HANDEL m NIJVERHEID. KUNST EN WETENSCHAP. BUITENLAND. ■AKKTBEMONTEN. ïj"CRÊME spr. het twee maal genomen besluit tot toekenning van een risicogarantie van 1.000.000 voor den tarweoogst resp. 1932 en 1933. Met dankbaarheid kan spr. vermelden, dat het niet noodzakelijk is gebleken van de garantie gebruik te ma ken. Een besluit, waarbij de belangen van het platteland in de toekomst zeer zeker gediend zuilen zijn, is voorts dat tot op richting van het waterschap „het Hulster en Axelerambacht", waardoor een gebied van ruim 20 000 ha van wateroverlast be vrijd zal kunnen worden. Ook het moge lijk maken van hervatting der gronden van de calamiteuze polders binnen 7 ja ren, noemde spr. van groot belang en ook het verschuiven van het voorschrift inzake de breedte der wielbanden tol Jan, 1940. Het vraagstuk der electrici- teitsvoorziening heeft zich ook in de be langstelling der staten mogen verheugen, al is er niet' zooveel over beraadslaagd als in de vorige 4-jarige perioden. Er zijn elf netten overgenomen- Naast de electriciteitsvoorziening heb ben de Staten in December ook de gas- voorziening binnen den kring hunner be moeiingen getrokken. Spr. hoopt van harte dat het dienaangaande getroffen besluit gunstige gevolgen voor de pro vincie zal mogen hebben. Een belangrijk besluit op sociaal gebied namen de Sta ten volgens spr. door toekenning van een renteloos voorschot aan de N.V. Waterleidingmaatschappij „Zeeuwsch- Vlaanderen" en de toekenning van een extra subsidie ten bate van de hygiëne van het kind bewijst, dat de staten ook een open oog hebben gehad voor de volksgezondheid. Het lot der ambtenaren kwam niet al leen ter sprake bij het besluit inzake hunne salarisregeling, maar ook bij de vaststelling van een belangrijke wijziging van het reglement op de rechtspositie der provinciale ambtenaren, bij die van een arbeidsovereenkomstenreglement en bij die van 'n reglement voor de polder- en waterschapsambtenaren, alsmede bij eene wijziging van 't algemeen reglement op de polders en waterschappen. Nog herin nerde spr. aan de wijzigingen in enkele bijzondere reglementen en aan de samen voeging van de Oud- en Nieuw- Noord Bevelandpolders en aan het binnenkort in studie nemen van het vraagstuk der combinatie van polders en waterschap pen. Met deze korte opsomming van een aantal besluiten, door U in de laatste 4- jaren getroffen aldus de commissaris moge ik volstaan en ik ben er van over tuigd, daarmede aangetoond te hebben, dat door U zeer omvangrijk en zeer be langrijk werk is verricht, zoodat Uwe vergadering aanspraak kan maken op den warmen dank der provincie voor hare goede zorgen en hare toewijding, ik eindig thans met het uitspreken van den wensch, dat onze provincie onder God's zegen, kan het zijn binnen korten tijd, eene goede toekomst tegemoet gaan en dat zij, die geroepen zullen worden aan deel te nemen in het bestuur van deze provincie, met dezelfde toewijding en hetzelfde beleid, als waarvan gij blijk hebt gegeven, zich van hunne taak z il- len kwijten. Op deze woorden klonken blijken van instemming, evenals na de woorden van den heer Van dePutte, die den com missaris dank bracht voor zijn rede en hem namens de Staten ook God's zegen in 1935 toewenschte. De bootdienst op Zondag. Thans laten wij in extenso nog volgen wat de heer Erasmus zeide inzake den bootdienst. Naar aanleiding van het advies van Ged. St. betreffende mijn motie van 19 Dec. kan ik toch niet nalaten eenige op merkingen naar voren te brengen. Ged. St. beginnen met te zeggen dat zij de principieele overwegingen voor een oogenblik ter zijde laten, maar toch de aanneming van deze motie moeten ont raden omdat zij naar hun oordeel niet voor zoodanige uitvoering vatbaar is dat daardoor het reizend publiek in zijn ge heel zou worden verdiend. M. d. V. ik ben het met de Heeren dienaangaande heele- maal niet eens. Ik meen toch in hun schrijven te moeten opmerken, dat zij het niet