GOESCHE COURANT^ ABDUSUmP binnenland. ZEELAND* WEER EN WIND. NUMMER 83. TWEE BLADEN. MAANDAG EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. DE „LEEUWERIK" TEGEN EEN BERG GEVLOGEN EN VERONGELUKT. De bemanning, bestaande uit vijf personen, en twee passagiers verbrand. K.L.M. op nieuw in rouw gedompeld. Verjaag éie Benauwdheid Hoest-Griep-Bronchitis-Asthma MIDDELBURG. I APRIL 1935. WtQvïucinU MIDDELBURGSCHE COURANT iagbiad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten- bü het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 11 rogels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. mei „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. Ruim drie maanden na den onder gang van de „Uiver" heeft de K.L.M- opnieuw een vreeselijke slag getroffen. Zaterdagmiddag omstreeks drie uur is het vliegtuig „Leeuwerik" nabij Brilon, ee» stadje van pl.m. 6000 inwoners in Westfalen, halverwege tusschen Kas sei en Dortmund, verongelukt. Er be vonden zich zeven menschen in het vliegtuig, die alle zeven om het leven zijn gekomen. Het waren: Piet Soer, ge zagvoerder, E. A. J. Prillwitz, 2e be stuurder; F. v. d. Klein, marconist,; P. Weiman, werktuigkundige, H. Wmge- laar, werktuigkundige en twee passa giers: de heeren mr. W. de Vlugt, een zoon van den burgemeester van Amster dam (31 jaar oud en ongehuwd) en H. L. A. Briel, chef van de afd. Verkoop van de Alg. Kunstzijde Unie te Arnhem, 50 jaar oud en vader van 3 kinderen. Hei ongeluk gebeurde tijdens een sneeuwbui, waarbij het stormachtig woei. Het vliegtuig is in dat noodweer tegen een berg aangevlogen; het sloeg over den kop en vloog in brand. Vlakbij een bosch vond men een half uur later de schamele overblijfselen. De lijken der inzittenden waren geheel verkoold en volkomen onherkenbaar. Ook de ba gage is verbrand. Merkwaardigerwijz waren een aantal papieren ongeschon den gebleven. Menschen uit de omge ving, die het eerst op de plaats van de ramp aanwezig waren, konden daardoor het vliegtuig identificeeren. De omgekomen bemanning. De eerste bestuurder van de „Leeu werik", Piet Soer, was een der popu lairste piloten van de K.L.M. Men zal zich herinneren, dat hij in December 1933 als tweede bestuurder de beroem de Kerstvlucht van de „Pelikaan" naar Indië hielp volbrengen (gezagvoerder was Smirnoff). In vier dagen vloog men van Amsterdam naar Batavia en in vier dagen werd de terugreis gemaakt, een geweldige prestatie op dat moment. Soer werd 4 Januari 1903 te Havelte in Drenthe geboren. Hij was gehuwd en had een dochtertje. Op 10 Mei 1927 trad hij in dienst bij de K.L.M. Zeventien maal heeft hij een vlucht Amsterdam Batavia vice versa gemaakt. De ongeveer 40-jarige Prillwitz', de tweede bestuurder, was uit Indië naai Nederland gekomen om dezen zomer gedurende eenige maanden bij de K.L. M. te vliegen en daarna met een nieuw vliegtuig, voor de Indische Luchtvaart Mij. naar Java terug te keeren. Hij stond dus tijdelijk in dienst van de K.L.M. en woonde eigenlijk in Indië. Hij was ongehuwd. T. v. d. Klein, de omgekomen marco nist, was eveneenè ongetrouwd. Hij was 5 October 1910 te Rotterdam geboren. Pas op 1 Juni 1934 was hij als telegra fist in dienst getreden bij de K.L.M. Hij had ongeveer 560 vlieguren, waarbij een reis naar Indië inbegrepen. De werktuigkundige Weiman was 25 jaar en ongehuwd. In 1930 trad hij in dienst bij de K.L.M. De bij het ongeluk omgekomen werk tuigkundige Wingelaar trad op 31 Maart 1934 in dienst der Maatschappij. Hij was sedert een maand gehuwd. Nadere bijzonderheden omtrent het gebeurde. De Leeuwerik, was Zaterdagmorgen t™ l Uo, Praafh de hoofdstad van sjec o-Slovakije vertrokken. Tot Leip zig waar een tusschenlanding werd ge maakt, verliep de tocht