zeelanb.
TEGEN DE OPHEFFING VAN DEN
KEURINGSDIENST VAN WAREN.
SCHEUREN VAN GRASLAND.
DE BOUW VAN EEN TWEEDE
„STATENDAM."
ONTVANGEN BOEKEN.
HET LUCHTVAARTCOMITé
WALCHEREN OPGEHEVEN.
December 1920 tot Mei 1935.
Zijn taak is thans afgeloopen.
ftUDiELBljHG.
Verantwoording ontvangsten Nationaal
Crisis Comité over de maand April '35.
WALCHEREN.
UITWIJKEN OP HET RIJWIELPAD.
FOKKER/DOUGLAS-VLIEGTUIGEN OP DE
BINNENLANDSCHE LUCHTLIJNEN.
ZIHD-BEVELAND.
kJ
Ëen lichte zomer-
soep 4 borden,
bereid van het Lie-
big Boeljon Blok.
Slechts 5 cent.
(Ingez. Med.l
loonstandaard. In de overige gevallen
moeten werkgevers zich verbinden de
Gastarbeitsnehmer te beloonen over
eenkomstig den gepresteerden arbeid.
Voor de uitvoering van deze regeling m
Nederland is aangewezen de directe ir
van den Rijksdienst der werkloosheids
verzekering en arbeidsbemiddeling te
's Gravenhage-
De Ned. Vereen, van Huisvrouwen
heeft zich met een adres tot de Tweede
Kamer gewend om uiting te geven aan
haar bezorgdheid, omtrent het voorstel
der regeering (gedaan in 't bezuinigings-
ontwerp) tot het geheel of ten deele bui
ten werking stellen der warenwet (op
heffing keuringsdienst).
Adr. kan het slechts betreuren, dat
de regeering, die het initiatief nam tot
het in het leven roepen der commissie
inzake huishoudelijke voorlichting, door
de voorgestelde maatregelen ten aan
zien van de warenwet dreigt te bevor
deren, dat de huisvrouw bij besteding
van dat inkomen, zoowel ten opzichte
van qualiteit als'van quantiteit, op aller
lei wijze bedrogen kan worden.
Adr. meent, dat de bijdrage ter uit
voering van de warenwet, die het Rijk
thans geeft, ten deele zou kunnen wor
den opgebracht door de betrokkenen
uit de verschillende industrieën, welker
producten binnen de werkingssfeer de
zer wet vallen. Daardoor zouden de wa
renwet en wel speciaal de artt. 14, 15
en 16, toch in stand kunnen worden ge
houden en de bonafide industrie be
schermd blijven.
Het Tweede Kamerlid de heer Van
der Sluis (s.d heeft den minister van
oeconomische zaken gevraagd:
1. Is het den minister bekend, dat
in vele pachtcontracten de bepaling is
opgenomen, dat grasland niet dan met
toestemming van den verpachter mag
worden gescheurd?
2. Is het den minister bekend, dat tal
van verpachters de gevraagde toestem
ming tot scheuren hebben geweigerd?
3. Is de minister bereid te bevorde
ren, dat wettelijke maatregelen in het
leven worden geroepen, die waarbor
gen, dat het scheuren van grasland niet
door den onwil der verpachters kan
worden tegengehouden?
In de Tel. van 12 Mei kwam een be
richt voor onder het hoofd „De bouw
van een nieuwe Statendam verzekerd?"
Naar aanleiding hiervan wordt van be
voegde zijde medegedeeld, dat het be
richt de situatie niet geheel juist weer
geeft, en oorzaak van misverstand kan
zijn. De onderhandelingen tusschen de
regeering en de directie v.an de Hölland-
Amerika Lijn zijn thans niet zoo ver
gevorderd, dat overeenstemming is be
reikt, doch er is een basis gevonden,
waarop verder kan worden gewerkt bij
de beoordeeling van de vraag of de
bouw in Nederland mogelijk is. Wat be
treft den grooten spoed, waarop in
scheepvaartkringen wordt aangedron
gen kan worden meegedeeld, dat aan
het gereedmaken van het bestek waar
op de werven zullen kunnen beoordee-
len wat zij moeten bouwen, met volle
kracht wordt gewerkt, en dat thans
proeven worden genomen met betrek
king tot de keuze van machines en ke
telinstallatie.
