DAGEN ZONDERZORGEN. KRONIEK van den DAG. ZEELAND. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN VRUDAG 21 DECEMBER 1934. No. 301. DE BEZWAREN TEGEN DE NIEUWE SPELLING WEERLEGD MIDDELBURG. m> iMoinaam ges chenk iMo\, al Hu} kermissen jkeestiiehpcckkuig Jstukken üec/i slechts Frankrijk-Italië en F r ankrijk - Duitscniand. Rede van Laval over de toenaderingspogingen. Hoopvol verschiet. Flandin zinspeelt op een wapeningsover eenkomst met Berlijn. In het Fransche parlement is deze week het een en ander voorgevallen, dat de politieke ontspanning in Europa waarmee de laatste maand van dit roemruchtige jaar zoo gelukkig debu teerde, lijkt te accentueeren. Daar was eerst een redevoering van Laval, Frank- rijks minister van buitenlandsche zaken. Laval sprak in den Senaat over tweeër lei toenadering: tot Italië en tot Duitsch land. Als men hem mag gelooven, ziet het er met die beide dingen nogal hoop vol uit. Ten aanzien van de Fransch Italiaansche toenadering hoeft dat niet te verbazen. Wij hebben onlangs op de ze plaats uiteengezet, hoezeer blij kens allerhande verschijnselen Rome en Parijs er op uit zijn tot een gemeen zame verstandhouding te komen. Ware het niet, dat de vrienden, die de beide landen in Midden-Europa hebben, Frankrijk in Zuid-Slavië en Italië in Hongarije, met mekaar overhoop liggen, dan zou de broederschap wellicht reeds beklonken zijn. Laval verklaarde intus- schen, dat het met die midden-Euro- peesche kwestie best in orde zal komen. Het leek hem mogelijk, tot een gemeen schappelijke actie te geraken in het be lang van alle midden-Europeesche lan den. Of bij deze uitlating de wensch de vader van de gedachte is geweest, dan wel, of Laval inderdaad steekhoudende redenen heeft, om ten aanzien van die zaak zoo veel vertrouwen te koesteren, valt moeilijk uit te maken. In elk geval echter bleek uit zijn uitlatingen, dat Frankrijk en Italië mekaar willen en dus zullen vinden. Wat de betrekkingen met Duitschland betreft, zegde de Fransche minister van buitenlandsche zaken een spoedige her- Vatting der besprekingen over een Oost- Locarno-verdrag, dat de grenzen in Oost-Europa moet waarborgen, toe. Het is duidelijk, dat dit de onverbiddelijke voorwaarde van Frankrijk vormt, om tot overeenstemming met Duitschland op alle mogelijke punten te komen. Men heeft zich te Parijs in het hoofd gezet, dat de vrede in Europa voorloopig niet verzekerd kan worden, dan door een verdrag, waarin Duitschland belooft zijn oostelijke grenzen te zullen eerbiedigen. Daar Engeland dit denkbeeld intusschen steeds meer schijnt te gaan steunen, be staat er wel kans, dat Duitschland er tenslotte in toe zal stemmen. De perti nente toezegging van Laval nopens her vatting der onderhandelingen, wijst daar op. Nog belangrijker dan de rede van La- val, lijken ten aanzien van de Fransch- Duitsche betrekkingen, een paar spee ches van Flandin, den Franschen minis ter-president te zijn geweest. In den Se naat heeft Flandin zich n.l. scherp ver zet tegen de pogingen van enkele se natoren, om den tweejarigen diensttijd voor miliciens in te voeren. Hij verklaar de, dat een verlenging van den dienst tijd op dit oogenblik, uit een oogpunt van buitenlandsche politiek, onge- wenscht was. Hij zinspeelde daarbij dui delijk op Duitschland, en dientengevolge waren zijn woorden van veel belang. De premier betoogde, dat het Fransche leger nimmer het karakter van een zui ver verdedigingsleger mocht verliezen. De voorstanders van verlenging van den diensttijd bewezen met de cijfers in de hand, dat door hun voorstel de getal sterkte van 't Franschhe leger nog niet eens vooruit zou gaan, in