OVERSTE SAXON Dobbetmaim lekker...man! KRONIEK van den DAG. BINNENLAND. ZEELAND. roes. zuid-beveland. noord-beveland. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CR T.) VAN DONDERDAG 10 JANUARI 1935. No. 8. Historische Avonturenroman, NEDERLAND—INDIë PER LUCHTSCHIP? ÏALGHEREN. D» Amerikaansche begrooting. Het tekort hooger dan het totaal der inkomsten. Roo sevelt's werkverschaifingsplan- nen vragen zooveel. Een snelle maar riskante methodt tot oplossing der moeilijkheden. Men heeft eergisteren de cijfers van de nieuwe Amerikaansche begrooting gelezen p.et begrootingsjaar in de Ver, staten loopt van 1 ouli30 Juni). De inkomsten worden geraamd op bijna 4 milliard dollar, de uitgaven op Xy* milliard. Het tekort bedraagt aus 4 li milliard. Een griezelig cijfer, dat nog zooveel te griezeliger wordt, als men bedenkt, dat in het loopende jaar de inkomsten ook meer dan 4 milliard bij de uitgaven ten achter zullen blijven en dat het in 't afgeloopen jaar van het zelfde laken een pak was. Het een met het ander beteekent, dat de Amerikaan sche staatsschuld ultimo 1936 aange groeid zal zijn tot ongever 35 milliard dollar. Men kan vinden, dot deze cijfers het beleid van president Roosevelt nu niet bepaald op zijn voordeeligst doen uit komen. We hebben iemand hooren zeg gen: op zoo'n manier kan iedereen re- geeren. Schulden maken is een klein kunstje. Met een beetje lichtzinnigheid kun je het daar heel ver in brengen. Maar dan zal het eind de last dragen. Tegen deze redeneering is op zich zelf niet veel iaan te voeren. Schulden maken is inderdaad meestal kwaad werk; vooral wanneer het in zoo'n dui zelingwekkende vaart gaat, als thans in Amerika. Op een begrooting met een inkomsten-cijfer van amper vier milli ard een tekort van vier-en-een-half milliard wil nogal wat zeggen. En dan zoo een jaar of wat achter mekaar. Toen Roosevelt een p,aar jaar geleden aan het bewind kwam, dacht hij zijn derde begrooting (dat is de nu inge diende) sluitend te zullen kunnen ma ken. Hoezeer heeft hij zich daarin ver gist. De uitgaven meer dan tweemaal zoo hoog als de inkomsten; ziedaar de praktijk. Er zijn wel landen, die relatief en absoluut een grooter schuldenlast heb ben dan op het oogenblik de Ver. Sta ten. Zonder meer hoeft het cijfer van 35 milliard (in 1936) den Amerikanen daarom den schrik nog niet op het lij te jagen. De groote vraag is echter, o' het hierbij zal blijven. Als men de be grooting eens wat n,ader bekijkt, blijkt dat het tekort van 414 milliard precies overeenkomt met het aangevraagde bedrag voor werkverschaffing. Als er geen werkloosheid was, zóu de begroo ting dus sluitend zijn. Maar er zijn he laas werkloozen, en geen klein beetje ook. Ondanks ril de pogingen in de afge loopen jaren, om de werkloosheid te verminderen, kan men hun aantal gerust op nog 10 millioen schatten. Er is op leving gekomen in de Ver. Staten zon der twijfel. Maar dat schijnt niet zoo heel veel invloed gehad te hebben op het werkloozencijfer. De bedoeling van Roosevelt is nu vooral die opleving te stimuleeren door middel van zijn grootsch werkverschaffingsplan. En daar zou dan tenslotte een belangrijke vermindering der werkloosheid uit voort moeten komen, niet slechts 'n kunstma tige, doch een gezonde en blijvende.... Dit komt overeen met wat de Duit- sche minister van financiën verleden jaar eens „teren op de baten van de toekomst" heeft genoemd. Men geeft nu extra geld met handen vol uit, er op speculeerende, dat over een onzeker aantal jaren de toestand zich dermate ten goede veranderd zal