T BESTE
FEESTDAGEN
VOOR DE
ls.
Voor heerlijk Kerstgebak
Tarwebloem per pond 9-11-14
Zelfrijzendmeel per pak 16
Vanillinsuiker per pakje 4
Rozijnen per pond 20-25
De Gruyter's Margarine
Prima met Roomboter p. f pd. 30
Extra met Roomboter p. h pd. 32
Fijnste met Roomboter p. h pd. 34
Voor lekkere Feestpudding
Bitterkoekjes-, Feest-, Ananas-,
Vaniiiecrêmepudding p. pak 12
6 Verschillende smaken p. pak 7
Vanille-, Amandel-, of
Vruchtengriesmeel p. ons 10
Sauzen (3 soorten) p. pak 4
Bessensap p. flesch 14
groot blik
33
groot blik
54
groot blik
45
groot blik
48
groot blik
60
klein blik
38
De Gruyter's Appelmoes
per blik29-35
kwestie nog niet zoo eenvoudig is en
men langs evolutionnairen weg moet
gaan en ieder geval op zichzelf beoor-
deelen en niet zoo algemeen moet vast
zetten dat vereeniging van polders ge-
wenscht is.
Men met zich afvragen of het Rijk
niet iets mede moet betalen en of de
polders wel moeten blijven betalen in
zaken, die het polderbelang niet direct
raken; o.a. doelde spr. op de wegen,
wier onderhoud niet alleen op den pol
der mag rusten.
Spr. wil alles in eens overzien, doch
dit dan streek voor streek.
De heer ADRIAANSE verwacht, dat
de kosten niet bij 5000 zullen blijven.
Men zal iemand moeten aanstellen, die
een band is tusschen de polderbesturen
en Ged. Staten; dan is dit bedrag over
twee jaar verdeeld, beslist te laag
De heer DE FEIJTER verwacht moei
lijkheden en zou gaarne een commissie
van deskundigen willen zien benoemd
De heer HEIJBOER verklaarde zich
voor het voorstel van Ged. Staten, ten
einde de onwillige polderbesturen te
kunnen dwingen.
Het voorstel zal niet veel uitrichten,
als Ged. Staten niet gebiedend optre
den.
De heer DE JONGE meende, dat de
polderbesturen elkaar beter moesten
begrijpen en voorkomen, dat er dijk-
geschot kan komen van 34 per ha.
De heer DIELEMAN zeide, dat het
eenige is, dat het slechts een vóóronder-
zoek is in verband met een eventueele
samenvoeging, het gaat niet om een her-
indeeling van de polders- en water
schappen, maar wel om een meer ge
lijkmatige verdeeling der lasten te krij
gen, onder alle polders, die van een
werk profiteeren. Het komt voor, dat
men toch op bepaalde onderdeelen moet
samenwerken en dat men niet voldoen
de goed geschoold personeel kan krij
gen. Spr. heeft wel eens onderzoek in
gesteld, maar dan ontbrak hem tech
nische voorlichting en de bestaande Wa
terstaat beschikt niet over voldoende
personeel om bij dit vooronderzoek be
hulpzaam te zijn. Een kleine commissie
uit de Staten is zeker niet onmogelijk,
maar op dit oogenblik is zulk een com
missie niet noodig. Een goed onderzoek
is noodig, en macht is noodig om drei
gend te kunnen optreden. Het is nog bij
het Hulster- en Axelerambacht geble
ken, dat een dijkgraaf niet mede wilde
werken.
De heer KODDE vertrouwt dat het
onderzoek op zoon breed mogelijke ba
sis zal zijn.
Het voorstel werd. z. h. st. aangeno
men.
Datum overneming in beheer
en onderhoud weg Middelburg-
Westkapelle,
Het voorstel om den datum van over
name in beheer en onderhoud van den
weg MiddelburgWestkapelle te bepa
len op 1 Jan, 1935 deed een der leden
van een afdeeling vragen of de wegs-
verbetering reeds geheel is voltooid,
waarop een der leden van Ged- Staten
antwoordde, dat, wanneer zulks op het
oogenblik niet het geval zijn, het werk
toch dezer dagen gereed zal komen,
Aangenomen z. h. st.
