HANDEL m NIJVERHEID.
KUNST EN WETENSCHAP.
BUITENLAND.
■AKKTBEMONTEN.
ïj"CRÊME
spr. het twee maal genomen besluit tot
toekenning van een risicogarantie van
1.000.000 voor den tarweoogst resp.
1932 en 1933. Met dankbaarheid kan spr.
vermelden, dat het niet noodzakelijk is
gebleken van de garantie gebruik te ma
ken.
Een besluit, waarbij de belangen van
het platteland in de toekomst zeer zeker
gediend zuilen zijn, is voorts dat tot op
richting van het waterschap „het Hulster
en Axelerambacht", waardoor een gebied
van ruim 20 000 ha van wateroverlast be
vrijd zal kunnen worden. Ook het moge
lijk maken van hervatting der gronden
van de calamiteuze polders binnen 7 ja
ren, noemde spr. van groot belang en
ook het verschuiven van het voorschrift
inzake de breedte der wielbanden tol
Jan, 1940. Het vraagstuk der electrici-
teitsvoorziening heeft zich ook in de be
langstelling der staten mogen verheugen,
al is er niet' zooveel over beraadslaagd
als in de vorige 4-jarige perioden. Er zijn
elf netten overgenomen-
Naast de electriciteitsvoorziening heb
ben de Staten in December ook de gas-
voorziening binnen den kring hunner be
moeiingen getrokken. Spr. hoopt van
harte dat het dienaangaande getroffen
besluit gunstige gevolgen voor de pro
vincie zal mogen hebben. Een belangrijk
besluit op sociaal gebied namen de Sta
ten volgens spr. door toekenning van
een renteloos voorschot aan de N.V.
Waterleidingmaatschappij „Zeeuwsch-
Vlaanderen" en de toekenning van een
extra subsidie ten bate van de hygiëne
van het kind bewijst, dat de staten ook
een open oog hebben gehad voor de
volksgezondheid.
Het lot der ambtenaren kwam niet al
leen ter sprake bij het besluit inzake
hunne salarisregeling, maar ook bij de
vaststelling van een belangrijke wijziging
van het reglement op de rechtspositie der
provinciale ambtenaren, bij die van een
arbeidsovereenkomstenreglement en bij
die van 'n reglement voor de polder- en
waterschapsambtenaren, alsmede bij eene
wijziging van 't algemeen reglement op
de polders en waterschappen. Nog herin
nerde spr. aan de wijzigingen in enkele
bijzondere reglementen en aan de samen
voeging van de Oud- en Nieuw- Noord
Bevelandpolders en aan het binnenkort
in studie nemen van het vraagstuk der
combinatie van polders en waterschap
pen.
Met deze korte opsomming van een
aantal besluiten, door U in de laatste 4-
jaren getroffen aldus de commissaris
moge ik volstaan en ik ben er van over
tuigd, daarmede aangetoond te hebben,
dat door U zeer omvangrijk en zeer be
langrijk werk is verricht, zoodat Uwe
vergadering aanspraak kan maken op
den warmen dank der provincie voor
hare goede zorgen en hare toewijding, ik
eindig thans met het uitspreken van den
wensch, dat onze provincie onder God's
zegen, kan het zijn binnen korten tijd,
eene goede toekomst tegemoet gaan en
dat zij, die geroepen zullen worden aan
deel te nemen in het bestuur van deze
provincie, met dezelfde toewijding en
hetzelfde beleid, als waarvan gij blijk
hebt gegeven, zich van hunne taak z il-
len kwijten.
Op deze woorden klonken blijken van
instemming, evenals na de woorden van
den heer Van dePutte, die den com
missaris dank bracht voor zijn rede en
hem namens de Staten ook God's zegen
in 1935 toewenschte.
De bootdienst op Zondag.
Thans laten wij in extenso nog volgen
wat de heer Erasmus zeide inzake den
bootdienst.
Naar aanleiding van het advies van
Ged. St. betreffende mijn motie van 19
Dec. kan ik toch niet nalaten eenige op
merkingen naar voren te brengen. Ged.
