LANDBOUW. LAATSTE BERICHTEN. BEURSTHERMSÜiïEi van Dinsdag. KERKNIEUWS. ONDERWIJS. LEDER EN VLOOT. SPORT. GEMENGD NIEUWS. ■UBS- EH WISSELKOERSEN. PROVINCIALE STATEN VAN ZEELAND. 0. EN W. SOUBURG. AMSTERDAM, 22 Jan. Het eerste getal is de vorige notee ring, daarop volgt de officieele notee ring van heden. Ned. 31 1000-4 101%—101% Ned. 33 1000-4 101%—101% Ned. 34 1000-4 101%—101% Certificaten-3 93%93% O. Indie 34 1000-4 101%—101%. Denemarken Oblig. '26-5 99%99% Duitschl. 100-7 28—28 Engeland 1960-90 4 74—73 Zwitserl. oblig, '24-5 97%97% Zwitserl. Staatssp. '27-4% 99%100% Amsterdam 1933-5 101%—101% Amsterdam 1934-4% 100%100% 's-Gravenhage 1929-4% 100%—100% Rotterdam 1926-1930-4% 100%—100% Berlijn 1925-6% 20%20 Zeeuws. Hyp. B-5 100100 Zeeuw, Hyp, B-4% 100100% Cities Service Cy. P. 1958 5 2323% A Amsterd. Bank 101%102 C Rott. Bankver. 92%92% A Twentsche Bank 8183% A Pref. Gruyter Zn. A. 129% A Pref. Jurgens A 104105 A Ned. Gist- en Spiritusf. 406404% A De Schelde N.B. 15%—15% A Ver. Papf. v. Gelder 4649% C Am. Car en Foundry 11%11%. C Am. Smelt en Ref. 21%22%. C Farbenind. I.G. 55% C Stand. Brands 11%11%. C U. States St. C. 23%—23%. C North Am. Cy. 8%8. A Born. Sum. H.M. 136%135%. A Linde Teves en Stokv. 69%68%. A Ned. Wol Mij. 75—72. A Singkep Tin M. 7675%, A J- C. Japan Ln. 2627. A Rotterd Lloyd 2929%. A S. M. Nederland 28%—30%. A Amst- Thee C.M. 4343%. waardigd, dat hij van N. het geld terug wilde hebben, aan welken eisch N. dan ook heeft voldaan. Desniettemin is deze zaak ter kennis van de justitie gekomen, die een ver volging tegen N. instelde. Bij de behan deling der z,aak voor de rechtbank er kende N. het geld te hebben ontvangen, dat echter volgens hem diende als ver goeding voor verrichte werkzaamheden. Wel heeft hij het later teruggeven. De ambtenaar van het O.M. achtte 't ten laste gelegde, het aannemen van steekpennigen, bewezen en eischte 2 maanden gevangenisstraf. Uitspraak 4 Februari.. Padvindersmes niet een wapen in den zin der wapenwet? Wegens overtreding der Wapenwet heeft Maandag W. J. B. voor de recht bank te Haarlem terechtgestaan, in hoo- ger beroep van een vonnis van den Haarlemschen kantonrechter, die hem wegens het dragen van een padvinders mes had veroordeeld. De rechtbank, overwegende, dat een zoodanig mes door een padvinder met vreedzame be doelingen wordt gedragen en d,at het padvindersmes niet als een wapen in den zin der \v apenwet dient te worden t beschouwd, sprak den verdachte vrij. De officier van justitie bij de Haarlem- sche rechtbank teekende evenwel cas satie aan bij den Hoogen Raad, die op 7 Januari j.l. deze zaak behandelde. De advocaat-generaal concludeerde gedeeltelijk tot niet-ontvankelijkverkla- ring, gedeeltelijk tot verwerping van 't cassatieberoep. markt moet worden opgevangen, afhangt van de exportmogelijkheid. Op grond hiervan laat de teelt-oppervlakte zich heel moeilijk precies aangeven. De Mi nister meent een en ander te kunnen on dervangen door een eventueel voor te schrijven sorteering. Met bovenstaande redeneering kunnen we accoord gaan, alleen ze is niet af. Er had aan moeten worden toegevoegd: In elk geval zal on- dergeteekende hetzij door een prijsrege ling, hetzij door een verplichte sortee ring, hetzij door beide, een loonende teelt bevorderen. Edoch, zoo ver komt de mi nister niet. Het zou ook slecht kloppen met de grondstelling uit zijn memorie: ,,Het streven van