normaal. Voor- ^z,e s a raakte het vliegtuig echter 'i? t '"ffk Wee!L- Dm half drie bevond het zich boven Kassei. Even later meld- t* mf.conist. dat men de antenne ging intrekken, aangezien men door een onweersbui moest. Daarna is niets meer van de Leeuwerik" genoord, tot dat de ontzettende tijding van het onge luk kwam. Het schijnt, dat het toestel goed door de onweersbui is heengekomen. Onmid dellijk daarop kwam het echter in een sneeuwstorm terecht, boven het Sauer- land, een berglandschap. Eenige personen die zich bevonden in de de nabijheid van het gehucht Roesen- bfick, dat op een afstand van een half uur van Brilon is gelegen, hoorden het geluid van een vliegtuig, dat zich door den sneeuwstorm worstelde. Eensklaps hoorden zij een doffen slag en hield het geronk der motoren op zij kregen den indruk dat het toestel een noodlan ding had gemaakt of neergestort was. Zij spoedden zich er heen, doch het duurde nog geruimen tijd alvorens zij de juiste plaats konden ontdekken. Deze juiste plaats was de Burgberg. In de nabijheid van een bosch, aan den voet van den berg zagen zij het rooken- de geraamte van een vliegtuig, dat na tuurlijk pas later, de „Leeuwerik" bleek te zijn. Het toestel was totaal vernield. De bekleeding was geheel weggebrand, zoodat alleen de verwrongen buizen van het geraamte de lijnen der machin- markeerde. De motoren waren nog op hun plaats. Uit de ligging meende r te mogen opmaken, dat de machine een slag om had gemaakt. Daar er niets te redden viel, gingen de mannen de autoriteiten waarschu wen, die daarna spoedig aanwezig wa ren en politie lieten aanrukken, om het wrak te bewaken. Een speciale verslaggever van de Crt. meldt nog, dat de bewoners van Roe- senbeck meer dan een half uur zwaar motorengeronk boven hun hoofd heb ben gehoord. Op verschillende plaatsen verklaarde men dat 't geronk zoo hevig en zoo doordringend was, dat men mee l de dat t vliegtuig vlak boven de huizen vloog. Menig dorpsbewoner heeft tegen den ander gezegd: „Ik geloof, dat" er iets gaat gebeuren." Zelfs waren er en kelen naar de gendarmerie geloopen om mededeeling te doen, dat er een vlieg tuig in moeilijkheden was. oo hevig, zoo doordringend was het geronk van de motoren. En te.lkens kwam het weer. En het was te onheilspellender, omd,at het noodweer steeds feller woedde, 'n de motoren. En telkens kwam het weer. meemaakt. Het sneeuwde, het hagelde en het onweerde, de wind joeg een dich ten sneeuwnevel over de boomen en heuvels, er was bijna geen hand voor oogen, te zien. In de huizen stak men 3 e lampen aan. Dit weer lis zeker voor Soer en de zijnen de brenger vai» het noodlot geweest. De begrafenis der slacht offers. Naar wij vernemen, zal het stoffelijke overschot van de slachtoffers naar ons land worden overgebracht en waar schijnlijk te Amsterdam ter aarde be steld. Het stoffelijk overschot van mi De Vlugt zal afzonderlijk worden begra ven. De zes overige slachtoffers zullen in een gemeenschappelijk graf worden gelegd. Ijsafzetting de oorzaak Zondagochtend was er op het hoofd kantoor der K.L.M. te Den Haag geen verder nieuws omtrent het ongeluk te verkrijgen. In een kort onderhoud met den heer Plesman, deelde deze mede, dat naar zijn meening de waarschijnlijk heid groot is, dat het ongeluk aan ijsaf zetting op de vleugels moet worden ge weten. Het gewicht van het vliegtuig zou daardoor zoo zijn toegenomen, dat het voor den piloot niet mogelijk was, de machine boven de gevaarlijke zone uit te krijgen. In dit verband herinnerde de heer Plesman aan een noodlanding, welke Duimelaar jaren geleden in de zelfde omgeving heeft moeten maken. Hij constateerde er toen ook ijsafzetting en zakte al lager en lager. Duimelaar slaagde er echter in zijn machine wonder boven wonder veilig op den grond te krijgen. Toen de nacht waarin dit ge beurde, verstreken was en de piloot zag, waar hij terecht was gekomen en waar hij overal langs was gevlogen, kreeg hij eerst recht een denkbeeld van het risi co, dat hij geloopen had. Soer heeft echter zooveel geluk niet gehad. Een van de vele heuvels is hem noodlottig geworden. Op het bureau van den vliegdienst hadden we nog een kort onderhoud met den technischen chef, den heer Aler. Hij had een telefonisch gesprek ge voerd met de K.L.M.