T BESTE FEESTDAGEN VOOR DE ls. Voor heerlijk Kerstgebak Tarwebloem per pond 9-11-14 Zelfrijzendmeel per pak 16 Vanillinsuiker per pakje 4 Rozijnen per pond 20-25 De Gruyter's Margarine Prima met Roomboter p. f pd. 30 Extra met Roomboter p. h pd. 32 Fijnste met Roomboter p. h pd. 34 Voor lekkere Feestpudding Bitterkoekjes-, Feest-, Ananas-, Vaniiiecrêmepudding p. pak 12 6 Verschillende smaken p. pak 7 Vanille-, Amandel-, of Vruchtengriesmeel p. ons 10 Sauzen (3 soorten) p. pak 4 Bessensap p. flesch 14 groot blik 33 groot blik 54 groot blik 45 groot blik 48 groot blik 60 klein blik 38 De Gruyter's Appelmoes per blik29-35 kwestie nog niet zoo eenvoudig is en men langs evolutionnairen weg moet gaan en ieder geval op zichzelf beoor- deelen en niet zoo algemeen moet vast zetten dat vereeniging van polders ge- wenscht is. Men met zich afvragen of het Rijk niet iets mede moet betalen en of de polders wel moeten blijven betalen in zaken, die het polderbelang niet direct raken; o.a. doelde spr. op de wegen, wier onderhoud niet alleen op den pol der mag rusten. Spr. wil alles in eens overzien, doch dit dan streek voor streek. De heer ADRIAANSE verwacht, dat de kosten niet bij 5000 zullen blijven. Men zal iemand moeten aanstellen, die een band is tusschen de polderbesturen en Ged. Staten; dan is dit bedrag over twee jaar verdeeld, beslist te laag De heer DE FEIJTER verwacht moei lijkheden en zou gaarne een commissie van deskundigen willen zien benoemd De heer HEIJBOER verklaarde zich voor het voorstel van Ged. Staten, ten einde de onwillige polderbesturen te kunnen dwingen. Het voorstel zal niet veel uitrichten, als Ged. Staten niet gebiedend optre den. De heer DE JONGE meende, dat de polderbesturen elkaar beter moesten begrijpen en voorkomen, dat er dijk- geschot kan komen van 34 per ha. De heer DIELEMAN zeide, dat het eenige is, dat het slechts een vóóronder- zoek is in verband met een eventueele samenvoeging, het gaat niet om een her- indeeling van de polders- en water schappen, maar wel om een meer ge lijkmatige verdeeling der lasten te krij gen, onder alle polders, die van een werk profiteeren. Het komt voor, dat men toch op bepaalde onderdeelen moet samenwerken en dat men niet voldoen de goed geschoold personeel kan krij gen. Spr. heeft wel eens onderzoek in gesteld, maar dan ontbrak hem tech nische voorlichting en de bestaande Wa terstaat beschikt niet over voldoende personeel om bij dit vooronderzoek be hulpzaam te zijn. Een kleine commissie uit de Staten is zeker niet onmogelijk, maar op dit oogenblik is zulk een com missie niet noodig. Een goed onderzoek is noodig, en macht is noodig om drei gend te kunnen optreden. Het is nog bij het Hulster- en Axelerambacht geble ken, dat een dijkgraaf niet mede wilde werken. De heer KODDE vertrouwt dat het onderzoek op zoon breed mogelijke ba sis zal zijn. Het voorstel werd. z. h. st. aangeno men. Datum overneming in beheer en onderhoud weg Middelburg- Westkapelle, Het voorstel om den datum van over name in beheer en onderhoud van den weg MiddelburgWestkapelle te bepa len op 1 Jan, 1935 deed een der leden van een afdeeling vragen of de wegs- verbetering reeds geheel is voltooid, waarop een der leden van Ged- Staten antwoordde, dat, wanneer zulks op het oogenblik niet het geval zijn, het werk toch dezer dagen gereed zal komen, Aangenomen z. h. st. Overneming in beheer en on derhoud weg Middelburg t Veere. Ged. Staten stellen voor