VERKOUDHEID
SCHETSEN VAN DE HOEVE.
WESTKAPELLE.
MIDDELBURG.
Veilig verkeer.
voorkomen en genezen mei
NATUURLIJK KALKPR0DUC
VLISSINGEN.
WALCHEREN.
verbeteringen van de verbindingen te
water, zoowel wat het drijvende mate
rieel als de aanlegplaatsen betreft,
waardoor het jaar 1933 op verkeersge
bied in dit gewest zich gekenmerkt
heeft in 1934, de verbeteringen der ver
bindingen te land meer op den voor
grond zijn getreden.
Deze verbeteringen betroffen hoofd-
zakelijk de wegen v,an het provinciaal j
wegenplan. Geheel of nagenoeg geheel
voltooid werd de verbetering van de
wegen Tholen-Oud Vossemeer; Kort- j
gene-Geersdijk; Goes-Katsche Veer;
Middelburg-Vlissingen tusschen de tram
halten Abeele-Souburg; Buitenlust-
Groede; Zuidz,ande-Cadzand; ïZaam-
slagsche veer-Ter Hole; Zuiddorpe-Koe-
wacht-St. Jansteen. Voortgezet of aan-!
gevangen werd de verbetering van de
wegen Oud VossemeerSt. Annaland;
Geersdijk-Wissenkerke; 's-Heerenhoek- I
Heinkenszand; Middelburg-Seroosker- j
ke; IJzendijke-Rijksgrens; Philippine-
Driekwart en Neuzen-Axel. Dit alles
kostte ongeveer f 730.000, Ook is o.a.
nog de weg Zierikzee-Zijpe bij Nieuwer-
kerk verbeterd, mitsgaders die van Sluis
naar de Rijksgrens. Voor de overbrug
ging van de Zandkreek is een ontwerp
opgemaakt, dat op f 1.100.000 is ge
raamd.
Voor 1935 mag worden verwacht de
geheel of nagenoeg geheele voltooing
van de wegen: Oud VossemeerSt.
Annaland, KortgeneGeersdijkWis-
senkerke—Kamperland; 's H. Arends-j'
kerke—Heinkenszand's Heerenhoek
OvezandDriewegen; M'burgSeroos-
kerke; IJzendijkeRijksgrens; Philipni-
neDriekwart en NeuzenAxel. Ver
der zal worden aangevangen met ver
betering van de wegen: ZierikzeeRe-
nesse; HaamstedeBurghWesten
Schouwen; 's GravenpolderOvezand;
KoudekerkeVlissingen, Domburg
Westkapelle en HoofdplaatBiervliet.
De totale lengte der wegen van het
Provinciaal wegenplan, waarvan de ver
betering uitgevoerd, aangevangen of
voorgenomen is, bedraagt thans ruim
198 km of ruim £4 pet- van alle wegen
die op dit plan voorkomen.
Na deze medeelingen stelde de v o o r-
z i 11 e r het eerst aan de orde de be
spreking van de Provinciale Stoomboot
diensten. Over dien op de Oosterschel-
de was niets op te merken, bij die op
de Westerschelde daarentegen wel.
De heer v. d. B r o e c k e sprak
namens het bestuur van de Maatschap-
pij voor ooft- en tuinbouw in Zeeuwsch
Vlaanderen, en wees er op hoe de ex
port van fruit op het oogenblik aan ban
den wordt gelegd. Daarom is ook
Zeeuwsch-Vlaanderen op Nederland
aangewezen, maar moet zich dan on
derwerpen aan het verplicht veilen en
moet dan de w,aren naar de overzijde
van de Schelde vervoeren, wat groote
bezwaren met zich brengt, omdat het
toch al geen loonende 'teelt is. De trans
portkosten zijn dan ook een zeer be
langrijke factor en al zijn ze reeds .aan
merkelijk verlaagd (tegen'1 Maart), toch
zijn ze te drukkend op het tuinbouw
product. Waarom worden de auto's en
de bestuurders niet heen en weer gra
tis vervoerd? Vroeger werd op het bes-
senvervoer reductie verleend, kan dit
nu ook niet door toepassing van het
door spr. naar voren gebrachte? En dan
niet alleen als men toezegt van Vlis
singen uit het vervoer verder per spoor
of met de Zeelandbooten te doen plaats
hebben. Men moet niet vergeten, dat de
bessencultuur aan veel handen werk
geeft.
