BEURS- EH
WISSELKOERSEN.
AMSTERDAM, 19 December.
Het eerste getal is de vorige notee
ring, daarop volgt de officieele notee
ring van heden.
Ned. 31 1000-4 102—102.
Ned. 33 1000-4 102—102.
Ned. 34 1000-4 102—102.
Certificaten-3 91%91%.
O. Indië 34 1000-4 101%—101%.
Denemarken Ooug. 1926-5 96%96%.
Duitschl. pndst. 100-7 27%26%.
Engeland 1960-90 4 73%—73%.
Zwitserl. oblig. '24J5 97%
Zwitserl. Staatss. 1927-4% 100%100%
Amsterdam 1933-5 100%
Amsterdam 1934-4% 100100.
's-Gravenhage 1929-4% 100%
Rotterdam 1926-1930-4% 99%—100.
Berlijn 1925-6% 16%17.
Zebuws. Hyp. B-5 ICO
Zeeuws. Hyp. B-4% 100%100.
Cities Service Cy. P. .1958 5 23%
A Amsterd. Bank 103%103%.
C Rott. Bankver. 8484.
A Twentsche Bank 81
A Pref. Gruyter Zn A. 122%122%.
A Pref. JurgensA 97%97%.
A Ned. Gist- en Spiritusfabr. 404%-398%
A De Schelde N.B- 15%
A Ver. Papf. v. Gelder 37%37%.
C Am, Car Foundry 10%10%
C Am. Smelt Ref. 22%22%
C Farbenind. I.G. 5255%
C Stand. Brands 11%11%
C U. States St. C. 23—22%
C North Am. Cy. 8%8%
A Born. Sum. H.M, 125%125%
A Linde Teves en Stokv. 5756%
A Ned. Wol Mij. 6564%
A Singkep Tin M. 76%75%.
A J- C. Japan Ln 22%22%.
A Rotterd. Lloyd 24%24%.
A S. M. Nederland 24%25.
.A Amst. Thee C.M. 40
A Houth. Alberts 20%20%.
C Baltimore Ohio 8%8%
A Southern Rlw. 9%9%
C Union Pac. Rr. 65
C Int. Nickel Cy. 14%14%
Duitschl. '30 1000-5% 26%26
A Koloniale Bnk. 26%25%.
A N. I. Hbk. 100 57%—56%.
C Ned. H. M. 1000 25%—25%-2
A Alg. Kunstz. U. 27%27%-
A v. Berkels Pat, 31%31%.
C Calvé-Delft 41%
A C, Suiker Mpij. 32%32%.
A Ned. Ford A.M. 2342.i6%,
A Phlips Gem. B. afg. 219%
C Unilevtr 73%72%-73%.
C Anaconda Cop. 6%6%-6;
C Bethlehem St. 18%—18%-1
C Kennec Copper 10%10%-
C Un. States Leather 3%3
A A.N.I.E.M.—N.B. 168161
A Kon. Petr. Mpij. 131%132
C Contin. Oil Cy. 10%10%
t C Shell Union O.C. 4%4%
ment op de wegen en voetpaden in be
werking en vermoedelijk zal het in de
zomerzitting voor behandeling gereed
zijn. Inzake het 60 millioenen-plan is
een uitvoerige lijst ingediend, waarvan
de voornaamste werken zijn de over
brugging Zandkreek en Anna J,acoba-
Zijpe.
Naar aanleiding van de besprekingen
over werkverruiming, werkloosheids
bestrijding en wegenbouw wordt van
de zijde van Ged. Staten er o.a. opge-
wezen, dat ten opzichte van den we
genbouw het tempo feitelijk al reeds te
snel is. Er is nu al een voorschot van
f 900.000, en Ged. Staten vinden het
raadzaam daarvan f 500.000 in een
vaste leening te consolideeren. Vjan-
daar ook het voorstel om extra f 100.000
uit te trekken voor wegsverbetering.
De commissie voor de werkloosheid is
feitelijk een tweede wegencommissie
geworden, die gemeenten en polders
moet overtuigen van het nut van uit
voering van verschillende werken.