nadat in af deeling op een paar foutjes is. gewezen, den weg MiddelburgVeere van deze beide gemeenten in beheer en onder houd over te nemen, als zij gezamenlijk jaarlijks f 628,79 of in eens f 13,793 be talen. Aangenomen z. h. st. Renteloos voorschot. luchtvaartterrein te Haamstede. Het voorstel aan de gemeente Haam stede ter zake van de instandhouding en exploitatie van haar vliegveld een rente loos voorschot uit de Provinciale fondsen te verleenen van 35.000.gaf een lid in eene afdeeling aanleiding op te merken, dat men z-i, wel wat royaal is ten aanzien van dezen vliegdienst. Haamstede krijgt reeds een nieuwen weg naar het terrein. En nu komt daarnaast nog een crediet voor het vliegveld. Is een en ander wel verantwoord in ver band met de Provinciale financiën. Van de zijde van Ged. Staten werd er op ge wezen, dat het gevfaagde crediet noodig omdat er gronden onteigend moesten worden waardoor de kosten van exploi tatie hooger werden dan aanvankelijk was geraamd. In een andere afdeeling werd ge vraagd waarom de aflossing op 30 jaar werd gesteld, terwijl de gemeente dit op 50 jaar wilde gesteld zien. Waarom niet als bij tertiaire wegen 40 jaar. Ook is gevraagd wat Ged. Staten er mede bedoelen, „invloed uit te oefenen op de gestie van het gemeentebestuur te de zer zake". Een ander lid vroeg welke belangen de Provincie met dit vliegen denkt te bevorderen. Bij hem staat Haamstede niet hoog aangeschreven, omdat deze gemeente bij een ander al gemeen belang zich afzijdig hield (be doeld is klaarblijkelijk de waterleiding Een ander lid zeide niet te kunnen be rekenen, dat op den duur de begroo ting van het luchtvaartterrein sluitend te maken zal zijn; een nadeelig slot van 775 met een aftrek van 420 geeft nog een tekort van 355. Van de zijde van Ged. Staten wordt daarop geant woord, dat een lange aflossingstermijn te veel renteverlies zou vorderen. Met het verleenen van dit voorschot wordt de Steeds een reep Chocolade bij elk pakje De Gruyter's Fijnste- en Extra Margarine. bevordering van een streekbelang be oogd; daar is het op gegrond. Het gaat niet om het dupeeren van bijv. de R. T. M., maar om bevordering van den voor uitgang met name van het vreemdelin genverkeer. En al gaat het vervoer van fruit enz. per R. T. M. nog zoo snel, men moet niettemin dankbaar zijn met de ontwikkeling van het luchtverkeer. De wijze van beschikbaarstelling van het voorschot zal nader in overweging wor den genomen. In de nog niet genoemde afdeeling meende een der leden, dat Haamstede aan kapitaal wordt geholpen op een wijze, die het alleszins gemakke lijk maakt om geld te verkrijgen. Spr. stelde de vraag of het wenscheüjk is, dat de Provincie zooveel doet, waarop van de zijde van Ged. Staten geant woord is, dat de aanleg en de exploita tie van het vliegterrein voor deze klei ne gemeente groote moeilijkheden me debrengen. De provincie Groningen neemt voor 60.000 deel in een nog op te richten N.V. Luchtvaartterrein voor Noord-Nederland. Ook daar zal wel geen rente worden betaald en in Zeeland hebben bootdiensten en wegen ook voorschotten, nu gaat het om de meest moderne wijze van vervoer, namelijk 't vliegwezen. Met de 35.000 is Haamstede doel treffend geholpen en zij mag nimmer de dupe worden van hare bemoeiingen bij zulk een provinciale, nationale en inter nationale zaak, welke zoo'n „hooge vlucht" nam. Naar aanleiding van 't algemeen ver slag wordt langere looptijd dan 30 jaar ontraden, de