BINNENLAND. ZEELAND. HOTEL DES PAYS-BAS, Amsterdam iSüüELSURG. WEER II WIND. NUMMER 254. TWEE BLADEN. ZATERDAG 27 OCTOBER 1934. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG. De Pechjager f m 's-GRA VENPOLDER. Hoog- ea Laagwater te Vlissingep» Hoog- en Laagwater te Wemeldinge. ELdUQGSCHE courant agbiasi - Voor Middelburg, Goes en ngent- .isap VliisinfireQ 2.30, elders 2.50 per "warteal -Week-abonn. in Middelburg en oe: 13 ei. P- w- Advertentiën 30 ct. per egsL Ingez- mededeelingen 60 es, p. r. ig foor besde eest lager; ter. op hslSyï;- goische coupant^ Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 sPostrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES; Turfkada, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Pubüeiteitswaarde der Vereeniging de Mederlandsehe Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigïEgssi regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. BskHsl „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regtefe, a 75 ct. by vooruitbetaling Adv. „Brieven" of „Bevragen bureau dexsr csw rant" 10 ct. extra Bewijsnoinmers 3 ©s» Geyssendorfer, de gezagvoerder van de Panderjager, seinde gisteravond uit Allahabad, dat bij den nachtelijken start van den herstelden Panderjager, te 10 h 40 min plaatselijken tijd, het landingsgestel in botsing kwam met 'n auto-tractor, waarop een fakkel was geplaatst. Het vliegtuig vloog daarop in brand. De inzittenden sprongen on middellijk uit het toestel en redden al dus, slechts licht gewond, hun leven. De inlandsche chauffeur van den trac torwagen werd ernstig gewond. Toen de benzinetank van den Panderjager in brand vloog, was binnen enkele minuten niets dan een weinig asch en wat me- taaldeelen van het toestel overgeble ven. Aldus seinde de onfortuinlijke gezag voerder Geyssendorfer aan zijn Neder- landsche reederij. Den 19en October schreven wij in ons blad als volgt; ,,De Panderjager heeft weliswaar een, zelfs den leek, bekorenden aerodynami- schen vorm, hij heeft bewezen een snel le machine te zijn, en de hooge be kwaamheid van gezagvoerder en opper stuurman, als navigator en vlieger, zijn buiten kijfmaar het gestern te van dit toestel lijkt ons minder gunstig. Het blijft ons ietwat een gokje: als geen der vele on voorziene omstandigheden, waaronder de prestaties van dezen snellen jager in 't verleden reeds zoo dikwerf leden, in treedt, ja, dan geven wij den Panderja- ger zelfs een heel goede kans, maar wij vreezen er wel wat voor." Helaas wij hebben, naar thans blijkt, niet zonder reden ons hart vastgehou den. En voor dezen afloop zeggen wij thans: Goddank In tweederlei opzicht: dat Geys en Asjes en hun mécano er heelhuids zijn afgekomen, endat de Panderjager nu radicaal opgeruimd, tot asch vergaan is. Waarlijk, dat ding begon ons een ob sessie te worden, en het verheugt ons dat die thans verdwenen is. Zou men de mogelijke theoretische grondslagen der stelling willen opspo ren, dan komt men op een terrein dat met voetangels en klemmen kwistig be zaaid is, maar zonder zulk een wijsgee- rig onderzoek zal tenslotte een ieder het met ons eens zijn, dat er inderdaad nog zooiets als geluk en ongeluk in de wereld is. Neem bv. Fokker. Dat is een geluksvo gel. Zijn ideeën waren aviatisch welis waar zeer vroeg-rijp, scherp, helder, geniaal. Maar hoeveel geniale knapen hebben niet reeds in de aviatiek hun nek gebroken Fokker daarentegen zal ten naaste bij de grootste vliegtuigmag- naat ter wereld zijn. Zou die man niet, zooals men dat noemt „onder een. geluk kig gesternte geboren zijn" Neem nu den verganen Panderjager. Zijn ontstaan als denkbeeld was reeds oppositioneel. Enkele Soesterberger jachtvliegers zeiden onder elkaar: „het moest toch