GOESCK COURANTE
KNIPSEL-PRIJSVRAAG
BINNENLAND.
m
WEER. li won.
NUMMER 276.
TWEE BLADEN.
DONDERDAG
22 NOVEMBER 1934. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG.
De „Uiver" terug op Schiphol.
van'
EEN GESCHENK
ELECTRO BEZEM
STOFZUIGER
A.VANR00N
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
conti*, voor beide veel lager; tar. aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17
Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. mei
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent
(Van onzen b ij zonderen
verslaggever)
De persorganisatie is bij gebeur
tenissen als de terugkomst van den
„Uiver" in zijn vaderland tegenwoordig
zoo perfect in orde, dat de lezer van
een courant als regel tot weinige minu
ten voor het ter perse gaan van dat blad
wordt ingelicht omtrent wat er gebeur
de, te zien was en gesproken is. Boven
dien houdt de radio dergelijke zaken
van secunde tot secunde bij, zoodaf er
dus voor den „bijzonderen verslaggever"
van de objectieve berichtgeving weinig
rest. Al zal de vrees voor al te dorre
eenvormigheid den journalist toch
steeds een prikkel zijn en blijven, om
zelf te gaan zien en, naast het relatee-
ren der feitelijkheden, enkele persoon
lijke indrukken neer te schrijven.
We zouden haast zeggen: „uit den
aard der zaak" maakte schrijver dezer
regelen die met den heer Van Woel-
deren ook het bestuur der Zeeuwsche
Vereeniging voor Luchtvaart bij de ont
vangst van den „Uiver" moest vertegen
woordigen de reis naar Schiphol per
K.L.M. Dat was niet alleen vanwege die
Uiverij, maar ook omdat het de eenige
mogelijkheid was om tijdig op Schiphol
te zijn voor Het aanschouwen van al
hetgeen het voorprogramma zou bieden.
Op het vliegveld Haamstede voegde
zich, eveneens, natuurlijk, de voorzitter
van het Luchtvaartcomité Schouwen-
Duiveland, de heer J. J. Cock, bij ons.
Om tien minuten over negenen van het
vliegveld Vlissingen, om kwart over
tien, na een kopje koffie, van Waalha
ven vertrokken, waren we omstreeks
half elf reeds boven Schiphol. Geen be
tere weg, om de terreinsituatie te ver
kennen, dan een rondje op 2-300 m hoog
te er boven: tribunes, toestroomende
auto's, menschenmassa's toen al. Dit
kunstje heeft een groote stalen Duitsche
Junker trouwens ook bekeken: kort
voor de aankomst van den „Uiver"'
bleef deze als-maar linker-bochtjes bo
ven Schiphol draaien, laag over het ter
rein, voor hij z'n element verliet en op
de grasmat neerstreek
De regeling op Schiphol was perfect,
bijna Duitsch-strak. Cerberussen be
waakten deuren en poorten, en zelfs een
Middelburgsche politie-perskaart bleef
zonder uitwerking. De mannen hadden
gelijk, en 't was ook maar een proefne
minkje, want we hadden voortreffelijke
plaatsen op het terras dus daar niet
Menschenmassa's, Koninklijke mili
taire kapel onder leiding van dien zwie-
rigen kapitein Walther Boer, keurig en
fleurig Amsterdamsch politie-muziek-
corps; regimenten agenten, rijksveld
wachters, marechaussees, militaire poli
tie. En in het midden het bevlagde po
dium.
Tot aangenaam vermaak en nuttige
verpoozing werd een programma afge
werkt, lesvluchten en kunstvluchten
van de Nationale Luchtvaart School; n
zweefvlucht van de „Adelaar de auto
giro, leger en marinevluchten.
De auto-giro is een ding, dat lucht
vaartkundig tot verbazingwekkende
prestaties in staat is en tóch bevre
digt die molenwiekendraaierij je gevoel
niet. Het lijkt altijd nog wat grapjasse-
rig al is het nog zoo kras.
De mooiste show blijft echter altijd
escadrille-vliegen. Daarvan hebben we
kort maar krachtig genoten, eerst van
de landvliegtuigen der Kon. Nea. Ma
rine, toen van de „Java" Jacht-
vliegtuigenafdeeling) van Soesterberg.
