BINNENLAND. WEES EN WINS. ZEELAND. NUMMER 258. TWEE BLADEN. DONDERDAG 1 NOVEMBER 1934. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG. Confingenfeering melksteun, teeltbeperking, hernieuwde afslachting van rundvee. MIBBELBURG. VLISSINGEN. 1UID-BEVELAND. $t0Uwci<*U MIDDELBURGSCHE COURANT SSagbiad Voor Middelburg, Goe» on agenS- •c&ap V!.MB»ogeu 2.30, elders 2.50 por ïWisrlaai Week-abonn. in Middelburg en SaSoe» IS ci. P- W. Advertentiën 30 ct. per .'«gei, ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. conir. voor beide veel lager; tar. op aaavr. Ill Mill GOESCHI COUCANT^n Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „Do Middelbnrgscha Courant": Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middclbnrg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bjj het Bureau voor Puhüciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigicig.ae l—.1 regels 2.10, elke r. ct. 30 ct. Rakrïaü „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 n(slfi a 75 ct. t»y vooruitbetaling Adv. „Brieven" of „Bevragen bureau dezer ct»H» rant" 10 ct. extra Bewijsnummer» ta v«a; EEN NIEUWE CLEARINGWET. Bij de Tweede Kamer is een wetsont werp ingediend, houdende nieuwe rege len tot afweer van nadeelige gevolgen van beperkende bepalingen inzake het internationale betalingsverkeer. In de toelichting wordt o.m. gezegd: Van de haar bij de wet van 25 Juli 1932 gegeven bevoegdheid heeft de re geering tot voor kort geen gebruik ge maakt. Inmiddels treedt steeds scher per aan het licht, dat in het algemeen noch door het particulier initiatief, noch door het sluiten van de deviezen-over eenkomsten of handelsverdragen met de- viezen-meestbegunstiging de zoo ge- wenschte zekerheid van betaling der vorderingen, uit den uitvoer voortvloei end, kan worden gewaarborgd. Met 'n verlenging van den duur van de z.g. clearingwet zou kunnen worden vol staan, ware het niet, dat de opgedane ervaringen verschillende onvolkomen heden in deze wet aan het licht hebben gebracht, zoodat een grondige herzie ning van deze materie geboden mag heeten. In verband hiermee is een ge heel nieuwe wet ontworpen. Art. 2 geeft aan de Kroon ruimer be voegdheden in zake het bekrachtigen van verdragen betreffende het internati onaal betalingsverkeer, dan de huidige wet biedt. Art. 5 stelt de toelating tot invoer af hankelijk van het verschaffen van een behoorlijken waarborg, dat aan de clea- ringverplichting zal worden voldaan, o.a. in die gevallen, waarin de importeur een vreemdeling is. In art. 8 vindt de stichting Neder- landsch Clearingsinstituut haar wette- lijken grondslag als vereffeningsbureau. De artikelen 13, 14 en 15 roepen een buitengewone bevoegdheid in het leven. Wanneer de schuld opeischbaar is ge worden, de debiteur niet betaalt en de ■crediteur van zijn kant zijn rechten niet zou doen gelden, zou er voor het veref- feningsinstituut geen middel zijn om de bedragen, die op deze wijze aan het clearingsverkeer worden onttrokken, ten behoeve van de Nederlandsche credi teuren te doen storten. Het kan nu die storting bewerken door een aanmaning, gevolgd door een door of vanwege den minister van oeconomische zaken uitge vaardigd dwangbevel. DE BETALINGSMOEILIJKHEDEN MET DUITSCHLAND. Een noodmaatregel. De minister van economische zaken deelt mede, dat nog geen algemee- ne regeling getroffen kan wor den, om tegemoet te komen aan de moeilijkheden, welke Nederlandsche ex porteurs ondervinden tengevolge van het feit, dat zij groote geblokkeerde vorde ringen in Duitschland hebben uitstaan. Desniettemin heeft de regeering beslo ten, voor zeer urgente gevallen 'n nood maatregel te treffen. Deze maatregel zal uitgevoerd worden door de Ned. Bank, die in zeer bijzondere gevallen voor schotten zal verleenen. Deze voorschot ten zullen uiteraard alleen verleend wor den aan bonafide exporteurs. De voor schoften zulen slechts beperkte bedra gen