zakelijk genoeg hebben be schouwd, en direct bij hun weer de prin cipieele gedachte naar voren is gekomen. Indien dat niet het geval was geweest, hadden zij moeten inzien dat er ver schillende mogelijkheden zijn om den dienst uit te breiden, waarbij het reizend publiek ten zeerste gebaat zou zijn. De gedachte van nog een boot te laten va ren na 20,25 uur, dat hier toch in het midden is gebracht, is bij ons heelemaal niet opgekomen. Evenwel is het vertrek van de laatste boot uit Walsoorden naar Hansweert op Zondag in de zomerdienst' om 20,45 uur, aankomst te Hansweert 21,15 uur. Daarbuiten zijn er nog moge lijkheden genoeg een boot tusschen te leggen. Als ik de groote tusschenruimte van het vertrek van een boot uit Bres- kens, gedurende vier uur op den middag er buiten laat, dan is er bovendien nog voldoende tijdruimte heen en weer te doen varen tusschen 18,10 uur en 20 uur, welke boot aansluiting kan geven op de sneltrein van 19.04 uur uit Vlissingen en kan men tevens gebruik maken van de boemeltrein van 19,46 uur uit Vlissingen, terwijl degene die niet per trein reizen eveneens gelegenheid hebben, in beide richtingen zich te verplaatsen en is er nog voldoende tijd om weer te 20 uur te Breskens te zijn. Men ziet hieruit dat men met een keer meer over te varen, zooaifj mijn motie luidt veel kan bereiken ten ten dienste van het reizend publiek. In mijn vorige toelichting ben ik niet zoover gegaan om de uren aan te geven op welke wijze het te bereiken zou zijn, omdat mij dit zeer eenvoudig lijkt, maar nu Ged. St. met allerlei bezwaren n.uar voren zijn gekomen, meende ik dat het mijn plicht was deze regeling aan te ge ven. Het is zeer te betreuren dat Ged. Staten dit verzoek niet wat objectiever hebben beschouwd. Wanneer zij het nauwkeurig hadden bekeken en de principieele gedachte er buiten hadden gelaten, dan hadden zij tot de conclusie moeten komen, dat ver betering van de Zondags-dienst hoogst noodzakelijk is. Wanneer ik het goed beschouw dan schuilt hierin ook nog het optreden van een der statenleden in de vorige vergadering. Volgens dat lid zouden wij niet gerechtigd zijn voor onze rechten op te komen. Ik geloof M. d. V. dat wij in de Staten vergadering allen dezelfde rechten hebben; des te meer nog waar het hier geldt een voor stel ter bevordering van het algemeen belang. Wanneer er moet geprotesteerd worden dan zou dit van de zijde vai diegene zijn, die hier het algemeen be lang voorstaan en die verandering wil len brengen in de gebrekkige Zondags dienst regeling van de Provinciale boot tusschen Vlissingen en Breskens. Ik had niet vermoed dat mijn voorstel in de vorige vergadering zooveel stof opge jaagd zou hebben. Het voorstel is -alleen zonder principieele gedachte gedaan, uitsluitend met het oogmerk de Z o- merdienst regeiling te ver beteren, terwijl mijn eerste voorstel ook tevens de Winterdienst be trof. Ik had niet durven verwachten dat de tegenstanders er op zoon unfaire wijze zouden tegen opkomen. M. d. V. wanneer er een verzoek aan de Staten leden gedaan moet worden om aan dit over en weer gepraat een einde te ma ken, zou ik zeggen, dan stemt men voor de motie en is er aan het verlangen van zeer velen voldaan, omdat de uitbrei ding van de Zondagsdienstregeling hoogst noodzakelijk is van groot belang voor het algemeen zal zijn. M. d. V. ik kan niet anders dan mijn motie hand haven en mijn voorstel nogmaals bij de Statenleden aanbevelen. Weegbruggen en dienstgebouwen. Tn de vergadering van 19 December werd aangehouden de beslissing over de beide volgende voorstellen: a. stichting van weegbruggen te Zie- rikzee en Wolphaartsdijk voor den Prov. Stoombootdienst op de Oosterschelde en den veerdienst KortgeneWol phaartsdijk en een kantoorgebouw te Zierikzee; bv. stichting van dienstlokalen voor den Prov. Stoombootdienst op de Wes- terschelde te Neuzen. Ged. Staten hebben zich uitvoerig verdedigd tegenover de opmerkingen in zake