eigenlijk anders met de vliegerij op In dië. Ze moesten groote, comfortabele vliegtuigen gebruiken voor het passa giersvervoer, zoo in een dag of 56, en daarnaast kleine, sterke, zeer snelle, ja gers, die in een dag of twee, drie, enkel de post naar Indië brachten" De K.L.M. zag in dit denkbeeld geen heil zij wilde liever den dienst van passagiers en post gecombineerd hou den en gestadig den reisduur daarvan verkorten. Toen kwam de Soesterberger Asjes in contact met de scheepvaartmaatschap pijen, die toch wel een weinig met lee- de oogen het aftappen van hun passa giers zullen aanzien, en die momenteel nog zoo min of meer op een luchtschip- verbinding schijnen te willen zetten. Deze zagen, in hun gedachtengang, te recht heil in de plannen. De passagiers zouden dan zeer comfortabel met lucht schepen vervoerd worden, de post snel met postjagers. Zoo ontstond het betrokken comité; Panders constructeur Slot ontwierp een model van een snellen, driemotorigen jager, en de zaak scheen voor elkaar. Men kent het verdere verloop van zaken: feitelijk één lijdensgeschiedenis. Altijd was er wat met den Postjager. In Italië moest er zelfs, op z'n eerste vlucht, een heelemaal nieuwe motor in gezet worden, en z'n post werd met een gewoon K.L.M. toestel doorgezonden. Eindelijk in Indië aangekomen kreeg men de onplezierige verhouding tus- schen de twee vliegers, hetwelk zelfs tot scherpe commentaren in de pers aan leiding gaf. Een ieder was toen maar blij, dat de Postjager goed en wel in Nederland te rug was. Toen verstilden al de rumoer- tjes. En nu diens mededinging aan de Mel bourne-race. De voorbereidingen verliepen al weer zoo raar. Telkens „moest er weer iets verholpen worden". Dan was dit gesprongen, dan dat stuk. Tenslotte in Allahabad springt me daar één der twee landingspooten te rug. Dat mag niet. Dat mag niet kunnen. Dat is gewoonweg een technisch schandaal. Niet, dat het gebeurt, neen: dat het kan gebeuren. Enfinmen houdt taai vol. Her stelt de zaak. En wil weer weg. En nu dit. Wij hebben dikwijls gewaagd van het bekoorlijke model, de mooie vlugge lij nen, van dezen Postjager. Maar zijn constructie scheen toch niet je dat. En zijn gesternte was slecht. Wij hebben ons hart altijd vastgehou den voor dezen Pechvogel. Want er wa ren toch drie menschenlevens aan toe vertrouwd Het denkbeeld van de Soesterbergers was zeker niet a priori verwerpelijk. Maar de verwezenlijking er van in triplex en staal is in plaats van op een postjager op een pechvogel uit- geloopen. Velen zullen het met ons als een op luchting gevoelen, dat deze ongeluks vogel, die immers voorbestemd scheen om aan een roemloos einde te komen, vergaan is zonder dat een der opvaren den ernstig gedeerd werd. Het is maar 't beste zoo. DE VOLKENBOND EEN MISLUKKING? De houding der Nederlandsche regeering ten aanzien van Rus- land's toetreding. Verschenen is het voorloopig verslag der Tweede Kamer nopens de begroo ting van buitenlandsche zaken. Eenige leden gaven als hun meening te kennen, dat thans wel vaststaat, dat de Volkenbond als een mislukking is te beschouwen. Op het gebied der ontwa pening is niets bereikt en ook van een eenigsz'ins aannemelijke ordening op oeconomisch gebied is geen sprake. Deze leden achtten den tijd gekomen om ernstig te overwegen of de deelne ming van Nederland aan dat werk we1 moet worden voortgezet. Vele andere leden zouden het zich onttrekken aan de regelmatige interna tionale samenwerking en aan het inter nationale persoonlijke contact, welke het lidmaatschap van den Volkenbond met zich brengt, met ernst moeten ontraden- Juist in dezen tijd van spanningen op verschillend gebied achtten zij het be staan van een centrum, als de Volken bond