W.o de
GOESCHE COURANT
COUPONS
PI6I3
S. WIENER Co
WEER EN WIND.
DINSDAG
WOENSDAG
DONDERDAG
MAANDAG
ZEEUWSCHE VEREENIGING VOOR LUCHTVAART.
MIDDELBURG
NUMMER 77.
TWEE BLADEN
1 APRIL 1935.
EERSTE BLAD.
178e JAARGANG.
J-^a,
MIDDELBUBQSCHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bü contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap ,,De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES; Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 17
regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. me!
„Brieven" of '„Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent
Opgewekte jaarvergadering te
Terneuzen Zeeuwsch-Vlaan-
deren wil zijn vliegveld.
Zaterdag hield de Zeeuwsche Ver
eeniging voor Luchtvaart haar algemee-
ne vergadering in het „Hotel Rotter
dam" te Ter Neuzen, die goed bezocht
was. Tegenwoordig waren leden uit alle
deelen van Zeeland. Zij ving te 11 uur
aan.
Openingsrede voorzitter.
De Voorzitter, de Heer C. A. van
Woelderen, heet de aanwezigen
welkom, in het bijzonder den Commis
saris der Koningin. Hij herinnert er aan,
dat de Commissaris der Koningin kort
na zijne ambtsaanvaarding in Zeeland in
den aanvang van 1921 eerevoorzitter
werd van het comité, dat in 1920 was
opgericht en dat zich in samenwerking
met den administrateur der K. L. M.
Plesman ten doel stelde een vaste lucht
lijn Rotterdam-Vlissingen tot stand te
brengen. Ter propageering van dit doel
vlogen 17 Augustus 1921 de autoriteiten
heen en weer tusschen Rotterdam en
Vlissingen. De eenoogige piloot, de
Engelsche majoor Hinchcliffe en de F III
zijn sindsdien weliswaar verongelukt,
maar toch bezwaart het sprekers ge
weten niet, den Commissaris der Konin
gin te hebben uitgenoodigd tot deel
neming aan dien tocht, want de
Zeeuwsche luchtvaart is sindsdien ge
weldig gegroeid, en de belangstelling en
de actieve deelneming der autoriteiten
was in die eerste jaren alles waard
De Heer Quarles van Ufford is zoo
doende niet alleen de eerste vliegende
Nederlandsche Commissaris der Konin
gin geweest, maar hij maakt nog steeds
onder zijn ambtgenooten het meeste ge
bruik van het vliegtuig. Echter vooral
over de voortdurende belangstelling en
steun, aan de Zeeuwsche luchtvaart ver
leend, verheugen wij Zeeuwen ons en
het is daarom, dat spreker den Commis
saris der Koningin op deze vergadering,
waaraan belangstellenden uit alle deelen
der provincie deelnemen, hartelijk dank
wilde zeggen voor zijn succesvollen
arbeid, om alle Zeeuwen, die de Zeeuw
sche luchtvaart vooruit willen helpen,
samen te brengen in de Zeeuwsche Ver
eeniging voor Luchtvaart.
Verder heet de voorzitter welkom den
heer Van der Paauw van de K. L. M.;
tegenover de afgevaardigde uit Schou
wen en Duiveland jhr. R. J. H. Q. Roëll
geeft hij zijn voldoening te kennen over
het feit, dat door bemiddeling van den
Commissaris der Koningin nu volledige
overeenstemming is bereikt, en dat
aaardoor een vruchtbare en aangename
samenwerking voor de toekomst is ge
waarborgd.
Zoo heeft het afgeloopen jaar voor
de vereeniging aanleiding tot groote
dankbaarheid, immers in de laatste
maanden zijn nu opgericht de afdee-
Hngen; De Bevelanden, Walcheren,
Zeeuwsen Vlaanderen Oost- en West;
de samenstelling der besturen doet ons
het beste verwachten voor actieven ar
beid en alom in Zeeland is krachtig
groeiende belangstelling merkbaar. Met
groote^ dankbaarheid en .opgewektheid
zijn wij dan ook, aldus spreker, naar Ter
Neuzen gegaan, dat heden geheel lucht
varend Zeeland bij zich op bezoek heeft.
