BINNENLAND.
WEES EN WINS.
ZEELAND.
NUMMER 258.
TWEE BLADEN.
DONDERDAG
1 NOVEMBER 1934.
EERSTE BLAD.
177e JAARGANG.
Confingenfeering melksteun,
teeltbeperking, hernieuwde
afslachting van rundvee.
MIBBELBURG.
VLISSINGEN.
1UID-BEVELAND.
$t0Uwci<*U
MIDDELBURGSCHE COURANT
SSagbiad Voor Middelburg, Goe» on agenS-
•c&ap V!.MB»ogeu 2.30, elders 2.50 por
ïWisrlaai Week-abonn. in Middelburg en
SaSoe» IS ci. P- W. Advertentiën 30 ct. per
.'«gei, ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
conir. voor beide veel lager; tar. op aaavr.
Ill Mill
GOESCHI COUCANT^n
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „Do Middelbnrgscha Courant": Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middclbnrg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bjj het Bureau voor Puhüciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigicig.ae l—.1
regels 2.10, elke r. ct. 30 ct. Rakrïaü
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 n(slfi
a 75 ct. t»y vooruitbetaling Adv.
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer ct»H»
rant" 10 ct. extra Bewijsnummer» ta v«a;
EEN NIEUWE CLEARINGWET.
Bij de Tweede Kamer is een wetsont
werp ingediend, houdende nieuwe rege
len tot afweer van nadeelige gevolgen
van beperkende bepalingen inzake het
internationale betalingsverkeer. In de
toelichting wordt o.m. gezegd:
Van de haar bij de wet van 25 Juli
1932 gegeven bevoegdheid heeft de re
geering tot voor kort geen gebruik ge
maakt. Inmiddels treedt steeds scher
per aan het licht, dat in het algemeen
noch door het particulier initiatief, noch
door het sluiten van de deviezen-over
eenkomsten of handelsverdragen met de-
viezen-meestbegunstiging de zoo ge-
wenschte zekerheid van betaling der
vorderingen, uit den uitvoer voortvloei
end, kan worden gewaarborgd. Met 'n
verlenging van den duur van de z.g.
clearingwet zou kunnen worden vol
staan, ware het niet, dat de opgedane
ervaringen verschillende onvolkomen
heden in deze wet aan het licht hebben
gebracht, zoodat een grondige herzie
ning van deze materie geboden mag
heeten. In verband hiermee is een ge
heel nieuwe wet ontworpen.
Art. 2 geeft aan de Kroon ruimer be
voegdheden in zake het bekrachtigen
van verdragen betreffende het internati
onaal betalingsverkeer, dan de huidige
wet biedt.
Art. 5 stelt de toelating tot invoer af
hankelijk van het verschaffen van een
behoorlijken waarborg, dat aan de clea-
ringverplichting zal worden voldaan, o.a.
in die gevallen, waarin de importeur een
vreemdeling is.
In art. 8 vindt de stichting Neder-
landsch Clearingsinstituut haar wette-
lijken grondslag als vereffeningsbureau.
De artikelen 13, 14 en 15 roepen een
buitengewone bevoegdheid in het leven.
Wanneer de schuld opeischbaar is ge
worden, de debiteur niet betaalt en de
■crediteur van zijn kant zijn rechten niet
zou doen gelden, zou er voor het veref-
feningsinstituut geen middel zijn om de
bedragen, die op deze wijze aan het
clearingsverkeer worden onttrokken, ten
behoeve van de Nederlandsche credi
teuren te doen storten. Het kan nu die
storting bewerken door een aanmaning,
gevolgd door een door of vanwege den
minister van oeconomische zaken uitge
vaardigd dwangbevel.
DE BETALINGSMOEILIJKHEDEN
MET DUITSCHLAND.
Een noodmaatregel.
De minister van economische zaken
deelt mede, dat nog geen algemee-
ne regeling getroffen kan wor
den, om tegemoet te komen aan de
moeilijkheden, welke Nederlandsche ex
porteurs ondervinden tengevolge van het
feit, dat zij groote geblokkeerde vorde
ringen in Duitschland hebben uitstaan.
Desniettemin heeft de regeering beslo
ten, voor zeer urgente gevallen 'n nood
maatregel te treffen. Deze maatregel zal
uitgevoerd worden door de Ned. Bank,
die in zeer bijzondere gevallen voor
schotten zal verleenen. Deze voorschot
ten zullen uiteraard alleen verleend wor
den aan bonafide exporteurs. De voor
schoften zulen slechts beperkte bedra
gen omvatten en alleen verleend worden
tegen onderpand van vorderingen,
waarvan het bedrag op een erkend
„Konto" gestort is.
