222* GOESCHECOUQANT£!2£
mm zeeuwsch nieuws.
afloop verk00pimen.
ZEELAND.
WEER EN WIND.
LANDBOUW.
m.
NUMMER 63.
TWEE BLADEN.
VRIJDAG
15 MAART 1935.
EERSTE BLAD.
178e JAARGANG.
Een Raad voor de
Luchtvaart.
MIDDELBURG.
Prinses Juliana te Middelburg.
GOES.
WALCHEREN.
ZUID-BEVELAND.
NOORD-BEVELAND.
ezer
af-
ïuwe
itein
ïdbi-
ver-
aats-
ogus
t.m.
Ko-
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 17
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bg vooruitbetaling - Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent.
wa—we—ii.K-I
van
Uit-
am).
jurg
Wij vingen gisteren onze beschouwing
aan met te wijzen op de parallel tus-
schen scheepvaart en luchtvaart. Die lijn
trekken wij vandaag iets verder door.
Onze scheepvaart heeft een traditie
van evenveel eeuwen als de luchtvaart
van decennia. Onze scheepvaart, de
kunde van onze gezagvoerders ter groote
vaart, staan over heel de wereld, en te
recht, hoog aangeschreven. Ook daarin
stemt zij met onze luchtvaart overeen
Scheepsongevallen komen voor, en zul
len blijven vóórkomen zoolang er ge
varen wordt. Heele groote scheepsonge-
lukken óók men denke maar aan de
ramp van de „Orania", in de haven van
Leixoes, nu enkele weken geleden. Nie
mand zal door een scheepsongeval wor
den weerhouden, zee te kiezen nie
mand zal door een luchtvaartongeval
worden weerhouden te gaan vliegen.
Maar het verschil tusschen scheeps
ongevallen en luchtvaartongevallen, in
derzelver verhouding tot het geheeie
Nederlandsche volk, is de wijze van op
treden der overheid n a een ongeval.
Dat verschil moet verdwijnen.
Het toezicht op de Nederlandsche zee
scheepvaart wordt uitgeoefend door de
Scheepvaartinspectie van het departe
ment van waterstaat; een hoofdinspec
teur met vier districtsinspecteurs, elk
met hun staf, oefenen het uit. Maar
daarnaast staat als onafhankelijk recht
sprekend lichaam de Raad voor de
Scheepvaart, onder voorzitterschap van
een vooraanstaand jurist en met als se
cretaris een jurist, doch overigens sa
mengesteld uit eminente scheepvaart
deskundigen (oud-gezagvoerders ter
koopvaardij, marine-officieren, machinis
ten, scheepsbouwkundig ingenieurs etc.)
Vindt nu een scheepsramp plaats, dan
geschiedt het eerste onderzoek hiernaar
door de scheepvaartinspectie, en indien'
aard en omvang van een ramp dat nood
zakelijk doen voorkomen de hoofd
inspecteur voor de scheepvaart legt de
stukken aan den Raad over dan wordt,
op voorstel v,an dien hoofdinspecteur,
een onderzoek naar die ramp ingesteld
door den Raad voor de Scheepvaart.
Dit onderzoek is niet-ambtelijk, doch
geheel zelfstandig; de Raad roept getui
gen op, en hoort deze; daarna doet de
Raad, op grond van de stukken en het
getuigenverhoor, een uitspraak omtrent
de oorzaak van de ramp, omtrent de
schuldvraag van de betrokkenen; ten
slotte heeft de Raad de bevoegdheid
disciplinaire straffen op te
leggen (berisping, schorsing en algeheeie
onbevoegd-verklaring om verder als
schipper, stuurman of machinist op te
treden).
En: dit alles geschiedt in vol
ledige openbaarheid; de
pers kan, desverlangd, bij de zittingen
van den Raad tegenwoordig zijn; de
uitspraken van den Raad geschieden in
het openbaar.
Dit is de juiste toestand.