de weegbruggen en den wensch om andere wijze van vrachtheffing en met aandrang in overweging gegeven de beide voorstellen alsnog ongewijzigd aan te nemen. De heer SCHIPPERS kon zich met het voorstel van Ged. Staten vereeni- gen. De heer SONKE was door de moti veering van Ged. Staten niet geheel overtuigd. Er was voor hem niets anders over een uitspraak van de Staten uit te lokken, toen in de afdeelingen geen toe zegging van uitstel was te verkrijgen. Voor het wegen van wagens is veel lan ger tijd noodig dan het meten, wat men kan schatten, Dit zal vooral het geval zijn als men goede instructies kan geven. Toch trok spr. zijn amendement in gezien den toestand der aanlegplaatsen en stei gers. Inzake de bezwaren der schipers zei de spr., dat men den klok niet terug mag zetten. Worden de tijden beter, dan hoopte spr, dat ook de schippers er hun deel van zullen hebben. De heer MOELKER was het eens met het voorstel van Ged. Staten, dat hij uitstekend toegelicht achtte. De heer HAMELINK wist voor een verloren zaak te pleiten, nu de heer Sonke zijn motie introk. Toch meende spr. dat men een principieele beslissing had moeten nemen, en dat men nog veel meer weegbruggen zal gaan bou wen. Spr. achtte dit alles niet in het al gemeen belang. Ook spr. ziet in wegen veel meer tijdverlies als in meten, als men de markt althans niet gaat schat ten. Men vergeet dat met tarief per opper vlakte juist het verkeer zal toenemen, en ook v,an goederen, die nu per parti culiere gelegenheid worden overgezet. Men zal veel ledige auto's hebben terug te brengen, waarmede bijv. grint, zand en steen vervoerd wordt. Dit zal een verlaging der tarieven niet voldoende bevorderen. Voor wegen moet men vroeg' aan ue veren zijn, om niet de risico te loopen een halven dag te verspelen. Het meten kan in zeer korten tijd gebeuren, en dan kan men nog verschil maken tus schen beladen en onbeladen wagens. Men zal toch ook wel degelijk bij wegen met de waarde der vervoerde goederen moeten rekening houden. Voor het plegen van fraude staan alle deuren open en men werkt haar in de hand. Niet alom werkt men met ge wichtstarieven, zooals niet op de brug gen, en men moet de bootdiensten be schouwen als een verlengstuk der groote wegen. Spr. zal zich slechts zeer noode bij het handhaven van het oude systeem neerleggen. De heer VOGELAAR verzette zich tegen het voorstel van Ged. Staten we gens het te hoog zijn der vrachttarieven. Als men meer bruggen krijgt, is er niets op tegen voorloopig bruggeld te heffen. Vooral voor de vrachtauto's moeten de tarieven zoo laag mogelijk zijn. Alom zijn de tarieven belangrijk minder dan in Zeeland. De heer KODDE zeide, dat de schat ting van vrachten zeer moeilijk is. Het gaat om verlaging der tarieven. Maar men moet zich ook afvragen wie zal de mindere opbrengst betalen. Het beste is, dat het Rijk de heele boot diensten over neemt, en dan zal Zee land geen uitzonderingspositie meer in nemen. Op de Wester Schelde moet, men tot twee veren komen en dan is tariefsverlaging mogelijk. Bij de wegen belasting houdt men ook rekening met het gewicht. De heer BOSSELAAR heeft alle stuk ken met belangstelling gelezen en*kwam tot de conclusie dat Ged. Staten den juisten middenweg hebben gevonden. In weegbrugen ziet spr. een opvoe dende kracht, om fraude te voorkomen. De heer VAN ROMPU verdedigde 't voorste! van Ged. Staten, die niet over ijs van een nacht gaan. Het voorstel a van Ged, Staten werd aangenomen met 32 tegen 8 stemmen. Het voorstel b, werd met dezelfde stemmenverhouding aangenomen. Wijziging Algemeen Reglement voor de polders of waterschap pen in Zeeland. Ten slotte kwam het voorstel ter tafel tot wijziging van het algemeen regle ment voor de polders of waterschappen in Zeeland, welke wijziging een gevolg is van opening van de mogelijkheid, om ook van het gebouwd onder alle omstan digheden desverïangd een geschot ie heffen. Eenige aanvullingen in het reglement