NIEUW1AASSWENSCHEN
HEESCHE KIEL
GEMENGQ MEOWS,
MARKTBERICHTEN.
NAAMLIJST
BURGERLIJKE STANG.
BUITENLAND.
MEZ8NDEN STUKKEN.
DUITSCHLAND, I voren te brengen.
Nieuwjaarswenschen
BELGIE.
Deze bestelling bedroeg n.l. 100 Ford Onder de kransen was er één, dra
Truck- en bestelwagenchassis.
Naar het Handelsblad vernam waren
j gende op het lint den naam D. W. Be-
retty, directeur van Aneta, die als me
de-slachtoffer van de ramp met de
„Uiver" is omgekomen.
Er werden op uitdrukkelijk verzoek
geen toespraken gehouden; een schoon
zoon, jhr. mr. J. J. von Schmid, dankte
aan de leveriné van deze automobielen
voor de N.V. Nederlandsche Ford Au
tomobiel Fabriek ernstige moeilijkheden
verbonden, daar o.a. één der voorwaar
den van het Soedaneesche gouverne- -
ment was, dat- verscheping uiterlijk he-1 v00r de betoonde deelneming,
den Maandag moest geschieden, het
geen beteekende, dat deze 100 automo
bielen in 1% werkdag vervaardigd en
in kisten verpakt moesten worden. De
directie der Nederlandsche Ford Fa
briek heeft echter geen oogenblik ge
aarzeld, de order te accepteeren. Zij is
erin geslaagd de geheele order bijtijds
{te. Zij kwam terecht tusschen den tree-
Heden zou het Nederlandsche s s. j lank'en muuf het
„Nijkerk van de Vereemgde Scheep- j faakte bekneld| en werd bijna onmid_
vaart m de Fordhaven aan de Fa-, k Het stoffeIijk overschot
bnek bi, de Hembrug de 100 automobie-i van 'de %rouw is naar het St. Elisabeth
len, in kisten verpakt, laden en dan zal; Gasthuis te Haarlem overgebracht.
de boot vertrekken met bestemming
op tragische wijze alle plannen komen merkt, dat de voorstelling van zaken
vernietigen. m.i. niet onpartijdig is. Andere bladen;
CD APTVDï tïf I zn^en f°ch ook wel hun voortreffelijke'
rKAliivKiJii. en ervaren briefschrijvers hebben, maar
Gruwelijke moord. Zaterdagnacht belichten de zaak een heel enkele maal
TE VROEG UITGESTAPT. Op
perron van het station te Haar
1 e m is Zaterdagavond een droevig
ongeval gebeurd. Toen de electrischa
trein uit Velzen het station Haarlem
binnenreed, stapte de vijftigjarige we
duwe S., woonachtig te Beverwijk, uit
j haar coupé nog voordat de trein stop-
naar Port Soedan.
DOODELIJKE VERKEERS
ONGEVALLEN.
Automobilist doorgereden, zon
der zich om zijn slachtoffer te
bekommeren.
Door een automobilist is Zondagavond
omstreeks half acht op den rijksweg
RoermondWeert, onder de gemeente
Horn, een wielrijder liggende langs den
weg aangetroffen. Hij bleek te zijn de
gehuwde P. Janssen uit Horn.
J. was door een even te voren gepas-
seerden auto aangereden, waarvan de
bestuurder was doorgereden zonder
zich om het slachtoffer te bekommeren.
Een motorrijder heeft de mareschaus-
see te Roermond en den dokter v,an 't
sanatorium te Horn gewaarschuwd Toe
vallig passeerde de bisschop van Roer
mond. die met zijn auto uit de richting
Weert kwam. De secretaris van den
bisschop heeft het slachtoffer de laatste
heilige sacramenten toegediend. De
man die een ernstige schedelfractuur en
inwendige kneuzingen had opgeloopen,
verkeerde in levensgevaar. Hij is enkele
oogenblikken later ter plaatse overle
den.
(De Crt.)