provincie leent zelf ook nimmer voor langeren tijd. De boven genoemde zinsnede beoogt, te wijzen op het toezicht vanwege Ged. Staten op grond van de onderscheidene bepalin gen te dier zake in de gemeentewet. De heer VAN KLINKEN meent, dat Haamstede het vliegveld zelf kan beta len, maar als Nieuwerkerk voor f 250.000 aandeelen neemt in de waterleiding en Haamstede niet mede wilde werken, dan moet men haar nu als pen stout kind in den hoek zetten. De Vliegdienst ont trekt passagiers aan de boot en de tram. Maar dan moet men die concurrent toch niét steunen. Wat betreft het enthousiasme voor de vliegsport, vergeleek spr. dit met de vogels der lucht die hebben al 6000 jaar gevlogen. De heer DEN BOER acht het vreemd, dat Ged. Staten zoo makkelijk de 35.000 gulden beschikbaar stellen. Zij, die vlie gen, kunnen het betalen, maar de mas sa vliegt niet omdat zij het niet betalen kan. Spr. meent, dat als men het vlie gen gaat steunen, moet men ook zorgen voor de tram, die men niet missen kan en spr. vraagt ook steun daarvoor ver zekerd te zien. Inzake de waterleiding zegt spr. dat men geen kwaad met kwaad mag vergelden. De heer VAN DUYN meent, dat men nu eenmaal met het vliegwezen reke ning moet houden en hij ziet er ook wel degelijk een provinciaal belang in. Spr. wil niet langer aandringen op een langeren aflossingstermijn. Hij vraagt wat onder „anderszins" verstaan wordt. De heer GOOSSENS wil voor het voorstel stemmen, als men ook later voor Zeeuwsch-Vlaanderen hetzelfde zal voorstellen. De heer STIEGER kan dit laatste gaarne toezeggen, maar spr. meent op te moeten merken, dat de heer Van Klinken te egoïstisch optreedt. Men is een kind van de 20ste eeuw en mag uitbreiding van het vliegwezen niet tegenhouden. Waar men destijds booten en trammen steunde, mag men ook voor het vliegen een renteloos voor schot geven. De voorwaarde, dat gemeenten en an deren 1000 per jaar moeten bijdragen, zal streng gehandhaafd worden; onder „anderzins" wordt niets bijzonders ver- De heer Van DUIJN wilt lezen zoo staan. mogelijk 1000 en stelt een amende ment voor, dat de heer STIEGER krach tig bestreed. De heer CATSHOEK zeide, dat het mogelijk is de gemeenten op Schouwen voor een gemeenschappelijk belang te laten mede betalen. Haamstede heeft echter iets gedaan wat boven haar krachten gaat. De heer VAN DE ZANDE zeide, dat voornamelijk Renesse en Haamstede er van profiteeren en dat maakt dat de an dere gemeenten niet zoo makkelijk me- debetalen. Na nog eenige discussie werd het voor- stel-Van Duijn verworpen met 28 tegen 12 stemmen. Het voorstel van Ged. Staten werd aangenomen z. h. st. Overneming laagspanningsnet Zaamslag. Het voorstel om aan de N.V. „P.Z. E.M." ten behoeve v,an de overneming van het laagspanningsnet der gemeen te Zaamslag een crediet te verleenen van f 71.000 gaf in een der af deelingen en lid aanleiding in het algemeen iets naar voren te brengen aangaande de voorw,aardne van overneming, welke de P.Z.E.M. aan de diverse gemeenten stelt. Deze voorwaarden zijn zoodanig geredigeerd, dat ze voor menig platte lands-bestuurder moeilijK leesbaar zijn. Het gevolg is dan soms verplichting van de gemeente tot betaling van iets, wat men niet begrepen had, dat moge lijk zou kunnen aantoonen. De P.Z.E. M. moest h.i, soepeler houding aanne men. Een derde lid onderschrijft volle dig wat de eerste spreker naar voren heeft gebracht, maar zou het onredelijk vinden alles op de P.Z.E.M. te willen