ondergeteekende blijft om de zware lasten, welke de landbouw- crisispolitiek op de Nederlandsche con sumenten legt, zooveel mogelijk te be perken. Waar mogelijk, wordt getracht de heffingen lager te stellen, zoowel door directe vermindering van het steunbe drag, als door productie- en teeltbeper king." Ziehier, wat zoo verontrustend is, wat nog wordt aangedikt door de steeds hardnekkiger gaande geruchten, dat de tarwe- en bietensteun belangrijk zul len worden verlaagd. De stemmen der groot-stedelijke Kamers van Koophandel .zijn wèl beluisterd. TEELTREGELING AARDAPPELEN OOGST 1935, Men behoeft maar het verslag omtrent het verhandelde in de hoofdbe stuursvergadering der Z.L.M. te lezen, om te weten, dat omtrent de teelt- en steunregeling voor aardappels eigenlijk alles nog vaag is. Uit de memorie van toelichting, welke de begrooting van het Landbouw-crisis-fonds voor. 1935 verge zelt, was reeds op te diepen, dat wijzi gingen op komst waren in de manier van steunverleening. „Getracht zal wor den een systeem van steunverleening op te bouwen, waarbij de noodzakelijke controle teruggebracht wordt tot een zoo klein mogelijken omvang", aldus de Minister in genoemde memorie. In ver band hiermede zijn zoowel inkomsten als uitgaven betreffende dit onderdeel pro memorie geraamd. We zien hierin een overwinning, door den handel be haald, al moet anderzijds worden toege geven, dat „de noodzakelijke controle" veel geld heeft gekost. De hier in uit zicht gestelde wijziging van het systeem is nu uit de gepubliceerde teeltregeling af te leiden. „De door de Nederlandsche Akkerbouw-Centrale opgelegde teelt heffing is verschuldigd voor alle soorten aardappelen, dié niet behooren tot de vroege rassen, ook al worden ze gerooid vóór 1 Augustus. Hetzelfde geldt voor pootaardappelen van die rassen". Hoe groot het bedrag van heffing zal zijn, schijnt nog niet vast te staan. Ir. Dorst sprak op bovengenoemde vergadering van 25-40 per ha. Voor ons is dat meer dan een geldzaak, het is een prin cipe-kwestie, een ontbreken van elk werkelijkheidsbesef, .gen bespotting van den toestand. O, zeker, er zullen wel landbouwers zijn, die de gevraagde con tanten op tafel zullen kunnen leggen, maar deze verpersoonlijken niet den boer, ook niet den Zeeuwschen boer. Weet men niet in Den Haag, dat kunst mest, zaad- en pootgoed worden gekocht, te betalen uit de opbrengst van den nieuwen oogst? Welke boeren hebben dezen ontwerpers voor oogen gestaan? Hierbij komt nog, dat wij met den bes ten wil der wereld niet kunnen inzien, hoe die vooruitbetaalde contanten uit eindelijk aan den teler ten goede zullen komen, zonder dat deze in een mini mumprijs worden verdisconteerd. In de reeds aangehaalde memorie van toelich ting op de begrooting van het landbouw crisisfonds wijst de minister er op, dat de aardappeloogst van een groot aan tal factoren afhankelijk is, weersgesteld heid en plantenziekten, terwijl het deel, dat uitsluitend voor de binnenlandsche PLANNEN VAN DE K.L.M. Vijf maal per dag naar Brussel tijdens de wereldtentoonstelling Geregeelde dagelijksche dien sten op Praag en Milaan. Naar wij vernemen, is de K.L.M. voor nemens, om in verband met de wereld tentoonstelling, welke dit jaar in Brus sel wordt gehouden, een zeer frequen- ten luchtdienst van Amsterdam en Rot terdam op de Belgische hoofdstad te openen. Deze dienst zal aanvangen in April en in stand worden gehouden tot 6 