zijn daardoor nog noodig o.a. ter zake van de stembevoegdheid der aldus aan- geslagenen. Bovendien zijn nog enkele andere wijzigingen en aanvullingen noodzakelijk gebleken. In twee afdeelingen zijn enkele alge- meene beschouwingen over het voorstel gehouden en is o.a. gevraagd wat er voor beschermt, dat niet iedere polder tot den aanslag van het gebouwd zal overgaan, waarop het antwoord luidde, dat het besluit nu eenmaal gevallen is en de uitvoering er van in de handen van Ged. Staten ligt. Op een vraag waarom voor dit regle ment, dat voor vele jaren zal moeten gelden, de spelling-Marchant niet ge bruikt is, luidde het antwoord, dat ook de regeering zelve zich aan de oude spel ling houdt. Op een desbetreffende vraag, bleek, dat de kwestie der scherpere controle op de handelingen van de ont vangers-griffiers, in het Polderambtena renreglement zal worden opgenomen en wel in de volgende zitting aan de orde zal kunnen worden gesteld. Overwogen zal worden of het mogelijk is als alle leden der Staten het reglement thuis krijgen het in boekvorm en met wit doorschoten te doen verschijnen. In hun antwoord op het algemeen ver slag deelen Ged. Staten mede, dat met den Minister overeenstemming is ver kregen of althans weldra in allen vorm verkregen zal worden betreffende het reeds in 1931 door de Proy. Staten vast gestelde Polderambtenarenreglement. Uit den aard der zaak zullen eenige be palingen betreffende de rechtspositie van de polderambtenaren, welke thans nog in het Algemeen polderreglement voorkomen, moeten worden overge bracht naar het polderambtenarenregle ment. Een voorstel, om beide reglemen ten met elkander in overeenstemming te brengen, zal, naar Ged. Staten vertrou wen, in de volgende zitting aan de Sta ten kunnen worden aangeboden en dan zullen tevens de bepalingen van de con trole op de handelingen van de ontvan gers-griffiers nader in aandacht worden genomen. De heer DE JONGE hield een betoog met als lot, dat als tengevolge van een onregelmatigheid een waterschap voor moeilijkheden komt inzake de finantiën, Ged. Staten moeten helpen, dan is het waterschap aan den veiligen kant. De heer KODDE bepleitte het belang van de eigenaars van het gebouwd op geregelde medezeggenschap in de uit te voeren werken en hij verzocht bij even- tueele volgnde wijziging daarmede re kening te houden. Tegen den datum van 1 Februari van het bijwerken der leggers heeft spr. be zwaar, omdat de polderbesturen nog; geen opgave hebben van het kadaster. De heer ONDERDIJK achtte; de stem bevoegdheid voor de polderbesturen nog niet voldoende geregeld in dit re glement. Vroeger meende spr, dat men alleen voor buitengewone werken het gebouwd z,al belasten. Maar nu weet hij, dat men dit ook zal doen als het niet beslist noodig is. Zeker hebben Ged. Staten toezicht, maar hij zou het toch wel wil len zien vastgelegd in het reglement. De heer VOGELAAR zette de kwes tie van het belasten van het gebouwd uiteen en zeide, dat ieder jaar toch lijs ten der stemgerechtigden worden opge maakt. Er is dan geen aanleiding om te denken aan fraude. De heer DIELEMAN verdedigde het voorstel van Ged. Staten en besprak in de eerste plaats hetgeen de heer de Jonge had opgemerkt. Met diens wen- schen zal rekening worden gehouden. De kwestie van het stemrecht zullen Ged. Staten ook nog nader overzien. Spr. zag er niet zulkeen bezwaar in, dat iemand het eene jaar wel en een ander jaar geen stemrecht heeft. De regelingen voor Schouwen en Walcheren zijn reeds ingevoerd voor de algemeene beslissing over het principe, waaryan het huidige voorstel het gevolg is. Het gebeurt heel dikwijls dat de uit gaven van een polder van grooter be lang zijn voor de eigenaars aan de ge bouwde, dan van de ongebouwde eigen dommen. Het is gewenscht een datum te stel len, en men kan het heele jaar dan wij zigingen in de liggers aanbrengen en behoeft dit niet in één maand te doen. De heer KODDE repliceerde en