*2* <jOESCHECOUPANT£!££ Zelfs (jeentnefol Jjaxeer-CUtkerties BINNENLAND. ZEELAND. WEER EU WIND. NUMMER 115. TWEE BLADEN. DONDERDAG 16 MEI 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. prinses juliana op een avondfeest te brussel. vervroegde inschrijving van den dienstplicht. de nederlandsche bank verlaagt haar disconto. ter bestrijding van de werkloosheid in de sigaren industrie, minister marchant. DE K. L. M. OPENT HAAR ZOMERDIENST. MIDDELBURG. GOES. WALCHEREN. - Tij" Tilrf-L"' \e lijst tueele den fir, die is laar. Wi Dstdui- i d - fin uit dui- Inwind bereik- arijzen van riaan- 20e ïn 14e Pan- l9e pr. haven er", te lei j.l. /lucht. Iweert, rde, 3e 32e C. 137e F. en 27e Blok, |-de, 9e Gebr 36e M. 31e H. l33e J. |e J. P. A. de Inhuize, jsweert, pn, 40e duif /eer. |ader;ri£ St. Wan- Irescen- Denbaar IGroote jM'burg- MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Él Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Coürant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Ieleroon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17, Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1 1 regels 2.10, elke r. m. 30 ct.Rubriei „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regeL. a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. msf „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewysnommers 5 cent In de sociëteit Concert Noble, gelegen in de aristocritische Leopoldwijk te Brussel is gisteravond, ter gelegenheid van het internationale concours hippi- que een schitterend avondfeest gehou den, dat werd bijgewoond door koning Leopold, koningin Astrid en Prinses Ju liana. Om negen uur werden de prachtige salons geopend. Ongeveer een uur later waren naar raming reeds ruim vijftien honderd genoodigden aanwezig: het ge- heele corps diplomatique, de bloem van de Belgische adel, groot-industrie en de bankwereld, de vreemde officieren, die deelnemen aan het concours-hippique, onder wie ook de Nederlandsche équipe, vele figuren uit de politieke wereld, enz. Om tien uur deden koning Leopold, Koningin Astrid en Prinses Juliana hun intrede. Bij den ingang werden zij opge wacht en welkom geheeten door de be stuursleden van de inviteerende socië teiten, luitenant-generaal baron Du Roy de Blicquy, graaf Jacques d'Oultremont, den Franschen markies de Poligac, den prins de Broglie en den prins de Croy. 7 De vorstelijke personen werden bin nengeleid terwijl het symphonie orkest van het regiment bereden gidsen onder leiding van commandant Prevost de Brabanqonne en vervolgens het Wilhel mus uitvoerde. Na een oogenblik te hebben vertoefd in de salon de reception, verschenen de Koning, de Koningin en Prinses Juli ana in de groote balzaal, waar zij plaats namen op drie prachtige groote zetels. In de zaal, overvloedig en toch zacht verlicht door middel van vijf reusachtige kroonluchters, was een der wanden ver sierd met vele mooie portretten. Ver der was de zaal op bescheiden wijze met vlaggen en bloemen getooid. Kort nadat de vorstelijke personen hadden plaats genomen, ving het bal aan, waaraan ook door de Prinses werd deelgenomen H. K. H. sloeg niet veel dansen over. Om 3 uur in den nacht keerden de vorstelijke personen met hetzelfde cere monieel als waarmede zij gekomen wa ren naar de Koninklijk paleis terug. De minister van defensie heeft aan de burgemeesters in den lande medege- gedeeld dat het plan bestaat om het ge tal keuringsraden belangrijk te vermin deren, Indien dit plan wordt verwezen lijkt, zal de zitting van elk der overblij vende raden langer moeten duren dan thans. Deze zitting later te laten eindi gen dan ongeveer half Mei, is om ver schillende redenen niet mogelijk, zoodat de langere duur van de zitting slechts te bereiken is door de keuring vroeger, te doen beginnen. Dit maakt het nood zakelijk, ook de inschrijving voor den dienstplicht te vervroegen. Om daartoe te kunnen geraken, is wijziging van de Dienstplichtwet noodig. Een zoodanige wijziging is voorgesteld bij