MAXIME KRONIEK van den DAG. BINKENLAND. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE COURANT) VAN DONDERDAG 16 MEI 1935. No. 115. ZilLAfSi. GOES. WALCHEREN. Neem 'n AiClCEKfJE tmmamm le Cerf sprui- rihders- 60 ct. ordweg, 2.70; ;h fijn! worst Qnt- 20 ct. nk. St. leerd: lent, 4 s met et pri- Mag. 'burg. NIK g tot sd. en mdag ndag kwm, Midd. Boer, Het Italiaansch-Abessijnsche conflict. De situatie thans precair. Genève diende krachtig in te grijpen. En geland zou den stoot daartoe kunnen geven. De dreigende taal, die Mussolini eer gisteren in den Italiaanschen Senaat heeft doen hooren, bevestigt den in druk, dat er niet veel meer noodig is, om een oorlog tusschen Italië en Abes- synië te ontketenen. Mussolini eischte voor Italië het alleenrecht van beoor deeling van den toestand in Oost-Af- rika op en deed bedektelijk Frankrijk en Engeland verstaan, dat hij bemidde ling dezer mogendheden kwalijk op prijs zou kunnen stellen, daarbij cate gorisch tegensprekend, dat gelijk ge meld reeds stappen van Londen en Parijs uit zouden zijn ondernomen. Den schuld voor de toespitsing van het con flict schoof de Duce natuurlijk den Abessijnen in de schoenen: Abessynië maakt groote voorbereidingen tot mo bilisatie en er wordt stelselmatig een anti-Italiaansche stemming in het land aangewakkerd, zeide hij. De Abessijnen kunnen daartegen inbrengen, dat Ita lië de mobilisatie reeds heeft voltooid en in het kweeken van een anti-Abes- sijnsche stemming ook niet achteraan komt. Maar dat is een lezing, die Mus solini vermoedelijk niet zal voldoen. De geharnaste redevoering van den Duce lijkt het antwoord van Italië op het nieuwe beroep, dat de Abessijn- sche keizer een paar dagen geleden op den Volkenbond heeft gedaan en waar in met klem van redenen wordt aange toond, dat het conflict er een is, dat te Genève krachtig behoort te worden aangepakt. Maar dat is nu juist, wat de Italianen niet willen. Zij beseffen, dat een onpartijdig rechter zeer waar schijnlijk Italië niet in het gelijk zou stellen. De eischen van Mussolini lij ken zeer aanvechtbaar en de inciden ten, die het conflict, dat reeds eenige jaren latent was, zoo manifest hebben gemaakt, werden voor 't grootste deel niet door de Abessijnen in het leven geroepen. Omtrent botsingen te Oeal- oeal (het begin van de ellende) moet een geheim rapport van Engelsche ambtenaren bestaan, dat zeer onpret tige lectuur voor Mussolini zou vor men. Frankrijk en Engeland hebben tot dusver alles in het werk gesteld, om een behandeling van het conflict in den Volkenbotadsraad te voorkomen. Men kent hun motieven: die behandeling zou buiten kijf niet in 't voordeel van Italië uitvallen. En men zag en ziet er nog tegen op Mussolini voor 't hoofd te stooten. Deze zou dat wellicht met een opzegging van het Volkenbonds lidmaatschap beantwoorden. De vraag is nu echter, of deze struisvogelpoli tiek nog langer volgehouden kan wor den, Abessynië heeft de zaak voor de derde maal te Genève aanhangig ge maakt en iedereen weet, dat het er recht op heeft, gehoord te worden. Het geschil lijkt thans in een stadium ge komen, waarin langer uitstel misdadig zou zijn. Voor den Volkenbond staat heel veel op 't spel. Meer dan ooit geldt thans, dat hij zal moeten toonen, wat hij waard is. Als de oorlog uitbrak, zonder dat zelfs van Genève uit een poging was ondernamen, om het kwaad te keeren, zou dat fnuikend voor de veel geroemde, maar (de laatste jaren) ook veel verguisde instelling zijn. Het be staan van den Bond kan er mee ge moeid zijn. Engeland, dat uit hoofde van zijn po litieke positie, al zoo vaak de bemid delaarsrol speelde, is de aangewezen mogendheid om ten deze nu eindelijk eens het spits af te bijten. Men moest door OCTAVE FEUILLET. 