Voorts worden besprekingen gevoeri
met polderbesturen tot verbetering van
uitwateringen, delven van sloten enz
Ten opzichte van het groote uitwate-
ringswerk in Zeeuwsch-Vlaanderen ka.i
worden medegedeeld, dat de vergade
ring van ingelanden nog niet is ge
houden door het niet medewerken van
sommige polders; een eerste voorwaar
de voor een begin. Nu zal dit waar
schijnlijk in Januari in orde zijn. Er is
reeds veel tot stand gebracht, maar
soms stuiten de beste pogingen ai op
geringe medewerking. Zeeland Aaal
echter niet bij andere provincies ach
ter en de werkcommissie heeft zelfs
zijn limiet van uit te geven gelden
overschreden. De gedachte van een
z.g. wegschap tot bestediifg van steun
gelden is zeker in de aandacht van
Ged. Staten aan te bevelen. Ged. Sta
ten hebben wel getoond nu onlangs
weer bij den bouw van een politievaar
tuig, welke bouw te danken is mede
,aan de krachtige medewerking van hun
college en vorig jaar bij den bouw van
de nieuwe booten voor de Provincie,
dat men den scheepsbouw in Zeeland
krachtig wil steunen.
Een onderzoek werd toegezegd naar
een gewenschte verbetering van het
deel van den weg WemeldingeKa-
pelle, dat in onderhoud is bij Kapelle.
Ged. Staten weten, dat er gewerkt
wordt iuan de kwestie van een haven
in den Perkpolder, en dat die komen
zal waar de Rijkswaterstaat dat be
paalt, al hebben ook Ged. Staten ge
zegd de haven liever bij Walsoorden
te behouden. In ieder geval zal het par
ticulier goederenvervoer via de oude
aanlegplaats der booten te Walsoorden
blijven geschieden.
Het bezwaar der K. L. M. voor aan
leg van een vliegveld te Sluiskil in ver
band met de aanwezige fabrieken,
schijnt zij thans lichter te tellen, zoodat
in dezen alle hoop niet behoeft te wor
den opgegeven. Toegezegd werd ern
stig te zullen overwegen de invoering
van tienvaartenboekjes voor bestuur
ders van auto's bij de Prov. Stoom
bootdiensten.
Naar aanleiding van opmerkingen
wordt een nader onderzoek in het be-
litiek op de begrooting uittrel
Hierna kwam spreker nad
aan de zaak der wegenbeplantingen,
doch niet alle opvattingen te dien aan
zien zijn gelijk Voor verbetering van j werkloosheid en de werkverr
den weg Hoofdplaat—Biervliet is niet, hij betreurt het nog steeds, da
veel kans, aangezien de medewerking
betrekkelijk gering is.
Wil men een brug bouw bevorderen,
dan is het gevaarlijk de veertarieven
te g,aan verlagen.
Tot zoover het voornaamste uit de
in de afdeelingsvergaderingen gegeven
antwoorden,
In het antwoord op het algemeen
verslag deelen Ged. Staten o.a. nog
wilde een commissie van pe
alle deelen der provincie, xze
van Ged. Staten en haar
doen heel veel goed werk,
Staten zijn overladen met
daarom zou een commissie v
goed werk kunnen doen.
Men moet niet te agrarisc
teerd zijn en niet vergeten,
industrie meer werk is te f
mede, d,at zij meenen inzake de lintbe-, den landbouw< wat spr, me
bouwmg zich van het nemen van eenige-
maatregelen te moeten onthouden, tot
dat zal zijn beslist over het lot van 't
op deze materie betrekking hebbende
wetsontwerp, hetwelk thans bij de Sta-
ten-Generaal aanhangig is.
der aantoonde.
We moeten nagaan of in 5
wat meer industrie gevestig
den en niet alleen letten O]
bouw.
We hebben gezien, b.v. ii
Tienvaartenboekjes zijn opgenomen'
A zand, dat proeven genome
werkverruiming in dep lam
in de gewijzigde tarieven, waarop de
Minister van Waterstaat bereids is ver- j
zocht. lukt zijn
Ged. Staten kunnen geen vrijheid vin
den, gelegenheid te scheppen om van
de koffiekamer uit te telefoneeren; de
kosten zullen te groot zijn voor het
weinige gebruik en er is in een der lo
kalen der griffie voor de leden voldoen
de gelegenheid om te telefoneeren. 3.
De heer GOOSSENS gevoelt behoef-* ^^nri^r
te aan de commissie van Ged. Staten! De.h,fer DOMINICUS
voor werkverruiming hulde te brengen, meening van en eer an
Hij pleit voor behoud van de aanleg-1 ke de belastingen. Toch is
plaats te Walsoorden en tegen ver
plaatsing van den Perkpolder. De nieu
we weg loopt geheel buiten Walsoor
den, hetgeen een slag voor die plaats: waciV®
zmi 7iin. c>n mpn mad dip nlaats nipt1 WOOTUJ
We moeten trachten de i
we hebben, te behouden.