hebben, dat de gemaakte schulden vrij gemakkelijk afgelost kunnen worden. De gedachte aan een mislukking er van, is voorloopig huiveringwekkend. De vraag dient echter ook gesteld, of een situatie als die in de Ver. Staten op een andere wijze beter aangepakt zou kunnen worden. Men heeft er nu eenmaal een ontzettend aantal werk loozen, Die moeten in ieder gev,al ge holpen worden. Langs den weg van steunverleening zou 't wellicht goedkoo per gaan. Maar komt men dan uit de moeilijkheden? Zouden alhans die moei lijkheden dan niet veel en veel langer blijven bestaan? President Roosevelt schijnt deze vragen bevestigend te heb ben beantwoord. En daarom heeft hij den anderen weg gekozen, den weg der werkverschaffing. Hij hoopt het econo mische leven daarmee dusdanig te kun nen prikkelen, dat veel gauwer aan anders het geval zou zijn geweest, de menschen weer op natuurlijke wijze in de bedrijven werk zullen kunnen vin den Het is niet mogelijk thans uit te ma ken, of hij goed of verkeerd doet. De taak, die Roosevelt op zijn schouders heeft genomen, mag in elk geval ont zaglijk heeten. En het gaat niet aan, rekening moet worden gehouden met concurrentie door luchtschepen voor 't passagiersvervoer over langere afstan den over zee. Wel is het comfort, niet hetzelfde aan boord van een luchtschip als aan boord van een zeeschip, maar hiertegenover staat dat de overtocht zooveel korter duurt. Uit den aard van de zaak is ook aan dacht gewijd aan het verkeer met vlieg tuigen. Voor deze geldt dat zij eigen lijk nog zoo zeer in het beginstadium van hun ontwikkeling zijn, dat nog ve lerlei verbetering mogelijk is, wat men trouwens evenzoo van luchtschepen kan zeggen. Laatsgenoemde komen klaarblij kelijk niet in aanmerking voor het ver voer van kleine aantallen passagiers met korte tusschenpoozen en zij zijn- minder geschikt om hooge bergen te pas- seeren. Daarentegen leenen zij zich wei bijzonder voor het afleggen van groote trajecten zonder tusschenlanding, bij voorbeeld over oceanen. Vergelijkt men de kosten van het vervoer per lucht schip met dat per vliegtuig, dan blijkt dat het vervoer met het modernste luchtschip per ton-kilometer ca. een derde kost van het vervoer met het mo mt hem daarbij zonder meer van lichtzinnig- dernste vliegtuig. Het is niet gezegd, heid te betichten. Veeleer dient er spra- te zijn v,an moed. Als het mis gaat, gaat het radicaal mis. Dat weet de Ame rikaansche president. Maar hij aan vaardt het risico als een vrij man, die louter en alleen de belangen v,an zijn land op 't oog heeft. Dat dwingt in elft geval respect af. Moge hij slagen Het zou niet alleen voor de Ver. Staten, maar voor de geheele wereld een ding van belang zijn. door G. P. BAKKER, 12). - „Dat stem ik van ganscher harte toe"/ antwoordde Sax on. „Een goed paard onder je te voelen is een weelde. Een prachtig denkbeeld". „Overste", sprak de dokter. „Dit is voor mij zoo'n gelukkige dag, dat ik tweehonderdduizend daalders aan den koning van Zweden zal zenden op voor uitbetaling van de te vinden schatten en uit uw naam. Wie spoedig helpt, helpt dubbel. Neen, neen, geen dank. Het is een voorschot uit onze bondskas. Al# we de kostbaarheden vinden, mag u het geld er weer in storten, desnoods rente op rente, zooals de woekeraars zeggen. Afgesproken?" „Afgesproken", antwoordde Saxon en gaf de meester de hand. „Ik wist het wel", meende deze, "dat we spoedig goede vrienden zouden worden". HOOFDSTUK VIII. Rustig als altijd lag de Oude Herberg van Rudolf aan de kruising der beide breede wegen in het woud, aan