Overneming in beheer en on
derhoud weg Middelburg
t Veere.
Ged. Staten stellen voor nadat in af
deeling op een paar foutjes is. gewezen,
den weg MiddelburgVeere van deze
beide gemeenten in beheer en onder
houd over te nemen, als zij gezamenlijk
jaarlijks f 628,79 of in eens f 13,793 be
talen.
Aangenomen z. h. st.
Renteloos voorschot.
luchtvaartterrein te Haamstede.
Het voorstel aan de gemeente Haam
stede ter zake van de instandhouding en
exploitatie van haar vliegveld een rente
loos voorschot uit de Provinciale fondsen
te verleenen van 35.000.gaf een
lid in eene afdeeling aanleiding op te
merken, dat men z-i, wel wat royaal is
ten aanzien van dezen vliegdienst.
Haamstede krijgt reeds een nieuwen weg
naar het terrein. En nu komt daarnaast
nog een crediet voor het vliegveld. Is
een en ander wel verantwoord in ver
band met de Provinciale financiën. Van
de zijde van Ged. Staten werd er op ge
wezen, dat het gevfaagde crediet noodig
omdat er gronden onteigend moesten
worden waardoor de kosten van exploi
tatie hooger werden dan aanvankelijk
was geraamd.
In een andere afdeeling werd ge
vraagd waarom de aflossing op 30 jaar
werd gesteld, terwijl de gemeente dit
op 50 jaar wilde gesteld zien. Waarom
niet als bij tertiaire wegen 40 jaar. Ook
is gevraagd wat Ged. Staten er mede
bedoelen, „invloed uit te oefenen op de
gestie van het gemeentebestuur te de
zer zake". Een ander lid vroeg welke
belangen de Provincie met dit vliegen
denkt te bevorderen. Bij hem staat
Haamstede niet hoog aangeschreven,
omdat deze gemeente bij een ander al
gemeen belang zich afzijdig hield (be
doeld is klaarblijkelijk de waterleiding
Een ander lid zeide niet te kunnen be
rekenen, dat op den duur de begroo
ting van het luchtvaartterrein sluitend
te maken zal zijn; een nadeelig slot van
775 met een aftrek van 420 geeft
nog een tekort van 355. Van de zijde
van Ged. Staten wordt daarop geant
woord, dat een lange aflossingstermijn te
veel renteverlies zou vorderen. Met het
verleenen van dit voorschot wordt de
Steeds een reep Chocolade bij elk pakje
De Gruyter's Fijnste- en Extra Margarine.
bevordering van een streekbelang be
oogd; daar is het op gegrond. Het gaat
niet om het dupeeren van bijv. de R. T.
M., maar om bevordering van den voor
uitgang met name van het vreemdelin
genverkeer. En al gaat het vervoer van
fruit enz. per R. T. M. nog zoo snel, men
moet niettemin dankbaar zijn met de
ontwikkeling van het luchtverkeer. De
wijze van beschikbaarstelling van het
voorschot zal nader in overweging wor
den genomen. In de nog niet genoemde
afdeeling meende een der leden, dat
Haamstede aan kapitaal wordt geholpen
op een wijze, die het alleszins gemakke
lijk maakt om geld te verkrijgen. Spr.
stelde de vraag of het wenscheüjk is,
dat de Provincie zooveel doet, waarop
van de zijde van Ged. Staten geant
woord is, dat de aanleg en de exploita
tie van het vliegterrein voor deze klei
ne gemeente groote moeilijkheden me
debrengen. De provincie Groningen
neemt voor 60.000 deel in een nog op
te richten N.V. Luchtvaartterrein voor
Noord-Nederland. Ook daar zal wel
geen rente worden betaald en in Zeeland
hebben bootdiensten en wegen ook
voorschotten, nu gaat het om de meest
moderne wijze van vervoer, namelijk 't
vliegwezen.
Met de 35.000 is Haamstede doel
treffend geholpen en zij mag nimmer de
dupe worden van hare bemoeiingen bij
zulk een provinciale, nationale en inter
nationale zaak, welke zoo'n „hooge
vlucht" nam.
