mmmm.
KUNST EN WETENSCHAP.
FINANCIEELE BERICHTEN.
HANDEL EN NIJVERHEID.
SPORT.
LANDBOUW.
0NBERWIJS.
GEMENGD NIEUWS.
ZIHD-BEVELAND.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN O.D.
ZEEUWSCH-VLAA^EREN W.D.
VLIEGTUIGMOTOREN OP DE
OPERATIETAFEL.
ten behoeve van de stichting van een
Zeeuwsch gedenkteeken voor wijlen
H.M. de Koningin-Moeder te wachten
tot het eind dezer maand.
ST. LAURENS- De Vereeniging Ge
meentebelang alhier stelde de volgende
candidaten voor de verkiezing van leden
voor den Gemeenteraad: K. A. Hame
link (aftr.), P. Wisse, mr. J. J. Snoep,
J. A- Rademakers, J. Snoep, -M. Vaane,
M. K. Heeroldt.
KRUININGEN. De vereeniging van
oud-leerlingen van land- en tuinbouw-
cursussen hield een goed bezochte ver
gadering in hotel Korenbeurs. Besloten
werd 'n maïsproefveld dit jaar aan te leg
gen. De hr. Jansen Verplanke hield een
lezing over „Onderstammen", waarvoor
ook fruittelers waren uitgenoodigd. Op
duidelijke en uitvoerige wijze werd 'n en
ander in het licht gesteld, en enkele ge
stelde vragen beantwoord. Tenslotte zi)n
eenige excursies en proeven besproken.
DIERENMISHANDELING.
Dezer dagen kwam op het erf van een
inwoner te Hontenisse diens haan kake
lend toegeloopen- Het dier was met
bloed besmeurd en bij onderzoek bleek
het de kam en de staart te zijn afgesne
den- De eigenaar stelde de politie met
een en ander in kennis. Aangezien het
dier de gewoonte had vaak een bezoek
te brengen aan buurman's erf werd het
politieonderzoek in die richting aange
vangen, alwaar men een hakblok aan
trof in de nabijheid waarvan een bebloe
de bijl, een groote afgesneden hanenkam
en hanenveeren lagen. De eigenaar van
het erf verklaarde inderdaad deze ern
stige dierenmishandeling te hebben ge
pleegd omdat de haan geregeld op zijn
erf kwam, het eten van zijn kippen op
vrat en dan zijn kippen medenam naar
het erf van zijn buurman alwaar zij hun
eieren legden. Nadat hij het beest dat hij
aanvankelijk den kop had willen afhak
ken aldus had mishandeld heeft hij het
de vrijheid gegeven.
De lijn MechelenTerneuzen,
Reeds eerder verluidde, dat de lijn
Mechelen-Terneuzen met verlies werkt-
Sedert dien, aldus het Dagbl. voor Zee
land, is de toestand nog belangrijk ver
slechterd, vooral ook op het Nederland-
sche gedeelte van de lijn. Sedert 1933
bleef het vrachtvervoer te Hulst stati-
onnair, maar voor aankomst te Axel
was dit vervoer meer dan 50 pet. ver
minderd in 1934, terwijl de uitvoer van
het station te Axel en Sas van Gent vo
rig jaar eveneens was verminderd, ter
wijl dit cijfer te Terneuzen zelfs aanzien
lijk was gedaald, n.l. met 50 pet.
Een gevolg van dezen slechten toe
stand schijnt te zijn, dat thans v/cderom
personeelsvermindering plaats vindt.
Reeds werd in het Volksblad gemeld,
dat aan een zestiental personen ontslag
was aangezegd tegen 30 April en 5 Mei
a.s., o.w. een viertal conducteurs, vijf
kantoorbedienden, technisch personeel,
alsmede een baanwachteres, terwijl te
vens 4 kantoorbedienden met ingang van
5 Mei dienst zullen moeten doen als con
ducteur.
Later evenwel is een gedeelte van
deze ontslagen wederom ingetrokken en
kan het daarbij betrokken personeel
veelal in lagere functies in dienst blijven.