-mannen, die gis teren naar Brilon waren vertrokken. De oorzaak van de ramp is op dit oogen- blik nog niet vast te stellen. Uit ver schillende verklaringen van ooggetuigen staat wel vast, dat Soer eenigen tijd in j0L1*rek; ^eeft rondgecirkeld. Soms werd het motorgeronk ver gehoord en dan weer dichterbij. De koers werd dus niet normaal gevlogen. Soer had blijk baar een reden om een geschikt lan dingsterrein te zoeken. Wat hiervoor de aanleiding was is natuurlijk nog vol komen onbekend. Er stond een hevige sneeuwstorm en er zal ongetwijfeld op de vleugels ijsaf zetting hebben plaats gehad, wat ook al een reden was om lager te gaan vlie gen. Wordt er rekening gehouden met mo gelijkheid van blikseminslag? „Neen", meende de heer Aler, „bij blikseminslag cirkelt men niet rond?" Het toestel vloog in een vallei, het dal van het riviertje de Diemei, een zijstroom van de Weser. Door het dal loopt een weg en een spoorweg. Zoo ver wij op de kaarten hebben kunnen nagaan, is Soer daar in een sneeuw storm terecht gekomen en toen tegen de stijle helling opgevlogen. De Burg- berg is tusschen 400 en 500 M. hoog. Maar, zoo eindigde de heer Aler, het blijft zoolang de rapporten niet bin nen zijn, een kwestie van gissen. De diensten zullen gewoon voort gang hebben, morgen vertrekt de Kwar tel van Schiphol naar Praag. Tenslotte deelde de heer Aler mede, dat de lijken van de slachtoffers hoogst waarschijnlijk Dinsdag a.s. in Neder land zullen aankomen. De verschillen de formaliteiten hiervoor worden ver richt door den heer Laponder, verte genwoordiger van de K. L. M. in Duitschland, die zich onmiddellijk na het bekend worden van het tragisch be richt vanuit Berlijn naar Brilon heeft gespoed. Voorts zijn reeds opnamen en teekeningeh gemaakt van de wrak stukken van het toestel. (Men zie ook onder laatste berichten). zjafcautM a***.-»» AANVAL OP DEN GULDEN Aï GESLAGEN. In het gebouw der Bank voor Inter nationale Betalingen te Bazel (Zwitser land) vond gisteren een bijeenkomst van gouverneurs en presidenten der centrale banken van de goudbloklanden plaats. O.m. werd deze bijeenkomst bijgewoond door mr- L. J. A. Trip, den president van de Nederlandsche Bank, prof. Bach- mann, den president der Zwitsersche Nationale Bank en Tannery, den gou verneur der Bank van Frankrijk. De leiders der centrale banken be spraken de situatie die is ontstaan door de devaluatie van den Belga. Mr. Trip deelde mede, dat de jongste aanval op den Nederlandschen gulden met succes is afgeslagen, zonder dat de gouddekking van de Nederlandsche Bank een aanmerkelijke vermindering heeft ondergaan. De uiteenzetting van den gouverneur der Bank van Frankrijk, Tannery, liet er geen twijfel over bestaan dat de vaste wil aanwezig is om den Franschen frank op de huidige pariteit te handhaven, on danks het feit dat thans één lid uit het goudblok is uitgetreden. EEN NIEUW PLAN VAN DEN A.N.W.B, Plaatsing van monumenten- wijzers. De A.N.W.B, heeft een nieuw plan; bJjkens een mededeeling in het laatste nummer van De Kampioen wil hij na melijk dit voorjaar een begin maken met de plaatsing van bordjes in de nabijheid van historische gebouwen, unieke plek jes en belangrijke natuurmonumenten. Op