BINNENLAND.
ZEELAND.
HOTEL DES PAYS-BAS, Amsterdam
iSüüELSURG.
WEER II WIND.
NUMMER 254.
TWEE BLADEN.
ZATERDAG
27 OCTOBER 1934.
EERSTE BLAD.
177e JAARGANG.
De Pechjager f
m
's-GRA VENPOLDER.
Hoog- ea Laagwater te Vlissingep»
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge.
ELdUQGSCHE courant
agbiasi - Voor Middelburg, Goes en ngent-
.isap VliisinfireQ 2.30, elders 2.50 per
"warteal -Week-abonn. in Middelburg en
oe: 13 ei. P- w- Advertentiën 30 ct. per
egsL Ingez- mededeelingen 60 es, p. r.
ig foor besde eest lager; ter. op hslSyï;-
goische coupant^
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 sPostrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES; Turfkada, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Pubüeiteitswaarde der Vereeniging de Mederlandsehe Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigïEgssi
regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. BskHsl
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regtefe,
a 75 ct. by vooruitbetaling Adv.
„Brieven" of „Bevragen bureau dexsr csw
rant" 10 ct. extra Bewijsnoinmers 3 ©s»
Geyssendorfer, de gezagvoerder van
de Panderjager, seinde gisteravond uit
Allahabad, dat bij den nachtelijken
start van den herstelden Panderjager,
te 10 h 40 min plaatselijken tijd, het
landingsgestel in botsing kwam met 'n
auto-tractor, waarop een fakkel was
geplaatst. Het vliegtuig vloog daarop
in brand. De inzittenden sprongen on
middellijk uit het toestel en redden al
dus, slechts licht gewond, hun leven.
De inlandsche chauffeur van den trac
torwagen werd ernstig gewond. Toen
de benzinetank van den Panderjager in
brand vloog, was binnen enkele minuten
niets dan een weinig asch en wat me-
taaldeelen van het toestel overgeble
ven.
Aldus seinde de onfortuinlijke gezag
voerder Geyssendorfer aan zijn Neder-
landsche reederij.
Den 19en October schreven wij in
ons blad als volgt;
,,De Panderjager heeft weliswaar een,
zelfs den leek, bekorenden aerodynami-
schen vorm, hij heeft bewezen een snel
le machine te zijn, en de hooge be
kwaamheid van gezagvoerder en opper
stuurman, als navigator en vlieger, zijn
buiten kijfmaar het gestern
te van dit toestel lijkt
ons minder gunstig. Het blijft ons
ietwat een gokje: als geen der vele on
voorziene omstandigheden, waaronder
de prestaties van dezen snellen jager in
't verleden reeds zoo dikwerf leden, in
treedt, ja, dan geven wij den Panderja-
ger zelfs een heel goede kans, maar wij
vreezen er wel wat voor."
Helaas wij hebben, naar thans blijkt,
niet zonder reden ons hart vastgehou
den.
En voor dezen afloop zeggen wij
thans: Goddank
In tweederlei opzicht: dat Geys en
Asjes en hun mécano er heelhuids zijn
afgekomen, endat de Panderjager
nu radicaal opgeruimd, tot asch vergaan
is.
Waarlijk, dat ding begon ons een ob
sessie te worden, en het verheugt ons
dat die thans verdwenen is.
Zou men de mogelijke theoretische
grondslagen der stelling willen opspo
ren, dan komt men op een terrein dat
met voetangels en klemmen kwistig be
zaaid is, maar zonder zulk een wijsgee-
rig onderzoek zal tenslotte een ieder het
met ons eens zijn, dat er inderdaad nog
zooiets als geluk en ongeluk in de
wereld is.
Neem bv. Fokker. Dat is een geluksvo
gel. Zijn ideeën waren aviatisch welis
waar zeer vroeg-rijp, scherp, helder,
geniaal. Maar hoeveel geniale knapen
hebben niet reeds in de aviatiek hun
nek gebroken Fokker daarentegen zal
ten naaste bij de grootste vliegtuigmag-
naat ter wereld zijn. Zou die man niet,
zooals men dat noemt „onder een. geluk
kig gesternte geboren zijn"
Neem nu den verganen Panderjager.
Zijn ontstaan als denkbeeld was reeds
oppositioneel.