October. Men zal niet minder dan 5 X daags naar en van Brussel kunnen vlie gen. Verder wordt gemeld, aat de nieuwe K.L.M.lijn op Praag, de hoofdstad van Tsjecho-Slovakije op 1 April in exploi tatie zal worden genomen. Deze lijn zal worden gevlogen in samenwerking met de Tsjechische luchtvaartmij. Deze heeft de laatste jaren in 't zomerseizoen reeds een verbinding RotterdamPraag on derhouden, en nu zullen beide maat schappijen de verbinding permanent en dagelijks vliegen. De route is vastgesteld als volgt: Amsterdam, Rotterdam, Es sen, Halle-Leipzig, Praag, Voorts geeft deze lijn in Praag door verbinding met Weenen en Boedapest. De vlucht AmsterdamPraag duurt 5 uur; Weenen is nog 2 uur en Boedapest 3% uur verder. De lijn zal worden gevlogen met de F 18-types, die thans op de Indië-route worden gebruikt. Ook omtrent de geprojecteerde nieu we K.L.M.-lijn AmsterdamMilaan (Italië) kunnen thans nadere bijzonder heden worden medegedeeld. Deze lijn zal worden gevlogen in samenwerking met de Duitsche en Italiaansche maat schappijen en zal ook dagelijksch zijn. Om één uur vertrekt men van Am sterdam en komt om 15 h 50 te Frank fort aan, vliegt vandaar over de Alpen naar Milaan, waar de machine om 17 h 45 aankomt. De passagiers vinden hier nog aansluiting op den nachttrein naar Rome en Genua. In omgekeerde richting kan men des morgens reeds uit Rome vliegen om 7 h 10 min. en vertrekken van Milaan om 10 h 30 om eveneens via Frankfort om 15 h 45 op Schiphol aan te komen. Hier vindt men dan aanslui ting op Londen, Hull, Liverpool en Scan dinavië. STAATSLOTERIJ. (Onder voorbehoud). Op onderstaande nummers vielen he den de volgende prijzen: f 1000 2687 3616 8700 12325 17656 f 400: 6016 17551 21324 f 200: 4722 9182 23134 f 100: 23947 21260 20892 20839 19524 13557 13175 12474 10094 9718 395 A Houth. Alberts 2324. C Baltimore &Ohio 8% A Southern Rlw. 8%8%. C Union Pac. Rr. 64%63%. C Int, Nickel Cy. 14% Duits.hl *30 1000-5% 32%—33-32%. A Koloniale Bnk. 37%—37%-39%. A NL Hbk 1000 o9%— 68%-69. C Ned. H.M. 1CC0 50-29-%. A Alg. Kunstz. U. 32%—31%-32%. A v. Bërkels Pat. 4846%, C Calvé-Delft 65%—65%-66%. A C. Suiker Mpij. 3937%. A Ned. Ford A.M. 240%—243, A Philips Gem. B. afg. 233%—234-32%. C Unilever 90—88%-89%. C Anaconda Cop. 77. C Bethlehem St. 2019%-20- C Kennec Copper 10%10%-%, C Un. States Leather 3%3%, A A.N.I.E.M.—N.B, 170—168 A Kon. Petr. Mpij. 142%—141 %-42%. C Contin. Oil Cy. 10%10%-%. C Shell Union O.C. 4%-^-4%. Vergadering van Dinsdag 22 Januari, Dinsdagmiddag kwamen de Provinci ale Staten weder bijeen als een vervolg op de vergadering van 19 December en dus nog behoorende tot de tweede ge wone zitting 1934, Aanwezig waren 40 leden. Afwezig de heer De Ridder, De voorzitter, de Commissaris der Koningin, opende de vergadering met een uitvoerige nieuwjaarsrede, waar op wij morgen terugkomen. De heer v. d- P u 11 e dankte als oudste lid voor de woorden van den voorzitter. De gasvoorziening. Onder de ingekomen stukken waren de Koninklijke besluiten tot goedkeuring van enkele Statenbesluiten, en wel o.a. dat tot deelneming in het maatschappe lijk kapitaal van een op te richten N.V. Zeeuwsche gasmaatschappij en het aan gaan van een geldleening van 2.000.000 Verder zijn nog goedgekeurd de Provin ciale begrooting 1935; het besluit tot wijziging van de verordening tot het we ren van inbreuken op natuurschoon en dat tot onttrekking aan het verkeer