VIM DE VREEMDELING VAN SILVERDALE KRONIEK van den DAG. BINNENLAND. ZEIL», TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN VRUDAG 2 NOVEMBER 1934. No. 259. MIDDELBURG» H°O^lt00^ VOOR TEGELS STEEDS ¥IM pCltlJF EN NOOIT EEN GEWOON SCHUURHIDDEl! .m HBF Dc vlootbesprekingen te Lon den. Nog niet het minste re sultaat bereikt. Japan houdt het pariteitsbeen stiff. Ook kruiserbouw. De vlootbesprekingen te Londen, ter voorbereiding van de vlootconferentie in 1935, hebben tot dusver nog niet het geringste resultaat opgeleverd. Niemand zal zich daar echter over verbazen. De verwachtingen waren, toen de bespre' pende omstandigheden waarin de diver se partijen verkeeren, beschouwt de een als verdedigingsmiddel wat de ander tot de offensieve wapenen rekent. Aan verschillen van meening dus geen gebrek. In 't algemeen kan men er dit van zeggen: de mogendheden willen al- overigens geen gebrek aan ver- lemaal wel bezuinigen; maar dan op die schil van meening. Italië en categorieën, waaraan ze zelf het minste Frankrijk hakketakken over behoefte meenen te hebben. En aange zien, die behoeften bij den een heel an ders zijn dan bij den ander, komt men geen stap verder. We hebben in bovenstaande ook Frankrijk en Italië genoemd. Dezen ne men weliswaar niet officieel aan de be sprekingen deel, doch hun standpunten zijn bekend en gooien wel degelijk ge kingen begonnen, allesbehalve hoog ge- -wicht in de schaal. spannen. In tegendeel, men verwachtte er heel heel weinig van. En de praktijk heeft tot nu toe bewezen, dat dat goed gezien was. De strijd gaat natuurlijk vooral over de door Japan geëischte pariteit. De Ja- pansche regeering wil een even sterke vloot als Amerika en Engeland, doch daar hebben Amerika en Engeland geen ooren naar. De momenteel bestaande verhouding 5:5:3, zouden ze misschien wel willen wijzigen in 5:5:4, doch dan moet het ook uit zijn. Het schijnt, dat de onderhandelingen zeer inspannend zijn geweest, want eer gisteren kon de Amerikaansche verte genwoordiger Norman Davis niet meer. Hij moest een dag rust hebben wegens oververmoeidheid. Dat was een veeg teeken. De Amerikanen hebben gedacht, dat ze de Japanners tenslotte wel tot inbinden zouden weten te bewegen. Als ze maar lang genoeg volhielden. Het schijnt echter, dat de Japanners taaie kerels zijn en hun tegenstanders, als het moet, van de sokken weten te praten. Met dat al verkeert men nu blijkbaar op 't doode punt en 't zal een heele toer worden daaroverheen te komen. Als de Japanners stokstijf op hun pariteitseisch blijven staan, valt er verder niet veel meer te bespreken. Geen prettige situ atie is dit, al heeft men dan nog de tijd, om de dingen voor de zooveelste maal nader onder oogen te zien. De vlootcon- ferentie-1935 ligt nog een heel eind in 't verschiet. Intusschen, al kwam men spoedig over i 't doode punt der pariteit heen, dan zou j er nog niet zoo heel veel reden zijn, om J tj -r j v rj \r~ veel hoop te koesteren. Er liggen nog 1 Het, Tweede Kamerlid Vervoom el- wel een stuk of wat struikelblokken J f onlan^s eetli^e 7ra^ in" j ter van economische zaken over den ïn- 7™A tg fTÏ C7rr1S'i ™er van buitenlandse}! blikfruit, dat het ee „Tnv I n 'W,, Nederlandsche fruit een zeer groote con- derling over tal van dingen hevig oneens i geworden. Op de eerste plaats wat de purrentie .z°u aan^e+n/ maximum-tonnenmaat voor kruisers be- D® m:nist®r he?ft thans o m' het VOt" gende geantwoord: Met betrekking tot den invoer van Onderling zijn Frankrijk en Italië trou