Vlissingen en Neuzen.
Spr. geeft den heer Pa
motie zal indienen tot stc
Schelde" te Vlissingen in
zijn motie te wijzigen in
ver'_ zins pijnlijk getroffen dooi
van Ged. Staten, dat een
belastingverlaging van hen
wachten is. Spr. hoopt n
zou zijn, en men mag die plaats niet1 woordje thans is u
zoo ernstig dupeeren. Spr. meent, aal belanstingdruk is zwaar,
het in het belang van het geheele land j middenstand,
van Hulst is, als de aanlegplaats teSpr. is dankbaar voor
Walsoorden blijft; hij laat ue tedfinischeHng in den akkerbouw maar veeteelt,
inrichting aan de deskundigen over. tuinbouw en visscherij zijn nog steeds
Spr. meent, dat de Zeeuwsch-Vlamin- in de knel, evenals de middenstand,
gen zich meermalen afgesloten gevoelen; Vermindering van lasten zou spr. nu
door de hooge tarieven, en zich dan1 niet durven voorstellen, omdat deze
afvragen, zijn wij dan minder goede Ne- j begrooting drijft op batige saldi van
derlanders dan anderen. Een groote vorige jaren, maar moet toch het ide-
verbetering is te bereiken door uitbrei- aal blijven.
ding van de luchtlijn naar Zeeuwsch-1 Spr. heeft met genoegen gelezen, dat
Vlaanderen, waar het als uiterste hoek-! een. lid van Ged- Staten in een verga-
je van Nederland in de eerste plaats dering heeft ^gezegd, dat de brug over
aanmerking komt; alleen voor de 1 '7--J1 1- J—
post is dit noodig. Er is alle aanleiding
voor Ged. Staten om in deze het initia
tief te nemen.
De heer VAN 'T HOFF prijst de fi-
nancieele maatregelen van Ged. Staten';
en hoopt, d,at men nog lang op
wijze zal voortgaan.
de Zandkreek er over drie jaar zal
zijn. Spr. vraagt of dit juist is.
Spr. heeft gehoord, dat voor de ver
breeding van het kanaal door Zuid-Be
veland een bijdrage uit net 60 millioen-
fonds zal worden verkregen. Ook hier
deze dringt spr. op spoed aan.
j Hierna bepleit spr. verbetering van
jz-t /-ai vuui igaau. - -
Spr. keurt het goed, dat men reser-! den weÉ Kapelle—Wemeldinge nl. het
veert als men kan. Belasting verlagengedeelte dat bij Kapelle in onderhoud
is te overwegen, waar de gemeenten ls'
bijna alle moeten verhoogen. Men moet1 De provincie heeft het beheer over
met verlagen echter zeer voorzichtig een kapitaal van f 25.500, waarvan de
zijn, en het zou heel weinig kunnen rente ten goede komt aan een bepaal-
beteekenen, en men zou voor financieel de landbouworganisatie. Dit fonds da-
sterker worden aangezien dan men wer
kelijk is.
De heer VIENINGS zegt, dat er na
vigatiebezwaren zijn tegen den korten i van 'e*s kregen
teert van 1851, Spr. vraagt nadere in
lichtingen en zou het billijk vinden dat
.1 ook andere landbouworganisaties daar-
overvaart vanaf den Perkpolder en er
is geen rede van groote uitgaven voor
een verandering van een dienst, die, in
groote trekken goed voldoet. Beter is
dan volgens het plan van het Zeeuwsch-
Dhr. KALLE (s.d.) dankte Ged. Sta
ten voor hun financieele politiek en
voor hun werkzaamheid in het belang
wél iets te zeggen is voor een verhoo
ging der minimum salarissen der agen
ten, doch begrijpt dat dit niet kan, ook
met het oog op de reorganisatie. De
hoofdagenten en inspecteurs gaan wel,
de anaere feitelijk met in salaris achter
uit.
Spr. wil het voorstel-De Bruin steu
nen om 2Ü50 als maximum voor de
hootdagenten vast te leggen.
De VOORZITTER zegt, dat het de
bedoeling is de hoofdagenten te doen
vervangen door rijksagenten met een
vergoeding, omdat zij meer verant-
woordehjkneid krijgen. Het gaat er
dus om of dit oordeel voor sommigen
opweegt tegen het nadeel van de twee
huidige hofdagenten.
Mevr, WtiJL wist van die reorga
nisatie niet af.