De Vlaamsche pers bevatte deze week
het bericht, dat ook over de grens ont
slag werd aangezegd aan de laatstbe-
noemde wegwerkers van de lijn Meche
lenTerneuzen en tevens werd daarbij
vermeld, dat de lijn zou worden genaast
door de Nationale Maatschappij van Bel
gische Spoorwegen. Dit zou evenwel
slechts mogelijk zijn voor wat het ge
deelte der lijn op Belgisch grondgebied
betreft.
BRESKENS. De Emma-bloemcollecte
heeft alhier ruim f 63 opgebracht.
BIERVLIET. Zondagnamiddag verga
derde de muziekvereeniging, onder
voorzitterschap van den heer C. Kosten-
se. De penningmeester deed rekening en
verantwoording over 1934. De inkomsten
bedroegen f 382; de uitgaven f 518. Het
te kort zal gedekt worden uit het reser
vefonds, bijeengebracht door een ba
zaar verleden jaar, dat bans nog ruim
f 400 bevat. De heer P. Ducheine werd
herkozen als bestuurslid. In de vacatu
res Rijnberg en Faas werden gekozen
de heeren C. Moens en J. J. v. d. San-
de.
GROEDE. Zaterdagavond hield de afd.
Groede van den Bond van Staatspensi-
onneering een algemeene vergadering
in de zaal van den heer J. de Rooij al
hier. Voorzitter de heer A. J. Pauw. Er
w,aren niet veel leden aanwezig.
Uit de rekening van den penning
meester bleek, dat was ontvangen f 198
en uitgegeven f 168, batig slot f 30.
De periodiek aftredende bestuursleden
A. J. Pauw en D. Verplanke, werden
herkozen, terwijl het periodiek aftre
dende lid J. RisseeuwSalomé, zich
wegens bijzondere redenen niet meer
herkiesbaar stelde. Aangezien het be
stuur' geen candidaten in de plaats van
Risseeuw had kunnen stellen en zich
niemand ter vergadering bevond, die
zich een bestuursfunctie wilde laten
welgevallen, werd besloten in een vol
gende vergadering hierop terug te ko
men. Vervolgens werd het bestuur ge
machtigd een afgevaardigde naar de pj-
gemeene vergadering te Amsterdam te
zenden, onder voorwaarde, dat het reis
geld door het hoofdbestuur werd terug
betaald en het de afdeeling niet meer
mag kosten dan een bedrag van f 10.
Tenslotte werd besloten in de maand
Mei wederom een vergadering te beleg
gen en wel met het doel een comité te
vormen, dat op zich zal nemen de voor
bereidende maatregelen te treffen om
voor een autotocht voor ouden van da
gen. Tevens zouden dan ter vergadering
worden uitgenoodigd allen, die ook in
welk opzicht mede zouden willen wer
ken dezen tocht te doen slagen.
De motoren- en de instrumen-
ten-afdeeling der K.L.M.
(Van onzen eigen
verslaggever).
Van den beginne af aan heeft de
K.L.M, de motoren der vliegtuigen zelf
in onderhoud genomen en ze niet, zoo
als sommige andere luchtverkeersmaat-
schappijen, op gezette tijden naar de fa
briek ter revisie gestuurd. Dat heeft hel
voordeel gehad, dat men de motoren
beter leerde kennen, terwijl ook nog een
besparing van kosten werd verkregen.
Wat er bij de K.L.M. allemaal wel ge
daan wordt, om aan de motoren een zoo
groot mogelijk bedrijfszekerheid te ge-"
ven, hebben we een dezer dagen kun
nen constateeren, toen de directeur, de
heer A. Plesman, ons rondleidde door de
nieuwe motorafdeeling en de nieuwe in-
strumentenafdeeling van zijn maatschap-
pi), die onlangs op Schiphol in gebruik
zijn genomen.
