WEER El WIND.
m
BINNENLAND.
ZEELAND.
NUMMER 253.
TWEE BLADEN.
VRIJDAG
26 OCTOBER 1934.
EERSTE BLAD.
177e JAARGANG.
De Londen—Meiboume-race.
VLISSINGEN.
WAL6HEREN.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge.
Voor baby
ZWlTSEESCfti
BALSEM
twincUiU
ELBURG5CHE COURANT
Voor Middelburg, Goes cü agent-
«hnp Vüeaiagen 2.30, elders 2.50 por
«wartaal Week-abónn. in Middelburg en
juet ïii at. p. w. Advertentiën 30 cl. per
'=firri- lugez. mededeeüagen 80 ct. p. r.
4-é> coc.tr. »oor beide veel lager) ter op asatr.
S2JS GOESCHE coudant^
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgse he Courant'7; Bureaux Lange Sint Pieterstraat Se Middelburg.
Telefoon s Redactie 269, Administratie 139 Postrekens ng no. 43255 Kantoor te GOES: Tnrfkade, telefoon 17.
Aangesloten bj het Bnrean voor Publiciteitswaar de der Vereen!ging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuiging®® 5
regels 2.10, elke r. ra. 30 ct. - Svildsl
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 3 ragisla
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. aasö
„Brieven" of „Bevragen bureau dexar cois<
rant" 10 ct. extra Bewij saommen .5 cast'
De „Uiver" heeft het heel erg
te verantwoorden gehad,
Van alles en nog wat.
De hulde en bewondering voor de
overwinnaars van de LondenMelbour
ne race en voor onze Nederlandsche
piloten blijven nog steeds voortduren.
Zoowel de „Uiveri'-bemanning als de
K.L.M. ontvangen tal van gelukwen-
schen. Van Het Loo, waar de Koningin
momenteel verblijft, heeft H.M. gister
middag het volgende telegram aan de
K.L.M. gezonden: „Met waardeeripg
vernam ik de bijzondere wijze, waarop
de bemanning van de „Uiver", de eer
van onze, ons allen zoo dierbare drie
kleur, heeft hoog gehouden". Voorts
ontving de K.L.M. nog gelukwenschte-
legrammen van den heer Edwards, de
eigenaar van de Cornet, waarmee Scott
en Campbell Black als eersten aankwa
men en van de Douglasfabrieken, waar
in de bewondering uitgesproken werd
voor de prestatie van de bemanning
van de „Uiver."
Het blijkt thans meer en meer, dat
Parmentier en Moll op het laatste tra
ject wel in een ongewoon zwaren on-
weersstorm zijn geraakt. Want uit de
berichten van de provincies Victoria
en Nieuw /Zuid-Wales wordt gemeld,
dat tengevolge van 36 uur slagregen
Dinsdag en Woensdag een aantal spoor
wegbruggen niet te vertrouwen waren,
terwijl vele wegen onder water stonden.
De heer Gilissen, een der passagiers van
de „Uiver" vertelde omtrent de moei
lijkheden te Albury aan de N. R. Crt„
dat men in een zwaren storm den koers
kwijt raakte. Het licht was uit, de radio
werkte niet meer tengevolge van den
bliksem. Op de vleugels zette zich ijs
af. Zoo dwaalde men ongeveer drie
kwartier rond.
De passagiers kregen order zich vast
te gespen, daar men het ergste vrees
de. De marconist kon geen verbinding
met Melbourne krijgen. Reeds tweemaal
was men over Albury heen gevlogen;
de bevolking had de radioseinen niet
gehoord, doch wel de motoren.
Alle lichten in de stad werden ge
doofd en een oogenblik later weer ont
stoken, Zoo heeft men met morsetee-
kens seinen gegeven. Per radio werden
alle eigenaars van auto's verzocht met
hun motoren naar de renbaan te komen
teneinde deze zoo te verlichten. Ein
delijk gelukte de Uiver1" te landen.
De toppen van de boomen raakten juist
het toestel nog. Alle passagiers en alle
bagage moest uit het toestel. Zeker 500
personen hebben vervolgens meegehol
pen om het toestel uit de modder te
trekken.
In een onderhoud met een corr. van
de Daily Herald vertelde Parmentier;
intusschen, dat zijn machine geen
oogenblik in gevaar zou zijn geweest.
