WEER El WIND. m BINNENLAND. ZEELAND. NUMMER 253. TWEE BLADEN. VRIJDAG 26 OCTOBER 1934. EERSTE BLAD. 177e JAARGANG. De Londen—Meiboume-race. VLISSINGEN. WAL6HEREN. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Hoog- en Laagwater te Wemeldinge. Voor baby ZWlTSEESCfti BALSEM twincUiU ELBURG5CHE COURANT Voor Middelburg, Goes cü agent- «hnp Vüeaiagen 2.30, elders 2.50 por «wartaal Week-abónn. in Middelburg en juet ïii at. p. w. Advertentiën 30 cl. per '=firri- lugez. mededeeüagen 80 ct. p. r. 4-é> coc.tr. »oor beide veel lager) ter op asatr. S2JS GOESCHE coudant^ Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgse he Courant'7; Bureaux Lange Sint Pieterstraat Se Middelburg. Telefoon s Redactie 269, Administratie 139 Postrekens ng no. 43255 Kantoor te GOES: Tnrfkade, telefoon 17. Aangesloten bj het Bnrean voor Publiciteitswaar de der Vereen!ging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuiging®® 5 regels 2.10, elke r. ra. 30 ct. - Svildsl „Kleine Advertentiën", ten hoogste 3 ragisla a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. aasö „Brieven" of „Bevragen bureau dexar cois< rant" 10 ct. extra Bewij saommen .5 cast' De „Uiver" heeft het heel erg te verantwoorden gehad, Van alles en nog wat. De hulde en bewondering voor de overwinnaars van de LondenMelbour ne race en voor onze Nederlandsche piloten blijven nog steeds voortduren. Zoowel de „Uiveri'-bemanning als de K.L.M. ontvangen tal van gelukwen- schen. Van Het Loo, waar de Koningin momenteel verblijft, heeft H.M. gister middag het volgende telegram aan de K.L.M. gezonden: „Met waardeeripg vernam ik de bijzondere wijze, waarop de bemanning van de „Uiver", de eer van onze, ons allen zoo dierbare drie kleur, heeft hoog gehouden". Voorts ontving de K.L.M. nog gelukwenschte- legrammen van den heer Edwards, de eigenaar van de Cornet, waarmee Scott en Campbell Black als eersten aankwa men en van de Douglasfabrieken, waar in de bewondering uitgesproken werd voor de prestatie van de bemanning van de „Uiver." Het blijkt thans meer en meer, dat Parmentier en Moll op het laatste tra ject wel in een ongewoon zwaren on- weersstorm zijn geraakt. Want uit de berichten van de provincies Victoria en Nieuw /Zuid-Wales wordt gemeld, dat tengevolge van 36 uur slagregen Dinsdag en Woensdag een aantal spoor wegbruggen niet te vertrouwen waren, terwijl vele wegen onder water stonden. De heer Gilissen, een der passagiers van de „Uiver" vertelde omtrent de moei lijkheden te Albury aan de N. R. Crt„ dat men in een zwaren storm den koers kwijt raakte. Het licht was uit, de radio werkte niet meer tengevolge van den bliksem. Op de vleugels zette zich ijs af. Zoo dwaalde men ongeveer drie kwartier rond. De passagiers kregen order zich vast te gespen, daar men het ergste vrees de. De marconist kon geen verbinding met Melbourne krijgen. Reeds tweemaal was men over Albury heen gevlogen; de bevolking had de radioseinen niet gehoord, doch wel de motoren. Alle lichten in de stad werden ge doofd en een oogenblik later weer ont stoken, Zoo heeft men met morsetee- kens seinen gegeven. Per radio werden alle eigenaars van auto's verzocht met hun motoren naar de renbaan te komen teneinde deze zoo te verlichten. Ein delijk gelukte de Uiver1" te landen. De toppen van de boomen raakten juist het toestel nog. Alle passagiers en alle bagage moest uit het toestel. Zeker 500 personen hebben vervolgens meegehol pen om het toestel uit de modder te trekken. In een onderhoud met een corr. van de Daily Herald vertelde Parmentier; intusschen, dat zijn machine geen oogenblik in gevaar zou zijn geweest. Toen de corr. opmerkte, dat de ex perts van de Australian Air Force het zelfs voor een klein Moth-vliegtuig ge vaarlijk vonden, te landen