GRATIS leder pak HONIffs VERMICELLI OE VREEMDELING SILVERDALE KRONIEK van den DA6. BINNENLAND. STATEN-GENERAAL. ZEELAND. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN WOENSDAG 12 DECEMBER 1934. No. 293. MIDDELBURG. bevat ter Kennismaking een HONIG's BOUILLONBLOKJE WAL0HEREN. „Lloyds List" 200 jaar Merkwaardig jubileum van een merkwaardig blad Hoe het was en hoe het nu is. Een van de bekendste couranten in Engeland, en ook daarbuiten, is de „Lloyd's List and Shipping Gazette dat als nieuwsblad voor de scj^eeP vaart een groote vermaardheid bezit. In den loop van dit jaar was het 200 jaar geleden dat het eerste nummer van „Lloyd's List" verscheen. De nauw keurige datum weet men niet, daar de documenten de jaren 1734 tot 1740 omvattend, in 1838 bij een brand ver loren zijn gegaan. Volgens berekeningen, gebaseerd op de nummering is het zoo goed als zeker dat de eerste oplage in 1734 werd ge maakt, bijna zeker in den herfst van dat jaar. Behalve de „London Gazette" (welk blad tweemaal per week ver schijnt) is er in de Engelsche hoofd stad geen krant die op zulk een lange reeks van verschijningsjaren kan bo In 't begin verscheen Lloyd's List I eenmaal per week, later tweemaal per week. Sinds 1837 echter, het jaar van de troonbestijging van koningin Vic toria, werd het een dagelijksch nieuws-j blad. In tegenstelling met de algemeene opinie was de oprichter van „Llovd's List" niet Edward Lloyd, de befaamde eigenaar van een koffiehuis te Londen. Deze heeft indertijd de krant „Lloyds News" opgericht, welke krant in 1696 ongeveer 5 maanden heeft bestaan. Lloyd's List verscheen eerst 21 jaar na Edward Lloyd's dood. j Evenals Edward Lloyd, voelden ookj zijn opvolgers in 't koffiehuis zich ver plicht tegenover hun klandizie volledi-i ger en nauwkeuriger scheepsberichten te verzamelen en in het koffiehuis op te hangen, dan men ergens anders kon verkrijgen. Een van deze opvolgers, Thomas Jemson genaamd, had zelfs hst] zeldzame plan om een morgen- en een avondblad uit te geven, door een syn dicaat van menschen bij den koffiehan del betrokken. Van het plan kwam niets, maar het idee had toch de oogen bij velen geopend. Kort na den dood van Jemson die in Februari 1734 stierf, begon Lloyds! List te verschijnen. Onder de successievelijke uitgevers, en natuurlijk in den loop der tijden ook met veel verandering in den vorm, teneinde zich aan de steeds verande rende omstandigheden aan te passen, heeft „Lloyds List" er geregeld naar gestreefd haren lezers up to date en accuraat nieuws met betrekking tot de scheepvaart en de scheepsbouwindu- strie, te verschaffen. Voor de groote gebeurtenissen op scheepvaartgebied zijn en worden ook nu nog de mede- deelingen hieromtrent door Lloyd's List gedaan, hoog aangeslagen. Deze plaats laat het niet toe, doch het zou: wel interessant zijn vele dezer be-! langrijke gebeurtenissen tijdens het be staan van Lloyd's List eens aan de vergetelheid te ontrukken. Zoo hadden in de jaren rond 1740, veelvuldig voor komende overvallen op handelsschepen door Spaansche kapers plaats, welke men in de oude kranten vermeld kan vinden. De journalistiek uit die dagen ver schilt wel veel met die welke wij nu! kennen. De grootste zuinigheid met woorden werd betracht. Met belangrijke nieuwsberichten was men al zeer Karig., Tijdens den slag bij Trafalgar b.v. was tusschen het scheepsnieuws de dood van Nelson aldus gemeld: „Lord NelsonI werd gedood ongeveer in 't midden van het gevecht". Dit was de geheele bij drage van de krant omtrent den dood van zoo'n