222* GOESCHECOUQANT£!2£ mm zeeuwsch nieuws. afloop verk00pimen. ZEELAND. WEER EN WIND. LANDBOUW. m. NUMMER 63. TWEE BLADEN. VRIJDAG 15 MAART 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. Een Raad voor de Luchtvaart. MIDDELBURG. Prinses Juliana te Middelburg. GOES. WALCHEREN. ZUID-BEVELAND. NOORD-BEVELAND. ezer af- ïuwe itein ïdbi- ver- aats- ogus t.m. Ko- MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 17 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bg vooruitbetaling - Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. wa—we—ii.K-I van Uit- am). jurg Wij vingen gisteren onze beschouwing aan met te wijzen op de parallel tus- schen scheepvaart en luchtvaart. Die lijn trekken wij vandaag iets verder door. Onze scheepvaart heeft een traditie van evenveel eeuwen als de luchtvaart van decennia. Onze scheepvaart, de kunde van onze gezagvoerders ter groote vaart, staan over heel de wereld, en te recht, hoog aangeschreven. Ook daarin stemt zij met onze luchtvaart overeen Scheepsongevallen komen voor, en zul len blijven vóórkomen zoolang er ge varen wordt. Heele groote scheepsonge- lukken óók men denke maar aan de ramp van de „Orania", in de haven van Leixoes, nu enkele weken geleden. Nie mand zal door een scheepsongeval wor den weerhouden, zee te kiezen nie mand zal door een luchtvaartongeval worden weerhouden te gaan vliegen. Maar het verschil tusschen scheeps ongevallen en luchtvaartongevallen, in derzelver verhouding tot het geheeie Nederlandsche volk, is de wijze van op treden der overheid n a een ongeval. Dat verschil moet verdwijnen. Het toezicht op de Nederlandsche zee scheepvaart wordt uitgeoefend door de Scheepvaartinspectie van het departe ment van waterstaat; een hoofdinspec teur met vier districtsinspecteurs, elk met hun staf, oefenen het uit. Maar daarnaast staat als onafhankelijk recht sprekend lichaam de Raad voor de Scheepvaart, onder voorzitterschap van een vooraanstaand jurist en met als se cretaris een jurist, doch overigens sa mengesteld uit eminente scheepvaart deskundigen (oud-gezagvoerders ter koopvaardij, marine-officieren, machinis ten, scheepsbouwkundig ingenieurs etc.) Vindt nu een scheepsramp plaats, dan geschiedt het eerste onderzoek hiernaar door de scheepvaartinspectie, en indien' aard en omvang van een ramp dat nood zakelijk doen voorkomen de hoofd inspecteur voor de scheepvaart legt de stukken aan den Raad over dan wordt, op voorstel v,an dien hoofdinspecteur, een onderzoek naar die ramp ingesteld door den Raad voor de Scheepvaart. Dit onderzoek is niet-ambtelijk, doch geheel zelfstandig; de Raad roept getui gen op, en hoort deze; daarna doet de Raad, op grond van de stukken en het getuigenverhoor, een uitspraak omtrent de oorzaak van de ramp, omtrent de schuldvraag van de betrokkenen; ten slotte heeft de Raad de bevoegdheid disciplinaire straffen op te leggen (berisping, schorsing en algeheeie onbevoegd-verklaring om verder als schipper, stuurman of machinist op te treden). En: dit alles geschiedt in vol ledige openbaarheid; de pers kan, desverlangd, bij de zittingen van den Raad tegenwoordig zijn; de uitspraken van den Raad geschieden in het openbaar. Dit is de juiste toestand. Voor „kwade geruchten" bestaat aid is geen voedingsbodem. Hoe is het nu bij de luchtvaart? Zooals bij de scheepvaart, is er ook hier een deugdelijk Rijkstoezicht, het welk wordt uitgeoefend door den Lucht vaartdienst van het departement van Waterstaat. Deze dienst bestaat uit 'n directeur, 3 inspecteurs en verdere staf. In tamelijk los, zij het dan niet afwezig, verband hiermede werkt in Amsterdam dan nog de Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart, met een Commissie van ad vies, waarvan o.m. deel uitmaken de di recteur van het