De »Uiver« in het vaderland terug KNIPSEL-PRIJSVRAAG mm ei wind. NUMMER 275, TWEE BLADEN. WOENSDAG 21 NOVEMBER 1934. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG. BINNENLAND. Duizenden begroeten de koene bemanning op Schiphol. Een groote dag voor de Ne derlandsche luchtvaart. AAN DE LEZERS drogisten som en J. i. Roo- ichter Pat- Man- weg R Kou- v. P.; :nning- eman, choen, sspeld, bollen Klein tje, J. Geld- ringe- 'advin- isingel Zuid- Kerk- akker, Ver- Ajard- 116; :geers- Claver, Stof, en, P- :lband, eeren- l Rui- schop- eeren- ouwer, veld- cje, v. Belas- 50; Be- Port. C 19; Pape, Mutsje, Port sschen, Tes- Schuit- Duc, M'burg I $rov indole MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. 8ü contr. voor beide veel lager; tar. r.p aanvr. S2* GOESCHE COUQAMT^ Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17 Aangesloten by het Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten cn dankbetuigingen 1 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. RubrieV „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regel?, a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. me? „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent ïïsS DE REIS VAN PRINSES JULIANA NAAR ENGELAND. Gisteravond is Prinses Juliana met de „Batavier II" van Rotterdam naar En geland vertrokken, teneinde het huwelijk van prins George en prinses Marina bij te wonen. De Prinses kwam per auto uit Den Haag naar de Jobskade, de ligplaats van den Batavier-bootdienst. Op t afge zette Jobsterrein waren een honderdtal belangstellenden aanwezig, die de prin ses met een hartelijk hoera begroetten. Aan boord van den steiger werd H.K.H. verwelkomd door den kapitein, den heer Swart. Kort voor het vertrek verscheen de prinses op het promenadedek, waar na de belangstellenden op de kade het Wilhelmus inzetten. Om 5 min. over 7 voer de „Batavier II" af. Het gevolg van de prinses bestaat uit freule Bentinck, hofdame en E. D. E. D. Juckkema van Burmania, baron Rengers, dienstdoend grootmeester. Prinses Juliana heeft tijdens. Haar jongste verblijf op Het Loo in gezelschap van mej. A. L. Schoch, de directrice van de particuliere zaken van de Koningin en Prinses Juliana, voor Het Loo en om geving, vele arme zieken en ouden van dagen bezocht. Gistermiddag heeft H.K.H. Prinses Ju- liana, op haar reis van het Loo naar den Haag, een kwartier verwijld op het ko ninklijk paleis te Amsterdam. De prin ses, die gekleed was in een grijzen bont mantel met zwarten hoed, arriveerde omstreeks kwart over twaalf en vertrok weer om circa half een, in gezelschap van freule Bentinck. De hofauto bleef voor het paleis staan en dit werd onmiddellijk opgemerkt door de. menschen, die bleven wachten, tot H.K.H. weer zou vertrekken. Toen de prinses het paleis verliet, werd zij van alle kanten hartelijk toege wuifd, voor welke aardige attentie zij met enkele vriendelijke hoofdknikken dankte. De hofauto vertrok onmiddellijk voorafgegaan door de motorbrigade via de Raadhuisstraat in de richting den Haag. Toen de Batavier II gisteravond uit Rotterdam vertrok was het op den Wa terweg wat de zeeman noemt heiïg. Wel lag er een nevel over het water, doch deze was toch nog ijl genoeg om de vaart der schepen niet te beletten. Buitengaats echter was het erger. Toen om 8.10 uur het schip daar kwam, was het mogelijk niet „potdicht", maar toch was de mist al zoo dik, dat verschillende schepen, welke voor Rotterdam waren bestemd., het veiliger oordeelden voor- loopig niet te trachten den Nieuwen Waterweg op te stoomen doch kalm voor anker bleven liggen, waar de mist hoorn slechts hun aanwezigheid verried. Onverstoord zette de Batavier even wel de reis voort. Kapitein Swart heeft al zoovele malen deze route gevaren en ook zoo dikwijls zijn weg moeten zoe ken door deze grauwe massa's, dat hij ook thans geen reden ziet de anker ketting te vieren en nietsdoend af te wachten