wens ook weer een beetje aan 't hakke takken geslagen. Italië heeft dezer da gen de kiel gelegd voor een paar dread noughts van maar eventjes 35.000 ton. In Frankrijk is men daar nogal van ge schrokken. Het grootste Fransche slag schip de „Dunquerque", dat nog op sta pel staat, meet n.l. maar 26.000 ton. De Franschen hebben nu de Italianen doen weten, dat ze genoodzaakt zullen zijn, om ook van die monsters van 35.000 ton te maken als de Italianen hun plan wer kelijk volvoeren. Misschien is dit, wat men in Italië gewild heeft, n.l. onderhan delingen over deze aangelegenheid uit lokken en dan zich voor een kleinere tonnenmaat bereid laten vinden tegen concessies op ander gebied. De Fran schen hebben er n.l., als 't hun niet per sé noodig lijkt, niet veel trek in, van die groote schepen te bouwen. Ze zullen er dus allicht wat voor over hebben, om daaraan te ontkomen. Laat men hopen, dat de Franschen en Italianen mekaar ten deze zullen vinden. Een vlootbouw- wedstrijd zou de pas ontloken toenade ring niet anders dan groote schade kun nen berokkenen. DE INVOER VAN BLIKFRUIT. De minister acht strengere maat regelen niet urgent. treft, die Amerika groot wil hebben 10.000 ton en Engeland klein 7000! ton omdat Engeland van die schepen vruchten in blik moge de ondergetee i j 1 ci t ii Iron/io nnmorlrön nat r\c>7o in rlP* 1'RD er veel noodig heeft om zijn handelsrou tes te beschermen, en het dan wat erg duur zou uitkomen, indien dat allemaal 10.000 ton kruisers zouden moeten zijn. In deze zaak staat Japan achter Enge kende opmerken, dat deze in de jaren, voorafgaande aan 1933 sterk is toege nomen, wat mede een motief is geweest deze artikelen onder het invoer-mono- polie van de Nederlandsche Groenten- T7 vuilr-onlrol o to nroTlitori Import October 1933September 1934 3,206,000 kg. Er is derhalve reeds een sterke ver mindering van den invoer wat nog ster ker zou uitkomen, als men den invloed van bovengenoemde gecontracteerde partijen in 1933 zou uitschakelen en de vergelijking maakte tusschen de tweede helft van de seizoenen. Hoewel het niet juist zou zijn den achteruitgang van den invoer uitsluitend aan de werking van het monopolie toe te schrijven, acht de minister dezen terug gang van dien aard, dat een nog sterker beperking van den invoer door conün- genteering of door hoogere heffingen voor het oogenb ik niet in aanmerking komt. DE REVOLUTIONNAIRE VOLKSVERTEGENWOORDIGERS. De regeering overweegt een herziening van de Grondwet. De regeering deelt in haar memorie van antwoord op de algemeene beschou wingen van de Tweede Kamer over de Rijksbegrooting voor 1935 mede, van oordeel te zijn, dat zonder wijziging van de Grondwet een bevredigende oplos sing van het vraagstuk der révolutkai- naire volksvertegenwoordigers (maatre gelen tegen het optreden vqfcdeze men- schen in de vergaderingen crer Tweede Kamer etc.) niet is te bereiken. Zij over weegt, of en in hoeverre het noodig of gewenscht is, een herziening van de Grondwet op bepaalde onderdeelen voor te bereiden. Blijkt inmiddels een tijdelijke nood voorziening dringend, dan zal de regee ring daartoe overgaan. DE ONDERGANG VAN DE PANDERJAGER Hoe het ongeluk zich precies heeft toegedragen. Het Hbl. heeft een onderhoud gehad met den K.L.M.