GOESCHE COURANT^ binnenland. zqelmd. weer en wind. NUMMER 48. TWEE BLADEN. DINSDAG 26 FEBRUARI 1935. EERSTE BLAD. 178e JAARGANG. Minister Sieenberghe over den Landbouwsteun. MIDDELBURG. Veilig verkeer. MIDDELBURGSCHE COURANT 5-agbiad Voor Middelburg, Goes en agent- 'tch&p Vlissingen 2.30, elders 2.50 per iwartaa! Week-abonn. in Middelburg en .-Gees 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelin^en 60 ct, p. r. sS$ contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg, Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES; Turfkade, telefoon 17. Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen ï- (•gels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rabriet „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 r«g*k- a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. BR<at „Brieven" of „Bevragen bureau dezer ces- rast" 10 ct. extra Bewysnommera 5 cent DE KONINGIN EN PRINSES JULIANA IN ZWITSERLAND. Omtrent het verblijf van de Koningin en Prinses Juliana in hotel Sternen te Unterwasser wordt thans vernomen dat de beide vorstelijke personen met hun gevolg er vermoedelijk drie weken zul len blijven. Prinses Juliana heeft gisteren en he den het hotel niet verlaten. De Koningin daarentegen heeft gisteren eenige wan deltochten in de omgeving gemaakt, cn vanmorgen deelgenomen aan de rodel- sport. Dames en heeren uit het gevolg van de Koningin en de Prinses, in totaal 13 personen, hebben gisteren een ski tocht gemaakt naar Sellenmatt en te II- tios het middageten gebruikt. Vandaag hielden zij zich, behalve met ski-loopen, ook met rodelen bezig. Prinses Juliana verschijnt van tijd tot tijd in de dancing van het hotel en op de bals die in het hotel plaats vinden. Vanmiddag zou ter eere van de Ne derlandsche Koninklijke gasten te Un terwasser een springconcours worden gehouden, doch tengevolge van den sneeuwval moest dit worden uitgesteld, tot de eerste gelegenheid dat het weer gunstig is. Sedert gisteren sneeuwt het in Unterwasser sterk en in totaal is in de atgeloopen dagen meer dan 25 cm nieuwe sneeuw gevallen. Prinses Juliana en haar gevolg verma ken zich ook dikwijls met ping-pong en met kegelen. Vanavond vindt in hotel Sternen een groot bal plaats en men hoopt en verwacht dat ook de Neder landsche hooge gasten en hun gevolg daarbij aanwezig zullen zijn. In de memorie van antwoord aan de Tweede Kamer op het wetsontwerp tot vaststelling van de begrooting van het landbouwcrisisfonds zegt de minister, dat steunverleening aan den landbouw in den ruimsten zin van het woord nood zakelijk is, en binnen afzienbaren tijd ook nog niet zal kunnen worden gemist. Echter worden bij voortduring alle ge beurtenissen in het oog gehouden, wel ke een verlaging zouden kunnen wetti gen. Zoodra dit maar eenigszins moge lijk is gaat de minister aanstonds tot verlaging over. De minister meent ook dat de eventueele verlaging van de richtprijzen geleidelijk en zonder al te groote schokken zal moeten geschieden. De kwestie van ruilverkaveling zal na der Worden onderzocht. Bij de komende uitvoeringsmaatrege len voor de veehouderij zal nader wor den overwogen wat hier gedaan zal kun nen worden. Tegen het denkbeeld in den landbouwsteun een element van oogstrisico op te nemen bestaat bij den minister bezwaar. Over het vraagstuk van de vaste lasten zullen binnenkort nadere mededeelingen worden gedaan. De minister hoopt dat de meerdere evenredigheid in de prijzen der onder scheidene gewassen aanleiding zal kun nen zijn mettertijd de teelt van tarwe, vrij te laten. De minister meent voorts dat het systeem van Landbouw en Maat schappij (iinvoerrechten of monopolie rechten) geen verbetering voor de land bouwproducten biedt, evenmin voor de veehouderij. Het zou ook aanleiding tot moeilijkheden van handelspolitieken aard geven. Het heffen van hooge graan rechten zal op den consument, d.w.z. op het geheele volk, den druk doen toene men, een lastenverzwaring, waartoe in dezen tijd niet dan in uiterste noodzaak mag worden overgegaan meent de mi nister. Met verschillende leden is hij het voorts eens, dat het voor de gemeen schap voordeeliger kan zijn met verlies te exporteeren, dan