W.o de GOESCHE COURANT COUPONS PI6I3 S. WIENER Co WEER EN WIND. DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG MAANDAG ZEEUWSCHE VEREENIGING VOOR LUCHTVAART. MIDDELBURG NUMMER 77. TWEE BLADEN 1 APRIL 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. J-^a, MIDDELBUBQSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bü contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap ,,De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES; Turfkade, telefoon 17. Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 17 regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. me! „Brieven" of '„Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent Opgewekte jaarvergadering te Terneuzen Zeeuwsch-Vlaan- deren wil zijn vliegveld. Zaterdag hield de Zeeuwsche Ver eeniging voor Luchtvaart haar algemee- ne vergadering in het „Hotel Rotter dam" te Ter Neuzen, die goed bezocht was. Tegenwoordig waren leden uit alle deelen van Zeeland. Zij ving te 11 uur aan. Openingsrede voorzitter. De Voorzitter, de Heer C. A. van Woelderen, heet de aanwezigen welkom, in het bijzonder den Commis saris der Koningin. Hij herinnert er aan, dat de Commissaris der Koningin kort na zijne ambtsaanvaarding in Zeeland in den aanvang van 1921 eerevoorzitter werd van het comité, dat in 1920 was opgericht en dat zich in samenwerking met den administrateur der K. L. M. Plesman ten doel stelde een vaste lucht lijn Rotterdam-Vlissingen tot stand te brengen. Ter propageering van dit doel vlogen 17 Augustus 1921 de autoriteiten heen en weer tusschen Rotterdam en Vlissingen. De eenoogige piloot, de Engelsche majoor Hinchcliffe en de F III zijn sindsdien weliswaar verongelukt, maar toch bezwaart het sprekers ge weten niet, den Commissaris der Konin gin te hebben uitgenoodigd tot deel neming aan dien tocht, want de Zeeuwsche luchtvaart is sindsdien ge weldig gegroeid, en de belangstelling en de actieve deelneming der autoriteiten was in die eerste jaren alles waard De Heer Quarles van Ufford is zoo doende niet alleen de eerste vliegende Nederlandsche Commissaris der Konin gin geweest, maar hij maakt nog steeds onder zijn ambtgenooten het meeste ge bruik van het vliegtuig. Echter vooral over de voortdurende belangstelling en steun, aan de Zeeuwsche luchtvaart ver leend, verheugen wij Zeeuwen ons en het is daarom, dat spreker den Commis saris der Koningin op deze vergadering, waaraan belangstellenden uit alle deelen der provincie deelnemen, hartelijk dank wilde zeggen voor zijn succesvollen arbeid, om alle Zeeuwen, die de Zeeuw sche luchtvaart vooruit willen helpen, samen te brengen in de Zeeuwsche Ver eeniging voor Luchtvaart. Verder heet de voorzitter welkom den heer Van der Paauw van de K. L. M.; tegenover de afgevaardigde uit Schou wen en Duiveland jhr. R. J. H. Q. Roëll geeft hij zijn voldoening te kennen over het feit, dat door bemiddeling van den Commissaris der Koningin nu volledige overeenstemming is bereikt, en dat aaardoor een vruchtbare en aangename samenwerking voor de toekomst is ge waarborgd. Zoo heeft het afgeloopen jaar voor de vereeniging aanleiding tot groote dankbaarheid, immers in de laatste maanden zijn nu opgericht de afdee- Hngen; De Bevelanden, Walcheren, Zeeuwsen Vlaanderen Oost- en West; de samenstelling der besturen doet ons het beste verwachten voor actieven ar beid en alom in Zeeland is krachtig groeiende belangstelling merkbaar. Met groote^ dankbaarheid en .opgewektheid zijn wij dan ook, aldus spreker, naar Ter Neuzen gegaan, dat heden geheel lucht varend Zeeland bij zich op bezoek heeft. Wij zijn de afdeeling Zeeuwsch- V laanderen-Oost dankbaar voor het en thousiasme, waarmede zij de uitnoodiging en de voorbereiding tot deze algemeene jaarvergadering heeft gedaan en wij zijn er van overtuigd een aangenamen dag in haar midden door te zullen brengen verrinLt W<ïrk te ZUlkn ku™en vaart V°°r dc Zeeuwsch Lucht- wjrd °vergegaan tot behan- deling van de agenda. Van de afdeeling Zeeuwsch-Vlaande- ren Oost was een schrijven ingekomen, waarin werd te kennen gegeven, dal men een aanvulling wenschte van art. 3, a, en art. 6 der Statuten. Na eenige' toelichting door den voorzitter, o.m. dat het in studie nemen van en het bevor deren van den aanleg van vliegterrei nen^ statutair mede tot de taak der ver eeniging behoort, zoodat die thans in art. 3, letter a, is omschreven, en dat bij den nieuwen toestand de leden der Zeeuwsche Vereeniging automatisch lid van de afdeeling binnen welks ressort ze wonen zijn, vraagt de voorzitter, of de D-Z.