DE INVOER VAN MELKPRODUCTEN
IN ENGELAND.
Zal worden verminderd.
In antwoord op een vraag in het En-
gelscbe Lagerhuis over melkproducten
verklaarde minister Elliot, dat aan de
regeeringen der landen, die belangen
hebben op de Engelsche markt, is ge
vraagd. een overeenkomst te treffen voor
vermindering van den invoer gedurende
het laatste kwartaal van 1934. Deze re
ductie is bij elk geval gebaseerd op den
invoer in het overeenkomstige kwartaal
van 1932. Voor room bedraagt deze re
ductie 35 pet., voor gecondenseerde
volle melk en taptemelk 30 pet. en voor
melkpoeder 25 pet.
DE V. C. J. B. 15 JAAR.
De Vrijzinnig Christelijke Jongeren
Bond hoopt op 10 en 11 November zijn
derde lustrum te vieren. De Bond zal
ditmaal niet op één centrale conferen
tie, maar op twaalf plaatsen in ons land
bijeenkomen, n.l. te Leeuwarden, Gro
ningen. Deventer, Delden, Arnhem, 's
Hertogenbosch, Goes, Oostvoorne,
Rotterdam, Rijswijk, Hilversum en Alk
maar.
Als inzet van dit lustrum zal Vrijdag
9 Nov. 's avonds om 8 uur door de V.P.
R.O. een lezing worden uitgezonden
van den bonds-voorzitter.
PARTICULIERE MILITIES.
De regeering deelt in de Memorie van
Antwoord aan de Tweede Kamer be
treffende de Rijksbegrooting mede, dat
de ministers van justitie en binnenland-
sche zaken een wetsontwerp voorberei
den, houdende een verbod tot deelne
ming aan particuliere milities.
DE CUMULATIE.
De regeering deelt in de Memorie van
Antwoord aan de Tweede Kamer over
de Rijksbegrooting mede, dat een wets
ontwerp houdende regeling tot verdere
beperking van de cumulatie van inkom
sten uit overheidskassen in voorberei
ding is.
De Eerste Kamer heeft gisteren de
wetsontwerpen inzake de Ned. Indische
conversieleening c.a. na kort debat,
waarbij minister Oud een lager rente
type ontried, aangenomen.
Verdere ontwrichting van het
platteland.
De heer G. J. Ruiter te Knijpe (Fr.)
schrijft ons:
(n. s.) Het bericht in de pers, dai
minister Steenberghe heeft besloten tot
beperking der melksteun, verscherpte
teeltregeling en hernieuwde afslachting
van rundvee, heeft in veehouderskrin
gen grote opschudding veroorzaakt! tn
geen wonder!
Er is inderdaad een overschot aan
vee te constateeren en er is zeker be
zwaar om grote hoeveelheden boter
naar Engeland te zenden tegen prijzen
van minder den 40 cent per kg. Tevens
zijn er grote bezwaren gerezen voor de
export naar Duitschland, dat overigens
redelijke prijzen wilde betalen. Maap
de middelen?
Er is vaak gezegd, dat het mankeer
de aan een stelsel bij de steun aan de
landbouw. Het ingrijpen van minister
Steenberghe is daarvan weer een tref
fend staaltje. Wat beoogt men eigen
lijk met deze maatregelen Wat wordt
de bestemming van het land, dat bij
inperking van den steun overcompleet
wordt? Is het de opstellers van dit
„plan" wel duidelijk, dat daarmee dui
zenden ha weidegrond waardeloos wor
den gemaakt, gronden, die hun bestem
ming slechts in de melkveehouderij
kunnn vinden? En wat zit er in dat
stelsel als middel om de schrikbarende
en nog steeds toenemende werkloos
heid ten platten lande tegen te gaan?
De minister wil extensivering van de
veehouderij? Weet Z.Ex. wel. dat daar
mee de laatste kans op werk voor de
plattelands-arbeider lin de veehouderij
wegvalt?
Wat moet er worden van die uitslui
tend voor grasland geschikte gronden,
die op de boerderijen in de zuivere
weidegronden overcompleet worden?
En wat moet er geschieden met het
overcompleet wordende land in gemeng'
de bedrijven en op boerderijen, waar
men zou kunnen scheuren? Zal men
bodemscheuren In het eerste geval
is dat natuurliik al uitgesloten door de
bodemgesteldheid. In het tweede ge
val is de toekomst voor de bouw te
onzeker om de ploeg erin te zetten.
Wat wil men met de landbouw?