verband met de groote afneming van het aantal dienst- Met de „Marnix" van de Stoomv Mpij. Nederland" naar Ville- ïranche, (Van onzen s p e c i ,a 1 e n correspondent). II. Bij het ontwaken is rechts (aan stuur boord, zooals we dat met een zeemans gezicht verder noemen) een deel van de Engelsche vloot, dan een fort, de Engel- sche kust, en spoedig varen we tusschen Wight en het vasteland van Engeland door. Helaas troffen wij daar een niet erg dikken, maar toch hinderlijken mist, die ons belette onze oogen den kost te geven. Tegen den middag komen we in Southampton. Een Engelsch ambtenaar stelt er prijs op een stempel op onze passen te zetten, Cook's verkoopt ons ponden, en kleine jochies smeren ons de Hollandsche avondbladen aan. In Southampton hebben we tijd tot den volgenden middag. Een aangewezen uit stapje is een tocht naar het eiland Wight, waarvoor een autobus aanwezig is. Londen is wat ver, Southampton is een havenstad, rommelig, maar de ge- heele Zuidkust van Engeland is erkend mooi. Voor we afvaren laten we ons nog een courant verkoopen. Dan kijken we de nieuw bijgekomen passagiers eens aan. Het aantal is groot: waren er in Amsterdam 340 passagiers hier komen deelte de Rivièra als bestemming plichtingen (tengevolge van een sterke daling der geboortecijfers tijdens en na de oorlogsjaren), maar Flandin bleef doof voor hun argumenten. Hij verklaar de een debat over deze zaak van bui- tenlandsch politiek standpunt be schouwd, gevaarlijk. Hieruit valt niet anders af te leiden, dan dat de Fransche regeering zich op maakt om een, algemeen verwacht, aan bod van de Duitsche regeering om tot een wapeningsvergelijk te komen, een gunstige gelegenheid te geven. Men neemt aan, dat Duitschland een leger van 300.000 man zal eischen, en daar tegenover de verplichting op zich zal nemen, om de z.g. halfmilitaire organi saties S.S. en S.A. te ontwapenen. Met de ontwapening van de S. A. is reeds na de gebeurtenissen van 30 Juni begonnen, en tegenwoordig schijnt men aan de ontwapening van de S.S. bezig te zijn. Zou men er nu in Frankrijk, juist terwijl dit proces zich in Duitschland voltrekt, toe overgaan om het staande leger te vergrooten, dan zou dit in Duitschland een zeer ongelukkigen weerslag kunnen hebben, vandaar dat Flandin er zich met alle kracht, en zelfs tegen de logica in, tegen verzet. Men kan dus in het verloop van het Senaats debat, dat met een overwinning van Flandin's standpunt eindigde, een goed voorteeken zien, wat de komende Fransch-Duitsche besprekingen betreft. Eenigszins in tegenspraak met Flan din's houding in den Senaat lijkt op het eerste gezicht een redevoering, die hij deze week nog in de Kamer heeft ge houden.... voor extra-credieten van maar eventjes 800 millioen francs ter versterking van de defensie-middelen. Hij heeft zich ten aanzien hiervan ech ter op een ander standpunt gesteld. Het gaat bij deze credieten hoofdzakelijk om vervanging van oud materiaal en om versterking van verdediging s- middelen. Daar mag men in Berlijn dus niets in zien, meent Flandin. Trouwens, vrij algemeen is men er van overtuigd, dat Duitschland op dit gebied zijn ach terstand al een heel eind heeft inge haald. door PROF, DR. C. G. N. DE VOOYS, 8e Vlaanderen is niet voor nemens, zich bij de nieuwe spellingregeling aan te sluiten; verbreking van de eenheid met Zuid-Nederland is ongewenst. Deze stelling is op zijn minst voor barig. Reeds vóór de oorlog bestond in brede Vlaamse kringen sympathie voor spellingvereenvoudiging. Tijdens en na de oorlog is de propaganda verslapt, maar een feit is, dat de meerderheid van het onderwijs, van de hoogleeraren in het