deze bordjes zal in een kort ver klarend opschrift melding worden ge maakt van den naam van een historisch gebouw, het jaartal van zijn stichting, zijn geschiedkundige beteekenis enz, of de hoogte van een heuveltop, de betee kenis van een bepaald binnenwater voor vogelkunde, of van een landstreek voor de fauna en «flora aanduiden- Men zal zorgen, dat deze bordjes het natuur- en stedenschoon niet schaden. De A.N.W.B. heeft zich voor de na dere uitwerking van dit plan gewend tol de Vereeniging tot behoud van natuur monumenten in Nederland, den Bond Heemschut, den Nederl. Oudheidkundi gen bond en de Vereeniging Hendrlck de Keyser, met een onderzoek om me dewerking. In overleg met deze orga nisaties zal de A.N.W.B. een lijst opstel len van de gebouwen en natuurmonu menten, welke voor aanduiding door een bord in aanmerking komen. Wie dus later zulk een bordje tegen komt weet, dat hij iets bijzonders op zijn weg heeft gevonden. Behalve de gewone wegwijzers zullen weldra ook de monu menten-wijzers overal in ons land te Gij die Hijgt bij de minste krachts inspanning, die benauwd zijt bij den minsten mist, waarom wacht Gij nog langer op de hulp en nieuwe levens vreugd die Akker's Abdijsiroop U ge ven kan. Vanaf de eerste lepels geven de balsemende bestanddeelen van Abdijsiroop U verlichting. De slijmen die Uw borst beladen, die U buiten adem brengen en hoestbuien ver wekken, zullen zonder moeite losko men. 2 lepels vanavond en dezen nacht zal kalm en rustig zijn. Neem dus bij: AKKER'S 'Ingez. Med. vinden zijn. Ongetwijfeld zal ook de pro vincie Zeeland spoedig voorzien worden van de nieuwe wijzers voor natuur- en stedenschoon. KINDERZORG. Maandagmorgen had, voor de eerste maal in het nieuwe ruime gymnastiek lokaal, de algemeene vergadering plaats van de Vereeniging Kinderzorg. De voorzitter, ds. D. J. V o s s e r s uit Vlissingen, die deed zingen Ps. 138 1, in gebed voorging en een schriftgedeelte voor las, opende de vergadering met welkom aan allen, die uit verschil lende deelen van Zeeland kwamen. Spr. wees er op, dat men voor het eerst in het nieuwe gebouw bijeenkomt en de centrale verwarming gereed is. Ook wees spr. op het agendapunt waar uit blijkt, dat de eerste 30-jarige periode van de vereeniging ten einde spoedt. In het schriftgedeelte dat spr. las, kwa men voor vreugde, ernst en vertrouwen. Spr. bracht deze woorden in toepassing op de vereeniging, die zoo in afwijking met andere vereenigingen, niet te wor stelen heeft met financieele moeilijkhe den, dunk zij de zorg van God. De zegeningen van God leggen echter ook verantwoordelijkheid op en dit ze ker als het gaat over de opvoeding der kinderen, die aan de zorg der vereeni ging zijn toevertrouwd. Vooral in deze moeilijke tijden, is het goed, dat men met vertrouwen in God doorwerkt. Daarbij geeft het gebed ons kracht. Spr. heette speciaal welkom den heer Van Linschoten, secretaris van den Ar menraad en deelde mede, dat o.a. me vrouw Quarles van Uffordbaronesse Mullert tot de Leemcule, verhinderd was de vergadering bij te wonen. De secretaris, ds. G. de Ru uit Rit- them, herinnerde in zijn jaarverslag o.a. er aan, dat het werk is een opdracht van God, en in het teeken staat van het le ven van Jezus Christus. Spr. wees op het goed werken van directeur, directrice, hoofd van het meis jeshuis en het verdere personeel. Alles marcheert goed, dank zij de goe de leiding. Spr. herinnerde aan de mutaties in personeel en bestuur. Op 31 December 1934 waren 123 pu pillen in en 24 buiten het gesticht onder toezicht van de vereeniging. Gezondheid en gedrag lieten niet te wenschen over. De vereenigin* mocht zich weer in ve ler sympathie verheugen, de kinderen hadden feestjes en reisjes. Spr. stond