Aspirin;
LAATSTE BERICHTEN.
LANDMUW.
GEMENGD NIEUWS,
BEURSTHERMOMiTER
van Woensdag.
BUITENLAND.
BEURS- EN WISSELKOERSEN.
Wie zorgt een buisje Aspirin
bij de hand te hebben, maakt
zich over griep geen zorgen
meer. De griep dreigt en de
griep is een gevaarlijke vij
and. Maar enkele tabletjes
bij een opkomende onge
steldheid zijn in den regel
voldoende, om zich in kor
ten tijd weer fit te voelen
jaagt de griep op de vlucht
-1.
47.96
Sir John gaat morgen niet naar
Berlijn.
DUITSCHLANP.
TSJECH0-SL0WAKIJE.
OOSTENRIJK.
SPANJE.
De opstand in Driekeniani,
AMSTERDAM, 6 Maart.
Het eerste getal is de vorige noteering,
daarop volgt de officieele noteering van
heden.
Ned. 31 1000-4 102—102.
Ned. 33 1000-4 102—102.
Ned. 34 1000-4 102—102.
Certificaten-3 93%93%.
O. Indië 34 1000-4 101%—101%.
Denemarken Oblig. 1926-5 9897%.
Duitschl. pndst. 100-7 25%24%.
Engeland 1960-90 4 67%—66%.
Zwitserl. oblig. 24-5 97
Zwitserl. Staatss. 1927-4% 101%101%
Amsterdam 1933-5 101%
Amsterdam 1934-4% 100%100%.
's Gravenhage 1929-4% 100%
Rotterdam 1926-1930-4% 100%—100%.
Berlijn 1925-6% 21
Zeeuws- Hyp. B-5 100100-
Zeeuws. Hyp. B-4% 100100'.
''Cities Service Cy. P. 1958 5 19%18%.
A Amsterd. Bnk. 106%106.
C Rott. Bankver, 101101%.
A Twentsche Bank 8988%.
A Pref- Gruyter Zn A. 129%
A Pref- Jurgens A 100%—100%.
A Ned. Gist- en Spiritusfabr. 405%-405%
'A De Schelde N.B. 20
A Ver- Papf. v- Gelder 44%43%.
C Am. Car en Foundry 8%8%.
C Am. Smelt en Ref. 2120,
C Farbenind. I.G. 49'%-
C Stand. Brands 10%10.
C U. States St. C; 19%—18%-%.
C North Am. Cy. 6%—6.
A Born. Sum. H.M. 135%—135%.
A Linde Teves en Stokv. 63%—63%.
A Ned. Wol Mij. 74
A Singkep Tin M, 67%67.
A J. C. Japan Ln. 27%
A Rotterd. Lloyd 30%29%.
A S. M. Nederland 31%—30%.
A Amst. Thee C. M. 42%40-
(Ingez. Med.)
Ter openbare terechtzitting voor
burgerlijke zaken der Arrondissements-
Rechthank te Middelburg van heden is
beëedigd als notaris ter standplaats
Goes de heer W. Hamelynck.
EERSTE KAMER.
(Vergadering van heden.)
Begrooting van economische
zaken.
Voortgezet wordt de behandeling van
de begrooting van het departement van
economische zaken voor 1935. De heer
S m e e n g e (lib.) vestigt de aandacht
op den toestand van de borstelindustrie
en de binnenscheepvaart. Spr. waar
schuwt tegen een streven om de Kamers
van Koophandel uit te schakelen. De
evenredige vrachtverdeeling heeft veel
goeds gebracht.
De heer Rugge (s.d.) betoogt dat de
evenredige vrachtverdeelirlg materieele
en moreele voordeelen heeft gebracht
voor de binnenscheepvaart. Echter
noemt spr. eenige bezwaren van de te
genwoordige regeling. Spr. wil wetswij
ziging dienaangaande.
De heer Van Langschot (r.k.)
bepleit een kwalitatief en kwantitatief
sterke samenstelling van de afdeeling
van het dep. van econ. zaken belast met
de onderhandelingen met het buiten
land.
Spr. geeft clearing met Brazilië in
overweging.
De heer W i b a u t (s.d.) wenscht dat
men t.a.v. den crisis-landbouwsteun zoo j
spoedig mogelijk terugkeert „naar het
gezond verstand". De crisissteun aan de j
groote scheepvaart is totaal onvoldoen
de. De regeering helpe den Kon. Holl.