't Jonge, wat was dat mooi! In keurige
driehoeksformatie, of als aan een lini
aal geregenen realiseer u dan eens
even de paardekrachten, de snelheden,
de minieme onderlinge afstanden.
dat is harmonisch gevoels-werk precies
als het zuiver van toon spelen in een
orkest. En dan: een nauw merkbaar
bokkesprongetje van den escadrillecom
mandant, en heel 't geval spat naar alle
windrichtingen, (verticale inbegrepen!)
uiteen
„Dames en Heeren aldus een luid
spreker-installatie wij ontvangen zoo
juist bericht, dat de „Uiver" Gent ge
passeerd isen meteen is er óók al
een bericht, dat hij de Nederlandsche
grens over is: hij wordt ons uit Hulst
ln Zeeuwech-Vlaanderen gemeld"
„Dames en Heeren. hij is Rotterdam
ONZE
De aandacht van onze lezers moet
speciaal gericht worden op de
ADVERTENTIES en INGEZ. ME
DEDEELINGEN in ons blad.
Stelt U dus goed op de hoogte van
den inhoud daarvan en bewaart
de nummers van DEZE WEEK
zorgvuldig.
IPF" Belangrijke geldprijzen.-^!
De vereeniging van een man en een
vrouw, voor hun leven verbonden, sa
men levende in hun eigen thuis, bevat
alles in zich om te weren, wat den
man als man en de vrouw als vrouw
kan ontadelen.
gepasseerd. Delft. Leiden"
rf.Daar is-ieü Neen. daar was-ie
niet. Het was een driemotorige Far-
man van de Air France, waarmede An
thony Fokker nog net bijtijds uit Parijs
kwam b nnen vliegen om vóór des
Uivers aankomst het allerhoogste au
toriteiten-podium nog te kunnen bestij
gen. Voor dézen world-famous lucht
vaartman bezweek zelfs de Cerberus
van het podiumtrapje, al had de groote
Anton zeker geen énkele kaart met
welke kleur van den regenboog dan
ook. Hetgeen natuurlijk was.
Maar toen Fokker dat trapje op was,
toen loeide de sirene ook al drie malen
eereteeken alléén voor Indië-vlie-
gers en daar was-ie dan ook werke
lijk: precies op de klok af om twee uur.
Een daverend hoera en handgeklap ont
lastte de spanningen der wachtende me-
ningte. Twee rondjes vloog de glanzen
de metalen ooievaar boven het veld,
toen stak-ie voorzichtig z'n pooten uit,
landde, taxiede nauwkeurig in een spi
raaltje langs den aangegeven weg, langs
„alle rangen en standen", en toen kwam
de officieele verwelkoming. Die véél te
lang duurde, het publiek daardoor on
rustig maakte en tenslotte gladweg ver
velend werd. Ach, wanneer zal men toch
eens leeren, dat het oplezen van huiska
merschrifturen, geschikt om als hoofdar
tikel in een vakblad geplaatst te wor
den, niet is de weg om temidden van
een driekwart millioen menschen vier
populaire kerels te huldigen
Enfin aan alles komt een eind, en
ook aan dit geredekavel. Parmentier
sprak een dankwoord: kort en goed, wel
dadig aandoend. En ik geloof, dat deze
kerel m'n taxichauffeur zei later: ik
kén 'm best, 't is een echte Jordaner
jonge, hij komt van Kattenburg op
recht méénde wat hij zei: waarvoor toch
al die daverende hulde We hebben on
ze plicht gedaan, maar iedere andere
bemanning van de K.L.M. zou het net
even goed gedaan hebben
Zoo is het maar met dat al hébben
Parmentier en de zijnen dan toch maar
Neerlands luchtvaartvlag voor de oogen
van heel de wereld wéér een paar voet
hooger aan den mast van onzen roem
geheschen En daarvoor komt hun de
dank van alle Nederlanders toe. Die ze
dan ook ruimschoots kregen en nog zul
len krijgen welverdiend.
DE HULDIGING DER
„UIVER"-BEMANNING.
De heer Plesman ridder in de
orde van de Nederlandsche
Leeuw.
De verdere huldiging van de beman
ning van de „Uiver" te Amsterdam is
gisteren buitengewoon enthousiast ge
weest. De autotocht van Schiphol naar
de hoofdstad is een ware zegetocht ge
worden. Tienduizenden hebben Parmen
tier, Moll, Van Bruggen en Prins har
telijk toegejuicht.
Nadat verschillende autoriteiten op
Schiphol de bemanning hadden toege
sproken, zooals reeds gisteren gemeld,
heeft de gezagvoerder Parmentier na
mens de bemanning en de passagiers
dank gebracht voor de geweldige ont
vangst. In de eerste plaats aan de Ko
ningin, die van haar belangstelling heeft
blijk gegeven.