Te Velsen is een 16-jarige jongen,
die een handkar voortduwde, door een
auto van achteren gegrepen en zoo deer
lijk gewond, dat hij na korten tijd is
overleden. Tengevolge van een dichten
mist, had de automobilist den jongen
met zijn kar niet gezien.
Zondagnacht is de 58-jarige. G. V.
uit Lieshout, toen hij met zijn vriend
per fiets uit Stiphout, terugkeerde van
den dijk langs het Wilhelminakanaal ge
gleden en in het kanaal terecht gekomen.
Hoewel de vriend alles in het werk stel
de om hem te redden is de man ver
dronken.
Hedenmorgen reed de 25-jarige J.
uit Bennekom per motor van Ede naar
Bennekom. Van tegenovergestelde rich
ting naderde een met paard bespannen
vrachtwagen, welke gepasseerd werd
door een auto. De motorrijder die met
groot© snelheid reed, haalde links uit,
met het gevolg dat hij tegen de auto reed
en op slag werd gedood. Het motorrij
wiel werd geheel vernield.
ONTZETTEND AVONTUUR. Men
schrijft uit Bergen op Zoon aan „De
Crt": Zaterdagavond heeft de 60-jarige
v. d. L. uit Halsteren in de Oosterschel-
de, ter hoogte van den „Kop van het
Hoofd" eenige benauwde uren beleefd,
en 't is slechts aan een gelukkig toe
val te danken, dat hij er nog levend af
gekomen is. De man, die in behoeftige
omstandigheden verkeert, was, gelijk dit
meer wordt gedaan, bij laag water op
het slib van de Schelde geloopen om
daar alikruiken te zoeken. Toen hij daar
mee reeds eenigen tijd bezig was, kwam
plotseling een zware mist opzetten,
waardoor de man werd verrast. Hij
trachtte aan wal te komen, doch dwaal
de hoe langer hoe verder af. En alsof
dit nog niet voldoende was, zakte hij
plotseling tot aan zijn middel in de mod
der weg, zonder kans te zien zich hier
uit los te werken. Met de minuut werd
hij vaster gezogen. Zijn toestand werd
vreeselijk toen de vloed kwam opzet
ten, en vrijwel alle hoop op redding
verloren scheen. Drie lange uren heeft
hij zoo in den donkeren nacht doorge
bracht.
Eindelijk dook plotseling uit den
mist een boot op, die op eenigen af
stand toevallig aan den grond was ge
loopen. Na eenige vergeefsche pogingen
wist de arme man de aandacht der op
varenden van de „Bergen op Zoom 3"
te trekken. Aanstonds werd daar toen
een sloep uitgezet, en hoewel men den
ongelukkige niet kon zien, wist men
hem, afgaande op het geroep, te vinden.
Met vereende krachten werd de man
uit de modder getrokken en in de boot
geheschen. Ten gevolge van den dikken
mist kon men toen de stoomboot niet
dadelijk terugvinden. Aan boord werd
de man van droge kleeren voorzien en
kreeg er een warm plaatsje, zoodat hij
spoedig weer opknapte.
TRAGISCHE SAMENLOOP. On
eer zeer groote nelangsteliing is Zater
dag het stoffelijk overschot van jhr. J J
Boreel, gep.-luit.-kolonel N. I. L. die de
zer dagen te den Haag door een auto
werd doodgereden te Den Haag graf
waarts geleid.
AAN DE GEVOLGEN OVERLEDEN.
Een der zusters vrn de r.k. zuster
school Marienbuig te Bu s s u m is Don
derdagavond toen zij de thee naar bo
ven bracht, van de trap gevallen en op
haar achterhoofd terecht gekomen. Zij
kreeg een hersenschudding en is Zater
dagochtend aan de gevolgen daarvan
overleden.
COMMUNISTEN OVER DE GRENS
Twee personen te Glane, gemeente
Losser, zijn er in geslaagd in het ge
heim van Nederlandsch op Duitsch ge
bied te komen. Zij werden echter door
Duitsche beambten ontdekt, die hen ge
lastten te blijven staan. De mannen ga
ven daaraan echter geen gehoor en na
men de vlucht. De beambten losten
toen eenige schoten, waardoor de man
nen werden getroffen. Desondanks
slaagden zij er in te ontkomen. Eén van
hen liet een koffer na, waarin zich com
munistische lectuur bleek te bevinden.
