VERKOUDHEID SCHETSEN VAN DE HOEVE. WESTKAPELLE. MIDDELBURG. Veilig verkeer. voorkomen en genezen mei NATUURLIJK KALKPR0DUC VLISSINGEN. WALCHEREN. verbeteringen van de verbindingen te water, zoowel wat het drijvende mate rieel als de aanlegplaatsen betreft, waardoor het jaar 1933 op verkeersge bied in dit gewest zich gekenmerkt heeft in 1934, de verbeteringen der ver bindingen te land meer op den voor grond zijn getreden. Deze verbeteringen betroffen hoofd- zakelijk de wegen v,an het provinciaal j wegenplan. Geheel of nagenoeg geheel voltooid werd de verbetering van de wegen Tholen-Oud Vossemeer; Kort- j gene-Geersdijk; Goes-Katsche Veer; Middelburg-Vlissingen tusschen de tram halten Abeele-Souburg; Buitenlust- Groede; Zuidz,ande-Cadzand; ïZaam- slagsche veer-Ter Hole; Zuiddorpe-Koe- wacht-St. Jansteen. Voortgezet of aan-! gevangen werd de verbetering van de wegen Oud VossemeerSt. Annaland; Geersdijk-Wissenkerke; 's-Heerenhoek- I Heinkenszand; Middelburg-Seroosker- j ke; IJzendijke-Rijksgrens; Philippine- Driekwart en Neuzen-Axel. Dit alles kostte ongeveer f 730.000, Ook is o.a. nog de weg Zierikzee-Zijpe bij Nieuwer- kerk verbeterd, mitsgaders die van Sluis naar de Rijksgrens. Voor de overbrug ging van de Zandkreek is een ontwerp opgemaakt, dat op f 1.100.000 is ge raamd. Voor 1935 mag worden verwacht de geheel of nagenoeg geheele voltooing van de wegen: Oud VossemeerSt. Annaland, KortgeneGeersdijkWis- senkerke—Kamperland; 's H. Arends-j' kerke—Heinkenszand's Heerenhoek OvezandDriewegen; M'burgSeroos- kerke; IJzendijkeRijksgrens; Philipni- neDriekwart en NeuzenAxel. Ver der zal worden aangevangen met ver betering van de wegen: ZierikzeeRe- nesse; HaamstedeBurghWesten Schouwen; 's GravenpolderOvezand; KoudekerkeVlissingen, Domburg Westkapelle en HoofdplaatBiervliet. De totale lengte der wegen van het Provinciaal wegenplan, waarvan de ver betering uitgevoerd, aangevangen of voorgenomen is, bedraagt thans ruim 198 km of ruim £4 pet- van alle wegen die op dit plan voorkomen. Na deze medeelingen stelde de v o o r- z i 11 e r het eerst aan de orde de be spreking van de Provinciale Stoomboot diensten. Over dien op de Oosterschel- de was niets op te merken, bij die op de Westerschelde daarentegen wel. De heer v. d. B r o e c k e sprak namens het bestuur van de Maatschap- pij voor ooft- en tuinbouw in Zeeuwsch Vlaanderen, en wees er op hoe de ex port van fruit op het oogenblik aan ban den wordt gelegd. Daarom is ook Zeeuwsch-Vlaanderen op Nederland aangewezen, maar moet zich dan on derwerpen aan het verplicht veilen en moet dan de w,aren naar de overzijde van de Schelde vervoeren, wat groote bezwaren met zich brengt, omdat het toch al geen loonende 'teelt is. De trans portkosten zijn dan ook een zeer be langrijke factor en al zijn ze reeds .aan merkelijk verlaagd (tegen'1 Maart), toch zijn ze te drukkend op het tuinbouw product. Waarom worden de auto's en de bestuurders niet heen en weer gra tis vervoerd? Vroeger werd op het bes- senvervoer reductie verleend, kan dit nu ook niet door toepassing van het door spr. naar voren gebrachte? En dan niet alleen als men toezegt van Vlis singen uit het vervoer verder per spoor of met de Zeelandbooten te doen plaats hebben. Men moet niet vergeten, dat de bessencultuur aan veel handen werk geeft. De V o o r z. wees er op, dat de nu pas vastgestelde belangrijke verla gingen eerst eens moeten werken