KERKNIEUWS.
ONDERWIJS.
RECHTSZAKEN.
SEMËNeD IlEUWSr
NGORD-BEVELAND.
9-BEVELAMD.
RAAD VAN AARDENBURG,
BOEKENSCHOUW.
H. J. Smeding.
vereenigingen ingediend meenden B. en
W. te moeten inwilligen. De voorwaar
de zd dan gesteld worden dat het meer
dere stroomgebruik door de vereenigin-
gen moet worden bijbetaald.
De hr. Sander se zou gaarne zien'
dat de tarieven voor de vereenigingen}
aan den Raad werden voorgelegd. Ver
der dat gebruikers uit andere gemeen
ten meer betalen. Spr. is tegen het vie
ren van bruiloften in dit lokaal, voor het
rumoer voor de omwoners. Wat vernie
ling betreft, daar had men de vereeni
gingen op moeten wijzen.
De hr. L o r i e r betoogde dat het
vereenigingslokaal in beteren staat
moest zijn. Of het gebouw moeten wij
kwijt raken of het moet behoorlijk ge
ëxploiteerd worden, aldus spr.
Het voorstel van B. en W. werd ten
slotte z. h. st. aangenomen.
De post onderwijzerswoning werd
verlaagd met 50,
De post tot instandhouding schoolge
bouwen en terreinen lichamelijke oefe
ningen wilde de commissie verlagen met
75.
De hr. Sanderse vestigde de aan
dacht er op dat het gebouw van de
openbare school al jaren lang is afge
keurd. Elke cent aan een afgekeurd ge
bouw besteden is te veel.
De v o o r z. zeide dat de leslokalen
in besten staat zijn. De voorgestelde post
van f 200 is toch niet te veel.
Het voorstel tot verlaging werd aan
genomen met 7 tegen 4 stemmen.
De commissie stelde voor de subsidie
voor de bijzondere bewaarschool met
f 50 te verminderen.
De v o o r z. waarschuwde hiertegen.
De hr. Sanderse stelde voor dat
wanneer het bedrag onvoldoende is, dit
volgend jaar kan worden aangevuld.
De hr. De K r o o vond dat men moet
verlagen.
De restrictie door den hr. Sanderse
te berde gebracht, werd bestreden.
Het voorstel om de subsidie te bren
gen op 550 zonder restrictie, werd
aangenomen met 8 tegen 3 stemmen.
De post van de kosten voor de com
missie voor wering schoolverzuim, werd
met 8 tegen 3 stemmen geschrapt.
Subsidie muziekkorps.
De subsidie aan het muziekcorps ad
50, wilde de commissie verminderen
met 20.
De v o o r z. meende dat de subsidie
ten volle gerechtvaardigd is.
De hr. S a n d e r se betoogde dat an
dere cultureele vereenigingen 'geen sub
sidie ontvangen.
De v o o r z. zeide dat het toch op
feestdagen een vereeniging van hooge
waarde is.
Het voorstel tot verlaging met 20
werd aangenomen met 8 tegen 3 stem
men.
De post subsidie werkloozenkassen
van 4000 te verlagen met 1250, werd
na lange discussie met alg. stemmen aan
genomen.
Een voorstel het vrijkomend bedrag
over te brengen naar den post steun
aan werkloozen werd verworpen met
8 tegen 3 stemmen.
Wegens uitbreiding van den dienst
werd z.h.s. besloten de vergoeding van
den vuilnisman te verhoogen met f 20
en te brengen op f 300.
Verlaging belastingopcenten.
Zoodoende had men 'n bezuiniging ver
kregen van rond f 3400. Lange beraad
slagingen werden gehouden over de
voor te stellen verlaging van de opcen
ten op de vermogens en de personeele
belasting. Tenslotte werd na langdurige
discussies een voorstel de Kroo om de
geraamde 25 opcenten op de vermo
gensbelasting af te schaffen, aangeno
men met 7 tegen 4 stemmen (Lorier,
Jasperse, Moens en Contant). De op
centen op de personeele belasting werd
daarna gebracht van 200 op 185 opcen
ten. De begrooting werd met alg, stem
men daarop goedgekeurd.