of de wind misschien deze wol ken zal verjagen. Ongestoord, signalen gevend en scherp rondspiedend, vervolgde men zijn weg naar de Engelsche kust, waarheen de vorstelijke gast veilig moest worden overgebracht, Tejelijk met de Batavier II verliet Hr- Ms. torpedojager Z 5 den Nieuwen Wa terweg, om het stoomschip bij den over tocht te begeleiden. t In de open zee bleek de toestand in- tusschen geheel anders. Naar kapitein Swart vannacht om 12 uur draadloos mededeelde, had men daar absoluut geen last meer van m:st. WIJZIGING VAN DE RUILVER- KAVELINGSWET. De Eerste Kamer heeft gister z.h.s. het wetsontwerp tot wijziging van eeni- ge artikelen der ruilverkaveHngswet goedgekeurd- INVOERING DER 48-LEERLINGEN-SCHAAL. Een derde deel der onderwij zers zou dan moeten afvloeien Het Vaderland verneemt, dat binnen enkele dagen de Regeering zoowel voor de openbare als voor de bijzondere scholen de z.g. 48-schaal verplicht wil opleggen. Dit beteekent, dat er niet meer onderwijsleerkrachten mogen zijn dan één per 48 of gedeelten van 48 leerlingen. Tot dusver is de regeling aldus: De Regeering vergoedt voor 1—34 leerlin gen 1 onderwijskracht, 3575 twee, 76 130 drie, 131185 vier, 186236 vijf en verder op elke 50 leerlingen een on derwijskracht op 26 leerlingen. Voor het u.l.o. is het één onderwijskracht op 26 leerlingen. Zou de maatregel van 48 leer lingen per onderwijskracht inderdaad dwingend worden, dan zou dit betee- kenen dat circa een derde deel der on derwijskrachten bij openbaar en bijzon der lager onderwijs zou moeten afvloeien PRINS KAREL VAN ZWEDEN OP SCHIPHOL. Prins Karei van Zweden is gistermid dag op doorreis naar Engeland, waar hij het huwelijk van den hertog van Kent en prinses Marina gaat bijwonen, per vliegtuig op Schiphol gearriveerd. Na de lunch in het K.L.M.-restaurant zette de hooge gast met een der drie-motorige Fokkers de reis naar de Londensche hoofdstad voort. Piloot was de heer Soer. Met groot enthousiasme is heden middag de „Uiver", het twee-motorige Douglas vliegtuig der K. L. M„ terug- keerende van zijn succesvolle Londen- Melbourne vlucht, op de Amsterdam- sche vlieghaven Schiphol ontvangen. Nadat het toestel gistermiddag, nog van Marseille naar Parijs was gevlogen, werd dus heden het traject Parijs- Schiphol afgelegd. Om half een vertrok de „Uiver" hedenmiddag uit de Fran- sche hoofdstad. Even na 2 uur was de zilveren vogel boven Schiphol. Het weer was prachtig. Als de K. L. M. het had kunnen bestellen, zou het niet mooier geweest kunnen zijn. Tienduizenden waren naar Schiphol gekomen om gezagvoerder Parmentier, eerste officier Moll, radio-telegrafist Van Bruggen en boordwerktuigkundige Prins op Nederlandschen bodem to verwelkomen, en den vliegers hulde te brengen voor hun prachtige daad, die de bewondering van de geheele wereld heeft gewekt. Dank en hulde waarin ook de K. L. M., die door haar uitmun tende organisatie deze vlucht mogelijk maakte, werd betrokken. Dezen dag werd beschouwd als een nationalen feestdag, de ,,Uiver"-dag. Reeds in den vroegen morgen begon uit Amsterdam en uit geheel Nederland de groote trek naar Schiphol. Duizenden en duizenden bewogen zich te voet, per fiets, boot, auto, of autobus in de richting Haarlemmermeer. Een groote politiemacht was op de been gebracht om het geweldige verkeer van al die duizenden die van heinde en verre op trokken met Schiphol als einddoel van hun tocht, te regelen. Naast de gem.