De VOORZITTER zegt, niet te we
ten of de verordening in gevaar komt
door het aanvangssalaris der agenten
van f 1400 op 145C te brengen.
(Hot - -
stelling is er dan den raad ingezet.
De heer DE BRUIN meent, dat men
bij een reorganisatie den hoofdagent
toch niet tot het salaris van wijkagent
kan terugbrengen. Maar nu mag men
hem zeker ook niet meer verlagen dan
de andere agenten.
De heer PAUL zegt, dat het juist is,
dat de agenten meer dan 10 pet. naar
beneden gaan. Het is te veel in verge
lijking met de rijksveldwacht.
De heer ONDERDIJK zegt, dat men
zal krijgen een uitsterven van den rang
1 fdagent, en dat bij de vasi
organisatie ook zal kunnen wor-
!.X 1
- r - wv IV. UI CJ
Het gaat er om of (als men
1400
«.en veriaging
gelijk aan de gemiddelden die het Rijk
toepast. Als men ODkomf torf»- ;-:
,avcu van den rang
van hoofdagent, en dat bij de vaststel
ling der organisatie ook zal kunnen wor
den beslist over de belangen van de nu
nog aanwezige hoofdagenten.
Spr. meent, dat er wel reden is de
mi
nima van de agenten te verhoogen.
De heer VAN DER FELTZ meent, dat
dit alles theorie is, omdat men voorloo-
pig toch geen nieuwe agenten zal aan
stellen. Het gaat hier om twee personen
die getroffen worden en daarom voelt
vu uaaiurn VO(
jonge! spr. veel voor het voorstel-De Bruin,
agenten aan moet stellen f 1400 te wei- De heer HARTHOORN sluit zich hier
mio tï- een verlaging bij aan.
- OfcWAXÏll
mg is. De minister wil
opkomt tegen mini
ma is de kans groot, dat men dit ver
haalt op de maxima. De rijksveldwach
ters beginnen met minder dan f 1400,
maar verder is er een heel andere re
geling voor.
Ails men voor het geheele gemeente-
personeel kindertoeslag gaat geven,
kan dit ook voor de politie, maar niet
afzonderlijk, omdat de Rijksveldwacht
toeslag heeft.
De Rijksveldwachter is als regel veel
verantwoordelijker dan de jonge agent
van politie. Spr. meent, dat voor het
voorgestelde salaris, ziJn zeker geschik
te menschen zullen aanmelden. Het be
ginnen met 14C0 voor één jaar, is toch
niet zoo bezwarend. Spr. raadt dan ook
af om dit onderwerp bij den minister
verder aan te snijden.
Of deze regeling nu voorloopig on
aangetast zal blijven kan spr. toestem
mend beantwoorden. De dag der vast-
De heer PAUL verdedigt zijn stand
punt nader.
De heer HEEMSKERK vraagt of het
gevaar dreigt dat men in Januari geen
nieuwe regeling heeft.
De VOORZITTER gelooft dit niet.
Het voorstel-Paul wordt aangenomen
met 8 tegen 1 stemmen.
Het voor?tei-de Bruin wordt verwor
pen met 8 tegen 7 stemmen.
Hierna wordt het voorstel z.h-s. aan
genomen.
4. Beslissing omtrent onderzoek Gem.
begrooting 1935 c,a.
De heer HARTHOORN is verleden
jaar reeds opgekomen tegen de sectie
vergaderingen, omdat er toch geen be
sparingen uit voortkwamen. Hij erkent
nu, dat er wat goeds inzit, men is er nu
iets aangewend dat de leden gedwon
gen worden goed inzage der begrooting
te nemen.
Aldus besloten.
De zitting duurt voort-
WCinv vu m aQ
wil hun een steun in den rug geven door
de volgende motie;
Provinciale Staten van Zeeland, over
wegende, dat het heerschende gebrek
aan werk in de industrie speciaal in den
scheepsbouw met name aan de Mij. „De
Schelde".
Ie. door ontslag van personeel groote
werkloosheid veroorzaakt voornamelijk
op Walcheren en speciaal in Vlissingen;
2e. indirect verdere werkloosheid ver
oorzaakt, doordat het bouwbedrijf tot
stilstand komt en de omzet van kleine
bedrijven vermindert;
3e. een groote verlaging heeft veroor
zaakt van de inkomsten van den mid
denstand, en daardoor groot gevaar
veroorzaakt voor een debacle in dien
stand;
4e. op den duur zou kunnen leiden tot
sluiten van de Werf wat blijvend groote
schade in de provincie zou veroorzakent
verzoeken Gedeputeerde Staten krach
tig bij de Regeering aan te dringen op
het geven van werk aan „De Schelde",
o.m. door aan de Mij. een grooter aan
deel te geven ih de werken, ressortee-
rend onder Waterstaat, en door, zoodra
de gelegenheid zich voordoet, ook werk
in scheeps- en machinebouw te Vlissin
gen te doen uitvoeren.