Lloyd en de H.A.L,
De heer O 11 e n (v-d.) dringt aan op
meer en betere stat:stische gegevens
betreffende den landbouw. Spr. be
treurt de actie tegen den landbouw
steun. Bij het streven naar een lager ni
veau is de landbouw andere groepen
ver voor.
De heer Knottenbelt (lib) be
veelt de belangen van commissionairs
en handelsagenten bij de regeering aan.
„Wat de steun aan de groote scheepvaart
betreft, is spr. de normen van de regee
ring aangaande de gewenschte sterkte
der handelsvloot niet duidelijk- T.a.v.
de binnenvaart vraagt spr. duidelijke en
niet verouderde statistische gegevens.
De heer Ruiter (r.k.) betoogt, dat de
steun voor land- en tuinbouw n:et ver
minderd kan worden.
Minister Steenberghe consta
teert ve e tegen elkaar ingaande wen-
schen.
(De vergadering duurt voort),
HET LIBERALE PARTIJ-CONGRES
WORDT UITGEZONDEN.
De minister van binnenlandsche za
ken heeft aan de vereeniging van libe
rale radioamateurs (Liberale omroep)
een bijzondere zendvergunning verleend
voor Zaterdag 23 Maart a.s. tot het uit
zenden van het partijcongres van de li
berale staatspartij De Vrijheidsbond. D;:
uitzending zal des middags te 2% uur
aanvangen met de openingsrede uit ie
spreken door den partijvoorzitter, mr.
W. C- Wendelaar.
DE OPSTAND IN
GRIEKENLAND,
De vliegtuigen der K. L, M.
kunnen niet meer te Athene
landen.
In verband met een thans door de
Grieksche regeering uitgevaardigd ver
bod tot landen op het vliegveld van
Athene, heeft de K. L. M. een wijziging
aangebracht in de Indië-route. Deze zal
thans gaan van Rome naar Benghasi in
Tripolis, en dan verder weer over het
gewone traject naar Mersamatru, Cairo
enz. Te Catania op Sicilië bestaat ge
legenheid voor het maken v,an een tus-
schenlanding. De Havik welke morgen
naar Indië vertrekt zal dezen nieuwen
weg volgen. Toen het landingsverbod
te Athene werd afgekondigd had de Pe
likaan, die op de thuisreis is, dit vlieg
veld reeds verlaten. Het toestel wordt
hedenmiddag op Schiphol verwacht.
DE INKRIMPING VAN DEN
RUNDVEE-STAPEL.
De Staatscourant bevat thans het re
glement rundveet'eeltregeling 1935,
waarin worden aangegeven de aantal
len vaarskalveren en niet geregistreerd^
stierkalveren, die per provincie mogen
worden gehouden. Deze aantallen zijn
voor de provincie Zeeland respec
8256 en 7500 (voor geheel Nederland
300.000 en 52000).
In vergelijking met de toewijzingscij-
fers van de teeltregeling 1934 is het aan
tal vaarskalveren voor het geheele land
verminderd met 50 000 en dat der on
geregistreerde stierkalveren verhoogd
van 33120 op 52000.
In procenten uitgedrukt blijkt de toe
wijzing voor de vaarskalveren ten op
zichte van 1934 het sterkst te zijn be
perkt voor de provincie Zeeland, n.l,
een mindere toewijzing van 30 pet.
Daarentegen zijn de provincies mei;
veel uitgesproken weidegebieden (de
beide Hollanden en Utrecht) ongemoeid
gelaten; Noord-Holland gaat zelfs 10
pet. vooruit! Friesland daarentegen
wordt 13% pet- gekort.
Verder is bepaald, dat de Geweste
lijke Landbouw Crisisorganisaties, in
overleg met de districtscommissies de
verdeeling over de afzonderlijke vee
houders regelen met dien verstande,' daf
het voor elk dier, dat minder dan het
gestelde aantal is ingeleverd, het aantal
toe te wijzen kalveren met één wordt
verminderd. Echter zal de Centrale als
nog de regelen vaststellen, volgens wel
ke de toewijzing aan de veehouders zal
moeten geschieden. Reeds is bepaald,
dat bij groote rundveestapels de teetl
naai- verhouding meer kan worden be
perkt dan bij kleine, benevens dat op
bedrijven, waar de rundveeteelt een on
misbaar onderdeel is, de teeltbeperking
niet zoo zwaar zal zijn als op andere
bedrijven.
