ELIXER U gebrand PUROL DAGEN ZONDERZORGEN. KRONIEK van den DAC. ZEEL», TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN MAANDAG 24 DECEMBER 1934. No. 303. ilATZ&Zn.VAN FfKILA-GRONINGEN DE BEZWAREN TEGEN DE NIEUWE SPELLING WEERLEGD MIDDELBURG. verzacht- geneest. GOES. Jeftitsj aan het hoofd der re geering in Zuid-Slavië. Hij zal streven naar een binnen- landsche verzoening. Hoop volle perspectieven ten aanzien van de buitenlandsche politiek. Zuid-Slavië heeft een nieuw kabinet •gekregen. Dat is geen verrassend nieuws. Na de behandeling van het Zuid- SlavischHongaarsch geschil in den Volkenbondsraad (uitvloeisel van den moord op koning Alexander) hield men met die eventualiteit rekening. Zuid-Sla vië kreeg bij de behandeling op geen stukken na de genoegdoening, welke 't had geëischt. 't Gevolg was oneenigheid in het Zuid-Slavische kabinet. Verschei den ministers meenden, dat Jeftitsj, de minister van buitenlandsche zaken, zich veel te gemakkelijk voor een compromis had laten vinden. Jeftitsj wist echter, van te voren, dat er te Genève niet meer te bereiken was, dan 'n vrij slap pe veroordeeling van Hongarije s houding tegenover de Kroatische terroristen. De felle beschuldigingen, die Zuid-Slavië aan 't Hongaarsche adres had geuit, kon den immers niet bewezen worden! Bo vendien wierpen zijn collega's, toen hij te Genève zat, roet in het eten, door achter zijn rug om, tot de befaamde uit zetting van onschuldige Hongaren uit Z.- Slavië over te gaan. Dat verzwakte zijn positie nog veel meer. Jeftitsj moet er woedend over zijn geweest. Ongetwijfeld heeft er heel wat gewaaid, toen hij in Belgrado terug was. Wij zouden wel eens een verslag van de vergaderingen van den ministerraad uit die dagen on der oogen willen hebben. Krasse oneenigheid bestond er dus in den boezem van het kabinet. Aan den eenen kant de lieden, die scherpe maat regelen tegen Hongarije meenden te kunnen eischen; aan den anderen kant Jeftitsj, die precies wist, hoever Zuid- Slavië kon gaan (in de oogen der groote mogendheden); daar tusschen in wel licht een paar ministers, die 't niet met zichzelf eens waren. Lang kon het ka binet op deze wijze niet blijven voort bestaan. Men verwachtte dag aan dag een crisis. In het midden van de vorige week is ze eindelijk gekomen. Des Dins dags trad Jeftitsj met een mede-stander, den minister van landbouw, af. Den vol genden dag legde de rest er het bijltje bij neer. De groote vraag was nu een oogen- blik, wie met de formatie van een nieu we regeering zou worden belast: Jef titsj of een van de tegenovergestelde groep? Lang heeft men niet hoeven te wachten. Woensdagavond reeds werd Jeftitsj bij Prins Paul, den regent, die voor den elfjarigen koning Peter het koninklijk gezag uitolefent, ontboden- Hij kreeg de opdracht een nieuw kabi net samen te stellen. Vermoedelijk heeft prins Pul nauw keurig uiteengezet, hoe die samenstel ling moest zijn: In elk geval lijkt het nieuwe kabinet dat Jeftitsj Vrijdag avond klaar had, een afspiegeling van de politieke inzichten, welke men aan den regent toeschrijft. Hij zou n.l. met kracht een binnenlandsche verzoening willen nastreven en opheffing van den dictatorialen regeeringsvorm, zoodra die verzoening tot stand gekomen is. Men weet, dat de tragedie van het na den wereldoorlog gevormde koninkrijk Zuid- Slavië zijn innerlijke verscheurdheid is geweest. Het voormalige Servië werd in 1918'19 met Kroatië en Slovenië etc. uitgebreid en samengevoegd tot een staat. Van den beginne af, werden de Kroaten en Slovenen echter door de Serviërs als tweede rangs burgers, be handeld. Dit zette bij de beide nieuwe bevolkingsgroepen zeer kwaad bloed. De oneenigheden werden steeds grooter en namen tenslotte zulke dramatische Met de „Marnix" van de Stoomv Mpij. .,Nederland" naar Ville- franche. (Van onzen speci,u len correspondent). IV. (Slot). Den volgenden dag voeren we in de Middellandsche zee, prachtig kalm, diep blauw water, heerlijke warme zonne schijn. 