Naar aanleiding van 't algemeen ver
slag wordt langere looptijd dan 30 jaar
ontraden, de provincie leent zelf ook
nimmer voor langeren tijd. De boven
genoemde zinsnede beoogt, te wijzen op
het toezicht vanwege Ged. Staten op
grond van de onderscheidene bepalin
gen te dier zake in de gemeentewet.
De heer VAN KLINKEN meent, dat
Haamstede het vliegveld zelf kan beta
len, maar als Nieuwerkerk voor f 250.000
aandeelen neemt in de waterleiding en
Haamstede niet mede wilde werken, dan
moet men haar nu als pen stout kind
in den hoek zetten. De Vliegdienst ont
trekt passagiers aan de boot en de tram.
Maar dan moet men die concurrent toch
niét steunen.
Wat betreft het enthousiasme voor de
vliegsport, vergeleek spr. dit met de
vogels der lucht die hebben al 6000 jaar
gevlogen.
De heer DEN BOER acht het vreemd,
dat Ged. Staten zoo makkelijk de 35.000
gulden beschikbaar stellen. Zij, die vlie
gen, kunnen het betalen, maar de mas
sa vliegt niet omdat zij het niet betalen
kan. Spr. meent, dat als men het vlie
gen gaat steunen, moet men ook zorgen
voor de tram, die men niet missen kan
en spr. vraagt ook steun daarvoor ver
zekerd te zien. Inzake de waterleiding
zegt spr. dat men geen kwaad met
kwaad mag vergelden.
De heer VAN DUYN meent, dat men
nu eenmaal met het vliegwezen reke
ning moet houden en hij ziet er ook
wel degelijk een provinciaal belang in.
Spr. wil niet langer aandringen op een
langeren aflossingstermijn. Hij vraagt
wat onder „anderszins" verstaan wordt.
De heer GOOSSENS wil voor het
voorstel stemmen, als men ook later
voor Zeeuwsch-Vlaanderen hetzelfde zal
voorstellen.
De heer STIEGER kan dit laatste
gaarne toezeggen, maar spr. meent op
te moeten merken, dat de heer Van
Klinken te egoïstisch optreedt.
Men is een kind van de 20ste eeuw
en mag uitbreiding van het vliegwezen
niet tegenhouden. Waar men destijds
booten en trammen steunde, mag men
ook voor het vliegen een renteloos voor
schot geven.
De voorwaarde, dat gemeenten en an
deren 1000 per jaar moeten bijdragen,
zal streng gehandhaafd worden; onder
„anderzins" wordt niets bijzonders ver-
De heer Van DUIJN wilt lezen zoo
staan.
mogelijk 1000 en stelt een amende
ment voor, dat de heer STIEGER krach
tig bestreed.
De heer CATSHOEK zeide, dat het
mogelijk is de gemeenten op Schouwen
voor een gemeenschappelijk belang te
laten mede betalen. Haamstede heeft
echter iets gedaan wat boven haar
krachten gaat.
De heer VAN DE ZANDE zeide, dat
voornamelijk Renesse en Haamstede er
van profiteeren en dat maakt dat de an
dere gemeenten niet zoo makkelijk me-
debetalen.
Na nog eenige discussie werd het voor-
stel-Van Duijn verworpen met 28 tegen
12 stemmen.
Het voorstel van Ged. Staten werd
aangenomen z. h. st.
Overneming laagspanningsnet
Zaamslag.
Het voorstel om aan de N.V. „P.Z.
E.M." ten behoeve v,an de overneming
van het laagspanningsnet der gemeen
te Zaamslag een crediet te verleenen
van f 71.000 gaf in een der af deelingen
en lid aanleiding in het algemeen iets
naar voren te brengen aangaande de
voorw,aardne van overneming, welke
de P.Z.E.M. aan de diverse gemeenten
stelt. Deze voorwaarden zijn zoodanig
geredigeerd, dat ze voor menig platte
lands-bestuurder moeilijK leesbaar zijn.
Het gevolg is dan soms verplichting
van de gemeente tot betaling van iets,
wat men niet begrepen had, dat moge
lijk zou kunnen aantoonen. De P.Z.E.
