De »Uiver« in het vaderland terug
KNIPSEL-PRIJSVRAAG
mm ei wind.
NUMMER 275,
TWEE BLADEN.
WOENSDAG
21 NOVEMBER 1934.
EERSTE BLAD.
177e JAARGANG.
BINNENLAND.
Duizenden begroeten de koene bemanning
op Schiphol.
Een groote dag voor de Ne
derlandsche luchtvaart.
AAN DE LEZERS
drogisten
som
en
J.
i. Roo-
ichter
Pat-
Man-
weg R
Kou-
v. P.;
:nning-
eman,
choen,
sspeld,
bollen
Klein
tje, J.
Geld-
ringe-
'advin-
isingel
Zuid-
Kerk-
akker,
Ver-
Ajard-
116;
:geers-
Claver,
Stof,
en, P-
:lband,
eeren-
l Rui-
schop-
eeren-
ouwer,
veld-
cje, v.
Belas-
50; Be-
Port.
C 19;
Pape,
Mutsje,
Port
sschen,
Tes-
Schuit-
Duc,
M'burg
I $rov indole
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
8ü contr. voor beide veel lager; tar. r.p aanvr.
S2* GOESCHE COUQAMT^
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17
Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten cn dankbetuigingen 1
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. RubrieV
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regel?,
a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. me?
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent
ïïsS
DE REIS VAN PRINSES JULIANA
NAAR ENGELAND.
Gisteravond is Prinses Juliana met de
„Batavier II" van Rotterdam naar En
geland vertrokken, teneinde het huwelijk
van prins George en prinses Marina bij
te wonen. De Prinses kwam per auto uit
Den Haag naar de Jobskade, de ligplaats
van den Batavier-bootdienst. Op t afge
zette Jobsterrein waren een honderdtal
belangstellenden aanwezig, die de prin
ses met een hartelijk hoera begroetten.
Aan boord van den steiger werd H.K.H.
verwelkomd door den kapitein, den heer
Swart. Kort voor het vertrek verscheen
de prinses op het promenadedek, waar
na de belangstellenden op de kade het
Wilhelmus inzetten. Om 5 min. over 7
voer de „Batavier II" af. Het gevolg van
de prinses bestaat uit freule Bentinck,
hofdame en E. D. E. D. Juckkema van
Burmania, baron Rengers, dienstdoend
grootmeester.
Prinses Juliana heeft tijdens. Haar
jongste verblijf op Het Loo in gezelschap
van mej. A. L. Schoch, de directrice van
de particuliere zaken van de Koningin
en Prinses Juliana, voor Het Loo en om
geving, vele arme zieken en ouden van
dagen bezocht.
Gistermiddag heeft H.K.H. Prinses Ju-
liana, op haar reis van het Loo naar den
Haag, een kwartier verwijld op het ko
ninklijk paleis te Amsterdam. De prin
ses, die gekleed was in een grijzen bont
mantel met zwarten hoed, arriveerde
omstreeks kwart over twaalf en vertrok
weer om circa half een, in gezelschap
van freule Bentinck.
De hofauto bleef voor het paleis staan
en dit werd onmiddellijk opgemerkt
door de. menschen, die bleven wachten,
tot H.K.H. weer zou vertrekken.
Toen de prinses het paleis verliet,
werd zij van alle kanten hartelijk toege
wuifd, voor welke aardige attentie zij
met enkele vriendelijke hoofdknikken
dankte. De hofauto vertrok onmiddellijk
voorafgegaan door de motorbrigade via
de Raadhuisstraat in de richting den
Haag.
Toen de Batavier II gisteravond uit
Rotterdam vertrok was het op den Wa
terweg wat de zeeman noemt heiïg.
Wel lag er een nevel over het water,
doch deze was toch nog ijl genoeg om de
vaart der schepen niet te beletten.