-po litie v. Haarlemmermeer en de Amster- damsche verkeerspolitie had men de beschikking over 100 rijksveldwachters, 100 man marechaussée en 200 man po- litietroepen. Amsterdam had zich aan het nationale karakter van dezen dag aangepast. De meeste scholen waren gesloten, winkels en café's hadden ver gunning om langer open te blijven. Van. de openbare gebouwen en van vele particuliere woningen was de driekleur uitgestoken. De Leidsche straat te Am sterdam had dezen dag nog een bijzon dere versiering, en was voor heden her doopt in K. L. M. straat. Datzelfde geldt voor het Koningsplein dat vandaag „Uiverplein" en het Leidsche plein, dat „K. L. M. plein" heette. Ook de haven had haar feestgewaad aangetrokken. Zooals gezegd: de wegen naar Schip hol waren één optrekkende menschen- massa. Alles liep evenwel uitstekend van stapel. Men had voor de smalle wegen rond Schiphol het één-richtings- verkeer ingesteld. Verder waren over de vaarten speciaal voor dezen dag 4 pontons gelegd. Ook het verkeer te water was enorm; er waren speciale landingsplaatsen ingericht. Op Schiphol. Op Schiphol fungeerde de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart als gastvrouwe en het aantal uitnoodigingen, dat zij verzonden heeft aan degenen, die uit hoofde van hun functie voor een eere plaats in aanmerking komen, liep in de honderden. Die uitnoodigingen golden regeeringspersonen, hooge militaire en civiele autoriteiten, alsmede persoon lijkheden uit kringen van lucht- en scheepvaart, hande 1 en bankwezen Voor de ontvangst van de officieele genoodigden was het douane-lokaal In gericht. Er waren o.a. aanwezig behalve de officieele sprekers van den middag onze minister-president, dr. H. Co- lijn, die niet als regeeringspersoon, doch gewoon als belangstellende gekomen was. Verder de minister van binnen- landsche zaken, mr, J. de Wilde, met zijn ambtgenoot van Waterstaat en De fensie en Onderwijs, officieel aanwezig. Voorts oud-min. Van Dijk, het college van Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, tal van raadsleden, den commandant van het Veldleger, luite nant-generaal jhr. W. Röell, den chef van den generalen staf, generaal-ma- joor I. H. Reynders, den chef van den marine-staf, vice-admiraal J. de Graeff, den commandant van de Marine te Den Helder, schout bij nacht T. L. Kruys, den commandant van de luchtvaartafdeeling Soesterberg, luitenant-kolonel P. W. Best, en vele andere militaire autori teiten. Uit Zeeland waren o.m. aanwe zig namens de Zeeuwsche Ver. v. Lucht vaart, de heeren Van Woelderen, Bur gemeester van Vlissingen en dr. S. S, Smeding, te Middelburg. Het vermelden van al de aanwezige civiele autoriteiten zou een kolom druks vullen. Er waren o.a, de commis sarissen der Koningin in Noord- en Zuid-Holland en verder nog burgemees ters van verschillende gemeenten. De tribunes verleenden aan deze omgeving een wonderlijk aspect. Twee groote tribunes, loodrecht op het res taurant en stationsgebouw gebouwd. Vier kleinere tribunes, evenwijdig aan genoemd gebouw en daarvan op een afstand van ongeveer 250 m verwijderd. Ruim vijfduizend personen vonden hier een zitplaats. Het veld was van beton met in het midden een getimmerte, twee meter hoog en door bloemen, palmen en tapijten herschapen in een sierlijk podium, thans nog leeg, straks het m delpunt van duizenden oogenparen. L»e tribunes zijn met zwaar hekwerk afge sloten. Geestdrift wordt gewaardeerd, maar dan liever zonder een mogelijke bestorming van het veld. Tribune nr. 7 is een groote knaap; zij beslaat met haar duizend zitplaat sen een gedeelte van het zgn. publiek terrein binnen de bestaande ijzeren af sluiting. Daarvóór het terrein voor de eerste-rangsstaanplaatsen, dat zich schuin naar voren voortzet in twee kijkfronten met een lengte van resp. 200 en 250 m en een diepte van 50 m, tezamen de tweede- en derde-rangs staanplaatsen vormend. Ook hier zwaar hekwerk ter afsluiting. De open vakken tusschen de tribunes waren gereser veerd voor het personeel der K. L. M., voor de Nationale Luchtvaartschool en voor de Amsterdamsche en Rotterdam- sche Aeroclub. Vóór de militaire lood sen aan de Noordzijde vonden jeugd- luchtvaartclubs hun kijkfront. Van den vroegen morgen af trok Ne derland de kijkarena binnen. De ran den van de kijkfronten waren reeds vroeg ingenomen door belangstellenden, die zich een goede plaats wilden