omvatten en alleen verleend worden tegen onderpand van vorderingen, waarvan het bedrag op een erkend „Konto" gestort is. DE INVOER VAN MELKPRODUCTEN IN ENGELAND. Zal worden verminderd. In antwoord op een vraag in het En- gelscbe Lagerhuis over melkproducten verklaarde minister Elliot, dat aan de regeeringen der landen, die belangen hebben op de Engelsche markt, is ge vraagd. een overeenkomst te treffen voor vermindering van den invoer gedurende het laatste kwartaal van 1934. Deze re ductie is bij elk geval gebaseerd op den invoer in het overeenkomstige kwartaal van 1932. Voor room bedraagt deze re ductie 35 pet., voor gecondenseerde volle melk en taptemelk 30 pet. en voor melkpoeder 25 pet. DE V. C. J. B. 15 JAAR. De Vrijzinnig Christelijke Jongeren Bond hoopt op 10 en 11 November zijn derde lustrum te vieren. De Bond zal ditmaal niet op één centrale conferen tie, maar op twaalf plaatsen in ons land bijeenkomen, n.l. te Leeuwarden, Gro ningen. Deventer, Delden, Arnhem, 's Hertogenbosch, Goes, Oostvoorne, Rotterdam, Rijswijk, Hilversum en Alk maar. Als inzet van dit lustrum zal Vrijdag 9 Nov. 's avonds om 8 uur door de V.P. R.O. een lezing worden uitgezonden van den bonds-voorzitter. PARTICULIERE MILITIES. De regeering deelt in de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer be treffende de Rijksbegrooting mede, dat de ministers van justitie en binnenland- sche zaken een wetsontwerp voorberei den, houdende een verbod tot deelne ming aan particuliere milities. DE CUMULATIE. De regeering deelt in de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer over de Rijksbegrooting mede, dat een wets ontwerp houdende regeling tot verdere beperking van de cumulatie van inkom sten uit overheidskassen in voorberei ding is. De Eerste Kamer heeft gisteren de wetsontwerpen inzake de Ned. Indische conversieleening c.a. na kort debat, waarbij minister Oud een lager rente type ontried, aangenomen. Verdere ontwrichting van het platteland. De heer G. J. Ruiter te Knijpe (Fr.) schrijft ons: (n. s.) Het bericht in de pers, dai minister Steenberghe heeft besloten tot beperking der melksteun, verscherpte teeltregeling en hernieuwde afslachting van rundvee, heeft in veehouderskrin gen grote opschudding veroorzaakt! tn geen wonder! Er is inderdaad een overschot aan vee te constateeren en er is zeker be zwaar om grote hoeveelheden boter naar Engeland te zenden tegen prijzen van minder den 40 cent per kg. Tevens zijn er grote bezwaren gerezen voor de export naar Duitschland, dat overigens redelijke prijzen wilde betalen. Maap de middelen? Er is vaak gezegd, dat het mankeer de aan een stelsel bij de steun aan de landbouw. Het ingrijpen van minister Steenberghe is daarvan weer een tref fend staaltje. Wat beoogt men eigen lijk met deze maatregelen Wat wordt de bestemming van het land, dat bij inperking van den steun overcompleet wordt? Is het de opstellers van dit „plan" wel duidelijk, dat daarmee dui zenden ha weidegrond waardeloos wor den gemaakt, gronden, die hun bestem ming slechts in de melkveehouderij kunnn vinden? En wat zit er in dat stelsel als middel om de schrikbarende en nog steeds toenemende werkloos heid ten platten lande tegen te gaan? De minister wil extensivering van de veehouderij? Weet Z.Ex. wel. dat daar mee de laatste kans op werk voor de plattelands-arbeider lin de veehouderij wegvalt? Wat moet er worden van die uitslui tend voor grasland geschikte gronden, die op de boerderijen in de zuivere weidegronden overcompleet worden? En wat moet er geschieden met het overcompleet wordende land in gemeng' de bedrijven en op boerderijen, waar men zou kunnen scheuren? Zal men bodemscheuren In het eerste geval is dat natuurliik al uitgesloten door de bodemgesteldheid. In het tweede ge val is de toekomst voor de bouw te onzeker om de ploeg erin te zetten. Wat wil men met de landbouw? O.i. moet het doel van de