Buitengaats echter was het erger. Toen
om 8.10 uur het schip daar kwam, was
het mogelijk niet „potdicht", maar toch
was de mist al zoo dik, dat verschillende
schepen, welke voor Rotterdam waren
bestemd., het veiliger oordeelden voor-
loopig niet te trachten den Nieuwen
Waterweg op te stoomen doch kalm
voor anker bleven liggen, waar de mist
hoorn slechts hun aanwezigheid verried.
Onverstoord zette de Batavier even
wel de reis voort. Kapitein Swart heeft
al zoovele malen deze route gevaren en
ook zoo dikwijls zijn weg moeten zoe
ken door deze grauwe massa's, dat hij
ook thans geen reden ziet de anker
ketting te vieren en nietsdoend af te
wachten of de wind misschien deze wol
ken zal verjagen.
Ongestoord, signalen gevend en scherp
rondspiedend, vervolgde men zijn weg
naar de Engelsche kust, waarheen de
vorstelijke gast veilig moest worden
overgebracht,
Tejelijk met de Batavier II verliet Hr-
Ms. torpedojager Z 5 den Nieuwen Wa
terweg, om het stoomschip bij den over
tocht te begeleiden. t
In de open zee bleek de toestand in-
tusschen geheel anders. Naar kapitein
Swart vannacht om 12 uur draadloos
mededeelde, had men daar absoluut geen
last meer van m:st.
WIJZIGING VAN DE RUILVER-
KAVELINGSWET.
De Eerste Kamer heeft gister z.h.s.
het wetsontwerp tot wijziging van eeni-
ge artikelen der ruilverkaveHngswet
goedgekeurd-
INVOERING
DER 48-LEERLINGEN-SCHAAL.
Een derde deel der onderwij
zers zou dan moeten afvloeien
Het Vaderland verneemt, dat binnen
enkele dagen de Regeering zoowel voor
de openbare als voor de bijzondere
scholen de z.g. 48-schaal verplicht wil
opleggen. Dit beteekent, dat er niet
meer onderwijsleerkrachten mogen zijn
dan één per 48 of gedeelten van 48
leerlingen.
Tot dusver is de regeling aldus: De
Regeering vergoedt voor 1—34 leerlin
gen 1 onderwijskracht, 3575 twee, 76
130 drie, 131185 vier, 186236 vijf
en verder op elke 50 leerlingen een on
derwijskracht op 26 leerlingen. Voor het
u.l.o. is het één onderwijskracht op 26
leerlingen. Zou de maatregel van 48 leer
lingen per onderwijskracht inderdaad
dwingend worden, dan zou dit betee-
kenen dat circa een derde deel der on
derwijskrachten bij openbaar en bijzon
der lager onderwijs zou moeten afvloeien
PRINS KAREL VAN ZWEDEN OP
SCHIPHOL.
Prins Karei van Zweden is gistermid
dag op doorreis naar Engeland, waar hij
het huwelijk van den hertog van Kent
en prinses Marina gaat bijwonen, per
vliegtuig op Schiphol gearriveerd. Na de
lunch in het K.L.M.-restaurant zette de
hooge gast met een der drie-motorige
Fokkers de reis naar de Londensche
hoofdstad voort. Piloot was de heer
Soer.
Met groot enthousiasme is heden
middag de „Uiver", het twee-motorige
Douglas vliegtuig der K. L. M„ terug-
keerende van zijn succesvolle Londen-
Melbourne vlucht, op de Amsterdam-
sche vlieghaven Schiphol ontvangen.
Nadat het toestel gistermiddag, nog
van Marseille naar Parijs was gevlogen,
werd dus heden het traject Parijs-
Schiphol afgelegd. Om half een vertrok
de „Uiver" hedenmiddag uit de Fran-
sche hoofdstad. Even na 2 uur was de
zilveren vogel boven Schiphol. Het
weer was prachtig. Als de K. L. M.
het had kunnen bestellen, zou het niet
mooier geweest kunnen zijn.