Wij zijn de afdeeling Zeeuwsch-
V laanderen-Oost dankbaar voor het en
thousiasme, waarmede zij de uitnoodiging
en de voorbereiding tot deze algemeene
jaarvergadering heeft gedaan en wij zijn
er van overtuigd een aangenamen dag
in haar midden door te zullen brengen
verrinLt W<ïrk te ZUlkn ku™en
vaart V°°r dc Zeeuwsch Lucht-
wjrd °vergegaan tot behan-
deling van de agenda.
Van de afdeeling Zeeuwsch-Vlaande-
ren Oost was een schrijven ingekomen,
waarin werd te kennen gegeven, dal
men een aanvulling wenschte van art.
3, a, en art. 6 der Statuten. Na eenige'
toelichting door den voorzitter, o.m. dat
het in studie nemen van en het bevor
deren van den aanleg van vliegterrei
nen^ statutair mede tot de taak der ver
eeniging behoort, zoodat die thans in
art. 3, letter a, is omschreven, en dat
bij den nieuwen toestand de leden der
Zeeuwsche Vereeniging automatisch lid
van de afdeeling binnen welks ressort ze
wonen zijn, vraagt de voorzitter, of de
D-Z.-VI. hiermede bevredigd kan
zijn
De heer J. Huizinga, voorzitter van
het voorloopig bestuur der afd. Z. VI.
O. zegt dat de afd. haar voorstel intrekt,
Vervolgens worden het jaarverslag
en rapport der commissie belast geweest
met het onderzoek der rekening van
den penningmeester, gelezen en vast
gesteld.
Statutenwijziging.
Hierop komt aan de orde het voorstel
tot wijziging der Statuten, noodzake
lijk geworden door het compromis dat
is gesloten met de gewestelijke lucht-
vaartvereeniging op SchouwenDui
veland. Na behandeling door het alge
meen bestuur, heeft het over het ont
werp der Statuten met het bestuur der
vereeniging Schouwen-Duiveland over
eenstemming verkregen. De voorzitter
stelt voor, het ontwerp goed te keuren.
Dit geschiedt met algemeene stemmen.
Op dezelfde wijze wordt besloten op
de wijziging der statuten de Kon. be
williging aan te vragen.
Rede Commissaris der
Koningin,
De voorzitter verleent nu het woord
aan den Commissaris der Koningin, Jhr.
mr. J. W. Quarles van Ufford, die har
telijk dank zegt voor de vriendelijke
woorden tot hem ger.cht. Met bijzon
der groote vreugde heeft hij thans ge
zien, dat allen, die in de verschillende
deelen van Zeeland de bevordering der
luchtvaart beoogen en hare belangen
een goed hart toedragen, in èèn ver
eeniging zijn te saam gebracht. Die
eenheid was noodzakelijk, voor ver
schillende doeleinden. Alsnu treedt
naar buiten èèn lichaam op tegenover
het publiek, maar ook tegenover de
overheid, die op dit gebied meermalen
advies zal noodig hebben, speciaal het
provinciaal bestuur. Hij hoopt, dat deze
vereeniging krachtig zal kunnen wer
ken tot bevordering van het lucht
vaar tv erkeer.
Het is hem weer aangenaam in
Zeeuwsch-Vlaanderen te zijn. Hij hoopt
dat deze vergadering, met hetgeen hier
voorts op luchtvaartgebied zal worden
meegedeeld, en hetgeen ook in de film
„Nachtvlucht" zal te zien zijn, een
krachtige opwekking moge zijn, om ook
zoo spoedig mogelijk in Zeeuwsch-
Vlaanderen te komen tot den aanleg
van een luchthaven, opdat ook dit deel
van Nederland zoo spoedig mogelijk in
het luchtverkeer kan worden opgeno
men. Steeds is het zijn ernstig streven
Zeeuwsch-Vlaanderen zooveel mogelijk
te trekken naar Nederland, waarmede
het door historische en economische
banden niet alleen, doch ook door de
trouw aan de Vorstin en Haar Huis, is
verbonden. Hij hoo; t, dat er nu spoedig
nog een nieuwe schakel zal zijn, die ons
nader bijeen bengt.