maatrege len t.o.v. de landbouw zijn, dat zich de bodemproductie aanpast aan de af zetmogelijkheden en dat men daart>B zorgt voor lonende bodemexploitatle. Middel, om daartoe te komen, zal al lereerst moeten zijn om de afzetmoge lijkheden ernstig te bestuderen. T.a.v. de afzetmogelijkheid van de zuivel heeft men dat nagelaten, of men heeft willens en wetens met de afzetmogelijkheid geen rekening gehouden. Zoolang men in Nederland margarine eet voor prij zen tot f 1.20 per kg, zolang is er nog voldoende debiet voor de boter over te gen redelijke prijzen, indien men t.o.". de machtige margarineindustrie de iuiste maatregelen maar wil treffen. Zolang Nederland nog watei-h-nod «ef en de melk via de boterbereiding afzet tegen prijzen, die slechts de kosten Natuurlijk is het uitstekend van tijd j tot tijd een heldhaftige daad te doen, maar het eischt een meer voortduren- i de inspanning om een meer gelijkma tig betrouwbaar leven te leiden. Maeterlinck. dekken van het melken der koeien en het bereiden der boter, zolang mag er van voldoende benutting van ons na tuurlijk afzetgebied niet worden gespro ken. Zolang men hier bergen diermeel en vismeel importeert en de toestand bestendigt, dat onze ondermelkpoeder geen kans krijgt om in deze eiwitbe hoefte te voorzien, zolang is de kaas- j positie niet dermate als ze zou kunnen zijn. Men spant dus het paard achter de wagen! Instede van aanpassing aan de werkelijke afzetmogelijkheden, streeft men naar aanpassing bij afzetmogelijk heden, die niet worden benut (melk- brood, ondermelkpoeder, enz.) of bij af zetmogelijkheden, die door een onver antwoordelijke bevoorrechting van de margarine-industrie zijn verloren ge raakt. Dezer dagen verscheen het eerste deel van het vetrapport der drie Cen- tiale landbouworganisaties en der F. N, Z. Dat rapport is één veroordeling van het menggebod, van de relatie boter- margarine. Zulks in tegenstelling mett de opvatting van vele verantwoordelijke personen als de heeren Bückmann en Louwes, die als regeringscommisarissen grote invloed hebben. Het tweede deel van dat rapport is men nog wachtende. Daarin wordt behandeld o.m. of er een beperking van de margarine-industrie noodzakelijk moet worden geacht. Waarom wacht men die uitspraak niet af, alvorens tot contingenteering der melkproductie te besluiten? Of is men bang, dat ook hier de uitslag, evenals t.o.y. het menggebod, een veroordeling van de regeringspolitiek zal inhouden? En wil men dan maar liever vóór zijn? Aanvaarden we dus de gronden der melkbeperking niet op deze basis, ""ae middelen om ertoe te geraken achten we, óók indien gedegen studie, waarbij men de margarine-industrie slechts in haar ware betekenis wil zien, zou uit maken, dat er beperkt moet worden, funest. We gaan bij het uitspreken van dat oordeel uit van de onderstelling, dat de beperking met ongeveer 10 pet. een beperking over de hele linie zal zijn. In dat geval krijgen we dus een beperking op een normaal weidebedriif, dat b.v. f 50 veevoer per ha aankoopt, die evengrefot is als op de bedrijven, waar men kunstmatig door geweldig hoog krachtvoergebruik een hoge melk productie verwektij welke abnormale productie dan toch zeker éérst zal moe ten worden bestreden. Een grote groep van dergelijke bedrijven, met name in het consumptiemelkgebied, gebruikt per ha meer dan driemaal de opgege ven hoeveelheid krachtvoer en houdt daardoor tot het dubbele aantal melk koeien per ha van normale weidebedrij- ven. Dat in dat meerdere veevoer ook een varkensvoerpost voorkomt doet principieel aan de zaak niets af, daar de overproductie van varkens op die bedrijven ook juist onze gehele var kenspositie in 't honderd jaagt. En dan de strafmaatregelen voor hen die niet meewerken. Kalveren inleve ren of minder schetsen voor de over treders!