(Hbl.)
OUDE DAME BEROOFD. Zater
dagavond wandelde het bejaarde echt
paar S., in de Koninginnelaan te
Amersfoort. Een 30-jarig per
soon naderde hen per rijwiel en wist al
rijdende aan mevrouw S. haar hand-
tasch, die een bedrag van ongeveer ze
ven honderd gulden inhield, te ontruk
ken. Daarna verdween hij in de Prins
Hendriklaan. De oude menschen waren
zoo geschrokken, dat zij geen signale
ment konden opgeven.
EEN MERKWAARDIG VLIEGONGE
LUK. Een merkwaardig vliegongeluk
overkwam Vrijdagavond een Fransch
vliegtuig tengevolge van mist. Toen de
bestuurder op Croydon, het Londensche
vliegveld, wilde landen, was het zicht
zoo slecht, dat hij slechts een lichtbaken
kon bespeuren.
Hij trachtte daarop aan te houden,
maar kwam onderweg, gelukkig reeds
met afgezetten motor, op een huis in
Plough-Lane langs het vliegveld gele
gen, terecht en sloeg door het dak. Ook
de zolder bezweek en het vliegtuig
bleef gedeeltelijk in een daaronder lig
gende keuken hangen, waar twee vrou
wen door wrakstukken gewond werden.
Zoowel de bestuurder als de marconist
wisten zich, ten koste van een paar
schrammen, te bevrijden, maar beide
vrouwen moesten naar een ziekenhuis
worden vervoerd. Een der vrouwen had
nog de tegenwoordigheid van geest om
de hoofdkraan van het gas af te draaien,
zoodat een begin van brand, dat ont
staan was, nog met eigen middelen kon
worden gebluscht.
VOETBALONGEVAL. De ook hier
welbekende Bleijerheide-speler Paffen
brak tijdens een voetbalwedstrijd bij een
botsing met een anderen speler zijn heen.
HET WARME WEER IN DECEM
BER. Mededeeling van 't Kon. Met.
Instituut te De Bilt:
Het warme weer van 1. tot 21 Dec.
geeft aanleiding om een vergelijking te
m,aken met vorige jaren. Te De Bilt is
in deze periode geen enkele vorstdag
voorgekomen, Tegenover deze 21 dagen
staan echter 25 opeenvolgende dagen
(327 Dec.) in 1911 en 26 dagen 1
26 Dec. in 1910, Voor de gemiddelde
dagtemperatuur in het tijdvak van 1 tot
20 Dec. waren voor 1934 gevonden 8,2
C., welk gemiddelde slechts zeer weinig
wordt aangetroffen door de overeenkom
stige periode in 1898, toen het 8,3 gr.
bedroeg. De warmste Decembermaand
van 1852 had voor de eerste 20 dagen
een gemiddelde van 7,3 gr. Andere war
me maanden 1868, 1910 en 1911 hadden
een nog lager gemiddelde.
heeft in de rue de Belleville te Parijs
een gruwelijke moord plaats gehad. Een
45-jarige vrouw, die geregeld door haai
man mishandeld werd, heeft, toen haar
echtgenoot 's nachts om half een thuis
kwam, hem met een wringer van een
waschmachine doodgeslagen. De vrouw
wordt met haar drie kinderen op het
politiebureau vastgehouden.
toch ook eens op een andere wijze, zoo
als de N. R. Crt., in het artikel, waar
aan ik refereerde.
Wanneer U verder Uw eigen nieuws
langs normale journalistieke weg ont
vangt, spijt het mij U te moeten opmer
ken, dat ik nog steeds het gevoel heb,
dat deze weg dan wel in het bijzonder
j bij U, er behagen in schijnt te hebben,
zooveel mogelijk het ongunstige
naar
Strenge belastingwetten voor vreem- Wat tenslotte Uw laatste alinea be-
- - - - treft, zoo zou ik willen opmerken, dat ik
op de feiten welke U verstrekt worden,
geen aanmerking heb gemaakt, doch uit
sluitend op de wijze, waarop deze be
licht worden.
