Aspirin; LAATSTE BERICHTEN. LANDMUW. GEMENGD NIEUWS, BEURSTHERMOMiTER van Woensdag. BUITENLAND. BEURS- EN WISSELKOERSEN. Wie zorgt een buisje Aspirin bij de hand te hebben, maakt zich over griep geen zorgen meer. De griep dreigt en de griep is een gevaarlijke vij and. Maar enkele tabletjes bij een opkomende onge steldheid zijn in den regel voldoende, om zich in kor ten tijd weer fit te voelen jaagt de griep op de vlucht -1. 47.96 Sir John gaat morgen niet naar Berlijn. DUITSCHLANP. TSJECH0-SL0WAKIJE. OOSTENRIJK. SPANJE. De opstand in Driekeniani, AMSTERDAM, 6 Maart. Het eerste getal is de vorige noteering, daarop volgt de officieele noteering van heden. Ned. 31 1000-4 102—102. Ned. 33 1000-4 102—102. Ned. 34 1000-4 102—102. Certificaten-3 93%93%. O. Indië 34 1000-4 101%—101%. Denemarken Oblig. 1926-5 9897%. Duitschl. pndst. 100-7 25%24%. Engeland 1960-90 4 67%—66%. Zwitserl. oblig. 24-5 97 Zwitserl. Staatss. 1927-4% 101%101% Amsterdam 1933-5 101% Amsterdam 1934-4% 100%100%. 's Gravenhage 1929-4% 100% Rotterdam 1926-1930-4% 100%—100%. Berlijn 1925-6% 21 Zeeuws- Hyp. B-5 100100- Zeeuws. Hyp. B-4% 100100'. ''Cities Service Cy. P. 1958 5 19%18%. A Amsterd. Bnk. 106%106. C Rott. Bankver, 101101%. A Twentsche Bank 8988%. A Pref- Gruyter Zn A. 129% A Pref- Jurgens A 100%—100%. A Ned. Gist- en Spiritusfabr. 405%-405% 'A De Schelde N.B. 20 A Ver- Papf. v- Gelder 44%43%. C Am. Car en Foundry 8%8%. C Am. Smelt en Ref. 2120, C Farbenind. I.G. 49'%- C Stand. Brands 10%10. C U. States St. C; 19%—18%-%. C North Am. Cy. 6%—6. A Born. Sum. H.M. 135%—135%. A Linde Teves en Stokv. 63%—63%. A Ned. Wol Mij. 74 A Singkep Tin M, 67%67. A J. C. Japan Ln. 27% A Rotterd. Lloyd 30%29%. A S. M. Nederland 31%—30%. A Amst. Thee C. M. 42%40- (Ingez. Med.) Ter openbare terechtzitting voor burgerlijke zaken der Arrondissements- Rechthank te Middelburg van heden is beëedigd als notaris ter standplaats Goes de heer W. Hamelynck. EERSTE KAMER. (Vergadering van heden.) Begrooting van economische zaken. Voortgezet wordt de behandeling van de begrooting van het departement van economische zaken voor 1935. De heer S m e e n g e (lib.) vestigt de aandacht op den toestand van de borstelindustrie en de binnenscheepvaart. Spr. waar schuwt tegen een streven om de Kamers van Koophandel uit te schakelen. De evenredige vrachtverdeeling heeft veel goeds gebracht. De heer Rugge (s.d.) betoogt dat de evenredige vrachtverdeelirlg materieele en moreele voordeelen heeft gebracht voor de binnenscheepvaart. Echter noemt spr. eenige bezwaren van de te genwoordige regeling. Spr. wil wetswij ziging dienaangaande. De heer Van Langschot (r.k.) bepleit een kwalitatief en kwantitatief sterke samenstelling van de afdeeling van het dep. van econ. zaken belast met de onderhandelingen met het buiten land. Spr. geeft clearing met Brazilië in overweging. De heer W i b a u t (s.d.) wenscht dat men t.a.v. den crisis-landbouwsteun zoo j spoedig mogelijk terugkeert „naar het gezond verstand". De crisissteun aan de j groote scheepvaart is totaal onvoldoen de. De regeering helpe den Kon. Holl. Lloyd en de H.A.L, De heer O 11 e n (v-d.) dringt aan op meer en betere stat:stische gegevens betreffende den landbouw. Spr. be treurt de actie tegen den landbouw steun. Bij het streven naar een lager ni veau is de landbouw andere groepen ver voor. De heer Knottenbelt (lib) be veelt de belangen van commissionairs en handelsagenten bij de regeering aan. „Wat de steun aan de groote scheepvaart betreft, is spr. de normen van de regee ring aangaande de gewenschte sterkte der handelsvloot niet duidelijk- T.a.v. de binnenvaart vraagt spr. duidelijke en niet verouderde statistische gegevens. De heer Ruiter (r.k.) betoogt, dat de steun voor land- en tuinbouw n:et ver minderd kan worden. Minister Steenberghe consta teert ve e tegen elkaar ingaande wen- schen. (De vergadering duurt voort), HET LIBERALE PARTIJ-CONGRES WORDT UITGEZONDEN. De minister van binnenlandsche za ken heeft aan de vereeniging van libe rale radioamateurs (Liberale omroep) een bijzondere zendvergunning verleend voor Zaterdag 23 Maart a.s. tot het uit zenden van het partijcongres van de li berale staatspartij De Vrijheidsbond. D;: uitzending zal des middags te 2% uur aanvangen met de openingsrede uit ie spreken door den partijvoorzitter, mr. W. C- Wendelaar. DE OPSTAND IN GRIEKENLAND, De vliegtuigen der K. L, M. kunnen niet meer te Athene landen. In verband met een thans door de Grieksche regeering uitgevaardigd ver bod tot landen op het vliegveld van Athene, heeft de K. L. M. een wijziging aangebracht in de Indië-route. Deze zal thans gaan van Rome naar Benghasi in Tripolis, en dan verder weer over het gewone traject naar Mersamatru, Cairo enz. Te Catania op Sicilië bestaat ge legenheid voor het maken v,an een tus- schenlanding. De Havik welke morgen naar Indië vertrekt zal dezen nieuwen weg volgen. Toen het landingsverbod te Athene werd afgekondigd had de Pe likaan, die op de thuisreis is, dit vlieg veld reeds verlaten. Het toestel wordt hedenmiddag op Schiphol verwacht. DE INKRIMPING VAN DEN RUNDVEE-STAPEL. De Staatscourant bevat thans het re glement rundveet'eeltregeling 1935, waarin worden aangegeven de aantal len vaarskalveren en niet geregistreerd^ stierkalveren, die per provincie mogen worden gehouden. Deze aantallen zijn voor de provincie Zeeland respec 8256 en 7500 (voor geheel Nederland 300.000 en 52000). In vergelijking met de toewijzingscij- fers van de teeltregeling 1934 is het aan tal vaarskalveren voor het geheele land verminderd met 50 000 en dat der on geregistreerde stierkalveren verhoogd van 33120 op 52000. In procenten uitgedrukt blijkt de toe wijzing voor de vaarskalveren ten op zichte van 1934 het sterkst te zijn be perkt voor de provincie Zeeland, n.l, een mindere toewijzing van 30 pet. Daarentegen zijn de provincies mei; veel uitgesproken weidegebieden (de beide Hollanden en Utrecht) ongemoeid gelaten; Noord-Holland gaat zelfs 10 pet. vooruit! Friesland daarentegen wordt 13% pet- gekort. Verder is bepaald, dat de Geweste lijke Landbouw Crisisorganisaties, in overleg met de districtscommissies de verdeeling over de afzonderlijke vee houders regelen met dien verstande,' daf het voor elk dier, dat minder dan het gestelde aantal is ingeleverd, het aantal toe te wijzen kalveren met één wordt verminderd. Echter zal de Centrale als nog de regelen vaststellen, volgens wel ke de toewijzing aan de veehouders zal moeten geschieden. Reeds is bepaald, dat bij groote rundveestapels de teetl naai- verhouding meer kan worden be perkt dan bij kleine, benevens dat op bedrijven, waar de rundveeteelt een on misbaar onderdeel is, de teeltbeperking niet zoo zwaar zal zijn als op