ELIXER
U gebrand
PUROL
DAGEN ZONDERZORGEN.
KRONIEK van den DAC.
ZEEL»,
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN MAANDAG 24 DECEMBER 1934. No. 303.
ilATZ&Zn.VAN FfKILA-GRONINGEN
DE BEZWAREN TEGEN DE
NIEUWE SPELLING WEERLEGD
MIDDELBURG.
verzacht- geneest.
GOES.
Jeftitsj aan het hoofd der re
geering in Zuid-Slavië. Hij
zal streven naar een binnen-
landsche verzoening. Hoop
volle perspectieven ten aanzien
van de buitenlandsche politiek.
Zuid-Slavië heeft een nieuw kabinet
•gekregen. Dat is geen verrassend
nieuws. Na de behandeling van het Zuid-
SlavischHongaarsch geschil in den
Volkenbondsraad (uitvloeisel van den
moord op koning Alexander) hield men
met die eventualiteit rekening. Zuid-Sla
vië kreeg bij de behandeling op geen
stukken na de genoegdoening, welke 't
had geëischt. 't Gevolg was oneenigheid
in het Zuid-Slavische kabinet. Verschei
den ministers meenden, dat Jeftitsj, de
minister van buitenlandsche zaken, zich
veel te gemakkelijk voor een compromis
had laten vinden. Jeftitsj wist echter,
van te voren, dat er te Genève niet
meer te bereiken was, dan 'n vrij slap
pe veroordeeling van Hongarije s houding
tegenover de Kroatische terroristen. De
felle beschuldigingen, die Zuid-Slavië
aan 't Hongaarsche adres had geuit, kon
den immers niet bewezen worden! Bo
vendien wierpen zijn collega's, toen hij
te Genève zat, roet in het eten, door
achter zijn rug om, tot de befaamde uit
zetting van onschuldige Hongaren uit Z.-
Slavië over te gaan. Dat verzwakte zijn
positie nog veel meer. Jeftitsj moet er
woedend over zijn geweest. Ongetwijfeld
heeft er heel wat gewaaid, toen hij in
Belgrado terug was. Wij zouden wel
eens een verslag van de vergaderingen
van den ministerraad uit die dagen on
der oogen willen hebben.
Krasse oneenigheid bestond er dus in
den boezem van het kabinet. Aan den
eenen kant de lieden, die scherpe maat
regelen tegen Hongarije meenden te
kunnen eischen; aan den anderen kant
Jeftitsj, die precies wist, hoever Zuid-
Slavië kon gaan (in de oogen der groote
mogendheden); daar tusschen in wel
licht een paar ministers, die 't niet met
zichzelf eens waren. Lang kon het ka
binet op deze wijze niet blijven voort
bestaan. Men verwachtte dag aan dag
een crisis. In het midden van de vorige
week is ze eindelijk gekomen. Des Dins
dags trad Jeftitsj met een mede-stander,
den minister van landbouw, af. Den vol
genden dag legde de rest er het bijltje
bij neer.
De groote vraag was nu een oogen-
blik, wie met de formatie van een nieu
we regeering zou worden belast: Jef
titsj of een van de tegenovergestelde
groep? Lang heeft men niet hoeven te
wachten. Woensdagavond reeds werd
Jeftitsj bij Prins Paul, den regent, die
voor den elfjarigen koning Peter het
koninklijk gezag uitolefent, ontboden-
Hij kreeg de opdracht een nieuw kabi
net samen te stellen.
Vermoedelijk heeft prins Pul nauw
keurig uiteengezet, hoe die samenstel
ling moest zijn: In elk geval lijkt het
nieuwe kabinet dat Jeftitsj Vrijdag
avond klaar had, een afspiegeling van
de politieke inzichten, welke men aan
den regent toeschrijft. Hij zou n.l. met
kracht een binnenlandsche verzoening
willen nastreven en opheffing van den
dictatorialen regeeringsvorm, zoodra die
verzoening tot stand gekomen is. Men
weet, dat de tragedie van het na den
wereldoorlog gevormde koninkrijk Zuid-
Slavië zijn innerlijke verscheurdheid is
geweest. Het voormalige Servië werd
in 1918'19 met Kroatië en Slovenië
etc. uitgebreid en samengevoegd tot een
staat. Van den beginne af, werden de
Kroaten en Slovenen echter door de
Serviërs als tweede rangs burgers, be
handeld. Dit zette bij de beide nieuwe
bevolkingsgroepen zeer kwaad bloed.