-VI. hiermede bevredigd kan zijn De heer J. Huizinga, voorzitter van het voorloopig bestuur der afd. Z. VI. O. zegt dat de afd. haar voorstel intrekt, Vervolgens worden het jaarverslag en rapport der commissie belast geweest met het onderzoek der rekening van den penningmeester, gelezen en vast gesteld. Statutenwijziging. Hierop komt aan de orde het voorstel tot wijziging der Statuten, noodzake lijk geworden door het compromis dat is gesloten met de gewestelijke lucht- vaartvereeniging op SchouwenDui veland. Na behandeling door het alge meen bestuur, heeft het over het ont werp der Statuten met het bestuur der vereeniging Schouwen-Duiveland over eenstemming verkregen. De voorzitter stelt voor, het ontwerp goed te keuren. Dit geschiedt met algemeene stemmen. Op dezelfde wijze wordt besloten op de wijziging der statuten de Kon. be williging aan te vragen. Rede Commissaris der Koningin, De voorzitter verleent nu het woord aan den Commissaris der Koningin, Jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, die har telijk dank zegt voor de vriendelijke woorden tot hem ger.cht. Met bijzon der groote vreugde heeft hij thans ge zien, dat allen, die in de verschillende deelen van Zeeland de bevordering der luchtvaart beoogen en hare belangen een goed hart toedragen, in èèn ver eeniging zijn te saam gebracht. Die eenheid was noodzakelijk, voor ver schillende doeleinden. Alsnu treedt naar buiten èèn lichaam op tegenover het publiek, maar ook tegenover de overheid, die op dit gebied meermalen advies zal noodig hebben, speciaal het provinciaal bestuur. Hij hoopt, dat deze vereeniging krachtig zal kunnen wer ken tot bevordering van het lucht vaar tv erkeer. Het is hem weer aangenaam in Zeeuwsch-Vlaanderen te zijn. Hij hoopt dat deze vergadering, met hetgeen hier voorts op luchtvaartgebied zal worden meegedeeld, en hetgeen ook in de film „Nachtvlucht" zal te zien zijn, een krachtige opwekking moge zijn, om ook zoo spoedig mogelijk in Zeeuwsch- Vlaanderen te komen tot den aanleg van een luchthaven, opdat ook dit deel van Nederland zoo spoedig mogelijk in het luchtverkeer kan worden opgeno men. Steeds is het zijn ernstig streven Zeeuwsch-Vlaanderen zooveel mogelijk te trekken naar Nederland, waarmede het door historische en economische banden niet alleen, doch ook door de trouw aan de Vorstin en Haar Huis, is verbonden. Hij hoo; t, dat er nu spoedig nog een nieuwe schakel zal zijn, die ons nader bijeen bengt. De overtocht der Schelde is steeds een moeilijk vraagstuk. We zijn het er allen over eens, dat de aanleg van een brug niet zou loonen, evenmin het gra ven van een tunnel, wanneer dat tech nisch uitvoerbaar was. Maar toch zal ieder moeten toegeven, dat er door het geen de provincie in het verloop van een jadr of 10 heeft tot stand gebracht, groote verbeteringen in het verkeer zijn gekomen, al zullen er ook thans nog aanmerkingen te maken zijn, b.v. voor wat de tarieven betreft. Vraagt men mij, aldus spr., of ik vol daan en tevreden ben, dan zegt hij „neen, Zeeuwsch-Vlaanderen moet ook zijn verbinding met het luchtvaartnet hebben!" niet in de eerste plaats om van daar te vliegen naar Walcheren of de Bevelanden, doch vooral om het een korte verbinding met de kern van ons land, met Rotterdam, Den Haag en Am sterdam te verschaffen. Spr, hoopt, dat de vereeniging zijn krachtige medewerking zal willen ge ven, opdat deze verbinding na korten tijd tot stand zal