O.i. moet het doel van de maatrege
len t.o.v. de landbouw zijn, dat zich
de bodemproductie aanpast aan de af
zetmogelijkheden en dat men daart>B
zorgt voor lonende bodemexploitatle.
Middel, om daartoe te komen, zal al
lereerst moeten zijn om de afzetmoge
lijkheden ernstig te bestuderen. T.a.v.
de afzetmogelijkheid van de zuivel heeft
men dat nagelaten, of men heeft willens
en wetens met de afzetmogelijkheid
geen rekening gehouden. Zoolang men
in Nederland margarine eet voor prij
zen tot f 1.20 per kg, zolang is er nog
voldoende debiet voor de boter over te
gen redelijke prijzen, indien men t.o.".
de machtige margarineindustrie de
iuiste maatregelen maar wil treffen.
Zolang Nederland nog watei-h-nod «ef
en de melk via de boterbereiding afzet
tegen prijzen, die slechts de kosten
Natuurlijk is het uitstekend van tijd j
tot tijd een heldhaftige daad te doen,
maar het eischt een meer voortduren- i
de inspanning om een meer gelijkma
tig betrouwbaar leven te leiden.
Maeterlinck.
dekken van het melken der koeien en
het bereiden der boter, zolang mag er
van voldoende benutting van ons na
tuurlijk afzetgebied niet worden gespro
ken. Zolang men hier bergen diermeel
en vismeel importeert en de toestand
bestendigt, dat onze ondermelkpoeder
geen kans krijgt om in deze eiwitbe
hoefte te voorzien, zolang is de kaas- j
positie niet dermate als ze zou kunnen
zijn.
Men spant dus het paard achter de
wagen! Instede van aanpassing aan de
werkelijke afzetmogelijkheden, streeft
men naar aanpassing bij afzetmogelijk
heden, die niet worden benut (melk-
brood, ondermelkpoeder, enz.) of bij af
zetmogelijkheden, die door een onver
antwoordelijke bevoorrechting van de
margarine-industrie zijn verloren ge
raakt.
Dezer dagen verscheen het eerste
deel van het vetrapport der drie Cen-
tiale landbouworganisaties en der F. N,
Z. Dat rapport is één veroordeling van
het menggebod, van de relatie boter-
margarine. Zulks in tegenstelling mett
de opvatting van vele verantwoordelijke
personen als de heeren Bückmann en
Louwes, die als regeringscommisarissen
grote invloed hebben. Het tweede deel
van dat rapport is men nog wachtende.
Daarin wordt behandeld o.m. of er een
beperking van de margarine-industrie
noodzakelijk moet worden geacht.
Waarom wacht men die uitspraak niet
af, alvorens tot contingenteering der
melkproductie te besluiten? Of is men
bang, dat ook hier de uitslag, evenals
t.o.y. het menggebod, een veroordeling
van de regeringspolitiek zal inhouden?
En wil men dan maar liever vóór zijn?
Aanvaarden we dus de gronden der
melkbeperking niet op deze basis, ""ae
middelen om ertoe te geraken achten
we, óók indien gedegen studie, waarbij
men de margarine-industrie slechts in
haar ware betekenis wil zien, zou uit
maken, dat er beperkt moet worden,
funest. We gaan bij het uitspreken van
dat oordeel uit van de onderstelling,
dat de beperking met ongeveer 10 pet.
een beperking over de hele linie zal
zijn. In dat geval krijgen we dus een
beperking op een normaal weidebedriif,
dat b.v. f 50 veevoer per ha aankoopt,
die evengrefot is als op de bedrijven,
waar men kunstmatig door geweldig
hoog krachtvoergebruik een hoge melk
productie verwektij welke abnormale
productie dan toch zeker éérst zal moe
ten worden bestreden. Een grote groep
van dergelijke bedrijven, met name in
het consumptiemelkgebied, gebruikt
per ha meer dan driemaal de opgege
ven hoeveelheid krachtvoer en houdt
daardoor tot het dubbele aantal melk
koeien per ha van normale weidebedrij-
ven. Dat in dat meerdere veevoer ook
een varkensvoerpost voorkomt doet
principieel aan de zaak niets af, daar
de overproductie van varkens op die
bedrijven ook juist onze gehele var
kenspositie in 't honderd jaagt.
En dan de strafmaatregelen voor hen
die niet meewerken. Kalveren inleve
ren of minder schetsen voor de over
treders!- Welk een leger van ambtena
ren zal hier nodig worden! En wie is
overtreder? Wat is de basis voor de
melkcontingenteering? Wie stelt dat
ten slotte in de practijk vast?
