mmmm. KUNST EN WETENSCHAP. FINANCIEELE BERICHTEN. HANDEL EN NIJVERHEID. SPORT. LANDBOUW. 0NBERWIJS. GEMENGD NIEUWS. ZIHD-BEVELAND. ZEEUWSCH-VLAANDEREN O.D. ZEEUWSCH-VLAA^EREN W.D. VLIEGTUIGMOTOREN OP DE OPERATIETAFEL. ten behoeve van de stichting van een Zeeuwsch gedenkteeken voor wijlen H.M. de Koningin-Moeder te wachten tot het eind dezer maand. ST. LAURENS- De Vereeniging Ge meentebelang alhier stelde de volgende candidaten voor de verkiezing van leden voor den Gemeenteraad: K. A. Hame link (aftr.), P. Wisse, mr. J. J. Snoep, J. A- Rademakers, J. Snoep, -M. Vaane, M. K. Heeroldt. KRUININGEN. De vereeniging van oud-leerlingen van land- en tuinbouw- cursussen hield een goed bezochte ver gadering in hotel Korenbeurs. Besloten werd 'n maïsproefveld dit jaar aan te leg gen. De hr. Jansen Verplanke hield een lezing over „Onderstammen", waarvoor ook fruittelers waren uitgenoodigd. Op duidelijke en uitvoerige wijze werd 'n en ander in het licht gesteld, en enkele ge stelde vragen beantwoord. Tenslotte zi)n eenige excursies en proeven besproken. DIERENMISHANDELING. Dezer dagen kwam op het erf van een inwoner te Hontenisse diens haan kake lend toegeloopen- Het dier was met bloed besmeurd en bij onderzoek bleek het de kam en de staart te zijn afgesne den- De eigenaar stelde de politie met een en ander in kennis. Aangezien het dier de gewoonte had vaak een bezoek te brengen aan buurman's erf werd het politieonderzoek in die richting aange vangen, alwaar men een hakblok aan trof in de nabijheid waarvan een bebloe de bijl, een groote afgesneden hanenkam en hanenveeren lagen. De eigenaar van het erf verklaarde inderdaad deze ern stige dierenmishandeling te hebben ge pleegd omdat de haan geregeld op zijn erf kwam, het eten van zijn kippen op vrat en dan zijn kippen medenam naar het erf van zijn buurman alwaar zij hun eieren legden. Nadat hij het beest dat hij aanvankelijk den kop had willen afhak ken aldus had mishandeld heeft hij het de vrijheid gegeven. De lijn MechelenTerneuzen, Reeds eerder verluidde, dat de lijn Mechelen-Terneuzen met verlies werkt- Sedert dien, aldus het Dagbl. voor Zee land, is de toestand nog belangrijk ver slechterd, vooral ook op het Nederland- sche gedeelte van de lijn. Sedert 1933 bleef het vrachtvervoer te Hulst stati- onnair, maar voor aankomst te Axel was dit vervoer meer dan 50 pet. ver minderd in 1934, terwijl de uitvoer van het station te Axel en Sas van Gent vo rig jaar eveneens was verminderd, ter wijl dit cijfer te Terneuzen zelfs aanzien lijk was gedaald, n.l. met 50 pet. Een gevolg van dezen slechten toe stand schijnt te zijn, dat thans v/cderom personeelsvermindering plaats vindt. Reeds werd in het Volksblad gemeld, dat aan een zestiental personen ontslag was aangezegd tegen 30 April en 5 Mei a.s., o.w. een viertal conducteurs, vijf kantoorbedienden, technisch personeel, alsmede een baanwachteres, terwijl te vens 4 kantoorbedienden met ingang van 5 Mei dienst zullen moeten doen als con ducteur. Later evenwel is een gedeelte van deze ontslagen wederom ingetrokken en kan het daarbij betrokken personeel veelal in lagere functies in dienst blijven. De Vlaamsche pers bevatte deze week het bericht, dat ook over de grens ont slag werd aangezegd aan de laatstbe- noemde wegwerkers van de lijn Meche lenTerneuzen en tevens werd daarbij vermeld, dat de lijn zou worden genaast door de Nationale Maatschappij van Bel gische Spoorwegen. Dit zou evenwel slechts mogelijk zijn voor wat het ge deelte der lijn op Belgisch grondgebied betreft. BRESKENS. De Emma-bloemcollecte heeft alhier ruim f 63 opgebracht. BIERVLIET. Zondagnamiddag verga derde de muziekvereeniging, onder voorzitterschap van den heer C. Kosten- se. De penningmeester deed rekening en verantwoording over 1934. De inkomsten bedroegen f 382; de uitgaven f 518. Het te kort zal gedekt