Enkele Soesterberger jachtvliegers
zeiden onder elkaar: „het moest toch
eigenlijk anders met de vliegerij op In
dië. Ze moesten groote, comfortabele
vliegtuigen gebruiken voor het passa
giersvervoer, zoo in een dag of 56, en
daarnaast kleine, sterke, zeer snelle, ja
gers, die in een dag of twee, drie, enkel
de post naar Indië brachten"
De K.L.M. zag in dit denkbeeld geen
heil zij wilde liever den dienst van
passagiers en post gecombineerd hou
den en gestadig den reisduur daarvan
verkorten.
Toen kwam de Soesterberger Asjes in
contact met de scheepvaartmaatschap
pijen, die toch wel een weinig met lee-
de oogen het aftappen van hun passa
giers zullen aanzien, en die momenteel
nog zoo min of meer op een luchtschip-
verbinding schijnen te willen zetten.
Deze zagen, in hun gedachtengang, te
recht heil in de plannen. De passagiers
zouden dan zeer comfortabel met lucht
schepen vervoerd worden, de post snel
met postjagers.
Zoo ontstond het betrokken comité;
Panders constructeur Slot ontwierp een
model van een snellen, driemotorigen
jager, en de zaak scheen voor elkaar.
Men kent het verdere verloop van
zaken: feitelijk één lijdensgeschiedenis.
Altijd was er wat met den Postjager. In
Italië moest er zelfs, op z'n eerste
vlucht, een heelemaal nieuwe motor in
gezet worden, en z'n post werd met een
gewoon K.L.M. toestel doorgezonden.
Eindelijk in Indië aangekomen kreeg
men de onplezierige verhouding tus-
schen de twee vliegers, hetwelk zelfs
tot scherpe commentaren in de pers aan
leiding gaf.
Een ieder was toen maar blij, dat de
Postjager goed en wel in Nederland te
rug was. Toen verstilden al de rumoer-
tjes.
En nu diens mededinging aan de Mel
bourne-race.
De voorbereidingen verliepen al weer
zoo raar. Telkens „moest er weer iets
verholpen worden".
Dan was dit gesprongen, dan dat stuk.
Tenslotte in Allahabad springt me
daar één der twee landingspooten te
rug.
Dat mag niet. Dat mag niet kunnen.
Dat is gewoonweg een technisch
schandaal.
Niet, dat het gebeurt, neen: dat het
kan gebeuren.
Enfinmen houdt taai vol. Her
stelt de zaak. En wil weer weg.
En nu dit.
Wij hebben dikwijls gewaagd van het
bekoorlijke model, de mooie vlugge lij
nen, van dezen Postjager.
Maar zijn constructie scheen toch niet
je dat.
En zijn gesternte was slecht.
Wij hebben ons hart altijd vastgehou
den voor dezen Pechvogel. Want er wa
ren toch drie menschenlevens aan toe
vertrouwd
Het denkbeeld van de Soesterbergers
was zeker niet a priori verwerpelijk.
Maar de verwezenlijking er van in
triplex en staal is in plaats van op een
postjager op een pechvogel uit-
geloopen.
Velen zullen het met ons als een op
luchting gevoelen, dat deze ongeluks
vogel, die immers voorbestemd scheen
om aan een roemloos einde te komen,
vergaan is zonder dat een der opvaren
den ernstig gedeerd werd.
Het is maar 't beste zoo.
DE VOLKENBOND EEN
MISLUKKING?
De houding der Nederlandsche
regeering ten aanzien van Rus-
land's toetreding.
Verschenen is het voorloopig verslag
der Tweede Kamer nopens de begroo
ting van buitenlandsche zaken.
Eenige leden gaven als hun meening
te kennen, dat thans wel vaststaat, dat
de Volkenbond als een mislukking is te
beschouwen. Op het gebied der ontwa
pening is niets bereikt en ook van een
eenigsz'ins aannemelijke ordening op
oeconomisch gebied is geen sprake.
Deze leden achtten den tijd gekomen
om ernstig te overwegen of de deelne
ming van Nederland aan dat werk we1
moet worden voortgezet.
Vele andere leden zouden het zich
onttrekken aan de regelmatige interna
tionale samenwerking en aan het inter
nationale persoonlijke contact, welke het
lidmaatschap van den Volkenbond met
zich brengt, met ernst moeten ontraden-
Juist in dezen tijd van spanningen op
verschillend gebied achtten zij het be
staan van een centrum, als de Volken
bond vormt, van groote beteekenis. Als
in 1914 zulk een centrum reeds had be
staan, ware wellicht veel van hetgeen wij
thans te betreuren hebben achterwege
gebleven.