Verder is bepaald, dat extra-stierkal
veren mogen worden aangehouden, mits
deze geregistreerd zijn en hun moeders
voldoen aan nader bepaalde produciie-
eischen enz, Analoge bepalingen zijn ge
maakt voor extra-vaarskalveren (stam
boek-, fokvereenigings- en tuberculose-
vrije veestapels).
EEN ONSTUIMIGE TOCHT. Dins
dag is het s.s. „Boschdijk", een der
vrachtschepen v;an de HollandAmeri-
kalijn, aan de Wilhelminakade te R o t-
t e r d a m voor den wal gekomen na
een reis in zwaar weer van Norfolk via
Antwerpen n,aar Rotterdam. Aan boord
heeft de heer S. Vlietstra van zijn we
derwaardigheden van den onstuimigen
tocht verteld aan den correspondent
van het A3g. Handelsblad:
Den 18en Februari, aldus de kapitein,
h.adden wij Norfolk verlaten. In den
vroegen ochtend van den 26sten, toen
wij in een der beruchte dirty thirty ge
raakt waren, d.w.z. het gebied omtrent
A Houth. Alberts 21%
C Baltimore en Ohio 66.
A Southern Rlw. 5%5%.
C Union Pac. Rr. 57%55%,
C Int. Nickel Cy. 14%13%.
Duitschl. '30 1000-5 30—29%-26.
A Koloniale Bnk. 35%34%.
A N.l. Hbk. 1000 67%—67%.
C Ned. H. M. 1000 28%—28.
A Alg. Kunstz. U. 3332%.
A v. Berkels Pat. 44%42.
C Calvé-Delft 61%—60%.
A C. Suiker Mpij. 36%36.
A Ned. Ford A.M. 244—242.
A Philips Gem. B. afg. 218%214-16.
C Unilever 8582%-83%.
C Anaconda Cop. 65%-5%.
C Bethlehem St. 16%15%-%.
C Kennec Copper 9%9%.
C Un. States Leather 3%3.
A A.N.I.E.M.—N.B. 168—167.
A Kon. Petr. Mpij. 136%—133%-34%.
C Contin. Oil Cy. 9%9%,
C Shetll Union O. C. 44-3%.
C Tide Water Ass. Oil 4%4%,
A K.N. Stoomb. Mij. 5%5%.
A Ned. Scheepv. U. 33%—32-31%.
A H.V. Amsterdam 167%—163%-65%.
A Java Cult. Mij. 88%—87.
A N.L Suiker U. 81%80%.
A Deli Batavia 138%—137%.
C Deli Mij. 1000 133%—133%-33.
A Senembah 138135%.
C Chicago Milw. 1%1%.
A Amst. Rubb. C- 93%—91%.
A Deli-Bat. Rubb. 65%62%,
A Hessa Rubber 87%87.
Prolongatie 1—
lullisn
WISSELKOERSEN.
5 Maart
6 Maart
Londen
6.97%
6.91
Berlijn
59.39
59.38%
Parijs
9.74%
9.74
Brussel
34.48%
34.46
Zwitserland
47.97
Kopenhagen
31'.12%
30.85
New-York
1.45%
1.45%
Industrie -
Markt
Koninkl.
Philips
Amerika
Suiker
Mijnen -
Young
de 30 gr. Westerlengte, kregen wij zwaar
weer. Vroeg in den ochtend reeds wa
ren wij begonnen olie te storten en op'
verminderde kracht te stoomen. Ook al
heeft men de zee achter, dan is het in
vriezend weer gevaarlijk op volle kracht
te stoomen. Tegen h,alf acht in den avond
dan kwam er een zware zee over het1
sloependek. Een boot sloeg aan splinters
tegen den schoorsteen. Een andere
moesten we laten glippen ,daar ze stukj
geslagen was tegen den scheepswand en
een derde, die ook half buiten boord
hing, is met veel moeite vastgesjord en
den volgenden ochtend voorloopig her
steld. Van de vier booten was er toen
maar een meer in orde. Maar we had
den, als het noodig mocht zijn, nog twee
werkbooten ter beschikking. Verder
is nogal een en ander stuk geslagen.