Met dank voor de mij nogmaals ver
delingen. Buitenlanders, die in
Duitschland inkomen genieten of zij in
Duitschland wonen of niet, zul en na 1
Januari a.s. onderworpen worden aan
strengere belastingwetten, aldus ver
luidde Zaterdag te Berlijn. De belang
rijkste ontworpen verandering zal va.i leende plaatsruimte
toepassing zijn op werkgevers of deel- j
genoten in ondernemingen welke zelve j
G. Alberts.
geuoxen m ondernemingen weme zeive; [J d bemoeiënis met Me techni-
niet in Duitschland wonen. Het verluidt
nl. dat het geheele inkomen en alle be- sche zijde van onzen redactioneelen
leggingen, of dit nu binnen of buiten aF.^aa if1??. n 0 ;n(jp7nnflpri stuk-
Duitschland wordt verdiend, onderwor- e °Psp ,r,V CIV°E A ai n:Gt meer
pen zal worden aan Duitsche inkomsten- eF eri.c d t -,
belasting. Voorts verluidt dat dezelfde ™ar, *Un zm! En±RTö.ttJ iZ'-
maatregel zal worden toegepast op bui-h ij gaarne ver «tollen die
tenlanders die in Duitschland verblijf n,en er .ondersch,eidene ^1lien, die
j al evenmin m ons blad werden opgeno-
j men, doch die inzender er zeker niet
MFY1PO graag in gelezen zou hebben!
r Voor 't overige: de strekking van in-,
Een vliegramp. Een Vrijdagmiddag zenders betoog, als zou onze voorlichtingRuiter, z.; J. van Roon geb. Noteboom
te La Paz (Neder-Cahfornie) naar Ma-; aan ket euvej der partijdigheid manki d,; J. C. van Hoorn geb. Van Moolen-
zatlan opgestegen verkeersvliegtuig methebben wij den vorigen keer reeds broek d.
zes inzittenden, waaronder een zuige- pDgen weerleggen; onze verklaring overleden: L. Pieterse 83 j. geh. met
dat deze tendentie ons vreemd is, heeft, M. Meijers.
Goes-
Over de maand Decemher
Bevallen: S. van den Boomgaard, geb.
Harinck, d., J. Boonman, geb. Openneer,
d-
Ondertrouwd: P. Zuidijk jm. 25 j. en
A. A- v. d. Vliet, jd. 22 j.
Kortgene.
Van 14—21 Dec.
Getrouwd: P. C. Heijboer 25 j. te
Wissenkerke en P. Karelse 22 j.; T.
de Looff 37 j. en A. C. Hateboer 34 j.
te Beerta.
Voor het op 31 December~a.s.
verschijnend nummer van ons
blad worden, evenals vorige
jaren, aangenomen
Bij advertenties van 1 4 regels
80 cent, elke regel meer 20 ct.
In de
per naam en per regel 15 cent.
Alles bij vooruitbetaling.
Opgaven worden zoo spoedig mo
gelijk, in elk geval vóór of op 28
December a.s., ingewacht bij onze
bureaux te MiddelburgLange St.
Pieterstraat: te Goes: Turfkade:
of bij de gevestigde agentschappen.
Middelburg.
Van 2124 Dec.
Bevallen: L. van Leeuwen
geb. De
ling, is spoorloos verdwenen en waar
schijnlijk het slachtoffer geworden van
een ongeluk.
Het toestel moest een noodlanding
hij. te aanvaarden
Verder zullen wij den geachten inzen-
t j der niet meer in staat kunnen stéllen,
maken op zee, alwaar het inderdaad ge- Qns wederom in ons eigen blad te be
vonden is door een ander vliegtuig, dat, tt i RPd 1
nasporingen verrichtte. Terstond daar
op voeren reddingsvaartuigen uit, maar
deze konden, evenals het later nog eens
opgestegen hulpvliegtuig, niets meer
van de verkeersmachine ontdekken.
