GOESCHE COURANT^
binnenland.
zqelmd.
weer en wind.
NUMMER 48.
TWEE BLADEN.
DINSDAG
26 FEBRUARI 1935.
EERSTE BLAD.
178e JAARGANG.
Minister Sieenberghe over den
Landbouwsteun.
MIDDELBURG.
Veilig verkeer.
MIDDELBURGSCHE COURANT
5-agbiad Voor Middelburg, Goes en agent-
'tch&p Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
iwartaa! Week-abonn. in Middelburg en
.-Gees 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelin^en 60 ct, p. r.
sS$ contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES; Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen ï-
(•gels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rabriet
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 r«g*k-
a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. BR<at
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer ces-
rast" 10 ct. extra Bewysnommera 5 cent
DE KONINGIN EN PRINSES JULIANA
IN ZWITSERLAND.
Omtrent het verblijf van de Koningin
en Prinses Juliana in hotel Sternen te
Unterwasser wordt thans vernomen dat
de beide vorstelijke personen met hun
gevolg er vermoedelijk drie weken zul
len blijven.
Prinses Juliana heeft gisteren en he
den het hotel niet verlaten. De Koningin
daarentegen heeft gisteren eenige wan
deltochten in de omgeving gemaakt, cn
vanmorgen deelgenomen aan de rodel-
sport. Dames en heeren uit het gevolg
van de Koningin en de Prinses, in totaal
13 personen, hebben gisteren een ski
tocht gemaakt naar Sellenmatt en te II-
tios het middageten gebruikt. Vandaag
hielden zij zich, behalve met ski-loopen,
ook met rodelen bezig. Prinses Juliana
verschijnt van tijd tot tijd in de dancing
van het hotel en op de bals die in het
hotel plaats vinden.
Vanmiddag zou ter eere van de Ne
derlandsche Koninklijke gasten te Un
terwasser een springconcours worden
gehouden, doch tengevolge van den
sneeuwval moest dit worden uitgesteld,
tot de eerste gelegenheid dat het weer
gunstig is. Sedert gisteren sneeuwt het
in Unterwasser sterk en in totaal is in
de atgeloopen dagen meer dan 25 cm
nieuwe sneeuw gevallen.
Prinses Juliana en haar gevolg verma
ken zich ook dikwijls met ping-pong en
met kegelen. Vanavond vindt in hotel
Sternen een groot bal plaats en men
hoopt en verwacht dat ook de Neder
landsche hooge gasten en hun gevolg
daarbij aanwezig zullen zijn.
In de memorie van antwoord aan de
Tweede Kamer op het wetsontwerp tot
vaststelling van de begrooting van het
landbouwcrisisfonds zegt de minister,
dat steunverleening aan den landbouw
in den ruimsten zin van het woord nood
zakelijk is, en binnen afzienbaren tijd
ook nog niet zal kunnen worden gemist.
Echter worden bij voortduring alle ge
beurtenissen in het oog gehouden, wel
ke een verlaging zouden kunnen wetti
gen. Zoodra dit maar eenigszins moge
lijk is gaat de minister aanstonds tot
verlaging over. De minister meent ook
dat de eventueele verlaging van de
richtprijzen geleidelijk en zonder al te
groote schokken zal moeten geschieden.
De kwestie van ruilverkaveling zal na
der Worden onderzocht.
Bij de komende uitvoeringsmaatrege
len voor de veehouderij zal nader wor
den overwogen wat hier gedaan zal kun
nen worden. Tegen het denkbeeld in
den landbouwsteun een element van
oogstrisico op te nemen bestaat bij den
minister bezwaar. Over het vraagstuk
van de vaste lasten zullen binnenkort
nadere mededeelingen worden gedaan.
