GOESCHE COURANT^
ABDUSUmP
binnenland.
ZEELAND*
WEER EN WIND.
NUMMER 83.
TWEE BLADEN.
MAANDAG
EERSTE BLAD.
178e JAARGANG.
DE „LEEUWERIK" TEGEN EEN BERG GEVLOGEN
EN VERONGELUKT.
De bemanning, bestaande uit vijf personen,
en twee passagiers verbrand. K.L.M. op
nieuw in rouw gedompeld.
Verjaag éie Benauwdheid
Hoest-Griep-Bronchitis-Asthma
MIDDELBURG.
I
APRIL 1935.
WtQvïucinU
MIDDELBURGSCHE COURANT
iagbiad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten- bü het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 11
rogels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. mei
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent.
Ruim drie maanden na den onder
gang van de „Uiver" heeft de K.L.M-
opnieuw een vreeselijke slag getroffen.
Zaterdagmiddag omstreeks drie uur is
het vliegtuig „Leeuwerik" nabij Brilon,
ee» stadje van pl.m. 6000 inwoners in
Westfalen, halverwege tusschen Kas
sei en Dortmund, verongelukt. Er be
vonden zich zeven menschen in het
vliegtuig, die alle zeven om het leven
zijn gekomen. Het waren: Piet Soer, ge
zagvoerder, E. A. J. Prillwitz, 2e be
stuurder; F. v. d. Klein, marconist,; P.
Weiman, werktuigkundige, H. Wmge-
laar, werktuigkundige en twee passa
giers: de heeren mr. W. de Vlugt, een
zoon van den burgemeester van Amster
dam (31 jaar oud en ongehuwd) en H.
L. A. Briel, chef van de afd. Verkoop
van de Alg. Kunstzijde Unie te Arnhem,
50 jaar oud en vader van 3 kinderen.
Hei ongeluk gebeurde tijdens een
sneeuwbui, waarbij het stormachtig
woei. Het vliegtuig is in dat noodweer
tegen een berg aangevlogen; het sloeg
over den kop en vloog in brand. Vlakbij
een bosch vond men een half uur later
de schamele overblijfselen. De lijken
der inzittenden waren geheel verkoold
en volkomen onherkenbaar. Ook de ba
gage is verbrand. Merkwaardigerwijz
waren een aantal papieren ongeschon
den gebleven. Menschen uit de omge
ving, die het eerst op de plaats van de
ramp aanwezig waren, konden daardoor
het vliegtuig identificeeren.
De omgekomen bemanning.
De eerste bestuurder van de „Leeu
werik", Piet Soer, was een der popu
lairste piloten van de K.L.M. Men zal
zich herinneren, dat hij in December
1933 als tweede bestuurder de beroem
de Kerstvlucht van de „Pelikaan" naar
Indië hielp volbrengen (gezagvoerder
was Smirnoff). In vier dagen vloog men
van Amsterdam naar Batavia en in vier
dagen werd de terugreis gemaakt, een
geweldige prestatie op dat moment.
Soer werd 4 Januari 1903 te Havelte
in Drenthe geboren. Hij was gehuwd en
had een dochtertje. Op 10 Mei 1927 trad
hij in dienst bij de K.L.M. Zeventien
maal heeft hij een vlucht Amsterdam
Batavia vice versa gemaakt.
De ongeveer 40-jarige Prillwitz', de
tweede bestuurder, was uit Indië naai
Nederland gekomen om dezen zomer
gedurende eenige maanden bij de K.L.
M. te vliegen en daarna met een nieuw
vliegtuig, voor de Indische Luchtvaart
Mij. naar Java terug te keeren. Hij
stond dus tijdelijk in dienst van
de K.L.M. en woonde eigenlijk in Indië.
Hij was ongehuwd.
T. v. d. Klein, de omgekomen marco
nist, was eveneenè ongetrouwd. Hij was
5 October 1910 te Rotterdam geboren.
Pas op 1 Juni 1934 was hij als telegra
fist in dienst getreden bij de K.L.M. Hij
had ongeveer 560 vlieguren, waarbij een
reis naar Indië inbegrepen.
De werktuigkundige Weiman was 25
jaar en ongehuwd. In 1930 trad hij in
dienst bij de K.L.M.
De bij het ongeluk omgekomen werk
tuigkundige Wingelaar trad op 31
Maart 1934 in dienst der Maatschappij.
Hij was sedert een maand gehuwd.
Nadere bijzonderheden omtrent
het gebeurde.