Het verongelukte toestel was een van
drijvers voorzien landvliegtuig. Men
Mijnheer de Redacteur.
Naar aanleiding van het ingezonden
stuk van den heer Alberts in uw blad
van 21 dezer, vraagt ondergeteekende
een kleine plaatsruimte, waarvoor dank.
Niet iedere arbeider komt in de ge-
veronderstelt, dat de drijvers gebroken legenheid eens voor 14 dagen een uit
zijn, toen de machine op het water neer- stapje j-e maken naar Duitschland, doch
kwam, zoodat het toestel is gezonken. daar d^e eer mij js te beurt gevallen, is
(„De Maand,agm."). bet misschien ook wel eens de moeite
waard mijn ervaring, welke ik daar on-
langs opgeloopen heb mede te deelen.
Ik heb niet gelogeerd in groote hotels,
maar bij werkenden en werklooze ar
beiders, menschen die vurige bewonde
raars van Hitier zijn. geweest, en er
in 't openbaar nog voor doorgaan, doch
binnenskamers hun beklag niet aan mij
onthielden. Een arbeider durft daar aan
zijn beste vriend geen geheim toe ver
trouwen.
Bij een bezoek inbij een werk
looze, een familielid, kreeg ik te hooren
dat ik zeer welkom was, maar of ik
eten en drinken mede wilde brengen,
want dat mijn maag wel niet tegen hun
zou zijn. Deze menschen
dronken koffie van gebrande gerst
(waarvan ik voor de aardigheid een pak
je heb meegebracht), het brood was zuur
en voor ons niet te eten. Dit gezin, be
staande uit man, vrouw en 2 kinderen,
ontvangt aan steun 10 mark p. w. waar
Een droevige herinnering. Zondag
was het juist vijf en twintig jaar 'ge
leden, dat de jonge Prins Albert koning
der Belgen werd en bezit nam van de
troon.
Vorig j,aar maakte men, zooals men
weet, plannen, om deze markante ge
beurtenis in het leven van België met
veel luister te vieren.
Toen men den koning, die de nede
righeid en de eenvoud in persoon was,
over dit voornemen sprak, drong hij
er op aan, dat dit jubilé geen aanleiding
zou geven tot omvangrijke en dure
plechtigheden. De promotors moesten
de belofte afleggen met dezen wenschl
rekening te zullen houden.
Het drama van Marche-les-Dames, is
DE TOESTAND IN DUITSCHLAND.
Mijnheer de hoofdredacteur,
U zult mij nog wel de gelegenheid
willen geven, nog even terug te komen
op de kantteekeningen, door Uwe re
dactie geplaatst, onder mijn ingezonden
stuk van Vrijdag j.l.
In de eerste plaats zou ik U echter
willen opmerken, dat het opschrift „De
Toestand in Duitschland", dat U er bo
ven hebt geplaatst, toch eigenlijk de
strekking ervan niet geheel weergeeft, ^ra"t m]
immers het gaat hier niet zoo zeer om kost 8ena]j
de toestand „an sich", dan wel om de
wijze, waarop die m.i. in Uw blad wordt
omschreven.
Punt 1, 2 en 7 kunnen samengenomen
worden. Waarom zet U boven het be-
ri.htje In Uw blad van 18 da**, datj .Tmoe'tVo'oLde'buar"
de N,azis op", in vette letters, zonder
de toespraken erbij weer te geven, wel
ke dr. Schacht en anderen tbt hem ge
houden hebben en waaruit blijkt dat dit
entslag niets met eenige ruzie te maken
heeft, terwijl men dit toch uit Uw op
schrift zou moeten opmaken. Zelfs de
Telegraaf, welke toch wel niet van over
dreven Deutschfreundlichkeii kan be
ticht worden, geeft deze weer Ik neem
gaarne aan, dat U alles natuurlijk niet
zoo uitgebreid kunt behandelen, doch
juist dit zou m.i. voor U een reden moe
ten zijn, er zorg voor te dragen, dat uit
deze beknoptheid geen verkeerde ge
volgtrekkingen kunnen worden ge
maakt.