Kon. Ned. Meteorolo gisch Instituut, de secretaris v. d. Kon. Ned. Ver. v. Luchtvaart, de directeur v. d. Luchtvaartdienst voornoemd en de commandant van de Luchtvaartafdeeling te Soesterberg. Vindt nu een vliegtuigramp plaats, dan geschiedt het onderzoek hiernaar door afd. III van den Luchtvaartdienst van het departement van Waterstaat. Zooals men weet, heeft de minister bij de ramp van den „Uiver", dr. ir. H. J. van der Maas (van den Studie dienst) naar Syrië gezonden om hem rapport uit te brengen; dit rapport, het welk reeds ongepubliceerd zooveel stof deed opwaaien, is nu verder aan een commissie ter hand gesteld, en we zul len hopen, dat we er wellicht nog eens iets meer van hooren- In elk geval: er is wèl onderzoek, er is n i e t een zoodanige vorm van open baar onderzoek als nu langzamerhand dringend eisch is geworden. Het onderzoek is a m b t e 1 ij k, en het hangt geheel van de inzichten van den min's- tér (en anderen wellicht) af, óf er iets van aan de openbaarheid prijs gegeven, zal worden, en, zoo ja, wat er wel, wat niet openbaar zal worden. Dat klopt niet. De rare Uivergeruchten bewijzen dat. Het doorsijpelen van geruchtelijke conclusies van het rapport-Van der Maas bewijzen het. De vragen om publicatie van dat rap port bewijzen het. Burgerluchtvaart is niet meer een quaestie van waaghalzen en hevig-spor- tieve lieden- Burgerluchtvaart verschilt, wat dit betreft, niets meer van doodge wone burgerscheepvaart. De economische bestaansmogelijkheid der burgerluchtvaart berust geheel en alleen op' de burgers van Neder land, die tezamen (met buitenlandsche burgers dan) de inkomsten der luchl- scheepvaartreederijen betalen in den vorm van passagebewijzen, vrachtprij zen, luchtpostrecht, en, via de vertegen woordigende lichamen, van de subsidies. Bovendien vertrouwen zij, die als passa giers medevHegen, hun leven telken male aan de luchtvaart-reederij toe. Dat klinkt slechts schijnbaar melodramatisch, in werkelijkheid is het een dood-nuch- ter feit. En het andere feit, dat men, als schrijver dezes, zich in een vliegtuig va i de K.L.M. eenige malen veiliger en dus méér op z'n gemak gevoelt dan in een auto op een normaal-drukken verkeers weg, verandert niets aan de waarheid, dat elke vlieg-passagier gedurende een vlucht zijn leven toevertrouwt aan de reederij, die hem vervoert- Onze luchtvaart is, en met volle recht, populair- Zij heeft haar rampen gehad. Zij zal zonder twijfel ook in de toe komst rampen te boeken hebben evenals onze scheepvaart dat in het ver leden had, in het heden heeft, en in de toekomst zal hebben. Het heeft geen zin, en geen ernstige, bevorderaar van het luchtvaartwezeu zal dit beoogen, hier struisvogelpolitiek te willen voeren. Klaarheid en openbaarheid zijn than geboden óók door de groote plaats, die de nationale luchtvaart thans in hei hart van het Nederlandsche volk in neemt. D"e rampen, die we te betreuren had den, hebben het bewezen. Vóór we door een nieuwe luchtvaar'- ramp worden opgeschrikt, dient de in stelling van een Raad voor de Luchtvaart een feit geworden te zijn, opdat een lichaam als dat, hetwelk bij onze zee-scheepvaart zoo goede diensten bewees en bewijst, ook als on afhankelijk en in het openbaar recht sprekend lichaam over onze nationale luchtvaart wake. Niet over de veiligheid zoozeer want dat zal thans óók wel in goede handen zijn. Maar over onzen goeden naam. De ramp van de „Ooievaar" heeft de wenschelijkheid van een „Raad voor c1e Luchtvaart" reeds doen gevoelen; de ramp van de „Uiver" heeft haar tot een onafwijsbare noodzakelijkheid gemaakt- V.V.V.