worden uit het reser vefonds, bijeengebracht door een ba zaar verleden jaar, dat bans nog ruim f 400 bevat. De heer P. Ducheine werd herkozen als bestuurslid. In de vacatu res Rijnberg en Faas werden gekozen de heeren C. Moens en J. J. v. d. San- de. GROEDE. Zaterdagavond hield de afd. Groede van den Bond van Staatspensi- onneering een algemeene vergadering in de zaal van den heer J. de Rooij al hier. Voorzitter de heer A. J. Pauw. Er w,aren niet veel leden aanwezig. Uit de rekening van den penning meester bleek, dat was ontvangen f 198 en uitgegeven f 168, batig slot f 30. De periodiek aftredende bestuursleden A. J. Pauw en D. Verplanke, werden herkozen, terwijl het periodiek aftre dende lid J. RisseeuwSalomé, zich wegens bijzondere redenen niet meer herkiesbaar stelde. Aangezien het be stuur' geen candidaten in de plaats van Risseeuw had kunnen stellen en zich niemand ter vergadering bevond, die zich een bestuursfunctie wilde laten welgevallen, werd besloten in een vol gende vergadering hierop terug te ko men. Vervolgens werd het bestuur ge machtigd een afgevaardigde naar de pj- gemeene vergadering te Amsterdam te zenden, onder voorwaarde, dat het reis geld door het hoofdbestuur werd terug betaald en het de afdeeling niet meer mag kosten dan een bedrag van f 10. Tenslotte werd besloten in de maand Mei wederom een vergadering te beleg gen en wel met het doel een comité te vormen, dat op zich zal nemen de voor bereidende maatregelen te treffen om voor een autotocht voor ouden van da gen. Tevens zouden dan ter vergadering worden uitgenoodigd allen, die ook in welk opzicht mede zouden willen wer ken dezen tocht te doen slagen. De motoren- en de instrumen- ten-afdeeling der K.L.M. (Van onzen eigen verslaggever). Van den beginne af aan heeft de K.L.M, de motoren der vliegtuigen zelf in onderhoud genomen en ze niet, zoo als sommige andere luchtverkeersmaat- schappijen, op gezette tijden naar de fa briek ter revisie gestuurd. Dat heeft hel voordeel gehad, dat men de motoren beter leerde kennen, terwijl ook nog een besparing van kosten werd verkregen. Wat er bij de K.L.M. allemaal wel ge daan wordt, om aan de motoren een zoo groot mogelijk bedrijfszekerheid te ge-" ven, hebben we een dezer dagen kun nen constateeren, toen de directeur, de heer A. Plesman, ons rondleidde door de nieuwe motorafdeeling en de nieuwe in- strumentenafdeeling van zijn maatschap- pi), die onlangs op Schiphol in gebruik zijn genomen. Deze werkplaatsen (laboratoria kan men wel haast zeggen, met zulk een schier wetenschappelijke nauwkeurig heid wordt er gearbeid) waren oorspron kelijk op Waalhaven te Rotterdam ge vestigd- De K.L.M, heeft evenwel be sloten, toen er aan uitbreiding moest worden gedacht, den geheelen techni- schen dienst naar Schiphol over te brengen, waar de eigenares van het vliegveld, de gemeente Amsterdam, de noodige gebouwen beloofde neer te zet ten, welke de K.L.M, van haar huurt. De motorafdeeling en de instrumentenafdee- ling zijn gereed gekomen en inmiddels in gebruik genomen; aan de groote repara tiewerkplaats voor vliegtuigen, die dar bij aansluit, wordt hard gewerkt, zoodat men dit gebouw, waarvan het ijzeren skelet gereed is, in September hoopt te betrekken. Er wordt nog meer gebouwd op Schiphol; om aan het steeds nijpen der gebrek aan hangarruimte tegemoet te komen, is een nieuwe loods in aan bouw, terwijl ook voor enkele andere gebouwtjes de fundamenten reeds zijn gelegd. Op den duur komen dan alle af- deelingen van deze instelling in Am sterdam en zal alleen in Den Haag de directie met de hoofdboekhouding ge vestigd blijven. Nauwkeurige revisie. Hef mag de trots der motorafdeeling wezen, dat nog nimmer bij de K-L.M. een ongeluk met slechten afloop heeft plaats gehad, dat te wijten was aan het slecht functionneeren van den motor. Men heeft wel eens met éénmotorige