VICTORIA-WATER
BINNENLAND.
PRIJSVERLAGING
WEER EN WIND.
Ruwe handen
KERKNIEUWS.
Feitelijke onjuistheden.
NUMMER 8.
TWEE BLADEN.
DONDERDAG
10 JANUARI 1935.
EERSTE BLAD.
178e JAARGANG.
28 cf. (inhoud) voorheen 32 ct.
25 Ct. (inhoud)
Nieuwe prijs per heele liter-flesschen
Per kratje van 20
Hoog- en Laagwater te Vlissragea,
dcog- en Laagwater te Wemeldinge.
Dece 30 m 60ci
m
in-
naar
100
si.,
100
MIDDELBURGSCHE COURANT
>agblad Voor Middelburg, Goes en agent-
ichap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelin^en 60 ct. p. r.
contr. voor beide veel lager; tar. aanvr.
GOISCHE COURANT^
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bü het Bureau voor Publiciteitswaar ;le der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1-—5
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regel*
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. mei
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer co®
rant" 10 ct. extra Bewüsnommers 5 c®ji2
Elders in dit blad vindt men het ad
vies van Ged. Staten van Zeeland aan
de Provinciale Staten uitgebracht, over
de motie-Erasmus, waarin voor den
Zondag in de zomerdienstregeling ge
vraagd wordt öf één boot meer op den
dienst Vlissingen—Breskens, subsidiair
de laatste boot naar den overkant niet
voor 19.15 te laten vertrekken.
Het prae-advies luidt afwijzend, aan
gezien Ged. Staten de noodzakelijkheid
van het een noch het ander vermogen
in te zien, wijl de belangen van het rei
zend publiek in het algemeen door
het een noch door het ander zouden zijn
gediend, slechts de bewoners van
Walcheren en de automobilisten zouden
er mee gebaat zijn.
De vraag, of het automobilistenver-
keer in den zomer, door dit „slechts",
tot quantité négligeable gestempeld mag
worden, laten wij voorloopig terzijde,
om aan de hoofdargumenten eenige aan
dacht te wijden.
Het prae-advies is gegrond op den
toestand gedurende den zomerdienst-
1934. Dien nemen wij dus ook tot grond
slag.
Dan ziet de zaak er ,als volgt uit:
1. De Zondagmorgen snel trein, die
om 7,34 uit Vlissingen vertrekt en een
logische verbinding met overig Neder
land geeft, is, door het ontbreken van
een vroege boot, voor de W.-Zeeuwsch-
Vlamingen niet te halen. Kort na
het vertrek van dezen trein gaat de eer
ste boot naar Breskens.
2. Na aankomst der eerste terugboot
te Vlissingen vertrekt de boemel-
trein 9.10.
3. Na binnenkomst van boemeltrein
9.43 vertrekt de tweede boot; geduren
de den tijd, dat deze vreedzaam te Br.
aan den steiger ligt, vertrekt de tweede
Zondagsneltrein uit VI.
4. Ruim 11 uur is de tweede Zondags-
terugboot binnen: daarra komt binnen
een sneltrein, de eerste D-trein, de
tweede D-tre:n, vervolgens vertrekt
(2uur na binnenkomst der tweede te
rugboot 1) de derde Zonddagssneltrein.
5. Een goed half uur na binnenkomst
van de tweede mailtrein vertrekt de
derde heenboot (14.00.) Deze komt te
rug te VI. 16.10 en daarop vertrekt een
boemeltrein.
6. Na aankomst van boemeltrein 17.28
te Vlissingen vertrekt de vierde en laat
ste heenboot. Gedurende den tijd, dat
deze laatste boot wederom vreedzaam
aan den wal te Breskens ligt, vertrek
ken uit Vlissingen: a. de eerste mail-
trein; b. de tweede mailtrein; c de laat
ste Zondagssneltrein; d. de laatste op
Holland aansluiting gevende boemel
trein.
7. 39 minuten na het vertrek van den
laatsten verder dan Goes gaanden trein
uit Vlissingen komt de laatste terugboot
binnen; de eenige verbinding welke de
ze dan nog halen kan is.een motor
treintje tot Goes. De boemeltrein die te
20.44 in Vlissingen binnenkomt kan geen
mensch meer naar den overwal brengen,
gezwegen van de treinen van 22.34 en
den laatsten van 0.16.