27). Juffrouw Marguérite zei toen, terwijl zij haar oogen naar de rij boomen langs den weg richtte, met een ironische hoog heid: „Moet ik u vergeving vragen?" „Zeker, juffrouw", antwoordde ik met beslistheid, „als een van ons hier ver geving heeft te vragen, dan bent u het: u bent rijk en ik ben arm; u kunt u ver ootmoedigen. ik kan het niet!" Wij zwegen. Haar dicht geknepen lip pen, haar open neusgaten, de plotselinge bleekheid van haar gezicht, getuigden van een strijd, die binnen in haar ge streden werd. Eensklaps zei ze, terwijl zij haar rijzweep liet zakken, alsof zij een groet bracht: „Nu dan, vergeef mij!" Op hetzelfde oogenblik gaf ze een flin- ken zweepslag aan haar paard en ver trok in galop, terwijl zij mij midden op den weg achter liet. Ik heb haar daarna niet terug gezien. 30 Juli. De berekening van wat mogelijk is, is nooit vergeefscher dan wanneer het g,aat om de gedachten en gevoelens van een vrouw. Daar ik er niet op gesteld was spoedig weer iin gezelschap van juffrouw Marguérite te zijn, na de pijn lijke scène, welke er tusschen ons ge weest was, had ik twee dagen laten voorbij gaan zoqder mij op het kasteel te vertoonen; ik kon nauwelijks hopen,' te Londen beseffen, dat een oorlog tus schen Italië en Abessynië een ellendi- gen indruk in de wereld zou maken en dat de prijs voor de verhindering er van eigenlijk nooit te hoog zou mogen hee- ten. Zelfs de overweging, dat Mussoli ni uit den Volkenbond kon wegloopen, dient ten deze geen rem te vormen. Met een Volkenbond, die alleen maar in staat is, om de zwakken tot de orde te roepen, en die geen kans zou zien, een grove onrechtmatige daad van een groote mogendheid te beletten, schiet men tenslotte al heel weinig op. Het blijft intusschen zeer de vraag, of Mus solini, indien men hem voor 't hoofd stiet, inderdaad een zeer recalcitrante houding zou aannemen. Italië heeft En geland noodig voor zijn politiek in Eu ropa, voor de politiek, die wordt be- heerscht door zijn vrees voor Duitsch- land. Zou Mussolini die op 't spel durven zetten? We zonden het moeten zien voor we hec gckciden. Bovendien: de ze politiek heet gevoerd .e worden in den dienst v.m Jen vrede. Wat daarvan te denken, als men lezelfder tijd tegen een land, dat zwakker is, het barsche geweld zou ontketenen? STEUN AAN DE DIAMANT INDUSTRIE. De ministers van sociale zaken, oeco- nomische zaken en financiën hebben met een deputatie uit het gemeentebe stuur van Amsterdam en belangheb benden de moeilijheden, welke de dia mantindustrie ondervindt,s langdurig onder de oogen gezien. Ter vergade ring bleek, dat naast het bedrijf zelf ook de Amsterdamsche Bank tot finan- cieele medewerking bereid is. De aanwezige ministers hebben met het oog op een en ander toegezegd, dat de regeering voorloopig, en wel gedu rende vier maanden, een zoodanige hulp zal verleenen, dat de industrie kan blijven doorwerken. In dien tijd zal voldoende gelegenheid bestaan de zaak nader te onderzoeken. DE DIESELTREINEN. Het schiet nu op met de ver beteringen. De leverancier moet de schade betalen. De chef van den dienst van tractie en materieel van de Ned. Spoorwegen, ir. W. Hupkes, deelt het volgende over zicht van den stand van zaken mede ten aanzien van de Diesel-electrische tractie: De Ned. Spoorwegen verwachten, dat thans binnen niet al te langen tijd de definitieve verbetering aan de motoren zal zijn vastgesteld en hebben daarom besloten ingaande 15 Mei den Diesel- electrischen dienst weer uit te breiden tot 4000 treinstel-K.M. per dag en de zen dienst voort te laten duren tot weer tot uitbreiding van den volledi- gen dienst kan worden overgegaan. De verbeteringen, die aan de moto ren aangebracht moesten worden, vor deren goed. Door den motorleverancier worden voor den gedeeltelijken dienst kosteloos de noodige motoren gereserveerd en on derhouden. Omtrent de opgetreden storingen wordt aan deze mededeeling nog het volgende toegevoegd: De motoren, welke aanvankelijk