„Binnen drie dagen". Detective
roman door Willy Corsari. Uitgave N.V.
H. P. Leopold's Uitgevers Mij. te D e n
Haag.
Bij dezelfde uitgevers verscheen
voorts:
„De blanke tijger", roman door G.
Gonggrijp. Omslag- en bandontwerp van
P- Marée-
„Bob en Ben bij Sarrasani", door
Rein Valkhoff en Piet Marée. Na de
avonturen van „Bob en Ben met de
K.L.M." en „Op Zee", beleven de twee
H.B.S.ers thans hun wederwaardigheden
in het reuzen circus Sarrasani- Het
boek is verlucht met een groot aantal
origineele foto-illustraties op kunstdruk,
fraai gebonden en met kleurig omslag.
Uitgave eveneens van de N.V. Leopold s
Uitg. Mij. te Den Haag.
In de serie „Tekst en uitleg, prac-
tische bijbelverklaring I. Het Oade
Testament, verscheen bij J. B- Wolters'-
Uitgevers Mij te Groningen:
„Ezra en Nehemia", door dr. A. van
Selms, predikant b'ij de Ned. Herv. Gem-
te Hansweert. Met twee schetskaartjes.
Te Utrecht slaagde voor het exa
men van leermeester-gezel-drukker de
heer J. Kaashoek te V 1 i s s i n g e n.
De voorzitter van het Walchersche
Propaganda Comité voor de Luchtvaart,
de heer C. A. van Woelderen, burge
meester van Vlissingen, heeft dit comité
den 13en Mei jl. ontbonden.
Aan den tot de leden van dit comité
gerichten brief, waarbij deze ontbinding
geschiedde, is het volgende ontleend:
„Nadat 1 Mei 1920 de K.L.M. was opge
richt, werd door mij in nauw overleg
met den Administrateur A. Plesman 1
December 1920 het Walchersch Propa
ganda Comité voor de Luchtvaart ge
vormd, met het bepaalde doel te trach
ten het Vliegveld Vlissingen zoo spoe
dig mogelijk in te schakelen in het bur
ger luchtverkeer, door het exploiteeren
van vaste luchtlijnen op Rotterdam
en op België. Er bestonden in 1920
nog slechts weinig vliegvelden in Neder
land en daarom mocht het Vlissingsche
vliegveld zeker niet ongebruikt blijven
liggen. De bedoeling was bij de autoritei
ten belangstelling en medewerking te
wekken en de financiëele mogelijkheden
gezamenlijk te overwegen. De heer mr.
M. J. Dijckmeester, Commissar's der Ko
ningin in Zeeland, twee leden van Ged.
Staten van Zeeland en de Ondercom
mandant der Kon. Marine vormden een
eere-comité; in het werkcomité namen
ambtshalve zitting burgemeester, wet
houders en gemeentesecretaris van Vlis
singen, de burgemeester van Middelburg,
later ook de Wethouders, de hoofd-in-
genieur-directeur van den Rijkswater
staat te Middelburg, de inspecteur der
Rijks belastingen, de Voorzitter van den
Raad van Arbeid en de burgemeesters
van Oost- en West Souburg, Koudeker-
ke en Veere. Daar in 1920 het tot sland
brengen van een geregelde luchtverbin-
ding RotterdamVlissingen nog zeer
algemeen een utopie werd geacht, was
de medewerking van dit Comité een
belangrijke stap vooruit. Toen de heer
jhr. mr, J. W. Quarles van Ufford, in
1921 benoemd tot Commissaris der Ko-
ningih, groote belaïigs'telling voor de
luchtvaart toonde te bezitten, is het co
mité in zooverre hervormd, dat de Com
missaris der Koningin Eerevoorzitter
werd en de overige leden van het eere
comité in het eigenlijke propaganda co
mité overgingen. Eenige jaren geleden
werd de directeur-hoofdredacteur der
Middelburgsche Courant nog in het Co
mité benoemd als vertegenwoordiger
der pers.