andere bedrijven. Verder is bepaald, dat extra-stierkal veren mogen worden aangehouden, mits deze geregistreerd zijn en hun moeders voldoen aan nader bepaalde produciie- eischen enz, Analoge bepalingen zijn ge maakt voor extra-vaarskalveren (stam boek-, fokvereenigings- en tuberculose- vrije veestapels). EEN ONSTUIMIGE TOCHT. Dins dag is het s.s. „Boschdijk", een der vrachtschepen v;an de HollandAmeri- kalijn, aan de Wilhelminakade te R o t- t e r d a m voor den wal gekomen na een reis in zwaar weer van Norfolk via Antwerpen n,aar Rotterdam. Aan boord heeft de heer S. Vlietstra van zijn we derwaardigheden van den onstuimigen tocht verteld aan den correspondent van het A3g. Handelsblad: Den 18en Februari, aldus de kapitein, h.adden wij Norfolk verlaten. In den vroegen ochtend van den 26sten, toen wij in een der beruchte dirty thirty ge raakt waren, d.w.z. het gebied omtrent A Houth. Alberts 21% C Baltimore en Ohio 66. A Southern Rlw. 5%5%. C Union Pac. Rr. 57%55%, C Int. Nickel Cy. 14%13%. Duitschl. '30 1000-5 30—29%-26. A Koloniale Bnk. 35%34%. A N.l. Hbk. 1000 67%—67%. C Ned. H. M. 1000 28%—28. A Alg. Kunstz. U. 3332%. A v. Berkels Pat. 44%42. C Calvé-Delft 61%—60%. A C. Suiker Mpij. 36%36. A Ned. Ford A.M. 244—242. A Philips Gem. B. afg. 218%214-16. C Unilever 8582%-83%. C Anaconda Cop. 65%-5%. C Bethlehem St. 16%15%-%. C Kennec Copper 9%9%. C Un. States Leather 3%3. A A.N.I.E.M.—N.B. 168—167. A Kon. Petr. Mpij. 136%—133%-34%. C Contin. Oil Cy. 9%9%, C Shetll Union O. C. 44-3%. C Tide Water Ass. Oil 4%4%, A K.N. Stoomb. Mij. 5%5%. A Ned. Scheepv. U. 33%—32-31%. A H.V. Amsterdam 167%—163%-65%. A Java Cult. Mij. 88%—87. A N.L Suiker U. 81%80%. A Deli Batavia 138%—137%. C Deli Mij. 1000 133%—133%-33. A Senembah 138135%. C Chicago Milw. 1%1%. A Amst. Rubb. C- 93%—91%. A Deli-Bat. Rubb. 65%62%, A Hessa Rubber 87%87. Prolongatie 1— lullisn WISSELKOERSEN. 5 Maart 6 Maart Londen 6.97% 6.91 Berlijn 59.39 59.38% Parijs 9.74% 9.74 Brussel 34.48% 34.46 Zwitserland 47.97 Kopenhagen 31'.12% 30.85 New-York 1.45% 1.45% Industrie - Markt Koninkl. Philips Amerika Suiker Mijnen - Young de 30 gr. Westerlengte, kregen wij zwaar weer. Vroeg in den ochtend reeds wa ren wij begonnen olie te storten en op' verminderde kracht te stoomen. Ook al heeft men de zee achter, dan is het in vriezend weer gevaarlijk op volle kracht te stoomen. Tegen h,alf acht in den avond dan kwam er een zware zee over het1 sloependek. Een boot sloeg aan splinters tegen den schoorsteen. Een andere moesten we laten glippen ,daar ze stukj geslagen was tegen den scheepswand en een derde, die ook half buiten boord hing, is met veel moeite vastgesjord en den volgenden ochtend voorloopig her steld. Van de vier booten was er toen maar een meer in orde. Maar we had den, als het noodig mocht zijn, nog twee werkbooten ter beschikking. Verder is nogal een en ander stuk geslagen. Een hachelijk avontuur maakte de marconist mee. De zware zee over he'. sloependek sloeg n.l- de deur van zijn hut in- Er kwam veel water naar b'n- nen en de marconist zat meteen op tafel. Gelukkig had de eerste machinist, die net boven was gekomen, de tegenwoor digheid van geest de deur aan den an deren kant te openen, zoodat het water meteen wegliep. Dat was het behoud van de seininstallatie. Het water had den heelen boe! kunnen bederven. Wat klee- ren en andere persoonlijke bezittingen van den marconist zijn weggespoeld. Dien nacht zijn alle manschappen, 34 in getal, in gereedheid gebleven om on middellijk aan het werk te gaan- En dat was wel noodig ook. Dienzelfden nacht kregen wij S.O.S.