De V o o r z. deelde nog mede dat
ee reorganisatie van de brandweer
meer en meer vasteren vorm krijgt.
Rondvraag.
De hr Lorier vestigde de aan
dacht op de slechte verlichting aan den
Nw. Vliss. weg.
De V o o r z. zeide dat de midde
len tot verbetering hierin niet aanwe
zig zijn.
De V o o r z. sloot over half ne
gen, nadat men zeven uur had verga
derd met de beste wenschen voor 1935
de vergadering.
RITTHEM. Donderdagavond omstreeks
half twaalf reed een taxi, afkomstig van
Middelburg, van Ritthem naar Oost-
Souburg. Dicht bij de hofstede Dijkzicht
na de kromming van den verbreeden
straatweg vloog de auto pardoes de
sloot in. Blijkbaar heeft de chauffeur te
spoedig den draai willen nemen of ver
loor hij de macht over het stuur. Daar
het nacht was, liet hij de auto onbeheerd
in de sloot. Des morgens vroeg werd
de taxi op den kant gehaald. De mate-
rieele schade was gering.
worden toegestaan. B. en W. zullen een
zeer korten termijn stellen, binnen wel
ke met 't werk moet worden begonnen.
Bij de stemming die over een R. K. en
eeij Protestantsch sollicitant werd ge
houden behaalde de heer J. W. v. Hel
den 4 st, en d§ heer C. A. v. d. Hooft 3
stemmen.
De begrooting van het algemeen arm-
bestuur beloopende 681 werd goedge- i
keurd behoudens een kleine wijziging. B.
en W. vroegen en verkregen machtiging j
om door den plaatselijken notaris in be- j
gin 1935 de openbare verpachting der'
gemeentelanderijen te doen houden.
B. en W. werden tevens gemachtigd
om een rioleering te doen aanleggen
door werkloozen, en hiervoor 1000 te
mogen besteden. Begonnen zal worden
met de rioleering voor de huizen aan de
W.-zijde der Brouwerijstraat en die
langs de kaai. De uitgaven hiervor zijn
begroot op 306 waarvan 63 arbeids
loon. Voor een tweede blok perceelen,
dat B. en W. willen trachten onderhan
den te nemen, n.l. dat begrensd tusschen
Landstraat en Oude Kerkstraat, zal een
begrooting opgemaakt worden. De groo-
te buizen en arbeidsloonen komen voor
rekening der gemeente. De nauwere
aansluitingsbuizen hebben de bewoners
der perceelen te bepalen. De jaarlijksche
kosten van aansluiting ook voor hen
die reeds op een gemeenteriool zijn aan
gesloten, bedragen f 2.50.
De heeren Hollebrand en
Ry c k a e r t hadden klachten over den
ambtenaar, belast met het stempelen.
B. en W. zeggen onderzoek toe. Als
werkobject voor de werkverschaffing
noemde de v o o r z. behalve de riolee
ring nog het afgraven van een dijk langs
den Hooge weg. Hiermede zal spoedig
begonnen worden.
KORTGENE. Een aantal werkloozen
dezer gemeente zijn deze- en vorige
week tewerk gesteld om den grond van
de ijsbaan „Tijdelijk Genot", gelegen in
de weide van den heer Van Steveninck,
uit te diepen. De vrijkomende grond
wordt gebruikt, om aan weerskanten der
baan wallen te maken. Zoodra het werk
gereed zal zijn, zal de ijsclub over een
prachtige baan kunnen beschikken.
KORTGENE. De leden der plaatse
lijke afdeeling „Zonneschijntje" van het
Verbond van Chr. Meisjesvereeniging-
gen hebben in hei afgeloopen jaar 166
stuks kleeren en huishoudelijke voor
werpen vervaardigd. Donderdag j.l. wer
den de kleeren enz. in het Evangelisatie
gebouw tentoongesteld. Vele belangstel
lenden hebben een kijkje in het feeste
lijk versierde zaaltje genomen. Na afloop
van de tentoonstelling werden 30 Kerst
pakketten aan behoeftige gezinnen uit
gereikt. De uitdeeling bestond uit 130
stuks kleeren.
