DAGEN ZONDERZORGEN.
KRONIEK van den DAG.
ZEELAND.
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN VRUDAG 21 DECEMBER 1934. No. 301.
DE BEZWAREN TEGEN DE
NIEUWE SPELLING WEERLEGD
MIDDELBURG.
m> iMoinaam ges chenk
iMo\, al Hu} kermissen
jkeestiiehpcckkuig
Jstukken üec/i slechts
Frankrijk-Italië en F r ankrijk -
Duitscniand. Rede van Laval
over de toenaderingspogingen.
Hoopvol verschiet. Flandin
zinspeelt op een wapeningsover
eenkomst met Berlijn.
In het Fransche parlement is deze
week het een en ander voorgevallen,
dat de politieke ontspanning in Europa
waarmee de laatste maand van dit
roemruchtige jaar zoo gelukkig debu
teerde, lijkt te accentueeren. Daar was
eerst een redevoering van Laval, Frank-
rijks minister van buitenlandsche zaken.
Laval sprak in den Senaat over tweeër
lei toenadering: tot Italië en tot Duitsch
land. Als men hem mag gelooven, ziet
het er met die beide dingen nogal hoop
vol uit. Ten aanzien van de Fransch
Italiaansche toenadering hoeft dat niet
te verbazen. Wij hebben onlangs op de
ze plaats uiteengezet, hoezeer blij
kens allerhande verschijnselen Rome
en Parijs er op uit zijn tot een gemeen
zame verstandhouding te komen. Ware
het niet, dat de vrienden, die de beide
landen in Midden-Europa hebben,
Frankrijk in Zuid-Slavië en Italië in
Hongarije, met mekaar overhoop liggen,
dan zou de broederschap wellicht reeds
beklonken zijn. Laval verklaarde intus-
schen, dat het met die midden-Euro-
peesche kwestie best in orde zal komen.
Het leek hem mogelijk, tot een gemeen
schappelijke actie te geraken in het be
lang van alle midden-Europeesche lan
den. Of bij deze uitlating de wensch de
vader van de gedachte is geweest, dan
wel, of Laval inderdaad steekhoudende
redenen heeft, om ten aanzien van die
zaak zoo veel vertrouwen te koesteren,
valt moeilijk uit te maken. In elk geval
echter bleek uit zijn uitlatingen, dat
Frankrijk en Italië mekaar willen en dus
zullen vinden.
Wat de betrekkingen met Duitschland
betreft, zegde de Fransche minister van
buitenlandsche zaken een spoedige her-
Vatting der besprekingen over een Oost-
Locarno-verdrag, dat de grenzen in
Oost-Europa moet waarborgen, toe. Het
is duidelijk, dat dit de onverbiddelijke
voorwaarde van Frankrijk vormt, om
tot overeenstemming met Duitschland
op alle mogelijke punten te komen. Men
heeft zich te Parijs in het hoofd gezet,
dat de vrede in Europa voorloopig niet
verzekerd kan worden, dan door een
verdrag, waarin Duitschland belooft zijn
oostelijke grenzen te zullen eerbiedigen.
Daar Engeland dit denkbeeld intusschen
steeds meer schijnt te gaan steunen, be
staat er wel kans, dat Duitschland er
tenslotte in toe zal stemmen. De perti
nente toezegging van Laval nopens her
vatting der onderhandelingen, wijst
daar op.
Nog belangrijker dan de rede van La-
val, lijken ten aanzien van de Fransch-
Duitsche betrekkingen, een paar spee
ches van Flandin, den Franschen minis
ter-president te zijn geweest. In den Se
naat heeft Flandin zich n.l. scherp ver
zet tegen de pogingen van enkele se
natoren, om den tweejarigen diensttijd
voor miliciens in te voeren. Hij verklaar
de, dat een verlenging van den dienst
tijd op dit oogenblik, uit een oogpunt
van buitenlandsche politiek, onge-
wenscht was. Hij zinspeelde daarbij dui
delijk op Duitschland, en dientengevolge
waren zijn woorden van veel belang.
De premier betoogde, dat het Fransche
leger nimmer het karakter van een zui
ver verdedigingsleger mocht verliezen.