Tienduizenden waren naar Schiphol
gekomen om gezagvoerder Parmentier,
eerste officier Moll, radio-telegrafist
Van Bruggen en boordwerktuigkundige
Prins op Nederlandschen bodem to
verwelkomen, en den vliegers hulde te
brengen voor hun prachtige daad, die
de bewondering van de geheele wereld
heeft gewekt. Dank en hulde waarin
ook de K. L. M., die door haar uitmun
tende organisatie deze vlucht mogelijk
maakte, werd betrokken.
Dezen dag werd beschouwd als een
nationalen feestdag, de ,,Uiver"-dag.
Reeds in den vroegen morgen begon
uit Amsterdam en uit geheel Nederland
de groote trek naar Schiphol. Duizenden
en duizenden bewogen zich te voet,
per fiets, boot, auto, of autobus in de
richting Haarlemmermeer. Een groote
politiemacht was op de been gebracht
om het geweldige verkeer van al die
duizenden die van heinde en verre op
trokken met Schiphol als einddoel van
hun tocht, te regelen. Naast de gem.-po
litie v. Haarlemmermeer en de Amster-
damsche verkeerspolitie had men de
beschikking over 100 rijksveldwachters,
100 man marechaussée en 200 man po-
litietroepen. Amsterdam had zich aan
het nationale karakter van dezen dag
aangepast. De meeste scholen waren
gesloten, winkels en café's hadden ver
gunning om langer open te blijven. Van.
de openbare gebouwen en van vele
particuliere woningen was de driekleur
uitgestoken. De Leidsche straat te Am
sterdam had dezen dag nog een bijzon
dere versiering, en was voor heden her
doopt in K. L. M. straat. Datzelfde geldt
voor het Koningsplein dat vandaag
„Uiverplein" en het Leidsche plein, dat
„K. L. M. plein" heette. Ook de haven
had haar feestgewaad aangetrokken.
Zooals gezegd: de wegen naar Schip
hol waren één optrekkende menschen-
massa. Alles liep evenwel uitstekend
van stapel. Men had voor de smalle
wegen rond Schiphol het één-richtings-
verkeer ingesteld. Verder waren over
de vaarten speciaal voor dezen dag
4 pontons gelegd. Ook het verkeer te
water was enorm; er waren speciale
landingsplaatsen ingericht.
Op Schiphol.
Op Schiphol fungeerde de Kon. Ned.
Ver. voor Luchtvaart als gastvrouwe
en het aantal uitnoodigingen, dat zij
verzonden heeft aan degenen, die uit
hoofde van hun functie voor een eere
plaats in aanmerking komen, liep in de
honderden. Die uitnoodigingen golden
regeeringspersonen, hooge militaire en
civiele autoriteiten, alsmede persoon
lijkheden uit kringen van lucht- en
scheepvaart, hande 1 en bankwezen
Voor de ontvangst van de officieele
genoodigden was het douane-lokaal In
gericht.
Er waren o.a. aanwezig behalve
de officieele sprekers van den middag
onze minister-president, dr. H. Co-
lijn, die niet als regeeringspersoon, doch
gewoon als belangstellende gekomen
was. Verder de minister van binnen-
landsche zaken, mr, J. de Wilde, met
zijn ambtgenoot van Waterstaat en De
fensie en Onderwijs, officieel aanwezig.
Voorts oud-min. Van Dijk, het college
van Burgemeester en Wethouders van
Amsterdam, tal van raadsleden, den
commandant van het Veldleger, luite
nant-generaal jhr. W. Röell, den chef
van den generalen staf, generaal-ma-
joor I. H. Reynders, den chef van den
marine-staf, vice-admiraal J. de Graeff,
den commandant van de Marine te Den
Helder, schout bij nacht T. L. Kruys, den
commandant van de luchtvaartafdeeling
Soesterberg, luitenant-kolonel P. W.