Deze werkplaatsen (laboratoria kan
men wel haast zeggen, met zulk een
schier wetenschappelijke nauwkeurig
heid wordt er gearbeid) waren oorspron
kelijk op Waalhaven te Rotterdam ge
vestigd- De K.L.M, heeft evenwel be
sloten, toen er aan uitbreiding moest
worden gedacht, den geheelen techni-
schen dienst naar Schiphol over te
brengen, waar de eigenares van het
vliegveld, de gemeente Amsterdam, de
noodige gebouwen beloofde neer te zet
ten, welke de K.L.M, van haar huurt. De
motorafdeeling en de instrumentenafdee-
ling zijn gereed gekomen en inmiddels in
gebruik genomen; aan de groote repara
tiewerkplaats voor vliegtuigen, die dar
bij aansluit, wordt hard gewerkt, zoodat
men dit gebouw, waarvan het ijzeren
skelet gereed is, in September hoopt te
betrekken. Er wordt nog meer gebouwd
op Schiphol; om aan het steeds nijpen
der gebrek aan hangarruimte tegemoet
te komen, is een nieuwe loods in aan
bouw, terwijl ook voor enkele andere
gebouwtjes de fundamenten reeds zijn
gelegd. Op den duur komen dan alle af-
deelingen van deze instelling in Am
sterdam en zal alleen in Den Haag de
directie met de hoofdboekhouding ge
vestigd blijven.
Nauwkeurige revisie.
Hef mag de trots der motorafdeeling
wezen, dat nog nimmer bij de K-L.M.
een ongeluk met slechten afloop heeft
plaats gehad, dat te wijten was aan het
slecht functionneeren van den motor.
Men heeft wel eens met éénmotorige
vliegtuigen een noodlanding moeten ma
ken, doch dan is alles steeds goed afge-
loopen. In een toespraak tot het daar
werkende personeel heeft de heer Ples
man op deze gelukkige omstandigheia
gewezen, waarbij hij even memoreerde,
dat de voortdrijvingsmiddelen met wat
daaraan vastzit 30 pet. der geheele ex
ploitatiekosten opslokken. Dat geld is
echter goed besteed. De motoren van de
K.L.M. zijn steeds in uitmuntenden staat
en de piloten kunnen erop vertrouwen-
Men begon met om de 100 uur de vlieg
tuigmotoren in revisie te nemen, tegen
woordig geschiedt dat om de 600 a 700
uur. Alleen op de Indië-route worden de
motoren eerder verwisseld, n.l. na twee
reizen heen en weer, dus om de 360
vlieguren. De tijd tusschen twee revi
sies kon langzamerhand verlengd wor
den door een betere materialenkennis,
een betere smeertechniek en een beter
inzicht in de vereischte brandstof.
Dat er in deze afdeeling veel te doen
is, kan men begrijpen, als men bedenkt,
dat de K L M. in 1934 bijna 75,000 draai
uren heeft gehad en dat het aantal P.K -
uren van 1 millioen in 1921 is gestegen
tot 32 millioen in 1934, wegens de enor
me toename van het vermogen der in
gebruik zijnde motoren. Het personeel :s
niet evenredig toegenomen, hetgeen sa
menhangt met een beter werkmethode.
Het zijn meest jonge menschen die
hier werken, zóó van de ambachtsschool.
De meeste boordwerktuigkundigen kre
gen hier hun opleiding en dat de maat
schappij bij de aanwijzing daarvan niet
over. één nacht ijs gaat, blijkt uit de om
standigheid, dat de jongens dat niet eer
der na vijf jaar werken in de werkplaats
worden.
Op gezette tijden wordt elke motor
hier eerst vo ledig uit elkaar genonien-
Daarna worden de onderdeelen gerei
nigd en met zand (of eigenlijk een soor!
ijzerpoeder) schoon geblazen- Vervol
gens komen ze in de controle-afdeeling,
waar elk stukje met het bloote oog en
microscopisch op scheuren wordt on
derzocht. Om eventueele slijtage te con
stateeren wordt alles met fijne instru
menten nagemeten. Waar maar een klein
foufje gevonden wordt, neemt men on
herroepelijk een nieuw onderdeel ervoor
in de plaats. Elders worden nog klep
pen geschuurd en jagers nagemeten,
waarna de motor tenslotte weer in el
kaar gezet wordt. In de z.g proefbank,
die zoo gemaakt is, dat het geluid voor
de omgeving gedempt wordt, wordt de
motor nog eerst geprobeerd, alvorens hij
op zijn oude plaats in het vliegtuig te
rugkomt- Een even nauwkeurige con
trole wordt uitgeoefend op de verschil
lende instrumenten in de instrumenten-
afdeeling- Bij de moderne aviatiek hangt
daar immers zoo veel van af De heele
vlucht van een vliegtuig kan hier met
elk instrument afzonderlijk worden na
gebootst.
