UEMENGD NIEUWS.
Zakenlef ders^
ZEELAND.
middelburg.
walcheren.
zu4d-beveland.
ONDERWIJS.
agenda.
houdt 31 Mei a.s. vrij voor het
NEDERLANDSCHE
R EC LAM E
CONGRES
te Gouda.
ONDERWERPEN:
1. Dagbladen en hun
reclamewaarde
2. Reclame-effect en
onderbewustzijn
GENOOTSCHAP
VOOR RECLAME
Keizersgracht 28-34
Amsterdam-C. - Tel. 42428
telijk antwoord, waarin ik motiveerde
waarom naar dat beginsel alleen een
weigering van antwoord paste. De heer
Oud was het in beginsel met mij eens,
maar hij ontraadde de plaatsing in het
orgaan. Men kon zeggen: hij draait er
om heen. Mijn repliek was: het stellen
van den onredelijken eisch dwingt
daartoe.
„De heer Oud heeft mij tot ernstige
grief gemaakt ,dat ik zelfs toen tegen
over hem mij niet uitliet. Het was heel
wat pijnlijker dan het weigeren van een
antwoord op de vraag van den heer
Joekes. Maar ik wilde a 1 s ik sprak,
spreken in den Ministerraad. De vraag
van den heer Joekes was van 3 Mei, het
onderhoud met den heer Oud op 4 Mei"
Daarop volgde op 6 Mei het briefje
van prof. Kranenburg, kennelijk uitge
lokt door mr. Joekens. Dit spoorde den
heer Marchant aan tot zijn mededeeling
in den ministerraad van 7 Mei. Hij las
een concept voor van een brief aan het
hoofdbestuur van den V.-D. bond, waar
bij hij uit de partij trad reeds op dezen
grond, dat de ingestelde inquisitie met
haar beginsel niet was te vereenigen.
Aan den raad van ministers liet hij over
te beslissen, welke politieke gevolgen
zijn overgang tot de r.k. kerk moest
hebben. Uit zijn concept-brief aan het
hoofdbestuur bleek, dat hij uit de par
tij zou treden, en dit uittreden op zich
zelf, niet zijn r.k, worden, bracht z i.
automatisch de wijziging in den grond
slag van het kabinet. Waar ook zijn
ambtgenooten hun aftreden als een ver
lossing zouden hebben gevoeld, kleefde
ook hij niet aan zijn zetel.
De laatste bladzijden van de brochu
re zijn gewijd aan een verklaring van
schrijvers bekeering. De heer Marchant
zegt daarin o.m., dat men niet tegelijk
wel kan gelooven en niet gelooven, en
dat hij het halve geloof, waarin hij was
opgevoed, allengs als onjuist en onlo
gisch gedacht moest verwerpen. Hij
spreekt over hen, die een aantal won
deren, door Christus verricht, verwer
pen, omdat zij die niet v-ereenigbaar
achten met hun eigen wetenschappe
lijke kennis, terwijl zij niet zien, dat zij
dagelijks leven te midden van ontelba
re wonderen, die zij evenmin in den
grond kunnen verklaren. Hij verwijst
ook naar de anti-godsdienstige bewe
gingen in Rusland en Duitschland. „Dit
angstwekkende gevaar staat aan onze
grenzen." En hij eindigt met een: cogito
ergo credo. Doordat ik nadenk geloof
ik.
DE LUCHTBESCHERMING.
Een landelijke vjereeniging in
de maak.
Eenige burgerlijke autoriteiten heb
ben in samenwerking met militaire des
kundigen het initiatief genomen tot het
stichten van de Algemeene Nederland-
sche Luchtbeschermingsvereeniging, wel
ke zich ten doel stelt:
1. Het verschaffen van juiste begrip
pen aan de bevolking omtrent de moge
lijkheden van den luchtoorlog en van de
beperkingen, waaraan deze is onderwor
pen, de uitwerking en de grootte van
het luchtgevaar, en de mogelijkheden
van bescherming tegen luchtaanvallen.