wetsontwerp, dat bij Koninklijke Boodschap van 26 April j.l. bij de Tweede Kamer is inge diend (het Bezuinigingsontwerp). De burgemeesters worden verzocht, nu reeds rekening te houden met de mo gelijkheid, dat deze wetswijziging spoe dig tot stand komt, in welk geval de algemeene inschrijving voor de lichting 1937, welke naar de bestaande bepalin gen in Januari 1936 zou plaats hebben, waarschijnlijk wordt vervroegd tot Octo ber 1935. De Nederlandsche Bank heeft met in gang van heden al haar rente-tarieven met een half procent verlaagd. Zooals men zich zal herinneren, werd de vori ge maand, om de aanvallen op den gul den af te slaan, tweemaal tot verhooging met een vol procent besloten. Nu het ge vaar bezworen is, wordt de weg terug ingeslagen. De verlaging zal wel spoedig door een verdere worden gevolgd. Naar wordt gemeld, hebben de betrok ken ministers besloten te bevorderen aan de Staten-Generaal maatregelen voor te stellen tegen een mogelijk te snelle verdere uitbreiding van de me chaniseering in de sigarenindustrie. Het ligt niet in het voornemen het gebruik van bestaande machines te verbieden, doch wel om het in dienst stellen van nieuwe compleet- en bosjesmachines af hankelijk te stellen van de toestemming van de Regeering. Naar Vooruit verneemt, is het niet uitgesloten, dat minister Marchant bin nenkort in aanmerking zal komen voor een bezoldigde administratieve functie bij een instelling van roomsch-katholiek middelbaar onderwijs. De ware deugd ligt niet in het bloot leggen zonder meer van anders on deugden, doch in het pogen deze op te heffen. De eenling-witkiel. Wij schreven Dinsdag j.l.: „Volgens onze inlichtingen is de po sitie van den eenling-kruier zoo als b.v, in Goes en Middelburg nog slechter dan in het vorenstaande om schreven: de ons genoemde wekelijk- sche inkomsten* bedragen enkele g u 1 d e n s en voor de rest zijn zij op den steun aangewezen." Dit berustte op te Middelburg inge wonnen inlichtingen, die ons echter in algemeenen zin gegeven waren. Thans bericht onze Goessche redacteur ons echter, dat het vorenstaande voor Goes allerminst geldt; de kruier aldaar heeft een normaal inkomen, is nog nimmer om steun geweest en hoopt daar heel z'n leven buiten te blijven. Uiteraard verheugt het ons voor den betrokkene zeer, dat wij, blijkbaar-ten onrechte generaliseerend, zijn omstan digheden nu ook te somber hebben af geschilderd; hetgeen wij in deze zinsne de schreven moet dan uitsluitend ver staan worden als betrekking hebbend op den toestand in Middelburg. (Van onzen specialen verslaggever). Hoewel de natuur niet die medewei king verleende, welke bij een dergelijk fei* eigenlijk aanwezig behoort te zijn, is gister toch werkelijk de zomertijd in gegaan. En dientengevolge heeft de K.L.M. zonder zich te storen aan deze onvriendelijke weersgezindheid, die zich uitte in 'n ijzigen N.W. wind en sombere hagel- en regenbuien, plichtsgetrouv haar zomerdienst op de Zeeuwsche lijn geopend, hetgeen beteekent, dat men van heden af tweemaal per dag 't tra ject Vlissingen-Haamstede-Rotterdam- Amsterdam v.v. per Fokker of Douglas, kan afleggen en van 13 Juli af zelfs driemaal per dag. Ter gelegenheid van deze heropening heeft de K.L.M- de pers uitgenoodigd een trip naar Schiphol te maken. Daarvan hebben wij gaarne gebruik gemaakt, te meer omdat bij een dergelijke excursie niet alleen veei te zien is, doch bovenal omdat er ook bij een zoo'n gelegenheid van K.L.M. zijde bijzonderheden mede gedeeld plegen te worden, die voor het publiek, zoowel van het „vliegend" ge deelte a'.s ook voor hen die daarbij in gedeeld hopen te worden (dat 't er vele mogen zijn) van belang zijn- In die ver wachting werden wij niet teleurgesteld. Met het lijntoestel van 7,40 een 2- motorige Fokker van Vlissingen's vlieg veld vertrokken, arriveerden wij te 9,05 op Schiphol. Wel iets later dan de dienstregeling aangaf, doch dat kwam door den sterken tegenwind en het feit dat de vliegtijd berekend is op de veel snellere