De minister hoopt dat de meerdere
evenredigheid in de prijzen der onder
scheidene gewassen aanleiding zal kun
nen zijn mettertijd de teelt van tarwe,
vrij te laten. De minister meent voorts
dat het systeem van Landbouw en Maat
schappij (iinvoerrechten of monopolie
rechten) geen verbetering voor de land
bouwproducten biedt, evenmin voor de
veehouderij. Het zou ook aanleiding
tot moeilijkheden van handelspolitieken
aard geven. Het heffen van hooge graan
rechten zal op den consument, d.w.z. op
het geheele volk, den druk doen toene
men, een lastenverzwaring, waartoe in
dezen tijd niet dan in uiterste noodzaak
mag worden overgegaan meent de mi
nister. Met verschillende leden is hij het
voorts eens, dat het voor de gemeen
schap voordeeliger kan zijn met verlies
te exporteeren, dan door sterke teeltbe
perking en andere inkrimping de werk
loosheid te vergrooten.
Wat de verdeeling van den land
bouwsteun betreft, tracht de minister,
waar mogelijk, in het verschil tusscheu
de akkerbouwbedrijven en de veehou
derij- en tuinbouwbedrijven verbetering
te brengen-
het toekennen van individueelen
steun aan de kleine boeren zou in strijd
zijn met het eenmaal gekozen systeem
van steun aan het bedrijf. De vraag, of
de mogelijkheid bestaat eenige degres-
sie in de steunverleening toe te passen,
hetgeen indirect aan de kleine bedrij
ven ten goede zou komen, wil de mi
nister gaarne onderzoeken.
De minister deelt verder mede dat
wat de belangen der landarbeiders be
treft, op den thans ingeslagen weg zal
worden voortgegaan, o.a, door het ne
men van zeer strenge maatregelen te
gen landarbeiders, die de uitspraken
van den arbiter niet voldoende nale
ven. Den landbouwers verplichten col
lectieve arbeidsovereenkomsten te slui
ten, achtte de minister niet juist, even-
mip een dwang om het gebru'ik van
machines te verbieden of aanzienlijk te
beperken. De minister betreurt het
voorts dat in het land veel onwaar
heid en veel laster over den crisisar-
beid verspreid wordt. Zijnerzijds wordt
daartegen gedaan wat in zijn macht
ligt- De ervaring leert dat het over-
groote deel der klachten ongegrond is
Wat de salarieering van het perso
neel betreft merkt de minister op dat
het aantal crisisambtenaren dat meer
dan 4800 ontvangt zich beperkt tot 28,
terwijl slechts 9 een salaris van 6000
tot 9600 ontvangen. Een onderzoek of
verlaging mogelijk is, is aanhangig.
De andere groepen hebben salaris-
grenzen van 32004800; van 2000
tot 2400, van 7201200 en van
480 tot 960.
De gewestelijke tarweorganisaties
zullen binnenkort worden ontbonden
en crisisorganisaties worden. Bij de aard-
appelsteuncentrale zal in 1935 met be
langrijk minder personeel kunnen wor
den volstaan.
Bij de afd. Akkerbouw en veehouderij
zegt de minister, dat het onderzoek of
de cultuur van mais in Nederland reden
van bestaan kan hebben, reeds is aan
gevangen.
De aardappelsteunregeling voor het
volgend jaar zal gebaseerd worden op
het handhaven van de beperking van de
teelt. Met een denaturatiebijslag hoopt
dê minister den prijs op een behoorlijke
hoogte te houden. Teeltvergunningen
van vlas zullen tot een oppervlakte van
ten hoogste 10.000 ha worden verstrekt.
Aan verdere inkrimping van het sui
kerbieten-areaal kan vooralsnog niet
worden gedacht. De steun die volgens
velen de Indische suikerindustrie van de
Ned. markt zou kunnen hebben noemt
de minister overdreven voorgesteld.
Met voldoening wordt geconstateerd
dat een belangrijke verbetering is inge
treden in de verhouding tusschen de
productie en comsumptie van varkens-
vleesch; de uitvoer van bacon over 1934
is nog verliesgevend geweest.
De minister is van oordeel dat het
vooralsnog niet wenschelijk is net be
staande stelsel te vervangen door een
ander hoewel de aandacht op een meer
eenvoudigen opzet blijft gericht.
De minister zegt vervolgens dat over
wogen wordt een algemeene contingen-
teering van ,alle paarden in te voeren.