om te kunnen nagaan hoe zij voldoen. De heer v. d. Broecke meen de, dat als men nog weer wacht, er nog meer bessen-kweekers er het bijl tje hij nee zullen leggen en dat geeft weer minder werk. De heer L o r i vertegenwoordi ger v.an den A. N. W. B. en de K. N. A. C., bracht klachten, over betreffen de het veer WalzoordenHansweert, te weten wat de aanlegplaatsen betreft. Men kan niet altijd te Walzoorden aan wal komen. De v o o r z. zeide, dat dit bij een la gen waterstand het geval kan zijn, maar hoogstens 2 maal per maand komt dat voor. De heer Harte secretaris van de Kamer van Koophandel te Terneuzen vroeg hoe het staat met de plannen voor de nieuwe aanlegplaats, waarop de v o o r z. meende te kunnen zeggen, dat de voorbereiding ver klaar is- De heer Harte wees er op, dal de tarieven niet alleen voor het fruitver- voer te hoog zijn, maar voor alle vracht vervoer en men hier gelijke tarieven moest hebben als aan de andere rivier overgangen in ons land. Spr. bracht dank aan de Prov. Staten, dat zij den boot- dienst VlissingenNeuzen hebben doen voortbestaan en dat uit het door den Commissaris der Koningin in de Staten vergadering gesprokene bleek, dat de dienst vrij goed gaat en het inzicht ver de Kamer toch juist is geweest. Ir- van Lier hoofdingenieur van den B.B.N., zeide dat men moet werken om Zeeuwsch-Vlaanderen dichter bij Ne derland te krijgen en dit kan nu wellicht bereikt worden als men zich tot de re geering wendt en gezien de actie voor de tolvrije bruggen ook op een goedkoop verkeer over de Schelde aandringt. De benzine-belasting van K cent per liter kan ook helpen aan de kosten van het goedkooper maken van het tarief op de bootveren. De v o o r z. zeide, dat Ged. Staten ter zake zeker diligent zullen zijn, maar dat raien niet vergeten mag, dat het Rijk zich reeds groote offers getroost. Dr. Ramaker, secretaris van Bres- kens, sprak namens het bestuur dier gemeente en zeide dat men dankbaar is voor de 12 booten per dag, al had men er nog liever 16, maar hij wilde vragen of het niet mogelijk is de boot, die te 12.45 van Vlissingen vertrekt te doen wachten op den mailtrein, die aldaar te 12.46 aan moet komen, ten minste als hij niet te laat. is. i De heer De Jonge, directeur van den stoombootdienst, zeide, dat met den zomerdienst de mailtreinen alle binnen zijn voor 12.45. Als men gaat wachten kost dit niet één minuut, maar ten min ste 6 minuten en als dan het weer niet mede werkt kan daardoor den geheelen dag de vijfkwartierdienst in de war zijn. Men moet ook met den post rekening houden, die eenigen tijd noodig heeft. De heer dr. Ramaker verzoekt te gen den winterdienst nadere overwe ging. De v o o r z. zeide, dat Ged. Staten de kwestie nog eens na zullen gaan. Op verzoek van Ir. Van Lier kwa men nu eert de autobusdiensten in be spreking. Spr. kreeg gelegenheid om zijn groote waardeering uit te spreken, dat de Provincie Zeeland op het traject HansweertKruiningen de bus het rail verkeer heeft doen vervangen. Spr. meende, dat dit vooral het initiatief is geweest van den Commissaris der Ko ningin en verzoekt hem in zijn persoon den dank voor Ged. Staten in ontvangst te willen nemen. De v o o r z. aanvaardde dit doch zei de, dat het geheele college hier voor 100 pet. aan heeft medegeholpen. De heer Bakker directeur der N.V. Stoomtram Walcheren wees op de ver schillende wilde busdiensten die op Walcheren rijden, en dat