*2* <jOESCHECOUPANT£!££
Zelfs
(jeentnefol
Jjaxeer-CUtkerties
BINNENLAND.
ZEELAND.
WEER EU WIND.
NUMMER 115.
TWEE BLADEN.
DONDERDAG
16 MEI 1935.
EERSTE BLAD.
178e JAARGANG.
prinses juliana op een
avondfeest te brussel.
vervroegde inschrijving van
den dienstplicht.
de nederlandsche bank
verlaagt haar disconto.
ter bestrijding van de
werkloosheid in de sigaren
industrie,
minister marchant.
DE K. L. M. OPENT HAAR
ZOMERDIENST.
MIDDELBURG.
GOES.
WALCHEREN.
-
Tij"
Tilrf-L"'
\e lijst
tueele
den
fir, die
is
laar.
Wi
Dstdui-
i d -
fin uit
dui-
Inwind
bereik-
arijzen
van
riaan-
20e
ïn 14e
Pan-
l9e pr.
haven
er", te
lei j.l.
/lucht.
Iweert,
rde, 3e
32e C.
137e F.
en 27e
Blok,
|-de, 9e
Gebr
36e M.
31e H.
l33e J.
|e J. P.
A. de
Inhuize,
jsweert,
pn, 40e
duif
/eer.
|ader;ri£
St.
Wan-
Irescen-
Denbaar
IGroote
jM'burg-
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Él
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Coürant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Ieleroon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17,
Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1 1
regels 2.10, elke r. m. 30 ct.Rubriei
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regeL.
a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. msf
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewysnommers 5 cent
In de sociëteit Concert Noble, gelegen
in de aristocritische Leopoldwijk te
Brussel is gisteravond, ter gelegenheid
van het internationale concours hippi-
que een schitterend avondfeest gehou
den, dat werd bijgewoond door koning
Leopold, koningin Astrid en Prinses Ju
liana.
Om negen uur werden de prachtige
salons geopend. Ongeveer een uur later
waren naar raming reeds ruim vijftien
honderd genoodigden aanwezig: het ge-
heele corps diplomatique, de bloem van
de Belgische adel, groot-industrie en de
bankwereld, de vreemde officieren, die
deelnemen aan het concours-hippique,
onder wie ook de Nederlandsche équipe,
vele figuren uit de politieke wereld, enz.
Om tien uur deden koning Leopold,
Koningin Astrid en Prinses Juliana hun
intrede. Bij den ingang werden zij opge
wacht en welkom geheeten door de be
stuursleden van de inviteerende socië
teiten, luitenant-generaal baron Du Roy
de Blicquy, graaf Jacques d'Oultremont,
den Franschen markies de Poligac, den
prins de Broglie en den prins de Croy. 7
De vorstelijke personen werden bin
nengeleid terwijl het symphonie orkest
van het regiment bereden gidsen onder
leiding van commandant Prevost de
Brabanqonne en vervolgens het Wilhel
mus uitvoerde.
Na een oogenblik te hebben vertoefd
in de salon de reception, verschenen
de Koning, de Koningin en Prinses Juli
ana in de groote balzaal, waar zij plaats
namen op drie prachtige groote zetels.
In de zaal, overvloedig en toch zacht
verlicht door middel van vijf reusachtige
kroonluchters, was een der wanden ver
sierd met vele mooie portretten. Ver
der was de zaal op bescheiden wijze met
vlaggen en bloemen getooid.
Kort nadat de vorstelijke personen
hadden plaats genomen, ving het bal
aan, waaraan ook door de Prinses werd
deelgenomen H. K. H. sloeg niet veel
dansen over.
Om 3 uur in den nacht keerden de
vorstelijke personen met hetzelfde cere
monieel als waarmede zij gekomen wa
ren naar de Koninklijk paleis terug.