De voorstanders van verlenging van den
diensttijd bewezen met de cijfers in de
hand, dat door hun voorstel de getal
sterkte van 't Franschhe leger nog niet
eens vooruit zou gaan, in verband met de
groote afneming van het aantal dienst-
Met de „Marnix" van de Stoomv
Mpij. Nederland" naar Ville-
ïranche,
(Van onzen s p e c i ,a 1 e n
correspondent).
II.
Bij het ontwaken is rechts (aan stuur
boord, zooals we dat met een zeemans
gezicht verder noemen) een deel van de
Engelsche vloot, dan een fort, de Engel-
sche kust, en spoedig varen we tusschen
Wight en het vasteland van Engeland
door. Helaas troffen wij daar een niet
erg dikken, maar toch hinderlijken mist,
die ons belette onze oogen den kost te
geven. Tegen den middag komen we in
Southampton. Een Engelsch ambtenaar
stelt er prijs op een stempel op onze
passen te zetten, Cook's verkoopt ons
ponden, en kleine jochies smeren ons
de Hollandsche avondbladen aan. In
Southampton hebben we tijd tot den
volgenden middag. Een aangewezen uit
stapje is een tocht naar het eiland
Wight, waarvoor een autobus aanwezig
is. Londen is wat ver, Southampton is
een havenstad, rommelig, maar de ge-
heele Zuidkust van Engeland is erkend
mooi.
Voor we afvaren laten we ons nog
een courant verkoopen. Dan kijken we
de nieuw bijgekomen passagiers eens
aan. Het aantal is groot: waren er in
Amsterdam 340 passagiers hier komen
deelte de Rivièra als bestemming
plichtingen (tengevolge van een sterke
daling der geboortecijfers tijdens en
na de oorlogsjaren), maar Flandin bleef
doof voor hun argumenten. Hij verklaar
de een debat over deze zaak van bui-
tenlandsch politiek standpunt be
schouwd, gevaarlijk.
Hieruit valt niet anders af te leiden,
dan dat de Fransche regeering zich op
maakt om een, algemeen verwacht, aan
bod van de Duitsche regeering om tot
een wapeningsvergelijk te komen, een
gunstige gelegenheid te geven. Men
neemt aan, dat Duitschland een leger
van 300.000 man zal eischen, en daar
tegenover de verplichting op zich zal
nemen, om de z.g. halfmilitaire organi
saties S.S. en S.A. te ontwapenen.
Met de ontwapening van de S. A. is
reeds na de gebeurtenissen van 30 Juni
begonnen, en tegenwoordig schijnt men
aan de ontwapening van de S.S. bezig
te zijn. Zou men er nu in Frankrijk, juist
terwijl dit proces zich in Duitschland
voltrekt, toe overgaan om het staande
leger te vergrooten, dan zou dit in
Duitschland een zeer ongelukkigen
weerslag kunnen hebben, vandaar dat
Flandin er zich met alle kracht, en zelfs
tegen de logica in, tegen verzet. Men
kan dus in het verloop van het Senaats
debat, dat met een overwinning van
Flandin's standpunt eindigde, een goed
voorteeken zien, wat de komende
Fransch-Duitsche besprekingen betreft.
Eenigszins in tegenspraak met Flan
din's houding in den Senaat lijkt op het
eerste gezicht een redevoering, die hij
deze week nog in de Kamer heeft ge
houden.... voor extra-credieten van
maar eventjes 800 millioen francs ter
versterking van de defensie-middelen.
Hij heeft zich ten aanzien hiervan ech
ter op een ander standpunt gesteld. Het
gaat bij deze credieten hoofdzakelijk om
vervanging van oud materiaal en om
versterking van verdediging s-
middelen. Daar mag men in Berlijn dus
niets in zien, meent Flandin. Trouwens,
vrij algemeen is men er van overtuigd,
dat Duitschland op dit gebied zijn ach
terstand al een heel eind heeft inge
haald.
door
PROF, DR. C. G. N. DE VOOYS,
8e Vlaanderen is niet voor
nemens, zich bij de nieuwe
spellingregeling aan te sluiten;
verbreking van de eenheid met
Zuid-Nederland is ongewenst.