vliegtuigen een noodlanding moeten ma ken, doch dan is alles steeds goed afge- loopen. In een toespraak tot het daar werkende personeel heeft de heer Ples man op deze gelukkige omstandigheia gewezen, waarbij hij even memoreerde, dat de voortdrijvingsmiddelen met wat daaraan vastzit 30 pet. der geheele ex ploitatiekosten opslokken. Dat geld is echter goed besteed. De motoren van de K.L.M. zijn steeds in uitmuntenden staat en de piloten kunnen erop vertrouwen- Men begon met om de 100 uur de vlieg tuigmotoren in revisie te nemen, tegen woordig geschiedt dat om de 600 a 700 uur. Alleen op de Indië-route worden de motoren eerder verwisseld, n.l. na twee reizen heen en weer, dus om de 360 vlieguren. De tijd tusschen twee revi sies kon langzamerhand verlengd wor den door een betere materialenkennis, een betere smeertechniek en een beter inzicht in de vereischte brandstof. Dat er in deze afdeeling veel te doen is, kan men begrijpen, als men bedenkt, dat de K L M. in 1934 bijna 75,000 draai uren heeft gehad en dat het aantal P.K - uren van 1 millioen in 1921 is gestegen tot 32 millioen in 1934, wegens de enor me toename van het vermogen der in gebruik zijnde motoren. Het personeel :s niet evenredig toegenomen, hetgeen sa menhangt met een beter werkmethode. Het zijn meest jonge menschen die hier werken, zóó van de ambachtsschool. De meeste boordwerktuigkundigen kre gen hier hun opleiding en dat de maat schappij bij de aanwijzing daarvan niet over. één nacht ijs gaat, blijkt uit de om standigheid, dat de jongens dat niet eer der na vijf jaar werken in de werkplaats worden. Op gezette tijden wordt elke motor hier eerst vo ledig uit elkaar genonien- Daarna worden de onderdeelen gerei nigd en met zand (of eigenlijk een soor! ijzerpoeder) schoon geblazen- Vervol gens komen ze in de controle-afdeeling, waar elk stukje met het bloote oog en microscopisch op scheuren wordt on derzocht. Om eventueele slijtage te con stateeren wordt alles met fijne instru menten nagemeten. Waar maar een klein foufje gevonden wordt, neemt men on herroepelijk een nieuw onderdeel ervoor in de plaats. Elders worden nog klep pen geschuurd en jagers nagemeten, waarna de motor tenslotte weer in el kaar gezet wordt. In de z.g proefbank, die zoo gemaakt is, dat het geluid voor de omgeving gedempt wordt, wordt de motor nog eerst geprobeerd, alvorens hij op zijn oude plaats in het vliegtuig te rugkomt- Een even nauwkeurige con trole wordt uitgeoefend op de verschil lende instrumenten in de instrumenten- afdeeling- Bij de moderne aviatiek hangt daar immers zoo veel van af De heele vlucht van een vliegtuig kan hier met elk instrument afzonderlijk worden na gebootst. Als alles klaar is, kan weer veilig aan een nieuwe serie vlieguren begonnen worden. Geref. Kerk. Dr. W. H. van Zuylen, thans hulppre diker, is beroepen te Wissenkerke. NOORD-NEDERLANDSCHE BOUWKUNST. Vrijdag j.l. sprak in de Winterclub te Domburg de heer J. H; Klarenbeek over: Noord-Nederlandsche Bouw kunst. Sp.reker begon met de definitie van „bouwen" als „beschuttend omge- gen" en stelde voorop, hoe verschillen de factoren van materieelen en geeste lijken aard zich bij het bouwen doen gelden. Als eerste voorbeeld van Noord-Ne derlandsche bouwkunst vindt men in ons land de hunnebedden, terwijl op gegraven urnen in huisvorm ons een voorstelling geven van de woningen uit de vroegste tijden. Uit de Romein- sche en Karolingische tijden kan Noord- Nederland slechts enkele fragmenta rische overblijfselen van bouwkunst aanwijzen. Eerst in de 11e eeuw wordt het beeld duidelijk, wereldlijke en ker kelijke bouwkunst ontwikkelen zich en hoewel niet in zulk een rijkdom als b.v. Frankrijk, kan ook Nederland wijzen op prachtige bouwwerken in Romaansche en Gotische stijl. Met tal van lichtbeel den zijn woorden illustreerend, gaf de spreker op duidelijke en