zon der belangrijke storingen dienst deden, begonnen na ongeveer 20.000 km slijta ge aan de rollenlagers te vertoonen; met deze beschadigingen konden de moto ren nog ongeveer 10.000 km afleggen, waarna 't spel in de lagers zoo groot werd, dat verdere beschadigingen als dat deze korte tusschenpoos voldoende was geweest om de gevoeligheden, wel ke ik in dit hoogmoedige hart had op gewekt, tot bedaren te brengen. Even wel, eergistermorgen, tegen zeven uur, toen ik aan het werk was bij het open raam van mijn toren, hoorde ik plotse ling da ik op een vriendschappelijkn vroolijken toon geroepen werd door de zelfde persoon, die ik meende tot mijn vijand gemaakt te hebben. „Bent u daar, mijnheer Odiot?" Ik vertoonde mij voor mijn raam en ik ontdekte in een boot, die bij de brug lag, juffrouw Marguérite, die met haar eene hand den rand van haar groote bruinstrooien hoed opklapte, en haar oogen naar boven richtte, naar mijn donkeren toren. „Hier ben ik, juffrouw", zei ik haas- tig. „Gaat u mee uit?" Na de gerechtvaardigde onrust, welke mij twee dagen lang gekweld had, deed zooveel vriendelijkheid mij vreezen, dat j ik zooals het gewoonlijk heet Jiet slachtoffer was v,an een zinneloozen droom. „Pardon, juffrouw.... wat zegt u?" „Gaat u mee met Alain, Merwijn en mij een tochtje maken?" „Graag, juffrouw." „Nu, neem dan uw schetsboek mee." Ik haastte mii naar beneden en liep n,aar den kant van de rivier. „Ah, ah!" zei het jonge meisje lachend tegen mij, „u bent in een goed humeur, vanmorgen, naar het schijnt?" Ik mompelde, onhandig, een paar ver defecte trillingsdempers en breken van cylindergeleidestukken ontstonden. Bij behoorlijke controle konden de motoren dus ongeveer 30.000 km afleg gen, daarna moest de motor gereviseerd worden om beschadigingen, welke be drijfsstoringen kunnen veroorzaken, te voorkomen. De motoren behooren echter onge veer 100,000 km zonder groote revisie af te kunnen leggen, zoodat verbetering der motoren noodzakelijk was. Bij de thans vastgestelde oorzaken van de motorbeschadigingen vallen de kosten voor proefnemingen met verbe teringen aan en herstelling van de mo toren geheel ten laste van den leveran cier die zijn verplichtingen loyaal na komt. Vereeniging van Nederlandsche Gemeenten. De algemeene vergadering van de afdeeling Zee.and van de vereeniging van Nederlandsche gemeenten zal op Maandag 3 Juni te Middelburg plaats hebben. Na afhandeling der agenda zal ir- W. G. Witteveen, stadsarchitect te Rotter dam een lezing houden over „De betee- kenis der uitbreidingsplannen, streek plannen, lintbebouwing en schoonheids commissies", Veilingsvereeniging «Zuid-Beveland" Goes- Aan de cijfers, die het bestuur der V.V. „Zuid-Beveland" aan de agenda voor de op 21 Mei te houden algemeene vergadering heeft toegevoegd, ontleenen wij het volgende: Van 1 April 1934 tot 31 Maart 1935 zijn geveild 2,331,536 (vj. 4,629,514 kg) appels voor f 166,434,90, 1,914,643, (v.j. 1,705,569) kg peren voor f 137,896,38; 921,365 kg kersen en pruimen (v.j. 804,469) voor f 63,702,09. Verder 2,117,836 kg klein fruit voor i 130,766,93, diverse fruit voor f 3,022,49, warmoezerugewassen voor f 27,975,92, diverse groote (w o. vroege aardappelen) f 41,304,34. In 1934 is aan steun ontvan gen f 33,064,96. De totale omzet bedroeg f 604,168,01. Aan provisie op de veilingen is geïnd f 21,857, aan huur voor zitplaatsen f 138, contributieleden f 620, en als goed slot voor de materiaalexploitatie (f 13,643) verminderd met het nadeelig saldo voor de transportrekening (f 5,113), f 8,529, totaal f 31,144. Aan salarissen is uitge geven f 15,546, aan onkosten f 12,210, intrest f 2,001, afschrijvingen f 1,387, totaal f 31,144. VEREENIGING RIJWIELPAD WALCHEREN. In de Woensdag ten Stadhuize van Vlissingen gehouden vergadering van de Vereeniging Rijwielpad Walcheren, wel ke vergadering stond onder