vormt, van groote beteekenis. Als in 1914 zulk een centrum reeds had be staan, ware wellicht veel van hetgeen wij thans te betreuren hebben achterwege gebleven. Verscheidene leden verklaarden zieti met de door de regeering genomen be slissing inzake de toetreding van Rus land tot den Volkenbond niet te kunnen vereenigen. Deze leden waren van mee ning, dat de universaliteit van den Vol kenbond een belangrijke voorwaarde voor het welslagen van zijn arbeid is en derhalve met kracht moet worden na gestreefd, Het uiteindelijke doet moet zijn, alle staten in den Volkenbond te vereemgen. Dat doel is echter onbereik baar, als men de staten, gaat keuren naar hun binnenlandsche verhoudingen. Vele andere leden daarentegen keur den het optreden der regeering in deze aangelegenheid goed. Deze leden zagen in de toetreding van Rusland tot den Volkenbond geen versterking van dien Bond. Integendeel beschouwden zij het Een mensch moest zich nooit scha men zijn ongelijk te erkennen; hij zegt daarmee slechts, dat hij heden wijzer is, dan hij gisteren was. lidmaatschap van dat land als een ont bindend element. Sommige leden gaven als hun oordeel te kennen, dat het belang ter bevorde ring van den vrede zeer zou worden ge diend door opneming van den Paus in den Volkenbond. DE BETREKKINGEN MET BELGIë. Volgens het Voorloopig Verslag der Tweede Kamer nopens de begrooting van buitenlandsche zaken, verklaarden sommige leden het zeer te betreuren, dat de NederlandschBelgische aange legenheden thans blijkbaar geheel rusten Middelerwijl geeft het ontbreken van behoorlijke regelingen telkens weder aanleiding tot moeilijkheden, waarin dan van zekere zijde reden gevonden wordt tot een berichtgeving, waardoor de publieke opinie wordt verontrust. Gewezen werd in dit verband op een in felle bewoordingen gesteld artikel, on der den titel „Un chantage honteux", opgenomen in de „Revue de la Ligue maritieme beige", waarin wordt mede gedeeld, dat de Nederlandsche regee ring in ruil voor haar medewerking met betrekking tot den bouw van een twee de sluis bij Terneuzen van België de ver wijdering zou eischen van den bekenden „bouchon de Lixhe" (stop van Lixhe). De leden hier aan het woord, merkten op, dat van het stellen van dezen tegen- eisch in Nederland niets bekend is. Zij zouden het op prijs stellen ten deze door de regeering nader te worden in gelicht. Aan deze vraag om inlichtingen voegden zij echter aanstonds toe, dat die niet de strekking heeft, den bedoel den tegeneisch zoo die mocht zijn of worden gesteld, bij voorbaat af te keu ren. Bij den onrustigen, onevenwichti- gen toestand in Europa alsdus de hierbedoelde leden is het wel zeer betreurenswaardig, dat tusschen twee overigens bevriende kleine buurstaten met zooveel gemeenschappelijke belan gen als België en Nederland, jaar in jaar uit verschillende kwesties blijven han gen, welke telkens weer de gelegenheid bieden de wederzijdsche stemming in ongunstigen zin te beïnvloeden. Bij be paalde internationale situatie kan daar van groot onheil het gevolg zijn. DE CONCENTRATIE VAN BIJZONDERE SCHOLEN. Naar de Nieuwe Haagsche Crt. ver neemt, heeft de ministerraad besloten bij concentratie van bijzondere scholen, terugbetaling van de waarborgsommen te zullen bevorderen. Daarvoor is ech ter wetswijziging noodig, waarvan het ontwerp binnenkort kan worden ver wacht. OPRUIMING VAN ZWARE VARKENS De Ned. Veehouderij Centrale zal, daartoe gemachtigd door den minister van oeconomische zaken, in den loop van de eerstvolgende weken een groot aantal zware varkens afnemen. Deze af neming heeft plaats, omdat er tengevol ge van het langer dan normaal blijven liggen van een deel der varkens in ver schillende streken van ons land