«asa WeeRsdag.
BEURS- EN WISSELKOERSEN.
BEURSTHERM» ÏSR
AMSTERDAM, 19 December.
Het eerste getal is de vorige notee
ring, daarop volgt de officieele notee
ring van heden.
Ned. 31 1000-4 102—102.
Ned, 33 1000-4 102—102.
Ned. 34 1000-4 102—102.
Certificaten-3 91 91
O. Indie 34 1000-4 101%—101 K.
Denemarken Ooiig. 1926-5 96%96%.
Duitschl. pndst. 100-7 27%26%.
Engeland 1960-90 4 73%—73%.
Zwitserl. oblig. '24«)5 97%
Zwitserl, Staatss. 1927-4% 100%—100%
Amsterdam 1933-5 100%
Amsterdam 1934-4% 100100.
's-Gravenhage 1929-4% 100%
Rotterdam 1926-1930-4% 99%—100.
Berlijn 1925-6% 16%—17.
Zebuws. Hyp. B-5 ICO
Zeeuws. Hyp. B-4% 100%100.
Cities Service Cy. P. .1958 5 23%
A Amsterd. Bank 103%103%.
C Rott. Bankver. 8484.
A Twentsche Bank 81
A Pref. Gruyter Zn A. 122%122%.
A Pref. JurgensA 97%97%.
A Ned. Gist- en Spiritusfabr. 404%-398%
A De Schelde N.B. 15%
A Ver. Papf. v. Gelder 37%37%.
C Am. Car Foundry 10%10%
C Am. Smelt Ref. 22%—22%
C Farbenind. I.G. 5255%
C Stand. Brands 11%11%
C U. States St. C. 23—22%
C North Am. Cy. 8%8%
A Born. Sum. H.M. 125%—125%
A Linde Teves en Stokv. 5756%
A Ned. Wol Mij, 6564%
A Singkep Tin M. 76%75%,
A J- C. Japan Ln 22%22%.
A Rotterd. Lloyd 24%24%.
A S. M. Nederland 24%25.
.A Amst. Thee C.M. 40
A Houth. Alberts 20%20%.
C Baltimore Ohio 8%8%
A Southern Rlw. 9%9%
C Union Pac. Rr. 65
C Int. Nickel Cy, 14%14%
Duitschl. '30 1000-5% 26%—26%-27.
A Koloniale Bnk. 26%25%.
A N. I. Hblc. 100 57%—56%.
C Ned. H- M. 1000 25%—25%-25.
A Alg. Kunstz. U. 27%—27%-28%.
A v. Berkels Pat, 31%31%,
C Calvé-Delft 41%
.A C. Suiker Mpij. 32%32%.
A Ned. Ford A.M. 234236%.
A Phlips Gem. B. afg. 219%—220-21,
C Unilevtr 73%—72%-73%.
C Anaconda Cop. 6%6%-6%.
'C Bethlehem St. 18%18%-%.
C Kennec Copper 10%10%-%.
C Un. States Leather 3%3%.
A A.N.I.E.M.—N.B. 168—161%-62%
A Kon. Petr. Mpij. 131%132%-33
C Contin. Oil Cy. 10%10%
f C Shell Union O.C. 4%4%
ment op de wegen en voetpaden in be
werking en vermoedelijk zal het in de
zomerzitting voor behandeling gereed
zijn. Inzake het 60 millioenen-plan is
een uitvoerige lijst ingediend, waarvan
de voornaamste werken zijn de over
brugging Zandkreek en Anna J,acoba-
Zijpe.
Naar aanleiding van de besprekingen
over werkverruiming, werkloosheids
bestrijding en wegenbouw wordt van
de zijde van Ged. Staten er o.a. opge-
wezen, dat ten opzichte van den we
genbouw het tempo feitelijk al reeds te
snel is. Er is nu al een voorschot van
f 900.000, en Ged. Staten vinden hef
raadzaam daarvan f 500.000 in een
vaste leening te consolideeren. Van
daar ook het voorstel om extra f 100,000
uit te trekken voor wegsverbetering.