Voor „kwade geruchten" bestaat aid is
geen voedingsbodem.
Hoe is het nu bij de luchtvaart?
Zooals bij de scheepvaart, is er ook
hier een deugdelijk Rijkstoezicht, het
welk wordt uitgeoefend door den Lucht
vaartdienst van het departement van
Waterstaat. Deze dienst bestaat uit 'n
directeur, 3 inspecteurs en verdere staf.
In tamelijk los, zij het dan niet afwezig,
verband hiermede werkt in Amsterdam
dan nog de Rijksstudiedienst voor de
Luchtvaart, met een Commissie van ad
vies, waarvan o.m. deel uitmaken de di
recteur van het Kon. Ned. Meteorolo
gisch Instituut, de secretaris v. d. Kon.
Ned. Ver. v. Luchtvaart, de directeur
v. d. Luchtvaartdienst voornoemd en de
commandant van de Luchtvaartafdeeling
te Soesterberg.
Vindt nu een vliegtuigramp plaats,
dan geschiedt het onderzoek hiernaar
door afd. III van den Luchtvaartdienst
van het departement van Waterstaat.
Zooals men weet, heeft de minister bij
de ramp van den „Uiver", dr. ir. H. J.
van der Maas (van den Studie
dienst) naar Syrië gezonden om hem
rapport uit te brengen; dit rapport, het
welk reeds ongepubliceerd zooveel stof
deed opwaaien, is nu verder aan een
commissie ter hand gesteld, en we zul
len hopen, dat we er wellicht nog eens
iets meer van hooren-
In elk geval: er is wèl onderzoek, er
is n i e t een zoodanige vorm van open
baar onderzoek als nu langzamerhand
dringend eisch is geworden. Het
onderzoek is a m b t e 1 ij k, en het hangt
geheel van de inzichten van den min's-
tér (en anderen wellicht) af, óf er iets
van aan de openbaarheid prijs gegeven,
zal worden, en, zoo ja, wat er wel, wat
niet openbaar zal worden.
Dat klopt niet.
De rare Uivergeruchten bewijzen dat.
Het doorsijpelen van geruchtelijke
conclusies van het rapport-Van der
Maas bewijzen het.
De vragen om publicatie van dat rap
port bewijzen het.
Burgerluchtvaart is niet meer een
quaestie van waaghalzen en hevig-spor-
tieve lieden- Burgerluchtvaart verschilt,
wat dit betreft, niets meer van doodge
wone burgerscheepvaart.
De economische bestaansmogelijkheid
der burgerluchtvaart berust geheel
en alleen op' de burgers van Neder
land, die tezamen (met buitenlandsche
burgers dan) de inkomsten der luchl-
scheepvaartreederijen betalen in den
vorm van passagebewijzen, vrachtprij
zen, luchtpostrecht, en, via de vertegen
woordigende lichamen, van de subsidies.
Bovendien vertrouwen zij, die als passa
giers medevHegen, hun leven telken
male aan de luchtvaart-reederij toe. Dat
klinkt slechts schijnbaar melodramatisch,
in werkelijkheid is het een dood-nuch-
ter feit. En het andere feit, dat men, als
schrijver dezes, zich in een vliegtuig va i
de K.L.M. eenige malen veiliger en dus
méér op z'n gemak gevoelt dan in een
auto op een normaal-drukken verkeers
weg, verandert niets aan de waarheid,
dat elke vlieg-passagier gedurende een
vlucht zijn leven toevertrouwt aan de
reederij, die hem vervoert-
Onze luchtvaart is, en met volle recht,
populair-
Zij heeft haar rampen gehad.
Zij zal zonder twijfel ook in de toe
komst rampen te boeken hebben
evenals onze scheepvaart dat in het ver
leden had, in het heden heeft, en in de
toekomst zal hebben.