St. beginnen met te zeggen dat zij de
principieele overwegingen voor een
oogenblik ter zijde laten, maar toch de
aanneming van deze motie moeten ont
raden omdat zij naar hun oordeel niet
voor zoodanige uitvoering vatbaar is dat
daardoor het reizend publiek in zijn ge
heel zou worden verdiend. M. d. V. ik ben
het met de Heeren dienaangaande heele-
maal niet eens. Ik meen toch in hun
schrijven te moeten opmerken, dat zij
het niet zakelijk genoeg hebben be
schouwd, en direct bij hun weer de prin
cipieele gedachte naar voren is gekomen.
Indien dat niet het geval was geweest,
hadden zij moeten inzien dat er ver
schillende mogelijkheden zijn om den
dienst uit te breiden, waarbij het reizend
publiek ten zeerste gebaat zou zijn. De
gedachte van nog een boot te laten va
ren na 20,25 uur, dat hier toch in het
midden is gebracht, is bij ons heelemaal
niet opgekomen. Evenwel is het vertrek
van de laatste boot uit Walsoorden naar
Hansweert op Zondag in de zomerdienst'
om 20,45 uur, aankomst te Hansweert
21,15 uur. Daarbuiten zijn er nog moge
lijkheden genoeg een boot tusschen te
leggen. Als ik de groote tusschenruimte
van het vertrek van een boot uit Bres-
kens, gedurende vier uur op den middag
er buiten laat, dan is er bovendien nog
voldoende tijdruimte heen en weer te
doen varen tusschen 18,10 uur en 20 uur,
welke boot aansluiting kan geven op de
sneltrein van 19.04 uur uit Vlissingen en
kan men tevens gebruik maken van de
boemeltrein van 19,46 uur uit Vlissingen,
terwijl degene die niet per trein reizen
eveneens gelegenheid hebben, in beide
richtingen zich te verplaatsen en is er
nog voldoende tijd om weer te 20 uur te
Breskens te zijn. Men ziet hieruit dat men
met een keer meer over te varen, zooaifj
mijn motie luidt veel kan bereiken ten
ten dienste van het reizend publiek.
In mijn vorige toelichting ben ik niet
zoover gegaan om de uren aan te geven
op welke wijze het te bereiken zou zijn,
omdat mij dit zeer eenvoudig lijkt, maar
nu Ged. St. met allerlei bezwaren n.uar
voren zijn gekomen, meende ik dat het
mijn plicht was deze regeling aan te ge
ven. Het is zeer te betreuren dat Ged.
Staten dit verzoek niet wat objectiever
hebben beschouwd.
Wanneer zij het nauwkeurig hadden
bekeken en de principieele gedachte er
buiten hadden gelaten, dan hadden zij
tot de conclusie moeten komen, dat ver
betering van de Zondags-dienst hoogst
noodzakelijk is. Wanneer ik het goed
beschouw dan schuilt hierin ook nog
het optreden van een der statenleden
in de vorige vergadering. Volgens dat
lid zouden wij niet gerechtigd zijn voor
onze rechten op te komen. Ik geloof M.
d. V. dat wij in de Staten vergadering
allen dezelfde rechten hebben; des te
meer nog waar het hier geldt een voor
stel ter bevordering van het algemeen
belang. Wanneer er moet geprotesteerd
worden dan zou dit van de zijde vai
diegene zijn, die hier het algemeen be
lang voorstaan en die verandering wil
len brengen in de gebrekkige Zondags
dienst regeling van de Provinciale boot
tusschen Vlissingen en Breskens. Ik had
niet vermoed dat mijn voorstel in de
vorige vergadering zooveel stof opge
jaagd zou hebben. Het voorstel is -alleen
zonder principieele gedachte gedaan,
uitsluitend met het oogmerk de Z o-
merdienst regeiling te ver
beteren, terwijl mijn eerste voorstel ook
tevens de Winterdienst be
trof. Ik had niet durven verwachten dat
de tegenstanders er op zoon unfaire
wijze zouden tegen opkomen. M. d. V.
wanneer er een verzoek aan de Staten
leden gedaan moet worden om aan dit
over en weer gepraat een einde te ma
ken, zou ik zeggen, dan stemt men voor
de motie en is er aan het verlangen van
zeer velen voldaan, omdat de uitbrei
ding van de Zondagsdienstregeling
hoogst noodzakelijk is van groot belang
voor het algemeen zal zijn. M. d. V. ik
kan niet anders dan mijn motie hand
haven en mijn voorstel nogmaals bij de
Statenleden aanbevelen.