Nederlands overtuigde voorstan ders zijn. Dat bleek bij het overleg te Brussel in Januari 1934. Het luidruch tige verzet van de conservatief gezin- den kon zich in de laatste maanden vrij uiten en de argumenten van de voorstanders overstemmen, doordat de dagbladpers, met name Het Laatste Nieuws en De Standaard een partijdige houding aannamen. Daarbij komt dat in België de oude spelling wettelijk aanvaard is, zodat daar, bij vernieu wing, niet het onderwijs kan voorgaan, maar tegelijk de Regering de nieuwe spelling moet aanvaarden, zodat men geneigd is, af te wachten totdat de Ne derlandse Regering ok daartoe beslo ten zal zijn. Wij hebben intussen het volste vertrouwen, dat Zuid-Nederland zal volgen, zodra in het Noorden de zaak beklonken is. heeft. Veel Engelschen d.w.z, di ner in smoking. Dit is wel een prettige gewoonte. Men heeft aan boord niet zoo bar veel te doen, zoodat de tijd tot het aantrekken van smoking wel te vinden is, en een diner met dames in avondcostuum is eigenlijk veel vroolij- ker, geeft veel meer sfeer, dan een diner in colbert en wandelcostuum. De Engelschen, meer bereisd dan Ne derlanders, 'zijn enthousiast ovjer dat gene, wat alleen op Nederlandsche boo ten is aan te treffen: the Javanese boys, de djonggps. Aan boord van de Marnix zijn 161 inlandsche bedienden, Madoe- reezen. Het vak bediende bij de Neder land of Lloyd is in Madoereesche fami lies erfelijk. Het zijn vriendelijke, zachte, 'geruischlooze, steeds tevreden bedien den, volkomen eerlijk en betrouwbaar, die alles, wat men hen vraagt zonder verwondering, zonder drukte, zonder ongeduld zullen doen. U wilt aan tafel gaan zitten: een bediende schuift reeds een stoel onder U. Vervolgens stelt hij zich geruischloos aan Uw zijde op, een spijskaart in de hand. Ieder gerecht heeft een nummer: U kunt den bedien de het nummer aanwijzen, of het hem zeggen in het Maleisch (Maleische num mers staan achterop de menus). Hij verdwijnt, verwisselt zoo noodig Uw couvert (bord altijd met het schildje van de maatschappij naar boven: U ver draait het, hij komt en zet het weer goed) en komt na een tijdje met het ge vraagde terug, dat hij voor U neerzet, om, zoodra ge geëindigd hebt o;f het woord soedah hebt uitgesproken, het TEGEN INVOERING VAN DEN MIDDEL-EUROPEESCHEN TIJD Een adres van de Kamer van Koophandel te Middelburg, De Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor de Zeeuwsche Eilanden te Middelburg, heeft tot de Eerste Kamer een adres gericht naar aanleiding van het door de Tweede Kamer reeds aan genomen wetsontwerp tot regeling van den wettelijken tijd en wel zoodanig, dat het geheele jaar den Middel-Euro- peeschen Tijd (M.E.T.) zal gelden. Reeds zijn, aldus het adres, uit ver schillende kringen tegen een dergelijke tijdsregeling stemmen opgegaan. Van de Kamers van Koophandel, die zich met een verzoek tot verwerping tot de Eer ste Kamer hebben gewend, is de Kamer te Amsterdam met een goed gedocumen teerd adres voorgegaan en verscheiden Kamers zijn haar daarin reeds gevolgd. Ook op de door de Zeeuwsche Land bouw Maatschappij aangenomen motie wordt in het bijzonder de aandacht ge vestigd. Nederland neemt met zijn Amsterdam- schen Tijd een uitzonderingspositie in, maar nog onlogischer zou het zijn, in dien voor Nederland de M.E.T, zou gel den. De Amsterdamsche K. v. K. wees op verschillende bezwaren en deed hierbij i.h.b. uitkomen de bezwaren voor den effecten-, den geld- en den goederen handel. Adressante onderschrijft die be zwaren geheel. En dat de Zeeuwsche Landbouw Mij. zich ertegen verzet, is niet minder dan natuurlijk. Dat bij in voering van den M.E.T. de zonsopgang