GOESCK COURANTE KNIPSEL-PRIJSVRAAG BINNENLAND. m WEER. li won. NUMMER 276. TWEE BLADEN. DONDERDAG 22 NOVEMBER 1934. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG. De „Uiver" terug op Schiphol. van' EEN GESCHENK ELECTRO BEZEM STOFZUIGER A.VANR00N MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. conti*, voor beide veel lager; tar. aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17 Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. mei „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent (Van onzen b ij zonderen verslaggever) De persorganisatie is bij gebeur tenissen als de terugkomst van den „Uiver" in zijn vaderland tegenwoordig zoo perfect in orde, dat de lezer van een courant als regel tot weinige minu ten voor het ter perse gaan van dat blad wordt ingelicht omtrent wat er gebeur de, te zien was en gesproken is. Boven dien houdt de radio dergelijke zaken van secunde tot secunde bij, zoodaf er dus voor den „bijzonderen verslaggever" van de objectieve berichtgeving weinig rest. Al zal de vrees voor al te dorre eenvormigheid den journalist toch steeds een prikkel zijn en blijven, om zelf te gaan zien en, naast het relatee- ren der feitelijkheden, enkele persoon lijke indrukken neer te schrijven. We zouden haast zeggen: „uit den aard der zaak" maakte schrijver dezer regelen die met den heer Van Woel- deren ook het bestuur der Zeeuwsche Vereeniging voor Luchtvaart bij de ont vangst van den „Uiver" moest vertegen woordigen de reis naar Schiphol per K.L.M. Dat was niet alleen vanwege die Uiverij, maar ook omdat het de eenige mogelijkheid was om tijdig op Schiphol te zijn voor Het aanschouwen van al hetgeen het voorprogramma zou bieden. Op het vliegveld Haamstede voegde zich, eveneens, natuurlijk, de voorzitter van het Luchtvaartcomité Schouwen- Duiveland, de heer J. J. Cock, bij ons. Om tien minuten over negenen van het vliegveld Vlissingen, om kwart over tien, na een kopje koffie, van Waalha ven vertrokken, waren we omstreeks half elf reeds boven Schiphol. Geen be tere weg, om de terreinsituatie te ver kennen, dan een rondje op 2-300 m hoog te er boven: tribunes, toestroomende auto's, menschenmassa's toen al. Dit kunstje heeft een groote stalen Duitsche Junker trouwens ook bekeken: kort voor de aankomst van den „Uiver"' bleef deze als-maar linker-bochtjes bo ven Schiphol draaien, laag over het ter rein, voor hij z'n element verliet en op de grasmat neerstreek De regeling op Schiphol was perfect, bijna Duitsch-strak. Cerberussen be waakten deuren en poorten, en zelfs een Middelburgsche politie-perskaart bleef zonder uitwerking. De mannen hadden gelijk, en 't was ook maar een proefne minkje, want we hadden voortreffelijke plaatsen op het terras dus daar niet Menschenmassa's, Koninklijke mili taire kapel onder leiding van dien zwie- rigen kapitein Walther Boer, keurig en fleurig Amsterdamsch politie-muziek- corps; regimenten agenten, rijksveld wachters, marechaussees, militaire poli tie. En in het midden het bevlagde po dium. Tot aangenaam vermaak en nuttige verpoozing werd een programma afge werkt, lesvluchten en kunstvluchten van de Nationale Luchtvaart School; n zweefvlucht van de „Adelaar de auto giro, leger en marinevluchten. De auto-giro is een ding, dat lucht vaartkundig tot verbazingwekkende prestaties in staat is en tóch bevre digt die molenwiekendraaierij je gevoel niet. Het lijkt altijd nog wat grapjasse- rig al is het nog zoo kras. De mooiste show blijft echter altijd escadrille-vliegen. Daarvan hebben we kort maar krachtig genoten, eerst van de landvliegtuigen der Kon. Nea. Ma rine, toen van de „Java" Jacht- vliegtuigenafdeeling) van Soesterberg. 