's Middags komt men te Algiers, een stad van witte huizen, die tegen de don kergroene heuvel in rijen geschaard lig gen. Links is de Europeesche wijk, rechts de Kasbah, de wijk van de in boorlingen. Ook in Algiers bestaat een standaardautotocht, die U door de meest interessante gedeelten brengt, Algiers maakt den indruk van een typisch Oos- tersche stad. Na enkele uren vertrek uit Algiers la Blanche, en nu niets bizonders meer voor Villefranche, den volgenden avond? Toch wel: onze laatste reisdag was 5 December, s ^Middags tegen vier uur werden allen, kinderen in de eerste plaats, bijeengeroepen in de groote eet zaal eerste klas- Deze zaal ligt op dek F, laag: door de patrijspoorten ziet men de golven. De wand tegenover de deur is bekleed met een tapijt, voorstellende de f NU OOK IN COCKTAIL. LIKEUR, VERMOUTH. SHERRY OF COGNAC. (Ingez. Med.) door PROF. DR. C. G. N. DE VOOYS. 10e. Orde en eenheid zullen eerst weer bereikt worden, als het onderwijs terugkeert tot de oude spelling. Bij de verdedigers van deze stelling is de wens de vader van de gedachte. Dat deze wens onvervulbaar is, zal ieder verstandig beoordeelaar inzien. De in voering bij het onderwijs heeft zich bij na over de gehele linie voltrokken, zel den door dwang, bijna overal met volle sympathie. Binnen een jaar zullen dus naar schatting een millioen jonge Neder landers de nieuwe spelling toepassen. Uit het bovenstaande blijkt dat een toe nemend aantal ouderen zich, in de korte termijn van drie maanden, aangesloten hebben. Deze wassende stroom is niet te stuiten, alleen tijdelijk te belemme ren. Zo spoedig mogelijk herstel van de eenheid is een volksbelang. Nu dat in achterwaartse richting niet te bereiken is, zullen ook zij die aanvankelijk per soonlijke bezwaren hadden, verstandig doen door de invoering van de nieuwe spelling met kracht te bevorderen, liefst door zelf de nieuwe praktijk te aanvaar den, en anderen daartoe te bewegen. vormen aan (opstanden en moorden 't parlement) dat de dictatuur er het ge volg van was, Prins Paul nu zou krachtig een ver zoening tussqhen Serven, Kroaten en Slovenen willen nastreven om ten slotte weer naar een parlementair-democra tisch staatsbestel te kunnen terugkee- ren. De taak van het kabinet-Jeftitsj, zou nu vooral zijn dit na te streven. Met Jeftitsj, die al lang dezelfde meening als Prins Paul was toegedaan, zijn slechts twee ministers, onder wie Zifkowitsj, een zeer krachtige figuur, uit het oude kabinet in het nieuwe overgestapt. Ver der zitten er verschillende jongere men- schen in, van wie weinig valt te zeg gen. Of de nieuwe regeering haar doel zal bereiken, valt voorloopig niet te zeggen. Van Servische zijde zed aanvankelijk wel veel oppositie komen (deze teekent zich reeds af) doch dat hoeft niet van dien aard te zijn, dat aan 't welslagen onmiddellijk getwijfeld moet worden. Voor de buitenlandsche politiek, wel ke de aanleiding tot de crisis vormde, is het optreden van het kabinet-Jeftitsj natuurlijk zeer geruststellend. Het laat zich aanzien, dat