kunnen komen. Hij moet daaraan een voorwaarde verbin den, die echter zeker aller volledige in stemming zal hebben, nl.: dat men niet te lang moet praten, doch spoedig tot de daad overgaan. Hij hoopt spoedig den tijd te beleven, dat heel Zeeland aan het luchtvaartnet is aangesloten. (Applaus). De voorzitter zegt den Commissaris dank voor zijn gewaardeerde woorden. Inleiding Van der Paauw. it jnu verkrijgt het woord de heer Van der Paauw, afgevaardigde der K. L. M., die eenige mededeelingen wenscht te doen omtrent den omvang dien het luchtvaarverkeer in Europa heeft ge kregen en het belang dat het binnen- Gestrengheid en kracht kunnen vrees inboezemen, maar nimmer liefde afdwingen. landsche luchtvaartnet daarbij heeft. Het deed hem genoegen, die mededee lingen te kunnen doen te Ter Neuzen, omdat dit ligt in Zeeuwsch-Vlaanderen, waar men naar zijn meening voor het verkrijgen eener aansluiting aan het binnenlandsch net, den goeden weg op gaat. Vooral indien men van Amsterdam uit de reis naar Ter Neuzen maken moet, komt men tot de conclusie, dat er voor dezen tijd een vlugger verkeers middel, dan de tot nu toe bestaande noodzakelijk is. Hij noemt deze ver gadering een geraffineerde demonstra tie ten bate van het vliegtuigverkeer, omdat men de bezoekers van elders laat ondervinden, hoe lang het duurt om in Zeeuwsch-Vlaanderen te komen Hij doet uitkomen, dat de K.L.M. hem niet heeft afgevaardigd, om den aanleg van een vliegterrein te bepleiten; de K.L.M. wil we', gaarne als daartoe ge legenheid is hare luchtlijnen uitbrei den, maar zij dringt zich niet op. De drang lot het verkrijgen van een aan sluiting aan het luchtvaartnet moet van Zeeuwsch-Vlaanderen zelf uit gaan. In 1932 vervoerde de K.L.M. 21,000 passagiers, in 1933 was men gekomen tot 42,000, en bleek, dat, ondanks de cri sis, juist de zakenmenschen meer ge bruik van de luchtverbindingen maak ten. ïn 1934 is het aantal gestegen tot 86,000. Die toename is ook wel te dan ken aan de meerdere betrouwbaarheid, hij zou bijna zeggen aan de onfeilbaar heid van de vliegtuigen. Door het vertoonep van een kaart, waarop de verschillende Europeesche luchtlijnen voor den aanstaanden zomer dienst zijn aangegeven, kreeg de verga dering een blik op den enormen omvang dien dat verkeer reeds heeft gekregen, daar sommige gedeelten der kaart bijna zwart gearceerd geleken. Dat is het internationaal verkeer, dat het b.v- mogelijk maakt op één dag van Londen te reizen naar Konstantinopel of Moskou, dat men wanneer men 's mor gens aansluiting heeft met Amsterdam van hier uit op één dag een bezoek kan brengen b.v, aan Weenen of Warschau en nog terugkomen. De locale luchtlijnen in Nederland, moeten aansluiting geven aan het cen traal vliegveld te Schiphol, om daar met een internationaal vliegtuig te kunnen vertrekken voor de buiten'andsche rei zen. De tegenwoordige tijd eischt snel ver keer en hoe meer daarvan gebruik van gemaakt wordt, hoe meer lijnen kunnen worden ingelegd, hoe economischer dat wordt. Om de beteekenis daarvan voor Zeeuwsch-Vlaanderen uiteen te zetten 'liet spreker een schets zien van een lijn van Amsterdam naar O.-Z.-Vl. b.v. 's morgens om 7,10 van het vliegveld Z.- VI. vertrekkende, is men na tusschenlan- dingen te Goes en Middelharnis reeds om 8,10 in Rotterdam en 8,40 in Amster dam! Spr. raamt de kosten voor een enkele reis op f 8,50 a f 9, retour f 16. Na deze rede sprak de heer I. van Melle, als bewoner van West Z. VI- zijn spijt uit, dat spreker het alleen had over Oostelijk Z.-Vl. en dat hij niet had ge sproken over het deel waar spreker woont. De heer Van der Paauw veronderstel de, dat dit een teer punt was. Hij hac Oost Z.