Het heeft geen zin, en geen ernstige,
bevorderaar van het luchtvaartwezeu
zal dit beoogen, hier struisvogelpolitiek
te willen voeren.
Klaarheid en openbaarheid zijn than
geboden óók door de groote plaats,
die de nationale luchtvaart thans in hei
hart van het Nederlandsche volk in
neemt.
D"e rampen, die we te betreuren had
den, hebben het bewezen.
Vóór we door een nieuwe luchtvaar'-
ramp worden opgeschrikt, dient de in
stelling van een Raad voor de
Luchtvaart een feit geworden te
zijn, opdat een lichaam als dat, hetwelk
bij onze zee-scheepvaart zoo goede
diensten bewees en bewijst, ook als on
afhankelijk en in het openbaar recht
sprekend lichaam over onze nationale
luchtvaart wake.
Niet over de veiligheid zoozeer
want dat zal thans óók wel in goede
handen zijn.
Maar over onzen goeden naam.
De ramp van de „Ooievaar" heeft de
wenschelijkheid van een „Raad voor c1e
Luchtvaart" reeds doen gevoelen; de
ramp van de „Uiver" heeft haar tot een
onafwijsbare noodzakelijkheid gemaakt-
V.V.V.-ers naar Zeeland.
Naar wij vernemen zal het Congres
van de Union Internationale des Organes
Officiels de Propaganda Touristique dit
jaar in Nederland gehouden worden.
Donderdag 16 Mei a.s. komen de con
gressisten per K. L. M. naar Walcheren;
een bezoek aan de Markt te Middelburg
aan Vlissingen en een rondrit over het
eiland staan op het programma.
H. K, H. Prinses Juliana wordt heden
middag tusschen vijf en zes uur hier ter
stede verwacht voor een intiem, on-of-
ficieel bezoek aan de familie Quarles van
Ufford.
H. K. H. maakt de reis hierheen uit
Den Haag per auto; morgen in clen loop
van den dag vertrekt zij weer naar Den
Haag.
Een Tentoonstelling van Handel,
Nijverheid en Industrie.
Naar wij vernemen heeft zich alhier
een comité gevormd, hetwelk voorne
mens is van 25 Mei tot en met 1 Juni
a.s, een Provinciale Zeeuwsche Tentoon
Als ons werk maar zuiver is en op
recht, wie zou ons dan iets mogen ver
wijten? Zoolang wij onszelf niet over
schatten?
stelling van Handel, Nijverheid en Indu
strie te organiseeren.
Deze tentoonstelling zal plaats heb
ben in 'het gebouw „St. Joris", en heeft
tot doel de inwoners van Zeeland te wij
zen op de mógelijkheden welke de Ne
derlandsche Handel, Nijverheid en In
dustrie bieden. Het secretariaat van de'
Z. E. T. O. is gevestigd Lange Noord
straat C 1516.
Bij Kon. besluit is benoemd tot no
taris te Rotterdam mr. L. J. Hioolen,
cand. notaris aldaar, geb. te Middel
burg.
De „Van den Biggelaar's"-Avonden.
Een advertentie in het blad van
gister verkondigde het reeds in
extenso, Donderdag 21 en Vrij
dag 22 Maart behoort het Schut
tershof te Goes aan de groote fa
milie der verbruikers van „v. d. Bigge-
laar's" producten, die gratis kunnen ge
nieten van een tweetal gezellige uitvoe
ringen welke deor genoemde firma wor
den aangeboden.
Feestavond C. J. V.
De Christelijke Jongelingsvereeni-
ging alhier, gaf Donderdagavond eén
feestavond in de Prins van Oranje. De
groote zaal was meer cfan bezet.
Het programa ving aan met het
optreden van he't Tamboers- en Pij
perskorps „Excelsior", dat „Voor t Va
derland" en „Hamburgerjongens ten
gehoore bracht. Uit deze en nog vol
gende nummers, bleek wel, dat de jon
gelui flink geoefend hadden.