Zuid-Slavië weer nau wer dan den laatsten tijd wel eens 't ge val was, met Frankrijk zal gaan samen werken. Jeftitsj is een groot vriend van Frankrijk en zijn invloed in de regee ring mag thans veel grooter heeten dan voorheen. Of dit beteekent, dat Zuid- Slavië nu niet langer een Fransch-Itali- aansch accoord in den weg zal staan, dient afgewacht. Hoop te dien aanzien mag men zeker koesteren. IN DE RESIDENTIE TERUG. De Koningin en Prinses Juliana zijn Zaterdag avond per auto uit Het Loo in het paleis Huis ten Bosch teruggekeerd. DE SNIP OP CURASAO. Het vliegtuig „De Snip" heeft Zater dag het laatste gedeelte van de groote vlucht naar De West, het traject Para mariboWillemstad (Curacao) afgelegd. Om halfvier landde het vliegtuig op vlot te wijze op het vliegveld nabij laatstge noemde stad. In verband met het onge luk van de Uiver waren de huldigingen en feestelijkheden, alsmede de aanbie ding van herinneringsgeschenken uitge steld. Op het vliegveld van Willemstad had slechts een eenvoudige ontvangst plaats. Ook de intocht te Willemstad was, voor zoover dat met het enthou siasme van de bevolking mogelijk bleek, zoo sober mogelijk gehouden. De gouverneur van Curacao heette de vliegers hartelijk welkom, feliciteerde hen met hun schitterende prestatie en deelde hun daarna mede, dat zij be noemd waren tot ridder in de Orde van Oranje Nassau. Daarna sprak de voorzitter van het huldigingscomité uit naam van de bevol king. Deze bood den vliegers zijn geluk- wenschen aan, waarna kransen werden overhandigd. De bevolking was zeer enthousiast; de geheele stad was met vlaggen ver sierd. Een eindelooze stoet van auto's begeleidde de vliegers op hun intocht naar Willemstad. HET OORLAM VOOR ONZE MARINIERS. Op vragen van het Tweede Kamerlid mevrouw De VriesBruins betreffende een te Rotterdam ingeladen zending je never, bestemd voor de naar het Saar- gebied vertrokken Nederlandsche mari niers, heeft de minister van defensie geantwoord: Het is juist, dat dezer dagen te Rot terdam een lading jenever is ingeladen, bestemd voor het Nederlandsche deta chement in het Saargebied. Van deze je never is 20 L. ingevolge art. 17, 3 V. K. M. II (reglement op de voeding), be stemd om in zeer bijzondere gevallen, ter beoordeeling door den commandant te worden verstrekt aan bepaalde, door dien commandant aan te wijzen perso nen. Voorts is een hoeveelheid jenever me degenomen voor de gamelles van offi cieren en onderofficieren. De comman dant houdt toezicht op het verbruik. Hij stelt de tijden vast, gedurende welke 'n zeer matig gebruik geoorloofd is. Boven dien is aan het detachement elk gebruik van spiritualiën elders verboden en wordt het bezoek aan openbare gele genheden tot een minimum beperkt. Voor misbruik behoeft geen vrees te bestaan. DE K.N.A.C. EN DE AUTOMOBIELHANDEL. Het vorig jaar is in de kringen van de K.N.A.C. een conflict geweest over de vraag of het bestuur voor de belangen der leden moet opkomen ter zake van te hooge automobielprijzen, welk vraagstuk men vooral van belang achtte, omdat de personeele belasting en de assuran tie-premies op de prijzen der auto's zijn gebaseerd. Deze vraag en eenige hiermede verwante vraagstukken zijn door de ledenvergaderingen der K.N.A C. om onderzoek en advies opgedragen aan een commissie welke thans haar rapport heeft doen verschijnen. In dit rapport is aan verhouding tus schen K.N.A.C- en automobielhandel bij zondere aandacht besteed. De vraag of de K.N.A.C. zich mag (moet) inlaten met de belangen