De V o o r z. wees er op, dat de
nu pas vastgestelde belangrijke verla
gingen eerst eens moeten werken om
te kunnen nagaan hoe zij voldoen.
De heer v. d. Broecke meen
de, dat als men nog weer wacht, er
nog meer bessen-kweekers er het bijl
tje hij nee zullen leggen en dat geeft
weer minder werk.
De heer L o r i vertegenwoordi
ger v.an den A. N. W. B. en de K. N.
A. C., bracht klachten, over betreffen
de het veer WalzoordenHansweert,
te weten wat de aanlegplaatsen betreft.
Men kan niet altijd te Walzoorden aan
wal komen.
De v o o r z. zeide, dat dit bij een la
gen waterstand het geval kan zijn, maar
hoogstens 2 maal per maand komt dat
voor.
De heer Harte secretaris van de
Kamer van Koophandel te Terneuzen
vroeg hoe het staat met de plannen voor
de nieuwe aanlegplaats, waarop de
v o o r z. meende te kunnen zeggen, dat
de voorbereiding ver klaar is-
De heer Harte wees er op, dal de
tarieven niet alleen voor het fruitver-
voer te hoog zijn, maar voor alle vracht
vervoer en men hier gelijke tarieven
moest hebben als aan de andere rivier
overgangen in ons land. Spr. bracht dank
aan de Prov. Staten, dat zij den boot-
dienst VlissingenNeuzen hebben doen
voortbestaan en dat uit het door den
Commissaris der Koningin in de Staten
vergadering gesprokene bleek, dat de
dienst vrij goed gaat en het inzicht ver
de Kamer toch juist is geweest.
Ir- van Lier hoofdingenieur van
den B.B.N., zeide dat men moet werken
om Zeeuwsch-Vlaanderen dichter bij Ne
derland te krijgen en dit kan nu wellicht
bereikt worden als men zich tot de re
geering wendt en gezien de actie voor
de tolvrije bruggen ook op een goedkoop
verkeer over de Schelde aandringt. De
benzine-belasting van K cent per liter
kan ook helpen aan de kosten van het
goedkooper maken van het tarief op de
bootveren.
De v o o r z. zeide, dat Ged. Staten
ter zake zeker diligent zullen zijn, maar
dat raien niet vergeten mag, dat het Rijk
zich reeds groote offers getroost.
Dr. Ramaker, secretaris van Bres-
kens, sprak namens het bestuur dier
gemeente en zeide dat men dankbaar is
voor de 12 booten per dag, al had men
er nog liever 16, maar hij wilde vragen
of het niet mogelijk is de boot, die te
12.45 van Vlissingen vertrekt te doen
wachten op den mailtrein, die aldaar te
12.46 aan moet komen, ten minste als
hij niet te laat. is. i
De heer De Jonge, directeur van
den stoombootdienst, zeide, dat met den
zomerdienst de mailtreinen alle binnen
zijn voor 12.45. Als men gaat wachten
kost dit niet één minuut, maar ten min
ste 6 minuten en als dan het weer niet
mede werkt kan daardoor den geheelen
dag de vijfkwartierdienst in de war zijn.
Men moet ook met den post rekening
houden, die eenigen tijd noodig heeft.
De heer dr. Ramaker verzoekt te
gen den winterdienst nadere overwe
ging.
De v o o r z. zeide, dat Ged. Staten
de kwestie nog eens na zullen gaan.
Op verzoek van Ir. Van Lier kwa
men nu eert de autobusdiensten in be
spreking. Spr. kreeg gelegenheid om
zijn groote waardeering uit te spreken,
dat de Provincie Zeeland op het traject
HansweertKruiningen de bus het rail
verkeer heeft doen vervangen. Spr.
meende, dat dit vooral het initiatief is
geweest van den Commissaris der Ko
ningin en verzoekt hem in zijn persoon
den dank voor Ged. Staten in ontvangst
te willen nemen.
De v o o r z. aanvaardde dit doch zei
de, dat het geheele college hier voor
100 pet. aan heeft medegeholpen.