beroemd admiraal. Het be richt dat een klein handelsschip de be zaanmast had verloren, was echter bijna dubbel zoo groot. In het blad van 22 Oct. 1799 komt o.m. voor: „Het fregat Lutine, van Yarmouth naar Cuxhaven, leed schip breuk in den nacht van 9 dezer nabij Vlieland. Slechts een man werd ge» red." Alleen dit werd medegedeeld van de ramp van de „Lutine" met haar vele schatten aan boord. De bergings pogingen van de laatste jaren hebben al heel wat kolommen in onze bladen gevergd. De tegenstelling van publica tie tusschen vroeger en nu komt hier wel heel sterk tot uiting. Zoo was de journalistiek 130 jaar geleden. Er is dus wel iets veranderd. Wat „Lloyd's List" heden ten dage bevat doet zien dat men aan de verander de omstandigheden zich wonderwel heeft weten aan te passen. In ieder nummer wordt de posiitie van onge veer 2800 schepen bekend gemaakt, alsmede de kustscheepvaart van al de Britsche eilanden). De mogelijkheden van de draadlooze telegraphie als mid del voor communicatie met schepen is van zelfsprekend op de meest doelma tige wijze uitgebuit, door publicaties van positiemeldingen e.d. Elk ongeval op of met schepen vindt men uitvoerig in „Lloyd's List's" kolommen vermeld. Verder de vrachten-markten, de geld en beurshandel, graan- en kolenhandel, haven- en scheepsbouwberichten enz. En, als nog sterker bewijs, dat men met den tijd mede weet te gaan: Lloyd's schenkt eveneens aandacht aan de luchtvaart op langen afstand o.a. aan de Holland-Indië lijn berichten. Lloyd's List kan een gerechtvaardi gen aanspraak doen hooren als te zijn een complete dagelijksche scheepscou- rant waarin de nieuwste en meest authentieke scheepsberichten zijn op genomen. In deze categorie kan men Lloyd s List" dan ook gevoeglijk als van groote beteekenis beschouwen. ITALIë STAAKT INVOER VAN VARKENSVLEESCH. Naar het Hbid. veneeemt heeft Italië den invoer van varkens en varkens vleesch verboden. Deze export was voor ons land zéér belangrijk, vooral wat be treft het spuien van de door de Var kens- Veehouderij-) centrale opge kochte en ingevroren varkens. Zoo ging er in October (de November-cijfers zijn nog niet gepubliceerd) 1.241.000 kg be vroren varkensvleesch naar Italië en in September 1.702,000 kg. Gedurende, de de afgeloopen tien maanden exporteerde Nederland naar Italië 6.816.000 kg be vroren en 2.463.000 kg versch en gezou ten varkensvleesch, benevens 923 leven de varkens te zamen voor 2.6 millioen. Het vraagstuk der zware varkens heeft door dezen maatregel dus in eens weer een geheel ander aspect gekregen, waardoor de optimistische verwachtin gen der Centrale derhalve de bodem wordt ingeslagen. WAT NIEUWS BIJ DE K. L. M. De N.V. Stookindustrie te Amster dam,heeft een luchtverhitter geconstru eerd, welke dient voor het voorverwar men van vliegtuigmotoren bij lage bui tentemperaturen. Dit toestel is een vin ding van genoemde firma, welke het heeft gebouwd naar aanleiding van een desbetreffend verzoek van de K. L. M. Het heeft aan de verwachtingen vol daan en heden is het eerste product op Schiphol afgeleverd. Door deze uitvinding is een oplossing verkregen van het vraagstuk van het starten van vliegtuig-motoren bij hev:ge koude. Meermalen is het voorgekomen, dat de vliegtuigen niet konden vertrek ken, omdat de motoren niet wilden warm loopen. Door de toepassing van den nieuwen luchtverhitter zal dit nu tot het verleden behooren. Bovendien is er nu een eind gekomen aan het lang durig voorverwarmen van de motoren. Door het mechanisme wordt heete lucht naar de motoren gevoerd, deze behoe ven niet meer warm te draaien, maar worden nu warm geblazen. Dit spaart de mol», ren niet alleen, maar geeft bo vendien een belangrijke bespat-ng op benzine •/•jrbr.i k Het isolement van jZeeuwsch- Vlaanderen. Op meer veer diensten en lager tarieven aan gedrongen. Minister Kalff echter niet bijster toeschiete lijk. Critiek op het Spoor- wegbeleid. De Tweede Kamer is gister begon nen met de behandeling van de begroo ting van waterstaat. De heer v. Braambeek (s.