2. Het inlichten in den ruimsten zin
des woords van de bevolking in alle
geledingen nopens de van overheidswege
(Staat, Gewest, Gemeentebedrijf) geno
men en te nemen beschermingsmaatre
gelen en den steun, welke aan de desbe
treffende organisaties kan en moet wor
den verleend.
3. Het uitdragen in elk Nederlandsch
gezin van de noodzakelijke kennis om
trent de door iederen burger in eigen
huis of -bedrijf zelf te nemen bescher
mingsmaatregelen en te volgen gedrags
regels in het openbaar vóór, tijdens en
na luchtaanvallen.
4. Het krachtig bevorderen van de
voorbereiding, den opbouw en de ver
wezenlijking van dfe zelfbescherming,
deze, waar mogelijk te leiden, te steu
nen en hiervoor geschoold personeel en
betrouwbaar materiaal ter beschikking
te stellen.
Binnenkort zuilen omtrent de samen
stelling, de werkwijze en net bestuur
der vereeniging meer inlichtingen wor
den verstrekt. Thans kan reeds wor
den medegedeeld, dat men onder de
centrale organisatie bestaande organi
saties van verwanten aard hoopt in te
schakelen en plaatselijke organisaties,
voor het onmiddellijk contact met de
bevolking zal oprichten.
DE A.V.R.O. IN 1934.
Verschenen is het jaarverslag 1934 van
de A.V.R.O. Er wordt in geconstateerd,
dat de A.V.R.O., niettegenstaande de
ongunstige tijdsomstandigheden, een
goed j,aar heeft gehad, al hebben zich
dan minder gunstige verschijnselen
voorgedaan.
Het aantal leden liep iets terug, Bij
de telling op 1 October 1934 bleek dit
te zijn 198,187. Dit beteekent eèn te
ruggang van het niet ten volle 1 pet.
tegenover 1933. De vrijwillig door de
leden bijeengebrachte contributie be'-;
droeg f 716,300 of plm. f 36,000 minder
dan in 1933.
De Radio-bode, het weekblad van de
A.V.R.O., had een oplaag van ongeveer
K millioen exemplaren per week.
Mede dank zij de baten uit de ex
ploitatie van de Radio-Bode, kon het
bedrijfs-overschot over 1934 ruim
f 600,000 bedragen. Het kapitaal van de
A.V.R.O. kwam daardoor na afschrij
ving tot op f 1 van alle bezittingen
(met uitzondering van het effectenbezit)
op 2,5 millioen gulden. Aan de omroep
programma's werd bijna f 635,000 ten
koste gelegd.
Tot hoofdcommissaris van politie
te Den Haag is benoemd de
heer N. G. van der Mey, hoofd inspec
teur v,an politie aldaar.
PROVINCIALE ZEEUWSCHE
VEREENIGING VOOR
VREEMDELINGENVERKEER.
Zaterdagmiddag had in de St. Joris te
Middelburg een algemeene vergadering
plaats van de onlangs opgerichte Pro
vinciale Vereeniging voor Vreemdelin
genverkeer onder voorzitterschap van
mr. J. Moolenburgh, voorzitter van het
voorloopig bestuur.
De voorzitter zette nog eens het be
lang van samenwerking in deze uiteen
en wees op het reeds bereikte succes
met het deelnemen aan de tentoonstel
ling „Mooi Nederland" te Amsterdam
en het verstrekken van inlichtingen aan
journalisten, die reizen door Zeeland
maken en daarvan beschrijvingen ge
ven.
Medegedeeld kon worden, dat thans
13 V.V.V.'s in Zeeland zijn toegetreden;
nog enkele wachten met een beslissing
ter zake, of houden zich afzijdig. Aan
de orde was de verkiezing van een be
stuur uit door de vereenigingen toege
zonden dubbeltallen.
Besloten werd de eerste aanbevo-
lenen gekozen te verklaren en werd het
bestuur als volgt samengesteld: mr. J.