Best, en vele andere militaire autori
teiten. Uit Zeeland waren o.m. aanwe
zig namens de Zeeuwsche Ver. v. Lucht
vaart, de heeren Van Woelderen, Bur
gemeester van Vlissingen en dr. S. S,
Smeding, te Middelburg.
Het vermelden van al de aanwezige
civiele autoriteiten zou een kolom
druks vullen. Er waren o.a, de commis
sarissen der Koningin in Noord- en
Zuid-Holland en verder nog burgemees
ters van verschillende gemeenten.
De tribunes verleenden aan deze
omgeving een wonderlijk aspect. Twee
groote tribunes, loodrecht op het res
taurant en stationsgebouw gebouwd.
Vier kleinere tribunes, evenwijdig aan
genoemd gebouw en daarvan op een
afstand van ongeveer 250 m verwijderd.
Ruim vijfduizend personen vonden hier
een zitplaats. Het veld was van beton
met in het midden een getimmerte, twee
meter hoog en door bloemen, palmen
en tapijten herschapen in een sierlijk
podium, thans nog leeg, straks het m
delpunt van duizenden oogenparen. L»e
tribunes zijn met zwaar hekwerk afge
sloten. Geestdrift wordt gewaardeerd,
maar dan liever zonder een mogelijke
bestorming van het veld.
Tribune nr. 7 is een groote knaap;
zij beslaat met haar duizend zitplaat
sen een gedeelte van het zgn. publiek
terrein binnen de bestaande ijzeren af
sluiting. Daarvóór het terrein voor de
eerste-rangsstaanplaatsen, dat zich
schuin naar voren voortzet in twee
kijkfronten met een lengte van resp.
200 en 250 m en een diepte van 50 m,
tezamen de tweede- en derde-rangs
staanplaatsen vormend. Ook hier zwaar
hekwerk ter afsluiting. De open vakken
tusschen de tribunes waren gereser
veerd voor het personeel der K. L. M.,
voor de Nationale Luchtvaartschool en
voor de Amsterdamsche en Rotterdam-
sche Aeroclub. Vóór de militaire lood
sen aan de Noordzijde vonden jeugd-
luchtvaartclubs hun kijkfront.
Van den vroegen morgen af trok Ne
derland de kijkarena binnen. De ran
den van de kijkfronten waren reeds
vroeg ingenomen door belangstellenden,
die zich een goede plaats wilden ver
zekeren. Het open veld wordt lang
zaam aan opgevuld door de massa's.
De orde-maatregelen zijn streng en af
doende. Ook hier was een groote poli
tiemacht aanwezig.
Het geheel vormde een machtig
schouwspel van zeldzame bekoring
Waar men den blik wendde, zag men
menschen en vlaggen. Menschen, van
wie velen door het koopen van een
,,Uiver"-speld hebben bijgedragen aan
de versterking der geldmiddelen van
het Nationaal Luchtvaartfonds. Vlieg
tuigen komen en vliegtuigen gaan; de
strakke regelmaat van het verkeer der
internationale lijnen, 't Moet wel een
buitengewone gewaarwording zijn om in
deze oogenblikken Schiphol en omge
ving in vogelvlucht te kunnen zien.
Ook voor den inwendigen mensch is
gezorgd. Duizenden liters snert staan
in de consumptietenten bij de verschil
lende rangen in groote veldketels te
trekken en vinden hun weg naar dui
zenden hongerige magen. Muzikale mar-
schen langs de tribunes en kijkfronten
van de Koninklijke militaire kapel on
der leiding van kapitein C. L. Walther
Boer en van de Postharmonie deden
zich voortdurend hooren.
Luchtfestijn.
Te 11 uur kondigde de omroeper van
't veld, den aanvang aan van de door de
Nationale Luchtvaartschool te geven
demonstraties. Dank zij op tal van
plaatsen aangebrachte luidsprekers,
drong zijn stem tot in alle uithoeken
van het veld door.