- seinen over van het Engelsche stoom schip „Macgowrie", waar wij nog vrij ver van verwijderd waren. Het Duitsche passagiersschip „Europa" en het Ameri- kaansche stoomschip „American Ban ker" en het Nederlandsche stoomschip „Blommersdijk" ook van de Holland- Amerikalijn, voeren er naar toe. Het was ons, gezien de schade, die voor zichtig m,anoeuvreeren noodzakelijker maakte dan ooit, niet mogelijk op volle kracht ter assistentie uit te varen. Uit de telegrammen bleek, dat het schip zware averij had opgeloopen. Van de „Europa" vernamen wij later, dat na des nachts 12 uur geen seinen meer opge vangen of beantwoord waren. Tegen 6 uur in den ochtend voeren wij langs de plaats, waar de „Macgowrie" zich had bevonden, het schip waarvan niemand iets gehoord heeft, moest met man en muis zijn vergaan. Een Engelsch schip heeft later nog een stuk hopt zien drij ven. De bemanning had uit 26 koppen bestaan. EEN WITTE RAAF. Dat het werk- loozenvraagstuk in de gemeente Bles- kensgraaf en Hofwegen niet dringend is moge blijken uit het zeer bijzondere feit dat aan steunverleening over het geheele jaar 1934 slechts f 512 werd uitgegeven. Deze gemeente is tot dusverre de eenige gemeente in Zuid Holland die niet is toegetreden tot de regeling ver vat in het werkloosheidsbesluit 1917. DOODELIJK VERKEERSONGEVAL. Hedennacht werd de ongeveer 40- jarige heer J. K. die met zijn echtge- noote met de fiets aan de hand, op het fietspad van den rijksstraatweg onder de gemeente Geleen wandelde, door een passeerende auto, bestuurd door B. uit Sittard aangereden. De aanrij ding was zoo hevig dat de man op slag werd gedood. De autobestuurder is doorgereden doch werd in Maastricht aangehouden. De auto was aan de voorzijde beschadigd. OP ONBEWAAKTEN OVERWEG OM GEKOMEN. Dinsdagmiddag is op den onbewaakten overweg van den spoor weg DordrechtLage Zwaluwe op de giens tusschen Dordrecht en Dubbel dam, de 63-jarige M. v. d. S. uit Put- tershoek, die per rijwiel in de richting Dordt reed, door een sneltrein naar Dordrecht gegrepen en gedood. De man, die zich er niet tijdig van vergewist had, dat de overweg veilig was en het flikkerlicht blijkbaar niet had gezien, werd door de eerste loco motief van den door tweelocomotie ven voortgetrokken trein gegrepen en ruim 30 m. voortgesleurd. Het slacht offer, dat deerlijk verminkt was, moet onmiddelijk gedood zijn. Het personeel van den trein heeft nog een uit Dordt komende trein doen stoppen om eventueel doktershulp te kunnen inroepen. De man was gehuwd en vader van eenige kinderen. HIJ WILDE DE BRANDWEER AAN HET WERK ZIEN. De marechaus see te Asten heeft aangehouden een 14-jarigen jongen R., als verdacht van brandstichting in de woningen van de families S. en L., die tot den grond toe afbrandden en waarbij twaalf kin deren, die reeds te bed lagen, ternau wernood uit de vlammen konden wor den gered. De jongen woont met zijn vader naast de verbrande woningen en heeft bekend den brand gesticht te hebben, omdat hij de brandweer zoo graag eens zag werken. Om alle ver denking van zich af te wenden was de knaap zelf het eerst de alarmklok gaan luiden. Hij is