speciaal op Dorriburg. Al gaan zij dan eens over Westkapelle, een andere keer over Veere, het is toch altijd met Domburg als eindpunt. Op een vraag van den voorzitter zegt spr., dat hij niet doelt op taxies; wat den voorz. doet opmerken dat men toch op bepaalde tijden moet rijden om tot een dienst te worden bestempeld. Ir. Van Lier zeide, dat men met succes is opgetreden inzake den wilde dienst Wolphaartsdijksche VeerGoes en dat als men zich tot de Justitie wendt er wel zeker een einde aan wordt ge maakt. De Taxi's vallen er ook wel degelijk onder. Dr. Ramaker wees er op, dat men verwacht had bij (jet vervangen van de tram door bussen bij de Z. Vlaamsche Tramwegmaatschappij een goede aan sluiting op Gent te krijgen, waarop de directeur dier maatschappij, de heer Wind van Merkesteijn zeide dat de daarvoor noodige onderhandeling juist dezer dagen succes hebben gehad. Over de kleinere veeren, had nie mand iets te vragen. Wel was dit het geval bij de Spoor- en Tramwegen. De heer Laernoes, vice voorzit ter van de Kamer van Koophandel voor de Zeeuwsche eilanden, meende, dat de spoorwegen een anderen weg moeten inslaan. Zij moeten de boemeltreinen en daar mede ook de kleine stations opheffen. Als zij dan niet de autobussen naar de groote stations willen exploiteeren, dan zullen particuliere ondernemers dit gaarne willen doen. De vertegenwoordiger der N. S. zeide, dat deze verplichte exploitatie hebben en men toch tracht in die richting te gaan, dan komen de besturen der gedupeerde gemeenten er bij te pas en er tegen op. De heer Laernoes wees nog op het gering aantal passagiers van de stoomtram Walcheren en vraagt waar om die maatschappij het personenver voer niet geheel met bussen gaat uit voeren en alleen af en toe een vracht- Dressuur, ,,'Oe is 't mie je broek?" vroeg de Baas, terwijl hij het paard overnam. De jongen, streek met beide handen langs z'n beenen. „Sliknat", zei hij genoegeiijk. „Di za' je Moeder op lache", voorspelde de Baas, ,,a je vanaevend zó op d'r möoie stoelen komt". De jongen haalde onverschillig z'n schouders op. Hij had iets anders in z'n hoofd. Hij liep mee, achteraan het paard, over de „mispit- straete" en vroeg: „mag 'k noe merrehe ök op un jongen? Die r.tbok, die stoot as de p.st." „Je mö sukke lillukke woorden nie spreke", berispte de Baas, „dat sti glad nie netjes." „O, dat geef niks", weerde de jongen af, „dat doe z' alemaele". De Baas trok z'n mondhoeken omlaag, en knikte, met een misprijzend gezicht. „Zó, zó, zukke heieerde jongers, die nog nie meer fesoen?" Jaap, die zijn paard, het jonge had vastgezet, nam nu dat van den Baas over. Hij monsterde het met een snellen blik, en merkte op: „wat a ten dezen toch vee' mêer zweet as dat jonge paerd". De Baas zag hem scherp aan, en vroeg: je soms van essentenden „op de spronk" eree-e? Je draaiden zó netjes stapvoets den dam in, mer an die jongen z'n jas van achter, zat ahauw un 'andbreedte schuum, net zó brêed as 't paerd z'n rik." „Nêent, nêent", de wenk brauwen hoog opgetrokken, wierp Jaap die veronderstelling ver weg, en, met tram laat rijden. De heer Bakker zeide, dat men dit zeker direct zal doen als de wegen er geheel voor in orde zijn. Men ging nu over tot de landwegen en was het de heer I. de Broekert, voorzitter van het Comité tot behoud van de R. T. M. op het baanvak Burgh Rotterdam, die wees op den slechten toestand van de wegen op St. Philips- land, waarop