De minister van defensie heeft aan de
burgemeesters in den lande medege-
gedeeld dat het plan bestaat om het ge
tal keuringsraden belangrijk te vermin
deren, Indien dit plan wordt verwezen
lijkt, zal de zitting van elk der overblij
vende raden langer moeten duren dan
thans. Deze zitting later te laten eindi
gen dan ongeveer half Mei, is om ver
schillende redenen niet mogelijk, zoodat
de langere duur van de zitting slechts
te bereiken is door de keuring vroeger,
te doen beginnen. Dit maakt het nood
zakelijk, ook de inschrijving voor den
dienstplicht te vervroegen. Om daartoe
te kunnen geraken, is wijziging van de
Dienstplichtwet noodig. Een zoodanige
wijziging is voorgesteld bij wetsontwerp,
dat bij Koninklijke Boodschap van 26
April j.l. bij de Tweede Kamer is inge
diend (het Bezuinigingsontwerp). De
burgemeesters worden verzocht, nu
reeds rekening te houden met de mo
gelijkheid, dat deze wetswijziging spoe
dig tot stand komt, in welk geval de
algemeene inschrijving voor de lichting
1937, welke naar de bestaande bepalin
gen in Januari 1936 zou plaats hebben,
waarschijnlijk wordt vervroegd tot Octo
ber 1935.
De Nederlandsche Bank heeft met in
gang van heden al haar rente-tarieven
met een half procent verlaagd. Zooals
men zich zal herinneren, werd de vori
ge maand, om de aanvallen op den gul
den af te slaan, tweemaal tot verhooging
met een vol procent besloten. Nu het ge
vaar bezworen is, wordt de weg terug
ingeslagen. De verlaging zal wel spoedig
door een verdere worden gevolgd.
Naar wordt gemeld, hebben de betrok
ken ministers besloten te bevorderen
aan de Staten-Generaal maatregelen
voor te stellen tegen een mogelijk te
snelle verdere uitbreiding van de me
chaniseering in de sigarenindustrie. Het
ligt niet in het voornemen het gebruik
van bestaande machines te verbieden,
doch wel om het in dienst stellen van
nieuwe compleet- en bosjesmachines af
hankelijk te stellen van de toestemming
van de Regeering.
Naar Vooruit verneemt, is het niet
uitgesloten, dat minister Marchant bin
nenkort in aanmerking zal komen voor
een bezoldigde administratieve functie
bij een instelling van roomsch-katholiek
middelbaar onderwijs.
De ware deugd ligt niet in het bloot
leggen zonder meer van anders on
deugden, doch in het pogen deze op
te heffen.
De eenling-witkiel.
Wij schreven Dinsdag j.l.:
„Volgens onze inlichtingen is de po
sitie van den eenling-kruier zoo als
b.v, in Goes en Middelburg nog
slechter dan in het vorenstaande om
schreven: de ons genoemde wekelijk-
sche inkomsten* bedragen enkele
g u 1 d e n s en voor de rest zijn zij op
den steun aangewezen."
Dit berustte op te Middelburg inge
wonnen inlichtingen, die ons echter in
algemeenen zin gegeven waren. Thans
bericht onze Goessche redacteur ons
echter, dat het vorenstaande voor Goes
allerminst geldt; de kruier aldaar heeft
een normaal inkomen, is nog nimmer
om steun geweest en hoopt daar heel
z'n leven buiten te blijven.
Uiteraard verheugt het ons voor den
betrokkene zeer, dat wij, blijkbaar-ten
onrechte generaliseerend, zijn omstan
digheden nu ook te somber hebben af
geschilderd; hetgeen wij in deze zinsne
de schreven moet dan uitsluitend ver
staan worden als betrekking hebbend
op den toestand in Middelburg.
(Van onzen specialen
verslaggever).
Hoewel de natuur niet die medewei
king verleende, welke bij een dergelijk
fei* eigenlijk aanwezig behoort te zijn,
is gister toch werkelijk de zomertijd in
gegaan. En dientengevolge heeft de
K.L.M. zonder zich te storen aan deze
onvriendelijke weersgezindheid, die zich
uitte in 'n ijzigen N.W. wind en sombere
hagel- en regenbuien, plichtsgetrouv
haar zomerdienst op de Zeeuwsche lijn
geopend, hetgeen beteekent, dat men
van heden af tweemaal per dag 't tra
ject Vlissingen-Haamstede-Rotterdam-
Amsterdam v.v. per Fokker of Douglas,
kan afleggen en van 13 Juli af zelfs
driemaal per dag.
