KERKNIEUWS. ONDERWIJS. RECHTSZAKEN. SEMËNeD IlEUWSr NGORD-BEVELAND. 9-BEVELAMD. RAAD VAN AARDENBURG, BOEKENSCHOUW. H. J. Smeding. vereenigingen ingediend meenden B. en W. te moeten inwilligen. De voorwaar de zd dan gesteld worden dat het meer dere stroomgebruik door de vereenigin- gen moet worden bijbetaald. De hr. Sander se zou gaarne zien' dat de tarieven voor de vereenigingen} aan den Raad werden voorgelegd. Ver der dat gebruikers uit andere gemeen ten meer betalen. Spr. is tegen het vie ren van bruiloften in dit lokaal, voor het rumoer voor de omwoners. Wat vernie ling betreft, daar had men de vereeni gingen op moeten wijzen. De hr. L o r i e r betoogde dat het vereenigingslokaal in beteren staat moest zijn. Of het gebouw moeten wij kwijt raken of het moet behoorlijk ge ëxploiteerd worden, aldus spr. Het voorstel van B. en W. werd ten slotte z. h. st. aangenomen. De post onderwijzerswoning werd verlaagd met 50, De post tot instandhouding schoolge bouwen en terreinen lichamelijke oefe ningen wilde de commissie verlagen met 75. De hr. Sanderse vestigde de aan dacht er op dat het gebouw van de openbare school al jaren lang is afge keurd. Elke cent aan een afgekeurd ge bouw besteden is te veel. De v o o r z. zeide dat de leslokalen in besten staat zijn. De voorgestelde post van f 200 is toch niet te veel. Het voorstel tot verlaging werd aan genomen met 7 tegen 4 stemmen. De commissie stelde voor de subsidie voor de bijzondere bewaarschool met f 50 te verminderen. De v o o r z. waarschuwde hiertegen. De hr. Sanderse stelde voor dat wanneer het bedrag onvoldoende is, dit volgend jaar kan worden aangevuld. De hr. De K r o o vond dat men moet verlagen. De restrictie door den hr. Sanderse te berde gebracht, werd bestreden. Het voorstel om de subsidie te bren gen op 550 zonder restrictie, werd aangenomen met 8 tegen 3 stemmen. De post van de kosten voor de com missie voor wering schoolverzuim, werd met 8 tegen 3 stemmen geschrapt. Subsidie muziekkorps. De subsidie aan het muziekcorps ad 50, wilde de commissie verminderen met 20. De v o o r z. meende dat de subsidie ten volle gerechtvaardigd is. De hr. S a n d e r se betoogde dat an dere cultureele vereenigingen 'geen sub sidie ontvangen. De v o o r z. zeide dat het toch op feestdagen een vereeniging van hooge waarde is. Het voorstel tot verlaging met 20 werd aangenomen met 8 tegen 3 stem men. De post subsidie werkloozenkassen van 4000 te verlagen met 1250, werd na lange discussie met alg. stemmen aan genomen. Een voorstel het vrijkomend bedrag over te brengen naar den post steun aan werkloozen werd verworpen met 8 tegen 3 stemmen. Wegens uitbreiding van den dienst werd z.h.s. besloten de vergoeding van den vuilnisman te verhoogen met f 20 en te brengen op f 300. Verlaging belastingopcenten. Zoodoende had men 'n bezuiniging ver kregen van rond f 3400. Lange beraad slagingen werden gehouden over de voor te stellen verlaging van de opcen ten op de vermogens en de personeele belasting. Tenslotte werd na langdurige discussies een voorstel de Kroo om de geraamde 25 opcenten op de vermo gensbelasting af te schaffen, aangeno men met 7 tegen 4 stemmen (Lorier, Jasperse, Moens en Contant). De op centen op de personeele belasting werd daarna gebracht van 200 op 185 opcen ten. De begrooting werd met alg, stem men daarop goedgekeurd. De V o o r z. deelde nog mede dat ee reorganisatie van de brandweer meer en meer vasteren vorm krijgt. Rondvraag. De hr Lorier vestigde de aan dacht op de slechte verlichting aan den Nw. Vliss. weg. De V o o r z. zeide dat de midde len tot verbetering hierin niet aanwe zig zijn. De V o o r z. sloot over half ne gen, nadat men zeven uur had verga derd met de beste wenschen voor 1935 de