De Leeuwerik, was Zaterdagmorgen
t™ l Uo, Praafh de hoofdstad van
sjec o-Slovakije vertrokken. Tot Leip
zig waar een tusschenlanding werd ge
maakt, verliep de tocht normaal. Voor-
^z,e s a raakte het vliegtuig echter
'i? t '"ffk Wee!L- Dm half drie bevond
het zich boven Kassei. Even later meld-
t* mf.conist. dat men de antenne
ging intrekken, aangezien men door
een onweersbui moest. Daarna is niets
meer van de Leeuwerik" genoord, tot
dat de ontzettende tijding van het onge
luk kwam.
Het schijnt, dat het toestel goed door
de onweersbui is heengekomen. Onmid
dellijk daarop kwam het echter in een
sneeuwstorm terecht, boven het Sauer-
land, een berglandschap.
Eenige personen die zich bevonden in
de de nabijheid van het gehucht Roesen-
bfick, dat op een afstand van een half
uur van Brilon is gelegen, hoorden het
geluid van een vliegtuig, dat zich door
den sneeuwstorm worstelde. Eensklaps
hoorden zij een doffen slag en hield het
geronk der motoren op zij kregen
den indruk dat het toestel een noodlan
ding had gemaakt of neergestort was.
Zij spoedden zich er heen, doch het
duurde nog geruimen tijd alvorens zij
de juiste plaats konden ontdekken.
Deze juiste plaats was de Burgberg.
In de nabijheid van een bosch, aan den
voet van den berg zagen zij het rooken-
de geraamte van een vliegtuig, dat na
tuurlijk pas later, de „Leeuwerik" bleek
te zijn. Het toestel was totaal vernield.
De bekleeding was geheel weggebrand,
zoodat alleen de verwrongen buizen
van het geraamte de lijnen der machin-
markeerde. De motoren waren nog op
hun plaats. Uit de ligging meende r
te mogen opmaken, dat de machine een
slag om had gemaakt.
Daar er niets te redden viel, gingen
de mannen de autoriteiten waarschu
wen, die daarna spoedig aanwezig wa
ren en politie lieten aanrukken, om het
wrak te bewaken.
Een speciale verslaggever van de Crt.
meldt nog, dat de bewoners van Roe-
senbeck meer dan een half uur zwaar
motorengeronk boven hun hoofd heb
ben gehoord. Op verschillende plaatsen
verklaarde men dat 't geronk zoo hevig
en zoo doordringend was, dat men mee l
de dat t vliegtuig vlak boven de huizen
vloog. Menig dorpsbewoner heeft tegen
den ander gezegd: „Ik geloof, dat" er
iets gaat gebeuren." Zelfs waren er en
kelen naar de gendarmerie geloopen om
mededeeling te doen, dat er een vlieg
tuig in moeilijkheden was. oo hevig,
zoo doordringend was het geronk van
de motoren. En te.lkens kwam het weer.
En het was te onheilspellender, omd,at
het noodweer steeds feller woedde, 'n
de motoren. En telkens kwam het weer.
meemaakt. Het sneeuwde, het hagelde
en het onweerde, de wind joeg een dich
ten sneeuwnevel over de boomen en
heuvels, er was bijna geen hand voor
oogen, te zien. In de huizen stak men 3 e
lampen aan. Dit weer lis zeker voor
Soer en de zijnen de brenger vai» het
noodlot geweest.
De begrafenis der slacht
offers.
Naar wij vernemen, zal het stoffelijke
overschot van de slachtoffers naar ons
land worden overgebracht en waar
schijnlijk te Amsterdam ter aarde be
steld. Het stoffelijk overschot van mi
De Vlugt zal afzonderlijk worden begra
ven. De zes overige slachtoffers zullen
in een gemeenschappelijk graf worden
gelegd.
Ijsafzetting de oorzaak
Zondagochtend was er op het hoofd
kantoor der K.L.M. te Den Haag geen
verder nieuws omtrent het ongeluk te
verkrijgen. In een kort onderhoud met
den heer Plesman, deelde deze mede,
dat naar zijn meening de waarschijnlijk
heid groot is, dat het ongeluk aan ijsaf
zetting op de vleugels moet worden ge
weten. Het gewicht van het vliegtuig
zou daardoor zoo zijn toegenomen, dat
het voor den piloot niet mogelijk was,
de machine boven de gevaarlijke zone
uit te krijgen. In dit verband herinnerde
de heer Plesman aan een noodlanding,
welke Duimelaar jaren geleden in de
zelfde omgeving heeft moeten maken.