De heer Bakker directeur der N.V.
Stoomtram Walcheren wees op de ver
schillende wilde busdiensten die op
Walcheren rijden, en dat speciaal op
Dorriburg. Al gaan zij dan eens over
Westkapelle, een andere keer over
Veere, het is toch altijd met Domburg
als eindpunt.
Op een vraag van den voorzitter zegt
spr., dat hij niet doelt op taxies; wat
den voorz. doet opmerken dat men toch
op bepaalde tijden moet rijden om tot
een dienst te worden bestempeld.
Ir. Van Lier zeide, dat men met
succes is opgetreden inzake den wilde
dienst Wolphaartsdijksche VeerGoes
en dat als men zich tot de Justitie wendt
er wel zeker een einde aan wordt ge
maakt.
De Taxi's vallen er ook wel degelijk
onder.
Dr. Ramaker wees er op, dat men
verwacht had bij (jet vervangen van de
tram door bussen bij de Z. Vlaamsche
Tramwegmaatschappij een goede aan
sluiting op Gent te krijgen, waarop de
directeur dier maatschappij, de heer
Wind van Merkesteijn zeide dat
de daarvoor noodige onderhandeling
juist dezer dagen succes hebben gehad.
Over de kleinere veeren, had nie
mand iets te vragen.
Wel was dit het geval bij de Spoor-
en Tramwegen.
De heer Laernoes, vice voorzit
ter van de Kamer van Koophandel voor
de Zeeuwsche eilanden, meende, dat de
spoorwegen een anderen weg moeten
inslaan.
Zij moeten de boemeltreinen en daar
mede ook de kleine stations opheffen.
Als zij dan niet de autobussen naar de
groote stations willen exploiteeren, dan
zullen particuliere ondernemers dit
gaarne willen doen.
De vertegenwoordiger
der N. S. zeide, dat deze verplichte
exploitatie hebben en men toch tracht
in die richting te gaan, dan komen de
besturen der gedupeerde gemeenten er
bij te pas en er tegen op.
De heer Laernoes wees nog op
het gering aantal passagiers van de
stoomtram Walcheren en vraagt waar
om die maatschappij het personenver
voer niet geheel met bussen gaat uit
voeren en alleen af en toe een vracht-
Dressuur,
,,'Oe is 't mie je broek?" vroeg de
Baas, terwijl hij het paard overnam. De
jongen, streek met beide handen langs
z'n beenen. „Sliknat", zei hij genoegeiijk.
„Di za' je Moeder op lache", voorspelde
de Baas, ,,a je vanaevend zó op d'r
möoie stoelen komt". De jongen haalde
onverschillig z'n schouders op. Hij had
iets anders in z'n hoofd. Hij liep mee,
achteraan het paard, over de „mispit-
straete" en vroeg: „mag 'k noe merrehe
ök op un jongen? Die r.tbok, die stoot
as de p.st."
„Je mö sukke lillukke woorden nie
spreke", berispte de Baas, „dat sti glad
nie netjes." „O, dat geef niks", weerde
de jongen af, „dat doe z' alemaele". De
Baas trok z'n mondhoeken omlaag, en
knikte, met een misprijzend gezicht. „Zó,
zó, zukke heieerde jongers, die nog nie
meer fesoen?"
Jaap, die zijn paard, het jonge
had vastgezet, nam nu dat van den
Baas over. Hij monsterde het met een
snellen blik, en merkte op: „wat a ten
dezen toch vee' mêer zweet as dat jonge
paerd". De Baas zag hem scherp aan,
en vroeg: je soms van essentenden
„op de spronk" eree-e? Je draaiden zó
netjes stapvoets den dam in, mer an die
jongen z'n jas van achter, zat ahauw un
'andbreedte schuum, net zó brêed as 't
paerd z'n rik." „Nêent, nêent", de wenk
brauwen hoog opgetrokken, wierp Jaap
die veronderstelling ver weg, en, met
tram laat rijden.
De heer Bakker zeide, dat men dit
zeker direct zal doen als de wegen er
geheel voor in orde zijn.