van de leden als koopers, heeft de commissie beantwoord met de stad Amsterdam. In het midden van de zaal staat een groote tafel, in normale omstandigheden overdekt met smaakvol opgestelde lekkernijen, nu met borden met speculaaspoppen. Boven de zaal. is een galerij, waar vandaan men een goed overzicht heeft. Toen dezte zaal dan gevuld was met kinderen, hun ouders en belangstellenden, en ook de galerij geheel bezet was, begon de muziek te spelen, begeleid door het gezang van vele kinderen. Als alle groote mannen, liet Sinterklaas even op zich wachten, maar maakte toen zijn entree, vergezeld van Zwarten Piet, die volgens voorvader lijk gebruik pepernoten strooide. Sinterklaas zette zich op den voor hem bestemden leunstoel, en na toege zongen te zijn, begon hij de uitdeeling. Ieder kind kreeg iets, na Sinterklaas en Zwarte Piet de hand geschud te hebben. Een enkele had bovendien een kleine afstraffing in ontvangst te nemen. De kinderen waren vanzelfsprekend enthou. j siast, maar niet minder opgetogen was het Engelsche publiek, dat zooiets nog nooit meegemaakt had. Toen begon het einde voor ons te na deren. Voor het diner zetten we ons nog een oogenblik in de rookkamer, waar aan den wand een marmeren haut-relief van Marnix hangt, met zijn onsterfelijk lied, het Wilhelmus. In de rookkamer is ook de bar, die alleen 's middags van 2 tot 4 gesloten is, verder steeds gereed is Uw wenschen te bevredigen. We gaan dineeren: men laat menu's circuleeren teneinde de handteekenin- gen van zijn tafelgenooten te verzame len. We kijken nogeens naar de gebeeld houwde bronzen gezichten van de djonggos, die hier zoo goed uitkomen tegen de witgelakte wanden. Het geheel stemt weemoedig. In den muzieksalon genieten we onze koffie, die overheerlijke koffie, zooals men ze alleen aan boord krijgt. De mu ziek zet in, we dansen, voor het laatst. Tegen een uur of tien gaan we op het dek kijken naar de Fransche kust. De onafzienbare rij lichten van Nice is heel\ dichtbij; wij pass eer en die en varen vlak daarnaast binnen in een donkere baai. We moeten onze paspoorten gaan halen bij den administrateur, die zijn kantoor in hetzelfde blok, waar de winkel en de kapper zijn, maar dan iets meer naar het midden van het schip. Voor de bagage zorgt de hutbediende, zelf trekken we onze jas aan, en gaan weer aan dek. Nu moeten we afscheid nemen van onze vrienden, die we een week kennen, en waarmee we reeds veel ge meen hebben. Dit is het eenige on aangename moment van de geheele reis. Een heel klein motorbootje ligt aan stuurboordzijde, om ons af te halen, de bagage gaat aan bakboord in een ander motorbootje. Pas op dat kleine, wiege lende schuitje naast de volkomen stil liggende kolos voelen we, hoe veilig en hoe goed het was aan boord. Nog een conclusie, dat 't op den weg ligt van 't be. stuur de leden op de hoogte te brenge. van datgene wat voor hen als automo bilisten van belang is. Daaronder val tevens hun belang als kooper, niet al leen ten aanzien van den prijs, doel ook ten aanzien van het goed. Het be stuur moet daarbij niet vervallen in klei nigheden opdat de K.N.A.C. niet worde een vak-vereeniging van automobielen- koopers. Deze conclusie leidt de commissie tot het voorstel een contact-commissie in te stellen onder leiding van den voorzitter der K.N.A.C., waarin zitting zouden krij gen afgevaardigden van de K.N A.C. en van de Ned. vereeniging „De Rijwiel- en Automobiel-Industrie", Hierin kunnen worden besproken alle ernstige grieven van belangstellenden, onder