voorzitter schap van den heer C. A. van Woelde- ren, heeft de secretaris, de heer J. Lou- werse, het jaarverlag over 1934 uitge bracht, waaraan wij het volgende pnt- leenen: Vermeldde het vorig jaarverslag, dat spoedig met den aanleg van een rijwiel pad DomburgWestkapelle zou wor den begonnen, thans kan de secretaris mededeelen, dat deze aanleg niet lang meer op zich zal laten wachten. De Prov. Waterstaat en het Polder bestuur van Walcheren beramen plan nen voor verbetering van den z.g. Schelpenweg DomburgWestkapelle, waarbij tevens de aanleg van een rij wielpad langs dien weg onder het oog legen woorden, waar de bedoeling van was haar te doen begrijpen, dat ik al tijd een goed humeur h,ad, waar echter juffrouw Marguérite weinig van over tuigd scheen, dan sprong ik in de boot en ging naast haar zitten. „Roeien, Alain", zei ze dadelijk daar op, en de oude Alain, die er zich op laat voorstaan dat hij een roeikampioen is, begon regelmatig de riemen te be wegen, wat hem er deed uitzien als een zware vogel, die vruchtelooze pogingen doet te vliegen. „Ik moet u wel uit uw slottoren ko men weghalen, omdat u al twee dagen hardnekkig uit uw humeur bent", zei juffrouw Marguérite. „Juffrouw, ik verzeker u, d,at alleen bescheidenheid.... eerbied., vrees.." „O, eerbied.... vrees.... u waart uit uw humeur, dat is het. Wij zijn be ter dan u, heel zeker. Mijn moeder, die beweert, ik weet niet heel goed waar om, dat wij u met groote onderscheiding moeten behandelen, heeft mij gesmeekt mij op het altaar van uw trots te offe ren, en, als gehoorzame dochter, offer ik mij." Ik uitte haar, duidelijk en oprecht, en ronduit, mijn erkentelijkheid. „Om de zaken niet half te doen" ging zij voort, „heb ik besloten u een feest te bezorgen, dat naar uw smaak is: daar om een mooie zomermorgen, bosch en uitkijkjes met alle verlangde lichteffec ten, vogels, die op de takken zingen, een mysterieuse boot, die over het wa ter glijdt; u, die, van deze soort dingen houdt, moet wei tevreden zijn?" zal worden gezien, Hoewel dit werk niet door de vereeniging zal worden uit gevoerd, kan men toch wel vaststellen, dat zij, indien tot aanleg van een rijwiel pad langs dien weg wordt overgegaan, indirect aan de tot standkoming van dit rijwielpad heeft medegewerkt. De aanleg van een rijwielpad Vlis- singen-Oost Souburg-Middelburg langs den Ouden Vlissingschen weg is voor loopig nog niet op den voorgrond ge schoven, aangezien een verzoek, of de- ze weg uit het 60 millioen plan verbe terd kan worden, nog in behandeling is; j mocht dit vèrzoek worden ingewilligd, dan zal getracht worden ook een rijwiel pad langs dien weg aangelegd te krijgen. Ondertusschen heeft de afdeeling Sou burg niet stil gezeten en gelden bijeen gebracht, tot een tamelijk groot bedrag, dat voorloopig voor genoemde doel is gereserveerd. Vervolgens herinnert de secretaris aan het in gebruik nemen van het rij wielpad van Koudekerke naar de dui nen, dat in een groote behoefte voor ziet, wat blijkt uit het vele gebruik, dat nu reeds door de fietsers van dit pad is gemaakt en uit het feit, dat ver schillende fietsers uit Koudekerke of Middelburg zich ,als lid der vereeni ging heeft aangemeld. De secretaris brengt een woord van dank aan den A. N. W. B.; de K. N. A. C., het gemeentebestuur van Koude kerke en den gemeentesecretaris voor den steun, die de vereeniging voor den aanleg van dit rijwielpad heeft ontvan gen. Hij voegt daaraan de hoop toe, dat nog vele inwoners uit Koudekerke en Middelburg zich gedrongen zullen gevoelen tot de vereeniging toe te tre den, om te helpen den schuldenlast, dien de vereeniging in het belang van een veilig verkeer voor alle fietsers door den aanleg van dat rijwielpad op haar heeft genomen, te helpen verlichten, „Alleen zijn wij niets, vereend zijn wij alles." Helpt ons het aangevangen werk te kunnen