Even later stormde een sierlijke
Koolhoven-F K 46, bemand met de in
structeurs De Mul en Postma, den he
mel tegemoet voor het demonstreeren
van een aantal lessen en kunstvluch-
ten, die zeer in den smaak vallen.
Daarna volgde een escadrille C. V.-
vliegtuigen van het marinevliegkamp
„De Kooy", dat onder commando van
den officier-vlieger le klasse Th. J. v.
Midde, alvorens te landen, een serie
met bewonderenswaardige bekwaam
heid uitgevoerde luchtexercities te zien
geeft. Den bekende zweefvlieger Van
Nijenhofi, liet zich in Neerland's groot
ste zweefvliegtuig, de „Adelaar door
zijn trouwen helper, den instructeur
Sluyter van de N. L. S. daarna met 'n
sleepvliegtuig tot eenige honderden me
ters optrekken. Kort daarna demon
streerde de heer Nijenhoff op prachtige
wijze hoe men zoo'n motorloos vlieg
tuig, ook zonder sleepkracht in de lucht
kan houden en er zelfs veilig loopings
en andere toeren mee kan uithalen.
Twee Koolhoven-lestoestellen, be
stuurd door de instructeurs Somer en
De Mul en de auto-giro, waarin de
chef-instructeur der N. L. S., de heer
Schmidt Crans heeft plaats genomen,
trokken de aandacht voor een formatie-
vlucht, gevolgd door een bijzonder in
teressante demonstratie van laatstge
noemd toestel. Een serie knap uitge
voerde kunstvluchten met een Tiger
Moth, door den heer Schmidt Crans, de
aankomst en een demonstratie van de
beroemde „vijf vingers aan één hand
een escadrille jachtvliegtuigen van
de Luchtvaartafdeeling Soesterberg on
der commando van den kapitein-vlieger
Van Weerden Poelman en lesdemon-
straties met drie schoolvliegtuigen van
de Nationale Luchtvaartschool beslui
ten dit uitnemend geslaagde luchtfes
tijn.
De aankomst.
Intusschen had zich van de duizend
koppige menigte 'n nerveuze spanning
meester gemaakt. Uit de door den om
roeper op gezette tijden verstrekte me
dedeelingen was gebleken dat de Uiver
met de laatste etappe ParijsAm
sterdam uitnemend weg weet en
met groote snelheid naar Schiphol koers
zette. Na iedere minuut werd de span
ning grooter. Op de tribunes en op het
eere-terras verheffen velen zich van
hun plaatsen als de sirene begint le
loeien, ten teeken dat de „Uiver" in
zicht is. En op hetzelfde oogenblik
klonk uit honderden kelen de kreet:
„Daar is ie!" En waarlijk: daar kwam de
trotsche vogel pijlsnel aanschieten.
Tweemaal maakte het groote, glanzen
de vliegtuig met ingetrokken landings
gestel een eere-ronde boven Schiphol,
daarna staakten de motoren hun lied cn
verrichtte de „Uiver" 'n prachtige lan
ding. Het geronk der motoren werd
overstemd door de daverende kreten
der massa.
De „Uiver" taxiede langs het front
van 't publiek. De glundere gezichten
der bemanning en passagiers, van wie
de heeren Gilissen en Domenie de gan-
sche vlucht heen en terug hebben mee
gemaakt waren duidelijk te zien.
Het publiek, dol van vreugde roerde
zich geweldig. Het gejuich zwelt tot een
orkaan als de „Uiver" tot rust is geko
men op korten afstand van het podium,
waarop de officieele sprekers van dezen
middag ook Z.Exc. dr. Colijn bevond
zich daar bijeen gekomen waren en
bemanning en passagiers het toestel
verlaten. Het viermanschap, vier ridders
in de Orde van Oranje Nassau, is zicht
baar onder den indruk van de ont
vangst, die het bereid wordt. Het Wil-
van ons blad wordt in overweging
gegeven de van Maandag 19 t/m
Zaterdag 24 Nov. a.s. verschijnende
nummers zorgvuldig te bewaren.
