BEURS- EH WISSELKOERSEN. AMSTERDAM, 19 December. Het eerste getal is de vorige notee ring, daarop volgt de officieele notee ring van heden. Ned. 31 1000-4 102—102. Ned. 33 1000-4 102—102. Ned. 34 1000-4 102—102. Certificaten-3 91%91%. O. Indië 34 1000-4 101%—101%. Denemarken Ooug. 1926-5 96%96%. Duitschl. pndst. 100-7 27%26%. Engeland 1960-90 4 73%—73%. Zwitserl. oblig. '24J5 97% Zwitserl. Staatss. 1927-4% 100%100% Amsterdam 1933-5 100% Amsterdam 1934-4% 100100. 's-Gravenhage 1929-4% 100% Rotterdam 1926-1930-4% 99%—100. Berlijn 1925-6% 16%17. Zebuws. Hyp. B-5 ICO Zeeuws. Hyp. B-4% 100%100. Cities Service Cy. P. .1958 5 23% A Amsterd. Bank 103%103%. C Rott. Bankver. 8484. A Twentsche Bank 81 A Pref. Gruyter Zn A. 122%122%. A Pref. JurgensA 97%97%. A Ned. Gist- en Spiritusfabr. 404%-398% A De Schelde N.B- 15% A Ver. Papf. v. Gelder 37%37%. C Am, Car Foundry 10%10% C Am. Smelt Ref. 22%22% C Farbenind. I.G. 5255% C Stand. Brands 11%11% C U. States St. C. 23—22% C North Am. Cy. 8%8% A Born. Sum. H.M, 125%125% A Linde Teves en Stokv. 5756% A Ned. Wol Mij. 6564% A Singkep Tin M. 76%75%. A J- C. Japan Ln 22%22%. A Rotterd. Lloyd 24%24%. A S. M. Nederland 24%25. .A Amst. Thee C.M. 40 A Houth. Alberts 20%20%. C Baltimore Ohio 8%8% A Southern Rlw. 9%9% C Union Pac. Rr. 65 C Int. Nickel Cy. 14%14% Duitschl. '30 1000-5% 26%26 A Koloniale Bnk. 26%25%. A N. I. Hbk. 100 57%—56%. C Ned. H. M. 1000 25%—25%-2 A Alg. Kunstz. U. 27%27%- A v. Berkels Pat, 31%31%. C Calvé-Delft 41% A C, Suiker Mpij. 32%32%. A Ned. Ford A.M. 2342.i6%, A Phlips Gem. B. afg. 219% C Unilevtr 73%72%-73%. C Anaconda Cop. 6%6%-6; C Bethlehem St. 18%—18%-1 C Kennec Copper 10%10%- C Un. States Leather 3%3 A A.N.I.E.M.—N.B. 168161 A Kon. Petr. Mpij. 131%132 C Contin. Oil Cy. 10%10% t C Shell Union O.C. 4%4% ment op de wegen en voetpaden in be werking en vermoedelijk zal het in de zomerzitting voor behandeling gereed zijn. Inzake het 60 millioenen-plan is een uitvoerige lijst ingediend, waarvan de voornaamste werken zijn de over brugging Zandkreek en Anna J,acoba- Zijpe. Naar aanleiding van de besprekingen over werkverruiming, werkloosheids bestrijding en wegenbouw wordt van de zijde van Ged. Staten er o.a. opge- wezen, dat ten opzichte van den we genbouw het tempo feitelijk al reeds te snel is. Er is nu al een voorschot van f 900.000, en Ged. Staten vinden het raadzaam daarvan f 500.000 in een vaste leening te consolideeren. Vjan- daar ook het voorstel om extra f 100.000 uit te trekken voor wegsverbetering. De commissie voor de werkloosheid is feitelijk een tweede wegencommissie geworden, die gemeenten en polders moet overtuigen van het nut van uit voering van verschillende werken. Voorts worden besprekingen gevoeri met polderbesturen tot verbetering van uitwateringen, delven van sloten enz Ten opzichte van het groote uitwate- ringswerk in Zeeuwsch-Vlaanderen ka.i worden medegedeeld, dat de vergade ring van ingelanden nog niet is ge houden door het niet medewerken van sommige polders; een eerste voorwaar de voor een begin. Nu zal dit waar schijnlijk in Januari in orde zijn. Er is reeds veel tot stand gebracht, maar soms stuiten de beste pogingen ai op geringe medewerking. Zeeland Aaal echter niet bij andere provincies ach ter en de werkcommissie heeft zelfs zijn limiet van uit te geven gelden overschreden. De gedachte van een z.g. wegschap tot bestediifg van steun gelden is zeker in de aandacht van Ged. Staten aan te bevelen. Ged. Sta ten hebben wel getoond nu onlangs weer bij den bouw van een politievaar tuig, welke bouw te danken is mede ,aan de