voortzetten, aldus de secretaris. In den loop van 1934 is de Motor en Rijwielwet gewijzigd, waardoor het o.a. verboden is dat bakfietsen van de rijwielpaden gebruik maken. Bij het teren van het rijwielpad is bij wijze van proef Cozuma van de N.V. „Vlismar" gebruikt. Als de proef vol doet, zal dit in de toekomst een bezuini ging geven op de exploitatie van de rij wielpaden, aangezien Colzuma direct uit het vat verwerkt kan worden en niet verwarmd behoeft te worden. Overigens heeft het onderhoud van de rijwielpaden met de overwegen en de afrasteringen geregeld plaats gehad. Het doorgroeien van duindoorns door het wegdek van het rijwielpad in de duinen blijft aan houdenden zorg baren. Bij de aansluiting van het Slobber- duinsche rijwielpad aan het rijwielpad langs de duinen zijn in het belang van een veilig verkeer een paar verkeerspa- len met roode reflectoren geplaatst. Het is te betreuren, dat de opgeschoten jeugd deze reflectoren kort na het tijd stip van plaatsing reeds vernield heeft. Bij het begin van het seizoen is het rijwielpad bij Valkenisse door een auto mobilist uit Utrecht stuk gereden. Na onderzoek is het mogen gelukken den dader te vinden, die zich bereid ver klaarde de aangebrachte schade te ver goeden. Het is de Federatie van Nederland sche Rijwielpadvereenigingen uit onder handelingen gebleken, dat er, hoewel er geen beginsel bestaat waarop het Werk fonds van het aanleggen van rijwielpa den te zijnen laste zou moeten afzien, dit soort werkzaamheden zich echter bij uit stek leent voor werkverschaffing. Uit deze mededeeling van den algemeen se cretaris van het werkfonds blijkt, dat een bijdrage uit het werkfonds wel niet mogelijk zal zijn. De inspecteur voor de werkverschaf- „Ik ben verrukt juffrouw." „Ha, dat is niet kwaad." Ik was inderdaad op het oogenblik vrij voldaan over mijn lot. De beide oevers, tusschen welke wij voortgleden, waren bedekt met pas gemaaid hooi, dat de lucht geuren deed. Ik zag om ons heen de sombere lan den van het park, dat de morgenzon volstrooide met lichtstrepen, terugwij ken; miljoenen vroolijk gonzende insec ten dronken zich dronken aan den dauw in de bloemkelken. Tegenover mij lachte de goede Alain mij, bij eiken riemslag, met een gedienstig en be schermend gezicht toe; dichterbij zat juffrouw Marguérite, tegen haar gewoon te in het licht gekleed, mooi, frisch en rein als een maagdepalm, en schudde met de eene hand de vochtparels van haar hoed, die op dit vroege morgenuur aan het kantwerk hingen, en hield de andere als een lokaas Merwijn voor, die ons zwemmend volgde. Waarlijk, men zou niet veel kracht behoeven aan te wenden mij te smeeken om naar het ein de der wereld mee te gaan in deze kleine witte boot. Toen wij buiten de grenzen van het park kwamen, en onder een van de hogen, die den ringmuur doorboren, doorvoeren, zei de jonge Creoolsche te gen mij: „Vraagt u mij heelemaal niet, waar ik u heenbreng, mijnheer?" „Neen, neen, juffrouw, dat is mij vol komen onverschillig!" „Ik breng u in het land der feeën." „Dat vermoedde ik." bij Rheumatische pijnen, Spierpijn enz. (Ingez. Med.j fing, de heer Westhoff heeft als zijn meening medegedeeld, dat iedere Rij- wielpadvereeniging zich kan wenden tot den minister van sociale zaken om 100 pet. 'van d'e te betalen arbeidsloonen voor aanleg van rijwielpaden; voor de overige uitgaven, voor zoover de ver eeniging deze niet kan betalen, kan dan overleg -worden gepleegd met de be trokken gemeentebesturen, vermoede lijk zal de minister geene bezwaren heb ben, dat ook de gesaneerde gemeenten de bijkomende kosten betalen. De secretaris meent dat de mogelijk heid niet is uitgesloten, dat verschillen de gemeenten van deze mededeelingen in de toekomst een dankbaar gebruik kunnen maken. Het aantal 'eden is te Middelburg met ongeveer 180 toegenomen, ook te Kou dekerke is het aantal