door sterke teeltbe perking en andere inkrimping de werk loosheid te vergrooten. Wat de verdeeling van den land bouwsteun betreft, tracht de minister, waar mogelijk, in het verschil tusscheu de akkerbouwbedrijven en de veehou derij- en tuinbouwbedrijven verbetering te brengen- het toekennen van individueelen steun aan de kleine boeren zou in strijd zijn met het eenmaal gekozen systeem van steun aan het bedrijf. De vraag, of de mogelijkheid bestaat eenige degres- sie in de steunverleening toe te passen, hetgeen indirect aan de kleine bedrij ven ten goede zou komen, wil de mi nister gaarne onderzoeken. De minister deelt verder mede dat wat de belangen der landarbeiders be treft, op den thans ingeslagen weg zal worden voortgegaan, o.a, door het ne men van zeer strenge maatregelen te gen landarbeiders, die de uitspraken van den arbiter niet voldoende nale ven. Den landbouwers verplichten col lectieve arbeidsovereenkomsten te slui ten, achtte de minister niet juist, even- mip een dwang om het gebru'ik van machines te verbieden of aanzienlijk te beperken. De minister betreurt het voorts dat in het land veel onwaar heid en veel laster over den crisisar- beid verspreid wordt. Zijnerzijds wordt daartegen gedaan wat in zijn macht ligt- De ervaring leert dat het over- groote deel der klachten ongegrond is Wat de salarieering van het perso neel betreft merkt de minister op dat het aantal crisisambtenaren dat meer dan 4800 ontvangt zich beperkt tot 28, terwijl slechts 9 een salaris van 6000 tot 9600 ontvangen. Een onderzoek of verlaging mogelijk is, is aanhangig. De andere groepen hebben salaris- grenzen van 32004800; van 2000 tot 2400, van 7201200 en van 480 tot 960. De gewestelijke tarweorganisaties zullen binnenkort worden ontbonden en crisisorganisaties worden. Bij de aard- appelsteuncentrale zal in 1935 met be langrijk minder personeel kunnen wor den volstaan. Bij de afd. Akkerbouw en veehouderij zegt de minister, dat het onderzoek of de cultuur van mais in Nederland reden van bestaan kan hebben, reeds is aan gevangen. De aardappelsteunregeling voor het volgend jaar zal gebaseerd worden op het handhaven van de beperking van de teelt. Met een denaturatiebijslag hoopt dê minister den prijs op een behoorlijke hoogte te houden. Teeltvergunningen van vlas zullen tot een oppervlakte van ten hoogste 10.000 ha worden verstrekt. Aan verdere inkrimping van het sui kerbieten-areaal kan vooralsnog niet worden gedacht. De steun die volgens velen de Indische suikerindustrie van de Ned. markt zou kunnen hebben noemt de minister overdreven voorgesteld. Met voldoening wordt geconstateerd dat een belangrijke verbetering is inge treden in de verhouding tusschen de productie en comsumptie van varkens- vleesch; de uitvoer van bacon over 1934 is nog verliesgevend geweest. De minister is van oordeel dat het vooralsnog niet wenschelijk is net be staande stelsel te vervangen door een ander hoewel de aandacht op een meer eenvoudigen opzet blijft gericht. De minister zegt vervolgens dat over wogen wordt een algemeene contingen- teering van ,alle paarden in te voeren. Bij de afd. melk en zuivel zegt de mi nister dat de regeering de propaganda voor een vergrooting van het melkge bruik, boter en kaas gaarne steunt. De wenschelijkheid om, ter verhooging van de uitkeering op melk, het aan den melksteun ten goede l,aten komen van bedragen uit het landbouw-crisisfonds, met name de monopoliewinsten op vee koeken, verklaart de minister, zoodra de positie van het fonds zulks toelaat, dit in nadere overweging te zullen ne men, f De minister deelt mede dat de afzet van rundvleesch in blik den kaatsten tijd bevredigend is geweest, en meer dan 300,000 bussen per week heeft bedra gen. Distributie van vleesch in ver- schen toestand acht hij bezwaarlijk. Het gemiddelde percentage van de beperking van den melksteun zal waar schijnlijk liggen tusschen 10 en 15 pet. Deze beperking zal gedifferentieerd worden toegepast. Als de resultaten van de beperking van den melksteun bekend zijn zal on getwijfeld overwogen worden of tot af schaffing van de teeltregeling voor de kalveren kan worden overgegaan. De resultaten van