Verscheidene leden verklaarden zieti
met de door de regeering genomen be
slissing inzake de toetreding van Rus
land tot den Volkenbond niet te kunnen
vereenigen. Deze leden waren van mee
ning, dat de universaliteit van den Vol
kenbond een belangrijke voorwaarde
voor het welslagen van zijn arbeid is en
derhalve met kracht moet worden na
gestreefd, Het uiteindelijke doet moet
zijn, alle staten in den Volkenbond te
vereemgen. Dat doel is echter onbereik
baar, als men de staten, gaat keuren
naar hun binnenlandsche verhoudingen.
Vele andere leden daarentegen keur
den het optreden der regeering in deze
aangelegenheid goed. Deze leden zagen
in de toetreding van Rusland tot den
Volkenbond geen versterking van dien
Bond. Integendeel beschouwden zij het
Een mensch moest zich nooit scha
men zijn ongelijk te erkennen; hij zegt
daarmee slechts, dat hij heden wijzer
is, dan hij gisteren was.
lidmaatschap van dat land als een ont
bindend element.
Sommige leden gaven als hun oordeel
te kennen, dat het belang ter bevorde
ring van den vrede zeer zou worden ge
diend door opneming van den Paus in
den Volkenbond.
DE BETREKKINGEN MET BELGIë.
Volgens het Voorloopig Verslag der
Tweede Kamer nopens de begrooting
van buitenlandsche zaken, verklaarden
sommige leden het zeer te betreuren,
dat de NederlandschBelgische aange
legenheden thans blijkbaar geheel rusten
Middelerwijl geeft het ontbreken van
behoorlijke regelingen telkens weder
aanleiding tot moeilijkheden, waarin
dan van zekere zijde reden gevonden
wordt tot een berichtgeving, waardoor
de publieke opinie wordt verontrust.
Gewezen werd in dit verband op een in
felle bewoordingen gesteld artikel, on
der den titel „Un chantage honteux",
opgenomen in de „Revue de la Ligue
maritieme beige", waarin wordt mede
gedeeld, dat de Nederlandsche regee
ring in ruil voor haar medewerking met
betrekking tot den bouw van een twee
de sluis bij Terneuzen van België de ver
wijdering zou eischen van den bekenden
„bouchon de Lixhe" (stop van Lixhe).
De leden hier aan het woord, merkten
op, dat van het stellen van dezen tegen-
eisch in Nederland niets bekend is. Zij
zouden het op prijs stellen ten deze
door de regeering nader te worden in
gelicht. Aan deze vraag om inlichtingen
voegden zij echter aanstonds toe, dat
die niet de strekking heeft, den bedoel
den tegeneisch zoo die mocht zijn of
worden gesteld, bij voorbaat af te keu
ren. Bij den onrustigen, onevenwichti-
gen toestand in Europa alsdus de
hierbedoelde leden is het wel zeer
betreurenswaardig, dat tusschen twee
overigens bevriende kleine buurstaten
met zooveel gemeenschappelijke belan
gen als België en Nederland, jaar in jaar
uit verschillende kwesties blijven han
gen, welke telkens weer de gelegenheid
bieden de wederzijdsche stemming in
ongunstigen zin te beïnvloeden. Bij be
paalde internationale situatie kan daar
van groot onheil het gevolg zijn.
DE CONCENTRATIE VAN
BIJZONDERE SCHOLEN.
Naar de Nieuwe Haagsche Crt. ver
neemt, heeft de ministerraad besloten
bij concentratie van bijzondere scholen,
terugbetaling van de waarborgsommen
te zullen bevorderen. Daarvoor is ech
ter wetswijziging noodig, waarvan het
ontwerp binnenkort kan worden ver
wacht.
OPRUIMING VAN ZWARE VARKENS
De Ned. Veehouderij Centrale zal,
daartoe gemachtigd door den minister
van oeconomische zaken, in den loop
van de eerstvolgende weken een groot
aantal zware varkens afnemen. Deze af
neming heeft plaats, omdat er tengevol
ge van het langer dan normaal blijven
liggen van een deel der varkens in ver
schillende streken van ons land nog
steeds een te hoog totaal gewicht aan
varkens aanwezig is.
Daar het totaal aantal varkens, zoo
als uit de inventarisatie blijkt, niet meer
boven het in verband met de afzetmo
gelijkheden in binnen- en buitenland ge-
wenschte aantal ligt zal dit, wanneer
er zich geen onvoorziene omstandighe
den voordoen, de laatste keer zijn dat
een dergelijke maatregel wordt geno
men,
GAAT FOKKER EEN FABRIEK IN
ENGELAND OPENEN?