De commissie voor de werkloosheid is
feitelijk een tweede wegencommissie
geworden, die gemeenten en polders
moet overtuigen van het nut van uit
voering van verschillende werken.
Voorts worden besprekingen gevoer i
met polderbesturen tot verbetering van
uitwateringen, delven van sloten enz
Ten opzichte van het groote uitwate-
ringswerk in Zeeuwsch-Vlaander en ka .1
worden medegedeeld, dat de vergade
ring van ingelanden nog niet is ge
houden door het niet medewerken van
sommige polders; een eerste voorwaar
de voor een begin. Nu zal dit waar
schijnlijk in Januari in orde zijn. Er is
reeds veel tot stand gebracht, maar
soms stuiten de beste pogingen af op
geringe medewerking. Zeeland r.taat
echter niet bij andere provincies ach
ter en de werkcommissie heeft zelfs
zijn limiet van uit te geven gelden
overschreden. De gedachte van een
z.g. wegschap tot bestediifg van steun
gelden is zeker in de aandacht van
Ged. Staten aan te bevelen. Ged. Sta
ten hebben wel getoond nu onfengs
weer bij den bouw van een politievaar
tuig, welke bouw te danken is mede
,aan de krachtige medewerking van hun
college en vorig jaar bij den bouw van
de nieuwe booten voor de Provincie,
dat men den scheepsbouw in Zeeland
krachtig wil steunen.
Een onderzoek werd toegezegd naar
een gewenschte verbetering van het
deel van den weg WemeldingeKa-
pelle, dat in onderhoud is bij Kapelle.
Ged. Staten weten, dat er gewerkt
wordt ,aan de kwestie van een haven
in den Perkpolder, en dat die komen
zal waar de Rijkswaterstaat dat be
paalt, al hebben ook Ged. Staten ge
zegd de haven liever bij Walsoorden
te behouden. In ieder geval zal het par
ticulier goederenvervoer via de oude
aanlegplaats der booten te Walsoorden
blijven geschieden.
Het bezwaar der K. L. M. voor aan
leg van een vliegveld te Sluiskil in ver
band met de aanwezige fabrieken,
schijnt zij thans lichter te tellen, zoodat
in dezen alle hoop niet behoeft te wor
den opgegeven.- Toegezegd werd ern
stig te zullen overwegen de invoering
van tienvaartenboekjes voor bestuur
ders van auto's bij de Prov. Stoom
bootdiensten.
Naar aanleiding van opmerkingen
wordt een nader onderzoek in het be
lang van het personeel te Walsoorden
toegezegd. Aldaar kan men het café
van de wed. Huisman als wachtlokaal
gebruiken zonder verplichting er iet';
te gebruiken.
Het is juist, dat tusschen Hoedekens-
kerke en Goes de meeste reizigers van
den autodienst gebruik maken, aange
zien men dan te Goes niet over de
trappen moet gaan; er wordt echter niet
,aan gedacht de tram op te heffen. Dat
de verwarmingsinstallatie op de nieu
we booten niet een volle bevrediging
geeft, was van Ged. Staten reeds be
kend; zij hebben al opdracht gegeven
de deuren zooveel mogelijk gesloten te
houden en als dat niet helpt zullen er
andere maatregelen getroffen moeten
worden. De ponton te Neuzen is inder
daad tekort en verkeert in tamelijk
slechten toestand. Het is te honen, dat
er spoedig aanleiding gevonden zal
worden om verbetering in dezen toe
stand te brengen. Een lid zeide weer
een voorstel inzake den Zondagsdienst
te zullen doen. Voldoening wordt er
over uitgesproken, dat het tekort op
den dienst VlissingenNeuzen zoo me-
devalt, en de instandhouding dus wel
gemotiveerd was.
Toegezegd wordt aandacht te wijden
KaaeiBaxsuBmhiKSiasssasKSiiat^iaaeeat^&mm^
aan de zaak der wegenbeplantingen,
doch niet alle opvattingen te dien aan- j
zien zijn gelijk. Voor verbetering van!
den weg HoofdplaatBiervliet is niet
veel kans, aangezien de medewerking
betrekkelijk gering is.