Een hachelijk avontuur maakte de
marconist mee. De zware zee over he'.
sloependek sloeg n.l- de deur van zijn
hut in- Er kwam veel water naar b'n-
nen en de marconist zat meteen op tafel.
Gelukkig had de eerste machinist, die
net boven was gekomen, de tegenwoor
digheid van geest de deur aan den an
deren kant te openen, zoodat het water
meteen wegliep. Dat was het behoud
van de seininstallatie. Het water had den
heelen boe! kunnen bederven. Wat klee-
ren en andere persoonlijke bezittingen
van den marconist zijn weggespoeld.
Dien nacht zijn alle manschappen, 34
in getal, in gereedheid gebleven om on
middellijk aan het werk te gaan- En dat
was wel noodig ook.
Dienzelfden nacht kregen wij S.O.S.-
seinen over van het Engelsche stoom
schip „Macgowrie", waar wij nog vrij
ver van verwijderd waren. Het Duitsche
passagiersschip „Europa" en het Ameri-
kaansche stoomschip „American Ban
ker" en het Nederlandsche stoomschip
„Blommersdijk" ook van de Holland-
Amerikalijn, voeren er naar toe. Het
was ons, gezien de schade, die voor
zichtig m,anoeuvreeren noodzakelijker
maakte dan ooit, niet mogelijk op volle
kracht ter assistentie uit te varen. Uit
de telegrammen bleek, dat het schip
zware averij had opgeloopen. Van de
„Europa" vernamen wij later, dat na des
nachts 12 uur geen seinen meer opge
vangen of beantwoord waren. Tegen 6
uur in den ochtend voeren wij langs de
plaats, waar de „Macgowrie" zich had
bevonden, het schip waarvan niemand
iets gehoord heeft, moest met man en
muis zijn vergaan. Een Engelsch schip
heeft later nog een stuk hopt zien drij
ven. De bemanning had uit 26 koppen
bestaan.
EEN WITTE RAAF. Dat het werk-
loozenvraagstuk in de gemeente Bles-
kensgraaf en Hofwegen niet dringend
is moge blijken uit het zeer bijzondere
feit dat aan steunverleening over het
geheele jaar 1934 slechts f 512 werd
uitgegeven.
Deze gemeente is tot dusverre de
eenige gemeente in Zuid Holland die
niet is toegetreden tot de regeling ver
vat in het werkloosheidsbesluit 1917.
DOODELIJK VERKEERSONGEVAL.
Hedennacht werd de ongeveer 40-
jarige heer J. K. die met zijn echtge-
noote met de fiets aan de hand, op het
fietspad van den rijksstraatweg onder
de gemeente Geleen wandelde, door
een passeerende auto, bestuurd door
B. uit Sittard aangereden. De aanrij
ding was zoo hevig dat de man op slag
werd gedood. De autobestuurder is
doorgereden doch werd in Maastricht
aangehouden. De auto was aan de
voorzijde beschadigd.
OP ONBEWAAKTEN OVERWEG OM
GEKOMEN. Dinsdagmiddag is op den
onbewaakten overweg van den spoor
weg DordrechtLage Zwaluwe op de
giens tusschen Dordrecht en Dubbel
dam, de 63-jarige M. v. d. S. uit Put-
tershoek, die per rijwiel in de richting
Dordt reed, door een sneltrein naar
Dordrecht gegrepen en gedood.
De man, die zich er niet tijdig van
vergewist had, dat de overweg veilig
was en het flikkerlicht blijkbaar niet
had gezien, werd door de eerste loco
motief van den door tweelocomotie
ven voortgetrokken trein gegrepen en
ruim 30 m. voortgesleurd. Het slacht
offer, dat deerlijk verminkt was, moet
onmiddelijk gedood zijn.
Het personeel van den trein heeft
nog een uit Dordt komende trein doen
stoppen om eventueel doktershulp te
kunnen inroepen.
De man was gehuwd en vader van
eenige kinderen.