Geref, Gem,
Ds- M. Heikoop te Utrecht is beroepen
te Goes,
Geslaagd voor het diploma Engel-
sche Handelscorrespondentie van de
Vereeniging van Leeraren in de Han
delswetenschappen de hqer L. J. den
Hollander te Middelburg.
6£>ffl3i#5GBi5BB£C231
AARDENBURG, Vrijdag vergaderde
de Raad, onder voorzitterschap van den
burgemeester den heer Th. Overmaat,
voltallig.
Een schrijven werd voorgelezen, waar
bij Ged. Staten mededeelen, dat ze de
begrooting voor 1935 hebben goedge
keurd. Na een zeer korte bespreking
werd overgegaan tot stemming over den
persoon, aan wie de radiodistributie zal
C. en M- Scharten-Antink, De
gave gulden, Amsterdam, N.V,
Wereldbibliotheek, 1934,
Jo van Ammers-Kiiller, Heeren,
Knechten en Vrouwen, Am
sterdam, J. M, Meulenhoff,
1934,
(n. s.) Waarom moet een criticus toch
zo vaak roet in 't eten gooien? Daar
heb je nou bijv. mevrouw Van Ammers,
die een „best-seller" schrijft en de Schar-
tens, het geroutineerde schrijverspaar,
dat een gezellige, ironische echtschei
dingsroman geeft en er zijn weer twee
successen voor de portefeuille-gezel
schappen en de leeszalen bij, terwijl dui
zenden hiermee een paar onschuldige
achtermiddagen of avonden kunnen
doorbrengen. Het is dan ook waarlijk
niet leuk om daar tussen te komen en
te zeggen dat het helemaal niet zulke
goede boeken zijn (al is het misschien
weer een troost dat niemand zich veel
aan kritieken stoort!)
Het boek van de Schartens is zelfs in
hoge mate irriterend en wel omdat je
tot het eind toe niet weet, wat je er
aan hebt. Het. is in geen enkel opzicht
gaaf: het is geen zuivere ironie, geen
echte, consequente satire,, en ook geen
„zeden-roman", geen psychologische ro
man het lijkt mij een product, dat
van een al te gereed vertrouwen in
het eigen scheppingsvermogen getuigt:
alsof de schrijvers, op een in de loop
der jaren bereikte hoogte, nu zo maar
even een romannetje uit hun mouw kun
nen schudden, dat echt leuk-spottend is
en tegelijk nog opbouwende kritiek
geeft.
Het is echter zeer te betreuren, dat
de distantie tot het onderwerp in deze
roman vrijwel ontbreekt, ofschoon het
Kantongerecht te Middelburg,
De Kantonrechter te Middelburg
heeft veroordeeld wegens:
Overtreding verkeersregelen: J. A,,
Middelburg; P. C. G., Vlissingen: ieder
2 b. s, 2 d. h.; J. J. G„ Oostkapelle:
f 15 b. s. 10 d-'h.M. K„ Biggekerke; E.
J. F., Antwerpen; D. M., Ierseke: 4 b.
s. 4 d. h.; P. T., Goes: f 10 b. s, 10 d. h.;
met ontzegging van de civiele vordering
van getuige R, V.; J. R„ Westkapelle;
H. J, S„ Hillegersberg P. K., Seroosker-
ke; G. F. B., Souburg; A, C. Vlissingen;
A v. d. S., Kruiningen 1 b. s. 1 d. h.;
W. D., Hoek: 2 b. s. 1 d. h.; P. K., Mid
delburg: Vrijspraak; M. v, d. W., Colijns-
plaat: 4 b. s. 2 d. h.; A. R„ Vlissin
gen: 7.50 b. s. 3 d. h.L. M. Westkapel
le: 3 b. s. 3 d. h.; C. V-, Veere: G. H.