De zoo voortvarende heer Plesman
zou het liefst reeds gedurende de sei
zoenmaanden van 1921 een geregelden
dienst RotterdamVlissingen hebben
geëxploiteerd; verschillende besprekin
gen hebben daarover toen reeds plaats
gehad en zelfs is er een dienstregeling
ontworpen. De financiëele eischen wa
ren echter te zwaar en de risico of het
publiek er wel gebruik van zou maken
was in dien tijd nog veel te groot. Elk
jaar regelmatig terugkeerend zijn de mo
gelijkheden zeer ernstig overwogen en
werden er nieuwe plannen gemaakt,
doch de subsidies, die gevraagd werden
en de garanties die gewenscht werden,
waren o.i. steeds te groot. Het heeft mij
aldus de voorz. dan ook nooit ge
speten, dat ik den heer Plesman steeds
tot voorzichtigheid en geduld heb aan
gemaand, want het verspelen van garan
tiefondsen door verliezen zou de levens
vatbaarheid en de populariteit der
Zeeuwsche Luchtlijn zeer geschaad heb
ben. Toch was in 1926, toen de hangar
gebouwd was, op het Vliegveld Vlissin
gen alles gereed voor het fiat der K.L.M.
Ernstig heb ik gepoogd voor Vlissingen
reeds eerder de luchtverbinding met
België te krijgen, achteraf beschouwd
meen ik, dat het echter goed is, dat de
ze aansluiting later vanuit Rotterdam is
uitgebouwd, voorloopig tot Knocke.
Uitkomst heeft ten slotte gebracht de
medewerking, in volkomen gelijken zin,
sinds 1925 van het eiland Schouwen uit.
Met groote energie en taaie volharding
heeft men daar het vliegveld te Haam
stede weten te stichten en toen dit ter
rein in 1931 gereed was, werden de plan
nen voor een vaste luchtlijn voor het ge
ïsoleerde eiland zóó krachtig door de
publieke belangstelling en medewerking
gesteund, dat de heer Plesman volko
men verantwoord was in de zomer
maanden van 1931 een proef te nemen
met een vaste luchtlijn Rotterdam
Haamstede. Na dit groote succes van
1931 hebben wij daarna in gezamenlijk
overleg en samenwerking in den winter
van 1931/1932, nadat de levensvatbaar
heid der Zeeuwsche luchtlijn Rotterdam
-Haamstede-Vlissingen zoodoende was
bewezen, autoriteiten en oarticulieren
kunnen overtuigen, dat zij zonder te
groote risico's door het verleer.en van
de noodige subsidies en garanties het
pernament exploiteeren van oen Zeeuw
sche Luchtlijn door de K.L.M. nu moge
lijk moesten en konden maken.
Met het van 1932 af permanent ex
ploiteeren van de Zeeuwsche Luchtlijn
door de K.LM. zoo vervolgt de brief
is het doel waartoe ons Propaganda-
Comité werd opgericht, bereikt, vooral
sedert voor het propageeren van de be
langen der luchtvaart in Zeeland in het
algemeen den 9en Augustus 1933 de
Zeeuwsche Vereeniging voor Luchtvaart
werd opgericht.
Ons propaganda-comité heeft de laat
ste jaren niet meer behoeven te verga
deren, zijn taak is afgeloopen. Voor de
homogeniteit en de goede samenwer
king is het noodzakelijk en gewenscht,
dat thans alle afzonderlijke comités in
Zeeland worden opgelost in het Hoofd
bestuur en de Afdeelingen der Z.L.V."
Dames pers, de Duif f 7,50; Wek. Coll.
85.22; School G 2.75; Wek. Coll.
69.48 J4A. W. D. 2.57; Wek. Coll.
81,8114J. H. J. 0.50; P. V. 1.—;
fa. R. A. P. 1.—; fa. P. 1,—; P. B.
2.50; H. J. C. v. d. W. 1.—; Wed. B.
v. d. P 0.25; J. M. H. 0.50; F. d. H.