Men ging nu over tot de landwegen
en was het de heer I. de Broekert,
voorzitter van het Comité tot behoud
van de R. T. M. op het baanvak Burgh
Rotterdam, die wees op den slechten
toestand van de wegen op St. Philips-
land, waarop ir. Van Leeuwen,
hoofdingenieur van den Provincialen
Waterstaat, antwoordde, dat het herstel
van die wegen in verre voorbereiding is.
De heer L o r i bracht namens den
A.N.W.B. en de K.N.A.C. grooten dank
aan de Provincie Zeeland voor wat ge
daan is voor de wegenverbetering en
hoopt, dat zij nog veel voor het verkeer
zal kunnen tot stand brengen. Alles is
nog niet volmaakt en spr. heeft enkele
vragen en klachten over te brengen.
Betreffende den weg St. Annaland
Oud-Vossemeer vernam hij, dat deze
binnenkort in orde komt, betreffende
dien van Oud-VossemeerTholen, dat
daarover geen klachten bekend zijn en
dat de weg TholenScherpenisse Rijks
weg is, Verder dat de weg over den
Scheldedam volgens den Rijkswater
staat aan redelijke eischen voldoet, doch
de voorzitter meende, dat er hoogstens
kan worden gesproken van vrij-redelijk.
Het rijwielpad wordt verbeterd-
Nog, dat de weg bij Hoedekenskerke
op het Rijkswegenplan voorkomt en dat
de provincie bereid is met. subsidie van
het Rijk op den weg SluisDraaibrug
een rijwielpad aan te leggen al komt die
weg op h^t Rijkswegenplan voor.
Ook verschillende wegen in Oostelijk
Zeeuwsch Vlaanderen passeerden de
revue, en bleek, dat allen de volle aan
dacht van Ged. Staten hebben.
De heer L o r i kwam daarop aan
de Keersluisbrug te Vlissingen en het
hinderlijke dat deze vaak opengedraaid
wordt en daardoor automobilisten en
andere personen de Provinciale boot
missen.
De Voorzitter zeide, dat
de Rijkswaterstaat van meening is, dat
de scheepvaartbelangen voorgaan.
De heer de Jonge deelde ook
mede, dat speciaal voor de middag
booten nog al eens personen te laat ko
men tengevolge van het dicht zijn van
de brug.
De heer Laernoes geeft daar
van ook een voorbeeld en de heer
S 1 o o v e s directeur van de N.V,
;„P.Z.E.M," krijgt ook 'steeds klachten
over het dicht gaan van de brughekken,
juist als de tram aankomt.
De heer P. de B r u ij1 n e, directeur
van den Oosterscheldedienst, rijdt
steeds over Oost Souburg om de brug
bij de Keerslijs te ontrijden.
Op een vraag over den weg Philip
pineDriekwart zegt de Voorz.
dat die voor 1 Januari 1936 gereed zal
zijn.
De waterwegen geven geen aanleiding
tot opmerkingen.
Bij de Luchtvaart zegt de Voorz.
naar aanleiding van een schriftelijke
vraag van de Kamer van Koophandel
te Terneuzen, of de provincie finan
cieel den aanleg van een vliegveld in
Zeeuwsch Vlaanderen zou steunen, dat
de Prov. Staten een renteloos voor
schot gaven voor het vliegveld te
Haamstede van f 35.000. Er is dus in
die richting reeds iets gedaan. Natuur
lijk zal over een tweede financieele
steunverleening nader worden over
legd.
De post en het goederenverkeer ge
ven geen aanleiding tot opmerkingen en
kan de Voorz. met dank voor
aller aanwezigheid de vergadering maar
niet dan nadat hij speciaal dank had
gebracht namens Ged. Staten voor het
vele werk van de Provinciale Water
staat steeds verricht voor al deze zaken
Abonnementen en Advertentiën voo:
dit blad worden aangenomen door
den Agent P. LIEVENSE
een snellen blik van verstandhouding
naar den jongen: ,,m' 't zo-me êel
kalmpjes-an edae, Bob? op óns dooie
hemaksje. Dat jonge paerd is zó mak
as un schaep". Weer keek hij vluchtig
naar Bob, die rood zag van ingehouden
lachen, en verzekerde ernstig: „m'
niks hin fertuten 'ehad."