-piloot Soer, die Don derdag met de „Kwartel" uit Indië te Amsterdam arriveerde. De heer Soer had te Allahabad de verbrande Pander jager zien liggen en met Geysendorffer gesproken. Hij wist precies te vertellen, hoe het ongeluk met dit vliegtuig zich had toegedragen. De „Pander" stond in den Z.O. van 't vliegveld, vertelde Soer en Geys zou zóó starten dat Hij geen last kon hebben van de boomen, die zich nu achter hem bevonden. De tractor, die het zoeklicht trok (Soer legde even uit dat het zoek licht op een wagen stond, die weer ge trokken werd door een tractor), stond achter hem in den hoek, Geysendorffer had gezegd, dat hij het licht niet noodig had en taxiede dus rustig naar den an deren kant van het veld, om vandaar de lucht in te gaan. Maar op hetzelfde oogenblik ging die Vfent met zijn tractor naar het midden van het veld met gedoofd zoeklicht, al- land en desgelijks doen Frankrijk en Ita- en Fruitcentrale te brengen. dus Soer. In plaats van kalmpjes langs den kant van het terrein naar zijn stand plaats terug te keeren, stak die Britsch- Indische chauffeur, die overigens, naar ik van den chef van het vliegveld hoor de, altijd goed zijn plicht heeft gedaan en nooit stomme dingen deed, dwars over. Geys zag niets, want het zoeklicht was gedoofd. Maar toen hij vol gas gaf en de machine juist naar boven wilde trekken, keek hij in de koplampen van de auto. Geys zag geen anderen weg, dan zoo mogelijk het toestel over den tractor heen te trekken. Het was on mogelijk. Hij „piekte" de lorry en met een stond de boot in lichtelaaie. Gey sendorffer vermoedt, dat de benzine tank onmiddellijk gebarsten is en dat daardoor natuurlijk brand is ontstaan. Een lange streep op het vliegveld gaf den weg aan die de Panderjager had af gelegd. ~t En hoe is het nu mogelijk, dat de inzittenden aan het gevaar zijn ont snapt Dat zal ik u zeggen. Geysendorffer Asjes en Pronk hebben het geluk gehad, dat de linkermotor vol toeren even is blijven doordraaien. De schroefwind van dezen motor zorgde ervoor, dat de vlammen naar beneden sloegen. Overi gens en dat hebt u al in de krant ge zet wist de bemanning zelf niet pre cies hoe ze eruit gekropen is. Nu dan, die schroefwind maakte het mogelijk dat zij konden passeeren, maar bij alle ongeluk had de bemanning nog dit ge luk, dat de Pander niet over den kop is geslagen, wat heel gemakkelijk had kun nen gebeuren. In dat geval zouden Gey sendorffer en zijn metgezellen het er nooit levend hebben afgebracht. „Ik snap zelf niet hoe ik eruit kwam", had Geysendorffer tegen Soer gezegd. „In een wip stonden we op het veld. As jes is nog zoo koelbloedig geweest om den Britsch-Indischen chauffeur, die lee- lijk in de knel zat en zwaar gewond was, uit de wrakstukken van auto en vlieg tuig weg te halen. Daarbij heeft Asjes zijn hand verbrand, maar overigens heeft niemand van de bemanning ook maar eenige verwonding opgeloopen". Maar hoe heeft de Britsch-Indische chauffeur nu dwars het veld kunnen oversteken vragen we. Ik hoorde van den chef van het vliegveld, antwoordt Soer, dat er be vel was gegeven het zoeklicht te doo- ven. De man moet hierdoor in de ver onderstelling zijn gekomen, dat Geysen dorffer nog niet zou starten en dus nam hij den koristen weg terug. STIJGENDE WERKLOOSHEID. Blijkens mededeeling van den direc teur van den Rijksdienst der werkloos heidsverzekering en arbeidsbemiddeling waren in de week van 8 tot 13 Oct. j.I. bij de organen der openbare arbeidsbe middeling 19.000 werkzoekenden meer ingeschreven dan gedurende dezelfde pe riode van het vorige jaar. Bij de Staten-Generaal is inge diend een wetsontwerp tot het terug brengen van de jachtrente, met ingang van 1 Januari 1935, tot 4 pet. 