ver zekeren. Het open veld wordt lang zaam aan opgevuld door de massa's. De orde-maatregelen zijn streng en af doende. Ook hier was een groote poli tiemacht aanwezig. Het geheel vormde een machtig schouwspel van zeldzame bekoring Waar men den blik wendde, zag men menschen en vlaggen. Menschen, van wie velen door het koopen van een ,,Uiver"-speld hebben bijgedragen aan de versterking der geldmiddelen van het Nationaal Luchtvaartfonds. Vlieg tuigen komen en vliegtuigen gaan; de strakke regelmaat van het verkeer der internationale lijnen, 't Moet wel een buitengewone gewaarwording zijn om in deze oogenblikken Schiphol en omge ving in vogelvlucht te kunnen zien. Ook voor den inwendigen mensch is gezorgd. Duizenden liters snert staan in de consumptietenten bij de verschil lende rangen in groote veldketels te trekken en vinden hun weg naar dui zenden hongerige magen. Muzikale mar- schen langs de tribunes en kijkfronten van de Koninklijke militaire kapel on der leiding van kapitein C. L. Walther Boer en van de Postharmonie deden zich voortdurend hooren. Luchtfestijn. Te 11 uur kondigde de omroeper van 't veld, den aanvang aan van de door de Nationale Luchtvaartschool te geven demonstraties. Dank zij op tal van plaatsen aangebrachte luidsprekers, drong zijn stem tot in alle uithoeken van het veld door. Even later stormde een sierlijke Koolhoven-F K 46, bemand met de in structeurs De Mul en Postma, den he mel tegemoet voor het demonstreeren van een aantal lessen en kunstvluch- ten, die zeer in den smaak vallen. Daarna volgde een escadrille C. V.- vliegtuigen van het marinevliegkamp „De Kooy", dat onder commando van den officier-vlieger le klasse Th. J. v. Midde, alvorens te landen, een serie met bewonderenswaardige bekwaam heid uitgevoerde luchtexercities te zien geeft. Den bekende zweefvlieger Van Nijenhofi, liet zich in Neerland's groot ste zweefvliegtuig, de „Adelaar door zijn trouwen helper, den instructeur Sluyter van de N. L. S. daarna met 'n sleepvliegtuig tot eenige honderden me ters optrekken. Kort daarna demon streerde de heer Nijenhoff op prachtige wijze hoe men zoo'n motorloos vlieg tuig, ook zonder sleepkracht in de lucht kan houden en er zelfs veilig loopings en andere toeren mee kan uithalen. Twee Koolhoven-lestoestellen, be stuurd door de instructeurs Somer en De Mul en de auto-giro, waarin de chef-instructeur der N. L. S., de heer Schmidt Crans heeft plaats genomen, trokken de aandacht voor een formatie- vlucht, gevolgd door een bijzonder in teressante demonstratie van laatstge noemd toestel. Een serie knap uitge voerde kunstvluchten met een Tiger Moth, door den heer Schmidt Crans, de aankomst en een demonstratie van de beroemde „vijf vingers aan één hand een escadrille jachtvliegtuigen van de Luchtvaartafdeeling Soesterberg on der commando van den kapitein-vlieger Van Weerden Poelman en lesdemon- straties met drie schoolvliegtuigen van de Nationale Luchtvaartschool beslui ten dit uitnemend geslaagde luchtfes tijn. De aankomst. Intusschen had zich van de duizend koppige menigte 'n nerveuze spanning meester gemaakt. Uit de door den om roeper op gezette tijden verstrekte me dedeelingen was gebleken dat de Uiver met de laatste etappe ParijsAm sterdam uitnemend weg weet en met groote snelheid naar Schiphol koers zette. Na iedere minuut werd de span ning grooter. Op de tribunes en op het eere-terras verheffen velen zich van hun plaatsen als de sirene begint le loeien, ten teeken dat de „Uiver" in zicht is. En op hetzelfde oogenblik klonk uit honderden kelen de kreet: „Daar is ie!" En waarlijk: daar kwam de trotsche vogel pijlsnel aanschieten. Tweemaal maakte het groote, glanzen de vliegtuig met ingetrokken landings gestel een eere-ronde boven Schiphol, daarna staakten de motoren hun lied cn verrichtte de „Uiver" 'n prachtige lan ding. Het geronk der motoren werd overstemd door de daverende kreten der