Volgens de Engelsche bladen bestaat
de mogelijkheid, dat de heer Fokker
spoedig een fabriek voor den bouw van
Doug'as- en Fokkervbegtuigen in Enge
land zal opnemen, welke onderneming
geheel met Engehch kapitaal zal worden
gefinancierd.
Alle moderne comfort. Echt Holl. huiselijkheid.
Kamers met ontbijt f 4.en f 4.50. Kamers met badk. incl. ontbijt f 6.
Restaurant. Hedendaagsche prijzen
(Ingez. Med.)
ABONNEMENTEN en ADVERTEN
TIES voor dit blad worden aangenomen
door den Agent
C. ALMEKINDERS
Beschadiging vaartuigen vluchthaven
Zijpe.
Op een desbetreffend verzoek ont
ving het hoofdbestuur der Schippers-
vereeniging „Schuttevaer" bericht, dat
tegemoet zal worden gekomen aan het
geuite bezwaar omtrent beschadiging
van vaartuigen door scherpe punten
aan het ijzerwerk der dukdalven in de
Vluchthaven te Zijpe.
Bibliotheek voor de Jeugd,
Begin October, met het intreden van
den wintertijd, heeft de Jeugdbiblio
theek alhier haar werk weder hervat.
Eiken Donderdagavond komen jongens
of meisjes van af 12 jaar in één der lo
kalen van de Openbare leeszaal alhier
twee boeken halen, tegen betaling van
twee cent. i
Deze boeken worden met zorg ge
kozen, zoodat de ouders gerust hun kin
deren kunnen laten meelezen.
Daar het leesgeld zoo laag is, en het
bestuur elk jaar nieuwe boeken moet
aanschaffen, wordt elke finantieele
steun dankbaar aanvaard; tevens houdt
het bestuur zich aanbevolen voor het
ontvangen van gebruikte jongens- en
meisjesboeken voor den leeftijd van 12
tot 16 jaar.
Ieder die in eigen jeugd vele boeken
heeft verslonden zal begrijpen, wat de
jeugdbibliotheek voor de kinderen be-
teekent, en hoe welkom dus iedere
gave is, 't zij finantieel, 't zij in den vorm
van boeken. Deze laatste wordt men
verzocht te zenden adres Rouaansche
Kade 134, Middelburg.
De Rekkensche Inrichtingen.
Onder de zwakzinnigen en psycho-
pathen zijn er zeer vele die door een
passende opleiding en verzorging tot
nuttige menschen in de maatschappij
-kunnen opgroeien.
Dit voelde ook in 1912 dr. W. L. Slot,
Herv. pred. te Rekken bij Eibergen en
hij stichtte te Rekken twee kleine
paviljoens voor 24 menschen, waarbij
behoorde 2 ha pas ontgonnen grond.
Thans na 20 jaar is er geheel paviljoens
ruimte voor 250 patiënten en 70 leden
van het personeel. Tientallen hectaren
heide zijn ontgonnen en in akkerland
of bosch herschapen. Er wordt gewerkt
in verschillende ambachten, opgeleid
voor examens tot eindexamen H;B.S.
toe.
Bibliotheek, de-bouw van een Nij
verheidsschool voor de mannelijke pa
tiënten, een badplaats aanleg, alles is
in vollen gang.
Men heeft nu het doel in Zeeland,
evenals elders reeds in vele plaatsen,
afdeelingen op te richten van de
„Rekkensche Cent", het per week of
feren van één cent is het doel.
SOES, ^VjT
DE VEDKEERSCHAOS.
Is eenige regeling onmogelijk?
Een schema,
Er is al vaak geschreven en ge
sproken over den verkeerschaos te
Goes, maar eenig resultaat daarvan laat
zich nog steeds wachten.
Als er in den Raad al eens over ge
mopperd werd, dan gaf de voorzitter
toe, dat het inderdaad een rommelige
zaak is," maar, dat eenige regeling heel
moeilijk, zoo niet onmogelijk geacht
wordt. En daar bleef het dan bij.
En toch, er zou zoo dringend in voor
zien moeten worden. Elk oogenbiik
loopt het verkeer vast, en het kan
welhaast niet uitblijven of vandaag of
morgen vindt een ernstig ongeval plaats.
Zoo mogelijk dempe men daarom de
put voor het kalf verdronken is!