's jaars, evenals de rente, welke het rijk aan de rechthebbenden op schadeloosstelling betaalt. De heer Weitkamp heeft aan den minister van sociale zaken de volgende vragen gesteld: 1. Is het den minister bekend, dat vele kleine landbouwers of semi-land- arbeiders, die met steun der landarbei- derswet een ontginningsboerderijtje ver kregen, thans in zeer moeilijke omstan digheden verkeeren, en aangezien zij de rente niet op tijd kunnen aanzuiveren, met gerechtelijke inbeslagneming van hun, vaak na jaren langen zwaren ar beid verkregen, kleine bezit worden be dreigd 2. Zoo ja, wil dan de minister het zoo leiden, dat voor oppassende, buiten hun schuld in financieele zwarigheden ge raakte menschen, als boven bedoeld, executie voorloopig worde opgeschort? VERKEERSONGELUKKEN. Een der hoeken, die gevaar voor het verkeer opleveren, is en blijft de hoek St. PietrestraatGiststraat. Dit is ook gisteren weer gebleken. Om ongeveer half vier, reed de handelsreiziger I. de J. uit Nijmegen, die reeds tal van jaren geregeld hier komt, met zijn auto zeer kalm uit de richting Balans naar de Korte Delft. Uit de Giststraat kwam plotseling de onderwijzer F. K. uit Bres- kens met vrij groote snelheid per rijwiel. Hij wilde klaarblijkelijk de Gistpoort in rijden. Toen de autobestuurder den wiel rijder gewaar werd, stopte hij onmid dellijk, doch hij kon niet voorkomen, dat K. tegen zijn linker spatbord aan reed en op den grond sloeg, waar hij bewusteloos bleef liggen. De man werd binnengedragen bij een der omwonen den, waar spoedig medische hulp aan wezig was. De dokter constateerde een lichte hersenschudding en achtte over brenging naar het Gasthuis gewenscht. De automobilist was zeer onder den indruk van het gebeurde. Hij reed, zoo als wij konden vaststellen behoorlijk rechts van de straat. De politie maakte van neen en ander procesverbaal op. Een andere aanrijding had plaats in de Noordstraat, daar reed een auto uit Zuid-Holland rechts in de richting van de Markt, terwijl daar ook een bakkers knecht met zijn rijwiel aan de hand lië het. Wat de duikbooten betreft, groe- peeren de mogendheden zich weer an ders; Engeland en Amerika willen die afschaffen, maar Japan en Frankrijk wil len daar niet van weten. Indien ze dan toch gehandhaafd blijven, wil Amerika echter het recht hebben om zoo groot mogelijke duikbooten te hebben, maar de anderen willen een maximum maat van 600 ton om te doen uitkomen, dat de duikbooten alleen voor verdediging die nen. Wat het beginsel „verdediging" be treft, is men het echter ook lang niet eens. Gezien de oude zinspreuk, dat de beste verdediging in den aanval ligt welke spreuk tegenwoordig, met de snelle vernietigingsmiddelen waarover men beschikt, nog meer beteekenis dan vroeger heeft en de totaal uiteenloo- door H. BINDLOSS. 75). ,,'t Is al verschrikkelijk laat", zeide ze, „maar dat is de schuld van Pluto- Geen twee minuten nadat ik bij de Mac- donaids weggegaan was, werd hij kreu pel en ik wist dat Macdonald erop staan zou om me thuis te brengen, als ik te ruggegaan was om een ander paard, en ik was juist weggeslipt toen hij in de korenschuur was. Ik kan de brug over? „N'et te paard", antwoordde Witham. „De planken tusschen de* balken liggen hier en daar nog los, maar als 't je niet kan schelen om te wachten breng ik eerst je paard naar den anderen kant en dan help ik jou". Hij moest even lachen; wat vielen die woorden u:t den toon, wat klonken ze onbeduidend, vergeleken bij de uitwer king, die haar plotseling verschijnen op hem gehad had. Het jonge meisje keek hem echter vra gend aan. „Neen, dat doe ik n'et", zeide ze „Ik zou over de oude brug gekomen zijn, als Allardyce me niet verteld had, dat jij hem vanmiddag over deze had laten rijden." Ja... even aarzelde hij.