Moolenburgh, Middelburg; G. Houteka
mer, Kloetinge; R. Gerritsen, Zierik-
zee; J. Verhaagen, Zoutelande; L. Du-
vekot, Vrouwenpolder; W. G. Boot,
Haamstede; J. A. Eekhout, Breskens;
A. J. Pauw, Groede; C. J. Neeteson,
Cadzand; J. L. Dregmans, Koudekerke
en C. Windt van Merkestein, Terneu-
zen, terwijl Renesse en Domburg nog
geen dubbeltallen toezonden en dus
eerst later voor die vereenigingen een
bestuurslid kan worden aangewezen.
In de op de algemeene vergadering
volgende bestuursvergadering zijn tot
leden van het dagelijksch bestuur geko
zen de heeren mr. J. Moolenburgh, voor
zitter, R. Gerritsen, vice-voorzitter; G.
Houtekamer, secretaris, C. Windt van
Merkestein, tweede secretaris en J. A.
Eekhout, penningmeester.
In de algemeene vergadering heeft de
hêer Gerritsen nog het idee van een
trip door Zeeland naar voren gebracht
en stelde de heer Houtekamer onder in
stemming der vergadering voor, dat de
vereeniging afwisselend in een der
plaatsen waar een V.V.V. bestaat, die
aangesloten is, zal bijeenkomen.
DE WERKLOOSHEID.
Bij de arbeidsbeurs te Middelburg
stonden Zaterdag ingeschreven:
Geheel werkloos: 935 mannen en 14
vrouwen. Gedeeltelijk werkloos: 62 man
nen en 5 vrouwen. Niet werkloos: 20
mannen en 2 vrouwen.
Algemeen totaal vorige week 1028,
bijgekomen 68, afgegaan 58, over 1038.
Schoorsteenbrand.
Zaterdag ontstond brand in den
schoorsteen van een woning op den
Kinderdijk doordat een daarin gemaakt
vogelnest vlam vatte.
De brandweer was spoedig ter plaat
se en voorkwam uitbreiding.
Bezoek van Douglas.
Zaterdag kwam te Middelburg piet
zijn motorjacht aan de Amerikaansche
vliegtuigfabrikant Douglas in gezel
schap van den heer A. Plesman, direc
teur der K.L.M.
De heeren maakten een wandeling
door de stad en namen o.a, met belang
stelling kennis van de etalage van foto's
van een Douglasmachine, die in de zaak
van den heer Corn. Henning is gemaakt.
Ook bezochten zij het bureel van
Vreemdelingenverkeer en plaatsten hun
handteekening in het bezoekersregister,
terwijl gezorgd werd dat een hoeveel
heid propaganda-lectuur aan boord
werd gebracht.
Zondag maakten de heeren van het
vliegveld Vlissingen af een tocht naar
Brussel en keerden weer naar Vlissin
gen terug, waar het jacht was blijven
liggen.
OOSTKAPELLE. In een Vrijdag
avond gehouden ledenvergadering der
kolenvereeniging „Onderling belang"
werd besloten deze vereeniging om te
zetten in een Coöperatieve vereeniging.
O. EN W. SOUBURG. De collecte voor
het Koningin-Emma monument heeft al
hier opgebracht f 16 en die voor het re-
classeeringswerk f 31.
O. EN W. SOUBURG. Voo,r de a.s.
verkiezing van den Gemeente(aad zijn
de candidatenlijsten als volgt genum
merd: 1. S.D.A.P., 2. C.H, 3. Soub. Be
lang (Partij Jacques), 4. A.R., 5. Gem.
Belang (V.D. Goedbloed).
VEERE De V.V.V. Veere heeft beslo
ten voor leden en niet-leden op 26 Juni
a.s. een autotocht naar de Wereldten
toonstelling te Brussel te organiseeren.
VROUWENPOLDER. De candidaten
lijsten voor de gemeenteraadsverkiezing
alhier zijn genummerd als volgt: 1. Chr.
Hist.; 2. A. R. (afd. Gapinge); 3. A. R.
(afd. Vrouwenpolder).
OUDELANDE. In de Vrijdag alhier
gehouden jaarvergadering van ingelan
den van het Waterschap Baarland c.a.
w,aren aanwezig 37 personen uitbren
gende 41 stemmen.