De oneenigheden werden steeds grooter
en namen tenslotte zulke dramatische
Met de „Marnix" van de Stoomv
Mpij. .,Nederland" naar Ville-
franche.
(Van onzen speci,u len
correspondent).
IV.
(Slot).
Den volgenden dag voeren we in de
Middellandsche zee, prachtig kalm, diep
blauw water, heerlijke warme zonne
schijn.
's Middags komt men te Algiers, een
stad van witte huizen, die tegen de don
kergroene heuvel in rijen geschaard lig
gen. Links is de Europeesche wijk,
rechts de Kasbah, de wijk van de in
boorlingen. Ook in Algiers bestaat een
standaardautotocht, die U door de meest
interessante gedeelten brengt, Algiers
maakt den indruk van een typisch Oos-
tersche stad.
Na enkele uren vertrek uit Algiers la
Blanche, en nu niets bizonders meer
voor Villefranche, den volgenden avond?
Toch wel: onze laatste reisdag was 5
December, s ^Middags tegen vier uur
werden allen, kinderen in de eerste
plaats, bijeengeroepen in de groote eet
zaal eerste klas- Deze zaal ligt op dek F,
laag: door de patrijspoorten ziet men de
golven. De wand tegenover de deur is
bekleed met een tapijt, voorstellende de f
NU OOK IN COCKTAIL.
LIKEUR, VERMOUTH.
SHERRY OF COGNAC.
(Ingez. Med.)
door
PROF. DR. C. G. N. DE VOOYS.
10e. Orde en eenheid zullen
eerst weer bereikt worden, als
het onderwijs terugkeert tot de
oude spelling.
Bij de verdedigers van deze stelling
is de wens de vader van de gedachte.
Dat deze wens onvervulbaar is, zal ieder
verstandig beoordeelaar inzien. De in
voering bij het onderwijs heeft zich bij
na over de gehele linie voltrokken, zel
den door dwang, bijna overal met volle
sympathie. Binnen een jaar zullen dus
naar schatting een millioen jonge Neder
landers de nieuwe spelling toepassen.
Uit het bovenstaande blijkt dat een toe
nemend aantal ouderen zich, in de korte
termijn van drie maanden, aangesloten
hebben. Deze wassende stroom is niet
te stuiten, alleen tijdelijk te belemme
ren. Zo spoedig mogelijk herstel van de
eenheid is een volksbelang. Nu dat in
achterwaartse richting niet te bereiken
is, zullen ook zij die aanvankelijk per
soonlijke bezwaren hadden, verstandig
doen door de invoering van de nieuwe
spelling met kracht te bevorderen, liefst
door zelf de nieuwe praktijk te aanvaar
den, en anderen daartoe te bewegen.
vormen aan (opstanden en moorden
't parlement) dat de dictatuur er het ge
volg van was,
Prins Paul nu zou krachtig een ver
zoening tussqhen Serven, Kroaten en
Slovenen willen nastreven om ten slotte
weer naar een parlementair-democra
tisch staatsbestel te kunnen terugkee-
ren. De taak van het kabinet-Jeftitsj,
zou nu vooral zijn dit na te streven.
Met Jeftitsj, die al lang dezelfde meening
als Prins Paul was toegedaan, zijn slechts
twee ministers, onder wie Zifkowitsj,
een zeer krachtige figuur, uit het oude
kabinet in het nieuwe overgestapt. Ver
der zitten er verschillende jongere men-
schen in, van wie weinig valt te zeg
gen.
Of de nieuwe regeering haar doel zal
bereiken, valt voorloopig niet te zeggen.
Van Servische zijde zed aanvankelijk
wel veel oppositie komen (deze teekent
zich reeds af) doch dat hoeft niet van
dien aard te zijn, dat aan 't welslagen
onmiddellijk getwijfeld moet worden.