ir. Van Leeuwen, hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat, antwoordde, dat het herstel van die wegen in verre voorbereiding is. De heer L o r i bracht namens den A.N.W.B. en de K.N.A.C. grooten dank aan de Provincie Zeeland voor wat ge daan is voor de wegenverbetering en hoopt, dat zij nog veel voor het verkeer zal kunnen tot stand brengen. Alles is nog niet volmaakt en spr. heeft enkele vragen en klachten over te brengen. Betreffende den weg St. Annaland Oud-Vossemeer vernam hij, dat deze binnenkort in orde komt, betreffende dien van Oud-VossemeerTholen, dat daarover geen klachten bekend zijn en dat de weg TholenScherpenisse Rijks weg is, Verder dat de weg over den Scheldedam volgens den Rijkswater staat aan redelijke eischen voldoet, doch de voorzitter meende, dat er hoogstens kan worden gesproken van vrij-redelijk. Het rijwielpad wordt verbeterd- Nog, dat de weg bij Hoedekenskerke op het Rijkswegenplan voorkomt en dat de provincie bereid is met. subsidie van het Rijk op den weg SluisDraaibrug een rijwielpad aan te leggen al komt die weg op h^t Rijkswegenplan voor. Ook verschillende wegen in Oostelijk Zeeuwsch Vlaanderen passeerden de revue, en bleek, dat allen de volle aan dacht van Ged. Staten hebben. De heer L o r i kwam daarop aan de Keersluisbrug te Vlissingen en het hinderlijke dat deze vaak opengedraaid wordt en daardoor automobilisten en andere personen de Provinciale boot missen. De Voorzitter zeide, dat de Rijkswaterstaat van meening is, dat de scheepvaartbelangen voorgaan. De heer de Jonge deelde ook mede, dat speciaal voor de middag booten nog al eens personen te laat ko men tengevolge van het dicht zijn van de brug. De heer Laernoes geeft daar van ook een voorbeeld en de heer S 1 o o v e s directeur van de N.V, ;„P.Z.E.M," krijgt ook 'steeds klachten over het dicht gaan van de brughekken, juist als de tram aankomt. De heer P. de B r u ij1 n e, directeur van den Oosterscheldedienst, rijdt steeds over Oost Souburg om de brug bij de Keerslijs te ontrijden. Op een vraag over den weg Philip pineDriekwart zegt de Voorz. dat die voor 1 Januari 1936 gereed zal zijn. De waterwegen geven geen aanleiding tot opmerkingen. Bij de Luchtvaart zegt de Voorz. naar aanleiding van een schriftelijke vraag van de Kamer van Koophandel te Terneuzen, of de provincie finan cieel den aanleg van een vliegveld in Zeeuwsch Vlaanderen zou steunen, dat de Prov. Staten een renteloos voor schot gaven voor het vliegveld te Haamstede van f 35.000. Er is dus in die richting reeds iets gedaan. Natuur lijk zal over een tweede financieele steunverleening nader worden over legd. De post en het goederenverkeer ge ven geen aanleiding tot opmerkingen en kan de Voorz. met dank voor aller aanwezigheid de vergadering maar niet dan nadat hij speciaal dank had gebracht namens Ged. Staten voor het vele werk van de Provinciale Water staat steeds verricht voor al deze zaken Abonnementen en Advertentiën voo: dit blad worden aangenomen door den Agent P. LIEVENSE een snellen blik van verstandhouding naar den jongen: ,,m' 't zo-me êel kalmpjes-an edae, Bob? op óns dooie hemaksje. Dat jonge paerd is zó mak as un schaep". Weer keek hij vluchtig naar Bob, die rood zag van ingehouden lachen, en verzekerde ernstig: „m' niks hin fertuten 'ehad." „Dat h'lóof 'k", zei de Baas, op een toon alsof hij het meende, „ik kenne de jonge vos.Mer ie ei