0.50; P. D. B. 0.50; P. S. f 0.30; W.
J. B. 1.-; W. H. 1.-; Mej. W. J. K.
0.50; A. H. M. 0.25; E. Ch. C. 0.50;
Wed. S. T. 0.25; mej. J. E. Sch. 0.25;
Wed. W. P. H.-V. 5.—; F. J. H. 1.—;
J. D. 1.—; J. A. A. 0.25; M. S. 0.25;
Mej. P. W. H. 0.50; J. F. H. 2.—; W.
G. 0.50; A. P. v. D. 2.50; H. A. R.
0.50; J. de K. 2.50; Gez. de J. 0.50;
P. J. B. 1.—; J. J. O. 0.50; J. H. H.
0.50; ds. A. L. 1.—; P. v. S. 1.—;
fam. N. F. D. 2.50; J. G. V. 0.50; F.
M. 2.50; P. S. 1.—;' E. J. R. 0.50;
A. D. 0.50; C. de V. 0.50; S. B. 5.—;
mej. D. 0.50; P. H. R. 1.—; M. L. P.
0.50; H. W. J. P. 1.—; Wek. coll
f 60.55; N.V. Midd. Crt. ingek. giften
Febr. -Mrt 8.25; J. H. C. 1.—.
Giro no. 188020.
Bij ons kantoor te Middelburg is ont
vangen: Maandelijksche bijdrage Per
soneel Fa. A. Kreymburg Co, 2.75.
De belangen van slechthoorenden.
Het hoofdbestuur van de Vereeniging
tot bevordering der belangen van slecht
hoorenden heeft candidaat gesteld voor
lid van dat hoofdbestuur in de vacatu
re, die ontstaat door het bedanken van
mejuffrouw Tine Marcus, mevrouw G.
S. TrollHoek te Middelburg.
Aan den kantoorknecht bij den
P.T. en T.-dienst, J. G. v. d. Bosch van 't
P.T. en T.-kantoor alhier, is op zijn ver
zoek met ingang van 1 Oct. a.s. eervol
ontslag verleend met toekenning van
pensioen.
Volksonderwijs.
De door de afdeeling van Volkson
derwijs gehouden collecte ten bate van
het fonds tot steun heeft rond f 148
opgebracht.
Toen wij dezer dagen een uiteenzet
ting van den opperwachtmeester der
Kon. marechaussee G. Westland te Vlis
singen kregen inzake het rijwielpad tus
schen Vlissingen en Middelburg, hebben
wij deze gaarne plaats verleend, even
als vroeger een artikel van den Rijks
veldwachter brigadier-titulair L. Kouwen
te Middelburg over hetzelfde onderwerp.
Wij meenden daarmede het publieke be
lang te dienen, want tenslotte is het al
len, en dus ook den beiden genoemden
opsporingsambtenaren, er om te doen,
dat het publiek wete wat het wettelijk
moet doen en laten, en dat het zich naar
deze wetenschap gedrage.
Thans blijkt er echter, naar het oor
deel van den laatstgenoemde, nog een
onopgeloste moeilijkheid te zijn- De hr.
L. Kouwen schrijft ons n.l.: „Schrijvende
over het rijwielpad tusschen Abeele en
het Wissel bij O. en W. Souburg schrijft
de Opperwachtmeester o.m.:
„Nu ook dit rijwielpad als gemeen
met den weg liggend dient te worden
lïangemerkt, moeten wielrijders, die in
de richting van Middelburg over dat
pad rijden, indien zij inhalen en voorbij
willen gaan, rechts voorbij rijden, het
links voorbij rijden is nu verboden. Is
het noodig dat zij: daarvoor op d®n lin
kerkant van den rijweg komen dan is
dat geoorloofd. Weliswaar zal het nu
voorkomen d,at men op de linkerzijde
(van den rijweg) tegen het verkeer in
rijdt, maar van een bezadigd wielrijder
mag worden verwacht, dat hij in zoo'n
geval even achter den voor hem rijden
den wielrijder blijft rijden, om op den
rijweg te gaan als het verkeer dit toe
laat enz. enz.."