Ter gelegenheid van deze heropening
heeft de K.L.M- de pers uitgenoodigd een
trip naar Schiphol te maken. Daarvan
hebben wij gaarne gebruik gemaakt, te
meer omdat bij een dergelijke excursie
niet alleen veei te zien is, doch bovenal
omdat er ook bij een zoo'n gelegenheid
van K.L.M. zijde bijzonderheden mede
gedeeld plegen te worden, die voor het
publiek, zoowel van het „vliegend" ge
deelte a'.s ook voor hen die daarbij in
gedeeld hopen te worden (dat 't er vele
mogen zijn) van belang zijn- In die ver
wachting werden wij niet teleurgesteld.
Met het lijntoestel van 7,40 een 2-
motorige Fokker van Vlissingen's vlieg
veld vertrokken, arriveerden wij te
9,05 op Schiphol. Wel iets later dan de
dienstregeling aangaf, doch dat kwam
door den sterken tegenwind en het feit
dat de vliegtijd berekend is op de veel
snellere Douglasmachines- Niettemin, ;n
vijf kwartier van Vlissingen naar Am
sterdam is een prestatie die er wezen
mag, en die den luchtreiziger toch wei
even aan het denken brengt over het
begrip „tijd", ook al is hij gewend zich
daar niet meer over te verbazen, sinds
hij de boeken van Viruly en Parmentier
gelezen heeft.
De heer A. van der Paauw heeft het
gezelschap journalisten en vertegen
woordigers van de vliegcomité's uit
Groningen, Twentbe, Eindhoven en
Schouwen-Duiveland, die allen uitge
noodigd waren bij de heropening van
de binnenlandsche luchtlijnen, alles wat
met de K. L. M. en Schiphol in verbanc
staat op deskundige, zakelijke, doch
niettemin prettige wijze uiteengezet,.
En dat was heel veel. Wij zullen dan
ook maar de voornaamste punten aan
stippen. Want eigenlijk moet men het
zelf gezien hebben, om te weten wat
een zoo'n luchthaven aan bijzonders
biedt.
Oppervlakkig beschouwd zou men
kunnen volstaan met te constateeren
dat er vliegtuigen aankomen en ver
trekken en dat daar wel een en ander
voor te regelen valt. Doch dat een en
ander is juist geweldig ingewikkelc
en eischt een groot organisatorisch ta
lent om ^et zonder de minste hapering
te doen verloopen, waarbij niet verge
ten mag worden dat het hier een inter
nationaal bedrijf geldt. Wat de moei
lijkheden nog verhoogt. Die internatio
nale kant is voor een ieder waar te
nemen. Machines aller landen zijn ver
tegenwoordigd zoo des morgens. Daar
staat een Duitsche machine, juist uit
Berlijn gekomen, ginds wacht een Foli
eer voor Malmö. Plotseling loeit de si
rene ten teeken dat er een Douglas uit
onden binnen gaat komen, die een la
ding Engelsche ochtendbladen mee
brengt, ter distribueering voor de ver
schillende landen.
En intusschen bezocht het gezelschap
het Vlaggeschip van de K. L. M.-vloot
„De Arend", een viermotorige Fokker
van het nieuwste type, welks interieur
in verschillende compartementen ver
deeld, aan een luxe Pullmancar herin
nert. Ook de „Zilvermeeuw" werd be
keken en in de hangar vernamen wij
het merkwaardige feit, dat er regelma
tig machines gecharterd worden voor
buitengewone tochten (waar natuurlijk
goed voor betaald wordt).
Van de kleine drie persoons Koolho
ven lucht-taxi's, waarvoor de prijs 22
cent per km bedraagt, wordt eveneens
een druk gebruik gemaakt. De K.L.M.
beschikt thans over zeven van zulke
taxi's.