Douglasmachines- Niettemin, ;n vijf kwartier van Vlissingen naar Am sterdam is een prestatie die er wezen mag, en die den luchtreiziger toch wei even aan het denken brengt over het begrip „tijd", ook al is hij gewend zich daar niet meer over te verbazen, sinds hij de boeken van Viruly en Parmentier gelezen heeft. De heer A. van der Paauw heeft het gezelschap journalisten en vertegen woordigers van de vliegcomité's uit Groningen, Twentbe, Eindhoven en Schouwen-Duiveland, die allen uitge noodigd waren bij de heropening van de binnenlandsche luchtlijnen, alles wat met de K. L. M. en Schiphol in verbanc staat op deskundige, zakelijke, doch niettemin prettige wijze uiteengezet,. En dat was heel veel. Wij zullen dan ook maar de voornaamste punten aan stippen. Want eigenlijk moet men het zelf gezien hebben, om te weten wat een zoo'n luchthaven aan bijzonders biedt. Oppervlakkig beschouwd zou men kunnen volstaan met te constateeren dat er vliegtuigen aankomen en ver trekken en dat daar wel een en ander voor te regelen valt. Doch dat een en ander is juist geweldig ingewikkelc en eischt een groot organisatorisch ta lent om ^et zonder de minste hapering te doen verloopen, waarbij niet verge ten mag worden dat het hier een inter nationaal bedrijf geldt. Wat de moei lijkheden nog verhoogt. Die internatio nale kant is voor een ieder waar te nemen. Machines aller landen zijn ver tegenwoordigd zoo des morgens. Daar staat een Duitsche machine, juist uit Berlijn gekomen, ginds wacht een Foli eer voor Malmö. Plotseling loeit de si rene ten teeken dat er een Douglas uit onden binnen gaat komen, die een la ding Engelsche ochtendbladen mee brengt, ter distribueering voor de ver schillende landen. En intusschen bezocht het gezelschap het Vlaggeschip van de K. L. M.-vloot „De Arend", een viermotorige Fokker van het nieuwste type, welks interieur in verschillende compartementen ver deeld, aan een luxe Pullmancar herin nert. Ook de „Zilvermeeuw" werd be keken en in de hangar vernamen wij het merkwaardige feit, dat er regelma tig machines gecharterd worden voor buitengewone tochten (waar natuurlijk goed voor betaald wordt). Van de kleine drie persoons Koolho ven lucht-taxi's, waarvoor de prijs 22 cent per km bedraagt, wordt eveneens een druk gebruik gemaakt. De K.L.M. beschikt thans over zeven van zulke taxi's. In de motoren-werkplaats werd een overzicht verkregen van de wijze waar op de motoren met behulp van tal van ingenieuse machines aan een grondig onderzoek worden onderwo'rpen vóór zij weer dienst moeten doen. Met uiterste nauwgezetheid wordt hier gewerkt, door geschoold personeel, want de kleinste fout of stoornis kan straks noodlottige gevolgen hebben De K.L.M. beschikt over bekwaam personeel, ciat is bekend. Dat de staf van medewerkenden reeds duizend man om vat, zegt meer dan voldoende van welk groot belang de K.L.M'. voor Nederland is. Heel merkwaardig is er één man - op 'n heel hooge post zoowel figuurlijk als letterhjk die niet tot die staf be hoort- De havenmeester van Schiphol hem dien alle startende piloten moeten gehoorzamen is ambtenaar van de gemeente Amsterdam, zooals alle ge bouwen en terreinen van en op het vliegveld gemeente-eigendom zijn, En als in de toekomst het vliegveld met het station uitgebreid worden, dan zal de havenmeester trots kunnen zijn op het gebied dat hij beheerschen mag. De plannen tot uitbreiding zijn klaar. Schiphol zal vier maal zoo groot worden als het thans is en daarmede een van de grootste Europeesche luchthavens zijn- Dat die plannen gereed liggen, is een bewijs dat de K.L.M. met moed de toe komst in gaat. Aan de lunch is door den heer Van der Paauw gewaagd van hetgeen de K. L. M. in de afgeloopen jaren is ge- weeft en wat en hoe ze hoopt te wor den. Het passagiersvervoer is elk jaar grooter geworden zeide spr. maar de groote druk die over de wereld ligt, voelt ook de K. L. M. Het internationale verkeer neemt steeds toe, doch ook van de binnenlandsche lijnen moet intensief gebruik gemaakt