vergadering. RITTHEM. Donderdagavond omstreeks half twaalf reed een taxi, afkomstig van Middelburg, van Ritthem naar Oost- Souburg. Dicht bij de hofstede Dijkzicht na de kromming van den verbreeden straatweg vloog de auto pardoes de sloot in. Blijkbaar heeft de chauffeur te spoedig den draai willen nemen of ver loor hij de macht over het stuur. Daar het nacht was, liet hij de auto onbeheerd in de sloot. Des morgens vroeg werd de taxi op den kant gehaald. De mate- rieele schade was gering. worden toegestaan. B. en W. zullen een zeer korten termijn stellen, binnen wel ke met 't werk moet worden begonnen. Bij de stemming die over een R. K. en eeij Protestantsch sollicitant werd ge houden behaalde de heer J. W. v. Hel den 4 st, en d§ heer C. A. v. d. Hooft 3 stemmen. De begrooting van het algemeen arm- bestuur beloopende 681 werd goedge- i keurd behoudens een kleine wijziging. B. en W. vroegen en verkregen machtiging j om door den plaatselijken notaris in be- j gin 1935 de openbare verpachting der' gemeentelanderijen te doen houden. B. en W. werden tevens gemachtigd om een rioleering te doen aanleggen door werkloozen, en hiervoor 1000 te mogen besteden. Begonnen zal worden met de rioleering voor de huizen aan de W.-zijde der Brouwerijstraat en die langs de kaai. De uitgaven hiervor zijn begroot op 306 waarvan 63 arbeids loon. Voor een tweede blok perceelen, dat B. en W. willen trachten onderhan den te nemen, n.l. dat begrensd tusschen Landstraat en Oude Kerkstraat, zal een begrooting opgemaakt worden. De groo- te buizen en arbeidsloonen komen voor rekening der gemeente. De nauwere aansluitingsbuizen hebben de bewoners der perceelen te bepalen. De jaarlijksche kosten van aansluiting ook voor hen die reeds op een gemeenteriool zijn aan gesloten, bedragen f 2.50. De heeren Hollebrand en Ry c k a e r t hadden klachten over den ambtenaar, belast met het stempelen. B. en W. zeggen onderzoek toe. Als werkobject voor de werkverschaffing noemde de v o o r z. behalve de riolee ring nog het afgraven van een dijk langs den Hooge weg. Hiermede zal spoedig begonnen worden. KORTGENE. Een aantal werkloozen dezer gemeente zijn deze- en vorige week tewerk gesteld om den grond van de ijsbaan „Tijdelijk Genot", gelegen in de weide van den heer Van Steveninck, uit te diepen. De vrijkomende grond wordt gebruikt, om aan weerskanten der baan wallen te maken. Zoodra het werk gereed zal zijn, zal de ijsclub over een prachtige baan kunnen beschikken. KORTGENE. De leden der plaatse lijke afdeeling „Zonneschijntje" van het Verbond van Chr. Meisjesvereeniging- gen hebben in hei afgeloopen jaar 166 stuks kleeren en huishoudelijke voor werpen vervaardigd. Donderdag j.l. wer den de kleeren enz. in het Evangelisatie gebouw tentoongesteld. Vele belangstel lenden hebben een kijkje in het feeste lijk versierde zaaltje genomen. Na afloop van de tentoonstelling werden 30 Kerst pakketten aan behoeftige gezinnen uit gereikt. De uitdeeling bestond uit 130 stuks kleeren. Geref, Gem, Ds- M. Heikoop te Utrecht is beroepen te Goes, Geslaagd voor het diploma Engel- sche Handelscorrespondentie van de Vereeniging van Leeraren in de Han delswetenschappen de hqer L. J. den Hollander te Middelburg. 