den tuinbouw zijn beneden de verwachtingen gebleven. Overwogen wordt of het mogelijk is, de uitkeering voor 1934 nog te verTïoogen en ook of de verbouw van eerste aard appelen zal worden toegestaan. Een regeling, waardoor de pluimvee houderij speciaal zou worden ingekrom pen in die streken, waar in bijzondere m,ate geprofiteerd wordt van de steun regelingen op ander gebied, is in on derzoek, HET DREIGEND CONFLICT BIJ DE MIJNEN. De conferentie te Heerlen van den rijksbemiddelaar prof. Aalberse met de dircties der particuliere mijnen en de vertegenwoordigers der vier mijnwer kersorganisaties heeft tot resultaat ge had, dat op voorstel van den rijksbemid delaar de aangekondigde loonsverlaging voorloopig tot 1 April a.s. werd opge schort, in verband met besprekingen welke de rijksbemiddelaar dezer dagen Vermijd de vriendschap der slech ten en de vijandschap der goeden. Veroordeelt niemand, eer ge in zijn plaats bent geweest. met de regeering heeft gehad. De loon- en arbeidsovereenkomsten blijven iii- tusschen door de particuliere mijnen op gezegd. PRIJSVERLAGING BIJ DE SPOORWEGEN. Naar wij vernemen wordl met ingang van 4 Maart de prijs van de weekkaar ten door de Ned. Spoorwegen verlaagd van f 0,12 op f 0,11 per km. De mini mumprijs wordt verlaagd van f 1 op f 0,90. 19 Maart ,a.s. hoopt de heer jhr, I. L. van den Berch van Heemstede, vice- voorzitter der Koninklijke Nederland sche Vereeniging voor Luchtvaart, den dag te herdenken waarop hij vijf en twintig jaren lang als bestuurslid van deze vereeniging werkzaam is. Maandagavond had de door een Comi té, gevormd op initiatief van den heer R. A. Avink, inspecteur van politie eerste; klasse, uitgeschreven openbaie vergadering om te komen tot oprichtmg van een Vereeniging voor Veilig Verkee*- plaats- Er was een zeer groot aantal belang stellenden naar de groote bovenzaal van De Vergenoeging gekomen om de ver gadering bij te wonen. De heer Avink opende de vergade ring en heette allen we kom in het bij zonder den burgemeester van Middel burg, den vice-president van de recht bank, den officier van justitie en de overige autoriteiten. Van mevrouw Evers-Keg, en de hee ren Wit, Blauw en mr, P. C- Adriaanse, leden van het Comité was bericht van verhindering ingekomen. Spr. zeide wel direct overtuigd te zijn geweest er belangstelling voor dit werk was, maar een bezwaar is het dat ei al zooveel vereenigingen bestaan en ei al zoo veel gevraagd wordt. Deze ver eenigingen zijn echter werkzaam in he' belang van jong en oud, van alle wegge bruikers van voetganger tot automobilist en hebben daarom recht van bestaan. Spr. heeft ze'f op initiatief van mevrouw Koch al eens les gegeven in het verkeer op school J en dat met succes, de kinde ren waren vol belangstelling. Maar ook ouderen toonen belangstelling voor hei vraagstuk. De vereeniging wil zijn een schakel tusschen overheid en bevolking. In alle kringen bleek belangstelling voor het streven van spr. te bestaan er van verschillend personen mocht hij waardevolle adviezen vernemen, waar voor hij hartelijk dank brengt. Spr. hoopte, dat allen tot de op te richten vereeniging zouden toetreden lis de heer C. J. van Wijngaarden van Rees, die spreker had verwel komd, namens het Verbond van vereeni ging voor veilig verkeer (V-V.V.V.V.V-) een uiteenzetting zou hebben gegever van het doel dezer vereenigingen. De heer Van W ij n gaar de n Jiagon met er op te wijzen, dat het verkeers- vraagstuk is geworden een vraagstuk van algemeen belang, een vraagstuk, waarmede alle weggebruikers te maken hebben. Volgens het Centraal bureau voor de Statistiek waren er op 1 Aug 1933 85,409 personenauto's, 33401 moto*-- rijwie'en, 49,007 vrachtauto's en 3814 autobussen, makende een totaal van 171,622 motorvoertuigen tegen 111,600 in 1928; in 5 jaar zijn er dus ruim 60,000 voertuigen met motorische kracht bij gekomen. Het aantal rijwielen bedroeg op 1 Aug. 1933 ongeveer 3 miilioen, Spr. behandelde daarna de histori sche ontwikkeling van de vervoermid delen. Wij, die leven in de eeuw van de techniek en van uitv'ndingen, zouden niet meer terug kunnen naar oude idyl lische toestanden als b.v. in Amsterdam bestonden