Als alles klaar is, kan weer veilig aan
een nieuwe serie vlieguren begonnen
worden.
Geref. Kerk.
Dr. W. H. van Zuylen, thans hulppre
diker, is beroepen te Wissenkerke.
NOORD-NEDERLANDSCHE
BOUWKUNST.
Vrijdag j.l. sprak in de Winterclub te
Domburg de heer J. H; Klarenbeek
over: Noord-Nederlandsche Bouw
kunst. Sp.reker begon met de definitie
van „bouwen" als „beschuttend omge-
gen" en stelde voorop, hoe verschillen
de factoren van materieelen en geeste
lijken aard zich bij het bouwen doen
gelden.
Als eerste voorbeeld van Noord-Ne
derlandsche bouwkunst vindt men in
ons land de hunnebedden, terwijl op
gegraven urnen in huisvorm ons een
voorstelling geven van de woningen
uit de vroegste tijden. Uit de Romein-
sche en Karolingische tijden kan Noord-
Nederland slechts enkele fragmenta
rische overblijfselen van bouwkunst
aanwijzen. Eerst in de 11e eeuw wordt
het beeld duidelijk, wereldlijke en ker
kelijke bouwkunst ontwikkelen zich en
hoewel niet in zulk een rijkdom als b.v.
Frankrijk, kan ook Nederland wijzen op
prachtige bouwwerken in Romaansche
en Gotische stijl. Met tal van lichtbeel
den zijn woorden illustreerend, gaf de
spreker op duidelijke en boeiende wij
ze een overzicht van de beide Middel-
eeuwsche stijlen. Hij toonde de verschil
len, maar ook de verwantschap tus
schen beide en wees erop, hoe, aange
past aan het karakter van wereldsch
of geestelijk bouwwerk, de typeerende
details op harmonische wijze in kas
teel en burgerwoning, in stadhuis en
kathedraal waren verwerkt.
De ontwikkeling van de Romaansche
en Gotische kathedraal werd beurte
lings door de weergave van schetsen
van het grondplan en door afbeeldin
gen van het voltooide, levende bouw
werk gedemonstreerd. Na de pauze
gaf de heer Klarenbeek de ontwikke
ling van de Renaissance en Fransch-
klassieke bouwkunst, zooals deze zich
in Nederland op eigenaardige wijze
hebben ontwikkeld. Ook hier niet een
volslagen breuk met wsfct voorafging,
doch naast kenmerkende verschillen
een aanpassing in detatfs en een eigen
karakter in de verwerking der interna
tionale stijlen. De spreker had het ge
lukkig denkbeeld gehad zooveel moge
lijk lichtbeelden te geven uit de onmid
dellijke omgeving: Middelburg, Veere,
Goes. Het was een genot de prachtige
en origineel-gevonden details van na
bij te zien van de als geheel zoo wel
bekende gebouwen en te realiseeren
hoe harmonisch deze onderdeelen zich
in het geheel voegden. Reeds voor de
wereldlijke Gotiek had spreker zijn
voorbeelden in Zeeland gezocht (de
stadhuizen van Middelburg en Veere,
het, helaas verdwenen, huis der W.I.
Co. in de Langedelft, hoek St. Jan
straat); thans leverden de Middelburg-
sche patriciërshuizen een rijke illustra
tie voor Renaissance- en Lodewijkstijl.