van een gedeelte van het Pad-over-den- Posthoorndijk in de gemeente Philippi ne. De ingekomen stukken werden voor kennisgeving aangenomen. Zondagsdienst der Provinciale booten. Alsnu kwam weer aan de orde de mo tie van den heer ERASMUS om Ged. Staten uit te noodigen: le de zomer-Zondagsdienstregeling van Vlissingen naar Breskens te begin nen met 1935 zoodanig uit te breiden, dat er 'n keer meer heen en weer wordt overgevaren dan bij ué zomeralenstre- geling van 1934 het geval was; 2e de laatste keer van Vlissingen naar Breskens niet vóór 19.15 te laten ver trekken. Zooals gemeld adviseeren Ged. Sta ten om deze motie niet aan te nemen. De heer ERASMUS besprak het ad vies van Ged, Staten en wees er op, dat Ged. Staten, de principieele zijde der kwestie willen laten rusten en ko mende tot de partieele kwestie, zeide spr, dat een tusschenboot, wel degelijk de aansluitingen zal verbeteren. Spr. betreurde het, dat Ged. Staten dit niet beter hebben bekeken. Het gaat er alleen om de zomerdienstregeling te verbeteren. Spr. handhaaft dan ook zijn motie. De heer ADRIAANSE had ook een ander advies van Ged. Staten met meer objectief standpunt verwacht. Het gaat hier ook wel degelijk om het algemeen Provinciaal belang. Men heeft in de week 12 diensten en dat dit aantal Zon dags wordt ingekrompen is te begrijpen, maar er. zijn grenzen. De provincie be staat uit verschillende groepen, maar hier gaat het om de belangen van de betrokken streken en dan is van 12 tot 4 diensten een groote sprong; tot 6 had nog gekund. Evenmin als de overheid de burgerij mag dwingen om zijn Zondag té besteden als de overheid wil, evenmin mag het omgekeerde gebeuren. Practi- sche bezwaren zijn hier niet en er is aansluiting te Vlissingen te geven op een sneltrein en een boemeltrein. De heer Onderdijk meende, dat men zich als democraat moet neerleggen bij een genomen besluit, i.e. het niet uit breiden van de diensten op Zondag, en daarom alleen zal spreker tegen deze motie stemmen. De heer Van 't Hoff achtte het ook verkeerd, dat men telkens weer met het zelfde aankomt. De heer VAN DER WART meende ook dat de voorstellers moeten wach ten tot de nieuwe Staten gekozen zullen zijn Dat 't algemeen belang uitbreiding eischt, betwijfelt spr, omdat de treinen jdes Zondags s'echt bezet zijn. Men moet als overheid hel eerst aan de belangen van het personeel denken. De heer ADRIAANSE zeide, dat het personeel in het onderhavige geval nu te Breskens toch aan boord blijft. De heer HAMELINK was het in groo te trekken eens met den heer Onderdijk, doch zal voorstemmen omdat er voor den zomer geen kans meer is de rege ling te verbeteren. Het eerste deel der motie werd aan genomen met 20 tegen 19 stemmen. Tegen alle anti-rev., Christ. Hist., St. C Tide Water Ass. Oil 5%5%. A K.N. Stoomb. Mij, 5%5. A Ned. Scheepv. U. 33%33%-%. A H.V. Amsterdam 166166%-68. Al Java Cult. Mij. 82%83-85, A N.I. Suiker U. 76%—76-77%. A Deli Batavia 150150%-48. C Deli Mij. 1000 138%—137%-36%. A Senembah 142%140%-%, C Chicago Milw. 1%1%. A Amst. Rubb, C. 102%—101 -02%. A Deli Bat. Rubb. 72%—71%. A Hessa Rubber 98%94%. A Serbadjadi S.R. 63%63%. Prolongatie 11. WISSELKOERSEN. Londen Berlijn Parijs Brussel Zwitserland Kopenhagen New-York 21 Jan. 7.28% 59.45 9.77% 34.57 47.93 32.55 1.49% 22 Jan. 7.25 59.42 9.76% 34.55 47..92 32.37% 1.48% Geref. en de heer Onderdijk. (De heer Goossens had de vergadering tijdelijk