vond het verkeerd, dat alle eigenaars van 't gebouwd tegelijk van het stemrecht wor den uitgesloten. Hierna werd de geheele wijziging z. h. s. aangenomen. Aan den heer DE PAUW werd verlof gegeven een vraag buiten de orde van Ged. Staten te stellen. Het betrof de aangenomen motie inzake het vast aan stellen van de pontonknechts te Ter- neuzen. Spr. vroeg of Ged. Staten ook kun nen mededeelen of daaraan nog moei lijkheden verbonden zijn en of het spoe dig kan gebeuren. De heer VAN BOMMEL VAN VLO TEN zeide, dat er zeker nog enkele moeilijkheden uit den weg waren te ruimen, doch Ged. Staten zullen het besluit royaal uitvoeren, al kan men niet verlangen dat zij een datum van invoering toezeggen. Hierna sloot de VOORZITTER in naam der Koningin de zitting. Faillissementen. Het faillissement van F. A. Kraat Jr., koopman en electricien te Middel burg, Curator mr. F. W, Adriaanse te Middelburg is geëindigd door de ver bindend geworden eenige uitdeelings- lijst met een uitkeering van 4,926 pet. aan de concurrente schuldeischers. Lezing Natuurkundig Gezelschap te Middelburg. Maandagavond hield in de Soc. de Vergenoeging prof. A. M. Sprenger uit Wageningen een lezing over: „De ver werking van Ned. fruit tot alcoholvrije dranken". Spr. wees er op, dat onze tuinbouw wel het meest van de malaise heeft geleden, aangezien hij is ingesteld op export. Het vorig jaar is voor 80 miljoen gulden minder uitgevoerd d,an in 1928, terwijl de steun slechts TA miljoen gulden bedroeg. Onder de maat regelen tot steun acht spreker teeltver bod verkeerd. Deskundige behandeling met teeltverbetering door toename van opbrengst per oppervlakte, eenheid en toename van het goede fruit tegenover het minderwaardige is aan te bevelen. Thans is nog 75 pet. v,an de opbrengst minderwaardig, dit kan een moet an dersom worden, zoodat slechts 25 pet. afval bestaat. Deze afval kan nu in waarde stijgen door het te gebruiken voor de vervaar diging van zoete most, wel te onder scheiden van limonades, die voor een groot deel slechts uit water, suiker, ci troenzuur en essence bestaan. Zoete most daarentegen is het zuive re onverdunde vruchtensap, waarvan de samenstelling volkomen gelijk is geble ven, ook het suikergehalte, Is de sap toch zuur, dan wordt door vermenging een most gemaakt, die een voor con sumptie behoorlijk suikergehalte bezit. Alleen bij aardbeien en frambozen wordt suiker toegevoegd. Het laboratorium te Wageningen is steeds bezig met proeven en het oplos sen van problemen en het resultaat is, dat de waarde van den afval zeer is ge stegen. Jammer dat de regeering niet heeft kunnen toestaan ook druivenmost te vervaardigen, waardoor ook de drui- venteelt geholpen zou zijn. Ook aan een combinatie van groenten en vruchten wordt gewerkt. De vruchten worden gereinigd, gema len, geperst, onder een druk van 8 at mosferen, en het sap gedurende 12 uur in kuipen geplaatst. Door toevoegipg van een filter, verkregen uit een cultuur van een schimmel op graandoppen, wordt het troebelmakende eiwit ver wijderd, dan wordt nogmaals door as best gefiltreerd en eindelijk langen tijd onder 8 atmosfeer koolzuurdruk be waard. In dien toestand kan het in klei nere tanks aan café's worden geleverd voor consumptie per glas. Door een film werd de geheele berei ding vertoond, waarbij spreker tevens de groote waarde van zoete most en re formvoeding deed uitkomen, zoowel voor gezonden als zieken. Maagcatarh, darmaandoening, lever- en galziekten, jicht, zwaarlijvigheid, ondervinden een gunstige werking van cle vruchtenzuren uit de zoete most, die verder vrij is van vet en keukenzout, maar vele vitaminen bevat en zoodoende op de nieren een zuiverden invloed uitoefent. Daarom vestigde spreker vooral de aandacht van heeren dokters op dit nieuwe voedings- en genotmiddel. De belangrijke lezing oogstte een wel verdienden bijval. ITALIË. Bliksem-treinen. Italië legt het blijk baar erop aan, alle snelheidsrecords