Hij constateerde er toen ook ijsafzetting
en zakte al lager en lager. Duimelaar
slaagde er echter in zijn machine wonder
boven wonder veilig op den grond te
krijgen. Toen de nacht waarin dit ge
beurde, verstreken was en de piloot zag,
waar hij terecht was gekomen en waar
hij overal langs was gevlogen, kreeg hij
eerst recht een denkbeeld van het risi
co, dat hij geloopen had.
Soer heeft echter zooveel geluk niet
gehad. Een van de vele heuvels is hem
noodlottig geworden.
Op het bureau van den vliegdienst
hadden we nog een kort onderhoud met
den technischen chef, den heer Aler.
Hij had een telefonisch gesprek ge
voerd met de K.L.M.-mannen, die gis
teren naar Brilon waren vertrokken. De
oorzaak van de ramp is op dit oogen-
blik nog niet vast te stellen. Uit ver
schillende verklaringen van ooggetuigen
staat wel vast, dat Soer eenigen tijd in
j0L1*rek; ^eeft rondgecirkeld. Soms
werd het motorgeronk ver gehoord en
dan weer dichterbij. De koers werd dus
niet normaal gevlogen. Soer had blijk
baar een reden om een geschikt lan
dingsterrein te zoeken. Wat hiervoor
de aanleiding was is natuurlijk nog vol
komen onbekend.
Er stond een hevige sneeuwstorm en
er zal ongetwijfeld op de vleugels ijsaf
zetting hebben plaats gehad, wat ook al
een reden was om lager te gaan vlie
gen.
Wordt er rekening gehouden met mo
gelijkheid van blikseminslag?
„Neen", meende de heer Aler, „bij
blikseminslag cirkelt men niet rond?"
Het toestel vloog in een vallei, het
dal van het riviertje de Diemei, een
zijstroom van de Weser. Door het dal
loopt een weg en een spoorweg. Zoo
ver wij op de kaarten hebben kunnen
nagaan, is Soer daar in een sneeuw
storm terecht gekomen en toen tegen
de stijle helling opgevlogen. De Burg-
berg is tusschen 400 en 500 M. hoog.
Maar, zoo eindigde de heer Aler, het
blijft zoolang de rapporten niet bin
nen zijn, een kwestie van gissen.
De diensten zullen gewoon voort
gang hebben, morgen vertrekt de Kwar
tel van Schiphol naar Praag.
Tenslotte deelde de heer Aler mede,
dat de lijken van de slachtoffers hoogst
waarschijnlijk Dinsdag a.s. in Neder
land zullen aankomen. De verschillen
de formaliteiten hiervoor worden ver
richt door den heer Laponder, verte
genwoordiger van de K. L. M. in
Duitschland, die zich onmiddellijk na
het bekend worden van het tragisch be
richt vanuit Berlijn naar Brilon heeft
gespoed. Voorts zijn reeds opnamen
en teekeningeh gemaakt van de wrak
stukken van het toestel.
(Men zie ook onder laatste berichten).
zjafcautM a***.-»»
AANVAL OP DEN GULDEN
Aï GESLAGEN.
In het gebouw der Bank voor Inter
nationale Betalingen te Bazel (Zwitser
land) vond gisteren een bijeenkomst van
gouverneurs en presidenten der centrale
banken van de goudbloklanden plaats.
O.m. werd deze bijeenkomst bijgewoond
door mr- L. J. A. Trip, den president
van de Nederlandsche Bank, prof. Bach-
mann, den president der Zwitsersche
Nationale Bank en Tannery, den gou
verneur der Bank van Frankrijk.
De leiders der centrale banken be
spraken de situatie die is ontstaan door
de devaluatie van den Belga.
Mr. Trip deelde mede, dat de jongste
aanval op den Nederlandschen gulden
met succes is afgeslagen, zonder dat de
gouddekking van de Nederlandsche
Bank een aanmerkelijke vermindering
heeft ondergaan.
De uiteenzetting van den gouverneur
der Bank van Frankrijk, Tannery, liet
er geen twijfel over bestaan dat de vaste
wil aanwezig is om den Franschen frank
op de huidige pariteit te handhaven, on
danks het feit dat thans één lid uit het
goudblok is uitgetreden.
EEN NIEUW PLAN VAN DEN
A.N.W.B,
Plaatsing van monumenten-
wijzers.
De A.N.W.B, heeft een nieuw plan;
bJjkens een mededeeling in het laatste
nummer van De Kampioen wil hij na
melijk dit voorjaar een begin maken met
de plaatsing van bordjes in de nabijheid
van historische gebouwen, unieke plek
jes en belangrijke natuurmonumenten.