Een ieder, die zich het bovenstaande
-op eenigszins overzichtelijke wijze voor
oogen stelt zal inzien, dat de motivee
ring van het afwijzend prae-advies van
Ged. Staten niet sterk is.
Ten eerste gaat het niet op, wanneer
men zooals het prae-advies doet
als maatstaf het algemeen reizigersbe-
lang, en dat aan treinen, verder gaan
de dan Goes koppelende, een laatste
boot aanvaardt, wanneer deze
aansluiting op het motortreintje n,aar
laatsten naar Holland doorgaanden boe
meltrein van 19.46.
Houden Ged. Staten vast aan den
wensch, dat de dan laatste en dus dan
vijfde boot uit Breskens aansluiting zal
geven op het laatste motortreintje naar
Goes wij achten dit niet zoo van
belang en we zouden er eerder de voor
keur aan geven, de laatste heen-boot te
verleggen naar 19,50, als wanneer het
la,atste motortreintje uit Goes te
VI, binnen is dan is ook dit volledig
mogelijk: De vijfde boot kan 19.20 uit
Vlissingen vertrekken: aankomst Bres
kens 19145; vertrek laatste boot uit
Breskens (als thans) 20.00, aankomst te
Vlissingen, als thans: 20.25.
Wij moeten dus constateeren, dat de
voorstelling van zaken, in het prae-ad
vies van Ged. Staten, feitelijk onjuist is.
Gedurende de bijkans twee uren, dat
de thans laatste boot te Breskens aan
den wal ligt, kan zij een reis heen en
weer maken, en zij geeft den West-
Zeeuwsch-Vlamingen dan de verlangde
aansluiting op den laatsten sneltrein uit
Vlissingen naar Holland.
Ged. Staten zeggen van de gevraagde
boot, dat zij „feitelijk mogelijk zou zijn".
Het argument, waarop zij deze feitelijke
mogelijkheid daarna afwijzen is nu ge
bleken volstrekt onhoudbaar te zijn, wijl
't berust op onderstellingen, die in strijd
zijn met de feiten.
Dan lijkt ons nog slechts een conclu
sie mogelijk: dat deze feitelijke moge
lijkheid tot een feitelijk feit gemaakt
worde.
BESCHERMING KAPPERSBEDRIJF.
De Nederlandsche Kappersbond heeft
een adres gericht aan den minister van
Sociale Zaken, waarin hij verzoekt het
kappersbedrijf op te nemen in de lijst
van beroepen, die vallen onder de Wet,
regelende den arbeid van vreemdelin
gen.
DE NEDERLANDSCH-BELGISCHE
HANDELSBESPREKINGEN
Groote moeilijkheden.
De Nederlandsch-Belgische handels
besprekingen voor de vernieuwing van
het contingenteeringsaccoord, dat 1
Febr. vervalt zijn gisteren te Brussel,
zooals was overeengekomen, afgebro
ken. Op 25 Januari zullen zij te Den
Haag worden hervat.
Men is overeengekomen drie sub-com
missies ter bestudeering van de vraag
stukken, samen te stellen, nl. voor de in-
dustrieele contingenteeringen, de land-
bouwcontingenteeringen en voor den
handel in kolen tusschen de beide lan
den. Het is gebleken dat de te regelen
kwesties zekere moeilijkheden opleve
ren, doch men heeft goede hoop tot een
compromis te komen.
De N.R.C. weet omtrent de tot dusver
gevoerde onderhandelingen nog te mel
den dat de beide partijen ernstige moei
lijkheden ondervinden om den bestaan-
den wederzijdschen export-zooveel mo
gelijk te handhaven. Vooral de van Bel
gische zijde getroffen en nog te treffen
maatregelen inzake de steenkolenin-
dustrie leveren vele moeilijkheden op.
De invoer van cokes in België welke tot
dusver vrij was, doch na 1 Jan. j.l. on
dergeschikt gemaakt is aan het voorleg
gen van een consent, zal met ingang
van 1 Febr. belast worden met 10 frs
per ton voor cokes ten behoeve van de
metaalindustrie, en met 15 frs per ton
voor andere soorten. Deze maatregel
valt geheel ten nadeele van Nederland
uit, daar België alleen uit Nederland
Goes geeft, doch haar verwerpt, indien c?kes fvoert fcf}deli'kc2/-000
zij later binnenkomt (óók wanneer de
dan voorlaatste boot waarover zoo
aanstonds een belangrijke verbete
ring brengt).