C. Kapelle; S. v, K„ Schore: ieder
2 boete sub. 2 dagen hechtenis;
P. H. te Kloetinge f 4 b. s. 1 week
tuchtschool; I. H. C., Ierseke f 5 b. s.
1 week tuchtschool; J. I. S., Kapelle
teruggave aan zijn ouders; J. K., Mid
delburg f 5 b. s. 3 d.h.; W. V., Goes,
bekrachtiging van het verstekvonnis
(f 10 b. s. 5 d.h.); J, J., Vrouwenpolder
f 5 b, s. 5 d.h.; C. F., Middelburg f 3
b. s. 3 d.h.; A. R., Wolphaartsdijk; J.
M., Serooskerke, ieder f 5 b. s. 3 d.h.;
C. L„ Hansweert f 10 b. s. 10 d.h.; W.
W. Nieuwdorp f 20 b. s. 10 d.h-; J. P.,
Woensdrecht f 5 b. s- 3 d.h.;
straatschenderij: B. V., A. v. L. en H.
C. allen Heinkenszand, ieder berisping;
op den openbaren weg een trekdier
laten zonder voorzorgsmaatregelen Le
gen het aanrichten van schade te heb
ben genomen: J. S., St. Laurens f 4 b.
s. 4 d.h.;
zonder ver.lof van het bevoegd gezag
eenigen openbaren landweg versperren:
At S., Baarland, vrijspraak;
een valschen naam opgeven: C. de L„
Santvliet (B.) f 15 b. s: 15 d.h.;
als opkooper eenig voorwerp koopen
van een kind dat den leeftijd van acht
tien jaren nog niet heeft bereikt: Th. de
B„ Goes f 50 b. s. 25 d.h.;
Eenig voorschrift ter voorkoming van
gevaar voor begunstiging van misdrij
ven overtreden: B, A. B„ Hansweert,
1 of 1 d. h.
Openbare dronkenschap: J. M., Vlis
singen, A. R., Kapelle, A. P. v. L., Kam
perland, J. J. M. en J. M,, beiden te
Middelburg, allen 15 of 15 d. h., P. C.
B„ Middelburg, 5 of 2 d. h.
Dieren noodeloos vervoeren op pijn
lijke wijze: V. de R., St. Pauwels (B.),
30 of 15 d. h.
Vee laten loopen op bezaaiden en be
planten grond: J. H. J., Arnemuiden, f 5
of 5 d. h.
Loopen over eens anders grond: M.
W. de N„ J. de N. en P. J. L„ allen te
Goes, ieder berisping.'
Overtreding drankwet: F. v. G„ Vlis
singen, 50 of 25 d. h.
Overtreding Leerplichtwet: J. v. K„
Ierseke, en J. E., Goes, ieder 5 of
5 d. h.
Overtreding Vuurwapenwet: A. B.,
Krabbendijke, 7.50 of 7 d. h., verbeurd
verklaring van het jachtgeweer met last
tot vernietiging.
Personen vervoeren in een motorrij
tuig niet bestemd om geregeld langs een
bepaalden weg personen die zich daar
toe aanmelden, te vervoeren: J. W. de
P., Oost- en West-Souburg, 5 of 5
d. h.
Als wagenvoerder terwijl de tramweg
zich bevindt op den openbaren weg, niet
de snelheid tijdig verminderen of stil
houden, wanneer de veiligheid van het
verkeer zulks vordert: L. J. S., O. en W.
gegeven aardig had kunnen worden: al
die echtscheidingsverwikkelingen; het
voortdurende exploiteren van de enige
gefortuneerde vrouw in dit spelletje
van-stuivertje-verwisselen de goedige
vrouw, die altijd weer voor alles moet
opdraaien; de motiveringen, die voor
alle onbeheerstheden ten slotte steeds
weer gevonden worden wij zouden dit
gegeven graag aan een moderne Wolff
en Deken-combinatie voorleggen. Dezen
zouden ons ver boven het onderwerp
hebben uitgevoerd; thans echter krijg je
vooral wanneer je toevallig de hier
beschreven milieus goed kent en er van
gedégouteerd hebt het gevoel of je er
weer midden in zit, midden in smake
loze, persoonlijke dingen, waar je eigen
lijk niets mee te maken hebt en het geeft
je een verlangen om er uit te lopen,
of wel: het boek dicht te slaan - het
geen een consciëntieus criticus dan nog
niet eens mag doen ook.)