opgesloten. Rubber Unilever Aku Tabak (Wettig gedeponeerd.) Op verzoek van de Duitsche regeering, omdat Hitier onge steld zou zijn Politieke oor zaken zullen echter zwaarder gewogen hebben. De politieke wereld is opeens vol ge rucht geworden. De reis van den Én- gelschen minister van buitenlandsche zaken, Sir John Simon, naar Berlijn, die morgen zou plaats vinden, gaat niet door. Zijn officieele visite aan de Duit sche regeering, waarvan men, zij het misschien niet zonder eenige moeite, opheldering van den staatkundigen he mel in Europa verwachtte, is voorloopig voor onbepaalden tijd uitgesteld. Onder de laatste berichten in ons nummer van gister konden we er nog iets van meld den: Hitier heeft zich bij zijn bezoek aan Saarbriiicken, vorige week Vrijdag, een verkoudheid op den hals gebaald. Hij zou zoo heesch zijn, dat hij met geen mensch een behoorlijk gesprek kan voe ren. Men hoeft zich d,aar niet over te verbazen. Hitier heeft in de afgeloopen jaren heel wat van zijn keel gevergd. De kaatsten tijd gingen herhaaldelijk geruchten, dat hij er last van h,ad. Als men dan verder bedenkt, dat hij Vrij dag een paar uur in den regen zou hebben gestaan bij 't afnemen van een parade en weigerde een extra jas aan te trekken, omdat de menschen, die marcheerden, zooiets ook niet aan had den, is het geen wonder, dat het nu lee- lijk mis is. Echter in Engeland vertrouwt men de zaak niet. Daar zegt men, dat Hitier Maandag nog een auto-tentoonstelling te Berlijn heeft bezocht en er daar j maar lustig op los babbelde. Men on- j derstelt te Londen, dat er heel iets an-j ders achter zit. Zooals men weet, heeft j de Engelsche regeering eergisteren een witboek over de ontwapening gepubli-; ceerd. Daarin staat o.a., dat dé jeugd j in Duitschland erg militaristisch wordt opgevoed, hetgeen zeer bedenkelijk is te achten en dat Duitschland zijn be wapening maar steeds in een vreesaan jagend tempo blijft opvoeren. Op de Duitsche regeering zouden deze uitingen een zoo pijnlijken indruk hebben ge maakt (ook de Duitsche pers heeft er zeer scherp op gereageerd), dat zij het nu maar beter vond, dat het bezoek van Sir John voorloopig werd uitge steld. Deze Engelsche opvatting is zeer ver moedelijk niet ver van de waarheid ,af. In elk geval lijdt het geen twijfel, dat men zich te Berlijn erg in zijn wiek ge schoten voelt en Simon onmogelijk zou kunnen ontvangen en te doen, als of er niets gebeurd was. Wij kunnen ons dat levendig indenken. Vriendelijk was het in geen geval van de Engelschen om vlak voor Sir John's bezoek een schriftuur te publiceeren, waarin eigen lijk te lezen staat, dat Duitschland zoo'n beetje bezig lijkt een nieuwen oorlog te publiceeren. Ook al was men daar nog j zoo zeer van overtuigd te Londen, men j had in elk geval kunnen afwachten, wat j het bezoek van Sir John zou hebben opgeleverd. j De ongesteldheid v:an Hitier het laat ook geen twijfel, dat de Füihrer in- i derdaad kou heeft gevat is vermoe- j deliik juist van pas gekomen, om de j pijnlijke situatie door de publicatie van 't Engelsche witboek ontstaan, zoo goed mogelijk te beredderen. Men had nu 'n geldig motief om Sir John in Londen he houden en dat leek noodig, omdat in de gegeven omstandigheden allicht niets van zijn bezoek terecht was gekomen. Intusschen zit men nu door de Engel sche onhandigheid (of gebrek aan psy chologisch