Deze stelling is op zijn minst voor
barig. Reeds vóór de oorlog bestond in
brede Vlaamse kringen sympathie voor
spellingvereenvoudiging. Tijdens en na
de oorlog is de propaganda verslapt,
maar een feit is, dat de meerderheid
van het onderwijs, van de hoogleeraren
in het Nederlands overtuigde voorstan
ders zijn. Dat bleek bij het overleg te
Brussel in Januari 1934. Het luidruch
tige verzet van de conservatief gezin-
den kon zich in de laatste maanden
vrij uiten en de argumenten van de
voorstanders overstemmen, doordat de
dagbladpers, met name Het Laatste
Nieuws en De Standaard een partijdige
houding aannamen. Daarbij komt dat
in België de oude spelling wettelijk
aanvaard is, zodat daar, bij vernieu
wing, niet het onderwijs kan voorgaan,
maar tegelijk de Regering de nieuwe
spelling moet aanvaarden, zodat men
geneigd is, af te wachten totdat de Ne
derlandse Regering ok daartoe beslo
ten zal zijn. Wij hebben intussen het
volste vertrouwen, dat Zuid-Nederland
zal volgen, zodra in het Noorden de
zaak beklonken is.
heeft. Veel Engelschen d.w.z, di
ner in smoking. Dit is wel een
prettige gewoonte. Men heeft aan boord
niet zoo bar veel te doen, zoodat de tijd
tot het aantrekken van smoking wel te
vinden is, en een diner met dames in
avondcostuum is eigenlijk veel vroolij-
ker, geeft veel meer sfeer, dan een diner
in colbert en wandelcostuum.
De Engelschen, meer bereisd dan Ne
derlanders, 'zijn enthousiast ovjer dat
gene, wat alleen op Nederlandsche boo
ten is aan te treffen: the Javanese boys,
de djonggps. Aan boord van de Marnix
zijn 161 inlandsche bedienden, Madoe-
reezen. Het vak bediende bij de Neder
land of Lloyd is in Madoereesche fami
lies erfelijk. Het zijn vriendelijke, zachte,
'geruischlooze, steeds tevreden bedien
den, volkomen eerlijk en betrouwbaar,
die alles, wat men hen vraagt zonder
verwondering, zonder drukte, zonder
ongeduld zullen doen. U wilt aan tafel
gaan zitten: een bediende schuift reeds
een stoel onder U. Vervolgens stelt hij
zich geruischloos aan Uw zijde op, een
spijskaart in de hand. Ieder gerecht
heeft een nummer: U kunt den bedien
de het nummer aanwijzen, of het hem
zeggen in het Maleisch (Maleische num
mers staan achterop de menus). Hij
verdwijnt, verwisselt zoo noodig Uw
couvert (bord altijd met het schildje van
de maatschappij naar boven: U ver
draait het, hij komt en zet het weer
goed) en komt na een tijdje met het ge
vraagde terug, dat hij voor U neerzet,
om, zoodra ge geëindigd hebt o;f het
woord soedah hebt uitgesproken, het
TEGEN INVOERING VAN DEN
MIDDEL-EUROPEESCHEN TIJD
Een adres van de Kamer van
Koophandel te Middelburg,
De Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor de Zeeuwsche Eilanden te
Middelburg, heeft tot de Eerste Kamer
een adres gericht naar aanleiding van
het door de Tweede Kamer reeds aan
genomen wetsontwerp tot regeling van
den wettelijken tijd en wel zoodanig,
dat het geheele jaar den Middel-Euro-
peeschen Tijd (M.E.T.) zal gelden.
Reeds zijn, aldus het adres, uit ver
schillende kringen tegen een dergelijke
tijdsregeling stemmen opgegaan. Van de
Kamers van Koophandel, die zich met
een verzoek tot verwerping tot de Eer
ste Kamer hebben gewend, is de Kamer
te Amsterdam met een goed gedocumen
teerd adres voorgegaan en verscheiden
Kamers zijn haar daarin reeds gevolgd.
Ook op de door de Zeeuwsche Land
bouw Maatschappij aangenomen motie
wordt in het bijzonder de aandacht ge
vestigd.
Nederland neemt met zijn Amsterdam-
schen Tijd een uitzonderingspositie in,
maar nog onlogischer zou het zijn, in
dien voor Nederland de M.E.T, zou gel
den.