En waaraan ligt het nu toch dat wij
hel boek van mevrouw Van Ammers-
Kiiller ook al weer niet bewonderen kun
nen? Haar romans trekken immers zéér
vele lezers en vooral lezeressen; het
Getal zal hier toch ook wel iets zeggen,
kracht hebben tegenover een individueel
meninkje?
Ja, deze schrijfster is dan ook onmis-
kenbaar „knap", een heel knap school-
meisje, dat prachtige opstellen schrijft;
zij kan een vlotte, boeiende roman
schrijven, mensen tekenen, op een intel
ligente manier documenten verwerken
of archaïserende dagboeken (een beetje
a la Goeree d'Overflacqué, U weet wel,
I uit de H.P invoeren; zij suggereert
„mooie milieu's" (het speelt gedeeltelijk
op een echt-nog-bestaand buiten aan de
j Amstel, waarvan prachtige foto's in de
boekhandel te zien zijn), „statige regen
ten-figuren", en geeft ook nog maat-
Souburg, vrijspraak.
Als schipper die een Rijkskanaal be- 1
vaart, niet van de voorgeschreven re-
glementen voorzien zijn: J. W. B., ge- j
dom. te Rotterdam, S. L., gedom. te Has
selt, ieder 2 x 4 of 2 x 4 d. h.
Als schipper niet zorgen dat de naam
van den schipper aan de buitenzijde op
de vaste deelen van het schip is ver
meld: W. P., gedom. te Ammerzoden,
F. G. de R., gedom. te Littooyen, J. H.
v. D., gedom. te Renkum, F. J. L., gedom.
te Hingere, R. v. Z., gedom. te Den Bom
mel, ieder 5 of 5 d. h.
Met een rijwiel rijden over een bij een
sluis behoorende brug van een Rijkska
naal, niet bestemd voor het verkeer met
rij- of voertuigen: H. K., Hansweert, 5
of 5 d. h.
Wateren buiten de bakken: J. K.,
Koudekerke, 6 of 3 d. h.
Venten zonder vergunning: Je. D., ge
dom. te Assen, 3 of 3 d. h., A. M. V. en
W. B-, beiden te Hoeven, ieder 2 of
2 dagen hechtenis;
te Ierseke godslasterlijke taal spre
ken: B, A. B., Hansweert f 2 b. s. 1
dag hechtenis.
ARM AFGERUKT. Te Amers
foort is de 31-jarige G. die in dienst
is van de firma H,, met zijn arm tus
schen een machine geraakt, waarmede
lijnkoeken gebroken worden. De arm
werd afgerukt. Nog denzelfden nacht is
G. aan de gevolgen overleden.
VOLKSGERICHT TE DRACHTENj
Dezer dagen heeft zich te Drach
ten aan het Buitenstvallaat een
volksgericht voltrokken.
Sedert een week woonde daar een
zekere R. B„ oud-koloniaal; de man
woonde voor de tweede maal samen
met een getrouwde vrouw afkomstig uit
Boornbergum, die haar man had verla
ten.
Dit nu was blijkbaar niet naar den
zin van de bevolking van de Wilgen
en omtrek, 's Avonds trokken een 50-
tal mannen in optocht met ketelmuziek
naar het pand, waar B, en de vrouw
met een kindje van 1 jaar zich bevon
den. Na afloop van het concert werd
het huis bestormd en alles kort en klein
geslagen. Geen ruit en deur bleef heel;
ook in de woonkamer werd alles ver
nield. De bewoners vluchtten naar den
zolder, doch ook daar bleken ze niet
veilig te zijn.
De aanvallers maakten een gat in'het
dak en haalden de bewoners er uit. Zij
werden door hun belagers in optocht
meegevoerd naar de woning van den
rijksveldwachter; deze maakte een eind
aan de vertooning.