uit Limburg en 3000 ton uit Sluiskil)
Ook is de Belgische regeering van
plan de reeds bestaande belasting op
den invoer van steenkolen nog te ver-
Ten tweede is het volstrekt onjuist, hoogen met 5 fr per ton. In deze om-
gelijk Ged. Staten doen - van een boot, j standigheden zal het weldra zoo goed
die tusschen de derde en (thans) vierde als onmogelijk worden nog Nederland
boot zou worden ingelegd, te schrijven, scke kolen uit te voeren naar België,
dat deze „noch bij aankomst te, noch bij waar men ze nochtans> vooral in het
vertrek uit Vlissingen, aansluiting [zou] Luiksche industrie-gebied, moeilijk kan
geven op een trein". i missen.
Integendeel zelfs: deze eene boot meer Van Nederlandsche zijde werd nog
zou de door de motie-Erasmus verlang-verklaard dat men voorloopig al heel
dé verbetering volkomen brengen! Want tevreden kan zijn, als men er in slaagt
met in acht name van de tijden, zoote houden wat men heeft. Verder is nog
voor den vaartijd als voor het gemeerd gebleken dat het Belgische ministerie
liggen, van de onderhavige dienstrege- van landbouw niet tot noemenswaardi-
lijig, geeft het inleggen van een boot,ge concessies op het gebied van de
die 18.25 uit Breskens vertrekt en dus contingenteeringen bereid is.
18.50 te Vlissingen aankomt, aansluiting Men zal dus dienen af te wachten wat
op den laatsten sneltrein van 19.04 en, de op 25 Jan. te hervatten besprekin-
desverkiezende ol des noodig, op den gen te Den Haag nog zullen opleveren.
Hoe diep iets in iemand dringt,
wordt men soms gewaar aan de kalm
te, waarmede hij het schijnt op te ne
men.
DE PARTICULIERE
WAPENINDUSTRIE.
Een onderzoek gevraagd.
Gisteravond is in de vrijwel geheel
met belangstellenden gevulde groote
zaal van het concertgebouw te Amster
dam, vanwege den Internationalen vrou
wenbond voor vrede en vrijheid, een
protestvergadering gehouden, tegen het
gevaar van de particuliere wapenin
dustrie.
Na een inleiding van de presidente,
mej. Selma Meijer, verkreeg mevrouw
C. Pothuis-Smit het woord, die speciaal
het gevaar van de Nederlandsche wa
penindustrie in het licht stelde.
Ook in ons land neemt het aantal fa
brieken, waar oorlogsmateriaal ver
vaardigd wordt, steeds toe. De vroegere
en ook de huidige regeering zijn van
meening, dat dit van geenerlei betee-
kenis is, en dat de wapenindustrie het
best kan worden gedecentraliseerd. Dit
principe is verkeerd en gevaarlijk. Spr.
beval de instelling van een onderzoek
naar den omvang en de practijken van
de wapenindustrie in ons land aan. Ook
de buitenlandsche relaties van onze wa
penindustrie zijn vele. Zij vormt een
schakel in de keten van de internati
onale wapenfabricage. Het gaat niet
om vriend, niet om vijand, slechts om
het behalen van materieele voordeelen.
De vrouwen moeten niet alleen meer
„vrede roepen", zij moeten zich ook op
de hoogte stellen van alles, wat met de
kwestie verband houdt en er zich van
bewust zijn, dat .ar practisch geen ver
schil bestaat tusschen een verdedigings-
en alle andere soorten oorlog.
De heer J. Meijer bezag de kwestie in
internationaal verband, Spr, stelde uit
voerig de practijken van belanghebben
den bij de particuliere wapenindustrie
in het licht, eenerzijds het op tal van,
door spr. met name genoemde, wijze
tegenwerken van de propaganda voor
den vrede, anderzijds ook het uitspelen
van het eene tegen het andere land. De
commissie in Amerika heeft prach'tig
werk gedaan, doch thans gaat alles den
doofpot in. Wij moeten niet afwachten
tot de vrede van boven af wordt ge
sticht, doch zelf het onze daartoe bij
dragen.
Nadat tenslotjte dr. N. Padt de
kwestie in ethisch-philosofisch; en prof.
dr. J. A. Veraart haar in wijsgeerig-
oeconomisch opzicht had bezien, werd
besloten een brief tot minister-president
Colijn te richten waarin dringend ver
zocht wordt zoo spoedig mogelijk over
te gaan tot het onderzoek naar de wa
penindustrie en den wapenhandel in Ne
derland.