Weegbruggen en dienstgebouwen.
Tn de vergadering van 19 December
werd aangehouden de beslissing over de
beide volgende voorstellen:
a. stichting van weegbruggen te Zie-
rikzee en Wolphaartsdijk voor den Prov.
Stoombootdienst op de Oosterschelde
en den veerdienst KortgeneWol
phaartsdijk en een kantoorgebouw te
Zierikzee;
bv. stichting van dienstlokalen voor
den Prov. Stoombootdienst op de Wes-
terschelde te Neuzen.
Ged. Staten hebben zich uitvoerig
verdedigd tegenover de opmerkingen in
zake de weegbruggen en den wensch
om andere wijze van vrachtheffing en
met aandrang in overweging gegeven de
beide voorstellen alsnog ongewijzigd
aan te nemen.
De heer SCHIPPERS kon zich met
het voorstel van Ged. Staten vereeni-
gen.
De heer SONKE was door de moti
veering van Ged. Staten niet geheel
overtuigd. Er was voor hem niets anders
over een uitspraak van de Staten uit te
lokken, toen in de afdeelingen geen toe
zegging van uitstel was te verkrijgen.
Voor het wegen van wagens is veel lan
ger tijd noodig dan het meten, wat men
kan schatten, Dit zal vooral het geval
zijn als men goede instructies kan geven.
Toch trok spr. zijn amendement in gezien
den toestand der aanlegplaatsen en stei
gers.
Inzake de bezwaren der schipers zei
de spr., dat men den klok niet terug
mag zetten. Worden de tijden beter,
dan hoopte spr, dat ook de schippers
er hun deel van zullen hebben.
De heer MOELKER was het eens
met het voorstel van Ged. Staten, dat
hij uitstekend toegelicht achtte.
De heer HAMELINK wist voor een
verloren zaak te pleiten, nu de heer
Sonke zijn motie introk. Toch meende
spr. dat men een principieele beslissing
had moeten nemen, en dat men nog
veel meer weegbruggen zal gaan bou
wen. Spr. achtte dit alles niet in het al
gemeen belang. Ook spr. ziet in wegen
veel meer tijdverlies als in meten, als
men de markt althans niet gaat schat
ten.
Men vergeet dat met tarief per opper
vlakte juist het verkeer zal toenemen,
en ook v,an goederen, die nu per parti
culiere gelegenheid worden overgezet.
Men zal veel ledige auto's hebben terug
te brengen, waarmede bijv. grint, zand
en steen vervoerd wordt. Dit zal een
verlaging der tarieven niet voldoende
bevorderen.
Voor wegen moet men vroeg' aan ue
veren zijn, om niet de risico te loopen
een halven dag te verspelen. Het meten
kan in zeer korten tijd gebeuren, en
dan kan men nog verschil maken tus
schen beladen en onbeladen wagens.
Men zal toch ook wel degelijk bij wegen
met de waarde der vervoerde goederen
moeten rekening houden.
Voor het plegen van fraude staan alle
deuren open en men werkt haar in de
hand. Niet alom werkt men met ge
wichtstarieven, zooals niet op de brug
gen, en men moet de bootdiensten be
schouwen als een verlengstuk der
groote wegen. Spr. zal zich slechts zeer
noode bij het handhaven van het oude
systeem neerleggen.
De heer VOGELAAR verzette zich
tegen het voorstel van Ged. Staten we
gens het te hoog zijn der vrachttarieven.