volgens onzen tegenwoordigen tijd b.v. half November eerst om acht uur, be gin December eerst om half negen, bij het begin van het jaar om bfjna negen uur, einde Januari eerst om half negen en half Februari nog slechts om acht uur zou zijn, kan, naar de meening der Kamer, niet anders dan voor het be drijfsleven in zijn breede vertakkingen ongewenscht zijn. Ongewenscht niet al leen voor den arbeid, welken buiten moet worden verricht, maar ook voor den arbeid in fabrieken en werkplaat sen, in winkels en op kantoren, in welke derhalve veel meer van kunstlicht ge bruik zal moeten worden gemaakt. Be halve om zakelijke redenen, moet dan ook de M.E.T. voor ons land onge wenscht geacht worden als zijnde voor Nederland oneconomisch en in strijd met wat de natuur ons biedt. Wel is waar zouden deze laatste bezwaren onder vangen kunnen worden door den arbeid ongeveer drie kwartier later te laten aanvangen en eindigen en het geheele leven met ongeveer drie kwartier te ver laten, maar dit za: uiteraard van eer, nieuwe tijdregeling geen doel mogen zijn. Invoering van den West-Europeeschen tijd komt adressante tenslotte de eenige logische oplossing voor. Het 20 minuten vroeger licht zijn zou dan in den winter een groot voordeel zijn, terwijl aan de wenschen van hen, die tot nu toe bezwa ren hadden tegen den zomertijd, tege moet gekomen zou kunnen worden door den West-Europeeschen Tijd gedurende het geheele jaar te laten gelden en dus invoering van een zomertijd voortaan te laten vervallen. Invoering van den West- Europeeschen Tijd was het oorspronke lijke voorstel. Dat de minister dit introk, heeft velen verbaasd. Adressante meent dan ook met den meesten aandrang de Eerste Kamer te mogen verzoeken aan het onderhavige wetsontwerp hare goedkeuring te ont houden. weg te halen, en U opnieuw de spijs kaart voor te houden. De wetenschap is er nog niet achter, of de inlander er eenig idee van heeft, wat U eet. Hij zal misschien opgemerkt' hebben dat er een bepaalde volgorde in de bestellingen is, maar wilt U na het dessert een bord soep hebben, dan haalt hij het zonder eenig teeken van verbazing- Hij behoeft niet te weten, wat U eet. Hij onthoudt slechts de nummers, gaat naar de aanrechtkamer, en stelt zich daar op bij hetzelfde nummer. Daar vindt hij het gevraagde gerecht. Een uit gebreide staf van Europeesch personeel kookt het eten, en stelt het op bij de bijbehoorende nummers. Zij betrekken hun benoodigdheden uit de voorraadkel- ders, waarbij koelkasten voor tempera turen van plus 1 tot min 6 graden, krui denierswinkel, wijnkelder, ongeveer l'Ö.OOO I. bier zeer vele duizenden eieren. Natuurlijk is een broodbakkerij aan boord, ook een banketbakkerij. Naast de bakkerij is een ijzeren koe opgesteld, een koe, die niet loeit als U slaapt en zeer veel andere hinderlijke eigenschap pen van de koe mist, en toch evenals deze melk geeft. Hiertoe wordt zij gevuld met melkpoeier, water en boter, hetgeen wel geen verschen melk, maar toch een bruikbaar surrogaat opleverf Al les wat n'.et opgegeten wordt, gaat overboord. Oit is schijnbaar zonde, maar moet om het kweeker. /an restjes tegen te gaan. Vroeger ai de eerste klas een uur eerder dan de tweede klas. Om te vermijden, dat men denken WAT IS ,.DE BEBOUWDE KOM?" Men verzoekt ons van bevoegde zijde erop te willen wijzen, dat de ter Raads vergadering van 1 December 1934 vast gestelde regeling omtrent de avond- en nachtverlichting van motorrijtuigen uit sluitend geldt voor de bebouwde kom van de gemeente Middelburg. Tot die bebouwde kom behooren alle singels (de Poelendalesingel en Segeers- singei uitgezonderd), de Loskaai en de Blauwendijk