En in het algemeen bij de regeering
VV U - ux
Vlaamsche Kanalencomité een dienst in
lang van het personeel te Walsoorden de richting Woensdrecht aan te leggen, zen. „Verder vraagt spr. meer eenheid
toegezegd. Ald,aar kan men het café Spr. meent dat Ged. Staten zich in de werkverschaffing in Zeeland. Als
van de wed. Huisman als wachtlokaal neerlegden bij de Perkpolderkwestie,de gelden voor dit doel door Ged. Sta-
van de ontwatering van Oostelijk Z.-j aan fe dringen op werkverruiming in de
Vlaanderen. Spr, dringt aan op spoedindustrie.
bij de verbetering der havens te Neu- Er dreigt voor Vlissingen en een groot
gebruiken zonder verplichting er ieri
te gebruiken.
alleen voor de toezeging van een be- ten, bijgestaan door een commissie over
tere wegsverbinding; maar die kwam de Zeeuwsche gemeenten zouden kun-
Het is juist, dat tusschen Hoedekens- er meer door het werk van Domeinen, nen worden verdeeld, zou spr» dit toe-
kerke en Goes de meeste reizigers van
den autodienst gebruik maken, aange
zien men dan te Goes niet over de
trappen moet gaan; er wordt echter niet
,aan gedacht de tram op te heffen. Dat
de verwarmingsinstallatie op de nieu-
die vreesden v,un achteruitgang vay de juichen.
waarde van haar gronden. j Dhr. KODDE (S.G.P.) huldigt ook
De heer ONDERDIJK zegt, dat het Ged. Staten voor hun financieel beleid,
wel eens gebeurd, dat het college niet We moeten nu niet overslaan naar het
voor zijn rekening neemt, wat een lid andere uiterste. Wanneer nu de pessi-
in de afdeelingen zegt. Nu is er b e- mistische toon in de begrooting ont-
we booten niet een volle bevrediging slist gezegd, dat Ged Staten niet breekt, moeten we niet vervallen in
geeft, was van Ged. Staten reeds be-ï denken over een belastingverlaging ep optimisme. De reserves, die er zijn, heb-
ke>nd; zu al nr>Arar-Ut I wijst op een verandering. Ma,ar toch ben we noodig.
zou men dan gaarne een nadere toe- De resultaten in den akkerbouw zijn
lichting in het officieel antwoord wil- beter, maar spr. vestigt er de aandadM:
len hebben. i op, dat dit kunstmatig is. De algemee-
Spr. betreurt het, dat men nu de ne toestand is niet gunstig. Daarom
kend; zij hebben al opdracht gegeven
de deuren zooveel mogelijk gesloten ie
houden en als dat niet helpt zullen er
andere maatregelen getroffen moeten
worden. De ponton te Neuzen is inder
daad tekort en verkeert
deel van Walcheren een groot gevaar,
a's „de Schelde" zou moeten worden
stopgezet.
De v o o r z. deelt mede dat Ged-
Stalen zich ten volle met de motie kun
nen vereenigen. Ongetwijfeld zou het
voor Vlissingen een ramp zijn, indien
„de Schelde" zou moeten worden stop
gezet.
De motie wordt met alg. st. aangeno
men.
Dhr. DE PAUW (s.d.) bepleit de be
langen van een m,an te Walsoorden,
werkzaam aan den steiger aldaar, wiens
positie niet voldoende geregeld is.
De hr. DE JONGE wijst op de bezwa
ren, verbonden aan het verleggen van
de aanlegplaatsen te Hansweert en te
Walsoorden, wpardoor twee plaatsen in
slechten toestand. Het is te honen, dat
er spoedig aanleiding gevonden zal
worden om verbetering in dezen toe
stand te brengen. Een lid zeide weer
een voorstel inzake den Zondagsdienst
te zullen doen. Voldoening wordt er
over uitgesproken, dat het tekort op
den dienst VlissingenNeuzen zoo me-
devalt, en de instandhouding dus wel
gemotiveerd was.