in de 17e eeuw, toen de ma gistraat, na eerst in 1.674 het rij den met karossen door de stad ge heel verboden te hebben, later be paalde, dat kooplieden en anderen, die in hun karossen van buiten kwamen, wel door de stad mochten rijden, mits zij recht door naar huis reden. Wij zou den evenmin den toestand van 50 jaar geleden kunnen verdragen, toen in het Provinciaal Reglement van Groningen was bepaald, dat de velocipedist bij het naderen van met paarden bespannen voertuigen, de paarden stilstaand moest laten voorbijgaan, nadat hij zich tus schen deze en zijne machine geplaatst had, bovendien moest hij, indien er langs den weg een kanaal was, zich aan de kanaalzijde plaatsen. Het verkeer neemt thans een alles- beheerschende plaats in, niemand, waar hij ook woont kan den invloed er van ontloopen en men kan het verkeer ook niet meer zoo aan banden leggen als vroeger. Maar men moet ook aanne men, dat niemand een verkeersongeluk opzettelijk veroorzaakt. Als men vraagt waarom het verkeer niet veilig is, dan antwoordt spr., dat dit aan de wegge bruikers zelf ligt voor een groot deel. De wielrijders verwijten het den voet gangers en deze doen het den automobi listen, Men heeft voetgangers, die onverwachts 'n straat oversteken, wiel rijders, die van richting veranderen, zonder of te laat waarschuwen, auto mobilisten, die een bocht afsnijden en alle kunnen ongelukken veroorzaken. Men heeft het nuchtere feit te aan vaarden, dat het hedendaagsche verkeer vele slachtoffers, kinderen, mannen en vrouwen van eiken leeftijd vraagt. Al leen in de maand Augustus 1933 wer den 84 personen in ons land gedood bij verschillende verkeers ongevallen, waar onder 20 kinderen beneden 10 jaar, In 1933 kwamen 41816 verkeersongelukken voor waarbij 836 personen het leven lieten. Men leest de rij van ongelukken met doodelijken afloop in de couranten niet meer, maar er komt een oogenb'ik, zei- de spr., en de vergadering is daarvan het bewijs, dat het bewustzijn ontwaakt, dat gezocht moet worden naar middelen, om al die verkeersongevallen te doen ver minderen. Van groot belang voor de ver keersveiligheid zijn behoorlijke wegen. Goede wegen met afzonderlijke banen, ook voor wielrijders en vooral ook voor voetgangers, waarvan beide categoriën van weggebruikers zich dan ook uitslui tend moeten bedienen, zijn in dezen tijd niet alleen gewenscht, maar een abso lute eisch voor een veilig verkeer. Vanaf 1928 is de wegenverbetering ter hand genomen. Toen de spoorwegen kwamen, meende men destijds geen we gen meer noodig te hebben; maar het is Wel typisch, dat de spoorwegeii destijds de diligence deden verdwijnen en dat nu de autobussen, de moderne diligences, de spoorwegen ernstig beconcurreeren. Als een zeer nuttig iets voor bevorde ring van het veilig verkeer noemde spr. de witte strepen bij de hoeken van de straten. De heer Van Wijngaarden van Rees schetste verder het ontstaan van het V.V.V.V.V.V., waartoe het initiatief is uitgegaan van den A.N.W.B., de K.N.A.C., den B.B.N., de K.N.M.V., den Bond van Vriiw. Verkeersinspectiën en het Nederlandsch Wegencongres. In het bestuur hebben zitting vertegenwoordi gers van de Ministers van Justitie, Wa terstaat en Onderwijs, Hierna behandelde de inleider de vraag wat een V.V.V.V. kan doen. Men moet in de eerste plaats de jeugd opvoe den in de regels van het verkeer en ten slotte verkeersexamen laten doen. Men kan daarbij de theorie door een onder wijzer laten afnemen, maar het prac- tisch deel door een politieman op straat. De medewerking staat te Middelburg vast bij iemand als inspecteur Avink, die zoo veel voor deze zaak voelt. Met het examen krijgt men een succes van blijvenden aard, men kan dan ook de geslaagden een veiligverkeers-insigne uitreiken. Het Verbond denkt ook aan het vertoonen van verkeersfilms. Men moet samenwerken onder het motto „Eendracht maakt Macht". Het lijkt wel of velen door de snelheid van thans bedwelmd zijn. Men denkt er niet bij na als men zich op straat beweegt, dat zooals de slaven van de Romeinsche yeldheeren dezen moesten influisteren, dat het gevaar van alle kanten dreigt en men bedenken .moet, dat men sterven kan. Men kent veelal