boeiende wij ze een overzicht van de beide Middel- eeuwsche stijlen. Hij toonde de verschil len, maar ook de verwantschap tus schen beide en wees erop, hoe, aange past aan het karakter van wereldsch of geestelijk bouwwerk, de typeerende details op harmonische wijze in kas teel en burgerwoning, in stadhuis en kathedraal waren verwerkt. De ontwikkeling van de Romaansche en Gotische kathedraal werd beurte lings door de weergave van schetsen van het grondplan en door afbeeldin gen van het voltooide, levende bouw werk gedemonstreerd. Na de pauze gaf de heer Klarenbeek de ontwikke ling van de Renaissance en Fransch- klassieke bouwkunst, zooals deze zich in Nederland op eigenaardige wijze hebben ontwikkeld. Ook hier niet een volslagen breuk met wsfct voorafging, doch naast kenmerkende verschillen een aanpassing in detatfs en een eigen karakter in de verwerking der interna tionale stijlen. De spreker had het ge lukkig denkbeeld gehad zooveel moge lijk lichtbeelden te geven uit de onmid dellijke omgeving: Middelburg, Veere, Goes. Het was een genot de prachtige en origineel-gevonden details van na bij te zien van de als geheel zoo wel bekende gebouwen en te realiseeren hoe harmonisch deze onderdeelen zich in het geheel voegden. Reeds voor de wereldlijke Gotiek had spreker zijn voorbeelden in Zeeland gezocht (de stadhuizen van Middelburg en Veere, het, helaas verdwenen, huis der W.I. Co. in de Langedelft, hoek St. Jan straat); thans leverden de Middelburg- sche patriciërshuizen een rijke illustra tie voor Renaissance- en Lodewijkstijl. De 19e eeuw moest het na al deze karakteristieke en harmonische bouw werken treurig afleggen. Door het naast-elkaar-projecteeren van een boerenhuis, een molen, een brug, een landhuis, alles cenvoudig-stijlvol, pas send in het landschap, met hun 19e eeuwsche tegenhangers, waaraan geen harmonische lijn te ontdekken viei, en raamverdeeling, daklijn, versiering, wedijverden in stijlloosheid, wisl spre ker op geestige wijze het verval van onze bouwkunst te typeeren. Te meer trof hierna de groote verdienste van Berlage en zijn opvolgers, die als eer sten eisch stelden: waarheid en een- vond in bouw, eerlijkheid in de toe passing van het materiaal. Een groep lichtbeelden, die den modernen opbloei van de Noord-Nec^erlandsche bouw kunst op beknopte maar duidelijke wij ze belichtten, vormde het slot van deze zeer interessante en boeiende voor dracht. Het mag zeker wel gezegd wor den, dat de spreker, die uit een zoo rijk en uiteenloopende materiaal een zoo scherp en wel omlijnd beeld wist te geven, toonde op zijn wijze een bouw meester te zijn. De groote belangstelling der aanwe zigen bleek uit het aantal vragen dat werd gesteld, welke met groote kennis van zaken werden beantwoord. Na een hartelijk woord van dank aan den spreker sloot de voorzitter, de heer L. J. van Voorthuysen de bijeen komst en daarmee dit seizoen van de Winterclub. Surséance van betaling. Het weekblad „Handelsbelangen" van a.s. Woensdag neemt een volledig over zicht van den staat van baten en schul den op betreffende de surséance van be taling van J. H. C. van Goozen, commis- sionnair in effecten te Middelburg, handelende onder de firma H. C. Reijers. Daaruit blijkt dat het actief bedraagt 46.436.47 en het passief 133.434.22. Onder het hoofd effecten op den staat van baten wordt voor een bedrag van 20.000 effecten genoemd, welke waar deloos zijn. •MfiMMIlUHaiMBMBBMBBMBMB—HB—H—D Handelsregister, Aan de in de Ned. Mercuur opgeno men wekelijksche openbaarmakingen i. z. „Het Handelsregister" betreffende Zeeland ontleenen wij het volgende: Voor de Zeeuwsche Eilanden (Middel burg). Nieuwe inschrijvingen: Het Concertgebouw, Vlissingen, Em- mastraat 10, verhuren van zalen, lokalen tot het houden van vergaderingen, ver- koopingen enz. en het geven van voor stellingen en uitvoeringen en