Voor de buitenlandsche politiek, wel
ke de aanleiding tot de crisis vormde,
is het optreden van het kabinet-Jeftitsj
natuurlijk zeer geruststellend. Het laat
zich aanzien, dat Zuid-Slavië weer nau
wer dan den laatsten tijd wel eens 't ge
val was, met Frankrijk zal gaan samen
werken. Jeftitsj is een groot vriend van
Frankrijk en zijn invloed in de regee
ring mag thans veel grooter heeten dan
voorheen. Of dit beteekent, dat Zuid-
Slavië nu niet langer een Fransch-Itali-
aansch accoord in den weg zal staan,
dient afgewacht. Hoop te dien aanzien
mag men zeker koesteren.
IN DE RESIDENTIE TERUG.
De Koningin en Prinses Juliana zijn
Zaterdag avond per auto uit Het Loo in
het paleis Huis ten Bosch teruggekeerd.
DE SNIP OP CURASAO.
Het vliegtuig „De Snip" heeft Zater
dag het laatste gedeelte van de groote
vlucht naar De West, het traject Para
mariboWillemstad (Curacao) afgelegd.
Om halfvier landde het vliegtuig op vlot
te wijze op het vliegveld nabij laatstge
noemde stad. In verband met het onge
luk van de Uiver waren de huldigingen
en feestelijkheden, alsmede de aanbie
ding van herinneringsgeschenken uitge
steld. Op het vliegveld van Willemstad
had slechts een eenvoudige ontvangst
plaats. Ook de intocht te Willemstad
was, voor zoover dat met het enthou
siasme van de bevolking mogelijk bleek,
zoo sober mogelijk gehouden.
De gouverneur van Curacao heette de
vliegers hartelijk welkom, feliciteerde
hen met hun schitterende prestatie en
deelde hun daarna mede, dat zij be
noemd waren tot ridder in de Orde van
Oranje Nassau.
Daarna sprak de voorzitter van het
huldigingscomité uit naam van de bevol
king. Deze bood den vliegers zijn geluk-
wenschen aan, waarna kransen werden
overhandigd.
De bevolking was zeer enthousiast;
de geheele stad was met vlaggen ver
sierd. Een eindelooze stoet van auto's
begeleidde de vliegers op hun intocht
naar Willemstad.
HET OORLAM VOOR ONZE
MARINIERS.
Op vragen van het Tweede Kamerlid
mevrouw De VriesBruins betreffende
een te Rotterdam ingeladen zending je
never, bestemd voor de naar het Saar-
gebied vertrokken Nederlandsche mari
niers, heeft de minister van defensie
geantwoord:
Het is juist, dat dezer dagen te Rot
terdam een lading jenever is ingeladen,
bestemd voor het Nederlandsche deta
chement in het Saargebied. Van deze je
never is 20 L. ingevolge art. 17, 3 V. K.
M. II (reglement op de voeding), be
stemd om in zeer bijzondere gevallen,
ter beoordeeling door den commandant
te worden verstrekt aan bepaalde, door
dien commandant aan te wijzen perso
nen.
Voorts is een hoeveelheid jenever me
degenomen voor de gamelles van offi
cieren en onderofficieren. De comman
dant houdt toezicht op het verbruik. Hij
stelt de tijden vast, gedurende welke 'n
zeer matig gebruik geoorloofd is. Boven
dien is aan het detachement elk gebruik
van spiritualiën elders verboden en
wordt het bezoek aan openbare gele
genheden tot een minimum beperkt.
Voor misbruik behoeft geen vrees te
bestaan.
DE K.N.A.C. EN DE
AUTOMOBIELHANDEL.
Het vorig jaar is in de kringen van de
K.N.A.C. een conflict geweest over de
vraag of het bestuur voor de belangen
der leden moet opkomen ter zake van te
hooge automobielprijzen, welk vraagstuk
men vooral van belang achtte, omdat
de personeele belasting en de assuran
tie-premies op de prijzen der auto's
zijn gebaseerd. Deze vraag en eenige
hiermede verwante vraagstukken zijn
door de ledenvergaderingen der K.N.A
C. om onderzoek en advies opgedragen
aan een commissie welke thans haar
rapport heeft doen verschijnen.