Waarom maakt U niet eens melding
van het feit, dat de beleggingen bij ae
Spaarbanken voor het eerst ™>er toe
genomen zijn, dat het goederenvervoer
bij de Spoorwegen met 12 pCt. is ge
stegen, dat Krupp voor het eerst sinds
jaren weer verdiend heeft, dat deze
winst echter niet in dividend zal wor
den omgezet, doch dat de familie Krupp
besloten heeft, eiken arbeider een uit-
keering te geven?
Het is mij overigens ten eenenmale
onduidelijk, waarom hier de N.S.B. met
de haren bijgesleept moet worden. Ik
meen, dat ook niet N. S. B.-ers dezelf
de bezwaren kunnen hebben.
Punt 3. Ik neem heusch niet aan, dat
een dagbladredacteur, na een verblijf
van één dag in Duitschland, opeens met
oordeel van zaken kan schrijven. Toch
ben ik, hoewel volslagen leek op dit
gebied, overtuigd, dat persoonlijke on
derzoekingen en persoonlijk contact mét
de menschen heel veel goeds kan doen
en dat men op deze wijze toch altijd
betere en waardevollere inlichtingen
krijgt, d,an wanneer men een en ander
uitsluitend op papier 'voor zich krijgt.
Waren juist daarom de brieven van
Mechanicus uit Rusland voor het Han
delsblad, niet zoo interessant? Natuur
lijk, wanneer men ergens heen gaat, met
het voorop gezette idee, dat er toch
niets deugt en dat niemand betrouw
bare inlichtingen zal verschaffen, ja, dan
heeft dit niet den minsten zin.
Punt 6. Bij mijn weten heb ik geen
oogenblik de zuiver journalistieke
eigenschappen van Uw Berlijnschen
briefschrijver betwist, slechts opge-
Vlug en aan
genaam ver
holpen met
ZE HELPEN GOED - ZE SMAKEN GOED
(Ingez. Med.]
rest legt de staat bij)
schen met z'n vieren moeten leven van
7 m, 50 of plm. f4.50; en dat in een
groote stad.
Bij een bezoek in kwam
ik bij een familie, waarvan de man ge
lukkig weer werk had. Deze, alhoewel
een zeer bekwaam vakman, verdiende
35 mark in de week doch daar moest
af (direct bij het uitbetalen van het loon)
11 mark, voor den staat, zoodat er over
bleef 24 mark of plm. f 14, Als men dan
nagaat dat het levensonderhoud daar
nog duurder is dan hier
Nu moet U, mijnheer de Redacteur,
niet denken, dat dit offervaardigheid is
van dien man, dat hij zoo maar 11 mark
iedere week aan den staat geeft, neën,
hij hield ze liever zelf, maar hij móét
en anders de straat op.
Op een vraag van mij aan eenige Duit
sche arbeiders (familieleden) hoe het
komt, dat er zoo velen in de uniform
van den Vrijwilligen Arbeidsdienst loo-
pen en of die lui er zoo veel lust in
hebben om 's avonds na hun werk, en
Zondagsmorgens, te gaan exerceeren,
werd mij geantwoord, dat als je niet in
de Vrijwillige Arbeidsdienst Bent, je ook
niet in aanmerking komt voor werk. Zoo
zien we dus, dat die uniform ook nïel
gedragen wordt uit svmnathw -.r0or het
regiem.
Wat betreft het brengen van den Hit
lergroet, dat heb ik daar zeer weinig
zien doen, hoewel ik er speciaal op let
te,
M. de R. ik wil niet te veel van uw
plaatsruimte vergen, doch ik zou wel
meer treurige feiten kunnen opnoemen,
ook wat betreft de terreur welke daar
op de bevolking drukt. Alleen hoop ik,
dat wij hier in Holland onze vrijheid nog
lang mogen behouden.