Ik moge U er echter opmerkzaam op
maken dat bij besluit van Ged. Staten
dezer Provincie de Nieuwe Vlissingsche
weg tusschen Abeele en het Wissel (een
honderdtal meters ten Noorden daar
van) voor het verkeer met rijwielen in
beide richtingen is gesloten verklaard
en de bij! dat rijwielpad geplaatste blau
we borden met witte fiets den wielrij
der daaraan herinneren.
Indien dus wielrijders bij het inhalen
en uitwijken op dat rijwielpad op den
rijweg gaan rijden (de smalle strook
grond tusschen den weg en het rijwiel
pad is ook rijweg), dan maken zij zich
schuldig aan overtreding van artikel 11
van het Motor en Rijwielreglement.
Door de door den Opperwachtmeester
gegeven uiteenzetting worden de wiel
rijders dus slechts ten deele voldoende
ingelicht.
Indien, zooals de Opperwachtmeester
schrijft: „bedoeld rijwielpad is te be
schouwen als met den weg gemeen l'g-
gend", dan zal 'naar mijn meening vo
renbedoeld besluit van Ged. Staten ten
spoedigste dienen te worden ingetrok
ken, daar men anders telkens bij het uit
voeren van een gebod (bij uitwijken zoo
noodig over linkerzijde rijweg), telkens
een verbod overtreedt (den weg met
een rijwiel berijden)."
Naar aanleiding van dit geopperde
bezwaar wendden wij ons tot den heer
G. Westland, die er het volgende tegen
in brengt:
Snel, geruischloos, gerieflijk-
Men schrijft ons:
De toenemende belangrijkheid van het
binnen'.andsch luchtverkeer in 1934
werden ruim 24,000 passagiers vervoerd
is voor de K.L.M. aanleiding geweest
dezen zomer haar nieuwste materieel
op de lijnen naar Zeeland en Twente in
dienst te stellen. Voor de betrokken ste
den beteekent dit méér dan de voldoe
ning, dat op haar luchtlijn dezelfde vlieg
tuigen komen als op den langen weg
naar Batavia- Het beteekent een groote
verbetering voor de passagiers, zoowel
wat snelheid als accomodatie betreft.
Het is een heel verschil, of men met een
brave Fokker F 7a uit 1925 in een uur
vtfn Twente naar Amsterdam vliegt, of
met een Fokker/Douglas uit 1935 in 35
minuten.
Bovendien bieden de hooge, koele ca
bines der Fokker/Douglas-vliegtuigen
den passagier alle denkbare comfort; de
fauteuils zijn het toppunt van gerief en-
de isolatie der cabine tegen geluid is zoo
volkomen, dat men een normaal gesprek
kan voeren. Een zeer goed ventilatie
systeem voert voortdurend frissche lucht
aan en 's winters kan deze venti'atie in
een doelmatige verwarming worden om
gezet.
De Fokker/Douglas is uitgerust met
twee Wright Cyclones van 700 pk, mo
toren van beproefde betrouwbaarheid.
Het vliegtuig kan met volle lading op
één motor vliegen. De K.L.M. zal de
kruissnelheid op de binnenlandsche lij
nen niet hooger opvoeren dan 270 km
per uur, ofschoon de Fokker/Douglas
eveneens gemakkelijk kan kruisen op
300 km. De cabine is ingericht voor 14
passagiers.
Hoewel de Fokker/Douglas-vliegtui-
gen iets nieuws zijn voor Nederland, heb
ben ze in Amerika reeds een grooten
staat van dienst. De Douglasfabriek had
in het voorjaar van 1935 reeds 75 vlieg
tuigen van dit type geleverd, terwijl nog
eenzelfde aantal in bestelling was.