Toen de corr. opmerkte, dat de ex
perts van de Australian Air Force het
zelfs voor een klein Moth-vliegtuig ge
vaarlijk vonden, te landen op de ren
baan van Albury, lachte Parmentier:
„Een vliegtuig op den grond zetten",
zeide onze piloot, „is alleen de kunst,
om de wielen over de eerste hindernis
heen te brengen en te stoppen voor je
de volgende aanraakt."
Parmentier trachtte het als dood
•eenvoudig voor te stellen, maar de Aus
tralische experts zijn het er over eens,
dat het de mooiste landing en daarna
de mooiste start was, die ooit gemaakt
is.
De persoonlijke verschijning van Par
mentier en Moll, toen zij te Melbourne
aankwamen, was een treffend contrast
met die van de andere vliegers
Kraak-zindelijk en schoon in hun
blauwe uniformen, zagen ze er uit, of ze
zoo waren teruggekomen van een kort
uitstapje.
„We waren in het geheel niet ver
moeid", vertelden ze, „omdat we af
en toe in onze machine konden slapen.
Als we van het sturen wat kramp kre
gen, gingen we in het vliegtuig wat heen
en weer wandelen. Of we gingen naar
het buffet, om wat te eten en te drin
ken. Soms hebben we, overdag, eenigen
tijd met onze passagiers kunnen brid
gen."
Het Cornet-vliegtuig van Scott en
Black, genaamd „Grosvenor House" was
eigendom van den directeur van het
Grosvenor Hotel te Londen, Edwards.
Deze heeft het vliegtuig thans cadeau
gedaan aan de beide Engelsche piloten.
De prijzen van de race zullen eerst
op 11 November, door den hertog van
Gloucester worden uitgereikt. De di
rectie van verschillende theaters en
bioscopen in Australië heeft Scott en
Black uitgenoodigd, hun voorwaarden
te noemen om 's avonds een kwartier
voor het voetlicht te verschijnen. De
vliegers hebben het voorstel, dat voor
Amerikanen en Engelschen niets onge
woons biedt, een dag in beraad gehou
den.
De glorieuze aankomst van Scott en
Black te Melbourne was vandaag in
honderden Engelsche bioscopen reeds
te zien. Deze film is uit Melbourne langs
draadloozen weg naar Engeland ge
seind.
Er zijn op het oogenblik nog tien
machines op weg naar Melbourne.
Daarvan zijn de Nieuw-Zeelander He-
wett hedenmorgen uit Rambang ver
trokken op weg naar Koepang en Mac.
Gregor, die op de vijfde plaats ligt,
bevindt zich onderweg van Port Dar
win naar Charleville. Stoddart arri
veerde hedenmorgen te Batavia. De
Deen Hansen bevindt zich te Bangkbk,
terwijl de Australiër Melrose gisteren
te Rangoon landde. De Amerikanen
Wright en Polando, die gisteren in Per-
zië een noodlandng moesten maken,
zijn weer opgestegen en veilig te Bus-
hir aangekomen.
De Engelschman Davies is nog niet
verder dan het eiland Cyprus, waar hij
wordt opgehouden wegens schade aan
zijn machine, terwijl de Engelschman
Brook, die reeds eenigen tijd te Mar
seille met pech werd opgehouden, thans
te Athene staat met een gebroken
schroef. De Panderjager bevindt zich
nog steeds te Allahabad, doch wordt
aldaar startklaar gemaakt.
Het stoffelijk overschot van de Brit-
sche deelnemers Gilman en Baines, die
in Italië zijn verongelukt, is gisteren
naar Napels overgebracht, waar heden
op het Engelsche kerkhof de begrafe
nis zou plaats hebben.
Er bestaan nu reeds plannen om het
bij dezen LondenMelbourne vliegwed
strijd niet te laten en meer zulke wed
strijden uit te schrijven. Men zou de
race dan om de twee jaar willen her
halen.
De Internationale Luchtvaart Federa
tie, het leidende wereld-lichaam op
aviatisch gebied, heeft het plan opge
vat, de mogelijkheid van een geregelde
herhaling te bestudeeren.
Mogelijk zou de wedstrijd zich kunnen
ontwikkelen tot een snelheidsrace rond
om de wereld, open voor alle landen.
Wanneer deze plannen doorgaan, zou
de volgende wedstrijd tegen het einde
van 1936 gehouden kunnen worden.
In Frankrijk is men algemeen teleur
gesteld, dat geen Fransch vliegtuig aan
de race heeft deelgenomen. Waarschijn
lijk om deze teleurstelling wat te tem
peren heeft men ook daar het voorne
men een dergelijke race te organisee-
ren.