De Amsterdamsche K. v. K. wees op
verschillende bezwaren en deed hierbij
i.h.b. uitkomen de bezwaren voor den
effecten-, den geld- en den goederen
handel. Adressante onderschrijft die be
zwaren geheel. En dat de Zeeuwsche
Landbouw Mij. zich ertegen verzet, is
niet minder dan natuurlijk. Dat bij in
voering van den M.E.T. de zonsopgang
volgens onzen tegenwoordigen tijd b.v.
half November eerst om acht uur, be
gin December eerst om half negen, bij
het begin van het jaar om bfjna negen
uur, einde Januari eerst om half negen
en half Februari nog slechts om acht
uur zou zijn, kan, naar de meening der
Kamer, niet anders dan voor het be
drijfsleven in zijn breede vertakkingen
ongewenscht zijn. Ongewenscht niet al
leen voor den arbeid, welken buiten
moet worden verricht, maar ook voor
den arbeid in fabrieken en werkplaat
sen, in winkels en op kantoren, in welke
derhalve veel meer van kunstlicht ge
bruik zal moeten worden gemaakt. Be
halve om zakelijke redenen, moet dan
ook de M.E.T. voor ons land onge
wenscht geacht worden als zijnde voor
Nederland oneconomisch en in strijd met
wat de natuur ons biedt. Wel is waar
zouden deze laatste bezwaren onder
vangen kunnen worden door den arbeid
ongeveer drie kwartier later te laten
aanvangen en eindigen en het geheele
leven met ongeveer drie kwartier te ver
laten, maar dit za: uiteraard van eer,
nieuwe tijdregeling geen doel mogen
zijn.
Invoering van den West-Europeeschen
tijd komt adressante tenslotte de eenige
logische oplossing voor. Het 20 minuten
vroeger licht zijn zou dan in den winter
een groot voordeel zijn, terwijl aan de
wenschen van hen, die tot nu toe bezwa
ren hadden tegen den zomertijd, tege
moet gekomen zou kunnen worden door
den West-Europeeschen Tijd gedurende
het geheele jaar te laten gelden en dus
invoering van een zomertijd voortaan te
laten vervallen. Invoering van den West-
Europeeschen Tijd was het oorspronke
lijke voorstel. Dat de minister dit introk,
heeft velen verbaasd.
Adressante meent dan ook met den
meesten aandrang de Eerste Kamer te
mogen verzoeken aan het onderhavige
wetsontwerp hare goedkeuring te ont
houden.
weg te halen, en U opnieuw de spijs
kaart voor te houden.
De wetenschap is er nog niet achter,
of de inlander er eenig idee van heeft,
wat U eet. Hij zal misschien opgemerkt'
hebben dat er een bepaalde volgorde
in de bestellingen is, maar wilt U na
het dessert een bord soep hebben, dan
haalt hij het zonder eenig teeken van
verbazing- Hij behoeft niet te weten, wat
U eet. Hij onthoudt slechts de nummers,
gaat naar de aanrechtkamer, en stelt
zich daar op bij hetzelfde nummer. Daar
vindt hij het gevraagde gerecht. Een uit
gebreide staf van Europeesch personeel
kookt het eten, en stelt het op bij de
bijbehoorende nummers. Zij betrekken
hun benoodigdheden uit de voorraadkel-
ders, waarbij koelkasten voor tempera
turen van plus 1 tot min 6 graden, krui
denierswinkel, wijnkelder, ongeveer
l'Ö.OOO I. bier zeer vele duizenden eieren.
Natuurlijk is een broodbakkerij aan
boord, ook een banketbakkerij. Naast
de bakkerij is een ijzeren koe opgesteld,
een koe, die niet loeit als U slaapt en
zeer veel andere hinderlijke eigenschap
pen van de koe mist, en toch evenals
deze melk geeft.
Hiertoe wordt zij gevuld met
melkpoeier, water en boter, hetgeen
wel geen verschen melk, maar toch
een bruikbaar surrogaat opleverf Al
les wat n'.et opgegeten wordt, gaat
overboord. Oit is schijnbaar zonde,
maar moet om het kweeker. /an restjes
tegen te gaan. Vroeger ai de eerste
klas een uur eerder dan de tweede
klas. Om te vermijden, dat men denken
WAT IS ,.DE BEBOUWDE KOM?"
Men verzoekt ons van bevoegde zijde
erop te willen wijzen, dat de ter Raads
vergadering van 1 December 1934 vast
gestelde regeling omtrent de avond- en
nachtverlichting van motorrijtuigen uit
sluitend geldt voor de bebouwde kom
van de gemeente Middelburg.