Wil men een brug bouw bevorderen,
dan is het gevaarlijk de veertarieven
te gaan verlagen.
Tot zoover het voornaamste uit de
in de afdeelingsvergaderingen gegeven
antwoorden.
In het antwoord op het algemeen
verslag deelen Ged. Staten o.a. nog
mede, d,at zij meenen inzake de lintbe-
bouwing zich van het nemen van eenige j
maatregelen te moeten onthouden, tot;
dat zal zijn beslist over het lot van 't i
op deze materie betrekking hebbende j
wetsontwerp, hetwelk thans bij de Sta-
ten-Generaal aanhangig is.
Tienvaartenboekjes zijn opgenomen
in de gewijzigde tarieven, waarop de
Minister van Waterstaat bereids is ver
zocht.
Ged. Staten kunnen geen vrijheid vin
den, gelegenheid te scheppen om van
de koffiekamer uit te telefoneeren; de
kosten zullen te groot zijn voor het
weinige gebruik en er is in een der lo
kalen der griffie voor de leden voldoen
de gelegenheid om te telefoneeren.
De heer GOOSSENS gevoelt behoef-1
te aan de commissie van Ged. Staten
voor werkverruiming hulde te brengen.
Hij pleit voor behoud van de ,aanleg- j
plaats te Walsoorden en tegen ver-
plaatsing van den Perkpolder. De nieu
we weg loopt geheel buiten Walsoor-'
den, hetgeen een slag voor die plaats j
zou zijn, en men mag die plaats niet1
zoo ernstig dupeeren. Spr, meent, aal j
het in het belang van het geheele land j
van Hulst is, als de aanlegplaats te
Walsoorden blijft; hij laat ue tedfinische
inrichting aan de deskundigen over. j
Spr. meent, dat de Zeeuwsch-Vlamin-
gen zich meermalen afgesloten gevoelen:
door de hooge tarieven, en zich dan
afvragen, zijn wij' dan minder goede Ne- j
derlanders dan anderen. Een groote
verbetering is te bereiken door uitbrei-
ding van de luchtlijn naar Zeeuwsch-
Vlaanderen, waar het als uiterste hoek
je van Nederland in de eerste plaats
in aanmerking komt; alleen voor de j
post is dit noodig. Er is alle aanleiding
voor Ged. Staten om in deze het initia
tief te nemen.
De heer VAN 'T HOFF prijst de fï-
nancieele maatregelen van Ged. Staten
en hoopt, d,at men nog lang op deze
wijze zal voortgaan.
Spr. keurt het goed, dat men reser-i
veert als men kan. Belasting verlagen
is te overwegen, waar de gemeenten
bijna alle moeten verhoogen. Men moet
met verlagen echter zeer voorzichtig
zijn, en het zou heel weinig kunnen
beteekenen, en men zou voor financieel
sterker worden aangezien «dan men wer-
kelijk is.
De heer VIENINGS zegt, dat er na-,
vigatiebezwaren zijn tegen den korten i
overvaart vanaf den Perkpolder en er
is geen rede van groote uitgaven voor
een verandering van een dienst, die, in
groote trekken goed voldoet. Beter is
dan volgens het plan van het Zeeuwsch-
Vlaamsche Kanalencomité een dienst in
de richting Woensdrecht aan te leggen.
Spr. meent dat Ged. Staten zich
neerlegden bij de Perkpolderkwestie,
alleen voor de toezeging van een be
tere wegsverbinding; maar die kwam
er meer door het werk van Domeinen,
die vreesden v,an achteruitgang va? de
waarde van haar gronden, j
De heer ONDERDIJK zegt, dat het
wel eens gebeurd, dat het college niet
voor zijn rekening neemt, wat een lid
in de afdeelingen zegt. Nu is er b e-
slist gezegd, dat Ged Staten niet
denken over een belastingverlaging en
dit wijst op een verandering. Ma,ar tochr
zou men dan gaarne een nadere toe-1
lichting in het officieel antwoord wil
len hebben.