drie zijden omgeven door een bloeienden tuin afgesloten door een hooge ligusterhaag. Rudolf zelf stond in de deur, een j knecht, de hand vol kruiken voor zijn i AARZELT NIET TE LANG. Indien U ,aan verstopping lijdt, aarzelt dan niet te lang met een afvoermiddel te nemen. Maar weest voorzichtig in de keus ervan. Menig afvoermiddel prik kelt de darmen of schaadt de nieren. Daarentegen worden ook door H.K. Doktoren de ISTIZIN-TABLüT'EEN als een zacht en onschadelijk ,afvoer- middel aangeduid. ISTIZIN-TABLET- TEN veroorzaken bovendien ook geen| kramp. (Ingez. Med. Het zou mogelijk, veilig en I voordeelig zijn De K.L.M. interesseert zich ook voor de zaak. In den a,s. zomer komt de nieuwe zeppelin boven Ne derland. De heer Bronsing, directeur der Scheepvaart Mij. Nederland heeft gister middag in een vergadering van 't Kon. Instituut van Ingenieurs eenige mede- deelingen gedaan over de werkzaamhe den van het Syndicaat, dat zich bezig houdt met de bestudeering van een ver binding per luchtschip tusschen Neder land en Indië. Het syndicaat is tot de conclusie geko men, dat een verbinding per luchtschip voor de toekomst mogelijk, veilig voordeelig geacht moet worden en zelfs betrekkelijk goedkoop is. Het vervoer met een met helium gevuld luchtschip zou ongeveer evenveel kosten, als dat in de eerste klasse van een passagiers schip. Voor met waterstof gevulde lucht schepen ligt de vervoerprijs belangrijk daaronder. Hierom meent de heer Bron sing dan ook, dat in de toekomst ernstig dat dit op den duur zoo zal blijven en spr» achtte het zeer goed mogelijk dat door de verdere ontwikkeling van de techniek de genoemde verhouding nog wijziging zal ondergaan. De bestuurderen van het syndicaat hebben van de K.L.M. toezegging gekre gen dat hun waarschijnlijk binnenkort inzage zal worden verleend van een stu die die door de K.L.M. was ondernomen omtrent de vermoedelijke ontwikkeling van het vliegtuig tot een meer volmaakt type. Deze studie verricht de K.L.M. in samenwerking met den rijksstudie dienst voor de luchtvaart, Spr. vestigde er de aandacht op dat er reeds geruimen tijd een basis van sa menwerking bestaat tusschen de K.L M. en de reederijen, die op Indië va ren. De K.L.M. is als lid toegetreden tot het luchtschip-syndicaat en de reede^ rijen zijn voorloopig vertegenwoordigd in den raad van bestuur van de K.L.M Door dezen vorm van samenwerking is verkregen dat in ons land degenen die verantwoordelijk zijn voor belangrijke besluiten op welk gebied ook betrek king hebbend op het verkeer tusschen Nederland en Indië, voeling met elkaar hebben en volledig op de hoogte zijl van het geen op dit gebied omgaat, In overleg met dr. Eckener en de Luftschifbau Zeppelin wordt ernaar ge streefd de samenwerking (die reeders en luchtvaartbelanghébbenden in Enge land en Amerika zou omvatten) op in ternationale basis te stellen, en te ko- tot stichting van een internationaal lichaam voor exploiatie van het verkeer per luchtschip. Het bureau van dit li chaam is voorloopig te Amsterdam ge dacht. Daar het van belang is, dat men hier te lande nader kennis maakt met de mogelijkheden van het verkeer per luchtschip is met dr. Eckener afgespro ken, dat hij in den a.s. zomer met het nieuwe luchtschip L. Z. 129 een bezoek aan ons land zal brengen en zoo moge lijk een reis naar Ned. Indië en terug zal ondernemen. DE RAMP VAN DE UIVER Het Volk meldt, dat de ingenieur van den rijksstudiedienst voor de luchtvaart, dr, ir. H. J. van der Maas, de gegevens betreffende het verongelukken van de Uiver, die hij als technisch