verlaten.) Het tweede deel der motie werd ver worpen met 28 tegen 11 stemmen. (Wordt vervolgd Rubber Tabak Suiker Schepen H.V.A. Philips Markt Amerika 4 Aku (Wettig gedeponeerd.) Cand. J. H. J. van Duijnen te Ter- neuzen heeft de toezegigng van beroep naar de Ned. Herv. Gem. te V r o u- w e p o 1 d e r aangenomen. Aan de Universiteit te Utrecht slaagde voor het doctoraal-examen rechten jbi?. M. L. Quarles van Ufford te Middelburg. Met ingang van 18 Jan. is bij den vrijwilligen landstorm, bij het vrijwillig landstormkorps motordienst aangesteld, tot reserve-luitenant-kolonel voor spe ciale diensten, de reserve-majoor voor speciale diensten P. W. M. Hoegen, van voormeld korps; te rekenen van 22 Sep tember 1934, bij het 6de regiment infan terie, tot reserve-eerste-luitenant, de reserve-tweede-luitenant K. W. van Aken, van dat regiment. De heer J. J. Antheunisse te Middelburg behaalde op de Na tionale Twentsche Oostelijke Bondsten- toonstelling met zijn Wit Java en Co lumbia Wyandotte Krielen een len prijs met eereprijs en een eervolle vermel ding en op de tentoonstelling van Avi- cultura te Den Haag met zijn twee in zendingen Columbia Wyandotte Krie len twee eerste prijzen. Korfbal. De Zaterdag gespeelde wedstrijden voor de competitie van den Zeeuwschen Korfbalbond, hadden tot uitslag: ZeelandiaT.O.G-O. 71, D.O.S, Volharding 92, Madjoe 1Swift 2 17-0. IJshockey. De Nederlandsche ijshockeyploeg heeft in het tournooi te Davos om het wereldkampioenschap met 40 van Zwitserland verloren. Abonnementen en Advertentiën voor dit blad worden aangenomen door den Agent M. DE WITTE, Marnixplein, West-Souburg DE RECORDVLUCHT VAN JHR. WITTERT VAN HOOGLAND. Zooals gemeld, heeft luitenant-vlieger jhr. mr. R. Wittert van Hoogland Vrij dag het Nederlandsch hoogterecord, dat met 9587 meter op naam stond van wij len luit.-vlieger Van Asch van Wijk verbeterd tot 11,300 m. De Maasbode schrijft naar aanleiding van deze verrichting: Bij twee Soesterberger vliegofficie- ren, jhr. mr. R. Wittert v,an Hoogland en J. v. d. Giessen, was het plan ge rijpt, het record-Van Asch van Wijk te verbeteren. Zij wilden daarmede aan- toonen, welke hoogte met een gewone legermachine bereikt kan worden, om daar te profiteeren van de veel hooge- re snelheden. De eerste, die een aanval op het be staande record deed, was jhr. Wittert. De voorbereiding was zeer serieus ge schied. Zoowel motor als vlieger dien den beschermd te worden tegen de kou de bij het stratosfeer-gebied. De His- pano is een watergekoelde motor en daar op deze groote hoogte 50 gr. reeds koken beteekent en het kookpunt en vriespunt aldus angstig kort bij elkan der komen, was de koeling gemengd met glycol. Ook de benzine was een ander mengsel geworden; om bevriezing tegen te gaan, vloog de machine op „ethyl", een mengsel, dat ook bij de verbranding nog groote voordeelen biedt. De bestuurder zelf had zien voorzien van een zw,aren lederen overall en om bestand te zijn tegen de ijle lucht op groote hoogte, was een zuurstoftoestel met automatische toevoerinstrumenten in de cockpit aangebracht. Een speciale beveiliging was nog noodig, om te voor komen, dat de toevoer, door het be vriezen van de uit(ademingswasem, ver stopt zou raken. Onmiddelijk na de landing van den nieuwen recordhouder wat ging dat simpel en zonder eenige fanfare! wa ren wij in de gelegenheid, een en ander van de ervaringen van deze