De 19e eeuw moest het na al deze
karakteristieke en harmonische bouw
werken treurig afleggen. Door het
naast-elkaar-projecteeren van een
boerenhuis, een molen, een brug, een
landhuis, alles cenvoudig-stijlvol, pas
send in het landschap, met hun 19e
eeuwsche tegenhangers, waaraan geen
harmonische lijn te ontdekken viei, en
raamverdeeling, daklijn, versiering,
wedijverden in stijlloosheid, wisl spre
ker op geestige wijze het verval van
onze bouwkunst te typeeren. Te meer
trof hierna de groote verdienste van
Berlage en zijn opvolgers, die als eer
sten eisch stelden: waarheid en een-
vond in bouw, eerlijkheid in de toe
passing van het materiaal. Een groep
lichtbeelden, die den modernen opbloei
van de Noord-Nec^erlandsche bouw
kunst op beknopte maar duidelijke wij
ze belichtten, vormde het slot van deze
zeer interessante en boeiende voor
dracht. Het mag zeker wel gezegd wor
den, dat de spreker, die uit een zoo rijk
en uiteenloopende materiaal een zoo
scherp en wel omlijnd beeld wist te
geven, toonde op zijn wijze een bouw
meester te zijn.
De groote belangstelling der aanwe
zigen bleek uit het aantal vragen dat
werd gesteld, welke met groote kennis
van zaken werden beantwoord.
Na een hartelijk woord van dank
aan den spreker sloot de voorzitter, de
heer L. J. van Voorthuysen de bijeen
komst en daarmee dit seizoen van de
Winterclub.
Surséance van betaling.
Het weekblad „Handelsbelangen" van
a.s. Woensdag neemt een volledig over
zicht van den staat van baten en schul
den op betreffende de surséance van be
taling van J. H. C. van Goozen, commis-
sionnair in effecten te Middelburg,
handelende onder de firma H. C. Reijers.
Daaruit blijkt dat het actief bedraagt
46.436.47 en het passief 133.434.22.
Onder het hoofd effecten op den staat
van baten wordt voor een bedrag van
20.000 effecten genoemd, welke waar
deloos zijn.
•MfiMMIlUHaiMBMBBMBBMBMB—HB—H—D
Handelsregister,
Aan de in de Ned. Mercuur opgeno
men wekelijksche openbaarmakingen i.
z. „Het Handelsregister" betreffende
Zeeland ontleenen wij het volgende:
Voor de Zeeuwsche Eilanden (Middel
burg).
Nieuwe inschrijvingen:
Het Concertgebouw, Vlissingen, Em-
mastraat 10, verhuren van zalen, lokalen
tot het houden van vergaderingen, ver-
koopingen enz. en het geven van voor
stellingen en uitvoeringen en bals. Ven
noot en F. en A. Ots.
W ij z i g i n g:
N.V. Houthandel v.h. den Bouwmees
ter, Borsius Van der Leyé, Kousteen-
schedijk P 3 Middelburg, in hout, bouw
materialen en aanverwante artikelen.
Uitgetreden directeur A. C. Vos. Nieu
we directeur W. Z. Ort.
De voetbalvereeniging H.O.V. te
Breskens zal op 5 Mei a.s. een ju
bileum-voetbalwedstrijd doen spelen,
waarvoor uitgenoodigd zijn de Belgische
club R.F.C. te Brugge en H.D.V.S. te
Schiedam.
MIDDELBURG—LONGA 2—0.
Bij een vriendschappelijken wedstrijd
tusschen twee elftallen blijft 't „vriend
schappelijk" toch altijd merkbaar. Het
zich tot het uiterste geven, en de wil
om te winnen is niet in zoo n sterke
mate aanwezig als bij een competitie
wedstrijd. Zoo was het ook gistermid
dag voor een groot gedeelte bij Middel
burg en Longa. In de laatste 15 minuten
kwam de lust bij de groenwitten eerst
recht boven om de Tilburgers te over
winnen, Toen werd geestdriftiger ge
speeld. De fout echter die aan de voor
hoede kleeft, is, dat ze te weinig en te
onzuiver schiet.