-ers naar Zeeland. Naar wij vernemen zal het Congres van de Union Internationale des Organes Officiels de Propaganda Touristique dit jaar in Nederland gehouden worden. Donderdag 16 Mei a.s. komen de con gressisten per K. L. M. naar Walcheren; een bezoek aan de Markt te Middelburg aan Vlissingen en een rondrit over het eiland staan op het programma. H. K, H. Prinses Juliana wordt heden middag tusschen vijf en zes uur hier ter stede verwacht voor een intiem, on-of- ficieel bezoek aan de familie Quarles van Ufford. H. K. H. maakt de reis hierheen uit Den Haag per auto; morgen in clen loop van den dag vertrekt zij weer naar Den Haag. Een Tentoonstelling van Handel, Nijverheid en Industrie. Naar wij vernemen heeft zich alhier een comité gevormd, hetwelk voorne mens is van 25 Mei tot en met 1 Juni a.s, een Provinciale Zeeuwsche Tentoon Als ons werk maar zuiver is en op recht, wie zou ons dan iets mogen ver wijten? Zoolang wij onszelf niet over schatten? stelling van Handel, Nijverheid en Indu strie te organiseeren. Deze tentoonstelling zal plaats heb ben in 'het gebouw „St. Joris", en heeft tot doel de inwoners van Zeeland te wij zen op de mógelijkheden welke de Ne derlandsche Handel, Nijverheid en In dustrie bieden. Het secretariaat van de' Z. E. T. O. is gevestigd Lange Noord straat C 1516. Bij Kon. besluit is benoemd tot no taris te Rotterdam mr. L. J. Hioolen, cand. notaris aldaar, geb. te Middel burg. De „Van den Biggelaar's"-Avonden. Een advertentie in het blad van gister verkondigde het reeds in extenso, Donderdag 21 en Vrij dag 22 Maart behoort het Schut tershof te Goes aan de groote fa milie der verbruikers van „v. d. Bigge- laar's" producten, die gratis kunnen ge nieten van een tweetal gezellige uitvoe ringen welke deor genoemde firma wor den aangeboden. Feestavond C. J. V. De Christelijke Jongelingsvereeni- ging alhier, gaf Donderdagavond eén feestavond in de Prins van Oranje. De groote zaal was meer cfan bezet. Het programa ving aan met het optreden van he't Tamboers- en Pij perskorps „Excelsior", dat „Voor t Va derland" en „Hamburgerjongens ten gehoore bracht. Uit deze en nog vol gende nummers, bleek wel, dat de jon gelui flink geoefend hadden. Daarna werd „Het geluksland op gevoerd, een stukje, dat er goed bleek in te zitten, dat vlot van stapel liep, en waar danig om gelachen werd. Na de pauze volgde een aantrekke lijke reclame voor het bouwfonds van de C. J. V.. Eerst verscheen een gewel dig vraagteeken op het tooneel, daarna de gevel van het oude gebouwtje in de Wijngaardstraat, en toen gaf de voor zitter der vereeniging de hr De Munck op een en ander een toelichting. Spr. wees er op, dat de C. J. V. te Goes gegroeid is, dat haar werk omvangrij ker werd en het kleine gebouw niet meer aan de eischen voldoet. Vandaar, dat een bouwfonds gevormd werd, in de hoop in de toekomst een nieuw ge bouw te kunnen stichten. Spr. wekte allen op, dit bouwfonds te steunen. Daarna volgde een aardige film, die gebouw en leven der vereeniging weer gaf, en duidelijk demonstreerde, dat een nieuw gebouw geen luxe zou zijn. Het derde tableau liet een aantal reusachtige bankbiljetten van duizend gulden zien en was getiteld „wat we noodig hebben". Het laaa'tste tableau „Wat we hopen", gaf het verlangde gebouw te zien, bij avond, bij dag en van binnen verlicht. Een werkelijk mooi en aantrekkelijk tableau, waar men heel wat werk van gemaakt had. Intusschen was een collecte voor het nieuwe gebouw gehouden, terwijl de pauzes gevuld werden met samenzang. Ds. Homburg, de eere-voorzitter, sprak daarna een slotwoord. Spr, wees op de samenspraak, die getoond had, dat op aarde vrijwel geen volmaakt geluk is te vinden, en op de behoefte van een nieuw gbeouw. Spr. bracht deze onder werpen in geestelijken zin over en duidde er op, dat ook de mensch voor zich een nieuw gebouw, een nieuw li chaam moet hebben, en alleen in het nieuwe Jerusalem, dat Johannes zag als nederdalende van God uit den he mel, het volmaakte geluk zal smaken. Spr. wenschte den aanwezigen een eeuwige woning in dit nieuwe Jerusa lem en drukte voorts de hoop uit, dat jongelingen van heden hun nieuwe stof felijke C.J.V.