Bij de afd. melk en zuivel zegt de mi
nister dat de regeering de propaganda
voor een vergrooting van het melkge
bruik, boter en kaas gaarne steunt. De
wenschelijkheid om, ter verhooging van
de uitkeering op melk, het aan den
melksteun ten goede l,aten komen van
bedragen uit het landbouw-crisisfonds,
met name de monopoliewinsten op vee
koeken, verklaart de minister, zoodra
de positie van het fonds zulks toelaat,
dit in nadere overweging te zullen ne
men, f
De minister deelt mede dat de afzet
van rundvleesch in blik den kaatsten tijd
bevredigend is geweest, en meer dan
300,000 bussen per week heeft bedra
gen. Distributie van vleesch in ver-
schen toestand acht hij bezwaarlijk.
Het gemiddelde percentage van de
beperking van den melksteun zal waar
schijnlijk liggen tusschen 10 en 15 pet.
Deze beperking zal gedifferentieerd
worden toegepast.
Als de resultaten van de beperking
van den melksteun bekend zijn zal on
getwijfeld overwogen worden of tot af
schaffing van de teeltregeling voor de
kalveren kan worden overgegaan.
De resultaten van den tuinbouw zijn
beneden de verwachtingen gebleven.
Overwogen wordt of het mogelijk is, de
uitkeering voor 1934 nog te verTïoogen
en ook of de verbouw van eerste aard
appelen zal worden toegestaan.
Een regeling, waardoor de pluimvee
houderij speciaal zou worden ingekrom
pen in die streken, waar in bijzondere
m,ate geprofiteerd wordt van de steun
regelingen op ander gebied, is in on
derzoek,
HET DREIGEND CONFLICT BIJ DE
MIJNEN.
De conferentie te Heerlen van den
rijksbemiddelaar prof. Aalberse met de
dircties der particuliere mijnen en de
vertegenwoordigers der vier mijnwer
kersorganisaties heeft tot resultaat ge
had, dat op voorstel van den rijksbemid
delaar de aangekondigde loonsverlaging
voorloopig tot 1 April a.s. werd opge
schort, in verband met besprekingen
welke de rijksbemiddelaar dezer dagen
Vermijd de vriendschap der slech
ten en de vijandschap der goeden.
Veroordeelt niemand, eer ge in zijn
plaats bent geweest.
met de regeering heeft gehad. De loon-
en arbeidsovereenkomsten blijven iii-
tusschen door de particuliere mijnen op
gezegd.
PRIJSVERLAGING BIJ DE
SPOORWEGEN.
Naar wij vernemen wordl met ingang
van 4 Maart de prijs van de weekkaar
ten door de Ned. Spoorwegen verlaagd
van f 0,12 op f 0,11 per km. De mini
mumprijs wordt verlaagd van f 1 op
f 0,90.
19 Maart ,a.s. hoopt de heer jhr, I.
L. van den Berch van Heemstede, vice-
voorzitter der Koninklijke Nederland
sche Vereeniging voor Luchtvaart, den
dag te herdenken waarop hij vijf en
twintig jaren lang als bestuurslid van
deze vereeniging werkzaam is.
Maandagavond had de door een Comi
té, gevormd op initiatief van den heer
R. A. Avink, inspecteur van politie
eerste; klasse, uitgeschreven openbaie
vergadering om te komen tot oprichtmg
van een Vereeniging voor Veilig Verkee*-
plaats-
Er was een zeer groot aantal belang
stellenden naar de groote bovenzaal van
De Vergenoeging gekomen om de ver
gadering bij te wonen.
De heer Avink opende de vergade
ring en heette allen we kom in het bij
zonder den burgemeester van Middel
burg, den vice-president van de recht
bank, den officier van justitie en de
overige autoriteiten.
Van mevrouw Evers-Keg, en de hee
ren Wit, Blauw en mr, P. C- Adriaanse,
leden van het Comité was bericht van
verhindering ingekomen.