-, „maar toen was het daglicht..." Dit is geschied in September 1933. Dat j dientengevolge de invoer niet onmiddel- j lijk sterk verminderde, kan worden toe- j geschreven aan het feit, dat de instelling j van het monopolie voor den handel vrij onverwacht kwam, toen de importeurs reeds voor 'groote hoeveelheden con tracten op de basis van den import ge durende 19321933 hadden afgesloten, welke door hen zijn nagekomen ondanks de invoering van de monopolieheffing. Het importseizoen begint in October. Voor het trekken van conclusies dienen derhalve de laatste twee seizoenen Ie worden vergeleken. Dit doende, krijgt men het volgende beeld: Import October 1932September 1933 4,605,000 kg. Maud Barrington begon te lachen; zijn gezicht was in het heldere maan licht zichtbaar en door den bezorgden trek in zijn oogen had ze de aarzeling in zijn woorden begrepen. „Is dat alles? Nu is het maanlicht." „Neen, dat is het niet", zeide Witham nu beslist, „maar een volledige uitleg is niet altijd goed, dikwijls zeg je te veel zal ik je even helpen met afstijgen Maud stak hem haar beide handen toe; een oogenblik later, toen hij zonder een woord te zeggen het paard bij den teugel nam en met het dier de brug overging, bleef ze hem met een eigen aardige uitdrukking in haar oogen staan nakijken. Van nietszeggende compli mentjes hield ze niet, maar met dezen man was het iets anders. Dikwijls was het niet alleen haar nieuwsgierigheid geweest, die ze door zijn ijzeren zelf bedwang geprikkeld geweten had en ofschoon ze wist, dat een poging om te ontdekken, wat hij zoo zorgvuldig ver borgen hield, ook haar gevaarlijke zijde had, was de verleiding haar zoo nu en dan toch te sterk. Na een minuut of vijf kwam hij met een ernstig, strak gezicht bij haar te rug. „Nu is het jouw beurt. Geef me je hand maar", zeide hij. Maud stak haar hand naar hem uit. Als een trilling door al haar zenuwen voelde ze de aanraking van zijn krach tige, eeltige vingers tegen de zachte warme palm van haar hand. In plot- j selinge ongerustheid, dat hij iets van i haar emotie bemerkt mocht hebben, Vermijdt het eindeloze wrijven en schuren, dat de te reini-' gen voorwerpen vernielt en U zelf vermoeit. Gebruik het ongeëvenaarde VIM, omdat het een dubbele werking heeft. VIM is heel wat anders dan gewone, scherpe reinigings middelen, waarvan de werking berust op hard schuren. VIM bezit twee bijzondere bestanddelen. Het ene maakt het vuil los en het andere stelt U in staat om het ge. makkelijk weg te wrijven. Daarom de enorme hulp, die VIM U biedt NU 15 CTS.VOOR DE STANDAARDBUS EN 27/2 CTS.VÖ0R D (Ingez. Med.) keek ze naar hem op; ze zag een be weging van zijn hoofd, of hij haar aan wilde kijken toen, in een plotseling zich-beheerschen, keek hij recht voor zich uit. Het volgende oogenblik, ter wijl het leek, of de berkenboomen aan weerszijden opeens wegvielen, ging 't voetje voor voetje over de nog los- ligende planken, die telkens, onver wacht, verontrustend klepperden, voor uit, tot ze aan het gedeelte kwam, waar de brug de breede opening tusschen de boomen, een donkeren gapenden af grond, welke meer suggestief-beangsti- gend werkte door den ijlen maanver- lichten nevel, die er overheen hing, overspande. „Houd goed vast", zeide Witham mef een stem die even schor klonk. „Je bent