„Dat h'lóof 'k", zei de Baas, op een
toon alsof hij het meende, „ik kenne de
jonge vos.Mer ie ei toch meer aesom
as dien lieren, heloof 'k; el, el, wat
zweet dat paerd. „Aesom", zei Jaap ge
ringschattend, „dien lieren ei glad hin
aesom. Die is 't niks doen zó hewend;
die kan hlad nie mi fan de pad. Da
's un renteniersbeest."
„Een werkelooze", probeerde Bob
grappig te zijn. De Baas zag hem fron
send aan. „M'n jongen", zei hij waar
schuwend, „je mó je tonge zó lank nie
litten ange. Je weet glad de waerde
van je woorden nieOal die ménsen,
die a in hin jaeren mi wat edaen
a tie wee is motte behunne,Kiek
mer is' ier ni dat paerd, dat is noe zó
'n ster/ek dier, die ei noe un paer maen-
den nie ewerrekt, en noe is un döod-op
van un ennetje mie un jongen op z'n rik
te löopen;.... dat kom noe toch we-
rèntig nie an de rubben". Ze verlieten
het stal. De jongen liep „as un ondje",
achteraan den Baas, en hervatte zijn po
gingen: „mag ik dan noe merrehe ök
op un jonk paerd? Wan dien lieren, die
stoot as de p..." Snel draaide de Baas
zich om. „Noe doe je 't wéé", verweet
hij, „m'n jonksje, a jie je tonge nog nie
„Veilig Verkeer" is een dringende
eisch van den modernen tijd. In de laat
ste kwart eeuw heeft het verkeer langs
den openbaren weg zich ontwikke'd to'.
een der belangrijkste factoren der men-
schelijke samenleving. Het verkeer is
geworden een economische macht va a
internationale beteekenis. Maar een
macht, die helaas nog steeds onnoeme
lijk veel slachtoffers eischt. De statistiek
der verkeersongevallen is ontstellend.
En wat het ergste is: het aantal ver
keersongevallen Stijgt op onrustbarende
wijze. Eerst dan zal de enorme toene
ming van het verkeer een zege voor de
menschheid zijn, wanneer zij gepaard
gaat met toenemende veiligheid van het
verkeer.
jVeilig Verkeer" het kan niet vol
doende worden herhaald is een drin
gende eisch van den modernen tijd.
De veiligheid van het verkeer ligt
voor negen en negentig procent in de
hand van den mensch zelf. De wegge
bruiker zelf heeft de verbetering in zijn
macht. Het ligt aan de weggebruikers
zeiven het verlies aan slachtoffers van
onveilig verkeer te beperken. Er
heerscht op het gebied van het verkeer
een groote mate van onkunde- Onkunde
omtrent de gevaren is dikwijls de oor
zaak van onnadenkendheid; onbekend
heid met wat het verkeer eischt, leid*
dikwijls tot roekeloosheid. De twee
groote verwijten van hen, die een ver
keersongeval hebben veroorzaakt, zijn
meestal: „Had ik het maar geweten!" en
„Had ik er maar aan gedacht!". Op ver
keersgebied ligt voor iederen weggebrui
ker een taak, waaraan hij zich niet mag
onttrekken. Zijn eigen belang eischt dat.
En door dit eigen belang te bevorderen
dient hij tevens het groote algemee-
n e belang.
De toestand van het verkeer eischt
medewerking, samenwerking van allen-
Eischt boven alles: organisatie. Alle
weggebruikers dienen de handen ineen
te slaan ter bevordering van één alge
meen belang: de veiligheid van den weg.
Het initiatief tot deze samenwerking is
bereids gevonden: opgericht is een „Ver
bond van Vereenigingen voor Veilig
Verkeer". D® voornaamste vereenigin
gen en bonden op verkeersgebied in ons
land maken van de nationale organisatie
deel uit: de Algemeene Nederlandsche
Wielrijders Bond, Toeristenbond voor
Nederland,, de Koninklijke Nederiland-
sche Automobiel Club, de Bond van Be-
drijïsautohouders in Nederland, de
Koninklijke Nederlandsche Motorwielrij
ders Vereeniging, de Nederlandsche
Unie van chauffeurs en overig Automo-
bielpersoneel, de Nederlandsche Bond
voor Verkeersveiligheid en de Vereeni
ging „Het Nederlandsche Wegencon
gres".