Parmentier zeide dat men nog nooit
zooveel hartelijkheid had ondervonden
als op deze reis.
„Het is nog niet geheel tot ons door
gedrongen, aldus Parmentier, waaraan
wij dat eigenlijk wel verdiend hebben,
maar niettemin dank ik u namens alle
opvarenden van de Uiver voor het me
deleven en het enthousiasme waarmee
u allen onze vlucht hebt gevolgd en
welke tot uiting kwamen door de dui
zenden brieven en telegrammen die wij
mochten ontvangen, en de geweldig
spontane ontvangsten die ons overal
waar wij met onze Uiver neerstreken
werden bereid.
De groote belangstelling van H. M.,
de regeering en het volk en het groote
enthousiasme is een nieuw bewijs van
onze nationale eenheid en tevens dat
ons volk luchtvaartgezind is en onze
Nederlandsche luchtvaart met vertrou
wen de toekomst tegemoet mag zien.
Immers uit deze belangsteling en uit
dit enthousiasme moet de K. L. M. de
krachten putten voor verdere ontwik
keling Wij hebben het als een bijzon
der voorrecht beschouwd dat de direc
teur van de K.L.M. ons heeft gekozen
om deze vlucht te maken. U weet allen
met mij dat elke andere bemanning die
de K.L.M. daarvoor zou hebben aange
wezen het minstens even goed zoo niet
beter zou hebben gedaan dan wij (toe
juichingen).
De hulde, die ons is toegezwaaid geldt
dan ook zeer zeker niet alleen de be
manning van de Uiver, maar allen die
meegewerkt hebben aan deze vlucht en
die geholpen hebben aan den opbouw
van de organisatie der K. L. M„ en dus
wel n de eerste plaats onzen directeur
den heer Plesman, die het initiatief
tot deze vlucht heeft genomen.
Wij hopen van harte dat deze vlucht
het commercieele resultaat zal hebben
dat de K. L. M, zich voorstelt te be
reiken. Dan kunnen wij zeggen dat onze
vlucht voor 100 pet. geslaagd is. Ik
dank u allen nogmaals zeer hartelijk"
zoo besloot Parmentier onder luide ova
ties.
Onder luid gejubel van de groote me
nigte begaf het gezelschap zich naar 't
restaurant, waar de eerewijn werd aan
geboden.
Daarop nam het viertal in een auto
plaats voor een eererondje over het
veld. Vervolgens werd een stoet ge
formeerd voor de tocht naar de hoofd
stad. Deze autotocht is al zeer enthou
siast verloopen. De wagen waarin zich
de „Uiveri'-bemanning bevond was .ge
heel met bloemen versierd, terwijl men
daar het reeds donker was geworden,
een bijzondere verlichting had ontsto
ken, een soort voetlicht, dat de beman
ning bescheen.
Hoe meer men de hoofdstad nader
de, hoe dichter de menschenmassa
werd, en hoe moeilijker de auto er
doorheen kon komen. Oneindig meer
menschen dan op Schiphol, waren in de
stad op de been. Vele rijen dik stonden
de enthousiasten langs den rijweg waar
langs het „Uiver '-viertal zich naar 't
Museumplein begaf.
De auto's konden haast niet vooruit
komen. Telkens en telkens moest er
gestopt worden om ruim baan te ma
ken, aangezien de duizendkoppige me
nigte tot rond de auto van het Uiver-
viertal opdrong. Het was 'n indrukwek
kende hulde. Met. vlaggen werd gezwaaid,
met serpentines en bloemen gewor
pen, terwijl men op verschillende plaat
sen, op Amerikaansche wijze, met pa
piersnippers en confetti strooide. Aan
het gejuich kwam geen einde. Zoo werd
na veel moeite het Museumplein be
reikt, waar een onafzienbare menigte
stond te wachten. Kinderen van allerlei
jeugdorganisaties wuifden en juich+en
de bemanning toe. Een podium was
hier opgericht waarop de Uiver-vier
beschenen door sterke lichten, plaats
nam. Allereerst werd een zanghulde,
van duizenden kinderen, ondei leiding
van Jacob Hamel, aangehoord.
Toen dat afgeloopen was, begon een
défilé van vele vereenigingen, muziek
corpsen, padvinders enz. Een 50-tal
corporaties van allerlei aard defileer
den voorbij het podium. V'ele van de
vereenigingen hadden geschenken of
bloemen meegebracht. Telkens beklom
de een of andere deputatie het podium
om een huldeblijk aan te bieden.