Spr. zeide wel direct overtuigd te zijn
geweest er belangstelling voor dit werk
was, maar een bezwaar is het dat ei
al zooveel vereenigingen bestaan en ei
al zoo veel gevraagd wordt. Deze ver
eenigingen zijn echter werkzaam in he'
belang van jong en oud, van alle wegge
bruikers van voetganger tot automobilist
en hebben daarom recht van bestaan.
Spr. heeft ze'f op initiatief van mevrouw
Koch al eens les gegeven in het verkeer
op school J en dat met succes, de kinde
ren waren vol belangstelling. Maar ook
ouderen toonen belangstelling voor hei
vraagstuk. De vereeniging wil zijn een
schakel tusschen overheid en bevolking.
In alle kringen bleek belangstelling
voor het streven van spr. te bestaan er
van verschillend personen mocht hij
waardevolle adviezen vernemen, waar
voor hij hartelijk dank brengt.
Spr. hoopte, dat allen tot de op te
richten vereeniging zouden toetreden lis
de heer C. J. van Wijngaarden
van Rees, die spreker had verwel
komd, namens het Verbond van vereeni
ging voor veilig verkeer (V-V.V.V.V.V-)
een uiteenzetting zou hebben gegever
van het doel dezer vereenigingen.
De heer Van W ij n gaar de n Jiagon
met er op te wijzen, dat het verkeers-
vraagstuk is geworden een vraagstuk
van algemeen belang, een vraagstuk,
waarmede alle weggebruikers te maken
hebben. Volgens het Centraal bureau
voor de Statistiek waren er op 1 Aug
1933 85,409 personenauto's, 33401 moto*--
rijwie'en, 49,007 vrachtauto's en 3814
autobussen, makende een totaal van
171,622 motorvoertuigen tegen 111,600
in 1928; in 5 jaar zijn er dus ruim 60,000
voertuigen met motorische kracht bij
gekomen. Het aantal rijwielen bedroeg
op 1 Aug. 1933 ongeveer 3 miilioen,
Spr. behandelde daarna de histori
sche ontwikkeling van de vervoermid
delen. Wij, die leven in de eeuw van de
techniek en van uitv'ndingen, zouden
niet meer terug kunnen naar oude idyl
lische toestanden als b.v. in Amsterdam
bestonden in de 17e eeuw, toen de ma
gistraat, na eerst in 1.674 het rij
den met karossen door de stad ge
heel verboden te hebben, later be
paalde, dat kooplieden en anderen, die in
hun karossen van buiten kwamen, wel
door de stad mochten rijden, mits zij
recht door naar huis reden. Wij zou
den evenmin den toestand van 50 jaar
geleden kunnen verdragen, toen in het
Provinciaal Reglement van Groningen
was bepaald, dat de velocipedist bij het
naderen van met paarden bespannen
voertuigen, de paarden stilstaand moest
laten voorbijgaan, nadat hij zich tus
schen deze en zijne machine geplaatst
had, bovendien moest hij, indien er langs
den weg een kanaal was, zich aan de
kanaalzijde plaatsen.
Het verkeer neemt thans een alles-
beheerschende plaats in, niemand, waar
hij ook woont kan den invloed er van
ontloopen en men kan het verkeer ook
niet meer zoo aan banden leggen als
vroeger. Maar men moet ook aanne
men, dat niemand een verkeersongeluk
opzettelijk veroorzaakt. Als men vraagt
waarom het verkeer niet veilig is, dan
antwoordt spr., dat dit aan de wegge
bruikers zelf ligt voor een groot deel.
De wielrijders verwijten het den voet
gangers en deze doen het den automobi
listen, Men heeft voetgangers, die
onverwachts 'n straat oversteken, wiel
rijders, die van richting veranderen,
zonder of te laat waarschuwen, auto
mobilisten, die een bocht afsnijden en
alle kunnen ongelukken veroorzaken.
Men heeft het nuchtere feit te aan
vaarden, dat het hedendaagsche verkeer
vele slachtoffers, kinderen, mannen en
vrouwen van eiken leeftijd vraagt. Al
leen in de maand Augustus 1933 wer
den 84 personen in ons land gedood bij
verschillende verkeers ongevallen, waar
onder 20 kinderen beneden 10 jaar, In
1933 kwamen 41816 verkeersongelukken
voor waarbij 836 personen het leven
lieten.