meer ten aanzien van prijzen-politiek e.d. welke daardoor stellig veelal kunnen worden opgeheven. Dit rapport zal in behandeling komen op de buitengewone algemeene leden vergadering der K.N.A.C. welke 10 Jan. e.k. te den Haag zal worden ge houden. HET GOEDERENVERKEER MET DUITSCHLAND. Op het departement van buitenland sche zaken te Berlijn is Zaterdag een verdrag nopens de regeling van het goe derenverkeer tusschen Nederland en Duitschland voor 1935 onderteekend. Het komt in hoofdzaak overeen met dat voor het jaar 1934. Provinciale Staten verkiezing. Het referendum onder de afdeelingen van den Vrijz. Dem. Bond in Zeeland heeft tot resultaat gehad, dat de can- didaatlijsten voor de Provinciale Sta ten als volgt zullen luiden: In de Kieskringen Vlissingen, Hulst en Sluis: 1. dr. A. Staverman, Vlissingen; 2. mr. J. Adriaanse, Oostkapelle, beiden aftredend; 3. mevrouw E. J. van den Broeckede Man, Aardenburg; 4, W. de Graaf, Middelburg; 5, C. Ouwehand, Vlissingen; 6. M. J. Harts, Vlissingen; 7. R, Gerritsen, Zierikzee; 8, I, W. Vas- seur, Breskens; 9. W. Karelse, Schore. Voor de Kringen Middelburg en Zie rikzee: 1. mr. J. Adriaanse, 2. dr. A. Staver man; 3. mevrouw E. J. van den Broecke de Man; 4, R. Gerritsen; 5, W. de .Graaf; 6. mr. A. J. van der Weel, Mid delburg; 7. dr. C. Orbaan, Middelburg; 8. W. Karelse; 9. J. J. van Beveren, Veere. Voor de Kringen Goes en Tholen: 1. mr. J. Adriaanse; 2. dr. A. Staverman, 3. mevr. E. J. van den Broeckede Man; 4. W. Karelse, 5. J. Oele, Kloe- tinge; 6. A. G. M, Markusse, Wissen- kerke; 7. C. Ouwehand; 8. W. de Graaf; 9. R. Gerritsen. De Kippen- en Konijnen-Tentoonstelling. In de voormalige Vleeschhal in het Stadhuis, heeft de M. T. V.. weder voor enkele dagen haar tenten opgeslagen, voor het houden van haar jaarlijksche tentoonstelling van kippen, watervo gels, duiven en konijnen. Ondanks de moeilijke tijdsomstan digheden overtreft het aantal inzendin gen dat van vorig jaar met 140; het be reikte het groote cijfer van 449, wel een bewijs, dat er voor ieder die van de gevederde of langoorige vriendjes houdt een bezoek aan de hal zeker is ,aan te raden. Men kan dan ook kennis nemen van de standen van de firma van Sluijs en Co. alhier, P. Sluis te Weesperkarspel, Schulte en Thieme al- maal varen we om de Marnix heen. Als we aan land zijn is de Marnix al weer varende, voor we de douane ge passeerd zijn, is zij buitenzicht. Op de kade van Villefranche staan onze koffers. Wij brengen ze binnen het minuscule douane gebouwtje, waar een gemoedelijke beambte vraagt: rien a dèclarer, en op ons ontkennend antwoord een krijtstreep plaatst. Paspoorten zijn gecontroleerd voor we van boord mochten. We verlaten het douane kantoor, en zienaan de daarbuiten lanterfantende Alpenjagers, dat we nu zijn in het land van de mimosa. De groote man hier is de heer Serlé. Gedurende de reis had hij gefungeerd als onze speciale gids en beschermer, en zijn vaderlijk zorgzaam oog over ons laten gaan, hier wordt hij vertegen woordiger van de stoomvaartmaat schappij Nederland in Nice. De autobus chauffeurs, de vrachtautochauffeur, alles moet opdrachten hebben, de namen van de hotels worden op de koffers ge zet, we stappen in de auto en zijn van het gezeur af. Spoedig verlaten we het kleine dorpje Villefranche, niets meer dan een haventje, en woningen van schippers, en zijn om middernacht in Nice. Een uurtje later komen onze koffers. Het kost geen moeite U in Nice, of elders aan de Cóte te amuseeren. 