Alle groote luchtvaartmaatschappijen
in Amerika, zooals de Transcontinental
and Western Air, de American Airlines,
de Pan American Airways en de Eas
tern Airlines hebben een groot aantal
Douglas-vliegtuigen in gebruik. Welk
een luchtnet met zulk een groot aantal
vliegtuigen bediend zal kunnen worden
blijkt wel hieruit, dat de wekelijksche
dienst AmsterdamBatavia der K.L.M.
in 1934 met 6 vliegtuigen uitgevoerd
werd- Alleen op de Amerikaansche
luchtlijnen leggen de in gebruik zijnde
Douglas-vliegtuigen ongeveer 48000 km
per dag af, waarvan groote afstanden
regelmatig gedurende den nacht wor
den gevlogen. De ervaring met deze
vliegtuigen strekt zich reeds uit over
een totalen vliegduur van ongeveer
30900 vlieguren onder de meest uiteen-
loopende omstandigheden, hetgeen over
eenkomt met 300 vluchten van Amster
dam naar Batavia heen en weer. Een
der belangrijkste lijnen, welke met Dou
glas-vliegtuigen onderhouden wordt, is
de passagiersdienst New York-Los An
geles van de T.W.A. (4198 km). Driemaal
per dag wordt in beide richtingen ge
vlogen over bergen en vlakten, door
koude en tropische warmte; in beide
richtingen bestaat een nachtdienst. Ame
rican Airlines gebruikt de Douglas op de
verbinding Boston-New York-Nashville-
Dallas-Los Angeles, (4830 km) en op de
lijnen New York-Washington (325 km) en
New York-Chicago (1328 km); Eastern
Airlines op de lijnen New York-Miami
(1923 km) en Chicago-Miami (2023 km).
De Pan American Airways bezigt Dou
glas-vliegtuigen op de diensten van
Miami naar Mexico, Midden Amerika
en de Westkust van Zuid-Amerika tot
Beunos Aires (11905 km) en vandaar
naar Lima (Peru).
Tusschen Buenos Aires en Lima vliegen
de Fokker/Dougïas-toestellen geregeld
over de Cordilleras de Los Andes, een
der hoogste gebergten der aarde.
Vele Èuropeesche luchtvaart maat
schappijen hebben eveneens deze vlieg
tuigen in dienst, o.a. Deutsche Lufthan
sa, Swissair, Polski Linje Lotnicze Lot,
Oesterreichische Luftverkehrs A.G
Ario Linee Italiane, Lineas Aereas
Posta'es Espanolas enz. De K-L.M. ge
bruikt de Fokker/Douglas behalve op de
Indiëlijn, ook op de nieuwe verbinding
Amsterdam-Frankfort-Milaan en op den
tentoonstellingsdienst naar Brussel.
„Hoewel de heer Kouwen begint met
te zeggen, dat de smalle strook grond,
r ij w e g is, twijfelt hij blijkbaar aan zijn
eigen mededeeling; immers hij schrijft:
„Indien, zooals de Opperwachtmeester
schrijft", enz. ergo, ligt dat pad wel met
den weg gemeen?
Ik geef den heer Kouwen in overwe
ging in dit verband te lezen o.a- het ar
rest van den Hoogen Raad (vooral de
conclusie van den Advocaat-Generaal
mr. Berger) van 19 Mei 1930, Ned. Ju
risprudentie 1930 bladz. 1132 en een ar
rest van dat zelfde College van 5 Febru
ari 1934 Weekblad van nhet Recht no.
12740, waarna hij zal kunnen conclu-
deeren dat niet de steller, maar ons
hoogste Rechts-College heeft uitge
maakt dat een dergelijk pad inderdaad
als met den weg gemeen liggend is te
beschouwen.
Nu wil inzender die borden opruimen,
omdat die een belemmering voor het
rechtsuitwijken zouden zijn! Waarom??
Maakt art- 6 punt 1 van het Motor- en
Rijwielreglement, of eenig ander voor
schrift, soms een uitzondering voor dien
weg omdat er van die borden staan?
Zoeken U zult niets vinden!
Dé inhaler is verplicht rechts voor
bij te rijden, voldoet dus aan een wet
telijk voorschrift en moet hij daarbij op
de linkerzijde van den rijweg komen,
dan doet hij dat niet „buiten noodzaak
en gaat vrij uit, omdat art. 6 punt 1 dit
volkomen dekt.