alsook alle wegen en stra ten, gelegen binnen den kring, gevormd door alle singels (den Poelendale-singel daarbij gerekend), de Loskaai en den Blauwendijk, voorts de Seisweg tot en met de perceelen R. 152, R. 103 en R. 99 rood, de Noordweg tot de grens met St. Laurens, de Nadorstweg tot voorbij den ingang naar het gemeentelijk sport terrein, het geheele Park van Nieuwen- hove, de Meidoornlaan, de volledige wijk W, de Veersche weg tot en met de perceelen S. 1 en T. 247a, de wegen en straten tusschen den Veerschen weg en het Kanaal door Walcheren en het buitenplein van het Stationsgebouw. Tot de bebouwde kom behoorde dus niet: het Park ,,de Griffioen", de Seis weg na bovengenoemde perceelen, de Nadorstweg na den ingang tot hei Sportterrein, de Veersche weg na bo vengenoemde perceelen, evenmin Ka- naalweg, de Kleverskerksche weg en alle wegen en straten, die liggen aan de andere zijde van de spoorweg-lijn. WELKOM. De leerlingen van het gymnasium brachten 8.25 bijeen met de bedoeling dit te geven voor de inzameling van de Zeeuwsche Pers. Daarvoor waren zij te laat, maar het geld is nu afgedragen aan het Burgerlijk Armbestuur, dat er ook wel een goede bestemming aan weet te geven. DE SALARISSEN VAN HET POLITIEPERSONEEL. Het wegvallen van een paar regels en het blijven staan van een paar foutieve was aanleiding, dat het verslag van den gemeenteraad in het nummer van giste ren aan het slot van het deel, dat han delt over de vaststelling van de rangen enz. van het politiepersoneel onduidelijk is geworden. Het voorstelPaul om het minimum van de salarissen der agenten op 1450 in plaats van 1400 te bepalen werd aangenomen met 8 tegen 7 stemmen, die der heeren Kögeler, Den Hollander, v. d. Feltz, Heemskerk, Harthoorn. Je- ronimus en Portheine. Ook het voor stelDe Bruin om het maximum voor de hoofdagenten te verhoogen Ivan 2000 op 2050 werd aangenomen met 8 tegen 7 stemmen. Tegen waren mevr. Weijl en de heeren Onderdijk, Boasson, Paul, Wondergem, Kögeler en Den Hol lander. Het voorstel van B. en W. aldus ge amendeerd werd z.h.s. aangenomen. Zeg het met bloemen. Steeds meer wordt er aan bloemen en planten gedaan; dit heeft de laatste ja ren het aantal winkels in dit artikel doen toenemen, maar ook buitendien waren er in de omgeving van de stad nog verschillende bloemkweekerijen, die alleen door het laten rondtrekken door de stad of het nemen van een plaatsje op de Markt hun waren bij de koopers brachten. Daaronder nam de bloemiste rij ,,Karelsgang" van den heer Sanderse een voorname plaats in. De heer Sanderse is gaan begrijpen, dat hij zijn groote collectie dagelijks on der de oogen van zijn clientèle moet brengen en daarom opende hij in per ceel Segeerstraat 105 heden een ruimen winkel, waarin hij zijn kinderen Flora's keurig kan étaleeren, terwijl hij achter den winkel een flinke ruimte overhoudt voor het verwerken en opbergen der bloemen en planten en dan nog een kantoor. Bij de slechthoorenden. De Maandelijksche bijeenkomst van de afdeel'ng Middelburg van de Vereeni- ging tot Bevordering der Belangen van Slechthoorenden droeg gisteren een bij zondei karakter en stond in het teeken van hot a.s. Kerstfeest. Vele leden en geint reduceerden waren opgekomen naar de bovenzaal van de Eendracht, die ten deele in een kersttooneel was her schapen en waar men kon genieten van een tweetal zangsjylen, door twee da mes en 8 heeren van het Dui'sche per soneel van de boerderij Ter Linde on der Serooskerke staande onder de lei ding van den heer Binder en geaccom pagneerd op de piano door een hunner kameraden, opgevoerd. Zoowel het Pa- radijsspel, hei verdrijven van Adam