HIJ WILDE DE BRANDWEER AAN
HET WERK ZIEN. De marechaus
see te Asten heeft aangehouden een
14-jarigen jongen R., als verdacht van
brandstichting in de woningen van de
families S. en L., die tot den grond
toe afbrandden en waarbij twaalf kin
deren, die reeds te bed lagen, ternau
wernood uit de vlammen konden wor
den gered. De jongen woont met zijn
vader naast de verbrande woningen en
heeft bekend den brand gesticht te
hebben, omdat hij de brandweer zoo
graag eens zag werken. Om alle ver
denking van zich af te wenden was de
knaap zelf het eerst de alarmklok gaan
luiden. Hij is opgesloten.
Rubber
Unilever
Aku
Tabak
(Wettig gedeponeerd.)
Op verzoek van de Duitsche
regeering, omdat Hitier onge
steld zou zijn Politieke oor
zaken zullen echter zwaarder
gewogen hebben.
De politieke wereld is opeens vol ge
rucht geworden. De reis van den Én-
gelschen minister van buitenlandsche
zaken, Sir John Simon, naar Berlijn, die
morgen zou plaats vinden, gaat niet
door. Zijn officieele visite aan de Duit
sche regeering, waarvan men, zij het
misschien niet zonder eenige moeite,
opheldering van den staatkundigen he
mel in Europa verwachtte, is voorloopig
voor onbepaalden tijd uitgesteld. Onder
de laatste berichten in ons nummer van
gister konden we er nog iets van meld
den: Hitier heeft zich bij zijn bezoek
aan Saarbriiicken, vorige week Vrijdag,
een verkoudheid op den hals gebaald.
Hij zou zoo heesch zijn, dat hij met geen
mensch een behoorlijk gesprek kan voe
ren. Men hoeft zich d,aar niet over te
verbazen. Hitier heeft in de afgeloopen
jaren heel wat van zijn keel gevergd.
De kaatsten tijd gingen herhaaldelijk
geruchten, dat hij er last van h,ad. Als
men dan verder bedenkt, dat hij Vrij
dag een paar uur in den regen zou
hebben gestaan bij 't afnemen van een
parade en weigerde een extra jas aan
te trekken, omdat de menschen, die
marcheerden, zooiets ook niet aan had
den, is het geen wonder, dat het nu lee-
lijk mis is.
Echter in Engeland vertrouwt men
de zaak niet. Daar zegt men, dat Hitier
Maandag nog een auto-tentoonstelling
te Berlijn heeft bezocht en er daar j
maar lustig op los babbelde. Men on- j
derstelt te Londen, dat er heel iets an-j
ders achter zit. Zooals men weet, heeft j
de Engelsche regeering eergisteren een
witboek over de ontwapening gepubli-;
ceerd. Daarin staat o.a., dat dé jeugd j
in Duitschland erg militaristisch wordt
opgevoed, hetgeen zeer bedenkelijk is
te achten en dat Duitschland zijn be
wapening maar steeds in een vreesaan
jagend tempo blijft opvoeren. Op de
Duitsche regeering zouden deze uitingen
een zoo pijnlijken indruk hebben ge
maakt (ook de Duitsche pers heeft er
zeer scherp op gereageerd), dat zij het
nu maar beter vond, dat het bezoek
van Sir John voorloopig werd uitge
steld.
Deze Engelsche opvatting is zeer ver
moedelijk niet ver van de waarheid ,af.
In elk geval lijdt het geen twijfel, dat
men zich te Berlijn erg in zijn wiek ge
schoten voelt en Simon onmogelijk zou
kunnen ontvangen en te doen, als
of er niets gebeurd was. Wij kunnen
ons dat levendig indenken. Vriendelijk
was het in geen geval van de Engelschen
om vlak voor Sir John's bezoek een
schriftuur te publiceeren, waarin eigen
lijk te lezen staat, dat Duitschland zoo'n
beetje bezig lijkt een nieuwen oorlog te
publiceeren. Ook al was men daar nog
j zoo zeer van overtuigd te Londen, men
j had in elk geval kunnen afwachten, wat
j het bezoek van Sir John zou hebben
opgeleverd.
j De ongesteldheid v:an Hitier het
laat ook geen twijfel, dat de Füihrer in-
i derdaad kou heeft gevat is vermoe-
j deliik juist van pas gekomen, om de
j pijnlijke situatie door de publicatie van
't Engelsche witboek ontstaan, zoo goed
mogelijk te beredderen. Men had nu 'n
geldig motief om Sir John in Londen he
houden en dat leek noodig, omdat in de
gegeven omstandigheden allicht niets
van zijn bezoek terecht was gekomen.