't Jonge, wat was dat mooi! In keurige driehoeksformatie, of als aan een lini aal geregenen realiseer u dan eens even de paardekrachten, de snelheden, de minieme onderlinge afstanden. dat is harmonisch gevoels-werk precies als het zuiver van toon spelen in een orkest. En dan: een nauw merkbaar bokkesprongetje van den escadrillecom mandant, en heel 't geval spat naar alle windrichtingen, (verticale inbegrepen!) uiteen „Dames en Heeren aldus een luid spreker-installatie wij ontvangen zoo juist bericht, dat de „Uiver" Gent ge passeerd isen meteen is er óók al een bericht, dat hij de Nederlandsche grens over is: hij wordt ons uit Hulst ln Zeeuwech-Vlaanderen gemeld" „Dames en Heeren. hij is Rotterdam ONZE De aandacht van onze lezers moet speciaal gericht worden op de ADVERTENTIES en INGEZ. ME DEDEELINGEN in ons blad. Stelt U dus goed op de hoogte van den inhoud daarvan en bewaart de nummers van DEZE WEEK zorgvuldig. IPF" Belangrijke geldprijzen.-^! De vereeniging van een man en een vrouw, voor hun leven verbonden, sa men levende in hun eigen thuis, bevat alles in zich om te weren, wat den man als man en de vrouw als vrouw kan ontadelen. gepasseerd. Delft. Leiden" rf.Daar is-ieü Neen. daar was-ie niet. Het was een driemotorige Far- man van de Air France, waarmede An thony Fokker nog net bijtijds uit Parijs kwam b nnen vliegen om vóór des Uivers aankomst het allerhoogste au toriteiten-podium nog te kunnen bestij gen. Voor dézen world-famous lucht vaartman bezweek zelfs de Cerberus van het podiumtrapje, al had de groote Anton zeker geen énkele kaart met welke kleur van den regenboog dan ook. Hetgeen natuurlijk was. Maar toen Fokker dat trapje op was, toen loeide de sirene ook al drie malen eereteeken alléén voor Indië-vlie- gers en daar was-ie dan ook werke lijk: precies op de klok af om twee uur. Een daverend hoera en handgeklap ont lastte de spanningen der wachtende me- ningte. Twee rondjes vloog de glanzen de metalen ooievaar boven het veld, toen stak-ie voorzichtig z'n pooten uit, landde, taxiede nauwkeurig in een spi raaltje langs den aangegeven weg, langs „alle rangen en standen", en toen kwam de officieele verwelkoming. Die véél te lang duurde, het publiek daardoor on rustig maakte en tenslotte gladweg ver velend werd. Ach, wanneer zal men toch eens leeren, dat het oplezen van huiska merschrifturen, geschikt om als hoofdar tikel in een vakblad geplaatst te wor den, niet is de weg om temidden van een driekwart millioen menschen vier populaire kerels te huldigen Enfin aan alles komt een eind, en ook aan dit geredekavel. Parmentier sprak een dankwoord: kort en goed, wel dadig aandoend. En ik geloof, dat deze kerel m'n taxichauffeur zei later: ik kén 'm best, 't is een echte Jordaner jonge, hij komt van Kattenburg op recht méénde wat hij zei: waarvoor toch al die daverende hulde We hebben on ze plicht gedaan, maar iedere andere bemanning van de K.L.M. zou het net even goed gedaan hebben Zoo is het maar met dat al hébben Parmentier en de zijnen dan toch maar Neerlands luchtvaartvlag voor de oogen van heel de wereld wéér een paar voet hooger aan den mast van onzen roem geheschen En daarvoor komt hun de dank van alle Nederlanders toe. Die ze dan ook ruimschoots kregen en nog zul len krijgen welverdiend. DE HULDIGING DER „UIVER"-BEMANNING. De heer Plesman ridder in de orde van de Nederlandsche Leeuw. De verdere huldiging van de beman ning van de „Uiver" te Amsterdam is gisteren buitengewoon enthousiast ge weest. De autotocht van Schiphol naar de hoofdstad is een ware zegetocht ge worden. Tienduizenden hebben Parmen tier, Moll, Van Bruggen en Prins har telijk toegejuicht. Nadat verschillende autoriteiten op Schiphol de bemanning hadden toege sproken, zooals reeds gisteren gemeld, heeft de gezagvoerder Parmentier na mens de bemanning en de passagiers dank