- Welk een leger van ambtena ren zal hier nodig worden! En wie is overtreder? Wat is de basis voor de melkcontingenteering? Wie stelt dat ten slotte in de practijk vast? Wat de strengere teeltbeperking aangaat, stuiten we ook weer direct op het fundamentele bezwaar, dat er wel wordt beperkt, maar dat er niets voor het beperkte deel in de plaats wordt gesteld. Wat éeeft het den boer, als n beperkt deel ten slotte bij een iets ho gere prijs per eenheid in totaal even veel opbrengt als het wat goedkopere onbeperkte product? En hoe gaat het de maatschappij bij al die beperking, die extensivering wordt? Moet het pplatteland nog verder wegzinken in werkloosheid? O.i. behoort naast beperking óók n middel om de beperking te vervangen door iets anders. Zo b.v. het omleggen van het geschikte grasland op graan bouw, waarvan we practisch nimm/"- een overschot zullen produceren. Be perking zonder meer, om voor het be perkte deel iets hogere prijzen te ver werven is niets anders dan afslachten van de bedrijven en van het platteland! Wat de afslachting aangaat, we er kenden reeds een teveel aan vee als gevolg van verschillende omstandighe den, niet in het minst omdat de huidige steunmaatregelen of te laat kwamen of t.d.o. eerl absoluut verkeerde tendenz in de veehouderij naar voren riepen. Men is daardoor gekomen tot de bittere noodzaak om het overtollige vee uit de markt te nemen. Het hoe betreft hier slechts een secondaire kwestie, maar we willen toch ernstig bezwaar maken tegen een verlaging van de he£- fing op het rundvlees, door minister Steenberghe gemotiveerd met het oog op een daardoor mogelijk gemaakte daling van de kosten voor levenson derhoud. Allereerst staat te bezien, of er lagere vleesprijzen uit zullen resul teren. Wij betwijfelen dat ten zeerste en herinneren aan de verlaging van de heffing op varkensvlees, die óók met dit doel werd ingesteld en in dit op zicht absoluut in gebreke bleef. Maar vooral hebben we bezwaar tegen deze verlaging op dit critieke moment, om dat het artikel rundvlees absoluut geen schuld heeft aan het dure levensonder houd. De indexcijfers voor Sept. geven voor rundvlees aan een getal 73 tegen 100 van voor de oorlog en als men dan de kosten voor levensonderhoud ziet staan op 140, dan is het schreeuwend onrechtvaardig om dan die 73 nog weer aan te tasten en de andere factoren, die dit kostenbedrag bepalen en die oplopen tot 't getal 200 voor sommige diensten, niet alleen vrijuit te laten gaan, doch zelfs aldus de mogelijkheid te scheppen ze te handhaven, omdat de noodzakelijke verlaging immers al bij het vlees wordt gevonden Ten slotte moet het ons van 't hart, dat afslachting van drachtige vaarzen en pinken wel allerdwaast aandoet. Daar is een groot kwantum zéér melk- rijk oud vee, dat graag zal worden af gezet, tot verbetering van ons veebe stand. En nu gaat men onze toekomst afslachten, die voorloopig bovendien ook slechts weinig melk produceert en dringt daarmee in de richting van meer oud melkvee op de bedrijven, méér melk, doch een minderwaardiger veestapel! Nogmaals, wat beoogt men? Resumeerend achten we deze nieuwe maatregelen noodlottig voor de veehou derij, omdat er geen perspectief in zit, omdat er geen rekening wordt' gehouden met de werkelijke afzetmogelijkheden der zuivelproductie noch met He wer kelijke belangen van de veehouderij. Het wachten blijft nog steeds op een juist uitgestippeld s t e 1 s e 1 tot re organisatie van den landbouw. Deze nieuwe maatregelen leiden slechts tot nog grotere stelselloosheid, waarvan via het platteland ons gehele volk de dupe wordt. Middelburg, l-XI,-34. Woensdag: hoog ste luchttemperatuur 10 °C (50 °F); laagste 3.9 °C (39 °F). Heden 9 h: 6.1 °C; 12 h: 8 °C. 35 mm regen. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 764 mm; laagste 754 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 770.8 mm te Isafjord; laagste 739.5 mm te Hernö- sand. Verwachting tot morgenavond: Meest matige Z.W. tot N.W. wind, zwaar bewolkt met opklaringen, waar schijnlijk buien van regen, hagel of nat te sneeuw, iets kouder. Zon op: 6 h 57; onder 16 h 30. Licht op: 17 h 00. Maan op: 12 h 13; onder: 14 h 16. N.M. 7 Nov. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 38 min. later, (S Springtij.) November. Hoogwater. Laagwater Do. 1 8.34 21.25 2.21 15.05 Vr. 2 9.50 22.31 3.42 16.23 Za. 3 10.50 23.20 4.48 17.19 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge, November. Hoogwater. Laagwater. Do. 1 10.07 22.50 3.29 16.00 Vr. 2 11.22 23.59 4.51 17.18 Za. 3 12.26 5.58 18.16 PROVINCIALE STATEN. De voorzitter van het Centraal stem bureau voor leden van de Provinciale Staten heeft benoemd verklaard tot lid van dat college den heer B, P. Burkunk te Hansweert, gemeente Kruiningen. Dit in de vacature, ontstaan door het be danken van den heer A. M. Overhof (S.D.A.P.) te Goes. Aanvankelijk was benoemd verklaard de heer H. van der Veen te Goes, doch deze heeft niet op tijd zijn geloofsbrie ven ingezonden. Adjudant Gouverneur-Generaal Wegens vertrek naar Europa is met ingang van 28 November eervol ontslag verleend aan den adjudant van den Gou verneur-Generaal aan den luit. ter zee lste kl. H. M. van Bemmelen. Met in gang van denzelfden datum is als zooda nig benoemd de luit t. zee 2de kl. jhr. H. van Adrichem Boogaert, afkomstig uit Middelburg. Desverzocht verwijzen wij naar de advertentie in dit nummer, betreffende een vergadering van de N.S.B. in „De Vergenoeging" op Maandag a.s. Spre ker: ds. G. van Duyl. GOES. Gevonden voorwerpen. In de maand October 1934 zijn aan het bureau van politie te Goes onderstaan de voorwerpen als gevonden aangege ven en zijn aldaar verdere inlichtingen betreffende deze voorwerpen te beko men: Vijf rijwielbelastingmerken 1934-1935; vier portemonnaies met en zonder in houd, één gymnastiekschoen, twee mutsen, twee sierspelden, één overjas, één rijwielspatscherm, één kruiwagen, één zilveren armband, één zilveren da meshorloge, twee mantelceintuurs, één jekker, één nikkelen armband, één wandelaarsmedaille, één rijwielslot, één mes, vier handschoenen, één vulpen, één bankbiljet van 10, één zakkam, één dameshoed, één damesmantel, één boodschaptasch, twee actetasschen, één tabakspijp, én jakje inhoudende twee zeildoeken broekspijpen, één zakje in houdende eenige stalen manufacturen en zilverpapier, één passerdoos, één jongensjas, één horlogeketting, drie rol len vetvrij papier, drie damesrijwielen en een zakje wasch-knijpers. 4 Vice-consulaat van Spanje. Het vice-consulaat van Spanje alhier is tijdelijk opgeheven en men moet zich voor consulaire aangelegenheden ver voegen bij het consulaat-generaal te Rotterdam, Schiekade 102a. WEMELDINGE. Benoemd met in gang van 1 Nov. a.s. tot sluisknecht te Hansweert, de brugknecht R. H. W. Francken, alhier. MOORB-BEVELAND. COLIJNSPLAAT. Woensdagmiddag is een gecombineerde vergadering ge houden van ingelanden van de polders Oud- en Nieuw-Noordbéveland o.i. van den dijkgraaf van den Oud-Noordbeve- landpolder. Tegenwoordig waren 55 van de 68 stembevoegde ingelanden. In verband met de samenvoeging van genoemde polders tot één waterschap (met ingang van 1 Mei 1935), werd be houdens nadere goedkeuring van Ged. Staten besloten, dat 4 gezworenen met een dijkgraaf in het waterschapsbestuur zitting zullen nemen. Tevens werd be sloten te verzoeken voor stembevoegd heid een bezit van 8 hectaren vast te stellen. KORTGENE. Dinsdagavond vergader de de vereeniging voor „Werkloozen- Ontspannings-Zorg", onder leiding van burgemeester mr. J. D. Koster. De com missie van toezicht en advies, bestaande uit de heeren mr. J. D. Koster, ds. Van der Most Van Spijk, A. A. Schuit, M. J. de Looff en F. Zuydijk, waren mede aan wezig. Mr. J. D. Koster werd tot voorzitter van de commissie van toezicht en advies benoemd. Besloten werd om aansluiting

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1