Men leest de rij van ongelukken met
doodelijken afloop in de couranten niet
meer, maar er komt een oogenb'ik, zei-
de spr., en de vergadering is daarvan het
bewijs, dat het bewustzijn ontwaakt, dat
gezocht moet worden naar middelen, om
al die verkeersongevallen te doen ver
minderen. Van groot belang voor de ver
keersveiligheid zijn behoorlijke wegen.
Goede wegen met afzonderlijke banen,
ook voor wielrijders en vooral ook voor
voetgangers, waarvan beide categoriën
van weggebruikers zich dan ook uitslui
tend moeten bedienen, zijn in dezen tijd
niet alleen gewenscht, maar een abso
lute eisch voor een veilig verkeer.
Vanaf 1928 is de wegenverbetering
ter hand genomen. Toen de spoorwegen
kwamen, meende men destijds geen we
gen meer noodig te hebben; maar het is
Wel typisch, dat de spoorwegeii destijds
de diligence deden verdwijnen en dat nu
de autobussen, de moderne diligences,
de spoorwegen ernstig beconcurreeren.
Als een zeer nuttig iets voor bevorde
ring van het veilig verkeer noemde spr.
de witte strepen bij de hoeken van de
straten. De heer Van Wijngaarden van
Rees schetste verder het ontstaan van
het V.V.V.V.V.V., waartoe het initiatief
is uitgegaan van den A.N.W.B., de
K.N.A.C., den B.B.N., de K.N.M.V., den
Bond van Vriiw. Verkeersinspectiën en
het Nederlandsch Wegencongres. In het
bestuur hebben zitting vertegenwoordi
gers van de Ministers van Justitie, Wa
terstaat en Onderwijs,
Hierna behandelde de inleider de
vraag wat een V.V.V.V. kan doen. Men
moet in de eerste plaats de jeugd opvoe
den in de regels van het verkeer en ten
slotte verkeersexamen laten doen. Men
kan daarbij de theorie door een onder
wijzer laten afnemen, maar het prac-
tisch deel door een politieman op straat.
De medewerking staat te Middelburg
vast bij iemand als inspecteur Avink,
die zoo veel voor deze zaak voelt. Met
het examen krijgt men een succes van
blijvenden aard, men kan dan ook de
geslaagden een veiligverkeers-insigne
uitreiken. Het Verbond denkt ook aan
het vertoonen van verkeersfilms. Men
moet samenwerken onder het motto
„Eendracht maakt Macht". Het lijkt
wel of velen door de snelheid van thans
bedwelmd zijn. Men denkt er niet bij
na als men zich op straat beweegt, dat
zooals de slaven van de Romeinsche
yeldheeren dezen moesten influisteren,
dat het gevaar van alle kanten dreigt en
men bedenken .moet, dat men sterven
kan. Men kent veelal de regels wel,
maar brengt ze niet in praktijk. Het is
een heugelijk feit, dat in vele plaatsen
vereenigingen voor veilig verkeer ont
staan, die in het leven geroepen worden
door de weggebruikers zeiven. De wet
telijke bepalingen mogen nog zoo goed
zijn gemaakt, als niet wordt medege
werkt om ze na te leven, zal geen vei
lig verkeer mogelijk zijn. De vereenigin
gen hebben een dankbare taak, nl. om
den weggebruikers telkens en telkens,
maar telkenmale op een andere wijze
voor te houden: denkt aan de veiligheid
van den weg: Kijk uit, kijk uit. Het is
Middelburg, 26-11 -'35. Maandag hoog
ste luchttemperatuur 8.8 °C (48 °F);
laagste 4.7 °C (40 °F). Heden 9 h: 6 °C;
12 h: 8 °C. 0.8 mm regen of neerslag.