M. moest h.i, soepeler houding aanne
men. Een derde lid onderschrijft volle
dig wat de eerste spreker naar voren
heeft gebracht, maar zou het onredelijk
vinden alles op de P.Z.E.M. te willen
verhalen. Nog een lid meende, dat de
gemeenten ten deze in bescherming
moeten worden genomen, de P.Z.E.M.
neemt immers wat zij krijgen kan.
Ged. Staten zeggen in hun antwoord
op het algemeen verslag o.a. dat de ge
meentebesturen van de P.Z.E.M. alle
voorlichting omtrent den inhoud der
overnemingscontracten kunnen krijgen,
die zij verlangen. Voor de gebruikte
qualificatie „onrechtmatige voorwaar
den bestaat niet de minste aanleiding;
bescherming is onnoodig, daar geen en
kele gemeente gedwongen wordt haar
net over te doen. Menige gemeente
heeft voor haar net een aanzienlijk hoo-
gere koopsom gekregen, dan waarop zij
bij naasting aanspraak zou hebben kun
nen maken.
De heer KODDE heeft enkele bezwa
ren, en meent, dat de gemeentebesturen
wel eens wat om den tuin worden ge
leid.
De VOORZITTER kan zulk een uit
drukking niet toelaten.
De heer KODDE zal hier rekening
mede houden, maar meent dat men
soms de gemeentebesturen voor groote
kosten plaatst.
De heer DIELEMAN verdedigt het
voorstel van Ged. Staten. Als men
klachten heeft, moet men komen praten
bij het dag. bestuur der P.Z.E.M.
Het voorstel wordt z. h. st. aangeno
men.
Overbrugging van het Zijpe,
Ged. Staten stelden voor een crediet
van ten hoogste 5000 beschikbaar te
stellen voor het opmaken van een ont
werp voor de overbrugging van het Zij
pe. In een afdeeling zeide een der le
den van het college, dat de 5000
slechts voorloopig voor rekening der
Provincie komen.
Een lid meende, dat het wel wat eigen
aardig voorkomt, dat Ged, Staten af
gaan op een mededeeling van den Hoofd
ingenieur, die luidde: „Naar mij ter oore
kwam, schijnt, enz." Daarop luidde het
antwoord van de zijde van Ged. Staten,
dat een bespreking met den Rijkswater
staat heeft plaats gehad, welke bespre
king niet onbevredigend is geweest. De
Rijkswaterstaat bleek niet geheel af
wijzend te staan tegenover het plan. In
de derde afdeeling wordt geantwoord,
dat de bedoeling is een v -rbinding tus
schen twee Rijkswegen. Als de Provin
cie er niets aan doet, zal het Rijk zich
op het standpunt stellen, dat de Pro
vincie bij de totstandkoming van de be
doelde verbinding blijkbaar geen belang
heeft. De Provincie dient dus in deze 't
initiatief te nemen. Men zal daarvoor
ook wat over moeten hebben. Een ander
had bepleit rekening te houden met de
scheepvaart, de stroom bij Zijpe is heel
anders dan die in de Zandkreek. Ged.
Staten zeggen dat dit een punt is, dat
voorzooveel noodig, aan de ingenieurs
nog zou kunnen worden overgebracht.
Z. h. s. aangenomen.
Subsidieering van Jeugdherbergen.
Het voorstel tot afwijzing van het ver
zoek van den Nederl. Bond van Koffie
huis-, restauranthouders en slijters tot
onthouding van steunverleening door de
Provincie, dat wel tot niet goedkeuring
van besluiten van gemeenteraden tot 't
verleenen van zoodanigen steun ten be
hoeve van jeugdherbergen, gaf in de af-
deelingen alleen aanleidingen tot sym-
phatiebetuigingen. Alleen meende een
lid, dat „dan wel" in het besluit moeten
worden vervangen door „en", doch Ged,
Staten maken er in hun antwoord „als
mede" van.
Het voorstel wordt z. h. st. aangeno
men.