toch niet angstig of niet dui zelig?" „Neen, natuurlijk niet," antwoordde Maud luchtig; juist omdat hij zich ter wille van haar ongerust maakte vond zij het dubbel noodig om zich goed te houden. Op hetzelfde oogenblik voelde ze, dat zijn vingers zich met een pijn lijk vasten greep om de hare sloten en ofschoon ze niet gauw bang of zenuw achtig was, voelde ze zijn krachtigen, steun als iets heerlijk geruststellends gedurende den tocht boven het ravijn, met niets dan twee balken en wat vastgetimmerde nlanken tusschen hen en de gapende diepte onder hun voe ten. Het was verwonderlijk, hoeveel rust er van den man voor haar uit ging, met hem naast zich zou ze lede ren tocht durven wagen, de grootste gevaren durven trotseer en. Maar hij! Deelde hij haar gevoelens, was hij op dit oogenblik even gelukkig als zij? Tegelijk met de vraag kwam er een verlangen in haar op, om het antwoord te weten. En toen ze na een paar ge vaarlijke minuten weer op een hecht- getimmerd gedeelte gekomen waren, werd dit verlangen zoo hevig, dat ze besloot tot een list haar toevlucht te nemen. Op een plek, waar het maan licht tusschen twee hooge- boomtoppen door als een zilveren driehoek op de brug lag, liet ze een van haar hand schoenen vallen, Witham bukte zich en toen hij zich oprichtte, kon ze zijn ge zicht ifi het witte licht duidelijk zien. Ze zag de verlichting- in zijn oogen én zonder zich rekenschap te geven van v/at ze deed, bleef ze stilstaan en keek hem met haar groote, donkere oog in vol aan. Voor beiden was dat oogenblik een openbaring; maar, al gaf die veel zeggende blik van haar den man een schok van geluk, hij wist, dat hij niet toe mocht geven; met inspanning van alle krachten wist hij zich te beheer- schen. „Ja", zeide hij zoo gewoon mogelijk. „Ik ben blij, dat je veilig aan den over kant bent." Het meisje bcJon te lachen. ..Kom, fk geloof n et, dat het gevaar zóó groot ge weest is", -elde ze met een schouder ophalen. „Maar vertel me nu eens wat van ie brug. Ben ie dag en nacht erbij? Ta", antwoordde Witham, „ik kam- r>p-r Jan aan den overkant in een ten! tusschen de hoornen. Je begnjpr, zij moet klaar zijn vóór den oogst' Het meisje begreep waarom hij dit wenschelijk oordeelde, maar daar de oogst een onderwerp was, dat door ber sprek'ng bij verschillende gelegenheden, niet veel meer geheimen voor haar be zat, besloot ze zich niet zoo gemakke lijk van de wijs te 'aten brengen. „In een tent!" herhaalde ze, terwijl ze langzaam verder liep. „Om er dag en 'nacht in te leven lijkt me dat niet een ideale woongelegenheid, is t wel? En wie kookt er voor je?" Witham glimlachte licht-ironisch. „Aan de ongerieflijkheid ben ik gewend en wat 't koken betreft, dat kan ik zelf", zeide hij. „Je moet niet vergeten, dat voor een beginner hier in Canada een tent de gewone hu:svesting is., toen ik pas hier kwam heb ik zes maanden achtereen erin gewoond op een diëet van roggebrood, een soort van gekleur de suiker, jij zult 't wel niet kennen die drups genoemd wordt en ranzig spek; ik was toen daglooner bij een man op een „salaris" van tien dollars in de maand. Op den duur wordt eiken dag hetzelfde eten wel wat vervelend, maar als je twaalf uren achtereen prairie gebroken hebt, ben je zoo uitgehongerd, dat je wel steenen zou kunnen eten naderhand, toen ik voor mezelf be gonnen was, toen was de toestand soms nog minder gunstig; dikwijls heb ik toen zelfs geen geld gehad om 't spek te koopen." T"""" (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 5