-Vl. genoemd, omdat hij meent, dat daar allereerst de behoefte bestaat, omdat het westelijk deel zich ook kan richten tot Vlissingen of Knocke- Hij herinnerde er vooral aan, gewezen te hebben op de noodzakelijkheid, dat een luchthaven voldoende verkeer aan brengt. De voorzitter zeide den spreker dank en schorste de vergadering, waarna de deelnemers elders een gemeenschappe lijke koffiemaaltijd gebruikten. Inleiding ir. Holleman. Des namiddags volgde een voordracht van ir. F. A. Holleman te Veere over „de toekomst van het luchtverkeer". Spreker wees er op, dat het vliegen is een zuiver menschelijke onderneming. De menschen hebben zich, door de mo gelijkheid om door de lucht te zweven als het ware een nieuwe faculteit ge schapen. Spreker heeft, op zijn tochten door de verschillende landen bemerkt, dat er steeds meer en meer een drang om te vliegen ontstaat. Bij de ouderen is die drang misschien niet zoo sterk, doch bij de jongeren ontwikkelt deze zich bui tengewoon. Dit blijkt nog niet uit het aantal sportvliegtuigen. Men vergete echter niet, dat er om een vliegtuig te leeren besturen, bezwaren van zeer ver schillenden aard bestaan. Niet alleen van financieelen maar ook van admini stratieven aard. En dat is oorzaak, dat men zich op het zweefvliegen toelegt- Het opstijgen met zweefvlieguitgen is zeer sterk ontwikkeld in Duitschland, nadat men ingevolge het verdrag van Versailles geen motorvliegtuig moctit gebruiken. In Frankrijk ontwikkelt het sportvliegen zich snel. In ons land is men nog achter, maar het komt ook, het zal zich allerwege ontwikkelen. Spreker voorziet dan ook, dat men zich in Zeeuwsch-Vlaanderen ook niet zal moe ten bepalen tot den aanleg van een of 2 luchthavens voor de motorluchtvaart, doch dat men, met het oog op de toe komst zich in de verschillende gemeen ten den eigendom van een terrein nabij de kommen zal moeten verzekeren, ten einde daar zoodra dit noodig blijkt een vliegveld te kunnen aanleggen, waarop men met kleine sportvliegtuigen zal kun nen dalen. In het buitenland is men in dat opzicht reeds actief: ons land zal moeten volgen! Rede burgemeester Huizinga, Hierna verkreeg het woord de heer J, Huizinga, burgemeester van Ter Neu zen, om te spreken over „het belang van een luchtverbinding tusschen Oost Zeeuwsch-Vlaanderen en overig Ne derland", Hij betoogde, dat „luchtvaart" tegen woordig niets nieuws is en hij dit dus niet bij de hoorders behoefde in te lei den. doch v/cl wenscht hij de aandach te vestigen op de noodzakelijkheid van aansluiting van Zeeuwsch-Vlaanderen aan het luchtvaartnet- De luchtvaart heeft zin bruikbaarheid en betrouwbaar heid als verkeersmiddel bewezen. Steeds heelt men zich bezig gehouden met het bedenken van nieuwe verkeersmiddels, om de producten van nijverheid en landbouw te brengen daarheen, waar de grootste winst verzekerd werd. De vraag die voor ons schiereiland van belang is, mag zeker die zijn: of een luchtlijn van en naar Zeeuwsch-Vlaan deren in onderscheiden richting reden van bestaan kan hebben, meer nog, of de exploitatie daarvan winstgevend kan zijn. Hij bepaalt zich daarvoor de aandacht te vestigen op de streek waarin .wij een luchthaven denken te maken. Deze be hoort z.i. te v/orden aangelegd in de na bijheid van het kanaal Ter Neuzen Gent, ongeveer op de helft van de Bel gische grens en de Schelde. Hij bedoelt daarmede het gebied dat gelegen is van af Terneuzen tot Sas van Gent en het geen in de nabijheid Oost- of West waarts gelegen is. Dan zal de luchthaven gemakkelijk uit alle richtingen van Zeeuwsch-Vlaanderen te bereiken zijn, aangezien men te Sluiskil een knooppunt vindt van uit 4 richtingen, dat ook van uit Noord-België gemakkelijk is te bereiken. Spreker somt vervolgens de aan het kanaal gelegen industriën op. Wanener men verder let op de uitbrei ding der bestaansmiddelen, zooals men die te Axel en Hulst eenerzijds en te Breskens en Oostburg aan de andere zijde van den Braakman aanschouwt, wijst dit op een toenemende ontwikke ling van de volkskracht, die moet wor den gesteund en aangemoedigd, opdat de toenemende bloei bestendigden van duur biijve. Het kan niet anders, of het lucht- vaartverkeer moet hiertoe worden dienstbaar gemaakt en omgekeerd. Daarin ligt voor de exploitatie van een luchtlijn een vrij zekere toekomst. De