expert heeft verzameld, in handen heeft gesteld van de Permanente commissie voor het on derzoeken van ongevallen met burger lijke luchtvaarttuigen, die thans haar onderzoek zal aanvangen en zal pogen uit de beschikbare gegevens bepaalde conclusies te trekken leeren schootsvel, bediende de gasten, die in de schaduw der oude boomen op het grasveld aan de voorzijde beveili ging hadden gezocht tegen de heete zon, die hoog aan den blauwen hemel stond. Een oude zwerver met grijzen baard en snor, een groote bril voor zijn bij ziende oogen, achter zich een oude, grauwe hond met hangende staart, kwam langzaam aanslenteren, oververmoeid van een langen tocht. De herbergier keek met weinig belangstelling naar het tweetal. De hond wilde vooruit springen. i,Koest, vriend", sprak de zwerver. „Koest. Ja, 't is Rudolf. Ik zie het wel, maar hou je kalm. Je moet er aan denken, dat je nu even goed een rol speelt als je baas. Juist, zoo is het goed". Ze kwamen bij de herberg. De zwerver ging op een bank zitten en riep: „Waard, bier als 't u belieft". De waard knikte tegen een der knechten. Bij hem zou niemand het wagen iets te bestellen als hij geen geld had. Hij was bekend in heel het Duit- sche land van de Elbe tot den Oder. Hij trad op den zwerver toe. „Een heete zomer, vreemdeling. Een koele kruik bier is nu een der grootste gaven van den goeden God". Onderwijl nam hij den vreemdeling met zijn grijze oogen nauwkeurig op. „Je bent nog altijd een wijsgeer, Ru- dolf", sprak de zwerver met een sprank je ironie. Nauwelijks had hij dit gezegd of de ander sprong op van de plaats waar hij juist was gaan zitten. „Overste, u! Bij Jupiter, ik had u niet herkend. Maar waarom, waagt u zich in het hol van den leeuw. Als u nog geko men waart aan het hoofd van een paar duizend ruiters, maar alleen, heelemaal a leen. Kom mee naar binnen. Wat zal Annette blij zijn. En hoe gaat het met de prinses? Ik dacht dat u nu kalm zoudt gaan trouwen". Hij had vlug maar bijna fluisterend gesproken. De overste keek eens rond. „Eersi kalm mijn kruik uitdrinken. Je weet nooit, wie daar buiten kan zitten. Er zijn veel spionnen in hel Sticht. Misschien wordt hier de slag geslagen". Hij gaf den herbergier een daalder. „Ik zal even binnen gaan wisselen", zei deze met onmerkbaar knipoogje, maar zoo luid dat alle gasten het kon den hooren. Rudolf kwam met het wisselgeld te rug, De zwerver keek het nauwkeurig na. Annette, de knappe herbergierster, kwam nu in de deur staan, keek naar haar man. De zwerver zei heel zacht, terwijl hij het geld langzaam in den zak stak: „Ik ga straks verder, als het donker is, kom ik terug met een vriend. Wacht ons aan de achterdeur". „Als u naar Burg wilt", sprak de waard, „moet u dezen weg volgen en dan rechts af. 't Is nog tamelijk ver en u heeft blijkbaar reeds een heele reis achter den rug. Als u wilt, zou u hier ook kunnen logeeren. Ik heb nog wel een goedkoop kamertje". „Neen, dank je, waard. Ik moet van avond in Burg zijn", luidde het antwoord, Hij stond op, volgde den aangewezen weg en verdween in de bosichen. TEGEN DEN MIDDELr EUROPEESCHEN TUD. De Algemeene Nederlandsche Ver- eeniging voor sociale geneeskunde heeft een adres doen toekomen aan de Eerstel Kamer, naar aanleiding van het wets ontwerp ter invoering van den Middel- Europeeschen tijd. In dit adres betuigt de vereenigingl haar volle instemming met het streven tot invoering van dezen tijd, wat het zomerhalfjaar betreft, maar invoering voor het winterhalfjaar acht zij verbon den met zoo groote hygiënische bezwa ren, da<i de