DE VOLKSSTEMMING IN HET
SAARGEBIED.
De Nederlandsche voorzitters
der stembureaux heden ver
trokken.
Uit Amsterdam wordt gemeld:
„De extra-trein naar Saarbriülcken
vertrekt om 9 h 05 van het derde per
ron" aldus luidde het met kriit geschre
ven opschrift der borden, die heden
morgen op verschillende punten van 't
Centraal Station waren aangebracht er
aan herinnerde, dat ook ons kleine land
je, in de waarborging van een onpartij
dig Saarplebisciet een aandeel zal ne
men.
In de felle koude, die ook onder de
overkapping heerschte, stond druk pra
tend en gebarend ter hoogte van het
eerste rijtuig van de uit vijf wagons
en twee restauratierijtuigen bestaande
extra-trein, zoo ongeveer een kw,arfier
voor het vertrek een groep .burgemees
ters en andere personen, die Zondag
a.s. voor de volksstemming als voorzit
ters van de verschillende stembureaux
zullen optreden.
Het gezelschap werd o.m. uitleide ge
daan door dr. P. T. Posthumus Meyjes,
chef van de afd. vervoer extra-treinen
der N.S. Het was drie min. over negen
toen een der stationsambtenaren het
waarschuwend woord „instappen hee-
ren" deed hooren. Precies op tijd ge
schiedde het vertrek.
Te Roermond, waar de aankomst om
11 h 40 geschiedde, werd deze trein ge
koppeld met het andere treingedeelte
dat om 8 h 54, uit Zwolle was vertrok
ken, Het vertrek uit Roermond van denl
(Ingez. Med.)
langen trein naar bekend zijn uit ons
land 800 voorzitters van stembureaux
naar het Saargebied gedirigeerd ge
schiedde om 11 h 50. De aankomst te
Saarbrücken, vindt, onvoorziene om
standigheden voorbehouden, te 21 h 37
hedenavond plaats.
Het vertrek van den extra-trein uit
Zwolle gaf een groote drukte op het
station aldaar. Reeds vroeg waren, bur
gemeesters uit de Noordelijke provin
cies aangekomen. De trein bestond uit
vijf eerste en tweede klasse rijtuigen
en een bagagewagen. Ongeveer 120 pei
sonen begonnen in Zwolle de reis naar
het Saargebied. De stemming was niin
of meer gedrukt. De gebeurtenissen van
de laatste dagen in het Saargebied,
hebben, zooals uit de gesprekken 'viel
waar te nemen een minder opwekken-
den indruk gemaakt. Precies om 9 uur
werd het vertreksein gegeven. Naar wij
vernemen zijn eenige burgemeesters, die
waren aangezocht, om gezondheidsre
denen thuis gebleven.
ONTACTISCH OPTREDEN VAN
DUITSCHE GRENSPOLITIE,
Maar anderzijds sterke over
drijving.
Het Heerlensche weekblad „De Bran
ding" meldde eenigen tijd geleden dat
op 21 November 1934 bij 'n Nederlandsch
winkelier, wonende in de Kerkstraat te
Vaals, dus op Nederlandsch grondge
bied, twee beambten van de Duitsche
crimineele politie, genaamd von Knap
pen en Fritz, verbonden aan de Duit
sche grenspolitie te Aken, verschenen
zijn om hem een verhoor af te nemen
over een aantal exemplaren van het
blad, dat hij, volgens hun bewering, aan
een Duitscher te Aken zou ter hand
gesteld hebben.
De Minister van Justitie, wien n.aar
aanleiding van dit bericht door het Eer
ste Kamerlid Hermans vragen waren ge
steld, deelt thans in antwoord daarop
mede, dat hem bij onderzoek is geble
ken, dat daarin een sterk overdreven
voorstelling van zaken werd gegeven.
Dat de twee genoemde beambten van
de Duitsche crimineele politie bij den
Nederlandschen winkelier te Vaals zou
den zijn verschenen met het doel hem
een verhoor af te nemen, is niet waar
schijnlijk. Er is slechts komen vast te
staan, dat die beambten, waarvan er
één een goede kennis van dien winkelier
die meermalen bij hem kwam, was hem
een bezoek hebben gebracht, waarbij in
den loop van het gesprek ook de in de
vraag bedoelde aangelegenheid ter sp
ke kwam.