-d.) be toogde, dat de minister zoo goed als niets heeft gedaan voor ordening dei- verkeersmiddelen. De heer v. D i s (Staatk. Ger.) kwam ten behoeve van land- en tuinbouw op tegen verdere beperking van 't vracht autoverkeer. De heer K r ij g e r (c.h.) klaagde ook, dat er te weinig is gedaan voor oplos sing van het verkeersvraagstuk. MinisterKalff achtte het onbillijk hem te verwijten dat hij nog niet veel gedaan heeft. Vrachtauto's zullen niet door onbillijke beperking worden getroffen. De heer E b e 1 s (v.-d.) bepleitte aanleg van tertiaire wegen. De heer Duymaer v. Twist (a'.r.) vond het verkeerd bruggelden te heffen aan de scheepvaart; auto's en vrachtwagens beschadigden het brug dek. Spr. dringt aan op afschaffing van scheepvaartrechten. De heer Drop (s.d.) drong er weer op aan, naleving van collectieve arbeidscontracten in bestekken ver plichtend te stellen De heer v. d. Putte (r.k.) ves tigde de aandacht op het isolement van Zeeuwsch-Vlaanderen. Hierbij is niet uitsluitend een economisch belang be trokken. De opvatting van den minister is wel wat heel nuchter. Kostbare wer ken zijn niet noodig. Sterke tariefsver laging der veerdiensten, retourkaarten enz. worden verlangd. In feite zijn de veerdiensten eigenlijk Rijkswerken; het Rijk draagt tachtig procent der tekor ten. De minister herziet zijn standpunt ten deze. De heer J. terLaan (s.-d.) bepleit te o.m. verbetering der veerdiensten Nu- mansdorpWillemstad en Middelharnis Hellevoetsluis. De heer Westerman (Nat. her stel) wenscht betere verbindingen tus schen Zeeuwsch-Vlaanderen en wat spr. noemt „het moederland". De goed-Ne- derlandsche bevolking daar regelt zich nu steeds meer naar België. De minister overtuige zich er eens van, hoeveel auto's uit Zeeuwsch-Vlaanderen den tun nel te Antwerpen passeeren. Verbete ring der bestaande verbindingen met Zeeuwsch-Vlaanderen is het eerst noo dige. Die verbindingen zijn allertreurigst vooral voor auto's die op veelal primi tieve wijze worden gelost en geladen. De heer S m e e n k (a.-r.) bepleit evenals dij hr. Drop verplichte collectie ve overeenkomsten bij Rijkswaterstaats- bestekken. De heer K r ij g e r (c. h.) klaagde nog eens weer over het isolement van Z. Vlaanderen, al is er de laatste jaren vee verbeterd. De heer Kuipers (r.-k.) kwam op voor ontwatering van Westelijk Noord- Brabant. Minister Kalff zegde dat de kwestie van de veerdiensten op Zeeuwsch- Vlaanderen zal worden onderzocht. Maar er kan geen rijksgeld meer bij wor den gevoegd. Inzake de collectieve contracten in bestekken is er sinds verleden jaar niets in spr.'s standpunt veranderd. Er zullen geen andere bepalingen worden gesteld dan tot dusver. De heer Drop diende hierop een mo tie in tot verplichtend stellen van collec tieve arbeidscontracten in bestekken van Rijkswaterschapswerken. De minister moet lage aanbeste dingen bevorderen en verzoekt de Ka mer, de motie niet aan te nemen. De stemming erover werd verdaagc tot heden. De heer K r ij g e r repliceerde. Spr wilde meer veerdiensten op Zeeuwsch- Vlaanderen en lagere tarieven daarvoor De heer E b e 1 s (v.