Of er ooit ernstig gezocht is naar
een oplossing van dit vraagstuk betwij
felen we. W'el zijn een paar smalle
straten slechts voor één-richtingverkeer
opengesteld, doch veel plan is daarin
niet te ontdekken.
Zoo mag de Klokstraat, tusschen
Kreukelmarkt en Lange Kerkstraat
slechts van de zijde der Kreukelmarkt
bereden worden. Waarom eigenlijk
juist zoo? Men denke zich eens in, welk
Middelburg, 27-X-'34. Vrijdag: hoog
ste luchttemperatuur 15.2 °C (59 °F);
laagste 11.1 °C (52 °F). Heden 9 h: 12.3
°C; 12 h: 13 °C. Geen regen of neer
slag. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgeloopen etmaal; 766 mm;
laagste 765 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 770.3 mm
te Boedapest; laagste 719.5 mm te Sey-
disfjord.
Verwachting tot morgenavond:
Meest krachtige tot matige Z.W. wind,
zwaar bewolkt of betrokken met tijde
lijke opklaring, enkele regenbuien, wei
nig verandering in temperatuur.
Zon op; 6 h 47; onder: 16 h 40. Licht
op: 17 h 10. Maan op: 19 h 32; onder:
13 h 25.
Zondag 28 Oct. Zon op: 0 h 49; onder:
16 h 38. Licht op: 17 h 08. Maan op: 20
h 40; onder: 13 h 01. L.K. 30 Oct.
Westkapelle is 28 min, en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 38 min, later.
(S Springtij.)
October.
Hoogwater. Laagwater
Za. 27 3.53 16.10 10.21 22.38
Zo. 28 4.33 16.57 11.07 23.18
Ma. 29 5.18 17.47 11.49
October.
Hoogwater. Laagwater.
Za. 27 5.49 18.01 11.27 23.43
Zo. 28 6.26 18.43 12.10
Ma. 29 7.07 19.29 0.24 12.51
een lastig punt daardoor ontstaat aan
het einde van de Lange Kerkstraat!
Komende uit de Ganzepoortstraat is
het reeds onmogelijk de Lange Kerk
straat in te draaien, als datzelfde oogen
biik een voertuig van de Kreukelmarkt
aankomt, doch nog -gevaarlijker is het
hier als men uit de L. Kerkstraat komt,
Dan moet men eigenlijk tegelijkertijd
naar rechts en links kijken. Want rechts
gaat voor, doch men weet ook, dat het
van links komende verkeer onmogelijk
een scherpe bocht kan nemen, dus, dat
men daar ook dadelijk boven op zit.
En nog ellendiger is de situatie als men
van de zijde der Kreukelmarkt komt
en de Lange Kerkstraat in moet.
Dit is één punt, en zoo zijn er nog
heel vele! Men denke ook maar eens
aan het kruispunt Makt, Rijfelstraat,
Opril! Aan het kruispunt Langevorst-
straatKleine Kerkstraat! Aan den
hoek KerkpleinZusterstraat, enz.
enz.! En toch is er o.i. een vrij bevredi
gende oplossing te vinden,
Een streng doorvoeren van het één
richtingsverkeer is voor Goes vrijwel
onmogelijk; zou tot al te groote omwe
gen nopen, doch wel zou men, door het
eenrichtngverkeer voor enkele straten
vast te stellen, het snijden op de kruis
punten kunnen voorkomen.
In deze hebben wij ons het volgende
schema gedacht:
Lange Vorststraat, Lange Kerkstraat,
Kerkplein, Korte Kerkstraat en Wijn
gaardstraat, in beide richtingen te be
rijden. Ganzepoortstraat en Klokstraat
alleen richting Kreukelmarkt. 'Oude
Vischmarkt en Kleine ^erkstraat (van
de Groote Markt af) alleen richting
Oostsingel; Rijfelstraat, alleen richting
Vlasmarkt; Zusterstraat, alleen richting
Kerkplein; Kreukelmarkt, alleen rich
ting rioudewijn de Wittestraat; Opril-
Mlarkt-Magdalenastraat alleen richting
Markt. (Hierbij sluit aan het. reeds be
staande éénrichtingsverkeer Opril
BeestenmarktMagdalenastraat).
Deze regeling zou alle gevaarlijkste
hoeksnijdingen doen vervallen, terwijl
men voor snel-verkeer niet al te groo
te omwegen hoeft te maken. Alleen
voor de autobussen op Middelburg zou
men een kleine voorziening moeten
treffen, daar die niet meer van de
Vlasmarkt af naar de Groote Markt