We hebben de laatste wedstrij
den telkens weer er op gewezen dat een
leider, een spelverdeeler in de voor
hoede nog steeds gemist wordt. Ook de
zen middag was dit weer zoo. Met het
korte spel bereikt men niets. Waarom
de vleugels niet meer in den aanval be
trokken? Nu speelde het binnentrio net
zoo lang samen tot de verdediging in
greep. Tot 10 min. voor het einde bleef
de stand 00. Dit demonstreerde de
kracht van Middelburg o.i. zeer juist. De
onmacht van de voorhoede een punt te
scoren en de kracht van de verdediging.
Deze linie was ook nu weer het beste
deel van het elftal. Met den keeper
vormt dit achtertrio een geheel dat er
zijn mag.
In de middenlinie was P. Ploegaert
weer van de partij (G. Ploegaert speel
de nu linksbinnen en Neufeglise mid-
voor). Hij speelde een verdienstelijke
wedstrijd. Hertogs was goed hoewel hij
belangrijk onder het peil van verleden
week bleef. De spil viel bepaald tegen
Over 't algemeen was het plaatsen van
de groen-witten slordig. De spelers na
men te veel een afwachtende houding
aan. De middenspelers dienen bij een
aanval der tegenpartij een teruggetrok
ken positie in te nemen. Op één lijn
blijven staan met de overige voorhoe
despelers zooals nu gebeurde levert
niets op. Aan het verband in de Longa-
ploeg ontbrak nog al wat. Doch dit valt
niet te verwonderen als men bedenkt
dat met zes invallers werd gespeeld en
dus slechts vijf spelers van het eerste
elftal in het veld traden.
In de eerste helft bleven de beide
achterhoedes meester van het terrein.
De invaller-keeper van Longa moest
echter meer ingrijpen dan zijn collega
aan den anderen kant. Een schot van
Becks en Merk hield hij er goed uit.
Het waren deze vleugelspelers die hem
werk gaven; het binnentrio loste spo
radisch een goed gericht schot. Na de
hervatting was het eerst Neufeglise die
een mooi schot inzond. Het spel ging
gelijk op. Toen een kwartier voor het
einde bij de groen-witten eenige ople
ving kwam, Longa liet zich ook niet on
betuigd, maar midvoor v. Ierlant schoot
tweemaal achter elkaar nog onbegrijpe
lijk naast. Verhulst deed het beter en
schoot langs den uitloopenden keeper
(10). Uit een corner sloeg de keeper
daarop den bal weg, die door G. Ploe
gaert ineens op den schoen werd geno
men en mooi hoog in doel getrapt (20).
Daarmee kwam het einde.
Wedstrijduitslagen Z. V. B.
Zaterdag: OtheneHoek 33; L.V.
V.Arnemuiden 03.
Zondag: le kl.B.K.V.V.Tern. Boys
33; Corn. BoysTerneuzen 3 52;
Hulst 2Axel 3 16.
Overgangski.: Eiland Boys 2Zeetan*
dia 3 20.
2e kl. A. R.C.S. 3Middelburg 5 2
4.
2e kl. B.: Zeeuws. Boys 2Kruinin-
gen 13; Hansw. Boys 2Goesche
Boys 2 60; EllewoutsdijkHeinkensz
51; Goes 3Kattendijke 80; Cort-
gene's H. Arendsk. 32-
3e kl. A.: Vlissingen 5R.C.S. 4 70;
Eiland Boys 3Zeelandia 5 13; Schel-
destr. 2Domburg 2 30.
Nieuwe Ned- zwemrecords.
Tijdens zwemwedstrijden van de
O.D.Z. te Rotterdam zijn twee Neder-
landsche records verbeterd. De zwem
mer P. v. Hoek verbeterde het Ned. re
cord 100 m rugslag met 0,6 sec en bracht
het op 1 urn 12,2 sec- Het record 4 maal
200 m vrije slag estafette verbeterde de
ploeg van D.J.K. met niet minder dan
9,2 sec, waardoor het record komt te
staan op 10 min 9,4 sec.
Het aantal gevallen van mond- en
klauwzeer gedurende de maand Maart
1935 bedroeg in de provincie Groningen
3, Friesland 12, Drenthe 1, Overrijssel
2, Gelderland 1, Utrecht 1, Noord Hol
land 1, Zuid Holland 2, Zeeland geen,
Noordbrabant 1.