In dit rapport is aan verhouding tus
schen K.N.A.C- en automobielhandel bij
zondere aandacht besteed. De vraag of
de K.N.A.C. zich mag (moet) inlaten met
de belangen van de leden als koopers,
heeft de commissie beantwoord met de
stad Amsterdam. In het midden van de
zaal staat een groote tafel, in normale
omstandigheden overdekt met smaakvol
opgestelde lekkernijen, nu met borden
met speculaaspoppen. Boven de zaal. is
een galerij, waar vandaan men een goed
overzicht heeft. Toen dezte zaal dan
gevuld was met kinderen, hun ouders
en belangstellenden, en ook de galerij
geheel bezet was, begon de muziek te
spelen, begeleid door het gezang van
vele kinderen. Als alle groote mannen,
liet Sinterklaas even op zich wachten,
maar maakte toen zijn entree, vergezeld
van Zwarten Piet, die volgens voorvader
lijk gebruik pepernoten strooide.
Sinterklaas zette zich op den voor
hem bestemden leunstoel, en na toege
zongen te zijn, begon hij de uitdeeling.
Ieder kind kreeg iets, na Sinterklaas en
Zwarte Piet de hand geschud te hebben.
Een enkele had bovendien een kleine
afstraffing in ontvangst te nemen. De
kinderen waren vanzelfsprekend enthou. j
siast, maar niet minder opgetogen was
het Engelsche publiek, dat zooiets nog
nooit meegemaakt had.
Toen begon het einde voor ons te na
deren. Voor het diner zetten we ons nog
een oogenblik in de rookkamer, waar
aan den wand een marmeren haut-relief
van Marnix hangt, met zijn onsterfelijk
lied, het Wilhelmus. In de rookkamer is
ook de bar, die alleen 's middags van 2
tot 4 gesloten is, verder steeds gereed
is Uw wenschen te bevredigen.
We gaan dineeren: men laat menu's
circuleeren teneinde de handteekenin-
gen van zijn tafelgenooten te verzame
len. We kijken nogeens naar de gebeeld
houwde bronzen gezichten van de
djonggos, die hier zoo goed uitkomen
tegen de witgelakte wanden. Het geheel
stemt weemoedig.
In den muzieksalon genieten we onze
koffie, die overheerlijke koffie, zooals
men ze alleen aan boord krijgt. De mu
ziek zet in, we dansen, voor het laatst.
Tegen een uur of tien gaan we op het
dek kijken naar de Fransche kust. De
onafzienbare rij lichten van Nice is heel\
dichtbij; wij pass eer en die en varen vlak
daarnaast binnen in een donkere baai.
We moeten onze paspoorten gaan halen
bij den administrateur, die zijn kantoor
in hetzelfde blok, waar de winkel en
de kapper zijn, maar dan iets meer naar
het midden van het schip. Voor de
bagage zorgt de hutbediende, zelf
trekken we onze jas aan, en gaan weer
aan dek. Nu moeten we afscheid nemen
van onze vrienden, die we een week
kennen, en waarmee we reeds veel ge
meen hebben. Dit is het eenige on
aangename moment van de geheele reis.
Een heel klein motorbootje ligt aan
stuurboordzijde, om ons af te halen, de
bagage gaat aan bakboord in een ander
motorbootje. Pas op dat kleine, wiege
lende schuitje naast de volkomen stil
liggende kolos voelen we, hoe veilig en
hoe goed het was aan boord. Nog een
conclusie, dat 't op den weg ligt van 't be.
stuur de leden op de hoogte te brenge.
van datgene wat voor hen als automo
bilisten van belang is. Daaronder val
tevens hun belang als kooper, niet al
leen ten aanzien van den prijs, doel
ook ten aanzien van het goed. Het be
stuur moet daarbij niet vervallen in klei
nigheden opdat de K.N.A.C. niet worde
een vak-vereeniging van automobielen-
koopers.
Deze conclusie leidt de commissie tot
het voorstel een contact-commissie in te
stellen onder leiding van den voorzitter
der K.N.A.C., waarin zitting zouden krij
gen afgevaardigden van de K.N A.C. en
van de Ned. vereeniging „De Rijwiel- en
Automobiel-Industrie", Hierin kunnen
worden besproken alle ernstige grieven
van belangstellenden, onder meer ten
aanzien van prijzen-politiek e.d. welke
daardoor stellig veelal kunnen worden
opgeheven.
Dit rapport zal in behandeling komen
op de buitengewone algemeene leden
vergadering der K.N.A.C. welke 10
Jan. e.k. te den Haag zal worden ge
houden.