nog steeds een te hoog totaal gewicht aan varkens aanwezig is. Daar het totaal aantal varkens, zoo als uit de inventarisatie blijkt, niet meer boven het in verband met de afzetmo gelijkheden in binnen- en buitenland ge- wenschte aantal ligt zal dit, wanneer er zich geen onvoorziene omstandighe den voordoen, de laatste keer zijn dat een dergelijke maatregel wordt geno men, GAAT FOKKER EEN FABRIEK IN ENGELAND OPENEN? Volgens de Engelsche bladen bestaat de mogelijkheid, dat de heer Fokker spoedig een fabriek voor den bouw van Doug'as- en Fokkervbegtuigen in Enge land zal opnemen, welke onderneming geheel met Engehch kapitaal zal worden gefinancierd. Alle moderne comfort. Echt Holl. huiselijkheid. Kamers met ontbijt f 4.en f 4.50. Kamers met badk. incl. ontbijt f 6. Restaurant. Hedendaagsche prijzen (Ingez. Med.) ABONNEMENTEN en ADVERTEN TIES voor dit blad worden aangenomen door den Agent C. ALMEKINDERS Beschadiging vaartuigen vluchthaven Zijpe. Op een desbetreffend verzoek ont ving het hoofdbestuur der Schippers- vereeniging „Schuttevaer" bericht, dat tegemoet zal worden gekomen aan het geuite bezwaar omtrent beschadiging van vaartuigen door scherpe punten aan het ijzerwerk der dukdalven in de Vluchthaven te Zijpe. Bibliotheek voor de Jeugd, Begin October, met het intreden van den wintertijd, heeft de Jeugdbiblio theek alhier haar werk weder hervat. Eiken Donderdagavond komen jongens of meisjes van af 12 jaar in één der lo kalen van de Openbare leeszaal alhier twee boeken halen, tegen betaling van twee cent. i Deze boeken worden met zorg ge kozen, zoodat de ouders gerust hun kin deren kunnen laten meelezen. Daar het leesgeld zoo laag is, en het bestuur elk jaar nieuwe boeken moet aanschaffen, wordt elke finantieele steun dankbaar aanvaard; tevens houdt het bestuur zich aanbevolen voor het ontvangen van gebruikte jongens- en meisjesboeken voor den leeftijd van 12 tot 16 jaar. Ieder die in eigen jeugd vele boeken heeft verslonden zal begrijpen, wat de jeugdbibliotheek voor de kinderen be- teekent, en hoe welkom dus iedere gave is, 't zij finantieel, 't zij in den vorm van boeken. Deze laatste wordt men verzocht te zenden adres Rouaansche Kade 134, Middelburg. De Rekkensche Inrichtingen. Onder de zwakzinnigen en psycho- pathen zijn er zeer vele die door een passende opleiding en verzorging tot nuttige menschen in de maatschappij -kunnen opgroeien. Dit voelde ook in 1912 dr. W. L. Slot, Herv. pred. te Rekken bij Eibergen en hij stichtte te Rekken twee kleine paviljoens voor 24 menschen, waarbij behoorde 2 ha pas ontgonnen grond. Thans na 20 jaar is er geheel paviljoens ruimte voor 250 patiënten en 70 leden van het personeel. Tientallen hectaren heide zijn ontgonnen en in akkerland of bosch herschapen. Er wordt gewerkt in verschillende ambachten, opgeleid voor examens tot eindexamen H;B.S. toe. Bibliotheek, de-bouw van een Nij verheidsschool voor de mannelijke pa tiënten, een badplaats aanleg, alles is in vollen gang. Men heeft nu het doel in Zeeland, evenals elders reeds in vele plaatsen, afdeelingen op te richten van de „Rekkensche Cent", het per week of feren van één cent is het doel. SOES, ^VjT DE VEDKEERSCHAOS. Is eenige regeling onmogelijk? Een schema, Er is al vaak geschreven en ge sproken over den verkeerschaos te Goes, maar eenig resultaat daarvan laat zich nog steeds wachten. Als er in den Raad al eens over ge mopperd werd, dan gaf de voorzitter toe, dat het inderdaad een rommelige zaak is," maar, dat eenige regeling heel moeilijk, zoo niet onmogelijk geacht wordt. En daar bleef het dan bij. En toch, er zou zoo dringend in voor zien moeten worden. Elk oogenbiik loopt het verkeer vast, en het kan welhaast niet uitblijven