De cijfers duiden het aantal eigenaais
aan onder wier vee deze ziekte werd
geconstateerd.
Met ingang van 1 Mei a.s. is be
noemd tot hoofd der O.L. school te Bles-
kensgraaf (Z-H-)de heer L. den Ouden,
wachtgelder te G a p i n g e-
Aan de Binnenvaartschool te B r e s-
k e n s slaagden voor het examen voor
schipper-binnenvaart de heeren H. Ver
meulen, C. de Vuijst, G. Pleijte, J. van
den Broecke en P. de Baare.
Examen voor Onderwijzer (es).
De minister van O. K. en W. brengt
ter kennis van belanghebbenden, dat het
schriftelijk gedeelte van de in het jaar
1935 af te nemen examens ter verkrij
ging van de akte van bekwaamheid als
onderwijzer(es) zal plaats hebben op 28
en 29 Mei a.s.; de mondelinge examens
op 12 Juni d.a.v. zullen aanvangen;
De commissie, met het afnemen van
deze examens belast zal o.m. zitting
houden te 's Gravenhage: voor de pro
vincie Zeeland, met als voorzitter
drs. W. J. Goslinga, schoolopziener van.
het L. O. te den Haag.
WAARSCHUWING. De Officier /an
Justitie te Rotterdam verzoekt nog
maals, bij herhaling, allen, die ter ver
krijging van een crediet, geld hebben
afgedragen of gezonden aan de Onder
ling Spaarinstelling, de Spaar- en Cre-
dietverzekering „Eigen Hulp' of de
Vereenigde Spaarcredietbank, alle te
Schiedam (houder M. van Weerden),
zich ten spoedigste te wenden tot de
politie van hun woonplaats, tot het ge
ven van inlichtingen.
Ook kan men zich daartoe recht
streeks schriftelijk wenden tot den
rechter-commissaris te Rotterdam.
OP HEETERDAAD BETRAPT.
Geruimen tijd reeds zijn groote streken
van den Achterhoek door veel
vuldige inbraken onveilig gemaakt met
het gevolg, dat vele plaatsen er toe zijn
overgegaan een versterkte bewaking in
het leven te roepen. Zoo was de burge
meester van Steenderen in overleg ge
treden met de maréchaussée van Zut-
phen, waardoor ook voor zijn plaats be
wakingsversterking kon worden inge
voerd.
Zondagnacht heeft men hiermede sus-
ces kunnen boeken. Men slaagde qt n.L
in een inbr,aak bij de coöp. zuivelfabriek
te Steenderen te verijdelen. Tegen twee
uur in den nacht waren de inbrekers,
in totaal drie man, per auto naar hun
operatieterrein gekomen. Een hunnef
bleef in de auto zitten, de twee ande
ren gingen tot den aanval over. Dank
zij de extra-surveillance echter liepen
de heeren in den val. Zoodra zij zich
ontdekt zagen, kozen zij het hazenpad
waarbij echter een hunner door een re
volverschot van de lachtervolgende ma
rechaussee in den arm getroffen werd,
waarop hij kon worden gearresteerd. De
tweede inbreker kon eenigen tijd later
met behulp van den politiehond van
den rijksveldwachter van Steenderen
worden opgespoord. De man, die in de
,auto zijn makkers had opgewacht, was,
zoodra hij onraad bespeurde, weggere
den. Hij kon tot dusverre nog niet wor
den opgespoord.
DE TSJECHISCHE PILOOT NO-
VOTNY NIET VERONGELUKT. De
K.L.M. bericht aan de Maandagmorgen:
Het in de dagbladen verschenen be
richt omtrent de botsing tusschen twee
vliegtuigen nabij Praag behoeft eenige
verbetering. De beide vliegtuigen be
hoorden namelijk niet aan de 1 sjec'ni-
sche luchtverkeersmaatschappij Ceskos-
lovenska Letecka Spolecnost, doch aan
de Aviafabriek.
De om het leven gekomen piloot Mo-