Die borden zijn geplaatst ter bevorde
ring van het veilig verkeer op den weg
en hebben m.i. niets te maken met de
gewone verkeersvoorschriften.
Het zou toch al te dwaas zijn als de
wetgever zou zeggen: „Je moet rechts
voorbij rijden maar.als je het doet
dan krijg je een geldboete en. als
je links voorbij rijdt krijg je die ook.
(Een wielrijder is laatst veroordeeld
omdat hij links voorbij reed). Neen,
die borden doen 't niet.
De heer Kouwen doet een beroep
op bevoegde autoriteiten en, hoewel ik
vermeen dit in mijn schrijven te heb
ben vermeld, wil ik hem en inzon
derheid het publiek geruststellen
met de mededeeling, dat de Ambtenaar
O. M. het op prijs stelt dat het publiek
weet hoe moet worden uitgeweken en
d,at dit is zoo als door mij uitvoerig is
uiteen gezet, n.l.: Van Middelburg naar
Wl Souburg links, van W. Souburg naar
Middelburg rechts voorbij rijden.
ARNEMUIDEN. Voor de a.s. Ge
meenteraadsverkiezing zijn candidaat
gesteld voor de vereeniging „Gemeen
tebelang": 1 B. Franse (aftr.)2 C. S.
van Eenennaam; 3 Jan Polderdijk.
Idem voor delijst „Puijpe": 1 L.. Puij-
pe (aftr.); 2 J. K. Crucq (aftr.)
BIGGEKERKE. Behalve de reeds
medegedeelde candidatenlijsten van de
A. R. en C. H. Kiesvereeniging zijn nog
candidaat gesteld voor den gemeente
raad: door de Staatkundig Geref. Par
tij: 1 J. Poppe (aftr.); 2 P. Dingemanse
Pz.; 3 J. Wattel Sr. en door een groep
kiezers 1 Anth. Janse Az.; 2 A. de
Voogd; 3 L. de Pagter; 4 P. A. de Moor.
OOSTKAPELLE. Voor de op 26 Juni
te houden verkiezing voor den ge
meenteraad zijn drie lijsten ingediend:
Staatk. Geref. Partij: le. H. Zwemer, af
tr.; 2e S, Louwerse en 3e J. Minder-
houd.
A. R. Partij: le. H. Brand, aftr.; 2e
D. Coppoolse; 3e A. L, Louws; 4e S. den
Hollander; 5e Jasper de Kam Pzn.; 6e
P. Wattel Jaczn.; 7e K. Coppoolse.
Gemeentebelang: le Z. Maljaars, aftr.;
2e F. C. de Roo, 3e W. N. van Liere; 4e
W. Bommeljé; 5e J. de Voogd Pzn.; 6e
J. Geldof Jzn Jr.; 7e Jhr. H. J. van Adri-
chem Boogaard; 8e. J. Koene; 9e W.
Mesu; 10e J. Maljaars Wzn.
KRUININGEN. Men deelt ons mede,
dat het niet juist is, dat bij de ?v ooi-
Gemeenteraadsverkiezingen ingediende
candidaten-lijsten er een zou zijn van
den Vrijheidsbond en de Vrijz. dem. pai-
tij. De aldus aangeduide lijsten zijn
v r ij e lijsten.
KRUININGEN. Bij het uit te voeren
werk aan de nieuwe spoorbrug te Vlake
had de timmerman A. W. alhier bij het
voortduwen van kipkarren het ongeluk
met
kier
ond
gekr
Hl
ledeil
lijsfel
partil
16
kw
deze
De
mee|
zijn
gewl
bloe|
nau\
tot
Oil
met
CC!
derd|
v.an
tallid
Vl
een
extrd
langd
Die
van
den
schol
pct.,|
Vooif
looze
dus
staar]
besl<J
Of
keldj
de
een
genre
overl
Zuid]
Op
were
agewj
na
non
a.
ongel|
met
het
b.
weel
c.
Na|
non
reser
We
de h
zal o
plan
men
veng«
gens
gesta
W.
een
meld
lijnsp
Ged.
in aa
Bij
P 1
een