Zij zijn noodig, indien men aan
onze groote
I waaraan belangrijke geld-
prijzen verbonden zijn, wil mede-
B dingen.
Middelburg, 21-XI-'34. Dinsdag: hoog
ste luchttemperatuur 9.1 °C (48. °F);
laagste 7.4 °C (46 °F). Heden 9 h: 7.6
°C; 12 h: 9.2 °C. 0.1 mm regen of neer
slag. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgeioopen etmaal: 778 mm;
laagste 775 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 775,1 mm
te Berlijn; laagste 739.2 mm te Jan
Mayen.
Verwachting tot morgenavond:
Meest zwakke, Z, tot Z.O. wind, ne
velig tot licht bewolkt, droog weer, lich
te vorst des nachts, overdag iets kouder.
Zon op: 7 h 32; onder: 15 h 59. Licht
op: 16 h 29. Maan op: 15 h 37; onder:
8 h 11. V.M. 21 Nov,
Hoog- Laagwater te Vlissingen.
Westkagelle is 28 min, en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 38 min. later.
(3 Springtij.)
November.
Hoogwater.
Wo. 21 0.57 13.11
Do. 22 1.37 13.51
Vr. 23 S 2.17 14.29
Hoog- en Laagwater te
November.
l i oogwater.
Wo. 21 S 2.49 15.05
Do. 22 3.33 15.48
Vr. 23 4.15 16.26
Laagwater.
7.18 19.46
8.01 20.25
8.43 20.59
Wemeldinge,
Laagwdter
8.26 20.43
9.07 21.21
9.45 21.57
helmus klinkt en duizenden zingen ons
volkslied mede. Het waren momenten
van groote ontroering. Dan trad de di
recteur der K. L. M., de heer Plesman,
vergezeld van den heer Thomson, chef
dezer maatschappij op Schiphol, op hen
toe en drukte hen met warmte de hand.
Maar ook mevr. Parmentier, mevr, Moll,
mevr. Prins en mej. Geudeker, de ver
loofde van Van Bruggen, zijn op het ap
pel en voor hun begroeting paste slechts
een eerbidig zwijgen, De kinderen van
Parmentier boden hun vader bloemen
aan.
Dan begaf zich het gezelschap de
heeren Gilissen en Domenie, wieo ook
een hartelijke begroeting ten deel is ge
tallen, incluis naar het podium, waar
de ordonnans-officier van H. M. de
Koningin, de eerste -luitenant Romer,
de bemanning in een korte toespraak
namens de Landsvrouwe gelukwenscnte
met haar behouden thuiskomst. Zijn in
cognito ten spijt heeft ook onze minister
-president alle vier krachtig de hand
geschud, terwijl ook de andere iutori-
teiten dit voorbeeld hebben gevolgd. In
middels waren reeds maatregelen geno
men voor het uitladen van de post.
Rede minister Kalff.
De duizendkoppige menigte had de
woorden van den vertegenwoordiger
der Koningin met groot enthousiasme
aangehoord. De vertegenwoordiger der
regeering Z.Exc. J. Kalff, minister van
Waterstaat sprak daarop de bemanning
toe, niet alleen uit naam van de regee
ring, maar ook namens het geheele volk.
Geheel Nederland heeft U met geest
drift gevolgd op Uw vlucht, aldus de
minister, een geestdrift die onverflauwd
heeft voortgeduurd in de dagen, waarin
wij op Uw terugkomst moesten wach
ten.
Het gevoel van geestdrift over Uw
overwinning was zoo overheerschend,
dat dit aan andere gevoelens geen plaats
liet. Gevoelens, die, nu gij weer voor
ons staat, zich naar voren dringen, al
lereerst dat van dankbaarheid voor Uw
behouden thuiskomst.
Ik behoef er slechts aan te herinneren,
dat ook deze Melbournevlucht men-