Eerste Kamer verzocht! wordt, het ontwerp te verwerpen. EEN ARBEIDSBEURS VOOR CHAUFFEURS. De A.N.W.B., Toeristenbond voor| Nederland, is ertoe overgegaan, zijn be middeling te verleenen om werklooze j chauffeurs een betrekking te bezorgen. Overeenkomstig de bepalingen van de Arbeids-bemiddelingswet heeft de A-N. W.B. met goedkeuring van den minister van sociale zaken een arbeidsbeurs voor chauffeurs ingesteld, waarvan werkgevers en werknemers, leden en niet-leden van den bond kosteloos ge-1 bruik kunnen maken. De instel ing van deze arbeidsbeurs heeft in de eerste plaats ten doel, te trachten, de vele werklooze particuliere chauffeurs j aan een betrekking te helpen, maar be oogt tevens, daardoor de verkeersveilig-1 heid te bevorderen. In vele bedrijven toch zijn de laatste jaren personen- en vrachtauto's ia gebruik genomen, wr.ar- van men vaak gemakshalve en om het tüdroovende zoeken vau sollicitanten te voorkomen, de besturing heeft toever trouwd aan iemand uit het eigen perso neel, vaak jongelui, die de rijvaardig heid nauwelijks meester waren, of aan' werkloozen, die haastig hun rijbewijs hadden gehaald. VERKORTING WERKWEEK VAN 'T P.T.T.-PERSONEEL Op 7 Januari hebben te Utrecht de vertegenwoordigers van vier organisa ties in de commissie van overleg voor het Staatsbedrijf der P. T. en T. verga derd. Na uitvoerige discussie werd be sloten, gezamenlijk een voorstel in te i dienen bij genoemde commissie, om te geraken tot verkorting van de 51-urige werkweek tot de 48-urige. Inmiddels zal de vraag worden over wogen, of via de hoofdbesturen geen na dere stappen zullen moeten worden ge daan bij de regeering, aangezien het betreft een onderwerp van algemeen maatschappelijk belang, waarbij werk gelegenheid zou worden geschapen voor naar schatting 600 personen. IBIS SHAG - LICHTE PIJPTABAK Rookt Dobbelmann's Tabak en géén anderel (Ingez. Med.) door werden voor hen de avond vóór Kerstmis en niet minder de Kerstdagen tot oogenblikken van vreugde en stil len dank. Voor de toekomst blijft dit mooie plan zeker in gedachten. DOMBURG. Ingeleid door den heer De Groote uit Middelburg sprak Woens dagavond te Domburg in het café Tram- zicht de heer Treurniet uit Rotterdam voor een openbare bijeenkomst der N.S. B. Spr. critiseerde.de resultaten van het huidige regeeringsstelsel en plaatste daar tegenover de „corporatieve ge dachte". Verschillende aantijgingen van tegenstanders der N.S.B. werden weer legd. De spreker werd door een twintig tal belangstellenden aangehoord van wie eenigen antwoord ontvingen op hen ingediende vragen. Vóór de gebruikelijke sluiting van de vergadering verheten enkele bezoekers de zaal. DE INZAMELING DER PADVINDERS. Men schrijft ons: „De Zuid-Bevelandsche Padvinders" zijn zeer verrukt over de milde bijdra gen in natura in de week vóór Kerst mis geschonken, ten bate van minder bedeelde stadgenooten. Dank zij de spontane medewerking van vele Goes- sche winkeliers, dank zij ook de mild heid van sommigen hunner, is de „ton- neninzameling" onder de leuze „Koopt U één, koopt dan twee" een succes ge worden. Dank niet minder aan hen, die zoo vriendelijk waren hulp te bieden in den vorm eener gave. Vijftig pakketten met levensmiddelen en versnaperingen konden worden uitgereikt- Bij de uitrei king is de noodige selectie toegepast, Vooral „stille armen" zijn bedacht. Daar- HANSWEERT. Het motorschip Pur- 'ina 5 is Dinsdagavond in de buiten ha ven alhier omhoog gevaren geladen mee benzine. Korten tijd later kon het schip door de sleepbooten Cornelia en En Avant 10 v'.otgesleept