massa. De „Uiver" taxiede langs het front van 't publiek. De glundere gezichten der bemanning en passagiers, van wie de heeren Gilissen en Domenie de gan- sche vlucht heen en terug hebben mee gemaakt waren duidelijk te zien. Het publiek, dol van vreugde roerde zich geweldig. Het gejuich zwelt tot een orkaan als de „Uiver" tot rust is geko men op korten afstand van het podium, waarop de officieele sprekers van dezen middag ook Z.Exc. dr. Colijn bevond zich daar bijeen gekomen waren en bemanning en passagiers het toestel verlaten. Het viermanschap, vier ridders in de Orde van Oranje Nassau, is zicht baar onder den indruk van de ont vangst, die het bereid wordt. Het Wil- van ons blad wordt in overweging gegeven de van Maandag 19 t/m Zaterdag 24 Nov. a.s. verschijnende nummers zorgvuldig te bewaren. Zij zijn noodig, indien men aan onze groote I waaraan belangrijke geld- prijzen verbonden zijn, wil mede- B dingen. Middelburg, 21-XI-'34. Dinsdag: hoog ste luchttemperatuur 9.1 °C (48. °F); laagste 7.4 °C (46 °F). Heden 9 h: 7.6 °C; 12 h: 9.2 °C. 0.1 mm regen of neer slag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeioopen etmaal: 778 mm; laagste 775 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 775,1 mm te Berlijn; laagste 739.2 mm te Jan Mayen. Verwachting tot morgenavond: Meest zwakke, Z, tot Z.O. wind, ne velig tot licht bewolkt, droog weer, lich te vorst des nachts, overdag iets kouder. Zon op: 7 h 32; onder: 15 h 59. Licht op: 16 h 29. Maan op: 15 h 37; onder: 8 h 11. V.M. 21 Nov, Hoog- Laagwater te Vlissingen. Westkagelle is 28 min, en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 38 min. later. (3 Springtij.) November. Hoogwater. Wo. 21 0.57 13.11 Do. 22 1.37 13.51 Vr. 23 S 2.17 14.29 Hoog- en Laagwater te November. l i oogwater. Wo. 21 S 2.49 15.05 Do. 22 3.33 15.48 Vr. 23 4.15 16.26 Laagwater. 7.18 19.46 8.01 20.25 8.43 20.59 Wemeldinge, Laagwdter 8.26 20.43 9.07 21.21 9.45 21.57 helmus klinkt en duizenden zingen ons volkslied mede. Het waren momenten van groote ontroering. Dan trad de di recteur der K. L. M., de heer Plesman, vergezeld van den heer Thomson, chef dezer maatschappij op Schiphol, op hen toe en drukte hen met warmte de hand. Maar ook mevr. Parmentier, mevr, Moll, mevr. Prins en mej. Geudeker, de ver loofde van Van Bruggen, zijn op het ap pel en voor hun begroeting paste slechts een eerbidig zwijgen, De kinderen van Parmentier boden hun vader bloemen aan. Dan begaf zich het gezelschap de heeren Gilissen en Domenie, wieo ook een hartelijke begroeting ten deel is ge tallen, incluis naar het podium, waar de ordonnans-officier van H. M. de Koningin, de eerste -luitenant Romer, de bemanning in een korte toespraak namens de Landsvrouwe gelukwenscnte met haar behouden thuiskomst. Zijn in cognito ten spijt heeft ook onze minister -president alle vier krachtig de hand geschud, terwijl ook de andere iutori- teiten dit voorbeeld hebben gevolgd. In middels waren reeds maatregelen geno men voor het uitladen van de post. Rede minister Kalff. De duizendkoppige menigte had de woorden van den vertegenwoordiger der Koningin met groot enthousiasme aangehoord. De vertegenwoordiger der regeering Z.Exc. J. Kalff, minister van Waterstaat sprak daarop de bemanning toe, niet alleen uit naam van de regee ring, maar ook namens het geheele volk. Geheel Nederland heeft U met geest drift gevolgd op Uw vlucht, aldus de minister, een geestdrift die onverflauwd heeft voortgeduurd in de dagen, waarin wij op Uw terugkomst moesten wach ten. Het gevoel van geestdrift over Uw overwinning was zoo overheerschend, dat dit aan andere gevoelens geen plaats liet. Gevoelens, die, nu gij weer voor ons staat, zich naar voren dringen, al lereerst dat van dankbaarheid voor Uw behouden thuiskomst. Ik behoef er slechts aan te herinneren, dat ook deze Melbournevlucht men-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1