op de ren baan van Albury, lachte Parmentier: „Een vliegtuig op den grond zetten", zeide onze piloot, „is alleen de kunst, om de wielen over de eerste hindernis heen te brengen en te stoppen voor je de volgende aanraakt." Parmentier trachtte het als dood •eenvoudig voor te stellen, maar de Aus tralische experts zijn het er over eens, dat het de mooiste landing en daarna de mooiste start was, die ooit gemaakt is. De persoonlijke verschijning van Par mentier en Moll, toen zij te Melbourne aankwamen, was een treffend contrast met die van de andere vliegers Kraak-zindelijk en schoon in hun blauwe uniformen, zagen ze er uit, of ze zoo waren teruggekomen van een kort uitstapje. „We waren in het geheel niet ver moeid", vertelden ze, „omdat we af en toe in onze machine konden slapen. Als we van het sturen wat kramp kre gen, gingen we in het vliegtuig wat heen en weer wandelen. Of we gingen naar het buffet, om wat te eten en te drin ken. Soms hebben we, overdag, eenigen tijd met onze passagiers kunnen brid gen." Het Cornet-vliegtuig van Scott en Black, genaamd „Grosvenor House" was eigendom van den directeur van het Grosvenor Hotel te Londen, Edwards. Deze heeft het vliegtuig thans cadeau gedaan aan de beide Engelsche piloten. De prijzen van de race zullen eerst op 11 November, door den hertog van Gloucester worden uitgereikt. De di rectie van verschillende theaters en bioscopen in Australië heeft Scott en Black uitgenoodigd, hun voorwaarden te noemen om 's avonds een kwartier voor het voetlicht te verschijnen. De vliegers hebben het voorstel, dat voor Amerikanen en Engelschen niets onge woons biedt, een dag in beraad gehou den. De glorieuze aankomst van Scott en Black te Melbourne was vandaag in honderden Engelsche bioscopen reeds te zien. Deze film is uit Melbourne langs draadloozen weg naar Engeland ge seind. Er zijn op het oogenblik nog tien machines op weg naar Melbourne. Daarvan zijn de Nieuw-Zeelander He- wett hedenmorgen uit Rambang ver trokken op weg naar Koepang en Mac. Gregor, die op de vijfde plaats ligt, bevindt zich onderweg van Port Dar win naar Charleville. Stoddart arri veerde hedenmorgen te Batavia. De Deen Hansen bevindt zich te Bangkbk, terwijl de Australiër Melrose gisteren te Rangoon landde. De Amerikanen Wright en Polando, die gisteren in Per- zië een noodlandng moesten maken, zijn weer opgestegen en veilig te Bus- hir aangekomen. De Engelschman Davies is nog niet verder dan het eiland Cyprus, waar hij wordt opgehouden wegens schade aan zijn machine, terwijl de Engelschman Brook, die reeds eenigen tijd te Mar seille met pech werd opgehouden, thans te Athene staat met een gebroken schroef. De Panderjager bevindt zich nog steeds te Allahabad, doch wordt aldaar startklaar gemaakt. Het stoffelijk overschot van de Brit- sche deelnemers Gilman en Baines, die in Italië zijn verongelukt, is gisteren naar Napels overgebracht, waar heden op het Engelsche kerkhof de begrafe nis zou plaats hebben. Er bestaan nu reeds plannen om het bij dezen LondenMelbourne vliegwed strijd niet te laten en meer zulke wed strijden uit te schrijven. Men zou de race dan om de twee jaar willen her halen. De Internationale Luchtvaart Federa tie, het leidende wereld-lichaam op aviatisch gebied, heeft het plan opge vat, de mogelijkheid van een geregelde herhaling te bestudeeren. Mogelijk zou de wedstrijd zich kunnen ontwikkelen tot een snelheidsrace rond om de wereld, open voor alle landen. Wanneer deze plannen doorgaan, zou de volgende wedstrijd tegen het einde van 1936 gehouden kunnen worden. In Frankrijk is men algemeen teleur gesteld, dat geen Fransch vliegtuig aan de race heeft deelgenomen. Waarschijn lijk om deze teleurstelling wat te tem peren heeft men ook daar het voorne