Tenslotte werd naar het Carltonhotel
gereden. De Kon. Ned. Ver. voor Lucht
vaart en 't Comité Vliegtocht Ned.-Indië
hadden in samenwerking met de zes
Ned. Aeroclubs, en de Zeeuwsche Ver.
voor Luchtvaart en het luchtvaartcomi
té SchouwenDuiveland, aldaar een
feestmaal georganiseerd. Vele bekende
personen zaten daarbij aan, terwijl ver
schillende sprekers het woord hebben
gevoerd. De minister van waterstaat
deelde in zijn toespraak mede, dat de
Koningin den directeur der K. L. M„
den heer Plesman, had benoemd tot
ridder in de orde van den Nederland-
schen Leeuw,
Tenslotte bood de heer Fokker aan
den heer Plesman en de bemanning van
de „Uiver" een model van het vliegtuig
aan, geplaatst op een voetstuk, waarot»
het geheele verloop van de vlucht is
gegraveerd.
Het hoofdbestuurslid van het Alg.
Ned. Verbond, de heer J. S. C. Kaste-
leyn reikte de zilveren penning van ver-
el ieffste van genoemde organis/.ie uit
aan Parmentier, Moll, Prins en Van Brug
gen.
EXTRA KERSTPOSTVLUCHT VAN
DE „UIVER".
De Telg, meldt:
Het is thans zoo goed als zeker, dat
Parmentier met de „Uiver" een extra
kerstpostvlucht naar Indië zal onderne
men.
Het doorgaan van dit plan h ng af van
hef oordeel van Parmentier over de pre
staties van de Douglas-machine. Naar
Parmentier Dinsadg te Parijs heeft ver
klaard, heeft de machine zich in alle op
zichten zoo schitterend gedragen en er
is geen enkele afwijking geconstateerd,
waardoor thans wel zoo goed als zeker
is geworden, dat men met de „Uiver"
een kerstpostvlucht zal ondernemen. Op
dezelfde wijze maar misschien nog wat
vlugger dan verleden jaar met de „Peli
kaan"; even voor Kerstmis heen en voor
Nieuwjaar weer thuis.
DAAR MOET WAT AAN GEDAAN
WORDEN.
Naar zich begrijpen laat, ondervinden
spec aal de detailhandel en het restau
rant-hotel-bedrijf in de Nederlandsche
grensgebieden groote schade van het
feit, dat het aan inwoners van het Duit
sche rijk, die Nederland bezoeken, zon
der bijzondere toestemming n et is toe
gestaan meer dan 10 mark per verblijf-
dag mede te nemen.
Des te pijnlijker wordt deze schade
gevoeld, waar het Duitsche rijk aan zijn
inwoners voor verblijf in België en Zwit
serland het medenemen van aanzienlijk
hoogere bedragen toestaat.
De Nederlandsche R.K M ddenstands-
bond heeft daarom den minister van Eco
nomische Zaken verzocht de noodige
maatrege en te willen nemen en stappen
te doen verrichten opdat aan deze be
nadeeling en achterirtzetting van ons
land een einde kome.
Voor het geval onverhoopt in dezen
zin geen succes mocht kunnen worden
bereikt heeft de Ned R.K. Midden
standsbond den minister verzocht voor de
belange van handel en bedrijf in Neder
land te willen waken door te bevorde
ren dat zoolang deze benadeeling en
achteruitzetting duurt aan Nederlanders
die het Duitsche rijk bezoeken het me
denemen zonder bijzondere toestemming
van niet meer dan vijf gulden per ver-
blijfdag wordt toegestaan.
RESTAURATIE-RIJTUIGEN
UIT DEN DIENST GENOMEN.
Daar reeds geruimen tijd gebleken is,
dat van tal van restauratierijtuigen in
verschillende treinen der Ned. Spoor
wegen een te gering gebruik gemaakt
werd, zoo3at de rijtuigen in deze trei
nen niet meer rendabel geacht moeten
worden, is door de Ned. Spoorwegen
in overleg met de Cie. des Wagons-
lits, besloten om met ingang van 1 Dec.
a.s., in een achttal tusschen Amster
dam en Dordrecht en terug loopende
treinen, gedurende dit winterseizoen,
de restauratierijtuigen te laten verval
len.
Om dezelfde reden zal ook het Pull-
mann-rijtuig eerste klasse uit de trei
nen P 56/138 en P 57/137 Amsterdam
Vlissinge n en terug, met ingang
van denzelfden datum niet meer Ioopen.
ONZE INLANDSCHE TARWE.
- Een belangrijke proefneming.