Toegezegd wordt aandacht te wijden
in tamelijk grens zou hebben bereikt van den we- moeten we voorzichtig zijn en niet toi hun welvaart worden bedreigd. Spr.
genbouw, en dat men niet eerder tot belastingverlaging overgaan.
pleit voor behoud der tegenwoordige
- - aanlegplaatsen,
worden voor andere zaken_ toch veel zwaar is, maar spr. ziet geen kans een De hr. DE RIDDER (c.h.) dringt aan
leeningen terzake is overgegaan. ErSpr. erkent, dat de belastingdruk
zekerheid neDDen, i
ging in de toekomst kunnen Handhaven.
We hebben dit jaar enkele meeval
lers (gewetensgeld, calamiteuze pol
ders), en we drijven nog steeds op de
batige saldi van vorige jaren. Er is ge
sproken over nivelleering der prov. be
lastingen maar welken indruk zou het
nu maken, als we nu de belastingen gin
gen verlagen.
Om een eenigszins belangrijke verla
ging der opcenten te bereiken, zou een
groot bedrag noodig zijn.
Ged. Staten willen graag eventueele
plannen voor luchtverbinding met Z.
Vlaanderen steunen, maar het initiatief
moet niet van Ged. Staten, maar van de
streek uitgaan.
De VOORZITTER zegt een aantal
autoriteiten en andere personen uitge-
noodigd te hebben tot een bespreking
op 28 Dec. over de vliegkwestie. Ook
Statenleden zijn daarbij welkom.
De heer VAN BOMMEL VAN VLO
TEN (Ged. St.) bespreekt eerst de werk
verschaffing. Een nieuwe commissie
daarvoor acht spr. niet noodig. De be
staande commissie uit Ged. Staten,
staande onder de goede leiding van den
Commissaris der Koningin, dient in haar
tegenwoordige samenstelling te worden
gehandhaafd. De Zeeuwsche bevolking
is in hoofdzaak een agrarische, daarom
wordt in de eerste plaats gezocht naar
agrarische werkverschaffingsobjecten,
maar voor handel en nijverheid heeft de
commissie ook een oog.
Wat de brug naar Noord-Beveland be
treft, dienaangaande kan spr. geen ze
kerheid geven. Besprekingen worden
gevoerd met het 60 millioenfonds. De
vooruitzichten zijn thans weer iets min
der gunstig.
Het kanaal door !iruid-Beveland is een
zaak van den rijkswaterstaat, terwijl de
haven van Terneuzen uit het rijkswerk
fonds zal worden betaald.
Centralisatie van de werkloozenzorg
door een provinciale commissie, zoöais
de heer Kalle wilde, is practisch onuit
voerbaar.
Wat den dienst HansweertWalsoor
den betreft, herinnert spr. er aan, dat
een adres hierover ter fine van advies
aan Ged. Staten is gezonden. Het is dus
voorbarig, nu reeds om inlichtingen te
vragen.
De keuze van de havens te Kruinin-
gen en Perkpolder is ter beslissing ^van
grootere sommen geleend. Voor,al ook berekening te maken dat w» de e.v.op pogingen tot werkverruiming voor B1
met het oog op de werkverruiming jaren met een minder percentage toe „De Schelde" te Vlissingen. Spr. vraagt den rijkswaterstaat, al worden Ged. bta-
dit zeker gewenscht. kunnen komen. Wel is spr. voorstander dit niet alleen voor de oudere, maar ten gehoord. De plannen van den Kij s
Spr. is niet zoo optimistisch, dat hij van nivelleering v,an provinciale belas- vooral voor de jongere werkloozen, die woforcfaaf zullen niet zoo éemakke ij
denkt aan belastingverlaging, welllicht tingen. Het is niet billijk, dat Zeeland vakopleiding noodig hebben. Vertier
zal de nivelleeringskwestie nog weer voor allerlei uitgaven staat, die men in spreekt hij zijn blijdschap uit over be-
eens opgezocht worden. andere provincies niet kent. Bestaat houd van de lijn VlissingenNeuzen.
Spr. wil een post voor welvaartspo- niet de mogelijkheid, dat Ged. Staten De hr. v. d. ZANDE vestigt de aan-
ICU gCUUUXU, A/V ^XUXIXXVXX t
waterstaat zullen niet zoo gemakkelijk
meer wijziging ondergaan. Het eenige,
wat Ged. Staten hebben bereikt is dat
een weg PerkpolderWalsoorden zal
worden aangelegd, die zoo dicht moge-