-d.) betoogde dat de spoorwegen meer rekening moeten houden met de eischen van het verkeer De nieuwe dienstregeling maakt het rei zen niet aantrekelijk. Spr. vroeg zich af waarom de Dieseldienst dadelijk in zoo grooten omvang werd ingevoerd. De heer Duymaer v. Twist (a.r. betoogde eveneens dat het reizen door de spoorwegen niet aantrekkelijk wordt gemaakt. De vergadering werd hierop ge schorst. De Vereeniging „Moederlijke Wel dadigheid" ontving van het Schorer fonds 150. De wintersport en de N, R. V. Gisterenavond hield de afdeeling Walcheren van de Nederl. Reisvereeni- ging in de bovenzaal van de Sociëteit „De Vergenoeging" een filmavond over den Wintersport. Spreker was dr. G. Wallagh, lid der Commissie voor de wintersporten. De heer Wallagh begon met er op te wijzen, dat de belangstel ling voor reizen in den winter met als doel de wintersportplaatsen te bezoe ken steeds toeneemt. In 1929 waren er 298 liefhebbers voor, in 1930 ruim 300, in 1931 ruim 400; in 1932 ruim 500 en in 1933 ruim 700, terwijl ook nu weer de meeste reizen reeds zijn volgeboekt. Maar toch is het nog maar een klein deel van de 20.000 personen, die jaar lijks met de N. R. V. op reis gaan. Spr. wees er in den loop van den avond tusschen de films o.a. op, dat (Ingez. Med.J door H. BINDLOSS. 109). „Een edelmoedige opwelling, anders niet. Over een poosje zouden ze er spijt van hebben. Ik ben niet één van hen en nu ze het weten, zooals ik van het eerste oogenblik af 't geweten heb, zou t verschil maken. Ze zouden ongetwijfeld beleefd zijn en blijven, maar als ik moest opmerken, dat Ik hier geduld werd.... ik zou het niet kunnen verdragen. Hier glimlachte Maud even, maar haar wangen gloeiden en haar oogen tintelden van drift „Een paar maanden geleden heb ik je iets gezegd, dat ik nu herhalen ga. in het uitvluchten bedenken ben je niet handig en wat deze speciale uitvlucht aangaat weet je heel goed, dat je hun onrecht aandoet", zeide ze. „En ook weet je dit zelfs als ze je vijandig ge zind waren, zou je hier kunnen blijven en hen dwingen, jou als hun gelijke te erkennen. Als ik 't goed heb, zijn dat een poos geleden je eigen woorden ge weest. Wat is er van dat geloof in het recht van een ieder naar mate zijner persoonlijkheid geworden? Witham maakte een gebaar, dat zijn minachting te kennen geven moest. „Wat zul je me uitgelachen hebben! Zulke theorieën. Zeker was ik toen nog niet lang Sn Silverdale geweest. Maar nu zou ik me heel anders voe len heel eenzaam waarschijnlijk. Eén man tegen reeKsen van generaties! Zou 't geen ongelijke strijd zijn?"' Maud glimlachten nog steeds. „Ik heb je nooit uitgelachen en daarbij zijn wij hier niet in Engeland! Maar zelfs daar hebben vooroordeelen niet meer de macht van vroeger, terwijl hier, hier wordt er algemeen beweerd, be staan er geen grenzen voor den man, die genoeg durf en zelfvertrouwen heeft." Bij die laatste woorden was 't, of Witham een schok kreeg. Hij sprong van zijn stoel op, zijn gezicht werd strak, biina hard van spanning; met zijn rechterhand, die zoo stijf gebald was, dat de knokkels wit toonden, op de tafel voor hem, keek hij op haar neer. „Jij zou willen, dat ik bleef?" vroeg hij. Onbevreesd keek Maud Barrington hem aan in moed toonde ze zich op dat oogenblik ziins gelijke, „Ik zou willen, dat je jezelf was., dat je weer degeen was, die een jaar geleden tegen den uitgesproken wensch van Colonel Barrington in, toch durfde zaaien.... dat je weer degeen was, die onder t verbaasde