Het is den minister niet gebleken dat
het van Nederlandsche zijde uitgeoefen
de toezicht op het optreden van Duit
sche politiebeambten in onze grens
plaatsen onvoldoende zou zijn.
Ofschoon erkend moet worden, dat t
optreden der beide beambten *en dez
wijl het hier een aangelegenheid van po
litieken aard betrof, minder tactvol is
geweest, bestaat tot het indienen van
een protest bij de Duitsche autoritei
ten geen grond, zulks nog te minder,
omdat den minister is gebleken, dat de
betrokken Duitsche politiechefs even
zeer het minder juiste van die handel
wijze inzien en ook hunnerzijds wel
voor een herhaling zullen waken.
De minister-president, dr. H. Co-
lijn, van verlof uit Parijs teruggekeerd,
heeft hedenochtend zijn ambtsbezighe
den hervat, en den gewonen minister
raad gepresideerd, welke hedenmiddag
wordt voortgezet.
Middelburg, 10-I-"35. Woensdag hoog
ste luchttemperatuur 2.7 °C (37 °F);
laagste °C (33 °F). Heden 9 h: 0.8 °C;
12 h: 3lA °C. Geen regen of neerslag.
Hoogste barometerstand te dezer stede,
in het afgeloopen etmaal: 779 mm; laag
ste 776 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 778.6 mm
te Riga; laagste 733.0 mm te Isafjord.
Verwachting tot morgenavond:
Zwakke tot matige Z.O, tot Z. wind,
betrokken tot zwaar of half bewolkt,
weinig of geen sneeuw, temperatuur om
het vriespunt in het Z.W., elders lich
te vorst.
4$
Zon op: 8 h 09; onder: 16 h 06. Licht
op: 16 h 36. Maan op: 10 h 19; onder:
23 h 44. E.K. 11 Januari.
Westkapeile is 28 min. cn Domburg
Januari.
ir Laagwster
Do. 10 4.47 17.18 11.36 23.38
Vr. 11 5.33 18.07 12.24
Za. 12 6.25 19.02 0.29 13.12
Januari.
Hoogwater Laagwate:
Do. 10 6.48 19.11 12.33
Vr. 11 7.29 19.55 0.49 13.22
Za. 12 8.13 20.42 1.40 14.12
(Ingez. Med.)
LOOP DER BEVOLKING.
KRUININGEN. De bevolking dezer
gemeente bedroeg op 31 Dec. j.l.4006
personen (2053 m. en 1953 v.) Er wer
den in 1934 geboren 29 jongens en 32
meisjes; vestigingen 124 'm. en 127 v.
pers.; overleden 14 m. en 12 v. pers.;
vertrokken 127 m. en 135 v. pers. (Be
volking einde 1933: 3982 n;rsonen).
De zin eens vraagteekens.
Wat kan een vraagteekentje toch veel
doen!
In ons bl,ad van 17 Juli jl. wijdden we
een uitvoerig artikel aan een brochure
van den heer V. H. J. Troupin, waarin
deze krasse beschuldigingen aan het
adres van hooggeplaatste Nederland
sche personen uitte, in verband met de
leverantie v,an Fransche natuursteen
voor den bouw van de Wilhelminabrug
te Maastricht.
In verband met aan de verschijning
van dit geschriftje voorafgegane aan
kondigingen etc. schreven wij toen als
opschrift boven deze beschouwing: „Het
Eerste Neder andsche Stavisky-Schan-
daaltje?"
Tezamen met den inhoud van dat ar
tikel beschouwd gaf dat vraagteekentje
aan dit opschrift een ietwat rhetorisch,
wellicht gemoedelijk-ironisch cachet.
Thans stuurt de heer Troupin ons een
geschriftje, waarin de slotzin onzer be
schouwing (overigens correct) wordt
J geciteerd, maar.... waarin dat vraag-
teeken in het opschrift is weggelaten.
Los van den pverigen inhoud van ons
artikel, en dan nog zónder dit vraag-
teeken, vestigt het >aldus geciteerde op-
j schrift een indruk van positiviteit ten
gunste van de stellingen van den auteur
van het geschriftje, welke geheel in
strijd is met onze opvatting ter zake
en met hetgeen wij daarvan deden blij
ken.
Al gaat het dan maar om een leestee-
ken voorzichtigheid is hier geboden.
De Chr. Evang. gemeente te R i 1 -
land is opgeheven. Op 31 Dec. heeft
de laatste godsdienstoefening plaats
gehad.