Het Fransche ministerie voor de lucht
vaart heeft n.l. het plan opgevat om in
1935 een internationale luchtrace van
Parijs naar Hanoï in Cochin China en
terug uit te schrijven. Het traject is
voor een gedeelte hetzelfde als dat van
de Melbourne-luchtrace, doch veel kor
ter.
B'i apothekers en drogisten verkrijgbaar.
{Ingez. Med.)
TEGEN DE AFSLACHTING
VAN RUNDVEE.
Ook de Kon. Ned. Middenstandsbond
heeft een adres aan de regeering ge
richt waarin het verzocht, aan het
voornemen tot hervatting van de af
slachting van rundvee (150.000 dragen-
den pinken en vaarzen) geen gevolg te
geven. De slagers en ook de consument
zouden hiervan de dupe worden.
In de toelichting staat o.m. nog het
volgende te lezen:
Het moet uitermate onbillijk worden
genoemd, dat op de vleeschbranche de
moeilijkheden van het zuivelbedrijf
worden afgewenteld vooral daar de
vleeschpositie dit niet noodzakelijk
maakt. Zelfs is er volgens deskundige
belanghebbenden een tekort aan goed
In iederen arbeid is a priori arbeids
vreugde te vinden, ledereen die werkt,
streeft naar arbeidsvreugdeevenals
hij verlangt naar geluk.
Hendrik de Man.
slachtvee, welk tekort door de voor
genomen maatregelen nog zou worden
vergroot.
De hooge vleeschprijzen hebben de
consumptie doen dalen en in verband
daarmede hadden de slagers en vleescti-
grossiers juist een verlaging der voor
hen ondragelijk hooge heffing verwacht.
BEZWAREN TEGEN HET
WERKLOOSHEIDS SUBSIDIEFONDS.
De Kon. Ned. Middenstandsbond!
heeft een adres aan de Tweede Kamer
gericht, waarin het bezwaren ontwik
kelt tegen het wetsontwerp tot instel
ling van een werkloosheidssubsidie-
fonds. Uit dit fonds wil de regeering
de geheele werkloosheidsvoorziening
bekostigen. Om het geld er voor binnen
te krijgen, stelt zij o.m. voor een aan
tal belastingopbrengsten aan de ge
meenten te ontnemen.
De Kon. Ned. Middenstandsbond voor
ziet nu, dat een der gevolgen zal zijn, dat
in diverse gemeenten de personeele
belasting wordt verhoogd. Daardoor
zullen vooral weer de middenstands-
bedrijven worden getroffen. Om deze
reden verzoekt de Bond aan de Kamer
het wetsontwerp in zijn huidigen vorm
niet aan te nemen.
KWADE PRAKTIJKEN?
Adviseurs der Veehouderij
centrale beschuldigd. De
minister wil er meer van we
ten.
Het bestuur van de Nederlandsche
vereeniging van veeweiders en -mesters
heeft een telegram gezonden aan den
minister van oeconomische zaken, waar
in bezwaren worden uitgesproken tegen
een eventueele afslachting van rundvee
en beschuldigingen worden geuit, als
zouden verschillende adviseurs der Vee
houderijcentrale reeds maanden lang te
gen afbraakprijzen speculatief groote
kwanta jong vee hebben opgekocht, dat
schijnbaar na dekking voor aanbieding
ter afslachting zou dienen.
De minister van oeconomische zaken
heeft hierin aanleiding gevonden, het
volgende telegram aan de Nederlandsche
vereeniging van veeweiders en -mesters
te zenden:
Naar aanleiding van het mij door uw
bestuur gezonden telegram inzake even
tueele afslachting van rundvee, verzoek
ik u dringend, mij omgaand uitvoerige
gegevens en namen van verschillende
adviseurs der Veehouderijcentrale te
zenden, die thans reeds maandenlang
tegen afbraakprijzen speculatief groote
kwanta jong vee, door u bedoeld zouden
hebben opgekocht.
De minister heeft opdracht gegeven de
gegevens, zoodra deze hem zullen heb
ben bereikt, terstond nauwgezet te doen
onderzoeken, en stelt zich voor, het re
sultaat hiervan te publiceeren.
Naar „De Grondwet" verneemt, is
de stationschef te Roosendaal, de
heer Stakx, om gezondheidsredenen af
gekeurd voor den dienst. Den laatsten
tijd vertoefde de heer Stakx reeds te
Groningen en werd zijn taak waargeno
men door den onder-chef, den heer Wes-
tra.
De Steunverleening aan de garnalen en
mosselvisscherij.