De overtocht der Schelde is steeds
een moeilijk vraagstuk. We zijn het er
allen over eens, dat de aanleg van een
brug niet zou loonen, evenmin het gra
ven van een tunnel, wanneer dat tech
nisch uitvoerbaar was. Maar toch zal
ieder moeten toegeven, dat er door het
geen de provincie in het verloop van
een jadr of 10 heeft tot stand gebracht,
groote verbeteringen in het verkeer zijn
gekomen, al zullen er ook thans nog
aanmerkingen te maken zijn, b.v. voor
wat de tarieven betreft.
Vraagt men mij, aldus spr., of ik vol
daan en tevreden ben, dan zegt hij
„neen, Zeeuwsch-Vlaanderen moet ook
zijn verbinding met het luchtvaartnet
hebben!" niet in de eerste plaats om
van daar te vliegen naar Walcheren of
de Bevelanden, doch vooral om het een
korte verbinding met de kern van ons
land, met Rotterdam, Den Haag en Am
sterdam te verschaffen.
Spr, hoopt, dat de vereeniging zijn
krachtige medewerking zal willen ge
ven, opdat deze verbinding na korten
tijd tot stand zal kunnen komen. Hij
moet daaraan een voorwaarde verbin
den, die echter zeker aller volledige in
stemming zal hebben, nl.: dat men niet
te lang moet praten, doch spoedig tot
de daad overgaan. Hij hoopt spoedig
den tijd te beleven, dat heel Zeeland
aan het luchtvaartnet is aangesloten.
(Applaus).
De voorzitter zegt den Commissaris
dank voor zijn gewaardeerde woorden.
Inleiding Van der Paauw.
it jnu verkrijgt het woord de heer
Van der Paauw, afgevaardigde der K. L.
M., die eenige mededeelingen wenscht
te doen omtrent den omvang dien het
luchtvaarverkeer in Europa heeft ge
kregen en het belang dat het binnen-
Gestrengheid en kracht kunnen
vrees inboezemen, maar nimmer liefde
afdwingen.
landsche luchtvaartnet daarbij heeft.
Het deed hem genoegen, die mededee
lingen te kunnen doen te Ter Neuzen,
omdat dit ligt in Zeeuwsch-Vlaanderen,
waar men naar zijn meening voor het
verkrijgen eener aansluiting aan het
binnenlandsch net, den goeden weg op
gaat. Vooral indien men van Amsterdam
uit de reis naar Ter Neuzen maken
moet, komt men tot de conclusie, dat
er voor dezen tijd een vlugger verkeers
middel, dan de tot nu toe bestaande
noodzakelijk is. Hij noemt deze ver
gadering een geraffineerde demonstra
tie ten bate van het vliegtuigverkeer,
omdat men de bezoekers van elders
laat ondervinden, hoe lang het duurt
om in Zeeuwsch-Vlaanderen te komen
Hij doet uitkomen, dat de K.L.M. hem
niet heeft afgevaardigd, om den aanleg
van een vliegterrein te bepleiten; de
K.L.M. wil we', gaarne als daartoe ge
legenheid is hare luchtlijnen uitbrei
den, maar zij dringt zich niet op. De
drang lot het verkrijgen van een aan
sluiting aan het luchtvaartnet moet van
Zeeuwsch-Vlaanderen zelf uit gaan.
In 1932 vervoerde de K.L.M. 21,000
passagiers, in 1933 was men gekomen
tot 42,000, en bleek, dat, ondanks de cri
sis, juist de zakenmenschen meer ge
bruik van de luchtverbindingen maak
ten. ïn 1934 is het aantal gestegen tot
86,000. Die toename is ook wel te dan
ken aan de meerdere betrouwbaarheid,
hij zou bijna zeggen aan de onfeilbaar
heid van de vliegtuigen.