6£>ffl3i#5GBi5BB£C231 AARDENBURG, Vrijdag vergaderde de Raad, onder voorzitterschap van den burgemeester den heer Th. Overmaat, voltallig. Een schrijven werd voorgelezen, waar bij Ged. Staten mededeelen, dat ze de begrooting voor 1935 hebben goedge keurd. Na een zeer korte bespreking werd overgegaan tot stemming over den persoon, aan wie de radiodistributie zal C. en M- Scharten-Antink, De gave gulden, Amsterdam, N.V, Wereldbibliotheek, 1934, Jo van Ammers-Kiiller, Heeren, Knechten en Vrouwen, Am sterdam, J. M, Meulenhoff, 1934, (n. s.) Waarom moet een criticus toch zo vaak roet in 't eten gooien? Daar heb je nou bijv. mevrouw Van Ammers, die een „best-seller" schrijft en de Schar- tens, het geroutineerde schrijverspaar, dat een gezellige, ironische echtschei dingsroman geeft en er zijn weer twee successen voor de portefeuille-gezel schappen en de leeszalen bij, terwijl dui zenden hiermee een paar onschuldige achtermiddagen of avonden kunnen doorbrengen. Het is dan ook waarlijk niet leuk om daar tussen te komen en te zeggen dat het helemaal niet zulke goede boeken zijn (al is het misschien weer een troost dat niemand zich veel aan kritieken stoort!) Het boek van de Schartens is zelfs in hoge mate irriterend en wel omdat je tot het eind toe niet weet, wat je er aan hebt. Het. is in geen enkel opzicht gaaf: het is geen zuivere ironie, geen echte, consequente satire,, en ook geen „zeden-roman", geen psychologische ro man het lijkt mij een product, dat van een al te gereed vertrouwen in het eigen scheppingsvermogen getuigt: alsof de schrijvers, op een in de loop der jaren bereikte hoogte, nu zo maar even een romannetje uit hun mouw kun nen schudden, dat echt leuk-spottend is en tegelijk nog opbouwende kritiek geeft. Het is echter zeer te betreuren, dat de distantie tot het onderwerp in deze roman vrijwel ontbreekt, ofschoon het Kantongerecht te Middelburg, De Kantonrechter te Middelburg heeft veroordeeld wegens: Overtreding verkeersregelen: J. A,, Middelburg; P. C. G., Vlissingen: ieder 2 b. s, 2 d. h.; J. J. G„ Oostkapelle: f 15 b. s. 10 d-'h.M. K„ Biggekerke; E. J. F., Antwerpen; D. M., Ierseke: 4 b. s. 4 d. h.; P. T., Goes: f 10 b. s, 10 d. h.; met ontzegging van de civiele vordering van getuige R, V.; J. R„ Westkapelle; H. J, S„ Hillegersberg P. K., Seroosker- ke; G. F. B., Souburg; A, C. Vlissingen; A v. d. S., Kruiningen 1 b. s. 1 d. h.; W. D., Hoek: 2 b. s. 1 d. h.; P. K., Mid delburg: Vrijspraak; M. v, d. W., Colijns- plaat: 4 b. s. 2 d. h.; A. R„ Vlissin gen: 7.50 b. s. 3 d. h.L. M. Westkapel le: 3 b. s. 3 d. h.; C. V-, Veere: G. H. C. Kapelle; S. v, K„ Schore: ieder 2 boete sub. 2 dagen hechtenis; P. H. te Kloetinge f 4 b. s. 1 week tuchtschool; I. H. C., Ierseke f 5 b. s. 1 week tuchtschool; J. I. S., Kapelle teruggave aan zijn ouders; J. K., Mid delburg f 5 b. s. 3 d.h.; W. V., Goes, bekrachtiging van het verstekvonnis (f 10 b. s. 5 d.h.); J, J., Vrouwenpolder f 5 b, s. 5 d.h.; C. F., Middelburg f 3 b. s. 3 d.h.; A. R., Wolphaartsdijk; J. M., Serooskerke, ieder f 5 b. s. 3 d.h.; C. L„ Hansweert f 10 b. s. 10 d.h.; W. W. Nieuwdorp f 20 b. s. 10 d.h-; J. P., Woensdrecht f 5 b. s- 3 d.h.; straatschenderij: B. V., A. v. L. en H. C. allen Heinkenszand, ieder berisping; op den openbaren weg een trekdier laten zonder voorzorgsmaatregelen Le gen het aanrichten van schade te heb ben genomen: J. S., St. Laurens f 4 b. s. 4 d.h.; zonder ver.lof van het bevoegd gezag eenigen openbaren landweg versperren: At S., Baarland, vrijspraak; een valschen naam opgeven: C. de L„ Santvliet (B.) f 15 b. s: 15 d.h.; als opkooper eenig voorwerp koopen van een kind dat den leeftijd van acht tien jaren nog niet heeft bereikt: Th. de B„ Goes f 50 b. s. 25 d.h.; Eenig voorschrift ter voorkoming van gevaar voor begunstiging van misdrij ven overtreden: B, A. B„ Hansweert, 1 of 1 d. h. Openbare dronkenschap: J. M., Vlis singen, A. R., Kapelle, A. P. v. L., Kam perland, J. J. M. en J. M,, beiden te Middelburg, allen 15 of 15 d. h., P. C. B„ Middelburg, 5 of 2 d. h. Dieren noodeloos vervoeren op pijn lijke wijze: V. de R., St. Pauwels (B.), 30 of 15 d. h. Vee laten loopen op bezaaiden en be planten grond: J. H. J., Arnemuiden, f 5 of 5 d. h. Loopen over eens anders grond: M. W. de N„ J. de N. en P. J. L„ allen te Goes, ieder