Daarna werd „Het geluksland op
gevoerd, een stukje, dat er goed bleek
in te zitten, dat vlot van stapel liep,
en waar danig om gelachen werd.
Na de pauze volgde een aantrekke
lijke reclame voor het bouwfonds van
de C. J. V.. Eerst verscheen een gewel
dig vraagteeken op het tooneel, daarna
de gevel van het oude gebouwtje in de
Wijngaardstraat, en toen gaf de voor
zitter der vereeniging de hr De Munck
op een en ander een toelichting. Spr.
wees er op, dat de C. J. V. te Goes
gegroeid is, dat haar werk omvangrij
ker werd en het kleine gebouw niet
meer aan de eischen voldoet. Vandaar,
dat een bouwfonds gevormd werd, in
de hoop in de toekomst een nieuw ge
bouw te kunnen stichten. Spr. wekte
allen op, dit bouwfonds te steunen.
Daarna volgde een aardige film, die
gebouw en leven der vereeniging weer
gaf, en duidelijk demonstreerde, dat
een nieuw gebouw geen luxe zou zijn.
Het derde tableau liet een aantal
reusachtige bankbiljetten van duizend
gulden zien en was getiteld „wat we
noodig hebben". Het laaa'tste tableau
„Wat we hopen", gaf het verlangde
gebouw te zien, bij avond, bij dag en
van binnen verlicht. Een werkelijk
mooi en aantrekkelijk tableau, waar
men heel wat werk van gemaakt had.
Intusschen was een collecte voor het
nieuwe gebouw gehouden, terwijl de
pauzes gevuld werden met samenzang.
Ds. Homburg, de eere-voorzitter, sprak
daarna een slotwoord. Spr, wees op de
samenspraak, die getoond had, dat op
aarde vrijwel geen volmaakt geluk is
te vinden, en op de behoefte van een
nieuw gbeouw. Spr. bracht deze onder
werpen in geestelijken zin over en
duidde er op, dat ook de mensch voor
zich een nieuw gebouw, een nieuw li
chaam moet hebben, en alleen in het
nieuwe Jerusalem, dat Johannes zag
als nederdalende van God uit den he
mel, het volmaakte geluk zal smaken.
Spr. wenschte den aanwezigen een
eeuwige woning in dit nieuwe Jerusa
lem en drukte voorts de hoop uit, dat
jongelingen van heden hun nieuwe stof
felijke C.J.V.-gebouw nog met eigen
oogen zouden mogen zien.
Nadat de hr, De Munck allen, die
medewerkten om dezen avond te doen
slagen, dank had gebracht, sloot ds.
Homburg op de gebruikelijke wijze.
DOMBURG, met ingang van 1 April
a.s. is aangesteld tot Rijksveldwachter
brigadier ter standplaats Domburg de
rijksveldwachter brig. tit. J. Jansen,
thans te Grijpskerke.
WAARDE. Donderdag geraakte op t
land van M. K. alhier een ren met den
in brand. De inhoud is gedeeltelijk ver
brand.
WAARDE. De collecte voor het Na
tionaal Koningin-Moeder Herdenkings
fonds heeft alhier f 38 opgebracht,
WEMELDINGE. In deze gemeente
heerschen momenteel in sterke mate de
mazelen. In verband daarmee moest de
kleuterschool worden gesloten, terwijl
op de beide lagere scholen een 130-tal
leerlingen afwezig is. Tot op heden is
de ziekte niet van ernstigen aard.
WEMELDINGE. De politie alhier
heeft Donderdagavond een hoeveelheid
aardappelen van ongeveer 1200 kg in
beslag genomen in verband met ver
voer zonder vervoerbewijs.
Leelijke schadepost.
KATS. Van het motorschip „Vertrou
wen" dat Dinsdagmorgen omhoog is ge
varen op de steenglooiïng van den ha-
vendam, is het vlas Woensdagnacht
overgeladen op een ander schip. De mo
torboot heeft de schade geleden en is in
het midden gebroken, (aan stuur- en
bakboord) en maakt veel water.