HET GOEDERENVERKEER MET
DUITSCHLAND.
Op het departement van buitenland
sche zaken te Berlijn is Zaterdag een
verdrag nopens de regeling van het goe
derenverkeer tusschen Nederland en
Duitschland voor 1935 onderteekend.
Het komt in hoofdzaak overeen met dat
voor het jaar 1934.
Provinciale Staten verkiezing.
Het referendum onder de afdeelingen
van den Vrijz. Dem. Bond in Zeeland
heeft tot resultaat gehad, dat de can-
didaatlijsten voor de Provinciale Sta
ten als volgt zullen luiden:
In de Kieskringen Vlissingen, Hulst en
Sluis:
1. dr. A. Staverman, Vlissingen; 2.
mr. J. Adriaanse, Oostkapelle, beiden
aftredend; 3. mevrouw E. J. van den
Broeckede Man, Aardenburg; 4, W.
de Graaf, Middelburg; 5, C. Ouwehand,
Vlissingen; 6. M. J. Harts, Vlissingen;
7. R, Gerritsen, Zierikzee; 8, I, W. Vas-
seur, Breskens; 9. W. Karelse, Schore.
Voor de Kringen Middelburg en Zie
rikzee:
1. mr. J. Adriaanse, 2. dr. A. Staver
man; 3. mevrouw E. J. van den Broecke
de Man; 4, R. Gerritsen; 5, W. de
.Graaf; 6. mr. A. J. van der Weel, Mid
delburg; 7. dr. C. Orbaan, Middelburg;
8. W. Karelse; 9. J. J. van Beveren,
Veere.
Voor de Kringen Goes en Tholen:
1. mr. J. Adriaanse; 2. dr. A. Staverman,
3. mevr. E. J. van den Broeckede
Man; 4. W. Karelse, 5. J. Oele, Kloe-
tinge; 6. A. G. M, Markusse, Wissen-
kerke; 7. C. Ouwehand; 8. W. de Graaf;
9. R. Gerritsen.
De Kippen- en Konijnen-Tentoonstelling.
In de voormalige Vleeschhal in het
Stadhuis, heeft de M. T. V.. weder voor
enkele dagen haar tenten opgeslagen,
voor het houden van haar jaarlijksche
tentoonstelling van kippen, watervo
gels, duiven en konijnen.
Ondanks de moeilijke tijdsomstan
digheden overtreft het aantal inzendin
gen dat van vorig jaar met 140; het be
reikte het groote cijfer van 449, wel
een bewijs, dat er voor ieder die van
de gevederde of langoorige vriendjes
houdt een bezoek aan de hal zeker is
,aan te raden. Men kan dan ook kennis
nemen van de standen van de firma
van Sluijs en Co. alhier, P. Sluis te
Weesperkarspel, Schulte en Thieme al-
maal varen we om de Marnix heen.
Als we aan land zijn is de Marnix al
weer varende, voor we de douane ge
passeerd zijn, is zij buitenzicht.
Op de kade van Villefranche staan
onze koffers. Wij brengen ze binnen het
minuscule douane gebouwtje, waar een
gemoedelijke beambte vraagt: rien a
dèclarer, en op ons ontkennend antwoord
een krijtstreep plaatst. Paspoorten zijn
gecontroleerd voor we van boord
mochten. We verlaten het douane
kantoor, en zienaan de daarbuiten
lanterfantende Alpenjagers, dat we nu
zijn in het land van de mimosa.
De groote man hier is de heer Serlé.
Gedurende de reis had hij gefungeerd
als onze speciale gids en beschermer,
en zijn vaderlijk zorgzaam oog over ons
laten gaan, hier wordt hij vertegen
woordiger van de stoomvaartmaat
schappij Nederland in Nice. De autobus
chauffeurs, de vrachtautochauffeur,
alles moet opdrachten hebben, de namen
van de hotels worden op de koffers ge
zet, we stappen in de auto en zijn van
het gezeur af. Spoedig verlaten we het
kleine dorpje Villefranche, niets meer
dan een haventje, en woningen van
schippers, en zijn om middernacht in
Nice. Een uurtje later komen onze
koffers.
Het kost geen moeite U in Nice, of
elders aan de Cóte te amuseeren.