Als men meer bruggen krijgt, is er niets
op tegen voorloopig bruggeld te heffen.
Vooral voor de vrachtauto's moeten de
tarieven zoo laag mogelijk zijn. Alom
zijn de tarieven belangrijk minder dan
in Zeeland.
De heer KODDE zeide, dat de schat
ting van vrachten zeer moeilijk is.
Het gaat om verlaging der tarieven.
Maar men moet zich ook afvragen wie
zal de mindere opbrengst betalen. Het
beste is, dat het Rijk de heele boot
diensten over neemt, en dan zal Zee
land geen uitzonderingspositie meer in
nemen. Op de Wester Schelde moet,
men tot twee veren komen en dan is
tariefsverlaging mogelijk. Bij de wegen
belasting houdt men ook rekening met
het gewicht.
De heer BOSSELAAR heeft alle stuk
ken met belangstelling gelezen en*kwam
tot de conclusie dat Ged. Staten den
juisten middenweg hebben gevonden.
In weegbrugen ziet spr. een opvoe
dende kracht, om fraude te voorkomen.
De heer VAN ROMPU verdedigde 't
voorste! van Ged. Staten, die niet over
ijs van een nacht gaan.
Het voorstel a van Ged, Staten werd
aangenomen met 32 tegen 8 stemmen.
Het voorstel b, werd met dezelfde
stemmenverhouding aangenomen.
Wijziging Algemeen Reglement
voor de polders of waterschap
pen in Zeeland.
Ten slotte kwam het voorstel ter tafel
tot wijziging van het algemeen regle
ment voor de polders of waterschappen
in Zeeland, welke wijziging een gevolg is
van opening van de mogelijkheid, om
ook van het gebouwd onder alle omstan
digheden desverïangd een geschot ie
heffen.
Eenige aanvullingen in het reglement
zijn daardoor nog noodig o.a. ter zake
van de stembevoegdheid der aldus aan-
geslagenen. Bovendien zijn nog enkele
andere wijzigingen en aanvullingen
noodzakelijk gebleken.
In twee afdeelingen zijn enkele alge-
meene beschouwingen over het voorstel
gehouden en is o.a. gevraagd wat er
voor beschermt, dat niet iedere polder
tot den aanslag van het gebouwd zal
overgaan, waarop het antwoord luidde,
dat het besluit nu eenmaal gevallen is
en de uitvoering er van in de handen
van Ged. Staten ligt.
Op een vraag waarom voor dit regle
ment, dat voor vele jaren zal moeten
gelden, de spelling-Marchant niet ge
bruikt is, luidde het antwoord, dat ook
de regeering zelve zich aan de oude spel
ling houdt. Op een desbetreffende vraag,
bleek, dat de kwestie der scherpere
controle op de handelingen van de ont
vangers-griffiers, in het Polderambtena
renreglement zal worden opgenomen en
wel in de volgende zitting aan de orde
zal kunnen worden gesteld. Overwogen
zal worden of het mogelijk is als alle
leden der Staten het reglement thuis
krijgen het in boekvorm en met wit
doorschoten te doen verschijnen.
In hun antwoord op het algemeen ver
slag deelen Ged. Staten mede, dat met
den Minister overeenstemming is ver
kregen of althans weldra in allen vorm
verkregen zal worden betreffende het
reeds in 1931 door de Proy. Staten vast
gestelde Polderambtenarenreglement.
Uit den aard der zaak zullen eenige be
palingen betreffende de rechtspositie
van de polderambtenaren, welke thans
nog in het Algemeen polderreglement
voorkomen, moeten worden overge
bracht naar het polderambtenarenregle
ment. Een voorstel, om beide reglemen
ten met elkander in overeenstemming te
brengen, zal, naar Ged. Staten vertrou
wen, in de volgende zitting aan de Sta
ten kunnen worden aangeboden en dan
zullen tevens de bepalingen van de con
trole op de handelingen van de ontvan
gers-griffiers nader in aandacht worden
genomen.