Een ingekomen verzoek van den hr
J, van Overbeek Jr. om bijbetaling van
door het Waterschap betrokken schor-
grond in het tijdvak 1923 tot 1931' werd
van de hand gewezen,
De rekening van den dienst 1934-'35
werd goedgekeurd, sluitend met een
batig saldo v.an f 3922.
De begrooting van den dienst 1935
'36 werd vastgesteld in ontvang en uit
gaaf op een bedrag van f 37918 met t'n
post van onvoorziene uitgaven groot
f 883. De Plaschweg zal worden be-
grind; het onderhoud daarv,an komt
voor rekening van het Waterschap El-
lewoutsdijk,
Het dijkgeschot blijft bepaald op f 17
per ha, dat voor de vroonen op f 12.
Wegens periodieke aftreding van den
heer P. van Wingen Mz., als dijkgraaf
werd de volgende aanbeveling opge
maakt: 1 P. van Wingen Mz., 2 A. J.
Bruggeman en 3 A. J. Mol allen te
Oudelande.
Met 33 tegen 7 stemmen werd be
sloten het volgende jaar over te gaan
tot het heffen van dijkgeschot van de
gebouwde eigendommen.
De U.L.O.-school,
De HH. J. W. Stassen, hoofd der
openbare Ulo-school en H. C. van Donk,
hoofd der chr. Uloschool, schrijven ons:
(ns.) Weer nadert de tijd, waarin ve
te ouders zullen moeten beslissen over
de verdere studie van hun zoon oE doch
ter, die reeds is of met September zal
zijn overgegaan naar de 7e klas Van de
Lagere School of mogelijk de Lagere
School reeds geheel heeft doorlopen. En
hierbij zal ook in aanmerking kunnen
komen de U.L.O.-school, voor welke
school wij gaarne een ogenblik Uw aan
dacht vragen.
De U.L.O.-scholen in Goes zijn vier
jarig, Zij sluiten aan bij het zesde leer
jaar der Lagere School en trachten het
kind zóver te brengen, dat het na vier
jaar met succes het examen voor het
M.U.L.O.-diploma kan afleggen. Dit di
ploma, het bewijs van een behoorlijke
algemeene ontwikkeling, zowel voor
jongens als voor meisjes, geeft vaak
voorkeur bij plaatsingen op kantoren tn
andere instellingen en is o.m. vereist
voor de toelating tot Kweekscholen,
Zeevaartscholen (o.a. gratis opleiding
voor de K.P.M.), opleidingen voor leer
krachten bij het Nijverheidsonderwijs en
bij het Bewaarschoolonderwijs, voor
verpleegster en voor apothekers-assi
stente. En dat het diploma steeds meer
wordt gevraagd, wordt wel bewezen
door de voordurende stijging van het
aantal examencandidaten. In 1930 on
geveer 5750 bedragende, steeg het tot
ruim 9400 in het vorige jaar, van welk
aantal er 7500, dat is 80 pet. slaagden.
In 1930 werd de U.L.O.-school bezocht
door ongeveer 60.000 leerlingen, het
vorige jaar door ruim 86.000.
In het Regeringsverslag van 1932 le
zen we dan ook naar aanleiding der
toen genoemde cijfers: „Deze cijfers zijn
wel veelzeggend en bewijzen, welk een
voorname plaats het U.L.O. in ons on
derwijsstelsel inneemt. Eir gaan meer
leerlingen op de U.L.O.-scholen dan op
alle inrichtingen van middelbaar en
voorbereidend hoger onderwijs samen
en het aantal eind-examinandi is bij het
U.L.O. hoger dan de totalen van ge
noemde inri'clytingen. Alle inspecteurs
roemen het U.L.O., daar zit een vitali
teit en een doorzettingsvermogen in, die
merkwaardig zijn. Hoe hard en hoe se
rieus wordt* er gewerkt."
Voor welke leerlingen is nu de U.L,
O.-school de aangewezen weg? En hier
bij moeten we een waarschuwend ge
luid laten horen voor hen, die menen,
dat in alle omstandigheden de H.B.S,
verre de voorkeur verdient boven de
U.L.O.-school, Toegegeven zij, dat de H.