berisping.' Overtreding drankwet: F. v. G„ Vlis singen, 50 of 25 d. h. Overtreding Leerplichtwet: J. v. K„ Ierseke, en J. E., Goes, ieder 5 of 5 d. h. Overtreding Vuurwapenwet: A. B., Krabbendijke, 7.50 of 7 d. h., verbeurd verklaring van het jachtgeweer met last tot vernietiging. Personen vervoeren in een motorrij tuig niet bestemd om geregeld langs een bepaalden weg personen die zich daar toe aanmelden, te vervoeren: J. W. de P., Oost- en West-Souburg, 5 of 5 d. h. Als wagenvoerder terwijl de tramweg zich bevindt op den openbaren weg, niet de snelheid tijdig verminderen of stil houden, wanneer de veiligheid van het verkeer zulks vordert: L. J. S., O. en W. gegeven aardig had kunnen worden: al die echtscheidingsverwikkelingen; het voortdurende exploiteren van de enige gefortuneerde vrouw in dit spelletje van-stuivertje-verwisselen de goedige vrouw, die altijd weer voor alles moet opdraaien; de motiveringen, die voor alle onbeheerstheden ten slotte steeds weer gevonden worden wij zouden dit gegeven graag aan een moderne Wolff en Deken-combinatie voorleggen. Dezen zouden ons ver boven het onderwerp hebben uitgevoerd; thans echter krijg je vooral wanneer je toevallig de hier beschreven milieus goed kent en er van gedégouteerd hebt het gevoel of je er weer midden in zit, midden in smake loze, persoonlijke dingen, waar je eigen lijk niets mee te maken hebt en het geeft je een verlangen om er uit te lopen, of wel: het boek dicht te slaan - het geen een consciëntieus criticus dan nog niet eens mag doen ook.) En waaraan ligt het nu toch dat wij hel boek van mevrouw Van Ammers- Kiiller ook al weer niet bewonderen kun nen? Haar romans trekken immers zéér vele lezers en vooral lezeressen; het Getal zal hier toch ook wel iets zeggen, kracht hebben tegenover een individueel meninkje? Ja, deze schrijfster is dan ook onmis- kenbaar „knap", een heel knap school- meisje, dat prachtige opstellen schrijft; zij kan een vlotte, boeiende roman schrijven, mensen tekenen, op een intel ligente manier documenten verwerken of archaïserende dagboeken (een beetje a la Goeree d'Overflacqué, U weet wel, I uit de H.P invoeren; zij suggereert „mooie milieu's" (het speelt gedeeltelijk op een echt-nog-bestaand buiten aan de j Amstel, waarvan prachtige foto's in de boekhandel te zien zijn), „statige regen ten-figuren", en geeft ook nog maat- Souburg, vrijspraak. Als schipper die een Rijkskanaal be- 1 vaart, niet van de voorgeschreven re- glementen voorzien zijn: J. W. B., ge- j dom. te Rotterdam, S. L., gedom. te Has selt, ieder 2 x 4 of 2 x 4 d. h. Als schipper niet zorgen dat de naam van den schipper aan de buitenzijde op de vaste deelen van het schip is ver meld: W. P., gedom. te Ammerzoden, F. G. de R., gedom. te Littooyen, J. H. v. D., gedom. te Renkum, F. J. L., gedom. te Hingere, R. v. Z., gedom. te Den Bom mel, ieder 5 of 5 d. h. Met een rijwiel rijden over een bij een sluis behoorende brug van een Rijkska naal, niet bestemd voor het verkeer met rij- of voertuigen: H. K., Hansweert, 5 of 5 d. h. Wateren buiten de bakken: J. K., Koudekerke, 6 of 3 d. h. Venten zonder vergunning: Je. D., ge dom. te Assen, 3 of 3 d. h., A. M. V. en W. B-, beiden te Hoeven, ieder 2 of 2 dagen hechtenis; te Ierseke godslasterlijke taal spre ken: B, A. B., Hansweert f 2 b. s. 1 dag hechtenis. ARM AFGERUKT. Te Amers foort is de 31-jarige G. die in dienst is van de firma H,, met zijn arm tus schen een machine geraakt, waarmede lijnkoeken gebroken worden. De arm werd afgerukt. Nog denzelfden nacht is G. aan de gevolgen overleden. VOLKSGERICHT TE DRACHTENj Dezer dagen heeft zich te Drach ten aan het Buitenstvallaat een volksgericht voltrokken. Sedert een week woonde daar een zekere R. B„ oud-koloniaal; de man woonde