toegenomen. In de overige afdeelingen is een kleine terug gang van het ledental geconstateerd, zoodat het totaal aantal leden ongeveer gelijk is gebleven als in 1933. De se cretaris hoopt, dat de fietsers niet zullen vergeten, dat hen voor een luttel bedrag per jaar een zoo goed als veilig verkeer op de rijwielpaden wordt aangeboden. Het bestuur heeft schulden gemaakt om hen dit genot te verschaffen, en zij moe ten dus helpen ook deze schulden te be strijden- De rekening wijst aan een eindcijfer van f 5810 met een nadeelig slot van f 2711. In de vergadering heeft de voorzit ter dank gebracht iUan de wegens ver trek afgetreden bestuursleden, de hee- ren mr. R. M. van Dusseldorp en A. Bakker, voor het vele werk in het be lang van de vereeniging verricht en den heer J. L. Dregmans, burgemees ter van Koudekerke, als nieuw hobfd- bestuurslid welkom geheeten. De vergadering keurde het jaarver slag, de rekening en de begrooting goed en de voorzitter bracht den secretaris- penningmeester dank voor het gevoerde beheer. De vergadering herkoos jhr. H. A. van Doorn als hoofdbestuurslid; in de vacatureVan Dusseldorp zal" in de volgende vergadering worden voorzien. Een breedvoerige discussie ontspon zich over den aanleg van het Rijwiel pad VlissingenRitthem. De voorzitter zeide, d,at dit nog maar een principe besluit is en voorloopig alleen de grondwerken zullen kunnen worden uitgevoerd, mits de vereischte vergun ningen daarvoor worden verkregen. Spr. gaf den afgevaardigde van de afdeeling Souburg in overweging stappen te doen bij het comité om nu reeds te begin nen met aanleg van het gedeelte rij wielpad Souburg—Vlissingen. De afgevaardigde zal dit punt in zijn afdeeling bespreken. Bij de rondvraag vroeg een der le den pogingen ;aan te wenden om uit breiding te krijgen van het ledental te Middelburg en Zoutelande. Een ander lid vroeg pogingen aan te wenden tot uitbreiding van de rijwiel paden in de richting Domburg. Weer een ander lid vroeg al het mogelijke te doen om te voorkomen dat verkeers- opstakels aan de rijwielpaden worden geplaatst. Op de jaarvergadering van de fede ratie zullen voorstellen worden gedaan voor toelating van bakfietsen op de rij wielpaden op bepaalde dagen en uren en ten tweede om 'n verbodsbepaling te gen het fietsen van 2 of meer personen n,aast elkaar als van tegenovergestelde richting fietsers aankomen. „Juffrouw Hélouin, die meer bevoegd is op het gebied der poëzie, zal u wel hebben verteld, dat de stukken bosch, die dit land op twintig .mijlen in het rond bedekken, de overblijfselen zijn van het oude woud van Brocélyande, waar de voorvaderen van uw vriendin freule de Porhoët, Hagden, de heeren van Gaël, en waar de grootvader van Merwijn hier verteld werd, hoe 'n ver leider hij ook zelf was, door een vrouw die Viviance heette. We zullen nu spoe dig in het binnenste van het bosch zijn. En, indien dit nog niet noodig is, om uw verbeelding een vlucht te geven, be denk dan, dat deze bosschen nog dui zenden sporen bewaren van den myste- rieusen godsdienst der Kelten; zij zijn er, als het ware, mee bestraat. U hebt dan het recht u, onder ieder van deze boomen, een druïde te denken, in een wit kleed, en een gouden sikkel te zien blinken in elke zonnestraal. De gods dienst van die onverdragelijke oude menschen heeft zelfs, dicht hierbij., in een eenzame, romantische, schilderach tige, enzoovoort, streek, een monument nagelaten, waarvoor de menschen, die aangelegd zijn op extaze gewoonlijk in onmacht vallen: ik heb gedacht, d,at u er plezier in zoudt hebben het te tee kenen, en, daar de plek niet gemakke lijk te ontdekken is, heb ik besldtèn u als gids te dienen, terwijl ik van h als belooning vraag, dat u mij; de uitbarstin gen van een enthousiasme, w,aar ik niet aan zou kunnen meedoen, spaart." (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 5