de regels wel, maar brengt ze niet in praktijk. Het is een heugelijk feit, dat in vele plaatsen vereenigingen voor veilig verkeer ont staan, die in het leven geroepen worden door de weggebruikers zeiven. De wet telijke bepalingen mogen nog zoo goed zijn gemaakt, als niet wordt medege werkt om ze na te leven, zal geen vei lig verkeer mogelijk zijn. De vereenigin gen hebben een dankbare taak, nl. om den weggebruikers telkens en telkens, maar telkenmale op een andere wijze voor te houden: denkt aan de veiligheid van den weg: Kijk uit, kijk uit. Het is Middelburg, 26-11 -'35. Maandag hoog ste luchttemperatuur 8.8 °C (48 °F); laagste 4.7 °C (40 °F). Heden 9 h: 6 °C; 12 h: 8 °C. 0.8 mm regen of neerslag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 755 mm; laag ste 736 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 755.6 mm te Biarritz; laagste 735.3 mm te Anda- nes. Verwachting tot morgenavond: Matige tot zwakke, later wellicht toenemende N. tot W. wind, tijdelijk op klarend, weinig of geen neerslag, waar schijnlijk lichte vorst des nachts, over dag weinig verandering in temperatuur. Zon op: 6 h 56; onder 17 h 31. Licht op: 18 h 01. Maan op: 2 h 08; onder: 9 h 16. L.K.: 26 Februari. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 3° min. latei iS Springtij.) Februari. Di. Wo. Do. 26 27 28 Hoogwater 5.53 18.30 6.51 19.38 8.13 21.09 Laagwater. 12.31 0.44 13.26 1.54 14.47 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge. Februari. Hoogwater Laagwater. Di. 26 7.35 20.08 1.00 13.28 Wo. 27 8.25 21.10 2.51 14.22 Do. 28 9.42 22.39 2.59 15.44 niet kinderachtig om voor het overste ken van een straat stil te staan en uit te kijken of de weg vrij is en het is niet laf te wachten tot dit wel zoo is. Spr, hoopte op het toetreden van velen le den. (Applaus). De heer Avink bracht den heer van Wijngaarden van Rees dank voor zijn duidelijke uiteenzetting, volgens spr. mag Middelburg niet achter blijven. Spr gaf nu gelegenheid in de pauze kennis Ie maken met hetgeen een tentoonstelling van allerlei uitgaven, die het V.V.V.V V. V. en andere vereenigingen op dit ge bied het licht deden zien, maar ook om zich als lid op te geven. Na de pauze deelde de heer Avink mede, dat zich 75 leden opgaven. Hij dankte allen voor deze medewerking en in het bijzonder de leden van het comité Nog deelde spr. mede, dat de heer jh'\ F. Bee'aerts van Blokland, mevrouw Koch-deWaard en de heeren mr. B- J Besier, mr. P. van Empel, dr. S. S. Sme ding, E. Visscher, C. Roelands, J- J. Meij- boom en spr, zelf bereid waren het voorloopig bestuur te vormen en eerst genoemde om voorloopig de leiding op zich te nemen. Spreker bracht hern daarvoor dank en gaf hem de ieid'ng der vergadering over. Jhr. Beeiaerts van Bloklan d zeide zich wel te hebben afgevraagd of het nu op zijn weg lag om dit op zich te nemen, hij meende, dat men den burge meester als voorzitter moest vragen. Deze meende echter te veel met werk overladen te zijn. Dit moet men eerbie digen, maar spr. meende den burgemees ter het eere-voorzitterschap te moeten aanbieden- (Applaus). De burgemeester gaf blijk het eere voorzitterschap te willen aanvaarden- De voorzitter bracht hem daar voor dank, dee'de mede, dat de leden later bijeengeroepen zullen worden om de zaken verder te regelen en sloot hierop de vergadering. Naar wij nader vernemen is alsnog Kt het voorloopig bestuur toegetreden de heer J. L. Dregmans, burgemeester van Serooskerke. De heer R. A. Avink neemt voer oopig het secretariaat op zich. Zij, die gisteren als lid toetraden, kre gen een insigne cadeau en dit zal ook het geval zijn met hen, die zich alsnog spoedig, in ieder geval voor 1 April, aanmelden. Vereeniging „De Ambachtsschool" te Middelburg. Gisteravond had in het schoolge bouw de jaarvergadering plaats van bovengenoemde vereeniging onder voorzitterschap van den heer J, A. Vertregt, De secretaris, de heer S. C a 1 j o u w, bracht het jaarverslag uit, waaraan het volgende in ontleend: Het onderwijs had een geregelden gang en de resultaten mogen bevredi gend worden genoemd. Wel stond dit jaar nog in het teeken

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 1