Door het vertoonep van een kaart,
waarop de verschillende Europeesche
luchtlijnen voor den aanstaanden zomer
dienst zijn aangegeven, kreeg de verga
dering een blik op den enormen omvang
dien dat verkeer reeds heeft gekregen,
daar sommige gedeelten der kaart bijna
zwart gearceerd geleken.
Dat is het internationaal verkeer, dat
het b.v- mogelijk maakt op één dag van
Londen te reizen naar Konstantinopel of
Moskou, dat men wanneer men 's mor
gens aansluiting heeft met Amsterdam
van hier uit op één dag een bezoek kan
brengen b.v, aan Weenen of Warschau
en nog terugkomen.
De locale luchtlijnen in Nederland,
moeten aansluiting geven aan het cen
traal vliegveld te Schiphol, om daar met
een internationaal vliegtuig te kunnen
vertrekken voor de buiten'andsche rei
zen.
De tegenwoordige tijd eischt snel ver
keer en hoe meer daarvan gebruik van
gemaakt wordt, hoe meer lijnen kunnen
worden ingelegd, hoe economischer dat
wordt.
Om de beteekenis daarvan voor
Zeeuwsch-Vlaanderen uiteen te zetten
'liet spreker een schets zien van een lijn
van Amsterdam naar O.-Z.-Vl. b.v.
's morgens om 7,10 van het vliegveld Z.-
VI. vertrekkende, is men na tusschenlan-
dingen te Goes en Middelharnis reeds
om 8,10 in Rotterdam en 8,40 in Amster
dam!
Spr. raamt de kosten voor een enkele
reis op f 8,50 a f 9, retour f 16.
Na deze rede sprak de heer I. van
Melle, als bewoner van West Z. VI- zijn
spijt uit, dat spreker het alleen had over
Oostelijk Z.-Vl. en dat hij niet had ge
sproken over het deel waar spreker
woont.
De heer Van der Paauw veronderstel
de, dat dit een teer punt was. Hij hac
Oost Z.-Vl. genoemd, omdat hij meent,
dat daar allereerst de behoefte bestaat,
omdat het westelijk deel zich ook kan
richten tot Vlissingen of Knocke- Hij
herinnerde er vooral aan, gewezen te
hebben op de noodzakelijkheid, dat een
luchthaven voldoende verkeer aan
brengt.
De voorzitter zeide den spreker dank
en schorste de vergadering, waarna de
deelnemers elders een gemeenschappe
lijke koffiemaaltijd gebruikten.
Inleiding ir. Holleman.
Des namiddags volgde een voordracht
van ir. F. A. Holleman te Veere over
„de toekomst van het luchtverkeer".
Spreker wees er op, dat het vliegen
is een zuiver menschelijke onderneming.
De menschen hebben zich, door de mo
gelijkheid om door de lucht te zweven
als het ware een nieuwe faculteit ge
schapen. Spreker heeft, op zijn tochten
door de verschillende landen bemerkt,
dat er steeds meer en meer een drang om
te vliegen ontstaat. Bij de ouderen is die
drang misschien niet zoo sterk, doch bij
de jongeren ontwikkelt deze zich bui
tengewoon. Dit blijkt nog niet uit het
aantal sportvliegtuigen. Men vergete
echter niet, dat er om een vliegtuig te
leeren besturen, bezwaren van zeer ver
schillenden aard bestaan. Niet alleen
van financieelen maar ook van admini
stratieven aard. En dat is oorzaak, dat
men zich op het zweefvliegen toelegt-
Het opstijgen met zweefvlieguitgen is
zeer sterk ontwikkeld in Duitschland,
nadat men ingevolge het verdrag van
Versailles geen motorvliegtuig moctit
gebruiken. In Frankrijk ontwikkelt het
sportvliegen zich snel. In ons land is men
nog achter, maar het komt ook, het zal
zich allerwege ontwikkelen. Spreker
voorziet dan ook, dat men zich in
Zeeuwsch-Vlaanderen ook niet zal moe
ten bepalen tot den aanleg van een of 2
luchthavens voor de motorluchtvaart,
doch dat men, met het oog op de toe
komst zich in de verschillende gemeen
ten den eigendom van een terrein nabij
de kommen zal moeten verzekeren, ten
einde daar zoodra dit noodig blijkt een
vliegveld te kunnen aanleggen, waarop
men met kleine sportvliegtuigen zal kun
nen dalen. In het buitenland is men in
dat opzicht reeds actief: ons land zal
moeten volgen!