krachtige medewerking van hun college en vorig jaar bij den bouw van de nieuwe booten voor de Provincie, dat men den scheepsbouw in Zeeland krachtig wil steunen. Een onderzoek werd toegezegd naar een gewenschte verbetering van het deel van den weg WemeldingeKa- pelle, dat in onderhoud is bij Kapelle. Ged. Staten weten, dat er gewerkt wordt iuan de kwestie van een haven in den Perkpolder, en dat die komen zal waar de Rijkswaterstaat dat be paalt, al hebben ook Ged. Staten ge zegd de haven liever bij Walsoorden te behouden. In ieder geval zal het par ticulier goederenvervoer via de oude aanlegplaats der booten te Walsoorden blijven geschieden. Het bezwaar der K. L. M. voor aan leg van een vliegveld te Sluiskil in ver band met de aanwezige fabrieken, schijnt zij thans lichter te tellen, zoodat in dezen alle hoop niet behoeft te wor den opgegeven. Toegezegd werd ern stig te zullen overwegen de invoering van tienvaartenboekjes voor bestuur ders van auto's bij de Prov. Stoom bootdiensten. Naar aanleiding van opmerkingen wordt een nader onderzoek in het be- litiek op de begrooting uittrel Hierna kwam spreker nad aan de zaak der wegenbeplantingen, doch niet alle opvattingen te dien aan zien zijn gelijk Voor verbetering van j werkloosheid en de werkverr den weg Hoofdplaat—Biervliet is niet, hij betreurt het nog steeds, da veel kans, aangezien de medewerking betrekkelijk gering is. Wil men een brug bouw bevorderen, dan is het gevaarlijk de veertarieven te g,aan verlagen. Tot zoover het voornaamste uit de in de afdeelingsvergaderingen gegeven antwoorden, In het antwoord op het algemeen verslag deelen Ged. Staten o.a. nog wilde een commissie van pe alle deelen der provincie, xze van Ged. Staten en haar doen heel veel goed werk, Staten zijn overladen met daarom zou een commissie v goed werk kunnen doen. Men moet niet te agrarisc teerd zijn en niet vergeten, industrie meer werk is te f mede, d,at zij meenen inzake de lintbe-, den landbouw< wat spr, me bouwmg zich van het nemen van eenige- maatregelen te moeten onthouden, tot dat zal zijn beslist over het lot van 't op deze materie betrekking hebbende wetsontwerp, hetwelk thans bij de Sta- ten-Generaal aanhangig is. der aantoonde. We moeten nagaan of in 5 wat meer industrie gevestig den en niet alleen letten O] bouw. We hebben gezien, b.v. ii Tienvaartenboekjes zijn opgenomen' A zand, dat proeven genome werkverruiming in dep lam in de gewijzigde tarieven, waarop de Minister van Waterstaat bereids is ver- j zocht. lukt zijn Ged. Staten kunnen geen vrijheid vin den, gelegenheid te scheppen om van de koffiekamer uit te telefoneeren; de kosten zullen te groot zijn voor het weinige gebruik en er is in een der lo kalen der griffie voor de leden voldoen de gelegenheid om te telefoneeren. 3. De heer GOOSSENS gevoelt behoef-* ^^nri^r te aan de commissie van Ged. Staten! De.h,fer DOMINICUS voor werkverruiming hulde te brengen, meening van en eer an Hij pleit voor behoud van de aanleg-1 ke de belastingen. Toch is plaats te Walsoorden en tegen ver plaatsing van den Perkpolder. De nieu we weg loopt geheel buiten Walsoor den, hetgeen een slag voor die plaats: waciV® zmi 7iin. c>n mpn mad dip nlaats nipt1 WOOTUJ We moeten trachten de i we hebben, te behouden. Vlissingen en Neuzen. Spr. geeft den heer Pa motie zal indienen tot stc Schelde" te Vlissingen in zijn motie te wijzigen in ver'_ zins pijnlijk getroffen dooi van Ged. Staten, dat een belastingverlaging van hen wachten is. Spr. hoopt n zou zijn, en men mag die plaats niet1 woordje thans is u zoo ernstig dupeeren. Spr. meent, aal