vervolgens stil bij de groote veranderingen, die mogelijk waren door de vorstelijke legaten van den heer en mevrouw Blum-de Niet. Spr. bracht vooral dank aan ds. Vos- sers en ds. J. de Vries, den penning meester. Middelburg, 8-IV-'35. Zaterdag en Zon dag: hoogste luchttemperatuur 10 °C (50 °F); laagste 4.6 °C (40 °F). Heden 9 h: 7.8 °C; 12 h: 12.3 °C. Zaterdag/ Zondag 6 mm, Zondag/Maandag 10 mm regen of neerslag. Hoogste barometer stand te dezer stede, in het af geloopen etmaal: 761 mm; laagste 751 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 764.1 mm te La Coruna; laagste 745.5 mm te De Bilt en Den Helder. Verwachting tot morgenavond: Krachtige tot matige wind uit W. rich tingen, betrokken tot zwaar bewolkt, regenbuien, weinig verandering in tem peratuur. ',j< -tti i Zon op: 5 h 22; onder: 18 h 43. Licht op: 19 h 13. Maan op: 7 h 36; onder: 24 h 30. E.K. 10 April. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 3° min. later fS Springtij.) April. Hoogwater Laagwater. Ma. 8 4.21 16.44 10.52 23.17 Di. 9 5.12 17.31 11.35 Wo. 10 6.03 18.27 0.00 12.28 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge, Ma. Di. Wo. 8 9 10 April. Hoogwater 6.13 18.37 6.57 19.19 7.43 20.08 Laagwater. 11.59 0.21 12.42 1.03 13.35 Hierna kwam het financieel deel der vereeniging aan de orde. De commissie van financiën adviseer de tot goedkeuring der rekening. De penningmeester, d s. J. d e Vries, van Wilhelminadorp, heeft daarna het financieel beheer toegelicht; ook wat betreft de legaten van den heer en me vrouw Blum-de Niet. Uit het legaat van 60.000 konden niet alleen gymnastiek lokaal en centrale verwarming en af scheiding tusschen meisjes- en jongens huis worden betaald, maar ook nog een bestrating. Door de gelden der weezeninrich- ting voor Noord- en Zuid-Beveland, is het mogelijk geweest te reserveeren voor eventueele vernieuwing van de centrale verwarming. In den breede zette spr. de moeilijk heden uiteen, die het, overigens zoo mooie bezit, nog met zich brengt, waar bij dan bedoeld wordt het groote bedrag, dat behalve de genoemde 60.000 aan Kinderzorg ten deel viel. Ook de exploitatierekening besprak ds. De Vries uitvoerig. Deze wijst aan dat de opbrengst van de bussen vrijwel skationnair blijft, doch andere inkom sten zijn meer of minder gedaald in de laatste vier jaar. Spr. bracht dank voor alles wat in na- tura wordt geschonken. Verder speciaal aan den tweeden penningmeester, den heer C. C. Mantz, en den directeur, den heer P. D. Middelkoop, voor hun .groote hulp bij de administratie. Spr. lichtte daarna de posten der be grooting voor 1935 toe. De voorzitter deed voorlezing van de accountantsrapporten, die exploi tatie en kapitaalsrekeningen geheel ac- coord bevonden. Daarna werd de penningmeester ge- déchargeerd en bracht de voorzitter den penningmeester en zijn vice-penning- meester dank voor hun grooten arbeid. Aan de orde kwam de beslissing over het al of niet voortzetten der Vereeni ging en het bestuur stelde voor dat te doen voor 29 jaar en 11 maanden. Hiertoe werd zonder discussie en zonder stemming besloten. In verband met het opnieuw aanvra gen der Koninklijke goedkeuring op de statuten, stelde het bestuur enkele wij zigingen daarin voor. Geschrapt werd, dat donateurs zijn zij, die ineens ten minste 100 bijdra gen; alleen bleef gehandhaafd zij, die ten minste f 10 per jaar betalen. Het bestuur, dat volgens de bestaande statuten minstens 12 leden moet heb ben, telt er werkelijk 16. Thans luidde het voorstel opheffen van het damescollege van toezicht en opnemen van al de vier dames en niet twee, in het bestuur en te lezen minstens 18 bestuursleden, waarvan er dan niet

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1