Intusschen zit men nu door de Engel
sche onhandigheid (of gebrek aan psy
chologisch inzicht, al naar men 't noe
men wil) leelijk in een impasse. Hoe de
ze affaire opgehelderd zal moeten wor
den, is voorshands niet erg duidelijk.
De Beiersche minister Schemm omge
komen. De gouwleider Hans Schema®,
Beiersch minister van onderwijs, is ten
gevolge van ernstige verwondingen bij
een vliegtuigongeluk, gisteravond over
leden. Schemm was ook leider van den
nationaal-socialistischen onderwijzers
bond en leider v,an het hoofdbureau voor
opvoeding van het rijksbestuur van de
N. S. D. A. P.
Het ongeluk geschiedde bij het opstij
gen van het vliegveld te Baireuth. Het
sportvliegtuig van Schemm, bestuurd
door den vlieger Michael Schmidt,
kwam met een vleugel tegen den wind
zak op het dak van de vliegloods. De
vleugel brak en het toestel viel.
Zijn vrouw vermoord. Een inwo
ner uit Tr,assdorf, bij Arnstadt, heeft
dezer dagen zijn vrouw, die naast kern
in zijn auto in slaap gevallen was, uit
het portier gestooten, om zich van haar
te ontdoen. Daarop was hij naar zijn
minnares in Arnstadt gereden. Toen d»
zaak onderzocht werd, was hij begon
nen met alle schuld te ontkennen e* te
doen, alsof er een ongeluk was gebeurd.
Tenslotte echter legde hij een volledige
bekentenis af. Hij is in de gevangenis
opgesloten.
VIER TOERISTEN - OMGEKOMEN.
Volgens de Praagsche bladen heeft
een lawine-ongeluk op den Dombir, den
hoogsten berg in de Bereden-Tatra,
het leven gekost aan vier bergbeklim
mers. Een gezelschap van vijf toeristen
was op weg gegaan om op de ski's den
berg af te dalen, toen ze plotseling
overvallen werden door een lawine van
150 meter breedte. Slechts bij toeval
kon een van hen zich redden.
LEVEND VERBRAND. Op den weg
tusschen Guntramsdorf en Loosdorf in
Oostenrijk heeft men gistermorgen een
totaal vernielde auto gevonden aaet
twee geheel verkoolde lijken in den
wagen en een gedeeltelijk verkoold
lijk ervoor. De wagen is vermoedelijk
in volle vaart tegen een boom gereden,
vernield en in brand geraakt, waarbij
de drie inzitenden, die niet geindeati-
ficeerd konden worden, zijn omgeko
men.
De auto was in den loop van den
nacht van ir. August Braun gestolen,
zoodat men aanneemt, dat de inzitten
den de dief en zijn helers waren
Moeder en zes kinderen door lawine
gedood. In het dorp Perlunes is een
huis door een lawine vernield. De be
woners, een vrouw met zes kinderen,
zijn om het leven gekomen.
Sinds Vrijdagnacht duurt nu reeds de
opstandige beweging in Griekenland,
lederen dag deelt de regeering mede dat
de beslissende slag binnen 24 uur zal
zijn geleverd, doch in werkelijkheid
blijft de opstand voortduren. De regee
ring blijft volharden, maar succes met de
onderdrukking van den opstand heeft zij
nog weinig mogen boeken. Wel deelde
zij "mede, dat in Thracië en Macedonië
de rebellen terrein verliezen, doch van
andere zijde werd dit weer tegenge
sproken. Het is derhalve moeilijk een
juist overzicht van den toestand te krij
gen. De regeering ziet ook we! tn dat
de beslissende slag, wil zij haar pres
tige niet verliezen, spoedig moet wor
den geslagen. 7:; heeft een grooten steun
aan de militaire luchtvaart die de regee
ring trouw is gebleven. Gisteren zijn op
nieuw eskaders bommenwerpers naar de
I wateren rond Kreta gezonden om de
muitende oorlogsschepen met de zwaar
ste bommen te bombardeeren Veel
schijnt dit niet op te leveren, want de