Spr. betreurt het, dat men nu de
grens zou hebben bereikt van den we
genbouw, en dat men niet eerder tot
leeningen terzake is overgegaan. Er;
worden voor andere zaken toch veel
grootere sommen geleend. Voor,al ook
met het oog op de werkverruiming
dit zeker gewenscht.
Spr. is niet zoo optimistisch, dat hij
denkt aan belastingverlaging, welllicht
zal de nivelleeringskwestie nog weer
eens opgezocht worden.
Spr. wil een post voor welvaartspo-
C Tide Water Ass. Oil 4%5
A K.N. Stoomb, Mij. 3%
A Ned. Scheepv. U. 2525%-%
A H.V. Amsterdam 144143%
A Java Cult, Mij. 7171
A N.I. Suiker U. 6464
A Deli Batavia 142%142%
C Deli Mij. 1000 120%—121%
A Senembah 120%121%,
C Chicago Milw, 1%
A Amst. Rubb. C. 9686%-88%.
A Deli-Bat. Rubb, 6466.
A b'essa Rubber 80f'4%.
A Serbadjadi S.R. 55%56%.
Prolongatie 1—1.
WISSELKOERSEN.
18 Dec.
19 Dec.
Londen
7.o0%
7.30%
Berlijn
59.40
59.40
Parijs
9.75%
9.76
Brussel
34.59
34.62
Zwitserland
47.88
47,91
Kopenhagen
32.62%
32.62%
New-York
1.47%
1.47%
Suiker
Tabak
Schepen
Amerika -
Rubber
Koninkl. -
Markt -
Olie -
Philips -
Industrie -
Obl-Markt-
Unilever
Aku
(Wettig gedeponeerd.)
Iitiek op de begrooting uittrekken. zich nogmaals tot de regeering hierover
Hierna kwam spreker nader tot de wenden? «g g Vfll KflMFBj VF!B UP
werkloosheid en de werkverruiming en! We zitten hier met bootdiensten,WULAUIHIiii uUlMu
hij betreurt het nog steeds, dat men niet j waaromtrent allerlei wenschen zijn ge- wanneer Gij voor het verkrijgen en be-
wilde een commissie van personen uit ujt( dre geld zullen kosten. i P_ouQen _van een geregelden stoelgang
alle deelen der provincie. j-»e commissie
van Ged. Staten en haar voorzitter,
doen heel veel goed werk, maar Ged.
Staten zijn overladen met werk en
daarom zou een commissie van bijstand
goed werk kunnen doen.
Men moet niet te agrarisch georiën
teerd zijn en niet vergeten, dat in de
Spr. is niet tegen de reserveering van i Uw toevlucht tot
100.000 voor de wegen, maar wil toch, InËjtlncirCil S L3X66ITl9!j|£ïI@l1
als het noodig blijkt, datde provincie j neemt, want deze hebben reeds vele
dit geld weer kan gebruiken, j jaren bewezen het deugdelijk beproefde
Spr. brengt Ged. Staten hulde voor j middel voor dit doel te zijn. Werker!
wat zij voor werkverruiming deden. Er j prompt en zacht. Geen schadelijke ne-
ïs meermalen met spoed gewerkt. Datvenwerking.
niet alle plannen slaagden kwam door j Doos 60 ct. Bij Apothekers en Drogisten,
(Ingez. Med.)
industrie meer werk is te vinden "Ban bijzondere moeilijkheden. Van de cen-
in den landbouw, wat spr. met cijfers na- j tralisdtie, bepleit door den heer Kalle,
der aantoonde. f is spr. gee'h voorstander. We moeten de
We moeten nagaan of in Zeeland niet werkloozen in het gezinsverband hou- dicht van Ged, !Siaten op het brengen
wat meer industrie gevestigd kan wor-' 1 x—J-1—1 Aa "'«•"«f*™»
den en niet alleen letten op den land
bouw.