belanstingdruk is zwaar, het in het belang van het geheele land j middenstand, van Hulst is, als de aanlegplaats teSpr. is dankbaar voor Walsoorden blijft; hij laat ue tedfinischeHng in den akkerbouw maar veeteelt, inrichting aan de deskundigen over. tuinbouw en visscherij zijn nog steeds Spr. meent, dat de Zeeuwsch-Vlamin- in de knel, evenals de middenstand, gen zich meermalen afgesloten gevoelen; Vermindering van lasten zou spr. nu door de hooge tarieven, en zich dan1 niet durven voorstellen, omdat deze afvragen, zijn wij dan minder goede Ne- j begrooting drijft op batige saldi van derlanders dan anderen. Een groote vorige jaren, maar moet toch het ide- verbetering is te bereiken door uitbrei- aal blijven. ding van de luchtlijn naar Zeeuwsch-1 Spr. heeft met genoegen gelezen, dat Vlaanderen, waar het als uiterste hoek-! een. lid van Ged- Staten in een verga- je van Nederland in de eerste plaats dering heeft ^gezegd, dat de brug over aanmerking komt; alleen voor de 1 '7--J1 1- J— post is dit noodig. Er is alle aanleiding voor Ged. Staten om in deze het initia tief te nemen. De heer VAN 'T HOFF prijst de fi- nancieele maatregelen van Ged. Staten'; en hoopt, d,at men nog lang op wijze zal voortgaan. de Zandkreek er over drie jaar zal zijn. Spr. vraagt of dit juist is. Spr. heeft gehoord, dat voor de ver breeding van het kanaal door Zuid-Be veland een bijdrage uit net 60 millioen- fonds zal worden verkregen. Ook hier deze dringt spr. op spoed aan. j Hierna bepleit spr. verbetering van jz-t /-ai vuui igaau. - - Spr. keurt het goed, dat men reser-! den weÉ Kapelle—Wemeldinge nl. het veert als men kan. Belasting verlagengedeelte dat bij Kapelle in onderhoud is te overwegen, waar de gemeenten ls' bijna alle moeten verhoogen. Men moet1 De provincie heeft het beheer over met verlagen echter zeer voorzichtig een kapitaal van f 25.500, waarvan de zijn, en het zou heel weinig kunnen rente ten goede komt aan een bepaal- beteekenen, en men zou voor financieel de landbouworganisatie. Dit fonds da- sterker worden aangezien dan men wer kelijk is. De heer VIENINGS zegt, dat er na vigatiebezwaren zijn tegen den korten i van 'e*s kregen teert van 1851, Spr. vraagt nadere in lichtingen en zou het billijk vinden dat .1 ook andere landbouworganisaties daar- overvaart vanaf den Perkpolder en er is geen rede van groote uitgaven voor een verandering van een dienst, die, in groote trekken goed voldoet. Beter is dan volgens het plan van het Zeeuwsch- Dhr. KALLE (s.d.) dankte Ged. Sta ten voor hun financieele politiek en voor hun werkzaamheid in het belang wél iets te zeggen is voor een verhoo ging der minimum salarissen der agen ten, doch begrijpt dat dit niet kan, ook met het oog op de reorganisatie. De hoofdagenten en inspecteurs gaan wel, de anaere feitelijk met in salaris achter uit. Spr. wil het voorstel-De Bruin steu nen om 2Ü50 als maximum voor de hootdagenten vast te leggen. De VOORZITTER zegt, dat het de bedoeling is de hoofdagenten te doen vervangen door rijksagenten met een vergoeding, omdat zij meer verant- woordehjkneid krijgen. Het gaat er dus om of dit oordeel voor sommigen opweegt tegen het nadeel van de twee huidige hofdagenten. Mevr, WtiJL wist van die reorga nisatie niet af. De VOORZITTER zegt, niet te we ten of de verordening in gevaar komt door het aanvangssalaris der agenten van f 1400 op 145C te brengen. (Hot - - stelling is er dan den raad ingezet. De heer DE BRUIN meent, dat men bij een reorganisatie den hoofdagent toch niet tot het salaris van wijkagent kan terugbrengen. Maar nu mag men hem zeker ook