Tot die bebouwde kom behooren alle
singels (de Poelendalesingel en Segeers-
singei uitgezonderd), de Loskaai en de
Blauwendijk alsook alle wegen en stra
ten, gelegen binnen den kring, gevormd
door alle singels (den Poelendale-singel
daarbij gerekend), de Loskaai en den
Blauwendijk, voorts de Seisweg tot en
met de perceelen R. 152, R. 103 en R.
99 rood, de Noordweg tot de grens met
St. Laurens, de Nadorstweg tot voorbij
den ingang naar het gemeentelijk sport
terrein, het geheele Park van Nieuwen-
hove, de Meidoornlaan, de volledige
wijk W, de Veersche weg tot en met
de perceelen S. 1 en T. 247a, de wegen
en straten tusschen den Veerschen weg
en het Kanaal door Walcheren en het
buitenplein van het Stationsgebouw.
Tot de bebouwde kom behoorde dus
niet: het Park ,,de Griffioen", de Seis
weg na bovengenoemde perceelen, de
Nadorstweg na den ingang tot hei
Sportterrein, de Veersche weg na bo
vengenoemde perceelen, evenmin Ka-
naalweg, de Kleverskerksche weg en
alle wegen en straten, die liggen aan de
andere zijde van de spoorweg-lijn.
WELKOM.
De leerlingen van het gymnasium
brachten 8.25 bijeen met de bedoeling
dit te geven voor de inzameling van de
Zeeuwsche Pers. Daarvoor waren zij te
laat, maar het geld is nu afgedragen aan
het Burgerlijk Armbestuur, dat er ook
wel een goede bestemming aan weet te
geven.
DE SALARISSEN VAN HET
POLITIEPERSONEEL.
Het wegvallen van een paar regels en
het blijven staan van een paar foutieve
was aanleiding, dat het verslag van den
gemeenteraad in het nummer van giste
ren aan het slot van het deel, dat han
delt over de vaststelling van de rangen
enz. van het politiepersoneel onduidelijk
is geworden.
Het voorstelPaul om het minimum
van de salarissen der agenten op 1450
in plaats van 1400 te bepalen werd
aangenomen met 8 tegen 7 stemmen,
die der heeren Kögeler, Den Hollander,
v. d. Feltz, Heemskerk, Harthoorn. Je-
ronimus en Portheine. Ook het voor
stelDe Bruin om het maximum voor
de hoofdagenten te verhoogen Ivan
2000 op 2050 werd aangenomen met
8 tegen 7 stemmen. Tegen waren mevr.
Weijl en de heeren Onderdijk, Boasson,
Paul, Wondergem, Kögeler en Den Hol
lander.
Het voorstel van B. en W. aldus ge
amendeerd werd z.h.s. aangenomen.
Zeg het met bloemen.
Steeds meer wordt er aan bloemen en
planten gedaan; dit heeft de laatste ja
ren het aantal winkels in dit artikel
doen toenemen, maar ook buitendien
waren er in de omgeving van de stad
nog verschillende bloemkweekerijen, die
alleen door het laten rondtrekken door
de stad of het nemen van een plaatsje
op de Markt hun waren bij de koopers
brachten. Daaronder nam de bloemiste
rij ,,Karelsgang" van den heer Sanderse
een voorname plaats in.
De heer Sanderse is gaan begrijpen,
dat hij zijn groote collectie dagelijks on
der de oogen van zijn clientèle moet
brengen en daarom opende hij in per
ceel Segeerstraat 105 heden een ruimen
winkel, waarin hij zijn kinderen Flora's
keurig kan étaleeren, terwijl hij achter
den winkel een flinke ruimte overhoudt
voor het verwerken en opbergen der
bloemen en planten en dan nog een
kantoor.
Bij de slechthoorenden.
De Maandelijksche bijeenkomst van de
afdeel'ng Middelburg van de Vereeni-
ging tot Bevordering der Belangen van
Slechthoorenden droeg gisteren een bij
zondei karakter en stond in het teeken
van hot a.s. Kerstfeest. Vele leden en
geint reduceerden waren opgekomen
naar de bovenzaal van de Eendracht, die
ten deele in een kersttooneel was her
schapen en waar men kon genieten van
een tweetal zangsjylen, door twee da
mes en 8 heeren van het Dui'sche per
soneel van de boerderij Ter Linde on
der Serooskerke staande onder de lei
ding van den heer Binder en geaccom
pagneerd op de piano door een hunner
kameraden, opgevoerd. Zoowel het Pa-
radijsspel, hei verdrijven van Adam en
Eva uit het paradijs, als het Kerstspel,
spelende aan de Kribbe van het kindeke
Jezus, vielen zeer in den smaak. Niet
alleen waren spel en zang zeer goed,
maar ook aan de aankleeding en de
costuums was zorg besteed. De presi
dente mevrouw Troll was zeker aller
tolk, toen zij de dames en heeren har
telijk dank bracht voor het gebodene.