voor de tweede maal samen met een getrouwde vrouw afkomstig uit Boornbergum, die haar man had verla ten. Dit nu was blijkbaar niet naar den zin van de bevolking van de Wilgen en omtrek, 's Avonds trokken een 50- tal mannen in optocht met ketelmuziek naar het pand, waar B, en de vrouw met een kindje van 1 jaar zich bevon den. Na afloop van het concert werd het huis bestormd en alles kort en klein geslagen. Geen ruit en deur bleef heel; ook in de woonkamer werd alles ver nield. De bewoners vluchtten naar den zolder, doch ook daar bleken ze niet veilig te zijn. De aanvallers maakten een gat in'het dak en haalden de bewoners er uit. Zij werden door hun belagers in optocht meegevoerd naar de woning van den rijksveldwachter; deze maakte een eind aan de vertooning. De man was zoo door de menigte toegetakeld, dat hij zich onder genees kundige behandeling heeft moeten stel len. Het kindje van 1 jaar, dat zij b" zich hadden, is gelukkig ongedeerd gebleven en bij de ouders van de vrouw opge nomen. De man en de vrouw zijn naar Leeuwarden vertrokken. VERVLOGEN ILLUSIE VAN EEN OORLOGSVLIEGER. Deviezen-moeilijkheden speel den hem parten De „Snip" ging met de tanks strijken. De „Standaard" meldt: In een hoek van loods D op het vlieg veld Waalhaven te Rotterdam staat, dik met stof bedekt, een roode driemotori- ge Fokker-vliegmachine, met Ameri- kaansche registratie-teekening. Dit vliegtuig, dat thans van verschillende schappelijke kritiek; de fouten dier def tige regenten worden ook nog onbarm hartig aan de kaak gesteld., nu ja, het kan dan ook best, want het is al zo lang geleden en de meest welwillende ge- schifedschrijvinjg heeft de fouten der achttiende eeuw reeds lang geregi streerd. Ja, er zijn vele deugden van dit boek op te sommen maar daarbij wordt het kriebelige gevoel ook hoe langer hoe groter: haar visie is zo in geen enkel op zicht nieuw of belangwekkend; de tegen stelling tussen „volk" en „aristocraat" wordt aan het eind zo erg romantisch op gelost, maar per slot toch wel heel op pervlakkig aangeraakt; onder alles door voelen we tóch zo'n damesachtige be langstelling voor veel dingen-van-die- tijd-die-aan-ons-zo-leuk-verwant-zijn, maar welke onze onvolprezen Wolff en Deken toen al frisser en raker en guiti ger gezien moeten hebben en de mensen, die eerst scherp getekend leken, blijken meer en meer scherpgetekende silhouet ten, zoals zekere kunstenaars ze vroe ger op de kermis voor ons knipten: ze „leken" inderdaad, maar portretten kun nen wij het toch moeilijk noemen. Het romanwerk van mevrouw Van Ammers-Küller is die kunst der uiterste handigheid: rap, vaardig en met geest uit de bladen der historie geknipt en tot wel aardige figuren zoals wij die uit oude salons kennen, verwerkt. En daar tussen wat gravures van volksbewegin gen- Wie daar genoegen mee neemt, wel nu, waarom mag hij dit boek niet mooi vinden? Wie echter meer van een his torische roman verwacht, zal het teleur gesteld sluiten. enkel nummer I 1.25 ontspanningslectuur van hoog gehalte DE ZEEMEEUW-SERIE alom In Iedere goede boekhandel verkrijgbaar VAN LOGHUM SLATERUS e uitgevers e N.V. SERVIRE (Ingez. Med.) onderdeelen is ontdaan, heeft toebehoord aan den Duitschen oorlogsvlieger, Alex ander R, Adrian, die reeds jarenlang rondliep met het plan om van Rotter dam uit een vlucht om de wereld te maken, doch die wegens financieele moeilijkheden zijn grootsch plan heeft moeten opgeven. De vlieger was niet van plan zich aan waaghalzerij te buiten te gaan. Meer dan een jaar lang heeft hij in alle stilte in zijn hotel te Rotterdam, zoowel als in zijn werkplaats op „Waalhaven" aan zijn plan gewerkt. Het is nu ruim twee jaar geleden, dat hij uit Berlijn naar Rotterdam kwam. Zijn doel was om met een landvliegtuig