De minister van economische zaken
heeft o.m. benoemd:
In de commissie voor de vissc.herij op
en den handel in consumptiegarnalen;
tot lid, tevens voorzitter: dr. J, G. Rama
ker, te Breskens; tot leden: A. J. Cam-
bier, te Breskens; C. van de Ketterij, te
Arnemuiden; W. A. Pelle, te Middel-
bürg.
In de commissie voor de mosselvis
scherij en den mosselhandel: tot lid, te
vens voorzitter: mr. A. J. van der Hoe
ven, te Tholen; tot leden: W. van der
Berg, te Bruinisse; F. J. L. H. Dhooge,
te Philippine; G. G. Rammeloo, te Phi
lippine; C. Sinke, te Ierseke.
WEER HULP, DIE GEWAARDEERD
WORDT.
Men zal zich herinneren, dat wij vo
rige jaren gewag maakten van de dank
baarheid der marktkooplieden voor de
hulp hen verleend door de stationschefs
te Middelburg en Vlissingen, waardoor
het hun mogelijk werd gemaakt in den
winter van den mailtrein gebruik te ma
ken. Dit geschiedde dan door het laten
loopen van een extra motortrein Mid
delburgVlissingen, waardoor de mail-
trein werd gehaald.
Volgens de huidige dienstregeling is
dit niet noodig, omdat om 17,21 een snel
trein van Middelburg: inaar Vlissingen
rijdt, die daar 17.28 aankomt, terwijl de
mailtrein pas te 17.36 vertrekt. Dit alles
volgens de dienstregeling. De mogelijk
heid bestaat echter dat de trein in de
richting Vlissingen vertraging heeft en
voor dat geval is toegezegd, dat de
mailtrein even te Middelburg zal stop
pen om de kooplieden op te nemen. Men
deelde dit van hun zijde mede met ver
zoek de groote waardeering daarover te
vertolken.
Oefening van den
luchtbeschermingsdienst.
Zooals ook reeds uit het Raadsver-
slag is gebleken, zal morgen alhier de
tweede oefening van den luchtbescher
mingsdienst plaats hebben. De eerste
maal hebben brandweer en roode kruis
samengewerkt op het buiten Rosen-
doorn aan den Segeersweg.
Ditmaal wordt aan deze beide organi
saties de reinigings- en ontsmettings-
dienst toegevoegd.
Er zal gewerkt worden van verschil
lende mobilisatie-opstellingen uit en
naar verschillende door gefingeerde
brandbommen getroffen gebouwen, n.l.
de H.B.S., de Ambachtsschool en De
Steenrotse.
Wij hopen Maandag op deze oefenin
gen terug te komen, maar meenden
goed te doen het bovenstaande te mel
den, opdat men morgen weet dat men
niet angstig behoeft te zijn bij het zien
van veel beweging van brandweer, rei
nigingsdienst en roode kruis.
DE GEBETE.
Bij de opening van de Middenstands
tentoonstelling in „Britannia" hebben
behalve de voorzitter van Gemeenschap
pelijk belang en de burgemeester nog
een tweetal heeren het woord gevoerd.
De heer F. L. van der Leeuw, adjunct
directeur van den Nederlandschen Mid-
dënstandbond, waardeerde het zeer, dat
men nog getracht heeft deze tentoon
stelling in te richten, en bracht hulde
voor de groote medewerking, waardoor
die pogingen slaagden.
De heer L. A. Stofkoper, sprak als
voorzitter van de afdeeling klein bedrijf
van de Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor de Zeeuwsche Eilanden te
Middelburg en als lid van het eere
comité, en wenschte het bestuur geluk
met het bereikte succes, Spr. wees er
op, dat velen reeds gevallen of gestrui
keld zijn, maar dat het daarom juist ie
mooier is, dat men in Zeeland niet bij de
pakken neer zit, Eerst had Middelburg
een winkelweek met veel succes, toen
Goes haar goed geslaagde tentoonstel
ling en nu is Vlissingen aan de beurt.
Waar de heer v. d. Leeuw aan het
slot van zijn toespraak, een vergelijking
had gemaakt met de daad van de Uiver-
mannen, bracht spr. als agent der K.L.M.
daarvoor een kort woord van dank-
Hierna klonk het Zeeuwsch Volkslied,
zooals na de woorden van den burge
meester het Wilhelmus was gespeeld.
Na aanbieding van de eerewijn brach
ten de genoodigden een bezoek aan de
verschillende stands,
OOSTKAPELLE. Donderdagavond,
omstreeks zeven uur had bij de laan
van Zeeduin een auto-ongeluk plaats,
dat nog goed is afgeloopen.