gebracht voor de geweldige ont vangst. In de eerste plaats aan de Ko ningin, die van haar belangstelling heeft blijk gegeven. Parmentier zeide dat men nog nooit zooveel hartelijkheid had ondervonden als op deze reis. „Het is nog niet geheel tot ons door gedrongen, aldus Parmentier, waaraan wij dat eigenlijk wel verdiend hebben, maar niettemin dank ik u namens alle opvarenden van de Uiver voor het me deleven en het enthousiasme waarmee u allen onze vlucht hebt gevolgd en welke tot uiting kwamen door de dui zenden brieven en telegrammen die wij mochten ontvangen, en de geweldig spontane ontvangsten die ons overal waar wij met onze Uiver neerstreken werden bereid. De groote belangstelling van H. M., de regeering en het volk en het groote enthousiasme is een nieuw bewijs van onze nationale eenheid en tevens dat ons volk luchtvaartgezind is en onze Nederlandsche luchtvaart met vertrou wen de toekomst tegemoet mag zien. Immers uit deze belangsteling en uit dit enthousiasme moet de K. L. M. de krachten putten voor verdere ontwik keling Wij hebben het als een bijzon der voorrecht beschouwd dat de direc teur van de K.L.M. ons heeft gekozen om deze vlucht te maken. U weet allen met mij dat elke andere bemanning die de K.L.M. daarvoor zou hebben aange wezen het minstens even goed zoo niet beter zou hebben gedaan dan wij (toe juichingen). De hulde, die ons is toegezwaaid geldt dan ook zeer zeker niet alleen de be manning van de Uiver, maar allen die meegewerkt hebben aan deze vlucht en die geholpen hebben aan den opbouw van de organisatie der K. L. M„ en dus wel n de eerste plaats onzen directeur den heer Plesman, die het initiatief tot deze vlucht heeft genomen. Wij hopen van harte dat deze vlucht het commercieele resultaat zal hebben dat de K. L. M, zich voorstelt te be reiken. Dan kunnen wij zeggen dat onze vlucht voor 100 pet. geslaagd is. Ik dank u allen nogmaals zeer hartelijk" zoo besloot Parmentier onder luide ova ties. Onder luid gejubel van de groote me nigte begaf het gezelschap zich naar 't restaurant, waar de eerewijn werd aan geboden. Daarop nam het viertal in een auto plaats voor een eererondje over het veld. Vervolgens werd een stoet ge formeerd voor de tocht naar de hoofd stad. Deze autotocht is al zeer enthou siast verloopen. De wagen waarin zich de „Uiveri'-bemanning bevond was .ge heel met bloemen versierd, terwijl men daar het reeds donker was geworden, een bijzondere verlichting had ontsto ken, een soort voetlicht, dat de beman ning bescheen. Hoe meer men de hoofdstad nader de, hoe dichter de menschenmassa werd, en hoe moeilijker de auto er doorheen kon komen. Oneindig meer menschen dan op Schiphol, waren in de stad op de been. Vele rijen dik stonden de enthousiasten langs den rijweg waar langs het „Uiver '-viertal zich naar 't Museumplein begaf. De auto's konden haast niet vooruit komen. Telkens en telkens moest er gestopt worden om ruim baan te ma ken, aangezien de duizendkoppige me nigte tot rond de auto van het Uiver- viertal opdrong. Het was 'n indrukwek kende hulde. Met. vlaggen werd gezwaaid, met serpentines en bloemen gewor pen, terwijl men op verschillende plaat sen, op Amerikaansche wijze, met pa piersnippers en confetti strooide. Aan het gejuich kwam geen einde. Zoo werd na veel moeite het Museumplein be reikt, waar een onafzienbare menigte stond te wachten. Kinderen van allerlei jeugdorganisaties wuifden en juich+en de bemanning toe. Een podium was hier opgericht waarop de Uiver-vier beschenen door sterke lichten, plaats nam. Allereerst werd een zanghulde, van duizenden kinderen, ondei leiding van Jacob Hamel, aangehoord. Toen dat afgeloopen was, begon een défilé van vele vereenigingen, muziek corpsen, padvinders enz. Een 50-tal corporaties van allerlei aard defileer den voorbij het podium. V'ele van de vereenigingen hadden geschenken of bloemen meegebracht. Telkens beklom de een of andere deputatie het podium om een huldeblijk aan te bieden. Tenslotte werd naar het Carltonhotel gereden. De Kon. Ned. Ver. voor Lucht vaart en 't Comité Vliegtocht Ned.