We hebben gezien, b.v. in Heinkens-
zand, dat proeven genomen heeft tot
werkverruiming in den landbouw, mis
lukt zijn.
We moeten tr,achten de industrie, die
we hebben, te behouden. S'pr. noemt
Vlissingen en Neuzen.
Spr. geeft den heer Paap, die een
motie zal indienen tot steun van „de
Schelde" te Vlissingen in overweging
zijn motie te wijzigen in dien zin, dat
er gesproken wordt van de industrie
De heer DOMINICUS (a.r.) deelt de
meening van den heer Van 't Hoff inza
ke de belastingen. Toch is spr. eenigs-
zins pijnlijk getroffen door de uitlating
van Ged. Staten, dat een voorstel tot
belastingverlaging van hen niet ie ver
wachten is. Spr. hoopt maar, dat het
woordje thans is uitgevallen. J3e
belanstingdruk is zwaar, ook voor den
middenstand.
Spr. is dankbaar voor de verbete
ring in den akkerbouw maar veeteelt,
tuinbouw en visscherij zijn nog steeds
in de knel, evenals de middenstand.
Vermindering van lasten zou spr. nu
niet durven voorstellen, omdat deze
begrooting drijft op batige saldi van
vorige jaren, maar moet toch het ide
aal blijven.
Spr. heeft met genoegen gelezen, dat
een lid van Ged. Staten in een verga
dering heeft gezegd, dat de brug over
de Zandkreek er over drie jaar zal
zijn. Spr. vraagt of dit juist is.
Spr. heeft gehoord, dat voor de ver
breeding van het kanaal door Zuid-Be
veland een bijdrage uit net 60 millioen-
fonds zal worden verkregen. Ook hier
dringt spr. op spoed aan.
Hierna bepleit spr. verbetering van
den weg KapelleWemeldinge nl. het
gedeelte dat bij Kapelle in onderhoud
is.
De provincie heeft het beheer over
een kapitaal van f 25.500, waarvan de
rente ten goede komt aan een bepaal
de landbouworganisatie. Dit fonds da
teert van 1851. Spr. vraagt nadere in
lichtingen en zou het billijk vinden dat
ook andere landbouworganisaties daar
van iets kregen.
Dhr. KALLE (s.d.) dankte Ged. Sta
ten voor hun financieele politiek en
voor hun werkzaamheid in het belang
van de ontwatering van Oostelijk Z.
Vlaanderen. Spr. dringt aan op spoed
bij de verbetering der havens te Neu
zen. .Verder vraagt spr. meer eenheid
in de werkverschaffing in Zeeland. Als
de gelden voor dit doel door Ged. Sta
ten, bijgestaan door een commissie over
de Zeeuwsche gemeenten zouden kun
nen worden verdeeld, zou spr. dit toe
juichen.
Dhr. KODDE (S.G.P.) huldigt ook
Ged. Staten voor hun financieel beleid.
We moeten nu niet overslaan naar het
andere uiterste. Wanneer nu de pessi
mistische toon in de begrooting ont
breekt, moeten we niet vervallen in
optimisme. De reserves, die er zijn, heb
ben we noodig.
De resultaten in den akkerbouw zijn
beter, maar spr. vestigt er de aanda^t:
den. Spr. is voorstander van het plaat- j van de electrtcïl&H en waterleiding op
sen der werkloozen in het vrije bedrijf, j afgelegen bedrijven en boerderijen. Dit
ter ontlasting" van de publieke kassen.beteekent ook werkverruiming.
Een commissie uit Ged. Staten acht spr. De hr. BURKUNK (s.d.) hoopt, dat
niet noodig. ?i Ged. Staten zullen ijveren voor behoud
Dhr. DEN BOER (a.r.) wijst op den] yanJe, aanlfgplaatsen te Hansweert en
zwaren belastingdruk. De pessimist!
sche beschouwingen van Ged. Staten
zijn wel eens door de uitkomsten tegen
gesproken. Spr. zou vast een begin wil
len maken met verlaging der personeele
of grondbelasting.