toch meer aesom as dien lieren, heloof 'k; el, el, wat zweet dat paerd. „Aesom", zei Jaap ge ringschattend, „dien lieren ei glad hin aesom. Die is 't niks doen zó hewend; die kan hlad nie mi fan de pad. Da 's un renteniersbeest." „Een werkelooze", probeerde Bob grappig te zijn. De Baas zag hem fron send aan. „M'n jongen", zei hij waar schuwend, „je mó je tonge zó lank nie litten ange. Je weet glad de waerde van je woorden nieOal die ménsen, die a in hin jaeren mi wat edaen a tie wee is motte behunne,Kiek mer is' ier ni dat paerd, dat is noe zó 'n ster/ek dier, die ei noe un paer maen- den nie ewerrekt, en noe is un döod-op van un ennetje mie un jongen op z'n rik te löopen;.... dat kom noe toch we- rèntig nie an de rubben". Ze verlieten het stal. De jongen liep „as un ondje", achteraan den Baas, en hervatte zijn po gingen: „mag ik dan noe merrehe ök op un jonk paerd? Wan dien lieren, die stoot as de p..." Snel draaide de Baas zich om. „Noe doe je 't wéé", verweet hij, „m'n jonksje, a jie je tonge nog nie „Veilig Verkeer" is een dringende eisch van den modernen tijd. In de laat ste kwart eeuw heeft het verkeer langs den openbaren weg zich ontwikke'd to'. een der belangrijkste factoren der men- schelijke samenleving. Het verkeer is geworden een economische macht va a internationale beteekenis. Maar een macht, die helaas nog steeds onnoeme lijk veel slachtoffers eischt. De statistiek der verkeersongevallen is ontstellend. En wat het ergste is: het aantal ver keersongevallen Stijgt op onrustbarende wijze. Eerst dan zal de enorme toene ming van het verkeer een zege voor de menschheid zijn, wanneer zij gepaard gaat met toenemende veiligheid van het verkeer. jVeilig Verkeer" het kan niet vol doende worden herhaald is een drin gende eisch van den modernen tijd. De veiligheid van het verkeer ligt voor negen en negentig procent in de hand van den mensch zelf. De wegge bruiker zelf heeft de verbetering in zijn macht. Het ligt aan de weggebruikers zeiven het verlies aan slachtoffers van onveilig verkeer te beperken. Er heerscht op het gebied van het verkeer een groote mate van onkunde- Onkunde omtrent de gevaren is dikwijls de oor zaak van onnadenkendheid; onbekend heid met wat het verkeer eischt, leid* dikwijls tot roekeloosheid. De twee groote verwijten van hen, die een ver keersongeval hebben veroorzaakt, zijn meestal: „Had ik het maar geweten!" en „Had ik er maar aan gedacht!". Op ver keersgebied ligt voor iederen weggebrui ker een taak, waaraan hij zich niet mag onttrekken. Zijn eigen belang eischt dat. En door dit eigen belang te bevorderen dient hij tevens het groote algemee- n e belang. De toestand van het verkeer eischt medewerking, samenwerking van allen- Eischt boven alles: organisatie. Alle weggebruikers dienen de handen ineen te slaan ter bevordering van één alge meen belang: de veiligheid van den weg. Het initiatief tot deze samenwerking is bereids gevonden: opgericht is een „Ver bond van Vereenigingen voor Veilig Verkeer". D® voornaamste vereenigin gen en bonden op verkeersgebied in ons land maken van de nationale organisatie deel uit: de Algemeene Nederlandsche Wielrijders Bond, Toeristenbond voor Nederland,, de Koninklijke Nederiland- sche Automobiel Club, de Bond van Be- drijïsautohouders in Nederland, de Koninklijke Nederlandsche Motorwielrij ders Vereeniging, de Nederlandsche Unie van chauffeurs en overig Automo- bielpersoneel, de