niet meer verlagen dan de andere agenten. De heer PAUL zegt, dat het juist is, dat de agenten meer dan 10 pet. naar beneden gaan. Het is te veel in verge lijking met de rijksveldwacht. De heer ONDERDIJK zegt, dat men zal krijgen een uitsterven van den rang 1 fdagent, en dat bij de vasi organisatie ook zal kunnen wor- !.X 1 - r - wv IV. UI CJ Het gaat er om of (als men 1400 «.en veriaging gelijk aan de gemiddelden die het Rijk toepast. Als men ODkomf torf»- ;-: ,avcu van den rang van hoofdagent, en dat bij de vaststel ling der organisatie ook zal kunnen wor den beslist over de belangen van de nu nog aanwezige hoofdagenten. Spr. meent, dat er wel reden is de mi nima van de agenten te verhoogen. De heer VAN DER FELTZ meent, dat dit alles theorie is, omdat men voorloo- pig toch geen nieuwe agenten zal aan stellen. Het gaat hier om twee personen die getroffen worden en daarom voelt vu uaaiurn VO( jonge! spr. veel voor het voorstel-De Bruin, agenten aan moet stellen f 1400 te wei- De heer HARTHOORN sluit zich hier mio tï- een verlaging bij aan. - OfcWAXÏll mg is. De minister wil opkomt tegen mini ma is de kans groot, dat men dit ver haalt op de maxima. De rijksveldwach ters beginnen met minder dan f 1400, maar verder is er een heel andere re geling voor. Ails men voor het geheele gemeente- personeel kindertoeslag gaat geven, kan dit ook voor de politie, maar niet afzonderlijk, omdat de Rijksveldwacht toeslag heeft. De Rijksveldwachter is als regel veel verantwoordelijker dan de jonge agent van politie. Spr. meent, dat voor het voorgestelde salaris, ziJn zeker geschik te menschen zullen aanmelden. Het be ginnen met 14C0 voor één jaar, is toch niet zoo bezwarend. Spr. raadt dan ook af om dit onderwerp bij den minister verder aan te snijden. Of deze regeling nu voorloopig on aangetast zal blijven kan spr. toestem mend beantwoorden. De dag der vast- De heer PAUL verdedigt zijn stand punt nader. De heer HEEMSKERK vraagt of het gevaar dreigt dat men in Januari geen nieuwe regeling heeft. De VOORZITTER gelooft dit niet. Het voorstel-Paul wordt aangenomen met 8 tegen 1 stemmen. Het voor?tei-de Bruin wordt verwor pen met 8 tegen 7 stemmen. Hierna wordt het voorstel z.h-s. aan genomen. 4. Beslissing omtrent onderzoek Gem. begrooting 1935 c,a. De heer HARTHOORN is verleden jaar reeds opgekomen tegen de sectie vergaderingen, omdat er toch geen be sparingen uit voortkwamen. Hij erkent nu, dat er wat goeds inzit, men is er nu iets aangewend dat de leden gedwon gen worden goed inzage der begrooting te nemen. Aldus besloten. De zitting duurt voort- WCinv vu m aQ wil hun een steun in den rug geven door de volgende motie; Provinciale Staten van Zeeland, over wegende, dat het heerschende gebrek aan werk in de industrie speciaal in den scheepsbouw met name aan de Mij. „De Schelde". Ie. door ontslag van personeel groote werkloosheid veroorzaakt voornamelijk op Walcheren en speciaal in Vlissingen; 2e. indirect verdere werkloosheid ver oorzaakt, doordat het bouwbedrijf tot stilstand komt en de omzet van kleine bedrijven vermindert; 3e. een groote verlaging heeft veroor zaakt van de inkomsten van den mid denstand, en daardoor groot gevaar veroorzaakt voor een debacle in dien stand; 4e. op den duur zou kunnen leiden tot sluiten van de Werf wat blijvend groote schade in de provincie zou veroorzakent verzoeken Gedeputeerde Staten krach tig bij de Regeering aan te dringen op het geven van werk aan „De Schelde", o.m. door aan de Mij. een grooter aan deel te geven ih de werken, ressortee- rend onder Waterstaat, en door, zoodra de gelegenheid