De man was zoo door de menigte
toegetakeld, dat hij zich onder genees
kundige behandeling heeft moeten stel
len.
Het kindje van 1 jaar, dat zij b" zich
hadden, is gelukkig ongedeerd gebleven
en bij de ouders van de vrouw opge
nomen. De man en de vrouw zijn naar
Leeuwarden vertrokken.
VERVLOGEN ILLUSIE VAN EEN
OORLOGSVLIEGER.
Deviezen-moeilijkheden speel
den hem parten De „Snip"
ging met de tanks strijken.
De „Standaard" meldt:
In een hoek van loods D op het vlieg
veld Waalhaven te Rotterdam staat, dik
met stof bedekt, een roode driemotori-
ge Fokker-vliegmachine, met Ameri-
kaansche registratie-teekening.
Dit vliegtuig, dat thans van verschillende
schappelijke kritiek; de fouten dier def
tige regenten worden ook nog onbarm
hartig aan de kaak gesteld., nu ja, het
kan dan ook best, want het is al zo lang
geleden en de meest welwillende ge-
schifedschrijvinjg heeft de fouten der
achttiende eeuw reeds lang geregi
streerd.
Ja, er zijn vele deugden van dit boek
op te sommen maar daarbij wordt het
kriebelige gevoel ook hoe langer hoe
groter: haar visie is zo in geen enkel op
zicht nieuw of belangwekkend; de tegen
stelling tussen „volk" en „aristocraat"
wordt aan het eind zo erg romantisch op
gelost, maar per slot toch wel heel op
pervlakkig aangeraakt; onder alles door
voelen we tóch zo'n damesachtige be
langstelling voor veel dingen-van-die-
tijd-die-aan-ons-zo-leuk-verwant-zijn,
maar welke onze onvolprezen Wolff en
Deken toen al frisser en raker en guiti
ger gezien moeten hebben en de mensen,
die eerst scherp getekend leken, blijken
meer en meer scherpgetekende silhouet
ten, zoals zekere kunstenaars ze vroe
ger op de kermis voor ons knipten: ze
„leken" inderdaad, maar portretten kun
nen wij het toch moeilijk noemen.
Het romanwerk van mevrouw Van
Ammers-Küller is die kunst der uiterste
handigheid: rap, vaardig en met geest
uit de bladen der historie geknipt en tot
wel aardige figuren zoals wij die uit
oude salons kennen, verwerkt. En daar
tussen wat gravures van volksbewegin
gen-
Wie daar genoegen mee neemt, wel
nu, waarom mag hij dit boek niet mooi
vinden? Wie echter meer van een his
torische roman verwacht, zal het teleur
gesteld sluiten.
enkel nummer
I 1.25
ontspanningslectuur
van hoog gehalte
DE ZEEMEEUW-SERIE
alom In Iedere goede boekhandel verkrijgbaar
VAN LOGHUM SLATERUS e uitgevers e N.V. SERVIRE
(Ingez. Med.)
onderdeelen is ontdaan, heeft toebehoord
aan den Duitschen oorlogsvlieger, Alex
ander R, Adrian, die reeds jarenlang
rondliep met het plan om van Rotter
dam uit een vlucht om de wereld te
maken, doch die wegens financieele
moeilijkheden zijn grootsch plan heeft
moeten opgeven.
De vlieger was niet van plan zich aan
waaghalzerij te buiten te gaan. Meer
dan een jaar lang heeft hij in alle stilte
in zijn hotel te Rotterdam, zoowel als
in zijn werkplaats op „Waalhaven" aan
zijn plan gewerkt.
Het is nu ruim twee jaar geleden, dat
hij uit Berlijn naar Rotterdam kwam.
Zijn doel was om met een landvliegtuig
een tocht om de wereld te maken om
de mogelijkheid van veilige Oceaan-
vluchten aan te toonen, mits het vlieg
tuig maar behoorlijk was toegerust.