inzicht, al naar men 't noe men wil) leelijk in een impasse. Hoe de ze affaire opgehelderd zal moeten wor den, is voorshands niet erg duidelijk. De Beiersche minister Schemm omge komen. De gouwleider Hans Schema®, Beiersch minister van onderwijs, is ten gevolge van ernstige verwondingen bij een vliegtuigongeluk, gisteravond over leden. Schemm was ook leider van den nationaal-socialistischen onderwijzers bond en leider v,an het hoofdbureau voor opvoeding van het rijksbestuur van de N. S. D. A. P. Het ongeluk geschiedde bij het opstij gen van het vliegveld te Baireuth. Het sportvliegtuig van Schemm, bestuurd door den vlieger Michael Schmidt, kwam met een vleugel tegen den wind zak op het dak van de vliegloods. De vleugel brak en het toestel viel. Zijn vrouw vermoord. Een inwo ner uit Tr,assdorf, bij Arnstadt, heeft dezer dagen zijn vrouw, die naast kern in zijn auto in slaap gevallen was, uit het portier gestooten, om zich van haar te ontdoen. Daarop was hij naar zijn minnares in Arnstadt gereden. Toen d» zaak onderzocht werd, was hij begon nen met alle schuld te ontkennen e* te doen, alsof er een ongeluk was gebeurd. Tenslotte echter legde hij een volledige bekentenis af. Hij is in de gevangenis opgesloten. VIER TOERISTEN - OMGEKOMEN. Volgens de Praagsche bladen heeft een lawine-ongeluk op den Dombir, den hoogsten berg in de Bereden-Tatra, het leven gekost aan vier bergbeklim mers. Een gezelschap van vijf toeristen was op weg gegaan om op de ski's den berg af te dalen, toen ze plotseling overvallen werden door een lawine van 150 meter breedte. Slechts bij toeval kon een van hen zich redden. LEVEND VERBRAND. Op den weg tusschen Guntramsdorf en Loosdorf in Oostenrijk heeft men gistermorgen een totaal vernielde auto gevonden aaet twee geheel verkoolde lijken in den wagen en een gedeeltelijk verkoold lijk ervoor. De wagen is vermoedelijk in volle vaart tegen een boom gereden, vernield en in brand geraakt, waarbij de drie inzitenden, die niet geindeati- ficeerd konden worden, zijn omgeko men. De auto was in den loop van den nacht van ir. August Braun gestolen, zoodat men aanneemt, dat de inzitten den de dief en zijn helers waren Moeder en zes kinderen door lawine gedood. In het dorp Perlunes is een huis door een lawine vernield. De be woners, een vrouw met zes kinderen, zijn om het leven gekomen. Sinds Vrijdagnacht duurt nu reeds de opstandige beweging in Griekenland, lederen dag deelt de regeering mede dat de beslissende slag binnen 24 uur zal zijn geleverd, doch in werkelijkheid blijft de opstand voortduren. De regee ring blijft volharden, maar succes met de onderdrukking van den opstand heeft zij nog weinig mogen boeken. Wel deelde zij "mede, dat in Thracië en Macedonië de rebellen terrein verliezen, doch van andere zijde werd dit weer tegenge sproken. Het is derhalve moeilijk een juist overzicht van den toestand te krij gen. De regeering ziet ook we! tn dat de beslissende slag, wil zij haar pres tige niet verliezen, spoedig moet wor den geslagen. 7:; heeft een grooten steun aan de militaire luchtvaart die de regee ring trouw is gebleven. Gisteren zijn op nieuw eskaders bommenwerpers naar de I wateren rond Kreta gezonden om de muitende oorlogsschepen met de zwaar ste bommen te bombardeeren Veel schijnt dit niet op te leveren, want de

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 2