-Indië hadden in samenwerking met de zes Ned. Aeroclubs, en de Zeeuwsche Ver. voor Luchtvaart en het luchtvaartcomi té SchouwenDuiveland, aldaar een feestmaal georganiseerd. Vele bekende personen zaten daarbij aan, terwijl ver schillende sprekers het woord hebben gevoerd. De minister van waterstaat deelde in zijn toespraak mede, dat de Koningin den directeur der K. L. M„ den heer Plesman, had benoemd tot ridder in de orde van den Nederland- schen Leeuw, Tenslotte bood de heer Fokker aan den heer Plesman en de bemanning van de „Uiver" een model van het vliegtuig aan, geplaatst op een voetstuk, waarot» het geheele verloop van de vlucht is gegraveerd. Het hoofdbestuurslid van het Alg. Ned. Verbond, de heer J. S. C. Kaste- leyn reikte de zilveren penning van ver- el ieffste van genoemde organis/.ie uit aan Parmentier, Moll, Prins en Van Brug gen. EXTRA KERSTPOSTVLUCHT VAN DE „UIVER". De Telg, meldt: Het is thans zoo goed als zeker, dat Parmentier met de „Uiver" een extra kerstpostvlucht naar Indië zal onderne men. Het doorgaan van dit plan h ng af van hef oordeel van Parmentier over de pre staties van de Douglas-machine. Naar Parmentier Dinsadg te Parijs heeft ver klaard, heeft de machine zich in alle op zichten zoo schitterend gedragen en er is geen enkele afwijking geconstateerd, waardoor thans wel zoo goed als zeker is geworden, dat men met de „Uiver" een kerstpostvlucht zal ondernemen. Op dezelfde wijze maar misschien nog wat vlugger dan verleden jaar met de „Peli kaan"; even voor Kerstmis heen en voor Nieuwjaar weer thuis. DAAR MOET WAT AAN GEDAAN WORDEN. Naar zich begrijpen laat, ondervinden spec aal de detailhandel en het restau rant-hotel-bedrijf in de Nederlandsche grensgebieden groote schade van het feit, dat het aan inwoners van het Duit sche rijk, die Nederland bezoeken, zon der bijzondere toestemming n et is toe gestaan meer dan 10 mark per verblijf- dag mede te nemen. Des te pijnlijker wordt deze schade gevoeld, waar het Duitsche rijk aan zijn inwoners voor verblijf in België en Zwit serland het medenemen van aanzienlijk hoogere bedragen toestaat. De Nederlandsche R.K M ddenstands- bond heeft daarom den minister van Eco nomische Zaken verzocht de noodige maatrege en te willen nemen en stappen te doen verrichten opdat aan deze be nadeeling en achterirtzetting van ons land een einde kome. Voor het geval onverhoopt in dezen zin geen succes mocht kunnen worden bereikt heeft de Ned R.K. Midden standsbond den minister verzocht voor de belange van handel en bedrijf in Neder land te willen waken door te bevorde ren dat zoolang deze benadeeling en achteruitzetting duurt aan Nederlanders die het Duitsche rijk bezoeken het me denemen zonder bijzondere toestemming van niet meer dan vijf gulden per ver- blijfdag wordt toegestaan. RESTAURATIE-RIJTUIGEN UIT DEN DIENST GENOMEN. Daar reeds geruimen tijd gebleken is, dat van tal van restauratierijtuigen in verschillende treinen der Ned. Spoor wegen een te gering gebruik gemaakt werd, zoo3at de rijtuigen in deze trei nen niet meer rendabel geacht moeten worden, is door de Ned. Spoorwegen in overleg met de Cie. des Wagons- lits, besloten om met ingang van 1 Dec. a.s., in een achttal tusschen Amster dam en Dordrecht en terug loopende treinen, gedurende dit winterseizoen, de restauratierijtuigen te laten verval len. Om dezelfde reden zal ook het Pull- mann-rijtuig eerste klasse uit de trei nen P 56/138 en P 57/137 Amsterdam