worden, waarna het schip de reis Woensdagmorgen oogenschijn ijk onbeschadigd heeft voort gezel- KLOETINGE. Dinsdag vergaderde de Werkliedenvereeniging „Samen Sterk". Uit het jaarverslag en de rekening van den penningmeester bleek, dat de ver- eeniging door en door gezond is. In '34 is in totaal ontvangen f 333, uitgegeven f 133, goed slot van f 200, terwijl de ver- eeniging 64 leden telt. De contributie dezer vereeniging bedraagt slechts f 0,25 per maand, zoodat de resulaten prachtig zijn. Herkozen werden met groote meerderheid de bestuursleden P. D. Hoogstraate, St. van de Plasse en I. Koeman. RAAD VAN KORTGENE. KORTGENE. Maandag vergaderde de Raad onder voorzitterschap van burge meester mr. J. D. Koster, voltalh'f. Besloten werd aan het comité ter be studeering en bestrijding der iepenziek te over de jaren 1935, 1936 en 1937 een Toen de avond gevallen was, verliet een man zorgvuldig spiedepd de her berg. Overal keek hij rond of er onraad was. Een koekoek riep in den stillen nacht zeven maal. Twee mannen en een hond slop'en door het hekje van de li gusterhaag, de achterdeur van de her berg binnen en gingen de trap op naar de bovenverdieping. Ze waren zeker, dat ze niemand's aan dacht hadden getrokken. Een deur ging geruischloos open. Ze traden binnen. De zwerver zette zijn bril af, verwijderde zijn grijzen saard en snor, wischte zijn gelaat af erj zei op vroolijken toon: „Nu voel ik weer dat ik mijzelf ben. Als ik in een vermomming rondzwerf, is het of ik mij zoo langzamerhand met mijn rol vereenzelvig". „Hetgeen de juiste manier is", sprak de dokter. „Kent u Rudolf?" vroeg de overste. Zeker, ofschoon hij niet tol de on zen behoort, staat hij toch aan de goe de zijde. Hij zou voor u door het vuur gaan". De overste knikte. „Onder mij 'ge diend. Ik moet u eerlijk zeggen, dokter, k zal het zalig vinden eens weer in een goed bed te slapen, en, ofschoon uw kok goed is, een echte spekpannekoek, door Annette gebakken, te kunnen eten. Ik weet nu wel wie u bent, maar niet hoe u heet", „Ik heb vele namen en vele gedaan ten", luidde het antwoord. „U heeft mij gezien als monnik, als boer, u zult mij zien als visscher, als burger en misschien als keizerlijk soldenier. Mijn naam is" en hij fluisterde den overste iets heel zacht in het oor „dat is alleen voor u bestemd, voor mijn bondgenooten ben ik de meester. Rudolf kent mij in mijn boerenkleeding als Bartelds, maar hij weel ook, dat ik de meester ben. En dan nog iets, ik ben forsch gebouwd, dat is nu eenmaal niet te veranderen, maar ik, ben niet zoo dik als ik lijk. Vulling. Ook mijn gelaat is niet a'.tijd even rood en opgezet, doch mijn stem zoo luid. Voor u heb ik geen geheimen, en het is beter dat u het weet, overste. U zoudt mij eens plotseling kunnen ontmoeten en in twij fel geraken. Maar vertel mij eens wat is u eigenlijk voor een landsman, een Mecklenburger? Een Weener? Of ie mand van den zeekant?" „Noch het een, noch het ander. Ik ben een Hollander. Maar heb reeds vele ja ren overal in de wereld rondgezworven. Als student werd ik in Weenen gevan gen genomen en als luitenant ingedeeld bij Wal'enstein's ruiters. „Waüenstein had den keizer aange boden een leger van 20.000 man voor eigen kosten op de been te bregen, zoo- als u weet. Ik was er een van. Hij heeft mij tot overste bevorderd. Maar in mijn hart ben ik altijd Hollander gebleven, ofschoon ik nooit weer in Holland ge weest ben. Toch heb ik mijn taal niet verleerd en zal er eens terugkeeren". (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1935 | | pagina 5