hoogte- vlucht te vernemen. Dank zij de voortref felijke voorzorgsmaatregelen inzake de kleeding en de' zuurstofvoorziening, had de vlieger physiek niet de minste moei lijkheden ondervonden. De koude had hem geen noemenswaardigen hinder be zorgd en met nu en dan een extra dos's zuurstof te laten toestroomen, was ook de ademhaling in de perfectie geweest. Bezwaren waren wel ondervonden van het volslagen gemis aan iedere oriënta tie, toen hij eenmaal de 10.000 m gepas seerd was. Bij een reeds eerder onder nomen proefvlucht op 10.000 M. kon hij Brussel zien liggen, thans was het opko mend wolkendek een ernstige belemme ring van het uitzicht geweest. De punt van Noord-Holland, tusschen Noordzee en IJsselmeer had langen tijd voldoen de houvast geboden, doch de laatste 1200 M. had hij in een blauwen nevel gevlogen,, niet meer wetend, waar nu eigenlijk de aarde was. Blindvliegen zou dan de echte oplossing zijn geweest, doch daartoe had den de instrumenten anders moeten zijn, Deze werkten op die groote hoogte in het geheel niet meer- Het was een vol maakte vlucht „ins Blaue hinen". En hieraan was het dan ook te wijten, dat jhr. Wittert zijn vlucht ontijdig had moe ten afbreken. Hij zou einders nog een be langrijk grooter hoogte hebben kunnen bereiken. De motor had foutloos geloo- pen en de wind had hem slechts weinig uit den koers gedreven.Op het hoogste punt van den klim had hij zich onge veer boven de Noordzee bevonden. Ijsafzetting had niet plaats gevonden, maar wel was de machine tot op het in strumentenbord toe geruimen tijd be dekt geweest met een laag poederfijne sneeuw. Als wij goed hebben begrepen, zal thans eerst luitenant v. d. Giessen een poging wagen. Zijn machine is uitgerust met een Lorraine-motor. Zeker is ook, dat jhr. Wittert van Hoogland het niet bij deze ééne poging zal laten. Hij zelf noemde het tenminste „een zeer voor- loopige proef". DOOR AUTOBUS OVERREDEN EN GEDOOD. Op den Nieuwen Binnen weg te Rotterdam is Zondagavond de 56-jarige mej. J. M- L„ toen zij wei felend den rijweg overstak gegrepen door een autobus. De vrouw kreeg de wielen over het lichaam en liep een schedel breuk op, terwijl haar borstkast werd ingedrukt. De G.G.D. vervoerde haar naar het ziekenhuis aan den Coolsingel, waar bij aankomst bleek) dat zij reeds was over leden, VIER GEWONDEN BIJ ONTPLOF FING OP EEN MOTORBOOT. Maan dagmiddag is aan boord van een in de Coolhaven te Rotterdam liggende motorboot een ontploffing geschied, waardoor vier personen zijn gewond. De 60-jarige schipper C. R„ van de motorboot Eben Haëzer, wilde in de ma chinekamer den motor aanzetten, toen, tengevolge van een nog niet opgehelder de oorzaak, de luchtketel is gesprongen, met een oorverdoovenden slag. Het schol tusschen de machinekamer en de roef werd weggeslagen. De ruiten van het stuurhuis sprongen. R werd tegen den grond gesmakt. Hij heeft den linkerarm gebroken en op ver schillende plaatsen wonden opgeloopen. De 17-jarige H. C. R-, een zoon van den schipper, die in de roef was, heeft inwendige kneuzingen gekregen. De 27-jarige A. R. en de_ 20-jarige J. C. R-, dochters van den schipper, die ia het stuurhuis stonden, hebben hoof l- wonden opgeloopen, tengevolge van het springen van de ruiten. Zij zijn ter plaat se verbonden. De vrouw van den schip per, die ook in het stuurhuis stond, is met den schrik vrijgekomen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 2