toekijken van mijn wankelmoedige vrienden, het land van Courthorne tot de laatste are toe be bouwde. Dan zou je blijven.... als je wilde, tenminste. Waar zijn je trots, je stoutmoedigheid gebleven?" Langzaam, alsof de beweging hem veel moeite kostte, ging Witham rechtop staan. Zijn voorhoofd was klam van 't zweet en zijn handen trilden, want gedurende een oogenblik, een oogenblik van ontzenuwende verleiding, had hij be grepen, dat hij slechts een paar woorden behoefde te zeggen, om zijn liefsten wensch in vervulling te zien gaan, „Dat weet ik niet," zeide hij moeilijk, evenmin als ik weet, hoe ze toen zoo plotseling ontstaan zijn, want vóór dien gedenkwaardigen avond van 't bezoek van Courthorne was de gedachte aan een werkelijke onderneming zelfs niet bij me opgekomen. En nadat het doel bereikt was, heeft 't me blijkbaar weer verlaten.... tenminste nu zijn er dingen, die ik niet zou durven doen." Dus je gaat weg en ons vergeet je?" Witham keek een oogenblik lang zwijgend op het meisje neer, dat rustig voor hem stond, ook al bonsde haar hart van teleurstelling en ellende; zelfs in haar eigen verdriet viel het haar nog op, hoe moe en oud hij er uitzag. Maar al begreep ze hem, toch mocht en kon ze niet verder gaan. Na een paar oogen- blikken van pijnlijk zwijgen zeide hij heel langzaam: „Als ik nu hier bleef, zou ik nooit geheel vrij zijn, zou me een smet blijven aankleven, die niet door vriend schap en niet door goeden wil weg te krijgen zou zijn. Als ik nu wegga, mis schien dat ik dan weer het recht ver werf om terug te komen." Maud zweeg: op dien laatsten zin, die eigenlijk, verkapt, een belofte inhield was geen antwoord meer noodig. Beiden voelden ze, dat dit onderwerp pas weer ter sprake gebracht kon worden, als de man na verloop van tijd, in eigen oogen gerehabiliteerd, weer in Silverdale terugkeerde; daarom voelde ze het als een verlichting toen na een minuut of tien, waarin ze een paar maal naar een neutraal onderwerp van gesprek hadden moeten zoeken, de deur openging en Miss Barrington en Dane binnenkwamen. Dane was voor zijn doen druk aan het praten, maar bij het binnenkomen keek hij Witham even snel aan en toen hij het bleeke, strakke gezicht van den jongen man zag, bedankte hij vriendelijk, maar beslist, voor de uitnoodiging van de oude vrouw met het zilveren haar, om te blijven eten. Geen vijf minuten later namen de beide mannen afscheid en stond Maud op het bordes voor de deur, met een dikken wollen shawl van een prachtige olijftint om haar schou ders de slede na te kijken, die dooi den nevel van fijne witte achtsneeuw.j welke biina horizontaal de prairie over- gezweept werd, weggleed. Een paar minuten, nadat het kleine sierlijke voer tuigje met een gedempt belgerinkel verdwenen was, keerde ze zich om en ging langzaam het behagelijke warme huis weer binnen. Nog nooit had de groote eetkamer haar zoo eenzaam toegeleken dan dien avond, een uur later, toen zij met haar tante aan de gedekte tafel ging zitten, om het middagmaal te gebruiken. Van (Ingez. Med.) het bezwaar van vacantie nemen in den winter voor velen reeds geen bezwaar meer is en in sommige betrekkingen ziet men het wel gaarne dat ook in dien tijd van het jaar een deel der werkne mers met verlof gaat. De financieele bezwaren zijn ook voor een groot deel opgeheven, omdat de N. R. V. ook voor den winter billijke contracten heeft kunnen vastleggen en wat de- koude be treft, zeide spr., dat die in de sport- plaatsen niet hinderlijk is, in tegendeel, men kan er profiteeren van zon en