Naar de „Tel." bericht, zijn bij het
Station voor Maalderij en Bakkerij te
Wageningen proeven genomen met een
preparaat, dat wellicht van groote be-
teekenis kan zijn voor den Nederland-
schen tarwebouw.
De opzet dezer proeven was, te on
derzoeken of inderdaad, zooals de sa
mensteller van het preparaat meende,
inlandsche tarwebloem vermengd met
een gering percentage van dit preparaat
en zonder menging dus met buitenland-
sche bloem, brood van dezelfde of nage
noeg dezelfde kwaliteit zou leveren als
brood gebakken van bloem van de ge
bruikelijke samenstelling (65 pet. bui-
tenlandsche en 35 pet. inlandsche tarwe).
dat pleit voor Uw goeden smaak
is de handige
Langeviele K 219 Middelburg.
Betrouwbaar en voordeelig adres
voor vele nuttige St. Nicolaas-
Geschenken.
(Ingez. Med.)
Middelburg, 22-XI-'34. Woensdag:
hoogste luchttemperatuur 9.3 °C (49 °F);
laagste 3XA °C (38 °F). Heden 9 h: 4.6
°C; 12 h: 9.5 °C. Geen regen of neer
slag. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgeloopen etmaal; 780 mm;
laagste 778 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied'. 775.9 mm
te Maastricht; laagste 744.2 mm te Ingö.
Verwachting tot morgenavond:
Zwakke tot matige Z. tot W, wind,
nevelig tot zwaar bewolkt, weinig of
geen neerslag, waarschijnlijk zachter.
Zon op: 7 h 34; onder: 15 h 58. Licht
op: 16 h 28. Maan op: 16 h 22; onder:
9 h 19. L.K. 29 Nov,
Hoog- en Laagwater te Vlissingen,
Westkapeile is 28 min. en Dombur.g
23 min. vroeger; Veere is 38 min later
(S Springtij.)
Do.
Vr.
Za.
Hoog-
22
23 S
24
en i
Do.
Vr.
Za.
22
23
24
November.
Hoogwater.
1.37 13.51
2.17 14.29
2.52 15.09
Laagwater te
November.
Hoogwater.
3.33 15.48
4.15 16.26
4.51 17.04
Laagwa ter.
8.01 20.25
8.43 20.59
9.23 21.34
Wemeldinge,
Laagwater
9.07 21.21
9.45 21.57
10.25 22.38
De proeven hebben een gunstig
resultaat gehad en thans worden
maatregelen getroffen om het pre
paraat op groote schaal te fabricee-
ren en tot toepassing er van in de
practijk over te gaan. Het gaat bij
dit preparaat in hoofdzaak om uit
sojaboonen gewonnen lecitine.
Dit product, dat vroeger zeer duur
was, resteert thans als bijproduct uit de
door de Unilever verwerkte sojaboonen,
zoodat de prijs belangrijk lager kan zijn.
NEDERLAND OP DE BRUSSELSCHE
WERELDTENTOONSTELLING.
Naar de correspondent der ,,N. R. C."
te Brussel meldt, zijn de werkzaamheden
voor de oprichting van het Nederland
sche paviljoen ter Brusselsche wereld
tentoonstelling begonnen. Een ploeg ar
beiders bevindt zich ter plaatse samen
met de aannemers en den architect. Van
daag brengt de Nederlandsche Kamer
van Koophandel in België een bezoek
aan het tentoonstellingsterrein en aan
het emplacement dat voor het Neder
landsche paviljoen is besproken.
KONINGIN EMMABRUG.
De Koningin heeft goedgevonden, dat
een nieuwe brug, die over het spoor
wegravijn te Baarn gebouwd wordt,
den naam zal verkrijgen van Koningin
Emmabrug.
Het opschrift zal op de brug worden
aangebracht door middel van twee
eenvoudige, bronzen platen en wel zoo
danig, dat de naam van de brug aan
beide zijden duidelijk leesbaar is.
SCHOENFABRIEK ALS WERKVER
SCHAFFING VOOR ZUIDERZEE-
VISSCHERS?
Naar aanleiding van een bericht dat
weldra te Bunschoten (Spakenburg) met
financieelen steun van het rijk en ge
meente een schoenfabriek zal verrijzen
teneinde werklooze Zuiderzeevisschers
aan werk te helpen, vraagt het Tweede
Kamerlid Van der Putt aan de minis
ters van waterstaat en economische za
ken of zij niet van oordeel zijn, dat de
bestaande fabrieken in meer dan vol
doende mate aan de vraag naar goed
en goedkoop schoeisel kunnen voldoen