In de motoren-werkplaats werd een
overzicht verkregen van de wijze waar
op de motoren met behulp van tal van
ingenieuse machines aan een grondig
onderzoek worden onderwo'rpen vóór zij
weer dienst moeten doen. Met uiterste
nauwgezetheid wordt hier gewerkt, door
geschoold personeel, want de kleinste
fout of stoornis kan straks noodlottige
gevolgen hebben
De K.L.M. beschikt over bekwaam
personeel, ciat is bekend. Dat de staf van
medewerkenden reeds duizend man om
vat, zegt meer dan voldoende van welk
groot belang de K.L.M'. voor Nederland
is. Heel merkwaardig is er één man -
op 'n heel hooge post zoowel figuurlijk
als letterhjk die niet tot die staf be
hoort- De havenmeester van Schiphol
hem dien alle startende piloten moeten
gehoorzamen is ambtenaar van de
gemeente Amsterdam, zooals alle ge
bouwen en terreinen van en op het
vliegveld gemeente-eigendom zijn,
En als in de toekomst het vliegveld
met het station uitgebreid worden, dan
zal de havenmeester trots kunnen zijn
op het gebied dat hij beheerschen mag.
De plannen tot uitbreiding zijn klaar.
Schiphol zal vier maal zoo groot worden
als het thans is en daarmede een van
de grootste Europeesche luchthavens
zijn-
Dat die plannen gereed liggen, is een
bewijs dat de K.L.M. met moed de toe
komst in gaat.
Aan de lunch is door den heer Van
der Paauw gewaagd van hetgeen de
K. L. M. in de afgeloopen jaren is ge-
weeft en wat en hoe ze hoopt te wor
den. Het passagiersvervoer is elk jaar
grooter geworden zeide spr. maar de
groote druk die over de wereld ligt,
voelt ook de K. L. M. Het internationale
verkeer neemt steeds toe, doch ook van
de binnenlandsche lijnen moet intensief
gebruik gemaakt worden, willen wij
eenmaal werken zonder subsidies, zon
der steun van buitenaf. De K. L. M.
stelt alles in het werk om het publiek,
van dienst te zijn; laat het Nederland
sche volk dan ook beseffen, dat het
aan hen is (zij het dan misschien ook
door offers te brengen bij iets hoogere
passagegelden) om de toekomst van de
K. L. M. te verzekeren, Spr. weet, dat
men sympathiek tegenover de K. L. M.
staat en hij is daarom met hoop voor
de toekomst vervult.
Verschillende sprekers hebben daar
na nog het woord gevoerd, zoo o.a. de
heeren j. J. Cock uit Zierikzee en jlir.
Schuurbecque Boeye, burgemeester van
Zierikzee, die woorden van lof spraken
niet alleen voor de vriendelijke ont
vangst, doch ook voor de K. L. M. en
diens toekomst, daarbij hun steun toe
zeggend.
Des avonds 5.40 ving de retourvlucht
van de Zeeuwsche deelnemers aan met
het Douglas vliegtuig „De Gaai" onder
commando van Parmentier. We zullen
niets kwaads zeggen van onze oude
betrouwbare, ja zelfs dierbare Fokker,
doch het moet ons van het hart, dat
de Douglas het van haar wint. In de
eerste plaats: de snelheid. Met twee
tusschenlandingen was de machine in
60 minuten van Amsterdam naar Vlis
singen gebracht. En vervolgens: de Dou
glas ligt naar ons gevoelen, en dus als
leek, wel bijzonder vast in de lucht.
Een niet te onderschatten voordeel.
Een meer technische beschrijving ver-
lange men niet van ons; een blik in de
cocpit met zijn blinkende knoppen, me
ters en raderen is voldoende om tot de
overtuiging te komen dat het geval erg
ingewikkeld is. De hand die hier met
vaste greep het vliegtuig beheerscht,
moet wel een groot vertrouwen heb;
ben. En dat vertrouwen in de goede
stuurmanseigenschappen der K. L. $L-
piloten is er bij het publiek. Wanneer
ook op de Zeeuwsche lijn de Douglas
in gebruik wordt genomen (zeven van
de veertien bestelde machines zijn
reeds in de vaart) dan zal dat ook sti-
muleeren tot het maken van een lucht
reis. De K. L. M. waarborgt u volledige
service.