De heer DE JONGE hield een betoog
met als lot, dat als tengevolge van een
onregelmatigheid een waterschap voor
moeilijkheden komt inzake de finantiën,
Ged. Staten moeten helpen, dan is het
waterschap aan den veiligen kant.
De heer KODDE bepleitte het belang
van de eigenaars van het gebouwd op
geregelde medezeggenschap in de uit te
voeren werken en hij verzocht bij even-
tueele volgnde wijziging daarmede re
kening te houden.
Tegen den datum van 1 Februari van
het bijwerken der leggers heeft spr. be
zwaar, omdat de polderbesturen nog;
geen opgave hebben van het kadaster.
De heer ONDERDIJK achtte; de stem
bevoegdheid voor de polderbesturen
nog niet voldoende geregeld in dit re
glement.
Vroeger meende spr, dat men alleen
voor buitengewone werken het gebouwd
z,al belasten. Maar nu weet hij, dat men
dit ook zal doen als het niet beslist
noodig is. Zeker hebben Ged. Staten
toezicht, maar hij zou het toch wel wil
len zien vastgelegd in het reglement.
De heer VOGELAAR zette de kwes
tie van het belasten van het gebouwd
uiteen en zeide, dat ieder jaar toch lijs
ten der stemgerechtigden worden opge
maakt. Er is dan geen aanleiding om
te denken aan fraude.
De heer DIELEMAN verdedigde het
voorstel van Ged. Staten en besprak
in de eerste plaats hetgeen de heer de
Jonge had opgemerkt. Met diens wen-
schen zal rekening worden gehouden.
De kwestie van het stemrecht zullen
Ged. Staten ook nog nader overzien.
Spr. zag er niet zulkeen bezwaar in,
dat iemand het eene jaar wel en een
ander jaar geen stemrecht heeft.
De regelingen voor Schouwen en
Walcheren zijn reeds ingevoerd voor de
algemeene beslissing over het principe,
waaryan het huidige voorstel het gevolg
is.
Het gebeurt heel dikwijls dat de uit
gaven van een polder van grooter be
lang zijn voor de eigenaars aan de ge
bouwde, dan van de ongebouwde eigen
dommen.
Het is gewenscht een datum te stel
len, en men kan het heele jaar dan wij
zigingen in de liggers aanbrengen en
behoeft dit niet in één maand te doen.
De heer KODDE repliceerde en vond
het verkeerd, dat alle eigenaars van 't
gebouwd tegelijk van het stemrecht wor
den uitgesloten.
Hierna werd de geheele wijziging z.
h. s. aangenomen.
Aan den heer DE PAUW werd verlof
gegeven een vraag buiten de orde van
Ged. Staten te stellen. Het betrof de
aangenomen motie inzake het vast aan
stellen van de pontonknechts te Ter-
neuzen.
Spr. vroeg of Ged. Staten ook kun
nen mededeelen of daaraan nog moei
lijkheden verbonden zijn en of het spoe
dig kan gebeuren.
De heer VAN BOMMEL VAN VLO
TEN zeide, dat er zeker nog enkele
moeilijkheden uit den weg waren te
ruimen, doch Ged. Staten zullen het
besluit royaal uitvoeren, al kan men
niet verlangen dat zij een datum van
invoering toezeggen.
Hierna sloot de VOORZITTER in
naam der Koningin de zitting.
Faillissementen.
Het faillissement van F. A. Kraat Jr.,
koopman en electricien te Middel
burg, Curator mr. F. W, Adriaanse
te Middelburg is geëindigd door de ver
bindend geworden eenige uitdeelings-
lijst met een uitkeering van 4,926 pet.
aan de concurrente schuldeischers.
Lezing Natuurkundig Gezelschap
te Middelburg.