-gebouw nog met eigen oogen zouden mogen zien. Nadat de hr, De Munck allen, die medewerkten om dezen avond te doen slagen, dank had gebracht, sloot ds. Homburg op de gebruikelijke wijze. DOMBURG, met ingang van 1 April a.s. is aangesteld tot Rijksveldwachter brigadier ter standplaats Domburg de rijksveldwachter brig. tit. J. Jansen, thans te Grijpskerke. WAARDE. Donderdag geraakte op t land van M. K. alhier een ren met den in brand. De inhoud is gedeeltelijk ver brand. WAARDE. De collecte voor het Na tionaal Koningin-Moeder Herdenkings fonds heeft alhier f 38 opgebracht, WEMELDINGE. In deze gemeente heerschen momenteel in sterke mate de mazelen. In verband daarmee moest de kleuterschool worden gesloten, terwijl op de beide lagere scholen een 130-tal leerlingen afwezig is. Tot op heden is de ziekte niet van ernstigen aard. WEMELDINGE. De politie alhier heeft Donderdagavond een hoeveelheid aardappelen van ongeveer 1200 kg in beslag genomen in verband met ver voer zonder vervoerbewijs. Leelijke schadepost. KATS. Van het motorschip „Vertrou wen" dat Dinsdagmorgen omhoog is ge varen op de steenglooiïng van den ha- vendam, is het vlas Woensdagnacht overgeladen op een ander schip. De mo torboot heeft de schade geleden en is in het midden gebroken, (aan stuur- en bakboord) en maakt veel water. Intusschen is het schip op 't slik ge bracht en is bij laag water gemakkelijk te bereiken. Het schip is laag verzekerd. De schipper en zijn zoon zijn druk be zig om het zooveel mogelijk dicht te krijgen, om naar de werf te Dordrecht te brengen. Vrouw en dochter zijn on- dergbracht in een landbouwersschuur, waar ook de inboedel is opgeslagen. Nog zij vermeld, d.at vele inwoners die een kijkje gingen nemen naar den toestand van het schip flink hebben mede gewerkt om den inboedel aan wal te brengen. —- De minister van Waterstaat jhr ir- O. C. A. van Lidth de Jeude heeft als Eere-Voorzitter zitting genomen in het Eere-Comité van de Koninklijke Neder landsche Jaarbeurs, De Nederlandsche vlag verboden. De burgemeester van Amsterdam heeft, naar de „Tel." meldt, zijn aanvan kelijke goedkeuring om in den optocht van de N.S.B. op haar landdag van 30 Maart vierhonderd Nederlandsche vlag gen mee te voeren, ingetrokken. Wij achten dit bericht volkomen dui delijk. En volkomen logisch. De Neder landsche- vlag is een revolutionnair em bleem, dat evenmin in Amsterdam s straten tehuis behoort als de vliegende roode vaandels, die wij uit de ramen van het Carlton, onder tromgeroffel, voorbij zagen trekken, toen de Partij raad van de Liberale Staatspartij daar zijn vergadering tegen het fascisme hield. Hoe kan men ook zóó dom zijn, het rood-wit-blauw vandaag aan den dag in 'n optocht te willen medevoeren? Dat had Mussert beter dienen te weten. Hij had vergunning behooren aan te vragen tot 'het medevoeren van roode vlaggen met het kruis der Bourgondiërs, Dat was an- ti-revolutionnair zij het dan Spaansch uit den tachtigjarigen oorlog geweest! Middelburg, 15-III-'35. Donderdag: hoogste luchttemperatuur 12.1 °C (54 °F); laagste 3 °C (37 °F). Heden 9 h: 4.1 °C; 12 h: 11.5 JC. Geen'regen of neerslag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 768 mm; laagste 765 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 772.8 mm te Warschau; laagste 752.3 mm te Ingö. Verwachting tot morgenavond: Zwakke tot matige, later wellicht toe nemende Z.O, tot Z.W. wind, toenemen de bewolking, aanvankelijk nog weinig of geen regen, zachter des nachts. O Zon op: 6*h 18; onder: 18 h 02. Licht op: 18 h 32. Maan op: 13 h 07; onder: 4 h 30. V.M. 20 Maart. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 3" min. latei jS Springtij.)' Vr. Za. Zo. Hoog- Vr. Za. Zo. Maart. Hoogwater Laagwater. 15 10.42 23.15 4.25 17.02 16 11.44 5.38 18.02 17 0.03 12.29 6.29 18.43 en Laagwater- te Wemeldinge, Maart. Hoogwater Laagwater. 15 12.09 5.21 18.02 16 0.49 13.15 6.36 19.06 17 1.43 14.07 7.29 19.50 lijke schieters isklein. Het ras vormt veel loof en rooit tamelijk lastig. Alle andere rassen behooren tot -Je Z-groep. Van deze rassen staat Hilles- hög op de eerste plaats. Deze heeft een hoog gehalte en tevens een hooge sui ker- en wortelopbrengst. Schadelijke schieters vormt het ras slechts zeer wei nig. Het heeft weinig loof en het rooit gemakkelijk. Op de tweede plaats staat Kuhn P, waarvan de suikeropbrengst wat lager is dan van Hilleshög. Het gehalte is, evenals suiker- en wortelopbrengst, goed te noemen. Het vormt weinig schadelijk schieters, heeft wat meer loof dan Hil leshög en rooit tamelijk gemakkelijk. Op de derde plaats komen dan KL Wanzleben Z en Mette Z. Beide met een suikeropbrengsty, die eenige procenten onder het proefveldgemiddelde ligt, KL Wanzleben Z heeft daarbij een hooger gehalte dan Mette Z en vormt tevens minder schieters. We kunnen dus aan de eerste van deze beide de voorkeur geven. De rassen Schreiber SS en Dippe W.I. liggen resp. met hun suikerop brengst 5 en 7 pet. beneden het proef veldgemiddelde, wat aan den lagen kr|it is. Het gehalte van Dippe W.I. is hoo ger dan van Schreiber SS, waarom we ze ten slotte als gelijkwaardig beschou wen. Beide vormen vrij veel schadelijke schieters. Ten slotte komt op de laatste plaais Udycz, welk ras bij wijze van proef was opgenomen. De resultaten zijn ongunstig te noemen.' De wortelopbrengst was njet minder dan 20 pet. benedn het proef veld-gemiddelde. Het suikergehalte was het hoogst van alle onderzochte rassen, maar dit kon de suikeropbrengst niet voldoende naar boven brengen. Deze was niet minder van 17 pet. beneden het proefveldgemiddelde. Het aantal schadelijke schieters was zeer groot. VERSLAG DER SUIKERBIETEÏM- RASSENPROEFVELDEN OVER 1935. Door het Instituut voor Suikerbieten teelt wordt een zeer uitvoerig verslag gepubliceerd met betrekking tot de door dit Instituut in 1934 aangelegde suiker- bietenrassenproefvelden in Nederland. De samensteller van het verslag, de heer K. de Haan, deelt daarin mede, dat proefvelden waren aangelegd te Din- teloord, Mookhoek, Wilhelminadorp Roodeschool, de Heen, Borgercompagnie en Rucphen. Aan de samenvatting der resultaten ontleen en we het volgende: We dienen twee groepen te onder scheiden n.l, die der E-bieten (hooge wortelopbrengst) en die der Z-bieten (hoog suikergehalte). In de eerste groep hebben we dit jaar slechts éèn verte genwoordiger, n.l. KL Wanzleben E. Al ontbreekt vergelijking met andere gelijk soortige rassen, we mogen toch wel zeg gen, dat de eindindruk een zeer gun stige is. Bij een zeer hooge suiker- en wortelopbrengst heeft het ras een ta melijk laag gehalte. Het aantal schade- De notarissen E- C. van Dissel te Goes en J. J. van Dijke te Kruiningen hebben Donderdag in het hotel de Oes- terbeurs te Y e r s e k e, ten verzoeke van de erven van den heer M. Paauwe, publiek verkocht: de V< in de kreeftenvisscherij bestaan de uit het pachtrecht tot 31 Maart 1948 van de perceelen nummers 814 en 815 O.S. (w.d en diverse materialen. Kooper werd de heer Jan van Putten te Yerseke q.q. voor f 1620. Donderdag werden ten overstaan van notaris A. Th- Verbist verkocht: Huis, schuur, bouwland en erf, Heer- 1 nisseweg, K 1 o e t i n g e, groot 38,(75 a voor f 2570 aan L. Korstanje Pzn. te Goes. j Huis en erf aldaar voor f 2370 aan denzelfde..

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1