Intusschen is het schip op 't slik ge
bracht en is bij laag water gemakkelijk
te bereiken. Het schip is laag verzekerd.
De schipper en zijn zoon zijn druk be
zig om het zooveel mogelijk dicht te
krijgen, om naar de werf te Dordrecht
te brengen. Vrouw en dochter zijn on-
dergbracht in een landbouwersschuur,
waar ook de inboedel is opgeslagen.
Nog zij vermeld, d.at vele inwoners
die een kijkje gingen nemen naar den
toestand van het schip flink hebben
mede gewerkt om den inboedel aan wal
te brengen.
—- De minister van Waterstaat jhr ir-
O. C. A. van Lidth de Jeude heeft als
Eere-Voorzitter zitting genomen in het
Eere-Comité van de Koninklijke Neder
landsche Jaarbeurs,
De Nederlandsche vlag
verboden.
De burgemeester van Amsterdam
heeft, naar de „Tel." meldt, zijn aanvan
kelijke goedkeuring om in den optocht
van de N.S.B. op haar landdag van 30
Maart vierhonderd Nederlandsche vlag
gen mee te voeren, ingetrokken.
Wij achten dit bericht volkomen dui
delijk. En volkomen logisch. De Neder
landsche- vlag is een revolutionnair em
bleem, dat evenmin in Amsterdam s
straten tehuis behoort als de vliegende
roode vaandels, die wij uit de ramen
van het Carlton, onder tromgeroffel,
voorbij zagen trekken, toen de Partij
raad van de Liberale Staatspartij daar
zijn vergadering tegen het fascisme hield.
Hoe kan men ook zóó dom zijn, het
rood-wit-blauw vandaag aan den dag in 'n
optocht te willen medevoeren? Dat had
Mussert beter dienen te weten. Hij had
vergunning behooren aan te vragen tot
'het medevoeren van roode vlaggen met
het kruis der Bourgondiërs, Dat was an-
ti-revolutionnair zij het dan
Spaansch uit den tachtigjarigen oorlog
geweest!
Middelburg, 15-III-'35. Donderdag:
hoogste luchttemperatuur 12.1 °C
(54 °F); laagste 3 °C (37 °F). Heden 9
h: 4.1 °C; 12 h: 11.5 JC. Geen'regen
of neerslag. Hoogste barometerstand te
dezer stede, in het afgeloopen etmaal:
768 mm; laagste 765 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 772.8 mm
te Warschau; laagste 752.3 mm te Ingö.
Verwachting tot morgenavond:
Zwakke tot matige, later wellicht toe
nemende Z.O, tot Z.W. wind, toenemen
de bewolking, aanvankelijk nog weinig
of geen regen, zachter des nachts.
O
Zon op: 6*h 18; onder: 18 h 02. Licht
op: 18 h 32. Maan op: 13 h 07; onder:
4 h 30. V.M. 20 Maart.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 3" min. latei
jS Springtij.)'
Vr.
Za.
Zo.
Hoog-
Vr.
Za.
Zo.
Maart.
Hoogwater
Laagwater.
15
10.42 23.15
4.25 17.02
16
11.44
5.38 18.02
17
0.03 12.29
6.29 18.43
en
Laagwater- te
Wemeldinge,
Maart.
Hoogwater
Laagwater.
15
12.09
5.21 18.02
16
0.49 13.15
6.36 19.06
17
1.43 14.07
7.29 19.50
lijke schieters isklein. Het ras vormt
veel loof en rooit tamelijk lastig.
Alle andere rassen behooren tot -Je
Z-groep. Van deze rassen staat Hilles-
hög op de eerste plaats. Deze heeft een
hoog gehalte en tevens een hooge sui
ker- en wortelopbrengst. Schadelijke
schieters vormt het ras slechts zeer wei
nig. Het heeft weinig loof en het rooit
gemakkelijk.