Op deze bordjes zal in een kort ver
klarend opschrift melding worden ge
maakt van den naam van een historisch
gebouw, het jaartal van zijn stichting,
zijn geschiedkundige beteekenis enz, of
de hoogte van een heuveltop, de betee
kenis van een bepaald binnenwater voor
vogelkunde, of van een landstreek voor
de fauna en «flora aanduiden- Men zal
zorgen, dat deze bordjes het natuur- en
stedenschoon niet schaden.
De A.N.W.B. heeft zich voor de na
dere uitwerking van dit plan gewend tol
de Vereeniging tot behoud van natuur
monumenten in Nederland, den Bond
Heemschut, den Nederl. Oudheidkundi
gen bond en de Vereeniging Hendrlck
de Keyser, met een onderzoek om me
dewerking. In overleg met deze orga
nisaties zal de A.N.W.B. een lijst opstel
len van de gebouwen en natuurmonu
menten, welke voor aanduiding door
een bord in aanmerking komen.
Wie dus later zulk een bordje tegen
komt weet, dat hij iets bijzonders op zijn
weg heeft gevonden. Behalve de gewone
wegwijzers zullen weldra ook de monu
menten-wijzers overal in ons land te
Gij die Hijgt bij de minste krachts
inspanning, die benauwd zijt bij den
minsten mist, waarom wacht Gij nog
langer op de hulp en nieuwe levens
vreugd die Akker's Abdijsiroop U ge
ven kan. Vanaf de eerste lepels geven
de balsemende bestanddeelen van
Abdijsiroop U verlichting. De slijmen
die Uw borst beladen, die U buiten
adem brengen en hoestbuien ver
wekken, zullen zonder moeite losko
men. 2 lepels vanavond en dezen nacht
zal kalm en rustig zijn. Neem dus bij:
AKKER'S
'Ingez. Med.
vinden zijn. Ongetwijfeld zal ook de pro
vincie Zeeland spoedig voorzien worden
van de nieuwe wijzers voor natuur- en
stedenschoon.
KINDERZORG.
Maandagmorgen had, voor de eerste
maal in het nieuwe ruime gymnastiek
lokaal, de algemeene vergadering plaats
van de Vereeniging Kinderzorg.
De voorzitter, ds. D. J. V o s s e r s uit
Vlissingen, die deed zingen Ps. 138 1,
in gebed voorging en een schriftgedeelte
voor las, opende de vergadering
met welkom aan allen, die uit verschil
lende deelen van Zeeland kwamen.
Spr. wees er op, dat men voor het
eerst in het nieuwe gebouw bijeenkomt
en de centrale verwarming gereed is.
Ook wees spr. op het agendapunt waar
uit blijkt, dat de eerste 30-jarige periode
van de vereeniging ten einde spoedt.
In het schriftgedeelte dat spr. las, kwa
men voor vreugde, ernst en vertrouwen.
Spr. bracht deze woorden in toepassing
op de vereeniging, die zoo in afwijking
met andere vereenigingen, niet te wor
stelen heeft met financieele moeilijkhe
den, dunk zij de zorg van God.
De zegeningen van God leggen echter
ook verantwoordelijkheid op en dit ze
ker als het gaat over de opvoeding der
kinderen, die aan de zorg der vereeni
ging zijn toevertrouwd.
Vooral in deze moeilijke tijden, is
het goed, dat men met vertrouwen in
God doorwerkt. Daarbij geeft het gebed
ons kracht.
Spr. heette speciaal welkom den heer
Van Linschoten, secretaris van den Ar
menraad en deelde mede, dat o.a. me
vrouw Quarles van Uffordbaronesse
Mullert tot de Leemcule, verhinderd was
de vergadering bij te wonen.
De secretaris, ds. G. de Ru uit Rit-
them, herinnerde in zijn jaarverslag o.a.
er aan, dat het werk is een opdracht van
God, en in het teeken staat van het le
ven van Jezus Christus.
Spr. wees op het goed werken van
directeur, directrice, hoofd van het meis
jeshuis en het verdere personeel.
Alles marcheert goed, dank zij de goe
de leiding.
Spr. herinnerde aan de mutaties in
personeel en bestuur.
Op 31 December 1934 waren 123 pu
pillen in en 24 buiten het gesticht onder
toezicht van de vereeniging.
Gezondheid en gedrag lieten niet te
wenschen over.
De vereenigin* mocht zich weer in ve
ler sympathie verheugen, de kinderen
hadden feestjes en reisjes.