De heer PAAP bespreekt de groote
werkloosheid van de Schelde te Vlis
singen, waarvan spr. enkele cijfers
noemt. Ook in het bouwbedrijf aldaar
heerscht malaise. Eveneens in den mid
denstand. Ook den landbouw gaat het
slecht. De werkloosheid in één grootbe
drijf In Zeeland beteekent hier veel
meer dan in een grootere provincie.
De regeering heeft het in haar hand
met het 60 millioenfonds de bouw van
bruggen aan de Schelde op te dragen.
Spr. weet, dat Ged. Staten veel voor
werkverruiming hebben gedaan, maar
wil hun een steun in den rug geven door
de volgende motie:
Provinciale Staten van Zeeland, over
wegende, dat het heerschende gebrek
aan werk in de industrie speciaal in den
scheepsbouw met name aan de Mij. „De
Schelde".
Ie. door ontslag van personeel groote
werkloosheid veroorzaakt voornamelijk
op Walcheren en speciaal in Vlissingen;
2e. indirect verdere werkloosheid ver
oorzaakt, doordat het bouwbedrijf tot
stilstand komt en de omzet van kleine
bedrijven vermindert;
3e. een groote verlaging heeft veroor
zaakt van de inkomsten van den mid
denstand, en daardoor groot gevaar
veroorzaakt voor een debacle in dien
stand;
4e. op den duur zou kunnen leiden tot
sluiten van de Werf wat blijvend groote
schade in de provincie zou veroorzaken^
verzoeken Gedeputeerde Staten krach
tig bij de Regeering aan te dringen op
het geven van werk aan „De Schelde",
o.m. door aan de Mij. een grooter aan
deel te geven ift de werken, ressortee-
rend onder Waterstaat, en door, zoodra
de gelegenheid zich voordoet, ook werk
in scheeps- en machinebouw te Vlissin
gen te doen uitvoeren.
En in het algemeen bij de regeering
aan te dringen op werkverruiming in de
industrie.
Er dreigt voor Vlissingen en een groot
deel van Walcheren een groot gevaar,
a's „de Schelde" zou moeten worden
stopgezet.
De v o o r z. deelt mede dat Ged-
Stalen zich ten /volle met de motie kun
nen vereenigen. Ongetwijfeld zou het
voor Vlissingen een ramp zijn, indien
„de Schelde" zou moeten worden stop
gezet.
Ds motie wordt met alg. st. aangeno
men.
Dhr. DE PAUW (s.d.) bepleit de be
langen van een m,an te Walsoorden,
werkzaam aan den steiger aldaar, wiens
positie niet voldoende geregeld is.
De hr. DE JONGE wijst op de bezwa
ren, verbonden aan het verleggen van
te Walsoorden.
De hr. VAN DUIN wijst op den velen
arbeid door Prov, en Ged. Staten in de
bijna afgeloopen periode verricht. Spr,
wekt od met moed voort te gaar,
De hr. STIEGER (Ged. St.) noemt het
dit keer een .aangename taak de spre
kers te beantwoorden. Groot was de
waardeering voor het beleid van Ged.
Staten. In dit verband huldigt spr. de
vele verdiensten van het afgetreden lid
van Ged. Staten, mr. Van Duseldorp,
die in het financieel beleid zulk een
groot aandeel had.
Wat den financieelen toestand be
treft, zegt spr., dat we niet overmoedig
moeten worden. Belastingverlaging ach
ten Ged. Staten na rijp beraad voor
dit oogenblik niet mogelij.k. HUt is zaak
voorzichtig te zijn om de eerste schre
de op dien weg te zetten. We moeten
zekerheid hebben, dat we die verla
ging in de toekomst kunnen Handhaven.
We hebben dit jaar enkele meeval
lers (gewetensgeld, calamiteuze pol
ders), en we drijven nog steeds op de
batige saldi van vorige jaren. Er is ge-
sproken over nivelleering der prov. be
lastingen maar welken indruk zou het
nu maken, als we nu de belastingen gin
gen verlagen.