worden, willen wij eenmaal werken zonder subsidies, zon der steun van buitenaf. De K. L. M. stelt alles in het werk om het publiek, van dienst te zijn; laat het Nederland sche volk dan ook beseffen, dat het aan hen is (zij het dan misschien ook door offers te brengen bij iets hoogere passagegelden) om de toekomst van de K. L. M. te verzekeren, Spr. weet, dat men sympathiek tegenover de K. L. M. staat en hij is daarom met hoop voor de toekomst vervult. Verschillende sprekers hebben daar na nog het woord gevoerd, zoo o.a. de heeren j. J. Cock uit Zierikzee en jlir. Schuurbecque Boeye, burgemeester van Zierikzee, die woorden van lof spraken niet alleen voor de vriendelijke ont vangst, doch ook voor de K. L. M. en diens toekomst, daarbij hun steun toe zeggend. Des avonds 5.40 ving de retourvlucht van de Zeeuwsche deelnemers aan met het Douglas vliegtuig „De Gaai" onder commando van Parmentier. We zullen niets kwaads zeggen van onze oude betrouwbare, ja zelfs dierbare Fokker, doch het moet ons van het hart, dat de Douglas het van haar wint. In de eerste plaats: de snelheid. Met twee tusschenlandingen was de machine in 60 minuten van Amsterdam naar Vlis singen gebracht. En vervolgens: de Dou glas ligt naar ons gevoelen, en dus als leek, wel bijzonder vast in de lucht. Een niet te onderschatten voordeel. Een meer technische beschrijving ver- lange men niet van ons; een blik in de cocpit met zijn blinkende knoppen, me ters en raderen is voldoende om tot de overtuiging te komen dat het geval erg ingewikkeld is. De hand die hier met vaste greep het vliegtuig beheerscht, moet wel een groot vertrouwen heb; ben. En dat vertrouwen in de goede stuurmanseigenschappen der K. L. $L- piloten is er bij het publiek. Wanneer ook op de Zeeuwsche lijn de Douglas in gebruik wordt genomen (zeven van de veertien bestelde machines zijn reeds in de vaart) dan zal dat ook sti- muleeren tot het maken van een lucht reis. De K. L. M. waarborgt u volledige service. Ook de K.L.M. bevordert klaarblij kelijk op alle denkbare wijzen het dwaze denkbeeld, dat de Zeeuwsche Lucht Lijn de lijn op het tusschenstation Haam stede. In een reclamedrukwerk van Am sterdam vermeldt men den prijs van een kaartje naar Batavia, Londen, Brussel, Parijs, Praagen naar H a a m s t e- d e, van. Vlissingen wordt met geen v/oord gerept; voor de opening van den nieuwen binnenlandschen dienst is Schouwen-Duiveland uitgenoodigd en door den voorzitter van zijn Luchtvaart comité en den burgemeester van Zierik zee vertegenwoordigd, van Walcheren is er geen enkele official; in de Holland- sche pers verschijnen regelmatig publi caties van het enorme vervoer op de Zeeuwsche Lucht Lijn r= het vervoer op Haamstede, doch een toezegging, ons door de K.L.M. gedaan, om ons regehnatig de vervoerscijfers van de h e e 1 e lijn te zullen toezenden wordt niet nagekomen; de passageprijs van Haamstede naar Rotterdam en Amsterdam wordt v e r 1 a a g d en -die van Vlissingen naar dezelfde plaat sen wordt verhoogd.... en wanneer men van deze dingen spreekt of schrijft, dan vindt men een verre van gewillig oor. Red- Zelfs Uw lievelingskostje lust Ge niet meer, doordat Uw spijsvertering niet goed werkt en Uw maag in de war is. Uw darmen ledigen zich niet voldoende. Daardoor ontstaan ingewand-stoornissenriekende adem, beslagen tong, opgezwollen buik, pijn en druk in de maagstreek, hoofdpijn. Wacht niet langerVerwijder uit Uw dar men de giftige afvalstoffen met de nieuwe Laxeer-Akkertjes. De bijzondere besland- deelen zuiveren tegelijkertijd Uw bloed. Uw spijsverterings-organen gaan weer normaal werken, Uw geheele gestel zal verbeteren. Ge gevoelt U verjongd, want Per 12 stuks 60 cent TïlakenSchoort Schip N EDE Dl AN DS.CH PRODUCT iingez. Med.) Autobus concessie. Ged. Staten van Zeeland hebben aan de N.V. Stoomtram Walcheren te Vlis singen vergunning verleend om gedu rende de zomermaanden dagelijks met uitzondering van den Zondag een auto busdienst te onderhouden tusschen Westkapellè