Kerstliederen voor de zieken
en ouden van dagen.
De muziekvereeniging „Oefening na
den Arbeid" zal op eersten Kerstdag
van twaalf tot half één in den tuin
van het Gasthuis en van half één tot
één uur in dien van het Oude Mannen-
en Vrouwenhuis kerstliederen ten ge-
hoore brengen.
Denk om de tonnen.
Het muziekgezelschap „Oefening na
den Arbeid' voorafgegaan door de
(Ingez. Med.)
zou, dat de tweede klas dus het over
geblevene van de eerste klas kreeg,
heeft men dit omgedraaid.
De keuken var de inlanders zelf is
ergens tuschen de derde en tweede
klas, bij nun verdere verblijf. Daar ziet
men ze zitten met hun gezicht naar den
muur, terwijl ze hun rijst eten. Behalve
de inlanders zijn er nog Chineezen aan
boord, die tot taak hebben het strijken
van de wasch. Dit is ongeveer 170 man
niet-Europeesch personeel. Hier naast is
hetzelfde getal aan Europeesch per
soneel, waarvan 87 civiel is, dwz.
koks, hofmeesters, en al derge
lijke menschen, die met de eigen
lijke navigatie niets te maken heb
ben. Het maximumaantal passagiess
d,at vervoerd is, bedroegt 870. Dit is
grooter dan het aantal beschikbare
slaapplaatsen 806, omdat ook. kinderen
meegeteld zijn.
Nri het verlaten van Southampton
passeeren we dè Needies, drie grap
pige rotsen, die aangeven, waar het
eiland Wight ophoudt. Hierna begint
de zee een beetje meer te golven. De
zen dag hadden wij te kamDen met te
genwind, mist en al die narigheden,
waardoor de snelheid van het schip
verminderd werd tot 12 knoopen. Zoo
als een automobilist spreekt van kilo
meters per uur, een ruiter van meters
per minuut, zoo spreekt een zeeman
van knoopen, dwz. mijlen per uur, wel
ke mijlen in dit verband 1852 meter
bedragen. Ons schip kan 17 en als het
moet, 18 knoopen loopen, hetgeen snel
is, daar we nogal wat schepen passee
ren.
Het groote bezwaar van het onstui
mige weer in de golf van Biscaye on
dervindt men pas bij het dansen. Juist
op het moment, dat men zijn voet wil
neerzetten, schuift de boot weg, en
verliest men een oogenblik zijn even
wicht. Nu moet u niet denken, dat
iedere golf de boot meeneemt, als bij
een roeibootje, maar toch gaat de boot
vrij geregeld kalmpjes op en neer.
Zelfs aan deze wijze van dansen went
men. Er wordt geregeld aan boord ge
danst, ongeveer om den anderen avond.
De muziek speelt namelijk beurtelings
in de eerste en tweede klas, een en
kelen keer ook in de derde. Het d.ansen
duurt tot elf uur. Een groot voordeel
bij het dansen aan boord van een Indië-
boot is de aanwezigheid van f,ans, elec-
trische waaiers, waarvan men die boven
de dansvloer laat aanzetten, hetgeen
een aangename koelte geeft. De mu
ziek aan boord is buitengewoon goed.
De Marnix beschikt ook over een koor,
de Marnixzangers, aan wie door dank
bare passagiers bekers en dergelijke
zijn geschonken, die in het geheele
schip op velerlei plaatsen opgesteld
zijn. Wij hebben niet het genoegen <*e-
had hen te hooren, want, volgens één
der groote mannen, den bagagemeester
(aangaande de titulatuur ben ik niet
zeker), was op deze reis ongeveer 2/3
der leden nieuw. Is er 's avonds geen
dansen, dan voelt de maatschappij zich
verplicht de passagiers op andere aan
gename wijze bezig te houden, bijvoor
beeld door het organiseeren van bios
coopvoorstellingen.