Spr. stond vervolgens stil bij de groote
veranderingen, die mogelijk waren door
de vorstelijke legaten van den heer en
mevrouw Blum-de Niet.
Spr. bracht vooral dank aan ds. Vos-
sers en ds. J. de Vries, den penning
meester.
Middelburg, 8-IV-'35. Zaterdag en Zon
dag: hoogste luchttemperatuur 10 °C
(50 °F); laagste 4.6 °C (40 °F). Heden
9 h: 7.8 °C; 12 h: 12.3 °C. Zaterdag/
Zondag 6 mm, Zondag/Maandag 10 mm
regen of neerslag. Hoogste barometer
stand te dezer stede, in het af geloopen
etmaal: 761 mm; laagste 751 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 764.1 mm
te La Coruna; laagste 745.5 mm te De
Bilt en Den Helder.
Verwachting tot morgenavond:
Krachtige tot matige wind uit W. rich
tingen, betrokken tot zwaar bewolkt,
regenbuien, weinig verandering in tem
peratuur.
',j< -tti i
Zon op: 5 h 22; onder: 18 h 43. Licht
op: 19 h 13. Maan op: 7 h 36; onder:
24 h 30. E.K. 10 April.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 3° min. later
fS Springtij.)
April.
Hoogwater Laagwater.
Ma. 8 4.21 16.44 10.52 23.17
Di. 9 5.12 17.31 11.35
Wo. 10 6.03 18.27 0.00 12.28
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge,
Ma.
Di.
Wo.
8
9
10
April.
Hoogwater
6.13 18.37
6.57 19.19
7.43 20.08
Laagwater.
11.59
0.21 12.42
1.03 13.35
Hierna kwam het financieel deel der
vereeniging aan de orde.
De commissie van financiën adviseer
de tot goedkeuring der rekening.
De penningmeester, d s. J. d e Vries,
van Wilhelminadorp, heeft daarna het
financieel beheer toegelicht; ook wat
betreft de legaten van den heer en me
vrouw Blum-de Niet. Uit het legaat van
60.000 konden niet alleen gymnastiek
lokaal en centrale verwarming en af
scheiding tusschen meisjes- en jongens
huis worden betaald, maar ook nog een
bestrating.
Door de gelden der weezeninrich-
ting voor Noord- en Zuid-Beveland, is
het mogelijk geweest te reserveeren
voor eventueele vernieuwing van de
centrale verwarming.
In den breede zette spr. de moeilijk
heden uiteen, die het, overigens zoo
mooie bezit, nog met zich brengt, waar
bij dan bedoeld wordt het groote bedrag,
dat behalve de genoemde 60.000 aan
Kinderzorg ten deel viel.
Ook de exploitatierekening besprak
ds. De Vries uitvoerig. Deze wijst aan
dat de opbrengst van de bussen vrijwel
skationnair blijft, doch andere inkom
sten zijn meer of minder gedaald in de
laatste vier jaar.
Spr. bracht dank voor alles wat in na-
tura wordt geschonken. Verder speciaal
aan den tweeden penningmeester, den
heer C. C. Mantz, en den directeur, den
heer P. D. Middelkoop, voor hun .groote
hulp bij de administratie.
Spr. lichtte daarna de posten der be
grooting voor 1935 toe.
De voorzitter deed voorlezing
van de accountantsrapporten, die exploi
tatie en kapitaalsrekeningen geheel ac-
coord bevonden.
Daarna werd de penningmeester ge-
déchargeerd en bracht de voorzitter den
penningmeester en zijn vice-penning-
meester dank voor hun grooten arbeid.
Aan de orde kwam de beslissing over
het al of niet voortzetten der Vereeni
ging en het bestuur stelde voor dat te
doen voor 29 jaar en 11 maanden.
Hiertoe werd zonder discussie en
zonder stemming besloten.
In verband met het opnieuw aanvra
gen der Koninklijke goedkeuring op de
statuten, stelde het bestuur enkele wij
zigingen daarin voor.
Geschrapt werd, dat donateurs zijn
zij, die ineens ten minste 100 bijdra
gen; alleen bleef gehandhaafd zij, die
ten minste f 10 per jaar betalen.
Het bestuur, dat volgens de bestaande
statuten minstens 12 leden moet heb
ben, telt er werkelijk 16.
Thans luidde het voorstel opheffen
van het damescollege van toezicht en
opnemen van al de vier dames en niet
twee, in het bestuur en te lezen minstens
18 bestuursleden, waarvan er dan niet