B.S. met haar vijfjarige cursus, de leer
lingen verder brengt dan de vierjarige
U.L.O.-school. Maar dan moet de leer
ling ook de geschiktheid tót het volgen
van Middelbaar Onderwijs bezitten. En
het percentage der leerlingen, dat deze
geschiktheid bezit, moet niet te hoog
geschat worden. Wij mogen hier aanha
len de uitlating van den Directeur der
5-j. H.B.S. te Hengelo, die alleen de
zeer begaafde leerlingen wil toegelaten
zien en alle andere leerlingen naar de
U.L.O.-school verwijst. Dit is volgens
hem beter dan een brokstuk van de H,
B.S.
De U.L.O.-school is eenvoudiger dan
de H.B.S. Het programma is beknopter,
terwijl door het beperkte vaksysteem
de aansluiting aan de Lagere School be
ter kan zijn. Daarom kunnen velen,
voor wie de H.B.S. te zwaar is, op de
U.L.O.-school nog slagen. Voor leerlin
gen, die met vrucht de eerste zes klas
sen der Lagere School hebben doorlo
pen, kan dan ook geen bezwaar bestaan,
hen te laten overgaan naar de U.L.O.-
school, zonder hen eerst nog de zeven
de klas te laten volgen. De eerste klas
U.L.O. zal toch ten naastebij gelijk zijn
aan de zevende Lagere School.
VROUWELIJKE STEWARDS BIJ
DE K. L. M. De K. L, M. heeft het
voornemen, bij wijze van proef, voor
loopig alleen op de lijn Amsterdam
Milaan, een tweetal Stewardessen
(vrouwelijke stewards dus) in dienst te
stellen.
Zij is niet de eerste Euro'peesche
luchtvaartmaatschappij, die de proef
neemt,. Sinds eenigen tijd heeft de
Swissair eenige stewardessen in dienst,
zulks weer in navolging van Amerika,
waar het inderdaad zeer juiste woord
air-hostess („lucht-gastvrouw") voor
haar functie bedacht is en waar zij op
alle belangrijke lijnen een geregeld lid
v,an de bemanning der vliegtuigen zijn.
Air-hostess duidt inderdaad beter dan
stewardessen de veelzijdige functie
aan, waarmede deze dames belast zijn.
Want zij vervullen inderdaad aan boord
van de vliegtuigen uit naam der lucht
vaartmaatschappij de rol van gastvrouw.
Voorts moet zij zorg dragen voor ver-
verschingen, lectuu^ en comfort der
reizigers, letten op verwarming en ven
tilatie en behoorlijk begrip hebben van
lichte verpleging, verzorging en eerste
hulp.
DE SOCIALE TOESTANDEN IN DE
ZINKFABRIEK TE BUDEL. Wij ont
leenden een dezer dagen 't een en an
der aan een artikel in „de Tijd" nopens
de sociale toestanden aan de zinkfa-
briek te Budel, waar een staking is uit
gebroken. De directie der fabriek rea
geert daar thans op in een schrijven aan
de N.R.C. Zij schrijft:
le. In het artikel van De Tijd wordt
betoogd, dat het werk aan de zinkfa-
briek zoo zwaar is, dat geen man in
staat is dit lang vol te houden. In wer
kelijkheid betaalden wij op den lsten
Januari 1935 een pensioen aan 78 oud
werknemers, die een gemiddelden
diensttijd hebben doorgebracht aan de
zinkfabriek van 24 y2 jaar.
2e. Wat de loonen betreft, kunnen wij
u mededeelen, dat een ovenarbeider
vóór de loonsverlaging, welke de staking
heeft veroorzaakt, gemiddeld voor een
achturigen arbeidsdag f 3,20 verdiende,
en de z.g. kleine manoeuvers gemiddeld
f 2,57 of f 2,37 per dag, naar gelang /ij
al dan niet belast waren met het laden
van de ovens. Het werk voor deze z.g.
kleine manoeuvers duurt niet langer dan
gemiddeld 4% uur en bestaat in het
schoonmaken en bijvullen van de ovens.