bals. Ven noot en F. en A. Ots. W ij z i g i n g: N.V. Houthandel v.h. den Bouwmees ter, Borsius Van der Leyé, Kousteen- schedijk P 3 Middelburg, in hout, bouw materialen en aanverwante artikelen. Uitgetreden directeur A. C. Vos. Nieu we directeur W. Z. Ort. De voetbalvereeniging H.O.V. te Breskens zal op 5 Mei a.s. een ju bileum-voetbalwedstrijd doen spelen, waarvoor uitgenoodigd zijn de Belgische club R.F.C. te Brugge en H.D.V.S. te Schiedam. MIDDELBURG—LONGA 2—0. Bij een vriendschappelijken wedstrijd tusschen twee elftallen blijft 't „vriend schappelijk" toch altijd merkbaar. Het zich tot het uiterste geven, en de wil om te winnen is niet in zoo n sterke mate aanwezig als bij een competitie wedstrijd. Zoo was het ook gistermid dag voor een groot gedeelte bij Middel burg en Longa. In de laatste 15 minuten kwam de lust bij de groenwitten eerst recht boven om de Tilburgers te over winnen, Toen werd geestdriftiger ge speeld. De fout echter die aan de voor hoede kleeft, is, dat ze te weinig en te onzuiver schiet. We hebben de laatste wedstrij den telkens weer er op gewezen dat een leider, een spelverdeeler in de voor hoede nog steeds gemist wordt. Ook de zen middag was dit weer zoo. Met het korte spel bereikt men niets. Waarom de vleugels niet meer in den aanval be trokken? Nu speelde het binnentrio net zoo lang samen tot de verdediging in greep. Tot 10 min. voor het einde bleef de stand 00. Dit demonstreerde de kracht van Middelburg o.i. zeer juist. De onmacht van de voorhoede een punt te scoren en de kracht van de verdediging. Deze linie was ook nu weer het beste deel van het elftal. Met den keeper vormt dit achtertrio een geheel dat er zijn mag. In de middenlinie was P. Ploegaert weer van de partij (G. Ploegaert speel de nu linksbinnen en Neufeglise mid- voor). Hij speelde een verdienstelijke wedstrijd. Hertogs was goed hoewel hij belangrijk onder het peil van verleden week bleef. De spil viel bepaald tegen Over 't algemeen was het plaatsen van de groen-witten slordig. De spelers na men te veel een afwachtende houding aan. De middenspelers dienen bij een aanval der tegenpartij een teruggetrok ken positie in te nemen. Op één lijn blijven staan met de overige voorhoe despelers zooals nu gebeurde levert niets op. Aan het verband in de Longa- ploeg ontbrak nog al wat. Doch dit valt niet te verwonderen als men bedenkt dat met zes invallers werd gespeeld en dus slechts vijf spelers van het eerste elftal in het veld traden. In de eerste helft bleven de beide achterhoedes meester van het terrein. De invaller-keeper van Longa moest echter meer ingrijpen dan zijn collega aan den anderen kant. Een schot van Becks en Merk hield hij er goed uit. Het waren deze vleugelspelers die hem werk gaven; het binnentrio loste spo radisch een goed gericht schot. Na de hervatting was het eerst Neufeglise die een mooi schot inzond. Het spel ging gelijk op. Toen een kwartier voor het einde bij de groen-witten eenige ople ving kwam, Longa liet zich ook niet on betuigd, maar midvoor v. Ierlant schoot tweemaal achter elkaar nog onbegrijpe lijk naast. Verhulst deed het beter en schoot langs den uitloopenden keeper (10). Uit een corner sloeg de keeper daarop den bal weg, die door G. Ploe gaert ineens op den schoen werd geno men en mooi hoog in doel getrapt (20). Daarmee kwam het einde. Wedstrijduitslagen Z. V. B. Zaterdag: OtheneHoek 33; L.V. V.Arnemuiden 03. Zondag: le kl.B.K.V.V.Tern. Boys 33; Corn. BoysTerneuzen 3 52; Hulst 2Axel 3 16. Overgangski.: Eiland Boys 2Zeetan* dia 3 20. 2e kl. A. R.C.S. 3Middelburg 5 2 4. 2e kl. B.: Zeeuws. Boys 2Kruinin- gen 13; Hansw. Boys 2Goesche Boys 2 60; EllewoutsdijkHeinkensz 51; Goes 3Kattendijke 80; Cort- gene's H. Arendsk. 32- 3e kl. A.: Vlissingen 5R.C.S. 4 70; Eiland Boys 3Zeelandia 5 13; Schel- destr. 