Hoogste barometerstand te dezer stede,
in het afgeloopen etmaal: 755 mm; laag
ste 736 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 755.6 mm
te Biarritz; laagste 735.3 mm te Anda-
nes.
Verwachting tot morgenavond:
Matige tot zwakke, later wellicht
toenemende N. tot W. wind, tijdelijk op
klarend, weinig of geen neerslag, waar
schijnlijk lichte vorst des nachts, over
dag weinig verandering in temperatuur.
Zon op: 6 h 56; onder 17 h 31. Licht
op: 18 h 01. Maan op: 2 h 08; onder: 9
h 16. L.K.: 26 Februari.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 3° min. latei
iS Springtij.)
Februari.
Di.
Wo.
Do.
26
27
28
Hoogwater
5.53 18.30
6.51 19.38
8.13 21.09
Laagwater.
12.31
0.44 13.26
1.54 14.47
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge.
Februari.
Hoogwater Laagwater.
Di. 26 7.35 20.08 1.00 13.28
Wo. 27 8.25 21.10 2.51 14.22
Do. 28 9.42 22.39 2.59 15.44
niet kinderachtig om voor het overste
ken van een straat stil te staan en uit
te kijken of de weg vrij is en het is niet
laf te wachten tot dit wel zoo is. Spr,
hoopte op het toetreden van velen le
den. (Applaus).
De heer Avink bracht den heer van
Wijngaarden van Rees dank voor zijn
duidelijke uiteenzetting, volgens spr.
mag Middelburg niet achter blijven. Spr
gaf nu gelegenheid in de pauze kennis Ie
maken met hetgeen een tentoonstelling
van allerlei uitgaven, die het V.V.V.V V.
V. en andere vereenigingen op dit ge
bied het licht deden zien, maar ook om
zich als lid op te geven.
Na de pauze deelde de heer Avink
mede, dat zich 75 leden opgaven. Hij
dankte allen voor deze medewerking en
in het bijzonder de leden van het comité
Nog deelde spr. mede, dat de heer jh'\
F. Bee'aerts van Blokland, mevrouw
Koch-deWaard en de heeren mr. B- J
Besier, mr. P. van Empel, dr. S. S. Sme
ding, E. Visscher, C. Roelands, J- J. Meij-
boom en spr, zelf bereid waren het
voorloopig bestuur te vormen en eerst
genoemde om voorloopig de leiding op
zich te nemen. Spreker bracht hern
daarvoor dank en gaf hem de ieid'ng
der vergadering over.
Jhr. Beeiaerts van Bloklan d
zeide zich wel te hebben afgevraagd of
het nu op zijn weg lag om dit op zich te
nemen, hij meende, dat men den burge
meester als voorzitter moest vragen.
Deze meende echter te veel met werk
overladen te zijn. Dit moet men eerbie
digen, maar spr. meende den burgemees
ter het eere-voorzitterschap te moeten
aanbieden- (Applaus).
De burgemeester gaf blijk het eere
voorzitterschap te willen aanvaarden-
De voorzitter bracht hem daar
voor dank, dee'de mede, dat de leden
later bijeengeroepen zullen worden om
de zaken verder te regelen en sloot
hierop de vergadering.
Naar wij nader vernemen is alsnog Kt
het voorloopig bestuur toegetreden de
heer J. L. Dregmans, burgemeester van
Serooskerke. De heer R. A. Avink neemt
voer oopig het secretariaat op zich.
Zij, die gisteren als lid toetraden, kre
gen een insigne cadeau en dit zal ook
het geval zijn met hen, die zich alsnog
spoedig, in ieder geval voor 1 April,
aanmelden.
Vereeniging „De Ambachtsschool"
te Middelburg.
Gisteravond had in het schoolge
bouw de jaarvergadering plaats van
bovengenoemde vereeniging onder
voorzitterschap van den heer J, A.
Vertregt,
De secretaris, de heer S. C a 1 j o u w,
bracht het jaarverslag uit, waaraan het
volgende in ontleend:
Het onderwijs had een geregelden
gang en de resultaten mogen bevredi
gend worden genoemd.
Wel stond dit jaar nog in het teeken