een tocht om de wereld te maken om de mogelijkheid van veilige Oceaan- vluchten aan te toonen, mits het vlieg tuig maar behoorlijk was toegerust. Door bemiddeling van de K. L. M. kocht Adrian in Amerika een Fokker, de F VUB. Deze werd naar Rotterdam overgebracht en geplaatst in de werk plaats van den technischen dienst der K. L. M. op Waalhaven, waarna Adrian een aanvang maakte met zijn arbeid om het vliegtuig uit te rusten voor een wereldvlucht. In samenwerking met 'n werktuigkundige en een monteur, welke Adrian zelf medebracht, werd het werk begonnen. Ten einde de navigatie zoo licht moge lijk te doen zijn en daardoor een zoo groot mogelijke snelheid te bereiken, werd elk overbodig onderdeel uit de cabine verwijderd. Daar de Fokker-machine niet be rekend is op zeer lange vluchten, was haar actieradius niet groot genoeg voor Oceaanvluchten. Adrian liet nu door den technischen dienst der K.L.M. uit hydronalium, een nieuwe en zeer lichte metaallegeering van de I. G. Farben- Industrie, zeven extra tanks bouwen voor benzine en olie, alles naar eigen ontwerp. Deze tanks werden gemon teerd in de ruimte, die voorheen de pas sagiers-cabine was. De brandstofcapaci teit werd daardoor aanmerkelijk uit gebreid, zoodat 4900 liter benzine en een overeenkomstige hoeveelheid olie kon worden medegenomen. Voorst werden in de cockpit bij zondere instrumenten aangebracht om de navigatie boven den Oceaan ge makkelijker te maken. Tallooze be rekeningen werden tenslotte gemaakt; na een jaar werken was de route nauw keurig uitgestippeld. De tocht kon nu worden aangevangen. Helaas, andere moeilijkheden deden zich voor. Adrian had geen geld meer beschikbaar. Aan de uitrusting van de machine had hij een bedrag van 96.000 ten koste gelegd en nu hij bijna met zijn arbeid gereed was, kon hij, ten gevolge van de Deviezenregeling met Duitschland geen geld meer krijgen, en stond hij in ons land zonder middelen van bestaan. Alle pogingen om kapitaal uit Duitschland naar ons land over gebracht te krijgen, faalden. En er moest geld zijn. Want Adrian stond in de schuld bij de K.L.M.die onderdeelen voor de ma chine voor hem gebouwd had, in de schuld bij de gemeente Rotterdam, we gens verschuldigden huur voor het ge bruik van een deel van het luchtvaart terrein, in de schuld bovenal bij den ho telhouder, in wiens hotel hij, met zijn medewerkers, zoo langen tijd had ge logeerd. De schuldeischers besloten met den vlieger naar een advocaat te gaan, ten einde een regeling te treffen. Deze re geling kwam tot stand- Adrian zou zijn vliegtuig in pand afstaan aan den hotel houder, die dan de schulden van den vlieger aan de K.L.M. en aan de ge meente zou betalen. Alle partijen gingen met deze regeling accoord. Zoo werd de heer H. Philipsen, eige naar van hotel „Central", eigenaar van het vliegtuig. Mondeling werd echter nog tusschen den heer Philipsen en Adrian overeengekomen, dat de Fokker nog zes maanden ter beschikking van laatstgenoemden zou blijven- Mocht er in die zes maanden echter niets van ko men om de schuld af te betalen, dan kon de nieuwe eigenaar naar goedvinden over het vliegtuig beschikken. Voordat die zes maanden ten einde waren, werd er door een bekend Nederlandsch sport vlieger reeds een bod op de machine ge daan tot een bedrag, dat de schulden met enkele duizenden overschreed. Aan gezien Adrian echter nog steeds over tuigd was het benoodigde geld binnen afzienbaren tijd te zullen ontvangen, werd op dit bod niet ingegaan. Inmiddels verstreek de termijn en Adrian kon nog steeds niet aan zijn ver plichtingen voldoen. Toen trachtte de hotelhouder de machine te gelde te ma ken, hetgeen echter niet gelukte. Onderhandelingen werden gevoerd met

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 7