zich voordoet, ook werk in scheeps- en machinebouw te Vlissin gen te doen uitvoeren. En in het algemeen bij de regeering VV U - ux Vlaamsche Kanalencomité een dienst in lang van het personeel te Walsoorden de richting Woensdrecht aan te leggen, zen. „Verder vraagt spr. meer eenheid toegezegd. Ald,aar kan men het café Spr. meent dat Ged. Staten zich in de werkverschaffing in Zeeland. Als van de wed. Huisman als wachtlokaal neerlegden bij de Perkpolderkwestie,de gelden voor dit doel door Ged. Sta- van de ontwatering van Oostelijk Z.-j aan fe dringen op werkverruiming in de Vlaanderen. Spr, dringt aan op spoedindustrie. bij de verbetering der havens te Neu- Er dreigt voor Vlissingen en een groot gebruiken zonder verplichting er ieri te gebruiken. alleen voor de toezeging van een be- ten, bijgestaan door een commissie over tere wegsverbinding; maar die kwam de Zeeuwsche gemeenten zouden kun- Het is juist, dat tusschen Hoedekens- er meer door het werk van Domeinen, nen worden verdeeld, zou spr» dit toe- kerke en Goes de meeste reizigers van den autodienst gebruik maken, aange zien men dan te Goes niet over de trappen moet gaan; er wordt echter niet ,aan gedacht de tram op te heffen. Dat de verwarmingsinstallatie op de nieu- die vreesden v,un achteruitgang vay de juichen. waarde van haar gronden. j Dhr. KODDE (S.G.P.) huldigt ook De heer ONDERDIJK zegt, dat het Ged. Staten voor hun financieel beleid, wel eens gebeurd, dat het college niet We moeten nu niet overslaan naar het voor zijn rekening neemt, wat een lid andere uiterste. Wanneer nu de pessi- in de afdeelingen zegt. Nu is er b e- mistische toon in de begrooting ont- we booten niet een volle bevrediging slist gezegd, dat Ged Staten niet breekt, moeten we niet vervallen in geeft, was van Ged. Staten reeds be-ï denken over een belastingverlaging ep optimisme. De reserves, die er zijn, heb- ke>nd; zu al nr>Arar-Ut I wijst op een verandering. Ma,ar toch ben we noodig. zou men dan gaarne een nadere toe- De resultaten in den akkerbouw zijn lichting in het officieel antwoord wil- beter, maar spr. vestigt er de aandadM: len hebben. i op, dat dit kunstmatig is. De algemee- Spr. betreurt het, dat men nu de ne toestand is niet gunstig. Daarom kend; zij hebben al opdracht gegeven de deuren zooveel mogelijk gesloten ie houden en als dat niet helpt zullen er andere maatregelen getroffen moeten worden. De ponton te Neuzen is inder daad tekort en verkeert deel van Walcheren een groot gevaar, a's „de Schelde" zou moeten worden stopgezet. De v o o r z. deelt mede dat Ged- Stalen zich ten volle met de motie kun nen vereenigen. Ongetwijfeld zou het voor Vlissingen een ramp zijn, indien „de Schelde" zou moeten worden stop gezet. De motie wordt met alg. st. aangeno men. Dhr. DE PAUW (s.d.) bepleit de be langen van een m,an te Walsoorden, werkzaam aan den steiger aldaar, wiens positie niet voldoende geregeld is. De hr. DE JONGE wijst op de bezwa ren, verbonden aan het verleggen van de aanlegplaatsen te Hansweert en te Walsoorden, wpardoor twee plaatsen in slechten toestand. Het is te honen, dat er spoedig aanleiding gevonden zal worden om verbetering in dezen toe stand te brengen. Een lid zeide weer een voorstel inzake den Zondagsdienst te zullen doen. Voldoening wordt er over uitgesproken, dat het tekort op den dienst VlissingenNeuzen zoo me- devalt, en de instandhouding dus wel gemotiveerd was. Toegezegd wordt aandacht te wijden in tamelijk grens zou hebben bereikt van den we- moeten we voorzichtig zijn en niet toi hun welvaart worden bedreigd. Spr. genbouw, en dat men