Vlissinge n en terug, met ingang van denzelfden datum niet meer Ioopen. ONZE INLANDSCHE TARWE. - Een belangrijke proefneming. Naar de „Tel." bericht, zijn bij het Station voor Maalderij en Bakkerij te Wageningen proeven genomen met een preparaat, dat wellicht van groote be- teekenis kan zijn voor den Nederland- schen tarwebouw. De opzet dezer proeven was, te on derzoeken of inderdaad, zooals de sa mensteller van het preparaat meende, inlandsche tarwebloem vermengd met een gering percentage van dit preparaat en zonder menging dus met buitenland- sche bloem, brood van dezelfde of nage noeg dezelfde kwaliteit zou leveren als brood gebakken van bloem van de ge bruikelijke samenstelling (65 pet. bui- tenlandsche en 35 pet. inlandsche tarwe). dat pleit voor Uw goeden smaak is de handige Langeviele K 219 Middelburg. Betrouwbaar en voordeelig adres voor vele nuttige St. Nicolaas- Geschenken. (Ingez. Med.) Middelburg, 22-XI-'34. Woensdag: hoogste luchttemperatuur 9.3 °C (49 °F); laagste 3XA °C (38 °F). Heden 9 h: 4.6 °C; 12 h: 9.5 °C. Geen regen of neer slag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal; 780 mm; laagste 778 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied'. 775.9 mm te Maastricht; laagste 744.2 mm te Ingö. Verwachting tot morgenavond: Zwakke tot matige Z. tot W, wind, nevelig tot zwaar bewolkt, weinig of geen neerslag, waarschijnlijk zachter. Zon op: 7 h 34; onder: 15 h 58. Licht op: 16 h 28. Maan op: 16 h 22; onder: 9 h 19. L.K. 29 Nov, Hoog- en Laagwater te Vlissingen, Westkapeile is 28 min. en Dombur.g 23 min. vroeger; Veere is 38 min later (S Springtij.) Do. Vr. Za. Hoog- 22 23 S 24 en i Do. Vr. Za. 22 23 24 November. Hoogwater. 1.37 13.51 2.17 14.29 2.52 15.09 Laagwater te November. Hoogwater. 3.33 15.48 4.15 16.26 4.51 17.04 Laagwa ter. 8.01 20.25 8.43 20.59 9.23 21.34 Wemeldinge, Laagwater 9.07 21.21 9.45 21.57 10.25 22.38 De proeven hebben een gunstig resultaat gehad en thans worden maatregelen getroffen om het pre paraat op groote schaal te fabricee- ren en tot toepassing er van in de practijk over te gaan. Het gaat bij dit preparaat in hoofdzaak om uit sojaboonen gewonnen lecitine. Dit product, dat vroeger zeer duur was, resteert thans als bijproduct uit de door de Unilever verwerkte sojaboonen, zoodat de prijs belangrijk lager kan zijn. NEDERLAND OP DE BRUSSELSCHE WERELDTENTOONSTELLING. Naar de correspondent der ,,N. R. C." te Brussel meldt, zijn de werkzaamheden voor de oprichting van het Nederland sche paviljoen ter Brusselsche wereld tentoonstelling begonnen. Een ploeg ar beiders bevindt zich ter plaatse samen met de aannemers en den architect. Van daag brengt de Nederlandsche Kamer van Koophandel in België een bezoek aan het tentoonstellingsterrein en aan het emplacement dat voor het Neder landsche paviljoen is besproken. KONINGIN EMMABRUG. De Koningin heeft goedgevonden, dat een nieuwe brug, die over het spoor wegravijn te Baarn gebouwd wordt, den naam zal verkrijgen van Koningin Emmabrug. Het opschrift zal op de brug worden aangebracht door middel van twee eenvoudige, bronzen platen en wel zoo danig, dat de naam van de brug aan beide zijden duidelijk leesbaar is. SCHOENFABRIEK ALS WERKVER SCHAFFING VOOR ZUIDERZEE- VISSCHERS? Naar aanleiding van een bericht dat weldra te Bunschoten (Spakenburg) met financieelen steun van het rijk en ge meente een schoenfabriek zal verrijzen teneinde werklooze Zuiderzeevisschers aan werk te helpen, vraagt het Tweede Kamerlid Van der Putt aan de minis ters van waterstaat en economische za ken of zij niet van oordeel zijn, dat de bestaande fabrieken in meer dan vol doende mate aan de vraag naar goed en goedkoop schoeisel kunnen voldoen

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1