Door bemiddeling van de K. L. M.
kocht Adrian in Amerika een Fokker,
de F VUB. Deze werd naar Rotterdam
overgebracht en geplaatst in de werk
plaats van den technischen dienst der
K. L. M. op Waalhaven, waarna Adrian
een aanvang maakte met zijn arbeid om
het vliegtuig uit te rusten voor een
wereldvlucht. In samenwerking met 'n
werktuigkundige en een monteur, welke
Adrian zelf medebracht, werd het werk
begonnen.
Ten einde de navigatie zoo licht moge
lijk te doen zijn en daardoor een zoo
groot mogelijke snelheid te bereiken,
werd elk overbodig onderdeel uit de
cabine verwijderd.
Daar de Fokker-machine niet be
rekend is op zeer lange vluchten, was
haar actieradius niet groot genoeg voor
Oceaanvluchten. Adrian liet nu door
den technischen dienst der K.L.M. uit
hydronalium, een nieuwe en zeer lichte
metaallegeering van de I. G. Farben-
Industrie, zeven extra tanks bouwen
voor benzine en olie, alles naar eigen
ontwerp. Deze tanks werden gemon
teerd in de ruimte, die voorheen de pas
sagiers-cabine was. De brandstofcapaci
teit werd daardoor aanmerkelijk uit
gebreid, zoodat 4900 liter benzine en
een overeenkomstige hoeveelheid olie
kon worden medegenomen.
Voorst werden in de cockpit bij
zondere instrumenten aangebracht om
de navigatie boven den Oceaan ge
makkelijker te maken. Tallooze be
rekeningen werden tenslotte gemaakt;
na een jaar werken was de route nauw
keurig uitgestippeld.
De tocht kon nu worden aangevangen.
Helaas, andere moeilijkheden deden
zich voor. Adrian had geen geld meer
beschikbaar. Aan de uitrusting van de
machine had hij een bedrag van
96.000 ten koste gelegd en nu hij bijna
met zijn arbeid gereed was, kon hij, ten
gevolge van de Deviezenregeling met
Duitschland geen geld meer krijgen, en
stond hij in ons land zonder middelen
van bestaan. Alle pogingen om kapitaal
uit Duitschland naar ons land over
gebracht te krijgen, faalden.
En er moest geld zijn.
Want Adrian stond in de schuld bij de
K.L.M.die onderdeelen voor de ma
chine voor hem gebouwd had, in de
schuld bij de gemeente Rotterdam, we
gens verschuldigden huur voor het ge
bruik van een deel van het luchtvaart
terrein, in de schuld bovenal bij den ho
telhouder, in wiens hotel hij, met zijn
medewerkers, zoo langen tijd had ge
logeerd.
De schuldeischers besloten met den
vlieger naar een advocaat te gaan, ten
einde een regeling te treffen. Deze re
geling kwam tot stand- Adrian zou zijn
vliegtuig in pand afstaan aan den hotel
houder, die dan de schulden van den
vlieger aan de K.L.M. en aan de ge
meente zou betalen. Alle partijen gingen
met deze regeling accoord.
Zoo werd de heer H. Philipsen, eige
naar van hotel „Central", eigenaar van
het vliegtuig. Mondeling werd echter
nog tusschen den heer Philipsen en
Adrian overeengekomen, dat de Fokker
nog zes maanden ter beschikking van
laatstgenoemden zou blijven- Mocht er
in die zes maanden echter niets van ko
men om de schuld af te betalen, dan kon
de nieuwe eigenaar naar goedvinden
over het vliegtuig beschikken. Voordat
die zes maanden ten einde waren, werd
er door een bekend Nederlandsch sport
vlieger reeds een bod op de machine ge
daan tot een bedrag, dat de schulden
met enkele duizenden overschreed. Aan
gezien Adrian echter nog steeds over
tuigd was het benoodigde geld binnen
afzienbaren tijd te zullen ontvangen,
werd op dit bod niet ingegaan.
Inmiddels verstreek de termijn en
Adrian kon nog steeds niet aan zijn ver
plichtingen voldoen. Toen trachtte de
hotelhouder de machine te gelde te ma
ken, hetgeen echter niet gelukte.
Onderhandelingen werden gevoerd met