men een dergelijke race te organisee- ren. Het Fransche ministerie voor de lucht vaart heeft n.l. het plan opgevat om in 1935 een internationale luchtrace van Parijs naar Hanoï in Cochin China en terug uit te schrijven. Het traject is voor een gedeelte hetzelfde als dat van de Melbourne-luchtrace, doch veel kor ter. B'i apothekers en drogisten verkrijgbaar. {Ingez. Med.) TEGEN DE AFSLACHTING VAN RUNDVEE. Ook de Kon. Ned. Middenstandsbond heeft een adres aan de regeering ge richt waarin het verzocht, aan het voornemen tot hervatting van de af slachting van rundvee (150.000 dragen- den pinken en vaarzen) geen gevolg te geven. De slagers en ook de consument zouden hiervan de dupe worden. In de toelichting staat o.m. nog het volgende te lezen: Het moet uitermate onbillijk worden genoemd, dat op de vleeschbranche de moeilijkheden van het zuivelbedrijf worden afgewenteld vooral daar de vleeschpositie dit niet noodzakelijk maakt. Zelfs is er volgens deskundige belanghebbenden een tekort aan goed In iederen arbeid is a priori arbeids vreugde te vinden, ledereen die werkt, streeft naar arbeidsvreugdeevenals hij verlangt naar geluk. Hendrik de Man. slachtvee, welk tekort door de voor genomen maatregelen nog zou worden vergroot. De hooge vleeschprijzen hebben de consumptie doen dalen en in verband daarmede hadden de slagers en vleescti- grossiers juist een verlaging der voor hen ondragelijk hooge heffing verwacht. BEZWAREN TEGEN HET WERKLOOSHEIDS SUBSIDIEFONDS. De Kon. Ned. Middenstandsbond! heeft een adres aan de Tweede Kamer gericht, waarin het bezwaren ontwik kelt tegen het wetsontwerp tot instel ling van een werkloosheidssubsidie- fonds. Uit dit fonds wil de regeering de geheele werkloosheidsvoorziening bekostigen. Om het geld er voor binnen te krijgen, stelt zij o.m. voor een aan tal belastingopbrengsten aan de ge meenten te ontnemen. De Kon. Ned. Middenstandsbond voor ziet nu, dat een der gevolgen zal zijn, dat in diverse gemeenten de personeele belasting wordt verhoogd. Daardoor zullen vooral weer de middenstands- bedrijven worden getroffen. Om deze reden verzoekt de Bond aan de Kamer het wetsontwerp in zijn huidigen vorm niet aan te nemen. KWADE PRAKTIJKEN? Adviseurs der Veehouderij centrale beschuldigd. De minister wil er meer van we ten. Het bestuur van de Nederlandsche vereeniging van veeweiders en -mesters heeft een telegram gezonden aan den minister van oeconomische zaken, waar in bezwaren worden uitgesproken tegen een eventueele afslachting van rundvee en beschuldigingen worden geuit, als zouden verschillende adviseurs der Vee houderijcentrale reeds maanden lang te gen afbraakprijzen speculatief groote kwanta jong vee hebben opgekocht, dat schijnbaar na dekking voor aanbieding ter afslachting zou dienen. De minister van oeconomische zaken heeft hierin aanleiding gevonden, het volgende telegram aan de Nederlandsche vereeniging van veeweiders en -mesters te zenden: Naar aanleiding van het mij door uw bestuur gezonden telegram inzake even tueele afslachting van rundvee, verzoek ik u dringend, mij omgaand uitvoerige gegevens en namen van verschillende adviseurs der Veehouderijcentrale te zenden, die thans reeds maandenlang tegen afbraakprijzen speculatief groote kwanta jong vee, door u bedoeld zouden hebben opgekocht. De minister heeft opdracht gegeven de gegevens, zoodra deze hem zullen heb ben bereikt, terstond nauwgezet te doen onderzoeken, en stelt zich voor, het re sultaat hiervan te publiceeren. Naar „De Grondwet" verneemt, is de stationschef te Roosendaal, de heer Stakx, om gezondheidsredenen af gekeurd voor den dienst. Den laatsten tijd vertoefde de heer Stakx reeds te Groningen en werd zijn taak waargeno men door den onder-chef, den heer Wes- tra. De