of vandaag of morgen vindt een ernstig ongeval plaats. Zoo mogelijk dempe men daarom de put voor het kalf verdronken is! Of er ooit ernstig gezocht is naar een oplossing van dit vraagstuk betwij felen we. W'el zijn een paar smalle straten slechts voor één-richtingverkeer opengesteld, doch veel plan is daarin niet te ontdekken. Zoo mag de Klokstraat, tusschen Kreukelmarkt en Lange Kerkstraat slechts van de zijde der Kreukelmarkt bereden worden. Waarom eigenlijk juist zoo? Men denke zich eens in, welk Middelburg, 27-X-'34. Vrijdag: hoog ste luchttemperatuur 15.2 °C (59 °F); laagste 11.1 °C (52 °F). Heden 9 h: 12.3 °C; 12 h: 13 °C. Geen regen of neer slag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal; 766 mm; laagste 765 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 770.3 mm te Boedapest; laagste 719.5 mm te Sey- disfjord. Verwachting tot morgenavond: Meest krachtige tot matige Z.W. wind, zwaar bewolkt of betrokken met tijde lijke opklaring, enkele regenbuien, wei nig verandering in temperatuur. Zon op; 6 h 47; onder: 16 h 40. Licht op: 17 h 10. Maan op: 19 h 32; onder: 13 h 25. Zondag 28 Oct. Zon op: 0 h 49; onder: 16 h 38. Licht op: 17 h 08. Maan op: 20 h 40; onder: 13 h 01. L.K. 30 Oct. Westkapelle is 28 min, en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 38 min, later. (S Springtij.) October. Hoogwater. Laagwater Za. 27 3.53 16.10 10.21 22.38 Zo. 28 4.33 16.57 11.07 23.18 Ma. 29 5.18 17.47 11.49 October. Hoogwater. Laagwater. Za. 27 5.49 18.01 11.27 23.43 Zo. 28 6.26 18.43 12.10 Ma. 29 7.07 19.29 0.24 12.51 een lastig punt daardoor ontstaat aan het einde van de Lange Kerkstraat! Komende uit de Ganzepoortstraat is het reeds onmogelijk de Lange Kerk straat in te draaien, als datzelfde oogen biik een voertuig van de Kreukelmarkt aankomt, doch nog -gevaarlijker is het hier als men uit de L. Kerkstraat komt, Dan moet men eigenlijk tegelijkertijd naar rechts en links kijken. Want rechts gaat voor, doch men weet ook, dat het van links komende verkeer onmogelijk een scherpe bocht kan nemen, dus, dat men daar ook dadelijk boven op zit. En nog ellendiger is de situatie als men van de zijde der Kreukelmarkt komt en de Lange Kerkstraat in moet. Dit is één punt, en zoo zijn er nog heel vele! Men denke ook maar eens aan het kruispunt Makt, Rijfelstraat, Opril! Aan het kruispunt Langevorst- straatKleine Kerkstraat! Aan den hoek KerkpleinZusterstraat, enz. enz.! En toch is er o.i. een vrij bevredi gende oplossing te vinden, Een streng doorvoeren van het één richtingsverkeer is voor Goes vrijwel onmogelijk; zou tot al te groote omwe gen nopen, doch wel zou men, door het eenrichtngverkeer voor enkele straten vast te stellen, het snijden op de kruis punten kunnen voorkomen. In deze hebben wij ons het volgende schema gedacht: Lange Vorststraat, Lange Kerkstraat, Kerkplein, Korte Kerkstraat en Wijn gaardstraat, in beide richtingen te be rijden. Ganzepoortstraat en Klokstraat alleen richting Kreukelmarkt. 'Oude Vischmarkt en Kleine ^erkstraat (van de Groote Markt af) alleen richting Oostsingel; Rijfelstraat, alleen richting Vlasmarkt; Zusterstraat, alleen richting Kerkplein; Kreukelmarkt, alleen rich ting rioudewijn de Wittestraat; Opril- Mlarkt-Magdalenastraat alleen richting Markt. (Hierbij sluit aan het. reeds be staande éénrichtingsverkeer Opril BeestenmarktMagdalenastraat). Deze regeling zou alle gevaarlijkste hoeksnijdingen doen vervallen, terwijl men voor snel-verkeer niet al te groo te omwegen hoeft te maken. Alleen voor de autobussen op Middelburg zou men een kleine voorziening moeten treffen, daar die niet meer van de Vlasmarkt af naar de Groote Markt

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1