Ook de K.L.M. bevordert klaarblij
kelijk op alle denkbare wijzen het dwaze
denkbeeld, dat de Zeeuwsche Lucht Lijn
de lijn op het tusschenstation Haam
stede. In een reclamedrukwerk van Am
sterdam vermeldt men den prijs van een
kaartje naar Batavia, Londen, Brussel,
Parijs, Praagen naar H a a m s t e-
d e, van. Vlissingen wordt met geen
v/oord gerept; voor de opening van den
nieuwen binnenlandschen dienst is
Schouwen-Duiveland uitgenoodigd en
door den voorzitter van zijn Luchtvaart
comité en den burgemeester van Zierik
zee vertegenwoordigd, van Walcheren is
er geen enkele official; in de Holland-
sche pers verschijnen regelmatig publi
caties van het enorme vervoer op de
Zeeuwsche Lucht Lijn r= het vervoer op
Haamstede, doch een toezegging,
ons door de K.L.M. gedaan, om ons
regehnatig de vervoerscijfers van de
h e e 1 e lijn te zullen toezenden wordt
niet nagekomen; de passageprijs
van Haamstede naar Rotterdam en
Amsterdam wordt v e r 1 a a g d en -die
van Vlissingen naar dezelfde plaat
sen wordt verhoogd.... en wanneer
men van deze dingen spreekt of schrijft,
dan vindt men een verre van gewillig
oor. Red-
Zelfs Uw lievelingskostje lust Ge niet
meer, doordat Uw spijsvertering niet goed
werkt en Uw maag in de war is. Uw darmen
ledigen zich niet voldoende. Daardoor
ontstaan ingewand-stoornissenriekende
adem, beslagen tong, opgezwollen buik,
pijn en druk in de maagstreek, hoofdpijn.
Wacht niet langerVerwijder uit Uw dar
men de giftige afvalstoffen met de nieuwe
Laxeer-Akkertjes. De bijzondere besland-
deelen zuiveren tegelijkertijd Uw bloed.
Uw spijsverterings-organen gaan weer
normaal werken, Uw geheele gestel zal
verbeteren. Ge gevoelt U verjongd, want
Per 12 stuks 60 cent
TïlakenSchoort Schip
N EDE Dl AN DS.CH PRODUCT
iingez. Med.)
Autobus concessie.
Ged. Staten van Zeeland hebben aan
de N.V. Stoomtram Walcheren te Vlis
singen vergunning verleend om gedu
rende de zomermaanden dagelijks met
uitzondering van den Zondag een auto
busdienst te onderhouden tusschen
Westkapellè en Domburg. Hierdoor
kan de N.V. dus Tussen laten rijden
op de geheele route MiddelburgKou-
dekerke Biggekerke -Zoutelande—
WestkapelleDomburg Oostkapelle
SerooskerkeSt. LaurensMiddel
burg of omgekeerd.
Naar wij vernemen hebben de dok
ters hier ter stede, evenals zulks met
de apothekers reeds lang het geval is,
besloten met ingang van as. Zondag ook
een onderlingen Zondagsdienst in te
stellen. Eén der Middelburgsche artsen
zal dan dien dag, zoo noodig, voor al zijn
collegae waarnemen.
DE GEMEENTERAADS
VERKIEZINGEN,
Ec. Fin. Partij 1935.
Het zal zeker menigeen belang in boe
zemen welke 25 kiezeressen en kiezers
de lijst der Ec. Fin. Partij 1935 hebben
onderteekend, waarop als candida-
ten voorkomen mr. A. H. Kuipers, mr.
dr. H. "Schmidt Degener; J. Vermeulen
en T. C. Stam. Daar niet ieder gele
genheid heeft daarvan ten stadhuize
inzage te nemen, laten wij die namen
hier volgen:
Marthe S)chmidt DegenerHebert,
P 39e; H. Schmidt Degener, P 39e; L.