warmte niettegenstaande de uitgestrek te sneeuwvlakten. De eerste films gaven beelden uit het sportleven in Sauerland, en dan wel vooral van ski vermaak, wat zooals de derde film te zien gaf door de N R Vers die er naar toe willen, bijv. in de omge ving van Haarlem na droge lessen op de duinen wordt beoefend. Spr. kreeg gelegenheid er nog eens op te wijzen, dat al zijn aan alle soorten sport wei gevaren verbonden, dit bij een taktvolle beoefening van het skiën niet het geval is, de N R V heeft ter zake nog geen ongelukken van eenige beteekenis ge had. Verschillende andere films gaven o.a. een kijkje op de Oostenrijksche sportgebieden, die spr. prefereert boven de Zwitsersche, omdat deze laatste te veel op vreemdelingen exploitatie zijn ingesteld, en de eerste nog meer in na tuurstaat verkeeren. Een film van Nederlandsche journa listen op reis in Beieren, deed zien, dat men ook daar de genoegens van den wintersport kan genieten, speciaal ook van het skiën, waarvan spr. de herkomst uit Noorwegen met zijn gehoor behan delde. In de laatste film kwam Engelberg als plaats naar voren waar niet één, doch alle takken van wintersport beoefend worden, als schaatsenrijden, bobslee rij den, enz. Het was reeds laat toen de heer Noest den heer Wallagh dank bracht voor het gebodene en dit zeker namens allen, want het was weer een zeer leerzame N R V avond geweest, waarvan ook zij, voor wie een bezoek aan den winter sport wel tot de vrome wenschen zal blijven behooren, volop hebben kunnen genieten. RAAD VAN NIEUW- EN ST. JOOSLAND. Geen brandstoifen-toeslag voor werkloozen Opcenten ver mogensbelasting verhoogd. Begrooting goedgekeurd, NIEUW EN SINT JOOSLAND. Maan dag vergaderde de Raad, onder voor zitterschap van den burgemeester, vol tallig. De V o o r z. deed o.m. de volgen de mededeelingen: dat van de Land- bouwvereeniging een verzoek is inge komen om te laten vervallen een be paling in de bouwverordening, betref fende den afstand tusschen hooibergen; en gebouwen; dat de verbouwingskosten van de burgemeesterskamer f 269 zullen bedragen; dat de verlaging van huur der woningwet-woningen tot f 3 per week door den mnister is goedgekeurd buiten kwamen nog dezelfde naargees tige geluiden: de wind, die om het huis floot en loeiend beschutting in den grooten schoorsteen zocht en de jacht- sneeuw, welke telkens knetterend tegen de ramen opsloeg, was het een opluch ting, toen de maaltijd afgeloopen was- Maud zocht haar gewone plaatsje naast den haard op en strekte haar handen naar het groote vuur van knappende ïoutblokken uit. Een poosje bleef ze zoo zitten, toen keek ze met een eigen aardige uitdrukking in haar oogen naar ïaar tante om, .Toinette heeft me nu al twee maal gevraagd, om dezen winter in Montreal te komen, tante," zeide ze, „en ik geloof, dat ik maar geen derde uitnoodiging zal afwachten, 's Winters is 't me hier op de prairie een beetje te eenzaam.' Op hetzelfde oogenblik, dat zij haar' besluit onder woorden bracht, reed de slede langzaam langs den beschutten kant van een wilgenboschje. De sneeuw ag er hoog, zoodat de paarden stap voets moesten gaan, maar tevens was er hier gelegenheid, om een paar woorden te wisselen, daar de kracht van den wind en de geeselende scherpte van de jacht- sneeuw door het dichte geboomte aan merkelijk verzwakt werden. „Zoo", zeide Dane, terwijl hij zijn met gezel aankeek, „we raken je dus kwijt, tenminste voor een poos, En denk je nog terug te komen, Witham?" (Wordt vervolgd.l

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 5