Wij voegen er aan toe dat, al wordt
daar minder verdiend, vele arbeiders '1
werk van kleine manoeuver bij voor
keur verrichten, omdat zij na den korten
werktijd op de fabriek, het grootste ge
deelte van den dag nog kunnen gebrui
ken om hun eigen grond te bewerken.
3e. Kapelaan Brekelmans beweert,
dat de arbeid aan de zinkfabriek zeer
gevaarlijk is en dat op de lijsten der ar
beiders meer dan 30 jonge weduwen
voorkomen, wier mannen in den loop der
laatste jaren aan deze fabriek waren
verongelukt.
In werkelijkheid hebben zich in de
laatste 30 jaren zes ongevallen met doo-
delijk gevolg voorgedaan, waarvan
slechts een enkel een direct gevolg was
van de zinkfabricage (brandwonden),
terwijl de 5 andere ongelukken zich
evengoed op iedere andere fabriek had
den kunnen voordoen, zooals het vallen
van een ladder of iets dergelijks. Deze
cijfers kunnen gecontroleerd worden bij
de Centrale Werkgevers Risico-bank, bij
welke de zinkfabriek tegen ongevallen
verzekerd is.
4e ,De dagelijksche arbeid is zoodanig
geregeld, dat iedere arbeider ruimschoots
de gelegenheid heeft op Zon- en feest
dagen zijn godsdienstplichten zonder
eenige moeite te kunnen waarnemen.
Om dit gemakkelijk te maken is midden
in de fabriek een kapel gebouwd.
EEN OPLETTENDE KOSTER.
Zaterdagmorgen ontdekte de koster
van de R, K. kerk te Dreumel dat een
vreemdeling, die per rijwiel was aan
gekomen, op zonderlinge en z.i. ver
dachte wijze in het gebouw vertoefde.
Hij waarschuwde de politie en met den
veldwachter in de kerk aankorhende,
bleek zijn argwaan gegrond te zijn. De
indringer was op dit oogenblik juist be
zig de offerblokken achter in de kerk
open te breken. Bovendien had hij van
de gelegenheid gebruik gemaakt om de
sacristie te forceeren. Daaruit had hij
een geldkistje ontvreemd dat. reeds ge
reed stond medegenomen te worden.
Bij hun binnenkomst sloeg de indringer
op de vlucht op zijn fiets en reed met
groote snelheid weg, achtervolgd door
de politie, die erin slaagde hem bij het
pontveer te Lith te vatten. Men Bleek
te doen te hebben met den 29-jarigen
W. uit 's-Hertogenbosch, De man werd
gearresteerd en naar Dreumel terugge
leid waar hij op het politiebureau werd
opgesloten. W. was reeds zes malen we
gens kerkdiefstallen gestraft.
EEN SCHEURENDE KERK. De
parochiekerk van Chèvremont, gemeen
te K e r k r a d e (Z. Limburg) is een der
zwaarst getroffen kerken in de mijn
streek, tengevolge van de mijnschade.
De laatste jaren zijn door de mijn vele
en kostbare herstellingen in de kerk
aangebracht. De bewering, dat de bo
dem in Chèvremont, waar heele
straten van nieuwe huizen worden
voorzien, daar de gescheurde woningen j
moesten worden afgebroken spoedig
tot rust zou komen en dus niet meer
zou „werken" wordt niet door de fei
ten achterhaald. Integendeel de bodem
door Ir. A. HELDRING,
Dir. Algem. Handelsblad,
Amsterdam.
door HAN G. D. COPPENS,
Dir. Coppens' Advies-Bur.,
Amsterdam.
Nadere inlichtingen - ook
niet-leden kunnen deelnemen -
(Iagez. Med.)
blijft nog steeds in beweging en
genoemde kerk wordt daarvan niet het
minst de dupe.