Toen twee bussen van de Stoomtram
Walcheren elkander wilden passeeren,
kwam juist achter de eene bus een
particuliere auto vandaan, waardoor
passeeren onmogelijk was. Om een aan
rijding te voorkomen reed de eene bus
pardoes in de sloot waardoor de an
dere kon passeeren.
Persoonlijke ongelukken kwamen niet
voor en ook de materieele schade was
gering.
Middelburg, 26-X-'34. Donderdag hoog
ste lucht temperatuur 16.9 °C (63 °F);
laagste 12.1 °C (54 °F). Heden 9 h: 13.6
°C; 12 h: 14.8 °C. 3.8 mm regen. Hoogste
barometerstand te dezer stede, in het
afgeloopen temaal: 766 mm; laagste 761
mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 770.3 mm
te Boedapest; laagste 727.9 mm te Sey-
disfjord.
Verwachting tot morgenavond;
Meest matige, aanvankelijk nog krach
tige, Z.W. tot W., later afnemende en
weer krimpende wind, zwaar bewolkt
met opklaringen, waarschijnlijk enkele
regenbuien, aanvankelijk kouder.
Zon op: 6 h 45; onder: 16 h 42. Licht
op: 17 h 12. Maan op: 18 h 31; onder:
11 h 36. L.K. 30 Oct.
Westkapelle is 28 min, en Domburg
23 min. vroeger; Veere is 38 min. later.
(S Springtij.)
October. H
Hoogwater. Laagwater
Vr. 26 3.15 15.25 9.37 21.59
Za. 27 3.53 16.10 10.21 22.38
Zo. 28 4.33 16.57 11.07 23.18
October.
Hoogwater. Laagwater,
Vr. 26 5.11 17.19 10.44 23.01
Za. 27 5.49 18.01 11.27 23.43
Zo. 28 6.26 18.43 12.10
30«n60ct por doo» Nederiandsch fabrikaat
(Ingez. Med.)
$exs«£»saflwsaH»»
FELLE BRAND.
N. EN ST. JOOSLAND. Vrijdagmor
gen ongeveer half vier, werden de be
woners dezer gemeente opgeschrikt
door het geroep van brand. Het bleek
dat een wagenhuis van den koemelker
J„ in de kom der gemeente staande,
met inhoud in brand stond en aangezien'
dit tegen een drietal woningen was aan
gebouwd, waren de daken van twee de
zer woningen ook al spoedig aan het
branden. De bewoners konden zich nog
in veiligheid brengen. Een vrouw, die
op de bovenverdieping haar slaapplaats
had, moest alles achterlaten. Eenige
meubelen konden nog worden gered, De
vrijwillige brandweer was vrij spoedig
met de motorspuit aanwezig. Door den
hevigen wind was er een ontzettende
vonkenregen, waardoor ook nog gevaar
aanwezig was voor andere woningen.
De burgemeestetr achtte het noodig de
brandweer te Middelburg te waarschu
wen. Het duurde geruimen tijd eer die
spuit water gaf. De groote afstand van
de haven tot den brand, ongeveer 600
m, en het onbekende terrein, zal hier
van wel de oorzaak zijn. Daardoor had
men ook te weinig slangenmateriaal
meegenomen. Toen de spuit water gaf,
kon men den brand spoedig zien vermin
deren, hoewel het ergste toen reeds
voorbij was. Het wagenhuis en de twee
woningen zijn totaal vernield. Het wa
genhuis en een woonhuis met inboedel
waren verzekerd, het andere woonhuis
niet. De oorzaak is het stukvallen van
een petroleum-stallantaarn, waardoor
hooi en stroo vlam vatte.
Tot zoover het bericht van onzen cor
respondent uit Nieuw- en St. Joosland.
Wij vernemen nader, dat de Middel-
burgsche brandweer te half vijf met de
magirusspuit uitrukte. Bij aankomst te
Nieuwland bleek, dat de motorspuit
van Nieuwland zelf reeds de put bij de
kerk had leeggepompt en dat er overi
gens vlak in de buurt geen water was.
Men heeft toen 475 m slang dwars door
drassige weilanden en over slooten
moeten voeren alvorens voldoende open
water was bereikt en met succes aan
het blusschingswerk kon worden deel
genomen. Te ruim 6 uur is de brand
weer weder naar Middelburg terugge
keerd. De nablussching werd aan de
1 Nieuwlandsche brandweer overgelaten.