Wat de strengere teeltbeperking
aangaat, stuiten we ook weer direct op
het fundamentele bezwaar, dat er wel
wordt beperkt, maar dat er niets voor
het beperkte deel in de plaats wordt
gesteld. Wat éeeft het den boer, als n
beperkt deel ten slotte bij een iets ho
gere prijs per eenheid in totaal even
veel opbrengt als het wat goedkopere
onbeperkte product? En hoe gaat het
de maatschappij bij al die beperking,
die extensivering wordt? Moet het
pplatteland nog verder wegzinken in
werkloosheid?
O.i. behoort naast beperking óók n
middel om de beperking te vervangen
door iets anders. Zo b.v. het omleggen
van het geschikte grasland op graan
bouw, waarvan we practisch nimm/"-
een overschot zullen produceren. Be
perking zonder meer, om voor het be
perkte deel iets hogere prijzen te ver
werven is niets anders dan afslachten
van de bedrijven en van het platteland!
Wat de afslachting aangaat, we er
kenden reeds een teveel aan vee als
gevolg van verschillende omstandighe
den, niet in het minst omdat de huidige
steunmaatregelen of te laat kwamen of
t.d.o. eerl absoluut verkeerde tendenz
in de veehouderij naar voren riepen.
Men is daardoor gekomen tot de bittere
noodzaak om het overtollige vee uit
de markt te nemen. Het hoe betreft
hier slechts een secondaire kwestie,
maar we willen toch ernstig bezwaar
maken tegen een verlaging van de he£-
fing op het rundvlees, door minister
Steenberghe gemotiveerd met het oog
op een daardoor mogelijk gemaakte
daling van de kosten voor levenson
derhoud. Allereerst staat te bezien, of
er lagere vleesprijzen uit zullen resul
teren. Wij betwijfelen dat ten zeerste
en herinneren aan de verlaging van de
heffing op varkensvlees, die óók met
dit doel werd ingesteld en in dit op
zicht absoluut in gebreke bleef. Maar
vooral hebben we bezwaar tegen deze
verlaging op dit critieke moment, om
dat het artikel rundvlees absoluut geen
schuld heeft aan het dure levensonder
houd. De indexcijfers voor Sept. geven
voor rundvlees aan een getal 73 tegen
100 van voor de oorlog en als men dan
de kosten voor levensonderhoud ziet
staan op 140, dan is het schreeuwend
onrechtvaardig om dan die 73 nog weer
aan te tasten en de andere factoren,
die dit kostenbedrag bepalen en die
oplopen tot 't getal 200 voor sommige
diensten, niet alleen vrijuit te laten
gaan, doch zelfs aldus de mogelijkheid
te scheppen ze te handhaven, omdat de
noodzakelijke verlaging immers al bij
het vlees wordt gevonden
Ten slotte moet het ons van 't hart,
dat afslachting van drachtige vaarzen
en pinken wel allerdwaast aandoet.
Daar is een groot kwantum zéér melk-
rijk oud vee, dat graag zal worden af
gezet, tot verbetering van ons veebe
stand. En nu gaat men onze toekomst
afslachten, die voorloopig bovendien ook
slechts weinig melk produceert en dringt
daarmee in de richting van meer oud
melkvee op de bedrijven, méér melk,
doch een minderwaardiger veestapel!
Nogmaals, wat beoogt men?
Resumeerend achten we deze nieuwe
maatregelen noodlottig voor de veehou
derij, omdat er geen perspectief in zit,
omdat er geen rekening wordt' gehouden
met de werkelijke afzetmogelijkheden
der zuivelproductie noch met He wer
kelijke belangen van de veehouderij.
Het wachten blijft nog steeds op een
juist uitgestippeld s t e 1 s e 1 tot re
organisatie van den landbouw. Deze
nieuwe maatregelen leiden slechts tot
nog grotere stelselloosheid, waarvan
via het platteland ons gehele volk de
dupe wordt.
Middelburg, l-XI,-34. Woensdag: hoog
ste luchttemperatuur 10 °C (50 °F);
laagste 3.9 °C (39 °F). Heden 9 h: 6.1
°C; 12 h: 8 °C. 35 mm regen. Hoogste
barometerstand te dezer stede, in het
afgeloopen etmaal: 764 mm; laagste 754
mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 770.8 mm
te Isafjord; laagste 739.5 mm te Hernö-
sand.
Verwachting tot morgenavond:
Meest matige Z.W. tot N.W. wind,
zwaar bewolkt met opklaringen, waar
schijnlijk buien van regen, hagel of nat
te sneeuw, iets kouder.
Zon op: 6 h 57; onder 16 h 30. Licht
op: 17 h 00. Maan op: 12 h 13; onder:
14 h 16. N.M. 7 Nov.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 38 min. later,
(S Springtij.)