verhalen. Nog een lid meende, dat de gemeenten ten deze in bescherming moeten worden genomen, de P.Z.E.M. neemt immers wat zij krijgen kan. Ged. Staten zeggen in hun antwoord op het algemeen verslag o.a. dat de ge meentebesturen van de P.Z.E.M. alle voorlichting omtrent den inhoud der overnemingscontracten kunnen krijgen, die zij verlangen. Voor de gebruikte qualificatie „onrechtmatige voorwaar den bestaat niet de minste aanleiding; bescherming is onnoodig, daar geen en kele gemeente gedwongen wordt haar net over te doen. Menige gemeente heeft voor haar net een aanzienlijk hoo- gere koopsom gekregen, dan waarop zij bij naasting aanspraak zou hebben kun nen maken. De heer KODDE heeft enkele bezwa ren, en meent, dat de gemeentebesturen wel eens wat om den tuin worden ge leid. De VOORZITTER kan zulk een uit drukking niet toelaten. De heer KODDE zal hier rekening mede houden, maar meent dat men soms de gemeentebesturen voor groote kosten plaatst. De heer DIELEMAN verdedigt het voorstel van Ged. Staten. Als men klachten heeft, moet men komen praten bij het dag. bestuur der P.Z.E.M. Het voorstel wordt z. h. st. aangeno men. Overbrugging van het Zijpe, Ged. Staten stelden voor een crediet van ten hoogste 5000 beschikbaar te stellen voor het opmaken van een ont werp voor de overbrugging van het Zij pe. In een afdeeling zeide een der le den van het college, dat de 5000 slechts voorloopig voor rekening der Provincie komen. Een lid meende, dat het wel wat eigen aardig voorkomt, dat Ged, Staten af gaan op een mededeeling van den Hoofd ingenieur, die luidde: „Naar mij ter oore kwam, schijnt, enz." Daarop luidde het antwoord van de zijde van Ged. Staten, dat een bespreking met den Rijkswater staat heeft plaats gehad, welke bespre king niet onbevredigend is geweest. De Rijkswaterstaat bleek niet geheel af wijzend te staan tegenover het plan. In de derde afdeeling wordt geantwoord, dat de bedoeling is een v -rbinding tus schen twee Rijkswegen. Als de Provin cie er niets aan doet, zal het Rijk zich op het standpunt stellen, dat de Pro vincie bij de totstandkoming van de be doelde verbinding blijkbaar geen belang heeft. De Provincie dient dus in deze 't initiatief te nemen. Men zal daarvoor ook wat over moeten hebben. Een ander had bepleit rekening te houden met de scheepvaart, de stroom bij Zijpe is heel anders dan die in de Zandkreek. Ged. Staten zeggen dat dit een punt is, dat voorzooveel noodig, aan de ingenieurs nog zou kunnen worden overgebracht. Z. h. s. aangenomen. Subsidieering van Jeugdherbergen. Het voorstel tot afwijzing van het ver zoek van den Nederl. Bond van Koffie huis-, restauranthouders en slijters tot onthouding van steunverleening door de Provincie, dat wel tot niet goedkeuring van besluiten van gemeenteraden tot 't verleenen van zoodanigen steun ten be hoeve van jeugdherbergen, gaf in de af- deelingen alleen aanleidingen tot sym- phatiebetuigingen. Alleen meende een lid, dat „dan wel" in het besluit moeten worden vervangen door „en", doch Ged, Staten maken er in hun antwoord „als mede" van. Het voorstel wordt z. h. st. aangeno men. Stichting Dienstlokalen te Neuzen, üet voorstel tot den bouw van een kantoor met wachtlokaal te Neuzen ten behoeve van den Provincialen stoom- bootdienst en daarvoor een bedrag van 19.150 uit te trekken, gaf in een der afdeelingen een lid aanleiding tot de op merking, dat de afstand van het te stich ten lokaal belangrijk verwijderd