's-Morgens in den zon te zitten op de Promenade des Anglais, met een cou- i "tikt (Ing. Med.) hier enz. De laatste jaren heeft het bestuur steeds gezorgd voor een bijzon dere attractie voor jong en oud en ook nu is het d,aar o.i. zeer goed ingeslaagd, namelijk door het maken van een ko nijnenberg, met onderaardsche gangen, waarop een kleine 20-tal jonge diertjes kunnen spelen naar hartelust en die ge legenheid biedt het jonge volkje in hun doen en laten te bespieden. Heden hebben de keurmeesters hun werk gedaan, van ,avond heeft in de „Eendracht" de opening plaats en ge durende de beide Kerstdagen en ook Donderdag hoopt het bestuur zeer vele bezoeksters en bezoekers binnen de muren van de hal te ontmoeten. Economisch instituut voor den Middenstand. De Kamer van Koophandel en Fa brieken voor de Zeeuwsche Eilanden te Middelburg heeft ingevolge de desbe treffende ministrieele uitnoodiging be noemd tot lid van de Commissie van Bijstand van het Economisch Instituut voor den Middenstand te 's-Gravenha- ge, den heer L. A. Stofkoper, voorzit ter van de afdeeling klein bedrijf van. genoemde Kamer, Kerstviering op straat. Wat in andere landen en ook in an dere plaatsen van ons land eerder ge beurde, heeft thans Zaterdag ook alhier plaats gehad. Het Leger des Heils heeft op de Groenmarkt zijn kerstboom uit zijn gebouw op een wagen geplaatst, neergezet en versierd en door middel van electrische lampjes de stemming gegeven, die bij het Kerstfeest behoort. In tegenwoordigheid van steeds wisse lende talrijk^ belangstellenden heeft 'n dienst plaats gehad, staande in het tee- ken van de komende Christelijke feest dagen. Kerstmuziek op den Langen Jan. Morgenochtend te 8 uur zal het mu ziekkorps van het Leger des Heils van den Langen Jan af kerstliederen doen hooren. De Werkloosheid. Bij de districts-arbeidsbeurs te Middelburg stonden Zaterdag ingeschre ven: Geheel werkloos: 1011 mannen en 21 vrouwen; gedeeltelijk werkloos: 74 man nen en 5 vrouwen; niet werkloos: 13 mannen en 1 vrouw. Algemeen totaal vorige week 1127, bijgekomen 50, afgegaan 52, over 1125, De Ford-karavaan. Ook Goes werd door de Ford-kara vaan bezocht. De tochten van de serie fraaie wagens trokken veel belangstel ling. Nog grooter was de belangstelling op LEEUWARDEN- (Ingez. Med.) rant, bijna in slaap gevallen, maar nog wakker genoeg om het blauw van de zee en het flaneerende publiek te zien, is een genoegen dat het Nirwana over treft. Hotels zijn er in alle soorten: Hollandsche, Fransche, Zwitsersche, en in alle prijzen, vanaf frs. 10,per nacht. Niets is prettiger, dan een ontbijt in de zon voor een café, met café crème et croissants, het verrukkelijke Fransche brood. Meer overleg vereischt de terugreis. Men kan per autobus gaan, tot Mar seille of Grenoble, en zoo de mooiste gedeelten bezien, men kan ook geheel per trein gaan, In het laatste geval bent U minstens 24 uur onderweg. Dit is lang genoeg, om U een bad te laten waardeeren bij uw thuiskomst. U kunt door de lucht terugkeeren, hetgeen veel aangenamer is, maar als U tijd heeft, wilt U ook de laatste week van uw va- cantie op Nederlandschen bodem, in eigen land, doorbrengen, daarmede on ze scheepvaartmaatschappijen, die het in dezen tijd wel noodig hebben, steu nende, Vooral, als U weet, dat enkele reis tweede klasse AmsterdamVille franche 100 kost, retour 150 terwijl de treinreis eveneens 150 bedraagt. Op het retourbiljet kan men met ande re maatschappijen terugkeeren.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 5