November.
Hoogwater. Laagwater
Do. 1 8.34 21.25 2.21 15.05
Vr. 2 9.50 22.31 3.42 16.23
Za. 3 10.50 23.20 4.48 17.19
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge,
November.
Hoogwater. Laagwater.
Do. 1 10.07 22.50 3.29 16.00
Vr. 2 11.22 23.59 4.51 17.18
Za. 3 12.26 5.58 18.16
PROVINCIALE STATEN.
De voorzitter van het Centraal stem
bureau voor leden van de Provinciale
Staten heeft benoemd verklaard tot lid
van dat college den heer B, P. Burkunk
te Hansweert, gemeente Kruiningen. Dit
in de vacature, ontstaan door het be
danken van den heer A. M. Overhof
(S.D.A.P.) te Goes.
Aanvankelijk was benoemd verklaard
de heer H. van der Veen te Goes, doch
deze heeft niet op tijd zijn geloofsbrie
ven ingezonden.
Adjudant Gouverneur-Generaal
Wegens vertrek naar Europa is met
ingang van 28 November eervol ontslag
verleend aan den adjudant van den Gou
verneur-Generaal aan den luit. ter zee
lste kl. H. M. van Bemmelen. Met in
gang van denzelfden datum is als zooda
nig benoemd de luit t. zee 2de kl. jhr. H.
van Adrichem Boogaert, afkomstig uit
Middelburg.
Desverzocht verwijzen wij naar de
advertentie in dit nummer, betreffende
een vergadering van de N.S.B. in „De
Vergenoeging" op Maandag a.s. Spre
ker: ds. G. van Duyl.
GOES.
Gevonden voorwerpen.
In de maand October 1934 zijn aan het
bureau van politie te Goes onderstaan
de voorwerpen als gevonden aangege
ven en zijn aldaar verdere inlichtingen
betreffende deze voorwerpen te beko
men:
Vijf rijwielbelastingmerken 1934-1935;
vier portemonnaies met en zonder in
houd, één gymnastiekschoen, twee
mutsen, twee sierspelden, één overjas,
één rijwielspatscherm, één kruiwagen,
één zilveren armband, één zilveren da
meshorloge, twee mantelceintuurs, één
jekker, één nikkelen armband, één
wandelaarsmedaille, één rijwielslot, één
mes, vier handschoenen, één vulpen,
één bankbiljet van 10, één zakkam,
één dameshoed, één damesmantel, één
boodschaptasch, twee actetasschen, één
tabakspijp, én jakje inhoudende twee
zeildoeken broekspijpen, één zakje in
houdende eenige stalen manufacturen
en zilverpapier, één passerdoos, één
jongensjas, één horlogeketting, drie rol
len vetvrij papier, drie damesrijwielen
en een zakje wasch-knijpers.
4
Vice-consulaat van Spanje.
Het vice-consulaat van Spanje alhier
is tijdelijk opgeheven en men moet zich
voor consulaire aangelegenheden ver
voegen bij het consulaat-generaal te
Rotterdam, Schiekade 102a.
WEMELDINGE. Benoemd met in
gang van 1 Nov. a.s. tot sluisknecht te
Hansweert, de brugknecht R. H. W.
Francken, alhier.
MOORB-BEVELAND.
COLIJNSPLAAT. Woensdagmiddag
is een gecombineerde vergadering ge
houden van ingelanden van de polders
Oud- en Nieuw-Noordbéveland o.i. van
den dijkgraaf van den Oud-Noordbeve-
landpolder. Tegenwoordig waren 55
van de 68 stembevoegde ingelanden.
In verband met de samenvoeging van
genoemde polders tot één waterschap
(met ingang van 1 Mei 1935), werd be
houdens nadere goedkeuring van Ged.
Staten besloten, dat 4 gezworenen met
een dijkgraaf in het waterschapsbestuur
zitting zullen nemen. Tevens werd be
sloten te verzoeken voor stembevoegd
heid een bezit van 8 hectaren vast te
stellen.
KORTGENE. Dinsdagavond vergader
de de vereeniging voor „Werkloozen-
Ontspannings-Zorg", onder leiding van
burgemeester mr. J. D. Koster. De com
missie van toezicht en advies, bestaande
uit de heeren mr. J. D. Koster, ds. Van
der Most Van Spijk, A. A. Schuit, M. J.
de Looff en F. Zuydijk, waren mede aan
wezig.
Mr. J. D. Koster werd tot voorzitter
van de commissie van toezicht en advies
benoemd. Besloten werd om aansluiting