Rede burgemeester Huizinga,
Hierna verkreeg het woord de heer
J, Huizinga, burgemeester van Ter Neu
zen, om te spreken over „het belang van
een luchtverbinding tusschen Oost
Zeeuwsch-Vlaanderen en overig Ne
derland",
Hij betoogde, dat „luchtvaart" tegen
woordig niets nieuws is en hij dit dus
niet bij de hoorders behoefde in te lei
den. doch v/cl wenscht hij de aandach
te vestigen op de noodzakelijkheid van
aansluiting van Zeeuwsch-Vlaanderen
aan het luchtvaartnet- De luchtvaart
heeft zin bruikbaarheid en betrouwbaar
heid als verkeersmiddel bewezen. Steeds
heelt men zich bezig gehouden met het
bedenken van nieuwe verkeersmiddels,
om de producten van nijverheid en
landbouw te brengen daarheen, waar de
grootste winst verzekerd werd.
De vraag die voor ons schiereiland
van belang is, mag zeker die zijn: of een
luchtlijn van en naar Zeeuwsch-Vlaan
deren in onderscheiden richting reden
van bestaan kan hebben, meer nog, of
de exploitatie daarvan winstgevend
kan zijn.
Hij bepaalt zich daarvoor de aandacht
te vestigen op de streek waarin .wij een
luchthaven denken te maken. Deze be
hoort z.i. te v/orden aangelegd in de na
bijheid van het kanaal Ter Neuzen
Gent, ongeveer op de helft van de Bel
gische grens en de Schelde. Hij bedoelt
daarmede het gebied dat gelegen is van
af Terneuzen tot Sas van Gent en het
geen in de nabijheid Oost- of West
waarts gelegen is. Dan zal de luchthaven
gemakkelijk uit alle richtingen van
Zeeuwsch-Vlaanderen te bereiken zijn,
aangezien men te Sluiskil een knooppunt
vindt van uit 4 richtingen, dat ook van uit
Noord-België gemakkelijk is te bereiken.
Spreker somt vervolgens de aan het
kanaal gelegen industriën op.
Wanener men verder let op de uitbrei
ding der bestaansmiddelen, zooals men
die te Axel en Hulst eenerzijds en te
Breskens en Oostburg aan de andere
zijde van den Braakman aanschouwt,
wijst dit op een toenemende ontwikke
ling van de volkskracht, die moet wor
den gesteund en aangemoedigd, opdat de
toenemende bloei bestendigden van duur
biijve. Het kan niet anders, of het lucht-
vaartverkeer moet hiertoe worden
dienstbaar gemaakt en omgekeerd.
Daarin ligt voor de exploitatie van een
luchtlijn een vrij zekere toekomst.
De groote voorwaarde om er te komen
is, dat wij eendrachtig samenwerken,
de handen ineenslaan en voor geen
moeite teruggaan. Geen kleingeestigheid.
Groote plannen vorderen trouwe samen
werking, eischen kloek beleid en een be-
zonkene voortvarendheid. Dat betee-
kent voor ons, niet te rusten voor we
een luchtlijn hebben in Zeeuwsch-
Vlaanderen, die wij bij voldoende deel
neming hebben uit te breiden in drieërlei
richting, opdat wij in dienende liefde, het
goede zoeken voor de bevolking van
dit deel van Nederland. (Applaus.)
Op verzoek van den inleider werd
gelegenheid gegeven, hierover van ge
dachten te wisselen.
De heer Van Zuijen, burgemeester van
Breskens, uitte zijn spijt, dat in deze
vergadering alleen sprake is geweest
van een luchthaven voor Oostelijk Z.-Vl.
Het zou hem spijten, als nu West Z.-Vl.
(Ingez. Med.)