niet eerder tot belastingverlaging overgaan. pleit voor behoud der tegenwoordige - - aanlegplaatsen, worden voor andere zaken_ toch veel zwaar is, maar spr. ziet geen kans een De hr. DE RIDDER (c.h.) dringt aan leeningen terzake is overgegaan. ErSpr. erkent, dat de belastingdruk zekerheid neDDen, i ging in de toekomst kunnen Handhaven. We hebben dit jaar enkele meeval lers (gewetensgeld, calamiteuze pol ders), en we drijven nog steeds op de batige saldi van vorige jaren. Er is ge sproken over nivelleering der prov. be lastingen maar welken indruk zou het nu maken, als we nu de belastingen gin gen verlagen. Om een eenigszins belangrijke verla ging der opcenten te bereiken, zou een groot bedrag noodig zijn. Ged. Staten willen graag eventueele plannen voor luchtverbinding met Z. Vlaanderen steunen, maar het initiatief moet niet van Ged. Staten, maar van de streek uitgaan. De VOORZITTER zegt een aantal autoriteiten en andere personen uitge- noodigd te hebben tot een bespreking op 28 Dec. over de vliegkwestie. Ook Statenleden zijn daarbij welkom. De heer VAN BOMMEL VAN VLO TEN (Ged. St.) bespreekt eerst de werk verschaffing. Een nieuwe commissie daarvoor acht spr. niet noodig. De be staande commissie uit Ged. Staten, staande onder de goede leiding van den Commissaris der Koningin, dient in haar tegenwoordige samenstelling te worden gehandhaafd. De Zeeuwsche bevolking is in hoofdzaak een agrarische, daarom wordt in de eerste plaats gezocht naar agrarische werkverschaffingsobjecten, maar voor handel en nijverheid heeft de commissie ook een oog. Wat de brug naar Noord-Beveland be treft, dienaangaande kan spr. geen ze kerheid geven. Besprekingen worden gevoerd met het 60 millioenfonds. De vooruitzichten zijn thans weer iets min der gunstig. Het kanaal door !iruid-Beveland is een zaak van den rijkswaterstaat, terwijl de haven van Terneuzen uit het rijkswerk fonds zal worden betaald. Centralisatie van de werkloozenzorg door een provinciale commissie, zoöais de heer Kalle wilde, is practisch onuit voerbaar. Wat den dienst HansweertWalsoor den betreft, herinnert spr. er aan, dat een adres hierover ter fine van advies aan Ged. Staten is gezonden. Het is dus voorbarig, nu reeds om inlichtingen te vragen. De keuze van de havens te Kruinin- gen en Perkpolder is ter beslissing ^van grootere sommen geleend. Voor,al ook berekening te maken dat w» de e.v.op pogingen tot werkverruiming voor B1 met het oog op de werkverruiming jaren met een minder percentage toe „De Schelde" te Vlissingen. Spr. vraagt den rijkswaterstaat, al worden Ged. bta- dit zeker gewenscht. kunnen komen. Wel is spr. voorstander dit niet alleen voor de oudere, maar ten gehoord. De plannen van den Kij s Spr. is niet zoo optimistisch, dat hij van nivelleering v,an provinciale belas- vooral voor de jongere werkloozen, die woforcfaaf zullen niet zoo éemakke ij denkt aan belastingverlaging, welllicht tingen. Het is niet billijk, dat Zeeland vakopleiding noodig hebben. Vertier zal de nivelleeringskwestie nog weer voor allerlei uitgaven staat, die men in spreekt hij zijn blijdschap uit over be- eens opgezocht worden. andere provincies niet kent. Bestaat houd van de lijn VlissingenNeuzen. Spr. wil een post voor welvaartspo- niet de mogelijkheid, dat Ged. Staten De hr. v. d. ZANDE vestigt de aan- ICU gCUUUXU, A/V ^XUXIXXVXX t waterstaat zullen niet zoo gemakkelijk meer wijziging ondergaan. Het eenige, wat Ged. Staten hebben bereikt is dat een weg PerkpolderWalsoorden zal worden aangelegd, die zoo dicht moge-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 4