Maandagavond hield in de Soc. de
Vergenoeging prof. A. M. Sprenger uit
Wageningen een lezing over: „De ver
werking van Ned. fruit tot alcoholvrije
dranken". Spr. wees er op, dat onze
tuinbouw wel het meest van de malaise
heeft geleden, aangezien hij is ingesteld
op export. Het vorig jaar is voor 80
miljoen gulden minder uitgevoerd d,an
in 1928, terwijl de steun slechts TA
miljoen gulden bedroeg. Onder de maat
regelen tot steun acht spreker teeltver
bod verkeerd. Deskundige behandeling
met teeltverbetering door toename van
opbrengst per oppervlakte, eenheid en
toename van het goede fruit tegenover
het minderwaardige is aan te bevelen.
Thans is nog 75 pet. v,an de opbrengst
minderwaardig, dit kan een moet an
dersom worden, zoodat slechts 25 pet.
afval bestaat.
Deze afval kan nu in waarde stijgen
door het te gebruiken voor de vervaar
diging van zoete most, wel te onder
scheiden van limonades, die voor een
groot deel slechts uit water, suiker, ci
troenzuur en essence bestaan.
Zoete most daarentegen is het zuive
re onverdunde vruchtensap, waarvan de
samenstelling volkomen gelijk is geble
ven, ook het suikergehalte, Is de sap
toch zuur, dan wordt door vermenging
een most gemaakt, die een voor con
sumptie behoorlijk suikergehalte bezit.
Alleen bij aardbeien en frambozen wordt
suiker toegevoegd.
Het laboratorium te Wageningen is
steeds bezig met proeven en het oplos
sen van problemen en het resultaat is,
dat de waarde van den afval zeer is ge
stegen. Jammer dat de regeering niet
heeft kunnen toestaan ook druivenmost
te vervaardigen, waardoor ook de drui-
venteelt geholpen zou zijn. Ook aan een
combinatie van groenten en vruchten
wordt gewerkt.
De vruchten worden gereinigd, gema
len, geperst, onder een druk van 8 at
mosferen, en het sap gedurende 12 uur
in kuipen geplaatst. Door toevoegipg
van een filter, verkregen uit een cultuur
van een schimmel op graandoppen,
wordt het troebelmakende eiwit ver
wijderd, dan wordt nogmaals door as
best gefiltreerd en eindelijk langen tijd
onder 8 atmosfeer koolzuurdruk be
waard. In dien toestand kan het in klei
nere tanks aan café's worden geleverd
voor consumptie per glas.
Door een film werd de geheele berei
ding vertoond, waarbij spreker tevens
de groote waarde van zoete most en re
formvoeding deed uitkomen, zoowel
voor gezonden als zieken. Maagcatarh,
darmaandoening, lever- en galziekten,
jicht, zwaarlijvigheid, ondervinden een
gunstige werking van cle vruchtenzuren
uit de zoete most, die verder vrij is van
vet en keukenzout, maar vele vitaminen
bevat en zoodoende op de nieren een
zuiverden invloed uitoefent.
Daarom vestigde spreker vooral de
aandacht van heeren dokters op dit
nieuwe voedings- en genotmiddel.
De belangrijke lezing oogstte een wel
verdienden bijval.
ITALIË.
Bliksem-treinen. Italië legt het blijk
baar erop aan, alle snelheidsrecords der
wereld te veroveren. De snelste passa
giersboot is de Italiaansche „Rex"; het
snelste oorlogsschip ter wereld is de
kruiser „De Recco" met zijn 45 knoopen;
de snelste vlieger is luitenant Francesco
Agello, die een snelheid van ruim 700
km per uur bereikte; en de snelste af-
standslooper is de Italiaan Luigi Beccali.
En nu zullen Mussolini's electrische loco
motieven ook nog het trein-wereldrecord
veroveren, wanneer de stroomlijn-treinen
tusschen Rome en Milaan in bedrijf zul
len worden gesteld, en dit 720 kilometer
lange traject in vier uren en twintig mi
nuten zal worden afgelegd.
Deze nieuwe bliksem-treinen, zullen
met hun maximum-snelheid van 192 km
per uur de modernste en snelste van
Europa zijn en winnen het ze.fs van de
nieuwste Amerikaansche stroomlijn-
treinen.
Zij zullen den duur van de reis van
Rome naar Milaan en omgekeerd met de
'helft verminderen,
VER. STATEN.