is van het oude lokaal. Dit bezwaar zou op gelost kunnen worden, indien binnen korten, tijd de nieuwe aanlegsteiger werd gemaakt. Een lid van Ged. Staten wees er op, dat het bestaande dienstlokaal veel te klein is; dat er voor zoover de ruimte het toeliet, bijgebouwd is, dat het oud is en niet meer aan de behoefte vol doet; dat de grond, waarop het nieuwe gebouw gesticht moet worden, het laat ste stuk grond is, dat daar beschikbaar is; dat de Provincie dezen grond in optie heeft van de gemeente Neuzen; en de gemeente dien grond voor 500 aan de provincie wil verkoopen; dat de grond anders onmiddellijk aan particulieren zal worden verkocht; en dat om ver schillende door hem genoemde redenen, een nieuwe aanlegsteiger daar ter plaat se zal moeten komen. In alle afdeelingen drong men op spoed aan en het maken van een nieu wen aanlegsteiger zoo dicht mogelijk bij het nieuwe dienstgebouw. Zooals de toestand nu is, is het niet denkbeeldig, dat de nieuwe boot be schadiging oploopt. Van de zijde van Ged. Staten wordt gezegd, dat dit een zaak van den Rijkswaterstaat is, Verder dat het rijk 80 in de kosten vergoedt, dat het niet onmogelijk is dat bij publie ke aanbesteding de aannemingssom aan merkelijk beneden de raming zal blijven dat een weegbrug sterk noodig is, om fraude tegen te gaan, en ook in ver band met de belasting van de brug en den steiger als ook van het bootdek is de weegbrug dringend noodig. De heer SONKE stelt in verband ook met het volgende voorstel, de weegbrug uit het voorstel te lichten. Spr. zegt dat er veel adressen tegen dit voorstel zijn ingekomen. Spr. bepleit te tarief volgens oppervlakte der voer tuigen, het is onjuist ook de goederen te bevrachten. Spr. geeft met cijfers aan, dat men beter door den tunnel van Antwerpen 70 cent had moeten betalen ten en hij drong aan de vele wenschen goed onder de oogen te zien. Spr. stelde voor de oppervlakte te berekenen en zoo, dat de kosten belangrijk verlagen. De heer HAMELINK meent, dat men met het weegbruggenstelsel de wijzers achteruit zet, en er is bovendien nog een practisch bezwaar. Iemand die via Antwerpen 70 cent had moet enbetalen en nu 43 kwijt was. Men had geen goede papieren voor België. Het is voor 100 pet. dat de veren tot de wegen be- hooren, al voelt spr. dat men niet voor niets over kan laten gaan, maar zooals het nu is, kan het ook niet blijven, dat gelooft geen ernstig mensch, ook al komt er 60 pet. verlaging, dan is het nog 19 voor bovenbedoelde vracht en dat is nog veel te hoog. De zware ver voerkosten drukken zeer op den prijs. De beurtschippers parasiteeren nu op de hooge boottarieven met wegen; men laat betalen voor slijk aan den wagen. Spr. hoopt op steun van den heer Rompu, gezien het adres van de Kamer van Koophandel te Neuzen. Men moet niet riskeeren steigers of booten te veel te bezwaren. De groote wagens moeten vervangen worden naar het veer VlissingenBreskens en later ook naar KruiningenPerkpolder. De weegbruggen zijn uit den tijd en daar mede moet men breken en kan beter het verkeer verbeteren zonder dat bij verlagen van de tarieven verlies moet worden gevreesd. Spr. vraagt terugne ming van het voorstel. De heer STAVERMAN ondersteunt dit en ook voor het volgende voorstel en beide aan te houden tot de verlaging bekend is. Hierna werd de vergadering verdaagd tot Woensdagmorgen 10 uur. Elec. Drukkerij G. W. den Boer, M'burg

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 10