Nederlandsche Bond voor Verkeersveiligheid en de Vereeni ging „Het Nederlandsche Wegencon gres". Ook onze plaats mag niet achterblijven in den grooten strijd voor veilig verkeer. In den engeren kring onzer plaats en om geving moet een organisatie komen om in samenwerking met het „Verbond van Vereenigingen voor Veilig Verkeer" zich bezig te houden met het maken van een doeltreffende veiligheidspropaganda. Er is op dit gebied mooi werk te doen: wij noemen, als voorbeelden slechts het or- ganiseeren van lezingen op verkeersge bied, het publiceeren van verkeersvei- ligheidsplaten. het bevorderen van het verkeersonderwijs, het samenwerken met autoriteiten in één woord de ver- keersopvoeding van den weggebruiker- Ten einde tot dit doel te geraken zal -gelijk uit een advertentie in dit nummer blijkt op Maandag a-s. in de Socië teit „De Vergenoeging" een openbare vergadering worden gehouden, waar de heer C. J. vanWijngaar- den van Rees, Secretaris van het Verbond van Vereenigingen voor Veilig Verkeer, spreken zal over „Het Ver- keersvraagstuk en de taak van een Ver- dresseere kunt, oe wou jie dan un jonk paerd in de reeke kunnen 'ouwe?" ,,'t Is m'n eigen tonge", zei Bob, die nij dig begon te worden, „en di za 'k mee zehhe wat a 'k wil". De Baas nam de bezigheid weer op, die hij bij de thuis komst der ruiters had neergelegd. „Dat spreekt", zei hij koel, „mer ik za joe is wat fertelle. Jie lopt dag en ure ier op d'oeve; en jie bint den lesten tied ont- settend ruug in je mond 'eworre. Twint a je ni stad ni schole haet, a je 't per- sies wil wete. En noe weet ik wè, da t'r hin méns za zehhe: „dat leert 'n in de stad", mer oallehaere: „dat leert 'n bie dien boer". Wan, ,,a je êenmèl de naem eit van vroeg opstaen, dan slip je nooit lange". En di bedank ik voe, weet je". Bob antwoordde niet dadelijk, maar bleef met een knorrig gezicht toekijken, hoe de Baas hamer en beitel hanteerde. Die ging voort, op wat goediger toon. „noe weet 'k wè, ik bin ok nie acht tienkaraats, a 'k op m'n duum slae, be- voobeld, dan kom t'r ök wer is un ouwe jongen los. Mè dat is toch nog hlad wat anders, as di mè höedsmöeds un êelen dag deur oalderande onverschillehe praat d'r uuthöoie. Ik zehhe: „dat mö' je ier laete". Ootmoedig boog Bob het hoofd. „Hóed Baes". Toen keek hij smeekend weer op, en vroeg dringend: „mag 'k dan merrehe op dat jonge zwartje?" De Baas lachte. „Zeker Bob. En a t'n nie wil, heef j'n mie te zweepe; a t'n braaf is, kriegt 'n un sukerklontje". De Vrouwe van d'Oeve.1 ooos a 700 tabletje*» i.z- BUISJE a 20 TABLETTEN I. O 50 JjEDERLANDSCH FABRIKAAT OER MV. AMSjERDAMSCHE CHIN1NEFABRIEI (Ingez. Med,) eeniging voor Veilig Verkeer". Het ini tiatief tot deze vergadering werd geno men door een comité, waarin vooraan staande personen uit alle kringen dei- bevolking zitting namen. Een ieder kenne zijn plicht jegens de gemeenschap; het gaat om een groot al gemeen belang- WATERLEVERING VOOR MIDDELBURG. Verleden jaar is besloten dat Middel burg ingaande 1 Jan. j.l. per jaar 100,000 m3 water zal leveren aan Vlissingen voor 12 cent per m3; en na de tot stand- koming van een uitbreiding aa'n de Oranjezon, zou voor de levering van ten hoogste 50,000 m3 boven de vermelde 100,000 m3 een afzonderlijke regeling worden getroffen tegen 10 cent per m3. Daar het bij een in het vorig jaar in gesteld onderzoek van de waterwin- p aats aan de Oranjezon gebleken