Steunverleening aan de garnalen en mosselvisscherij. De minister van economische zaken heeft o.m. benoemd: In de commissie voor de vissc.herij op en den handel in consumptiegarnalen; tot lid, tevens voorzitter: dr. J, G. Rama ker, te Breskens; tot leden: A. J. Cam- bier, te Breskens; C. van de Ketterij, te Arnemuiden; W. A. Pelle, te Middel- bürg. In de commissie voor de mosselvis scherij en den mosselhandel: tot lid, te vens voorzitter: mr. A. J. van der Hoe ven, te Tholen; tot leden: W. van der Berg, te Bruinisse; F. J. L. H. Dhooge, te Philippine; G. G. Rammeloo, te Phi lippine; C. Sinke, te Ierseke. WEER HULP, DIE GEWAARDEERD WORDT. Men zal zich herinneren, dat wij vo rige jaren gewag maakten van de dank baarheid der marktkooplieden voor de hulp hen verleend door de stationschefs te Middelburg en Vlissingen, waardoor het hun mogelijk werd gemaakt in den winter van den mailtrein gebruik te ma ken. Dit geschiedde dan door het laten loopen van een extra motortrein Mid delburgVlissingen, waardoor de mail- trein werd gehaald. Volgens de huidige dienstregeling is dit niet noodig, omdat om 17,21 een snel trein van Middelburg: inaar Vlissingen rijdt, die daar 17.28 aankomt, terwijl de mailtrein pas te 17.36 vertrekt. Dit alles volgens de dienstregeling. De mogelijk heid bestaat echter dat de trein in de richting Vlissingen vertraging heeft en voor dat geval is toegezegd, dat de mailtrein even te Middelburg zal stop pen om de kooplieden op te nemen. Men deelde dit van hun zijde mede met ver zoek de groote waardeering daarover te vertolken. Oefening van den luchtbeschermingsdienst. Zooals ook reeds uit het Raadsver- slag is gebleken, zal morgen alhier de tweede oefening van den luchtbescher mingsdienst plaats hebben. De eerste maal hebben brandweer en roode kruis samengewerkt op het buiten Rosen- doorn aan den Segeersweg. Ditmaal wordt aan deze beide organi saties de reinigings- en ontsmettings- dienst toegevoegd. Er zal gewerkt worden van verschil lende mobilisatie-opstellingen uit en naar verschillende door gefingeerde brandbommen getroffen gebouwen, n.l. de H.B.S., de Ambachtsschool en De Steenrotse. Wij hopen Maandag op deze oefenin gen terug te komen, maar meenden goed te doen het bovenstaande te mel den, opdat men morgen weet dat men niet angstig behoeft te zijn bij het zien van veel beweging van brandweer, rei nigingsdienst en roode kruis. DE GEBETE. Bij de opening van de Middenstands tentoonstelling in „Britannia" hebben behalve de voorzitter van Gemeenschap pelijk belang en de burgemeester nog een tweetal heeren het woord gevoerd. De heer F. L. van der Leeuw, adjunct directeur van den Nederlandschen Mid- dënstandbond, waardeerde het zeer, dat men nog getracht heeft deze tentoon stelling in te richten, en bracht hulde voor de groote medewerking, waardoor die pogingen slaagden. De heer L. A. Stofkoper, sprak als voorzitter van de afdeeling klein bedrijf van de Kamer van Koophandel en Fa brieken voor de Zeeuwsche Eilanden te Middelburg en als lid van het eere comité, en wenschte het bestuur geluk met het bereikte succes, Spr. wees er op, dat velen reeds gevallen of gestrui keld zijn, maar dat het daarom juist ie mooier is, dat men in Zeeland niet bij de pakken neer zit, Eerst had Middelburg een winkelweek met veel succes, toen Goes haar goed geslaagde tentoonstel ling en nu is Vlissingen aan de beurt. Waar de heer v. d. Leeuw aan het slot van zijn toespraak, een vergelijking had gemaakt met de daad van de Uiver- mannen, bracht spr. als agent der K.L.M. daarvoor een kort woord van dank- Hierna klonk het Zeeuwsch Volkslied, zooals na de woorden van den burge meester het Wilhelmus was gespeeld. Na aanbieding van de eerewijn brach ten de genoodigden een bezoek aan de verschillende stands, OOSTKAPELLE. Donderdagavond, omstreeks zeven uur had bij de laan van Zeeduin een auto-ongeluk plaats, dat nog goed is afgeloopen. Toen twee bussen van de Stoomtram Walcheren elkander wilden passeeren, kwam juist achter de eene bus een particuliere auto vandaan, waardoor passeeren onmogelijk was. Om een aan rijding te voorkomen reed de eene bus pardoes in de sloot waardoor de an dere kon passeeren. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor en ook de materieele schade was gering. Middelburg, 26-X-'34. Donderdag hoog ste lucht temperatuur 16.9 °C (63 °F); laagste 12.1 °C (54 °F). Heden 9 h: 13.6 °C; 12 h: 14.8 °C. 3.8 mm regen. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen temaal: 766 mm; laagste 761 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 770.3 mm te Boedapest; laagste 727.9 mm te Sey- disfjord. Verwachting tot morgenavond; Meest matige, aanvankelijk nog krach tige, Z.W. tot W., later afnemende en weer krimpende wind, zwaar bewolkt met opklaringen, waarschijnlijk enkele regenbuien, aanvankelijk kouder. Zon op: 6 h 45; onder: 16 h 42. Licht op: 17 h 12. Maan op: 18 h 31; onder: 11 h 36. L.K. 30 Oct. Westkapelle is 28 min, en Domburg 23 min. vroeger; Veere is 38 min. later. (S Springtij.) October. H Hoogwater. Laagwater Vr. 26 3.15 15.25 9.37 21.59 Za. 27 3.53 16.10 10.21 22.38 Zo. 28 4.33 16.57 11.07 23.18 October. Hoogwater. Laagwater, Vr. 26 5.11 17.19 10.44 23.01 Za. 27 5.49 18.01 11.27 23.43 Zo. 28 6.26 18.43 12.10 30«n60ct por doo» Nederiandsch fabrikaat (Ingez. Med.) $exs«£»saflwsaH»» FELLE BRAND. N. EN ST. JOOSLAND. Vrijdagmor gen ongeveer half vier, werden de be woners dezer gemeente opgeschrikt door het geroep van brand. Het bleek dat een wagenhuis van den koemelker J„ in de kom der gemeente staande, met inhoud in brand stond en aangezien' dit tegen een drietal woningen was aan gebouwd, waren de daken van twee de zer woningen ook al spoedig aan het branden. De bewoners konden zich nog in veiligheid brengen. Een vrouw, die op de bovenverdieping haar slaapplaats had, moest alles achterlaten. Eenige meubelen konden nog worden gered, De vrijwillige brandweer was vrij spoedig met de motorspuit aanwezig. Door den hevigen wind was er een ontzettende vonkenregen, waardoor ook nog gevaar aanwezig was voor andere woningen. De burgemeestetr achtte het noodig de brandweer te Middelburg te waarschu wen. Het duurde geruimen tijd eer die spuit water gaf. De groote afstand van de haven tot den brand, ongeveer 600 m, en het onbekende terrein, zal hier van wel de oorzaak zijn. Daardoor had men ook te weinig slangenmateriaal meegenomen. Toen de spuit water gaf, kon men den brand spoedig zien vermin deren, hoewel het ergste toen reeds voorbij was. Het wagenhuis en de twee woningen zijn totaal vernield. Het wa genhuis en een woonhuis met inboedel waren verzekerd, het andere woonhuis niet. De oorzaak is het stukvallen van een petroleum-stallantaarn, waardoor hooi en stroo vlam vatte. Tot zoover het bericht van onzen cor respondent uit Nieuw- en St. Joosland. Wij vernemen nader, dat de Middel- burgsche brandweer te half vijf met de magirusspuit uitrukte. Bij aankomst te Nieuwland bleek, dat de motorspuit van Nieuwland zelf reeds de put bij de kerk had leeggepompt en dat er overi gens vlak in de buurt geen water was. Men heeft toen 475 m slang dwars door drassige weilanden en over slooten moeten voeren alvorens voldoende open water was bereikt en met succes aan het blusschingswerk kon worden deel genomen. Te ruim 6 uur is de brand weer weder naar Middelburg terugge keerd. De nablussching werd aan de 1 Nieuwlandsche brandweer overgelaten.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1934 | | pagina 1