2Domburg 2 30. Nieuwe Ned- zwemrecords. Tijdens zwemwedstrijden van de O.D.Z. te Rotterdam zijn twee Neder- landsche records verbeterd. De zwem mer P. v. Hoek verbeterde het Ned. re cord 100 m rugslag met 0,6 sec en bracht het op 1 urn 12,2 sec- Het record 4 maal 200 m vrije slag estafette verbeterde de ploeg van D.J.K. met niet minder dan 9,2 sec, waardoor het record komt te staan op 10 min 9,4 sec. Het aantal gevallen van mond- en klauwzeer gedurende de maand Maart 1935 bedroeg in de provincie Groningen 3, Friesland 12, Drenthe 1, Overrijssel 2, Gelderland 1, Utrecht 1, Noord Hol land 1, Zuid Holland 2, Zeeland geen, Noordbrabant 1. De cijfers duiden het aantal eigenaais aan onder wier vee deze ziekte werd geconstateerd. Met ingang van 1 Mei a.s. is be noemd tot hoofd der O.L. school te Bles- kensgraaf (Z-H-)de heer L. den Ouden, wachtgelder te G a p i n g e- Aan de Binnenvaartschool te B r e s- k e n s slaagden voor het examen voor schipper-binnenvaart de heeren H. Ver meulen, C. de Vuijst, G. Pleijte, J. van den Broecke en P. de Baare. Examen voor Onderwijzer (es). De minister van O. K. en W. brengt ter kennis van belanghebbenden, dat het schriftelijk gedeelte van de in het jaar 1935 af te nemen examens ter verkrij ging van de akte van bekwaamheid als onderwijzer(es) zal plaats hebben op 28 en 29 Mei a.s.; de mondelinge examens op 12 Juni d.a.v. zullen aanvangen; De commissie, met het afnemen van deze examens belast zal o.m. zitting houden te 's Gravenhage: voor de pro vincie Zeeland, met als voorzitter drs. W. J. Goslinga, schoolopziener van. het L. O. te den Haag. WAARSCHUWING. De Officier /an Justitie te Rotterdam verzoekt nog maals, bij herhaling, allen, die ter ver krijging van een crediet, geld hebben afgedragen of gezonden aan de Onder ling Spaarinstelling, de Spaar- en Cre- dietverzekering „Eigen Hulp' of de Vereenigde Spaarcredietbank, alle te Schiedam (houder M. van Weerden), zich ten spoedigste te wenden tot de politie van hun woonplaats, tot het ge ven van inlichtingen. Ook kan men zich daartoe recht streeks schriftelijk wenden tot den rechter-commissaris te Rotterdam. OP HEETERDAAD BETRAPT. Geruimen tijd reeds zijn groote streken van den Achterhoek door veel vuldige inbraken onveilig gemaakt met het gevolg, dat vele plaatsen er toe zijn overgegaan een versterkte bewaking in het leven te roepen. Zoo was de burge meester van Steenderen in overleg ge treden met de maréchaussée van Zut- phen, waardoor ook voor zijn plaats be wakingsversterking kon worden inge voerd. Zondagnacht heeft men hiermede sus- ces kunnen boeken. Men slaagde qt n.L in een inbr,aak bij de coöp. zuivelfabriek te Steenderen te verijdelen. Tegen twee uur in den nacht waren de inbrekers, in totaal drie man, per auto naar hun operatieterrein gekomen. Een hunnef bleef in de auto zitten, de twee ande ren gingen tot den aanval over. Dank zij de extra-surveillance echter liepen de heeren in den val. Zoodra zij zich ontdekt zagen, kozen zij het hazenpad waarbij echter een hunner door een re volverschot van de lachtervolgende ma rechaussee in den arm getroffen werd, waarop hij kon worden gearresteerd. De tweede inbreker kon eenigen tijd later met behulp van den politiehond van den rijksveldwachter van Steenderen worden opgespoord. De man, die in de ,auto zijn makkers had opgewacht, was, zoodra hij onraad bespeurde, weggere den. Hij kon tot dusverre nog niet wor den opgespoord. DE TSJECHISCHE PILOOT NO- VOTNY NIET VERONGELUKT. De K.L.M. bericht aan de Maandagmorgen: Het in de dagbladen verschenen be richt omtrent de botsing tusschen twee vliegtuigen nabij Praag behoeft eenige verbetering. De beide vliegtuigen be hoorden namelijk niet aan de 1 sjec'ni- sche luchtverkeersmaatschappij Ceskos- lovenska Letecka Spolecnost, doch aan de Aviafabriek. De om het leven gekomen piloot Mo-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 6