is, dat men, indien het gedurende geruimen tijd niet regent, zeer voorzichtig met de be lasting door wateronttrekking moet zijn, is de verplichting tot levering van ten hoogste 50,000 m3 water boven het aan-' tal van 100,000 m3 niet in een- nu ter vaststelling aangeboden ontwerp opga- nomen, doch aan de veilige capacite t van de watervang van het Middelburg- sche Waterleidingbedrijf en op verzoek van Vlissingen overgelaten. Het plegen van overleg inzake verlenging van den duur dezer overeenkomst zal thans door de gemeenten in plaats van door de di recteuren der bedrijven geschieden. Bij verschil van meening over toepassing van reglementen en wetten zullen in het vervo'g drie onpartijdige arbiters beslis sen. B. en W. stellen den Raad voor met deze ontwerp-overeenkomst ac- coord te gaan. RAAD VAN O-, EN W. SOUBURG. De behandeling van de begroo ting voortgezet. De werk loosheid. Felle discussie over 'n geweigerde vergunning. O. EN W. SOUBURG. De Raad dezer gemeente kwam gistermiddag in open bare vergadering bijeen onder voorzit terschap van wethouder N. Cysouw, we gens ziekte van den burgemeester. De hr. Leenhouts kwam later ter vergade ring. Voortgezet werd de behandeling der begrooting, welke behandeling Dinsdag niet kon worden beëindigd. De hr. De Priester vroeg of 't niet gewenscht is aan den post voeding en kleeding van schoolgaande kinderen een wijdere strekking te verleenen. Spr. meende dat hier wel meer gedaan kon worden. Spr. verzocht om een onder zoek in te stellen of inderdaad door ge brek aan kleeding en schoeisel kinderen niet naar school kunnen gaan en of er hier ondervoeding is. De voorz. antwoordde dat men zich in verbinding zou moeten stellen met de hoofden van scholen om eventueel verzuim om redenen als door den hr. De Priester gemeld, te voorkomen. De hr. De Priester zeide dat een eventueel onderzoek misschien door n commissie zou kunnen worden inge steld. De heer Van Soelen was een voorstander van zulk een onderzoek. Aan een commissie zullen echter hooge eischen gesteld moeten worden. Op de zen weg komen vele moeilijkheden voor. den voor. De hr. G o e d b 1 o e d zou het even- eens zeer op prijs stellen als een onder zoek werd ingesteld. De hr. Cysouw wilde de toezeg ging hiervoor geven. Eerst zal met de hoofden van scholen overleg gepleegd worden, en daarna de instelling van een commissie onder het oog worden gezien. De hr. Suurmond vond dat men later wel eens tot de conclusie zou kun nen komen dat zulk een onderzoek vele moeilijkheden oplevert. In normale tij den is er ook altijd ondervoeding ge weest. Spr. wilde dat de voorzitter voorzichtig zou zijn met z'n toezegging. Spr. was tegen een verder onderzoek door den Raad; het ligt eerder op den weg van particulieren. De hr De Priester betoogde dat hij niets anders had gevraagd dan deze zaak in B. en W. te bespreken, om als 't noodig is met een voorstel te komen. Spr. bestreed den hr. Suurmond. De voorz. gaf nogmaals de gevraag de toezegging, deze zaak te zullen on derzoeken. Bij den post bijdrage in de kosten van onderwijs aan jeugdige werkloozen zeg de de hr. D e P r i e s t e r dat men in deze richting eens wat meer moet gaan doen. Spr. wilde dat men hier eens po sitiever ging werken. Spr. stelde de vraag of het contro- leurswerk, zooveel werk eischt, dat het salaris van f 15 °P 1 20 gebracht moet

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 6