Middelburg, l-IV-'35, Zaterdag en
Zondag: hoogste luchttemperatuur
8.6 °C (47 °F); laagste 5.7 °C (42
°F). Heden 9 h: 8.3 °C; 12 h: 10,5 °C.
Zaterdag/Zondag 4 mm, Zondag/Maan
dag 0.1 mm regen of neerslag. Hoogste
barometerstand te dezer stede, in het af
geloopen etmaal: 776 mm; laagste 761
mm.
Hoogste barometerstand in het Euro
peesche waarnemingsgebied: 767.5 mm
te Jan Mayen; laagste 745.6 mm te Ska-
gen.
Verwachting tot morgenavond:
Matige tot krachtige, W. tot N. wind,
zwaar bewolkt met tijdelijke opklarin
gen, waarschijnlijk enkele regen- of ha
gelbuien, aanvankelijk iets kouder.
Zon op: 5 h 38; onder; 18 h 31. Licht
op; 19 h 01. Maan op: 4 h 31; onder:
16 h 08. N.M. 3 April.
Hoog- cn Laagwater te
Westkapelle is 28 min.
23 min. vroeger; Veere is
fS Springtij.)
Vlissingen,
en Domburg
3" min. latei
April.
Hoogwater
Laagwater.
Ma.
1
11.49
5.55 18.12
Di.
2
0.06 12.35
6.43 18.56
Wo.
3
0.46 13.11
7.28 19.38
Hoog-
en
Laagwater te
Wemeldinge.
April.
Hoogwater
Laagwater.
Ma.
1
1.07 13.37
6.50 19.20
Di.
2
2.02 14.29
7.37 20.02
Wo.
3
2.47 15.12
8.22 20.42
evenals met de waterleiding het ge
val is er weer buiten zou vallen.
De heer Smeding wees op de wensche-
lijkheid, dat een luchthaven wordt ge
maakt nabij een groote plaats, zonder
dat hij zich er over kan uitspreken,
welke plaats in Z.-Vl. dat zal moeten
zijn. De ervaring heeft geleerd, dat
luchthavens op een afgelegen plaats
daarvan later de ernstige bezwaren on
dervinden.
De heer Dhooge, burgemeester van
Philippine wijst op een terrein in den
Dijckpolder, behoorende aan de Do
meinen, dat voor een lage pacht zal
kunnen verkregen worden en gunstig ge
legen zou zijn zoowel voor Oost als voor
West. Dat terrein zou zeker economisch
uitkomen.
De heer I. van Melle, industrieel te
Breskens, gaf te kennen, dat het, toen hij
de bewoordingen der agenda zag, hem
tegenviel, dat er alleen sprake was van
O. Z.-Vl. Nu hij echter den burgemeester
van Ter Neuzen heeft gehoord, moest hij
verklaren dat het wel is meegevallen en
hij zich met het aanleggen van een vlieg
veld nabij het kanaal Ter NeuzenGent
voor geheel Z.-Vl. wel zou kunnen ver
eenigen. Als directeur van Van Melle's
Confectyonerie Works heeft hij er be
lang bij. Het vliegveld te Vlissingen is
voor vervoer van zijn producten niet
gunstig gelegen omdat men dan, de Com
missaris der Koningin moet het hem niet
kwalijk nemen dat hij zulks zegt, nog
gebruik moet maken van den veerdienst,
met de dure vrachttarieven. En dat te
Knocke is ook niet gemakkelijk, omdat
men met grensformaliteiten te maken
heeft.
Hij gelooft, dat men eerder zal krijgen
één luchthaven voor Z.-Vl. hetzij dan bij
het kanaal of te Philippine, dan dat er
naar gestreefd zal worden om er 2 te
krijgen. Hij deelt mede dat zijn vennoot
schap voornemens is een vrachtvliegtuig
aan te schaffen. Men zal dan over een
aviateur kunnen beschikken voor oplei
ding van jongelieden. En er zijn er op
zijn fabriek, die er al naar zitten te
springen.
Het denkbeeld wordt door hem geop
perd, dat de besturen in Oost en in West
aan het werk zullen gaan, om te zien,