Om een eenigszins belangrijke verla
ging der opcenten te bereiken, zou een
groot bedrag noodig zijn.
Ged. Staten willen graag eventueele
plannen voor luchtverbinding met Z.
Vlaanderen steunen, maar het initiatief
moet niet van Ged. Staten, maar van de
streek uitgaan.
De VOORZITTER zegt een aantal
autoriteiten en andere personen uitge-
noodigd te hebben tot een bespreking
op 28 Dec. over de vliegkwestie. Ook
Statenleden zijn daarbij welkom.
De heer VAN BOMMEL VAN VLO
TEN (Ged. St.) bespreekt eerst de werk
verschaffing. Een nieuwe commissie
daarvoor acht spr. niet noodig. De be
staande commissie uit Ged. Staten,
staande onder de goede leiding van den
Commissaris der Koningin, dient in haar
tegenwoordige samenstelling te worden
gehandhaafd. De Zeeuwsche bevolking
is in hoofdzaak een agrarische, daarom
wordt in de eerste plaats gezocht naar
agrarische werkverschaffingsobjecten,
maar voor handel en nijverheid heeft de
commissie ook een oog.
Wat de brug naar Noord-Beveland be
treft, dienaangaande kan spr. geen ze
kerheid geven. Besprekingen worden
gevoerd met het 60 millioenfonds. De
vooruitzichten zijn thans weer iets min
der gunstig.
Het kanaal door 'üUid-Beveland is een
zaak van den rijkswaterstaat, terwijl de
haven van Terneuzen uit het rijkswerk
fonds zal worden betaald.
Centralisatie van de werkloozenzorg
door een provinciale commissie, zoöals
de heer Kalle wilde, is practisch onuit
voerbaar.
Wat den dienst HansweertWalsoor
den betreft, herinnert spr. er aan, dat
een adres hierover ter fine van advies
aan Ged. Staten is gezonden. Het is dus
voorbarig, nu reeds om inlichtingen te
vragen.
De keuze van de havens te Kruinin-
op, dat dit kunstmatig is. De algemee- j de aanlegplaatsen te Hansweert en te
ne toestand is niet gunstig. Daarom' Walsoorden, waardoor twee plaatsen in
moeten we voorzichtig zijn en niet tothun welvaart worden bedreigd. Spr.
belastingverlaging overgaan. pleit voor behoud der tegenwoordige
Spr. erkent, dat de belastingdruk aanlegplaatsen,
zwaar is, maar spr. ziet geen kans een De hr. DE RIDDER (c.h.) dringt aan j
berekening te maken dat wo
jaren met een minder percentage toe ,,L>e öcneide te Vlissingen. spr. vraagt» u«n rimswaieisiaai.,
kunnen komen. Wel is spr. voorstander dit niet alleen voor de oudere, maarj ten gehoord. De plannen van den Kij s-
van nivelleering v,an provinciale belas- vooral voor de jongere werkloozen, die waterstaat zullen niet zoo gemakkeuj
tingen. Het is niet billijk, dat Zeeland vakopleiding noodig hebben. Verder
voor allerlei uitgaven staat, die men in spreekt hij zijn blijdschap uit over be-
andere provincies niet kent. Bestaat houd van de lijn VlissingenNeuzen.
de e.v.op pogingen tot werkverruiming voor' gen en Perkpolder is ter beslissing van
ige toe „De Schelde" te Vlissingen. Spr. vraagt» den rijkswaterstaat, al worden Ged. Sta
meer wijziging ondergaan. Het eenige,
wat Ged. Staten hebben bereikt is dat
een weg PerkpolderWalsoorden zal
—VA.* V*—A v. V 1J.IW1VÜ J L I.LV1X t, f VU V. IX11 - XX V/ tXVX V VX.X.X XXV' J AAVAUAAA AA V*AA *A (J -
niet de mogelijkheid, dat Ged. Staten De hr. v. d. ZANDE vestigt de aan- worden aangelegd, die zoo dicht moge