Een stad met den ondergang bedreigd.
Reeds vijftig jaar ligt de omgeving van
New Straitsville in den staat Ohio vlak
boven een gloeiende vlammenzee.
Bij een staking in 1884 staken de-
monstreerende mijnwerkers enkele be
laden mijnk,arretjes in brand en lieieri
deze vervolgens in een kolenmijn neer.
De kolenlagen vatten daardoor vlam
en tot nu toe is het niet gelukt, de vuur
zee te blusschen, ofschoon reeds enor
me sommen zijn besteed, om den brand
te stuiten. Onophoudelijk sloeg het vuur
over van laag op laag, van schacht tot
schacht. Vandaag aan den dag staan
zes vierkante kilometer in vlam.
Het rijkste kolendistrict in het Hock-
ing-dal is waardeloos geworden en ko
len tot een gezamenlijke waarde van
vijftig millioen dollar zijn reeds een
prooi der vlammen geworden.
Bovendien zijn de meeste bosschen
uit den omtrek door brandgassen ver
stikt en nog steeds breidt het vuur zich
uit.
Thans wordt ook New Straitsville zelf
door den onderaardschen brand be
dreigd. Vijf en twintig duizend huizen
zijn reeds ingestort, omdat hun funda
menten, welke op de kolenlagen rust
ten, geen steun meer vonden.
De verkeerswegen zijn op verschil
lende plaatsen meters gezakt en ook de
kerken en scholen verkeeren in groot
gevaar. De beangstigde inwoners heb
ben zich tot de regeering gewend om
hulp en momenteel stellen inspecteurs
van het bureau voor het mijnwezen een
onderzoek in naar de ligging van den
vuurhaard. Waarschijnlijk zal het bonds-
departement van openbare werken dé
hooge sommen verleenen, welke noodig
zijn om den zich steeds uitbreidenden
onderaardschen brand te bestrijden en
de stad te redden.
Middelburg, 22 Jan. Op de veiling
deden: veldsla 13—17 c., spruiten 3—10
c., witlof 610 c., koolrapen 1,52,5 c„
wijnpeën 12 c., roode kool 13 c.,
peën 13 c., uien 12,5 c., kroten 13
c., kogel boonen 1017 c„ alles per kg;
peën 67 c., rapen 12 c„ kroten 12,5
c., prei 17 c., selderie 0,52 c., peter
selie 0,5 c., alles per bos; savoye kool 2
4 c„ roode kool 15,5 c., boere kool
1—3,5 c„ bloemkool 2—15 c., andijvie
0,5—3,5 c., alles per stuk; Crocus 811
c., cyclamen 26 c., honing 3537 c., alles
per pot.
Goes, 22 Januari" Veilingsvereeni-
ging „Zuid-Beveland". Peren: Comtess?
de Paris extra 3132, idem A 2729, .6.
B 22—26, idem C 13—19, Kleipeer extra
14, idem A 1112 c., idem B 1012, id.
C 59, Gieser Wildeman A 14, idem B
12—13, idem C 8—11, Doyenne d'Alen-
con 18, Passa Crasana 10, Kroet en Stek-
peren 25, per 100 kg.
Appels: Goud Reinette extra 3233,
idem A 30—32, idem B 27—32, idem C
1526, Salomé A 23, idem B 20, idem L
17—18, Ontario 22—23, Bramley Seedling
18, Zure Bellefleur 24, Uitschot en Stek-
appels 48, per 100 kg.
Diversen: Zaaiboonen 12, Witlof 4 8,
Spruiten 4—7, Uien 0,80—1,20, Aardap
pelen 3,40—3,50, per 100 kg; Bloemkool
11, Groene Savoyekool 2, Kipeieren 2,50
2,80, per 100 stuks; Prei 36, per 100
bos; Wilde Konijnen 0,65, Fazanten 0,75,
per stuk.
Elec. Drukkerij G. W. den Boer, M'burg
weer
en w/ncf
20-50-60ci
(Ingez. MedL)