groote voorwaarde om er te komen is, dat wij eendrachtig samenwerken, de handen ineenslaan en voor geen moeite teruggaan. Geen kleingeestigheid. Groote plannen vorderen trouwe samen werking, eischen kloek beleid en een be- zonkene voortvarendheid. Dat betee- kent voor ons, niet te rusten voor we een luchtlijn hebben in Zeeuwsch- Vlaanderen, die wij bij voldoende deel neming hebben uit te breiden in drieërlei richting, opdat wij in dienende liefde, het goede zoeken voor de bevolking van dit deel van Nederland. (Applaus.) Op verzoek van den inleider werd gelegenheid gegeven, hierover van ge dachten te wisselen. De heer Van Zuijen, burgemeester van Breskens, uitte zijn spijt, dat in deze vergadering alleen sprake is geweest van een luchthaven voor Oostelijk Z.-Vl. Het zou hem spijten, als nu West Z.-Vl. (Ingez. Med.) Middelburg, l-IV-'35, Zaterdag en Zondag: hoogste luchttemperatuur 8.6 °C (47 °F); laagste 5.7 °C (42 °F). Heden 9 h: 8.3 °C; 12 h: 10,5 °C. Zaterdag/Zondag 4 mm, Zondag/Maan dag 0.1 mm regen of neerslag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het af geloopen etmaal: 776 mm; laagste 761 mm. Hoogste barometerstand in het Euro peesche waarnemingsgebied: 767.5 mm te Jan Mayen; laagste 745.6 mm te Ska- gen. Verwachting tot morgenavond: Matige tot krachtige, W. tot N. wind, zwaar bewolkt met tijdelijke opklarin gen, waarschijnlijk enkele regen- of ha gelbuien, aanvankelijk iets kouder. Zon op: 5 h 38; onder; 18 h 31. Licht op; 19 h 01. Maan op: 4 h 31; onder: 16 h 08. N.M. 3 April. Hoog- cn Laagwater te Westkapelle is 28 min. 23 min. vroeger; Veere is fS Springtij.) Vlissingen, en Domburg 3" min. latei April. Hoogwater Laagwater. Ma. 1 11.49 5.55 18.12 Di. 2 0.06 12.35 6.43 18.56 Wo. 3 0.46 13.11 7.28 19.38 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge. April. Hoogwater Laagwater. Ma. 1 1.07 13.37 6.50 19.20 Di. 2 2.02 14.29 7.37 20.02 Wo. 3 2.47 15.12 8.22 20.42 evenals met de waterleiding het ge val is er weer buiten zou vallen. De heer Smeding wees op de wensche- lijkheid, dat een luchthaven wordt ge maakt nabij een groote plaats, zonder dat hij zich er over kan uitspreken, welke plaats in Z.-Vl. dat zal moeten zijn. De ervaring heeft geleerd, dat luchthavens op een afgelegen plaats daarvan later de ernstige bezwaren on dervinden. De heer Dhooge, burgemeester van Philippine wijst op een terrein in den Dijckpolder, behoorende aan de Do meinen, dat voor een lage pacht zal kunnen verkregen worden en gunstig ge legen zou zijn zoowel voor Oost als voor West. Dat terrein zou zeker economisch uitkomen. De heer I. van Melle, industrieel te Breskens, gaf te kennen, dat het, toen hij de bewoordingen der agenda zag, hem tegenviel, dat er alleen sprake was van O. Z.-Vl. Nu hij echter den burgemeester van Ter Neuzen heeft gehoord, moest hij verklaren dat het wel is meegevallen en hij zich met het aanleggen van een vlieg veld nabij het kanaal Ter NeuzenGent voor geheel Z.-Vl. wel zou kunnen ver eenigen. Als directeur van Van Melle's Confectyonerie Works heeft hij er be lang bij. Het vliegveld te Vlissingen is voor vervoer van zijn producten niet gunstig gelegen omdat men dan, de Com missaris der Koningin moet het hem niet kwalijk nemen dat hij zulks zegt, nog gebruik moet maken van den veerdienst, met de dure vrachttarieven. En dat te Knocke is ook niet gemakkelijk, omdat men met grensformaliteiten te maken heeft. Hij gelooft, dat men eerder zal krijgen één luchthaven voor Z.-Vl. hetzij dan bij het kanaal of te Philippine, dan dat er naar gestreefd zal worden om er 2 te krijgen. Hij deelt mede dat zijn vennoot schap voornemens is een vrachtvliegtuig aan te schaffen. Men zal dan over een aviateur kunnen beschikken voor oplei ding van jongelieden. En er zijn er op zijn fabriek, die er al naar zitten te springen. Het denkbeeld wordt door hem geop perd, dat de besturen in Oost en in West aan het werk zullen gaan, om te zien,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1