en Eva uit het paradijs, als het Kerstspel, spelende aan de Kribbe van het kindeke Jezus, vielen zeer in den smaak. Niet alleen waren spel en zang zeer goed, maar ook aan de aankleeding en de costuums was zorg besteed. De presi dente mevrouw Troll was zeker aller tolk, toen zij de dames en heeren har telijk dank bracht voor het gebodene. Kerstliederen voor de zieken en ouden van dagen. De muziekvereeniging „Oefening na den Arbeid" zal op eersten Kerstdag van twaalf tot half één in den tuin van het Gasthuis en van half één tot één uur in dien van het Oude Mannen- en Vrouwenhuis kerstliederen ten ge- hoore brengen. Denk om de tonnen. Het muziekgezelschap „Oefening na den Arbeid' voorafgegaan door de (Ingez. Med.) zou, dat de tweede klas dus het over geblevene van de eerste klas kreeg, heeft men dit omgedraaid. De keuken var de inlanders zelf is ergens tuschen de derde en tweede klas, bij nun verdere verblijf. Daar ziet men ze zitten met hun gezicht naar den muur, terwijl ze hun rijst eten. Behalve de inlanders zijn er nog Chineezen aan boord, die tot taak hebben het strijken van de wasch. Dit is ongeveer 170 man niet-Europeesch personeel. Hier naast is hetzelfde getal aan Europeesch per soneel, waarvan 87 civiel is, dwz. koks, hofmeesters, en al derge lijke menschen, die met de eigen lijke navigatie niets te maken heb ben. Het maximumaantal passagiess d,at vervoerd is, bedroegt 870. Dit is grooter dan het aantal beschikbare slaapplaatsen 806, omdat ook. kinderen meegeteld zijn. Nri het verlaten van Southampton passeeren we dè Needies, drie grap pige rotsen, die aangeven, waar het eiland Wight ophoudt. Hierna begint de zee een beetje meer te golven. De zen dag hadden wij te kamDen met te genwind, mist en al die narigheden, waardoor de snelheid van het schip verminderd werd tot 12 knoopen. Zoo als een automobilist spreekt van kilo meters per uur, een ruiter van meters per minuut, zoo spreekt een zeeman van knoopen, dwz. mijlen per uur, wel ke mijlen in dit verband 1852 meter bedragen. Ons schip kan 17 en als het moet, 18 knoopen loopen, hetgeen snel is, daar we nogal wat schepen passee ren. Het groote bezwaar van het onstui mige weer in de golf van Biscaye on dervindt men pas bij het dansen. Juist op het moment, dat men zijn voet wil neerzetten, schuift de boot weg, en verliest men een oogenblik zijn even wicht. Nu moet u niet denken, dat iedere golf de boot meeneemt, als bij een roeibootje, maar toch gaat de boot vrij geregeld kalmpjes op en neer. Zelfs aan deze wijze van dansen went men. Er wordt geregeld aan boord ge danst, ongeveer om den anderen avond. De muziek speelt namelijk beurtelings in de eerste en tweede klas, een en kelen keer ook in de derde. Het d.ansen duurt tot elf uur. Een groot voordeel bij het dansen aan boord van een Indië- boot is de aanwezigheid van f,ans, elec- trische waaiers, waarvan men die boven de dansvloer laat aanzetten, hetgeen een aangename koelte geeft. De mu ziek aan boord is buitengewoon goed. De Marnix beschikt ook over een koor, de Marnixzangers, aan wie door dank bare passagiers bekers en dergelijke zijn geschonken, die in het geheele schip op velerlei plaatsen opgesteld zijn. Wij hebben niet het genoegen <*e- had hen te hooren, want, volgens één der groote mannen, den bagagemeester (aangaande de titulatuur ben ik niet zeker), was op deze reis ongeveer 2/3 der leden nieuw. Is er 's avonds geen dansen, dan voelt de maatschappij zich verplicht de passagiers op andere aan gename wijze bezig te houden, bijvoor beeld door het organiseeren van bios coopvoorstellingen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 5