Ook onze plaats mag niet achterblijven
in den grooten strijd voor veilig verkeer.
In den engeren kring onzer plaats en om
geving moet een organisatie komen om
in samenwerking met het „Verbond van
Vereenigingen voor Veilig Verkeer" zich
bezig te houden met het maken van een
doeltreffende veiligheidspropaganda. Er
is op dit gebied mooi werk te doen: wij
noemen, als voorbeelden slechts het or-
ganiseeren van lezingen op verkeersge
bied, het publiceeren van verkeersvei-
ligheidsplaten. het bevorderen van het
verkeersonderwijs, het samenwerken met
autoriteiten in één woord de ver-
keersopvoeding van den weggebruiker-
Ten einde tot dit doel te geraken zal
-gelijk uit een advertentie in dit nummer
blijkt op Maandag a-s. in de Socië
teit „De Vergenoeging" een
openbare vergadering worden gehouden,
waar de heer C. J. vanWijngaar-
den van Rees, Secretaris van het
Verbond van Vereenigingen voor Veilig
Verkeer, spreken zal over „Het Ver-
keersvraagstuk en de taak van een Ver-
dresseere kunt, oe wou jie dan un jonk
paerd in de reeke kunnen 'ouwe?"
,,'t Is m'n eigen tonge", zei Bob, die nij
dig begon te worden, „en di za 'k mee
zehhe wat a 'k wil". De Baas nam de
bezigheid weer op, die hij bij de thuis
komst der ruiters had neergelegd. „Dat
spreekt", zei hij koel, „mer ik za joe is
wat fertelle. Jie lopt dag en ure ier op
d'oeve; en jie bint den lesten tied ont-
settend ruug in je mond 'eworre. Twint
a je ni stad ni schole haet, a je 't per-
sies wil wete. En noe weet ik wè, da
t'r hin méns za zehhe: „dat leert 'n in de
stad", mer oallehaere: „dat leert 'n bie
dien boer". Wan, ,,a je êenmèl de naem
eit van vroeg opstaen, dan slip je nooit
lange". En di bedank ik voe, weet je".
Bob antwoordde niet dadelijk, maar
bleef met een knorrig gezicht toekijken,
hoe de Baas hamer en beitel hanteerde.
Die ging voort, op wat goediger toon.
„noe weet 'k wè, ik bin ok nie acht
tienkaraats, a 'k op m'n duum slae, be-
voobeld, dan kom t'r ök wer is un ouwe
jongen los. Mè dat is toch nog hlad wat
anders, as di mè höedsmöeds un êelen
dag deur oalderande onverschillehe
praat d'r uuthöoie. Ik zehhe: „dat mö'
je ier laete". Ootmoedig boog Bob het
hoofd. „Hóed Baes". Toen keek hij
smeekend weer op, en vroeg dringend:
„mag 'k dan merrehe op dat jonge
zwartje?" De Baas lachte. „Zeker Bob.
En a t'n nie wil, heef j'n mie te zweepe;
a t'n braaf is, kriegt 'n un sukerklontje".
De Vrouwe van d'Oeve.1
ooos a 700 tabletje*» i.z-
BUISJE a 20 TABLETTEN I. O 50
JjEDERLANDSCH FABRIKAAT
OER MV. AMSjERDAMSCHE CHIN1NEFABRIEI
(Ingez. Med,)
eeniging voor Veilig Verkeer". Het ini
tiatief tot deze vergadering werd geno
men door een comité, waarin vooraan
staande personen uit alle kringen dei-
bevolking zitting namen.
Een ieder kenne zijn plicht jegens de
gemeenschap; het gaat om een groot al
gemeen belang-
WATERLEVERING VOOR
MIDDELBURG.
Verleden jaar is besloten dat Middel
burg ingaande 1 Jan. j.l. per jaar 100,000
m3 water zal leveren aan Vlissingen
voor 12 cent per m3; en na de tot stand-
koming van een uitbreiding aa'n de
Oranjezon, zou voor de levering van ten
hoogste 50,000 m3 boven de vermelde
100,000 m3 een afzonderlijke regeling
worden getroffen tegen 10 cent per m3.