's-Morgens in den zon te zitten op de
Promenade des Anglais, met een cou-
i "tikt
(Ing. Med.)
hier enz. De laatste jaren heeft het
bestuur steeds gezorgd voor een bijzon
dere attractie voor jong en oud en ook
nu is het d,aar o.i. zeer goed ingeslaagd,
namelijk door het maken van een ko
nijnenberg, met onderaardsche gangen,
waarop een kleine 20-tal jonge diertjes
kunnen spelen naar hartelust en die ge
legenheid biedt het jonge volkje in hun
doen en laten te bespieden.
Heden hebben de keurmeesters hun
werk gedaan, van ,avond heeft in de
„Eendracht" de opening plaats en ge
durende de beide Kerstdagen en ook
Donderdag hoopt het bestuur zeer vele
bezoeksters en bezoekers binnen de
muren van de hal te ontmoeten.
Economisch instituut voor den
Middenstand.
De Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor de Zeeuwsche Eilanden te
Middelburg heeft ingevolge de desbe
treffende ministrieele uitnoodiging be
noemd tot lid van de Commissie van
Bijstand van het Economisch Instituut
voor den Middenstand te 's-Gravenha-
ge, den heer L. A. Stofkoper, voorzit
ter van de afdeeling klein bedrijf van.
genoemde Kamer,
Kerstviering op straat.
Wat in andere landen en ook in an
dere plaatsen van ons land eerder ge
beurde, heeft thans Zaterdag ook alhier
plaats gehad. Het Leger des Heils heeft
op de Groenmarkt zijn kerstboom uit
zijn gebouw op een wagen geplaatst,
neergezet en versierd en door middel
van electrische lampjes de stemming
gegeven, die bij het Kerstfeest behoort.
In tegenwoordigheid van steeds wisse
lende talrijk^ belangstellenden heeft 'n
dienst plaats gehad, staande in het tee-
ken van de komende Christelijke feest
dagen.
Kerstmuziek op den Langen Jan.
Morgenochtend te 8 uur zal het mu
ziekkorps van het Leger des Heils van
den Langen Jan af kerstliederen doen
hooren.
De Werkloosheid.
Bij de districts-arbeidsbeurs te
Middelburg stonden Zaterdag ingeschre
ven:
Geheel werkloos: 1011 mannen en 21
vrouwen; gedeeltelijk werkloos: 74 man
nen en 5 vrouwen; niet werkloos: 13
mannen en 1 vrouw.
Algemeen totaal vorige week 1127,
bijgekomen 50, afgegaan 52, over 1125,
De Ford-karavaan.
Ook Goes werd door de Ford-kara
vaan bezocht. De tochten van de serie
fraaie wagens trokken veel belangstel
ling.
Nog grooter was de belangstelling op
LEEUWARDEN-
(Ingez. Med.)
rant, bijna in slaap gevallen, maar nog
wakker genoeg om het blauw van de
zee en het flaneerende publiek te zien,
is een genoegen dat het Nirwana over
treft. Hotels zijn er in alle soorten:
Hollandsche, Fransche, Zwitsersche, en
in alle prijzen, vanaf frs. 10,per nacht.
Niets is prettiger, dan een ontbijt in de
zon voor een café, met café crème et
croissants, het verrukkelijke Fransche
brood.
Meer overleg vereischt de terugreis.
Men kan per autobus gaan, tot Mar
seille of Grenoble, en zoo de mooiste
gedeelten bezien, men kan ook geheel
per trein gaan, In het laatste geval bent
U minstens 24 uur onderweg. Dit is
lang genoeg, om U een bad te laten
waardeeren bij uw thuiskomst. U kunt
door de lucht terugkeeren, hetgeen veel
aangenamer is, maar als U tijd heeft,
wilt U ook de laatste week van uw va-
cantie op Nederlandschen bodem, in
eigen land, doorbrengen, daarmede on
ze scheepvaartmaatschappijen, die het
in dezen tijd wel noodig hebben, steu
nende, Vooral, als U weet, dat enkele
reis tweede klasse AmsterdamVille
franche 100 kost, retour 150 terwijl
de treinreis eveneens 150 bedraagt.
Op het retourbiljet kan men met ande
re maatschappijen terugkeeren.