der wereld te veroveren. De snelste passa giersboot is de Italiaansche „Rex"; het snelste oorlogsschip ter wereld is de kruiser „De Recco" met zijn 45 knoopen; de snelste vlieger is luitenant Francesco Agello, die een snelheid van ruim 700 km per uur bereikte; en de snelste af- standslooper is de Italiaan Luigi Beccali. En nu zullen Mussolini's electrische loco motieven ook nog het trein-wereldrecord veroveren, wanneer de stroomlijn-treinen tusschen Rome en Milaan in bedrijf zul len worden gesteld, en dit 720 kilometer lange traject in vier uren en twintig mi nuten zal worden afgelegd. Deze nieuwe bliksem-treinen, zullen met hun maximum-snelheid van 192 km per uur de modernste en snelste van Europa zijn en winnen het ze.fs van de nieuwste Amerikaansche stroomlijn- treinen. Zij zullen den duur van de reis van Rome naar Milaan en omgekeerd met de 'helft verminderen, VER. STATEN. Een stad met den ondergang bedreigd. Reeds vijftig jaar ligt de omgeving van New Straitsville in den staat Ohio vlak boven een gloeiende vlammenzee. Bij een staking in 1884 staken de- monstreerende mijnwerkers enkele be laden mijnk,arretjes in brand en lieieri deze vervolgens in een kolenmijn neer. De kolenlagen vatten daardoor vlam en tot nu toe is het niet gelukt, de vuur zee te blusschen, ofschoon reeds enor me sommen zijn besteed, om den brand te stuiten. Onophoudelijk sloeg het vuur over van laag op laag, van schacht tot schacht. Vandaag aan den dag staan zes vierkante kilometer in vlam. Het rijkste kolendistrict in het Hock- ing-dal is waardeloos geworden en ko len tot een gezamenlijke waarde van vijftig millioen dollar zijn reeds een prooi der vlammen geworden. Bovendien zijn de meeste bosschen uit den omtrek door brandgassen ver stikt en nog steeds breidt het vuur zich uit. Thans wordt ook New Straitsville zelf door den onderaardschen brand be dreigd. Vijf en twintig duizend huizen zijn reeds ingestort, omdat hun funda menten, welke op de kolenlagen rust ten, geen steun meer vonden. De verkeerswegen zijn op verschil lende plaatsen meters gezakt en ook de kerken en scholen verkeeren in groot gevaar. De beangstigde inwoners heb ben zich tot de regeering gewend om hulp en momenteel stellen inspecteurs van het bureau voor het mijnwezen een onderzoek in naar de ligging van den vuurhaard. Waarschijnlijk zal het bonds- departement van openbare werken dé hooge sommen verleenen, welke noodig zijn om den zich steeds uitbreidenden onderaardschen brand te bestrijden en de stad te redden. Middelburg, 22 Jan. Op de veiling deden: veldsla 13—17 c., spruiten 3—10 c., witlof 610 c., koolrapen 1,52,5 c„ wijnpeën 12 c., roode kool 13 c., peën 13 c., uien 12,5 c., kroten 13 c., kogel boonen 1017 c„ alles per kg; peën 67 c., rapen 12 c„ kroten 12,5 c., prei 17 c., selderie 0,52 c., peter selie 0,5 c., alles per bos; savoye kool 2 4 c„ roode kool 15,5 c., boere kool 1—3,5 c„ bloemkool 2—15 c., andijvie 0,5—3,5 c., alles per stuk; Crocus 811 c., cyclamen 26 c., honing 3537 c., alles per pot. Goes, 22 Januari" Veilingsvereeni- ging „Zuid-Beveland". Peren: Comtess? de Paris extra 3132, idem A 2729, .6. B 22—26, idem C 13—19, Kleipeer extra 14, idem A 1112 c., idem B 1012, id. C 59, Gieser Wildeman A 14, idem B 12—13, idem C 8—11, Doyenne d'Alen- con 18, Passa Crasana 10, Kroet en Stek- peren 25, per 100 kg. Appels: Goud Reinette extra 3233, idem A 30—32, idem B 27—32, idem C 1526, Salomé A 23, idem B 20, idem L 17—18, Ontario 22—23, Bramley Seedling 18, Zure Bellefleur 24, Uitschot en Stek- appels 48, per 100 kg. Diversen: Zaaiboonen 12, Witlof 4 8, Spruiten 4—7, Uien 0,80—1,20, Aardap pelen 3,40—3,50, per 100 kg; Bloemkool 11, Groene Savoyekool 2, Kipeieren 2,50 2,80, per 100 stuks; Prei 36, per 100 bos; Wilde Konijnen 0,65, Fazanten 0,75, per stuk. Elec. Drukkerij G. W. den Boer, M'burg weer en w/ncf 20-50-60ci (Ingez. MedL)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 6