Op de tweede plaats staat Kuhn P,
waarvan de suikeropbrengst wat lager
is dan van Hilleshög. Het gehalte is,
evenals suiker- en wortelopbrengst, goed
te noemen. Het vormt weinig schadelijk
schieters, heeft wat meer loof dan Hil
leshög en rooit tamelijk gemakkelijk.
Op de derde plaats komen dan KL
Wanzleben Z en Mette Z. Beide met een
suikeropbrengsty, die eenige procenten
onder het proefveldgemiddelde ligt, KL
Wanzleben Z heeft daarbij een hooger
gehalte dan Mette Z en vormt tevens
minder schieters. We kunnen dus aan
de eerste van deze beide de voorkeur
geven. De rassen Schreiber SS en Dippe
W.I. liggen resp. met hun suikerop
brengst 5 en 7 pet. beneden het proef
veldgemiddelde, wat aan den lagen kr|it
is. Het gehalte van Dippe W.I. is hoo
ger dan van Schreiber SS, waarom we
ze ten slotte als gelijkwaardig beschou
wen. Beide vormen vrij veel schadelijke
schieters.
Ten slotte komt op de laatste plaais
Udycz, welk ras bij wijze van proef was
opgenomen. De resultaten zijn ongunstig
te noemen.' De wortelopbrengst was njet
minder dan 20 pet. benedn het proef
veld-gemiddelde. Het suikergehalte was
het hoogst van alle onderzochte rassen,
maar dit kon de suikeropbrengst niet
voldoende naar boven brengen. Deze
was niet minder van 17 pet. beneden
het proefveldgemiddelde. Het aantal
schadelijke schieters was zeer groot.
VERSLAG DER SUIKERBIETEÏM-
RASSENPROEFVELDEN OVER 1935.
Door het Instituut voor Suikerbieten
teelt wordt een zeer uitvoerig verslag
gepubliceerd met betrekking tot de door
dit Instituut in 1934 aangelegde suiker-
bietenrassenproefvelden in Nederland.
De samensteller van het verslag, de
heer K. de Haan, deelt daarin mede,
dat proefvelden waren aangelegd te Din-
teloord, Mookhoek, Wilhelminadorp
Roodeschool, de Heen, Borgercompagnie
en Rucphen.
Aan de samenvatting der resultaten
ontleen en we het volgende:
We dienen twee groepen te onder
scheiden n.l, die der E-bieten (hooge
wortelopbrengst) en die der Z-bieten
(hoog suikergehalte). In de eerste groep
hebben we dit jaar slechts éèn verte
genwoordiger, n.l. KL Wanzleben E. Al
ontbreekt vergelijking met andere gelijk
soortige rassen, we mogen toch wel zeg
gen, dat de eindindruk een zeer gun
stige is. Bij een zeer hooge suiker- en
wortelopbrengst heeft het ras een ta
melijk laag gehalte. Het aantal schade-
De notarissen E- C. van Dissel te
Goes en J. J. van Dijke te Kruiningen
hebben Donderdag in het hotel de Oes-
terbeurs te Y e r s e k e, ten verzoeke
van de erven van den heer M. Paauwe,
publiek verkocht:
de V< in de kreeftenvisscherij bestaan
de uit het pachtrecht tot 31 Maart 1948
van de perceelen nummers 814 en 815
O.S. (w.d en diverse materialen.
Kooper werd de heer Jan van Putten
te Yerseke q.q. voor f 1620.
Donderdag werden ten overstaan
van notaris A. Th- Verbist verkocht:
Huis, schuur, bouwland en erf, Heer-
1 nisseweg, K 1 o e t i n g e, groot 38,(75
a voor f 2570 aan L. Korstanje Pzn. te
Goes.
j Huis en erf aldaar voor f 2370 aan
denzelfde..