U, M. de R., beleefd dankend voor
de verleende plaatsruimte, verblijf ik
Hoogachtend,
(Inzender van bovenstaand stuk zond
het ons toe met zijn vollen naam onder
teekend; zijn bedoeling was het aldus
te plaatsen. Voor de gezondheid van de
genen, die hem in Duitschland hun be
klag deden, leek het ons echter befer,
zijn naam en woonplaats weg te laten,
evenals de namen van de Duitsche ste
den, welke hij bezocht, Red.)
Goes, 24 December. Op de veiling
van de V.P.Z. waren 6058 eieren aange
voerd f 2,90 per 100.
Roomboter f 0,90, boerenboter f 0,77%,
winkelprijs f 0,87%, tweede soort boter
f 0,60, eieren f 2,60, winkelprijs f 3,80,
poelje eieren f 1,75.
Rotterdam. 24 December- Op de
veemarkt van heden was de aanvoer in
totaal 3030 dieren. Ongeveer verdeeld
als volgt: vette runderen 642, magere
runderen 584, vette kalveren 349, gras
kalveren 118, nuchtere kalveren 546,
varkens 336, paarden 104, veulen 1,
schapen of lammeren 331, bokken of
geiten 19.
Vette koeien: le kw. 5860, 2e kw.
4852, 3e kw, 3238- Vette ossen: le
kw. 4852, 2e kw. 4446 3e kw. 38
40. Stieren: le kw. 4648, 2e kw. 40
44, 3e kw. 3438. Vette kalveren: le
kw. 7585, 2e kw. 6070, 3e kw. 50
55. Graskalveren: le kw. 42, 2e kw. 38,
3e kw. 34, Slacht nuchtere kalveren: niet
genoteerd, 2e kw. 30, 3e kw. 25. Var
kens (levend gewicht): le kw, 32, 2© kw.
31, 3e kw. 30- Slachtpaarden: le kw. 37,
2e kw. 32, 3e kw. 27. Scha
pen: 1© kw, 40, 2e kw. 35, 3e kw. 30.
Lammeren: le kw. 42, 2e kw. 37, 3e kw.
32. Kalfkoeien: le kw. 220, 2e kw, 180,
3e kw. 120. Melkkoeien: le kw. 215, 2e
kw- 180, 3© kw, 120. Vaarzen: le kw.
130, 2e kw 100, 3e kw, 70, Pinken: le
kw. 100, 2e kw. 80, 3e kw. 60, alles per
kg.
Stieren: le kw. 240, 2e kw. 190, 3e kw,
130. Graskalveren: le kw. 45, 2© kw. 35,
3e kw. 25. Slacht nuchtere kalveren: le
kw. 7,50, 2e kw- 6, 3e kw, 5. Fok nuch
tere kalveren: le kw. 17, 2a kw. 12, 3e
kw. 8. Slachtpaarden: le kw 150, 2e kw-
110, 3e kw. 70. Werkpaarden: le kw. 215,
2e kw. 140, 3e kw. 90. Hitten: le kw. 85,
2e kw. 65, 3e kw. 55, Schapen: lekw. 18,
2e kw. 14, 3e kV. 9. Lammeren: le kw.
sche blauwe en bonte f 3,103,35, Zw.
13, 2e kw. 10, 3e kw. 8, alles per stuk.
Vlas. Aangevoerd uitsluitend schoon:
van blauw: 2400 kg; prijzen: 5060; van
Gronignsch: 2000 kg; prijzen: 4555;
van Hollandsch geel: 9500 kg; prijzen:
5060; van dauw-rood: 1100 kg; prijzen:
50—56.
Handel kalm; prijshoudend en alles
x erkocht.
Voor Fijne zaden; binnen en buiten-
landsche granen werd heden geen no
teering opgemaakt.
Aardappelen: zand 67 cent, Ze©uw-
sche blauwe en bonte f 3,103,35, Zuw.
Eigenheimers f 2,702,90, Blauwe idem
f 2,702 90, Brielsche idem f 2.903,40,
Bravo's f 2.903,20, Drielinge Eigenh.
f 18,20—2,25, Red Star f 2,70—2,90,
Friesche Eigenh. f 2—2,90, Blauwpitten
f 2—2,90.