Daar het bij een in het vorig jaar in
gesteld onderzoek van de waterwin-
p aats aan de Oranjezon gebleken is, dat
men, indien het gedurende geruimen tijd
niet regent, zeer voorzichtig met de be
lasting door wateronttrekking moet zijn,
is de verplichting tot levering van ten
hoogste 50,000 m3 water boven het aan-'
tal van 100,000 m3 niet in een- nu ter
vaststelling aangeboden ontwerp opga-
nomen, doch aan de veilige capacite t
van de watervang van het Middelburg-
sche Waterleidingbedrijf en op verzoek
van Vlissingen overgelaten. Het plegen
van overleg inzake verlenging van den
duur dezer overeenkomst zal thans door
de gemeenten in plaats van door de di
recteuren der bedrijven geschieden. Bij
verschil van meening over toepassing
van reglementen en wetten zullen in het
vervo'g drie onpartijdige arbiters beslis
sen. B. en W. stellen den Raad voor
met deze ontwerp-overeenkomst ac-
coord te gaan.
RAAD VAN O-, EN W. SOUBURG.
De behandeling van de begroo
ting voortgezet. De werk
loosheid. Felle discussie
over 'n geweigerde vergunning.
O. EN W. SOUBURG. De Raad dezer
gemeente kwam gistermiddag in open
bare vergadering bijeen onder voorzit
terschap van wethouder N. Cysouw, we
gens ziekte van den burgemeester. De
hr. Leenhouts kwam later ter vergade
ring. Voortgezet werd de behandeling
der begrooting, welke behandeling
Dinsdag niet kon worden beëindigd.
De hr. De Priester vroeg of 't niet
gewenscht is aan den post voeding en
kleeding van schoolgaande kinderen
een wijdere strekking te verleenen. Spr.
meende dat hier wel meer gedaan kon
worden. Spr. verzocht om een onder
zoek in te stellen of inderdaad door ge
brek aan kleeding en schoeisel kinderen
niet naar school kunnen gaan en of er
hier ondervoeding is.
De voorz. antwoordde dat men zich
in verbinding zou moeten stellen met
de hoofden van scholen om eventueel
verzuim om redenen als door den hr.
De Priester gemeld, te voorkomen.
De hr. De Priester zeide dat een
eventueel onderzoek misschien door n
commissie zou kunnen worden inge
steld.
De heer Van Soelen was een
voorstander van zulk een onderzoek.
Aan een commissie zullen echter hooge
eischen gesteld moeten worden. Op de
zen weg komen vele moeilijkheden voor.
den voor.
De hr. G o e d b 1 o e d zou het even-
eens zeer op prijs stellen als een onder
zoek werd ingesteld.
De hr. Cysouw wilde de toezeg
ging hiervoor geven. Eerst zal met de
hoofden van scholen overleg gepleegd
worden, en daarna de instelling van een
commissie onder het oog worden gezien.
De hr. Suurmond vond dat men
later wel eens tot de conclusie zou kun
nen komen dat zulk een onderzoek vele
moeilijkheden oplevert. In normale tij
den is er ook altijd ondervoeding ge
weest. Spr. wilde dat de voorzitter
voorzichtig zou zijn met z'n toezegging.
Spr. was tegen een verder onderzoek
door den Raad; het ligt eerder op den
weg van particulieren.
De hr De Priester betoogde dat
hij niets anders had gevraagd dan deze
zaak in B. en W. te bespreken, om als
't noodig is met een voorstel te komen.
Spr. bestreed den hr. Suurmond.
De voorz. gaf nogmaals de gevraag
de toezegging, deze zaak te zullen on
derzoeken.
Bij den post bijdrage in de kosten van
onderwijs aan jeugdige werkloozen zeg
de de hr. D e P r i e s t e r dat men in
deze richting eens wat meer moet gaan
doen. Spr. wilde dat men hier eens po
sitiever ging werken.
Spr. stelde de vraag of het contro-
leurswerk, zooveel werk eischt, dat het
salaris van f 15 °P 1 20 gebracht moet