en Domburg. Hierdoor kan de N.V. dus Tussen laten rijden op de geheele route MiddelburgKou- dekerke Biggekerke -Zoutelande— WestkapelleDomburg Oostkapelle SerooskerkeSt. LaurensMiddel burg of omgekeerd. Naar wij vernemen hebben de dok ters hier ter stede, evenals zulks met de apothekers reeds lang het geval is, besloten met ingang van as. Zondag ook een onderlingen Zondagsdienst in te stellen. Eén der Middelburgsche artsen zal dan dien dag, zoo noodig, voor al zijn collegae waarnemen. DE GEMEENTERAADS VERKIEZINGEN, Ec. Fin. Partij 1935. Het zal zeker menigeen belang in boe zemen welke 25 kiezeressen en kiezers de lijst der Ec. Fin. Partij 1935 hebben onderteekend, waarop als candida- ten voorkomen mr. A. H. Kuipers, mr. dr. H. "Schmidt Degener; J. Vermeulen en T. C. Stam. Daar niet ieder gele genheid heeft daarvan ten stadhuize inzage te nemen, laten wij die namen hier volgen: Marthe S)chmidt DegenerHebert, P 39e; H. Schmidt Degener, P 39e; L. C. Hoek, E 203; L. J. Hoek—Melis E 203; B. F. te Roller I 281; J. F, v. d. Putte I 17; J. Minderhoud Jr., B 18. T. C. Stam, F 162; E. StamPagter F 162; A. h, Kuipers, N 181; K. L. Ja- cobson N 15; N. de GraafVerlinde G 105; C. LahrCorré, F 71; H.«c. Lahr, F 71; J. Sukkel, G 123; M. Sukkel- Wouters, G 123; Ai. Wouters, G 123; H. A. Velthuis, F 71; P. Vogel, C 105; F. C. K. VogelAdriaansen, C 105; P. J. Bouman, N 49; C. A. M. Bouman Kloot, N 49; M. A. Barentsen K 53; A. G. v. d. BurgBarentsen K 60. De minister van financiën maakt bekend, dat ten behoeve van 's Rijks schatkist is ontvangen, wegens over vo rige jaren te weinig betaalde belasting naar inkomen en/of vermogen (gewe- Middelburg, 16-V-'35. Woensdag hoog ste luchttemperatuur 9 C (48 F); laagste 5.1 °C (41 °F). Heden 9 h: 8.7 °C; 12 h: 10.6 °C. 6 mm regen. Hoogste baro meterstand te dezer stede, in het afge loopen etmaal: 766 mm; laagste 764 mm. Hoogste barometerstand in het Euro peesche waarnemingsgebied: 773.7 mm te Akureyri; laagste 750.8 mm te Stettin. Verwachting tot morgenavond: Matige, tijdelijk wellicht toenemende N.W. tot N, wind, zwaar bewolkt met tijdelijke opklaringen, af en toe regen- of hagelbuien, mogelijk nachtvorst, zelf de temperatuur. Zon op: 5 h 06; onder: 20 h 47. Licht op: 21 h 17. Maan op: 19 h 11; onder: 3 h 35. V. M.: 18 Mei. a e j c Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 mm. en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 38 min. later (S Springtij.) Mei. Hoogwater. Do. 16 13.12 Vr. 17 1.23 13.46 Za. 18 1.57 14.22 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge. Mei. Hoogwater. 16 2.32 14.55 17 3.10 15.35 18 3.49 16.16 Laagwater. 7.19 19.29 '7.59 20.08 8.35 20.49 Do. Vr. Za. Laagwater. 8.21 20.4! 8.58 21.16 9.32 21.54 tensgeld) bij den ontvanger der directe belastingen, enz, alhier f 44,57. Mr. H. C. J. Zaaijer, benoemd tot lid van den raad dezer gemeente in de vacature C. Adriaansen (V. B.), heeft deze benoeming aangenomen. Wegens de slechte weersgesteld heid is het openbaar concert van „Ho sanna" dat hedenavond op de Groote Markt alhier zou worden gegeven uitge steld tot Donderdag 23 Mei a.s. Schipper Schilperoort. De bekende Rotterdamsche schipper Schilperoort, die met een waterfiets een tocht over het kanaal maakte, en in een ton van Rotterdam, langs de kust, naar Scheveningen voer, demonstreerde gis teren in de Gbesche haven. Schipper Schilperoort, bewees de „zeewaardigheid" van zijn ton en ver telde daarbij van zijn verschillende avonturen. Intusschen verkochten een broer van schipper Schilperoort en zijn zoon foto's aan de honderden op den kant, die de demonstratie met belang- stelling volgden. WESTKAPELLE. Voor de a.s. ge meenteraadsverkiezing werden alhier 4 lijsten ingediend; n.l. een voor de S G.P, een voor de Chr. H. en A R. Partij, een voor de Lib. Partij en een voor de Arb. Partij. Alle thans zittende raadsleden hebben zich voor een hernieuwde can- didatuur weder beschikbaar gesteld.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1