Stichting Dienstlokalen te
Neuzen,
üet voorstel tot den bouw van een
kantoor met wachtlokaal te Neuzen ten
behoeve van den Provincialen stoom-
bootdienst en daarvoor een bedrag van
19.150 uit te trekken, gaf in een der
afdeelingen een lid aanleiding tot de op
merking, dat de afstand van het te stich
ten lokaal belangrijk verwijderd is van
het oude lokaal. Dit bezwaar zou op
gelost kunnen worden, indien binnen
korten, tijd de nieuwe aanlegsteiger
werd gemaakt.
Een lid van Ged. Staten wees er op,
dat het bestaande dienstlokaal veel te
klein is; dat er voor zoover de ruimte
het toeliet, bijgebouwd is, dat het oud
is en niet meer aan de behoefte vol
doet; dat de grond, waarop het nieuwe
gebouw gesticht moet worden, het laat
ste stuk grond is, dat daar beschikbaar
is; dat de Provincie dezen grond in optie
heeft van de gemeente Neuzen; en de
gemeente dien grond voor 500 aan de
provincie wil verkoopen; dat de grond
anders onmiddellijk aan particulieren
zal worden verkocht; en dat om ver
schillende door hem genoemde redenen,
een nieuwe aanlegsteiger daar ter plaat
se zal moeten komen.
In alle afdeelingen drong men op
spoed aan en het maken van een nieu
wen aanlegsteiger zoo dicht mogelijk bij
het nieuwe dienstgebouw.
Zooals de toestand nu is, is het niet
denkbeeldig, dat de nieuwe boot be
schadiging oploopt. Van de zijde van
Ged. Staten wordt gezegd, dat dit een
zaak van den Rijkswaterstaat is, Verder
dat het rijk 80 in de kosten vergoedt,
dat het niet onmogelijk is dat bij publie
ke aanbesteding de aannemingssom aan
merkelijk beneden de raming zal blijven
dat een weegbrug sterk noodig is, om
fraude tegen te gaan, en ook in ver
band met de belasting van de brug en
den steiger als ook van het bootdek is
de weegbrug dringend noodig.
De heer SONKE stelt in verband ook
met het volgende voorstel, de weegbrug
uit het voorstel te lichten.
Spr. zegt dat er veel adressen tegen
dit voorstel zijn ingekomen. Spr. bepleit
te tarief volgens oppervlakte der voer
tuigen, het is onjuist ook de goederen
te bevrachten. Spr. geeft met cijfers
aan, dat men beter door den tunnel van
Antwerpen 70 cent had moeten betalen
ten en hij drong aan de vele wenschen
goed onder de oogen te zien. Spr. stelde
voor de oppervlakte te berekenen en
zoo, dat de kosten belangrijk verlagen.
De heer HAMELINK meent, dat men
met het weegbruggenstelsel de wijzers
achteruit zet, en er is bovendien nog
een practisch bezwaar. Iemand die via
Antwerpen 70 cent had moet enbetalen
en nu 43 kwijt was. Men had geen
goede papieren voor België. Het is voor
100 pet. dat de veren tot de wegen be-
hooren, al voelt spr. dat men niet voor
niets over kan laten gaan, maar zooals
het nu is, kan het ook niet blijven, dat
gelooft geen ernstig mensch, ook al
komt er 60 pet. verlaging, dan is het
nog 19 voor bovenbedoelde vracht en
dat is nog veel te hoog. De zware ver
voerkosten drukken zeer op den prijs.
De beurtschippers parasiteeren nu op de
hooge boottarieven met wegen; men laat
betalen voor slijk aan den wagen. Spr.
hoopt op steun van den heer Rompu,
gezien het adres van de Kamer van
Koophandel te Neuzen.
Men moet niet riskeeren steigers of
booten te veel te bezwaren. De groote
wagens moeten vervangen worden naar
het veer VlissingenBreskens en later
ook naar KruiningenPerkpolder. De
weegbruggen zijn uit den tijd en daar
mede moet men breken en kan beter
het verkeer verbeteren zonder dat bij
verlagen van de tarieven verlies moet
worden gevreesd. Spr. vraagt terugne
ming van het voorstel.
De heer STAVERMAN ondersteunt
dit en ook voor het volgende voorstel
en beide aan te houden tot de verlaging
bekend is.
Hierna werd de vergadering verdaagd
tot Woensdagmorgen 10 uur.
Elec. Drukkerij G. W. den Boer, M'burg