C. Hoek, E 203; L. J. Hoek—Melis E
203; B. F. te Roller I 281; J. F, v. d.
Putte I 17; J. Minderhoud Jr., B 18.
T. C. Stam, F 162; E. StamPagter F
162; A. h, Kuipers, N 181; K. L. Ja-
cobson N 15; N. de GraafVerlinde G
105; C. LahrCorré, F 71; H.«c. Lahr,
F 71; J. Sukkel, G 123; M. Sukkel-
Wouters, G 123; Ai. Wouters, G 123;
H. A. Velthuis, F 71; P. Vogel, C 105;
F. C. K. VogelAdriaansen, C 105; P.
J. Bouman, N 49; C. A. M. Bouman
Kloot, N 49; M. A. Barentsen K 53; A.
G. v. d. BurgBarentsen K 60.
De minister van financiën maakt
bekend, dat ten behoeve van 's Rijks
schatkist is ontvangen, wegens over vo
rige jaren te weinig betaalde belasting
naar inkomen en/of vermogen (gewe-
Middelburg, 16-V-'35. Woensdag hoog
ste luchttemperatuur 9 C (48 F);
laagste 5.1 °C (41 °F). Heden 9 h: 8.7 °C;
12 h: 10.6 °C. 6 mm regen. Hoogste baro
meterstand te dezer stede, in het afge
loopen etmaal: 766 mm; laagste 764 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro
peesche waarnemingsgebied: 773.7 mm
te Akureyri; laagste 750.8 mm te Stettin.
Verwachting tot morgenavond:
Matige, tijdelijk wellicht toenemende
N.W. tot N, wind, zwaar bewolkt met
tijdelijke opklaringen, af en toe regen-
of hagelbuien, mogelijk nachtvorst, zelf
de temperatuur.
Zon op: 5 h 06; onder: 20 h 47. Licht
op: 21 h 17. Maan op: 19 h 11; onder: 3
h 35. V. M.: 18 Mei.
a e
j c
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 mm. en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 38 min. later
(S Springtij.)
Mei.
Hoogwater.
Do. 16 13.12
Vr. 17 1.23 13.46
Za. 18 1.57 14.22
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge.
Mei.
Hoogwater.
16 2.32 14.55
17 3.10 15.35
18 3.49 16.16
Laagwater.
7.19 19.29
'7.59 20.08
8.35 20.49
Do.
Vr.
Za.
Laagwater.
8.21 20.4!
8.58 21.16
9.32 21.54
tensgeld) bij den ontvanger der directe
belastingen, enz, alhier f 44,57.
Mr. H. C. J. Zaaijer, benoemd tot
lid van den raad dezer gemeente in de
vacature C. Adriaansen (V. B.), heeft
deze benoeming aangenomen.
Wegens de slechte weersgesteld
heid is het openbaar concert van „Ho
sanna" dat hedenavond op de Groote
Markt alhier zou worden gegeven uitge
steld tot Donderdag 23 Mei a.s.
Schipper Schilperoort.
De bekende Rotterdamsche schipper
Schilperoort, die met een waterfiets een
tocht over het kanaal maakte, en in een
ton van Rotterdam, langs de kust, naar
Scheveningen voer, demonstreerde gis
teren in de Gbesche haven.
Schipper Schilperoort, bewees de
„zeewaardigheid" van zijn ton en ver
telde daarbij van zijn verschillende
avonturen. Intusschen verkochten een
broer van schipper Schilperoort en zijn
zoon foto's aan de honderden op den
kant, die de demonstratie met belang-
stelling volgden.
WESTKAPELLE. Voor de a.s. ge
meenteraadsverkiezing werden alhier 4
lijsten ingediend; n.l. een voor de S G.P,
een voor de Chr. H. en A R. Partij, een
voor de Lib. Partij en een voor de Arb.
Partij. Alle thans zittende raadsleden
hebben zich voor een hernieuwde can-
didatuur weder beschikbaar gesteld.