Den laatsten tijd neemt het aantal
scheuren naar de N. R, C. meldt
weer onrustbarend toe. De muren zijn
op tal van plaatsen weer opnieuw ge
scheurd scheuren, waarin men een
hand kan steken, zijn heel gewoon
van het gewelf af tot aan den vloer. De
beschildering der kerk heeft hierdoor
veel te lijden. De altaren staan uit het
lood. In de kerk zijn thans zelfs „vang-
kussen" gespannen, die in het gewelf
werden bevestigd om de uit het plafond
vallende stukken op te vangen en zoo
veel mogelijk te voorkomen, dat de
kerkbezoekers verwond worden. Deze
methode van bescherming der men-
schen tegen eventueele ongevallen, is,
voor zoover bekend, nog in geen enkele
kerk van de mijnstreek toegepast, en
blijkbaar ook niet noodig geacht, of
schoon ze, reeds vóór jaren, in het Roer
gebied in practijk werd gebracht.
GEVONDEN VOORWERPEN
TE MIDDELBURG.
Parkiet (vogel), M. de Leeuw, Ka-
ïelsgang T 44; Wollen das, J. de Leeuw,
Dokstraat P 182; Belastingmerk, J. v.
Wezel, 't Zand D 96; Belastingmerk, W.
Wolf, Bagijnhofstraat E 171; Armband
je, Bureau van Politie; p,aar Handschoe
nen, Dekker, Korendijk P 82; Vulpen
houder, Mandenmaker, Zach. Jansen-
straat W 72; Kinderportem., M, van
Sluijs, Klein Vlaanderen M 155; Da
meshandschoen, M. Beun, L,ange Delft
I 19; paar Gymnastiekschoenen, J.
Dronkers, Pottenbakkerssingei Q 55;
Tabaksdoos, A. J. Schoe, Nieuwe Vlis-
singsche weg E 97; Oliebus, Brugman,
Nieuwstraat G 208; Padvindersriem W.
Klittenberg, Verwerijstraat N 138; Be
lastingmerk, A. Vader, Oude Vlissing-
sche weg V 28; Ring met Sleutels, Bu
reau van Politie; Houten Strandschop,
H. Huibrechtse, Bagijnhofstraat E 194;
Plaat van indeeling van een auto, A.
Roth, Noordweg S 243a; Etui met inh.,
C. J, But, Schoorsteenvegerssingel Q
85; Dameshandschoen, Huibrechtse,
Seisstraat Q 43; Gummibal, A. v. Sab-
ben, Teerpakhuizenstr,aat P 39a; Meis
jesmuts, F. Florisse, Bagijnhofstraat E
194; Diamantsnijder, Hengstmanger,
Giststraat F 178; Belastingmerk, P.
Geldof, Jasmijnstraat W 140; Zilv.
Kettinkje, P. Ploegaert, Nieuwe Oos-
tersche straat N 111; Muts, L. de Kra
mer, Leerlooiersingel Q 249; Belasting
merk, gemeente veldwachter St. Lau
rens; Belastingmerk, J. Paulusse, Bas
tion N 69; paar Schoenen, v. Maaren,
Brugwachter, Spijkerbrug; Alpinmuts,
Huibrechtse, Hal Stadhuis; Sleutel, v. d.
Hulst, Nadorst S 251; Postduif, Sturm,
Oude Veersche weg T 125; Vulpenhou
der, J. Brugman, Nieuwstraat G 208;
Motorbril, P. C. Celdof, ViscKmarkt
H 166;; Lap Katoen, G. Janse, Achter
singel Q 156; Cape, J. de Klerk, Seis-
weg R 103; eenige Omzetbel. zegels,
Pattenier, St. Pieterstraat F 50; Be
lastingmerk, Bureau van Politie; Knal-
pot motor, Beukert, Rozenstraat W
255; Belastingmerk, Huijsman, Graven
straat I 287.
MIDDELBURG!
MA 27 Mei Ledenverg. Ver. Z. huis-
Verpl. afd- M'burg; St. Jori3
20,30 h.
Dl 28 Mei
GOES:
MA 27 Mei
Dl 28 Mei
ALGEMEEN:
Dl 28 Mei Ledenverg. Ziekenh. Verpl-
afd. St, Laurens; Café Bloemen-
daal 20.00 h.
Elec. Drukkerij G, W. den Boer, M'burg-