan de fictie over, dat de interna
tionale crisis binnen het nationale ka
der zou kunnen worden opgelost. Men
juicht, wanneer tengevolge van de uit
voering van werken op groote schaal,
met overheidsgelden, de statistiek der
werkloosheid een vermindering te zien
geeft, of wanneer de uitvoer, gesteund
door regeeringssubsidies of gestimu
leerd door monetaire maatregelen, een
uitbreiding ondergaat. Wanneer de in
vloed dezer maatregelen heeft uitge
werkt, zal men tot de conclusie moeten
komen, dat in werkelijkheid in de eco
nomische positie van het desbetreffen
de land geen verbetering is ingetreden.
De ervaring, die vooral in de Ver. Sta
ten met zijn complex van regeerings-
maatregelen en ingrijpen in de vrije
economische ontwikkeling is opgedaan,
noodt stellig niet tot navolging. Toch
geeft men zich thans in België weder
aan dezelfde illusie over.
Wat speciaal ons land betreft, wijst
mr. Trip er terecht op, dat het natio
nale belang van Nederland nog steeds
voor het grootste deel beheerscht wordt
door de positie, welke ons land in het
internationale verband kan behouden of
verwerven. Het ware struisvogelpolitiek
van de meest bedenkjelijke soorj, uit
verband niet bij voortduring voor oogen
te houden. Welke maatregelen van or-
djening, overheidsinmenging, van indu
strialisatie ook worden overwogen of
aanbevolen, bij de beslissing zal steeds
den doorslag moeten geven het (ant
woord op de vraag, of die maatregelen
inderdaad zullen dienen het belang van
een zoo ruim mogelijke voorziening
van het Nederlandsche volk met goe
deren en diensten en het belang van
de positie, welke Nederland in het in
ternationale verkeer inneemt. Beide pri
maire belangen eischen, dat de beper
king van invoer in Nederland binnen zoo
eng mogelijke grenzen wordt gehouden
en dat de noodzakelijke aanpassing ver
kregen wordt door. verlaging van pro
ductiekosten en van kosten van het le
vensonderhoud.
Uit dit oogpunt beziet de President
van De Nederlandsche Bank ook het
vraagstuk van de industrialiseering van
ons land, waarvan het zwaartepunt z.i.
meer ligt in het vinden van gezonde en
niet door kunstmatige middelen te
verwezenlijken plannen dan in de finan
cieringsmogelijkheden. Het ware voor
,1
ifl